Mopokuumetta

Minäkin suosittelen sitä korttia ekaksi. Huomaa kiinnostaako yhtään. Tietysti liikkeessä voi käydä koeistumassa ensin.
Isoin juttu on se että jos suoritan sen a:n, joudun uusimaan korttia jatkuvasti vs nykyinen joka on voimassa ties minne asti.
 
Isoin juttu on se että jos suoritan sen a:n, joudun uusimaan korttia jatkuvasti vs nykyinen joka on voimassa ties minne asti.
Ei se nykyinenkään ole enää voimassa sinne mitä kortissa lukee :tup:

"Lakimuutos vaikuttaa myös ennen uudistusta myönnettyihin ajokortteihin. Ne ovat voimassaenintään 18. tammikuuta 2033 asti, vaikka niihin olisikin merkitty myöhäisempi päivämäärä."

Itse taidan ajoittaa tuohon väliin sitten ABC korttiini E kirjaimen lisäämisen.
 
Edelleen se iso A ekaks, ja malttia sen ensimmäisen pyörän ostamiseen jos ei aikasempaa kokemusta ole. Se YouTube videon mukaan hauska laite on väärissä käsissä äkkiä hengenvaarallinen.
 
Edelleen se iso A ekaks, ja malttia sen ensimmäisen pyörän ostamiseen jos ei aikasempaa kokemusta ole. Se YouTube videon mukaan hauska laite on väärissä käsissä äkkiä hengenvaarallinen.
Komppaan tätä.

Itselläni ollut nyt tuo oma pyörä 16vuotta, kummasti silläkin ehtii vaikka ei ole kun vain 98hv takapyörällä.
 
Komppaan tätä.

Itselläni ollut nyt tuo oma pyörä 16vuotta, kummasti silläkin ehtii vaikka ei ole kun vain 98hv takapyörällä.
Ittellä oli aikasempaa 950cc muoviluoti, 150hp/180kg=kerkiä vähintään riittävästi. Nykyään vähän viritetty 1600cc HD softaili, eikä oo muoviluotia yhtään ikävä. Mukavempi ajaa pitkää siivua ja riittävästi kiihtyy tarpeen vaatiessa. Ja paljon mukavempi moottori käytökseltään kun voimaa on heti tarjolla.
 
Komppaan tätä.

Itselläni ollut nyt tuo oma pyörä 16vuotta, kummasti silläkin ehtii vaikka ei ole kun vain 98hv takapyörällä.
Komppaan itsekin tätä. Olen vetänyt kaistaa vaihtaessa tahallaan liinat kiinni lyöneen mahdollisen rattiksen Volvon takalasiin selkä edellä tl mönkkärin ratissa. Olen myös vetänyt talvella skootterin kyljelleen 40kmh kun kaasu hirtti osittain kiinni. En halua kokea noita uudelleen, etenkään lisävauhdin kanssa. Se on myös yksi syy miksi haluan että vauhti tuntuu kovemmalta kuin onkaan. Onneksi ei ole fiksaatiota huippunopeuksiin.
 
joku isompikoneinen supermoto voisi olla hauska laite painaa takatien mutkapätkää ja olla silti asiallinen jopa arkiajossa. Mitä malleja katsoa ja mitä välttää? Kaksipyöräisistä omat kokemukset rajoittuvat vanhaan Solifer SM:ään.

Olenko aivan mielenvikainen tai tuleeko mieleen kommenttia?
Olet mielenvikainen, mutta erittäin hyvällä tavalla. Tähän harrastukseen kun hurahtaa niin paluuta ei enää ole:). Suosittelen vahvasti ryhtymään!

Jos 2-pyöräisen ajokokemus rajoittuu mopoon niin, ensin sinne kouluun sitä A-korttia hakemaan. Vaikka nolosti totean että itse olen sitä ikäluokkaa että se A tuli kaupanpäälle, 80-luvulla kun ABC-kortin ajoin joten autokoulun mp-koulutuksesta ei mitään havaintoa. Olinhan toki ajanut mopoja ja kaverien piikkejä krhm... kortitta joten en minäkään ihan ummikkona 2-pyöräisen satulaan hypännyt. Nyt en edes harkitsisi tekeväni enää samoin, ehkä ikä on hieman tuonut jonkinasteista viisautta. Toisaalta ehkä kohta 30 vuotta motorismia ilman suurempia haavereita on myös opettanut jotakin minulle. Moottoripyöräilyssä ei nimittäin ole melkein mitään samaa autoiluun verrattuna, paitsi liikennesäännöt.

Mitä ensimmäiseen pyörään tulee, tähän on noin 9 miljoonaa eri näkemystä. Toiset sanoo että "aloita piikillä ja katso onko kivaa", toiset että "jos selviät hengissä busasta ensipyöränä niin selvät mistä vaan". Itse olisin hieman pragmaattisempi, suosittelisin (ja olen niin tehnytkin muutamallekin kaverille) jotain halvahkoa 5-600:sta japanilaista perinteistä nakupyörää, esim. Kawa ER-5/6, Honda CB500/600, Suzuki 600 Bandit jne ensimmäisen vuoden ajaksi. Ne on yleensä suht halpoja, niihin saa varaosia hyvin, niissä ei ole hajoavia katteita KUN ne kaataa pihalla, tallissa tai taputusten säestämänä uimarannanviereisellä parkkiksella satapäisen yleisön edessä. Ne ovat "ihan tarpeeksi nopeita" sitä pakollista liikennevaloreisinkiä varten, esim Honda CB600 Hornetti suoriutuu varttimailista osaavalla kuskilla alle 12 sekkaan.

Hieman ehkä nykynäkemyksistä poiketen suosittelisin myös pyörää jossa ei ole kaikenlaista uutta elektroniikkaa (pl. ABS-jarrut), koska jos ajelee vain sellaisella jossa kaikenlaiset keulimisen ja luistonestot ym avustimet niin voi olla outoa menoa sitten jos ajaakin jollain laitteella jossa näitä ei löydy ja se käyttäytyykin ihan eri tavalla. Muitakin näkemyksiä asiasta varmaan on?

Supermoto ensimmäiseksi pyöräksi on mielenkiintoinen ajatus, vaikka ei ehkä ole se monikäyttöisin (en välttämättä lähtisi sellaisella lappiin matkailemaan). Ne ovat kevyitä, helposti käsiteltäviä, paitsi stadissa jos jalat ei yletä kunnolla maahan, ja niissä ei ole liikaa hajoilevia katteita. Ja kun menet ekaa pyörää ostamaan, ota asioista tietävä kaveri mukaan äläkä antaudu ostohuumaan.
 
Olet mielenvikainen, mutta erittäin hyvällä tavalla. Tähän harrastukseen kun hurahtaa niin paluuta ei enää ole:). Suosittelen vahvasti ryhtymään!

Jos 2-pyöräisen ajokokemus rajoittuu mopoon niin, ensin sinne kouluun sitä A-korttia hakemaan. Vaikka nolosti totean että itse olen sitä ikäluokkaa että se A tuli kaupanpäälle, 80-luvulla kun ABC-kortin ajoin joten autokoulun mp-koulutuksesta ei mitään havaintoa. Olinhan toki ajanut mopoja ja kaverien piikkejä krhm... kortitta joten en minäkään ihan ummikkona 2-pyöräisen satulaan hypännyt. Nyt en edes harkitsisi tekeväni enää samoin, ehkä ikä on hieman tuonut jonkinasteista viisautta. Toisaalta ehkä kohta 30 vuotta motorismia ilman suurempia haavereita on myös opettanut jotakin minulle. Moottoripyöräilyssä ei nimittäin ole melkein mitään samaa autoiluun verrattuna, paitsi liikennesäännöt.

Mitä ensimmäiseen pyörään tulee, tähän on noin 9 miljoonaa eri näkemystä. Toiset sanoo että "aloita piikillä ja katso onko kivaa", toiset että "jos selviät hengissä busasta ensipyöränä niin selvät mistä vaan". Itse olisin hieman pragmaattisempi, suosittelisin (ja olen niin tehnytkin muutamallekin kaverille) jotain halvahkoa 5-600:sta japanilaista perinteistä nakupyörää, esim. Kawa ER-5/6, Honda CB500/600, Suzuki 600 Bandit jne ensimmäisen vuoden ajaksi. Ne on yleensä suht halpoja, niihin saa varaosia hyvin, niissä ei ole hajoavia katteita KUN ne kaataa pihalla, tallissa tai taputusten säestämänä uimarannanviereisellä parkkiksella satapäisen yleisön edessä. Ne ovat "ihan tarpeeksi nopeita" sitä pakollista liikennevaloreisinkiä varten, esim Honda CB600 Hornetti suoriutuu varttimailista osaavalla kuskilla alle 12 sekkaan.

Hieman ehkä nykynäkemyksistä poiketen suosittelisin myös pyörää jossa ei ole kaikenlaista uutta elektroniikkaa (pl. ABS-jarrut), koska jos ajelee vain sellaisella jossa kaikenlaiset keulimisen ja luistonestot ym avustimet niin voi olla outoa menoa sitten jos ajaakin jollain laitteella jossa näitä ei löydy ja se käyttäytyykin ihan eri tavalla. Muitakin näkemyksiä asiasta varmaan on?

Supermoto ensimmäiseksi pyöräksi on mielenkiintoinen ajatus, vaikka ei ehkä ole se monikäyttöisin (en välttämättä lähtisi sellaisella lappiin matkailemaan). Ne ovat kevyitä, helposti käsiteltäviä, paitsi stadissa jos jalat ei yletä kunnolla maahan, ja niissä ei ole liikaa hajoilevia katteita. Ja kun menet ekaa pyörää ostamaan, ota asioista tietävä kaveri mukaan äläkä antaudu ostohuumaan.
No siis ole omistanut ties mitä outoa kulkinetta, enkä seuraa välttämättä niitä normaaleimpia tapoja. Nykyinen harraste/entinen käyttis on museokilpinen MX-5 vm 1990 ja vaihdoin siihen Model 3 Performancesta koska totesin että vauhtia kertyi ihan naurettavan helposti aivan liikaa. Joko kortti tai henki lähtisi joten auto meni vaihtoon. 500hp->115hp ja teho ei ole loppunut kuin parissa paikassa.

Nuo ajoavut... Itse taas kyllä mietin että ottaisi ainakin sellaisen missä olisi abs+tc. Koen että etenkin nyt ajeltuani paljon ajoavuttomalla autolla muistin taas että näitä laitteita pitää kunnioittaa ja siten nuo olisivat hyvä lisäturva koska kyse ei ole vain spinnaamisesta tms vaan kuten jo olen oppinut, selkä edellä volvan takalasiin ja siitä katuu ja lento sattuu.

Supermotoa mietin siksi että ulkonäkö mahtava, en tarvitse tilaa laukukuille tms, sen ei ole tarkoitus kulkea 200kmh joka paikassa vaan olla enemmänkin hyvä looginen hallittava kaupungissa ja asfaltti mutkapätkillä. Tai näin ainakin itse sen mietin.
 
Ittellä oli aikasempaa 950cc muoviluoti, 150hp/180kg=kerkiä vähintään riittävästi. Nykyään vähän viritetty 1600cc HD softaili, eikä oo muoviluotia yhtään ikävä. Mukavempi ajaa pitkää siivua ja riittävästi kiihtyy tarpeen vaatiessa. Ja paljon mukavempi moottori käytökseltään kun voimaa on heti tarjolla.
600cc voi tosiaan olla "tuhnu". 1000cc jaksaa vääntää jo hyvin.

Itsellä oli pari kesää HD 1200, mutta en kai oikein pitänyt pyörän painosta. Tuokin varmaan osittain makuasia?

Kevyt naku voisi olla aloittelijallekin oikein hyvä peli, ainakin minusta. Vaikka HD on sekin aika helppo ajaa, mutta suurempi paino voisi mahdollisesti haitata.

Toisaalta tykkäsin kyllä KTM 690 pyörästä, jossa siis vain yksi sylinteri. En tiedä sitten olisiko jo 390 (adventure) liian pieni. Mutta varmasti alkuun menettelisi sekin.
 
Oma aloitus oli A2 kortin ajo kuristetulla Yamaha FZS600 vm99. Parin vuoden jälkeen ajoin sitten samalla pyörällä korotuksen isoon A:n. 600 on siitä ihan kiva aloittelija pyörä että huolto on yleensä helppoa varsinkin vanhoissa vehkeissä, vääntöä ei ole liikaa = ei sudi ellei ihan yritä. Lisäksi useimmat 600 ovat kevyitä, eli kaupungissa ja hitaalla ajo on huomattavasti helpompaa kun alla ei ole 200kg rautaa kahden 2cm kokoisen kumin ja tien välisessä ”kitkapinassa”.
Sitten kun alkaa hidaskäsittely sujumaan myös seuraavana keväänä, voi alkaa käyttämään sitä pyörää siellä yli 7000 kierroksen alueella ja löytyy ihan uusi mutkateiden hauskuus ilman että kortti lähtee heti hyllylle.
Itse ajoin melkein 5v tuolla fazerilla, tein siitä nakupyörän omaan makuun ja opettelin huoltohommia. Nyt syksyllä sitten oli oikea hetki vaihtaa tehokkaampaan matkapyörään (1100XX Blackbird), mitä en olisi ajatellut koskaan hankkivani 5v sitten.
 
Oma aloitus oli A2 kortin ajo kuristetulla Yamaha FZS600 vm99. Parin vuoden jälkeen ajoin sitten samalla pyörällä korotuksen isoon A:n. 600 on siitä ihan kiva aloittelija pyörä että huolto on yleensä helppoa varsinkin vanhoissa vehkeissä, vääntöä ei ole liikaa = ei sudi ellei ihan yritä. Lisäksi useimmat 600 ovat kevyitä, eli kaupungissa ja hitaalla ajo on huomattavasti helpompaa kun alla ei ole 200kg rautaa kahden 2cm kokoisen kumin ja tien välisessä ”kitkapinassa”.
Sitten kun alkaa hidaskäsittely sujumaan myös seuraavana keväänä, voi alkaa käyttämään sitä pyörää siellä yli 7000 kierroksen alueella ja löytyy ihan uusi mutkateiden hauskuus ilman että kortti lähtee heti hyllylle.
Itse ajoin melkein 5v tuolla fazerilla, tein siitä nakupyörän omaan makuun ja opettelin huoltohommia. Nyt syksyllä sitten oli oikea hetki vaihtaa tehokkaampaan matkapyörään (1100XX Blackbird), mitä en olisi ajatellut koskaan hankkivani 5v sitten.

200kg on aika normi paino pyörälle kuin pyörälle, "harvassa" on pyörät joiden märkäpaino on alle 200kg, varsinkin jos puhutaan 600cc ja isommat. Sitten oikeasti ne painavat yli 250kg on jotain customeja tms.
 
Etelä-Suomessa oli ainakin semmoiset ruuhkat tänä keväänä, että ajaisin kortin vielä nyt syksyllä, jos mahdollista.

Se söi miestä rotan lailla, kun mopo tallissa ja ajotunteja tarjoiltiin parin viikon päähän edellisistä.
 
Etelä-Suomessa oli ainakin semmoiset ruuhkat tänä keväänä, että ajaisin kortin vielä nyt syksyllä, jos mahdollista.

Se söi miestä rotan lailla, kun mopo tallissa ja ajotunteja tarjoiltiin parin viikon päähän edellisistä.
Juu tänään soittoa autokouluihin. Pitää vain löytää sopiva koulu johon ehtii mukavasti töiden jälkeen. Ja pitää nyt selvittää mitä kaikkea meikäläisen pitää ylipäänsä suorittaa kun on B pohjalla ja ikärajat täynnä.
 
Juu tänään soittoa autokouluihin. Pitää vain löytää sopiva koulu johon ehtii mukavasti töiden jälkeen. Ja pitää nyt selvittää mitä kaikkea meikäläisen pitää ylipäänsä suorittaa kun on B pohjalla ja ikärajat täynnä.
5 ajotuntia ja 4 teoriatuntia taitaa olla minimit mitä laki vaatii. Ajotunnit ajetaan monesti tuplana eli 2x50min yhdellä kertaa ja viimeinen 50min käytetään inssipaikalle ajoon + vähän käsittelykokeen harjoittelua.

5 ajotuntia voi olla liian vähän jos ei ole paljoa kokemusta. Itselle riitti hyvin, kun oli jo A1 pohjalla. Kaveri sai myös kortin 5 tunnilla ja oli kokemusta pelkästään moposta.
 
Tavalliselle pulliaiselle on aika sama mikä kaksipyöräinen, auton verrattuna liukkautta löytyy jopa skootterista. Ja niillä "kivoilla mutkateillä" on aika turhaa vedellä miljonaa, kun ei ehdi nähdä mitään. Ja motarilla sama, kypärä vaan heiluu ja kauhea tuulipuhina, ei paljoa iloa. En koskaan tullut ees vanhasta Suzukistani koittaneeksi, siis n. kaksivitosena, paljonko se kulkee, enkä ole sitä tehnyt myöskään muuten Vespallani. Aivan sama kulkisiko se kolmeesataa vaik mitä, jos moisia vauhteja ei aja. Eikä siitä ulisuttamisesta valoissakaan ole mitään iloa, muut pitävät idioottina, ja jos löytyy joku joka ihailee, niin sekin ihailee sitä pyörää, ei sitä idiotttia ;-D Napurisa oli kyllä kaveri joka omaa Suzukiaan koiti, kesäöisin meni ajamaan Turkuun, koska "kivantyhjää teillä!" Sitten kaveria ja pyörää ei näkynyt pariin viikkoon, kun "oon ollut sairaalassa ku ajoin hirven läpi" ;-D
 
5 ajotuntia ja 4 teoriatuntia taitaa olla minimit mitä laki vaatii. Ajotunnit ajetaan monesti tuplana eli 2x50min yhdellä kertaa ja viimeinen 50min käytetään inssipaikalle ajoon + vähän käsittelykokeen harjoittelua.

5 ajotuntia voi olla liian vähän jos ei ole paljoa kokemusta. Itselle riitti hyvin, kun oli jo A1 pohjalla. Kaveri sai myös kortin 5 tunnilla ja oli kokemusta pelkästään moposta.
Otin tuon minimin ensin, lisää tunteja jos siltä tuntuu. On sitä kaksipyöräisellä kuitenkin vedetty talvi läpi ja TL krossimönkkärillä kesän verran. Isoin asia on siis hidas käsittely mopoa painavammalla laitteella ja isompien vauhtien ajotekniikka. En siis usko että kokeen läpäisy on se iso asia. Se iso onkin sitten rehdisti ne mitä opit kun on oma pyörä ja vain ajat ja opit.

@OskuK on sitä ripeistä autoistakin kokemusta joten ei se suoravauhti niin ole juttu (enkä edes oikein välitäkään siitä). On tullut painettua 200kmh+ melkein tunti putkeen eikä tuo kummempia tunteita herättänyt. Mutkassa sitten eri juttu kun 150kmh vedät nelipyöräluisussa nelikolla ja koska ajoavut olivat kuitenkin siellä takana vielä, fiilis oli jatkuvasti vain ok ei tässä mitään ja jatkoi luisua kunnes suoraa tuli.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vähän tuoreen A-kuskin fiiliksiä kun ensimmäinen ajokausi lähenee loppuaan.

Kyllä se 5 tuntia riittää aivan hyvin, toki oman kokemuksen/tarpeen mukaan. Käsittelykokeessa sitten vaan maltilla ja rauhassa. Ite mietin ensi pyöräksi myös pienempää, mutta päädyin isompaan (T120 Bonneville). Välittömästi vahvasti vääntävä kone, painopiste alhaalla ja sellanen joka ei lähde käsistä (tai no lähtee jos leikkimään rupeaa). Joku 5tkm olen ehtinyt tässä ajella ja ei oo kaduttanu missään vaiheessa, päinvastoin. On niitä isompiakin pyöriä mitä on helppo ajaa ja tämä on juuri sellainen . Toki jos ei ole varma että tää on se oma juttu niin pitää sen mielessä myös pyörää hankkiessa ja lompakkoa raottaessa. Tilanteiden ennakointi on A ja O koska prätkällä ne vaan tulee nopeemmin eteen. Itellä ei muuta kuin pari läheltä piti tilannetta puskasta säntäävien peurojen takia, muuten leppoisaa kruisinkia kautta linjan.

Ed. sen verran lisäystä, että osta kerralla kunnon kamat ja budjetoi ne mukaan kun hankit pyörää
 
Tässä vähän tuoreen A-kuskin fiiliksiä kun ensimmäinen ajokausi lähenee loppuaan.

Kyllä se 5 tuntia riittää aivan hyvin, toki oman kokemuksen/tarpeen mukaan. Käsittelykokeessa sitten vaan maltilla ja rauhassa. Ite mietin ensi pyöräksi myös pienempää, mutta päädyin isompaan (T120 Bonneville). Välittömästi vahvasti vääntävä kone, painopiste alhaalla ja sellanen joka ei lähde käsistä (tai no lähtee jos leikkimään rupeaa). Joku 5tkm olen ehtinyt tässä ajella ja ei oo kaduttanu missään vaiheessa, päinvastoin. On niitä isompiakin pyöriä mitä on helppo ajaa ja tämä on juuri sellainen . Toki jos ei ole varma että tää on se oma juttu niin pitää sen mielessä myös pyörää hankkiessa ja lompakkoa raottaessa. Tilanteiden ennakointi on A ja O koska prätkällä ne vaan tulee nopeemmin eteen. Itellä ei muuta kuin pari läheltä piti tilannetta puskasta säntäävien peurojen takia, muuten leppoisaa kruisinkia kautta linjan.
Itsellä nuo peurat ovat about yhtä vaarallisia MX-5:llä kuin prätkällä :D. MX:ssä ne lentäisivät suoraan otsaan.
 
5 ajotuntia ja 4 teoriatuntia taitaa olla minimit mitä laki vaatii. Ajotunnit ajetaan monesti tuplana eli 2x50min yhdellä kertaa ja viimeinen 50min käytetään inssipaikalle ajoon + vähän käsittelykokeen harjoittelua.

5 ajotuntia voi olla liian vähän jos ei ole paljoa kokemusta. Itselle riitti hyvin, kun oli jo A1 pohjalla. Kaveri sai myös kortin 5 tunnilla ja oli kokemusta pelkästään moposta.

Laki ei vaadi yhtään teoriatuntia, jos on jo joku ajokortti olemassa.
 
Dodih, nyt on käyty koeistumassa hiukan parin eri merkin prätkiä. Puhdas supermoto on suljettu pois, BMW:n supermoto tuntui jotenkin lelulta. Ducati ja osat ei kiinnosta, KTM:n huolto on ilmeisesti vähän eh samoin kuin laatu. Husse samaa kastia. Kawa ei jotenkin istunut kun hyppäsi satulaan. Ainoat joista tuli ns "tää sopis mulle" fiilis oli Hondan CB 650 Hornet ja mikä lie se 2024 uudempi Hornetin kaltainen mutta nelisylinterisellä moottorilla ja parilla muulla erolla kuten kytkimetön ajo. Kumpikaan ei tuntunut liian painavilta, satula tuntui luontevalta ja molempien ajoasennot tuntuivat varsin hyviltä. Pieni etukeno, mutta ei mikään kyykky.

Mitä korttiin tulee, päätin että ainakin ajan sen. Se on sen verran halpa koko konkurssissa joten miksi ei ajaisi. Kaivoin tuolta vanhat prätkäkuteetkin, kypärää lukuunottamatta ja menivät vielä päällekin :D. Ensimmäinen ajotunti keskiviikkona. Saa nähdä mikä on fiilis sen jälkeen. Otin yhden tunnin ajatuksella että rehellisesti kokeilen onko tämä meikäläisen juttu ja ajo-opettaja tajusi mitä tarkoitin.

Nyt vaan pitäisi saada paremmalle puoliskolle selitettyä että MX ei välttämättä ole sen turvallisempi kuin prätkä (toiseen jää jumiin ja pitää leikellä ulos, toinen taas heittää päältä mutta et ainakaan ole puristuksissa vaan puun ympärillä tai ajanut peuran läpi... Voi tulla varsin mielenkiintoinen keskustelu.
 
Itsellenikin viime viikolla tuli ajatus moottoripyöräkortin ajosta, pitkään olen jo korttia miettinyt mutta perheen tilanne ei ole sallinut, kun käyttö olisi jäänyt niin vähäiseksi. Jännittää vain niin pirusti kun ainut mopo millä olen ajanut on papparunturi ja siitäkin aikaa n. 20v. Tänään sitten sain itseäni niskasta kiinni ja varasin koulun.

Onko kenelläkään tiedossa/osaako kukaan sanoa löytyykö jotakin must have juttuja varusteisiin liittyen? Esim. puhelinpidike mahdollista navigointia varten tms.

Entä ajovarusteet. Mistä lähtisi näitä etsimään, onko olemassa joku hyvä verkkokauppa, jossa hinnat kohdillaan? Mitä hyviä merkkejä löytyy ajotakeista kypäriin yms. Itselläni ei ole näistä juurikaan mitään hajua.
 
Mitä korttiin tulee, päätin että ainakin ajan sen.

Tänään sitten sain itseäni niskasta kiinni ja varasin koulun.

Oikea ratkaisu, ei sitä tiiä harrastuksen mielekkyydestä kuin ajamalla :tup:
Ajovarusteita kannattaa käydä sovittamassa liikkeissä ja näin loppukaudesta saattaa saada hyviäkin diilejä. Scorpionin kypärään päädyin ite viime kesänä melkein kymmenen kypärän kokeilun jälkeen, se kun istui omaan päähän parhaiten.
 
Oikea ratkaisu, ei sitä tiiä harrastuksen mielekkyydestä kuin ajamalla :tup:
Ajovarusteita kannattaa käydä sovittamassa liikkeissä ja näin loppukaudesta saattaa saada hyviäkin diilejä. Scorpionin kypärään päädyin ite viime kesänä melkein kymmenen kypärän kokeilun jälkeen, se kun istui omaan päähän parhaiten.
Varusteet on kypärää lukuunottamatta jo olemassa. Tosin jos sen prätkän hankin, takki ja housut menevät vaihtoon. Kypärä on vanhentunut ja vaikkei jälkiä ole, takin selkä "panssari" ja kypärä ovat kuitenkin kohdanneet Volvon takalasin ja asfaltin. Ja idea hankkia ei nyt sitä hulluinta high tech kamaa mutta kunnon suojat eikä mitään säästelyä. Suosituksia moisista? High tech jutuista ehkä isoin olisi jos saisi kamat jotka soittavat häkeen jos pannut tulevat.

Mites, onko suosituksia mitä muuta käydä edes katsomassa noiden aiemmin luettelemieni lisäksi.

Ja mitä paremman puoliskon kanssa käydyn keskustelun kävi... asiat "hiukan" eskaloituivat. Hänen mukaansa MX-5 ei lähde, tai hän lähtee. Joten puoliskolle kortti ajoon ja MX:stä tulee yhteinen harraste ja meikälle pyörä jos polte pysyy ajotunneilla.
 
Pojalle tuli kevari haettua ja tässä alkaa jo itselläkin vähän polttelemaan pyörä pitkästä aikaa.

1725906643047.png
 

Liitteet

  • 1725906643764.png
    1725906643764.png
    4,2 MB · Luettu: 3
En ota kantaa pärrään sinänsä, mutta nuo heinäsirkankoipi-roiskeläppärekkarinpidintsydemit on kyllä! ;-D
Miksei voi olla ihan normaalinen kurakaari takapyörässä, kun sile onkuitenkin se alku tuolla alla, ja siinä valo ja rekkari? Ei ku tämmönen on siisti?

1725906886474.png
 
No minulla on on MV Agusta Brutale (910cc, ~135hp), ja se on kuin veistos. Oikeastaan tuo linkkaamasi kuva on kuin minun pärrä.
En kyllä missään nimessä suosittele ensimmäiseksi pyöräksi. Nimi antaa jo osviittaa, mutta on noita tuon näköisiä muitakin. Kawasakin Z, Yamahan MT-07 ja MT-09 nyt ainakin.
 

Liitteet

  • Brutale.jpg
    Brutale.jpg
    655,7 KB · Luettu: 67
En ota kantaa pärrään sinänsä, mutta nuo heinäsirkankoipi-roiskeläppärekkarinpidintsydemit on kyllä! ;-D
Miksei voi olla ihan normaalinen kurakaari takapyörässä, kun sile onkuitenkin se alku tuolla alla, ja siinä valo ja rekkari? Ei ku tämmönen on siisti?

1725906886474.png
Omassa Kawasaki Z900 oli myös tuollainen samanlainen. Mutta helppohan tuohon on vaihtaa pienempi kilpiteline. Se varmaan kaikkein tyylikkäin?

Screenshot_20240909_215737_Photos.jpg


Nyt vaan meni Z900 kaupaksi ja olenkin kokonaan ilman pyörää. Ehkä joku halppis pyörä vielä syyshintaan? Aprilia RSV 1000R 2006 meni myös 2750€. Mutta ei nyt kovin halpoja pyöriä ole vielä myynnissä. Eli täytyy vähän mietiskellä sen oston kanssa? Täytyisi varmaan olla ainakin 400cc, mutta mielellään 800cc tai siitä ylöspäin.

Mietinnässä myös esim Honda Monkey 125, joka mulla on joskus ollutkin. Mutta aivan lähiseudulta ei löydy sellaistakaan järkevään hintaan.

RVS oli kyllä hieno ja hyvä ja erittäin halpa.
Screenshot_20240815_220835_Gallery~3.jpg
 
Omassa Kawasaki Z900 oli myös tuollainen samanlainen. Mutta helppohan tuohon on vaihtaa pienempi kilpiteline. Se varmaan kaikkein tyylikkäin?
Niin paskaa selässä ja joka paikassa sitten. On toki tyylikästä. Itse pitäisi normaalia kurasuojaa "ratkaisuna". Tässä sekä tehdas että kuskit haluaa välttää toimivuutta, vaan kaiki ovat sen oman "tyylikyytensä" perässä.
 
Aikaisemmin ylhäällä ollut kevari, sinä korostuu koko homma: ei edes etulokari saa olla paikoillaan, vaan sekin pitää olla miltei kuskin kypärälipan korkeudella siitä sontaaheittävästä renkaasta, ettei se kaari vaan likastuisi ,-) Itse asiasa voisivatkin myydä kypäriä joissa olisi sekä etu etä takalokari, just parhaalla ja tyylikkäimmällä paikalla ;-D
 
Niin paskaa selässä ja joka paikassa sitten. On toki tyylikästä. Itse pitäisi normaalia kurasuojaa "ratkaisuna". Tässä sekä tehdas että kuskit haluaa välttää toimivuutta, vaan kaiki ovat sen oman "tyylikyytensä" perässä.

Vaikka periaatteessa olenkin samaa mieltä, niin vielä ei ole tullut sellaisella takalokarilla varustettua pyörää kokeiltua etteikö selkään enemmän tai vähemmän tulisi rapaa kun märällä tiellä ajaa. Siis sellaista kourua ei ole, etteikö se selkään lentäisi. Adventureja tai matkamörköjä en ole kokeillut.

Riippuu niin pyörästä miten "rapakaaret" istuu ulkonäköön. Esim. Moto Guzzi V85TT:ssä tuo tuplakaari edessä jopa sopii lookkiin...jos siis adventureista tykkää...
 
Mites, onko suosituksia mitä muuta käydä edes katsomassa noiden aiemmin luettelemieni lisäksi.

Peruspyörää jos on kattelemassa, niin Yamahan MT-09 kannattaa käydä istumassa. Niin uusi että quickshifter löytyy, rahat riittää ja ulkonäöstä ei vielä tule oksennusta suuhun (uudemmissa etumaski-design mennyt varsin mielenkiintoiseen suuntaan). Moottori on erittäin hieno käytökseltään ja ääniltään, halpa ylläpitää ja luotettavuus kohdallaan. Tällä hetkellä omasta mielestäni hinta-laatusuhteeltaan parasta mitä saa. Ja jos raha liikaa polttelee taskussa, niin siitä vielä SP-versio hankintaan.
 
Peruspyörää jos on kattelemassa, niin Yamahan MT-09 kannattaa käydä istumassa. Niin uusi että quickshifter löytyy, rahat riittää ja ulkonäöstä ei vielä tule oksennusta suuhun (uudemmissa etumaski-design mennyt varsin mielenkiintoiseen suuntaan). Moottori on erittäin hieno käytökseltään ja ääniltään, halpa ylläpitää ja luotettavuus kohdallaan. Tällä hetkellä omasta mielestäni hinta-laatusuhteeltaan parasta mitä saa. Ja jos raha liikaa polttelee taskussa, niin siitä vielä SP-versio hankintaan.
Ei oikein istunut koeistumalla. Joku vain kusi satulafiiliksessä. En tiedä mikä. Voihan olla että koeajo antaa jotain muuta fiilistä.
 
Ei oikein istunut koeistumalla. Joku vain kusi satulafiiliksessä. En tiedä mikä. Voihan olla että koeajo antaa jotain muuta fiilistä.
MT-09:ssä varmaan pääasia on sen hieno motti. Penkki siinä on aina mun mielestä ollut vähän kuin "heittoistuin", koska se on vähän eteenpäin kallistettu. En ihan tiedä mitä sillä haetaan.

Ehkä ne Suzukin laitteet voisi vielä käydä koeistumassa, jos et jo ole? Sittenhän olet tainnutkin kokeilla kaikki isoimmat merkit ja suosituimmat mallit.
 
MT-09:ssä varmaan pääasia on sen hieno motti. Penkki siinä on aina mun mielestä ollut vähän kuin "heittoistuin", koska se on vähän eteenpäin kallistettu. En ihan tiedä mitä sillä haetaan.

Ehkä ne Suzukin laitteet voisi vielä käydä koeistumassa, jos et jo ole? Sittenhän olet tainnutkin kokeilla kaikki isoimmat merkit ja suosituimmat mallit.
En ole käynyt kokeilemassa Suzukia. Pitääkin itseasiassa selvitellä missä niitä edes myydään...

Jos ei koeajoilla paljastu mitään ylläreitä, kyllä se taitaa Honda tulla pihaan.
 
  • Tykkää
Reactions: jpo
Jos ei koeajoilla paljastu mitään ylläreitä, kyllä se taitaa Honda tulla pihaan.

Ootko käyny Triumphin 765 Street Tripleä testaamassa? Siinä on kans hieno 3-sylinterinen motti ja ainakin 1. genin triple on oikeen mukava ajettava ja luotettavakin.
 
En ole käynyt kokeilemassa Suzukia. Pitääkin itseasiassa selvitellä missä niitä edes myydään...

Jos ei koeajoilla paljastu mitään ylläreitä, kyllä se taitaa Honda tulla pihaan.
Käy kokeilemassa Suzuki SV650, erinomainen V-Twin vaihtoehto aloittelijoille ja edistyneemmillekin kuskeille. PK-seudulla Suzukeja myy ainakin Tuusmotor (sieltä ostin oman busan aikanaan), RM Heino ja Frank Nyman.
 
Ootko käyny Triumphin 765 Street Tripleä testaamassa? Siinä on kans hieno 3-sylinterinen motti ja ainakin 1. genin triple on oikeen mukava ajettava ja luotettavakin.
Triumph on merkki jota ehkä ujostelen hiukan. En tiedä onko laatu, huolto yms kunnossa suomessa. Jos on niin takuulla kiinnostava.
 
En ota kantaa pärrään sinänsä, mutta nuo heinäsirkankoipi-roiskeläppärekkarinpidintsydemit on kyllä! ;-D
Miksei voi olla ihan normaalinen kurakaari takapyörässä, kun sile onkuitenkin se alku tuolla alla, ja siinä valo ja rekkari? Ei ku tämmönen on siisti?

Eiköhän tuon idea ole se että kilven ja valojen pitää olla noin takana ja kun perästä pitää tehdä lyhyt niin tuo on ainoa tapa saada tuosta säädösten mukainen. Onkohan sääntö taka-akselin takana vai renkaan takana?
 
Eiköhän tuon idea ole se että kilven ja valojen pitää olla noin takana ja kun perästä pitää tehdä lyhyt niin tuo on ainoa tapa saada tuosta säädösten mukainen. Onkohan sääntö taka-akselin takana vai renkaan takana?
En tiedä mutta Honda dealer ainakin oli suoraan että saa ratkottua, ei hätää.
 
Eiköhän tuon idea ole se että kilven ja valojen pitää olla noin takana ja kun perästä pitää tehdä lyhyt niin tuo on ainoa tapa saada tuosta säädösten mukainen. Onkohan sääntö taka-akselin takana vai renkaan takana?
Finlex kertoo:

20 §
Takarekisterikilven sijainti


1. Ajoneuvon rekisterikilpi pohjalevyineen on kiinnitettävä ajoneuvon taakse siten, että mikään osa kilvestä ei ole sivuttaissuunnassa ajoneuvon ulommaisin osa.
2. Rekisterikilven on kokonaisuudessaan sijaittava vähintään 20 cm ja enintään 150 cm maanpinnan yläpuolella.
3. Rekisterikilven kallistuskulma pystytasoon nähden saa olla enintään 30 astetta alareunasta ulospäin tai 15 astetta alareunasta sisäänpäin.
4. Rekisterikilven sivuttaissuuntaisten näkyvyyskulmien on oltava vähintään 30 astetta kummallekin sivulle.
5. Rekisterikilvestä säädetään lisäksi ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun valtioneuvoston asetuksen (893/2007) 6 luvussa.

Kyllä noita kilpikulmia, sijainteja ja näkyvyyttä aikanaan ratsattiin aika paljon, esim. silloin kun Bomberit oli 2000-luvun alkupuolella enemmänkin esillä mediassa. Yleensä sen seurauksena että oltiin häröilty jossakin b-illoissa tai keulittu mummojen ja vauvojen päälle niin että jopa Karpo otti telkkarissa kantaa asiaan. Nykymenosta en osaa sanoa, minua ei ole juurikaan pysäytetty (edes puhallutukseen) viimeisen 15 vuoden aikaana melkein kertaakaan. Poislukien yksi stop-and-go Kouvolantiellä toissakesänä (ja sekin oli väärä hälytys).
 
Onko kenelläkään tiedossa/osaako kukaan sanoa löytyykö jotakin must have juttuja varusteisiin liittyen? Esim. puhelinpidike mahdollista navigointia varten tms.

Entä ajovarusteet. Mistä lähtisi näitä etsimään, onko olemassa joku hyvä verkkokauppa, jossa hinnat kohdillaan? Mitä hyviä merkkejä löytyy ajotakeista kypäriin yms. Itselläni ei ole näistä juurikaan mitään hajua.

Ei nyt kannata keulia jos ei korttiakaan ole vielä. Motonetistä saa perusvarusteet alkuun. Kypärään kannattaa satsata vähän enemmän.

Muita ajovarusteita tulee tarpeen mukaan hankittua ja tarvitsee erilaisia jos aloittaa kauden aikaisin ja venyttää pitkälle syksyyn tai jos ajelee vain kuumina hellepäivinä.

Paksut vuoratut goretex hanskat eivät ole kovin ihanat 30 asteen lämmössä noin esimerkiksi.

Tärkeimmät ajovaatteiden lisäksi on mielestäni kuulosuojaimet ja/tai kuulokkeet. En tarvinnut mikrofonia joten Shuren SE215 sopi itselle hyvin. Samalla kuulee ääniopasteet jos navigoi. Puhelinpidikettä sun muuta härpäkettä voi miettiä kun on oma pyörä.

Kuulokkeita on toki kypäräasenteisia, mutta tosiaan en itse sellaiseen ole vielä sijoittanut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 461
Viestejä
4 479 514
Jäsenet
73 925
Uusin jäsen
hiillos

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom