Minusta tuntuu, ettet nyt ymmärrä mitä tarkoitin. Tarkoitin sitä, että kaikissa tilanteissa ei moottorin optimoinnilla saada säästöä polttoaineen kulutukseen. En kommentoinut turvetuotantoa, vaan se oli vain esimerkki missä polttoainetta ei säästetä.
Adbluen käyttämisellä ei vaikuteta polttoaineen kulutukseen tai tehoon, koska se annostellaan vasta moottorin jälkeen. Moottorin optimoinnin voi tehdä ja adbluen käyttöä jatkaa.
Toki voi myös poistaa adbluen käytöstä, koska sekin maksaa. Silloin typen oksidit kasvavat reilusti. Tähän en ottanut kantaa, vaan vain moottorista saatavaan lisätehoon ja ennenkaikkea -vääntöön. Selitin mielestäni ymmärrettävästi miksi kulutus tippuu voiman kasvaessa, kun ajetaan lähes aina maksimikuormilla.
Oma kokemukseni on, että adblue tai sen käytöstä poistaminen ei vaikuta mitenkään nokipäästöihin. Sen sijaan typen oksideja ei silmällä näe, eittämättä niiden määrä kasvaa merkitsevästi.