Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nyt olisi aika vaihtaa autoa. Tällä hetkellä ajelen Toyota auris hybrid farkulla. Auto on palvellut kohta neljä vuotta oikein mainiosti. Tila vain loppuu kesken. Meidän perheessä on tällä hetkellä kolme jäsentä ja keväällä sitten neljäs. Mikään ajonautinto Auris ei todellakaan ole. Seuraava auto voisi olla vähän parempi ajokokemus. Sähköauto ei sovi ajoprofiiliin, muuten hommaisin sellaisen. Olen katsellut ladattavia hybridejä. VAG konsernin autoissa on käytössä pahamaineinen yhdistelmä 1,4 tsi + dsg. Onko näissä uusissa enää ongelmia vai kannattaako ne jättää kauppaan? Bmw ja mersut ei ole minun juttu. Volvo voisi myös tulla kysymykseen. Mielellään kuuntelen mielipiteitä mahdollista vaihtoehdoista mitä muuta ovat pohtineet.
Kai ne jotain sillä välin oppivat kun käyttivät perinteisiä laatikoita välissä. Aika näyttää oppivatko tarpeeksi. Henk. koht. ottaisin mieluummin sen edeltävän Aisinin A8:n.Uusi st-line focus 155hv kiinnostaisi mutta on vaan A7 powershift laatikolla. Jossain vaiheessa ollut ainakin vähän haasteellinen mutta onkohan vuosien varrella parantunut?
Ei. Kukaan ei tällä hetkellä tiedä mitä tapahtuu. Sähköön yritetään ohjata kovasti mutta mikä lienee oikeasti se paras tai varmin tulevaisuutta ajatellen.Onko se nyt ihan varmaa että sähkö on halvin ja huolettomin vaihtoehto nyt ja tulevaisuudessa autoilla..
Kyllähän jo 10-15 tkm vuosiajolla saa nykyhinnoilla 100 €/kk eroa ja päälle polttomoottorin ja saastelaitteiston huollot ja korjaukset.
Ei tässä kauaa mene että sähköautoja saa käytettynä hyvään rahaan. Joku Polestar 2 maksaa 45 tonnia uutena eli 3-4v päästä lienee jo -50 % taputeltu.
Eihän se pakko Volvoa ole ostaa. Luotettavimmilla merkeillä hinta ei tosin tipu läheskään yhtä vauhdikkaasti, mutta akuilla on takuuta tuossa vaiheessa yli puolet jäljellä. Tällä hetkellä tuon ikäisistä sähköautoista hinta on tippunut vain vähän johtuen tarjonnan puutteesta.Kysymys kuuluu, kuka tommosta enää huolii 4-vuotiaana kun pian akku sökönä ja uus maksaa mitä, 20-30 k€...? Veikkaan, että akkujen kunto tulee heijastumaan aika lailla sähkisten hintaan, koska onhan meillä pahat olosuhteet akustoille. Vähän eri jossain Californiassa kurvailla.
Niitä tulee sitten taas niin harvoin, että dieselin käyttövoimavero tulee kalliiksi. Vuosittaiset ajot n.20k km/vuosi. Siihen vielä päälle spekulaatiot arvonalenemasta, niin kuulostaa aika riskiseltä. Nykyisellä kevythybridillä päässyt n. 5,5 l kulutukseen (80000km aikana), joka on minulle ainakin sopiva. Luulisi että plugarilla kokonaiskulutus laskisi hieman. Vai olenko hakoteillä?
SUV taitaa auttamatta kasvattaa hintaa, ainakin jos "laatua" kaipaa.Pitäisi siirtyä työsuhde autosta omaan, koska tulee ajettua työajoa sen verran paljon niin että kilometrikorvaukset olisi kannattavampaa.
Työajoa tulee siis ajettua n 35-40tkm vuodessa + 10tkm omaa. Pääasiassa pitkää matkaa, joten diesel olisi varmaan paras vaihtoehto.
Tällä hetkellä työsuhdeautona Volvo v60 D4 AWD, joka lapsiperheessä (selkä menosuuntaan turvaistuin) alkaa osoittautumaan liian pieneksi, puhumattakaan peräkontin pienuudesta. Muuten on ollut ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen.
Budjetiksi olin alunperin ajatellut max 30 000€, mutta voi tarvittaessa venyä jos rahoituksella onnistuu pitämään kulut 450€/kk.
Seuraavaksi autoa ajattelin esim Skoda Kodiaqia, mutta alkaa nykypäivänä käytetyillä olemaan kovastikin arvoa hinnoissa. Onko muita SUV tyylisiä, jotka olisi kuitenkin luotettavia ja hyviä ajetaan pitkää pätkää?
Tarkoituksena on pitää autoa n. 4-5vuotta.
V90 cross country olisi tietty pienen kynnyksen valinta V60 jälkeen mutta näköjään tarjonta vähäistä ja hinnat pitkiä. Mutta onkos Seat Tarracossa tarjolla mitään kelvollista? Sehän on aika lailla sama auto kuin Kodiaq mutta nätimmällä designillä.Pitäisi siirtyä työsuhde autosta omaan, koska tulee ajettua työajoa sen verran paljon niin että kilometrikorvaukset olisi kannattavampaa.
Työajoa tulee siis ajettua n 35-40tkm vuodessa + 10tkm omaa. Pääasiassa pitkää matkaa, joten diesel olisi varmaan paras vaihtoehto.
Tällä hetkellä työsuhdeautona Volvo v60 D4 AWD, joka lapsiperheessä (selkä menosuuntaan turvaistuin) alkaa osoittautumaan liian pieneksi, puhumattakaan peräkontin pienuudesta. Muuten on ollut ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen.
Budjetiksi olin alunperin ajatellut max 30 000€, mutta voi tarvittaessa venyä jos rahoituksella onnistuu pitämään kulut 450€/kk.
Seuraavaksi autoa ajattelin esim Skoda Kodiaqia, mutta alkaa nykypäivänä käytetyillä olemaan kovastikin arvoa hinnoissa. Onko muita SUV tyylisiä, jotka olisi kuitenkin luotettavia ja hyviä ajetaan pitkää pätkää?
Tarkoituksena on pitää autoa n. 4-5vuotta.
Tarracoa olen katsonut jonkun verran, siinä hieman epäilyttää penkit että kovin mukavat. Myöskin mahdolinen VOC /skoda connect jossa ajopäiväkirjan pito on plussaa.V90 cross country olisi tietty pienen kynnyksen valinta V60 jälkeen mutta näköjään tarjonta vähäistä ja hinnat pitkiä. Mutta onkos Seat Tarracossa tarjolla mitään kelvollista? Sehän on aika lailla sama auto kuin Kodiaq mutta nätimmällä designillä.
Edit. ja jos ilman SUV:ia pärjää niin V90 AWD:ssa ainakin tila riittää niin kuin yllä ^ ehdotellaan. Niissäkin hinnat vaan aika roimat tätä nykyä etenkin jos vähiä kilsoja ja hyviä varusteita hakee.
Pitäisi siirtyä työsuhde autosta omaan, koska tulee ajettua työajoa sen verran paljon niin että kilometrikorvaukset olisi kannattavampaa.
Työajoa tulee siis ajettua n 35-40tkm vuodessa + 10tkm omaa. Pääasiassa pitkää matkaa, joten diesel olisi varmaan paras vaihtoehto.
Tällä hetkellä työsuhdeautona Volvo v60 D4 AWD, joka lapsiperheessä (selkä menosuuntaan turvaistuin) alkaa osoittautumaan liian pieneksi, puhumattakaan peräkontin pienuudesta. Muuten on ollut ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen.
Budjetiksi olin alunperin ajatellut max 30 000€, mutta voi tarvittaessa venyä jos rahoituksella onnistuu pitämään kulut 450€/kk.
Seuraavaksi autoa ajattelin esim Skoda Kodiaqia, mutta alkaa nykypäivänä käytetyillä olemaan kovastikin arvoa hinnoissa. Onko muita SUV tyylisiä, jotka olisi kuitenkin luotettavia ja hyviä ajetaan pitkää pätkää?
Tarkoituksena on pitää autoa n. 4-5vuotta.
sähkö fiiattiPitäisi löytää talouteen kakkosauto. Ehdotuksia ja vinkkejä otetaan vastaan. Ajoa tulee n. 5000km/vuosi. Vaatimukset: Mahdollisimman luotettava, koska korjaus- ja räpellysosaamista ja mielenkiintoa täysi nolla. Hinta max. 15k€. Mielummin lähempänä 10k€. Automaattivaihteinen.
Ei tuo +300km vielä paha ole täyssähkölle. Jos ei ihan pääse ilman välilatausta niin ei laturilla todellakaan kauaa mene. +500km alkaa olla semmoinen että eroa polttikseen alkaa tulla varsinkin talvella.Muutenkin ajoprofiili on sellainen, että tulee työn puolesta käytyä säännöllisesti asiakkaiden tuotantolaitoksilla, jossa ei ole latausmahdollisuutta (ainakaan vielä). Ajoa tulee päivän aikana usein +300km. Tämä ei vissiinkään taitu vielä nykyisillä sähköautoilla talvella?
Ei. Kukaan ei tällä hetkellä tiedä mitä tapahtuu. Sähköön yritetään ohjata kovasti mutta mikä lienee oikeasti se paras tai varmin tulevaisuutta ajatellen.
Nyt olisi aika vaihtaa autoa. Tällä hetkellä ajelen Toyota auris hybrid farkulla. Auto on palvellut kohta neljä vuotta oikein mainiosti. Tila vain loppuu kesken. Meidän perheessä on tällä hetkellä kolme jäsentä ja keväällä sitten neljäs. Mikään ajonautinto Auris ei todellakaan ole. Seuraava auto voisi olla vähän parempi ajokokemus. Sähköauto ei sovi ajoprofiiliin, muuten hommaisin sellaisen. Olen katsellut ladattavia hybridejä. VAG konsernin autoissa on käytössä pahamaineinen yhdistelmä 1,4 tsi + dsg. Onko näissä uusissa enää ongelmia vai kannattaako ne jättää kauppaan? Bmw ja mersut ei ole minun juttu. Volvo voisi myös tulla kysymykseen. Mielellään kuuntelen mielipiteitä mahdollista vaihtoehdoista mitä muuta ovat pohtineet.
No se range ei todellakaan lähde muutamassa vuodessa mihinkään, ja yleisesti ottaen takuu akuissa on sen 8-10 vuotta. Leafiin saa jo koko akuston uusittua suuremmalla kapasiteetilla tuolla rahalla. Ja ihan omista kokemuksista Peugeot e-2008 vakuutukset kaikella mahdollisella extralla vuodessa on n. 600€. Toki tässä mennään teknisesti koko ajan eteenpäin, mutta tuskin kukaan harmittelee sitäkään että se 2 litrainen kone vei vuonna 2010 esim. 8 litraa bensaa ja nykyinen litrainen bensaturbo 5, eikä niitä vanhoja malleja kukaan enää halua? Vai haluaako sittenkin?Sähköautoilusta pari asiaa jotka itseäni huolettaa.
- Nykyisten autojen range, kukaan ei halua näitä käytettynä kun jo nyt lyhyestä rangesta on lähtenyt akkujen kulumisen takia kapasiteettia ja autojen jälleenmyynti vaikeaa
- viat, kuulin esimerkin kun Nissan Leafin laturi tai siihen liittyvä osa oli mennyt rikki ja uusi maksaa ~8000€, tuollainen vastoinkäyminen pilaa koko elinkaaren säästöt
- amerikassa ilmeisesti vakuutukset on kalliita koska korjaaminen on kallista, erään tubettajan videolla kertoili, että Teslan Model S vakuutus 4500$ vuoteen, eihän tuossa mitään säästä, varsinkaan siellä missä bensakin on edullisempaa
Ensimmäisen kohdan näkisin isoimpana huolena omalla rahalla auton ostavalle, 5 vuoden päästä on voitu ottaa todella isoja teknisiä harppauksia ja tämän päivän sähköautot on yhtä haluttavia kuin 90-luvun Elcat.
Näyttää olevan näihin spekseihin Kodiaq, Tiquan ja Tarraco tarjolla, eli VAG:ta pukkaa. Saattaisin miettiä vielä Passat Alltrackia, on se muutaman sentin normaalia korkeampi joskin SUV:eja ja XC90-tyyppisiä matalampi. Mutta on sitten reilusti halvempikin kuin Kodiaq ja kumppanit. Jos nuo VAG:t vaan ehjänä pysyy niin mitään varsinaista huonoahan niissä ei kai ole paitsi Boschin tekemä adaptiivinen vakkari lumipyryssä.Tarracoa olen katsonut jonkun verran, siinä hieman epäilyttää penkit että kovin mukavat. Myöskin mahdolinen VOC /skoda connect jossa ajopäiväkirjan pito on plussaa.
V90 tietenkin on yksi mahdollisuus, mutta hinnat melko korkeita ja haluaisin korkeampaa istuma-asentoa.
Kyllä kilometreillä voisi lyhentää isompaakin kk erää, mutta ajattelin pelata varman päälle jos vaikka lomautus tulee vastaan tässä korona tilanteessa..
Nettiautossa on esim EPN-752 kodiaq myynnissä ja sain alustavan lainatarjouksen tf-bankilta 8v maksuajalla ja kk erä vajaa 500. Tarkoituksena mahdollisesti lyhentää nopeammin lainaa mikäli kilsoja kertyy.
Veikkaan että turbo ja egr/dpf menee vaihtoon n 200-250 tkm kohdalla, onkohan muita suuria menoeriä odotettavissa vag konsernin dieseleissä?
Tsekkailin uteliaisuuttani tarjontaa ja ainoa kymppitonnihintaluokan auto 2010-luvulta joka yhtään innosti oli tämä SubaruPitäisi löytää talouteen kakkosauto. Ehdotuksia ja vinkkejä otetaan vastaan. Ajoa tulee n. 5000km/vuosi. Vaatimukset: Mahdollisimman luotettava, koska korjaus- ja räpellysosaamista ja mielenkiintoa täysi nolla. Hinta max. 15k€. Mielummin lähempänä 10k€. Automaattivaihteinen.
Sähköautoilusta pari asiaa jotka itseäni huolettaa.
- Nykyisten autojen range, kukaan ei halua näitä käytettynä kun jo nyt lyhyestä rangesta on lähtenyt akkujen kulumisen takia kapasiteettia ja autojen jälleenmyynti vaikeaa
- viat, kuulin esimerkin kun Nissan Leafin laturi tai siihen liittyvä osa oli mennyt rikki ja uusi maksaa ~8000€, tuollainen vastoinkäyminen pilaa koko elinkaaren säästöt
- amerikassa ilmeisesti vakuutukset on kalliita koska korjaaminen on kallista, erään tubettajan videolla kertoili, että Teslan Model S vakuutus 4500$ vuoteen, eihän tuossa mitään säästä, varsinkaan siellä missä bensakin on edullisempaa
Ensimmäisen kohdan näkisin isoimpana huolena omalla rahalla auton ostavalle, 5 vuoden päästä on voitu ottaa todella isoja teknisiä harppauksia ja tämän päivän sähköautot on yhtä haluttavia kuin 90-luvun Elcat.
Hieman vääriä oletuksia, sillä kun nyt katsoo leasing hintoja, niin sähköautojen oletetaan pitävän arvonsa paremmin kuin polttomoottoriautojen ja tuolla on kovan luokan ammattilaiset laskemassa hintoja. Tarjonta on niin pientä käytettyjen osalta, että voin jopa uskoa tämän. Rangea tuskin edes halutaan kovin paljoa kasvattaa 400-500km;sta koska sille ei juuri tarvetta ole. Latausinfra on paljon oleellisempi.
Tuossa kun mainittiin Corolla Auriksen korvaajana, niin se ei loppupeleissä ole kovin paljon tilavampi. Jos tykkää ajaa penkki takana, niin siihen ei kyllä mene lasta taakse selkä menosuuntaan päin. Toyotalta ottaisin mielummin Rav4:n.
Jos haussa on luotettava automaatti niin käy ihmeessä katsomassa Toyota Priusta, tuohon rahaan pitäisi saada jo vähemmän ajettua gen 3:sta jos ollaan 15te tuntumassa ja sitten lähempänä 10te löytyy tuollaista n. 180tkm ajettua. Kilometrejä nuo kestää hyvin ja ylläpito on halpaa.Pitäisi löytää talouteen kakkosauto. Ehdotuksia ja vinkkejä otetaan vastaan. Ajoa tulee n. 5000km/vuosi. Vaatimukset: Mahdollisimman luotettava, koska korjaus- ja räpellysosaamista ja mielenkiintoa täysi nolla. Hinta max. 15k€. Mielummin lähempänä 10k€. Automaattivaihteinen.
Renault Megane on aika kova sana tuohon hintaan.
Tuntuu olevan. Minulla on -15 Clio kakkosautona sekä -17 Espace ykkösautona eikä kumpaakaan tarvitse sen enempää huoltaa kuin huolto-ohjelman mukaan. Erittäin luotettavia pelejä. Espace varsinkin edellisten Ford Grand C-maxin tai sitä aiemman Pösö 5008:n (THP156, hrrrr) jälkeen.Onkos rellun laatu noussut? -04 megane oli aikanaan kakkosautona, mut sitä sai aika tiuhaan korjailla pikkuvioista.
Minulla oli aikoinaan työsuhdeautona -05 Mégane jolla ajoin reilut 90tkm, hyvä ja vähävikainen auto se oli.Onkos rellun laatu noussut? -04 megane oli aikanaan kakkosautona, mut sitä sai aika tiuhaan korjailla pikkuvioista.
Etsinnän ja pohdinnan jälkeen olen oikeastaan kahden kodiaq mallin välillä:Pitäisi siirtyä työsuhde autosta omaan, koska tulee ajettua työajoa sen verran paljon niin että kilometrikorvaukset olisi kannattavampaa.
Työajoa tulee siis ajettua n 35-40tkm vuodessa + 10tkm omaa. Pääasiassa pitkää matkaa, joten diesel olisi varmaan paras vaihtoehto.
Tällä hetkellä työsuhdeautona Volvo v60 D4 AWD, joka lapsiperheessä (selkä menosuuntaan turvaistuin) alkaa osoittautumaan liian pieneksi, puhumattakaan peräkontin pienuudesta. Muuten on ollut ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen.
Budjetiksi olin alunperin ajatellut max 30 000€, mutta voi tarvittaessa venyä jos rahoituksella onnistuu pitämään kulut 450€/kk.
Seuraavaksi autoa ajattelin esim Skoda Kodiaqia, mutta alkaa nykypäivänä käytetyillä olemaan kovastikin arvoa hinnoissa. Onko muita SUV tyylisiä, jotka olisi kuitenkin luotettavia ja hyviä ajetaan pitkää pätkää?
Tarkoituksena on pitää autoa n. 4-5vuotta.
Kuuluuko tuo askin ja haldexin öljynvaihto viralliseen huolto-ohjelmaan? Jos kyllä niin etsisin kyllä molemmille vaihtoehdon. Jos ei niin selvittäisin mikä paikka huollot on tehnyt (voi olla esim joku epävirallinen VAG spesialisti joka tekee merkkiliikettä parempaa jälkeä) mutta miettisin silti hyvin tarkkaan. 150hp on oikeasti jo kohtuu vähän nykypäivän autoissa. Ford Fiestaa sai 140hp dieselillä ja ei sekään mikään ohjus ole vaikka nopea perus fiestaksi onkin. Toisen kohdalla tuli jo tuo turha 7paikkaisuus (ellei ole jälleenmyynnin kannalta iso bonus).Etsinnän ja pohdinnan jälkeen olen oikeastaan kahden kodiaq mallin välillä:
tässä "vain" 150hp, huollot kuitenkin tehty merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan. 7-paikkaisuudesta en näe plussaa koska tarvetta ei juuri ole ja autovero on kalliimpi. Löytyy lähempää joten vaivattomampi haku. ajettu 135tkm
Tämä miellyttää enemmän sillä löytyy tehokkaampi moottori 190hp. Kuitenkin 90 ja 120tkm huolto tehty muualla kuin merkkihuollossa, josta 120km kohdalla ei vaihdettu haldex tai dsg öljyä. Kuitenkin liikkeen kanssa sovittu että mikäli kaupat syntyy vaihtaa ne öljyt ennen ostoa. Värikin on hieman makeamman näköinen (tytär toivoi punaista XD) ajettu 123tkm.
Scout malli ei ole juuri tuttu, onko kokemusta minkälaiset istuimet löytyy?
Onkohan malleissa muuta merkittävää eroa mitä en ole älynyt? Molemmat autot ovat olleet leasing autoina, yhdellä haltijalla. Rahoituksella molemmat ja luotollinen kokonaissumma hyvin lähellä toisiaan, niin ei hinnassakaan ole merkittävää eroa.
Molemmat taitaa kuulua nykyään huolto-ohjelmaan. DSG öljyt 60 tkm välein ja Haldex 36kk välein. Tällä hetkellä auton km määrä siis 123tkm joka ei kuitenkaan merkittävästi ylitä tuota vaihtovälilä (120tkm). Haldex öljyt olisi pitänyt siis vaihtaa tammikuussa, kuitenkin näistä kahdesta on halvempi vaihtaa/korjata mikäli hajoaa jostakin syystä. Eihän se ikuinen ole muutenkaan.Kuuluuko tuo askin ja haldexin öljynvaihto viralliseen huolto-ohjelmaan? Jos kyllä niin etsisin kyllä molemmille vaihtoehdon. Jos ei niin selvittäisin mikä paikka huollot on tehnyt (voi olla esim joku epävirallinen VAG spesialisti joka tekee merkkiliikettä parempaa jälkeä) mutta miettisin silti hyvin tarkkaan. 150hp on oikeasti jo kohtuu vähän nykypäivän autoissa. Ford Fiestaa sai 140hp dieselillä ja ei sekään mikään ohjus ole vaikka nopea perus fiestaksi onkin. Toisen kohdalla tuli jo tuo turha 7paikkaisuus (ellei ole jälleenmyynnin kannalta iso bonus).
Hmmm... Joko juoksisin tai katsoisin tarkemmin jos parempia vaihtoehtoja ei löydy. Soita tuonne, kysy mitä on tehty. Joskus voi olla tehty enemmän kuin on merkitty. Esim vanha Octaviani kävi joskus jakopään vaihdossa VAG spesialisteilla ja huoltokirjaan jäi leima että oli tehty perusjutut mutta todellisuudessa oli tehty enemmän ja oli kuitit siitä näyttää. Moni myyjä vain sattuu heittämään kuitit veke joten todisteita ei jää. Jos olisikin hyvällä tuurilla huollot jo tehty mutta merkinnät jääneet vajaiksi. Jos ei, poistu paikalta ellet saa alea sen verran mitä DSG+haldex maksaa. Turha sotkeentua autoon joka mahdollisesti toimii moitteetta tai jää kummittelemaan sinne takaraivoin että milloin se laukeaa. Juu todnäk jos laukeaa ei ole noista öljyistä edes kiinni mutta olisi ainakin ensimmäiset 6kk virhevastuu puolellasi ilman että myyjä voi sanoa että ostit auton niin että tiesit mahdollisista ongelmista. Jos taas olisikin tosiaan tehty enemmän niin siitä on turha huudella liikkeelle vaan tingit toki kaiken mahdollisen mukaan koska huolto-ohjelmaa ei noudatettu, on DSG, on sitä on tätä mikä hajoaa ja kaikki on päin vittuaMolemmat taitaa kuulua nykyään huolto-ohjelmaan. DSG öljyt 60 tkm välein ja Haldex 36kk välein. Tällä hetkellä auton km määrä siis 123tkm joka ei kuitenkaan merkittävästi ylitä tuota vaihtovälilä (120tkm). Haldex öljyt olisi pitänyt siis vaihtaa tammikuussa, kuitenkin näistä kahdesta on halvempi vaihtaa/korjata mikäli hajoaa jostakin syystä. Eihän se ikuinen ole muutenkaan.
Viimeisimmät huollot tehty Porvoon autopalvelussa, sitä en osaa sanoa onko VAG spesialisti, öljyinä käytetty mobil 1 ESP Formula 5w-30.
150hp juuri mietityttääkin että onko riittävä, kuitenkin kyseessä on melko raskas auto.