Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, tämä oli mun pointti eli ilman todistusta ei ole saanut laillisesti muuttaa tehoja ja todistuksen teettäminen uudelle mallille on lähes mahdotonta.Ei ole saanut ikinä laillisesti softata vähänkään tuoreempia autoja ilman todistusta, että auto täyttää käyttöönoton ajankohtana olevat päästövaatimukset. Tämän hetken lainsäädännössä raja menee 1.10.2000, sitä ennen käyttöönotetuissa riittää pelkkä katsastuksen käytönaikainen päästömittaus. Tuota uudemmissa vaaditaan aina todellisten päästöjen todentaminen ja sellaista tahoa ei Suomesta tällä hetkellä edes löydy joka mittauksen voisi suorittaa.
Tuo on mainio paperi kun siinä on nimet ja kaikki.Itsellä nuo dokumentit, millä muutoskatsastus hoitui (v.2017). Nykyään ei tosiaan ilmeisesti sitten (kai)?
Tuo on mainio paperi kun siinä on nimet ja kaikki.
Teholappu ei ole päästötodistus, mutta sitä ei kukaan kysellytkään. Sellaista lappua kun ei mistään saa.
Jos jotain tahoa kiinnostaa päästöt, se pitäisi pystyä mittaamaan. Tehot on aivan eriasia kuin päästöt.
Moottorin ohjelmointi ei välttämättä nosta päästöjä, ja jos moottori on tehokkaampi se saattaa vähentää päästöjä? Tiedätkö mitä teho edes merkitsee?Siellä on kyllä viite päästöjen tyyppihyväksynnän testiin. Luultavasti onnistuisi nytkin muutos katsastus tuolla lausunnolla.
Edit: On muitakin autoja johon saanut vastaavia lisävarusteita. Tuossa vain tehty "retrofit" asennus valmistajan jo aiemmin autoon tyyppihyväksynnän täyttävä tehoa nostava lisävaruste.
Mitä sitten jos auto on softattu? Sillä muutoksella ei kovin paljoa saa edes tehoja ilman fyysisiä muutoksia.
Saa niitä lappuja, eivät ole halpoja mutta on niitä jokuseen virilaitteeseen vuosien saatossa tehty. En muista mikä instituutio nuo teki. Mutta nimenomaan päästölaput, ei teholaput.Tuo on mainio paperi kun siinä on nimet ja kaikki.
Teholappu ei ole päästötodistus, mutta sitä ei kukaan kysellytkään. Sellaista lappua kun ei mistään saa.
Jos jotain tahoa kiinnostaa päästöt, se pitäisi pystyä mittaamaan. Tehot on aivan eriasia kuin päästöt.
Mikäs taho sitä estäis, kieltäis tai havaittis... Paitsi valmistaja.Teoreettinen kysymys. Saako sähköauton moottorinohjaus softaa muuttaa vapaasti?
Moottorin ohjelmointi ei välttämättä nosta päästöjä, ja jos moottori on tehokkaampi se saattaa vähentää päästöjä? Tiedätkö mitä teho edes merkitsee?
Tyyppihyväksynnän läpäisee kaikki mihin ei ole tyyliin moottoria vaihdettu.
Mitä sitten jos auto on softattu? Sillä muutoksella ei kovin paljoa saa edes tehoja ilman fyysisiä muutoksia. Jos haluat että valmistajan softa on 100% sama kuin autossa sisällä, se kierretään kyllä.
Noh, en tiedä päästömittauksista mitään. Kyllä nokkien vaihdosta voi tulla ongelma katsurilla.Tiedän hyvin mitä teho ja vääntö merkitsee. Tiedän myös sen, että työskentelin yli kymmenen vuotta autoteollisuudessa ja kaiken huipuksi kyseisessä yrityksessä tehtiin päästöihin liittyviä laitteita OEM markkinoille. Päästöluokat, testit ja niihin liittyvät vaatimukset tulivat osittain tutuksi.
On monia autoja johon saat ohjelmalla vaihtamatta osia yli 100hv lisää tehoa ja päästöt nousevat kyllä. Ei se toki tarkoita sitä, että se testissä välttämättä vaikuttaisi paljoa. Tämä riippuu paljon minkä mukaan testataan. NEDEC, WLTP tai PEMS. Tehoa ei voida saada lisäämättä ilmaa ja polttoainetta. Kai tuon ymmärrät?
Olen myöskin harrastanut autojen parissa. Vaihdellut softaa laittanut ohjelmoitavaa moottorin ohjausta. Muitakin osia vaihdellut ja joskus jopa leimalla tehnyt läppärillä säätöjä, että saanut päästöt läpi.
Tiedät varmasti mitä kannattaa ensimmäisenä kokeilla jos vapaasti hengittävä moottori johon on vaihdettu nokka, moottorin ohjaus yms. Viet auton leimalle ja päästöt ongelmana. HC liikaa vaikka CO vielä selvästi rajoissa?
Riippuu varmasti enemmän siitä, otetaanko se 100 hv ulos moottorilta käytännössä ja kuinka usein... jos haluat pidentää moottorin käyttöikää, niin voisit ehkä tiputta auton tehot puoleen?Toi säätämällä 100hhv lisää ohjelmoimalla kuulostaa rajulta, siinähän kärsii moottorin käyttöikä.
Mikä taas johtaa tilanteeseen että sitä maksimitehoa vaaditaan useammin. Käytännössä esim jos otat ahtoja pois ja 200hp kone onkin 100hp, joudut kierrättämään konetta pirusti enemmän mikä taas ei ole optimaali oikein minkään kestävyyden tms kannalta. Jos haluaa pidentää softalla moottorin kestoa, pitää tehot vakiona mutta muuttaa karttaa niin että teho on saatavilla isommalla alueella ja ahdot eivät hyppää tappiin kun hipaiset kaasupoljinta yms yms.Riippuu varmasti enemmän siitä, otetaanko se 100 hv ulos moottorilta käytännössä ja kuinka usein... jos haluat pidentää moottorin käyttöikää, niin voisit ehkä tiputta auton tehot puoleen?
Ei se noin mene. Minkä tahansa mekaanisen laitteen tehon nostaminen lyhentää sen käyttöikää JOS tehoa käytetään. Osiltaan muuttumattoman moottorin kulumisen kannalta on edullisempaa pyöriä huippukierroksilla tuottaen 100 hevosvoimaa kuin 200, eikä tehoa henkilöautossa tarvita kuin kiihdyttämiseen. Tasaisella tiellä vedän hatusta, että 20 hevosvoimaa piisaa 80 vauhdissa.Mikä taas johtaa tilanteeseen että sitä maksimitehoa vaaditaan useammin. Käytännössä esim jos otat ahtoja pois ja 200hp kone onkin 100hp, joudut kierrättämään konetta pirusti enemmän mikä taas ei ole optimaali oikein minkään kestävyyden tms kannalta. Jos haluaa pidentää softalla moottorin kestoa, pitää tehot vakiona mutta muuttaa karttaa niin että teho on saatavilla isommalla alueella ja ahdot eivät hyppää tappiin kun hipaiset kaasupoljinta yms yms.
Okei, se on myönnettävä, riippuu koneesta. Osa tykkää kierroksista, osa ei ja vastaavasti joku kone kestää vääntöä ihan miten vaan mutta 6000rpm on jo tikittää aikapommi. Mutta avain on juuri tuo tehon käyttö. 200hp kone on ihan yhtä kestävä kuin se 100hp kone jos tehoa käytetään oikein. Jos taas joutuu vetämään kierrokset tapissa joka paikkaan, kone kyllä kuluu nopeammin kuin se 200hp kone joka on suunniteltu siihen vääntöön. Et voi kieltää etteikö mekaaniset osat kulu selkeästi enemmän jos olet jatkuvasti kiekat tapissa vs kierrosten keskialueella asiallista vääntömäärää käyttäen. Mitä enemmän kierroksia on, sen isommat haasteet tulevat. Siksi normi koneet eivät kierrä 10k rpm+ vaan luottavat enemmän vääntö/kierros suhteeseen sopivassa määrissä.Ei se noin mene. Minkä tahansa mekaanisen laitteen tehon nostaminen lyhentää sen käyttöikää JOS tehoa käytetään. Osiltaan muuttumattoman moottorin kulumisen kannalta on edullisempaa pyöriä huippukierroksilla tuottaen 100 hevosvoimaa kuin 200, eikä tehoa henkilöautossa tarvita kuin kiihdyttämiseen. Tasaisella tiellä vedän hatusta, että 20 hevosvoimaa piisaa 80 vauhdissa.
Väännöllä paikat saadaan rikki, juuri tänä vuonna pyörähti 5. vaihteen rattaat sileäksi kaverin Ramista, kun vakioahtimella otettiin voimaa. Ratkaisuna korjauksen jälkeen oli isompi turbo, jolla vetoalue saadaan ylemmäksi ja ehkä (turhaa) huipputehoakin lisää. Sama pätee kaikiin pyöriviin laitteisiin. Vanhat harrikatkin kestävät kierrätystä. Mutta kun pistetään big bore ja long stroke, saadaan väkivahva keskialue ja hyvin lyhytikäinen moottori.
Toki merkitsevää on, kuinka usein kasvanutta suorituskykyä otetaan ulos. Jos ajellaan tasaista nopeutta, auto tarvitsee X hevosvoimaa pitääkseen nopeutensa, oli se viritetty tai ei.
Ajattele niin, että moottori pyörii ilman vastusta 5000rpm. Vastusta lisätään, 100 hevosvoimaa, 200, 300, jne. Kuluminen ja lämmöntuotto lisääntyy vastuksen kasvaessa. En tarkoittanut kierrosluvun nostamista valmistajan asettamasta. Näin ollen 200 hp kestävä laite ei voi kulua enemmän, jos sen huipputeho puolitetaan, vaikka puolitettua huipputehoa käytettäisiin useammin.Okei, se on myönnettävä, riippuu koneesta. Osa tykkää kierroksista, osa ei ja vastaavasti joku kone kestää vääntöä ihan miten vaan mutta 6000rpm on jo tikittää aikapommi. Mutta avain on juuri tuo tehon käyttö. 200hp kone on ihan yhtä kestävä kuin se 100hp kone jos tehoa käytetään oikein. Jos taas joutuu vetämään kierrokset tapissa joka paikkaan, kone kyllä kuluu nopeammin kuin se 200hp kone joka on suunniteltu siihen vääntöön. Et voi kieltää etteikö mekaaniset osat kulu selkeästi enemmän jos olet jatkuvasti kiekat tapissa vs kierrosten keskialueella asiallista vääntömäärää käyttäen. Mitä enemmän kierroksia on, sen isommat haasteet tulevat. Siksi normi koneet eivät kierrä 10k rpm+ vaan luottavat enemmän vääntö/kierros suhteeseen sopivassa määrissä.
Mitä tehoon mitä tarvitaan tasaisella 80-90kmh, Corolla jossa on muistaakseni 40hp sähkömoottori, jaksaa tasaisella juuri ja juuri 80lmh.
Ei sillä ole edes väliä. Softa voi olla ajettu uusiksi myös korjaamolla. Countterin tiedot pitäisi saada täsmäämään valmistajan tietojen mukaan. Eikä sekään todista että olisi ajettu muuta kuin vakiosoftaa sisään. Ainoa mistä noita voi nähdä erikseen on joko autoon tulleet lisäominaisuidet (kartan vaihto auton käydessä jne) tai jos tuunaaja on esim lukinnut softan.BMW tekee kanssa merkinnän lokiin jos softaa muutettu. Ei kai ne vielä konttorilla niitä näe?
Irtonaiset johdot ovat mopopoikien juttu, eivät aikuisten. Mutta miten ohjelmoinnin huomaa jos ei pala vikavaloja? Entäs jos ne palavat, jääkö huomaamatta?Eiu tarvitse olla selvänäkijä todetakseen softamuutoksen jos vikavalo(t) ei pala ja saastelaitteita puuttuu ihan kokonaan niin että johdot on irrallaan...
Eiu tarvitse olla selvänäkijä todetakseen softamuutoksen jos vikavalo(t) ei pala ja saastelaitteita puuttuu ihan kokonaan niin että johdot on irrallaan...
Juu, inssillä ei ole mitään sakotus oikeutta.Ja siitäkin tulee katsastuksessa vai hylky, ei muita seuraumuksia.
Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
Juu, inssillä ei ole mitään sakotus oikeutta.
Tiedä sitten millainen dokumentti vaaditaan uusintanäytölle siitä että saastelaitteet on toiminnassa.
Tästä ei ymmärtääkseni ole ennakkotapausta et riittääkö paikallaan olo ja millä toimivuus todetaan.Ne pitää olla paikallaan, jos muuten auto ok niin milläs niiden toimivuuden todistaa.
Ihan sama keissi kuin hieman laittoman puoleiset renkaat tai vanteet autoissa, kunhan katsastushetkellä ne on ok niin sen jälkeiset toimet eivät kuulu katsastusmiehelle. Ja siihen riittää vaikka sitten talvirenkailla uusintanäytölle meno.
Jos lappuun on kirjoitettu että saastelaitteet poistettu, korjattava. Niin korjaus on laittaa ne takaisin.Tästä ei ymmärtääkseni ole ennakkotapausta et riittääkö paikallaan olo ja millä toimivuus todetaan.
En yllättyisi jos pitäsi saada merkkiliikkeestä tai valmistajalta todistus et auto on softaltaan ja raudaltaan tyyppihyväksyntää vastaavassa kondiksessa.
Ohjelmisto on osa saastelaitteita.Jos lappuun on kirjoitettu että saastelaitteet poistettu, korjattava. Niin korjaus on laittaa ne takaisin.
Katsuri toteaa että saastelaitteet laitettu takaisin ja antaa leiman. Ohjelmisto ei ole laite, jos sitä ei lapussa lue niin asiaa ei tarvitse pohtia. Sinähän sanoit että vikavalo ei pala ja on irtonainen johto. Ei korjaamolle tai eri katsurille jätetä tulkintaa, vaan lapussa lukee korjattava asia ja vain se.Ohjelmisto on osa saastelaitteita.
Ja siitäkin tulee katsastuksessa vai hylky, ei muita seuraumuksia.
Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
Juu, inssillä ei ole mitään sakotus oikeutta.
Tiedä sitten millainen dokumentti vaaditaan uusintanäytölle siitä että saastelaitteet on toiminnassa.
Onko nyt omaa pohdintaa, arvailua, vai faktaa. Siis maalikko mutulla voisi kuvitella että hylky olisi jotain sen tyyppistä että halitajan pitää laittaa ne saastelaitteen hyväksynnän mukaiseen kuntoon, jos ohjelmisto ei sen osalta ole kunnossa, niin ei kuullosta siltä että se täyttäisi vaatimukset.Katsuri toteaa että saastelaitteet laitettu takaisin ja antaa leiman. Ohjelmisto ei ole laite, jos sitä ei lapussa lue niin asiaa ei tarvitse pohtia. Sinähän sanoit että vikavalo ei pala ja on irtonainen johto. Ei korjaamolle tai eri katsurille jätetä tulkintaa, vaan lapussa lukee korjattava asia ja vain se.
Minulla on katkaisija jolla valitaan normaali tai optimaalinen toiminta.
Riittää kun korjaa sen mitä otteessa sanotaan. Katsastuksessa käyttäjän ei tarvitse tietää autosta mitään, eli katsuri kirjoittaa lappuun vain sen, mikä on vialla.Jos siellä lukee että jokin komponentti pitää korjata, niin sitten pitää se komponentti korjata, sen mahdollista softaa myöten. Se sitten oma tarina jos menee vain osittain korjatulla ja uusintatarkastuksessa ei huomata että kaveri yrittää vilunkia. Mutta onko niin ettei tarvi mitään documentteja että homma korjattu vaatimustenmukaiseksi ?
Onko nyt omaa pohdintaa, arvailua, vai faktaa. Siis maalikko mutulla voisi kuvitella että hylky olisi jotain sen tyyppistä että halitajan pitää laittaa ne saastelaitteen hyväksynnän mukaiseen kuntoon, jos ohjelmisto ei sen osalta ole kunnossa, niin ei kuullosta siltä että se täyttäisi vaatimukset.
Jos siellä lukee että jokin komponentti pitää korjata, niin sitten pitää se komponentti korjata, sen mahdollista softaa myöten. Se sitten oma tarina jos menee vain osittain korjatulla ja uusintatarkastuksessa ei huomata että kaveri yrittää vilunkia. Mutta onko niin ettei tarvi mitään documentteja että homma korjattu vaatimustenmukaiseksi ?
Aijempaa korjaus kohetus pohdintaan palaten, niin miten sen menee jos päästölaitteista tulee hylky, niin riittääkö se että parsii sen siihen kuosiin että näyttää toimivalta(jos ei kyseisen laitoksen mittareilla näkyvä).Katsastusmiehillä ei ole käytössä "syytä epäillä" -korttia vaan se on virkavallan hommia. Katsastusmies ottaa kantaa vain siihen mitä voi nähdä ja todentaa, ihan hyvin tietävät että kaikki viritetyt Skylinet ja muut puskevat enemmän tehoa kuin mitä lapuissa on mutta jos on päästö- sekä tarvittaessa tehomittaus jostain muualta jossa sanotaan että hyväksyttävällä tasolla se riittää. Tästä syystä eivät voi myöskään ottaa kantaa siihen saattaisiko auto olla lastutettu tai onko softalla modattu saastelaitteita pois käytöstä, kun ei ole työkaluja todentaa vain fyysiset muutokset voidaan tutkia.
Aijempaa korjaus kohetus pohdintaan palaten, niin miten sen menee jos päästölaitteista tulee hylky, niin riittääkö se että parsii sen siihen kuosiin että näyttää toimivalta(jos ei kyseisen laitoksen mittareilla näkyvä).
Eikä siis tarvi homma mitään lappusia jossa joku kuittaa homman korjatuksia vaatimuksten mukaiseksi.
Jos tässä ei nyt sitä pohdita onko tuollaisella ajoneuvolla ajo laillista.
Miten tää siis menee jos meen ostaa käytetyn auton niin, mistä h tiedän mitä millasella ohjelmalla se auto ruikkii bensaa koneeseen ja pitäiskö mun se ite jotenkin selvittää. Eiks näihin oo päästömittaukset.
Miten tää siis menee jos meen ostaa käytetyn auton niin, mistä h tiedän mitä millasella ohjelmalla se auto ruikkii bensaa koneeseen ja pitäiskö mun se ite jotenkin selvittää. Eiks näihin oo päästömittaukset.
On ajoneuvoja joissa itse moottorin ("lohkon") erot lähinnä markkinointi ja säädöt, eri teho verioissa, mutta sitten pienempi tehoisessa on sitä ja tätä kevyempää mikä laskettu riittävän pikkutehoilla.Lähinnä siinä ampuu omaan jalkaan kun moottori ei välttämättä sitten niin paljon kestä(edit: ja ei sitä kiihdyttelyä niin paljon ole jos ei radalle vie) mut harvapa sitä ajaa hyvin pidettyä moottoriloppuun et sit se on joku tiepöly mikä sen moottorin kohtaloksi lopulta koituu kuitenkin.
Ohjelma ei vaikuta päästöihin käytännössä mitenkään, hiukkasloukun poistaminen vaikuttaa hiukkasmääriin mutta on nämäkin mennyt läpi aina.
Ostat kaupasta, niin ovat vastuussa, jos jotain ilmenee.Miten tää siis menee jos meen ostaa käytetyn auton niin, mistä h tiedän mitä millasella ohjelmalla se auto ruikkii bensaa koneeseen ja pitäiskö mun se ite jotenkin selvittää. Eiks näihin oo päästömittaukset.
Koskeeko nää hiukkasarvot vaan dieseleitä vai saako 10v päästä 3k€ muikkarin poliisilta kun mun 4.3 litrainen maamoottori ilman kattia päästää liikaa hiukkasia verrattuna viitearvoon X jonka ilmeisesti päättää taho Y (GM tuskin on vuonna 1991 paljoa laajempia päästöarvoja määritellyt kuin mitä leimallakin mitataan)...Lyhyesti sanottuna: Näytön pitää olla selvä. Yksikään sakko ei perustu arvailuun tai nenäarvioon nuuhkaisemalla. Tällä hetkellä mittauksia ei voida tehdä, joten antaa moottoreiden toimia oikein vailla huolta.
Poliisi myöntää: päästömanipuloituja autoja ei voida sakottaa, koska mittareita ei ole olemassa
Ajoneuvon musta pakoputken pää antaa viitteitä siitä, että päästöjen puhdistusjärjestelmää on laittomasti muokattu. Riittääkö se näytöksi tuhansien eurojen sakoille?yle.fi
En tiedä mikä hulluus on vallalla 10 vuoden päästä, mutta jos otteessa ei lue vähäpäästöinen, niin kattia ei tarvitse olla. Itsekin jätin pois kun tuplaputket tein vm 89 350:iin eikä sitä ole koskaan ihmetelty. Näin on ollut neljällä konttorilla kahdella paikkakunnalla. Amerikkalaisissa oli katteja jo silloin, kun täällä ajettiin lyijyllisellä pensalla.Koskeeko nää hiukkasarvot vaan dieseleitä vai saako 10v päästä 3k€ muikkarin poliisilta kun mun 4.3 litrainen maamoottori ilman kattia päästää liikaa hiukkasia verrattuna viitearvoon X jonka ilmeisesti päättää taho Y (GM tuskin on vuonna 1991 paljoa laajempia päästöarvoja määritellyt kuin mitä leimallakin mitataan)...
En tiedä mikä hulluus on vallalla 10 vuoden päästä, mutta jos otteessa ei lue vähäpäästöinen, niin kattia ei tarvitse olla. Itsekin jätin pois kun tuplaputket tein vm 89 350:iin eikä sitä ole koskaan ihmetelty. Näin on ollut neljällä konttorilla kahdella paikkakunnalla. Amerikkalaisissa oli katteja jo silloin, kun täällä ajettiin lyijyllisellä pensalla.
Edit . Näyttääkin olevan pakollinen 1991 pensakoneissa eteenpäin. Riski ei liene kummoinen jos putki on siisti ja vaimennustakin on.