Olet mielenvikainen, mutta erittäin hyvällä tavalla. Tähän harrastukseen kun hurahtaa niin paluuta ei enää ole
.
Suosittelen vahvasti ryhtymään!
Jos 2-pyöräisen ajokokemus rajoittuu mopoon niin, ensin sinne kouluun sitä A-korttia hakemaan. Vaikka nolosti totean että itse olen sitä ikäluokkaa että se A tuli kaupanpäälle, 80-luvulla kun ABC-kortin ajoin joten autokoulun mp-koulutuksesta ei mitään havaintoa. Olinhan toki ajanut mopoja ja kaverien piikkejä krhm... kortitta joten en minäkään ihan ummikkona 2-pyöräisen satulaan hypännyt. Nyt en edes harkitsisi tekeväni enää samoin, ehkä ikä on hieman tuonut jonkinasteista viisautta. Toisaalta ehkä kohta 30 vuotta motorismia ilman suurempia haavereita on myös opettanut jotakin minulle. Moottoripyöräilyssä ei nimittäin ole melkein mitään samaa autoiluun verrattuna, paitsi liikennesäännöt.
Mitä ensimmäiseen pyörään tulee, tähän on noin 9 miljoonaa eri näkemystä. Toiset sanoo että "aloita piikillä ja katso onko kivaa", toiset että "jos selviät hengissä busasta ensipyöränä niin selvät mistä vaan". Itse olisin hieman pragmaattisempi, suosittelisin (ja olen niin tehnytkin muutamallekin kaverille) jotain halvahkoa 5-600:sta japanilaista perinteistä nakupyörää, esim. Kawa ER-5/6, Honda CB500/600, Suzuki 600 Bandit jne ensimmäisen vuoden ajaksi. Ne on yleensä suht halpoja, niihin saa varaosia hyvin, niissä ei ole hajoavia katteita KUN ne kaataa pihalla, tallissa tai taputusten säestämänä uimarannanviereisellä parkkiksella satapäisen yleisön edessä. Ne ovat "ihan tarpeeksi nopeita" sitä pakollista liikennevaloreisinkiä varten, esim
Honda CB600 Hornetti suoriutuu varttimailista osaavalla kuskilla alle 12 sekkaan.
Hieman ehkä nykynäkemyksistä poiketen suosittelisin myös pyörää jossa ei ole kaikenlaista uutta elektroniikkaa (pl. ABS-jarrut), koska jos ajelee vain sellaisella jossa kaikenlaiset keulimisen ja luistonestot ym avustimet niin voi olla outoa menoa sitten jos ajaakin jollain laitteella jossa näitä ei löydy ja se käyttäytyykin ihan eri tavalla. Muitakin näkemyksiä asiasta varmaan on?
Supermoto ensimmäiseksi pyöräksi on mielenkiintoinen ajatus, vaikka ei ehkä ole se monikäyttöisin (en välttämättä lähtisi sellaisella lappiin matkailemaan). Ne ovat kevyitä, helposti käsiteltäviä, paitsi stadissa jos jalat ei yletä kunnolla maahan, ja niissä ei ole liikaa hajoilevia katteita. Ja kun menet ekaa pyörää ostamaan, ota asioista tietävä kaveri mukaan äläkä antaudu ostohuumaan.