Moottorin ohjelmointi

Mitenkähän nyt vakuutusyhtiöiden kanssa menee? Jos on ohjelmoitu auto, jota ei ole muutoskatsastettu, niin se ei ole myöskään tieliikennekelpoinen. Kun ajaa kolarin, niin alenevatko vai häviävätkö korvaukset kokonaan? Vai pitääkö todistaa, että onnettomuuden syy oli virityksestä? Pelkkää softaa on varmaan vaikea löytää kolaroidusta autosta. Sen sijaan erillinen teholastu tai näkyvät saastelaitteiden poistot on helpompi huomata.

Teholastut eli ns. huijausboksit ovat myös tulkinnaltaan mielenkiintoisia. Entä jos autossa on ns. eco-boksi, jonka sanoo hankkineensa vain kulutuksen laskemista varten? Ja koska kaikki niistä eivät edes nosta oikeasti tehoa, niin pitääkö jonkun todistaa, että teho on noussut ja auto olisi siksi pitänyt muutoskatsastaa? Esimerkiksi Racechip vakuuttelee, että päästöt on mitattu laboratoriossa ja ne eivät nouse lastulla. Toki tuohon väitteeseen suhtaudun varsin epäilevästi :D

Lisäteho kelpaisi, mutta tässä tilanteessa en hirveästi innostu softan hankkimisesta. Vaikka siitä olisi lähes mahdoton jäädä kiinni, niin tulevaisuudessa virityspajoja varmaan katoaa ja vakioksi palauttaminen olisi vaikeaa. Autoa liikkeeseen myydessä pitää kuitenkin tyypillisesti allekirjoittaa sopimus, jossa vakuuttaa auton olevan vakio. Ja ECU:un jää omassa autossa aina jälki, vaikka palauttaisi vakioksi. Jos taas 149 euron virityslastulla saisi edes sen 10hp/20nm lisää ongelmitta, niin olisi ihan tuon summan arvoinen. Hinta olisi kolmasosan ohjelmointiin verrattuna ja voisi irroittaa helposti ilman jälkiä. Kolaritilanteessa voisi kuitenkin kuumotella konehuoneessa roikkuva ylimääräinen virityspalikka.
 
Mitenkähän nyt vakuutusyhtiöiden kanssa menee? Jos on ohjelmoitu auto, jota ei ole muutoskatsastettu, niin se ei ole myöskään tieliikennekelpoinen. Kun ajaa kolarin, niin alenevatko vai häviävätkö korvaukset kokonaan? Vai pitääkö todistaa, että onnettomuuden syy oli virityksestä? Pelkkää softaa on varmaan vaikea löytää kolaroidusta autosta. Sen sijaan erillinen teholastu tai näkyvät saastelaitteiden poistot on helpompi huomata.

Teholastut eli ns. huijausboksit ovat myös tulkinnaltaan mielenkiintoisia. Entä jos autossa on ns. eco-boksi, jonka sanoo hankkineensa vain kulutuksen laskemista varten? Ja koska kaikki niistä eivät edes nosta oikeasti tehoa, niin pitääkö jonkun todistaa, että teho on noussut ja auto olisi siksi pitänyt muutoskatsastaa? Esimerkiksi Racechip vakuuttelee, että päästöt on mitattu laboratoriossa ja ne eivät nouse lastulla. Toki tuohon väitteeseen suhtaudun varsin epäilevästi :D

Lisäteho kelpaisi, mutta tässä tilanteessa en hirveästi innostu softan hankkimisesta. Vaikka siitä olisi lähes mahdoton jäädä kiinni, niin tulevaisuudessa virityspajoja varmaan katoaa ja vakioksi palauttaminen olisi vaikeaa. Autoa liikkeeseen myydessä pitää kuitenkin tyypillisesti allekirjoittaa sopimus, jossa vakuuttaa auton olevan vakio. Ja ECU:un jää omassa autossa aina jälki, vaikka palauttaisi vakioksi. Jos taas 149 euron virityslastulla saisi edes sen 10hp/20nm lisää ongelmitta, niin olisi ihan tuon summan arvoinen. Hinta olisi kolmasosan ohjelmointiin verrattuna ja voisi irroittaa helposti ilman jälkiä. Kolaritilanteessa voisi kuitenkin kuumotella konehuoneessa roikkuva ylimääräinen virityspalikka.
on teillä huolet ja paniikit päällä lehdistö on osannu tehdä tehtävänsä :D
 
Teholastut eli ns. huijausboksit ovat myös tulkinnaltaan mielenkiintoisia. Entä jos autossa on ns. eco-boksi, jonka sanoo hankkineensa vain kulutuksen laskemista varten? Ja koska kaikki niistä eivät edes nosta oikeasti tehoa, niin pitääkö jonkun todistaa, että teho on noussut ja auto olisi siksi pitänyt muutoskatsastaa? Esimerkiksi Racechip vakuuttelee, että päästöt on mitattu laboratoriossa ja ne eivät nouse lastulla. Toki tuohon väitteeseen suhtaudun varsin epäilevästi :D
Tyyppihyväksyntöjen näkökulmasta mikä tahansa ei-päästötestattu räpellys muuttaa vekottimen ei-hyväksytyksi, riippumatta tekijän motiivista. Noi tehorajat ja muutoskatsastukset liittyy menneeseen maailmaan, jossa ei mitattu pienhiukkasia yms. Nykyään kun auto lähtee tehtaalta, valmistaja takaa että auto täyttää päästörajat. Jos muutat softaa, onko enää niin? Todistustaakka on artistilla. Tai purkin valmistajalla.
 
Onko kukaan koskaan ikinä missään kuullut tarpeeksi lähipiiristään, että kolarin sattuessa vakuutusyhtiö olisi alkanut syynäämään autoa niin tarkasti ja sillä seurauksella, että korvaussummaa on alennettu tai se on evätty? Moottorin ohjelmointi ja saastelaitteiden disablointi on ollut tähänkin asti kiellettyä, nyt siitä ja sen myymisestä ollaan tekemässä vain rangaistavaa
 
Onko kukaan koskaan ikinä missään kuullut tarpeeksi lähipiiristään, että kolarin sattuessa vakuutusyhtiö olisi alkanut syynäämään autoa niin tarkasti ja sillä seurauksella, että korvaussummaa on alennettu tai se on evätty? Moottorin ohjelmointi ja saastelaitteiden disablointi on ollut tähänkin asti kiellettyä, nyt siitä ja sen myymisestä ollaan tekemässä vain rangaistavaa
Joku keissi oli jossain missä oli todella rajusti muuteltu kippo joka ei nyt aiheuttanut onnettomuutta, mutta olennaisesti auttoi sen tapahtumista. JOS muistan oikein niin joku BMW stance hirviö. Voin muistaa väärin ja joku korjatkoon jos parempaa tietoa/parempi muisti.
 
Onko kukaan koskaan ikinä missään kuullut tarpeeksi lähipiiristään, että kolarin sattuessa vakuutusyhtiö olisi alkanut syynäämään autoa niin tarkasti ja sillä seurauksella, että korvaussummaa on alennettu tai se on evätty? Moottorin ohjelmointi ja saastelaitteiden disablointi on ollut tähänkin asti kiellettyä, nyt siitä ja sen myymisestä ollaan tekemässä vain rangaistavaa

No jos on vaikka sakkorenkaat eikä valot toimi...
 
Eipä niitä edes juurikaan vakuutusyhtiön edustaja tule katselemaan, viedään pajalle, joka kuvailee ja tekee arviota mitä tarvitaan/maksaa korjaus.

Ei siitä romusta aleta obd porttia kaivelemaan ja skannailemaan asioita.
 
Jos täällä on joku, jolla on Volvoon Vdash, niin saa ilmottautua. Pitäisi poistaa 180kmh rajoitin. Jos on asiaton kysely niin saa poistaa.
Ihan mielenkiinnosta, ajatko siä sillä radalla vai liikenteessä? Miulla kolmas uusi Volvo menossa ja tässä uusimmassa on tuo 180 rajoitus. Ei ole vielä tullut rajoitus vastaan.
Edellisellä aamuyöllä töistä palatessa yksinään kokeilin miltä se 200+
tuntuu. Maisema vaihtui kyllä.
 
Ennen jätettiin 2 viinapulloa etupenkkien väliin ja katsastuksen jälkeen oli toinen hävinnyt ja katsastus hyväksytty. Nykyisin vaihtunee raha tai esim jonkinlainen arveluttava palvelus.

rahaa hitoksee menee läpi oli alusta mikä vaa päästöt menee läpi jne jne maksaa vaa hitoksee
 
Ennen jätettiin 2 viinapulloa etupenkkien väliin ja katsastuksen jälkeen oli toinen hävinnyt ja katsastus hyväksytty. Nykyisin vaihtunee raha tai esim jonkinlainen arveluttava palvelus.

Yksi sukulaismies kertoili, että aikanaan oli toiminut suunnilleen sama eli jätetty hanskalokeroon perjantaiviinapullo. Katsastaja oli kuulemma näitä viinaan päin meneviä.
 
Mitenkähän nyt vakuutusyhtiöiden kanssa menee? Jos on ohjelmoitu auto, jota ei ole muutoskatsastettu, niin se ei ole myöskään tieliikennekelpoinen. Kun ajaa kolarin, niin alenevatko vai häviävätkö korvaukset kokonaan? Vai pitääkö todistaa, että onnettomuuden syy oli virityksestä? Pelkkää softaa on varmaan vaikea löytää kolaroidusta autosta. Sen sijaan erillinen teholastu tai näkyvät saastelaitteiden poistot on helpompi huomata.

Teholastut eli ns. huijausboksit ovat myös tulkinnaltaan mielenkiintoisia. Entä jos autossa on ns. eco-boksi, jonka sanoo hankkineensa vain kulutuksen laskemista varten? Ja koska kaikki niistä eivät edes nosta oikeasti tehoa, niin pitääkö jonkun todistaa, että teho on noussut ja auto olisi siksi pitänyt muutoskatsastaa? Esimerkiksi Racechip vakuuttelee, että päästöt on mitattu laboratoriossa ja ne eivät nouse lastulla. Toki tuohon väitteeseen suhtaudun varsin epäilevästi :D

Lisäteho kelpaisi, mutta tässä tilanteessa en hirveästi innostu softan hankkimisesta. Vaikka siitä olisi lähes mahdoton jäädä kiinni, niin tulevaisuudessa virityspajoja varmaan katoaa ja vakioksi palauttaminen olisi vaikeaa. Autoa liikkeeseen myydessä pitää kuitenkin tyypillisesti allekirjoittaa sopimus, jossa vakuuttaa auton olevan vakio. Ja ECU:un jää omassa autossa aina jälki, vaikka palauttaisi vakioksi. Jos taas 149 euron virityslastulla saisi edes sen 10hp/20nm lisää ongelmitta, niin olisi ihan tuon summan arvoinen. Hinta olisi kolmasosan ohjelmointiin verrattuna ja voisi irroittaa helposti ilman jälkiä. Kolaritilanteessa voisi kuitenkin kuumotella konehuoneessa roikkuva ylimääräinen virityspalikka.

Lähinnä kotivakuutuksiin liittyen joskus vilkuilin tapauksia missä vakuutusyhtiö on kieltäytynyt korvaamasta niin aika harvassa oli tapaukset. Lähinnä petokset mistä jäänyt kiinni yms. käyty käräjillä pyörähtämässä. Sekin et korvauksia alennetaan vaikutti vaativaan "törkeää huolimattomuutta" yms. arkielämästä poikkeavaa nisteylyä.
 
Mitä jos vaa laittaisit autos kuntoon nii ei tarvii tukea korruptiota? Säästyy rahaakin korjaamiseen kun ei tarvitse katsuria lahjoa
se on kunnossa jarrut alusta ei ruostetta kaikki viimesenpäälle mutta pientä turhaa katottu läpi
 
Mitä jos vaa laittaisit autos kuntoon nii ei tarvii tukea korruptiota? Säästyy rahaakin korjaamiseen kun ei tarvitse katsuria lahjoa
On ollut tehopainosuhteen, varusteiden yms kannalta kyseenalaisia laitteita jne... mutta en prkl tajua tuota maksa leima ajatusta. Keskustele ja homman saa yleensä hoitumaan. Sain vanhaan Soliferini kilvet vaikka mopossa on about kaikki perus virit hyvin selkeästi havaittavasta tehoputkesta ilmansuodattimeen jne jne. ja vähän yli (5vaihteinen vs vakio 4vaihteinen jne), sain leiman virikuplaan jossa tehoa ihan vitusti yli mitä saisi, kunhan keskustelin leimakaverin kanssa ja todettiin että jarrut, renkaat yms olivat kunnossa, joten eiköhän tämä paperilla 25hp/30hp ja todellisuudessa 110hp+ kippo ollut leiman arvoinen. Esim tuon Soliferin kohdalla soitin konttorille ja kyselin että mitä tehdä, kerroin avoimesti mitä mopolle on tehty ja miksi ei ole vakio (virit että jaksaa mäet ja ette tarvitse vääntää 45kmh kierrokset tapissa, muttei kulje yli 60kmh tms.). Oma MX on todennäköisesti saatu aiemman omistajan toimesta museoleimaan rahalla/suhteilla. Papereissa on mm. merkintä "modernimmat stereot"... tuon ei pitäisi olla mitenkään mahdollista. Onneksi on kuvat/paperit seuraavaan leimaan, aka tämä kelpasi aiemmin, miksi ei nyt. Samaan aikeen työkaveri ei saanut kuplaansa museoleimaan koska oli kuulema vääränlaiset sisustan nupit siihen ja tähän.

Aka rahalla ei ole aina väliä, pitäkää järki päässä ja rehellisesti, puhukaa leimamiesten kanssa. Olettaen että autossa on muut asiat kunnossa (renkaat, jarrut, turvavyöt jne muut olennaiset kunnossa).
 
Hyvä & halpa vinkki: Hanki hyväveli-suhde katsastajaan ja puhu laittomuudet läpi. Tai jos ei ole suhteita, huijaa muutokset läpi.
Veikkaan, että tuon 5x tehoisen virimoottorin katsastanut ei kovin pitkää työuraa saanut, jos ihan selittelemällä päästi kaikki vastaavat läpi. Jo oman kokemuksen pohjalta, kun tein laillisen moottorinvaihdon tehokkaampaan ja vaaditut muutostyöt autoon. Dokumentit ja työt käytiin hyvin tarkasti läpi.
Mutta tiedän täysin mätiä autojakin päässeen läpi suhteiden takia. Kukin yrittäjä punnitsee, onko riskin arvoista, että asema voi menettää luvat jonkun hölmön inssin takia.

Edit. "Puhumalla läpi" leima menee mielestäni samaan luokkaan, kuin maksettu leima, jos sillä kierretään kyseenalaisia virityksiä. Kummassakin yritetään saada katsastaja rikkomaan sääntöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä kotivakuutuksiin liittyen joskus vilkuilin tapauksia missä vakuutusyhtiö on kieltäytynyt korvaamasta niin aika harvassa oli tapaukset. Lähinnä petokset mistä jäänyt kiinni yms. käyty käräjillä pyörähtämässä. Sekin et korvauksia alennetaan vaikutti vaativaan "törkeää huolimattomuutta" yms. arkielämästä poikkeavaa nisteylyä.
Kuten aiemmin kirjoitin, niin jos tällainen tieliikennekelvoton auto on osallisena kolarissa, niin vakuutusyhtiöllä voi olla esim. nuoren ennenaikaisesti sairauseläkkeelle joutuvan henkilön tapauksessa olla miljoona syytä löytää joku muu maksajaksi. Kulut vakuutusyhtiöle voivat tällaisissa tapapauksissa olla helpostikin seitsennumeroisia, joten ainakin itse vakuutusyhtiönä miettisin, että jo palkataan "Jaska" vähän tutkimaan näitä pahempia tapauksia ja se maksaa 100 000 €/vuosi, niin jos saa vuodenkin aikana yhdenkin tällaisen pahemman tapauksen kiinni, niin on hän ollut firmalle todennäköisesti kannattavaa. Vaikka tapauksia ei vielä ole. niin tosiaan jo mietityttää miten vakuutusyhtiö korvaa tieliikennekelvottomilla autolla sattuneita kolareita, niin ainahan sitä voi kääntyä oman vakuutusyhtiön puoleen. Toinen juttu siinä on tosiaan se, että se vakuutusyhtiö toteaisi sen auton tieliikennekelvottomaksi. Riski nykyisellään on varmasti pieni, mutta tuskin pienemään päin tulevaisuudessa.
 
Kuten aiemmin kirjoitin, niin jos tällainen tieliikennekelvoton auto on osallisena kolarissa, niin vakuutusyhtiöllä voi olla esim. nuoren ennenaikaisesti sairauseläkkeelle joutuvan henkilön tapauksessa olla miljoona syytä löytää joku muu maksajaksi. Kulut vakuutusyhtiöle voivat tällaisissa tapapauksissa olla helpostikin seitsennumeroisia, joten ainakin itse vakuutusyhtiönä miettisin, että jo palkataan "Jaska" vähän tutkimaan näitä pahempia tapauksia ja se maksaa 100 000 €/vuosi, niin jos saa vuodenkin aikana yhdenkin tällaisen pahemman tapauksen kiinni, niin on hän ollut firmalle todennäköisesti kannattavaa. Vaikka tapauksia ei vielä ole. niin tosiaan jo mietityttää miten vakuutusyhtiö korvaa tieliikennekelvottomilla autolla sattuneita kolareita, niin ainahan sitä voi kääntyä oman vakuutusyhtiön puoleen. Toinen juttu siinä on tosiaan se, että se vakuutusyhtiö toteaisi sen auton tieliikennekelvottomaksi. Riski nykyisellään on varmasti pieni, mutta tuskin pienemään päin tulevaisuudessa.

Miten tämä eroaa jo tämän hetkisestä tilanteesta? Ei Adbluen poisto tai teho-ohjelman laitto sisään ole nytkään luvallista
 
 

oioioioio herkkua tarjolla cdi miehille
 
Aina kenkkuilette mulle lisäaineista sun muista nii tässä on " Vakio turbolla ja suuttimilla" w211 2003 220cdi om646 tulokset.

kaverin autossa valittuna kun en huomannu. Älkää siihen takertuko
Mikä oli lämpötila ja tien pinnan kitka testauskerroilla? Kuinka monta kertaa testi tehtiin?
 
no kato kuvat nii näät lämpötila, ei sitä tarvii tehäkku kerran. 0-100 vetoi otin 3kappaletta. klo 00.30 otettu vedot. VOIN SANOO ETTÄ ON VEHKEET ISKUSSA, Koneessa on niin laadukas softa niikuhuomaatte käyrästä ei kyykkää sitte tippaakaa, vetää 200km/h heittämällä ilman että puutuu, sitä en kerro mitä kaikkee oon tehny sille koska täällä ollaa suuta aina soitettu mulle kaikesta, mutta kuvat puhukoon puolesta.
 
pitäs vielä uskaltaa rykästä toi 100-200 mut siinä nii riskit
Suosittelen tekemään kerralla oikein eli penkityksen jos haluat oikeaa tietoa. Olosuhteiden pitää olla samat, muuten testit ovat nollan arvoisia. Esim minun 300 hevosvoiman Sierran kone tekee liki hevosvoiman eroa tehoon kun lämpötila putoaa asteen. Sen huomaa jo perstuntumallakin syksyn viimeisillä ajoilla pikkupakkasessa.

Penkitys kertoo kiistattomasti myös sen, että koneen teho kasvaa joka vedolla jos koneessa on likaa. Ihan ilman ihmeaineita.
 
Suosittelen tekemään kerralla oikein eli penkityksen jos haluat oikeaa tietoa. Olosuhteiden pitää olla samat, muuten testit ovat nollan arvoisia. Esim minun 300 hevosvoiman Sierran kone tekee liki hevosvoiman eroa tehoon kun lämpötila putoaa asteen. Sen huomaa jo perstuntumallakin syksyn viimeisillä ajoilla pikkupakkasessa.

Penkitys kertoo kiistattomasti myös sen, että koneen teho kasvaa joka vedolla jos koneessa on likaa. Ihan ilman ihmeaineita.
siis mitä sä nyt haet tällä? :D mitkä testit? ja mikä penkitys? auto penkitetty, mitä sä niillä penkkilapuilla teet ne ei kerro mitää muutaku paljo autossa tehoa, aika kertoo sen miten se kulkee ja miten laatikko toimii ilmastus ja kaikki muukin plus auton massa . Ja aivan saakeli hyvin kulkeeki niiku todistetusti näytin teille. Eli sun mielestä pgearin mittauslaite ei nyt sit riitä sulle?

P-Gear P610 kiihtyvyysmittari, ajanottolaite eli tää softa ei riitä sulle?
 
siis mitä sä nyt haet tällä? :D mitkä testit? ja mikä penkitys? auto penkitetty, mitä sä niillä penkkilapuilla teet ne ei kerro mitää muutaku paljo autossa tehoa, aika kertoo sen miten se kulkee ja miten laatikko toimii ilmastus ja kaikki muukin plus auton massa . Ja aivan saakeli hyvin kulkeeki niiku todistetusti näytin teille. Eli sun mielestä pgearin mittauslaite ei nyt sit riitä sulle?

P-Gear P610 kiihtyvyysmittari, ajanottolaite eli tää softa ei riitä sulle?
Juuri niin. Kerroit itse syyn, miksi asiat pitää tehdä oikein eikä ammattikoulun ekaluokan tavalla. Penkittämällä voidaan todeta, onko jollakin toimenpiteellä (ohjelmointi, osan vaihto, ihmeaine) millainen vaikutus, silloinkin on huomioitava muuttuvat tekijät. Nuo sinun "testit" kertovat auton suorituskyvystä, johon vaikuttaa kaikki muukin, kuin moottorin suorituskyky.

Aivan yhtä tyhjän kanssa mitata kiihtyvyyttä, jos tarkoituksena on todistella jotakin "kenkkuilusta lisäaineista sun muista" kuten itse kerroit syyksi. Saman vaikutuksen saa vaikka jättämällä varapyörän pois, tekemällä mittaus yöllä tai ajamalla kiihdytyspätkä eri suuntaan.
 
Papereissa on mm. merkintä "modernimmat stereot"... tuon ei pitäisi olla mitenkään mahdollista. Onneksi on kuvat/paperit seuraavaan leimaan, aka tämä kelpasi aiemmin, miksi ei nyt. Samaan aikeen työkaveri ei saanut kuplaansa museoleimaan koska oli kuulema vääränlaiset sisustan nupit siihen ja tähän.
Tää on eri asia. Museoajoneuvotarkastuksia tekevät vain tietyt henkilöt, suurin osa näistä ei tietääkseni ole katsureita. Muutoskatsastus museoleimaan tehdään sen tarkastajalta saadun lausunnon perusteella.
Kyllä, ensin museotarkastaja käy auton päällipuolin läpi, jonka jälkeen sen toiminnallisuus katsastetaan asemalla.

Surullista muita asianmukaisesti entisöityjä autoja ja niiden omistajia kohtaan, että Pyrreksen frankeistein-auto on päässyt läpi. Toi kuplan tarkastaja on vain tehnyt työtään ja hylännyt väärin entisöidyn auton. Toivottavasti seuraava tarkistaja on hereillä ja puuttuu virheellisesti hyväksyttyyn soittimeen. Rehellinen omistaja tekisi sen itse, mutta tässä tapauksessa syynä taitaa olla vain ajoneuvoveron vapautus ja harvempi katsastusväli.

Tästä jutusta saa vähän osviittaa, miten pienistäkin asioista tulee hylky: https://asiakas.kotisivukone.com/fi...astus/Museoajoneuvo_Jari_Haklin_kirjoitus.pdf
1716179968215.png
 
Surullista muita asianmukaisesti entisöityjä autoja ja niiden omistajia kohtaan, että Pyrreksen frankeistein-auto on päässyt läpi. Toi kuplan tarkastaja on vain tehnyt työtään ja hylännyt väärin entisöidyn auton.
Mitenkäs kun noita vanhoja ei tahdo enää saada mistään. Vaikkakin ennen tehtiin kaikki paremmin, niin alkaa noista 30v vanhoista autoradioista jo pikkuhiljaa sisuskaluista käyttösavu häviämään.
Ettei kyseessä olisi tuollainen retrolookkiin tehty uudella tekniikalla oleva soitin? Käsittääkseni aiemminkin on hyväksytty "ajan henkeen" sopivat muutososat, vaikka eivät olisikaan alkuperäisiä.
1716185855748.png

Retroautosoitin Bremen SQR 46, Blaupunkt alennuksella! - 499,00 EUR (virtasenkauppa.fi)
 
Kyllä, ensin museotarkastaja käy auton päällipuolin läpi, jonka jälkeen sen toiminnallisuus katsastetaan asemalla.

Surullista muita asianmukaisesti entisöityjä autoja ja niiden omistajia kohtaan, että Pyrreksen frankeistein-auto on päässyt läpi. Toi kuplan tarkastaja on vain tehnyt työtään ja hylännyt väärin entisöidyn auton. Toivottavasti seuraava tarkistaja on hereillä ja puuttuu virheellisesti hyväksyttyyn soittimeen. Rehellinen omistaja tekisi sen itse, mutta tässä tapauksessa syynä taitaa olla vain ajoneuvoveron vapautus ja harvempi katsastusväli.

Tästä jutusta saa vähän osviittaa, miten pienistäkin asioista tulee hylky: https://asiakas.kotisivukone.com/fi...astus/Museoajoneuvo_Jari_Haklin_kirjoitus.pdf
Tuota ajan henki juttua olen aina ihmetellyt. Tiedän autoja jotka ovat täysin alkuperäisiä ja hylätty juuri valokytkimen nupin väärästä sävystä tms ja toisaalla voi olla ajan hengen mukaisilla osilla tehtynä turbotettua konetta, jenkeissä saa olla sitä ja tätä custom juttua yms. Ymmärrän hyvin miksi pykälä on muotoiltu niinkuin se on muotoiltu, mutta ihmetyttää kuka nuo tarkastajat sitten valitsee ja miten heidän touhujaan valvotaan koska niin paljon eri tulkintoja. Yhden mielestä vaikka -67 VW Kupla jossa on -66 ratti ei voi kelvata museoleimaan. Menet toisen kaverin juttusille ja leimaat auton jälkiasennus ratti kiinni, kunhan muistat sanoa että on vanha ratti.

Oma on museokilvissä pääasiassa siksi että auton suomeen tuonut tyyppi myy erikoisautoja ja museokilpisestä saa paremman hinnan. Ja uudempaa radiota lukuunottamatta, tuo on täysin museoleiman arvoinen. On pientä viriä ja custom osaa (dealer optio vanteet, vaihdettu ratti, alustasarja, peltisarja, kartiosuodatin ja perässä on LSD), mutta kaikki vanhoilla sen ajan osilla ja tyylillä tehty eli ok.

Mietin itse tuossa että jos tuohon haluaisi rakennella ahtimen kylkeen, mitähän jälkiasennus moottorinohjausjärjestelmiä oli saatavilla vuonna 1990? Vai taipuisko Mazdan oma ecu tuohon. Kun pitäisi luonnollisesti olla näitä vanhoja järjestelmiä.
 
Juuri niin. Kerroit itse syyn, miksi asiat pitää tehdä oikein eikä ammattikoulun ekaluokan tavalla. Penkittämällä voidaan todeta, onko jollakin toimenpiteellä (ohjelmointi, osan vaihto, ihmeaine) millainen vaikutus, silloinkin on huomioitava muuttuvat tekijät. Nuo sinun "testit" kertovat auton suorituskyvystä, johon vaikuttaa kaikki muukin, kuin moottorin suorituskyky.

Aivan yhtä tyhjän kanssa mitata kiihtyvyyttä, jos tarkoituksena on todistella jotakin "kenkkuilusta lisäaineista sun muista" kuten itse kerroit syyksi. Saman vaikutuksen saa vaikka jättämällä varapyörän pois, tekemällä mittaus yöllä tai ajamalla kiihdytyspätkä eri suuntaan.
siis et voi olla tosissas? :D lisäaine juttu oli heitto, ja tarkotuksena oli tuoda esille se miten hyvin on jutut tehty ku saatu w211 om646 2003 vuoden vehje kulkemaan vakioturbolla ja suuttimilla.
 
Ihan mielenkiinnosta, ajatko siä sillä radalla vai liikenteessä? Miulla kolmas uusi Volvo menossa ja tässä uusimmassa on tuo 180 rajoitus. Ei ole vielä tullut rajoitus vastaan.
Edellisellä aamuyöllä töistä palatessa yksinään kokeilin miltä se 200+
tuntuu. Maisema vaihtui kyllä.
Sori menny viesti vähän ohi. Liikeenteessä kyllä. Suomessa en toki, vaan Saksassa tulee ajeltua. Joka vuosi joitain tuhansia kilometrejä. Tympeän hidasta Autobahnalla illalla ajella 180kmh. Aikanaan kun auton hankin, koeajoin MY21 mallia ja tilasin auton. No minulle tuli MY22 auto ja rajoitinhan se siellä.
 
On muuten joiltakin firmoilta hävinnyt nettisivuilta toimenpiteistä ja hinnastosta auton ohjelmointi kokonaan. Mainostetaan vain hiukkassuodattimen pesua, vikakoodien lukua ja muuta vastaavaa. Lisäksi parilla yrityksellä luki suoraan, että eivät tee enää ohjelmointeja, koska ovat laittomia. Varmaan karsii ohjelmointiyrityksien määrää tämä lakimuutos :think:

Huutokaupassa oli mielenkiintoinen Touran myynnissä autoliikkeellä. EGR tulpattu ja DPF poistettu mekaanisesta, mutta silti yritetty ajaa vakiosofta takaisin autoon. Luonnollisesti mittaristo on tuon jälkeen joulukuusi. EGR:n vaihto korjaamolla on tuolle koneelle yli tonnin paukku ja hiukkassuodattimet eivät ilmeisesti ole halpoja.
 
”Mikään katsastajan tai korjaamon antama yksinkertainen päästöpaperi ei kuitenkaan viranomaiselle käy."

Mitähän virkaa tuolla päästömittauksella määräaikaiskatsastuksessa on jos ei kuitenkaan kelpaa muutoskatsastukseen?
Sen päästömittauksen tarkoitus on paljastaa rikkinäinen auto, ei muutettua. Jos helposti mitattavat päästöt ovat vakioautossa kohdallaan, silloin on todennäköisesti myös ne vaikeastikin mitattavat.

Jos moottorin rakennetta muuttaa, pitää mitata myös ne vaikeasti mitattavat päästöt, jotta voidaan todistaa että se muutettu moottori täyttää päästövaatimukset. Esim VTT voi tuon mittauksen tehdä ja kirjoittaa paperin joka kelpaa. Tuon jälkeen sitten riittää taas vuosikatsastuksessa se helppojen päästöjen mittaus.
 
Pitää mainostaa sitten vaan ohjelmistomuutosten palautuksia takaisin lailliseksi. (ja tiskin alta ne halutut muutokset :D)
 
Huomautus - keskity asialliseen rakentavaan keskusteluun
miks jengi on iha paniikissa :D tästä :D:D:D:D:D:D naurattaa oikee :D ite vetelen suoralla rännillä ja välijäähyillä mitkä näkyy kilsanpäähän ja softat koneessa
 
miks jengi on iha paniikissa :D tästä :D:D:D:D:D:D naurattaa oikee :D ite vetelen suoralla rännillä ja välijäähyillä mitkä näkyy kilsanpäähän ja softat koneessa
Jätit kuitenkin kertomatta, että käytät korruptoitunutta katsastusmiestä, jolla olet aiemmin kehuskellut. Vaikuttaa olevan myös jonkinlainen yhteys järjettömän runsaan hymiöiden ja ihmeaineiden käyttämisen välillä.
 
miks jengi on iha paniikissa :D tästä :D:D:D:D:D:D naurattaa oikee :D ite vetelen suoralla rännillä ja välijäähyillä mitkä näkyy kilsanpäähän ja softat koneessa

Vakio ahdin, valtava välijäähy, pirkka lastu ja 7sec sataan? Voi kai tuota jotenkin virittämiseksi kutsua.
 
Lakimuutoksella näkyy olevan vaikutusta. Eräskin Suomessa tunnettu firma josta itsekin pari vuotta sitten tiedustelin softausta näkyy nettisivullaan tarjoavan vain "moottorihäiriöiden korjausta" ja "alkuperäisten ohjelmistojen palauttamista", teho-optimoinneista ei mainita enää ollenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom