Eikös kysyntää käytetyille ole alkushokit jälkeen ole ollut normaalia enemmän, kun ihmset välttelevät julkisia. Etenkin siis jos puhutaan pienistä edullisista bensa-autoissa, joissa se arvonalenema on tosiaan varsinkin vähän ajavalle aika pieni uudessa.Toisaalta myös kysyntää on koronan takia vähemmän, jonka pitäisi laskea hintoja. Mutta ei siltä näytä kyllä.

Liikenne | Korona nosti käytettyjen autojen kysyntää ja hintaa – näin paljon käytetty nyt keskimäärin maksaa
Uusien autojen ensirekisteröintejä tehtiin viime vuonna tehty Suomessa vähemmän kuin kertaakaan aikaisemmin 2000-luvulla.


Autojen kysyntä on muuttunut korona-aikana: "Jos tällaisen auton omistaa ja haluaa vaihtaa, on hyvä aika tarjota sitä autoliikkeelle” | Tuulilasi
Tällä hetkellä erityisesti pienipäästöiset bensa-autot sekä hybridit kiinnostavat suomalaisia ja tarjoavat niitä myyville hyvin vaihtoarvoa, paljastaa Kamux Hämeenlinnan myyntipäällikkö Ilari Kiviniemi. Käytettyjen autojen ammattilaisen mukaan korona-aikana pienten autojen kysyntä on kasvanut.
Se uuden arvonmenetys suhteessa käytettyyn riippuu aika paljon autotyypistä. Jos puhutaan jostain alle 20k€ B-segmentin pikkuautosta karvalakkiversiona, niin kyllä itsekin ostaisin ennnemmin uutena kuin muutaman vuoden vanhan 20 000-30 000 ajetun muutaman tonnin uutta halvemmalla, mutta ilman uuden takuuta ja kuitenkin jo katsasturumba ja ekat kulutusosaremontit kohta edessä.
Ja itse olen ollut havaitsevinani, että melkein kaikki uudet mallit, joita ei käytettynä vielä juurikaan ole saatavilla on ainakin pyynneissä ylihinnoiteltuja. Sitten kun mallia alkaa tulemaan käytettyjen markkinoille riittävästi, niin hinta laskee aika äkkiäkin.
Sen sijaan jos katselee jotain 30-60k€ uutena maksavia, vähän enemmän ajettuja ja/tai parremmin varusteltuja , niin se hintaero uuteen alkaa olemaan jo kymmeniä tuhansia, jolloin se pieni lisäkulu huolloissa ei enää paljon lopputulokseen vaikuta.
Viimeksi muokattu: