Moottorin ohjelmointi

Ei ehjä katti taida vakio koneessa vaikuttaa käytännössä mitään tehoon ja kulutukseen...?

-e-

Overdrivellä tiedettiin kertoa: " jos otteessa lukee kat pitää olla "kat", jos vähäpäästöinen niin kat ja täyttää vähäpäästöisen rajat vuosimallista riippumatta koska se on alkuperäisen hyväksynnän peruste."

Ja

" vähäpäästöisen auton pakokaasuthan mitataan kahdella eri kierrosalueella, tyhjäkäynnillä ja noin 2500rpm."

Sekä

" Katalysaattorin toiminta/toimimattomuus näkyy Lambda-arvona 1.00, +/-.03 jos arvot jotain muuta niin katti ei toimi ja hylky tulee. Muiden pästöarvojen osalta auto silti saattaa mennä vähäpäästöisen arvoihin mutta ei silti kelpaa leimalle toimimattoman katin vuoksi, siis vähäpäästöisessä autossa näin."
 
Viimeksi muokattu:
Ei ehjä katti taida vakio koneessa vaikuttaa käytännössä mitään tehoon ja kulutukseen...?

-e-

Overdrivellä tiedettiin kertoa: " jos otteessa lukee kat pitää olla "kat", jos vähäpäästöinen niin kat ja täyttää vähäpäästöisen rajat vuosimallista riippumatta koska se on alkuperäisen hyväksynnän peruste."

Ja

" vähäpäästöisen auton pakokaasuthan mitataan kahdella eri kierrosalueella, tyhjäkäynnillä ja noin 2500rpm."

Sekä

" Katalysaattorin toiminta/toimimattomuus näkyy Lambda-arvona 1.00, +/-.03 jos arvot jotain muuta niin katti ei toimi ja hylky tulee. Muiden pästöarvojen osalta auto silti saattaa mennä vähäpäästöisen arvoihin mutta ei silti kelpaa leimalle toimimattoman katin vuoksi, siis vähäpäästöisessä autossa näin."
Lambda arvoon vaikuttaa ihan putkistonkin pitävyys, sitä en tiedä lisääkö toimimaton katti sitten jäännöshapen määrää vai eikö, mutta sinällään lambda arvo ei kerro katin kunnosta paljoakaan.
 
Lambda arvoon vaikuttaa ihan putkistonkin pitävyys, sitä en tiedä lisääkö toimimaton katti sitten jäännöshapen määrää vai eikö, mutta sinällään lambda arvo ei kerro katin kunnosta paljoakaan.

On myös muita poikkeuksia.

Screenshot_20240717-120103~2.png
 
Kesäkuun alusta saakka auton tai muun ajoneuvon moottoriin tehtyä ohjelmointia ei ole enää hyväksytty ilman asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen tekemää selvitystä tai tyyppihyväksyntätodistusta.

Tämän ajoneuvolain muutoksen tarkoituksena oli muun muassa puuttua entistä tehokkaammin ajoneuvojen päästöjärjestelmien manipulointiin. Uhkana on liikennevirhemaksu,
joka voi olla kooltaan 300–1 000 euroa yksityishenkilöille ja yrittäjille jopa 30 000 euroa.

Helsingin Sanomat kertoo, että ensimmäisiä tällaisia sakkoja on nyt jaettu. Kesäkuussa pelkästään Itä-Uudellamaalla jaettiin 30 000 euron jättisakot peräti neljästi.
Jossain ratsiassa jäänyt rekkoja kiinni?
 

Jossain ratsiassa jäänyt rekkoja kiinni?

Toivottavasti on sama kohtelu myös ulkomaankilvissä oleville rekoille. Tai ainakin sama käytäntö, kuin esim. epäkunnossa olevien renkaiden/jarrujen kanssa, että maahan ei pääse tai matka ei jatku, ennen kuin rekka kunnossa ja säännösten mukainen.
Sakonkin voi lätkäistä, niin on siinä Puolan rekkakuski ja isäntä ihmeissään, että tuliko yksi vai kaksi nollaa liikaa sakon määrään.
Ylinopeussakot, yms jääny yleensä maksamatta/perimättä ulkomaalaisilta. Tässäpä voisi soveltaa samaa, mitä kuuleman mukaan jotkut muut maat tekee, että maksamattomat sakot aiheuttaa erinäistä hankaluutta kun seuraavan kerran ko maahan yrittää mennä.
 
Somen puolella tuli vastaan kuva bemaristin sakkolappusesta ja auto määrätty valvontakatsastukseen rekisteröintikatsastuksen laajuudella. Samalla toimitettava korjaamontodistus pakokaasujärjestelmän toiminnasta tyyppihyväksyntää vastaavasti.
 
Somen puolella tuli vastaan kuva bemaristin sakkolappusesta ja auto määrätty valvontakatsastukseen rekisteröintikatsastuksen laajuudella. Samalla toimitettava korjaamontodistus pakokaasujärjestelmän toiminnasta tyyppihyväksyntää vastaavasti.
Nimenomaan korjaamon vai merkkiliikkeen? Sellaisia katsastushylkylappuja olen nähnyt missä vaaditaan merkkiliikkeen lappu saastelaitteiden olemassaolosta ja toiminnasta.
 
Somen puolella tuli vastaan kuva bemaristin sakkolappusesta ja auto määrätty valvontakatsastukseen rekisteröintikatsastuksen laajuudella. Samalla toimitettava korjaamontodistus pakokaasujärjestelmän toiminnasta tyyppihyväksyntää vastaavasti.
Niin oliko tämä se, jossa poliisit olivat OBD-pistokkeen kautta katsoneet jollain lukijalla, että EGR-järjestelmään ei saa yhteyttä ja siitä tuli tuo sakko?
 
Niin oliko tämä se, jossa poliisit olivat OBD-pistokkeen kautta katsoneet jollain lukijalla, että EGR-järjestelmään ei saa yhteyttä ja siitä tuli tuo sakko?
Poliisi tuskin on niin autotekniikan asiantuntija, että voisi suoriltaan antaa sakkoa tuosta syystä.

Ehkä poliisille räätälöidään jonkinlainen OBD testeri, joka antaa raportin onko kaikki testerin mukaan ok. Jos ei ole, määrätään lisätutkimuksiin.
 
Poliisi tuskin on niin autotekniikan asiantuntija, että voisi suoriltaan antaa sakkoa tuosta syystä.

Ehkä poliisille räätälöidään jonkinlainen OBD testeri, joka antaa raportin onko kaikki testerin mukaan ok. Jos ei ole, määrätään lisätutkimuksiin.
Joo ehkä väärin sanoin, kun taisi mennä niin että kilvet lähti ja auto määrättiin tuohon tarkastukseen. Sakkoa ei ilmeisesti vielä määrätty, en tiedä miksi. Ja kyseessä oli vielä joku siirtokilvissä oleva viritys, niin voi kiinnostus pysäyttää ja tarkistaa olla vielä korkeampi. Yritin kyllä etsiä videota uudelleen, mutta eihän tuolta somesta mitään löydä. Tai löytää kyllä videoita joissa bemarista lähtee kilvet, mutta ei sitä oikeeta :rofl:
 
Miten toi käytännössä tulee oikee menemään jos epäillään et auto on ohjelmoitu? Jos kuvitellaan esim että dp on vaihdettu ja ohjelmoitu, hiukkasloukku paikallaan. Auto menee päästöistä 100 varmasti läpi. Onko seuraavana edessä tehonmittaus? Nykyautossa kuitenkin on myös drivemodet josta saadaan ohjelmoitua vain yksi esim. sport-mode ja jättää muut vakioksi. Jos jollain testerillä mitä ei varmaan ole edes olemassa katsovat että "jotain tässä on muuteltu" ei vaan voi riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Miten toi käytännössä tulee oikee menemään jos epäillään et auto on ohjelmoitu? Jos kuvitellaan esim että dp on vaihdettu ja ohjelmoitu, hiukkasloukku paikallaan. Auto menee päästöistä 100 varmasti läpi. Onko seuraavana edessä tehonmittaus? Nykyautossa kuitenkin on myös drivemodet josta saadaan ohjelmoitua vain yksi esim. sport-mode ja jättää muut vakioksi. Jos jollain testerillä mitä ei varmaan ole edes olemassa katsovat että "jotain tässä on muuteltu" ei vaan voi riittää.
Epäilys riittää niin voivat määrätä valvontakatsastukseen. Ja valvontakatsastuksen ehtona voi olla että valmistajalta täytyy olla todistus siitä että moottoriohjauksen ohjelmisto on vakio ja kaikki laitteet on paikoillaan.
 
Epäilys riittää niin voivat määrätä valvontakatsastukseen. Ja valvontakatsastuksen ehtona voi olla että valmistajalta täytyy olla todistus siitä että moottoriohjauksen ohjelmisto on vakio ja kaikki laitteet on paikoillaan.
Aivan, voisi siis kuvitella että piggyback -ecusoftat tulee yleistymään.
 
Suomi on täynnä vuosia sitten softattuja dieseleitä, jotka kiertäneet liikkeestä ja omistajasta toiseen. Luultavasti iso osa vielä uusien omistajien ja liikkeiden tietämättä. Saattaa tulla mielenkiintoisia vastuukysymyksiä ja oikeusjuttuja siitä, kenelle lasku lankeaa kun jää kiinni.

Ja mitenhän iso osa ulkomailta tuoduista on jo lähtömaassa softattuja tai muuten sepitettyjä muutenkin kuin mittarilukema?
 
Suomi on täynnä vuosia sitten softattuja dieseleitä, jotka kiertäneet liikkeestä ja omistajasta toiseen. Luultavasti iso osa vielä uusien omistajien ja liikkeiden tietämättä. Saattaa tulla mielenkiintoisia vastuukysymyksiä ja oikeusjuttuja siitä, kenelle lasku lankeaa kun jää kiinni.

Ja mitenhän iso osa ulkomailta tuoduista on jo lähtömaassa softattuja tai muuten sepitettyjä muutenkin kuin mittarilukema?

Eihän se auton muokkaaminen ole laitonta, vaan se että sitä käyttää liikenteessä. Eli eiköhän se lasku lankea kaiken järjen mukaan sille joka päästömanipuloidulla jää kiinni ratsiassa.
 
Teoreettinen kysymys. Saako sähköauton moottorinohjaus softaa muuttaa vapaasti?
Enpäs tiedä. Ehkä turvallisuus tms jos tehoja nostetaan paljon tai akku syttyy palamaan sen seurauksena, että virranrajoittimet poistettu tai mitä lie. Tuskin ihan vapaa temmellyskenttä on.
 
Eihän se auton muokkaaminen ole laitonta, vaan se että sitä käyttää liikenteessä. Eli eiköhän se lasku lankea kaiken järjen mukaan sille joka päästömanipuloidulla jää kiinni ratsiassa.
Ostan Romuxilta auton, jonka joku jossakin softannut Romuxin tietämättä. Jään viikon päästä kiinni ratsiassa. En ainakaan purematta niele. että Romux myynyt minulle laittoman auton.
 
Ostan Romuxilta auton, jonka joku jossakin softannut Romuxin tietämättä. Jään viikon päästä kiinni ratsiassa. En ainakaan purematta niele. että Romux myynyt minulle laittoman auton.

En minäkään nielisi, ja varmaan vaatisin Romuxilta hyvityksiä. Mutta laki itsessään ei oikein tunne vastuunsiirtoa.
 
Suomi on täynnä vuosia sitten softattuja dieseleitä, jotka kiertäneet liikkeestä ja omistajasta toiseen. Luultavasti iso osa vielä uusien omistajien ja liikkeiden tietämättä. Saattaa tulla mielenkiintoisia vastuukysymyksiä ja oikeusjuttuja siitä, kenelle lasku lankeaa kun jää kiinni.

Ja mitenhän iso osa ulkomailta tuoduista on jo lähtömaassa softattuja tai muuten sepitettyjä muutenkin kuin mittarilukema?
Omalla kokemuksella +10v vanhoissa autoissa vastuu myyjällä alkaa olla lähellä nollaa jo muutenkin.

Ostan Romuxilta auton, jonka joku jossakin softannut Romuxin tietämättä. Jään viikon päästä kiinni ratsiassa. En ainakaan purematta niele. että Romux myynyt minulle laittoman auton.
Mielenkiinnolla odottelen että millaiset ECU-työkalut konttorit/poliisit _hommaa_ ja mikä tämä prosessi on jossa todetaan että moottorin ohjelmaa on peukaloitu, kun päivityksiä moottorinohjaukseen voi tulla ihan huoltojen yhteydessä. Joku DPF/EGR/Adblue on helpompi todeta peukaloiduksi mutta se että kaikki muukin muka huomattaisiin tuntuu vähän liioittelulle.
 
Viimeksi muokattu:
En minäkään nielisi, ja varmaan vaatisin Romuxilta hyvityksiä. Mutta laki itsessään ei oikein tunne vastuunsiirtoa.
kaupan purku ja korvauksia. Sitten romuxilla käsissään laiton auto, jolle tehtävä jotakin. Muutettava vakioksi ja muutoskatsastettava tai paalattava. Ei ole helppo rasti kenekään kannalta. Romux vaatii korvauksia entiseltä omistajalta?
 
Mielenkiinnolla odottelen että millaiset ECU-työkalut konttorit/poliisit hommaa ja mikä tämä prosessi on jossa todetaan että moottorin ohjelmaa on peukaloitu, kun päivityksiä moottorinohjaukseen voi tulla ihan huoltojen yhteydessä. Joku DPF/EGR/Adblue on helpompi todeta peukaloiduksi mutta se että kaikki muukin muka huomattaisiin tuntuu vähän liioittelulle.
En ole aateekoo spesialisti, mutta eikös jollakin checksumilla tms pystyisi tarkastamaan, onko ohjelmaa peukaloitu?
 
kaupan purku ja korvauksia. Sitten romuxilla käsissään laiton auto, jolle tehtävä jotakin. Muutettava vakioksi ja muutoskatsastettava tai paalattava. Ei ole helppo rasti kenekään kannalta. Romux vaatii korvauksia entiseltä omistajalta?
Kaupan purkuhan ei ole välttämättä se ensimmäinen, mihin myyjän pitää suostua vaan kyllä se myyjä saa ehdottaa, miten asiassa toimitaan tai miten se ratkaistaan. Toisaalta kun Romux on myynyt tieliikennekelpoisen auton, niin on keskimäärin helppoa osoittaa, että auto ei sitä myydessä ole ollut. Mutta kuten kaikessa kaupankäynnissä isojen yrittäjien ja pienten kuluttajien, niin vaikka laki olisikin kuluttajan puolella, niin vaikeaa ja hidastahan näistä prosesseista voi tulla, mikäli yrittäjä niin haluaa. Täälläkin hyvänä esimerkkinä vaikka nuo näytönohjaintoimitukset, kun myytiin tavaraa mitä ei varastossa ollutkaan, eikä hetkeen ollutkaan tulossa. Ehkä tässä olisi enemmänkin lain säätäjällä mahdollisuus vaikuttaa joskus siihen, että yrittäjän pitää aktiivisemmin ja nopeammin hakea ratkaisua näihin tai mikäli nämä sitten joskus menevät oikeuteen, niin korvaukset olisivat sellaisia kuluttajalle, että käytetylle ajallekin saisi oikeasti vastinetta sen verran, että sinne asti ei oikeasti mentäisi.

Se, miten ja mistä se auto Romuxille on tullut on toissijaista jos Romux auton myy kuluttajalle. Se, jolta Romux auton on ostanut on voinut syyllistyä kaiketi petokseen, mutta nämä kaksi (Romuxin osto ja myynti) ovat juridisesti kaksi eri juttua. Sitten vielä on tilanne, jossa Romux myy auton toiselle yritykselle... siihenhän kuluttajansuoja ei päde, mutta onhan sitä kauppalakia sun muuta.
 
En ole aateekoo spesialisti, mutta eikös jollakin checksumilla tms pystyisi tarkastamaan, onko ohjelmaa peukaloitu?
En usko että kävisi noin yksinkertaisesti. Ja kaikkiin moottorinohjaimiin ei välttämättä pääse pelkän OBD-portin kautta muutenkaan vaan se täytyisi irroittaa autosta ja liittää ECU-työkaluun erikseen.
Sen verran mitä joskus koitin perehtyä asiaan että olisin kokeillut tehdä pieniä muutoksia oman auton ohjelmaan niin tuntuu kyllä todella kaukaiselta ajatukselta että viranomaisilla riittäisi kyky alkaa sakottamaan muista asioista aiheeseen liittyen kuin noista päästölaitteista.
 
Näyttää toi Romux myyvän enimmäkseen hyötyajoneuvoja!!! /s

Eiks se ole nykyään niin et mitä vähemmän myyjä oikeasti tietää autosta sen parempi liikeen kannalta kun ei voi tulla mitään petossytteitä.
 
Itsehän olen aina myynyt ohjelmoidun auton niin että se on lukenut kauppakirjassa. Mutta voidaanko missään tilanteessa edes syyttää muuta kuin ostajaa, osti se sitten auton liikkeestä tai yksityiseltä JOS tieto virityksestä ostajalla on?
 
Itsehän olen aina myynyt ohjelmoidun auton niin että se on lukenut kauppakirjassa. Mutta voidaanko missään tilanteessa edes syyttää muuta kuin ostajaa, osti se sitten auton liikkeestä tai yksityiseltä JOS tieto virityksestä ostajalla on?

Ei, koska ei viritys laitonta ole, mutta sellaisen auton käyttäminen liikenteessä on. Ts. Siihen kauppakirjaan kirjataan ohjelmoinnin lisäksi se, että ajoneuvo ei ole tieliikennekelpoinen, niin ostajalle ei jää mitään epäselvää asiasta. Niin liikkeetkin tällähetkellä ohjelmoituja myyvät huutokaupat.comissa.
 
Kyllähän isoimmat toimijat ne laput hommaa jostain että auto täyttää päästövaatimukset. Käsittääkseni APR tekee jo näin, ja ei mene kauaa niin kaikki muutkin ketkä haluaa pysyä scenessä mukana.
Tosin custom softa isolla garretilla uudehkossa autossa voi hankaloitua, taidetaan jäädä laillisesti ns. stage 1 vaiheeseen.
 
Juu eipä ole yhdessä piggy pack auto ja yksi ihan rehdillä softalla ollut auto ole aiheuttaneet mitään, kunhan olen sanonut myydessä mitä autossa on. Kolmannen löin vakioksi ettei tule mussutusta koska liikkeen maine oli varsin erikoinen vaihdokeista nillittämisen osalta. Eriasia jos vain olisi hiljaa, veikkaan että sanomista tulisi. Osaavat sitten tarvittaessa laskea vakiosoftan takaisin ajamisen hinnan jos asiakas haluaa auton vakiona.
 
Moro, kysytäänpäs täältä kun asiasta lie paremmin tietäviä:

eli käyttöautona on Kia Ceed 2012 1.6 turbodiesel. Jonkin aikaa leikkinyt ajatuksella, että jos tuosta ottaisi ns. ohjelmoimalla lisätehoa sen verran kun järkevästi on saatavilla (jos on).
Tuossa ei ole AdBlueta kun ei onneksi ollut vielä tuossa vuosimallissa pakollinen, mutta päästöt pitää kai silti saada säilymään alkuperäisissä rajoissa ja ilmeisesti muutoskatsastus on tehtävä joka tapauksessa.
Lainsäädäntö ilmeisesti tiukkeni nyt tämän suhteen tässä hiljattain.

Eli siis lyhyesti, onko tehtävissä / järkevää ja jos, edellyttääkö muutoskatsastuksen lisäksi muuta?

Ja tarkoitus olisi vaan ottaa se mitä kohtuudella saa, mitään semmoista viritystä, jossa pitäisi ruveta moottorin osia vaihtamaan, en hae. Eli nykyisellä voitelulla, jäähdytyksellä, turbolla, jarruilla yms. mentäisiin.
 
En ole aateekoo spesialisti, mutta eikös jollakin checksumilla tms pystyisi tarkastamaan, onko ohjelmaa peukaloitu?
Se edellyttäisi, että olisi tiedossa jokaisen automallin ja niistä vielä erikseen joka ikisen moottorivariantin ja niiden eri softaversioiden tarkistesumma johon verrata ja lisäksi pitäisi tietenkin päästä lukemaan eri moottorinohjausyksiköiden softat ja tekemään itse vertailu. Lisäksi sekin, että kaipa niihin ohjelmiin voi tehdä sellaisiakin muutoksia, jotka eivät vaikuta suorituskykyyn tai päästöihin, jolloin nekin voivat ainakin joissakin tilanteissa aiheuttaa pelkästään tuolla tavalla tarkistettaessa virhetuloksen, joten ei taida olla kelvollinen menetelmä siinäkään mielessä.
 
Moro, kysytäänpäs täältä kun asiasta lie paremmin tietäviä:

eli käyttöautona on Kia Ceed 2012 1.6 turbodiesel. Jonkin aikaa leikkinyt ajatuksella, että jos tuosta ottaisi ns. ohjelmoimalla lisätehoa sen verran kun järkevästi on saatavilla (jos on).
Tuossa ei ole AdBlueta kun ei onneksi ollut vielä tuossa vuosimallissa pakollinen, mutta päästöt pitää kai silti saada säilymään alkuperäisissä rajoissa ja ilmeisesti muutoskatsastus on tehtävä joka tapauksessa.
Lainsäädäntö ilmeisesti tiukkeni nyt tämän suhteen tässä hiljattain.

Eli siis lyhyesti, onko tehtävissä / järkevää ja jos, edellyttääkö muutoskatsastuksen lisäksi muuta?

Ja tarkoitus olisi vaan ottaa se mitä kohtuudella saa, mitään semmoista viritystä, jossa pitäisi ruveta moottorin osia vaihtamaan, en hae. Eli nykyisellä voitelulla, jäähdytyksellä, turbolla, jarruilla yms. mentäisiin.

Tarvitaan ennalta hyväksytty softa.
 
Kaupan purkuhan ei ole välttämättä se ensimmäinen, mihin myyjän pitää suostua vaan kyllä se myyjä saa ehdottaa, miten asiassa toimitaan tai miten se ratkaistaan. Toisaalta kun Romux on myynyt tieliikennekelpoisen auton, niin on keskimäärin helppoa osoittaa, että auto ei sitä myydessä ole ollut. Mutta kuten kaikessa kaupankäynnissä isojen yrittäjien ja pienten kuluttajien, niin vaikka laki olisikin kuluttajan puolella, niin vaikeaa ja hidastahan näistä prosesseista voi tulla, mikäli yrittäjä niin haluaa. Täälläkin hyvänä esimerkkinä vaikka nuo näytönohjaintoimitukset, kun myytiin tavaraa mitä ei varastossa ollutkaan, eikä hetkeen ollutkaan tulossa. Ehkä tässä olisi enemmänkin lain säätäjällä mahdollisuus vaikuttaa joskus siihen, että yrittäjän pitää aktiivisemmin ja nopeammin hakea ratkaisua näihin tai mikäli nämä sitten joskus menevät oikeuteen, niin korvaukset olisivat sellaisia kuluttajalle, että käytetylle ajallekin saisi oikeasti vastinetta sen verran, että sinne asti ei oikeasti mentäisi.

Se, miten ja mistä se auto Romuxille on tullut on toissijaista jos Romux auton myy kuluttajalle. Se, jolta Romux auton on ostanut on voinut syyllistyä kaiketi petokseen, mutta nämä kaksi (Romuxin osto ja myynti) ovat juridisesti kaksi eri juttua. Sitten vielä on tilanne, jossa Romux myy auton toiselle yritykselle... siihenhän kuluttajansuoja ei päde, mutta onhan sitä kauppalakia sun muuta.

Kertoisitko vielä, miten se on helppoa?
 
Kertoisitko vielä, miten se on helppoa?
Taitaa kaikki nämä palstat, jossa autot ovat esillä sisältää filtterin, että onko auto tieliikennekelpoinen vai ei. Näin ollen jo mainonnasta lähtien myyjä on myynyt autoa tieliikennekelpoisena ja voisin kuvitella, että mikäli kaikki katsastuspaperit ovat ns. kunnossa, niin ei ostajalla ole syytä epäillä auton tieliikennekelvottomuutta, ellei myyjä sitä erikseen esille nosta.

Mikäli tieliikennekelvottomalla autolla jää nyt kiinni, lienee kyse enää siitä, että kuinka todennäköisesti ostaja on oston jälkeen tehnyt itse autosta tieliikennekelvottoman vs. auto on myyty jo tieliikennekelvottomana alunperin. Varsinkin nyt kun optimointia on "rajoitettu", niin todennäköisyys on entistäkin pienempi.
 
Taitaa kaikki nämä palstat, jossa autot ovat esillä sisältää filtterin, että onko auto tieliikennekelpoinen vai ei. Näin ollen jo mainonnasta lähtien myyjä on myynyt autoa tieliikennekelpoisena ja voisin kuvitella, että mikäli kaikki katsastuspaperit ovat ns. kunnossa, niin ei ostajalla ole syytä epäillä auton tieliikennekelvottomuutta, ellei myyjä sitä erikseen esille nosta.

Mikäli tieliikennekelvottomalla autolla jää nyt kiinni, lienee kyse enää siitä, että kuinka todennäköisesti ostaja on oston jälkeen tehnyt itse autosta tieliikennekelvottoman vs. auto on myyty jo tieliikennekelvottomana alunperin. Varsinkin nyt kun optimointia on "rajoitettu", niin todennäköisyys on entistäkin pienempi.
Paitsi että ehdit vaihtamaan osaa jo ostopäivän aikana jos siltä tuntuu... Eli milläs todistat tilanteen HELPOSTI.
 
On kyllä jotenki hankalaa narauttaa ketään muuta kuin auton omistajaa/haltijaa tästä. Jos epäilee että auto ei ole tieliikennekelpoinen, aina voi käydä katsurilla toteamassa sen ja katsurihan ei tänä päivänä vielä todellakaan tiedä onko auto ohjelmoitu. Voiko tämän jälkeen myydä auton rauhallisin mielin? Mielestäni kyllä. Ihan päätön koko lakiuudistus.
 
On kyllä jotenki hankalaa narauttaa ketään muuta kuin auton omistajaa/haltijaa tästä. Jos epäilee että auto ei ole tieliikennekelpoinen, aina voi käydä katsurilla toteamassa sen ja katsurihan ei tänä päivänä vielä todellakaan tiedä onko auto ohjelmoitu. Voiko tämän jälkeen myydä auton rauhallisin mielin? Mielestäni kyllä. Ihan päätön koko lakiuudistus.

Tosiaan. Siinä kun 15v diesel Skoda menee kuudennelle omistajalle on hankala sanoa onko auto softattu ja jos mahdollisesti on niin kukahan sen on tehnyt. Ja jos joku aiemmista omistajista sen onkin tehnyt vuosia sitten niin eihän se hänenkään ongelma ole. Eli nykyisen omistajan ongelma. Joissain tosi aliviritetyissä koneissa prosentuaaliset lisätehot /väännöt on suuria joten vakio/softattu on kuin yö ja päivä, mutta sitten on niitä ehkä +20hp niin siinä pitää olla jo melkein vertailukohtana toinen auto tai sitten todella tarkka persdyno.
 
Jos tuo Skodan käyttöönotto on tehty ennen 1.9.2009 niin ei tainnut olla hätää.
 
Huomasin juuri: "1.9.2016 jälkeen käyttöönotetuille dieselkäyttöisille autoille tehdään OBD-mittaus." -Plus Katsastus

Eli tätä vanhemmat diesel autot ovat turvassa mahdollisten ohjelmallisten muutosten suhteen.

:hmm:
 
Huomasin juuri: "1.9.2016 jälkeen käyttöönotetuille dieselkäyttöisille autoille tehdään OBD-mittaus." -Plus Katsastus

Eli tätä vanhemmat diesel autot ovat turvassa mahdollisten ohjelmallisten muutosten suhteen.

:hmm:
juu ja bensoille 2002 jälkeen mutta eipä siitä softausta näe mitenkään.
 
Monissa uusissa autoissa alkaa olla lukittu ecu eikä uudelleen ohjelmointi ole enää mahdollista.
 
Monissa uusissa autoissa alkaa olla lukittu ecu eikä uudelleen ohjelmointi ole enää mahdollista.
Kyllä ne auki saadaan kun halutaan. Esimerkkinä Hyundai i20N, meni 2 vuotta että onnistui optimointi. Tosin kysyntää pitää olla, ei kukaan halua ohjelmoida Kia Rioa.
 
Monissa uusissa autoissa alkaa olla lukittu ecu eikä uudelleen ohjelmointi ole enää mahdollista.
Tämän saman lauseen olen kuulut jo pari kymmentä vuotta silloin tällöin. Vaan ainapa ne on auki saatu, toki pienellä viiveellä riippuen tekijöiden intresseistä, yms tekijöistä.
 
Tämän saman lauseen olen kuulut jo pari kymmentä vuotta silloin tällöin. Vaan ainapa ne on auki saatu, toki pienellä viiveellä riippuen tekijöiden intresseistä, yms tekijöistä.

Ainakin BMW:n ecut on lukittu tosi napakasti 2020 jälkeen. Niiden avaamiseen ainakin intressiä löytyy varmasti, mutta ei vain aukea.

ECU:n irroittamalla ja lähettämällä Venäjäl... Suomeen sen ehkä saa auki, mutta sitten ollaan jo aika epämääräisellä tasolla
 
Faktat kuntoon, OBD-mittaus tehdään 1.1.2001 jälkeen käyttöönotetuille bensa-autoille.
Ja entäs sitten? OBD:n kautta ei pysty tunnistamaan, jos sinne moottorinohjaimeen on upattu esim uudet käppyrät.. Kuolleena syntynyt turha laki taas kerran..
 
Ainakin BMW:n ecut on lukittu tosi napakasti 2020 jälkeen. Niiden avaamiseen ainakin intressiä löytyy varmasti, mutta ei vain aukea.

ECU:n irroittamalla ja lähettämällä Venäjäl... Suomeen sen ehkä saa auki, mutta sitten ollaan jo aika epämääräisellä tasolla
Kyllähän noita saa jo avautettua. Saanut pitkän aikaan.
 
Faktat kuntoon, OBD-mittaus tehdään 1.1.2001 jälkeen käyttöönotetuille bensa-autoille.
Jotain poikkeuksia on kuten tuo minun 2001 kesällä käyttöön otettu väykky, otteessa lukee että noudatetaan olikohan se 1999 päästömitausta tai jotain
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 993
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom