No pistähän niitä mittauksia sitten tiskiin, ei minulla ainakaan ole mielikuvaa, että erityisesti olisi mittauksia missään näkynyt. Normikehut arvostelijoilta ja foorumit sitten kiroilua, että samat melut löytyy kuin aiemmista malleista. Mitä itse olen ajanut uudempia golfeja vuokra-autoina, niin samaa vanhaa paskaa kuin ennenkin. Ei noissa pikkukipoissa oikotietä onneen ole, oli mikä lätkä keulassa tahansa. Isompaan malliin pakko mennä, jos aidon parannuksen meinaa saada. (Tai täyssähköön.) Ja tämä oli se mun alkuperäisen viestin koko pointti, jota selkeästi et halua vag-huuruissas ymmärtää.
Jazz ja Golf ovat eri kokoluokkaa, joten suoraa vertailua ei välttämättä löydy. Tässä joitakin vertailuja.
TM 10B/2021 vertailussa olivat mukana mm. Jazz ja Polo.
Honda Jazz e:HEV Executive, 185/55R16 87 H Yokohama BluEarth.
VW Polo 1,0 TGI 66 kW Style, 185/65R15 88 H Goodyear Eff. Performance.
Polo saa etua suuremmasta ilmatilasta/kyljen korkeudesta. Luulisin myös kumiseoksen olevan pehmeämpi Polossa.
Jazz etu;taka/Polo etu;taka:
60 km/h 63;64/65;65
80 km/h 65;66/66;66
100 km/h 67;68/67;68
120 km/h 71;72/70;71
100 km/h karkea asvaltti 70;72/69;70
Pelkkiä numeroita tuijottaen Jazz on parempi <100 km/h, satasessa on tasapeli ja lopulta @120 km/h Polo on parempi.
Sitten se tärkein asia Suomessa, eli karkean asvaltin muutos: 100 sileä vs. 100 karkea nostaa melua Jazzissa 3 dB edessä ja 4 dB takana.
Suomi-asvaltille sopivissa hyvissä autoissa sileän ja karkean ero on 2 dB/2 dB ja näitä löytyy isommista kokoluokista useita malleja. Tällöin melun vaihtelu eri pinnoilla on pienempää, eli saapuminen karkealle pinnalle ei ole yhtä suuri järkytys/mielipaha, kuin huonommilla autoilla. Tässä vaikuttaa myös korvan sensorinen adaptaatio, eli (sileä/karkea) 68 dB/70 dB voi olla miellyttävämpi kuin 66 dB/69 dB, vaikka jälkimmäisen äänenpaine karkealla onkin pienempi.
Sileän ja karkean ero vertailun pikkuautoissa (etu/taka):
Fiesta 3 dB/3 dB
Jazz 3 dB/4 dB
i20 4 dB/3 dB
Clio 4 dB/4 dB
Yaris 2 dB/3 dB
Polo 2 dB/2 dB
Polossa karkea nostaa melua harvinaisen vähän (kun 1,0 Stylen vakiot 185/65R15 H GY Eff. Perf.).
Sanallisesti sanottiin:
Jazz:
"Honda vaikuttaa alhaisissa nopeuksissa hyvin eristetyltä, mutta vauhdin kasvaessa tuulensuhinat korostuvat. Soratiellä kivien ropina on vähäistä."
Polo:
"Volkswagen tuntuu monella tapaa itseään suuremmalta, mutta melutaso on pikkuautoluokkaa. Ajoviima voimistuu merkittävästi moottoritienopeudessa, ja 100 km/h:n vauhdissa pakoputkistosta kuuluu vaimea resonanssi. Soratiellä kivien ropina on erittäin vähäistä."
Loppuarvosana melusta:
Jazz 9
Polo 8
Golf löytyy kokoisiaan vastassa TM 20B/2020:ssä.
VW Golf 1,5 TSI 96 kW, 205/55R16 91 V Bridgestone Turanza T005.
Golf (etu/taka):
60 km/h 60/62
80 km/h 63/65
100 km/h 66/67
120 km/h 68/69
Valitettavasti karkean lukemat puuttuvat. Muutenkaan näitä lukemia ei voi suoraan verrata Jazzin ja Polon lukemiin, koska ne ajettiin karkeammalla kevätasvaltilla ja Golf syys-lokakuussa sileämmällä.
Sanallinen Golfista:
"Volkswagenin äänimaailma on suodattamattoman raikas. Vaikka eri äänilähteet kuuluvat selkeästi, niin äänenvoimakkuus ei ole kova, eikä ääni ole rasittava. Moottorin ääni on tuttu nelisylinterinen hurina, joka matkavauhdissa vaimenee kuulumattomaksi. Rengasmelu muuttuu tienpinnan mukaan selvästi, muttei poikkeuksellisen paljon. Hiekkatiellä sora rapisee hieman. Epätasaisuudet aiheuttavat jurinoita ja resonanssia, mutta isommat kuopat ylitetään äänettömästi."
Tulkitsen tuon niin, että sileän ja karkean ero on 2 dB/3 dB, 3 dB/2 dB tai enintään 3 dB/3 dB. Hämmästelen sitä Polon 2/2:a, ja miksi siitä huolimatta arvosana oli vain 8. Itse arvostan toiseksi korkeimmalle sitä, että sileän ja karkean ero on pieni. Tärkein minulle on rasittamaton äänensävy.
Loppuarvosanaksi Golf sai saman 8 kuin Polo, mutta arvostelu on kireämpi tässä isommassa kokoluokassa. Focus ja Mazda3 saivat ysin ja Corolla 7:n. En ihmettele Corollan heikkoa arvosanaa, sillä kävin aika nopsaan palauttamassa Corolla 2,0 hybridin avaimet, koska rengasmelu oli niin paljon epämiellyttävämpi kuin omassa 2016 Auris TS hybridissä, jossa on 205/55R16 Goodyearit ja Finikor äänieristys. Corollan avaimet palauttaessani kävin heti perään ajamassa uudella Rav4 hybridillä. Se oli ihan miellyttävä peli normaaliin ajoon sekä ääneltään että jousitukseltaan (ei mutkatieralliin).
Otetaas vielä edellinen Golf, josko siitä olisi karkean lukemia mitattu.
TM 20B/2018 1,0 TSI Comfortline, 205/55R16 91 V Hankook Ventus Prime 2.
Golf (etu/taka):
60 km/h 62/63
80 km/h 64/65
100 km/h 67/67
120 km/h 69/70
No eipä ollut karkean lukemia.
Edellinen Golf sanallisesti:
"Volkswagenin rengasäänet ovat tavanomaisemmat, mutta ne eivät juuri häiritse. Suurissa nopeuksissa epätasaisesti ympäri koria kuuluvat ilmanvirtailut sen sijaan ovat häiritseviä. Pahin ongelma on kuitenkin joukon suurimmat resonoinnit, etenkin kaupunkiajossa. Muissa autoissa ohjaamo tuntuu todella yhtenäiseltä eikä resonointeja juuri ole."
Loppuarvosana 9 yhdessä Focuksen kanssa. Ceed sai 8:n ja Civic sekä i30 7:n.
Tämä edellinen Golf oli 100- ja 120-nopeuksilla vain 0-1 dB hiljaisempi kuin uusi Polo. Hondalta taas isompi Civic meni häviämään 1-2 dB Jazzille:
Jazz e;t/Civic e;t:
60 km/h 63;64/65;66
80 km/h 65;66/67;67
100 km/h 67;68/69;70
120 km/h 71;72/72;73
Civicin alla oli 215/55R16 93 V Michelin Primacy3:t.
Mitähän näistä sitten sanoisi.
-Civic on äänekäs seiskan auto
-uusi Golf on luokassaan kasin auto
-uusi Jazz on luokassaan melko hiljainen ysin auto
Absoluuttisesti Golf ja Jazz ovat tuon perusteella aika samaa tasoa. Mittari tykkää enemmän Golfista, mutta lisäksi on huomioitava sävy, hälyäänet ja että on ajettu eri vuodenaikoina, kevään karkea/syksyn sileä.