Moottorin ohjelmointi

Itsellä nuo dokumentit, millä muutoskatsastus hoitui (v.2017). Nykyään ei tosiaan ilmeisesti sitten (kai)?


1720256563074.png
1720256503573.png
1720256534601.png
 
Ei ole saanut ikinä laillisesti softata vähänkään tuoreempia autoja ilman todistusta, että auto täyttää käyttöönoton ajankohtana olevat päästövaatimukset. Tämän hetken lainsäädännössä raja menee 1.10.2000, sitä ennen käyttöönotetuissa riittää pelkkä katsastuksen käytönaikainen päästömittaus. Tuota uudemmissa vaaditaan aina todellisten päästöjen todentaminen ja sellaista tahoa ei Suomesta tällä hetkellä edes löydy joka mittauksen voisi suorittaa.
Joo, tämä oli mun pointti eli ilman todistusta ei ole saanut laillisesti muuttaa tehoja ja todistuksen teettäminen uudelle mallille on lähes mahdotonta.
Muistikuvani on että uudemmissa autoissa tehot voisi nostaa jo tehtaalla valmiiksi ohjelmoidun saman automallin ja saman moottorin kanssa samalle tasolle. Tuolle tehokkaammalle vastavalle automallille kun jo löytyy valmistajalta mittaukset ja todistukset valmiina.

Taitaa olla tuo @Issuj dokumentti juuri mitä haen eli todistus että auto vastaa nyt toista samankaltaista mallia jolle mittaukset löytyy valmiina.

Ihan mielenkiinnosta pitää katsoa vielä tuo haastattelu.
 
Itsellä nuo dokumentit, millä muutoskatsastus hoitui (v.2017). Nykyään ei tosiaan ilmeisesti sitten (kai)?


1720256563074.png
1720256503573.png
1720256534601.png
Tuo on mainio paperi kun siinä on nimet ja kaikki.
Teholappu ei ole päästötodistus, mutta sitä ei kukaan kysellytkään. Sellaista lappua kun ei mistään saa.
Jos jotain tahoa kiinnostaa päästöt, se pitäisi pystyä mittaamaan. Tehot on aivan eriasia kuin päästöt.
 
Tuo on mainio paperi kun siinä on nimet ja kaikki.
Teholappu ei ole päästötodistus, mutta sitä ei kukaan kysellytkään. Sellaista lappua kun ei mistään saa.
Jos jotain tahoa kiinnostaa päästöt, se pitäisi pystyä mittaamaan. Tehot on aivan eriasia kuin päästöt.

Siellä on kyllä viite päästöjen tyyppihyväksynnän testiin. Luultavasti onnistuisi nytkin muutos katsastus tuolla lausunnolla.

Edit: On muitakin autoja johon saanut vastaavia lisävarusteita. Tuossa vain tehty "retrofit" asennus valmistajan jo aiemmin autoon tyyppihyväksynnän täyttävä tehoa nostava lisävaruste.
 
Viimeksi muokattu:
Teoreettinen kysymys. Saako sähköauton moottorinohjaus softaa muuttaa vapaasti?
 
Siellä on kyllä viite päästöjen tyyppihyväksynnän testiin. Luultavasti onnistuisi nytkin muutos katsastus tuolla lausunnolla.

Edit: On muitakin autoja johon saanut vastaavia lisävarusteita. Tuossa vain tehty "retrofit" asennus valmistajan jo aiemmin autoon tyyppihyväksynnän täyttävä tehoa nostava lisävaruste.
Moottorin ohjelmointi ei välttämättä nosta päästöjä, ja jos moottori on tehokkaampi se saattaa vähentää päästöjä? Tiedätkö mitä teho edes merkitsee?
Tyyppihyväksynnän läpäisee kaikki mihin ei ole tyyliin moottoria vaihdettu.
Mitä sitten jos auto on softattu? Sillä muutoksella ei kovin paljoa saa edes tehoja ilman fyysisiä muutoksia. Jos haluat että valmistajan softa on 100% sama kuin autossa sisällä, se kierretään kyllä.
 
Tuo on mainio paperi kun siinä on nimet ja kaikki.
Teholappu ei ole päästötodistus, mutta sitä ei kukaan kysellytkään. Sellaista lappua kun ei mistään saa.
Jos jotain tahoa kiinnostaa päästöt, se pitäisi pystyä mittaamaan. Tehot on aivan eriasia kuin päästöt.
Saa niitä lappuja, eivät ole halpoja mutta on niitä jokuseen virilaitteeseen vuosien saatossa tehty. En muista mikä instituutio nuo teki. Mutta nimenomaan päästölaput, ei teholaput.
 
Moottorin ohjelmointi ei välttämättä nosta päästöjä, ja jos moottori on tehokkaampi se saattaa vähentää päästöjä? Tiedätkö mitä teho edes merkitsee?
Tyyppihyväksynnän läpäisee kaikki mihin ei ole tyyliin moottoria vaihdettu.
Mitä sitten jos auto on softattu? Sillä muutoksella ei kovin paljoa saa edes tehoja ilman fyysisiä muutoksia. Jos haluat että valmistajan softa on 100% sama kuin autossa sisällä, se kierretään kyllä.

Tiedän hyvin mitä teho ja vääntö merkitsee. Tiedän myös sen, että työskentelin yli kymmenen vuotta autoteollisuudessa ja kaiken huipuksi kyseisessä yrityksessä tehtiin päästöihin liittyviä laitteita OEM markkinoille. Päästöluokat, testit ja niihin liittyvät vaatimukset tulivat osittain tutuksi.

On monia autoja johon saat ohjelmalla vaihtamatta osia yli 100hv lisää tehoa ja päästöt nousevat kyllä. Ei se toki tarkoita sitä, että se testissä välttämättä vaikuttaisi paljoa. Tämä riippuu paljon minkä mukaan testataan. NEDEC, WLTP tai PEMS. Tehoa ei voida saada lisäämättä ilmaa ja polttoainetta. Kai tuon ymmärrät?

Olen myöskin harrastanut autojen parissa. Vaihdellut softaa laittanut ohjelmoitavaa moottorin ohjausta. Muitakin osia vaihdellut ja joskus jopa leimalla tehnyt läppärillä säätöjä, että saanut päästöt läpi.

Tiedät varmasti mitä kannattaa ensimmäisenä kokeilla jos vapaasti hengittävä moottori johon on vaihdettu nokka, moottorin ohjaus yms. Viet auton leimalle ja päästöt ongelmana. HC liikaa vaikka CO vielä selvästi rajoissa?
 
Tiedän hyvin mitä teho ja vääntö merkitsee. Tiedän myös sen, että työskentelin yli kymmenen vuotta autoteollisuudessa ja kaiken huipuksi kyseisessä yrityksessä tehtiin päästöihin liittyviä laitteita OEM markkinoille. Päästöluokat, testit ja niihin liittyvät vaatimukset tulivat osittain tutuksi.

On monia autoja johon saat ohjelmalla vaihtamatta osia yli 100hv lisää tehoa ja päästöt nousevat kyllä. Ei se toki tarkoita sitä, että se testissä välttämättä vaikuttaisi paljoa. Tämä riippuu paljon minkä mukaan testataan. NEDEC, WLTP tai PEMS. Tehoa ei voida saada lisäämättä ilmaa ja polttoainetta. Kai tuon ymmärrät?

Olen myöskin harrastanut autojen parissa. Vaihdellut softaa laittanut ohjelmoitavaa moottorin ohjausta. Muitakin osia vaihdellut ja joskus jopa leimalla tehnyt läppärillä säätöjä, että saanut päästöt läpi.

Tiedät varmasti mitä kannattaa ensimmäisenä kokeilla jos vapaasti hengittävä moottori johon on vaihdettu nokka, moottorin ohjaus yms. Viet auton leimalle ja päästöt ongelmana. HC liikaa vaikka CO vielä selvästi rajoissa?
Noh, en tiedä päästömittauksista mitään. Kyllä nokkien vaihdosta voi tulla ongelma katsurilla.

Toi säätämällä 100hhv lisää ohjelmoimalla kuulostaa rajulta, siinähän kärsii moottorin käyttöikä.

Teholla saavutetaan parempia kulutusarvoja ja sitä kautta vähemmän päästöjä.
 
Toi säätämällä 100hhv lisää ohjelmoimalla kuulostaa rajulta, siinähän kärsii moottorin käyttöikä.
Riippuu varmasti enemmän siitä, otetaanko se 100 hv ulos moottorilta käytännössä ja kuinka usein... jos haluat pidentää moottorin käyttöikää, niin voisit ehkä tiputta auton tehot puoleen?
 
Riippuu varmasti enemmän siitä, otetaanko se 100 hv ulos moottorilta käytännössä ja kuinka usein... jos haluat pidentää moottorin käyttöikää, niin voisit ehkä tiputta auton tehot puoleen?
Mikä taas johtaa tilanteeseen että sitä maksimitehoa vaaditaan useammin. Käytännössä esim jos otat ahtoja pois ja 200hp kone onkin 100hp, joudut kierrättämään konetta pirusti enemmän mikä taas ei ole optimaali oikein minkään kestävyyden tms kannalta. Jos haluaa pidentää softalla moottorin kestoa, pitää tehot vakiona mutta muuttaa karttaa niin että teho on saatavilla isommalla alueella ja ahdot eivät hyppää tappiin kun hipaiset kaasupoljinta yms yms.
 
Mikä taas johtaa tilanteeseen että sitä maksimitehoa vaaditaan useammin. Käytännössä esim jos otat ahtoja pois ja 200hp kone onkin 100hp, joudut kierrättämään konetta pirusti enemmän mikä taas ei ole optimaali oikein minkään kestävyyden tms kannalta. Jos haluaa pidentää softalla moottorin kestoa, pitää tehot vakiona mutta muuttaa karttaa niin että teho on saatavilla isommalla alueella ja ahdot eivät hyppää tappiin kun hipaiset kaasupoljinta yms yms.
Ei se noin mene. Minkä tahansa mekaanisen laitteen tehon nostaminen lyhentää sen käyttöikää JOS tehoa käytetään. Osiltaan muuttumattoman moottorin kulumisen kannalta on edullisempaa pyöriä huippukierroksilla tuottaen 100 hevosvoimaa kuin 200, eikä tehoa henkilöautossa tarvita kuin kiihdyttämiseen. Tasaisella tiellä vedän hatusta, että 20 hevosvoimaa piisaa 80 vauhdissa.

Väännöllä paikat saadaan rikki, juuri tänä vuonna pyörähti 5. vaihteen rattaat sileäksi kaverin Ramista, kun vakioahtimella otettiin voimaa. Ratkaisuna korjauksen jälkeen oli isompi turbo, jolla vetoalue saadaan ylemmäksi ja ehkä (turhaa) huipputehoakin lisää. Sama pätee kaikiin pyöriviin laitteisiin. Vanhat harrikatkin kestävät kierrätystä. Mutta kun pistetään big bore ja long stroke, saadaan väkivahva keskialue ja hyvin lyhytikäinen moottori.

Toki merkitsevää on, kuinka usein kasvanutta suorituskykyä otetaan ulos. Jos ajellaan tasaista nopeutta, auto tarvitsee X hevosvoimaa pitääkseen nopeutensa, oli se viritetty tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se noin mene. Minkä tahansa mekaanisen laitteen tehon nostaminen lyhentää sen käyttöikää JOS tehoa käytetään. Osiltaan muuttumattoman moottorin kulumisen kannalta on edullisempaa pyöriä huippukierroksilla tuottaen 100 hevosvoimaa kuin 200, eikä tehoa henkilöautossa tarvita kuin kiihdyttämiseen. Tasaisella tiellä vedän hatusta, että 20 hevosvoimaa piisaa 80 vauhdissa.

Väännöllä paikat saadaan rikki, juuri tänä vuonna pyörähti 5. vaihteen rattaat sileäksi kaverin Ramista, kun vakioahtimella otettiin voimaa. Ratkaisuna korjauksen jälkeen oli isompi turbo, jolla vetoalue saadaan ylemmäksi ja ehkä (turhaa) huipputehoakin lisää. Sama pätee kaikiin pyöriviin laitteisiin. Vanhat harrikatkin kestävät kierrätystä. Mutta kun pistetään big bore ja long stroke, saadaan väkivahva keskialue ja hyvin lyhytikäinen moottori.

Toki merkitsevää on, kuinka usein kasvanutta suorituskykyä otetaan ulos. Jos ajellaan tasaista nopeutta, auto tarvitsee X hevosvoimaa pitääkseen nopeutensa, oli se viritetty tai ei.
Okei, se on myönnettävä, riippuu koneesta. Osa tykkää kierroksista, osa ei ja vastaavasti joku kone kestää vääntöä ihan miten vaan mutta 6000rpm on jo tikittää aikapommi. Mutta avain on juuri tuo tehon käyttö. 200hp kone on ihan yhtä kestävä kuin se 100hp kone jos tehoa käytetään oikein. Jos taas joutuu vetämään kierrokset tapissa joka paikkaan, kone kyllä kuluu nopeammin kuin se 200hp kone joka on suunniteltu siihen vääntöön. Et voi kieltää etteikö mekaaniset osat kulu selkeästi enemmän jos olet jatkuvasti kiekat tapissa vs kierrosten keskialueella asiallista vääntömäärää käyttäen. Mitä enemmän kierroksia on, sen isommat haasteet tulevat. Siksi normi koneet eivät kierrä 10k rpm+ vaan luottavat enemmän vääntö/kierros suhteeseen sopivassa määrissä.

Mitä tehoon mitä tarvitaan tasaisella 80-90kmh, Corolla jossa on muistaakseni 40hp sähkömoottori, jaksaa tasaisella juuri ja juuri 80lmh.
 
Okei, se on myönnettävä, riippuu koneesta. Osa tykkää kierroksista, osa ei ja vastaavasti joku kone kestää vääntöä ihan miten vaan mutta 6000rpm on jo tikittää aikapommi. Mutta avain on juuri tuo tehon käyttö. 200hp kone on ihan yhtä kestävä kuin se 100hp kone jos tehoa käytetään oikein. Jos taas joutuu vetämään kierrokset tapissa joka paikkaan, kone kyllä kuluu nopeammin kuin se 200hp kone joka on suunniteltu siihen vääntöön. Et voi kieltää etteikö mekaaniset osat kulu selkeästi enemmän jos olet jatkuvasti kiekat tapissa vs kierrosten keskialueella asiallista vääntömäärää käyttäen. Mitä enemmän kierroksia on, sen isommat haasteet tulevat. Siksi normi koneet eivät kierrä 10k rpm+ vaan luottavat enemmän vääntö/kierros suhteeseen sopivassa määrissä.

Mitä tehoon mitä tarvitaan tasaisella 80-90kmh, Corolla jossa on muistaakseni 40hp sähkömoottori, jaksaa tasaisella juuri ja juuri 80lmh.
Ajattele niin, että moottori pyörii ilman vastusta 5000rpm. Vastusta lisätään, 100 hevosvoimaa, 200, 300, jne. Kuluminen ja lämmöntuotto lisääntyy vastuksen kasvaessa. En tarkoittanut kierrosluvun nostamista valmistajan asettamasta. Näin ollen 200 hp kestävä laite ei voi kulua enemmän, jos sen huipputeho puolitetaan, vaikka puolitettua huipputehoa käytettäisiin useammin.
 
Copartillekin valuu jonkun verran päästömanipuloituja autoja, jotka eivät enää kelpaa tieliikenteeseen. Esimerkiksi tämän Audin kohdalla mainittiin, että ei mennyt manipulaation vuoksi katsastuksesta läpi. Liekö sitten katsastaja huomannut pöntön kuulostavan tyhjältä vai onko pakoputki nokinen. Jostain olivat myös kaivaneet merkinnän ohjelmoinnista, joka toki on muutenkin pakollinen, jos pönttö tyhjennetään.

2011 Audi A3 huutokaupassa sijainnissa Espoo päivämääränä tiistai, heinäkuu 09, 2024 - Copart Suomi

4. Copartin saadun tiedon mukaan Hiukkassuodatin poistettu sekä moottorin ohjainlaitteella merkintä ohjelmoinnista. ei mennyt katsastuksesta läpi
 
BMW tekee kanssa merkinnän lokiin jos softaa muutettu. Ei kai ne vielä konttorilla niitä näe?
 
BMW tekee kanssa merkinnän lokiin jos softaa muutettu. Ei kai ne vielä konttorilla niitä näe?
Ei sillä ole edes väliä. Softa voi olla ajettu uusiksi myös korjaamolla. Countterin tiedot pitäisi saada täsmäämään valmistajan tietojen mukaan. Eikä sekään todista että olisi ajettu muuta kuin vakiosoftaa sisään. Ainoa mistä noita voi nähdä erikseen on joko autoon tulleet lisäominaisuidet (kartan vaihto auton käydessä jne) tai jos tuunaaja on esim lukinnut softan.
 
Eiu tarvitse olla selvänäkijä todetakseen softamuutoksen jos vikavalo(t) ei pala ja saastelaitteita puuttuu ihan kokonaan niin että johdot on irrallaan...
 
Eiu tarvitse olla selvänäkijä todetakseen softamuutoksen jos vikavalo(t) ei pala ja saastelaitteita puuttuu ihan kokonaan niin että johdot on irrallaan...
Irtonaiset johdot ovat mopopoikien juttu, eivät aikuisten. Mutta miten ohjelmoinnin huomaa jos ei pala vikavaloja? Entäs jos ne palavat, jääkö huomaamatta?
 
Eiu tarvitse olla selvänäkijä todetakseen softamuutoksen jos vikavalo(t) ei pala ja saastelaitteita puuttuu ihan kokonaan niin että johdot on irrallaan...

Ja siitäkin tulee katsastuksessa vai hylky, ei muita seuraumuksia.

Korjatkaa toki, jos olen väärässä. :)
 
Ja siitäkin tulee katsastuksessa vai hylky, ei muita seuraumuksia.

Korjatkaa toki, jos olen väärässä. :)
Juu, inssillä ei ole mitään sakotus oikeutta.

Tiedä sitten millainen dokumentti vaaditaan uusintanäytölle siitä että saastelaitteet on toiminnassa.
 
Juu, inssillä ei ole mitään sakotus oikeutta.

Tiedä sitten millainen dokumentti vaaditaan uusintanäytölle siitä että saastelaitteet on toiminnassa.

Ne pitää olla paikallaan, jos muuten auto ok niin milläs niiden toimivuuden todistaa.

Ihan sama keissi kuin hieman laittoman puoleiset renkaat tai vanteet autoissa, kunhan katsastushetkellä ne on ok niin sen jälkeiset toimet eivät kuulu katsastusmiehelle. Ja siihen riittää vaikka sitten talvirenkailla uusintanäytölle meno.
 
Ne pitää olla paikallaan, jos muuten auto ok niin milläs niiden toimivuuden todistaa.

Ihan sama keissi kuin hieman laittoman puoleiset renkaat tai vanteet autoissa, kunhan katsastushetkellä ne on ok niin sen jälkeiset toimet eivät kuulu katsastusmiehelle. Ja siihen riittää vaikka sitten talvirenkailla uusintanäytölle meno.
Tästä ei ymmärtääkseni ole ennakkotapausta et riittääkö paikallaan olo ja millä toimivuus todetaan.

En yllättyisi jos pitäsi saada merkkiliikkeestä tai valmistajalta todistus et auto on softaltaan ja raudaltaan tyyppihyväksyntää vastaavassa kondiksessa.
 
Tästä ei ymmärtääkseni ole ennakkotapausta et riittääkö paikallaan olo ja millä toimivuus todetaan.

En yllättyisi jos pitäsi saada merkkiliikkeestä tai valmistajalta todistus et auto on softaltaan ja raudaltaan tyyppihyväksyntää vastaavassa kondiksessa.
Jos lappuun on kirjoitettu että saastelaitteet poistettu, korjattava. Niin korjaus on laittaa ne takaisin.
 
Ohjelmisto on osa saastelaitteita.
Katsuri toteaa että saastelaitteet laitettu takaisin ja antaa leiman. Ohjelmisto ei ole laite, jos sitä ei lapussa lue niin asiaa ei tarvitse pohtia. Sinähän sanoit että vikavalo ei pala ja on irtonainen johto. Ei korjaamolle tai eri katsurille jätetä tulkintaa, vaan lapussa lukee korjattava asia ja vain se.

Minulla on katkaisija jolla valitaan normaali tai optimaalinen toiminta.
 
Ja siitäkin tulee katsastuksessa vai hylky, ei muita seuraumuksia.

Korjatkaa toki, jos olen väärässä. :)
Juu, inssillä ei ole mitään sakotus oikeutta.

Tiedä sitten millainen dokumentti vaaditaan uusintanäytölle siitä että saastelaitteet on toiminnassa.

En usko että tulee rangaistuksia, mutta ajatus tasolla jos siellä Trafin järjestelmään tulee merkintä että saastejärjestelmät rapsittu pois, niin en siltikään usko että nyky systeemillä viranomaiset alkaisi haastatteleen ja lappuja kirjoittaan.

Jos yleensäkkään alkavat katsastuksissa niitä saamaan kiinni, niin se jo sellaisenaan olisi tehokas toimi ilman sakkoja, sakkoa pelotetta tarvitaan sitten jos ne muutettu tarttuu huonosti haaviin ja tarvitaan pelotetta poistamaan liikenteestä viritykset.

Katsuri toteaa että saastelaitteet laitettu takaisin ja antaa leiman. Ohjelmisto ei ole laite, jos sitä ei lapussa lue niin asiaa ei tarvitse pohtia. Sinähän sanoit että vikavalo ei pala ja on irtonainen johto. Ei korjaamolle tai eri katsurille jätetä tulkintaa, vaan lapussa lukee korjattava asia ja vain se.

Minulla on katkaisija jolla valitaan normaali tai optimaalinen toiminta.
Onko nyt omaa pohdintaa, arvailua, vai faktaa. Siis maalikko mutulla voisi kuvitella että hylky olisi jotain sen tyyppistä että halitajan pitää laittaa ne saastelaitteen hyväksynnän mukaiseen kuntoon, jos ohjelmisto ei sen osalta ole kunnossa, niin ei kuullosta siltä että se täyttäisi vaatimukset.

Jos siellä lukee että jokin komponentti pitää korjata, niin sitten pitää se komponentti korjata, sen mahdollista softaa myöten. Se sitten oma tarina jos menee vain osittain korjatulla ja uusintatarkastuksessa ei huomata että kaveri yrittää vilunkia. Mutta onko niin ettei tarvi mitään documentteja että homma korjattu vaatimustenmukaiseksi ?
 
Jos siellä lukee että jokin komponentti pitää korjata, niin sitten pitää se komponentti korjata, sen mahdollista softaa myöten. Se sitten oma tarina jos menee vain osittain korjatulla ja uusintatarkastuksessa ei huomata että kaveri yrittää vilunkia. Mutta onko niin ettei tarvi mitään documentteja että homma korjattu vaatimustenmukaiseksi ?
Riittää kun korjaa sen mitä otteessa sanotaan. Katsastuksessa käyttäjän ei tarvitse tietää autosta mitään, eli katsuri kirjoittaa lappuun vain sen, mikä on vialla.

Jos siinä lukee että katalysaattori puuttuu, juttu on selvä -> laitettava katalysaattori. Mutta omistaja voi halutessaan laittaa tyhjän katin dieseliinsä ja uusintatarkastuksessa se menee läpi. Kukaan ei katso onko sisälmykset vaatimuksenmukaiset. Korjattu, hyväksytty.

Tai jos vasen takajarru pitää huonosti, korjattava. Riittää kun se uusinnassa pitää, vaikka olisi samat osat rajulla ajelulla saatu pitämään. Korjattu, hyväksytty.

Ohjelmoinnin kokemus on se, että dieselissäni näkyy vikakoodeja jos sitä perkaa, vaikka katsastuksessa on kytkimellä valittuna vakio toiminta. Koska polkaistessa tulee riittävän vähäinen savutustulos, menee se läpi. Pakoputki on itse tehty ja paksumpi, ei jää epäselväksi että se ei ole tehtaan putki. Koskaan ei ole kysytty mitä katin sisällä on. Putki on siisti, tiivis ja lähes normaali pörinäkin joten lain kirjain tulee täytetyksi. Hyväksytty.

Yksi bensa-auto minulla on sellainen, että yleensä koskaan katsurille ei kelpaa pakokaasutesti, sillä jäännöshappi on taivaassa. Ennen kuin putki tukitaan rätillä, kerron että autossa on ilmapumppu, joten päästöt ovat kunnossa. Jostain syystä tästä ei laiteta mainintaa otteeseen, vaan saan aina selittää asian uudelleen. Ei kuitenkaan kukaan ole epäillyt sanaani ja tarkistanut onko siellä ilmapumppua. (on) Eli myös toisinkin päin voi olla, on hyväksyttävä auto joka ei täytä vaadittavia päästöarvoja kunhan vaadittavat saastelaitteet ovat paikallaan. Jos ottaisin pumpun pois, pitäisi hapen olla vaadituissa rajoissa.
 
Onko nyt omaa pohdintaa, arvailua, vai faktaa. Siis maalikko mutulla voisi kuvitella että hylky olisi jotain sen tyyppistä että halitajan pitää laittaa ne saastelaitteen hyväksynnän mukaiseen kuntoon, jos ohjelmisto ei sen osalta ole kunnossa, niin ei kuullosta siltä että se täyttäisi vaatimukset.

Jos siellä lukee että jokin komponentti pitää korjata, niin sitten pitää se komponentti korjata, sen mahdollista softaa myöten. Se sitten oma tarina jos menee vain osittain korjatulla ja uusintatarkastuksessa ei huomata että kaveri yrittää vilunkia. Mutta onko niin ettei tarvi mitään documentteja että homma korjattu vaatimustenmukaiseksi ?

Katsastusmiehillä ei ole käytössä "syytä epäillä" -korttia vaan se on virkavallan hommia. Katsastusmies ottaa kantaa vain siihen mitä voi nähdä ja todentaa, ihan hyvin tietävät että kaikki viritetyt Skylinet ja muut puskevat enemmän tehoa kuin mitä lapuissa on mutta jos on päästö- sekä tarvittaessa tehomittaus jostain muualta jossa sanotaan että hyväksyttävällä tasolla se riittää. Tästä syystä eivät voi myöskään ottaa kantaa siihen saattaisiko auto olla lastutettu tai onko softalla modattu saastelaitteita pois käytöstä, kun ei ole työkaluja todentaa vain fyysiset muutokset voidaan tutkia.
 
Katsastusmiehillä ei ole käytössä "syytä epäillä" -korttia vaan se on virkavallan hommia. Katsastusmies ottaa kantaa vain siihen mitä voi nähdä ja todentaa, ihan hyvin tietävät että kaikki viritetyt Skylinet ja muut puskevat enemmän tehoa kuin mitä lapuissa on mutta jos on päästö- sekä tarvittaessa tehomittaus jostain muualta jossa sanotaan että hyväksyttävällä tasolla se riittää. Tästä syystä eivät voi myöskään ottaa kantaa siihen saattaisiko auto olla lastutettu tai onko softalla modattu saastelaitteita pois käytöstä, kun ei ole työkaluja todentaa vain fyysiset muutokset voidaan tutkia.
Aijempaa korjaus kohetus pohdintaan palaten, niin miten sen menee jos päästölaitteista tulee hylky, niin riittääkö se että parsii sen siihen kuosiin että näyttää toimivalta(jos ei kyseisen laitoksen mittareilla näkyvä).

Eikä siis tarvi homma mitään lappusia jossa joku kuittaa homman korjatuksia vaatimuksten mukaiseksi.

Jos tässä ei nyt sitä pohdita onko tuollaisella ajoneuvolla ajo laillista.
 
Aijempaa korjaus kohetus pohdintaan palaten, niin miten sen menee jos päästölaitteista tulee hylky, niin riittääkö se että parsii sen siihen kuosiin että näyttää toimivalta(jos ei kyseisen laitoksen mittareilla näkyvä).

Eikä siis tarvi homma mitään lappusia jossa joku kuittaa homman korjatuksia vaatimuksten mukaiseksi.

Jos tässä ei nyt sitä pohdita onko tuollaisella ajoneuvolla ajo laillista.

Neuvostoliitto tuossa jo aiemmin tätä kävikin läpi ja kyllä se näin lähtökohtaisesti on. Tai siis pitää olla sellainen kuin alunperin tai vastaava korvaava. Tietysti korjaamon kuitti tai edes ostokuitti osista on uskottavampi esittää tai edes olla mukana kuin oma hieman ontuva kertomus "kyllä minä sinne DPF:n uudet sisuskalut laitoin" ja pultit edelleen täysin ruosteessa. Mutta nuo korjaukset on suht tarkasti kirjattuja ja kerrottuja mitä pitää tehdä.

Edellisessä autossa oli DPF tyhjätty sisältä ja softa perään, savutusarvo oli 0.05 ja koska pönttökin nelivedon kilkkeiden takana vähän piilossa niin kolmeen vuoteen ei mitään ongelmia tai kiinnostusta sitä kohtaan.
 
Mietin tuota todistusta valmistajalta verrattuna samaan jos korissa on vaurioita suurlujuusteräksestä toteutetuissa osissa niin niidenkin korjauksesta täytyy olla paperi valmistajalta että kuinka korjataan. Ns ehdollinen korjaus. Jos vain vaihtaa osia niin ei käy.
 
Miten tää siis menee jos meen ostaa käytetyn auton niin, mistä h tiedän mitä millasella ohjelmalla se auto ruikkii bensaa koneeseen ja pitäiskö mun se ite jotenkin selvittää. Eiks näihin oo päästömittaukset.
 
Miten tää siis menee jos meen ostaa käytetyn auton niin, mistä h tiedän mitä millasella ohjelmalla se auto ruikkii bensaa koneeseen ja pitäiskö mun se ite jotenkin selvittää. Eiks näihin oo päästömittaukset.

Jos olisin itse ostamassa nyt käytettyä dieseliä, sopisin myyjäliikkeen kanssa, että auto käytettäisiin merkkiliikkeessä huollossa. Esimerkiksi Volvon varsin edullisessa Essential-huollossa ajetaan myös softapäivitykset, jolloin nuo muut ohjelmat ylikirjoitetaan. Toki jos egr on vuosia ollut ohjelmoituna pois käytöstä ja nyt pitäisi toimia niin varmasti tulee ongelmia. Tyhjätty hiukkaspönttö taas ilmoittelisi tämmöisessä tapauksessa vähän nopeampaa. Kaiken lisäksi nämä on ohjelmoitu monesti pois siitä syystä, etteivät ole enää toimineet oikein.

"Et mistään" on itseasiassa aika hyvä vastaus loppujen lopuksi

Edit. Kysyit bensakoneesta ja minä vastasin dieselstä
 
Miten tää siis menee jos meen ostaa käytetyn auton niin, mistä h tiedän mitä millasella ohjelmalla se auto ruikkii bensaa koneeseen ja pitäiskö mun se ite jotenkin selvittää. Eiks näihin oo päästömittaukset.

Ihan hyvä vastaus on myös, että ei tuosta kannata stressata, ei ne katsastuksessa ohjelmia tutki sen enempää kuin ennenkään.
 
Ei noi kyl päästöihin, kai pahemmin voi vaikuttaa tai siis jos saavutat matkanopeuden ja ison vaihteen nopeammin niin siltä osin on jopa päästöjä tiputtava kun pienemmällä vaihteella ajetaan vähemmän aikaa, joka varmaan kompensoi nopeamman liike-energian(?)näin heittäisin suoralta kädeltä kyllä.
 
Lähinnä siinä ampuu omaan jalkaan kun moottori ei välttämättä sitten niin paljon kestä(edit: ja ei sitä kiihdyttelyä niin paljon ole jos ei radalle vie) mut harvapa sitä ajaa hyvin pidettyä moottoriloppuun et sit se on joku tiepöly mikä sen moottorin kohtaloksi lopulta koituu kuitenkin.
 
Lähinnä siinä ampuu omaan jalkaan kun moottori ei välttämättä sitten niin paljon kestä(edit: ja ei sitä kiihdyttelyä niin paljon ole jos ei radalle vie) mut harvapa sitä ajaa hyvin pidettyä moottoriloppuun et sit se on joku tiepöly mikä sen moottorin kohtaloksi lopulta koituu kuitenkin.
On ajoneuvoja joissa itse moottorin ("lohkon") erot lähinnä markkinointi ja säädöt, eri teho verioissa, mutta sitten pienempi tehoisessa on sitä ja tätä kevyempää mikä laskettu riittävän pikkutehoilla.
Toinen reuna sitten sellainen että erot lähinnä parametrejä. ehkä jotain varusteli juttuja joilla ei mitään tekeo tehojen ja kestävyyden kanssa.

(lähde essonbaari - kauppa - asentajat)
 
Ohjelma ei vaikuta päästöihin käytännössä mitenkään, hiukkasloukun poistaminen vaikuttaa hiukkasmääriin mutta on nämäkin mennyt läpi aina.
 
Juurikin noin.

Katsastuksen k-arvon mittailu testaa vain pienen siivun modernin dieselmoottorin tuottamista hiukkasista. Ne kaikista vaarallisimmat hiukkaset on paljon pienempiä ja valonsirontamenetelmälle (k-arvon määritys) lähes näkymättömiä.

Sama NOX päästöjen kanssa, perus lisää voimaa ja EGR off softalla voi nostaa NOX päästöt moninkertaisiksi sallittuihin tasoihin nähden kun palotapahtuman lämpötilasta ei enää välitetä eikä sitä EGR kierron avulla rajoiteta.
 
Bemarissa (325i E90) vaihdettu 330 imusarjat läppineen, ja ECS tuning tms softa. Tekisi mieli viedä merkkihuoltoon tai Schmiedmannille että lataisivat uusimmat tehtaan softat mutta sitten häviää tuo ECS..

Kyselin kyllä asiasta ja sanoivat että jos on se kaapeli tallessa niin imeskelet uuden softan meille niin he tekevät 50e:llä siihen samat muutokset..

Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen, mutta kuitenkin..
 
Miten tää siis menee jos meen ostaa käytetyn auton niin, mistä h tiedän mitä millasella ohjelmalla se auto ruikkii bensaa koneeseen ja pitäiskö mun se ite jotenkin selvittää. Eiks näihin oo päästömittaukset.
Ostat kaupasta, niin ovat vastuussa, jos jotain ilmenee.
 
Lyhyesti sanottuna: Näytön pitää olla selvä. Yksikään sakko ei perustu arvailuun tai nenäarvioon nuuhkaisemalla. Tällä hetkellä mittauksia ei voida tehdä, joten antaa moottoreiden toimia oikein vailla huolta.

 
Lyhyesti sanottuna: Näytön pitää olla selvä. Yksikään sakko ei perustu arvailuun tai nenäarvioon nuuhkaisemalla. Tällä hetkellä mittauksia ei voida tehdä, joten antaa moottoreiden toimia oikein vailla huolta.

Koskeeko nää hiukkasarvot vaan dieseleitä vai saako 10v päästä 3k€ muikkarin poliisilta kun mun 4.3 litrainen maamoottori ilman kattia päästää liikaa hiukkasia verrattuna viitearvoon X jonka ilmeisesti päättää taho Y (GM tuskin on vuonna 1991 paljoa laajempia päästöarvoja määritellyt kuin mitä leimallakin mitataan)...
 
Koskeeko nää hiukkasarvot vaan dieseleitä vai saako 10v päästä 3k€ muikkarin poliisilta kun mun 4.3 litrainen maamoottori ilman kattia päästää liikaa hiukkasia verrattuna viitearvoon X jonka ilmeisesti päättää taho Y (GM tuskin on vuonna 1991 paljoa laajempia päästöarvoja määritellyt kuin mitä leimallakin mitataan)...
En tiedä mikä hulluus on vallalla 10 vuoden päästä, mutta jos otteessa ei lue vähäpäästöinen, niin kattia ei tarvitse olla. Itsekin jätin pois kun tuplaputket tein vm 89 350:iin eikä sitä ole koskaan ihmetelty. Näin on ollut neljällä konttorilla kahdella paikkakunnalla. Amerikkalaisissa oli katteja jo silloin, kun täällä ajettiin lyijyllisellä pensalla.

Edit . Näyttääkin olevan pakollinen 1991 pensakoneissa eteenpäin. Riski ei liene kummoinen jos putki on siisti ja vaimennustakin on.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mikä hulluus on vallalla 10 vuoden päästä, mutta jos otteessa ei lue vähäpäästöinen, niin kattia ei tarvitse olla. Itsekin jätin pois kun tuplaputket tein vm 89 350:iin eikä sitä ole koskaan ihmetelty. Näin on ollut neljällä konttorilla kahdella paikkakunnalla. Amerikkalaisissa oli katteja jo silloin, kun täällä ajettiin lyijyllisellä pensalla.

Edit . Näyttääkin olevan pakollinen 1991 pensakoneissa eteenpäin. Riski ei liene kummoinen jos putki on siisti ja vaimennustakin on.

Joo mulla on just sitä vuotta auto ettei tarvi kattia, alunperin semmmonen on kait ollut mutta joku poistanut. Huolestuneempi on varmaan oltava noiden 1991+ vm autojen kanssa missä on jo alkeellista ruiskua ja katti ja otteessa vähäpäästöinen...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom