Moottorin ohjelmointi

Jotain poikkeuksia on kuten tuo minun 2001 kesällä käyttöön otettu väykky, otteessa lukee että noudatetaan olikohan se 1999 päästömitausta tai jotain

Ainakin diesel-puolella väyrysissä taisi olla mallisarjan loppuun saakka se MB:n oma hervoton diagnostiikkaliitäntä OBD:n sijaan, tiedä sitten miten bensavehkeissä oli.
 
Nimenomaan irroittaa ja lähettää tehtäväksi. Mutta mitä sitten?

Mielestäni ero on valtava. Valtaosalle muista autoista voit mennä mihin tahansa tuning pajalle ja homma hoidetaan pakettiin muutamassa tunnissa. Hintaluokka 500€ tietämillä.

Uudehkon bemarin osalta hinnan voi samantien tuplata ja projektin keston moninkertaistaa. Autokaan ei ole sillävälin käytössä.

Tietysti jos auto on rikkaan kakkos tai kolmosauto ja muutenkin vähän niinkuin harraste tyyliin M4 CS niin mitä väliä, mutta eiköhän valtaosa asiakkaista haluaisi siihen 320d/i/e lisää tehoa.
 
Onko tämän firman tuotteista kokemuksia kellään ? Bestchip Nämä boxit ilmeisesti ohittaa alkuperäisen Ecun. Oma auto on tämän vuoden mallia niin ei oikein kehtaa vielä kokeilla ja räplätä.
 
Onko tämän firman tuotteista kokemuksia kellään ? Bestchip Nämä boxit ilmeisesti ohittaa alkuperäisen Ecun. Oma auto on tämän vuoden mallia niin ei oikein kehtaa vielä kokeilla ja räplätä.
Tehoboksi tulee ecun ja suuttimien väliin vääristämään signaaleja. Auton oma ecu ei enää täysin tiedä mitä koneessa tapahtuu ja paljon sinne menee bensaa. Samaan tapaan kuin josku saatiin tdi koneista lisää syöttöjä laittamalla vastuksia johtosarjaan.
 
Tehoboksi tulee ecun ja suuttimien väliin vääristämään signaaleja. Auton oma ecu ei enää täysin tiedä mitä koneessa tapahtuu ja paljon sinne menee bensaa. Samaan tapaan kuin josku saatiin tdi koneista lisää syöttöjä laittamalla vastuksia johtosarjaan.
Itseasiassa nuo asiallisemmat boxit toimivat varsin hyvin ja menevät varsin moneen eri anturiin. Itsellä oli moinen Focus ST dieselissä ja hyvin tuli tehoa ja vääntöä ja ainoa mitä huomasi oli vähän useammin polttava dpf.
 
Takuukusetuksien takiahan noita bokseja useimmiten ostetaan.

Ongelmallista noissa sensoreiden huijaamiseen perustuvissa bokseissa on se että ECU:n suojakartat ei enää kata kaikkia tilanteita samalla tavalla kuin ennen kun ECU ei enää hallitse sitä mitä moottorissa oikeasti tapahtuu.

Erityisen "hauskaa" nykyaikaisten saastelaitteiden kanssa tai jo valmiiksi korkeaviritteisissä moottoreissa
 

Aika mielenkiintoinen uutinen. Yhdysvalloissa ympäristönsuojeluvirasto EPA on lätkäissyt 2,6 miljoonan euron sakot Cobb Tuning Productsille, koska heidän ohjelmistonsa nostavat autojen päästöjä. Joutuvat tuhoamaan vanhat ohjelmistot ja lopettamaan tuen niille.

Eikös isoista softantekijöistä myös APR ole Amerikassa?

Täällä alkuperäinen päätös vielä vähän tarkemmin:
"...to resolve violations of the Clean Air Act’s prohibition against the sale or manufacture of aftermarket devices, commonly referred to as “defeat devices,” that bypass, defeat, or render inoperative emissions controls equipped on motor vehicles.
Under the settlement, COBB Tuning must stop manufacturing and selling defeat device products and may only continue to sell tuners and software tunes which have undergone an engineering evaluation, been demonstrated to not increase emissions above allowable levels
".

Varmaankin isoin ongelma ovat olleet ohjelmoinnit, joissa on samalla katalysaattori otettu pois pelistä. Ovat ilmeisesti suosittuja Amerikassa.
 
Viimeksi muokattu:

Aika mielenkiintoinen uutinen. Yhdysvalloissa ympäristönsuojeluvirasto EPA on lätkäissyt 2,6 miljoonan euron sakot Cobb Tuning Productsille, koska heidän ohjelmistonsa nostavat autojen päästöjä. Joutuvat tuhoamaan vanhat ohjelmistot ja lopettamaan tuen niille.

Eikös isoista softantekijöistä myös APR ole Amerikassa?

Täällä alkuperäinen päätös vielä vähän tarkemmin:
"...to resolve violations of the Clean Air Act’s prohibition against the sale or manufacture of aftermarket devices, commonly referred to as “defeat devices,” that bypass, defeat, or render inoperative emissions controls equipped on motor vehicles.
Under the settlement, COBB Tuning must stop manufacturing and selling defeat device products and may only continue to sell tuners and software tunes which have undergone an engineering evaluation, been demonstrated to not increase emissions above allowable levels
".

Varmaankin isoin ongelma ovat olleet ohjelmoinnit, joissa on samalla katalysaattori otettu pois pelistä. Ovat ilmeisesti suosittuja Amerikassa.
Samaa settiä taisi Hondan jollekin isolle softausfirmalle käydä oliko alkuvuodesta vai viime vuonna.
 
Mielestäni ero on valtava. Valtaosalle muista autoista voit mennä mihin tahansa tuning pajalle ja homma hoidetaan pakettiin muutamassa tunnissa. Hintaluokka 500€ tietämillä.

Uudehkon bemarin osalta hinnan voi samantien tuplata ja projektin keston moninkertaistaa. Autokaan ei ole sillävälin käytössä.

Tietysti jos auto on rikkaan kakkos tai kolmosauto ja muutenkin vähän niinkuin harraste tyyliin M4 CS niin mitä väliä, mutta eiköhän valtaosa asiakkaista haluaisi siihen 320d/i/e lisää tehoa.

Tässähän se hauskuus on, että esim. VW tietyt pakettiautomallit ovat alustalta ihan identtisiä, saattaa olla se rajoittamaton versio 150-200heppanen ja pelkällä ohjelmistolla tuotu pienempitehoisia malleja. Riittää, kun ajetaan isomman tehomallin ohjelmisto, niin rupeaa kulkemaan auto.
 
Tässähän se hauskuus on, että esim. VW tietyt pakettiautomallit ovat alustalta ihan identtisiä, saattaa olla se rajoittamaton versio 150-200heppanen ja pelkällä ohjelmistolla tuotu pienempitehoisia malleja. Riittää, kun ajetaan isomman tehomallin ohjelmisto, niin rupeaa kulkemaan auto.

Varmaan näin mut piakkoin pääsee vaihtamaan kytkintä ja laatikkoa?
 
Moni on täysin sama auto softaa lukuunottamatta. Noita on/ollut muistaakseni ainakin Saabilla, Volvolla, Fordilla, Alfalla, VAG:issä jne jne.
Tässä muuten itselle tuttu esimerkki:
Audi A4, 2.0 TDI, 163 hv
Audi A4, 2.0 TDI, 190 hv

Näissä on sama turbo ja suuttimet jne.
Päästöarvotkin on täysin samat (128-134 g/km) eli ei pitäisi olla mitään hintaan/verotukseen liittyvääkään syytä. Eli se syy sitten autotehtaalle on omiin tuottoihin liittyvä: tarjotaan halvemmalla tuhnumpi moottori niille jotka haluaa halvalla, ja sitten kerätään ylimääräiset rahat niiltä jotka haluaa tehoa?
 
Varsinkin VW:n dieseleissä moni kehui optimoinnin jälkeen kulutuksen pienentyneen vaikka tehot nousi ja sehän optimoinnin perus ajatus onkin. Itsellä oli joskus 2008 Hiace pinemmillä tehoilla, kahta versiota joiden teknisistä tiedoista en löytänyt eroja kuin ainoastaan tehoissa, optimoinnin jälkeen taisi olla noin 5hp enemmän kuin korkeampi tehoisessa ja vääntö nousi lähes 100Nm. Alkuperäinen hiukkassudatin ym. Ei edes vapaavirtaussuodatinta, pieniähän tehot silti on mutta ajettavuudessa iso ero, tyhjällä autolla normaali ajossa aloin lähteä valoista 2:lla. Auto edelleen ajossa kaverillani ilman minkään laisia katsastusongelmia. Ps. Kun kokeilin Nesteen MyDieseliä eka kerran, tankissa oli reilusti yli puolet ja kovien pakkasennusteiden vuoksi aloin googlata eri yhtiöiden dieselien pakkaskestävyyttä kun törmäsin kylläkin Nesteen omaan mainokseen jossa MyDieselin pakkaskestävyys oli omaa luokkaansa ja pelkästään sen vuoksi kävin tankkaamassa (taisi silloin olla ainoa paikka Turussa) Skanssin kylmäasemalla, siitä lähdin ajelemaan kohti Nokiaa ja melkein huomasin että autossa on potkua pajon enemmän ja myöhemmin kun aloin käyttää sitä jatkuvastii muutkin sanoivat että tyhjäkäynnilläkin ääni on pehmeämpi, no hintaero oli niin pieni minun ajoilleni että aloin käyttää sitä jatkuvasti pelkän tehon lisäyksen takia vaikka käyntiääni olisi ollut Trabantissa, ja normaali ajossa kulutuskin tehon lisäyksen myötä pieneni, joskin tosiasiassa taisi vähän nousta kun oli nautinnollisempaa myskin käyttää hyötyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän se kulutus yleensä laskee, kun ei tarvitse päästöistä välittää.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Niinhän se kulutus yleensä laskee, kun ei tarvitse päästöistä välittää.
Ei, vaan kuten kerroin hiukkassuodattimeen ei koskettu, ei turboon eikä koko pakoputkkeen, optimointi kuten jo nimikin kertoo on se että säädöt otimoidaan ko. Yksilöön dynamometrissä: Ajoitus, syöttö ym. Mitä missäkin merkissä on säädettävissä. Tehtaan MAP:it on karkeita jotka läpäisee säädökset mutta niitäkin voi asioihin perehtynyt asiantuntija parantaa, palotapahtuman hienosäätö/optimointi.
Ja kyllä minun järkeni sanoo että jos kulutus pienenee ja tehot nousee on palanistapahtuna täydellisempi/puhtaampi. Mutta onhan niitä joiden mielestä perse tulee puhtaammaksi ruoholla kuin WC-paperilla.
 
Ja kyllä minun järkeni sanoo että jos kulutus pienenee ja tehot nousee on palanistapahtuna täydellisempi/puhtaampi.
Kun ohjelmoidulle moottorille annetaan kunnolla kuormaa niin päästöt todennäköisesti kaikkea muuta kuin puhtaammat. "Kovilla" paineilla joudutaan jo pikkasen pelaamaan rikkaammalla seoksella että saadaan nakutusta pienemmäksi ja palotapahtuman lämpöjä alas. Toki kaikki moottorit on yksilöitä. Onhan niitä tosin paljon Eco -ohjelmointejakin olemassa.
 
Ja kyllä minun järkeni sanoo että jos kulutus pienenee ja tehot nousee on palanistapahtuna täydellisempi/puhtaampi.

Yleensä tehon noustessa myös palotapahtuman lämpötila nousee. Tämä kasvattaa typen oksidien määrää.

Päästöjä on muitakin kuin hiilidioksidi, ja ne eivät välttämättä käyttäydy "loogisesti" polttoaineen kulutuksen kanssa, varsinkaan kun tuodaan nykyajan päästölaitteet mukaan sekoittamaan pakkaa.
 
En ole todellinen specialisti, mutta onkohan niin että tässä taas tarkoitetaan että lämä on tiskissä koko ajan? Mittauksia ja tapoja on moneen tarpeeseen. Mutta jos mittaus tehdään kaikkien vaatimusten mukaan, miksi ei kelpaa. Jos täyttää säädökset, älkää saatana itkekö. Sitten tehdään uudet säännökset jotka menee ok. Siihen asti ajelen vittu vaikka vanhalla Warppurilla vähän vahvemmilla öljyseoksilla kunnes kielletään. Yrittäkää mielummin vähentää päästöjä: Kiina, Brasilia ja Intia niin pääsette parempaan tulokseen joskin hengettömänä ja ehkä ilman päätä.(Toivottavasti).
 
Kiinan, Brasilian ja Intian vehkeiden päästöjen vaikutus meidän terveydeen on häviävän pieni. Täällä ajelevien vehkeiden vaikutus meidän täällä elävien terveyteen varsinkin kaupungeissa on ihan mitattavissa oleva.

Sitten taas meidän päästöillä ei ole juuri mitään vaikutusta ilmaston lämpenemiseen.

Tässä on kaksi eri asiaa jotka pitäisi eriyttää kun puhutaan päästöistä, ekologisuudesta, ilmaston lämpenemisestä jne.

CO2 päästöt on globaalilla tasolla asia mitä pitää vähentää, sillä sen suurin vaikutus on globaalilla skaalalla.

Typen oksidit, hiilivedyt ja pienhiukkaset taasen ovat päästöjä joita pitää ihan paikallisella tasolla vähentää, sillä ne vaikuttavat siinä lähialueella missä päästöt syntyvät.
 
Kiinan, Brasilian ja Intian vehkeiden päästöjen vaikutus meidän terveydeen on häviävän pieni. Täällä ajelevien vehkeiden vaikutus meidän täällä elävien terveyteen varsinkin kaupungeissa on ihan mitattavissa oleva.

Sitten taas meidän päästöillä ei ole juuri mitään vaikutusta ilmaston lämpenemiseen.

Tässä on kaksi eri asiaa jotka pitäisi eriyttää kun puhutaan päästöistä, ekologisuudesta, ilmaston lämpenemisestä jne.

CO2 päästöt on globaalilla tasolla asia mitä pitää vähentää, sillä sen suurin vaikutus on globaalilla skaalalla.

Typen oksidit, hiilivedyt ja pienhiukkaset taasen ovat päästöjä joita pitää ihan paikallisella tasolla vähentää, sillä ne vaikuttavat siinä lähialueella missä päästöt syntyvät.
Niin, ja Suomi siis mielestäsi pelastaa maailman tai omalla esimerkilläsi tekee sen?
 
Me yksistään ei tätä maailmaa pelasteta, mutta voidaan edesauttaa sitä.
 
En ole todellinen specialisti, mutta onkohan niin että tässä taas tarkoitetaan että lämä on tiskissä koko ajan? Mittauksia ja tapoja on moneen tarpeeseen. Mutta jos mittaus tehdään kaikkien vaatimusten mukaan, miksi ei kelpaa.

Mistäs tämä on alkanut... siis jos mittaus tehdään vaatimusten mukaan, niin tottakai auto kelpaa käyttöön. Ongelmahan on se, että Suomessa kukaan ei yksityiselle tällaista mittausta tällä hetkellä tarjoa ja toiseksi, että ainakin vielä viime vuonna VTTn sivuilla oli muistaakseni, että mittauksen hinta oli 3000 € + ALV. Se vie halut köyhiltä tunaajilta aika äkkiä, jos tavoitteena on pieni säästö kulutuksessa, mutta sittemminhän he ovat selkeästi sanoneet, etteivät tarjoa palvelua yksityisille eli se ei ole edes rahasta kiinni.
 
Eli se syy sitten autotehtaalle on omiin tuottoihin liittyvä: tarjotaan halvemmalla tuhnumpi moottori niille jotka haluaa halvalla, ja sitten kerätään ylimääräiset rahat niiltä jotka haluaa tehoa?
Tesla tekee ihan samaa uudella tavalla kun voi jälkeenpäin ostaa tehopäivityksen. Ja nyt taisi tulla jenkeissä myös ”energy boost” jolla lisää rangea. Ihan hyvä idea mutta voi tietysti jotain harmittaa kun softan pitäisi olla ”ilmaista”.
 
Tesla tekee ihan samaa uudella tavalla kun voi jälkeenpäin ostaa tehopäivityksen. Ja nyt taisi tulla jenkeissä myös ”energy boost” jolla lisää rangea. Ihan hyvä idea mutta voi tietysti jotain harmittaa kun softan pitäisi olla ”ilmaista”.
Ei tuo uutta ole. Esim Ford on tehnyt tuota tehomalleissaan varsin usein. Osaan pelkkä softa, osaan jotain pientä kuten ilmansuodatinta tms vaihtoon, mutta takuu pysyy ja teho nousee.
 
Ei, vaan kuten kerroin hiukkassuodattimeen ei koskettu, ei turboon eikä koko pakoputkkeen, optimointi kuten jo nimikin kertoo on se että säädöt otimoidaan ko. Yksilöön dynamometrissä: Ajoitus, syöttö ym. Mitä missäkin merkissä on säädettävissä. Tehtaan MAP:it on karkeita jotka läpäisee säädökset mutta niitäkin voi asioihin perehtynyt asiantuntija parantaa, palotapahtuman hienosäätö/optimointi.
Ja kyllä minun järkeni sanoo että jos kulutus pienenee ja tehot nousee on palanistapahtuna täydellisempi/puhtaampi. Mutta onhan niitä joiden mielestä perse tulee puhtaammaksi ruoholla kuin WC-paperilla.

Harmi kun tähä tietotaitoa ei hyödynnetty taannoisella lausuntokierroksella kun ohjelmointien tulevaisuudesta päätettiin. Tämän maan kovimpien optimoijien näkemykset eivät paljon painaneet kun optimoinnit päätettiin kieltää. Asia kannattaisi ottaa uudestaan pöydälle jos autokohtaisilla optimoinneilla voitaisiin saavuttaa positiivisia ympäristövaikutuksia.

Mahtaakohan autotehtaiden insinööriarmeijoilla olla liikaa vai liian vähän mielikuvistusta, jos tällä sektorilla on pitänyt kusetukseen ryhtyä?
 
Ilmeisesti vaihteistojen ohjelmointi (TCU) on edelleen sallittua. Ajoneuvolaissa puhutaan päästömanipulaation kohdalla "moottorin ohjausjärjestelmästä". Vaikka toki TCU-ohjelmoinnillakin on vaikutusta päästöihin, jos enemmän annetaan kierroksia.

Tuli vaan mieleen, kun ainakin VAG:n 2.0 TDI ja DSG -kombo on sellainen nykyään, että yrittää jyristä isolla vaihteella jopa 1100 rpm alkaen.
Onko jollain hajua, kuinka paljon polttoaineen kulutusta lisää, jos vaihtopisteitä nostetaan esim 150-250 rpm verran? 0,2 l? 0,5 l? 1,0 l?

Ja joo, vähemmän yllättäen myös moottorien ohjelmointeja edelleen saa tiskin alta kysymällä, vaikka osa paikoista onkin lopettanut. Kuulemma vaan nuo softalisenssit millä tehdään custom-tuunauksia ovat niin kalliita, että ei sitten oikein lyö leiville, jos asiakkaita ei saa entiseen malliin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vaan mieleen, kun ainakin VAG:n 2.0 TDI ja DSG -kombo on sellainen nykyään, että yrittää jyristä isolla vaihteella jopa 1100 rpm alkaen.
Onko jollain hajua, kuinka paljon polttoaineen kulutusta lisää, jos vaihtopisteitä nostetaan esim 150-250 rpm verran? 0,2 l? 0,5 l? 1,0 l?

Ja joo, vähemmän yllättäen myös moottorien ohjelmointeja edelleen saa tiskin alta kysymällä, vaikka osa paikoista onkin lopettanut. Kuulemma vaan nuo softalisenssit millä tehdään custom-tuunauksia ovat niin kalliita, että ei sitten oikein lyö leiville, jos asiakkaita ei saa entiseen malliin.

0,1L?


Mainostavat, että Volkswagen konsernin bensa-autoihin saa laillisen ohjelmoinnin.. onko joku sellaisen ottanut?
 
Siis mitä hulluus tää nyt on... Eli kiellettiin yksinkertaisesti melkein kaikki harrastus autot?

Just kun oma elämätilanne näyttää siltä että vois miettiä projektiauton hankkiminen... noh ei kai sitten :(
 
No rajoitettiin kunnolla sitten. Jos ECU ei saa ohjelmoida niin moottorille ei voi tehdä juuri mitään.

Ei ole kielletty tai rajoitettu yhtään mitään. Asetettiin vain mahdolliset sanktiot jo ennestäänkin kielletylle toiminnalle. Ts. Kaikkia mitä on voinut laillisesti ennenkin virittää, niin saa myös jatkossakin virittää.
 
No rajoitettiin kunnolla sitten. Jos ECU ei saa ohjelmoida niin moottorille ei voi tehdä juuri mitään.
Kai sitä voi hioa imu- ja pakokanavia paremmin virtaaviksi ja fiilistellä mielessä että taas tuli 5 hv lisää vaikka ei oikeasti tullut!

Ahdettu auto niin et saa periaatteessa vaihtaa edes ilmansuodatinta.
 
Ei ole kielletty tai rajoitettu yhtään mitään. Asetettiin vain mahdolliset sanktiot jo ennestäänkin kielletylle toiminnalle. Ts. Kaikkia mitä on voinut laillisesti ennenkin virittää, niin saa myös jatkossakin virittää.


traficomin asiantuntija väittää kyllä muuta. Mutta toivottavasti olet oikeassa.
 
Mitäs se asiantuntija väitti?
Katso videota, aika paljon se väittää. Mutta esimerkiksi sitä että jos ohjelmoit ECUta se pitää olla tyypihyväksytty softalla, jos ei ole niin sakko uhkaa. Toki sitä ei voi vielä todistaa millään mutta tulossa on.

Eikä puhuta vaan tehonlisäystä, esim mulla on nyt viallinen ECU ja EWS, ja halvin ja hauskin tapa korjata olisi Speeduino eli Arduinolla koska nörtti :)
Ei tehonlisäystä tai mitään, vain toimiva ECU viallisen paikaan, koska BMWn oma ECU ja EWS maksaisi enemmän kuin koko auton... Tähän on tietysti mahdotonta saada mitään tyyppihyväksymys ja toisin kuin vaikio ECU on tosi helppo todistaa jo silmällä että nyt on laitettu "laiton osa" paikalle.

Edit:
Uuh nyt meni kyllä rivit sekaisin, sori, ruotsinkielinen täällä harjoittelee :D
 
Viimeksi muokattu:
Kuka sen huomaa jos vähän ohjelmoit? Ja jos huomaaakin niin ohjelmat ajettu sisään joskus 5v sitten.
No kun mulla oli haaveena kokeilla rakentaa Speeduino, eli arduinolla tehty ECU, sen kyllä huomaa jo silmällä katsomalla :D
Ja koska sillä on ihan oma open source softa joka voi säätää mitä tahansa niin eihän tuo voi täyttää heidän tyyppivaatimuksia nyt...
 


traficomin asiantuntija väittää kyllä muuta. Mutta toivottavasti olet oikeassa.


Tuossa puhutaan kokoajan uudemmista autoista joiden softia ei ole ennenkään saanut laillisesti peukaloida ilman kalliita päästömittauksia. Aikasemmin vain ei ole ollut mitään virallista linjaa moisten sakottamiselle ja se tuli nyt uutena asiana. Autoja saa rakentaa ihan entiseen tapaan sen mukaan mitä laki autojen rakenteen muuttamisesta sallii. Käytännössä siis puhutaan alle 2000- lukuisista autoista joiden kanssa on vapaampaa, pois lukien pelkät etanolikonversiot.
 
No kun mulla oli haaveena kokeilla rakentaa Speeduino, eli arduinolla tehty ECU, sen kyllä huomaa jo silmällä katsomalla :D
Ja koska sillä on ihan oma open source softa joka voi säätää mitä tahansa niin eihän tuo voi täyttää heidän tyyppivaatimuksia nyt...
No joo sitten voi olla haasteellisempaa jo. Helpoimalla päässee kun keksii katsastukseen vakiota vastaavan kokoonpanon tms. ettei turhia kysymyksiä synny.
 
Mahtaakohan autotehtaiden insinööriarmeijoilla olla liikaa vai liian vähän mielikuvistusta, jos tällä sektorilla on pitänyt kusetukseen ryhtyä?
Noita kaikenlaisia autoja 30- luvulta 2010- luvulle ihmetelleenä jokasta yhdistävä tekijä on halpuutus riippuen aikakaudesta millon missäkin kohdassa autoa. Jos autotehdas kusettamalla voi käyttää halvempia epätarkempia antureita ja tehä softastapurkeista halvempia, softa kartoista jotain one size fits all tyyppisiä, saada mitatun kulutuksen alas ja tehot ylös, ja pääsee odotetusti halvemmalla noin vrt. sanktiot niin sillon se kusettaa. Toi ei ole insseistä kiinni kaikki.

Noita halvalla miljoona tehtyjä vehkeitä pystyy ihan joka aikakauden tuotoksena parantamaan autotalliseppä verrattaen helposti tiettyyn rajaan saakka, veikkaan myös ympäristön kannalta ajateltuna. Se seppä ei vaan toimi massateollisuuden ehdoilla ja päästömittaukset on aika kalliita tehtäviä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 980
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom