Mikä auto minulle?

Vielä kun sais autokaupan maksamaan vanhasta. K-auto mainostaa kovasti ostavansa autoja, mutta mitään ei kyllä haluta maksaa. Kysäisin piruuttani mitä merkkiliike antais tuosta uudenkarheasta sähkö-miistä, jos ostan heiltä isomman (Bornin) tilalle. Pyytävät samoilla spekseillä olevista 21-22 k€ ja kuulemma reilusti alle 18 k€ voisivat maksaa, jos heti annan avaimet. Bornista ei luonnollisesti pysty yhtään tulemaan vastaan, kun ovat vaan "välittäjiä". Sanoin kaverille suoraan, että vittuiletko sä mulle :D Olis varmaan r.i.p. puhelin, jos nettiautoon pistäisin alle 20 k€ tuon Miin. Tokihan nyt loppuunmyydyn sähköauton hinta tippuu toiset renkaat huomioiden 30 % puolessa vuodessa ja 4 tkm:ssa. Kyllähän niidenkin täytyy tienata, mutta tuo nyt meni jo saatanan härskiksi.
 
Hyvin varmaan pitää hintansa mutta en jaksa uskoa että samaa rahaa saat nyt myydessäsi millä ostitkin.
Näin on, mutta huomattavan pieni arvonpudotus luultavasti pitäisi kärsiä normaaliaikoihin nähden ja etenkin jos panisi tilaten uuden auton, joiden hinnat entisellä tasolla. Tosin niissä on saatavuusongelmia koska tuo mystinen komponenttipula tekee tuhojaan. Eipä sen puoleen ole autonvaihdon tarvettakaan.
 
Tottakai niitä myydään kalliimmalla kun on porukkaa jotka viittivät maksaa ylimääräistä. Ihan yksinkertanen asia.
Eiköhän me kaikki täällä markkinamekanismin perusidea oikein hyvin ymmärretä. Kunhan nyt keskustellaan sen akuutista vaikutuksesta ja ilmenemisestä nykyisillä automarkkinoilla.

Itseäni tässä on silti yllättänyt isojen dieseleiden kova arvostus hinnoissa. Pitkäaikainen rummutus dieseleiden katoavasta kysynnästä ei näy millään tavalla esim. oman uteliaisuuteni kohdeautoissa, joiden kysyntä vaikuttaa vankalta hinnoista päätellen.
 
Juu näin on. Itse sain ihan pikkudieselistäkin kohtuullisen hyvityksen. Meinasin muuten itsekin pitää tilauksen voimassa uuteen autoon mutta vaihdoinkin esittelyautoon kun saa vielä talven aikana ja olivat pudottaneet hintaa aika hyvin. Tehtaalta olisi varmaan tullut joskus loppukesästä.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni tässä on silti yllättänyt isojen dieseleiden kova arvostus hinnoissa. Pitkäaikainen rummutus dieseleiden katoavasta kysynnästä ei näy millään tavalla esim. oman uteliaisuuteni kohdeautoissa, joiden kysyntä vaikuttaa vankalta hinnoista päätellen.

Jos haluaa tehoa ja pitkän kantaman, niin ei oikein ole vaihtoahtoa isolle dieselille.

Sähköllä saa tehoa, ilman kantamaa (pl. >100teur uudet Mersut, ym, jotka nekin jäävät helposti ~200-300km dieseleille).
Bensahybridillä saa tehoa ja kantamaa, mutta kun akku hyytyy alkaa kulutuslukemat nousemaan vrt dieselit.

Eli onhan noille pitkään vielä markkinoita - ja biodieselillä olisi ollut hamaan tulevaisuuteen asti, mutta harmittavasti koko teknologia on menossa romukoppaan vaikka on polttiksista ehdottomasti energiatehokkain...
 
Vielä kun sais autokaupan maksamaan vanhasta. K-auto mainostaa kovasti ostavansa autoja, mutta mitään ei kyllä haluta maksaa. Kysäisin piruuttani mitä merkkiliike antais tuosta uudenkarheasta sähkö-miistä, jos ostan heiltä isomman (Bornin) tilalle. Pyytävät samoilla spekseillä olevista 21-22 k€ ja kuulemma reilusti alle 18 k€ voisivat maksaa, jos heti annan avaimet. Bornista ei luonnollisesti pysty yhtään tulemaan vastaan, kun ovat vaan "välittäjiä". Sanoin kaverille suoraan, että vittuiletko sä mulle :D Olis varmaan r.i.p. puhelin, jos nettiautoon pistäisin alle 20 k€ tuon Miin. Tokihan nyt loppuunmyydyn sähköauton hinta tippuu toiset renkaat huomioiden 30 % puolessa vuodessa ja 4 tkm:ssa. Kyllähän niidenkin täytyy tienata, mutta tuo nyt meni jo saatanan härskiksi.
Ilmeisesti siitä hyvästä Mii:stä täytyisi saada 3000€ voittoa? :) Itse myin Mii+:n vielä kun hinnat oli vähän halvempia, taisi olla 18 900€. Meni yksityiselle.

Itse oon saanut myytyä id.3:n juuri k-autolle. Ja kaksi moottoripyörää on mennyt myös liikkeeseen (KTM merkkiset). Kaikki meni nettiauton/nettimoton kautta ja toki hinnat oli sopivat autoliikkeen kannalta, että kannatti hakea ja ostaa suoralla kaupalla. Tämän vuoden aikana siis myynnit. Myös id.3 hinnat on nousseet, eli olisihan sen auton voinut pitää.


Itse en kyllä dieseliä ostaisi, jos dieselille ei oikeasti olisi käyttöä. Toki aika halpa ja vähän ajettu diesel menee kaupaksi, mutta aika korkealla näytti olevan ne Volvojen hinnat.

Niin ja yksi myyjä meinasi, että id.3 on parempi hankinta, kuin Seat Born. Ehkä id.3:lla olisi parempi saatavuus tai jotain. Tai sitten id.3 käytettynä, kun niitäkin mahtaa löytyä hyvä valikoima. Ei ehkä olisi niin ylihintaisia kuin uusi.
 
Eihän dieselissä muuta vikaa ole kuin muutaman satasen käyttövoimavero, josta osan saa vähemmänkin ajava takaisin halvemman polttoaineen ja pienemmän kulutuksen merkeissä (verrattuna bensakoneiseen vastaavaan autoon, hybrideillä asetelma voi olla jommin kummin päin ajotyypistä ja latausmahdollisuuksista riippuen). Lisäksi diesel ei ole järkevä pelkkään lyhyeen pätkäajoon. Mutta jos tulee jonkin verran maantieajoakin ja käyttövoimavero ei ole ongelma, ei diesel ole lainkaan hassumpi auto. Jos haluaa/tarvitsee esim. V90-tyyppisen tai vastaavan auton käytettynä, dieseleissä tarjonta on huomattavasti monipuolisempaa ja laajempaa sekä myös edullisempaa dieseleinä kuin bensakoneella. Sillä niiden kysyntä ja hinnat ovat vielä suurehkoja. Octavia-kokoluokassa ja pienemmissä ehkä valitsisin jo ennemmin bensan, ellei tulisi todella paljon kilsoja.

Jonkin verran alkaa toki lataushybridejä tulla vaihtoautomarkkinoille, niissä on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta rahaa saa esim. V90:n ostaja laittaa tiskiin huomattavasti enemmän kuin dieselin ostamalla. Itte varmaan ajelen dieselillä siihen saakka kunnes sähköautoissa edistytään uudempaan sukupolveen ja alkaa olla parempaa ja monipuolisempaa kalustoa tarjolla.
 
Eihän dieselissä muuta vikaa ole kuin muutaman satasen käyttövoimavero, josta osan saa vähemmänkin ajava takaisin halvemman polttoaineen ja pienemmän kulutuksen merkeissä (verrattuna bensakoneiseen vastaavaan autoon, hybrideillä asetelma voi olla jommin kummin päin ajotyypistä ja latausmahdollisuuksista riippuen). Lisäksi diesel ei ole järkevä pelkkään lyhyeen pätkäajoon. Mutta jos tulee jonkin verran maantieajoakin ja käyttövoimavero ei ole ongelma, ei diesel ole lainkaan hassumpi auto. Jos haluaa/tarvitsee esim. V90-tyyppisen tai vastaavan auton käytettynä, dieseleissä tarjonta on huomattavasti monipuolisempaa ja laajempaa sekä myös edullisempaa dieseleinä kuin bensakoneella. Sillä niiden kysyntä ja hinnat ovat vielä suurehkoja. Octavia-kokoluokassa ja pienemmissä ehkä valitsisin jo ennemmin bensan, ellei tulisi todella paljon kilsoja.

Jonkin verran alkaa toki lataushybridejä tulla vaihtoautomarkkinoille, niissä on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta rahaa saa esim. V90:n ostaja laittaa tiskiin huomattavasti enemmän kuin dieselin ostamalla. Itte varmaan ajelen dieselillä siihen saakka kunnes sähköautoissa edistytään uudempaan sukupolveen ja alkaa olla parempaa ja monipuolisempaa kalustoa tarjolla.
Kulutus pitää paikkansa, mutta halvemmasta en niinkään puhuisi. Itse tankannut ”´luontoystävällistä” My Dieseliä, niin ollut jopa kalliimpaa kuin 98.
 
Ilmeisesti siitä hyvästä Mii:stä täytyisi saada 3000€ voittoa? :) Itse myin Mii+:n vielä kun hinnat oli vähän halvempia, taisi olla 18 900€. Meni yksityiselle.
No eipä siitä voittoa tarvitse saada ja tämä toinen on hankittu ilman sitä parin tonnin alea, muuten vanhalla hinnalla. Mut reilu markkinahinta sentään olisi kohtuullinen, varsinkin jos on vaihdosta saman merkin uuteen kyse. Nyt nämä yritti ryöstää molemmissa, ostan siis muualta ja muun merkkisen. Hitaasti liikkuvassa tuotteessa ymmärrän isomman voiton, mutta kuten myyjäkin myönsi näiden liikkuvan hyvin vikkelään, niin vähintään 3 k€ kate on törkeä vaade. Pistän varmaan itse myyntiin kun aika tuler, eiköhän siitä heittämällä saa 1,5 k€ enemmän mitä noiden pellejen tarjous oli.
 
Nyt olisi aika vaihtaa autoa. Tällä hetkellä ajelen Toyota auris hybrid farkulla. Auto on palvellut kohta neljä vuotta oikein mainiosti. Tila vain loppuu kesken. Meidän perheessä on tällä hetkellä kolme jäsentä ja keväällä sitten neljäs. Mikään ajonautinto Auris ei todellakaan ole. Seuraava auto voisi olla vähän parempi ajokokemus. Sähköauto ei sovi ajoprofiiliin, muuten hommaisin sellaisen. Olen katsellut ladattavia hybridejä. VAG konsernin autoissa on käytössä pahamaineinen yhdistelmä 1,4 tsi + dsg. Onko näissä uusissa enää ongelmia vai kannattaako ne jättää kauppaan? Bmw ja mersut ei ole minun juttu. Volvo voisi myös tulla kysymykseen. Mielellään kuuntelen mielipiteitä mahdollista vaihtoehdoista mitä muuta ovat pohtineet.
 
VAG konsernin autoissa on käytössä pahamaineinen yhdistelmä 1,4 tsi + dsg. Onko näissä uusissa enää ongelmia vai kannattaako ne jättää kauppaan?
Eipä tämä GTE malleissa käytetty TSI+DSG yhdistelmä mikään pommi ole, kuten ehkä oli siellä 2010 luvun alkupuolella.
TSI on ihan hihnakone (mallikoodi EA211 / CUKB Golf, CUKC Passat) eikä ketju ja DSG on 6-vaihteinen märkäkytkin (mallimerkintä DQ400e, joka on varsin läheistä sukua DQ250/DQ500), jotka ovat VAG maailmassa sieltä luotettavammalta puolelta.
Omassa GTE Golfissa alkaa olemaan 165k mittarissa, eikä voimalinjan osalta valittamista.
 
Uusi st-line focus 155hv kiinnostaisi mutta on vaan A7 powershift laatikolla. Jossain vaiheessa ollut ainakin vähän haasteellinen mutta onkohan vuosien varrella parantunut?
 
Nyt olisi aika vaihtaa autoa. Tällä hetkellä ajelen Toyota auris hybrid farkulla. Auto on palvellut kohta neljä vuotta oikein mainiosti. Tila vain loppuu kesken. Meidän perheessä on tällä hetkellä kolme jäsentä ja keväällä sitten neljäs. Mikään ajonautinto Auris ei todellakaan ole. Seuraava auto voisi olla vähän parempi ajokokemus. Sähköauto ei sovi ajoprofiiliin, muuten hommaisin sellaisen. Olen katsellut ladattavia hybridejä. VAG konsernin autoissa on käytössä pahamaineinen yhdistelmä 1,4 tsi + dsg. Onko näissä uusissa enää ongelmia vai kannattaako ne jättää kauppaan? Bmw ja mersut ei ole minun juttu. Volvo voisi myös tulla kysymykseen. Mielellään kuuntelen mielipiteitä mahdollista vaihtoehdoista mitä muuta ovat pohtineet.

Sama tilanne ja sama auto alla. Sähköauto olisi ilman muuta paras valinta, mutta se maksaa 50k€ ja lataustilanne on vielä auki, joten ei pysty ainakaan vielä siihen. 35k€ polttikseen kuulostaa myös huonolta diililtä, mielummin ostaa sähköauton sitten kun latauskuvio on selvillä.

Vag ja dsg on varmasti isompi riski kuin Toyota, eikö oikein itseä kiinnosta, kun on tottunut Toyotan luotettavuuteen. Toki todennäköistä on, että Passat tai Suberb rullaisi ilman ongelmia, mutta onhan niitä toisenlaisia tarinoita. Rav4 voisi olla vaihtoehto, mutta siihenkin saisi laittaa 30k€ ja maksaa kallista bensaa tulevat vuodet. XC60 sama juttu. Vanhempia tila-autoja olen myös katsellut kymppitonnin luokassa, mutta taitaa olla todella kallista ylläpitää kaikin puolin.

Ehkä päädyn ottamaan liisarin 1-2 vuoden ajaksi ja katsoo sitten sähköautoa, kun latausmahdollisuus on varma.
 
Uusi st-line focus 155hv kiinnostaisi mutta on vaan A7 powershift laatikolla. Jossain vaiheessa ollut ainakin vähän haasteellinen mutta onkohan vuosien varrella parantunut?
Kai ne jotain sillä välin oppivat kun käyttivät perinteisiä laatikoita välissä. Aika näyttää oppivatko tarpeeksi. Henk. koht. ottaisin mieluummin sen edeltävän Aisinin A8:n.
 
Onko se nyt ihan varmaa että sähkö on halvin ja huolettomin vaihtoehto nyt ja tulevaisuudessa autoilla..
 
Onko se nyt ihan varmaa että sähkö on halvin ja huolettomin vaihtoehto nyt ja tulevaisuudessa autoilla..
Ei. Kukaan ei tällä hetkellä tiedä mitä tapahtuu. Sähköön yritetään ohjata kovasti mutta mikä lienee oikeasti se paras tai varmin tulevaisuutta ajatellen.
 
Täyssähköautoilussa on autokannan nuoren iän vuoksi ihan hulluna pääomakuluja vs. polttisautoilu, eikä ole lainkaan varmaa ettei niissä silti olisi vanhemmiten ihan samalla tavalla remppojen tarvetta kuin polttiksissa. Toki jonkun edullisen alle 200km kesärangella varustetun käytetyn auton (Leaf, i3, Ioniq) voi saada 20k€ hinnalla mutta aika nihkeää sellaisen kanssa on jos tarvii reissailla.

Tuolla 20k€ saa jo polttiksissa yhtä sun toista tarpeiden mukaan, ja ellei ajoja nyt tule todella isoja määriä vuodessa, säästyneillä polttoainekuluilla ei kovin kummoisempaa rahoituksen kk-maksun nostoa pysty saamaan.

Tässä taas talviautoilua harrastaessa tulee mieleen että olispa lataushybridin sijaan joku paremmin lämpimänä pysyvä peruspolttis webastolla ja ilman saastelaitteita. Janoan myös farmarin perään, katumaasturit on perseestä.
 
Entäpä kasvaako latausinfra yhtä nopeasti kuin ladattavien autojen käyttäjäkunta? Onko sähköautoilu sitten enää halpaa kun huomataan että polttomoottoriautoista ei tulekaan niin paljoa verotuloja niin keksitään sähköautoille jokin kiva vero?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Kyllähän jo 10-15 tkm vuosiajolla saa nykyhinnoilla 100 €/kk eroa ja päälle polttomoottorin ja saastelaitteiston huollot ja korjaukset.

Ei tässä kauaa mene että sähköautoja saa käytettynä hyvään rahaan. Joku Polestar 2 maksaa 45 tonnia uutena eli 3-4v päästä lienee jo -50 % taputeltu.

Kysymys kuuluu, kuka tommosta enää huolii 4-vuotiaana kun pian akku sökönä ja uus maksaa mitä, 20-30 k€...? Veikkaan, että akkujen kunto tulee heijastumaan aika lailla sähkisten hintaan, koska onhan meillä pahat olosuhteet akustoille. Vähän eri jossain Californiassa kurvailla.
 
Kysymys kuuluu, kuka tommosta enää huolii 4-vuotiaana kun pian akku sökönä ja uus maksaa mitä, 20-30 k€...? Veikkaan, että akkujen kunto tulee heijastumaan aika lailla sähkisten hintaan, koska onhan meillä pahat olosuhteet akustoille. Vähän eri jossain Californiassa kurvailla.
Eihän se pakko Volvoa ole ostaa. Luotettavimmilla merkeillä hinta ei tosin tipu läheskään yhtä vauhdikkaasti, mutta akuilla on takuuta tuossa vaiheessa yli puolet jäljellä. Tällä hetkellä tuon ikäisistä sähköautoista hinta on tippunut vain vähän johtuen tarjonnan puutteesta.
Suomen ilmasto on akuille parempi kuin Californian kuumuus.
 
Itselle periaatteessa aivan sama millä voima tuotetaan autossa. Auton hankinta/vaihto on aina taloudellisesti todella huono ostos. Mutta minulla on sellainen tunne, että juuri nyt on mahdollista tehdä erittäin huonot kaupat. Regulaatio muuttuu jatkuvasti ja ei hirveästi kiinnostaisi ottaa kovin montaa tuhatta euroa takkiin väärän voimantuoton valinnan takia. Tesla Björnin 1000km rangetestejä katsellut ja näyttää kyllä vielä siltä, että Tesla Y olisi ainut "järkevä" sähköauto tällä hetkellä. En asu pääkaupunkiseudulla, joten Teslan osto ei tule kuuloonkaan. Kun ei ole huoltoa kuin Vantaalla. Muutenkin ajoprofiili on sellainen, että tulee työn puolesta käytyä säännöllisesti asiakkaiden tuotantolaitoksilla, jossa ei ole latausmahdollisuutta (ainakaan vielä). Ajoa tulee päivän aikana usein +300km. Tämä ei vissiinkään taitu vielä nykyisillä sähköautoilla talvella? Plug-in hybridi olisi passeli, mutta käytettyjen markkina on aivan sekaisin. Käytetyistä pyydetään paikoitellen sama kun uudesta?! Ei varmaan auta kun mennä pyörällä jatkossakin. Antaa avopuolison kärvistellä Auriksen kanssa neljän lapsen kanssa.
 
Polttoaineiden hinnat ei vielä niin korkealla ole että vaikuttaisi valtavasti talouteen. Olen sitä mieltä että jos vaikuttaa niin sitten on perheen talous muutenkin pikkasen tiukilla.
 
Niitä tulee sitten taas niin harvoin, että dieselin käyttövoimavero tulee kalliiksi. Vuosittaiset ajot n.20k km/vuosi. Siihen vielä päälle spekulaatiot arvonalenemasta, niin kuulostaa aika riskiseltä. Nykyisellä kevythybridillä päässyt n. 5,5 l kulutukseen (80000km aikana), joka on minulle ainakin sopiva. Luulisi että plugarilla kokonaiskulutus laskisi hieman. Vai olenko hakoteillä?
 
Kyllä plugarilla pitäisi kulutus tuosta laskea. Itsellä nyt auto pikkuturbolla jolla kokonaiskulutus 4,8-4,9l sataselle, tilauksessa plugari jolla kulutuksen pitäisi jäädä omalla ajolla noin 1,5-2l tasolle. Vuosittainen ajomäärä itsellä n.24-26 tkm.
 
Pitäisi siirtyä työsuhde autosta omaan, koska tulee ajettua työajoa sen verran paljon niin että kilometrikorvaukset olisi kannattavampaa.
Työajoa tulee siis ajettua n 35-40tkm vuodessa + 10tkm omaa. Pääasiassa pitkää matkaa, joten diesel olisi varmaan paras vaihtoehto.
Tällä hetkellä työsuhdeautona Volvo v60 D4 AWD, joka lapsiperheessä (selkä menosuuntaan turvaistuin) alkaa osoittautumaan liian pieneksi, puhumattakaan peräkontin pienuudesta. Muuten on ollut ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen.

Budjetiksi olin alunperin ajatellut max 30 000€, mutta voi tarvittaessa venyä jos rahoituksella onnistuu pitämään kulut 450€/kk.
Seuraavaksi autoa ajattelin esim Skoda Kodiaqia, mutta alkaa nykypäivänä käytetyillä olemaan kovastikin arvoa hinnoissa. Onko muita SUV tyylisiä, jotka olisi kuitenkin luotettavia ja hyviä ajetaan pitkää pätkää?
Tarkoituksena on pitää autoa n. 4-5vuotta.
 
Mikäs olis hyvä ja suht monikäyttöinen auto vähille kilsoille? Ja toki edullinen! Kilsoja ei vuodessa varmasti tulis viittä tuhattakaan ja kesäksi löytyy jo pari prätkää. Eli bensakone varmaan aika ehdoton noilla kilsoilla. Lisäksi farkku lisäisi käyttömahdollisuuksia niin saisi jotain romuja tarvitessa kätevämmin kuskattua. Ja se että autossa olisi peräkoukku. Manuaali / automaatti - ei juuri väliä. Ajot varmaan lähinnä pk-seudulla ja parin sadan kilsan siivuja ehkä kymmenkunta vuodessa.

Millaisia ideoita olisi tällaisille todella vaatimattomille ajokilsoille mutta silti osin vaativille spekseille ehdottaa? :) Itsellä tuli lähinnä mieleen joku tonnin farkku-Pösö tms. Mutta löytyykö muita, saatan olla fakkiutunut tuohon ajatukseen etten osaa ajatella laatikon ulkopuolelta. Niin, ja edulliset vakuutukset iso plussa sillä kilsoja ei vaan tule.
 
Niitä tulee sitten taas niin harvoin, että dieselin käyttövoimavero tulee kalliiksi. Vuosittaiset ajot n.20k km/vuosi. Siihen vielä päälle spekulaatiot arvonalenemasta, niin kuulostaa aika riskiseltä. Nykyisellä kevythybridillä päässyt n. 5,5 l kulutukseen (80000km aikana), joka on minulle ainakin sopiva. Luulisi että plugarilla kokonaiskulutus laskisi hieman. Vai olenko hakoteillä?

Ainakin Renaultin arkana/clio itselataavat on olleet yllättävän taloudellisia. Liekö Megane farkussa samaa tekniikkaa Plug-In muodossa? Sitä ja Kia Ceediä + VAGia kävisin vielä pakkasilla koeajamassa, niin selviää voiko ajaa täysin sähköllä nurkka-ajoa. Kialla ei käsittääkseni voi.

Meganea kun ajoin bensaturbomanuaalina hidas startstop oli se suurin kompastuskivi. Ajettavuudeltaan ja sisustaltaan oli yllättävän hyvä. Toki se pysty keskinäyttö vähän "halpa kopio" Volvon vastaavasta.
 
Pitäisi siirtyä työsuhde autosta omaan, koska tulee ajettua työajoa sen verran paljon niin että kilometrikorvaukset olisi kannattavampaa.
Työajoa tulee siis ajettua n 35-40tkm vuodessa + 10tkm omaa. Pääasiassa pitkää matkaa, joten diesel olisi varmaan paras vaihtoehto.
Tällä hetkellä työsuhdeautona Volvo v60 D4 AWD, joka lapsiperheessä (selkä menosuuntaan turvaistuin) alkaa osoittautumaan liian pieneksi, puhumattakaan peräkontin pienuudesta. Muuten on ollut ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen.

Budjetiksi olin alunperin ajatellut max 30 000€, mutta voi tarvittaessa venyä jos rahoituksella onnistuu pitämään kulut 450€/kk.
Seuraavaksi autoa ajattelin esim Skoda Kodiaqia, mutta alkaa nykypäivänä käytetyillä olemaan kovastikin arvoa hinnoissa. Onko muita SUV tyylisiä, jotka olisi kuitenkin luotettavia ja hyviä ajetaan pitkää pätkää?
Tarkoituksena on pitää autoa n. 4-5vuotta.
SUV taitaa auttamatta kasvattaa hintaa, ainakin jos "laatua" kaipaa.
Jos volvosta tykkää, niin mites V90?
Noilla kilsoilla kyllä makselee vaikka vähän suuremmallakin budjetilla kuin 450€/kk.
 
Pitäisi siirtyä työsuhde autosta omaan, koska tulee ajettua työajoa sen verran paljon niin että kilometrikorvaukset olisi kannattavampaa.
Työajoa tulee siis ajettua n 35-40tkm vuodessa + 10tkm omaa. Pääasiassa pitkää matkaa, joten diesel olisi varmaan paras vaihtoehto.
Tällä hetkellä työsuhdeautona Volvo v60 D4 AWD, joka lapsiperheessä (selkä menosuuntaan turvaistuin) alkaa osoittautumaan liian pieneksi, puhumattakaan peräkontin pienuudesta. Muuten on ollut ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen.

Budjetiksi olin alunperin ajatellut max 30 000€, mutta voi tarvittaessa venyä jos rahoituksella onnistuu pitämään kulut 450€/kk.
Seuraavaksi autoa ajattelin esim Skoda Kodiaqia, mutta alkaa nykypäivänä käytetyillä olemaan kovastikin arvoa hinnoissa. Onko muita SUV tyylisiä, jotka olisi kuitenkin luotettavia ja hyviä ajetaan pitkää pätkää?
Tarkoituksena on pitää autoa n. 4-5vuotta.
V90 cross country olisi tietty pienen kynnyksen valinta V60 jälkeen mutta näköjään tarjonta vähäistä ja hinnat pitkiä. Mutta onkos Seat Tarracossa tarjolla mitään kelvollista? Sehän on aika lailla sama auto kuin Kodiaq mutta nätimmällä designillä.
Edit. ja jos ilman SUV:ia pärjää niin V90 AWD:ssa ainakin tila riittää niin kuin yllä ^ ehdotellaan. Niissäkin hinnat vaan aika roimat tätä nykyä etenkin jos vähiä kilsoja ja hyviä varusteita hakee.
 
V90 cross country olisi tietty pienen kynnyksen valinta V60 jälkeen mutta näköjään tarjonta vähäistä ja hinnat pitkiä. Mutta onkos Seat Tarracossa tarjolla mitään kelvollista? Sehän on aika lailla sama auto kuin Kodiaq mutta nätimmällä designillä.
Edit. ja jos ilman SUV:ia pärjää niin V90 AWD:ssa ainakin tila riittää niin kuin yllä ^ ehdotellaan. Niissäkin hinnat vaan aika roimat tätä nykyä etenkin jos vähiä kilsoja ja hyviä varusteita hakee.
Tarracoa olen katsonut jonkun verran, siinä hieman epäilyttää penkit että kovin mukavat. Myöskin mahdolinen VOC /skoda connect jossa ajopäiväkirjan pito on plussaa.
V90 tietenkin on yksi mahdollisuus, mutta hinnat melko korkeita ja haluaisin korkeampaa istuma-asentoa.
Kyllä kilometreillä voisi lyhentää isompaakin kk erää, mutta ajattelin pelata varman päälle jos vaikka lomautus tulee vastaan tässä korona tilanteessa..
Nettiautossa on esim EPN-752 kodiaq myynnissä ja sain alustavan lainatarjouksen tf-bankilta 8v maksuajalla ja kk erä vajaa 500. Tarkoituksena mahdollisesti lyhentää nopeammin lainaa mikäli kilsoja kertyy.
Veikkaan että turbo ja egr/dpf menee vaihtoon n 200-250 tkm kohdalla, onkohan muita suuria menoeriä odotettavissa vag konsernin dieseleissä?
 
Pitäisi siirtyä työsuhde autosta omaan, koska tulee ajettua työajoa sen verran paljon niin että kilometrikorvaukset olisi kannattavampaa.
Työajoa tulee siis ajettua n 35-40tkm vuodessa + 10tkm omaa. Pääasiassa pitkää matkaa, joten diesel olisi varmaan paras vaihtoehto.
Tällä hetkellä työsuhdeautona Volvo v60 D4 AWD, joka lapsiperheessä (selkä menosuuntaan turvaistuin) alkaa osoittautumaan liian pieneksi, puhumattakaan peräkontin pienuudesta. Muuten on ollut ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen.

Budjetiksi olin alunperin ajatellut max 30 000€, mutta voi tarvittaessa venyä jos rahoituksella onnistuu pitämään kulut 450€/kk.
Seuraavaksi autoa ajattelin esim Skoda Kodiaqia, mutta alkaa nykypäivänä käytetyillä olemaan kovastikin arvoa hinnoissa. Onko muita SUV tyylisiä, jotka olisi kuitenkin luotettavia ja hyviä ajetaan pitkää pätkää?
Tarkoituksena on pitää autoa n. 4-5vuotta.

Nykyisellä kilometrikorvauksella 40tkm vuodessa tuo 18400 €/v, 50tkm ajoilla 5.8 l/100km 1.70 €/l dieseli maksaa vuodessa 4930 €/v. Veroihin vakuutuksiin ja ylläpitokuluihin voi noilla ajoilla käytetyyn autoon laskea about 4000 €/v.

Kilometrikorvauksista jää vuosittain noin 9500€ arvonalenemaan tällä lyhentelee hieman autosta riippuen noin 60k€ uutta autoa vaihdellen 3v välein. Noin 100tkm ajetun eurooppalaisen 2-4v vanhan SUV:n saa 30-40k€. Käytetyissä arvo laskee kohtuullisen tasaisesti ja sopivalla lyhennyksellä auton voi hukata työtilanteen muuttuessa ”kuluttomasti”. Jolloin tilanne olisi kuin työsuhdeauton kanssa.
 
Pitäisi löytää talouteen kakkosauto. Ehdotuksia ja vinkkejä otetaan vastaan. Ajoa tulee n. 5000km/vuosi. Vaatimukset: Mahdollisimman luotettava, koska korjaus- ja räpellysosaamista ja mielenkiintoa täysi nolla. Hinta max. 15k€. Mielummin lähempänä 10k€. Automaattivaihteinen.
 
Vaikka uus Dacia Sandero. Sulla on vaan paskamainen tilanne kun tää maailmantilanne on nostanu kaikkien hintaa.

Joku 1-2v vaihtoehto vanha esim ruotsista, monet merkit menis sun haarukkaan pikkuautoissa. Mut jos pystyt venyttämään hankintaa, että sirupula helpottaa niin valikoima suhteessa hintahaarukkaan laajenee.
 
Muutenkin ajoprofiili on sellainen, että tulee työn puolesta käytyä säännöllisesti asiakkaiden tuotantolaitoksilla, jossa ei ole latausmahdollisuutta (ainakaan vielä). Ajoa tulee päivän aikana usein +300km. Tämä ei vissiinkään taitu vielä nykyisillä sähköautoilla talvella?
Ei tuo +300km vielä paha ole täyssähkölle. Jos ei ihan pääse ilman välilatausta niin ei laturilla todellakaan kauaa mene. +500km alkaa olla semmoinen että eroa polttikseen alkaa tulla varsinkin talvella.
 
Ei. Kukaan ei tällä hetkellä tiedä mitä tapahtuu. Sähköön yritetään ohjata kovasti mutta mikä lienee oikeasti se paras tai varmin tulevaisuutta ajatellen.

Oon vahvasti sillä kannalla, että kaikki verotuspäätökset tulevat jatkossa suosimaan sähköautoja polttiksien kustannuksella. Tarkoittaa siis lisää veroa bensaan, lisää veroa isopäästöisille jne. Samaan aikaan uusien sähköautojen hinnat tulevat alas, joten kukaan ei halua kohta ostaa käytettyä bensavehjettä. Tästä syystä juuri nyt ei ole itsellä mitään halua ostaa kallista bensa-autoa vielä kun tosiaan käytettyjen autojen hinnat ovat todella korkealla.
 
No enpä tiedä. Itselleni isoin ongelma/kysymysmerkki on latausinfra. Kotona ei pysty lataamaan sähköautoa enkä myöskään töissä. Lisäksi jos perheessä tehdään pitkiä reissuja vähääkään niin vähintään toinen täytyisi olla polttis ja pitkiä reissuja nyt ei millään renault clion tyyppisellä autolla ole mukava tehdä. Plugarin idea menee hukkaan jos ajaa paljon polttoaineella.

Sitten vielä se fakta että ei tuo sähköautoilu taatusti ikuisesti edullista ole, nyt se vaan tuntuu siltä kun on kaikenmaailman verohelpotuksia ym sähköautoille.
 
Sähköautoilusta pari asiaa jotka itseäni huolettaa.

- Nykyisten autojen range, kukaan ei halua näitä käytettynä kun jo nyt lyhyestä rangesta on lähtenyt akkujen kulumisen takia kapasiteettia ja autojen jälleenmyynti vaikeaa
- viat, kuulin esimerkin kun Nissan Leafin laturi tai siihen liittyvä osa oli mennyt rikki ja uusi maksaa ~8000€, tuollainen vastoinkäyminen pilaa koko elinkaaren säästöt
- amerikassa ilmeisesti vakuutukset on kalliita koska korjaaminen on kallista, erään tubettajan videolla kertoili, että Teslan Model S vakuutus 4500$ vuoteen, eihän tuossa mitään säästä, varsinkaan siellä missä bensakin on edullisempaa

Ensimmäisen kohdan näkisin isoimpana huolena omalla rahalla auton ostavalle, 5 vuoden päästä on voitu ottaa todella isoja teknisiä harppauksia ja tämän päivän sähköautot on yhtä haluttavia kuin 90-luvun Elcat.
 
Nyt olisi aika vaihtaa autoa. Tällä hetkellä ajelen Toyota auris hybrid farkulla. Auto on palvellut kohta neljä vuotta oikein mainiosti. Tila vain loppuu kesken. Meidän perheessä on tällä hetkellä kolme jäsentä ja keväällä sitten neljäs. Mikään ajonautinto Auris ei todellakaan ole. Seuraava auto voisi olla vähän parempi ajokokemus. Sähköauto ei sovi ajoprofiiliin, muuten hommaisin sellaisen. Olen katsellut ladattavia hybridejä. VAG konsernin autoissa on käytössä pahamaineinen yhdistelmä 1,4 tsi + dsg. Onko näissä uusissa enää ongelmia vai kannattaako ne jättää kauppaan? Bmw ja mersut ei ole minun juttu. Volvo voisi myös tulla kysymykseen. Mielellään kuuntelen mielipiteitä mahdollista vaihtoehdoista mitä muuta ovat pohtineet.

Käy ihmeessä koeajamassa Corolla farmarihybridi. Isompi, mukavampi, mielestäni parempi ajettava. Ja saa 2.0 koneella jos 1.8 tuntuu liian nuhapumpulta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Sähköautoilusta pari asiaa jotka itseäni huolettaa.

- Nykyisten autojen range, kukaan ei halua näitä käytettynä kun jo nyt lyhyestä rangesta on lähtenyt akkujen kulumisen takia kapasiteettia ja autojen jälleenmyynti vaikeaa
- viat, kuulin esimerkin kun Nissan Leafin laturi tai siihen liittyvä osa oli mennyt rikki ja uusi maksaa ~8000€, tuollainen vastoinkäyminen pilaa koko elinkaaren säästöt
- amerikassa ilmeisesti vakuutukset on kalliita koska korjaaminen on kallista, erään tubettajan videolla kertoili, että Teslan Model S vakuutus 4500$ vuoteen, eihän tuossa mitään säästä, varsinkaan siellä missä bensakin on edullisempaa

Ensimmäisen kohdan näkisin isoimpana huolena omalla rahalla auton ostavalle, 5 vuoden päästä on voitu ottaa todella isoja teknisiä harppauksia ja tämän päivän sähköautot on yhtä haluttavia kuin 90-luvun Elcat.
No se range ei todellakaan lähde muutamassa vuodessa mihinkään, ja yleisesti ottaen takuu akuissa on sen 8-10 vuotta. Leafiin saa jo koko akuston uusittua suuremmalla kapasiteetilla tuolla rahalla. Ja ihan omista kokemuksista Peugeot e-2008 vakuutukset kaikella mahdollisella extralla vuodessa on n. 600€. Toki tässä mennään teknisesti koko ajan eteenpäin, mutta tuskin kukaan harmittelee sitäkään että se 2 litrainen kone vei vuonna 2010 esim. 8 litraa bensaa ja nykyinen litrainen bensaturbo 5, eikä niitä vanhoja malleja kukaan enää halua? Vai haluaako sittenkin?
 
Tarracoa olen katsonut jonkun verran, siinä hieman epäilyttää penkit että kovin mukavat. Myöskin mahdolinen VOC /skoda connect jossa ajopäiväkirjan pito on plussaa.
V90 tietenkin on yksi mahdollisuus, mutta hinnat melko korkeita ja haluaisin korkeampaa istuma-asentoa.
Kyllä kilometreillä voisi lyhentää isompaakin kk erää, mutta ajattelin pelata varman päälle jos vaikka lomautus tulee vastaan tässä korona tilanteessa..
Nettiautossa on esim EPN-752 kodiaq myynnissä ja sain alustavan lainatarjouksen tf-bankilta 8v maksuajalla ja kk erä vajaa 500. Tarkoituksena mahdollisesti lyhentää nopeammin lainaa mikäli kilsoja kertyy.
Veikkaan että turbo ja egr/dpf menee vaihtoon n 200-250 tkm kohdalla, onkohan muita suuria menoeriä odotettavissa vag konsernin dieseleissä?
Näyttää olevan näihin spekseihin Kodiaq, Tiquan ja Tarraco tarjolla, eli VAG:ta pukkaa. Saattaisin miettiä vielä Passat Alltrackia, on se muutaman sentin normaalia korkeampi joskin SUV:eja ja XC90-tyyppisiä matalampi. Mutta on sitten reilusti halvempikin kuin Kodiaq ja kumppanit. Jos nuo VAG:t vaan ehjänä pysyy niin mitään varsinaista huonoahan niissä ei kai ole paitsi Boschin tekemä adaptiivinen vakkari lumipyryssä.
 
Pitäisi löytää talouteen kakkosauto. Ehdotuksia ja vinkkejä otetaan vastaan. Ajoa tulee n. 5000km/vuosi. Vaatimukset: Mahdollisimman luotettava, koska korjaus- ja räpellysosaamista ja mielenkiintoa täysi nolla. Hinta max. 15k€. Mielummin lähempänä 10k€. Automaattivaihteinen.
Tsekkailin uteliaisuuttani tarjontaa ja ainoa kymppitonnihintaluokan auto 2010-luvulta joka yhtään innosti oli tämä Subaru
joka ei itse asiassa saattaisi yhtään hassumpi ollakaan, jos vain on hyvin pidetty yksilö.
 
Sähköautoilusta pari asiaa jotka itseäni huolettaa.

- Nykyisten autojen range, kukaan ei halua näitä käytettynä kun jo nyt lyhyestä rangesta on lähtenyt akkujen kulumisen takia kapasiteettia ja autojen jälleenmyynti vaikeaa
- viat, kuulin esimerkin kun Nissan Leafin laturi tai siihen liittyvä osa oli mennyt rikki ja uusi maksaa ~8000€, tuollainen vastoinkäyminen pilaa koko elinkaaren säästöt
- amerikassa ilmeisesti vakuutukset on kalliita koska korjaaminen on kallista, erään tubettajan videolla kertoili, että Teslan Model S vakuutus 4500$ vuoteen, eihän tuossa mitään säästä, varsinkaan siellä missä bensakin on edullisempaa

Ensimmäisen kohdan näkisin isoimpana huolena omalla rahalla auton ostavalle, 5 vuoden päästä on voitu ottaa todella isoja teknisiä harppauksia ja tämän päivän sähköautot on yhtä haluttavia kuin 90-luvun Elcat.

Hieman vääriä oletuksia, sillä kun nyt katsoo leasing hintoja, niin sähköautojen oletetaan pitävän arvonsa paremmin kuin polttomoottoriautojen ja tuolla on kovan luokan ammattilaiset laskemassa hintoja. Tarjonta on niin pientä käytettyjen osalta, että voin jopa uskoa tämän. Rangea tuskin edes halutaan kovin paljoa kasvattaa 400-500km;sta koska sille ei juuri tarvetta ole. Latausinfra on paljon oleellisempi.

Tuossa kun mainittiin Corolla Auriksen korvaajana, niin se ei loppupeleissä ole kovin paljon tilavampi. Jos tykkää ajaa penkki takana, niin siihen ei kyllä mene lasta taakse selkä menosuuntaan päin. Toyotalta ottaisin mielummin Rav4:n.
 
Hieman vääriä oletuksia, sillä kun nyt katsoo leasing hintoja, niin sähköautojen oletetaan pitävän arvonsa paremmin kuin polttomoottoriautojen ja tuolla on kovan luokan ammattilaiset laskemassa hintoja. Tarjonta on niin pientä käytettyjen osalta, että voin jopa uskoa tämän. Rangea tuskin edes halutaan kovin paljoa kasvattaa 400-500km;sta koska sille ei juuri tarvetta ole. Latausinfra on paljon oleellisempi.

Tuossa kun mainittiin Corolla Auriksen korvaajana, niin se ei loppupeleissä ole kovin paljon tilavampi. Jos tykkää ajaa penkki takana, niin siihen ei kyllä mene lasta taakse selkä menosuuntaan päin. Toyotalta ottaisin mielummin Rav4:n.

En ole ulkomaiden leasing hinnoista tietoinen mutta kotimaan markkinoilla pattereiden autoverottomuus luultavasti osana. Suomen hinnoissa ”enemmän autoa” ja 3v vanhana ei ulkomaiden tarjonta uittamisineen polje hintoja samalla tavalla kuin polttomoottorillisissa. Miten vaikuttaa autovalmistajien päästövähennykset mistä oli joku aika sitten uutisointia?

Taitaa olla plugareissakin Suomessa määrä suhteettoman suuri ja hinnat pienet euroopan markkinoilla.

Käytännössä valmius latausinfrallekkin hyvällä tasolla käytännössä kaikki kiinteistöt ovat 3-vaihe sähköissä, julkisiakin rakennellaan jatkuvasti. Rehellisesti omassa lähiympäristössä tiedän 6 laturia (11kW) ja ohikulkiessa huomattavasti harvemmin näissä näkee autoja vs paikallisilla huoltamoilla joissa lähes aina useampi tankkaamassa vaikka tankkaukseen menee 5min ja lataukseen tunteja.
 
Onko noissa leasing-hinnoissa tosiaan kovinkin suuri ero sähköauto vs. polttis? Lease Planilla yritysliisareissa BMW 320d A xDrive Business, 480 e / kk alv 0% (auton hinta n. 50000 omaksi ostettuna). Polestar 2 Long Range Dual Motor Intro, 626 e / kk alv 0% (auton hinta omaksi ostettuna n. 60000 e). Secton käytettyjen yksityisliisareissa menee samassa suhteessa liisaushinnat hybridit vs. sähkikset. En kyllä jaksa yhtään miettiä, onko näissä jotain muita elementtejä joilla esim. tuollaisen Bemun leasing-vuokrien ja jäännösarvon combossa olisi enempi varmuusvaraa.
 
Jos ajatellaan ostohinnan olevan 15k:n kohdilla, n. 100tkm ajettuna, 2015 tai uudempi, varusteina riittää automaattinen ilmastointi ja cruise. Webasto tms ois plussaa. Niin mitä malleja kannattaisi tällähetkellä käydä vilkuilemassa? Ja jättää suosiolla kauppakassit pois, focus on koon puolesta aika minimi.

Kilsoja tulee vuodessa vähintään se 20tkm, pahimmillaan täs focuksen aikana tuli 40tkm. 3v:n aikana tuli foordiin tuo ~85tkm Nykyinen -09 farkku focus 190tkm voisi vaihtua uudempaan, jos sopiva yksilö olisi tiedossa.

Ceed, uudempi foordi focus/mondeo (kestääkö ecoboostit jo kilsoja vai diiselinä otettava?), A3?
 
Viimeksi muokattu:
Meganessa Bose-varustetasolla saa isomman keskikonsolin näytön, paremman äänentoiston ja liudan muita varusteita. Bosesta seuraava on Zen, joka on karvalakimpi mutta sisältää kuitenkin kysytyt varusteet.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 485
Viestejä
4 509 044
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom