Mopokuumetta

Perhanan liukkaat vaan nuo ensiasennusrenkaat soralla ja mudassa. Mitkä olis hyvät kumit katuensaan kun yli 50% taitaa mennä kotomaassa soralla. Euroopan reissut taitaa kyllä mennä pääosin asfaltilla ja ei muutenkaan uskalla kovin pahoille poluille yrittää, nii ei viittis ihan täysin nappulareinkaita seuraavaksi laittaa.
Kaikista maailman renkaista ei ole kokemusta, mutta Michelin Anakee Wild on erinomainen 50/50 rengas. Toinen hyvä on Mitas E-07.
 
Tälle kesää on tullu jostai syystä kutina vaihtaa pyörä joko Monsteriin tai MT-01:een. Ei mitään hajua miksi. Yhestä Monsterista soittelin tos toukokuulla vaan se oli kerenny mennä.
Yamaha lienee perusvarma japsi, mutta mites sitte Monster? Lienekkö jollakulla kokemuksia ja mitä pitäs katella jos tässä alkaa kuumehoureilee enemmänki?
 
Kaikista maailman renkaista ei ole kokemusta, mutta Michelin Anakee Wild on erinomainen 50/50 rengas. Toinen hyvä on Mitas E-07.
Anakee Wildit vaikuttas noista paremmilta asfaltin ulkopuolelle ja oisko Mitakset sitten paremmat keski-euroopan mutkateille? Pitää kyllä vähän arpoa tuon mukaan miten ajoja tulee. Tälle kesää tulee varmaa pitästi yli puolet asfalttiajoa kun lähtee alpeille ja noi ensiasennusrenkaat menee siinä hyvin.
 
Tälle kesää on tullu jostai syystä kutina vaihtaa pyörä joko Monsteriin tai MT-01:een. Ei mitään hajua miksi. Yhestä Monsterista soittelin tos toukokuulla vaan se oli kerenny mennä.
Yamaha lienee perusvarma japsi, mutta mites sitte Monster? Lienekkö jollakulla kokemuksia ja mitä pitäs katella jos tässä alkaa kuumehoureilee enemmänki?
MT-01 on iso ja painava rohjake streetfighterin vaatteissa. Ducati taasen on moottoripyörien Ferrari. Mitä Monsterin mallia olet katellut? Monstereita on ihan laidasta laitaan. Isoja ja pieniä, uusia ja vanhoja.
 
MT-01 on iso ja painava rohjake streetfighterin vaatteissa. Ducati taasen on moottoripyörien Ferrari. Mitä Monsterin mallia olet katellut? Monstereita on ihan laidasta laitaan. Isoja ja pieniä, uusia ja vanhoja.

Muistaakseni 800-kuutioisissa Monstereissa oli eniten valikoimaa kun tuossa viime viikolla kahtelin. Iso rohjakehan se MT on, mutta omaan silmään todella upeen näkönen laite ja oishan se se 1700cc V2 jotain...
 
Käsittelykoe läpi tänään ja siltä istumalta hakemaan ajoharjoittelulupa, jotta pääsi vihdoin testaamaan omaa mopoa ekaa kertaa. Vähän tuo valkoisen kolmion asentelu huvitti itseäni, kun kaksipyöräiset eivät ole ihan uus tuttavuus vaikka korttia ei ole tullut ajettua aikaisemmin (crossia/enskaa ajanu 13 kesäsestä saakka). Pirun kivaa puuhaa kadullakin!
f5e159dd-338c-477d-b521-f02df7975d97.png
 
Viimeksi muokattu:
kaksipyöräiset eivät ole ihan uus tuttavuus, vaikka korttia ei ole tullut ajettua aikaisemmin (crossia/enskaa ajanu 13-kesäsestä saakka).

Ha, itsellä meni päinvastoin: kortillani sai ajaa kaksipyöräisiä kuin Manulle illallinen, mutten ollut ajanut kuin mopoa, ehkä 200metriä sitäkin. No, kaverini sai lahjaksi 400-kuutioisen Hondan, ja innostuin itsekin, käytetty 400-kuutioinen Yamaha liikkeestä osamaksulla, ja joku ajamaan se sieltä ulos. Metsätiellä, ja minulle näytettiin vempaimet. Ajoin siinä kolme kertaa eestaas 50 metriä, ja sit kaupungille jatkamaan.

Kahden viikon päästä lähdettiin sitten...Milanoon ;-D

US_Custom_XS400_resize.jpg
 
Ehkä lievästi offtopic, mutta.. Kurakartta.net ei ole toiminut itsellä hetkeen. Sen avulla tullut suunniteltua monet reitit tien päällysteen perusteella. Nyt päällyste-layout ei tunnu toimivan lainkaan sivustolla, eikä puhelinsovelluksella.
Onko tuo palvelu ollut muilla käytössä ja löytyyköhän vastaavaa?

1718187476542.png
 
Itse käytän Tom tom go ride sovellusta navigointiin ja sen saa välttämään päällystämättömiä teitä. Lisäksi reititys vaihtoehto on enemmän moottoripyörälle suunnattuja mutka pätkiä. Löysin sillä jopa uuden reitin kotiseudulle eikä matkaa tullut montaa kymmentä kilometriä lisää. On vielä mukavampi ajella kuin tylsän suorat isot tiet.
 
Itse käytän Tom tom go ride sovellusta navigointiin ja sen saa välttämään päällystämättömiä teitä. Lisäksi reititys vaihtoehto on enemmän moottoripyörälle suunnattuja mutka pätkiä. Löysin sillä jopa uuden reitin kotiseudulle eikä matkaa tullut montaa kymmentä kilometriä lisää. On vielä mukavampi ajella kuin tylsän suorat isot tiet.
Tämä vaikuttaa kyllä hyvältä, kiitos vinkistä! Tietokoneella sain jonkunlaisen näkymän päällysteisiin Paikkatietoikkuna sivustolla. Eiköhän näillä pärjää.

1718270893896.png
 
Onko kokemuksia moottoripyörän kokoontaitettavista suojista, tyyliin tämä:

Vai onko hukkaan heitettyä rahaa, ja ennemmin perus suojapeite? Pyörä seisoo ulkona jatkuvasti, niin ei ihan sään armoille kehtaa jättää.
 
Onko kokemuksia moottoripyörän kokoontaitettavista suojista, tyyliin tämä:

Vai onko hukkaan heitettyä rahaa, ja ennemmin perus suojapeite? Pyörä seisoo ulkona jatkuvasti, niin ei ihan sään armoille kehtaa jättää.
Tää on toki arvaus mutta ehkä valistunut sellainen. En todellakaan luottaisi että noin heppoinen kyhäelmä kestäisi läpi Suomen talven kasassa.. :D Jos on omalla tontilla niin tee vaikka ennemmin kakkosnelosista kehikko ja sit pressutat sen huolella - ei haittaa vaikka katto olis muutakin kuin pressua. Jos taas ei ole omalla tontilla niin ihan suosiolla etsisin sille jonkin lämpimähkön tallin nurkan mistä voi vuokrata sille talvipaikan. :thumbsup:
 
Onko kokemuksia moottoripyörän kokoontaitettavista suojista, tyyliin tämä:

Vai onko hukkaan heitettyä rahaa, ja ennemmin perus suojapeite? Pyörä seisoo ulkona jatkuvasti, niin ei ihan sään armoille kehtaa jättää.

Millaiseen säilytykseen ja missä ympäristössä (omakotila, kerrostalo, rivari...) ?
 
Tää on toki arvaus mutta ehkä valistunut sellainen. En todellakaan luottaisi että noin heppoinen kyhäelmä kestäisi läpi Suomen talven kasassa.. :D Jos on omalla tontilla niin tee vaikka ennemmin kakkosnelosista kehikko ja sit pressutat sen huolella - ei haittaa vaikka katto olis muutakin kuin pressua. Jos taas ei ole omalla tontilla niin ihan suosiolla etsisin sille jonkin lämpimähkön tallin nurkan mistä voi vuokrata sille talvipaikan. :thumbsup:
Mulla pyörä talvet tällaisessa:
Hyvin on kestänyt talvet jo useamman vuoden.
 
Ha, itsellä meni päinvastoin: kortillani sai ajaa kaksipyöräisiä kuin Manulle illallinen, mutten ollut ajanut kuin mopoa, ehkä 200metriä sitäkin. No, kaverini sai lahjaksi 400-kuutioisen Hondan, ja innostuin itsekin, käytetty 400-kuutioinen Yamaha liikkeestä osamaksulla, ja joku ajamaan se sieltä ulos. Metsätiellä, ja minulle näytettiin vempaimet. Ajoin siinä kolme kertaa eestaas 50 metriä, ja sit kaupungille jatkamaan.

Kahden viikon päästä lähdettiin sitten...Milanoon ;-D

Ihan kova veto kyllä! Ite en ois ehkä tuolla kokemuksella lähteny heti ensimmäiseks Etelä-Eurooppaan matkalle :D
 
Ehkä se jo vähän helpottaa kun vihdoinkin sai hakea omansa pois....



Nyt vaan kerätään rohkeutta ajamiseen yli 20v tauon jälkeen.

Kyllä se siitä, ja parempaa paluumotoristin pyörää saa kait hakea. Onnea vaan! Olen katsonut varmaan 9000 Royal Enfield Himalayan 450 -koeajoa youtubesta talvella. On erittäin vahva ehdokas kolmanneksi pyöräksi itsellenikin sitten jos/kun on siihen varaa, ja oli ensimmäinen jonka koeistuin talven MP-messuilla. Innolla kokemuksiasi ja mielipiteitä tännekkin tuosta odotellen.
 
Tää on toki arvaus mutta ehkä valistunut sellainen. En todellakaan luottaisi että noin heppoinen kyhäelmä kestäisi läpi Suomen talven kasassa.. :D Jos on omalla tontilla niin tee vaikka ennemmin kakkosnelosista kehikko ja sit pressutat sen huolella - ei haittaa vaikka katto olis muutakin kuin pressua. Jos taas ei ole omalla tontilla niin ihan suosiolla etsisin sille jonkin lämpimähkön tallin nurkan mistä voi vuokrata sille talvipaikan. :thumbsup:

Tarkoituksena kesällä ajojen välissä pitää pihalla suojassa, talveksi menee kyllä lämpimään talliin.

Millaiseen säilytykseen ja missä ympäristössä (omakotila, kerrostalo, rivari...) ?

Rivarin pihassa olis, ja tosiaan vain kesäaikana.
 
Vaihdoin Yamahaan (XJ 600S Diversion 1995) eteen jarrupalat ja nesteet. Alkaa jo ikä näkymään mopossa, ei meinannut saada sylintereitä painettua sisään. Jarruneste oli myös aika erikoisen näköistä, muistutti vähän moottoriöljyä ja haisikin samalta? Oli siis jo korkea aika vaihtaa. Ilmauksessa meinasi ensin epätoivo iskeä kun ei ensin millään kahva kovettunut mutta kun tarpeeksi pumppasi niin tuli hyvä. Vähän jäi jarru laahaamaan, jospa se siitä asettuisi.
Uusissa paloissa oli monta milliä enemmän pintaa niin sylinterit piti purista ihan pohjaan. Voi olla muutama vuosi että ne ovat siellä olleet edellisen kerran :D
 
Vaihdoin Yamahaan (XJ 600S Diversion 1995) eteen jarrupalat ja nesteet. Alkaa jo ikä näkymään mopossa, ei meinannut saada sylintereitä painettua sisään. Jarruneste oli myös aika erikoisen näköistä, muistutti vähän moottoriöljyä ja haisikin samalta? Oli siis jo korkea aika vaihtaa. Ilmauksessa meinasi ensin epätoivo iskeä kun ei ensin millään kahva kovettunut mutta kun tarpeeksi pumppasi niin tuli hyvä. Vähän jäi jarru laahaamaan, jospa se siitä asettuisi.
Uusissa paloissa oli monta milliä enemmän pintaa niin sylinterit piti purista ihan pohjaan. Voi olla muutama vuosi että ne ovat siellä olleet edellisen kerran :D
Suosittelen kuvankaltaista jarrumäntien levitystyökalua (hakutermi taisi olla "motorcycle brake piston spreader" tjsp). Itselläni samanlainen käytössä ja helpottaa kyllä melkoisesti palojen vaihtoa (jota busassa saa harrastaa vähintään joka toinen vuosi).
jarrutyökalu.jpg
 
Tulipa kokeiltua vähän pitempi pätkä ajaa yhdessä päivässä. Oli hieno päivä ajella ja tahtomattaan joutui välillä oikein ryhmässä ajamaan kun oli niin paljon muitakin pyörillä liikenteessä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240616-200016.jpg
    Screenshot_20240616-200016.jpg
    232,2 KB · Luettu: 132
Kyllä se siitä, ja parempaa paluumotoristin pyörää saa kait hakea. Onnea vaan! Olen katsonut varmaan 9000 Royal Enfield Himalayan 450 -koeajoa youtubesta talvella. On erittäin vahva ehdokas kolmanneksi pyöräksi itsellenikin sitten jos/kun on siihen varaa, ja oli ensimmäinen jonka koeistuin talven MP-messuilla. Innolla kokemuksiasi ja mielipiteitä tännekkin tuosta odotellen.

Jotain vajaa 200km nyt harjoittelua takana yksin ja kakspäällä ja kyllähän tuo taito vielä näköjään selkärangasta löytyi.

Minä ny mikään revikoitten kirjottelija ole, mutta sanoisin että helppo ajettava, kokemusta ei toki muusta ole.
Mutta onhan tää niin eri maailma kuin autolla ajo, tuulesta, itikoista, äänistä, tärinöistä, roskista ja tiekarhun urista tiellä jne lähtien.
Sitä kun on tottunut jostain kumman syystä vain osoittamaan ratilla suunnan ja polkimella vauhdin niin tuo käyttöauto on kyllä mennyt sinne eikä se huoli tiekarhun jäljistä tai isommistakaan montuista ja sepeleistä asfaltilla.

Laiskempikin pyörä olisi itselle piisannu, ei tullut mieleen että 40 heppaa kuljettaa kahta päälläkin noin ripeästi kun pihasta löytyy mm. vajaa 300 heppainenkin auto.
Välttelen muutenkin yli 80 rajoituksella olevia teitä ja mooottoriteille en mene millään ellei ole aivan pakko, kiire on vain ajanhallinnallinen ongelma joka menee ohi kun pysähtyy ja istahtaa hetkeksi.

Istuinkorkeus tuossa on säädettävissä noin 820/840mm.
Itsellä nyt alemmassa ja saisi vielä pari senttiä alempana omille kintuille olla, mutta ei ole ongelma, harvemminhan sitä kahta jalkaa tarvii maahan saada kunnolla.

Tähän asti pyörä kertoo kulutukseksi hieman päälle 3l/100km joka kyllä kelpaa mulle kun verrokkina on 12l/100km tuolla käyttiksellä.


Trafin sivuilla kun otin nimiini pyörän niin vakuutukset meni IFfiin ja kun katsoin mitä ne maksoi, niin huh huh.
2687 eur ja hilut päälle 12kk vakuutukset täysillä kasko bonareilla ja kohtuullisilla liikenne bonareilla.

Tänään vaihdoin heti sitten muualle mistä sai parhaan kaskon ja liikenteen vielä lisälunarilla alle 850 euroon vuosi.

Vielä kun bongaa jostain halvemmalla orkkis laukut sun muut heebelit kuin Rikun hinnat, niin olis hyvä.

EDIT:
Instassa tunnuksella @yeti_the_himalayan_450
 
Viimeksi muokattu:
Harrastaako kanssamotoristit kaksikaistaisilla teillä kaistojen välissä ajamista esim. ruuhkissa tai valoissa jonon keulaan ajamista? Laissa tietääkseni puhutaan vain kaistaviivan päällä ajamisesta, mutta suoria linjauksia tähän ei taida olla? Välillä tullut vastaan motoristeja jotka näin tekevät, mutta itse tulee jonoteltua muidenkin tavoin. Tätä vähemmän tuntuu ilmenevän pienemmissä kaupungeissa missä toki ruuhkatkin pienempiä, mutta kiinnostaisi kuulla muiden ajatuksia aiheesta.
 
Harrastaako kanssamotoristit kaksikaistaisilla teillä kaistojen välissä ajamista esim. ruuhkissa tai valoissa jonon keulaan ajamista? Laissa tietääkseni puhutaan vain kaistaviivan päällä ajamisesta, mutta suoria linjauksia tähän ei taida olla? Välillä tullut vastaan motoristeja jotka näin tekevät, mutta itse tulee jonoteltua muidenkin tavoin. Tätä vähemmän tuntuu ilmenevän pienemmissä kaupungeissa missä toki ruuhkatkin pienempiä, mutta kiinnostaisi kuulla muiden ajatuksia aiheesta.
Edellisellä Gixxerillä tuli kyllä splittailtua ihan huolella - sekä ruuhkissa että valoissa jne. Mutta kuitenkin pitäen järki matkassa ja nopeudet matalahkoina. Nykyisellä customilla en ole tainnut vielä kertaakaan splitata, se on jotenkin niin paljon leveämmän oloinen ajettava että tuntuu ettei se mahdu yhtä kapoisista väleistä. Toki, tuolla kun tulee vielä tovi kokemusta niin eiköhän silläkin sitten vähän "etuilla jonoissa". :D
 
Viimeksi muokattu:
Harrastaako kanssamotoristit kaksikaistaisilla teillä kaistojen välissä ajamista esim. ruuhkissa tai valoissa jonon keulaan ajamista? Laissa tietääkseni puhutaan vain kaistaviivan päällä ajamisesta, mutta suoria linjauksia tähän ei taida olla? Välillä tullut vastaan motoristeja jotka näin tekevät, mutta itse tulee jonoteltua muidenkin tavoin. Tätä vähemmän tuntuu ilmenevän pienemmissä kaupungeissa missä toki ruuhkatkin pienempiä, mutta kiinnostaisi kuulla muiden ajatuksia aiheesta.
Kehällä välillä tulee splitattua. Harvemmin muualla tarvetta. Voisin splitata muuallakin kyllä, mutta asian laillisuus rajottaa omaa tekemistä pelkästään kehälle, jossa siitä on oikeasti hyötyä
 
Harrastaako kanssamotoristit kaksikaistaisilla teillä kaistojen välissä ajamista esim. ruuhkissa tai valoissa jonon keulaan ajamista? Laissa tietääkseni puhutaan vain kaistaviivan päällä ajamisesta, mutta suoria linjauksia tähän ei taida olla? Välillä tullut vastaan motoristeja jotka näin tekevät, mutta itse tulee jonoteltua muidenkin tavoin. Tätä vähemmän tuntuu ilmenevän pienemmissä kaupungeissa missä toki ruuhkatkin pienempiä, mutta kiinnostaisi kuulla muiden ajatuksia aiheesta.

Työmatka ajossa Helsingin ydinkeskustassa tulee välillä tehtyä, jos nään selvästi, että on reilusti tilaa välissä. Oma road king sen verran leveä ja painava ettei ihan hirveä pieniin väleihin kehtaa mennä vielä. Pyörä ollut vasta kuukauden mulla, niin ei vielä liikaa kokemusta pyörästä. Helteillä, jos joutuu valoissa montakin väliä odotella omaa vuoroa, alkaa pyörä lämmetä niin paljon, että mielummin ajan kärkeen, jos mahdollista.
 
Harrastaako kanssamotoristit kaksikaistaisilla teillä kaistojen välissä ajamista esim. ruuhkissa tai valoissa jonon keulaan ajamista? Laissa tietääkseni puhutaan vain kaistaviivan päällä ajamisesta, mutta suoria linjauksia tähän ei taida olla?
Kyllä harrastan joskus, ja siitä mainitessa tuli tuohon "Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?" -threadiin mielipiteitä suuntaan jos toiseen. Useimpia autoilijoita ei näyttänyt haittaavan mutta joku siellä oli kovastikin vastaan. Samapa tuo minulle. En mene miljoonaa liikkuvien jonojen välistä, mutta jos liikenne on seis ja tilaa on mennä niin kyllä menen. Ainoa paikka tosin missä tämä minun arkiajoissa käytännössä voi tapahtua on kehä-1, eikä sekään nykyään ole minun mennessä töihin kovinkaan ruuhkainen. Tai jos on niin usein en edes aja sitä vaan menen omia pikkureittejä. Euroopassa sitten mennään kuten paikallisetkin (varsinkin esim. Pariisissa, Madridissa, Milanossa jne).
 
Onko kenelläkään kokemuksia tälläisistä Beeline navigaattoreista? Linkki: Beeline Moto II
Itseäni kiinnostaisi kun haluaisi pitää ohjaamon suht kliininä, eikä asentaa isompia mokkuloita tai kännykkätelinettä. Joskus yrittänyt säätää puhelimeen reitin ja ajaa kuulokkeiden kanssa ääniohjeiden mukaan, mutta sekään ei oo oikeen maistunut.
 
Harrastaako kanssamotoristit kaksikaistaisilla teillä kaistojen välissä ajamista esim. ruuhkissa tai valoissa jonon keulaan ajamista? Laissa tietääkseni puhutaan vain kaistaviivan päällä ajamisesta, mutta suoria linjauksia tähän ei taida olla? Välillä tullut vastaan motoristeja jotka näin tekevät, mutta itse tulee jonoteltua muidenkin tavoin. Tätä vähemmän tuntuu ilmenevän pienemmissä kaupungeissa missä toki ruuhkatkin pienempiä, mutta kiinnostaisi kuulla muiden ajatuksia aiheesta.

Olen kahdelta poliisilta kysynyt, saako esim. ruuhka-aikoina ohittaa paikoillaan olevia autoja. Ensimmäinen ei oikein vastannut mitään, toiselta tuli varovaisen myöntävä vastaus. Sano kuitenkin, että jos nopeuseroa on liikaa verrattuna autoihin, niin varmasti laskisi liikenneturvan vaarantamisena ja pysäyttäisi. Tälle olisi kyllä mukava saada virallinen vastaus, vaikkakaan näin pienemmässä kaupungissa asuvana harvemmin sille on tarvetta.
 
Harrastaako kanssamotoristit kaksikaistaisilla teillä kaistojen välissä ajamista esim. ruuhkissa tai valoissa jonon keulaan ajamista? Laissa tietääkseni puhutaan vain kaistaviivan päällä ajamisesta, mutta suoria linjauksia tähän ei taida olla? Välillä tullut vastaan motoristeja jotka näin tekevät, mutta itse tulee jonoteltua muidenkin tavoin. Tätä vähemmän tuntuu ilmenevän pienemmissä kaupungeissa missä toki ruuhkatkin pienempiä, mutta kiinnostaisi kuulla muiden ajatuksia aiheesta.

Vältän ja varmasti kahden käden sormilla voi laskea kerrat. Pyrin kyllä muutenkin valitsemaan reitit niin ettei ruuhkia/tylsää reittiä osuisi. Siitä saattaa seurata melko pitkiäkin kiertoja. Em. syystä ei kauheasti ole tullut tarvettakaan ja hyvä niin kun on riskialtista. Varmaan jos ajelut olisi pääosin kaupungissa niin alla saattaisi olla supermoto ja tuota tulisi harrastettua enemmän.

Onko kenelläkään kokemuksia tälläisistä Beeline navigaattoreista? Linkki: Beeline Moto II
Itseäni kiinnostaisi kun haluaisi pitää ohjaamon suht kliininä, eikä asentaa isompia mokkuloita tai kännykkätelinettä. Joskus yrittänyt säätää puhelimeen reitin ja ajaa kuulokkeiden kanssa ääniohjeiden mukaan, mutta sekään ei oo oikeen maistunut.

Kovasti fb:ssä ulkomaalaiset tuota ja kehuu. Nimenomaan kakkosversiota. Kerro kokemuksia jos päätät kokeilla. Olen itse mennyt google mapsilla ja bluetoothin kautta äänet kypärään. Ei tuntunut luontaiselta katsoa ohjeita näytöstä ajaessa niin otin puhelintelineen pois. Tuli kokeiltua isoa ja pientä luuria muttei eroa.
 
Jyväskylän rallit ja ralliruuhkat. Keskiviivaa ruuhkapaikkojen ohi, kaksilaistaisilla pientareita pitkin ohi. Ensikertalaisena ujostelin ja jäin kiltisti ensimmäiseen kilometrin jonoon, rohkaistuin seuraamaan poliisimoottoripyörän näyttämää esimerkkiä ajamalla keskiviivaa pitkin koko ruuhkan ohi.

Poliisit olivat myöskin eräässä autojonossa, ei reaktioita muilta kuin kyydissä istuvalta vaimolta kipakat sättimiset ettei näin saa tehdä ja sakot saat jos ohitat, hän ei harrasta moottoripyöriä ylipäätään.

Mutta tosiaan kyseessä on ehkä enempikin paikallinen arviointi, jos tilannenopeus on ns. siedettävä niin kaikki on kunnossa ja tilanne hallinnassa.

Eniten se yllättää että muutama auto sadasta haluaa tarkoituksella estää ohituksen ajamalla keskelle tietä ihan tarkoituksella. Niinkuin se olisi häneltä pois kun joku pääseekin aiemmin perille. Suurin osa osoittaa järkevää liikennekulttuuria ja väistää oikeaan reunaan sivistyneesti.
 
Itelle ei ole näitä blokkaajia onneksi osunut vielä kohdalle. Pari kertaa huomannut jonkun väistävän selkeästi oikeaan reunaan, vaikka en ole edes ollut tulossa ohi :thumbsup: tosin eipä toi korttikaan ole ollut, kun vasta kolmatta kesää taskussa, niin ei noita kilometrejäkään mahdottomasti ole takana.

Tässä miettiessä pyörähistoriaa syksyn 2021 jälkeen, kun kortin ajoin.

Ensipyörä 2021 (2001 Honda CBR 600) pommi kunnossa, keväällä 2022 ei meinannut millään lähteä käyntiin ja hajosi ensimmäisellä ajolla. Edit. löytyhän se tästäkin pommista kuva whattsapin syövereistä.

IMG_0454.jpeg


Kesällä 2022 (2003 Suzuki GSX-R 1000cc) oli kyllä hauska ajaa, mutta alkoi kiinnostamaan HD, kun kavereilta sellaiset löytyi. Myös itsesuojeluvaisto tuki pyörästä luopumista.

IMG_0375.jpeg


Keväällä 2023 (2009 HD Dyna 1600cc) askel painavampaan suuntaan, mutta oli vielä ihan suht näppärä ajettava. Tehtiin pari road trippiä kavereitten kanssa. Laukkuihin ja sissybariin kiinnitettynä sai hyvin mahtumaan tavarat. Gixerillä ei tälläsiä reissuja olis pystyny mukavasti tehdä.

ff4f735a-0e07-4830-9dda-aec1f33dcb97.jpeg


Keväällä 2024 vaihtui Dyna nykyiseen (2013 HD Road King 1700cc). Tämä on sitten jo painoltaan yli 350kg pyörä ja ei kyllä ketteryydestä enää tietoakaan. Erittäin mukava ajaa, mutta hitaissa vauhdeissa on kyllä vielä totuttelemista. Uutena myös jalkojen asento enemmän pyörän etupuolella joka myös tuonut hitaaseen ajoon oman mausteensa.

220bcf2d-c53c-4975-b063-db46ebfcc1f9.jpeg


En nyt tiedä mikä tämän postauksen idea oli, mutta kysytään nyt vaikka tähän perään muiden pyörähistoriaa, niin ei jää ihan nollapostaukseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kaveri antoi lainaan KTM superduke 1290 evo R, kun hänen korttinsa ei ole juuri nyt voimassa :D

Pitihän sillä käydä porvoo / pellinki lenkit. Melkonen laite.
 
En nyt tiedä mikä tämän postauksen idea oli, mutta kysytään nyt vaikka tähän perään muiden pyörähistoriaa, niin ei jää ihan nollapostaukseksi.

Näpyttelenpä huvikseen tällä teemalla eli oma pyörähistoria näyttää tältä.

Ensimmäinen ja paskin pyörä oli moottoripyöräkortin saatuani Kawasaki GPX600R. Olisko ollut vm -88 ja aina jotain vikaa. Yleensä ilmeni niin ettei lähtenyt käyntiin silloin kun olisi haluttanut johonkin lähteä ajelemaan. Omasta ei kuvaa, mutta vastaava kuin tämä:

Kawasaki GPX600R  C2  1.jpg


Muutamia vuosia ilman omaa pyörää kun tuosta pääsi eroon ja sitten alkoi taas polttelemaan, niin piti hommata Honda CBR 1000F, joka olikin mieluisa, toimiva ja todella hyväkuntoinen yksilö:

WP_20120719.jpg


Jossain vaiheessa kävi pari kesää käytössä myös tällainen Piaggion iso skootteri, joka olikin ihan leppoisa vehje kaupungissa. Maantiellä sillä jäi vähän jalkoihin:

PhotoCrop_2012-07-29_05-09-52-.jpg


Tuon jälkeen tai peräti yhtä aikaa tuon kanssa oli yksi projekti, jonka sattui saamaan parilla sadalla. Eli Joku Yamahan puolikatteilla oleva kardaanivetoinen ja 900 kuutioinen, josta tein nakun mutten ajanut varmaan kuin 50km:

yamaha.jpg


Johonkin satunnaiseen tarpeeseen piti sitten hommata Aprilia Pegaso Strada, joka oli sinäänsä ihan hauska vehje, mutta pidempää matkaa ei paljon viitsinyt ajaa maantiellä kun moottorina Minarellin yksisylinterinen ei ihan optimi siihen käyttöön ollut:

20220607_173757.jpg


Naapurilla oli Bemari R1150R, jota testattuani halusin samanlaisen, koska tuntui niin kuin itselle tehdyltä ja käteensopivalta:

PSX_20230718_100447.jpg


Tuo ei ollutkaan kuin muutamia kuukausia kun piti jo saada parempaa alle. Eli nykyinen käyttöpyörä BMW K1200R:

PSX_20240416_165115~2.jpg


Tallissa lisäksi Aprilia RST 1000 Futura, jolla en ole ajanut vielä metriäkään kun vähän vielä laitto kesken:

PSX_20240416_171145~2.jpg


Kilometrejä ei aivan hirveästi ruukaa kertyä kun kesäajat muutenkin on sellaisia, että on kaikkea muutakin tekemistä. Jos tälle kesälle kuitenkin saisi käytyä jonkun vähän pidemmän reissun, kun lomakin sopivasti tänään alkaa.
 
Laitetaan tässä kuvakavalkadin jatkoksi oma lyhyt pyörähistoriikki. Piikkiä ei koskaan ollut joten aloitetaan mopolla. Vuosi on 1984 ja pyörä on upouusi Tunturi Supersport jota en viritellyt yhtään (ainakaan siten että faija olisi huomannut):

tunturi.jpg


Tuolla ajettiin ajokorttiin asti (1986), jonka jälkeen ei pitkään aikaan 2-pyöräistä. Vuonna 1995 sitten alkoi taas innostaa, ja ostin halvalla Honda VF750F:n joka oli ensimmäinen oma oikea pyörä. Kavereiden pyörillä olin ajellut, ja olisi kai pitänyt aloittaa jollain pienemmällä/järkevämmällä mutta ei järki tuolloinkaan paljon päätä pakottanut. Tuosta hajosi 2-vaihde joten ajelin vuoden verran ilman. Ja kansipahvit paloivat ynnä muuta pikkuongelmaa, mutta V4-kone oli mukava.

VF750F.jpg


Se vaihtui sitten 1997 uudempaan V4:seen, Honda VFR750F:ään jolla ajelin vuoteen 2002 asti, varmaan jotain 80tkm tuli ajettua. Hyvä pyörä vaikka siinä tasasuuntaja kerran kärähti ja jätti tielle jossain Keravalla. Sen kaveriksi hankin 2002 metsäpyöräksi valkokilpisen XR400R:n. Ja opin että ei enää ikinä pyörää ilman sähköstarttia.

VFR+XR.jpg


Vuonna 2002 VFR vaihtui toistaiseksi ainoaan tehdasuutena ostamaani pyörään, Honda VTR1000F:ään. V-twin kiehtoi mutta muuten pyörä oli hieman sieluton. Tuolla mentiin pitkin eurooppaa, mm. Barcelonaan aateekoo-konferenssiin, Amsterdamiin toiseen nörttitapahtumaan ja ties minne. Pieni tankki, isot 54mm tuplakaasarit ja iso kulutus teki sen että paras matkapyörä se ei ollut, tankilla pääsi ehkä 250km jos sitäkään. Mutta mutkateillä vallan mainio. Tällä ajelin 4:ssä vuodessa noin 89.000 kilsaa ja pistin vaihtoon.

VTR1000F.jpg


VTR vaihtui Honda CBR1100XX:ään 2006, jolla mentiin mm. Nordkappiin ja vaikka minne. Paljon (mutta ei liian) paljon tehoja, siinäkin hieman sähkövikoja, hyvät jarrut ja erinomaiset valot/äänimerkki. Mainio matkapyörä.

CBR1100XX.jpg


Blackbirdilla ajelin vuoteen 2010 asti jolloin merkki vaihtui Suzukiin, ja samalla 2008 Hayabusalla mennään neljättätoista vuotta. Siinä oli 9995 kilsaa mittarissa kun ostin sen, nyt on kohta 155tkm. Olen tainnut löytää omani vihdoin kun vaihtotarve ei ole ollut kovin suuri. Tällä menty pitkin eurooppaa, ajeltu räntäsateessa työmatkaa, vedetty Nurburgringiä ja vaikka mitä. Pikkuvikoja on ollut mutta ei suurempia murheita. Gen-3 kiinnostaisi kyllä, ehkä sitten kun asuntolaina maksettu (viimeinen erä nyt syyskuussa).

hayabusa.jpg


Ja kun keski-iän kriisi kärjistyi niin hankin tuon kaveriksi -93 Savage 650:sen vuonna 2022. Leppoisa papatin jolla ei mennä pitkälle saatikka lujaa. Mutta painaa 100kg vähemmän kun busa, on helppo huollettava/korjattava/tuunattava ja kaikinpuolin harmiton. Tälläkin on jo menty nelisentuhatta kilsaa parissa vuodessa.

savage.jpg


Vielä on harkinnassa kolmas pyörä, joku matkaenduro skuttaan. Ehkä Himalayan 450 jos ei löydy toimiva vanha Suzuki DR650/800 jostakin. Ja jos voitan lotossa.

Laittakaa te pyöriänne, muittenkin kokemuksia on mukava lukea ja niistä voi usein oppia uutta itsekin. Hyvää juhannusta kaikille motoristeille!
 

Liitteet

  • hayabusa.jpg
    hayabusa.jpg
    656 KB · Luettu: 1
Laitetaan tässä kuvakavalkadin jatkoksi oma lyhyt pyörähistoriikki. Piikkiä ei koskaan ollut joten aloitetaan mopolla. Vuosi on 1984 ja pyörä on upouusi Tunturi Supersport jota en viritellyt yhtään (ainakaan siten että faija olisi huomannut):

tunturi.jpg


Tuolla ajettiin ajokorttiin asti (1986), jonka jälkeen ei pitkään aikaan 2-pyöräistä. Vuonna 1995 sitten alkoi taas innostaa, ja ostin halvalla Honda VF750F:n joka oli ensimmäinen oma oikea pyörä. Kavereiden pyörillä olin ajellut, ja olisi kai pitänyt aloittaa jollain pienemmällä/järkevämmällä mutta ei järki tuolloinkaan paljon päätä pakottanut. Tuosta hajosi 2-vaihde joten ajelin vuoden verran ilman. Ja kansipahvit paloivat ynnä muuta pikkuongelmaa, mutta V4-kone oli mukava.

VF750F.jpg


Se vaihtui sitten 1997 uudempaan V4:seen, Honda VFR750F:ään jolla ajelin vuoteen 2002 asti, varmaan jotain 80tkm tuli ajettua. Hyvä pyörä vaikka siinä tasasuuntaja kerran kärähti ja jätti tielle jossain Keravalla. Sen kaveriksi hankin 2002 metsäpyöräksi valkokilpisen XR400R:n. Ja opin että ei enää ikinä pyörää ilman sähköstarttia.

VFR+XR.jpg


Vuonna 2002 VFR vaihtui toistaiseksi ainoaan tehdasuutena ostamaani pyörään, Honda VTR1000F:ään. V-twin kiehtoi mutta muuten pyörä oli hieman sieluton. Tuolla mentiin pitkin eurooppaa, mm. Barcelonaan aateekoo-konferenssiin, Amsterdamiin toiseen nörttitapahtumaan ja ties minne. Pieni tankki, isot 54mm tuplakaasarit ja iso kulutus teki sen että paras matkapyörä se ei ollut, tankilla pääsi ehkä 250km jos sitäkään. Mutta mutkateillä vallan mainio. Tällä ajelin 4:ssä vuodessa noin 89.000 kilsaa ja pistin vaihtoon.

VTR1000F.jpg


VTR vaihtui Honda CBR1100XX:ään 2006, jolla mentiin mm. Nordkappiin ja vaikka minne. Paljon (mutta ei liian) paljon tehoja, siinäkin hieman sähkövikoja, hyvät jarrut ja erinomaiset valot/äänimerkki. Mainio matkapyörä.

CBR1100XX.jpg


Blackbirdilla ajelin vuoteen 2010 asti jolloin merkki vaihtui Suzukiin, ja samalla 2008 Hayabusalla mennään neljättätoista vuotta. Siinä oli 9995 kilsaa mittarissa kun ostin sen, nyt on kohta 155tkm. Olen tainnut löytää omani vihdoin kun vaihtotarve ei ole ollut kovin suuri. Tällä menty pitkin eurooppaa, ajeltu räntäsateessa työmatkaa, vedetty Nurburgringiä ja vaikka mitä. Pikkuvikoja on ollut mutta ei suurempia murheita. Gen-3 kiinnostaisi kyllä, ehkä sitten kun asuntolaina maksettu (viimeinen erä nyt syyskuussa).

hayabusa.jpg


Ja kun keski-iän kriisi kärjistyi niin hankin tuon kaveriksi -93 Savage 650:sen vuonna 2022. Leppoisa papatin jolla ei mennä pitkälle saatikka lujaa. Mutta painaa 100kg vähemmän kun busa, on helppo huollettava/korjattava/tuunattava ja kaikinpuolin harmiton. Tälläkin on jo menty nelisentuhatta kilsaa parissa vuodessa.

savage.jpg


Vielä on harkinnassa kolmas pyörä, joku matkaenduro skuttaan. Ehkä Himalayan 450 jos ei löydy toimiva vanha Suzuki DR650/800 jostakin. Ja jos voitan lotossa.

Laittakaa te pyöriänne, muittenkin kokemuksia on mukava lukea ja niistä voi usein oppia uutta itsekin. Hyvää juhannusta kaikille motoristeille!

Olen kateellinen. En pyöristä vaan ajasta jota joillakin on istua pyörän päällä :D
 
Olen kateellinen. En pyöristä vaan ajasta jota joillakin on istua pyörän päällä :D
No, minulla ei ole omia lapsia tai vaimoa. Entinen naisystävä lähti menemään vuosia sitten enkä ole jäänyt kaipailemaan, kaltaiseni yrmeän setämiesmotoristin on muutenkin parempi olla ihan vaan yksin. Taloni on vanha, johon teen aina pakolliset korjaukset yms. heti ja muut ehkä jos huvittaa. Leikkaan pienen nurmikon 2 kertaa kesässä, muu piha on sitten valmis ennallistamisprojektiryteikkö missä kaikenlaiset pörriäiset viihtyy. Ja istun kesällä telkkarin tai atk:n ääressä mahdollisimman vähän. Ja en tee töitä enää muuten kun ma-pe 8-16, sen minulle opetti aikanaan vakava täydellinen burnout ja masentuminen, josta kuitenkin toivuin. Motorismi oli siinä prosessissa suureksi avuksi.

Ei se ole muusta kun priorisoinnista (ja turhista asioista luopumisesta) kiinni, ainakin itselleni. Vuosien saatossa kilsat ovat toki vähentyneet, enimmillään mentiin melkein 30tkm/vuosi, nyt hyvä jos pääsee edes kymppitonniin (mutta ne onkin sitten laatukilsoja).
 
Laitetaan nyt omaakin pyörähistoriaa:
Ensimmäinen pyörä millä ajoin, oli varmaan Honda XR80R -87. Samanlainen millä John Connor ajaa Terminator 2:ssa (dubatuilla 2T äänillä). Tällä ajeltiin pihalla ja pelloilla.
xr3.jpg
Mopoiässä oli tietysti Suzuki PV. Tällä tuli heitettyä ehkä pahimmat pannut ajouran aikana. Hirvee kiire oli kouluun ja tietyöalueella ajoin ilmeisesti hieman koholla olevaan kaivonkannen reunaan. Lievä alamäki ja kaasupohjassa tietysti niin varmaan joku 50-60kmh vauhtia. Stongan yli mentiin ja muistan vaan kun soratie vilisi visiirin edessä. Ei kuitenkaan tuntunut sattuneen mihinkään, niin mopo ylös ja matka jatkui stonga vinossa. Koululla huomasin että polveen oli tullut n. sentti x sentti "reikä" -> terkkarille kaivamaan isoimmat sorat pois. Ei pystynyt tikkaamaankaan kun oli sen verran leveä joka suuntaan niin lappu päälle ja toipumaan. Ympyrän muotoinen arpi polvessa muistuttaa edelleen tuosta.
PV.jpg

Piikkinä oli Suzuki DR 125, isoveljeltä peritty. Hieman sapetti kun muilla kavereilla 2T pelit niin ei tahtonut perässä pysyä. Tälläkin tuli pannuteltua pariin kertaan, lähinnä lowsidereita kun yritti kantata liian kovasti. Loppupeleissä tais leipasta kiinni kun ei huollot olleet ihan ajallaan.

A-kortin saatuani ajelin faijan pyörillä. Sillä oli parikin DR800:sta ja lisäksi veljien kanssa teki pikku bisnestä AVK pyörillä joita korjailtiin ja myytiin. Tämä oli kyllä mukavaa aikaa kun pääsi testailemaan vähän kaikenlaisia pyöriä, mm. R1 -04 & -07, 1000 GSXR -03, 600 GSXR -06, pari 750 GSX-F ~-04 yms.
Noilla sitten lähti korttikin hyllylle, kun poliisi pysäytti ylinopeudesta ja pikku-A korttikaan ei riittänyt ihan siinä vaiheessa. Kakkosvaihekaan ei ollut käytynä autokortilla, niin piti käydä ajamassa C-kortin inssi uudestaan kun sellainenkin oli tullut ajettua.

Ensimmäinen ihka oma pyörä oli 990 Super Duke, oisko ollut vm. 06. Tämä oli tosi hauska pyörä ajaa. Kaasun kanssa sai olla vähän tarkkana kun oli tosi herkkä ja lähti kyllä miltä kierrosalueelta tahansa nopsakkaa. Downfall oli elektronisen ajoneston puuttuminen. Asuin Kalliossa tuolloin ja tuota pöllittiin/yritettiin pölliä sunnilleen kerran kesään. Ensimmäisen varkauden jopa näin kun olin aamu kuuden aikaan lähdössä töihin. Hieman epäuskoinen fiilis, kun näkee kadun toisesta päästä oman pyörän päällä random tyypin, joka lyö tankolukon voimalla rikki tankoa rykäisemällä ja lähtee ajamaan. Soitin poliisit heti perään, mutta eivät saaneet havaintoa vaikka partio suht lähellä olikin. Viimeinen hatkareissu päättyi sitten lunariin, kun silminnäkijöiden mukaan suorissa housuissa ja lakerikengissä ollut kuljettaja veti risteyksen suoraksi kanttarin yli kerrostalon seinään. Ei jäänyt kiinni kuitenkaan.
SuperDuke.jpg

Tuon jälkeen tuli ajoon -04 ZX-10R. Kipatusta pyörästä restauroitu faitteri. Tällä tuntui että oli kyllä liikaa tehoa omaan ajoon. Vauhdit nousi herkästi ja ajan kysymys milloin kortti hyllyllä tai milloin jotain sattuu. Ei kuitenkaan ollut varkaiden suosiossa niin paljon kuin edellinen kotari, varmaan ulkonäöstäkin johtuen.
10R.jpg

Kaverin innoittamana ja hieman tuota tehopuolta mietittyäni, menopeli vaihtui 1200 Sportsteriin. Makeen näkönen peli ja kiva kruisailla, mutta ainakin omaan makuun vähänkään pitemmät matkat oli tuskaa. Tän kanssa myös opin ajamaan korvatulppien kanssa, kun alkoi korvat soimaan muuten. Ois kannattanut kyllä alusta lähtien käyttää tulppia ajaessa, mutta minkäs sille enää mahtaa. Ei sitä nuorena usko että mitään vahinkoa tapahtuisi.
Spora.jpg

Nyt kesän alussa vaihdoin pyörään mitä olin miettinyt jo pitempään. Husqvarna Nuda 900. Näitä suht harvoin tulee myyntiin, tehty vain vuosina 12-14. Silloin Husqvarna oli BMW omistuksessa ja tässä onkin pohjana käytetty F800 konetta. Moottorin luonne muistuttaa hyvin paljon tuon Super Duken konetta, vaikka tässä onkin rivi-2. Edellinen omistaja pitänyt tosi hyvänä ja on ollut kyllä ilo ajaa pitempääkin matkaa. Myös ehkä parhaat äänet mitä moottoripyörästä voi saada, omasta mielestä.
nuda.jpg

Prätkät on mulle aina ollut se pääasiallinen kulkuväline kesäisin, vain jos sataa niin saattaa autoon turvautua. Huviajoa tulee harvemmin harrastettua jos koskaan. Nuorempana varsinkin ajokausi alkoi kun oli vähänkään sulaa ja kesti kunnes pakkaset alkaa, välillä vähän pitempäänkin jos oli kuivaa. Nykyään on tullut vähän mukavuuden haluisemmaksi ja ei enää niin ole hinkua lähteä itseään jäädyttämään.

PS. Laitoin tuon Beeline Moto II tilaukseen RxMoton kautta. Vähän vaikeesti saatavissa tuntuis olevan tällä hetkellä, missään ei tunnu olevan varastossa suoraan. Katsotaan kuin pitkälle menee, mutta kerron kokemuksia kunhan saan sen.
 
Husqvarna Nuda 900

Enpä tiennykkää että Nuda on noin lähellä F800 bemaria. Ite oon 2012 R:llä viiettä kautta ajelemassa ja kyllä se välillä tuntuu että pikkuhimppu lisätehoa ei haittais. Äänistä en ite sano mitää suuntaan tai toiseen ainakaa vakioputkistolla. Onhan siellä vähä raspia jossai välissä vaan eh... kiva pyörähän tää toisakseen on vaa kuume on noussu vaihtaa johonki toiseen
 
En nyt tiedä mikä tämän postauksen idea oli, mutta kysytään nyt vaikka tähän perään muiden pyörähistoriaa, niin ei jää ihan nollapostaukseksi.

Ysärin kevareista ei valitettavasti ole kuvia, mutta tuollainen 1984 500:n Suzuki tuli hankittua aika tarkkaan 20v. sitten matkapyöräksi. Sillä tuli rullattua n. 35tkm 4 vuodessa kunnes sähköt laukes jossain Lapissa matkalla Norjaan. Vuonna -08 korvaajaksi tuli 15 v. nuorempi -99 Suzuki GSX750F jolla sai sitten pari Norjan reissua tehtyä, olisikohan n. 15 tkm. tullut mittariin parissa kesässä.
gsx500es_piha.jpggsx750f_lofootit.jpg

Kuten monesti käy niin nälkä kasvoi syödessä, joten seuraavaksi (2010) vaihtui alle hieman isompi sport toureri BMW K1200S ( -06 ) muodossa. Olihan sillä kiva päästellä 280 km/h mittarivauhtia autobaanalla, mutta alppiteillä turhan kankea, joten kun Husqvarna Nuda julkaistiin 2012, niin sellainen meni tilaukseen. Kilometrejä bemariin tuli aika tarkkaan 30 tkm kahdessa vuodessa. Nudalla tuli käytyä taas alpeilla toteamassa että kyllä, huomattavasti hauskempi peli mutkapätkille, sama tuli todettua myös Norjan syheröisillä teillä.
k1200s_felberntauern.jpgnuda900_timmelsjoch.jpg

Heti seuraavana vuonna oli Hussessa jo 20 tkm. mittarissa, niin samalla kun käytin syksyllä "isossa huollossa", niin kävi hupsis ja ajelinkin kotiin vuoden nuoremmalla ärrä-Nudalla. Sillä tulikin sitten ajeltua seuraavat 4 kesää ja 45 tkm. Vaikkei ihan paras matkapyörä ollut, niin parissa kymmenessä eri maassa sillä ehti pyörähtämään. Keväällä 2018 tein pienen mokan ja kävin koeajamassa uuden Triumph Street Triple 765RS:n, joten tiesihän siinä sitten miten kävi, pari viikkoa myöhemmin oli sellainen pihassa. Ensimmäisenä koronakesänä (2020) jäi euroopanmatkat väliin niin tuumasin että kun mittarissa vain reilut 22 tkm, niin trumpan saa varmaan vielä helposti myytyä hyvään hintaan, ja päivässä se menikin.
nuda900r_passogavia.jpg765rs_budludzha.jpg

Uutta en ollut ajatellut tilalle kun ei tiennyt että milloin pääsee seuraavan kerran ulkomaille pörräämään. Tuttu pyörämyyjä siinä sitten tuumas että yks uuden Tenere 700:n ostaja meni puihin, että osta se ja kolua vaikka kotimaan hiekkatiet läpi. No prkl, eipä siitä(kään) voinut kieltäytyä, joten sitten oli matkaenduro pihassa. Eka kesä meni TET reittejä ja muita sorateitä kurvaillen, ja ehti sillä Norjaankin kun rajat aukes. Seuraavan vuoden (2021) euroturneen lopuksi päätin että enää ei jaksa omalla pyörällä Suomesta keski- ja eteläeurooppaan ajella, pyörässä taas se reilu 20 tkm -> myyntiin. Mitään pyörää ei ollut (taaskaan) tarkoitus laittaa, mutta kun kaveri soitti (viikko ed. myynnin jälkeen) että voisko tulla ajelemaan saariston rengastietä -> Nettimoto auki ja seuraavana päivänä sitten pihassa Suzuki SV1000S ( -03 ). No, siinä se SV on vieläkin, vaikka euroopanreissut on sen jälkeen tehty vuokrapyörillä kohteessa, mutta ihan mukava tuolla veivata sunnuntaiajelut ja satunnaiset ratapäivät.
t7_kotorbay.jpgsv1000s_jurva.jpg
 
Kuvia ei löydy, mutta näin ulkomuistista oma katupyörä historia.
Pappis --> 125cc Honda rebel --> joku kawan pikku customi --> drag star--> 600cc fzr--> fireblade --> r1 --> 10r kawa--> 990 super duke r-- > rc8--> 1000rr bleidi --> 690smc --> 990 super duke
Jotain saatto jäädä välistä. Ja rinnalla mennyt kilvettömiä kurapyöriä x+1 kappaletta
 
Oma historia: Solifer SM, Yamaha XJ 600 S Diverersion eli divari 1995 :)
1719211959266.png

Kortin ajoin 2018 näin aikuisena ja pyörän ostin vähän vahingossa saman vuoden elokuussa. Oli eka pyörä mitä kokeilin ja kun tuntui toimivan ja sopi omalle kropalle niin ostin heti. Pyörän mittarissa nyt reilu 80 tkm, todellisia kilometrejä ei tiedä. Pyörä kotoisin Saksasta.
Todella hyvä eka pyöräksi: helppo korjata, halpa vakuutus, pieni kulutus, kevyt, helppo ajaa. Ajo-ominaisuudet kuitenkin melko vaatimattomat. Ihan kiva tätä on rappailla, olen tähän modaillut kahvanlämmittimet ja rengaspaineanturit. Osia tähän saa todella hyvin, kuvassa näkyvät tuulilasi ja valo on tilattu Saksasta eBaystä. Hetki sitten vaihdoin jarrupalat eteen kun kitisivät ja toinen pala oli aika lopussa.

Hieman kutkuttelisi vaihtaa bläkkäriin kun niitäkin saa jo melko edullisesti, mutta näillä ajoilla siinä ei ole mitään järkeä. Viime vuonna taisi tulla mittariin jotain alle 2000 km. Jonkin verran myös rajoittaa kun olen lyhyt niin istumakorkeus saisi olla melko matala. Tässäkään ei yllä kunnolla molemmat jalat maahan.

Varastossa odottelee eläkepäiviä Helkama Mini vuosimallia -66 tai -67 :) Siihen on melkein kaikki osat tallessa, osa hukkui teinivuosina kun kaverin kanssa vähän "korjattiin" sitä. Siihen on hieman hankalampi löytää osia.
 
Sai Aprilian viimein kasaan ja ajettua muutaman kymmenen kilometrin koeajolenkin. Viivästyi käyttöönotto mm. sen vuoksi, että tökkäsin tallissa vasemmasta peilistä varren poikki, eikä sitä saanut järkevästi korjattua. Tilasin sitten RSV:n tarvikepeilit tähän, joten mennään niillä.

Ajoltaan muuten tuntui ihan hyvältä, mutta tyhjäkäynnin kanssa jotain häikkää ja sammuili varsinkin sen jälkeen kun huuhtoi pölyt päältä letkulla. Pitää käyttää tankki ylhäällä ja alkaa ihmettelemään alipaine- ja bensaletkuja. Mitään testeriä tai diagnostiikkavehkeitä ei tietenkään tähän ole, joten pitää värkätä ns perinteisellä tyylillä.

No laitetaan huvikseen vielä kuva tältä päivältä:

IMG_20240625_144743_748.jpg
 
Tuhannen kilomeetriä tuli Himalayan mittariin tänään täyteen.
Johan se on mulla ollut sen ~10 päivää.
Vielä ainakin oon tyytyväinen ollut... pyörään ja huoltoon.

Eka huoltokin teetetty Tampereen Moottoripyörä OY'llä jossa kyllä asioi mielellään.

Mutta menihän Rikumotorin kanssa asioiminen vänkäämiseksi, oikeastaan suht suoraan haistattivat veeet mulle loppujen lopuksi.

Kun hain pyörän kärryllä, ja pääsin kotiin, pyörä alas ja myöhemmin samana päivänä sitten ekaa ajoa ja peilien sää... toinen peili on halki jo valmiiksi.
Siitä sit ilmoitusta Rikumotorin suuntaan ja vänkääminen alkoi kun se niiden uus myyntitykki, joka sopis ennemmin kusettamaan johonkin sulantien autojobbariks, tekee selväks että peili on ollut ehyt kun on pyörän kasannut ja tarkastaa ne aina jne jne, että mä hajotin kun avokärryllä hain jne.

Peilin etupuolella ei mitään jälkiä, niin on se aika vänkä kivi ollut joka on lentäny vaikkapa auton renkaasta, mennyt peilin ohi ja huomannut peilin lasin ja tehnyt täyskäännöksen ilmassa ja iskeytynyt lasiiin.

Minkäänlaista vastaantuloa ei edes uusien parempien peilien hinnasta tulllut. Oli jokatapauksessa tarkotus ostaa ne paremmat peilit.
Ja piti ostaa niiltä laukut ja isompi pleksi ja vaikka mitä muuta.

Pyörän tilasin joskus maaliskuussa ja haluamani varusteetkin silloin.
Ei ollu muuten tullu pyörän kanssa oikeastaan mitään niistä varusteista, onneks en niitä maksanut etukäteen.
Ja toki niistä varusteista mitä tuli, ei hinnoista tultu yhtään vastaan vaikka pyörän sain aikalailla 2kk myöhemmin kuin piti.
Jos tuo toteutunut toimitusaika olis ollut tiedossa luanperinkin, niin en todennäköisesti olisi Himalayaa ostanut...

Laittelin sitten kokemuksia myyjästä ja sen touhuista Royalille Intiaan, ja ainakin alkuun vaikuttaa siltä että heitä asia kiinnostaa, mutta katsotaan nyt, kuinka pian tulee "tiketin sulku".
 
Omat aiemmat motoilut on jostakin 90-luvun alusta mökkiteitä viritetyllä Helkama AX:llä ja kavereiden PV:eillä. Nyt tuli kevään mittaan semmonen olo, että pitää hommaa kunnon vehje jos tässä elämässä aikoo vielä ajella. Ens viikolla ois inssi. Onneksi provinssissa noita aikoja vielä saa lyhyelläkin jänteellä.

mopo.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 609
Viestejä
4 512 731
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom