• Huom! TechBBS-foorumi on päivitetty uusimpaan Xenforo 2.1-versioon. Kyseessä oli iso päivitys, jonka seurauksena ulkoasu täytyy työstää kokonaan uudelleen, lisäosat päivittää ja toiminallisuuksia säätää. Päivityksen jälkeinen työ ja viilailu jatkuu kulisseissa ja palautetta voi antaa palautealueella, kiitos.

Moottorin ohjelmointi

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 019
Tässä ketjussa keskustelua moottorin ohjelmoinnista, niitä tekevistä yrityksistä, kokemuksista ja muusta aiheeseen liittyvästä.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
439
No tuon erikoismoottorin omistaja on Petri "Porkkis" Airaksinen, ammattitaitoa tuskin tarvitsee epäillä. Google auttaa jos nimi ei kerro jo tarpeeksi.
 

shakal

RGB ON
Tukijäsen
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
875
Sen verran kauan olen Porkkiksen tuntenut ja häneltä yhden autonkin ostanut, että kykenen sanomaan ettei suomesta parempaa tietotaitoa Audeista saa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
69
Kannattaa kiertää se ohjelmointipulju, joka lupaa yli 200hp. Vääntöä saat kyllä reilusti enemmän kuin 390nm ja kestää ongelmitta.
Käytän ja suosittelen. http://erikoismoottori.fi/wp/wp-content/uploads/2017/07/2.0tdi_110kw_cjcd.jpg

Kuva omasta käyttövaunusta.
katso liitettä 126481
katso liitettä 126482

Tekisi mieli vaihtaa. Vag tietysti seuraava kun Insignia B:hen ei saa sopivaa voimalinjaa kohtuurahaan.
Komean näköinen. Minkä kokoiset vanteet ja onko madallussarja / jouset? Suunnittelin itseasiassa huomenna vieväni tuohon EcuHelsinki puljuun, käyttävät Celtic ohjelmia kaiketi. Sieltä sanoivat, että saisi 202hp/390nm. Dynosta en viitsi maksaa 150€, joten ihan mutuksi jää lopputulema sitten.. :)

Edit: Tässä tuo pulju. Facebookissa seurailen. Melko aktiivisesti päivittävät säädettyjä autoja tuonne FB:hen ja asiakaskirjo näyttäisi olevan melko laaja. Celtic Tuning | ECU Helsinki
 
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
1 306
Komean näköinen. Minkä kokoiset vanteet ja onko madallussarja / jouset? Suunnittelin itseasiassa huomenna vieväni tuohon EcuHelsinki puljuun, käyttävät Celtic ohjelmia kaiketi. Sieltä sanoivat, että saisi 202hp/390nm. Dynosta en viitsi maksaa 150€, joten ihan mutuksi jää lopputulema sitten.. :)

Edit: Tässä tuo pulju. Facebookissa seurailen. Melko aktiivisesti päivittävät säädettyjä autoja tuonne FB:hen ja asiakaskirjo näyttäisi olevan melko laaja. Celtic Tuning | ECU Helsinki
Jos VAG:ine niin Motorbitille vaan. Tekee custom softan joka on pirun hyvä ja saat dynolaput mukaan. Ei ota enempää kuin moottori ja voimansiirto kestää ja tehoalue on hyvin toimiva ja laaja. Kävin itse tuolta Octaviaan softat aikanaan ja ei voinut olla kuin tyytyväinen palveluun hintaan ja tuotteeseen.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
69
Jos VAG:ine niin Motorbitille vaan. Tekee custom softan joka on pirun hyvä ja saat dynolaput mukaan. Ei ota enempää kuin moottori ja voimansiirto kestää ja tehoalue on hyvin toimiva ja laaja. Kävin itse tuolta Octaviaan softat aikanaan ja ei voinut olla kuin tyytyväinen palveluun hintaan ja tuotteeseen.
Perskule. Tuli vähän laiskasti tehtyä taustatyötä ja otin ensimmäisestä melkeinpä mikä vastaan tuli. Tuo on jo varattu ja maksettu, joten pakko ottaa tässä kohtaa tuolta ellei lähde sitten säätämään. VAG kone tosiaan, 2.0tdi 150hp. Noo, jos siitä vakiota mukavampi tulee niin menkööt. 500€ ne tosta lystistä ottaa.

Edit: Kattelin tuota Motorbit yritystä ja sen sivustoa. Varmasti hyvää palvelua ja osaava pulju, mutta mikä hitto siinä on niin vaikea laittaa sivustolle hinnastoa tai esimerkiksi automallikohtainen haku jolla saisi suuntaa antavasti katsottua mitä mistäkin vehkeestä saa irti.. Erityisesti hinnasto.
 
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
1 306
Perskule. Tuli vähän laiskasti tehtyä taustatyötä ja otin ensimmäisestä melkeinpä mikä vastaan tuli. Tuo on jo varattu ja maksettu, joten pakko ottaa tässä kohtaa tuolta ellei lähde sitten säätämään. VAG kone tosiaan, 2.0tdi 150hp. Noo, jos siitä vakiota mukavampi tulee niin menkööt. 500€ ne tosta lystistä ottaa.

Edit: Kattelin tuota Motorbit yritystä ja sen sivustoa. Varmasti hyvää palvelua ja osaava pulju, mutta mikä hitto siinä on niin vaikea laittaa sivustolle hinnastoa tai esimerkiksi automallikohtainen haku jolla saisi suuntaa antavasti katsottua mitä mistäkin vehkeestä saa irti.. Erityisesti hinnasto.
Kaveri on tekniikan perään, ei sivujen perään. Valitettavasti. 540e (uomattavasti vähemmän kuin kilpailijat ja mukana oli vielä dyno) maksoin omasta custom softasta dynottuna ennen ja jälkeen. 2.0tfsi vakio ilmoitettu 200hp/280nm dynottu 200hp ja olikohan 320nm tms. Miedonnetulla softalla (ei tietoa auton aiemmasta historiasta) 242hp/383nm ja jäi varaa ottaa ilman muita muutoksia sinne 250hp/400nm ja sen jälkeen olisi pitänyt vaihtaa downpipe niin olisi saanut 275hp/400nm ja kytkimen kesto olisi ollut rajoittamassa vääntöä. Ja rahat takaisin takuu jos ei jälki miellyttänyt.

Edit nyt muistan. Oli 540e ei 640e
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
69
Vähän nyt harmittaa. Tuusulaan olis ollut vielä lyhyempi matkakin :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
121
Vähän nyt harmittaa. Tuusulaan olis ollut vielä lyhyempi matkakin :D
Eikös se Celticin FB sivu ainakin aina mainosta, että rahat takaisin jos ei miellytä?
Tämmöisen kuvan olen ainakin itse saanut heistä.

E: Lukeehan se tuolla sinun laittamassa linkissäsikin. Alla suora lainaus heidän sivuiltaan:
Annamme töillemme täyden 14pv tyytyväisyystakuun, tai saat rahasi takaisin.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
69
Eikös se Celticin FB sivu ainakin aina mainosta, että rahat takaisin jos ei miellytä?
Tämmöisen kuvan olen ainakin itse saanut heistä.
Kyllähän ne mainostaa. Saisi tuon varmaan peruttuakin vielä, mutta ei sitä tässä kohtaa oikeen kehtaa saatika jaksa, että turha se sinällään on valittaa. Lähinnä totesin vain, että harmi ettei aikasemmin osunut silmään. Kertoilen kokemuksia sitten siltä varalta jos joku miettii tuota puljua. Dynopapereita ei sitten ole, mutta kaitpa sen persedynolla jossain määrin tuntee, että miten purkki rullaa :vihellys:
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
47
Kyllähän ne mainostaa. Saisi tuon varmaan peruttuakin vielä, mutta ei sitä tässä kohtaa oikeen kehtaa saatika jaksa, että turha se sinällään on valittaa. Lähinnä totesin vain, että harmi ettei aikasemmin osunut silmään. Kertoilen kokemuksia sitten siltä varalta jos joku miettii tuota puljua. Dynopapereita ei sitten ole, mutta kaitpa sen persedynolla jossain määrin tuntee, että miten purkki rullaa :vihellys:
Voimaa saa varmasti ja huomaat sen persdynolla. Sen voiman voi ottaa fiksulla tavalla tai vähemmän fiksusti. Jotkut tekijät tietävät mitä tekevät ja tekevät ohjelmansa itse. Toiset osaavat ladata ohjelman, jonka joku on jossain tehnyt, palvelimelta ja työntää OBD:n yli auton ecuun. Esim. Erikoismoottori tai Motorbit kuuluvat ensimmäiseen ryhmään.

Jos kuitenkin päädyt tuon softan ottamaan, voin antaa oman auton samalla keikalla koeajattavaksi. Asun melkein naapurissa. Kerro samalla terveisiä, että ei kannata koeajattaa softattuja autoja viereisellä kadulla, siinä on 40km/h rajoitus. Kertonee jotain ammattitaidosta jos logit otetaan 40km/h kadulla kakkosella vedättämällä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 426
Osaisikohan tuo Motorbit softata myös 35i-mottisen neliveto Bemarin...?
 
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
1 306
Osaisikohan tuo Motorbit softata myös 35i-mottisen neliveto Bemarin...?
Kaverilla oli ennen ainakin Z4 3.0 jota oli kokeillut softata. Eli laitteet on ainakin ollut. Pari hassua heppaa oli kuulema jätetty vaparista helposti otettavaksi joten totesi ettei hyödyn arvoista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 426
Kaverilla oli ennen ainakin Z4 3.0 jota oli kokeillut softata. Eli laitteet on ainakin ollut. Pari hassua heppaa oli kuulema jätetty vaparista helposti otettavissa.
Mä olen sinne jo ollut yhteyksissä ja kerrottu, että koneesta pitäisi saada vakio-osilla noin 355-360 hv ja vääntö nousee 80-90 Nm vakiolukeman päälle. Hinta karvan alle 600 mittauksineen. Asiaa hidastavana tekijänä lähinnä ollut se, että ovat asentamassa nelivetodynoa, joka ei ollut valmis viime kerralla kun kysyin.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
639
Kyllähän ne mainostaa. Saisi tuon varmaan peruttuakin vielä, mutta ei sitä tässä kohtaa oikeen kehtaa saatika jaksa, että turha se sinällään on valittaa. Lähinnä totesin vain, että harmi ettei aikasemmin osunut silmään. Kertoilen kokemuksia sitten siltä varalta jos joku miettii tuota puljua. Dynopapereita ei sitten ole, mutta kaitpa sen persedynolla jossain määrin tuntee, että miten purkki rullaa :vihellys:
Otat muutamia kiihdytyksiä videolle, esim. 80-120 ja 100-160. Helppo sit vertailla lastutettuun.
PS.nuo Celticin ohjelmat lupaa sit 5-10% enemmän tehoa, kuin muut valmistajat.
Voimaa.com ja digituning lupaa 2.0tdi koneesta 180/380
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
121
^Mikä kone sun Volvossa on?
Omassa se 190hp D4 ja vaikka onkin etuveto niin joku perverssi halu ois laittaa siihen vielä vähän lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 646
Mitenkähän tuoreen dieselin ohjelmoinnissa käy saastelaitteille? Meneekö ne tukkoon nopeammin?

Erikoismoottorin heppu tarjos ohjelmoinnin 550 eurolla ja totes että jos voi pariks päivää jättää auton niin olis jees, kun on ihan uusi kone hänelle. Kuulosti ihan vakuuttavalta :)
Luulisi että saisi ohjelmoitua niinkin, että ei saastelaitteet tukkeentuisi. Ainakin viritys varaa tuossa D2 120hv moottorissa luulisi olevan hyvin.

Osasiko ne siellä erikoismoottorilla vastata tuohon mitään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 283
Tekis kyllä mieli käydä softauttamassa tuo katiska nyt, kun takuu mennyt. Vaparihan se kyllä on, mutta softalla kuristettu sellainen. 120hv Skyactiv-G on mekaanisesti täysin sama kuin tehtaan 165hv versio.

Turbotec | Tuning database – Mazda

180 luupäätä tarjoaa useampikin softaaja tuosta. Olisipahan ainakin yläkierroksilla vetoja eikä sitä kuollutta kohtaa vedossa kuten nykyään.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
300
92-98 vm Fordin ECUihin saa kysellä neuvoja jos tarvetta.
Xanthe_

eBayssahan näihinkin myytävissä on tyyliin nostettu kierroksen rajoitinta vaan ja isketty pääsytytyskarttoihin lisää arvoa mutta unohdettu kaikki ne funktiot ja lisäparametrit, jotka sekoittaa ne muutokset (jos lastuttamaan alkaa niin pitää pakottaa käyttämään vain yhtä karttaa ja ottaa Funktioita ja parametrejä pois -- myös Adaptive Control ettei auto ala sekoittamaan kalibrointi vaiheessa). Samalla kun tutustuin niin opin miksi Fordi lämpeni talvella hyvin ja nopeasti -- kyseisissä olosuhteissa sytytysennakko oli vain 3 astetta tyhjäkäynnillä kylmänä.

RE85 muutos tapahtuu simppelisti noin 3 parametrin muutoksella ja done.

Fordi kehitellyt joitain toimintoja mut sit jätti tuotanto vaiheessa pois kuten "Repetitive Spark", joka olisi ollut vahvistettu kipinä pienille kierroksille -- sytytyspuola tuki tätä myös. Ehkä noihin turbo vehkeissä ollut sit käytössä.


Allekirjoitan että kannattaa mennä niille jotka tietää auton ohjausyksikön eikä käytä noita valmiita random virityksiä puolasta/virosta jne. (ellei oikeasti tunnettu firma jolla yhteyksiä NDA alaiseen materiaaliin autoyhtiöiden teknologiaan jolloin ne tietää mitä tehdä assembly taitojen lisäksi.).


Jätetään MegaSquirt omaan arvoon eiks jeh? Sellainen raakele vimpula.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
59
Kuka tahansa onnistuu siinä, eri asia miten hyvin. Tuo erikoismoottorin jamppa ainakin tekee softan taatusti käsin ja tyytyväisyystakuu.

Seuraava ääripää on sitten nää bsr rica hypertuning paskakikkareet joissa pääpaino on se että kuhan puskee mustaa niin on hyvä. :D

Katotaan ton jälkeen jos ei ole hyvä, niin vois kysellä muualta. Onkos noi varmasti tehnyt VEA-koneita? Ne vanhemmat 2-litraiset dieselit oli 5-mukisia, ja nää uudet 1.5-2.0 3/4-mukiset on VEA-koneita sitten. Ei ole kauhean vanhoja vielä liikenteessä.
Aamulla tuli lähdettyä 6.05 ajamaan Tampereelle, noin tunti sitten tultu takasin. Mitä siellä? Katottiin onko VEA:ssa reservissä lisää poneja.

Lisäätehoa.fi (Volvotdi) teki asteittain hiukan kireämpää softaa. Ensin mietoa, hiukan kireempää ja sitten tää mikä tähän jätettiin. Jonkun verran tuli lisää ja jonkun verran saisi lisää jos poistaisi dpf:än. Mutta kun on ehjä niin ite haluan sen siellä pitää.


Softaa menossa sisään.


Aikanaan silloin huhtikuussa HRRS aikaan kävin aamusta lastutus ajatuksissa ja silloin töksähti homma siihen että on Denso eculla tää auto. Kuten ilmeisesti kaikki VEA:at on. Eikä pystytty tuolloin tekemään muuta kun vakion mittaus joka oli tälläinen.


17.7 kävin uudelleen lastutus aikeissa joilloin oli jo laitteisto kypsä ja saatiin ecu unlockattua ja softatiedot luettuu ja tehtyä softa. Kuitenkin auto herjasi silloin erroria ja toimi vakiona vaikka olikin virisofta sisällä.. Ajettiin vakio softa takaisin ja lähdin kotiin. Tällä kohtaa tiedustelua softa laitteiston tarjoajaan.. Kuitenkin 20.7 otti volvotdi yhteyttä ja ilmoitti et nyt onnistuu ja softauslaitteissa oli bugi.. Nyt sitten on käyty softaamassa ja tälläinen siitä tuli paperille.


Eli vakiona mitattiin 196hp ja 384nm nyt mitattiin softattuna 258hp ja 540nm
Ero 62hp & 156nm
Kulkupuoli muuttui huomattavasti, mm. yrittänyt laskea videolta eroa kiihtyvyyden suhteen. Vakiona 0-100km/h ~8sec ja softattuna ~7sec.

Videon tulee jossain kohtaa kun saadaan editoitua materiaali jonka tänään
Kaikesta päätellen tyytyväisiä on oltu.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
639
Tekis kyllä mieli käydä softauttamassa tuo katiska nyt, kun takuu mennyt. Vaparihan se kyllä on, mutta softalla kuristettu sellainen. 120hv Skyactiv-G on mekaanisesti täysin sama kuin tehtaan 165hv versio.

Turbotec | Tuning database – Mazda

180 luupäätä tarjoaa useampikin softaaja tuosta. Olisipahan ainakin yläkierroksilla vetoja eikä sitä kuollutta kohtaa vedossa kuten nykyään.
Kaveri käytti 605 2.5td pösön turbotecilla, 190/403. Oli erittäin tyytyväinen, ja karalahan on kyllä yksi pätevimpiä ohjelman tekijöitä Suomessa.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
56
Turussa LMS racing laittoi 3.0 tdi-audiin softan.
236/500 => 297/600
Muistaakseni maksoi 800€
Tästä ei mitään valittamista.

Myöhemmin pyydettiin tarjousta 3.0 biTdi softalle mutta pyysivät pari tonnia joten auto päätyikin Suomenlahden toiselle puolelle eikä viron poikien työstä ole mitään valittamista.

Edit: jälkimmäisen auton hintaan olisi kuulunut myös softa vaihdelaatikolle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 515
Itselleni ei uusien autojen softaamiset ole kovin tuttuja. Yksi kaveri noita mäntsälässä vääntää tosin ja se kertoi, että tekee hommaa juuri niin, että jonkun tunnetun tekijän ohjelma asennetaan netistä sinne purkkiin ja siitä menee sit lisenssimaksut sinne softan tekijälle ja softaajalle jää oma palansa kakkua. Tais olla 500€ säädöstä n. puolet sitä rojaltia.

Oma harrasteauto (nissan) on sen sijaan softattu ihan orkkisecua käyttäen, jonne on asennettu normaalin jälkikirjoitettavan eprom chipin lisäksi piirisarja, joka sallii muutosten kirjoittamisen chippiin auton dataväylästä. Nämä säädöt tehdään sitten ihan penkissä niin, että säätäjä ajaa erilaisella kuormalla vetoja ja säätää koneen. Omat säädöt teetin AMW:llä lappeenrannassa ja siellä ainakin montaa aftermarket ecua mainostettiin.

En sinänsä usko, että vakioautolle noi valmissoftat olisi mitenkään huonoja, koska osat jne on niin vakiokamaa, että koneista saadaan "luotettavasti" kokemusperusteisesti tietyllä säädöllä hyvä lopputulos. En tiedä maksaako vaivaa säädättää "uniikisti" tollanen perusauto, mutta onhan se tietysti aina eriasia jos säätö hierotaan viimesen päälle. Epäilen vaan, että perusautojen tapauksessa edes itse ohjelmat tekevä henkilö dynon kanssa suomessa pääsee niin viimesen päälle säätämään softan, että voisi tarjota sitä ainakaan edullisemmin kuin nuo valmissoftia laittavat. Ongelmana on se, että aika on rahaa ja kelvolliseen lopputulokseen päästään suht nopeasti, mutta kaiken hierominen viimesen päälle vie paljon aikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 840
Vakiokoneessa pitäisi "bulkkisoftien" toimia ihan hyvin, toki kannattaa ottaa huomioon että niitäkin toimittaa useampi firma. Itsellä ei näistä tosin ole kokemusta mutta tässä käsityksessä olen.

Muuten sitten on tekijöitä ja "tekijöitä". Hyvät nimet yleensä tiedetään merkkifoorumeilla jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 208
Miten nuo itse säädöt tekevät firmat suorittaa tuon säätämisen? Soppaa ja painetta niin kauan lisää että jompi kumpi kyykkää tai lämmöt karkaa, siitä sitten hieman pois? Pelkästään 100 % kaasulla vai hierotaanko osakuormat ja muut tilanteet myös?

Ite olen tuota MP:n ecua vähän säädellyt lähinnä sillä mielellä että edes seoksen saisi suurinpiirtein kohdalleen. Tuollaisen WOT/100%TPS kartan tekee aika nopeasti muutamalla rykäsyllä mutta muuten ajettavuutta kun alkaa hieromaan niin siinä menee aikaa ja tupakkia. Tietty modifioimattomassa autossa kaikki muut tilanteet pitäisi olla tehtaalta tullessa kunnossa ja vain huipputehoa haettanee.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 725
Onko kukaan ohjelmoittanut (päästöpäivitettyä) Octavia 1.6 TDI:tä (CAYC) ja löytyykö kokemuksia/kommentteja? Motorbitin sivua selaillessa selvästi ovat perehtyneet aiheeseen ja kuuleman perusteella työn jälki on laadukasta. Vähän houkuttelisi kutkutella tuosta perhefarkusta potentiaalia esiin, muttei kuitenkaan tekniikan keston/luotettavuuden kustannuksella.
 

shakal

RGB ON
Tukijäsen
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
875
Miten nuo itse säädöt tekevät firmat suorittaa tuon säätämisen? Soppaa ja painetta niin kauan lisää että jompi kumpi kyykkää tai lämmöt karkaa, siitä sitten hieman pois? Pelkästään 100 % kaasulla vai hierotaanko osakuormat ja muut tilanteet myös?

Ite olen tuota MP:n ecua vähän säädellyt lähinnä sillä mielellä että edes seoksen saisi suurinpiirtein kohdalleen. Tuollaisen WOT/100%TPS kartan tekee aika nopeasti muutamalla rykäsyllä mutta muuten ajettavuutta kun alkaa hieromaan niin siinä menee aikaa ja tupakkia. Tietty modifioimattomassa autossa kaikki muut tilanteet pitäisi olla tehtaalta tullessa kunnossa ja vain huipputehoa haettanee.
Valmiissa ECU:ssa jossa mapit on jo tehtaalta kohdallaan, niin ei sinun tarvitse säätää osakuormia ym kohdalleen, koska ne ovat jo.

Oman auton ecu säädettiin aika pitkälti kakkosvaihteella 2krpm -> 8krpm WOT. Katsotaan mitä nakuanturi sanoo ja hierontaa. Tämä nyt todella lyhyesti kirjoitettuna, en jaksa alkaa satuilemaan. Toki toimenpiteiden jälkeen kannattaa varsinkin turbovehkeissä katsoa ettei suuremmilla vaihteilla kuormaa annettaessa ahdot karkaa tai nakuanturi ala herjaamaan.



Jotain aiheeseen liittyviä omia kuvia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
46
Volvo V60 2.0, 5 cyl. D4, my. 2014. Yritän tutkia eri paikoista ohjelmointia, mutta en tunnu löytävän omalle moottorikoodille tarjontaa. VIN: YV1FW88A0XXXX.
Jos oikein googlea tutkin niin moottorikoodi olisi 88 (vai 88A0)?
edit. löytyihän se, eli 88
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 208
Valmiissa ECU:ssa jossa mapit on jo tehtaalta kohdallaan, niin ei sinun tarvitse säätää osakuormia ym kohdalleen, koska ne ovat jo.

Oman auton ecu säädettiin aika pitkälti kakkosvaihteella 2krpm -> 8krpm WOT. Katsotaan mitä nakuanturi sanoo ja hierontaa. Tämä nyt todella lyhyesti kirjoitettuna, en jaksa alkaa satuilemaan. Toki toimenpiteiden jälkeen kannattaa varsinkin turbovehkeissä katsoa ettei suuremmilla vaihteilla kuormaa annettaessa ahdot karkaa tai nakuanturi ala herjaamaan.



Jotain aiheeseen liittyviä omia kuvia.
Tuo että voi suoraa kertoa mitä seosta haetaan on varmasti kätevä verrattuna tuohon pelkän pulssinpituuden kanssa kikkailuun.

tuneecu.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 240
...
En sinänsä usko, että vakioautolle noi valmissoftat olisi mitenkään huonoja, koska osat jne on niin vakiokamaa, että koneista saadaan "luotettavasti" kokemusperusteisesti tietyllä säädöllä hyvä lopputulos. En tiedä maksaako vaivaa säädättää "uniikisti" tollanen perusauto, mutta onhan se tietysti aina eriasia jos säätö hierotaan viimesen päälle. ...
Näin minäkin olettaisin, vaikka täällä hehkutetaankin autoyksilökohtaisia softia. Sama softa jokaisessa samanlaisessa autossa on tehtaaltakin tullessa. Miksi siis "löysät pois" -virisoftakin ei voisi olla samanlainen samanlaisiin autoihin. Asia tietysti muuttuu, jos lähdetään hakemaan viimeisiä hevosvoimia ja newtonmetrejä, mutta usein niissä tapauksissa on kannattavaa tehdä rautaankin muutoksia: isompaa turboa, vahvempaa kytkintä jne.
 

shakal

RGB ON
Tukijäsen
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
875
Mun on pakko sanoa tähän että on ne huonoja. Valitettavasti perusteluja ette tältä henkilöltä saa, ehkä googlettamalta tai minua viisaammalta joka jaksaa kirjoittaa.

Joitakin moottoreita olen joskus ohjelmoinut, kuten omiani.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 240
Mun on pakko sanoa tähän että on ne huonoja. Valitettavasti perusteluja ette tältä henkilöltä saa, ehkä googlettamalta tai minua viisaammalta joka jaksaa kirjoittaa.

Joitakin moottoreita olen joskus ohjelmoinut, kuten omiani.
Tästä voinee extrapoloida, että myös autonvalmistajan tehtaalla autoihin asentamat identtiset softat ovat huonoja. :vihellys:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 240
Ei ne ole huonoja välttämättä siksi että ne on bulkkeja. Ne on vaan yksinkertaisesti huonoja.
Luulisi, että bulkkisoftan kehittämiseen voidaan käyttää reilusti enemmän resursseja kuin yksittäisen auton softaan. Yleisen intuition mukaan suuremalla määrällä resursseja lopputuloksenkin pitäisi olla parempi. Omassa autossa on tällä hetkellä harrastajan tekemä softa, joka on ladattu lukuisiin vastaaviin autoihin. Voitaneen puhua bulkista siis, mutta kuitenkin softa on arvostettu.

Har har.

Totuus on se että myös tässä lajissa on muutama oikotie "onneen" ja aika monet niihin luottaa. Niinkun sanoin, itsellä kokemusta niinkin ison ja laadukkaan pajan kuin Sharkin softasta. Puski mustaa aivan hulluna ja lähinnä tuntui olevan typerä vääntöpiikki jotta asiakas luulee moottorin olevan tehokkaampi kun mitä se on.

Sama auto kävi sitten ammattilaisella vielä myöhemmin ja kappas kehveliä kun dynon tehot pysyi samana mutta ei puskenut enää jonnesavuja pakoputkesta.
Jos bulkista halutaan tehdä persdynoa huijaava, niin mikäs siinä, mutta ei se automaattisesti kaikista bulkeista huonoa tee. Esimerkkejä löytynee kumpaankin suuntaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 240
No, itse en lähde lottoamaan. Kun saat ammattilaisen just sun autolle tekemän softan samaan rahaan niin miksi haluaisit jonkun huonomman bulkkisoftan?

Eikä se nyt kokemuksien mukaan näytä olevan niin yksinkertaista että "kaikki tän malliset koneet on samanlaisia joten tehdään tämmönen softa". Noissa bulkeissa mennään sieltä missä aita on matalin koska sillä saa varman lopputuloksen muun laadun kustannuksella. Kun se bulkkisoftaaja osaa hädin tuskin käyttää sitä laitteistoa niin softan on oltava semmoinen että toimii suoraan aina.
Edelleen miksi siinä bulkkisoftassa mennään siitä missä aita on matalin ja customsoftassa ei?

Jos tehdään jollekin automallille bulkkisofta, myydään se 5000:een autoon, niin itse en ainakaan ymmärrä miksi sen kehittämiseen ei voisi laittaa hieman enemmän rahaa kuin yksittäisen customsoftan tekemiseen. Varsinkin jos myyntihintakin on sama.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 240
Koska sen pitää sopia 5000 autoon täysin ongelmitta, jolloin optimointitoimenpiteet on ne helpommat mahdolliset jotka toimii aina ja kaikkialla. Ei kait tossa pitäs mitään ihmeellistä olla?

Poislukien tilanteet missä vaan poistetaan valmistajan tekemä kuristus, esim. Volvon 2.4 140/170 hv koneet on täsmälleen samat mutta hiukan vain kuristettu toista versiota. Sillon ei tarvitse oikeastaan optimoida edes mitään.
Ei ehkä helpoimmat, vaan varmimmat mahdolliset, mikä toisaalta voidaan ymmärtää samaksi asiaksi. Tosiaan itse puhun "löysät pois" ohjelmista; viimeisten hevosvoimien tiristämiseen customsofta on varmasti paras vaihtoehto.

Tuossa Volvon tapauksessa on selkein esimerkki tällaisesta löysät pois -tapauksesta. Oletettavasti myös 170 hv -versiossa on jonkin verran löysää, joka voidaan ottaa myös bulkkiohjelmalla käyttöön.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 240
No ne bulkkipaskat vaan ottaa löysät pois yleensä aika universaaleilla tavoilla ja lopputuloksena on se mustaa jonnesavua puskeva auto. Tämä siis dieseleiden kohdalla.

Montako bulkkisoftaa olet ajanut omiin autoihisi vai mihin tuo sun tietosi nyt perustuu?
Jotkut autot ohjelmoidaan jo tehtaalla siten, että ne pölläyttävät jonnesavua - tai pölläyttäisivät, jos saastelaitteet eivät hoitaisi savua.

Nykyisessä on harrastajan tekemä bulkki ja ongelmitta toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 646
No, laita ens kerralla joku Sharkin tai BSR:n paskakikkare ja kerro miten hyvä oli, ja maksoi saman verran kun ammattilaisen tekemä :)

Ei se musta mihinkään hiukkasloukkuihin jää.
En nyt 100 varma ole, mutta ainakin osa mustasta savusta pitäisi jäädä hiukkasloukkuun/katalysaattoriin ja poltetaan sitten pois seuraavassa poltossa. Sen verran tiivis kumminkin se hiukkasloukku?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 840
On bulkkisoftia ja on bulkkisoftia. Ei ole kavereiden diisselit pahemmin mustaa työnnelleet.

Kannattaa nyt myös erotella sitten oikeat ecun ohjelmoinnit ja jotkut ebayn diesel "viriboksit" toisistaan..

Ainakin melko laajasti käsittääkseni osa bulkkisoftien valmistajista noita myös testaa, ainakin autoja hakevat välillä "testikappaleiksi".

Ja toki auton olisi syytä olla kunnossa bulkkisoftaakin laittaessa.

Myös "säätäjissä" on sitten eroja, ainakin siinä vaiheessa kun on enemmän muutoksia rautaan tullut. Esimerkkinä yksi tuttu, jolla isoilla suuttimilla jne. yksi jannu ei saanut tyhjäkäyntiä järkeväksi, toinen sai.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
639
Jos autoon ei tehdä lastun lisäksi muita muutoksia, niin en näe mitään järkeä custom softassa.
 
Liittynyt
24.04.2018
Viestejä
29
Audi a6 2007 2.0tfsi remmikone. Carplus turussa laittoi apr softan ja on kyllä toiminut hienosti. N.40 tuhatta km ajellut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 840
Kerrotko vähän lisää? Omaan on tulossa 120->180 hv noin suurinpiirtein. Mitäs pitäs muita muutoksia tehdä?
Taisi tarkoittaa sitä, että täysin vakioon on "turha" tehdä custom-softaa mikäli laadukasta bulkkisoftaa on tarjolla.

Vitun foorumi ja mobiili, en saa alleviivausta pois päältä :tdown::btooth:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 840
Turha tehä vaikka samalla rahalla saa ammattitaidolla tehdyn ohjelman myös? No niinno.

Ja esim. tota omaa moottoria ei ole kovin kauaa vielä maailmalle puskettu joten bulkin kokeilu olisi lähinnä typerää lottoa.
Kylläpä ne bulkit vaan yleensä on jonkin verran halvempia. Toki tapauskohtaista. Eikä mulla nyt ole tarkoitus olla sun valintaasi erityisesti kritisoida, vaan kritisoida sun paskaa yleistystä yhden paskan / ei sua miellyttäneen bulkkisoftan perusteella.

Saat varmasti myös paskan softan jos viet sen jollekkin paskalle custom-softsn vääntäjälle. Tosin jos oikein käsitin js olet porkkiksen firmaan viemässä, saat varmasti laatua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 840
Jaa katselin vielä tarkemmin ja näköjään erikoismoottori kauppaa myös apr "bulkkilastuja". Luulis olevan ihan ok laatua jos niitä Ammattimies myös kauppaa. Ja käsitykseni mukaan porkkis on nimenomaan Ammattimies isolla A kirjaimella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 840
Erikoismoottori mainostaa vakioauton ohjelmointia alkaen 300e, oletan tuon tarkoittavan nimenomaan apr-lastua vakioon. Toki kaikkiin ei niitä bulkkeja esim apr tarjoa, jolloin on pakko tehdä vakioonkin custom
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
250
No, laita ens kerralla joku Sharkin tai BSR:n paskakikkare ja kerro miten hyvä oli, ja maksoi saman verran kun ammattilaisen tekemä :)

Ei se musta mihinkään hiukkasloukkuihin jää.
Omasta volvosta hakkasin pöntön tyhjäksi niin ennen pönttöä putki oli sisältä musta ja jälkeen valkoinen. Eli kyllä se sinne jää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 646
Kyllä se dpf ainakin näyttää siltä, että musta jäisi loukkuun kiinni.

blockedDPF-1.jpg
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuja
80 315
Viestejä
1 644 114
Jäsenet
36 151
Uusin jäsen
Aaaro
Ylös Bottom