- Liittynyt
- 31.07.2019
- Viestejä
- 1 961
Jokaisessa yhtään nykyaikaisessa automaattivaihteistossa on turbiinilukko, eli momentinmuunnin lukitaan kun auto on saatu liikkeelle jolloin tehohäviöitä ei tule. Näin teoriassa automaattivaihteinen ei kuluttaisi ainakaan enempää kuin manuaalikaan maantieajossa, ellei jotain pientä eroa tule auton mahdollisesti hieman suuremmasta painosta ja ehkä ? raskaammasta voimansiirrosta. Teoriassa ainakin automaatti saattaisi olla maantiellä jopa manuaalivaihteista taloudellisempi, koska se vaihtaa sinnikkäästi älynsä ohjaamana esim. jyrkkiin ylämäkiin tai hiljaisemman rajoituksen alueille pienempää vaihdetta kun taas manuaalikuski saattaa laiskuttaan antaa mennä moottorin väännöllä vaihdetta vaihtamatta epäoptimaalisilla kierrosalueilla.Viekö automaatti siis motarilla enemmän vai vähemmän? Meinaatko että turbolla on motariajossa paljonkin merkitystä?
Tämähän on ihan hyvä jos oikeasti on niin että isompi pata vie vähemmän polttoainetta kun pienempi. Olen aina luullut että se menisi toisin päin.
Pienempi moottori voi olla isompaa epätaloudellisempi mm. siksi, kun pienen koneen teho- ja vääntöreservit eivät yhtä hyvin riitä kuljettamaan autoa vaikkapa moottoritienopeudella ja tehoa ja vääntöä pitää hakea korkeammilla kierroksilla. Riittämättömät tehoreservit alkavat kyllä ankarasti jurppia jos pitäisi ohittaakin joskus ja kyllä niitä ohitustehoja tarvitaan myös moottoritiellä, ellei pysty aina optimoimaan kaistan vaihtoja täydellisesti etukäteen ja muukin liikenne sitä mahdollista, tai halua ajaa oikealla kaistalla jonon jatkona oli nopeus mikä tahansa.