Mikä auto minulle?

Lähinnä ikkunashoppailen tässä veljen puolesta autoja ja silmiin osuu nuo 2013-16 Volvo V40'set. Kilsojahan niissä on enemmän kuin Turussa asukkaita, mutta aika luotettavia ja vähäruokaisia taitaa nuo D2 dieselit olla? Mutta onko mitään järkeä maksaa tuollaisesta 10-15k eur, jos ajo on pääosin moottoritietä?

Vai olisko jokin muu tuossa hintaluokassa parempi? Jos vaan hakee mukavuutta ja luotettavuutta päivittäiseen Mäntsälä-Helsinki työmatkailuun.

PS. Tässä voi taustalla olla vaan omaa kaipuuta Volvon kyytiin, kun isä aikanaan sellaisella aina ajeli. Tuli kaikki lapsuuden Puuhamaareissut tehtyä 240GL:n takapenkillä
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni volvoon on d2 saanut automaatilla, onko fordiin/pösöön saanut tuohon moottoriin? En ole seurannut.. Itsellä vielä tällä hetkellä V50 Drive-e, jota ei tosin saanut automaattina.
 
S/V40 D2:ssa taisi olla mallivuoteen 2015 asti PSA:n 1.6 diesel ja pahamaineinen Powershift. Muistaakseni mv 2016 lähtien myös D2 oli Volvon oma kone ja sen mukana huollettuna melko ikuinen Aisinin Geartronic vaihteistona.

Tehokkaammat dieselit noissa ovat Volvon omia 5-sylinterisiä Geartronic-automaatilla ja D4:ssä mallivuodesta 2015 lähtien uudempi 4-sylinterinen 2-litrainen 8-portaisella Aisinilla. Paras diilihän näistä olisi tuollainen 2014 kevään jälkeen valmistettu mv. 2015- D4 uudemman sukupolven tekniikalla ellei hinta karkaa sietokyvyn yli.

Volvoista 40-sarjalle vaihtoehtona voisi olla S/V60 jos sattuu hyvä yksilö kohdalle. Hintaeroa jostain syystä ei näytä olevan oikein mitään 40/60 sarjoilla jostain syystä.
 
Jälleen kerran kysymys.
Volvo V50 2.0D automaatti, Momentum ja VM 2008. Rullattu sen 200tkm, mitä pahaa sanottavaa keksitte?
 
Jälleen kerran kysymys.
Volvo V50 2.0D automaatti, Momentum ja VM 2008. Rullattu sen 200tkm, mitä pahaa sanottavaa keksitte?
Perhetutulla vastaava V50, oisko 258tkm mittarissa. Webasto levisi, hiukkasloukku pitäs uusia ja ennen näitä +2k€ remppoihin mennyt. Näissä oli että piti joku tarkempi huolto 200tkm nurkilla tehdä tai lompakko kiittää.
 
Perhetutulla vastaava V50, oisko 258tkm mittarissa. Webasto levisi, hiukkasloukku pitäs uusia ja ennen näitä +2k€ remppoihin mennyt. Näissä oli että piti joku tarkempi huolto 200tkm nurkilla tehdä tai lompakko kiittää.

Millä aikavälillä ja kilometreillä? Noihan on todella paljon kiinni edellisestä/edellisistä omistajista. Kalliiksi tulee, jos mitään ei ole tehty ja kaikki räjähtää kerralla.
 
Itsellä v50 2010 Drive eli 1.6d moottorilla, ajettu n. 165tkm ja itsellä sen 60tkm tullut. Sinä aikana mennyt: laturi, apulaitehihna & uusi akku. Egr venttiili, maf sensor ja vielä Eber piti huoltaa/korjata. Omasta tahdosta vaihdoin myös kaikkiin pyöriin levyt ja palat. Nyt viimeisimpänä jakohihnasarjan/vesipumpun vaihto sekä Eolys nestesäiliön täyttö. Ei oo ihan kovin halvalla päästy vaikka oikein hyvä auto onkin. Edellämainittujen lisäksi normivuosihuollot
 
Jälleen kerran kysymys.
Volvo V50 2.0D automaatti, Momentum ja VM 2008. Rullattu sen 200tkm, mitä pahaa sanottavaa keksitte?
Noissa Ford/PSA 2.0 dieseleissä on Volvon omaa suunnittelua olevista dieseleistä poiketen muistini mukaan tarve vaihtaa hiukkaspönttö määräajoin vaihtovälin ollessa 100 vaiko 120 tkm. Siis jos auto on sellaisella varusteltu. Riippuu siitä, onko auto mallivuotta 2009 vai 2008, kun mv. 2009 hiukkaspönttö taisi olla jo vakiovaruste. Vaihteistona taitaa olla se Powershift. Millaista huoltoa tuo vaihteisto sitten kestääkseen vaatiikaan niin kannattaa varmistua, että ne huollot on tehty. V50:ssä pyöränlaakereitakin piti vaihdella, olikohan tyypillisesti kesto n. 100000 km. Mutta usein heikommiksi osoittautuneita osia kehitellään automallin elinkaaren aikana vahvemmiksi, niin liekö sitten sekin osa jo parantunut niin, että jos kerran on vaihdettu, niin sen jälkeen ei tarvitse enää?
 
Viimeksi muokattu:
Itselleni muistui myös mieleen, että aikoinaan omistamani Saab 9-5 2.3t vanhanaikaisella 4-lovisella automaatilla varustettuna kulutti kyllä kaupunkiajossa järjettömästi, mutta maantie/moottoritie ajossa kulutus tippui hyvin radikaalisti alaspäin ja oli jopa tehoon/painoon nöhden melko kohtuullinen, muistaakseni 7-8l välillä per 100km.

Mahtaako olla tuhti vääntömomentti jo alhaisilla kierroksilla, mikä laskee kulutusta matka-ajossa?
Kun ei siihen aikaan ollut momentinmuuntimen lukkoja joka vaihteella vaan vain isoimmalla niin kaupungissa luistaa laatikko koko ajan turhaan. Jatkuvat liikkeelle lähdöt painavalla autolla ja luistavalla laatikolla vievät kyllä. Mukavaahan se on mutta ei taloudellista.
 
Ylempää citroen kysymykseen en koskisi citroeniin ollenkaan mutta moottorit ok. Tuli vuokrattua sellainen c3 ei yhtään kiva ajettava ja kulutti ihmeen paljon. Kokoajan sai rattia oikoa.
Jos ranskis niin peugeout 308sw samalla moottorilla automaattina. Kulutuskin oli mitätön viikon minkä sillä ajoin. oli hyvä ajokokemus. Voisin omistaa sellaisen itse. Pieniratti plussaa imo.


alkanut kuume nousemaan ajatuksissa uusi skoda fabia.
Mitä mieltä ostaa nyt vielä uusi bensakone
Itse ajattelen että jos paikkaansa pitää että kehitys ja valmistus bensakoneisiin tulee kohta loppumaan niin voisiko joskus 10-20v päästä vielä hyvällä yksilöllä,oleva sellaista arvoa kun vielä on bensa vehje. Moni varmaa mielellään ajaa bensalla pitkään suomessa. Vai kestääkö nää 1l bensa koneet +10vuosia
 
Ylempää citroen kysymykseen en koskisi citroeniin ollenkaan mutta moottorit ok. Tuli vuokrattua sellainen c3 ei yhtään kiva ajettava ja kulutti ihmeen paljon. Kokoajan sai rattia oikoa.
Jos ranskis niin peugeout 308sw samalla moottorilla automaattina. Kulutuskin oli mitätön viikon minkä sillä ajoin. oli hyvä ajokokemus. Voisin omistaa sellaisen itse. Pieniratti plussaa imo.


alkanut kuume nousemaan ajatuksissa uusi skoda fabia.
Mitä mieltä ostaa nyt vielä uusi bensakone
Itse ajattelen että jos paikkaansa pitää että kehitys ja valmistus bensakoneisiin tulee kohta loppumaan niin voisiko joskus 10-20v päästä vielä hyvällä yksilöllä,oleva sellaista arvoa kun vielä on bensa vehje. Moni varmaa mielellään ajaa bensalla pitkään suomessa. Vai kestääkö nää 1l bensa koneet +10vuosia
Samaa puulaakia ja osat samat pösössä ja sitikassa. C3 on vain luokkaa pienempi, mitä 308sw. Se ajamasi C3 ei ollut kunnossa.
 
S/V40 D2:ssa taisi olla mallivuoteen 2015 asti PSA:n 1.6 diesel ja pahamaineinen Powershift. Muistaakseni mv 2016 lähtien myös D2 oli Volvon oma kone ja sen mukana huollettuna melko ikuinen Aisinin Geartronic vaihteistona.

Tehokkaammat dieselit noissa ovat Volvon omia 5-sylinterisiä Geartronic-automaatilla ja D4:ssä mallivuodesta 2015 lähtien uudempi 4-sylinterinen 2-litrainen 8-portaisella Aisinilla. Paras diilihän näistä olisi tuollainen 2014 kevään jälkeen valmistettu mv. 2015- D4 uudemman sukupolven tekniikalla ellei hinta karkaa sietokyvyn yli.

Volvoista 40-sarjalle vaihtoehtona voisi olla S/V60 jos sattuu hyvä yksilö kohdalle. Hintaeroa jostain syystä ei näytä olevan oikein mitään 40/60 sarjoilla jostain syystä.
Volvon oma 4-sylinterinen diesel (vea) omaa sitten omat ongelmansa egr-ventiiliin ja "päästön estojen" suhteen. Volvo forumilta voi lukea lisää.
 
Ylempää citroen kysymykseen en koskisi citroeniin ollenkaan mutta moottorit ok.
Tän päivän citikoista ei ole kokemusta.
Ajoin citroeneilla, ZX ja C4 14v vuotta eikä pahaa sanottavaa, muutama ongelma oli mutta pienillä kustannuksilla selvittiin.
 
Tän päivän citikoista ei ole kokemusta.
Ajoin citroeneilla, ZX ja C4 14v vuotta eikä pahaa sanottavaa, muutama ongelma oli mutta pienillä kustannuksilla selvittiin.
2xTD(1.9)ja HDI sarjan koneista kokemusta runsaasti(2x 1.6 110hp, 2x 2.0 90hp, 2.0 110hp, 2.0 120hp ja 2.0 140hp). Yhdessäkään moottorissa ei mitään vikaa(viimeiseksi mainittu ajossa par aikaa). Ajomäärät ostaessa(57-220tkm) ja vaihtuessa (197-397tkm). 4kpl nuista porukoiden ajossa, sekä sekaisin pösöä ja sitikkaa. Mallit 306, xsara, xsara picasso, 807, C4 ja C5. Kulutus kaikissa maltillista, tai tarkemmin sekmentin pienemmästä päästä. Yhdessäkään näissä 306/xsarassa ei ollut taka-akselin tyyppivikaa. Koiranluita vaihdettu kaikista paitsi xsara picasso, 807 ja C5. 306/xsarasta meni koiranluita vaihtoon kerran- tai joka toinen vuosi(paljon huonolaatuista tarviketta myynnissä).
 
Volvon oma 4-sylinterinen diesel (vea) omaa sitten omat ongelmansa egr-ventiiliin ja "päästön estojen" suhteen. Volvo forumilta voi lukea lisää.

Itellä on pari näitä V40 nyt ollut, tosin D4-varianttina. Ei ole ollut EGR-ongelmia eikä muutakaan (noin 150tm ajettuna). Nythän näissä oli kyllä joku takaisinkutsu käsittääkseni EGR:ään liittyen eli oisko korjattu nyt. Ei tullut huoltotiskillä tarkempaan kyseltyä mistä täsmälleen takaisinkutsussa oli kyse. Jotain saastelaitteisiin liittyviä palikoita tms.

Pikkuautoksi ihan mukava ajella, tosin tuo D2 on melko hengetön, kun niillä on huollon sijaisautona tullut kurvailtua. Kovin vähän nämä vievät polttoainetta, että taloudellisia ajaa.
 
alkanut kuume nousemaan ajatuksissa uusi skoda fabia.
Mitä mieltä ostaa nyt vielä uusi bensakone
Itse ajattelen että jos paikkaansa pitää että kehitys ja valmistus bensakoneisiin tulee kohta loppumaan niin voisiko joskus 10-20v päästä vielä hyvällä yksilöllä,oleva sellaista arvoa kun vielä on bensa vehje. Moni varmaa mielellään ajaa bensalla pitkään suomessa. Vai kestääkö nää 1l bensa koneet +10vuosia

Mulla ollut nyt viitisen vuotta uutena ostettu Fabia 1.2litranen bensa 90hp. Tehoja koneessa ei ole yhtään liikaa mutta ei tuolla jalkoihin jää ja ohituksetkin hoituu sujuvasti jos osaa vähän ennkoida liikennettä.

Jotain pikku vikoja löytyy esim märän kelin ja pikku pakkasten vaihtelussa takaluukun avauspainike jäätyy ja ainakin mulla ikkunoiden tiivisteissä on vähän laatupoikkeamaa. Mutta kaikin puolin ihan ok auto on ollut, pieni kulutus ja ylimääräisiä huoltojakaan ei ole tarvinnut tehdä.
 
Täällä myös uuden Fabian hankinta suunnittelupöydällä. Viimeisiä tarjouksia odotellaan, mutta siltä alkaa vaikuttamaan, että Autokeskukselta tullaan isolohko-Fabia tilaamaan.

Tarjosivat välipäivien korkokampanjalla (0,99%) jo nyt sekä -8% auton verottomasta hinnasta.
 
Täällä myös uuden Fabian hankinta suunnittelupöydällä. Viimeisiä tarjouksia odotellaan, mutta siltä alkaa vaikuttamaan, että Autokeskukselta tullaan isolohko-Fabia tilaamaan.

Tarjosivat välipäivien korkokampanjalla (0,99%) jo nyt sekä -8% auton verottomasta hinnasta.
Minkälainen toimitusaika?
 
3-4 kk oli tehtaan toimituslapussa, mutta myyjä suositteli varautumaan 5 kk toimitukseen.
 
Pitäisi nykyiseen autoon laitella jakopäätä, uudet kesärenkaat ja moottorin tukikumet niin alko taas auton vaihtaminen tuntumaan hyvältä vaihtoehdolta. Mulla on ollut monta vuotta ns. unelma-auto tuommonen V90 volvo ja niitä dieselinä saisikin alle 30k€, tuollaisia 150-200K ajettuja (neliveto olisi ehdoton jos ottaa D3 koneella että on hieman iloa ajamiseen). Diesel sinänsä ei ole järkevä kun kilometrejä tulee nyt korona-aikaan alle 10k vuodessa mutta ajot on silti suurimmalta osin vähintään 50kmh taajamaa ja enimmäkseen tuommoiista 80kmh vääntöä. Tarviiko sitä aina auton laitossa järkeä olla jos kerran laittaisi sellaisen mikä itseä miellyttää :) Onko täällä porukalla tietoa noista, mitä koneita välttää missäkin iässä jne niin voisi hieman haarukoida tarjontaa vaikka ei noita montaa kandidaattia täällä pohjoisempana olekaan.
 
Olen itse ymmärtänyt, että jotkut hyväksyvät nokivasaran venyttääkseen penniä, jos ajavat älyttömiä määriä. Jotkut keräilevät panttipulloja ja -tölkkejä ja toiset tinkivät sisälämpötilasta. Jotkut eivät matkusta ja toiset eivät syö ulkona. Edellä mainituista säästötavoista tuntuvat muut mukavammilta kuin ensimmäinen.
 
Pitäisi nykyiseen autoon laitella jakopäätä, uudet kesärenkaat ja moottorin tukikumet niin alko taas auton vaihtaminen tuntumaan hyvältä vaihtoehdolta. Mulla on ollut monta vuotta ns. unelma-auto tuommonen V90 volvo ja niitä dieselinä saisikin alle 30k€, tuollaisia 150-200K ajettuja (neliveto olisi ehdoton jos ottaa D3 koneella että on hieman iloa ajamiseen). Diesel sinänsä ei ole järkevä kun kilometrejä tulee nyt korona-aikaan alle 10k vuodessa mutta ajot on silti suurimmalta osin vähintään 50kmh taajamaa ja enimmäkseen tuommoiista 80kmh vääntöä. Tarviiko sitä aina auton laitossa järkeä olla jos kerran laittaisi sellaisen mikä itseä miellyttää :) Onko täällä porukalla tietoa noista, mitä koneita välttää missäkin iässä jne niin voisi hieman haarukoida tarjontaa vaikka ei noita montaa kandidaattia täällä pohjoisempana olekaan.
Muista sitten katsoa sellainen jossa jo jakopää vaihdettu. Suomessa Volvolla on jakopään vaihto 5v välein. Kilometrirajaa en muista. Lisäksi noilla kilsoilla on vaihteistoöljyjen sekä jos neliveto niin siihen kuuluvien öljyjen vaihto.
 
sitten noista taitaa sammuilla takapään led valot, en tiedä mitä moisen korjaaminen, eli uusiminen maksaa, mutta arvatenkin todella paljon. Tuleva iso ongelma käytetyissä autoissa kun led umpioita joutuu vaihtamaan ellei niitä ala tarvikevalmistajat tekemään..
 
sitten noista taitaa sammuilla takapään led valot, en tiedä mitä moisen korjaaminen, eli uusiminen maksaa, mutta arvatenkin todella paljon. Tuleva iso ongelma käytetyissä autoissa kun led umpioita joutuu vaihtamaan ellei niitä ala tarvikevalmistajat tekemään..
Oikein hyvä pointti. Alkupään mallien ongelma nuo takalyhdyt ja se on taivahan tosi ettei volvo vastaan tule noilla kilsoilla ja varsinkaan kun 2. Omistaja
 
Pitäisi nykyiseen autoon laitella jakopäätä, uudet kesärenkaat ja moottorin tukikumet niin alko taas auton vaihtaminen tuntumaan hyvältä vaihtoehdolta. Mulla on ollut monta vuotta ns. unelma-auto tuommonen V90 volvo ja niitä dieselinä saisikin alle 30k€, tuollaisia 150-200K ajettuja (neliveto olisi ehdoton jos ottaa D3 koneella että on hieman iloa ajamiseen). Diesel sinänsä ei ole järkevä kun kilometrejä tulee nyt korona-aikaan alle 10k vuodessa mutta ajot on silti suurimmalta osin vähintään 50kmh taajamaa ja enimmäkseen tuommoiista 80kmh vääntöä. Tarviiko sitä aina auton laitossa järkeä olla jos kerran laittaisi sellaisen mikä itseä miellyttää :) Onko täällä porukalla tietoa noista, mitä koneita välttää missäkin iässä jne niin voisi hieman haarukoida tarjontaa vaikka ei noita montaa kandidaattia täällä pohjoisempana olekaan.
Neliveto kannattaa ehdottomasti ottaa kun pohjoisessa on tarkoitus ajella. Mitään erityisiä pommeja eivät noissa kai mitkään ole. Dieselit ainakin D3 (näissä AWD:ssa tuplaturbo ja perus D3:ssa vain yksi ahdin) ja D4 tarjoavat mukavaa ja taloudellista kyytiä. D3 saattaa olla aavistuksen hengetön reippaamissa ohituksissa, mutta silläkin pärjännee.

Pari huomioon otettavaa juttua:
Näissä on paljon tuontiautoja Ruotsista, mutta hyvillä varusteilla olevan suomiauton saattaa saada samaan hintaan tai halvemmallakin. Ruotsista tuoduissa on mukana myös sellaisia ihmeitä joita Suomessa ei ole edes myyty, nimittäin alhaisimmalla Kinetic-varustetasolla olevia. Lisäksi ruotsissa business-malli oli Kinetic parilla lisävarusteella ja Business advanced on Momentum, kun taas Suomessa Business on Momentum. Tähtää aina Momentumiin tai Inscriptioniin (tai Ruotsista tuoduissa vähintään Business advancediin).

Varusteita näissä voi olla monenlaista, mutta välttämättömiä ovat avaimeton ovien avaus + handsfree takaluukku, matriisi-ledit automaattisilla pitkillä valoilla (ei yhtä hyvä toteutus kuin BMW/MB/Audi mutta silti parempi kuin olla ilman) ja Volvo on Call valmius auton etäohjausta (webasto, käynnistys ym.) varten sekä parkkitutkat edessä ja takana (etututkat saattaa puuttua jossain kulivarusteisessa ex-liisarissa). Adaptiivinen vakkari turvallisuusominaisuuksineen ja varsin hyvin toimivine kaista-avustimineen on mielestäni aina, joten siitä ei tarvitse huolehtia (parempi silti varmistaa kun tiedä noista Ruotsintuontikulimalleista). Hyviä ja mahdollisesti tärkeitä bonuksia: Navi, Connect-paketti sisältäen Carplay / Android Auto ja myös hyvä on lämmitettävä tuulilasi tai ihan kiva HUD (molempaa ei voi olla). Vetokoukun tarvitsijalle vain alkuperäinen puskurin alle taittuva kannattaa hyväksyä. Lisäksi voi olla monenlaista muutakin, kuten yllättävän kätevä risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa ja erinomaisesti toimiva BLIS.

Tsekkaa nämä: AWD-järjestelmän suositusöljynvaihtoväli on 90000 km, mutta todennäköisesti sitä ei ole tehty. Teettäisin sen heti kaupan jälkeen, hinta n. 300 e. Laatikkoöljyn vaihdoille muistaakseni sama suositus eikä sitäkään usein ole tehty. Sekin kannattaa varautua teettämään ja taas maksaa 300. Jakohihnan vaihtoväli Suomessa 5 v / olikohan 180000 km vai 150000 km.
 
Muista sitten katsoa sellainen jossa jo jakopää vaihdettu. Suomessa Volvolla on jakopään vaihto 5v välein. Kilometrirajaa en muista. Lisäksi noilla kilsoilla on vaihteistoöljyjen sekä jos neliveto niin siihen kuuluvien öljyjen vaihto.
Itsellä tällä hetkellä 2019 V60 D4 AWD. just tuli 120 000km huollosta, jossa kerrottiin 150 000km olevan jakohihnan normaali vaihtoväli.
En tiedä onko oman auton poikkeus, mutta viimeisimmissä huolloissa olen huomannut öljymäärän olevan melko lopussa. Adblueta saa kerran 20 000km täyttää 11l.
Muuten ajo ominaisuuksiltaan erinomainen auto.
 
Hyvin on kyllä pitänyt V90:t arvonsa. Olen seuraillut noiden hintoja aina välillä. Jos tietyillä spekseillä oleva tuollainen maksoi x euroa vuosi sitten niin samat eurot maksaa tänäkin päivänä, siis nyt vuotta vanhempana. Todella paljon näkyy olevan surkeasti varusteltuja ex-bisneskuleja tarjolla. Jos ei kaipaa enempiä varusteita niin mikäs niissäkin.

Mulla 110000 omani mittarissa. Ratin johtosarja on pitänyt vaihtaa myyjän piikkiin, niissä on ollut tyyppivikaa oikean puolen nappuloissa ja oli mullakin. Lisäksi joku tiiviste tihkutteli vähän öljyä jonka korjauksen myyjä joutui myös maksamaan. Muuten toiminut hyvin. Todella mukava auto ajella maantiellä. Ohjaus on erittäin onnistunut, auto ei vaadi jatkuvaa ohjailua vaan menee minne pitääkin, mutta ei myöskään ole tunnoton. Kaupungissakaan ei ole toivottoman kömpelö koostaan huolimatta. Jos jotain saisi toivoa niin langattoman Carplayn. Olisihan noita jotain kiinalaisia värkkejä joilla sen saisi langattomaksi, mutta en tiedä onko niistä mihinkään.

Takavalot eivät ole pimentyneet, kuskin penkinlämmitys on ehjä eikä lukkovikoja ole ollut, eli näitä perustyyppivikoja ei ole ollut muita kuin se ratin johtosarja.

Öljyä ei ole mun ajomäärillä ehtinyt huoltovälin aikana kadota.
 
Hyvin varmaan pitää hintansa mutta en jaksa uskoa että samaa rahaa saat nyt myydessäsi millä ostitkin.
 

Uutisen mukaan käytetystä maksetaan jopa enemmän kuin uudesta - jota joutuisi odottamaan esim. vuoden.

Käsittänee melkein käyttämätöntä autoa. Mutta kovastihan liikkeet mainostaa että ostavat hyviä käytettyjä.
 
Samalla tavalla on kaikki muutkin pitäneet arvonsa kun autoista on krooninen pula.
Totta.
Koronan aikana monet uudehkot käytetyt autot ovat jopa kallistuneet, esim.Corolla hybridien pyynnit ovat nousseet jopa 2-3000€ reilun vuoden aikana vaikka kilometrejä on tullut lisää.
Meillä olevan alle 10k€:n kauppakassin hyvityshinta liikkeitä kysyttynä on myös parantunut lähes 1000€ verrattuna kahden vuoden takaiseen, toki tässä on muitakin muuttujia hyvityshinnassa.
 

Uutisen mukaan käytetystä maksetaan jopa enemmän kuin uudesta - jota joutuisi odottamaan esim. vuoden.

Käsittänee melkein käyttämätöntä autoa. Mutta kovastihan liikkeet mainostaa että ostavat hyviä käytettyjä.
Tuota tuli itse käytettyä oma edellinen auto vaihtoon lyödessä. Sai hyvin katettua käsirahan ja vähän yli. Lisänä nykyinen on uitettu liikkeen toimesta Saksasta niin eivät kehdanneet pyytää uuden suomesta ostetun hintoja vaikka kilometrejä olikin mittarissa vain sen 10tkm ja kyseessä haluttu malli. Tälläkin hetkellä voisin vain myydä kipon pois ja parhaimmillaan jopa tehdä pientä voittoa.
 
Totta.
Koronan aikana monet uudehkot käytetyt autot ovat jopa kallistuneet, esim.Corolla hybridien pyynnit ovat nousseet jopa 2-3000€ reilun vuoden aikana vaikka kilometrejä on tullut lisää.
Meillä olevan alle 10k€:n kauppakassin hyvityshinta liikkeitä kysyttynä on myös parantunut lähes 1000€ verrattuna kahden vuoden takaiseen, toki tässä on muitakin muuttujia hyvityshinnassa.

Corollasta puheenollen, vilkaisin pitkästä aikaa mitä Auris farkku hybrid maksaa, tai saatavuus ylipäätänsä. Tasan yksi kappale löytyi. Sitten vaan farkku hybrid toyota niin löytyi neljä toukkaa lisää, maakunnassa....

Parisen vuotta sitten noita zoomailin ja vähän ajettuja oli hyvinkin tarjolla, jossain kohtaa vaan paljoan ajettuja.
 
Corollasta puheenollen, vilkaisin pitkästä aikaa mitä Auris farkku hybrid maksaa, tai saatavuus ylipäätänsä. Tasan yksi kappale löytyi. Sitten vaan farkku hybrid toyota niin löytyi neljä toukkaa lisää, maakunnassa....

Parisen vuotta sitten noita zoomailin ja vähän ajettuja oli hyvinkin tarjolla, jossain kohtaa vaan paljoan ajettuja.
Käytettyjen saatavuus on aivan naurettavaa paikoin. Omaa autoa ostaessa tuli mieleen melkein jo että onko tässä joku juju tms kunnes selvisi tuo Saksan uitto kun ei oltu uuden auton hinnoissa koska uusien jonotusaika oli jo mukavan pitkä ja hinnat käytetyissä melkeinpä uuden hinnoissa. Kun uusia ei saa, käytettyjen arvo on pompannut aivan naurettavasti. Siinä vaiheessa jos BMW ja kumppanit joutuvat luopumaan kosketusnäytöistä, Tesla joutuu jälkiasentamaan niinkin simppeliä asiaa kuin USB-C portteja uusiin autoihin toimituksen jälkeen jne jne niin tietää että tilanne on vähintään erikoinen.
 
Käytettyjen saatavuus on aivan naurettavaa paikoin. Omaa autoa ostaessa tuli mieleen melkein jo että onko tässä joku juju tms kunnes selvisi tuo Saksan uitto kun ei oltu uuden auton hinnoissa koska uusien jonotusaika oli jo mukavan pitkä ja hinnat käytetyissä melkeinpä uuden hinnoissa. Kun uusia ei saa, käytettyjen arvo on pompannut aivan naurettavasti. Siinä vaiheessa jos BMW ja kumppanit joutuvat luopumaan kosketusnäytöistä, Tesla joutuu jälkiasentamaan niinkin simppeliä asiaa kuin USB-C portteja uusiin autoihin toimituksen jälkeen jne jne niin tietää että tilanne on vähintään erikoinen.

Elämme erikoisia aikoja. Rehellisesti sanoen, en tarkalleen edes tiedä mikä tälläisen komponenttipulan on aiheuttanut.

Pahoittelut OT:sta
 
Tottakai niitä myydään kalliimmalla kun on porukkaa jotka viittivät maksaa ylimääräistä. Ihan yksinkertanen asia.
 
Vielä kun sais autokaupan maksamaan vanhasta. K-auto mainostaa kovasti ostavansa autoja, mutta mitään ei kyllä haluta maksaa. Kysäisin piruuttani mitä merkkiliike antais tuosta uudenkarheasta sähkö-miistä, jos ostan heiltä isomman (Bornin) tilalle. Pyytävät samoilla spekseillä olevista 21-22 k€ ja kuulemma reilusti alle 18 k€ voisivat maksaa, jos heti annan avaimet. Bornista ei luonnollisesti pysty yhtään tulemaan vastaan, kun ovat vaan "välittäjiä". Sanoin kaverille suoraan, että vittuiletko sä mulle :D Olis varmaan r.i.p. puhelin, jos nettiautoon pistäisin alle 20 k€ tuon Miin. Tokihan nyt loppuunmyydyn sähköauton hinta tippuu toiset renkaat huomioiden 30 % puolessa vuodessa ja 4 tkm:ssa. Kyllähän niidenkin täytyy tienata, mutta tuo nyt meni jo saatanan härskiksi.
 
Hyvin varmaan pitää hintansa mutta en jaksa uskoa että samaa rahaa saat nyt myydessäsi millä ostitkin.
Näin on, mutta huomattavan pieni arvonpudotus luultavasti pitäisi kärsiä normaaliaikoihin nähden ja etenkin jos panisi tilaten uuden auton, joiden hinnat entisellä tasolla. Tosin niissä on saatavuusongelmia koska tuo mystinen komponenttipula tekee tuhojaan. Eipä sen puoleen ole autonvaihdon tarvettakaan.
 
Tottakai niitä myydään kalliimmalla kun on porukkaa jotka viittivät maksaa ylimääräistä. Ihan yksinkertanen asia.
Eiköhän me kaikki täällä markkinamekanismin perusidea oikein hyvin ymmärretä. Kunhan nyt keskustellaan sen akuutista vaikutuksesta ja ilmenemisestä nykyisillä automarkkinoilla.

Itseäni tässä on silti yllättänyt isojen dieseleiden kova arvostus hinnoissa. Pitkäaikainen rummutus dieseleiden katoavasta kysynnästä ei näy millään tavalla esim. oman uteliaisuuteni kohdeautoissa, joiden kysyntä vaikuttaa vankalta hinnoista päätellen.
 
Juu näin on. Itse sain ihan pikkudieselistäkin kohtuullisen hyvityksen. Meinasin muuten itsekin pitää tilauksen voimassa uuteen autoon mutta vaihdoinkin esittelyautoon kun saa vielä talven aikana ja olivat pudottaneet hintaa aika hyvin. Tehtaalta olisi varmaan tullut joskus loppukesästä.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni tässä on silti yllättänyt isojen dieseleiden kova arvostus hinnoissa. Pitkäaikainen rummutus dieseleiden katoavasta kysynnästä ei näy millään tavalla esim. oman uteliaisuuteni kohdeautoissa, joiden kysyntä vaikuttaa vankalta hinnoista päätellen.

Jos haluaa tehoa ja pitkän kantaman, niin ei oikein ole vaihtoahtoa isolle dieselille.

Sähköllä saa tehoa, ilman kantamaa (pl. >100teur uudet Mersut, ym, jotka nekin jäävät helposti ~200-300km dieseleille).
Bensahybridillä saa tehoa ja kantamaa, mutta kun akku hyytyy alkaa kulutuslukemat nousemaan vrt dieselit.

Eli onhan noille pitkään vielä markkinoita - ja biodieselillä olisi ollut hamaan tulevaisuuteen asti, mutta harmittavasti koko teknologia on menossa romukoppaan vaikka on polttiksista ehdottomasti energiatehokkain...
 
Vielä kun sais autokaupan maksamaan vanhasta. K-auto mainostaa kovasti ostavansa autoja, mutta mitään ei kyllä haluta maksaa. Kysäisin piruuttani mitä merkkiliike antais tuosta uudenkarheasta sähkö-miistä, jos ostan heiltä isomman (Bornin) tilalle. Pyytävät samoilla spekseillä olevista 21-22 k€ ja kuulemma reilusti alle 18 k€ voisivat maksaa, jos heti annan avaimet. Bornista ei luonnollisesti pysty yhtään tulemaan vastaan, kun ovat vaan "välittäjiä". Sanoin kaverille suoraan, että vittuiletko sä mulle :D Olis varmaan r.i.p. puhelin, jos nettiautoon pistäisin alle 20 k€ tuon Miin. Tokihan nyt loppuunmyydyn sähköauton hinta tippuu toiset renkaat huomioiden 30 % puolessa vuodessa ja 4 tkm:ssa. Kyllähän niidenkin täytyy tienata, mutta tuo nyt meni jo saatanan härskiksi.
Ilmeisesti siitä hyvästä Mii:stä täytyisi saada 3000€ voittoa? :) Itse myin Mii+:n vielä kun hinnat oli vähän halvempia, taisi olla 18 900€. Meni yksityiselle.

Itse oon saanut myytyä id.3:n juuri k-autolle. Ja kaksi moottoripyörää on mennyt myös liikkeeseen (KTM merkkiset). Kaikki meni nettiauton/nettimoton kautta ja toki hinnat oli sopivat autoliikkeen kannalta, että kannatti hakea ja ostaa suoralla kaupalla. Tämän vuoden aikana siis myynnit. Myös id.3 hinnat on nousseet, eli olisihan sen auton voinut pitää.


Itse en kyllä dieseliä ostaisi, jos dieselille ei oikeasti olisi käyttöä. Toki aika halpa ja vähän ajettu diesel menee kaupaksi, mutta aika korkealla näytti olevan ne Volvojen hinnat.

Niin ja yksi myyjä meinasi, että id.3 on parempi hankinta, kuin Seat Born. Ehkä id.3:lla olisi parempi saatavuus tai jotain. Tai sitten id.3 käytettynä, kun niitäkin mahtaa löytyä hyvä valikoima. Ei ehkä olisi niin ylihintaisia kuin uusi.
 
Eihän dieselissä muuta vikaa ole kuin muutaman satasen käyttövoimavero, josta osan saa vähemmänkin ajava takaisin halvemman polttoaineen ja pienemmän kulutuksen merkeissä (verrattuna bensakoneiseen vastaavaan autoon, hybrideillä asetelma voi olla jommin kummin päin ajotyypistä ja latausmahdollisuuksista riippuen). Lisäksi diesel ei ole järkevä pelkkään lyhyeen pätkäajoon. Mutta jos tulee jonkin verran maantieajoakin ja käyttövoimavero ei ole ongelma, ei diesel ole lainkaan hassumpi auto. Jos haluaa/tarvitsee esim. V90-tyyppisen tai vastaavan auton käytettynä, dieseleissä tarjonta on huomattavasti monipuolisempaa ja laajempaa sekä myös edullisempaa dieseleinä kuin bensakoneella. Sillä niiden kysyntä ja hinnat ovat vielä suurehkoja. Octavia-kokoluokassa ja pienemmissä ehkä valitsisin jo ennemmin bensan, ellei tulisi todella paljon kilsoja.

Jonkin verran alkaa toki lataushybridejä tulla vaihtoautomarkkinoille, niissä on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta rahaa saa esim. V90:n ostaja laittaa tiskiin huomattavasti enemmän kuin dieselin ostamalla. Itte varmaan ajelen dieselillä siihen saakka kunnes sähköautoissa edistytään uudempaan sukupolveen ja alkaa olla parempaa ja monipuolisempaa kalustoa tarjolla.
 
Eihän dieselissä muuta vikaa ole kuin muutaman satasen käyttövoimavero, josta osan saa vähemmänkin ajava takaisin halvemman polttoaineen ja pienemmän kulutuksen merkeissä (verrattuna bensakoneiseen vastaavaan autoon, hybrideillä asetelma voi olla jommin kummin päin ajotyypistä ja latausmahdollisuuksista riippuen). Lisäksi diesel ei ole järkevä pelkkään lyhyeen pätkäajoon. Mutta jos tulee jonkin verran maantieajoakin ja käyttövoimavero ei ole ongelma, ei diesel ole lainkaan hassumpi auto. Jos haluaa/tarvitsee esim. V90-tyyppisen tai vastaavan auton käytettynä, dieseleissä tarjonta on huomattavasti monipuolisempaa ja laajempaa sekä myös edullisempaa dieseleinä kuin bensakoneella. Sillä niiden kysyntä ja hinnat ovat vielä suurehkoja. Octavia-kokoluokassa ja pienemmissä ehkä valitsisin jo ennemmin bensan, ellei tulisi todella paljon kilsoja.

Jonkin verran alkaa toki lataushybridejä tulla vaihtoautomarkkinoille, niissä on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta rahaa saa esim. V90:n ostaja laittaa tiskiin huomattavasti enemmän kuin dieselin ostamalla. Itte varmaan ajelen dieselillä siihen saakka kunnes sähköautoissa edistytään uudempaan sukupolveen ja alkaa olla parempaa ja monipuolisempaa kalustoa tarjolla.
Kulutus pitää paikkansa, mutta halvemmasta en niinkään puhuisi. Itse tankannut ”´luontoystävällistä” My Dieseliä, niin ollut jopa kalliimpaa kuin 98.
 
Ilmeisesti siitä hyvästä Mii:stä täytyisi saada 3000€ voittoa? :) Itse myin Mii+:n vielä kun hinnat oli vähän halvempia, taisi olla 18 900€. Meni yksityiselle.
No eipä siitä voittoa tarvitse saada ja tämä toinen on hankittu ilman sitä parin tonnin alea, muuten vanhalla hinnalla. Mut reilu markkinahinta sentään olisi kohtuullinen, varsinkin jos on vaihdosta saman merkin uuteen kyse. Nyt nämä yritti ryöstää molemmissa, ostan siis muualta ja muun merkkisen. Hitaasti liikkuvassa tuotteessa ymmärrän isomman voiton, mutta kuten myyjäkin myönsi näiden liikkuvan hyvin vikkelään, niin vähintään 3 k€ kate on törkeä vaade. Pistän varmaan itse myyntiin kun aika tuler, eiköhän siitä heittämällä saa 1,5 k€ enemmän mitä noiden pellejen tarjous oli.
 
Nyt olisi aika vaihtaa autoa. Tällä hetkellä ajelen Toyota auris hybrid farkulla. Auto on palvellut kohta neljä vuotta oikein mainiosti. Tila vain loppuu kesken. Meidän perheessä on tällä hetkellä kolme jäsentä ja keväällä sitten neljäs. Mikään ajonautinto Auris ei todellakaan ole. Seuraava auto voisi olla vähän parempi ajokokemus. Sähköauto ei sovi ajoprofiiliin, muuten hommaisin sellaisen. Olen katsellut ladattavia hybridejä. VAG konsernin autoissa on käytössä pahamaineinen yhdistelmä 1,4 tsi + dsg. Onko näissä uusissa enää ongelmia vai kannattaako ne jättää kauppaan? Bmw ja mersut ei ole minun juttu. Volvo voisi myös tulla kysymykseen. Mielellään kuuntelen mielipiteitä mahdollista vaihtoehdoista mitä muuta ovat pohtineet.
 
VAG konsernin autoissa on käytössä pahamaineinen yhdistelmä 1,4 tsi + dsg. Onko näissä uusissa enää ongelmia vai kannattaako ne jättää kauppaan?
Eipä tämä GTE malleissa käytetty TSI+DSG yhdistelmä mikään pommi ole, kuten ehkä oli siellä 2010 luvun alkupuolella.
TSI on ihan hihnakone (mallikoodi EA211 / CUKB Golf, CUKC Passat) eikä ketju ja DSG on 6-vaihteinen märkäkytkin (mallimerkintä DQ400e, joka on varsin läheistä sukua DQ250/DQ500), jotka ovat VAG maailmassa sieltä luotettavammalta puolelta.
Omassa GTE Golfissa alkaa olemaan 165k mittarissa, eikä voimalinjan osalta valittamista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 967
Viestejä
4 679 710
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom