Moottorin ohjelmointi

Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
400
Ei ole saanut ikinä laillisesti softata vähänkään tuoreempia autoja ilman todistusta, että auto täyttää käyttöönoton ajankohtana olevat päästövaatimukset. Tämän hetken lainsäädännössä raja menee 1.10.2000, sitä ennen käyttöönotetuissa riittää pelkkä katsastuksen käytönaikainen päästömittaus. Tuota uudemmissa vaaditaan aina todellisten päästöjen todentaminen ja sellaista tahoa ei Suomesta tällä hetkellä edes löydy joka mittauksen voisi suorittaa.
Joo, tämä oli mun pointti eli ilman todistusta ei ole saanut laillisesti muuttaa tehoja ja todistuksen teettäminen uudelle mallille on lähes mahdotonta.
Muistikuvani on että uudemmissa autoissa tehot voisi nostaa jo tehtaalla valmiiksi ohjelmoidun saman automallin ja saman moottorin kanssa samalle tasolle. Tuolle tehokkaammalle vastavalle automallille kun jo löytyy valmistajalta mittaukset ja todistukset valmiina.

Taitaa olla tuo @Issuj dokumentti juuri mitä haen eli todistus että auto vastaa nyt toista samankaltaista mallia jolle mittaukset löytyy valmiina.

Ihan mielenkiinnosta pitää katsoa vielä tuo haastattelu.
 
Liittynyt
02.02.2019
Viestejä
91
Itsellä nuo dokumentit, millä muutoskatsastus hoitui (v.2017). Nykyään ei tosiaan ilmeisesti sitten (kai)?


Tuo on mainio paperi kun siinä on nimet ja kaikki.
Teholappu ei ole päästötodistus, mutta sitä ei kukaan kysellytkään. Sellaista lappua kun ei mistään saa.
Jos jotain tahoa kiinnostaa päästöt, se pitäisi pystyä mittaamaan. Tehot on aivan eriasia kuin päästöt.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
358
Tuo on mainio paperi kun siinä on nimet ja kaikki.
Teholappu ei ole päästötodistus, mutta sitä ei kukaan kysellytkään. Sellaista lappua kun ei mistään saa.
Jos jotain tahoa kiinnostaa päästöt, se pitäisi pystyä mittaamaan. Tehot on aivan eriasia kuin päästöt.
Siellä on kyllä viite päästöjen tyyppihyväksynnän testiin. Luultavasti onnistuisi nytkin muutos katsastus tuolla lausunnolla.

Edit: On muitakin autoja johon saanut vastaavia lisävarusteita. Tuossa vain tehty "retrofit" asennus valmistajan jo aiemmin autoon tyyppihyväksynnän täyttävä tehoa nostava lisävaruste.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.02.2019
Viestejä
91
Siellä on kyllä viite päästöjen tyyppihyväksynnän testiin. Luultavasti onnistuisi nytkin muutos katsastus tuolla lausunnolla.

Edit: On muitakin autoja johon saanut vastaavia lisävarusteita. Tuossa vain tehty "retrofit" asennus valmistajan jo aiemmin autoon tyyppihyväksynnän täyttävä tehoa nostava lisävaruste.
Moottorin ohjelmointi ei välttämättä nosta päästöjä, ja jos moottori on tehokkaampi se saattaa vähentää päästöjä? Tiedätkö mitä teho edes merkitsee?
Tyyppihyväksynnän läpäisee kaikki mihin ei ole tyyliin moottoria vaihdettu.
Mitä sitten jos auto on softattu? Sillä muutoksella ei kovin paljoa saa edes tehoja ilman fyysisiä muutoksia. Jos haluat että valmistajan softa on 100% sama kuin autossa sisällä, se kierretään kyllä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 667
Tuo on mainio paperi kun siinä on nimet ja kaikki.
Teholappu ei ole päästötodistus, mutta sitä ei kukaan kysellytkään. Sellaista lappua kun ei mistään saa.
Jos jotain tahoa kiinnostaa päästöt, se pitäisi pystyä mittaamaan. Tehot on aivan eriasia kuin päästöt.
Saa niitä lappuja, eivät ole halpoja mutta on niitä jokuseen virilaitteeseen vuosien saatossa tehty. En muista mikä instituutio nuo teki. Mutta nimenomaan päästölaput, ei teholaput.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
358
Moottorin ohjelmointi ei välttämättä nosta päästöjä, ja jos moottori on tehokkaampi se saattaa vähentää päästöjä? Tiedätkö mitä teho edes merkitsee?
Tyyppihyväksynnän läpäisee kaikki mihin ei ole tyyliin moottoria vaihdettu.
Mitä sitten jos auto on softattu? Sillä muutoksella ei kovin paljoa saa edes tehoja ilman fyysisiä muutoksia. Jos haluat että valmistajan softa on 100% sama kuin autossa sisällä, se kierretään kyllä.
Tiedän hyvin mitä teho ja vääntö merkitsee. Tiedän myös sen, että työskentelin yli kymmenen vuotta autoteollisuudessa ja kaiken huipuksi kyseisessä yrityksessä tehtiin päästöihin liittyviä laitteita OEM markkinoille. Päästöluokat, testit ja niihin liittyvät vaatimukset tulivat osittain tutuksi.

On monia autoja johon saat ohjelmalla vaihtamatta osia yli 100hv lisää tehoa ja päästöt nousevat kyllä. Ei se toki tarkoita sitä, että se testissä välttämättä vaikuttaisi paljoa. Tämä riippuu paljon minkä mukaan testataan. NEDEC, WLTP tai PEMS. Tehoa ei voida saada lisäämättä ilmaa ja polttoainetta. Kai tuon ymmärrät?

Olen myöskin harrastanut autojen parissa. Vaihdellut softaa laittanut ohjelmoitavaa moottorin ohjausta. Muitakin osia vaihdellut ja joskus jopa leimalla tehnyt läppärillä säätöjä, että saanut päästöt läpi.

Tiedät varmasti mitä kannattaa ensimmäisenä kokeilla jos vapaasti hengittävä moottori johon on vaihdettu nokka, moottorin ohjaus yms. Viet auton leimalle ja päästöt ongelmana. HC liikaa vaikka CO vielä selvästi rajoissa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 226
Viestejä
4 303 513
Jäsenet
71 803
Uusin jäsen
Nikkerimmi

Hinta.fi

Ylös Bottom