Moottorin ohjelmointi

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 880
On noita muutamia ilmeisesti pompannut leimalla, mitä nyt audin fb-ryhmää olen satunnaisesti selannut. Mutta uskon että se kiinnijääneiden prosentti on melko pieni, kun noita poistoja on niin paljon tehty. En tiedä näistä kyseisistä tapauksista tarkemmin, että onko pönttö ollut tyhjätty vai korvattu suoralla putkella.
Visuaaliseen tarkastukseen se perustuu edelleen joten jos pöntössä näkyy tökeröt hitsausjäljet tai se puuttuu kokonaan niin aika helppo homma todeta miten asia on.
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
65
Kun pitää sen ajoneuvon määräysten ja säännösten mukaisena niin ei tarvitse siellä katsastuskonttorilla jännittää.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
710
Kun pitää sen ajoneuvon määräysten ja säännösten mukaisena niin ei tarvitse siellä katsastuskonttorilla jännittää.
Käytetyn ostaja ei tiedä mitä saa. Uuden ostaminen taasen on typerää ellei ole rutkasti tuhlattavaa. Muuten loistokommentti, vähän kuin että älä riko lakia niin poliisi ei pamputa.
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
65
Käytetyn ostaja ei tiedä mitä saa. Uuden ostaminen taasen on typerää ellei ole rutkasti tuhlattavaa. Muuten loistokommentti, vähän kuin että älä riko lakia niin poliisi ei pamputa.
Juurikin näin. Tarkoitinkin niitä ajoneuvojen omistajia jotka itse ovat tehneet/teettäneet _tietoisesti_ näitä säännösten/määräysten vastaisia muutoksia ajoneuvoihinsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 880
Juurikin näin. Tarkoitinkin niitä ajoneuvojen omistajia jotka itse ovat tehneet/teettäneet _tietoisesti_ näitä säännösten/määräysten vastaisia muutoksia ajoneuvoihinsa.
Se on joskus ainut keino pitää auto liikenteessä jos saastelaitteet vaatii auton hintaisen remontin. Ei vaan kannata.
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
65
Se on joskus ainut keino pitää auto liikenteessä jos saastelaitteet vaatii auton hintaisen remontin. Ei vaan kannata.
Edelleenkin se on ajoneuvon omistajan/haltijan tietoinen valinta. Aivan turhaa sitten nillittää jos katsastusviranomainen antaa hylätyn katsastussuoritteen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
673
Ihanko oikeasti luulet kun niillä (katsastusinsinööreillä) ei ole penniäkään kiinni antaako ne leiman vai hylsyn sulle, senvertaa tietämystä kun rakenteessa keraaminen pönttö tuntuu selkeästi olevan tyhjää täynnä niin he olisivat vaan nollat taulussa?

Ei niiden tarvi todistaa olevansa väärässä, sun tarvii todistaa olevas oikeassa. Hylätty lapun kanssa. :D
Kyllä ihan oikeasti luulen näin.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 682
Onnea ja menestystä vaan tyhjätyille suodattimille ja poistetuille urearuiskuille. Ajan kysymys enää. :smoke:
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
338
Taitaa riittää jotenkin lakonisesti 'rakenteen muuttaminen,' tai 'päästölaitteiden manipulointi.'

Jokatapauksessa pallo siirtyi sulle todistaa, että se suodatin on sisuskalut paikallaan ja toimiva. :comp:

Ne on kuitenkin koulutukseltaan autoalan insinöörejä, älkää nyt pitäkö heitä ihan täysuunoina ettei ne tietäisi mitään rakenteesta.
Paitsi ettei nykyään tarvitse olla insinööri ollakseen katsastushenkilö...
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 439
No mutta voisiko ennen softausta tarjonneet firmat vuokrata ohjelmointilaitteita?

Vai onko tästä kaikesta pelko persuuksissa, ettei kukaan enää halua optimoitua ohjelmaa ajoneuvoonsa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
449
Niin, kai tuon voisi jotenkin kiertää siten, että tarjoaa vain konsultaatiota ja laitteistoa käyttöön, mutta menee aika harmaalle alueelle :D toki koskee vain bulkkisoftia, joiden kanssa voi neuvoa että tee noin ja noin... sitten kustomoidut ohjelmat joissa säädellään kartat yms niin on hankalampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 880
Niin, kai tuon voisi jotenkin kiertää siten, että tarjoaa vain konsultaatiota ja laitteistoa käyttöön, mutta menee aika harmaalle alueelle :D toki koskee vain bulkkisoftia, joiden kanssa voi neuvoa että tee noin ja noin... sitten kustomoidut ohjelmat joissa säädellään kartat yms niin on hankalampi.
Jenkeissä ainakin EPA on ottanut todella kovan kannan tähän että jo ohjelmointilaitteiden tarjoaminen markkinoille tai kuluttajille katsotaan päästömanipuloinniksi jos ei voi kaukottomasti osoittaa toisin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
604
Niin, kai tuon voisi jotenkin kiertää siten, että tarjoaa vain konsultaatiota ja laitteistoa käyttöön, mutta menee aika harmaalle alueelle :D toki koskee vain bulkkisoftia, joiden kanssa voi neuvoa että tee noin ja noin... sitten kustomoidut ohjelmat joissa säädellään kartat yms niin on hankalampi.
Tässä vähän softausta itse miettinyt niin yksi firma mainosti sivuillaan että vuokraa työtilaa ja työkalut, monella taas lukee että tekevät vain vakioksi palautuksia ja vianetsintää. Yksi alan firma lykkää viikottain videoita putkisto+softaviritetyistä bemareista ja golffeista.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 439
Jenkeissä ainakin EPA on ottanut todella kovan kannan tähän että jo ohjelmointilaitteiden tarjoaminen markkinoille tai kuluttajille katsotaan päästömanipuloinniksi jos ei voi kaukottomasti osoittaa toisin.
Me ei olla jenkeissä. Ja tuokin voi olla osavaltiokohtaista.

Missään ei ole tullut ilmi, ettei tieliikennekäytön ulkopuolella olevia laitteita saa ohjelmoida.

Tyyppihyväksyntä tarvitaan 1.9.2009 eteenpäin.

Muutenkin on puhutta vain autoista, suuremmista ja pienemmistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 880
Me ei olla jenkeissä. Ja tuokin voi olla osavaltiokohtaista.

Missään ei ole tullut ilmi, ettei tieliikennekäytön ulkopuolella olevia laitteita saa ohjelmoida.

Tyyppihyväksyntä tarvitaan jostain 2009 vuodesta eteenpäin.

Muutenkin on puhutta vain autoista, suuremmista ja pienemmistä.
Kirjoitin vähän huonosti, meinaan että ei olisi ainut asia missä EU lopulta päätyisi tekemään täysin samoin kuin jenkkiviranomainen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 339
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
165
Helvetin hyvä, että tuli aikoinaan oltua tarkkana tuossa kun uusi Volvo T5 koneella tuli ostettua -17. Ei ollut Kouvolan Volvo-liikkeen geelipää muutoskatsastanut prolestar-viritystä vastoin sähköposti"sopimuksia". Itse ajoin sen aikoinaan sitten samoin tein muutoskatsastuxeen. Nyt viikolla oli katsastus, eikä tietenkään mitään ongelmia. Nyt voisikin olla jatkossa ihmeissään tuonkin kanssa.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
896
Karalan (jkylä) kanssa juttelin toissa talvena ja kertoi olevan raskaan kaluston lisäksi paljon pikkufirmojen dieselpakuja joita ohjelmoitu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 339
Ei tule. Autojen virittely on pienen amisjengin hommia.
Aijaa :D kyllä noita turbollisia pelejä softaa melkein jokanen joka kynnelle kykenee ja on edullisia vaihtoehtoja saatavilla ja hyödyt on riittävät eli tehojakin saa lopputuloksena enemmän kuin 2hp lisää.

Iso markkina tuo on tietyillä automerkeillä ja kuten mainittu, suurin takkiinottaja on verokarhu.
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
120
Eipä taida olla kun raskaallakin puolella otetaan koneista kunnolla voimaa laittamalla ne toimimaan oikein. Kulutus samalla laskee eli ainoa häviäjä on verokarhu.
Raskaanpuolen välineitä onkin helpompi valvoa. Toivottavasti saadaan kitkettyä nämä perseilijät pois liikenteestä. Siihen on ihan hyvät syyt miksi paskaa ei saa tuprutella ilmoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 880
Autonvalmistajat on itse tähän osasyyllisiä. Saastelaitteet on niin monimutkaisia, usein vaikeasti autoon sijoitettuja, hyvin pitkälle integroituja ja toistuvasti vikaantuvia että on auton omistajan vinkkelistä täysin ymmärrettävää miksi niiden poistaminen on houkutteleva korjausvaihtoehto.

Esimerkkinä vaikkapa adblue säiliön hyvin yleisesti vikaantuva nesteen tasoanturi joka on valettu säilion osaksi, varaosaa ei ole olemassa kun vaihtaminen ei onnistu. Säiliö sisältää pumpun, ohjainlaitteen ja anturit ja maksaa marmorilta ~1500€ ja vaihtotyö sopeutuksineen ja järjestelmän käyttöön houkutteluineen hipoo tonnia.

Sitten uudessa säiliössä on tasan sama ominaisuus et sit vain odottelemaan koska se hajoaa uudelleen.

Samaan aikaan softapaja tarjoaa järjestelmän poistavaa softaa 350 eurolla.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 249
Autonvalmistajat on itse tähän osasyyllisiä. Saastelaitteet on niin monimutkaisia, usein vaikeasti autoon sijoitettuja, hyvin pitkälle integroituja ja toistuvasti vikaantuvia että on auton omistajan vinkkelistä täysin ymmärrettävää miksi niiden poistaminen on houkutteleva korjausvaihtoehto.
Tämän takia tulen todennäköisesti ostamaan seuraavaksi sähköauton, kun nykyistä uudempi auto olisi jo all-in näissä saastelaitteissa.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
262
Jos nyt otetaan se perus bensaturbo noin 5-10v ikäinen auto joka lastutettu se +40hv ja 80Nm niin aika mahdoton sitä on millään laitteella nähdä että sinne on jotain muutoksia tehty ja jos se katalysaattori ja egr on toiminnassa niin vaikutusta päästöihin ei ole.

Toki jos se katti, DPF, EGR, Adblue ym on poistettu käytöstä kokonaan niin varmasti saadaan kiinni...
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
710
Raskaanpuolen välineitä onkin helpompi valvoa. Toivottavasti saadaan kitkettyä nämä perseilijät pois liikenteestä. Siihen on ihan hyvät syyt miksi paskaa ei saa tuprutella ilmoille.
Millä tavoin on helpompi valvoa? Ja 10% pudotus kulutuksessa tekee 10-15 tuhatta litraa per vuosi per auto. Sitä ei pieni nokituprahdus kumoa mitenkään, vaikka ympäristöihminen kuinka yrittäisi muuta väittää. Määrä on täysin realistinen, koska olen sen kolmessa vetäjässä todennut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Millä tavoin on helpompi valvoa?
Ainakin kannattaa nivestoida enemmän valvontaan, niin katsastus, kun ne kenttä valvontaan. Ilmeisesti teknisesti voisi jopa liikenteessä poimia potenttiaalisia tarkempaan tarkasteluun,

Ja 10% pudotus kulutuksessa tekee 10-15 tuhatta litraa per vuosi per auto. Sitä ei pieni nokituprahdus kumoa mitenkään, vaikka ympäristöihminen kuinka yrittäisi muuta väittää. Määrä on täysin realistinen, koska olen sen kolmessa vetäjässä todennut.
En tiedä paljonko lisääntyy päästöt jos rapsii / kytkee pois tekniikkaa, mutta jos katsoo päästönormien kehitystä niin todennäköisesti hiukkaspäästöt moninkertaiseksi, vaikka polttoaineen kulutusta samalla vähentäisit. Jos samalla sössii palotapahtumaa muutenkin niin ehkä vielä pahempi.

Kovankuuloiset seuraamukset ei kertomasi jälkeen kuullosta lainkaan kovilta, vaan pieniltä. ja sati kyllä kääntymän kannan siihen että valvontaa oikeasti järjestettävä ja tehokasta, tuollaiset pois liikenteestä. Kyse laittomasta kilpailuedusta, kyse nimenomaan niistä päästötoimista mitkä vaikuttaa tehokkaasti.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
710
Ainakin kannattaa nivestoida enemmän valvontaan, niin katsastus, kun ne kenttä valvontaan. Ilmeisesti teknisesti voisi jopa liikenteessä poimia potenttiaalisia tarkempaan tarkasteluun,

En tiedä paljonko lisääntyy päästöt jos rapsii / kytkee pois tekniikkaa, mutta jos katsoo päästönormien kehitystä niin todennäköisesti hiukkaspäästöt moninkertaiseksi, vaikka polttoaineen kulutusta samalla vähentäisit. Jos samalla sössii palotapahtumaa muutenkin niin ehkä vielä pahempi.

Kovankuuloiset seuraamukset ei kertomasi jälkeen kuullosta lainkaan kovilta, vaan pieniltä. ja sati kyllä kääntymän kannan siihen että valvontaa oikeasti järjestettävä ja tehokasta, tuollaiset pois liikenteestä. Kyse laittomasta kilpailuedusta, kyse nimenomaan niistä päästötoimista mitkä vaikuttaa tehokkaasti.
Näkyvä noki on melko haitatonta jos tahraantumista ei lasketa. Keuhkojen perille ja siitä verenkiertoon päätyvät pienemmät hiukkaset. Taajaman kepeissä autoissahan sitä voimaa ei tarvita, vaan kun ajetaan pitkin Suomea täysillä kuormilla, siellä joutaa tien vierus tahriintua. Kulutuksen putoaminen johtuu siitä, että ylämäen tullessa vauhti tippuu vähemmän, esimerkiksi pienemmälle ei tarvitse vaihtaa neljää kertaa, vaan kerran napsauttaa puolittajalla pienemmän pykälän. Erilaisessa käytössä, esim turvesuolla, kulutus lisääntyy kun kasvanutta voimaa käytetään koko ajan.

Näin raju tiputus maantieliikenteen kulutuksessa ei voi olla vaikuttamatta päästöihinkään, sillä myöskään huoltoasemille tai koko Suomeen ei tarvitse tuoda niin paljoa ainetta. Sehän toki harmittaa verokarhua, joka ei ajattele saastumista tai ihmisten hyvinvointia, vaan valtion tulojen maksimointia. Minä hyväksyn täysin moottorin optimoinnin. Sitä ei edes viritykseksi voi sanoa, Scanian lohko suunniteltiin jo 60-luvulla kestämään tuhannen hevosvoiman tehot, eli optimoimalla saadaan laite toimimaan siten kuin se on suunniteltukin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Näin raju tiputus maantieliikenteen kulutuksessa ei voi olla vaikuttamatta päästöihinkään, sillä myöskään huoltoasemille tai koko Suomeen ei tarvitse tuoda niin paljoa ainetta....
Jos ne hiukkaus ym päästöt varovaisesti nelinkertaistuu, niin ei se polttoaineen rahtipäästöissä kumoudu. Eikä sit tue mikään tilastokaan, ne kokonais päästöt on ihan oikeasti raskaassa liikenteessä saatiin laskeen rajusti.

Sehän toki harmittaa verokarhua, joka ei ajattele saastumista tai ihmisten hyvinvointia, vaan valtion tulojen maksimointia. Minä hyväksyn täysin moottorin optimoinnin.
Sen liskäsi että hankkisi laitonta kilpailuetua, käärisi euroa omaan taskuun, niin jätetään myös verojamaksamatta. Ja toki kanssaliikkujien ja asukkien terveyttä tietoisesti heikentäen.

esim turvesuolla, kulutus lisääntyy kun kasvanutta voimaa käytetään koko ajan.
Turvesuolla ?
Se jos joku isäntä ajelee jollain puimurilla, tai niittokoneella muutaman viikon jossa korvessa, niin ei ehkä nyt ole pointti.

Jos taasen alimioitettu kone, niin se sitten väärinmitoitettu, jos säästösi oli sitä, niin vielä hämärämpi selitys saatuttamiselle.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
710
Jos ne hiukkaus ym päästöt varovaisesti nelinkertaistuu, niin ei se polttoaineen rahtipäästöissä kumoudu. Eikä sit tue mikään tilastokaan, ne kokonais päästöt on ihan oikeasti raskaassa liikenteessä saatiin laskeen rajusti.


Sen liskäsi että hankkisi laitonta kilpailuetua, käärisi euroa omaan taskuun, niin jätetään myös verojamaksamatta. Ja toki kanssaliikkujien ja asukkien terveyttä tietoisesti heikentäen.


Turvesuolla ?
Se jos joku isäntä ajelee jollain puimurilla, tai niittokoneella muutaman viikon jossa korvessa, niin ei ehkä nyt ole pointti.

Jos taasen alimioitettu kone, niin se sitten väärinmitoitettu, jos säästösi oli sitä, niin vielä hämärämpi selitys saatuttamiselle.
Minä en osaa arvioida tuleeko kulutuksen pienentymisestä kuinka paljon muutoksia lopullisiin päästöihin, joten siihen en ota kantaa. En pidä todennäköisenä, että polttoaineen kuljettamisesta tulevaa saastumista mietitään kun pakotetaan moottorit toimimaan epäoptimaalisesti saastumisen vähentämisen nimessä.

Verotus taasen on niin törkeää Suomessa, että kannustan kaikkia välttelemään veroja jos riski on siedettävä. Voi kunpa tienkäyttäjältä nyhdetyt rahat edes palautuisivat maksajien hyödyksi niin ei korpeaisi yhtä paljon.

Turvetyömaista mielikuvasi on melko lailla väärä ja ystävällisesti haluan oikaista sen, ne ovat valtavia aapoja joissa isot koneet pauhaavat päivät ja yöt kun keli sallii. Tässä en myöskään selitellyt saastuttamista, sillä ko. käytössä kulutus kasvaa. Totesinpahan vain, että aina voiman lisääminen ei johda kulutuksen pienenemiseen.

Edit. Hemmetti, eikös se polttoturve ole nykyään kielletty juttu? Enpä siis tiedä minkä verran sitä enää nostetaankaan. Puutarhaturvetta ei kulune kovin montaa säkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Minä en osaa arvioida tuleeko kulutuksen pienentymisestä kuinka paljon muutoksia lopullisiin päästöihin, joten siihen en ota kantaa. En pidä todennäköisenä, että polttoaineen kuljettamisesta tulevaa saastumista mietitään kun pakotetaan moottorit toimimaan epäoptimaalisesti saastumisen vähentämisen nimessä.
Jos liikenteen typpioksidi päästöt ovat romahtaneet 90 luvun jälkeen, sitä mukaan päästörajoitukset tiukentuneet, jos ei viidesosaan, niin kuitenkin kuvaa tilannetta.

Jos ehjien ajoneuvojen päästöt on myös luokkaa viidesosa, ja tainut osan suorituskykykin parantua sitten viimevuosisdan

Niin eiköhän se polttoaineen rahtaamisen hyötysuhde oli jonkinmoinen.





Turvetyömaista mielikuvasi on melko lailla väärä ja ystävällisesti haluan oikaista sen, ne ovat valtavia aapoja joissa isot koneet pauhaavat päivät ja yöt kun keli sallii. Tässä en myöskään selitellyt saastuttamista, sillä ko. käytössä kulutus kasvaa. Totesinpahan vain, että aina voiman lisääminen ei johda kulutuksen pienenemiseen.



Edit. Hemmetti, eikös se polttoturve ole nykyään kielletty juttu? Enpä siis tiedä minkä verran sitä enää nostetaankaan. Puutarhaturvetta ei kulune kovin montaa säkkiä.
Polttotuvetta meinasit ? ajatus että ensin paskotaan vesistöt, niin paskotaan myös lähialueen ilma. ja sitten vielä kerrotaan kuinka painetaa pitkää päivää. eli ne on juuri niitä käyttöjä missä laitteiston toimivuudella merkitystä. vs sellainen käyttö missä vuotuinen käyttö on vähäistä ja yksittäisiä laitteita syrjässä.

Sitä en kiellä, päinvastoin, jos halutaan suunnitella diesel, bensa moottori jolla mahdollisimman hyvä hyötysuhde, niin päästötavoitteet ei välttämättä toteudu.

Mutta mielikuva että adblue ym sellaisen poiskytkeminen säästäisi 10% vaatisi vähän jotain artikkelli linkkausta.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
710
Polttotuvetta meinasit ? ajatus että ensin paskotaan vesistöt, niin paskotaan myös lähialueen ilma. ja sitten vielä kerrotaan kuinka painetaa pitkää päivää. eli ne on juuri niitä käyttöjä missä laitteiston toimivuudella merkitystä. vs sellainen käyttö missä vuotuinen käyttö on vähäistä ja yksittäisiä laitteita syrjässä.

Sitä en kiellä, päinvastoin, jos halutaan suunnitella diesel, bensa moottori jolla mahdollisimman hyvä hyötysuhde, niin päästötavoitteet ei välttämättä toteudu.

Mutta mielikuva että adblue ym sellaisen poiskytkeminen säästäisi 10% vaatisi vähän jotain artikkelli linkkausta.
Minusta tuntuu, ettet nyt ymmärrä mitä tarkoitin. Tarkoitin sitä, että kaikissa tilanteissa ei moottorin optimoinnilla saada säästöä polttoaineen kulutukseen. En kommentoinut turvetuotantoa, vaan se oli vain esimerkki missä polttoainetta ei säästetä.

Adbluen käyttämisellä ei vaikuteta polttoaineen kulutukseen tai tehoon, koska se annostellaan vasta moottorin jälkeen. Moottorin optimoinnin voi tehdä ja adbluen käyttöä jatkaa.

Toki voi myös poistaa adbluen käytöstä, koska sekin maksaa. Silloin typen oksidit kasvavat reilusti. Tähän en ottanut kantaa, vaan vain moottorista saatavaan lisätehoon ja ennenkaikkea -vääntöön. Selitin mielestäni ymmärrettävästi miksi kulutus tippuu voiman kasvaessa, kun ajetaan lähes aina maksimikuormilla.

Oma kokemukseni on, että adblue tai sen käytöstä poistaminen ei vaikuta mitenkään nokipäästöihin. Sen sijaan typen oksideja ei silmällä näe, eittämättä niiden määrä kasvaa merkitsevästi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Minusta tuntuu, ettet nyt ymmärrä mitä tarkoitin. Tarkoitin sitä, että kaikissa tilanteissa ei moottorin optimoinnilla saada säästöä polttoaineen kulutukseen. En kommentoinut turvetuotantoa, vaan se oli vain esimerkki missä polttoainetta ei säästetä.

Adbluen käyttämisellä ei vaikuteta polttoaineen kulutukseen tai tehoon, koska se annostellaan vasta moottorin jälkeen. Moottorin optimoinnin voi tehdä ja adbluen käyttöä jatkaa.

Toki voi myös poistaa adbluen käytöstä, koska sekin maksaa. Silloin typen oksidit kasvavat reilusti. Tähän en ottanut kantaa, vaan vain moottorista saatavaan lisätehoon ja ennenkaikkea -vääntöön. Selitin mielestäni ymmärrettävästi miksi kulutus tippuu voiman kasvaessa, kun ajetaan lähes aina maksimikuormilla.

Oma kokemukseni on, että adblue tai sen käytöstä poistaminen ei vaikuta mitenkään nokipäästöihin. Sen sijaan typen oksideja ei silmällä näe, eittämättä niiden määrä kasvaa merkitsevästi.
Sori, ymmärsin väärin.

Oletin kommentin koskevan saatuttamista, raskaanliikenteen päästöjä kun poistetaan saastelaitteiden toimivuus.

Se on sitten valinta virhe jos valinnut väärän kokoisen voimlähteen. Valmistajat panostaa energiatejokkuuteen, ja ei ole mitenkään oletus että se tehohuippu oisi nimenomaan energiatehokkain. Jos tässä välillä hypättiin muihin työkoneisiin, niin ei niissäkään, se energiatehokkain kohta voi olla paljonkin energiatehokkaampi kuin se tehohuipu. Lisäksi se tehohuippu voi jo tehdas säädöillä vedetty sen verran isoksi että sen käyttö rajataan ajallisesti. Hybridejä tulossa.

Se että on valinnut väärän, epäenergiatehokkaan koneen työhön, niin se toki valuu valmisteveroina valtion kukkaroon, vaikka puukottamalla saisikin kulutusta vähän leikattua. (no kärjistys, en kiistä etteikö amattilainen amattivälinein saisi optimoitua oikeasti, mutta tänäpäivänä raskaan kaluston valmistajien menetelmät menee jo AI puolelle)
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 225
Helvetin hyvä, että tuli aikoinaan oltua tarkkana tuossa kun uusi Volvo T5 koneella tuli ostettua -17. Ei ollut Kouvolan Volvo-liikkeen geelipää muutoskatsastanut prolestar-viritystä vastoin sähköposti"sopimuksia". Itse ajoin sen aikoinaan sitten samoin tein muutoskatsastuxeen. Nyt viikolla oli katsastus, eikä tietenkään mitään ongelmia. Nyt voisikin olla jatkossa ihmeissään tuonkin kanssa.
Mitäs ihmeissään olemista tuossa olisi? Mistä katsastaja näkee, että se on softattu? Ei mistään.

Tänään viimeeksi juttelin katsurin kanssa asiasta ja totesi, ettei sellasia välineitä ole, joilla softaamista voitaisiin valvoa - eikä tule. Se on yks lysti, mikä polestar optimointi siel on kun se ei vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, että perseen alla on heppoja ja vääntöjä enemmän.

Vain törkeimmät räpellykset saadaan kiinni.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 439

Vanhan kertausta miten autojen ohjelmointi on kiellettyä.

Mutta kun otsikossa lukee: " Virityspajat eivät enää saa tehdä ohjelmistomuutoksia autojen moottoreihin ilman osoitusta siitä, että päästövaatimukset täyttyvät.
Koska hyväksyttyjä tarkastajia ei Suomessa ole, käytännössä toiminnasta tuli laitonta.
"

Niin eikö valmiissa ohjelmissa riitä, että ne täyttävät esim. EU päästörajoitukset?

Mihin laitteisiin tällaisia ohjelmia muuten löytyy, vai löytyykö?
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 746
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
710
Tiedän aseman joka menetti luvat tarkistuksessa. Kyllä niitä kiinnostaa.

Juttua ei voi maksamatta lukea valitettavasti. Mitä siinä sanotaan? Epäilen, että jobbarille on laskettu läpi autoja, jotka ovat osoittautuneetkin liikenneturvallisuudeltaan vaarallisiksi.

Jos jotain kovasti huolestuttaa tyhjyyttään koliseva pönttö, niin vinkki: Sen läpi voi laittaa paksuseinämäisen putken, massaa lisäämällä onttouden tunne menee pois.
 
Viimeksi muokattu:

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 746
Juttua ei voi maksamatta lukea valitettavasti. Mitä siinä sanotaan? Epäilen, että jobbarille on laskettu läpi autoja, jotka ovat osoittautuneetkin liikenneturvallisuudeltaan vaarallisiksi.

Jos jotain kovasti huolestuttaa tyhjyyttään koliseva pönttö, niin vinkki: Sen läpi voi laittaa paksuseinämäisen putken, massaa lisäämällä onttouden tunne menee pois.
Oliko tällä foorumilla joku laittomuuksiin ohjeistus / kannustus kielto?
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 746
Juttua ei voi maksamatta lukea valitettavasti. Mitä siinä sanotaan? Epäilen, että jobbarille on laskettu läpi autoja, jotka ovat osoittautuneetkin liikenneturvallisuudeltaan vaarallisiksi.

Jos jotain kovasti huolestuttaa tyhjyyttään koliseva pönttö, niin vinkki: Sen läpi voi laittaa paksuseinämäisen putken, massaa lisäämällä onttouden tunne menee pois.

”Ajoneuvoja katsastetaan, jotta ne ovat säännösten mukaisessa kunnossa, liikenteessä turvallisia eikä niistä aiheudu tarpeettomia ympäristöhaittoja. Havaitsimme, että nyt katsastuksissa jäi huomaamatta turvallisuuteen suoraan liittyviä vakavia vikoja ja joitakin ajoneuvon tarkastamiseen käytettäviä tarkastusmenetelmiä jäi kokonaan suorittamatta”
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
491
Juttua ei voi maksamatta lukea valitettavasti. Mitä siinä sanotaan? Epäilen, että jobbarille on laskettu läpi autoja, jotka ovat osoittautuneetkin liikenneturvallisuudeltaan vaarallisiksi.

Jos jotain kovasti huolestuttaa tyhjyyttään koliseva pönttö, niin vinkki: Sen läpi voi laittaa paksuseinämäisen putken, massaa lisäämällä onttouden tunne menee pois.
Ei sen pytyn läpi menevän putken tarvitse olla paksuseinäinen. Sisälle kun laittaa vaikka äänenvaimenninvillaa hyvin tiukkaan tungettuna, niin ei tunnu tyhjälle koputellessa. Palovilla ajaa saman asian. Takavuosina vaimentimia täytin palovillalla, kun sitä oli joutavana ja hyvä tuote kyseiseen toimintaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 186
Viestejä
4 302 081
Jäsenet
71 797
Uusin jäsen
Cale77

Hinta.fi

Ylös Bottom