Lava-auto on tavaran kuljetukseen melko tympeä laite, ihan oikeassa käytössä puollustaa paikkaansa lähinnä polttoainesäiliön tai öljytynnyrin kuskaamisessa kaivinkoneen tai metsäkoneen viereen.
Toki vaikeakulkuisessa maastossa sopii myös muiden kamppeiden kuskaamiseen.
Kuitenkin lava on kohtuullisen pieni ja ilman lavakatetta suojaton, kun taas lavakate rajoittaa kuljetettavan tavaran kokoa ja estää painavamman tavaran kyytiin nostamisen trukilla / nosturilla / traktorilla / kaivinkoneella.
Korkealta lavalta on myös tympeä onkia tavaroita, lavalle ja alas joutuu kiipeilemään tavaroita hakiessa tai pakatessaan, painavan tavaran ylös ja alas nostelu käsin on raskasta tai mahdotonta.
Vetohommissa nelikko lava-auto on tietty asiallinen, mutta sitten saa ajella jatkuvasti lavetti perässä jos on kuskattavaa, jolloin auton ketteryys kärsii.
Miehekkyydessä ja mukavuudessa lava-auto voittaa pakun 10-0, mutta käytettävyydessä taasen häviää.
Tonniluokan paku on näppärän kokoinen ajaa ja sinne sopii kuitenkin melkoisen paljon tavaraa ja tavara kulkee säältä suojassa, tosin kannattaa ostaa vähintään 3 metrin pituisella tavaratilalla oleva paku, niin rakennuslevytkin mahtuvat kyytiin.
Ja mieluiten 270 astetta kääntyvillä takaovilla, niin pystyy lastaamaan trukilla myös takaa.
Tonniluokan pakuissa miinusta tulee siitä, että sisällä joutuu olemaan selkä kyyryssä, jos ei ole aivan pygmi, mutta silti tavaran kuskaaminen on paljon mukavampaa, kuin lava-autolla.
Kunnon iso paku on sitten vähän kolho ajaa kaupungissa, eikä se mahdu mataliin parkkihalleihin, mutta lastaus on mukavaa, kun pystyy kulkemaan selkä suorana ja rakennuslevyt yms. isommat tuotteet saa laitettua pystyyn seinälle ja sidottua kiinni.
Samoin pidempiä lautoja, putkia yms. voi nakata sisään poikittain, jolloin ei tarvitse ajella takaovet auki.
Myös trukilla lastaaminen on mukavampaa, kun saa nostella lavat huoletta sisään, kun ei tarvitse jännittä ottaako kiinni kattoon.
Paljon on omasta kuljetustarpeesta kiinni, millaisen auton ostaa, itselläni oli ennen pakuna Opel Movano ( Renault Master ) ja olin erittäin tyytyväinen sen 15 m3 kuljetuskapasiteettiin, nyt on väliaikaisena pakuna T4 Transporter, joka vetää paljon huonommin tavaraa, mutta on kyllä paljon notkeampi ajettava kaupungilla.
Nyt minulla on pohdinnassa ostanko seuraavaksi pakuksi W906/907 Sprinterin vai W447 Viton nelikkona ja Sprintterissä pitäisi päättää vielä minkä kokoista lähden etsimään, 3665 mm akseliväli ja matala olisi kaikkein komein, vaikkei tiloiltaan paras.
Noin 10 k€ budjetilla lähtisin katselemaan hyväkuntoista ja kohtuullisesti ajettua mk6 Transittia tai Transit Customia, VW Transportteria / Crafteria tai Mersun W639 Vitoa.
Myös Renaultin Trafic ( Opel Vivaro / Nissan Primastar ) 114 heppaisella 2.0 DCi koneella on ihan soiva peli.