Mikä auto minulle?

Pitäisi löytää talouteen kakkosauto. Ehdotuksia ja vinkkejä otetaan vastaan. Ajoa tulee n. 5000km/vuosi. Vaatimukset: Mahdollisimman luotettava, koska korjaus- ja räpellysosaamista ja mielenkiintoa täysi nolla. Hinta max. 15k€. Mielummin lähempänä 10k€. Automaattivaihteinen.
Jos haussa on luotettava automaatti niin käy ihmeessä katsomassa Toyota Priusta, tuohon rahaan pitäisi saada jo vähemmän ajettua gen 3:sta jos ollaan 15te tuntumassa ja sitten lähempänä 10te löytyy tuollaista n. 180tkm ajettua. Kilometrejä nuo kestää hyvin ja ylläpito on halpaa.
 
Kymmenen vuotta on aika pitkä aikaväli autoteollisuudessa eikä sitä tietääkseni mikään taho, edes valmistaja itse ole peitellyt, etteikö vuostuhannen vaihde olisi ollut haastava, Laguna II saapuminen varmaankin se pohja.

Siitä opittiin, kuten Opel ja MB.
 
Onkos rellun laatu noussut? -04 megane oli aikanaan kakkosautona, mut sitä sai aika tiuhaan korjailla pikkuvioista.
Tuntuu olevan. Minulla on -15 Clio kakkosautona sekä -17 Espace ykkösautona eikä kumpaakaan tarvitse sen enempää huoltaa kuin huolto-ohjelman mukaan. Erittäin luotettavia pelejä. Espace varsinkin edellisten Ford Grand C-maxin tai sitä aiemman Pösö 5008:n (THP156, hrrrr) jälkeen.
 
Onko kukaan ottanut autoetuna plugaria? Ensi vuonna pitäisi saada 80e/kk vähennystä verotusarvosta. Yleensä autoetu ei ole ollut houkutteleva, mutta tämän siirtymäkauden yli se voisi olla hyvä vaihtoehto. Suberb IV mahtuisi meidän firman politiikan sisään.
 
Hakusessa n. 400 - 500 litraisella tavaratilalla oleva plugin n. 25k€ hinnassa, jolla pääsisi kesällä pk-seudulla n. 40km sähköllä?

Onko suositella jotain tiettyä mallia luotettavaa mallia?
 
Aika mahdoton noilla ehdoilla, tolla budjetilla ja tällä sirupulalla.

Passat Variant GTE ehkä lähinnä, uudemmista Ocu/SuperB/LeonST PHEV.
 
Pitäisi siirtyä työsuhde autosta omaan, koska tulee ajettua työajoa sen verran paljon niin että kilometrikorvaukset olisi kannattavampaa.
Työajoa tulee siis ajettua n 35-40tkm vuodessa + 10tkm omaa. Pääasiassa pitkää matkaa, joten diesel olisi varmaan paras vaihtoehto.
Tällä hetkellä työsuhdeautona Volvo v60 D4 AWD, joka lapsiperheessä (selkä menosuuntaan turvaistuin) alkaa osoittautumaan liian pieneksi, puhumattakaan peräkontin pienuudesta. Muuten on ollut ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen.

Budjetiksi olin alunperin ajatellut max 30 000€, mutta voi tarvittaessa venyä jos rahoituksella onnistuu pitämään kulut 450€/kk.
Seuraavaksi autoa ajattelin esim Skoda Kodiaqia, mutta alkaa nykypäivänä käytetyillä olemaan kovastikin arvoa hinnoissa. Onko muita SUV tyylisiä, jotka olisi kuitenkin luotettavia ja hyviä ajetaan pitkää pätkää?
Tarkoituksena on pitää autoa n. 4-5vuotta.
Etsinnän ja pohdinnan jälkeen olen oikeastaan kahden kodiaq mallin välillä:

tässä "vain" 150hp, huollot kuitenkin tehty merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan. 7-paikkaisuudesta en näe plussaa koska tarvetta ei juuri ole ja autovero on kalliimpi. Löytyy lähempää joten vaivattomampi haku. ajettu 135tkm

Tämä miellyttää enemmän sillä löytyy tehokkaampi moottori 190hp. Kuitenkin 90 ja 120tkm huolto tehty muualla kuin merkkihuollossa, josta 120km kohdalla ei vaihdettu haldex tai dsg öljyä. Kuitenkin liikkeen kanssa sovittu että mikäli kaupat syntyy vaihtaa ne öljyt ennen ostoa. Värikin on hieman makeamman näköinen (tytär toivoi punaista XD) ajettu 123tkm.
Scout malli ei ole juuri tuttu, onko kokemusta minkälaiset istuimet löytyy?

Onkohan malleissa muuta merkittävää eroa mitä en ole älynyt? Molemmat autot ovat olleet leasing autoina, yhdellä haltijalla. Rahoituksella molemmat ja luotollinen kokonaissumma hyvin lähellä toisiaan, niin ei hinnassakaan ole merkittävää eroa.
 
Kuitenkin 90 ja 120tkm huolto tehty muualla kuin merkkihuollossa, josta 120km kohdalla ei vaihdettu haldex tai dsg öljyä. Kuitenkin liikkeen kanssa sovittu että mikäli kaupat syntyy vaihtaa ne öljyt ennen ostoa.

Eikös tässä autossa maahantuoja pese sitten suoraan kätensä, jos tulee DSG murheita?
 
Etsinnän ja pohdinnan jälkeen olen oikeastaan kahden kodiaq mallin välillä:

tässä "vain" 150hp, huollot kuitenkin tehty merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan. 7-paikkaisuudesta en näe plussaa koska tarvetta ei juuri ole ja autovero on kalliimpi. Löytyy lähempää joten vaivattomampi haku. ajettu 135tkm

Tämä miellyttää enemmän sillä löytyy tehokkaampi moottori 190hp. Kuitenkin 90 ja 120tkm huolto tehty muualla kuin merkkihuollossa, josta 120km kohdalla ei vaihdettu haldex tai dsg öljyä. Kuitenkin liikkeen kanssa sovittu että mikäli kaupat syntyy vaihtaa ne öljyt ennen ostoa. Värikin on hieman makeamman näköinen (tytär toivoi punaista XD) ajettu 123tkm.
Scout malli ei ole juuri tuttu, onko kokemusta minkälaiset istuimet löytyy?

Onkohan malleissa muuta merkittävää eroa mitä en ole älynyt? Molemmat autot ovat olleet leasing autoina, yhdellä haltijalla. Rahoituksella molemmat ja luotollinen kokonaissumma hyvin lähellä toisiaan, niin ei hinnassakaan ole merkittävää eroa.
Kuuluuko tuo askin ja haldexin öljynvaihto viralliseen huolto-ohjelmaan? Jos kyllä niin etsisin kyllä molemmille vaihtoehdon. Jos ei niin selvittäisin mikä paikka huollot on tehnyt (voi olla esim joku epävirallinen VAG spesialisti joka tekee merkkiliikettä parempaa jälkeä) mutta miettisin silti hyvin tarkkaan. 150hp on oikeasti jo kohtuu vähän nykypäivän autoissa. Ford Fiestaa sai 140hp dieselillä ja ei sekään mikään ohjus ole vaikka nopea perus fiestaksi onkin. Toisen kohdalla tuli jo tuo turha 7paikkaisuus (ellei ole jälleenmyynnin kannalta iso bonus).
 
Kuuluuko tuo askin ja haldexin öljynvaihto viralliseen huolto-ohjelmaan? Jos kyllä niin etsisin kyllä molemmille vaihtoehdon. Jos ei niin selvittäisin mikä paikka huollot on tehnyt (voi olla esim joku epävirallinen VAG spesialisti joka tekee merkkiliikettä parempaa jälkeä) mutta miettisin silti hyvin tarkkaan. 150hp on oikeasti jo kohtuu vähän nykypäivän autoissa. Ford Fiestaa sai 140hp dieselillä ja ei sekään mikään ohjus ole vaikka nopea perus fiestaksi onkin. Toisen kohdalla tuli jo tuo turha 7paikkaisuus (ellei ole jälleenmyynnin kannalta iso bonus).
Molemmat taitaa kuulua nykyään huolto-ohjelmaan. DSG öljyt 60 tkm välein ja Haldex 36kk välein. Tällä hetkellä auton km määrä siis 123tkm joka ei kuitenkaan merkittävästi ylitä tuota vaihtovälilä (120tkm). Haldex öljyt olisi pitänyt siis vaihtaa tammikuussa, kuitenkin näistä kahdesta on halvempi vaihtaa/korjata mikäli hajoaa jostakin syystä. Eihän se ikuinen ole muutenkaan.

Viimeisimmät huollot tehty Porvoon autopalvelussa, sitä en osaa sanoa onko VAG spesialisti, öljyinä käytetty mobil 1 ESP Formula 5w-30.

150hp juuri mietityttääkin että onko riittävä, kuitenkin kyseessä on melko raskas auto.
 
Molemmat taitaa kuulua nykyään huolto-ohjelmaan. DSG öljyt 60 tkm välein ja Haldex 36kk välein. Tällä hetkellä auton km määrä siis 123tkm joka ei kuitenkaan merkittävästi ylitä tuota vaihtovälilä (120tkm). Haldex öljyt olisi pitänyt siis vaihtaa tammikuussa, kuitenkin näistä kahdesta on halvempi vaihtaa/korjata mikäli hajoaa jostakin syystä. Eihän se ikuinen ole muutenkaan.

Viimeisimmät huollot tehty Porvoon autopalvelussa, sitä en osaa sanoa onko VAG spesialisti, öljyinä käytetty mobil 1 ESP Formula 5w-30.

150hp juuri mietityttääkin että onko riittävä, kuitenkin kyseessä on melko raskas auto.
Hmmm... Joko juoksisin tai katsoisin tarkemmin jos parempia vaihtoehtoja ei löydy. Soita tuonne, kysy mitä on tehty. Joskus voi olla tehty enemmän kuin on merkitty. Esim vanha Octaviani kävi joskus jakopään vaihdossa VAG spesialisteilla ja huoltokirjaan jäi leima että oli tehty perusjutut mutta todellisuudessa oli tehty enemmän ja oli kuitit siitä näyttää. Moni myyjä vain sattuu heittämään kuitit veke joten todisteita ei jää. Jos olisikin hyvällä tuurilla huollot jo tehty mutta merkinnät jääneet vajaiksi. Jos ei, poistu paikalta ellet saa alea sen verran mitä DSG+haldex maksaa. Turha sotkeentua autoon joka mahdollisesti toimii moitteetta tai jää kummittelemaan sinne takaraivoin että milloin se laukeaa. Juu todnäk jos laukeaa ei ole noista öljyistä edes kiinni mutta olisi ainakin ensimmäiset 6kk virhevastuu puolellasi ilman että myyjä voi sanoa että ostit auton niin että tiesit mahdollisista ongelmista. Jos taas olisikin tosiaan tehty enemmän niin siitä on turha huudella liikkeelle vaan tingit toki kaiken mahdollisen mukaan koska huolto-ohjelmaa ei noudatettu, on DSG, on sitä on tätä mikä hajoaa ja kaikki on päin vittua :D.
 
Viimeksi muokattu:
Etsinnän ja pohdinnan jälkeen olen oikeastaan kahden kodiaq mallin välillä:

tässä "vain" 150hp, huollot kuitenkin tehty merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan. 7-paikkaisuudesta en näe plussaa koska tarvetta ei juuri ole ja autovero on kalliimpi. Löytyy lähempää joten vaivattomampi haku. ajettu 135tkm

Tämä miellyttää enemmän sillä löytyy tehokkaampi moottori 190hp. Kuitenkin 90 ja 120tkm huolto tehty muualla kuin merkkihuollossa, josta 120km kohdalla ei vaihdettu haldex tai dsg öljyä. Kuitenkin liikkeen kanssa sovittu että mikäli kaupat syntyy vaihtaa ne öljyt ennen ostoa. Värikin on hieman makeamman näköinen (tytär toivoi punaista XD) ajettu 123tkm.
Scout malli ei ole juuri tuttu, onko kokemusta minkälaiset istuimet löytyy?

Onkohan malleissa muuta merkittävää eroa mitä en ole älynyt? Molemmat autot ovat olleet leasing autoina, yhdellä haltijalla. Rahoituksella molemmat ja luotollinen kokonaissumma hyvin lähellä toisiaan, niin ei hinnassakaan ole merkittävää eroa.
Jos 150 hv riittää niin tsekkailisin Tiquan Allspaceja myös. Tehokkaammalla dieseleillä niissä ei oikein tarjontaa ole mutta 150 hv:lla on, ja tässä autotyypissä Skodasta pitää maksaa "merkkilisää"
 
Hmmm... Joko juoksisin tai katsoisin tarkemmin jos parempia vaihtoehtoja ei löydy. Soita tuonne, kysy mitä on tehty. Joskus voi olla tehty enemmän kuin on merkitty. Esim vanha Octaviani kävi joskus jakopään vaihdossa VAG spesialisteilla ja huoltokirjaan jäi leima että oli tehty perusjutut mutta todellisuudessa oli tehty enemmän ja oli kuitit siitä näyttää. Moni huoltoliike vain sattuu heittämään kuitit veke joten todisteita ei jää. Jos olisikin hyvällä tuurilla huollot jo tehty mutta merkinnät jääneet vajaiksi. Jos ei, poistu paikalta ellet saa alea sen verran mitä DSG+haldex maksaa. Turha sotkeentua autoon joka mahdollisesti toimii moitteetta tai jää kummittelemaan sinne takaraivoin että milloin se laukeaa. Juu todnäk jos laukeaa ei ole noista öljyistä edes kiinni mutta olisi ainakin ensimmäiset 6kk virhevastuu puolellasi ilman että myyjä voi sanoa että ostit auton niin että tiesit mahdollisista ongelmista. Jos taas olisikin tosiaan tehty enemmän niin siitä on turha huudella liikkeelle vaan tingit toki kaiken mahdollisen mukaan koska huolto-ohjelmaa ei noudatettu, on DSG, on sitä on tätä mikä hajoaa ja kaikki on päin vittua :D.
Soittelin päivällä Porvoon autopalveluun ja sieltä kerrottiin että thetiin ns. normi huolto ja haltija oli kieltäytynyt haldex ja dsg öljyjen vaihdosta, todennäköisesti sillä syyllä että kohta luopuu autosta (halusi säästää).
Kovasti auto muuten kiinnostaa sillä täyttää kaikki vaatimukset, mutta varmaan olisi parempi tässä tilanteessa olla järkevä. Haldex vaihto on n 500-600, onko ajatuksia paljonko DSG vaihto tulee kustantamaan, jos se sattuu laukeamaan? Onko maahantuoja tosiaan niin tarkka että jos ylittyy 3tkm yli vaihtovälin niin pesee kädet täysin asiasta? Täytyy koittaa tinkiä kunnolla. Kiitos suuresti vinkeistä!

Skodaa olen siinäkin mielessä ajatellut puhelin appin kannalta, saa webaston käyntiin puhelimesta (jos toimii). Mutta ei tuo Tiguan ihan huonoltakaan vaikuta...
 
En tiedä oikeaa maahantuojan kantaa mutta epäilisin että aika on kriittisempi takuun kannalta kuin kilometrit, varsinkin kun 3tkm on hyvin vähän. Jos oikeasti myyjä ei pysty tinkimään edes sen tekemättä jääneen huollon arvon verran ni saisi kyllä auto jäädä kauppaan. Tuli tosta mieleen, mahtavatko automyyjätkään tietää tarkkoja huolto-ohjelmia autoihin mitä myyvät? Varmaan monimerkkimyyjät eivät mutta luulisi ainakin merkkiliikkeiden myyjien tietävän.
 
Soittelin päivällä Porvoon autopalveluun ja sieltä kerrottiin että thetiin ns. normi huolto ja haltija oli kieltäytynyt haldex ja dsg öljyjen vaihdosta, todennäköisesti sillä syyllä että kohta luopuu autosta (halusi säästää).
Kovasti auto muuten kiinnostaa sillä täyttää kaikki vaatimukset, mutta varmaan olisi parempi tässä tilanteessa olla järkevä. Haldex vaihto on n 500-600, onko ajatuksia paljonko DSG vaihto tulee kustantamaan, jos se sattuu laukeamaan? Onko maahantuoja tosiaan niin tarkka että jos ylittyy 3tkm yli vaihtovälin niin pesee kädet täysin asiasta? Täytyy koittaa tinkiä kunnolla. Kiitos suuresti vinkeistä!

Skodaa olen siinäkin mielessä ajatellut puhelin appin kannalta, saa webaston käyntiin puhelimesta (jos toimii). Mutta ei tuo Tiguan ihan huonoltakaan vaikuta...
Ah... Suoraan sanottuna, skippaisin. Juu en itsekään teettäisi huoltoa juuri ennen luopumista ellen saisi siitä täyttä hyvitystä mutta juurikin tuo aika vs km (3tkm ei ole kummoinen edes normi huoltoajan ylityksessä koska tuon verran voi tulla jo huoltoaikaa odotellessa jonojen takia mutta jos oikein ymmärsin niin olisi pitänyt jo 2020 tammikuussa tehdä?) tekee vian tullessa asiasta vittumaisemman. Liikaa sattumia jos et saa mallia helvetin halvalla niin anna olla. Puhelin app unohda. Niitä saa kikkailtua ja voi olla jopa halvempaa asennuttaa avain tai lisätä se ohjaus luurille jälkikäteen kuin alkaa korjailemaan kippoja isojen kalliiden vikojen kanssa. Tosin mikä on syynä että pitäisi ehdottomasti olla VAG ryhmän auto?
 
Ah... Suoraan sanottuna, skippaisin. Juu en itsekään teettäisi huoltoa juuri ennen luopumista ellen saisi siitä täyttä hyvitystä mutta juurikin tuo aika vs km (3tkm ei ole kummoinen edes normi huoltoajan ylityksessä koska tuon verran voi tulla jo huoltoaikaa odotellessa jonojen takia mutta jos oikein ymmärsin niin olisi pitänyt jo 2020 tammikuussa tehdä?) tekee vian tullessa asiasta vittumaisemman. Liikaa sattumia jos et saa mallia helvetin halvalla niin anna olla. Puhelin app unohda. Niitä saa kikkailtua ja voi olla jopa halvempaa asennuttaa avain tai lisätä se ohjaus luurille jälkikäteen kuin alkaa korjailemaan kippoja isojen kalliiden vikojen kanssa. Tosin mikä on syynä että pitäisi ehdottomasti olla VAG ryhmän auto?
Siis 3tkm ylitys oli DSG:n kohdalla (huolto-ohjelman mukaan ei aikamääritettä). Haldex öljyt olisi laakkoselta varmistettuna pitänyt tehdä 3 vuoden välein, eli tammikuu 2021. Myyntiliike suostui tekemään öljynvaihto huollot ns. Free of Charge jos kaupat syntyy.
Ei ole tosiaan kiveen hakattu VAG, lähinnä kodiaqin isot sisätilat miellyttää. Kyseinen malli on kuitenkin hieman edullisempi vrt muut vastaavilla varusteilla nettiautossa.
 
Siis 3tkm ylitys oli DSG:n kohdalla (huolto-ohjelman mukaan ei aikamääritettä). Haldex öljyt olisi laakkoselta varmistettuna pitänyt tehdä 3 vuoden välein, eli tammikuu 2021. Myyntiliike suostui tekemään öljynvaihto huollot ns. Free of Charge jos kaupat syntyy.
Ei ole tosiaan kiveen hakattu VAG, lähinnä kodiaqin isot sisätilat miellyttää. Kyseinen malli on kuitenkin hieman edullisempi vrt muut vastaavilla varusteilla nettiautossa.
Eh... Joku kusee. Myyjä ei sano/kerro/tiedä/valehtelee. Vaikka edellinen omistaja olisi myynyt tuon jo kesällä liikkeelle niin on tuo on jo hyvä tovi yli huoltoajan ja tuossa tulee jo jälleenmyydessä sanomista eli miksi auto on ylipäänsä myyty, miksi huolto tehty osittain jne? Maailma on pullollaan autoja joten jos tulee yhtään epäilyä, kävele pois. Itse en ostaisi ellen saisi puhua edellisen omistajan kanssa. Voi olla että uuden auton toimitus viivästynyt ja sovittu että liike tekee tuon toisen osan huollosta kun uusi tulee, voi olla että joku muu järkevä selitys... Käytettyjen autojen myynti on raakaa peliä ja täynnä kusetusta joten menee mieluiten vähän varuillaan eikä ihastu joka kippoon vaan katsoo laskelmoiden ja järjellä.
 
Soittelin päivällä Porvoon autopalveluun ja sieltä kerrottiin että thetiin ns. normi huolto ja haltija oli kieltäytynyt haldex ja dsg öljyjen vaihdosta, todennäköisesti sillä syyllä että kohta luopuu autosta (halusi säästää).
Kovasti auto muuten kiinnostaa sillä täyttää kaikki vaatimukset, mutta varmaan olisi parempi tässä tilanteessa olla järkevä. Haldex vaihto on n 500-600, onko ajatuksia paljonko DSG vaihto tulee kustantamaan, jos se sattuu laukeamaan? Onko maahantuoja tosiaan niin tarkka että jos ylittyy 3tkm yli vaihtovälin niin pesee kädet täysin asiasta? Täytyy koittaa tinkiä kunnolla. Kiitos suuresti vinkeistä!

Skodaa olen siinäkin mielessä ajatellut puhelin appin kannalta, saa webaston käyntiin puhelimesta (jos toimii). Mutta ei tuo Tiguan ihan huonoltakaan vaikuta...
Volvolla Haldexin öljynvaihdon suositusväli 90000 km mutta aikarajaa ei ole. Hinta n. 300 e vaihdolle. Jännästi eroja samassa asiassa merkkien välillä.

VW:lläkin on joku appi, kantsii tsekata mitä toimintoja siinä on ja onko ko. appi käytettävissä jos esim. joku sopiva isomman version Tiguan löytyy.
 
Etsinnän ja pohdinnan jälkeen olen oikeastaan kahden kodiaq mallin välillä:

tässä "vain" 150hp, huollot kuitenkin tehty merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan. 7-paikkaisuudesta en näe plussaa koska tarvetta ei juuri ole ja autovero on kalliimpi. Löytyy lähempää joten vaivattomampi haku. ajettu 135tkm
Tarkastitko jostakin et on merkkiliikkeessä huollettu? Sähköistä huoltokirja voi täyttää myös ei merkkiliikkeet.
 
Kokemuksia seuraavista? Spekseinä hyvä maavara, neliveto, mahd. Simppeli tekniikka ilman mitään hienouksia ja hyvät kylmäkäynnistysominaisuudet. Retkeilen paljon ja pakkasen huidellessa - 30, olisi kiva saada se auto poiskin sieltä metsätien päästä ennen kevättä. Nykyinen audi ei oikein tunnu kestävän omaa käyttöä, jotain aina lähtee irti auraamattomia teitä rymytessä, vaikka sinällään hyvin siellä liikkuukin ja lähtee tulille kelissä kuin kelissä. Budjetti ~3000E. Kilometrejä tulee se +30t/v

Nissan x-trail 2.2dci: ei mikään oikea maasturi, mutta neliveto kuitenkin "lukittavissa" 2.2 kone ilmeisesti parempi mitä 2.5.

Jeep grand cherokee 2.7crd: Joukon hienoin, mersun tekniikka ja kalliit viat epäilyttää. Yllättävän maastokelpoinen laite. Tässä ehkä liikaa niitä hienouksia.

Kia sorento 2.5crdi: Ensimmäisen korin malli olisi vielä erillisrungolla, hyvin toimiva neliveto kuuleman mukaan. Miten lie hyundain koneen kestävyys siellä +400tkm ajetuissa.

Lada niva menee yli budjetin, tässä olisi varmasti kaikki tarvittavat ominaisuudet, huolto halpaa ja helppoa. Samoin oikeastaan kaikki vanhemmat oikeat maasturit. Jos ei kilometrejä tulisi arkena noin paljoa, ottaisin vanhan grandin sillä 4.0l kutosella.
 
Kokemuksia seuraavista? Spekseinä hyvä maavara, neliveto, mahd. Simppeli tekniikka ilman mitään hienouksia ja hyvät kylmäkäynnistysominaisuudet. Retkeilen paljon ja pakkasen huidellessa - 30, olisi kiva saada se auto poiskin sieltä metsätien päästä ennen kevättä. Nykyinen audi ei oikein tunnu kestävän omaa käyttöä, jotain aina lähtee irti auraamattomia teitä rymytessä, vaikka sinällään hyvin siellä liikkuukin ja lähtee tulille kelissä kuin kelissä. Budjetti ~3000E. Kilometrejä tulee se +30t/v

Nissan x-trail 2.2dci: ei mikään oikea maasturi, mutta neliveto kuitenkin "lukittavissa" 2.2 kone ilmeisesti parempi mitä 2.5.

Jeep grand cherokee 2.7crd: Joukon hienoin, mersun tekniikka ja kalliit viat epäilyttää. Yllättävän maastokelpoinen laite. Tässä ehkä liikaa niitä hienouksia.

Kia sorento 2.5crdi: Ensimmäisen korin malli olisi vielä erillisrungolla, hyvin toimiva neliveto kuuleman mukaan. Miten lie hyundain koneen kestävyys siellä +400tkm ajetuissa.

Lada niva menee yli budjetin, tässä olisi varmasti kaikki tarvittavat ominaisuudet, huolto halpaa ja helppoa. Samoin oikeastaan kaikki vanhemmat oikeat maasturit. Jos ei kilometrejä tulisi arkena noin paljoa, ottaisin vanhan grandin sillä 4.0l kutosella.
Ei kokemuksia mistään näistä, mutta kunhan muuten mietin. Olikos noissa Suomessa myydyissä ykkössukupolven Sorentoissa kova neliveto ilman keskitasauspyörästöä? Ittelläni ei ainakaan hermo kestäisi joutua liukastelemaan talvikelissä normaalissa arkiajossa takavedolla kun jatkuvalla nelivedolla tai AWD:lla olevia vaihtoehtojakin on. X-Trailissa on tosiaan jonkinlainen keskitasauspyörästön lukitustoiminto ja oletettavasti ESP:hen perustuva luistonrajoitus joka pyörässä, mutta korjatkaa jos olen väärässä, keskilukko ei ole puhtaan mekaaninen ja ylikuormitettuna/kuumentuneena voi koko neliveto kytkeytyä pois päältä. Luulisin että jos tarkoitus ei ole ajaa rajumpaa maastoajoa vaan pärjätä huonommilla teillä joissa ei kahlata tuntikausia niin tälläkin pärjää jos on Audillakin pärjännyt. Sama Nissanin perussysteemi tai sen kehitysversio on monessa autossa kuten Dacia Dusterissa. Grand Cherokee on sitten täysiverinen maastoauto ja samaa sarjaa Land Cruiserin, Pajeron ym. kanssa tässä mielessä. Mutta ihan hyvä kysymys että kestääkö ja jos ei kestä, mitä maksaa korjata.
 
Kolmelle tonnilla saa katsastetun nelivedon. Näyttää olevan aikalailla lähtöhinta. Nopeasti nousee hinnat. Ei taida olla ihan hirveästi valinnanvaraa. Ehkä Pajero tai sitten jos lava-auto käy niin L200.
 
Selvähän se on, että ei tuolla budjetilla kuuhun mennä ja vaihtoehdot ovat sitten sitä huonointa kastia sarjassaan. Sille lienee syynsä, miksi esim. 80 luvun oikeat maasturit ovat niin hinnoissaan uudempiin verrattuna.

Yllättävän hyvin tuo torseni-nelikkokin puskee lumessa, pientä vahinkoa vaan väistämättä syntyy, kun pohjan varassa mennään. Mutta silloin on ostettu liian kallis käyttöauto, jos sitä pitää varoa tai sääliä. :D Leirin vaihto tuntuu hankalalta, kun on 10v ajellut vagilla ja tekniikan tuntee, kuin omat taskunsa.

Mb:n tekniikkaa puoltaa osien saanti, vaikka joku sitten vähän kalliimpaa voi ollakkin. Välttämättä parikymmentä vuotta vanhaan korealaiseen ei ihan kaikkia nippeleitä saa helposti. Subarullahan on forester, sekin lienee ihan ok menijä, kunhan bensana ostaa.
 
Tarvetta olisi toiselle autolle. Vaimon työmatka on päivässä 25km ja lisäksi jotain kauppareissuja. Taajamaa ja motaria. Kyytiin pitäisi mahtua kaksi turvaistuinta eli ihan kaikkein pienimmät kauppakassit eivät käy.

Ajattelin budjetiksi 5000-7000€. Ajettavuus ei kuulemma saa olla "ihan paska", eikä auto saisi olla kovin vanha, mutta muuten ei niin väliä. Kunhan olisi kohtuu halpa pitää ja luotettava.
 
Pirkanmaalla eli tarjontaa on. Kyllähän sitä hyvän yksilön vähän kauempaakin hakee tietty.

Aluksi ajattelin Toyota Yaris/Aurista hybridinä, mutta niiden hinnat on käytännössä 12-16k. Sähköauton saa 20-25k, mikä sopisi meille hyvin toiseksi autoksi, mutta en tiedä vielä millainen tarve autolle on 4kk päästä, joten laskin sitten budjettia reippaasti. Kai tuohon hintaan jotain järkevää saa? Tuntuu että juuri nyt on huono aika ostaa käytettyä autoa, joten laskin myös siksi budjettia.
 
Kiitos vinkistä. Tuo vaikutti aluksi kiinnostavalta, mutta 24kk on tässä tilanteessa turhan pitkä aika. Jos vuodeksi saisi vastaavan sopimuksen niin voisin vakavasti harkita.

Eikö noissa TCe koneissa ole ollut ongelmia. Voivat syödä öljyä tms.
 
Kiitos vinkistä. Tuo vaikutti aluksi kiinnostavalta, mutta 24kk on tässä tilanteessa turhan pitkä aika. Jos vuodeksi saisi vastaavan sopimuksen niin voisin vakavasti harkita.

Eikö noissa TCe koneissa ole ollut ongelmia. Voivat syödä öljyä tms.
Eikös tuolta nimenomaan saa vuodeksi esim. sähköautoa melko pienellä kk-summalla, jolloin voi kokeilla miten se sopii omaan käyttöön.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
@ers Uusia saa myös vuodeksi, lisää joutuu toki maksamaan.


Minimissään kuukaudeksi sitten tarjolla myös Toyotaa.
1641242275516.png

 
Viimeksi muokattu:
^ Forester olisi aika hyvä vaihtoehto, jos diesel ei ole välttämätön saada. Grand Vitara myös.
 
@ers Uusia saa myös vuodeksi, lisää joutuu toki maksamaan.


Minimissään kuukaudeksi sitten tarjolla myös Toyotaa.



Kiitos täytyy tutustua. Auton tarve tuli niin yllättäen, että uusien autojen toimitusajat ovat valitettavasti nyt liian pitkiä. Jopa Kinton kanssa tekee tiukkaa ajallisesti.
Auton vaihdossa ja myynnissä häviää aina, joten rahallisesti tuollainen leasing/vuokraus ei edes ole pahan hintainen. Ei edes tullut mieleen joten hyvä että kysyin.
 
Kiitos täytyy tutustua. Auton tarve tuli niin yllättäen, että uusien autojen toimitusajat ovat valitettavasti nyt liian pitkiä. Jopa Kinton kanssa tekee tiukkaa ajallisesti.
Auton vaihdossa ja myynnissä häviää aina, joten rahallisesti tuollainen leasing/vuokraus ei edes ole pahan hintainen. Ei edes tullut mieleen joten hyvä että kysyin.

Toyota Airportilla näkynyt myös näitä 299€/kk ja 15tkm/v diilejä: Toyota Corolla TS 1.8. Hybrid Prestige vuodeksi 299 €/kk - Metroauto Oy

Muistaakseni Yariksen sai vielä edullisemmin. Myös C-HR:n taisi saada 299€. Katso saisitko tuolta nopeammin.
 
  • Tykkää
Reactions: ers
Todella haastavat vaatimukset asetit kieltämättä.

Jos osaat itse korjailla vikoja, saattaisi tuo Grand Cherokee olla aika kova sana. Jos taas olet korjaamoiden varassa vikojen ilmetessä, en kyllä suosittelisi tuota valitsemaan. Nopeasti tuplaantuu budjettisi.

Miten olisi Suzuki Grand Vitara/Vitara tai Subarun Outback/Forester 2000-luvun alkupuolelta?
Juu kyllä itse on aina kaikki tullut tehtyä kansirempoista lähtien. Ei tuo silti houkuta aina välttämättä pihalla pakkasessa alkaa vääntämään, sähkövikojen setvimisestä puhumattakaan. Mitenhän lie tarvitseeko jeeppiin oman ohjelmansa vai pääseekö starilla käsiksi koneeseen. :hmm:

Näkyyhän nuita forestereja bensana olevan ihan hyvillä kilsoilla myynnissä, eli jotain kertoo kestävyydestä. Bokseridiesel tosiaan kannattaa jättää pois laskuista.
 
Tuoomoista Toyota Aygo + 1,0 VVT-i 5ov katselin kakkos autoksi. Onko nuo litraset myös ketjukoneella ja millaisella vaihtovälillä?
 
Tuoomoista Toyota Aygo + 1,0 VVT-i 5ov katselin kakkos autoksi. Onko nuo litraset myös ketjukoneella ja millaisella vaihtovälillä?
Täälläkin kiinnostaisi kakkosautoksi lähinnä oletettavati halvan pidettävyyden ja pienten polttoainekulujen takia. Toyota-keulamerkkilisää en ajatellut kylläkään maksaa, vaan pihaan tulisi joko vastaava Peugeot tai Citroen. Olen katsellut lähinnä ykkös sukupolven facelifteja tai sitten toista sukupolvea.

Eniten mietityttää pystyykö näillä ajamaan ilman hermojen menetystä 20km mittaista työmatkaa valtatietä vuoden ympäri? Tähän astiset kakkosautot on olleet kohtuu mukavia vanhempia sedaneita (nyt 407), joten tällainen pieni kippo vähän arveluttaa. Koeajolle kai sitä pitäisi vaivautua...
 
Tuoomoista Toyota Aygo + 1,0 VVT-i 5ov katselin kakkos autoksi. Onko nuo litraset myös ketjukoneella ja millaisella vaihtovälillä?

Nuo KR-sarjan moottorit ovat ketjukoneita. Mitään huolto-ohjelman mukaista ketjunvaihtoa tuskin on, mutta paljon ajetuissa tai huonosti huolletuissa yksilöissä voi toki tulla tarvetta myös ketjunvaihdolle.
 
On tullut ajettua Aygoa ja Yarista samalla koneella. Aygossa moottorin tehot vielä riittää, mutta Yarikseen kaipaa kyllä jo lisää. Sanotaanko että yllättävän hyvä kokoisekseen tuo Aygo, pysyy liikenteen mukana ja ihan ok ajettava, eikä älyttömän meluisakaan. Erittäin luotettava, vanhemmilla on ollut Aygo nyt 10 vuotta, eikä mitään korjauksia, yhtä lambdaa lukuunottamatta, ole tarvinnut tehdä. Ja erittäin huolettomalla huollolla ollut. Karuhan tuollainen on, mutta pääsee paikasta A paikaan B. Itsellä kakkosautona on Suzuki Swift ja kyllä itse ainakin mieluummin ajaisin Aygolla, vaikka siinä on vieläkin enemmän pikkuautomaisuutta.
 
Erittäin meluisa se Aygo on, jossain 40-vauhdissa on jo meteliä aika lailla. Toki riippuu mihin on tottunut, mutta itse en jaksaisi ajella ko. kipolla 20km matkaa. Motarilla ainakin aika rasittavaa jo melutason vuoksi. Muuten ihan näppärä laite ja hyvät tilatkin, vaikka pieni auto onkin.
 
Kiitokset jaetuista kokemuksista. Oma tarve olisi vain lyhyet työmatkat kaupungissa, joten tämä Yago tuntuu vastaavan näitä tarpeita.
 
Erittäin meluisa se Aygo on, jossain 40-vauhdissa on jo meteliä aika lailla. Toki riippuu mihin on tottunut, mutta itse en jaksaisi ajella ko. kipolla 20km matkaa. Motarilla ainakin aika rasittavaa jo melutason vuoksi. Muuten ihan näppärä laite ja hyvät tilatkin, vaikka pieni auto onkin.
Jos verrataan saman kokoluokan autoon, niin ei ole. Sehän on selvää, että kokoluokkaa kasvattamalla päästään hiljaisempaan autoon, mutta eihän eri kokoluokan autoja nyt oikein voi muutenkaan verrata.
E. Toki se on vähän subjektiivista mikä on kenenkin mielestä häiritsevää, mutta esimerkiksi omassa Suzukissa alustan äänet on todella häiritseviä. Aygossa ehkä moottorin ääni, mutta itse ehkä mieluummin kuuntelisin sitä kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa niin jäi kertomatta, ehkä tärkeäkin, seikka että käytettyä alle 4000e Aygoa tai vastaavaa olen etsimässä.
 
Ei kokemuksia mistään näistä, mutta kunhan muuten mietin. Olikos noissa Suomessa myydyissä ykkössukupolven Sorentoissa kova neliveto ilman keskitasauspyörästöä? Ittelläni ei ainakaan hermo kestäisi joutua liukastelemaan talvikelissä normaalissa arkiajossa takavedolla kun jatkuvalla nelivedolla tai AWD:lla olevia vaihtoehtojakin on. X-Trailissa on tosiaan jonkinlainen keskitasauspyörästön lukitustoiminto ja oletettavasti ESP:hen perustuva luistonrajoitus joka pyörässä, mutta korjatkaa jos olen väärässä, keskilukko ei ole puhtaan mekaaninen ja ylikuormitettuna/kuumentuneena voi koko neliveto kytkeytyä pois päältä. Luulisin että jos tarkoitus ei ole ajaa rajumpaa maastoajoa vaan pärjätä huonommilla teillä joissa ei kahlata tuntikausia niin tälläkin pärjää jos on Audillakin pärjännyt. Sama Nissanin perussysteemi tai sen kehitysversio on monessa autossa kuten Dacia Dusterissa. Grand Cherokee on sitten täysiverinen maastoauto ja samaa sarjaa Land Cruiserin, Pajeron ym. kanssa tässä mielessä. Mutta ihan hyvä kysymys että kestääkö ja jos ei kestä, mitä maksaa korjata.

Railissa on lamellikytkimellä toteutettu neliveto, jos joutuu kovasti antamaan hangessa tms runtua niin alkaa haisemaan,mutta ei kertaakaan ole heittäny pelaamasta, entisellä t31 korisella ja 2.5 bensa koneisella tuli jonku kerran möyrittyä, oikeinki hyvä kitumaasturi. Onhan nuissa olla parhaassa päästä tuo neliveto citymaasturi kategoriassa.
Eka korisissa sorentoissa on taka-akaseleita ruostunu ja on ollu korjaus kampanjoita joten se kannattaa tarkistaa. Tais olla että ex eli parhaiten varustellussa on jatkuva neliveto mahdollisuus ja karvalakissa vain taka tahi neliveto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 490
Viestejä
4 509 136
Jäsenet
74 406
Uusin jäsen
Ripulitornado

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom