Mopokuumetta

JwL

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
54
Joko on laitettu pyörät talviteloille vai vieläkö odotellaan sopia kelejä?
Omani ainakin odottaa, jos yhden reissun saisi vielä heitettyä!
 
Kyllä vielä voi pk-seudulla ainakin ajella, vasta viime viikolla hain tuoreemman ja mieleisemmän pyörän alle. 99' suzuki gsx600f sai lähteä ja tilalle tuli 05' ktm 640 duke 2, on kyllä pirun hauska päältäajettava vibraattori.
 
Viime viikolla piti laittaa talliin odottamaan kevättä. Alkoi vaan aamuisin jännittämään nämä Keski-Suomen tiet, kun töihin mennessä nurmikolla oli jo kuuraa.
 
On jo suureksi osaksi purettu osiin, kun on tuota laittoa jonkun verran :comp:
 
Talliin työnnetty jo. Tällä kaudella tuli noin 2000km.
 
Viimeksi muokattu:
Talliin työnnetty 3vko sitten. Talven huolto-ohjelmassa normaalien lisäksi molemmat uudet renkaat ja haarukkaöljyjen vaihto.
 
Jouluun asti ajetaan tänä kautena, kevätkausi alkaa sitten Tammikuussa. Joku halpis enska tahi vastaava pitäisi hankkia, ei oikein jäälle viitsi lähteä XV950 Jammulla, kun ei ole karkeakuvioisia renkaitakaan.
 
Viikko sitten viety talvitiloille. 3100km tuli ajettua tuolla -01 VL800 Volusialla, eli ei kovin kummoisesti. Tosin alkaa neljän ajokauden jälkeen tuntumaan ettei tuo customi ole se oma juttu. Ennen tuota ollut erilaisia kyykkypyöriä 10 vuoden aikana. Ajatuksissa myydä mopo pois talven / kevään aikana ja hommata nakupyörä, kun sellaista ei ole vielä ollut. Triumphin Street Triple kiinnostaisi ensisijaisesti tai sitten Z1000.
 
Osaakos joku muuten sanoa, että saako jostain ulkomailta halvemmalla ZZR600 tiivistesarjan kun suomessa hinta sen 160€.
 
Pitänee alkaa kyttäilemään hyvää diiliä uudesta Africa Twinistä.
Trumpan mittariin kertyi rapsakat 17000 km ensimmäisen vuoden aikana, tällä menolla sen voisi heittää vuoden päästä kakkosmopoksi/fiilistelypeliksi ja hommata AT:n käyttikseksi.
 
Heikko kausi oli, noin 4000km Ducatin mittariin, mutta yritetään vielä lumentuloon saakka :D
 
Äh. Käänteistä mopokuumetta kun pitäisi alkaa ährätä jälkikasvun kevariin talvirenkaita. Olisipas edes tullut hankittua ne toiset pyörät jostain romusta niin ei tarvitsisi rengashommia aina edes takaisin tehdä. Muutenkin tympeän homman kruunaa mustaksi maalatut aluvanteet. Pitäisi varmaan tyytyä siihen että maaleja joka tapauksessa lähtee joistain kohdista ja ne voi sipaista jälkeen päin maalillla.

Skoottereissa pääsee kyllä kadehdittavan helpolla noista kausivaihdoista jos on eri pyörät olemassa, vielä helpompaa kuin autossa.
 
Meikäläinen osti piiiiiitkän tauon jälkeen (olisko n. 20 vuotta) prätkän eli kausi avattu! :)

HD Sportster 1200 Superlow odottelee tallissa ajokelejä.
 
Oma rakennelma suoriutui hyvin kesästä vaikka sähköongelmia riitti. Loppujen lopuksi vika oli releen kannassa, joka ei ottanut kontaktia ja loppukesä menikin ajellessa. Nyt on kone ollut seis kuukauden päivät, eikä ole varmaan enää asiaa tielle kun ilmat jo niin kylmät. Uusia maalausjuttuja ja pientä huoltoa mielessä.
 
Heinäkuun viimeisenä viikonloppuna ostin 600cc Yamaha XJ:n vuodelta 1992 ja talviteloille se nyt olisi menossa. Pikkuisen vajaa 2800km tuli mittariin rullattua. Talven aikana jos kaasareille saisi jotain pientä tehtyä kun käynti on vähän hassua ja tehojen paikkansapitävyyskin on vähän kysymysmerkki, papereissa kun on 37kW ja myyjä pätevänä heitti että ei ole putkessa holkkeja kun oli tarkistanut. Kumiholkeilla ja olikohan pääsuuttimella tehty tuo tehonalennus.

Mielenkiinnollahan sitä odottaa myös tuota toista kesää, alkaako tehdä mieli tehokkaampaa pyörää...
 
Myin keväällä ykkösmopon, johon ei kerennyt tulla viidessä vuodessa kuin 6000 km. Kilometrihinnat kohdillaan. Kakkosmopo meni heinäkuussa kaupaksi. Kuvittelin pärjääväni ilman mopoa. Väärin ajateltu.
Pienet manian merkit ilmassa kun pari päivää kauppojen jälkeen 247 nettimoto ja mobile.de auki. Vajaan kuukauden jaksoin kärvistellä kunnes ajokamat IKEA™:n sinisessä muovikassissa liikkeen pihaan yrittäen teeskennellä harkitsevaa ostajaa. Nyt on eka puimuri alla, ja onhan se aika kiva laitos. Telelever kaula tuntui aluksi oudolta, mutta parin tuhannen ajokilometrin jälkeen se tuntuu parhaalta rakenteelta ikinä.
Ekoihin pakkasiin asti tulee ajettua. Toistaiseksi ollut yllättävän hyvä syksy. Ei kummempia vesisateita, niin ei ole tarvinnut ajaa sulkijalihas karmpissa lehtien liukastamilla teillä. Nykyiset tixtex uniformut alkaa olla kyllä pirun hyviä loimia. Biodynaamisesti viljeltyjä vaikeasti kirjoitettavia vuorimateriaaleja (outlast, thinsulate jne.) kun on käytössä niin yllättävän hyvin tarkenee. Kahvagrillejä joutuu välillä pitämään päällä, kun en ole koskaan tottunut ajamaan mitkään paksut hanskat kädessä.
 
Tuossahan toi hallissa on, mutta ajossahan se on vaikka koko talven jos vain uskaltaa ajaa.

Ei tullut omia kilometrejä kuin 700, mutta eipä toi pyörä ollut mulla kuin kuukauden, 3000tkm tuli yhteensä tänä kesänä, toki mittarissa jo 30tkm.



Etujarrut tuli päivitettyä (kelluva levy ja sintratut palat), tekee muuten yllättävän paljon tuollainen 500g pois jousittamattomasta massasta, ajettavuus parani 100%.



Seuraavaksi menee etu ja taka jouset vaihtoon.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossahan toi hallissa on, mutta ajossahan se on vaikka koko talven jos vain uskaltaa ajaa.

Ei tullut omia kilometrejä kuin 700, mutta eipä toi pyörä ollut mulla kuin kuukauden, 3000tkm tuli yhteensä tänä kesänä, toki mittarissa jo 30tkm.



Etujarrut tuli päivitettyä (kelluva levy ja sintratut palat), tekee muuten yllättävän paljon tuollainen 500g pois jousittamattomasta massasta, ajettavuus parani 100%.

BPAE2SBh.jpg


Seuraavaksi menee etu ja taka jouset vaihtoon.

Onko tuo EBC:n kitti mita saa mm. NewBonneville.comista? Paraniko jarrutuntuma?
 
Onko tuo EBC:n kitti mita saa mm. NewBonneville.comista? Paraniko jarrutuntuma?

On EBC:n kitti, mutta ostin täältä: http://www.squaredeals-ltd.co.uk/brake-discs--brake-pads-544-c.asp

No jarrutuntuma parani, mutta suurin vaikutus oli että nyt pysähtyy kahdella sormella puristaen kun ennen vaati kaikki. Toinen mikä oli vielä positiivisempi yllätys oli että pyörä kääntyy nyt paremmin ja tuli herkemmäksi ohjata kun etulevy on kevyempi = pienempi hyrrävoima ja jousittamaton massa.

Haittana sitten on että jouset menee edestä vaihtoon, liian pehmeä ja niiaa jarrutuksessa melkein pohjaan ja samalla kun uusii etujouset niin pakko uusia takajousetkin.:greedy:
 
On EBC:n kitti, mutta ostin täältä: http://www.squaredeals-ltd.co.uk/brake-discs--brake-pads-544-c.asp

Haittana sitten on että jouset menee edestä vaihtoon, liian pehmeä ja niiaa jarrutuksessa melkein pohjaan ja samalla kun uusii etujouset niin pakko uusia takajousetkin.:greedy:

Heitin Scrambleriin taakse Ikonin 7614 setin. Orkkis iskarit takana ovat huonoimmat, mitä on ikinä tullut missään mopossa nähtyä. Ikonit ovat kyllä hinta-laatu suhteeltaan erinomaiset, joskin portaaton preload säätö on vähän turhan tiheällä kierteellä.
 
Heitin Scrambleriin taakse Ikonin 7614 setin. Orkkis iskarit takana ovat huonoimmat, mitä on ikinä tullut missään mopossa nähtyä. Ikonit ovat kyllä hinta-laatu suhteeltaan erinomaiset, joskin portaaton preload säätö on vähän turhan tiheällä kierteellä.

Näitä ajatellut taakse: http://shop.tecbikeparts.com/products/adjustable-gas-shocks-bonneville

Eteen saman firman progressiiviset jouset ja jousien yläpäähän vielä esijännityksen säätö. Valmistavat jouset ja iskarit itse.

Tämän videon perusteella ainakin vaikuttaa asialliselta sarjalta.

 
Pyörä on tallissa. Ajokunnossa on milloin vaan voisi siis kautta jatkaa. Melkein kuukauden on jo kuitenkin seissyt n. 19000 km tuntuisi tälle kaudelle riittävän ei ole suurta intoakaan lokakuussa enää ollut ajella.
 
Ja kun oikein mukava poliisi sattuu kohdalle, niin katsoo samalla noista ledipulteista e-hyväksynnän.
 
Setä sinisellä voi olla sanomista vilkkujen välistä :comp:

Juu voi olla, mutta se selviää myöhemmin kuinka tarkkaan tuota vahtivat. Typerä sääntö muuten koska kyllä tuostakin näkee hyvin kun on kumminkin kirkkaat. 180mm on minimi väli takavilkuilla ja tuon ledinauhan kokonaispituus on 200mm eli ainakin osa vilkun ledeistä menee tuon rajan yli:vihellys:.

Eipä tuossa ole muuten heijastintakaan, ups...:shy:
 
Viimeksi muokattu:
Ja kun oikein mukava poliisi sattuu kohdalle, niin katsoo samalla noista ledipulteista e-hyväksynnän.

Varmasti katsovat samalla kaikki, mutta en mä ole koskaan sakkoja saannut koska valot sentään on eikä koskaan ole mitään e-hyväksyntöjä katseltu ja onhan toi perä nyt 100x paremman näköinen kun ennen niin näillä mennään.:cigar:
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on mopo ollu talviteloilla jo hetken. Kilsoja tuli kesän aikana kokonaista 2-300. Joutais vissiin myyä pois, enempi kelkkailuun on mieltymystä.

Toki tuo on juuriki se pyörä minkä haluan omistaa, että siinä mielessä ei hukkaaminenkaan huvita, eikähän tuosta nyt kauheita euroja saiskaan. Mutta tulee noita vakuutuksia pidettyä voimassa ja noilla kilsamäärillä euro/km on aika korkea. Jos jollaki kiinnostaa niin tuo kyllä halvalla lähtee. Rautaan ei sais rakastua mutta mielellään sen hukkais semmoselle joka pitää sen about orkkiskuosissaan.

Ja mopohan on -93 gsxr 1100 w

Edit, kuva siis keväältä, ei ihan noin paljoa ole tääläkään vielä lunta =)

 
Juu voi olla, mutta se selviää myöhemmin kuinka tarkkaan tuota vahtivat. Typerä sääntö muuten koska kyllä tuostakin näkee hyvin kun on kumminkin kirkkaat. 180mm on minimi väli takavilkuilla ja tuon ledinauhan kokonaispituus on 200mm eli ainakin osa vilkun ledeistä menee tuon rajan yli:vihellys:.

Eipä tuossa ole muuten heijastintakaan, ups...:shy:
Puoliksi huumorilla tuon heitinkin, en jaksa uskoa että miliisit alkavat tien päällä mittanauhalla tuollaisia kyyläämään jos mopo on muuten kunnossa eikä ajele toista markkaa keskustan läpi ilman kypärää :p Ei se omakaan tuleva takavalo kaikkia pykäliä täytä:



Heijastinta ei myöskään ole tulossa ja kilveksikin tulee alkuperäistä pienempi tarramalli.
 
Puoliksi huumorilla tuon heitinkin, en jaksa uskoa että miliisit alkavat tien päällä mittanauhalla tuollaisia kyyläämään jos mopo on muuten kunnossa eikä ajele toista markkaa keskustan läpi ilman kypärää [emoji14] Ei se omakaan tuleva takavalo kaikkia pykäliä täytä:



Heijastinta ei myöskään ole tulossa ja kilveksikin tulee alkuperäistä pienempi tarramalli.

Miten muuten tuo tarrakilpi? Mistä niitä saa?

Kattelin muuten tuolta sivuilta tuota Fender Eliminator Kit:ä ja muilta sivuilta myös, 250puntaa + rahti on aika suolainen hinta!

Rakensin itse alumiinilevystä akkukotelon ja penkin alle lokasuojan ja tuolle takavalolle kannakkeen ja makso 20€. Takavalo oli 4,5€ ostin kolme samalla eli jos hajoaa niin vaihdetaan uuteen.:cigar:

 
Viimeksi muokattu:
Loppuviikoksi luvattu +6. Tässähän pääsee vielä ajamaan kerran ja sitten mopo talliin puunattavaksi :)

BTD6Yn5.jpg
 
No hitto kun tuli lumet sillä välin kun olin ite toisella puolella maailmaa reissussa. Täytyy nyt viedä talliin, pestä, vaihtaa öljyt ja huoltaa etupumput.
 
Kaveri selvitti empiirisellä kokeella, etteivät Africa Twinin alkuperäisrenkaat oikein sovi pehmeälle ja mutaiselle pinnalle.
Scramblerissä Shinkon E805 toimivat hienosti.

RixQpYo.jpg
 
Missäpäin maailmaa seikkailette? Edellinen kuva ei kyllä miltään yyterin hiekkarannalta näyttänyt :D
 
Täällä suomessa on hieman harmaata tuohon ylempään kuvaan verrattuna.
DSC_0030[1].JPG

Hauskaa taas oli vaikka keli ei ollut mitenkään mukava.
 
Täällä suomessa on hieman harmaata tuohon ylempään kuvaan verrattuna.
DSC_0030[1].JPG

Hauskaa taas oli vaikka keli ei ollut mitenkään mukava.

Itellä loppuu ajokausi siihen kun ei farkuilla ja pitkillä kalsareilla pärjää, muutenhan tuolla voisi kyllä ajella ja eilen oli pari pyörää tankilla mutta kyllä se aika kömpelön näköistä oli kun vaatetta kolme kerrosta päällä.
 
Uudessa Seelannissa, ajokautta riittää ihan mukavasti ympäri vuoden.

No sitä aattelin että joko Uusi-Seelanti tai Australia :)

Itse tuli "talven" aikana kruisailtua kerran, kesällä ei oikei jaksa pukeutua power rangeriksi kun asteita on siinä +35-40 välillä. Se on yleensä aamu kuudelta startti ja siinä 2-4h ehtii hyvin kruisailla ennen kuin alkaa paahtua helteessä :D
 
Kävin lauantaina vähän ajelemassa pääkaupunkiseudulla, viluhan siellä tulee jos ei hirveästi laita päälle. Ajoinnostus lopahti ihan täysin elokuun alussa ja sen jälkeen ei oo tullu ajeltua oikeastaan yhtään, niin piti lähtä kokeilee kun talvi ei jäänytkään.
 
Oma mopo on ollut pestynä tallissa kohta kuukauden päivät, vielä kun jaksaisi ja ehtisi aloittamaan huoltamisen, niin ei tulisi keväällä niin kova kiire.

Jarru- ja jäähdytysnesteet, takajarrun jarruvaloanturi, kytkinkahvan tiivisteet sekä ketjut ja rattaat pitäisi ainakin vaihtaa normaalien huoltokohteiden lisäksi.

Kun pääkaupunkiseudulla oli vielä lunta maassa, näin jonkun tyytyväisen sedän paksussa Gore-tex puvussa päästelemässä Vantaalla valkokilpisellä Honda CRF 450:sellä, jossa oli piikkipyörät alla.
Voisi olla ihan hauska idea hankkia tuollainen valkokilpinen monttukone supermoton kaveriksi, niin voisi ajaa myös talvella piikkipyörillä jos siltä sattuisi tuntumaan.
 
Valkokilpinen pärrä tuli myytyä syksyllä pois, vielä tuntuu ihan hyvältä ajatukselta. Säilöminen katoksessa/parkkipaikalla meinasi käydä vähän hermon päälle ilkivallan, sään ja yleisen säätämisen takia. Sen verran koukuttavaa hommaa tuo pyöräily kuitenkin on, että josko sitä keväällä hommaisi sellaisen pyörän jota ei tarvitsisi sääliä, kovaa ajoa vaan.
 
Oma pyörä vaihtui joulukuussa autoon, kun tuli tarve, eikä tuo mahdollisesti tuleva verokaan oikein napostellut. Saattaa olla muutama pyörä myynnissä kevällä, jos vero toteutuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 732
Viestejä
4 545 408
Jäsenet
74 839
Uusin jäsen
kalalintu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom