Mikä auto minulle?

@A_SA
Jos haluaa tuon langattoman puhelinlatauksen ja ikkunatummennukset, niin eikö kannattaisi ottaa alle satasen kalliimpi comfort-paketti, jossa tulee noiden lisäksi lämmitettävä tuulilasi?
Kyllä, mutta valitettavasti 9,2" Amundsen estää Comfortin. En ymmärrä miksi... Ottaisin mielelläni lämpimän lasin sekä isomman näytön.

1638377588551.png
 
Minkähän takia nykyään edes tehdään vakkareita erilliseen viikseen, opelin rattinapit ainakin on pätevät. Brand differentointia volkkarista ts. paremmat kalliimpaan?
Voi hyvin olla brändikikkailua. Adaptiivinen tosin hiukan vähentää sen viiksen hiplailua.

Itsekin ottaisin kyllä rattiin, jos saisi valita. Nykyisessä on vilkkuviiksen päässä cruisen napit.
 
Kannattaa käydä myyjän kanssa läpi. Tuo voi liittyä tuotantolinjoihin tai mihin vaan logistiikkaan. Myyjillä saattaa sen sijaan olla putkella jo tulossa sulle sopiva auto jolle ei ole vielä ostajaa.
Jep. Pariin liikkeeseen oltu jo yhteydessä ja heti vaan kun saavat autot koeajoon, niin käydään juttusilla. Uusi Fabia on siis ihan uusinta uutta.
 
tosi iso pettymys, ettei Fabiasta tulekaan enää farkkua, onko fiksumpaa korimallia edes olemassa kuin pikkuauto isolla tavaratilalla. Noista varusteista, VAG autojen vakio vakkariviiksi tuo erillinen, se tulee silloin jos adaptiivinen vakkari. Nopea bongata käytettyjä katsoessa onko ruksittu varuste kun näkee onko kaksi viikseä. Skodan sunset tummennukset on melkein sävylasit, ainakin ollut ennen, ei kovin tummat. Jos tummia mielii, säästää tuon varusteen hinnan ja kalvottaa lasit. Dynamic pack on yleensä ollut Skodaan halpa ja saa paremmat penkit. Aktiivinen kaistallapitoavustin on oman kokemuksen mukaan vähän turha 90% tilanteissa, koska se saattaa talvella jopa aiheuttaa vaaratilanteen repiessä autoa vastaantulijoiden kaistalle tai muuta äkkinäistä, en tykkää itse ja laitan aina pois päältä kun ajan autolla jossa moinen on.
 
Sävylasit käy, täysin tummaa ei olla hakemassa.
Dynamic-paketti sujahti nätisti. Jossain vaiheessa ei mennyt, niin jäi pois. Se on kyllä hintaansa hyvä paketti, Kiitos vinkistä!
Digimittari + adaptiivinen vakkari = 715 € / Travel Assist -paketti = 730 € (sis. dimittari, adaptiivinen vakkari ja kaista-avustin). Eli kannattaa ottaa pakettina, vaikka kaista-avustinta ei kovin käyttäisikään. Pitkillä legeillä ihan mukava varuste (kun toimii).
 
Plus jos on yhtään fiksumpi toteutus niin osaa kyllä paska näkyvyyden tms tilanteissa huudella että sori, nyt ei pysty.
 
Itselläni on Outlander phev, enkä sanoisi mitenkään mukavaksi ajaa. Asvalttireikiin paukkuu tosi kovasti, ohjaus on tunnottoman löysä jatkuvasti nopeudesta riippumatta ja vakio 18" hakee jokasuuntaan aggressiivisesti.
Toki helppo pyörittää missävaan pikkurillil, modernin tuntuinen jne.

Huomasin tuon saman urissa vetelyn kun kävin koeajamassa muistaakseni vuoden 2016 mallia. Ostin kuitenkin uuden karvalakin ja siinä tuli 16 tuuman vanteilla 70 profiiliset renkaat. Ei vetele mutta ohjauksen tarkkuus on ainakin orkkis Geolandereilla (hyh) hieman heikompi kuin isommilla vanteilla. Hidastetöyssyjä tai kuoppia ei tarvitse varoa. Talvirenkaina Nokian nastat ja ne ovat paljon tukevammat (jäykempi renkaan reunavalli?). Ehkä 17 tuumaiset voisi olla hyvä kompromissi.

Koeajoin tällä viikolla Eclipse PHEVin, se oli myös hieman levoton (18”) ja ohjaus epämääräinen, sen jälkeen oma Outlander tuntui hyvältä. Eclipsen sisusta oli myös pettymys, halvan oloinen. Näyttökin näytti jälkeenpäin laitetulta eikö integroidulta. Voimalinjahan on sama kuin Outlanderissa.

Joku outo juttu muuten näissä uusien Mitsujen ohjausgeometriassa on kun tuntuu että monessa ratti hieman vinossa oikealle vaikka on kulmat säädetty kuntoon. Herkkä tien kallistumalle. Vaikea selittää mutta kun sen tietää katsoa niin huomaa.

Tuliskohan näihin saksalaisen premiumin fiilistä jos ohjaus ei olisi niin tehostettu. Kia Sorento plug-in pääsee ajettavuudessa lähelle mutta siinä ärsyttää muutama pikkuasia ja se on kallis.
 
Skodassa ehkä Volkswagenissa ei. Passat B8, Tiguan AD1 ja Arteonissa vakkarin napit on ratissa, vaikka olisi adaptiivinen.
tottakai kaikki muuttuu, mutta aika kauan ollut tuo viiksi käytössä ja skodassa nyt yllättäen ja onneksi ei aina ole kaikki uutuudet käytössä. Tuo hipaisunäppäin autossa ja varsinkin ratissa mitä jossa volkkarissa on ei voi olla muuta kuin paska.
 
piti olla, mutta sitten luin uutisen, että sen kehitys jää pois ja kehitellään niillä rahoilla jotain sähköpotkulautoja
 
tottakai kaikki muuttuu, mutta aika kauan ollut tuo viiksi käytössä ja skodassa nyt yllättäen ja onneksi ei aina ole kaikki uutuudet käytössä. Tuo hipaisunäppäin autossa ja varsinkin ratissa mitä jossa volkkarissa on ei voi olla muuta kuin paska.
Kyllä ne on ihan fyysisiä näppäimiä ollut aika pitkälti. Tänä vuonna taisi tulla hipaisunäppäimet. Hipaisunäppäin on kyllä täysin paska
 
hipasunäppäimet ja kosketusnäytöt on kauheata kuraa, jokainen tietää joka käyttää puhelinta autotelineessä, eihän siitä tule mitään. Syy varmaan on kustannusten säästö, halpaa laittaa yksi iso näyttö jonka kautta hivellään kaikkia toimintoja, tulee vain yksi johtosarja sensijaan, että monta nappia joille pitää tuoda johdot. Nykyautoissa on ihan hanurista nuo jälkikäteen kojelautaan liimatut tai sen näköiset kosketusnäytöt ja feikkipakoputkenpäät joita pitää tunkea joka helkatin takapuskuriin, ei nolompaa olekaan.

 
Syy varmaan on kustannusten säästö, halpaa laittaa yksi iso näyttö jonka kautta hivellään kaikkia toimintoja, tulee vain yksi johtosarja sensijaan, että monta nappia joille pitää tuoda johdot.
Enpä tiedä, yksi kaapeli (jossa monta karvaa) sinne kai molemmissa kuitenkin menee. Vaikea kyllä arvioida, kumpi kalliimmaksi tulisi, mutta itse veikkaisin hipaisunappeja. Ehkä vain typerä futuristinen trendi joka toivottavasti menee ohi?
 
Crossover/suv auton etsintä jatkuu. Budjetti 20-35t€. Uusista on ainakin Kia Niro vaihtoehtona (kilpailijat menee yli budjetin). Automaattiloota pakollinen. Rahoituksella, joten näistä kyseisistä autoista on tietyt yksilöt valikoitu mm. rahoitustarjousten takia.

Käytettyjen valikoimasta on nyt jäänyt vaihtoehdoiksi:
Opel Grandland X 1.2 bensa -18 (puretech hylätty)
Peugeot 3008 1.6 bluehdi diesel ja 1.2 puretech bensa -17 (puretech hylätty)
Ford Kuga 2.0 tdci diesel -15
BMW X1 2.0 diesel -16
BMW X3 2.0 diesel -14 (N47d20c hylätty)
Toyota RAV4 2.5 hybridi -16
Honda CR-V 1.6 diesel -15

Meinaa olla valinnan vaikeutta niin ajattelin kysyä, että tietääkö joku näistä jo tyrmätä jonkun vaihtoehdon. Mitään alati korjausta vaativaa pommia ei huvita ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Osta bemari niin ei tartte katua. Voi olla että jotain hajoaa mutta mieluummin siitä maksaa kuin ajaa sellaisella autolla mistä ei oikeasti tykkää.
 
1.2 puretechit voi unohtaa, samoin bemmin 2.0 dieselit. Rav4 on varmin, sitten tulee cr-v.

Kiitos tämä auttoi jo paljon. Ja totta puhuit, nyt kun tiesi mitä etsiä niin löytyihän noista molemmista melkoisia ongelmia. X1 -16, ilmeisesti saattaa olla päivitetty N47d20b mallin kone jossa ei ilmeisesti jakoketjun kanssa ole vastaavia ongelmia kuin c-loppuisessa moottorissa.

Osta bemari niin ei tartte katua. Voi olla että jotain hajoaa mutta mieluummin siitä maksaa kuin ajaa sellaisella autolla mistä ei oikeasti tykkää.

Tykkäsin kyllä aikoinaan E46:sta, että sinänsä bemari on kyllä korkealla listalla. Mutta vanhemmiten alkaa myös luotettavuus ja ajamisen edullisuus painamaan vaakakupissa.
 
Crossover/suv auton etsintä jatkuu. Budjetti 20-35t€. Uusista on ainakin Kia Niro vaihtoehtona (kilpailijat menee yli budjetin). Automaattiloota pakollinen. Rahoituksella, joten näistä kyseisistä autoista on tietyt yksilöt valikoitu mm. rahoitustarjousten takia.

Käytettyjen valikoimasta on nyt jäänyt vaihtoehdoiksi:
Opel Grandland X 1.2 bensa -18 (puretech hylätty)
Peugeot 3008 1.6 bluehdi diesel ja 1.2 puretech bensa -17 (puretech hylätty)
Ford Kuga 2.0 tdci diesel -15
BMW X1 2.0 diesel -16
BMW X3 2.0 diesel -14 (N47d20c hylätty)
Toyota RAV4 2.5 hybridi -16
Honda CR-V 1.6 diesel -15

Meinaa olla valinnan vaikeutta niin ajattelin kysyä, että tietääkö joku näistä jo tyrmätä jonkun vaihtoehdon. Mitään alati korjausta vaativaa pommia ei huvita ostaa.

Vitarastakin näemmä tullut 1.5 hybridiautomaatti. Sisältä tietysti aika karu ja penkit ei kokemukseni mukaan järin mukavat. Työkaluksi lienee ihan hyvä hinta/ominaisuussuhde edelleen.

1638630587652.png


Nirosta on jo uusi malli nurkan takana. Ellei tule hyvää tarjousta, niin katsoisin ennemmin käytettynä.
 
Vitarastakin näemmä tullut 1.5 hybridiautomaatti. Sisältä tietysti aika karu ja penkit ei kokemukseni mukaan järin mukavat. Työkaluksi lienee ihan hyvä hinta/ominaisuussuhde edelleen.

1638630587652.png


Nirosta on jo uusi malli nurkan takana. Ellei tule hyvää tarjousta, niin katsoisin ennemmin käytettynä.

Ai sekin päivittyi. Oon tuota uutta S-Crossia katsonut sillä silmällä, mutta toistaiseksi saatavuudesta ei ole kukaan osannut antaa parempaa arviota. Vitarakin on aivan ok, mutta hieman karu kieltämättä. S-Cross on jo paljon mieluisampi, suorastaan hieno. Jossain koeajo artikkeleissa väitettiin, että tammikuussa tulisi noita Suomeen mutta paikallinen myyjä ei tiennyt edes, että koska saavat esittelyautoa. Lisäksi en tiedä, että tuleeko tuohon samaa rahoituskampanjaa kuin Swacessa. Vai mikä se corollan kopio nyt onkaan.

Uusi tuleva Niro olisi kyllä paljon hienompikin kuin nykyinen. Hieman kyllä ärsyttää ostaa uutta autoa, josta tuleekin uusi malli tyyliin alle vuodessa. Varsinkin kun tarjous -22 mallista ei ollut hirveän hyvä. Tinkivaraa oli vain muutaman satasen muka. Vaikuttaakohan uusi malli vanhan arvoon negatiivisesti paljonkin?
 
Vähän huolestuttaa, että millä autolla tässä tulevaisuudessa joutuu ajamaan. Nykyinen 2000-luvun alun autokin on omaan makuun liian uusi laitos kaikkie bokseineen, ei vaan kiinnosta nuo nykyiset laitteet kulki ne bensalla,sähköllä tai dieselillä. Mielummin vaan hankkisi vaikka nivan ja ajaisi ilman yhtään mitään elektroniikkaa autossa. :cool: Ajettavuuskin koki alamäen heti kun autoihin tuli tehostimet, sen verran perverssi olen.
 
Ai sekin päivittyi. Oon tuota uutta S-Crossia katsonut sillä silmällä, mutta toistaiseksi saatavuudesta ei ole kukaan osannut antaa parempaa arviota. Vitarakin on aivan ok, mutta hieman karu kieltämättä. S-Cross on jo paljon mieluisampi, suorastaan hieno. Jossain koeajo artikkeleissa väitettiin, että tammikuussa tulisi noita Suomeen mutta paikallinen myyjä ei tiennyt edes, että koska saavat esittelyautoa. Lisäksi en tiedä, että tuleeko tuohon samaa rahoituskampanjaa kuin Swacessa. Vai mikä se corollan kopio nyt onkaan.

Uusi tuleva Niro olisi kyllä paljon hienompikin kuin nykyinen. Hieman kyllä ärsyttää ostaa uutta autoa, josta tuleekin uusi malli tyyliin alle vuodessa. Varsinkin kun tarjous -22 mallista ei ollut hirveän hyvä. Tinkivaraa oli vain muutaman satasen muka. Vaikuttaakohan uusi malli vanhan arvoon negatiivisesti paljonkin?

Vaikea sanoa, kun uuden tekniikastakaan ei ole vielä mitään julkaistu. Ehkäpä vähän myöhemmin noita saa hyvällä varustepaketilla /alennuksella, kun haluavat päästä viimeisistä eroon. Nyt on vielä mielestäni se huonoin hetki ostaa kyseistä mallia.

Suzuki on kyllä jännä merkki: Hinnasto kertoo uudesta tekniikasta ennen kuin siitä on ainoatakaan uutista tai koeajoa netissä. Nyt on vissiin Vitara ennakkotilattavissa, S-Crossiin samaa tulossa myöhemmin.

Tämän mukaan tuossa olisi automatisoitu manuaali, jossa pienehkö sähkömoottori laatikon ja pyörien välissä. Eli vaihdot varmaan verkkaiset, mutta ehkä se sähkömoottorin tuki vaihdon aikana riittää jouhevaan menoon. Maksimissaan sähköllä pääsee 80 km/h, joten tässä ei olla uusien Toyotien tai Korealaisten tasolla. Enemmänkin edellisen generaation Yaris Hybrid voimalinja. 1.5 vapari imusarjaruiskulla lienee varmatoiminen konstruktio. Täytyy käydä kyllä mielenkiinnosta koeajamassa, jos ennättää talvikeleillä.


 
Ei välttämättä ole edes parannus, riippuen mitkä renkaat golfissa on alla. Ja mihin Jazzin malliin verrataan. Äänieristys kun molemmissa on olematon erityisesti rengasmelun suuntaan, niin alla oleva rengas tekee sen eron. Ja toki tie missä ajaa. Nokialaiset vollottajat feat. karhea ura-asfaltti, niin siinä alkaa e-sarjan merssukin olla kusessa.

e: Golfissa täytyy tietty sit muistaa sekin, että saa vagin ongelmat kaupan päälle. Loppupäässä ketjua ainakin "kehuja" halkeilevista umpioista ja vedestä ihan väärässä paikassa. Golf VII viat, häiriöt ja niiden korjaus
Oikeasti vertaat samanikäistä Honda Jazzia ja Golfia? Melko pihalla täytyy olla asioista jos väittää että nämä autot olisivat samalla viivalla melun suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeasti vertaat samanikäistä Honda Jazzia ja Golfia? Melko pihalla täytyy olla asioista jos väittää että nämä autot olisivat samalla viivalla melun suhteen.
Oliko jossain mainittu jazzin ikä? En ainakaan huomannut. Ja se, että sanon molempia vajaavaisiksi äänieristyksen osalta ei ole vertailu. Golf ei todellakaan ole mikään maaginen tai meluisille renkaille immuuni auto.
 
Oliko jossain mainittu jazzin ikä? En ainakaan huomannut. Ja se, että sanon molempia vajaavaisiksi äänieristyksen osalta ei ole vertailu. Golf ei todellakaan ole mikään maaginen tai meluisille renkaille immuuni auto.
Niin, sanoit että molemmissa äänieristys on olematon, silti mittauksissa Golf on selvästi hiljaisempi kuin Jazz.
Alla oleva rengas vaikuttaa tietysti meluun, tämä toki pätee kaikkin muihinkin autoihin.
En ole missään väittänyt että Golf olisi immuuni melulle, se on vain vähemmän meluisa kuin Jazz vaikka sinä väittäisit mitä.
Edit: Autojen iällä tatkoitin että jos verrataan samanikäisiä malleja, uusi Jazz voi olla jopa hieman hiljaisempi kuin 70-luvun Golf.
 
Oliko jossain mainittu jazzin ikä? En ainakaan huomannut. Ja se, että sanon molempia vajaavaisiksi äänieristyksen osalta ei ole vertailu. Golf ei todellakaan ole mikään maaginen tai meluisille renkaille immuuni auto.

@SheikYerbouti Eikös tämä ollut 2020 hybridi? Ainakin arvostelujen perusteella Yazz on kokoluokassaan mukava ja suhteellisen hiljainen auto. Oletko käynyt kaikki penkin ja ratin säädöt lävitse? Vähän samaa mieltä, että vaihtamalla ei välttämättä tilanne parane ja voi tulla VAG murheet lisänä.



Nastarenkaat kyllä lisäävät rengasmelu, kun taas kitkoista ainakin Viking Contact 7 ovat kesärenkaitakin miellyttävämmät melutason puolesta ajaa. Jos vain penkinsäädöt löytyy, niin autonvaihdon sijaan voisi harkita nykyisen auton pyöränkaarien ruosteensuojausta/ lisä-äänieristystä.



1638691163353.png
 
Niin, sanoit että molemmissa äänieristys on olematon, silti mittauksissa Golf on selvästi hiljaisempi kuin Jazz.
Alla oleva rengas vaikuttaa tietysti meluun, tämä toki pätee kaikkin muihinkin autoihin.
En ole missään väittänyt että Golf olisi immuuni melulle, se on vain vähemmän meluisa kuin Jazz vaikka sinä väittäisit mitä.
Edit: Autojen iällä tatkoitin että jos verrataan samanikäisiä malleja, uusi Jazz voi olla jopa hieman hiljaisempi kuin 70-luvun Golf.
No pistähän niitä mittauksia sitten tiskiin, ei minulla ainakaan ole mielikuvaa, että erityisesti olisi mittauksia missään näkynyt. Normikehut arvostelijoilta ja foorumit sitten kiroilua, että samat melut löytyy kuin aiemmista malleista. Mitä itse olen ajanut uudempia golfeja vuokra-autoina, niin samaa vanhaa paskaa kuin ennenkin. Ei noissa pikkukipoissa oikotietä onneen ole, oli mikä lätkä keulassa tahansa. Isompaan malliin pakko mennä, jos aidon parannuksen meinaa saada. (Tai täyssähköön.) Ja tämä oli se mun alkuperäisen viestin koko pointti, jota selkeästi et halua vag-huuruissas ymmärtää.
 
No pistähän niitä mittauksia sitten tiskiin, ei minulla ainakaan ole mielikuvaa, että erityisesti olisi mittauksia missään näkynyt. Normikehut arvostelijoilta ja foorumit sitten kiroilua, että samat melut löytyy kuin aiemmista malleista. Mitä itse olen ajanut uudempia golfeja vuokra-autoina, niin samaa vanhaa paskaa kuin ennenkin. Ei noissa pikkukipoissa oikotietä onneen ole, oli mikä lätkä keulassa tahansa. Isompaan malliin pakko mennä, jos aidon parannuksen meinaa saada. (Tai täyssähköön.) Ja tämä oli se mun alkuperäisen viestin koko pointti, jota selkeästi et halua vag-huuruissas ymmärtää.
Aloita vaikka tuolta. Eroja on saman kokoisissa autoissa, ei todellakaan ole sama "mikä lätkä keulassa on"
Tottakai isompi auto on yleensä hiljaisempi, ei kai kukaan muuta väittänytkään?
En tiedä kuka täällä on huuruissa...
Omalta osalta tämä aihe ja ot riittää

 
Aloita vaikka tuolta. Eroja on saman kokoisissa autoissa, ei todellakaan ole sama "mikä lätkä keulassa on"
Tottakai isompi auto on yleensä hiljaisempi, ei kai kukaan muuta väittänytkään?
En tiedä kuka täällä on huuruissa...
Omalta osalta tämä aihe ja ot riittää

Taisit itsekin huomata, että vaikka tuossa linkkaamassasi epämääräisessä listassa ei ole uusinta Jazzia, niin kommenttini oli ja on ihan validi :D Noi tilastot sinällään on ihan yhtä tyhjän kanssa, kun eivät kerro mitään melun laadusta, joka riippuu sekä renkaista että asfaltista auton äänierietyksen lisäksi.
 
Olen ostamassa ensiautoa työmatkustusta varten (yht. 60 km arkipäivisin pääasiassa motaria). Mitä luultavimmin auto menis myyntiin noin vuoden kuluttua, kun auton omistamista on hankala itselleni perustella nykysen duunin päätyttyä. Tärkein yksittäinen vaatimus on, että kärrystä löytyisi vetokoukku ja ettei arvo laskisi vuodessa mitenkään älyttömästi. Muuten sais olla toki mahd. luotettava, hiljainen, turvallinen ja miellyttävä ajettava. Käyttökulut mieluusti pienemmät kuin suuremmat, eli moottorin sopii olla myös pihinpuoleinen. SUVit ei omaa silmää miellytä, muut korityypit ok.

Olisiko arvon tekkiläisiä näkemyksiä esim seuraavista peleistä, joita olen katsellut: Ford Focus, Volvo V40/V60/S60, Golf / Octavia / Leon TSI-bensamoottorilla? Edellä mainitut vuosimallia 2013-2018, jotka mahtuisi omaan budjettiin (noin 8-15 k€). Ilmeisesti Euro 5 päästöluokan dieselit kannattaa jättää kauppaan, koska ainakin täällä Ruotsissa missä majailen on asetettu rajoituksia niiden käyttöön tietyillä alueilla. Ajaisin mieluummin automaattikonetta, mutta ainakin VAGin DSG7-askin ongelmista on kirjoitettu sen verran runsaasti, ettei hirveämmin houkuttele. Löytyisikö muilta valmistajilta luotettavampia bokseja?
 
Ainakin työpaikan -18 kaasu Octavia DSG on toiminut hyvin, lähinnä kaupunkipyöritystä ja ajettu n 65tkm. Hyvä (hieman laiska) on ajaa myös matkalla. Ocu farkku ei ole hiljainen, hyvin vähäruokainen ja tilava kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Olen ostamassa ensiautoa työmatkustusta varten (yht. 60 km arkipäivisin pääasiassa motaria). Mitä luultavimmin auto menis myyntiin noin vuoden kuluttua, kun auton omistamista on hankala itselleni perustella nykysen duunin päätyttyä. Tärkein yksittäinen vaatimus on, että kärrystä löytyisi vetokoukku ja ettei arvo laskisi vuodessa mitenkään älyttömästi. Muuten sais olla toki mahd. luotettava, hiljainen, turvallinen ja miellyttävä ajettava. Käyttökulut mieluusti pienemmät kuin suuremmat, eli moottorin sopii olla myös pihinpuoleinen. SUVit ei omaa silmää miellytä, muut korityypit ok.

Olisiko arvon tekkiläisiä näkemyksiä esim seuraavista peleistä, joita olen katsellut: Ford Focus, Volvo V40/V60/S60, Golf / Octavia / Leon TSI-bensamoottorilla? Edellä mainitut vuosimallia 2013-2018, jotka mahtuisi omaan budjettiin (noin 8-15 k€). Ilmeisesti Euro 5 päästöluokan dieselit kannattaa jättää kauppaan, koska ainakin täällä Ruotsissa missä majailen on asetettu rajoituksia niiden käyttöön tietyillä alueilla. Ajaisin mieluummin automaattikonetta, mutta ainakin VAGin DSG7-askin ongelmista on kirjoitettu sen verran runsaasti, ettei hirveämmin houkuttele. Löytyisikö muilta valmistajilta luotettavampia bokseja?

Tuolla budjetilla ja vuoden pitoajalla etsisin mahdollisimman uuden ja vähän ajetun ( mieluiten takuullisen ) Focuksen litran ecoboostilla.
Volvotkin olisivat hyviä, mutta tuolla budjetilla ei saa edes ruotsista kelvollista yksilöä, mahdollisimman uusi Octavia / Leon litran TSI:llä on toki myös vaihtoehto, mutta mielestäni Focus on tuossa luokassa parempi.

Itse toki ajaisin tuolla budjetilla 2 koppaisella pahkakylki V70:sellä D5 tai 2.5T koneella ja nelivedolla varustettuna, polttoainetta tässä vaihtoehdossa toki menee 1-2,5 litraa enemmän per 100 km.
 
Motaria varten en ottaisi litraista ecoboostia, satkun jälkeen kulutus lähtee nousemaan käytännössä pystysuoraan ylöspäin. 7-8 l/100km menee helposti motarilla.
 
No pistähän niitä mittauksia sitten tiskiin, ei minulla ainakaan ole mielikuvaa, että erityisesti olisi mittauksia missään näkynyt. Normikehut arvostelijoilta ja foorumit sitten kiroilua, että samat melut löytyy kuin aiemmista malleista. Mitä itse olen ajanut uudempia golfeja vuokra-autoina, niin samaa vanhaa paskaa kuin ennenkin. Ei noissa pikkukipoissa oikotietä onneen ole, oli mikä lätkä keulassa tahansa. Isompaan malliin pakko mennä, jos aidon parannuksen meinaa saada. (Tai täyssähköön.) Ja tämä oli se mun alkuperäisen viestin koko pointti, jota selkeästi et halua vag-huuruissas ymmärtää.
Jazz ja Golf ovat eri kokoluokkaa, joten suoraa vertailua ei välttämättä löydy. Tässä joitakin vertailuja.


TM 10B/2021 vertailussa olivat mukana mm. Jazz ja Polo.

Honda Jazz e:HEV Executive, 185/55R16 87 H Yokohama BluEarth.

VW Polo 1,0 TGI 66 kW Style, 185/65R15 88 H Goodyear Eff. Performance.

Polo saa etua suuremmasta ilmatilasta/kyljen korkeudesta. Luulisin myös kumiseoksen olevan pehmeämpi Polossa.

Jazz etu;taka/Polo etu;taka:

60 km/h 63;64/65;65
80 km/h 65;66/66;66
100 km/h 67;68/67;68
120 km/h 71;72/70;71
100 km/h karkea asvaltti 70;72/69;70

Pelkkiä numeroita tuijottaen Jazz on parempi <100 km/h, satasessa on tasapeli ja lopulta @120 km/h Polo on parempi.

Sitten se tärkein asia Suomessa, eli karkean asvaltin muutos: 100 sileä vs. 100 karkea nostaa melua Jazzissa 3 dB edessä ja 4 dB takana.

Suomi-asvaltille sopivissa hyvissä autoissa sileän ja karkean ero on 2 dB/2 dB ja näitä löytyy isommista kokoluokista useita malleja. Tällöin melun vaihtelu eri pinnoilla on pienempää, eli saapuminen karkealle pinnalle ei ole yhtä suuri järkytys/mielipaha, kuin huonommilla autoilla. Tässä vaikuttaa myös korvan sensorinen adaptaatio, eli (sileä/karkea) 68 dB/70 dB voi olla miellyttävämpi kuin 66 dB/69 dB, vaikka jälkimmäisen äänenpaine karkealla onkin pienempi.

Sileän ja karkean ero vertailun pikkuautoissa (etu/taka):
Fiesta 3 dB/3 dB
Jazz 3 dB/4 dB
i20 4 dB/3 dB
Clio 4 dB/4 dB
Yaris 2 dB/3 dB
Polo 2 dB/2 dB

Polossa karkea nostaa melua harvinaisen vähän (kun 1,0 Stylen vakiot 185/65R15 H GY Eff. Perf.).

Sanallisesti sanottiin:
Jazz:
"Honda vaikuttaa alhaisissa nopeuksissa hyvin eristetyltä, mutta vauhdin kasvaessa tuulensuhinat korostuvat. Soratiellä kivien ropina on vähäistä."

Polo:
"Volkswagen tuntuu monella tapaa itseään suuremmalta, mutta melutaso on pikkuautoluokkaa. Ajoviima voimistuu merkittävästi moottoritienopeudessa, ja 100 km/h:n vauhdissa pakoputkistosta kuuluu vaimea resonanssi. Soratiellä kivien ropina on erittäin vähäistä."

Loppuarvosana melusta:
Jazz 9
Polo 8



Golf löytyy kokoisiaan vastassa TM 20B/2020:ssä.

VW Golf 1,5 TSI 96 kW, 205/55R16 91 V Bridgestone Turanza T005.

Golf (etu/taka):
60 km/h 60/62
80 km/h 63/65
100 km/h 66/67
120 km/h 68/69

Valitettavasti karkean lukemat puuttuvat. Muutenkaan näitä lukemia ei voi suoraan verrata Jazzin ja Polon lukemiin, koska ne ajettiin karkeammalla kevätasvaltilla ja Golf syys-lokakuussa sileämmällä.

Sanallinen Golfista:
"Volkswagenin äänimaailma on suodattamattoman raikas. Vaikka eri äänilähteet kuuluvat selkeästi, niin äänenvoimakkuus ei ole kova, eikä ääni ole rasittava. Moottorin ääni on tuttu nelisylinterinen hurina, joka matkavauhdissa vaimenee kuulumattomaksi. Rengasmelu muuttuu tienpinnan mukaan selvästi, muttei poikkeuksellisen paljon. Hiekkatiellä sora rapisee hieman. Epätasaisuudet aiheuttavat jurinoita ja resonanssia, mutta isommat kuopat ylitetään äänettömästi."

Tulkitsen tuon niin, että sileän ja karkean ero on 2 dB/3 dB, 3 dB/2 dB tai enintään 3 dB/3 dB. Hämmästelen sitä Polon 2/2:a, ja miksi siitä huolimatta arvosana oli vain 8. Itse arvostan toiseksi korkeimmalle sitä, että sileän ja karkean ero on pieni. Tärkein minulle on rasittamaton äänensävy.

Loppuarvosanaksi Golf sai saman 8 kuin Polo, mutta arvostelu on kireämpi tässä isommassa kokoluokassa. Focus ja Mazda3 saivat ysin ja Corolla 7:n. En ihmettele Corollan heikkoa arvosanaa, sillä kävin aika nopsaan palauttamassa Corolla 2,0 hybridin avaimet, koska rengasmelu oli niin paljon epämiellyttävämpi kuin omassa 2016 Auris TS hybridissä, jossa on 205/55R16 Goodyearit ja Finikor äänieristys. Corollan avaimet palauttaessani kävin heti perään ajamassa uudella Rav4 hybridillä. Se oli ihan miellyttävä peli normaaliin ajoon sekä ääneltään että jousitukseltaan (ei mutkatieralliin).



Otetaas vielä edellinen Golf, josko siitä olisi karkean lukemia mitattu.

TM 20B/2018 1,0 TSI Comfortline, 205/55R16 91 V Hankook Ventus Prime 2.

Golf (etu/taka):
60 km/h 62/63
80 km/h 64/65
100 km/h 67/67
120 km/h 69/70

No eipä ollut karkean lukemia.

Edellinen Golf sanallisesti:
"Volkswagenin rengasäänet ovat tavanomaisemmat, mutta ne eivät juuri häiritse. Suurissa nopeuksissa epätasaisesti ympäri koria kuuluvat ilmanvirtailut sen sijaan ovat häiritseviä. Pahin ongelma on kuitenkin joukon suurimmat resonoinnit, etenkin kaupunkiajossa. Muissa autoissa ohjaamo tuntuu todella yhtenäiseltä eikä resonointeja juuri ole."

Loppuarvosana 9 yhdessä Focuksen kanssa. Ceed sai 8:n ja Civic sekä i30 7:n.

Tämä edellinen Golf oli 100- ja 120-nopeuksilla vain 0-1 dB hiljaisempi kuin uusi Polo. Hondalta taas isompi Civic meni häviämään 1-2 dB Jazzille:

Jazz e;t/Civic e;t:

60 km/h 63;64/65;66
80 km/h 65;66/67;67
100 km/h 67;68/69;70
120 km/h 71;72/72;73

Civicin alla oli 215/55R16 93 V Michelin Primacy3:t.


Mitähän näistä sitten sanoisi.
-Civic on äänekäs seiskan auto
-uusi Golf on luokassaan kasin auto
-uusi Jazz on luokassaan melko hiljainen ysin auto

Absoluuttisesti Golf ja Jazz ovat tuon perusteella aika samaa tasoa. Mittari tykkää enemmän Golfista, mutta lisäksi on huomioitava sävy, hälyäänet ja että on ajettu eri vuodenaikoina, kevään karkea/syksyn sileä.
 
1.2 puretechit voi unohtaa, samoin bemmin 2.0 dieselit. Rav4 on varmin, sitten tulee cr-v.

Olen eri mieltä bmw:n 2-litraisista dieseleistä. Olihan noita N47:koneellisia vain 6 kappaletta taksina putkeen ilman mitään ongelmia. Sen jälkeen neljäs B47 diesel menossa, eikä ongelmia.

Jos nyt kuitenkin jännittää, niin 2015 eteenpäin 2-litrainen BMW:n diesel on B47-mallia, jossa ei juuri kummoisia ongelmia ole.
 
Viekö se 1,5-litrainen siis vähemmän moottoritieajossa?
Hankala sanoa missä kohtaa menee raja, kun en ole isompikoneisella ajellut vastaavaa reittiä kuin 1.0:lla, mutta kaiken järjen mukaan jossain kohtaa menee vähemmällä kun kulutus nousee maltillisemmin. Tuolla 1.0:lla 6-pykäläisen manuaalin kanssa se kulutus siis oikeasti ”räjähti”, kun nopeus nousi satkun yli. Hondan 1.8 l vapari samassa käytössä otti huomattavasti maltillisemmin nopeuksen lisäyksen. Hondan 1.4 l vapari teki samaa kuin tuo Fordin 1.0.
 
Viekö se 1,5-litrainen siis vähemmän moottoritieajossa?
Minulla oli 2012 automaatti 1.5. Se vei kuormasta riippuen siellä 7l tuntumassa 100-110km/h vauhdilla, useimmin yli 7l kuin alle. Tuosta kun vauhdin nosti sinne 120 km/h nousee jo kulutus selkeästi.
 
206:ssa on heikko taka-akselin laakerointi. Uusi akseli maksaa 430€+vaihto 250-300€. Peugeotin sähköt ovat mitä ovat, mutta tuurilla saa niiden puolesta toimivan yksilön. Kuvien perusteella tuon kyseisen yksilön taka-akseli olisi vielä kunnossa kun renkaat ovat suorassa.

Manakuskille. Saa kait bemmin dieseleitä ostaa, varsinkin jos niissä on takuu voimassa. Itse en uskaltaisi ilman takuuta.
 
Viimeksi muokattu:
206:ssa on heikko taka-akselin laakerointi. Uusi akseli maksaa 430€+vaihto 250-300€. Peugeotin sähköt ovat mitä ovat, mutta tuurilla saa niiden puolesta toimivan yksilön. Kuvien perusteella tuon kyseisen yksilön taka-akseli olisi vielä kunnossa kun renkaat ovat suorassa.

Munakuskille. Saa kait bemmin dieseleitä ostaa, varsinkin jos niissä on takuu voimassa. Itse en uskaltaisi ilman takuuta.

Ensinnäkin nickname ei ole "Munakuski", toiseksi B47-moottorissa ei ole samoja ongelmia kuin N47-moottoreissa edelleenkään. Sitten toki niitä muita ongelmia varmasti on kyseisissä autoissa, kuten kaikissa saksalaisissa laatukamppeissa. Jos olisit lukenut viestini ja nickini, olisit ehkä osannut sen oikein kirjoittaa.
 
Pahoitteluni virheellisestä nikistä, katsoin sen pikaisesti väärin. Olet oikeassa, B47 on koneena huolettomampi vs N47, se on yleisesti tiedossa. Ja lähes kaikissa saksalaisissa autoissa on omat ongelmansa, ne joko hyväksyy tai sitten ei. Itse en jaksa niiden kanssa taistella vaan ajan ankeilla ja luotettavilla japseilla.
 
Crossover/suv auton etsintä jatkuu. Budjetti 20-35t€. Uusista on ainakin Kia Niro vaihtoehtona (kilpailijat menee yli budjetin). Automaattiloota pakollinen. Rahoituksella, joten näistä kyseisistä autoista on tietyt yksilöt valikoitu mm. rahoitustarjousten takia.

Käytettyjen valikoimasta on nyt jäänyt vaihtoehdoiksi:
Opel Grandland X 1.2 bensa -18 (puretech hylätty)
Peugeot 3008 1.6 bluehdi diesel ja 1.2 puretech bensa -17 (puretech hylätty)
Ford Kuga 2.0 tdci diesel -15
BMW X1 2.0 diesel -16
BMW X3 2.0 diesel -14 (N47d20c hylätty)
Toyota RAV4 2.5 hybridi -16
Honda CR-V 1.6 diesel -15

Meinaa olla valinnan vaikeutta niin ajattelin kysyä, että tietääkö joku näistä jo tyrmätä jonkun vaihtoehdon. Mitään alati korjausta vaativaa pommia ei huvita ostaa.

Noin isolla budjetilla katsoisin myös Volvoja, esim. XC60/V60CC

Vähän etsimällä saa kaikki herkutkin, adaptiivikruisea, navi, keyless etc. ja Volvo-liikkeistä saa usein hyvät korkotarjoukset välipäivätarjouksina.
 
Mitä mietteitä herättää Toyota Avensis 2,0 D-4D 126 Linea Sol ja vm 2006? Rullattu lähemmäs 300 tkm. Ei mitään käryä noista tojotan dieseleistä, mutta bensalla oleva vehe löytyy pihalta ja pari vuotta tuota vanhempi. Kakkosautona varsin ketterä peli ja varma. Onko nuo dieselit millaisia vekottimia tekniikaltansa?
 
Mitä mietteitä herättää Toyota Avensis 2,0 D-4D 126 Linea Sol ja vm 2006? Rullattu lähemmäs 300 tkm. Ei mitään käryä noista tojotan dieseleistä, mutta bensalla oleva vehe löytyy pihalta ja pari vuotta tuota vanhempi. Kakkosautona varsin ketterä peli ja varma. Onko nuo dieselit millaisia vekottimia tekniikaltansa?
Hyvällä tuurilla tuohon on ennen 200tkm vaihdettu moottori jolloin sillä saattaa päästä suht huolettomasti jonkin aikaa. Kannenpultit taitavat olla suurin ongelma miksi menee sitten lopulta lohko uusiksi tjms. Toyota jatkoi 2.0/2.2d koneella olevien takuuta muistaakseni 10v/200tkm? saakka moottoririkkojen takia.
 
Eli jos tämä pitää kutinsa niin suomeksi sanottuna kannattaa ostaa mielummin 1.5-litraisella, jotta kulutus kasvaa suhteessa vähemmän :smoke:

Jos kerta 1.0 vie ton saman motariajossa mutta nurkka-ajossa pääsee vähemmällä? :D

En nyt ihan ymmärrä tätä järjenjuoksua.
Tämä on kyllä suomeksi sama kuin, että älä osta automaattia. Toisekseen taitaa kommentoijalla olla janoinen 1.6 (vapari?), koska 1.5 ecoboostia automaatilla ei ollut 2012.
 
Tämähän on ihan hyvä jos oikeasti on niin että isompi pata vie vähemmän polttoainetta kun pienempi. Olen aina luullut että se menisi toisin päin.
En ota voortiin kantaa, mutta muutenhan tämä on nyt ihan autosta, vaihteistosta ja moottorista riippuvainen. Ei mitenkään harvinaista. Esim. itsellä aikoinaan Volvo V70 jossa se 2.5 turbo (210hv) vei vähemmäm about joka tilanteessa kuin vastaava 2.4 (140hv tai 170hv, softalle eroteltu) versio.

Samoin jos automaatti on nykypäiväinen 7- tai 8-vaihteinen vs 5-tai 6-vaihteinen manuaali (esim. Mersun E-sarjan 7-vaihteiselle maistuu vähemmän soppaa kuin samalla moottorilla C-sarjan 6v manuaalille, omasta kokemuksesta).
 
Viekö automaatti siis motarilla enemmän vai vähemmän? Meinaatko että turbolla on motariajossa paljonkin merkitystä?

Tämähän on ihan hyvä jos oikeasti on niin että isompi pata vie vähemmän polttoainetta kun pienempi. Olen aina luullut että se menisi toisin päin.
Fordin tuplakytkin, joka on tuossa 1.6:n perässä, on suht hyvä kai taloudellisesti, mutta powershi(f)t nimi ei oo tullut turhasta. Uudemmissa ecoboosteissa on perinteinen mehumaija, joka pistää litran lisää kulutukseen. Tuo uus 1.5 mylly on litran pari pienempi ilmoitetulta kulutukseltaan kuin vanha 1.6.

Motarilla varmaan noiden pikkupatojen tehoalue ilmeisesti menee sellaiselle osastolle, jossa hyötysuhde kärsii voimakkaasti. Vähän kuin isommissa sitten taas mennään hitaammin huonommalla hyötysuhteella. Kiitos pirun hitaan Hondan takuuhuollon, pääsin aikanaan luukuttamaan useampaa autoa 1-tien päästä päähän tuhansia kilometreja. Tässä yhteydessä tuli noita havaintoja tehtyä, focus ihan kiva auto, mutta 1.0 ecoboost motarille ei oikein toiminut. Hondan 1.8 vapari on janoinen, mutta motarilla pärjäs vähemmällä kuin ecoboost. Noiden ilmoitetuissa kulutuksissa taitaa olla aika iso ero. Mittarinopeus kesäkeleillä 130 km/h, just alle sakkorajan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 504
Viestejä
4 509 658
Jäsenet
74 411
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom