Mikä auto minulle?

Nettiauton suhteen on vaan sääli, että paljon on niitäkin liikkeitä mitkä hyvin laiskasti listaa varustelua. Tai vaikka listaisivatkin, niin eivät ruksi niin että toimisi haussa.
Yksityisistä nyt puhumattakaan.
Olin jonkun aikaa sitten ostamassa käytettyä autoa, ja yhtenä kriteerinä oli adaptiivinen vakionopeudensäädin. Sen kun raksii nettiauton haun varustelistasta niin 9/10 autosta sitä adaptiivista ei oikeasti ole, vaan varustelistat on ruksittu väärin. Suhteellisen perseestä alkaa sieltä sitten kuvia perkaamaan ja miettimään, että näkyykö keulassa tutkaa.
 
Olisiko foorumisteilla heittää jotain ehdotuksia autoksi seuraavilla kriteereillä:
-Neliveto
-Tilava - eli joko farmari tai katumaasturi
-Ilmastointi
-Nahkapenkit (näistä voi joustaa tarvittaessa)
-Suht maltillinen kulutus
-Jonkin näköinen audiojärjestelmä bluetoothilla olisi mukava lisä
-Luotettava
-10k€


Olen katsellut nettiautosta edellä mainituilla kriteereillä ja vastaan on tullut paljon b6 Passatteja sekä Kia Sorentoja. Tuollainen 3.2 litrainen V6 passat houkuttelisi tunteen tasolla, mutta järki sanoo luonnollisesti aivan muuta. Kertokaa ja jakakaa toki kokemuksianne!

Pahkakylki mk2:nen Volvo V70 AWD, oma valinta sitten, ostaako bensan vaiko dieselin.

Tuossa yksi vähän ajettu diesel versio ja tuossa bensa.

Toki tojotamaisen pieni kulutus ei ole näiden volvojen valtti.
 
Autokuume vaivaa pahasti, ja varsinkin Plug-In hybridit kiinnostaisivat taloudellisuutensa vuoksi. Toki harkinnassa myös polttomoottorilliset ratkaisut, jotka ovat sieltä taloudellisemmasta päästä. Pääasiassa ajot olisivat lyhyttä kaupunkiajoa 0-20km, toki muutaman kerran kuussa olisi tarvetta hieman pidemmällekin matkalle (200-500km). Kriteerit pääpiirteittäin:

- 20-30k€
- Automaatti
- Navigointijärjestelmä
- Hyvä audiojärjestelmä
- Omaa pääomaa en haluaisi sitoa autoon kuin vain pakollisen, joten jos jostain löytyy vielä kilpailukykyisellä hinnalla oleva yksilö "hyvällä" rahoitustarjouksella -> iso +

Varsinkin BMW:n 330-mallisto osoittautunut edukseen varustelutasolla mitattuna. Nopealla ihmettelyllä näyttäisi jopa siltä, että kyseistä mallia ei välttämättä kannattaisi lähteä edes Saksasta hankkimaan, vaan kotimaan hintataso kyseisessä mallisarjassa yllättävän kilpailukykyinen?
 
Autokuume vaivaa pahasti, ja varsinkin Plug-In hybridit kiinnostaisivat taloudellisuutensa vuoksi. Toki harkinnassa myös polttomoottorilliset ratkaisut, jotka ovat sieltä taloudellisemmasta päästä. Pääasiassa ajot olisivat lyhyttä kaupunkiajoa 0-20km, toki muutaman kerran kuussa olisi tarvetta hieman pidemmällekin matkalle (200-500km). Kriteerit pääpiirteittäin:

- 20-30k€
- Automaatti
- Navigointijärjestelmä
- Hyvä audiojärjestelmä
- Omaa pääomaa en haluaisi sitoa autoon kuin vain pakollisen, joten jos jostain löytyy vielä kilpailukykyisellä hinnalla oleva yksilö "hyvällä" rahoitustarjouksella -> iso +

Varsinkin BMW:n 330-mallisto osoittautunut edukseen varustelutasolla mitattuna. Nopealla ihmettelyllä näyttäisi jopa siltä, että kyseistä mallia ei välttämättä kannattaisi lähteä edes Saksasta hankkimaan, vaan kotimaan hintataso kyseisessä mallisarjassa yllättävän kilpailukykyinen?

Äkkiseltään tuollainen kannattaa hakea Tukholmasta, jos haluaa jokusen tonnin säästää.

M-Sport Helsingissä

M-Sport Tukholmassa

Tosin varustelu noissa ei ole täysin sama ja ruotsin autolla on ajettu 10 tkm enemmän ja toki suomiauto on Premium Selection vaihtoauto.
 
Yllättävän pienellä verolla tulee tuollainen 2020-2018 330e; näyttäisi olevan ~1400-2000 välillä arponut tulli.
 
Joka kerta kun pyytänyt tarjousta niin hinnasta lähtee tonni-kaks riippuen lähtöhinnasta (20-40ke haitarissa) ja rahoituskorko aina saatu suoraan 2 % tuntumaan sieltä 5-7 % hujakoilta. Sääliksi käy kuka ottaa sen ehdotetun rahoituskoron...

Sähköpostilla olen siis kysellyt autoista, vielä en ole kauppoja tehnyt.
Itse kanssa kysellyt sähköpostilla. Aika nihkeästi ovat todellista vuosikorkoa käytetyssä laittaneet alle 3%. Hintaa voi saada tonnin kaks tai ei yhtään.
 
Itse kanssa kysellyt sähköpostilla. Aika nihkeästi ovat todellista vuosikorkoa käytetyssä laittaneet alle 3%. Hintaa voi saada tonnin kaks tai ei yhtään.

Tuo korkojen vaihtelu on jo melkein kuin pikavippimaailmasta. Itsellä asuntolainaa vielä OP:sta reilu satku jäljellä ja OP tarjoaa myös rahoitusta autokaupoille. Vanhasta "kanta-asiakkuudesta" huolimatta näkyy OP:n rahoituksen todellinen vuosikorko olevan jossain seitsemän pinnan nurkilla.
 
Tuo korkojen vaihtelu on jo melkein kuin pikavippimaailmasta. Itsellä asuntolainaa vielä OP:sta reilu satku jäljellä ja OP tarjoaa myös rahoitusta autokaupoille. Vanhasta "kanta-asiakkuudesta" huolimatta näkyy OP:n rahoituksen todellinen vuosikorko olevan jossain seitsemän pinnan nurkilla.

Ota vakuudellista lainaa niin ihan eri. Esim. ittellä marginaali 0,85 % ja 12 kk euribor negatiivisena (OP:lla ihme kyllä vähentävät negatiivisenkin marginaalista) niin kokonaiskorko tällä hetkellä 0,367 %. 18 400 € jäljellä pääomaa, 28 000 taisin ottaa. Op:ssa siis mun ja vaimon nimissä 50/50, yks kiinteistön panttikirjoista panttina, asuntolaina kyl maksettu jo 7 vuotta sitte ja bruttopalkat yhteensä n. 9000 €/kk ja omaisuuttakin on.

Toki nollakorkoisia liikkeiden tarjouksia kantsii suosia kuten nyt itekin oman auton (Kian) suhteen tein. Todellinen 0 % on aina 0 %. Toki OP:ssa omat joustavuutensa...
 
Ota vakuudellista lainaa niin ihan eri. Esim. ittellä marginaali 0,85 % ja 12 kk euribor negatiivisena (OP:lla ihme kyllä vähentävät negatiivisenkin marginaalista) niin kokonaiskorko tällä hetkellä 0,367 %. 18 400 € jäljellä pääomaa, 28 000 taisin ottaa. Op:ssa siis mun ja vaimon nimissä 50/50, yks kiinteistön panttikirjoista panttina, asuntolaina kyl maksettu jo 7 vuotta sitte ja bruttopalkat yhteensä n. 9000 €/kk ja omaisuuttakin on.

Toki nollakorkoisia liikkeiden tarjouksia kantsii suosia kuten nyt itekin oman auton (Kian) suhteen tein. Todellinen 0 % on aina 0 %. Toki OP:ssa omat joustavuutensa...

Täytyykin selvittää tuon vakuudellisen lainan hinta. Aika "pihalla" tuntuvat vaan olevan nuo konttorin virkailijat usein. Pari kertaa haettu jälkikäteen 10 k€ remonttilainaa asuntoon, josta on maksettu lainanlyhennyksiä jo vuodesta 2006 ja joku nuori virkailija on alkanut kysellä vanhempien asuntoa tms. lainan takuuksi.
 
Täytyykin selvittää tuon vakuudellisen lainan hinta. Aika "pihalla" tuntuvat vaan olevan nuo konttorin virkailijat usein. Pari kertaa haettu jälkikäteen 10 k€ remonttilainaa asuntoon, josta on maksettu lainanlyhennyksiä jo vuodesta 2006 ja joku nuori virkailija on alkanut kysellä vanhempien asuntoa tms. lainan takuuksi.
Kunhan on vakuutena jotain kuten asunto josta pankki ei omista liikaa tai muuta. Tai ihan vaan rahaa.
 
Täytyykin selvittää tuon vakuudellisen lainan hinta. Aika "pihalla" tuntuvat vaan olevan nuo konttorin virkailijat usein. Pari kertaa haettu jälkikäteen 10 k€ remonttilainaa asuntoon, josta on maksettu lainanlyhennyksiä jo vuodesta 2006 ja joku nuori virkailija on alkanut kysellä vanhempien asuntoa tms. lainan takuuksi.
Offtopiccina: Riippuu toki paikkakunnasta, mutta pienemmillä paikkakunnilla pankkien laskelmat arvottavat melko rajusti alaspäin vakuuksien (eli sen talon) arvoa.

Kaveri kyseli kolme vuotta lainaa poismakseltuaan, että josko saisi vanhempien lisävakuudet pois, oli sitten kerrottu että ei onnistu että tässä on nykyisellään vakuusvajetta ~15 000€ :D
 
Itsellä nyt ajossa 2015 biturbo, saa kysyä jos on kysyttävää. Mitä katsomiseen tulee, niin kannattaa tarkistaa että automaattilaatikon öljynvaihdosta on pidetty kiinni. DQ250 ja DQ500 mekatroniikat kun tuntuu tukkeutuvan, jos vaihtoväli laiminlyödään.
Sain tutkailtavakseni huoltokirjan ja tähän ei ole merkattu yhtään DSG vaihteistoöljyn vaihtoa. Nopea googlailu sanoo että 7-vaihteiseen automaattiin niitä ei tarvitsekaan vaihtaa kuin jos auto antaa siihen viittaavaa vikakoodia?

E: tai ainakaan en täysin selkeää kyllä tai ei vastausta löytänyt
 
Sain tutkailtavakseni huoltokirjan ja tähän ei ole merkattu yhtään DSG vaihteistoöljyn vaihtoa. Nopea googlailu sanoo että 7-vaihteiseen automaattiin niitä ei tarvitsekaan vaihtaa kuin jos auto antaa siihen viittaavaa vikakoodia?

E: tai ainakaan en täysin selkeää kyllä tai ei vastausta löytänyt

Onko tämä millä koneella? Itsellä kans 7-lovinen märkä tuossa biturbo dieselissä ja siinä on ainakin 60tkm vaihtoväli. Vaihteiston malli siis DQ500.
 
Onko tämä millä koneella? Itsellä kans 7-lovinen märkä tuossa biturbo dieselissä ja siinä on ainakin 60tkm vaihtoväli. Vaihteiston malli siis DQ500.
1.4 TSI. Käsittääkseni kytkin on kuivaa mallia mutta soittelen huomenna myyjätaholle ja vähän kyselen vielä lisää. Vaihteiston mallia en vielä tiedä enkä ainakaan löydä sitä myynti-ilmoituksesta.

Täytyy lisätä sekin kysymyslistaan :)
 
1.4 TSI. Käsittääkseni kytkin on kuivaa mallia mutta soittelen huomenna myyjätaholle ja vähän kyselen vielä lisää. Vaihteiston mallia en vielä tiedä enkä ainakaan löydä sitä myynti-ilmoituksesta.

DQ200 eli se ns. pahamaineinen 7-lovinen kuiva DSG. Öljynvaihto ei kuulu ohjelmaan eikä siinä laatikossa tainnut edes olla mitään öljypannua.

DQ250 olisi märkä 6-vaihteinen ja DQ500 märkä seiska, mutta tuota on laitettu vaan vääntävien moottoreiden perään.
 
On tuon DQ200:senkin öljyt ilmeisesti vaihdettavissa, vaikka ovatkin "filled for life". Tuo lifetime on tosin suunnilleen jotain 200-300 tuhannen kilometrin väliltä, joten eliniän pidentämiseksi varmaan noin 100 tuhannen välein kannattaisi vaihdattaa.
Pahamaineisuuskin taitaa pääosin perustua aikaan ennen MQB alustaa, eli ennen 2013. Mahdollisesti tekivät jotain parannuksia, kun ilmeisesti takaisinvetoa sun muuta aikoinaan oli.

Mutta kuten mainittua, niin mielenrauhan (ja hieman pirteämmän Passatin) vuoksi kannattaa katsella bensakoneista joko 2.0 (DQ250 2015-2018, DQ381 2018->) tai GTE (DQ400e, joka on DQ250 johdannainen).

 
Oikeastaan tuo DQ200:nenkin on ihan ok laatikko, joskaan ei "pomminkestävä".
Vanhemmissa versioissa on jonkin verran eroa kestossa, näistä ensimmäisten vuosien laatikoista hajosi mekatroniikoita vaihtelevasti.

Valmistusmäärään nähden vikaantuneita laatikoita on melko vähän, joskin prosentti on hieman suurempi, kuin yksittäisellä komponentillä keskimäärin.
Iso osa ongelmista on johtunut käyttäjävirheestä, kun tuota laatikkoa on käytetty kuin perinteistä momenttimuunnin automaattia ja on luistatettu jatkuvasti laatikkoa ruuhkassa yms.
 
Oikeastaan tuo DQ200:nenkin on ihan ok laatikko, joskaan ei "pomminkestävä".
Vanhemmissa versioissa on jonkin verran eroa kestossa, näistä ensimmäisten vuosien laatikoista hajosi mekatroniikoita vaihtelevasti.

Valmistusmäärään nähden vikaantuneita laatikoita on melko vähän, joskin prosentti on hieman suurempi, kuin yksittäisellä komponentillä keskimäärin.
Iso osa ongelmista on johtunut käyttäjävirheestä, kun tuota laatikkoa on käytetty kuin perinteistä momenttimuunnin automaattia ja on luistatettu jatkuvasti laatikkoa ruuhkassa yms.
Eli ko. Vaihteistolla ei saa ajaa ruuhkassa, selvä :rolleyes: Kohtuu tuuheata shaibaa. Vielä vm 17-18 dsg:ssä kesto oli 100tkm taksikäytössä...
 
Eli ko. Vaihteistolla ei saa ajaa ruuhkassa, selvä :rolleyes: Kohtuu tuuheata shaibaa. Vielä vm 17-18 dsg:ssä kesto oli 100tkm taksikäytössä...
7v kuiva (bensa) vai 6v märkäkytkin (diesel)? Tosin taksit taitaa olla dieseleitä tai sitten sähköä mukana.

Mites muuten kannattaako dsg laittaa vapaalle liikennevaloissa vai osaako se itse säästää kytkintä? Välillä tuntuu että vaihteen laitto vapaalle vaikuttaa moottorin ”kuormaan”.
 
Eli ko. Vaihteistolla ei saa ajaa ruuhkassa, selvä :rolleyes: Kohtuu tuuheata shaibaa. Vielä vm 17-18 dsg:ssä kesto oli 100tkm taksikäytössä...
Jotenkin automaatin pitäisi osata estää vaihteiston väärä käyttö, mutta hankalaahan se on, kun käytännössä mateluvauhdeissa pitää luistattaa kytkintä tai muuten menosta tulee pelkkää nykimistä. Ehkä vaihteistosta pitäisi löytyä tarpeeksi hitaat ryömintävaihteet :)

Jotkut muuten pitävät manuaalivaihteisen auton ylämäessä iikennevaloissa kytkimellä paikallaan, olen nähnyt :) Se ero tässä on, että manuaalivaihteisen auton kytkin kun palaa loppuun, niin se ei ole mikään tuhansien eurojen remontti. Ehkä kaksoiskytkinvalmistajat voisivat valita myös sen polun, että "väärinkäyttö" kuluttaisi helposti vaihdettavia huolto-osia.

Pienellä googlettelulla selvisi, ettei pelkän kytkimen vaihto DSG-lootaankaan mikään "tuhansien" remontti ole. Vissiin ne kalliit ongelmat lienevät sitten mekatroniikkaan liittyviä.
 
Viimeksi muokattu:
Eli ko. Vaihteistolla ei saa ajaa ruuhkassa, selvä :rolleyes: Kohtuu tuuheata shaibaa. Vielä vm 17-18 dsg:ssä kesto oli 100tkm taksikäytössä...

Toki saa, mutta pitää ratsastaa jarruja eikä kytkintä. :psmoke: Momenttimuuntimella varustetut perinteiset tomaatit ja variaattorit on parempia vaihtoehtoja moiseen käyttötarkoitukseen.
 
Toki saa, mutta pitää ratsastaa jarruja eikä kytkintä. :psmoke: Momenttimuuntimella varustetut perinteiset tomaatit ja variaattorit on parempia vaihtoehtoja moiseen käyttötarkoitukseen.
Itsellä on vanhan liiton momentinmuunninloota ja eipä sekään tietysti mikään täydellinen ole. Se hukkaa tehoa, eli kuminauhamaisuus on tosiasia, ja jos sattuu porsimaan, niin kalliiksihan se tulisi. Mutta hankala sitä on toki väärinkäyttää, ilmeisesti pitkät ajat tyhjäkäynnillä raksuttaminen (tyyliin taksitolpalla tuntikausia...) ei tee hyvää, eikä myöskään liian isolla vaihteella ajaminen esim. vedettäessä painavaa kuormaa, eli silloin olisi kai syytä ajaa "manuaalitoiminnolla" vähän pienemmällä vaihteella. Muuten ei tarvitse juuri välittää kuin öljynvaihdosta.
 
Itsellä on vanhan liiton momentinmuunninloota ja eipä sekään tietysti mikään täydellinen ole. Se hukkaa tehoa, eli kuminauhamaisuus on tosiasia, ja jos sattuu porsimaan, niin kalliiksihan se tulisi. Mutta hankala sitä on toki väärinkäyttää, ilmeisesti pitkät ajat tyhjäkäynnillä raksuttaminen (tyyliin taksitolpalla tuntikausia...) ei tee hyvää, eikä myöskään liian isolla vaihteella ajaminen esim. vedettäessä painavaa kuormaa, eli silloin olisi kai syytä ajaa "manuaalitoiminnolla" vähän pienemmällä vaihteella. Muuten ei tarvitse juuri välittää kuin öljynvaihdosta.

Juu, omat ongelmansa kaikissa. Tosin jos sitä vanhan liiton mehumaijaa vertaa aikalaisiinsa tuplakytkimiin ja variaattoreihin niin aika selkeä valinta olisi itselleni minkä ottaisin.
 
Jotenkin automaatin pitäisi osata estää vaihteiston väärä käyttö, mutta hankalaahan se on, kun käytännössä mateluvauhdeissa pitää luistattaa kytkintä tai muuten menosta tulee pelkkää nykimistä. Ehkä vaihteistosta pitäisi löytyä tarpeeksi hitaat ryömintävaihteet :)

Jotkut muuten pitävät manuaalivaihteisen auton ylämäessä iikennevaloissa kytkimellä paikallaan, olen nähnyt :) Se ero tässä on, että manuaalivaihteisen auton kytkin kun palaa loppuun, niin se ei ole mikään tuhansien eurojen remontti. Ehkä kaksoiskytkinvalmistajat voisivat valita myös sen polun, että "väärinkäyttö" kuluttaisi helposti vaihdettavia huolto-osia.

Pienellä googlettelulla selvisi, ettei pelkän kytkimen vaihto DSG-lootaankaan mikään "tuhansien" remontti ole. Vissiin ne kalliit ongelmat lienevät sitten mekatroniikkaan liittyviä.

Oman kokemuksen mukaan noi VAG DSG:t tuntuu liikkeelle lähtiessä enemmän momentinmuuntimilta kuin vaikka Foordi. Kytkintä luistatetaan tarvittaessa herkästi parkkipaikka venkslatessa ja varmaan myös jarrulla ryömittäessä. Vuokra ja leasing ruoskaksi tuntumaltaan erinomainen vaihtoehto. Jos se porsii ensiomistajalla, niin lienee jo suurempaa käyttäjävikaa tai takuunalainen materiaalivika.

Esim. Ford Puma 2021 DSG taas erityisesti pakilla nytkähtää ensin pienessäkin alamäessä ärsyttävästi eteen, jonka jälkeen suunta vaihtuu ilman suurempia luistatuksia. Epätasaisella alustalla venksatessa sai jo vähän varoa, ettei hyökkää liikaa pakilla. Tuntumaltaan VAG huomattavasti parempi, mutta voi näkyä suuremmilla kilsoilla käytetyssä.

Tuossa aiempi kokemus:
Oli pari kuukautta Polo 1.0t 7 lovisella dsgllä minileasing autona. Parkkipaikkamme oli sellainen, missä piti kääntää auto tiukassa vähän kaltevalla paikalla 180 astetta kallion päälle. Kyllä siinä pari kertaa kytkinlevyt haistoi kun autoa pyöritti parkkiruutuun.

Tässä Ioniqissa on myös DSG-tyyppinen kuivakytkin vaihteisto, mutta kaikki ryömitykset tehdään sähkömoottorilla DSGn 1-vaihde/pakki kytkettynä. Erillinen polttomoottorin kytkin yhdistetään sitten liikkeestä, kun luistatukselle ei ole enää tarvetta.
 
Jaaha, kai se on kakkosauto ostettava, ajoa varmaan 20k.
Etsinnässä luotettava käyttöauto farkku/hatcback, josta löytyy isofixit. Alle 5k, ja saa mennä 1k pintaankin.. Ilmaistointi, koukku, ja isofixit, siinäpä ne oikeestaan ja se että talvella käynnistyy.
Mitä sitä oikeen järkeviä on? W203 C-mersu 04-09 väliin? 1.9 TDI vw? Toyota avensis joku vanha diesel?
Mietin et ostais W211 -mersunkin, mutta mutta..
 
Alle kymmenvuotias Rellu Megane farmari, 1,4T koneella. Ei arvostettu ja näkyy hinnassa, mutta tuolla budjetillasi on turha tavoitella kuuta taivaalta.

W203 on parikymmenvuotiaita, jos noissa 10v vanhoissakin mennään jo yksilöperustaisesti niin... W204 aikakausi oli se mitä hahmottelit, toki nekin vanhoja kuin...?
 
Jos Renault linjalle lähdetään, niin miten olisi Clio farmari?
Näyttää saavan melko uuttakin päälle 5 tonnin ja vähän vanhempaa reilusti alle.

Sitten on vaihtoehtoina myös vanhat kunnon emoalukset, eli Grand Scenic ja emoalusten kuningatar Espace.
Luotettavuus on ihan hyvä, kunhan huoltaa tunnetut vikapaikat ennakkoon.
 
Kysyjän kilsoilla on parempiakin maantieautoja (Megane) kuin Clio, vaikka edellisen sukupolven ST ei nyt paha olekaan. Scenic ja GS ovat Espacesta puhumattakaan vähemmistössä vuosimyynneissä, joten valinnanvara kapenee ja hinnat nousee. Sinällään hyvän yksilön S/GS akselilta voisi napata lassoonsa, Espace... Ei tuolla budjetilla, liikaa riskiä.
 
Kakkosauton vaihto olisi mielessä nykyisen perus Golffi-luokan auton tilalle. Hintana mieluiten max 10 k. Kriteerinä on se, että että auto saisi olla mahdollisimman hauska (jokainen voi käsittää millä tavalla tahansa, ei haittaa), ajettu alle 150 tkm, alle 10 vuotta ikää, enemmän kuin 2 ovea ja kuitenkin suht luotettavassa maineessa noin yleisesti. Mitä ehdottaisitte?
 
Kakkosauton vaihto olisi mielessä nykyisen perus Golffi-luokan auton tilalle. Hintana mieluiten max 10 k. Kriteerinä on se, että että auto saisi olla mahdollisimman hauska (jokainen voi käsittää millä tavalla tahansa, ei haittaa), ajettu alle 150 tkm, alle 10 vuotta ikää, enemmän kuin 2 ovea ja kuitenkin suht luotettavassa maineessa noin yleisesti. Mitä ehdottaisitte?

Toyota Yaris: https://www.nettiauto.com/toyota/yaris/11953410

Mini Cooper : https://www.nettiauto.com/mini/cooper/11514677
 
Työkaveri vaihtoi juuri -13 1.2 tsi golffin -> -17 hybridi yarikseen. Tuumasi vain, että yaris on lähinnä hirveä ajaa verrattuna golffiin, mutta koska auto tuli tyttären käyttöön ja tärkeintä on luotettavuus, niin vaihto oli järkevä tehdä. Minä olen kipuillut tuon oman kakkosauton -17 i20 1.0t-gdi:n kanssa, olisi pitänyt suosiolla ostaa kokoluokkaa suurempi. Kaupungissa se on ok, mutta maantiellä ainakaan rouva ei tykkää sillä ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Opel ei ole luotettavaa nähnytkään ja Juke on yli kymppitonnin. Itse pidän Juken ulkonäöstä. Sopivan perverssi.
 
En tiedä Juken luotettavuudesta tai ajettavuudesta, mutta se on sekä vanhana että uutena hauskan näköinen. Tai tuo vanha malli on ruma, mutta jotenkin silti hauska, ja se uusi onnistuu olemaan jo ihan siistin näköinen, vaikka monen mielestä varmaan edelleen onkin ruma.

/offtopic
 
Tässä vielä perheelle autoa etsimässä. Koeajojen jälkeen päädyttiin että Volvo XC90 tarjoais kaiken mitä halutaan. Niin huonoja vaihtotarjouksia vain nykyisestä, että pitänee myydä ensin itse pois ja sitte ostella seuraavaa, mahdollisesti ulkomailta..
 
Kakkosauton vaihto olisi mielessä nykyisen perus Golffi-luokan auton tilalle. Hintana mieluiten max 10 k. Kriteerinä on se, että että auto saisi olla mahdollisimman hauska (jokainen voi käsittää millä tavalla tahansa, ei haittaa), ajettu alle 150 tkm, alle 10 vuotta ikää, enemmän kuin 2 ovea ja kuitenkin suht luotettavassa maineessa noin yleisesti. Mitä ehdottaisitte?


Ei alle kympin mitään ihmettä saa ja jokaisessa merkissä (kyllä, myös toyotassa) on ~10v iässä jo mahdollisesti kaikenlaista pikkuvikaa. Kannattaa ottaa yksityisliisinki "auto vuodeksi" jos viat pelottavat
 
En tiedä Juken luotettavuudesta tai ajettavuudesta
Juken ajettavuudessa ei ole kyllä mitään hauskaa. Samanlainen hajuton ja mauton kuin perus qashqai (vai mikä kuskus se onkaan). Tehoa on paperilla kivasti mutta ajaessa ei kyllä tunnu yhtään 190hp koneelta. Ennemmin 120hp, en tiedä mihin se teho oikein hukataan.

Ainoa persoonallinen tai hauska osuus Jukessa on se muotoilu, jos siitä tykkää niin mikäs siinä.
 
En tiedä Juken luotettavuudesta tai ajettavuudesta, mutta se on sekä vanhana että uutena hauskan näköinen. Tai tuo vanha malli on ruma, mutta jotenkin silti hauska, ja se uusi onnistuu olemaan jo ihan siistin näköinen, vaikka monen mielestä varmaan edelleen onkin ruma.

/offtopic
Juken ajettavuudessa ei ole kyllä mitään hauskaa. Samanlainen hajuton ja mauton kuin perus qashqai (vai mikä kuskus se onkaan). Tehoa on paperilla kivasti mutta ajaessa ei kyllä tunnu yhtään 190hp koneelta. Ennemmin 120hp, en tiedä mihin se teho oikein hukataan.

Ainoa persoonallinen tai hauska osuus Jukessa on se muotoilu, jos siitä tykkää niin mikäs siinä.

Vajaan 5 v. kokemuksella 190hp Dig-t 4x4 Jukesta, se hukkuu cvt-lootaan... Kyllä oli paljo vikoja, monta kymmentä eri vikaa takuuna v. 2012...2016 ja hurjat 0...50 tkm kerkisin ajaa. Oli maanantaina tehty selvästi, ekan 3000 km aikana 13 eri vikaa takuuseen. Noh, vaihdettiin siinä cvt-lootakin 20 tkm kohilla, sillon muuttu ihan eri autoks eli uudesta lähtien loota oli ollu susi (huoltoneuvoja tunnusti, että liikkeessä 3 muuta 190hp dig-t:tä ihan samanlaisia ku mun ennen lootan vaihtoa, mutta ei oo omistajat valitelleet mitään).

Hyvin kyl piti arvonsa, ostin uutena 37990 varusteineen ja 5-vuotiaana sai yli 24 k€ vaihdossa uuteen BMW:hen. Ja parkkiksella tytöt ja naiset tuli jutteleen tuosta :D
 
Noh, vaihdettiin siinä cvt-lootakin 20 tkm kohilla, sillon muuttu ihan eri autoks eli uudesta lähtien loota oli ollu susi (huoltoneuvoja tunnusti, että liikkeessä 3 muuta 190hp dig-t:tä ihan samanlaisia ku mun ennen lootan vaihtoa, mutta ei oo omistajat valitelleet mitään).

Ja parkkiksella tytöt ja naiset tuli jutteleen tuosta :D
Kertoo keskimääräisestä Nissanin omistajasta, kun naaraspuoliset ovat siitä eniten kiinnostuneita eivätkä huomaa (tai välitä) auton vaihdelaatikossa mitään ongelmaa.

Persdyno on kyllä mielenkiintoinen asia koska pykälätön CVT ei tunnu takapuolessa yhtään miltään, mutta paperilla ja nopeusviisarissa se on ihan yhtä hyvä ellei parempi kuin perinteinen vaihteisto, koska talla pohjassa moottori pysyy koko ajan parhaalla tehoalueella eikä veto katkea vaihteiden vaihtoon. Tehollahan se auto kiihtyy eikä väännöllä. Väännöllä saadaan huijattua kuljettajaa luulemaan että nyt lähtee.
 
Viimeksi muokattu:
Aja millä ajat, Nissanilla loput. Ai niin, tänään saakin vaimon Nissanin (2017 aj. 60 tkm Pulsar DIG-T 190hp manuska N-Connecta R) korjaamolta, ei kestäny ku 6 viikkoa saada kuntoon (ja sitä ennen pari käyntiä toki). Syy anturihäröille oli se, että epsanjan poijjaat oli laittanu johtosarjan hankaamaan vaihteiston kulmaa ja parit moottorin anturit löi sieltä hankautuneen johtimen kohdilta maihin. No, eurookaan ei maksanu ja plugari-Niro sijarina koko tämän ajan joten oikeastaan vaan säästyi ja sai uusia antureitakin. Heh heh...

Ps. Manuaalina kyllä liikkuu paremmin muillakin kuin persdynomitoilla. No eipä tota automaattina saakaan jos haluaa moottorin.
 
Vajaan 5 v. kokemuksella 190hp Dig-t 4x4 Jukesta, se hukkuu cvt-lootaan... Kyllä oli paljo vikoja, monta kymmentä eri vikaa takuuna v. 2012...2016 ja hurjat 0...50 tkm kerkisin ajaa. Oli maanantaina tehty selvästi, ekan 3000 km aikana 13 eri vikaa takuuseen. Noh, vaihdettiin siinä cvt-lootakin 20 tkm kohilla, sillon muuttu ihan eri autoks eli uudesta lähtien loota oli ollu susi (huoltoneuvoja tunnusti, että liikkeessä 3 muuta 190hp dig-t:tä ihan samanlaisia ku mun ennen lootan vaihtoa, mutta ei oo omistajat valitelleet mitään).

Hyvin kyl piti arvonsa, ostin uutena 37990 varusteineen ja 5-vuotiaana sai yli 24 k€ vaihdossa uuteen BMW:hen. Ja parkkiksella tytöt ja naiset tuli jutteleen tuosta :D
Miten CVT voi olla viallinen ilman käytön estävää vikaa, mutta loota täytyy silti vaihtaa :confused: Hondista on joskus mennyt laakerointeja, kun oli huono erä, mutta luulis tyhmemmänkin kuulevan "sirkkelin".
 
Ei siitä mitään ääniä kuulunu ja valmistajakin joutui ensin teettämään mittauksia ja vaihdettiin venttiiliä jne. kokeeksi. Ei siellä tarvi varmaan isoakaan vikaa olla, että ei toimi täydellisesti. Mitään ei ollu siis paskana, valmistevika/-ominaisuus vaan, uudessa laatikossa toki uudet aivot tuli samalla, saattoi vika olla siinäkin.
 
Mut siis pätkikö se välityssuhteen vaihtaminen vai miten tuo ilmeni? Useamman vuoden cvt:llä ajanut, mutta en hahmota mistä tiesit siinä olevan vikaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 572
Viestejä
4 509 057
Jäsenet
74 436
Uusin jäsen
Syrtsy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom