Mikä auto minulle?

Soittelin päivällä Porvoon autopalveluun ja sieltä kerrottiin että thetiin ns. normi huolto ja haltija oli kieltäytynyt haldex ja dsg öljyjen vaihdosta, todennäköisesti sillä syyllä että kohta luopuu autosta (halusi säästää).
Kovasti auto muuten kiinnostaa sillä täyttää kaikki vaatimukset, mutta varmaan olisi parempi tässä tilanteessa olla järkevä. Haldex vaihto on n 500-600, onko ajatuksia paljonko DSG vaihto tulee kustantamaan, jos se sattuu laukeamaan? Onko maahantuoja tosiaan niin tarkka että jos ylittyy 3tkm yli vaihtovälin niin pesee kädet täysin asiasta? Täytyy koittaa tinkiä kunnolla. Kiitos suuresti vinkeistä!

Skodaa olen siinäkin mielessä ajatellut puhelin appin kannalta, saa webaston käyntiin puhelimesta (jos toimii). Mutta ei tuo Tiguan ihan huonoltakaan vaikuta...

Gen v haldex pumppu kustantaa 329 ja vaihto päälle, ite vaihtatin edelliseen seattiin paikallisella porholla muutama vuosi sitten niin makso 90 öljyineen vaihto.
 
Jaa niin jäi kertomatta, ehkä tärkeäkin, seikka että käytettyä alle 4000e Aygoa tai vastaavaa olen etsimässä.

Tsekkaapa Mitsu Colt. Sellaisen saa lähes puolet halvemmalla kuin Aygon ja on luotettava auto kunhan vaan valitsee alle 150tkm ajetun yksilön. Tilaa ja vääntöä on myös enemmän, jos ottaa 1,3-1,5l mallin.
 
Tsekkaapa Mitsu Colt. Sellaisen saa lähes puolet halvemmalla kuin Aygon ja on luotettava auto kunhan vaan valitsee alle 150tkm ajetun yksilön. Tilaa ja vääntöä on myös enemmän, jos ottaa 1,3-1,5l mallin.

Mitä tapahtuu jos on yli 150tkm?
 
Mitä tapahtuu jos on yli 150tkm?

Itsellä oli tuollainen ja kesti lähelle 200tkm ilman mitään ongelmia. Sitten alkoi kuluja tulla tasaiseen, jotka johtuivat pitkälti ajomäärästä. Voisin ostaa uuden samanlaisen, jos tarvetta olisi ja vähäinen ajomäärä ostaessa antaa pelivaraa.
 
Tsekkaapa Mitsu Colt. Sellaisen saa lähes puolet halvemmalla kuin Aygon ja on luotettava auto kunhan vaan valitsee alle 150tkm ajetun yksilön. Tilaa ja vääntöä on myös enemmän, jos ottaa 1,3-1,5l mallin.

Onkohan tuo Smart ForFour kestoltaan samaa luokkaa? Siinähän on Mitsubishin bensamoottori ja alustaltaa perustuu hyvinpitkälti Coltiin.
 
Jaa niin jäi kertomatta, ehkä tärkeäkin, seikka että käytettyä alle 4000e Aygoa tai vastaavaa olen etsimässä.
No kävin koeajamassa tämän Citroen C1:n. Ihan hyvältähän se näytti, mutta koeajo vei ostohalut. No alusta tuntui tosi kovalta ja äänet tosi kovat jo 50:n vauhdissa. Käytiin sitten vielä kotimatkalla ostamassa Huyndai I20 1.2l, vm 2009, 148tkm.
Muks. Eiku onkin 1.4 kone. :D
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tuo Smart ForFour kestoltaan samaa luokkaa? Siinähän on Mitsubishin bensamoottori ja alustaltaa perustuu hyvinpitkälti Coltiin.

Eiköhän se ole, on todella paljon samanlainen auto kuin Colt, mutta brändi on kalliimpi ja ulkonäkö persoonallisempi. Tästä syystä niistä pyydetään käytettynä enemmän.
 
No kävin koeajamassa tämän Citroen C1:n. Ihan hyvältähän se näytti, mutta koeajo vei ostohalut. No alusta tuntui tosi kovalta ja äänet tosi kovat jo 50:n vauhdissa. Käytiin sitten vielä kotimatkalla ostamassa Huyndai I20 1.2l, vm 2009, 148tkm.
Muks. Eiku onkin 1.4 kone. :D
Jaahas tämä kauppa sittenkin peruuntui. Etsintä alkaa uudelleen. Tuommoinen Colt olisi melko lähellä.
 
Ainakin mitä meillä oli Peugeot 208 1.2vti (vm oli -17-19, en muista), ei ollut mitään ongelmaa. Ihan ok ajella pikkuautoksi motarillakin. Takapenkit nurin piti kovaa mekkalaa.
Vaikka oli sähköinen ohjaustehostin, oli tuntuma ihan hyvä kaupunki/kantatie ajoon.
Hyvien kokemusten perusteella vaihettiin se uuteen 2008.
 
Niin minä siis etsimässä alle 4000e:n pieniruokaista pikkuautoa pienellä verolla. Kaupunkiajoon pienillä kilometreilla.
 
@angle Mites joku Suzuki Swift? Mielestäni vanhentunut tuo korimalli aika arvokkaasti tuollaiseksi 15v vanhaksi pikkukipoksi.



Sisältäkin saisi 1 DIN radiolla tuunattua ihan fiksuksi. Uudempaan korimalliin saa suoraan 2 din adapteria, mutta ei tähän ilmeisesti.

 
Jaahas tämä kauppa sittenkin peruuntui. Etsintä alkaa uudelleen. Tuommoinen Colt olisi melko lähellä.

Hyvännäköinen Colt pienillä kilometreillä. Aika varma valinta ja tuo 1.3l kone on aika pirteä, ei jää jalkoihin. Hinnassa ehkä muutama satanen tinkivaraa.
 
Jaahas tämä kauppa sittenkin peruuntui. Etsintä alkaa uudelleen. Tuommoinen Colt olisi melko lähellä.
Mikähän noita ajovaloja oikein vaivaa.
8da6daed129b7ccc-large.jpg
 
Ihan hyviä ehdotuksia. Nuo on vähän kaukana täältä kaakon kulmalta. Mites nämä ranskikset, cliot, pösön 206:t on rankattu? Esim tämä clio.
 
No johan on vanha Jazz hinnoissa, tuo 2003 vuosimalli taitaa kyllä olla legendaaristen joukossa luotettavuudessa. 2004-2005 vaiheilla tuli facelift, 2006 ESP (?) ja 2008-9 seuraava facelift. Suosittelisin ottamaan tuon 2008-2009 faceliftin jo ihan siitä syystä, että lamppujen vaihto aiemmissa on aivan helvetin perseestä. Nopeiten sai vaihdettua, kun otti puskurin ja lamput irti. Harjoittelulla onnistui vartissa. Toinen syy ottaa mahdollisimman uusi on ruoste, pohja kannattaa katsoa tarkasti läpi. Kaupungissa ihan mukava pyöritellä ja höyryillä menee. 2008 malliin asti CVT-automaatti, siitä eteenpäin hetken robotti i-shift, jota ei kannata ottaa. 2011 tais tulla CVT takas. Motarilla janoinen ja meluisa.

Esim. tämä voisi olla kiva: https://www.nettiauto.com/honda/jazz/12600518

e: Sisältä noi on kunnon tardiksia, tilaa hämmästyttävän paljon.
 
No johan on vanha Jazz hinnoissa, tuo 2003 vuosimalli taitaa kyllä olla legendaaristen joukossa luotettavuudessa. 2004-2005 vaiheilla tuli facelift, 2006 ESP (?) ja 2008-9 seuraava facelift. Suosittelisin ottamaan tuon 2008-2009 faceliftin jo ihan siitä syystä, että lamppujen vaihto aiemmissa on aivan helvetin perseestä. Nopeiten sai vaihdettua, kun otti puskurin ja lamput irti. Harjoittelulla onnistui vartissa. Toinen syy ottaa mahdollisimman uusi on ruoste, pohja kannattaa katsoa tarkasti läpi. Kaupungissa ihan mukava pyöritellä ja höyryillä menee. 2008 malliin asti CVT-automaatti, siitä eteenpäin hetken robotti i-shift, jota ei kannata ottaa. 2011 tais tulla CVT takas. Motarilla janoinen ja meluisa.

Esim. tämä voisi olla kiva: https://www.nettiauto.com/honda/jazz/12600518

e: Sisältä noi on kunnon tardiksia, tilaa hämmästyttävän paljon.
Mullekin on kehuttu noita Hondia. Tuossa jo aika reilut kilsat.
 
Mullekin on kehuttu noita Hondia. Tuossa jo aika reilut kilsat.
No valitse hinta, vuosimalli tai kilometrit :) Kaikkia et voi saada. Hondien kohdalla äänestäisin surutta enemmän ajettua uudempaa, koska mun entinen 2005 oli takaovien alalaidasta mätänemässä 10 vuotta sitten. 2013 mallin pohja näytti 3 vuoden jälkeen takaapäin katsottuna samankuntoiselta kuin 2002 vuosimallin sitikan pohja.

e: Tuolla 2005:lla vaihdetut osat oli perushuoltojen lisäksi 20 euron takaluukun sisäkahva ja takaiskarit. Jälkimmäiset toki voi laskea kuluvaksikin osaksi. En välttämättä pelkäis tuon yksilön kilometrejä, huomasit varmaan että siinä oli kytkinkin just vaihdettu....

e2: Keulan puskuri näyttää vähän siltä, että saattais olla varaosana hankittu. Ei ne tosin aina uutenakaan osuneet. Tulevat valmiiksi maalattuina ja värin sopivuus on vähän niin ja näin joskus. Sinällään tuossa hintaluokassa aika sama, jos siitä etumuovit ja sen takana oleva rusentuvaksi tarkoitettu heppoinen palkki on vaihdettu. Öljynvaihtotahti on ollut aika mielenkiintoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Railissa on lamellikytkimellä toteutettu neliveto, jos joutuu kovasti antamaan hangessa tms runtua niin alkaa haisemaan,mutta ei kertaakaan ole heittäny pelaamasta, entisellä t31 korisella ja 2.5 bensa koneisella tuli jonku kerran möyrittyä, oikeinki hyvä kitumaasturi. Onhan nuissa olla parhaassa päästä tuo neliveto citymaasturi kategoriassa.
Eka korisissa sorentoissa on taka-akaseleita ruostunu ja on ollu korjaus kampanjoita joten se kannattaa tarkistaa. Tais olla että ex eli parhaiten varustellussa on jatkuva neliveto mahdollisuus ja karvalakissa vain taka tahi neliveto.

Sorentohan on siis ihan oikea maastoauto, ja se kannattaa ottaa huomioon. Jatkuvaa nelivetoa ei kovin monesta löytynyt. Jokaisessa mallissa on kuitenkin laadukas kitkalukko perässä, joka auttaa talvella tavavedolla ajoa. Myös nelivedon voi ihan hyvin kytkeä päälle jos epäilee että on liukasta, ei mitään ongelmaa. Neliveto ja alennusvaihteisto päällä kulkee sellaisiin paikkohin jolla ei ole muulla kun grand chrerokeella tai land cruicerilla asiaa.

LX mallit on aika huonosti varusteltuja, mutta EX mallit kaikilla varusteilla, tai sitten EX Pro's Business malleista löytyy jo varusteita että ei ihan heti käy tylsäksi.

Itsellä taka akseli kestänyt nyt 16 vuotta ja 275 000km. Hyvässä kunnossa näyttää olevan. Yleinen ruostumispaikka on kuitenkin selkeästi nähtävissä, ja sen voi helposti tarkistaa.
 
Sorentohan on siis ihan oikea maastoauto, ja se kannattaa ottaa huomioon. Jatkuvaa nelivetoa ei kovin monesta löytynyt. Jokaisessa mallissa on kuitenkin laadukas kitkalukko perässä, joka auttaa talvella tavavedolla ajoa. Myös nelivedon voi ihan hyvin kytkeä päälle jos epäilee että on liukasta, ei mitään ongelmaa. Neliveto ja alennusvaihteisto päällä kulkee sellaisiin paikkohin jolla ei ole muulla kun grand chrerokeella tai land cruicerilla asiaa.

LX mallit on aika huonosti varusteltuja, mutta EX mallit kaikilla varusteilla, tai sitten EX Pro's Business malleista löytyy jo varusteita että ei ihan heti käy tylsäksi.

Itsellä taka akseli kestänyt nyt 16 vuotta ja 275 000km. Hyvässä kunnossa näyttää olevan. Yleinen ruostumispaikka on kuitenkin selkeästi nähtävissä, ja sen voi helposti tarkistaa.
Juu, kyllähän se sorento ihan maasturi on eikä pelkkä citymaasturi. Ei ainakaan itelle tuo takavetosena ajaminen haittais yhtään.
 
Työmatka-ajo alkaa syksyllä, päivässä 160km, vuodessa noin 32000km työmatka-ajoa ja siihen omat ajot vielä päälle niin puhutaan 40-45 tkm vuodessa. Tätä kestää ainakin 2.5v ajan eli autolle tulee lähemmäs 150tkm ajoa tuossa ajassa. Mietin että minkähänlaisen ajokin sitä nyt oikein ostaisi. Nykyinen BMW 320i 2L bensa kuluttaa motariajossa jota koko työmatka on ainakin sen 7-7.5L/100km.

Olen miettinyt että joko pitäisin tuon oman auton tai sitten vaihtoehtoina ollut BMW 530d farkku jolla kulutus olisi varmaan motarilla siihen 5l/100km pintaan tai sitten Skoda Enyaq jos saisi vielä ennen syksyä muutettua paikkaan jossa olisi latausmahdollisuus kotona. Enyaqissa ja sähköautoissa yleensä kiinnostaisi halvat kilometrit sähköllä, mutta toisaalta mietin että onko arvosta jäljellä enää mitään parin vuoden päästä kun rullattu onkin kohta 150tkm. Tuollainen 5-sarjan BMW farmarina olisi taas polttiksena ainakin vähän pihimpi, ja kun ajoa on päivittäin 160km motaria edes takaisin niin arvostaisin sellaista hiljaista, junan raiteilla menoa että se työmatka olisi mahdollisimman rauhallinen ja zen.

Mitä vaihtoehtoja itse punnitsisitte ja tekisitte vastaavassa tilanteessa? Budjetti dieselpolttiksen kanssa olisi yhteensä noin 30 t€, sähköautoon tarvitsisi mennä sitten hattu kourassa pankkiin varmaankin.
Ehdottomat vaatimukset autolle on tila tulevalle perheenlisäykselle, adaptiivinen vakkari, kunnon penkit ja mielellään vähän paremmat kaiuttimet. Neliveto myös jos polttiksesta kyse.
 
Mitä autolle tapahtuu sitten kun 2,5v on kulunut ja paljon nykyisellä bensa-bemarilla on ajettu? Jos ajot menee 2,5v jälkeen lähemmäs nollaa, niin sitten kannattaa miettiä ja laskeskella tarkemmin, voisit ajaa nykyisen bensa-auton ns. paaliin asti ja ostaa sitten jotain uutta.
 
Saatko ladattua työpaikalla vai onko työsi liikkuvaa? Koska kotona/työpaikalla latausmahdollisuus olis ihan bueno, vaikka Nissan Leaf vähän käytettynä.

Harkitsisin hyvin tarkkaan ostaako enää polttista.
 
2.5v jälkeen työmatka-ajot vaihtuu ainakin 3.5v ajaksi noin 40km päivään eli dramaattinen lasku. Nykyisellä 2015 autolla on nyt ajettu 130tkm, vielä siitä jotain vaihdossa saisi, 2.5v jälkeen kun mittarissa on lähemmäs 300tkm niin ei varmaan paljoa mitään. Sähköautolle ei taida olla työpaikallaan latausmahdollisuutta, kanta-hämeen keskussairaala eikä ainakaan nopealla googlauksella löydy mitään.

Ei tietenkään uutta polttista, nuo BMW 530d:t mitä olen katsellut on ollut myös sellaisia 100-150tkm ajettuja, mutta enemmän nuo moottorit ja autot kestävät kulutusta mielestäni kuin pieni bensakone.
 
Jos kerran se työmatka on motaria koko pätkä niin älä sit ainakaan mitään pieniakkuista vehjettä ota. Hyundai/Kia akselilta varmaan löytyisi Ioniq 5 ja EV6 nopeasti käyttöön. Molemmissa ei jääne matkustamon tiloista kiinni, mutta takatila on matala. Toisaalta tila on syvä eli rattaat kyllä menee sinne helposti ja kuomun saa pois. Joka tapauksessa taitaa olla niin, että sähköllä kulutuksen kautta syntyvä säästö on < 10 k€, joten vähemmin tappion pääset jatkamalla nykyisellä. Tai vaihdat nykyisen johonkin 5-6 l/100 km vievään dieselversioon.
 
Saatko ladattua työpaikalla vai onko työsi liikkuvaa? Koska kotona/työpaikalla latausmahdollisuus olis ihan bueno, vaikka Nissan Leaf vähän käytettynä.

Harkitsisin hyvin tarkkaan ostaako enää polttista.

Motariajoon toivottua mukavuutta ja hyviä penkkejä Leafista turha etsiä jos verrokkina on nykyinen 3- saati 5-sarjan BMW.

Itsellä farkku 320dx kesärajoituksilla omalla kaasujalalla HKI-TKU motarilla @133 menee noin 5.6 l/100km. Talvirajoituksilla nätisti ajaen menee 4.5 l/100km tuntumaan. Joten voi uskoa ettei 530d painavampana ja isompi koneisena ihan viiteen litraan ainakaan kesällä mene.
 
Pösön koneella 2.0 pärjäs motarilla tarpeeksi raskaalla kaasujalalla ihan yhtä hyvin kuin pienempi 1.6. Kaupungissa eroa sit tuli, kun 1.6:n kulutus tippui eri suhteessa.

Oma itsenäiseen myyntiin ja jos menee, niin sit ostat sopivan kiisselin tilalle? Mieluusti ehkä sen verran rullatun, että ekat isot rempat on jo tehty. Tai voihan niitä jo vuoden päästä enemmän rullattuja isoja sähkiksiäkin tulla tarjolle.
 
Oma itsenäiseen myyntiin ja jos menee, niin sit ostat sopivan kiisselin tilalle? Mieluusti ehkä sen verran rullatun, että ekat isot rempat on jo tehty. Tai voihan niitä jo vuoden päästä enemmän rullattuja isoja sähkiksiäkin tulla tarjolle.

Jotain tälläistä olen miettinyt nyt ensisijaisesti, mutta kyllähän tuossa kuumottaa jo tuo diiselin hintakin ja jälleenmyyntitilanne sitten muutaman vuoden päästä. Nyt kun investoisi kunnon sähkikseen niin sillä voisi ajella sitten vaikka kuinka pitkään, toisaalta eipä nuo nykyiset isot 50t€ maksavat sähköautot ole kyllä läheskään niin preemiumin tuntuisia ajella kuin nuo saksalaiset.
 
Jotain tälläistä olen miettinyt nyt ensisijaisesti, mutta kyllähän tuossa kuumottaa jo tuo diiselin hintakin ja jälleenmyyntitilanne sitten muutaman vuoden päästä. Nyt kun investoisi kunnon sähkikseen niin sillä voisi ajella sitten vaikka kuinka pitkään, toisaalta eipä nuo nykyiset isot 50t€ maksavat sähköautot ole kyllä läheskään niin preemiumin tuntuisia ajella kuin nuo saksalaiset.

Saksasta ensimmäiset i4 löytyy myynnissä mobilesta. Ei kyllä 50t€ riitä mutta laatu ja tuntuma ehkä sakuihin tottuneelle riittää.
 
Mersun sähkisten tarjonnan ehkä kävisin katsomassa myös. EQA toki voi olla hieman pieni ja muissa hinta alkaa kirjoittaa häiritsevän isoja lukemia. Ioniq 5 kannattaa käydä vilkaisemassa premium-versiona, siinäkin on puutteensa, mutta fiiliksen puolelta huomattavasti enemmän premiumin suuntaa kuin nuo pirkka-volkkarit, joiden sisustat on tehty taskulaskin kädessä. Audin versiota id.4:sta en ole nähnyt, se lienee paras olemukseltaan.

e: Kyllähän se sähkis järkevin olisi jo tässä kohtaa, jos pitkään aikoo pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Autokuume vaivaa ja rahaa on rajallisesti, tai sanotaanko, että halua käyttää rahaa.
  • Arviolta reilut 20 000 km/vuosi tämän ja seuraavan vuoden aikana
  • Ajot yli 95% maantiellä (pääasiassa kanta- ja valtateillä) pidempää pätkää (50-500 km), kaupunkiajoa ei juuri tule.
  • Ei tarvetta matkustajapaikoille, ajan yksin.
  • Varusteista ajonvakautus ja ilmastointi pakolliset, vakkarikin ois kiva. Vaihteistolla ei niin väliä.
  • Pienet käyttökulut mielellään ja matala maantiekulutus. Itse en osaa rempata, joten luotettavuuskin olisi plussaa....
  • Budjetti alle 6000€
Nykyinen bensa-Toyota vie polttoainetta ehkä vähän liikaa (6,5-7l/100) ja toisaalta ei ole se mukavin matkakumppani maantieajossa, kun kierrokset 1,6-litraisella bensakoneella 5-vaihteisessa autossa nousevat satasen alueella sakkorajaa nuollessa sinne 3200rpm tienoille... Ajettavuudessakin on omat puutteensa, mutta niiden kanssa voi elää, kun halua panostaa rahallisesti ei niin hirveästi ole.

Joku vanha diesel-Volvo? Uudempi pakuksi rekattu Fiesta Van tai Corsa Van (mutta lähteekö noilla järki maantiellä)? Toyotan diesel-koneista olen kuullut huonoa, vaikka merkki ihan OK. Joku VW:n 1.9-litrainen TDI (mikä?)?

Järkevintähän olisi varmaan ostaa Peltorit tai laittaa radiota kovemmalle ja jatkaa Toyotaan bensan tankkaamista (ja vähentää ajoja), mutta ei kai tämä autoilu kauhean järkevää puuhaa ole muutenkaan.
 
Autokuume vaivaa ja rahaa on rajallisesti, tai sanotaanko, että halua käyttää rahaa.
  • Arviolta reilut 20 000 km/vuosi tämän ja seuraavan vuoden aikana
  • Ajot yli 95% maantiellä (pääasiassa kanta- ja valtateillä) pidempää pätkää (50-500 km), kaupunkiajoa ei juuri tule.
  • Ei tarvetta matkustajapaikoille, ajan yksin.
  • Varusteista ajonvakautus ja ilmastointi pakolliset, vakkarikin ois kiva. Vaihteistolla ei niin väliä.
  • Pienet käyttökulut mielellään ja matala maantiekulutus. Itse en osaa rempata, joten luotettavuuskin olisi plussaa....
  • Budjetti alle 6000€
Nykyinen bensa-Toyota vie polttoainetta ehkä vähän liikaa (6,5-7l/100) ja toisaalta ei ole se mukavin matkakumppani maantieajossa, kun kierrokset 1,6-litraisella bensakoneella 5-vaihteisessa autossa nousevat satasen alueella sakkorajaa nuollessa sinne 3200rpm tienoille... Ajettavuudessakin on omat puutteensa, mutta niiden kanssa voi elää, kun halua panostaa rahallisesti ei niin hirveästi ole.

Joku vanha diesel-Volvo? Uudempi pakuksi rekattu Fiesta Van tai Corsa Van (mutta lähteekö noilla järki maantiellä)? Toyotan diesel-koneista olen kuullut huonoa, vaikka merkki ihan OK. Joku VW:n 1.9-litrainen TDI (mikä?)?

Järkevintähän olisi varmaan ostaa Peltorit tai laittaa radiota kovemmalle ja jatkaa Toyotaan bensan tankkaamista (ja vähentää ajoja), mutta ei kai tämä autoilu kauhean järkevää puuhaa ole muutenkaan.
itse ajelin vuoden Kia Riolla jossa 1.4 crdi kone, pitkää matkaa, erinomainen auto hintaisekseen. Luotettava, melko pihi, noin 5l meni keskimäärin. Ison auton tuntua, hiljainen kitkoilla, 6 lovinen laatikko. Tämän saa myös muutettua pakuksi jos haluaa verot pienemmäksi. Hyvä vaihtoehto Fiestalle tai Corsalle, väittäisin, että Corsaa parempi ja varustelussa menee Fiestankin ohi. Kun ostat EX:n premium pack:llä.
 
tänään tuli haettua Golf GTE 2020 ... varustelu oli pikkuinen pettymys kun ei listaa ollut kunnollista mitä autossa on, noh huomenna liikkeeseen kyselemään josko sais jälkiasennuksilla lisää optioita :D mutta 320km jälkeen ihan hyvältä tuntui, sai jopa tuolla matkalla ajettua 60/40 bensa/sähkö tasapainon .. nyt sitten kun kotosalla on ja ajeleen vaan lyhyitä ajoja niin sähköpuoli testiin, näyttää tällä hetkellä että ois vajaa 50km ja latausaikaa näyttää 20min jälellä et saattaapi ihan sen max rangen saada, nopeesti se hiipuu ei siinä jos on päällä kaikenmaailman vempaimia.
 
Onkohan toi sama moottori, mitä on ollut 4 koppaisessa golffissa? Vai onko noitakin useita variaatioita.

Anyway, ainakin se yksilö millä ajelin jonkun aikaa, söi öljyä aika reippaasti ja lopuksi pullautti kampiakselin taka stefan ulos :dead:

Eli kannattaa ainakin katsoa hieman sen huohottimen päälle.
 
Hakusessa olis vanhan manuaali etuvedon tilalle automaatti nelivedolla, hinta max 20 000 euroa. Onko täällä kellään kokemuksia näistä w204 mersuista? Mitä kannattaa huomioida ja mihin kannattaa näiden kanssa varautua, kuulemma dieselit ainakin luotettavia..
Tälläinen sattu vastaan nettiatuossa ja kiinnostas kovasti: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/12604204
 
Noilla kilometreillä tarkistelisin alustan kuntoa ja onko nesteitä vaihdettu voimansiirtoon. Ainakin joissakin noissa 7-vaihteisissa laatikoissa on tyyppivikaa (ei ole vakava), kattoisin onko korjattu. Minähän näistä en oikeasti tiedä yhtään mitään, olen vain kaverilta kuullut muutaman jutun. Yleensä juuri siinä 200 000km+ alkaa alustan osien vaihtojumppa.
 
Etupään voimansiirroissa on ollut ongelmia ja siihen päälle om651 moottorin tunnetut jakopääongelmat. Toki jos mitään erikoista ei koeajolla kuulu tai tunnu niin miksipäs ei. Kannattaa tosiaan käydä kokeilemassa, itselleni en löytänyt oikein mitenkään sopivaa ajoasentoa tuollaisessa.
 
Hakusessa olis vanhan manuaali etuvedon tilalle automaatti nelivedolla, hinta max 20 000 euroa. Onko täällä kellään kokemuksia näistä w204 mersuista? Mitä kannattaa huomioida ja mihin kannattaa näiden kanssa varautua, kuulemma dieselit ainakin luotettavia..
Tälläinen sattu vastaan nettiatuossa ja kiinnostas kovasti: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/12604204
Reilu 100tkm tullut ajettua nyt vastaavalla (250tkm mittarissa) ja edelleen käytössä, tosin takaveto. Hyvä auto ollut kyllä kaikinpuolin omasta mielestä.
Rattilukon moottori kannattaa vaihtaa heti jos yhtään oireilee. Noilla kilsoilla ihan varmasti alkaa mennä niveliä, iskareita ja kaikkea muuta liikkuvaa, ei sille oikeen minkään voi.
Jos itse olisin ostamassa, niin kyllä noilla kilsoilla pitäis olla jotain paperia, että käytännössä kaikki nesteet on joskus vaihdettu. Sitten vaihtaisin vielä itse heti ainakin lootan öljyt. Senkin toimintaa on nyt talvella tosi hyvä testata, pyytää vaikka koeajoon kylmänä pihalta niin kaikki pahin tökkiminen tulee kyllä vastaan heti.
Jakoketjua en pelkää. Sen todennäköisesti kuulee jos alkaa käydä pitkäksi, kun lyö kylmänä käyntiin ja sen pystyy vaihtamaan yläkautta erikoistyökaluilla.

Ehkä vähän ylihintainen tuo kyseinen yksilö vaikka neliveto onkin. Tosin nyt on kaikki autot kalliita...
 
Viimeksi muokattu:
Sähköauton hankinta alkaa olemaan kesään mennessä edessä. Loppusuoralla alkaa olemaan käytettynä joko ID.3 Max -varustelulla (koska kaikenlaiset turhat HUD:t sun muut kiinnostaa nörttiä) tai Tesla Model 3. Hintaluokkakin on samaa tasoa, noin 45k. Kallista lystiä näinä päivinä, mutta minkäs teet.

Mitäs tässä valinnassa olisi hyvä ottaa huomioon, kun ajo tulee olemaan noin 400km viikossa työmatkaa (100 km per suunta, kesät ja talvet, pk-seutu) ja siihen päälle pidemmät kesälomat ja viikottaiset kauppareissut? Lataus kotona onnistuu.

EDIT: Ei tarvitse kuskata kakaroita, lapsettoman pariskunnan käyttöön tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Jos meinaat ajaa kesät talvet edestakaisin lataamatta, niin tarvitset isompiakkuisen (77) version. Toki jos hyväksyt, että jossain tilanteessa harvoin voi joutua laturille, niin pienempikin ok. Suurimman osan ajasta menee heittämällä kotona ladaten. Käys katsomassa paremmin varusteltu cubra born malli, saat uuden ”maxin” ja vähän muutakin herkkua. Ei tainnut kyllä olla isompaa akkua vielä. Ratin ”napit” kannattaa kokeilla, joillekin ihan riittävä syy kiertää id-sarja sisaruksineen kaukaa.
 
Jos vaan mahdollista niin katselisin loppuvuoteen maltilla, Euroopasta saa käytettyjä ja ID:t kokevat ilmeisesti MY23:lle jo pienen kehityksen.
 
Jos meinaat ajaa kesät talvet edestakaisin lataamatta, niin tarvitset isompiakkuisen (77) version.
Tämähän harmillinen tieto, oletin, että tuo 58KWh riittäisi juuri sopivasti 200 km matkalle kelillä kuin kelillä. Onko näistä missään luettavissa worst case scenario -tyyppisiä matkalukemia?
Käys katsomassa paremmin varusteltu cubra born malli, saat uuden ”maxin” ja vähän muutakin herkkua.
Kiitoksia vinkistä!
 
Tämähän harmillinen tieto, oletin, että tuo 58KWh riittäisi juuri sopivasti 200 km matkalle kelillä kuin kelillä. Onko näistä missään luettavissa worst case scenario -tyyppisiä matkalukemia?
Kyllä se suurimmaksi osaa ajasta riittää ja jos on hitaampaakin ajoa vaikka 1/4 matkasta niin helpottaa. Takuuta ei voi antaa, kabiini 2x päivässä kylmästä lämpimäksi kovassa pakkasessa voi olla haasteellinen tapaus. Jos latausmahdollisuus matkalla on tarjolla, niin tuskin kovin montaa kertaa etelän vesitalvessa täytyy pysähtyä lataamaan. Ja latausta ei tietysti tarvitse tehdä kuin se 10-15min pikalaturilla, että riittää kotiin. Latauspaikan tulisi olla sellaisella etäisyydellä, että akku on jo reilusti alle 50%. Ainakin siis jos haluaa minimoida latausajan ja -kustannuksen (jos aikaperustainen lataus).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 462
Viestejä
4 508 268
Jäsenet
74 404
Uusin jäsen
japejoku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom