Mikä auto minulle?

Auris on ainakin yksi muovisimmista, ahtaimmista ja kolkoimmista luokkansa autoista, joissa olen istunut. Jos pelkällä sähköllä ajaminen ei ole edellytys, eikä aavistuksen korkeammat huoltohinnat kiinnosta (eli Mercedes jää pois ehdokkaista), voisi toi Corolla olla hyvä. Omaan silmään Passat ei kyllä ole yhtään sen jännittävämmän näköinen, vaikka hyvin varusteltuina sisätiloiltaan juuri ja juuri meneekin nykyisen Corollan ohi.
 
Mondeo hybrid? Hiljainen, tilava ja loistava ajettava.
Ihan potentiaalinen, ei tullut tuo tosiaan vielä mieleen. Pitää melkein käydä vielä kokeilemassa.
Auris on ainakin yksi muovisimmista, ahtaimmista ja kolkoimmista luokkansa autoista, joissa olen istunut. Jos pelkällä sähköllä ajaminen ei ole edellytys, eikä aavistuksen korkeammat huoltohinnat kiinnosta (eli Mercedes jää pois ehdokkaista), voisi toi Corolla olla hyvä. Omaan silmään Passat ei kyllä ole yhtään sen jännittävämmän näköinen, vaikka hyvin varusteltuina sisätiloiltaan juuri ja juuri meneekin nykyisen Corollan ohi.
Toisaalta en tiedä tarjoaako Corolla juurikaan mitään mitä Passat ei tarjoaisi? Muuten ihan potentiaalinen. Harmittaa kun Toyotalta olisi saanut pari viikkoa sitten uuden Corollan 269e/kk liisarina, mutta meni tarjous ohi. Nyt sama olisi 299, mutta ei huvittaisi maksaa ylimääräistä... Corolla Touring Sports vuodeksi 299 €/kk - Metroauto Oy
 
Nyt käyty koeajamassa plugareista Passat GTE, Volvo V60, MB C350e, Mitsubishi Outlander ja kevythybrideistä KIA Niro ja Toyota Auris ja Corolla. Autoista positiivisin kokemus oli Passat, vähän omia mietteitä alla.

Onko vielä jotain, mitä kannattaisi käydä testaamassa, vai alanko etsiä itselleni hyvää Passat-yksilöä (vinkkejä otetaan vastaan)? Saa myös sanoa, jos unohdin jotain mitä kannattaisi miettiä, tai jos on kokemuksia Passatista.

Myös leasing tai hyvä rahoitustarjous uudemmasta autosta on toinen vaihtoehto, mutta vielä ei ole tullut mitään erinomaista vastaan. Näistäkin saa vinkata

Passat (2017): 4/5
+ Hyvin tilava
+ Testiautossa oli paljon lisävarusteita, mutta hinta silti testijoukon puolivälissä n. 100k ajettuna (25 000€)
+ Kohtuuhintainen ylläpito (?)
+ Hyvä mediajärjestelmä, selkeä käyttöliittymä
+ Noin 40 kilometriä pelkällä sähköllä
- Jonkin verran rengasmelua

MB C350e (2016): 3,5/5
+ Herättää tunteita, tyylikäs ulkoa ja sisältä
+ Erinomainen ajettava
+ Ei rengasmelua sisälle, Burmesterin kaiuttimilla hyvä äänentoisto
- Kulkee olemattomat 20 kilometriä sähköllä
- Hieman ahdas
- Kalliimpi kuin Passat, ostohinnassa ja huolloissa

Mitsubishi Outlander (2017): 3/5
+ Runsaasti tilaa
+ Neliveto ja maavara
- Aivan älyttömän huono media-käyttöliittymä
- Ruma sisältä ja ulkoa
- Ajettavuus vähän siinä ja tässä verrattuna farkkuihin

Toyota Corolla ja Auris (2017 ja 2018): 3/5
+ Kilpailukykyinen hinta
+ Halpa ylläpitää
- Ulkonäkö ja yleinen tylsyys

Volvo V60 (2018) 2,5/5
+ R-designin myötä mukavat penkit
+ Hyvä ajettava
- Omaan käyttöön liian pieni tavaratila. Erityisesti korkeus oli todella matala.
- Vanhanaikaisen näköinen mittaristo sekä medianäkymän käyttöliittymä
- Vanha korimalli, laskee varmaan arvoa pitkässä juoksussa
- Suhteettoman kallis

Kia Niro 1/5
+ Edullinen hankkia ja ylläpitää
- Todella kova rengasmelu maantienopeuksissa
- Todella halvan näköinen sisältä ja järkyttävän ruma ulkoa
- Huono ajettavuus
Ei se mersun huolto nyt niin paljoa kalliimpaa ole, varsinkin kun tuollaista käytettyä ei tarvitse veholla huollattaa. Yllättävät kulut erikseen, mutta niitä ei voi arvata etukäteen.
 
Tässä auton vaihtoa enemmän miettiessä tulin siihen tulokseen, että ehkä sitä sittenkin pärjäisi ilman nelivetoa jatkossakin. Sen sijaan dieseleiden hintakehityksen ja sen myötä arvonaleneman näen sen verran kehnona, että lienee parempi suunnata suoraan hybridien pariin. Toiveena mahdollisimman matalat ylläpito- ja ajokustannukset sekä tilaa koiralle ja matkatavaroille. Sekä plugarit että kevythybridit käyvät, joskin näen mutulla kevythybridit vähän vähemmän vikaherkkinä?

Haussa siis 15-20k€ hintaluokasta hybridi-farkku tai SUV. Hyvästä syystä budjetti joustaa hieman, haetaan siis parasta hinta-laatua. Toyota Auris lienee kaikkein selkein vaihtoehto, mutta budjettiin mahtuu myös ainakin Volvo V60. Mitsubishi Outlander PHEV olisi kaikkein lähimpänä omia toiveita, mutta keskusteluja selaamalla saanut vähän varautuneen kuvan tuon laadukkuudesta. Onko näistä kokemusta, tai tarjota muita vaihtoehtoja?

Aika samoja ajatuksia täällä. Nyt on ykkösvaihtoehdoksi noussut 2,4-litrainen D4- tai D5-koneinen XC60. Vähän vaan mietityttää sen automaatin kunto tuollaisissa n. 200 tkm ajetuissa.
 
Ihan potentiaalinen, ei tullut tuo tosiaan vielä mieleen. Pitää melkein käydä vielä kokeilemassa. Toisaalta en tiedä tarjoaako Corolla juurikaan mitään mitä Passat ei tarjoaisi? Muuten ihan potentiaalinen. Harmittaa kun Toyotalta olisi saanut pari viikkoa sitten uuden Corollan 269e/kk liisarina, mutta meni tarjous ohi. Nyt sama olisi 299, mutta ei huvittaisi maksaa ylimääräistä... Corolla Touring Sports vuodeksi 299 €/kk - Metroauto Oy
Ei varmaan tarjoa, ainakaan puhtaasti käytettävyyden kannalta. Uutenahan noissa on aikamoinen hintaero Corollan hyväksi, mutta ilmeisesti katselit lähinnä käytettyjä? Siinäkin tapauksessa samaan hintaan saanee Corollan Passatia uudempana ja pienemmillä kilsoilla.

Tätä uutta Corollaa en ole itse kokeillut, mutta aika järjestäen kuulee ihmisten olleen positiivisesti yllättyneitä sen ajettavuudesta. Passat taas ei jätä tilojensa puolesta varmaan ikinä pulaan. Oman kokemukseni mukaan se on sellainen rento maantielaiva, joskin automaatti on taajamissa vähän verkkainen.
 
Ei varmaan tarjoa, ainakaan puhtaasti käytettävyyden kannalta. Uutenahan noissa on aikamoinen hintaero Corollan hyväksi, mutta ilmeisesti katselit lähinnä käytettyjä? Siinäkin tapauksessa samaan hintaan saanee Corollan Passatia uudempana ja pienemmillä kilsoilla.

Tätä uutta Corollaa en ole itse kokeillut, mutta aika järjestäen kuulee ihmisten olleen positiivisesti yllättyneitä sen ajettavuudesta. Passat taas ei jätä tilojensa puolesta varmaan ikinä pulaan. Oman kokemukseni mukaan se on sellainen rento maantielaiva, joskin automaatti on taajamissa vähän verkkainen.
V. 2018-> GTE-passatteja saa noin 100tkm rullattuna 24k€ kieppeillä. 2019-> Corollat suunnilleen samoilla tai vähän alhaisemmilla kilometreillä näyttäisi liikkuvan 20-22k€ kieppeillä. Aika hyvin on hintaerot tasoittuneet, vaikka tosiaan lähtöhinnoissa on iso ero.
 
Aika samoja ajatuksia täällä. Nyt on ykkösvaihtoehdoksi noussut 2,4-litrainen D4- tai D5-koneinen XC60. Vähän vaan mietityttää sen automaatin kunto tuollaisissa n. 200 tkm ajetuissa.
Tässä kun olen omasta reilut 200tkm rullatusta vaihdokki-dieselistäni yrittänyt päästä eroon, niin olen kyllä tullut siihen tulokseen että että dieseliä en enää osta, ja kilometrit pitää olla niin alhaalla että oman omistusajan aikana eivät ylitä 200tkm. Diesel ja yli 200tkm ovat tuntuneet olevan kovas myrkkyä automyyjille, enkä oikein usko että ainakaan dieselin tilanne paranee tulevina vuosina.
Harmi sinällään, koska juuri xc60 olisi mulava auto. Bensojen saatavuus vaan aika nollassa, ja hybridit maksaa turhan paljon.
 
Tässä kun olen omasta reilut 200tkm rullatusta vaihdokki-dieselistäni yrittänyt päästä eroon, niin olen kyllä tullut siihen tulokseen että että dieseliä en enää osta, ja kilometrit pitää olla niin alhaalla että oman omistusajan aikana eivät ylitä 200tkm. Diesel ja yli 200tkm ovat tuntuneet olevan kovas myrkkyä automyyjille, enkä oikein usko että ainakaan dieselin tilanne paranee tulevina vuosina.
Harmi sinällään, koska juuri xc60 olisi mulava auto. Bensojen saatavuus vaan aika nollassa, ja hybridit maksaa turhan paljon.

Uutta ostaessa voisin (tietyin varauksin) olla samaa mieltä, mutta käytetyissä se ei ole ihan noin yksinkertaista.
Mikä ongelma se pienempi vaihtohyvitys aikanaan on jos auto on ostaessa vielä enemmän halvempi?

Mun mielestä nimenomaan monesta dieselistä saa nyt paremman diilin kuin bensasta, Volvot on usein hyvä esimerkki, miksi maksaa 5000€ lisää siitä että saa bensan josta saa 2000€ paremman hyvityksen viiden vuoden päästä (varsinkin jos omalle ajoprofiilille diesel säästää tässä ja nyt). Kyllä dieselille edelleen runsaasti kysyntää on käytettyjen markkinoilla, katsoo tuontitilastoja niin se on suositumpi kuin bensa.

Voin melkein taata että esim. ~25 000€ reilu 100 000 km ajettu V90 diesel menettää arvoaan huomattavasti vähemmän kuin ~45 000€ vähän alle 100 000 km ajettu bensa/hybrid V90.

Pahimmillaan siinä voi jäädä tuplamustapekka käteen jos nyt vaihtaa isommalla välirahalla dieselin perusbensaan paremman jälleenmyyntiarvon toivossa. Dieselien suosion ja hinnan on jo tapahtunut, nyt maksaa siis extraa siirtymästä bensaan, ja pääsee mukavasti mukaan siihen bensan suosion ja jälleenmyyntihinnan laskuun.
 
Viimeksi muokattu:
Wemps voisi käydä vielä kokeilemassa Kia Optima PHEV. Niissä on aika hyvät varusteet ja ulkonäkö ok.

Optima PHEViä on toisaalta haukuttu rengasmelun osalta. Ne on myöskin hieman huonoja talviautoja koska niissä ei ole minkäänlaista sähköistä lämmitintä, joten ainoa tapa esilämmittää on Webasto (ei monesta löydy) tai lohkolämmitin + sisätilanlämmitin joka tarkoittaisi kahta johtoa kytkettäväksi, mikä ei tule kyseeseen. Passatissa on sentään jonkinlainen sähkölämmitin jolla voi esilämmittää käyttäen ajoakkua hyväkseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmaan tarjoa, ainakaan puhtaasti käytettävyyden kannalta. Uutenahan noissa on aikamoinen hintaero Corollan hyväksi, mutta ilmeisesti katselit lähinnä käytettyjä? Siinäkin tapauksessa samaan hintaan saanee Corollan Passatia uudempana ja pienemmillä kilsoilla.

Tätä uutta Corollaa en ole itse kokeillut, mutta aika järjestäen kuulee ihmisten olleen positiivisesti yllättyneitä sen ajettavuudesta. Passat taas ei jätä tilojensa puolesta varmaan ikinä pulaan. Oman kokemukseni mukaan se on sellainen rento maantielaiva, joskin automaatti on taajamissa vähän verkkainen.

Pitkästä aikaa hybridi Toyotan, ensimmäistä kertaa Corolla Farkun kyydissä. Ensimmäinen huomio oli sähköautomainen hiljaisuus kaupunkipyörityksessä. Mielestäni selvästi Yaris Hybridiä tai Corolla Hatchbackia paremmin äänieristetty, mutta saattaa mennä tämä muistin piikkiin.

Tämä oli siis 1000 km rullattu eli vm2020/2021.
 
Uutta ostaessa voisin (tietyin varauksin) olla samaa mieltä, mutta käytetyissä se ei ole ihan noin yksinkertaista.
Mikä ongelma se pienempi vaihtohyvitys aikanaan on jos auto on ostaessa vielä enemmän halvempi?

Mun mielestä nimenomaan monesta dieselistä saa nyt paremman diilin kuin bensasta, Volvot on usein hyvä esimerkki, miksi maksaa 5000€ lisää siitä että saa bensan josta saa 2000€ paremman hyvityksen viiden vuoden päästä (varsinkin jos omalle ajoprofiilille diesel säästää tässä ja nyt). Kyllä dieselille edelleen runsaasti kysyntää on käytettyjen markkinoilla, katsoo tuontitilastoja niin se on suositumpi kuin bensa.

Pahimmillaan siinä voi jäädä tuplamustapekka käteen jos nyt vaihtaa isommalla välirahalla dieselin perusbensaan paremman jälleenmyyntiarvon toivossa. Dieselien suosion ja hinnan on jo tapahtunut, nyt maksaa siis extraa siirtymästä bensaan, ja pääsee mukavasti mukaan siihen bensan suosion ja jälleenmyyntihinnan laskuun.
Itsekin povaan bensan suosion laskemista lähivuosina, varsinkin jos polttoaineiden verokorotukset jatkuvat tulevaisuudessa. Siitä syystä ajattelin hypätä senkin välivaiheen ohi, suoraan hybridiin. Sähköauto olisi muuten vielä mieluisampi vaihtoehto, mutta itselle tulee kaupunkisuhauksen lisäksi kohtuullisen paljon 1000km+ päivään -mittaista ajoa, eikä siinä ehdi eikä huvita odotella latausta. Eikä latausverkko ole muutenkaan mielestäni tarpeeksi kattava kaupunkien ulkopuolella.

Toki myös 50km sähköajoon yltävät plugari-hybridit ja kevythybridit voivat hyvin jäädä lyhyeksi välivaiheeksi, mikä voi aiheuttaa hinnan tippumista. Siitä syystä myös leasing kiinnostaisi tässä murrosvaiheessa, jos vain löytyisi sopiva yksilö. Toisaalta uskon yleisen kiinnostuksen hybrideitä kohtaan nousevan lähivuosina, joten 3-4 vuoden pitoajalla arvonalenema voi osoittautua myös maltilliseksi, jos kysyntä plugareita kohtaan nousee.
Wemps voisi käydä vielä kokeilemassa Kia Optima PHEV. Niissä on aika hyvät varusteet ja ulkonäkö ok.

Optima PHEViä on toisaalta haukuttu rengasmelun osalta. Ne on myöskin hieman huonoja talviautoja koska niissä ei ole minkäänlaista sähköistä lämmitintä, joten ainoa tapa esilämmittää on Webasto (ei monesta löydy) tai lohkolämmitin + sisätilanlämmitin joka tarkoittaisi kahta johtoa kytkettäväksi, mikä ei tule kyseeseen. Passatissa on sentään jonkinlainen sähkölämmitin jolla voi esilämmittä joka käyttää ajoakkua hyväkseen.
Optimassa kävin istumassa sisällä, koeajolle en vielä ehtinyt. Vaikutti ihan kiinnostavalta ja tilavalta, mutta toisaalta maksaa suunnilleen saman verran kuin Passat, enkä tiedä onko tuossakaan juuri sen enempää autoa kuin Passatissa.

Muutama jatkokysymys vielä Passatista:

1. Testi-Passatissani oli lane assist -avustin, joka motarilla ohjasi autoa itsestään kunhan vähän piti ratista kiinni. Onko tämä vakiovaruste kaikissa Passateissa? Liikkeen ilmoituksessa lukee lisävarusteiden kohdalla "kuljettajaa avustava paketti", mutta vastaavaa en löytänyt muista ilmoituksista.

2. Millaisen laturin tällainen plugari vaatii kotipihaan? Nyt on perus tolppapaikka, mutta kuulemma varaus myös erilliselle laturille löytyy. Pärjääkö tolpan töpselillä, vai vaatiiko erillisen laturin? Jos vaatii, niin mikä olisi hyvä ostos?
 
Nyt käyty koeajamassa plugareista Passat GTE, Volvo V60, MB C350e, Mitsubishi Outlander ja kevythybrideistä KIA Niro ja Toyota Auris ja Corolla. Autoista positiivisin kokemus oli Passat, vähän omia mietteitä alla.

Onko vielä jotain, mitä kannattaisi käydä testaamassa, vai alanko etsiä itselleni hyvää Passat-yksilöä (vinkkejä otetaan vastaan)? Saa myös sanoa, jos unohdin jotain mitä kannattaisi miettiä, tai jos on kokemuksia Passatista.

Myös leasing tai hyvä rahoitustarjous uudemmasta autosta on toinen vaihtoehto, mutta vielä ei ole tullut mitään erinomaista vastaan. Näistäkin saa vinkata

Passat (2017): 4/5
+ Hyvin tilava
+ Testiautossa oli paljon lisävarusteita, mutta hinta silti testijoukon puolivälissä n. 100k ajettuna (25 000€)
+ Kohtuuhintainen ylläpito (?)
+ Hyvä mediajärjestelmä, selkeä käyttöliittymä
+ Noin 40 kilometriä pelkällä sähköllä
- Jonkin verran rengasmelua

MB C350e (2016): 3,5/5
+ Herättää tunteita, tyylikäs ulkoa ja sisältä
+ Erinomainen ajettava
+ Ei rengasmelua sisälle, Burmesterin kaiuttimilla hyvä äänentoisto
- Kulkee olemattomat 20 kilometriä sähköllä
- Hieman ahdas
- Kalliimpi kuin Passat, ostohinnassa ja huolloissa

Mitsubishi Outlander (2017): 3/5
+ Runsaasti tilaa
+ Neliveto ja maavara
- Aivan älyttömän huono media-käyttöliittymä
- Ruma sisältä ja ulkoa
- Ajettavuus vähän siinä ja tässä verrattuna farkkuihin

Toyota Corolla ja Auris (2017 ja 2018): 3/5
+ Kilpailukykyinen hinta
+ Halpa ylläpitää
- Ulkonäkö ja yleinen tylsyys

Volvo V60 (2018) 2,5/5
+ R-designin myötä mukavat penkit
+ Hyvä ajettava
- Omaan käyttöön liian pieni tavaratila. Erityisesti korkeus oli todella matala.
- Vanhanaikaisen näköinen mittaristo sekä medianäkymän käyttöliittymä
- Vanha korimalli, laskee varmaan arvoa pitkässä juoksussa
- Suhteettoman kallis

Kia Niro 1/5
+ Edullinen hankkia ja ylläpitää
- Todella kova rengasmelu maantienopeuksissa
- Todella halvan näköinen sisältä ja järkyttävän ruma ulkoa
- Huono ajettavuus

Vaihdoin 2011 2.0TDI DSG-6 VW Touranin 2015 Outlander PHEV:iin viime kuussa, ja kyllähän tuo Mitsu on hieman kaksijakoinen auto, monta asiaa pitää hyväksyä ja ajoprofiilin pitää olla rangelle sopiva jotta täyden hyödyn saa irti. Ostin sen takia tuon koska halusin SUV:n ja tuo sähköinen voimalinja on vain aikas mahtava keksintö, ja tuo auto meni omaan ~20k€ budjettiin.

Ulkonäöllisesti mennään tosiaan aika samoissa, ja kello-Webastoon verrattuna hajuton & päästötön ja etänä käynnistettävä sähkölämmitin on iso plussa. Tuossahan vain on se rajoitus että etäominaisuudet toimii vain Wifin kantomatkan sisällä.

Tavaratila on hyvän kokoinen ja takapenkin tilat todella hyvät. Kosketusnäyttö on aivan hirveä, mutta onneksi sitä ei tarvitse juuri käyttää. EV-ajon pakotus on vain 2017 ja uudemmissa malleissa ja se myös näkyy käytettyjen hinnoissa. 2018 malleista lähtien taitaa näissä olla tuon surkean navin sijaan Android Auto, mutta ne taas ei hinnaltaan enää pärjää kilpailussa niin hyvin kuin nuo 2014-2015 mallit, kiitos laajamittaisen vanhojen leasing-autojen Suomeen tuonnin.

Facebookissa on todella aktiivinen ryhmä ko. automallin omistajille sekä ostoa harkitseville.
 
Muutama jatkokysymys vielä Passatista:

1. Testi-Passatissani oli lane assist -avustin, joka motarilla ohjasi autoa itsestään kunhan vähän piti ratista kiinni. Onko tämä vakiovaruste kaikissa Passateissa? Liikkeen ilmoituksessa lukee lisävarusteiden kohdalla "kuljettajaa avustava paketti", mutta vastaavaa en löytänyt muista ilmoituksista.

2. Millaisen laturin tällainen plugari vaatii kotipihaan? Nyt on perus tolppapaikka, mutta kuulemma varaus myös erilliselle laturille löytyy. Pärjääkö tolpan töpselillä, vai vaatiiko erillisen laturin? Jos vaatii, niin mikä olisi hyvä ostos?
Kuljettajaa avustavan paketin sisälle menee monta eri järjestelmää kuten juurikin kaistallapitoavustin (Lane Assist), pysäköintiavustin (Park Assist), hätäjarrutusavustin (Front Assist), adaptiivinen vakionopeussäädin (ACC) jne., joten ei taida olla vakiovaruste.
GTE Golffeja kun aikoinaan kävin koeajamassa, niin yhdessä moinen oli ja koin sen enemmänkin häiritseväksi ja talvella se tosiaan saattaa häiriintyä lumesta, kun tieviivat eivät näy kunnolla. Saa toki pois käytöstä asetuksista.

GTE:t ottavat sisään max 7,4 3,6kW, joten joku 11kW latauslaite riittää moiselle mainiosti. Näitähän löytyy joka lähtöön, joten kannattaa tutkia mikä olisi itsellesi sopivin, mutta esimerkkinä vaikkapa tämä ENNAKKOTARJOUS Wolttinen XL Wallbox 11KW
Toki myös schuko-laturi riittää, jos latailee pääasiassa öisin. Tuoreemmissa ja suomessa kaupatuissa malleissa taitaa tulla 8A laturi mukana, kun taas vanhemmissa tai ulkomailta uitetuissa 10A kuten omassa Golffissa.
Lämpötolppa saattaa vaatia päivityksen super-schuko pistokkeeseen, riippuen onko siinä tällä hetkellä perinteisempi pistoke.
Autoja kun käy koeajamassa, niin kannattaa tarkistaa että molemmat (schuko-type2 ja type2-type2) kaapelit löytyvät ja toimivat, kun moisten uusiminen on tarvikkeenakin vähintään noin parin sadan lisäkulu, marmorilta lienee useamman satasen.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi ton ikäisissä volkkareissa adaptiivisen vakkarin tutka menee lumisateessa, loskakelissä jne. tukkoon ja sitten ei toimi enää tavallinenkaan vakkari. Eli siis jos nokkaan kertyy lunta/jäätä/loskaa.
Onkohan tämä missä vuosimallissa saatu korjattua, jos on vieläkään?
 
Onkohan tämä missä vuosimallissa saatu korjattua, jos on vieläkään?
Näin ne volkkarikonsernissa toimivat kaikki eikä sitä ole varmaan aikomuskaan korjata, kun ei se ole rikki. Valmistajan mielestä siis.

Veikkaan tuolla olevan taustalla joku yliholhoava turvallisuusajattelu. Jos vakkarista voi poistaa adaptiivisuuden, niin sitten joku pässi ajaa vakkari päällä edellä ajavan perään päin ja se onkin olevinaan auton vika.
 
Onkohan tämä missä vuosimallissa saatu korjattua, jos on vieläkään?

Lienee tyyppivika malleissa, jossa se anturi aivan puskurin alalaidassa, mutta kaikissa Passat GTEissä se näyttää olevan logon vieressä konepellin tasolla. Golffeissa ja pienemmissä sitten keskellä puskurin alalaidassa. Ioniqissa ei ole ollut ongelmia ja siinä tuo anturi on piilotettu logoteipin alle.

20210404_184715.jpg
 
Uutta ostaessa voisin (tietyin varauksin) olla samaa mieltä, mutta käytetyissä se ei ole ihan noin yksinkertaista.
Mikä ongelma se pienempi vaihtohyvitys aikanaan on jos auto on ostaessa vielä enemmän halvempi?

Mun mielestä nimenomaan monesta dieselistä saa nyt paremman diilin kuin bensasta, Volvot on usein hyvä esimerkki, miksi maksaa 5000€ lisää siitä että saa bensan josta saa 2000€ paremman hyvityksen viiden vuoden päästä (varsinkin jos omalle ajoprofiilille diesel säästää tässä ja nyt). Kyllä dieselille edelleen runsaasti kysyntää on käytettyjen markkinoilla, katsoo tuontitilastoja niin se on suositumpi kuin bensa.

Voin melkein taata että esim. ~25 000€ reilu 100 000 km ajettu V90 diesel menettää arvoaan huomattavasti vähemmän kuin ~45 000€ vähän alle 100 000 km ajettu bensa/hybrid V90.

Pahimmillaan siinä voi jäädä tuplamustapekka käteen jos nyt vaihtaa isommalla välirahalla dieselin perusbensaan paremman jälleenmyyntiarvon toivossa. Dieselien suosion ja hinnan on jo tapahtunut, nyt maksaa siis extraa siirtymästä bensaan, ja pääsee mukavasti mukaan siihen bensan suosion ja jälleenmyyntihinnan laskuun.

Ja varsinkin tässä mainittu XC60 on niin suosittu auto, että menee taatusti kaupaksi omalle ostajakunnalleen. Itse ajellut nyt vuoden ajan 2015 XC60 D5 AWD:lla ja on ollut erinomainen auto omaan käyttöön. Neliveto, suht hiljainen, melko pieni kulutus (yli 2000kg auto, 215hv) ja edellinen omistaja latonut ostaessa kaikki varustepaketit mukaan. Vastaavat autot edelleen n. 25k€ hintaluokassa, jonka verran itsekin maksoin vuosi sitten.
 
Lienee tyyppivika malleissa, jossa se anturi aivan puskurin alalaidassa
Kyllä se anturi on räntäsateessa hyvin herkästi tukossa aivan sijainnista riippumatta. Mun Skodassa se on tuossa ylhäällä keskellä ja yhtälailla se räntäkerros kertyy siihen kuin alemmaskin.
 
Ja varsinkin tässä mainittu XC60 on niin suosittu auto, että menee taatusti kaupaksi omalle ostajakunnalleen. Itse ajellut nyt vuoden ajan 2015 XC60 D5 AWD:lla ja on ollut erinomainen auto omaan käyttöön. Neliveto, suht hiljainen, melko pieni kulutus (yli 2000kg auto, 215hv) ja edellinen omistaja latonut ostaessa kaikki varustepaketit mukaan. Vastaavat autot edelleen n. 25k€ hintaluokassa, jonka verran itsekin maksoin vuosi sitten.

Jos saan tiedustella, niin paljonko oli mittarissa ja paljonko hintaa vuosi sitten? Aika hyvä tilanne jos olet vuoden saanut ajella "ilman arvonalenemaa".
 
Kyllä se anturi on räntäsateessa hyvin herkästi tukossa aivan sijainnista riippumatta. Mun Skodassa se on tuossa ylhäällä keskellä ja yhtälailla se räntäkerros kertyy siihen kuin alemmaskin.
Uudemmissa Volvoissa on tuulilasin takana, lämmittetty ja pyyhkijöiden alueella, ei ole kertaakaan lopettanut toimintaansa pyryn tai rännän vuoksi.

Eli en ihan sanoisi sijainnista riippumatta. Ihmettelen miksi muut ei tee samalla tavalla.
 
Uudemmissa Volvoissa on tuulilasin takana, lämmittetty ja pyyhkijöiden alueella, ei ole kertaakaan lopettanut toimintaansa pyryn tai rännän vuoksi.

Eli en ihan sanoisi sijainnista riippumatta. Ihmettelen miksi muut ei tee samalla tavalla.
Vois kai samaa kysyä sitten Volvolta? Vai eikö acc käytä tuota tutkaa?

 
Jos saan tiedustella, niin paljonko oli mittarissa ja paljonko hintaa vuosi sitten? Aika hyvä tilanne jos olet vuoden saanut ajella "ilman arvonalenemaa".

Saa tottakai. Ostaessa oli 175tkm, nyt 192tkm. En tietenkään odota että 0€ kuluilla selviän, mutta luulen että ihan kohtuullisen vaihtohinnan saan (taas) Bilialta kun ensi vuonna vaihdan uudempaan. Esimerkkinä lähes vastaava auto (toki aika karvalakki): https://m.nettiauto.com/volvo/xc60/11813612?vifAdCount=9&vifNav=Y

Edellisestä 2012 V50 D3:sta suli suhteessa aika paljon hinnasta pariin vuoteen, maksoin autosta 16k€ ja vaihdossa sain 11k€ (Biliasta). Huonoimmat tarjoukset oli tuolloin 8k€ Kamuxista ja muilta jobbareilta.
 
Voisi ja muistaakseni esim. Mersun tähdessä onkin lämmitys.
Kyllä omassa 2015 golfin tutkassa on ainakin lämmitys. Boschin tutkajärjestelmä siitä löytyy, mikä ilmeisesti käytössä monella muullakin merkillä. Sulatus vaan taitaa olla hiukan alimitoitettu Suomen oloihin, mutta varmaan etelämmässä toimii loistavasti.
 
Kyllä omassa 2015 golfin tutkassa on ainakin lämmitys. Boschin tutkajärjestelmä siitä löytyy, mikä ilmeisesti käytössä monella muullakin merkillä. Sulatus vaan taitaa olla hiukan alimitoitettu Suomen oloihin, mutta varmaan etelämmässä toimii loistavasti.
Seat 2016 niin toimi ihan ok. Ekat talvet ei ihan mutta johtui niistä oikeista talvista.
 
Vois kai samaa kysyä sitten Volvolta? Vai eikö acc käytä tuota tutkaa?

Jos näin on niin ovat täyssähköversioon vaihtaneet sensorin sijainnin vs. ”normaali” XC40 ja monet muut, mikä olisi kyllä /c:stä. Normi XC40 yms. se on siinä tuulilasin takana yhdessä kameran kanssa, merkissä on vaan etupysäköintikamera.

 
Eli en ihan sanoisi sijainnista riippumatta
No joo, tarkoitin tietenkin että tutkan ollessa keulassa on melko samantekevää millä korkeudella se on.

Mitä lämmitykseen tulee, niin volkkarikonsernin käyttämät tutkamoduulit on muistaakseni kaikki lämmitettyjä. Se ei vaan juuri auta, kun useimmissa toteutuksissa sen eteen on lätkäisty täysin lämmittämätön muovisuoja. :facepalm:

Esimerkiksi tuossa omassa skodassani se tutka on maskin takana ja epäilemättä lämpenee kivasti siellä suojassa. Maski itsessään on kuitenkin hetkessä räntäkerroksen peittämä ja tutka sanoo ettei pysty.
 
Saa tottakai. Ostaessa oli 175tkm, nyt 192tkm. En tietenkään odota että 0€ kuluilla selviän, mutta luulen että ihan kohtuullisen vaihtohinnan saan (taas) Bilialta kun ensi vuonna vaihdan uudempaan. Esimerkkinä lähes vastaava auto (toki aika karvalakki): https://m.nettiauto.com/volvo/xc60/11813612?vifAdCount=9&vifNav=Y

Edellisestä 2012 V50 D3:sta suli suhteessa aika paljon hinnasta pariin vuoteen, maksoin autosta 16k€ ja vaihdossa sain 11k€ (Biliasta). Huonoimmat tarjoukset oli tuolloin 8k€ Kamuxista ja muilta jobbareilta.

Joku tuollainen on minullakin etsinnässä, tosin hinta lähempänä kahtakymppiä kuin kolmea. Ajokilometrit edelleen mietityttävät eli ottaisiko kuitenkin mieluummin vähän vanhemman mutta pienillä kilsoilla olevan kuten vaikkapa tällainen 2012 D5 AWD Summum 82 tkm.
Käytännössähän noissa ei kauheasti ole muutoksia tapahtunut 2014 vuosimallin faceliftiä lukuun ottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Joku tuollainen on minullakin etsinnässä, tosin hinta lähempänä kahtakymppiä kuin kolmea. Ajokilometrit edelleen mietityttävät eli ottaisiko kuitenkin mieluummin vähän vanhemman mutta pienillä kilsoilla olevan kuten vaikkapa tällainen 2012 D5 AWD Summum 82 tkm.
Käytännössähän noissa ei kauheasti ole muutoksia tapahtunut 2014 vuosimallin faceliftiä lukuun ottamatta.

Kannattaa käydä katsomassa useampi yksilö. Ei nämä 5-sylinteriset dieselit kilometrejä pelkää. Katsoo että laatikkoon on vaihdettu joskus öljyt (ihanne 60tkm välein) ja sama juttu Haldexille. Itsekin kävin koeajamassa alle 100tkm ajettua 2016 D4:sta, mutta siinä oli huonommat varusteet ja sisusta huonommassa kunnossa kuin tässä melkein tuplat ajetussa yksilössä. Lisäksi tässä oli juuri vaihdettu jakohihna, uusi tuulilasi ja uudet kesä- ja talvirenkaat.
 
@Rytkonen
Kävitkö Lempäälässä katsomassa sitä D4? Jos samasta autosta puhutaan niin todella heikolla pidolla oli ollut.
Siinä tais olla vajaa 70tkm mittarissa mutta jo päälisin puolin näytti 150tkm ajetulta.

Volvo on tosiaan käyttänyt samaa 6-vaihteista Aisin lootaa näissä. 60tkm on öljynvaihtoväli.
Vanhemmissa ei kuulunut huolto-ohjelmaan vaan pitää osata itse pyytää. Hinta about 250e
Jakopää tuohon 2,4l 5-pyttyseen 5v/180tkm vaihtoväli. Noin 800e yleensä
Sisältää vesipumpun, mitä ei kannata jättää vaihtamatta.
Ainakin uudemmissa D4 on sama kone kuin D5, desoftattu vaan.
190 vs 220
 
Mikä muuten mahtaa tehdä hintaeron Volvon- ja BMW:n automaattivaihteistojen öljynvaihdolle? BMW vähintään tuplat kalliimpi.
 
Öljymäärä/laatu ja BMW vaatii testeriä. On toki YT "how to" pullollaan, mutta merkkiliike käyttää testeriä. Ja Bemarissa vaihdetaan suodatin, mitä Volvon Aisiniin ei voi, ainakaan pienellä vaivalla.
 
Kannattaa käydä katsomassa useampi yksilö. Ei nämä 5-sylinteriset dieselit kilometrejä pelkää. Katsoo että laatikkoon on vaihdettu joskus öljyt (ihanne 60tkm välein) ja sama juttu Haldexille. Itsekin kävin koeajamassa alle 100tkm ajettua 2016 D4:sta, mutta siinä oli huonommat varusteet ja sisusta huonommassa kunnossa kuin tässä melkein tuplat ajetussa yksilössä. Lisäksi tässä oli juuri vaihdettu jakohihna, uusi tuulilasi ja uudet kesä- ja talvirenkaat.

Joo, tarkoitus onkin katsella ihan rauhassa. Tuon huoltohistorian selvittäminen vaan ei aina ole ihan silmänräpäyksessä tehtävä temppu. Ja tuo laatikkoöljyjen ja haldexin öljynvaihto ei tosiaan taida olla välttämättä edes huolto-ohjelmaan kuuluva juttu. Huoltohistorian selvittäminen onnistuu helpommin jonkun Bilian tai muun valtuutetun myyjäliikkeen myymästä autosta kuin nk. "jobbareiden" myymistä yksilöistä. Eräs autoalalla työskentelevä kaveri ei antanut jobbareiden toiminnasta kovin mairittelevaa kuvaa. Kuulemma autot menevät liikkeeseen saavuttuaan pesun kautta suoraan myyntiin ilmaan mitään sen kummempaa huoltoa tai tarkastusta. Ilmeisesti luottavat tuuriin, ettei auto porsi niin pian että joutuisivat siitä kuluttajansuojan mukaiseen virhevastuuseen. Siinä mielessä joku säännöllisesti koko historiansa Bilialla huollettu yksilö tarkkoinen huoltohistorioineen olisi turvallisempi ostos kuin joku aikanaan Ruotsista uitettu ja neljällä eri omistajalla ollut "kiertopalkinto".

Tosiaan jos vähemmän ajetusta maksaa kovemman hinnan ja kaikki osat ovat vielä alkuperäisiä ja heti joutuu alkuun teettämään isoja ja kalliita huoltoja niin siinä vasta rahaa saa palamaan. Meille riittäisi kyllä etuvetoinenkin, mutta niitä on aika vähän. Ja sitten on niitä, jotka karsiutuvat heti pois esim. sisustuksen värityksen myötä.
 
@Rytkonen
Kävitkö Lempäälässä katsomassa sitä D4? Jos samasta autosta puhutaan niin todella heikolla pidolla oli ollut.
Siinä tais olla vajaa 70tkm mittarissa mutta jo päälisin puolin näytti 150tkm ajetulta.

Volvo on tosiaan käyttänyt samaa 6-vaihteista Aisin lootaa näissä. 60tkm on öljynvaihtoväli.
Vanhemmissa ei kuulunut huolto-ohjelmaan vaan pitää osata itse pyytää. Hinta about 250e
Jakopää tuohon 2,4l 5-pyttyseen 5v/180tkm vaihtoväli. Noin 800e yleensä
Sisältää vesipumpun, mitä ei kannata jättää vaihtamatta.
Ainakin uudemmissa D4 on sama kone kuin D5, desoftattu vaan.
190 vs 220

Kuopiossa oli tuo yksilö, mittarissa muistaakseni 90tkm ja hintaa 35k€.

Ite ainakin jatkossa ostan Volvot merkkiliikkeestä, kuten Biliasta. Joo, niillä on hintaa muutama tonni enemmän kuin jobbarilla, mutta toisaalta hyvityskin vaihtoautosta on ollut monta tonnia enemmän. Nykyisessä ei ollut laatikon ja haldexin öljyjä vaihdettu, joten ne sai kauppaan mukaan pyytämällä. Lisäksi pari kuukautta oston jälkeen syttyi nelivedon vikavalo tauluun ja Bilia maksoi mukisematta melkein 2500€ edestä korjauksia. Oli kohtuu harvinainen ohjauspiiri porsinut, lisäksi vaihdettiin samalla uusi Haldex-pumppu. Vein auton korjattavaksi Avain-Vaunuun ja he laskuttivat Biliaa suoraan.
 
Joo, tarkoitus onkin katsella ihan rauhassa. Tuon huoltohistorian selvittäminen vaan ei aina ole ihan silmänräpäyksessä tehtävä temppu. Ja tuo laatikkoöljyjen ja haldexin öljynvaihto ei tosiaan taida olla välttämättä edes huolto-ohjelmaan kuuluva juttu. Huoltohistorian selvittäminen onnistuu helpommin jonkun Bilian tai muun valtuutetun myyjäliikkeen myymästä autosta kuin nk. "jobbareiden" myymistä yksilöistä. Eräs autoalalla työskentelevä kaveri ei antanut jobbareiden toiminnasta kovin mairittelevaa kuvaa. Kuulemma autot menevät liikkeeseen saavuttuaan pesun kautta suoraan myyntiin ilmaan mitään sen kummempaa huoltoa tai tarkastusta. Ilmeisesti luottavat tuuriin, ettei auto porsi niin pian että joutuisivat siitä kuluttajansuojan mukaiseen virhevastuuseen. Siinä mielessä joku säännöllisesti koko historiansa Bilialla huollettu yksilö tarkkoinen huoltohistorioineen olisi turvallisempi ostos kuin joku aikanaan Ruotsista uitettu ja neljällä eri omistajalla ollut "kiertopalkinto".

Tosiaan jos vähemmän ajetusta maksaa kovemman hinnan ja kaikki osat ovat vielä alkuperäisiä ja heti joutuu alkuun teettämään isoja ja kalliita huoltoja niin siinä vasta rahaa saa palamaan. Meille riittäisi kyllä etuvetoinenkin, mutta niitä on aika vähän. Ja sitten on niitä, jotka karsiutuvat heti pois esim. sisustuksen värityksen myötä.

Näissä muuten neliveto on parempi senkin takia, että moottorina on aina 5-sylinterinen kone, jossa ei ole samalla tavalla ongelmia päästölaitteiden kanssa kuten uudemmissa 4-sylinterisissä. Toisaalta 4-sylinterisessä on uudempi ja sivistyneempi vaihdelaatikko, mutta ei tämä vanha 6-vaihteinenkaan huono ole.

Edit. Ei toki koske noita ei-Faceliftejä
 
Viimeksi muokattu:
Vielä ei ole löytynyt sellaista vaihdokkia, jossa kohtaisivat halutut asiat tärkeysjärjestyksessä hinta, malli, huoltohistoria, kilometrit, väri. "Ihan hyviä" ehdokkaita on muutama, mutta pari asiaa ihmetyttää Nettiauton ilmoituksissa ja saaduissa "tarjouksissa":

1) Eivätkö myyjät ymmärrä, että nykyaikana hintavertailu onnistuu helposti vaikka kotona vessanpöntöllä istuen? Siis ilman että täytyy suhata ympäri maata vaihtoautohalleissa renkaita potkien. Joku yksilö maksaa xx k€ ja toinen, joka on samanlainen mutta vuotta vanhempi ja 70 tkm enemmän ajettu maksaakin esim. xx+3 k€.

2) Jos ilmoittaa liikkeeseen että joku auto kiinnostaa, niin hetken päästä kolahtaa mailboxiin tarjous. Tai pikemminkin "tarjous", koska hinta tuppaa olemaan 1:1 se, mikä netti-ilmoituksessakin on + toimituskulut (49-600 €). Jos menen liikkeeseen pyytämään tarjousta, niin oletan että tarjous ei ole sama kuin hinta taustapeilissä roikkuvassa lipareessa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Näinhän se on. Eikä hintaan paljoa vaikuta se että kysyy mikä on tiukka hinta. Yleensä parhaan tarjouksen saa kun vaivautuu paikalle asti.
 
Vielä ei ole löytynyt sellaista vaihdokkia, jossa kohtaisivat halutut asiat tärkeysjärjestyksessä hinta, malli, huoltohistoria, kilometrit, väri. "Ihan hyviä" ehdokkaita on muutama, mutta pari asiaa ihmetyttää Nettiauton ilmoituksissa ja saaduissa "tarjouksissa":

1) Eivätkö myyjät ymmärrä, että nykyaikana hintavertailu onnistuu helposti vaikka kotona vessanpöntöllä istuen? Siis ilman että täytyy suhata ympäri maata vaihtoautohalleissa renkaita potkien. Joku yksilö maksaa xx k€ ja toinen, joka on samanlainen mutta vuotta vanhempi ja 70 tkm enemmän ajettu maksaakin esim. xx+3 k€.

2) Jos ilmoittaa liikkeeseen että joku auto kiinnostaa, niin hetken päästä kolahtaa mailboxiin tarjous. Tai pikemminkin "tarjous", koska hinta tuppaa olemaan 1:1 se, mikä netti-ilmoituksessakin on + toimituskulut (49-600 €). Jos menen liikkeeseen pyytämään tarjousta, niin oletan että tarjous ei ole sama kuin hinta taustapeilissä roikkuvassa lipareessa.
Itse kysyin liikkeessä tarjousta Ford Fiesta 1.0 2018, 9980€. Toimituskulut 120€. Myyjän kanssa katsottiin tai paremminkin myyjä katsoi, että kesärenkaat on vaihtokunnossa. Alennusta tuli 800€ ja ilmeisesti nuo huonot toiset renkaat oli syynä suurehkoon alennukseen. Autoa ei oltu ehditty vielä pesemäänkään, mutta ulko ja sisäpesu kuului hintaan.

Unohdin vaan koko auton ja kun seuraavaksi katsoin, niin auto oli jo myyty :)

Eli nuo halvat autot tahtoo liikkua nopeaa? Sitten taas jotkut autot seisoo liikkeessä useamman kuukauden? Kyllä ne kai joskus tiputtaa sitä hintaakin, jos näyttää että auto ei millään mene kaupaksi.
 
Olisiko foorumisteilla heittää jotain ehdotuksia autoksi seuraavilla kriteereillä:
-Neliveto
-Tilava - eli joko farmari tai katumaasturi
-Ilmastointi
-Nahkapenkit (näistä voi joustaa tarvittaessa)
-Suht maltillinen kulutus
-Jonkin näköinen audiojärjestelmä bluetoothilla olisi mukava lisä
-Luotettava
-10k€


Olen katsellut nettiautosta edellä mainituilla kriteereillä ja vastaan on tullut paljon b6 Passatteja sekä Kia Sorentoja. Tuollainen 3.2 litrainen V6 passat houkuttelisi tunteen tasolla, mutta järki sanoo luonnollisesti aivan muuta. Kertokaa ja jakakaa toki kokemuksianne!
 
Olisiko foorumisteilla heittää jotain ehdotuksia autoksi seuraavilla kriteereillä:
-Neliveto
-Tilava - eli joko farmari tai katumaasturi
-Ilmastointi
-Nahkapenkit (näistä voi joustaa tarvittaessa)
-Suht maltillinen kulutus
-Jonkin näköinen audiojärjestelmä bluetoothilla olisi mukava lisä
-Luotettava
-10k€


Olen katsellut nettiautosta edellä mainituilla kriteereillä ja vastaan on tullut paljon b6 Passatteja sekä Kia Sorentoja. Tuollainen 3.2 litrainen V6 passat houkuttelisi tunteen tasolla, mutta järki sanoo luonnollisesti aivan muuta. Kertokaa ja jakakaa toki kokemuksianne!
Yksilön löytämisestähän tuo varmasti on paljon kiinni, mutta ainakin V70 kuulostaisi minusta seurantalistalle kuuluvalta. Ehkä myös Ford Kuga?
 
1) Eivätkö myyjät ymmärrä, että nykyaikana hintavertailu onnistuu helposti vaikka kotona vessanpöntöllä istuen? Siis ilman että täytyy suhata ympäri maata vaihtoautohalleissa renkaita potkien. Joku yksilö maksaa xx k€ ja toinen, joka on samanlainen mutta vuotta vanhempi ja 70 tkm enemmän ajettu maksaakin esim. xx+3 k€.
Osittain totta toki, mutta aika usein niissä on kuitenkin eroja varusteissa. Aika usein noissa n. 5-10 vuotta vanhoissa autoissa alkaa olla, että auton saa esimerkiksi kaksilla eri steroilla, polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä tai ilman, huonommalla tai paremmalla kuskin penkillä tai esimerkiksi adaptiivisella ja ei adaptiivisella vakionopeuden säätimellä, peräkoukulla tai ilman.

Peräkoukku ja lisälämmitin on käytännössä heti 500-1000e lisää hintaa käytetyssäkin. Jos auto on automaatilla, ja sillä alkaa olla ajettu 150tkm niin mikäli vaihteiston öljyt on vaihdettu esim. 60tkm välein, niin siitä voi heti laittaa kanssa 500e lisää. Valoissa saattaa myös olla eroa esim. Volvoissa keskieuroopan tuontiautojen ja pohjois-euroopan mallien välillä siten, että toisessa on aktiiviset xenonit ja toisessa halogeenit. Tuo on kanssa heti 1000e hintaeroa.
 
Olisiko foorumisteilla heittää jotain ehdotuksia autoksi seuraavilla kriteereillä:
-Neliveto
-Tilava - eli joko farmari tai katumaasturi
-Ilmastointi
-Nahkapenkit (näistä voi joustaa tarvittaessa)
-Suht maltillinen kulutus
-Jonkin näköinen audiojärjestelmä bluetoothilla olisi mukava lisä
-Luotettava
-10k€


Olen katsellut nettiautosta edellä mainituilla kriteereillä ja vastaan on tullut paljon b6 Passatteja sekä Kia Sorentoja. Tuollainen 3.2 litrainen V6 passat houkuttelisi tunteen tasolla, mutta järki sanoo luonnollisesti aivan muuta. Kertokaa ja jakakaa toki kokemuksianne!
Mites Opel Insignia?
 
Käyn ens viikolla koeajamassa 2016vm VW Passatin. En ole eläessäni ollut ostamassa näin uutta autoa niin oisko keltanokalle vinkkejä että mitä kannattaa ottaa huomioon
A) tätä kyseistä automerkkiä ja mallia tutkaillessa
B) koeajossa ylipäätään
 
Käyn ens viikolla koeajamassa 2016vm VW Passatin. En ole eläessäni ollut ostamassa näin uutta autoa niin oisko keltanokalle vinkkejä että mitä kannattaa ottaa huomioon
A) tätä kyseistä automerkkiä ja mallia tutkaillessa
B) koeajossa ylipäätään

Itsellä nyt ajossa 2015 biturbo, saa kysyä jos on kysyttävää. Mitä katsomiseen tulee, niin kannattaa tarkistaa että automaattilaatikon öljynvaihdosta on pidetty kiinni. DQ250 ja DQ500 mekatroniikat kun tuntuu tukkeutuvan, jos vaihtoväli laiminlyödään.
 
Osittain totta toki, mutta aika usein niissä on kuitenkin eroja varusteissa. Aika usein noissa n. 5-10 vuotta vanhoissa autoissa alkaa olla, että auton saa esimerkiksi kaksilla eri steroilla, polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä tai ilman, huonommalla tai paremmalla kuskin penkillä tai esimerkiksi adaptiivisella ja ei adaptiivisella vakionopeuden säätimellä, peräkoukulla tai ilman.

Peräkoukku ja lisälämmitin on käytännössä heti 500-1000e lisää hintaa käytetyssäkin. Jos auto on automaatilla, ja sillä alkaa olla ajettu 150tkm niin mikäli vaihteiston öljyt on vaihdettu esim. 60tkm välein, niin siitä voi heti laittaa kanssa 500e lisää. Valoissa saattaa myös olla eroa esim. Volvoissa keskieuroopan tuontiautojen ja pohjois-euroopan mallien välillä siten, että toisessa on aktiiviset xenonit ja toisessa halogeenit. Tuo on kanssa heti 1000e hintaeroa.

Jos on esim saman tai peräkkäisten vuosien Summum-varustetaso niin ei taida olla suuria eroja.
 
Jos on esim saman tai peräkkäisten vuosien Summum-varustetaso niin ei taida olla suuria eroja.
Voi monessa premiumissa ruksia viisinumeroisilla summilla varusteita päälle vaikka olisikin ns. paras malli pohjalla. Volvo mukaanlukien, vaikkei ihan pahin esimerkki olekaan.

Nettiauton suhteen on vaan sääli, että paljon on niitäkin liikkeitä mitkä hyvin laiskasti listaa varustelua. Tai vaikka listaisivatkin, niin eivät ruksi niin että toimisi haussa.
Yksityisistä nyt puhumattakaan.

Lisäksi toki auton kunto ja huoltovelka vaikuttaa. Ja toki myös liikkeen hinnoitusysteemi, toiset ei tunnu tinkaa mitään, toisilla tippuu tonneja hinnasta pois ihan vaan kysymällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 580
Viestejä
4 509 438
Jäsenet
74 438
Uusin jäsen
andresantos7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom