Mikä auto minulle?

Mitenkäs tuo adaptiivinen vakkari? Mitä ns. vanhempia malleja on, mistä moinen jokseenkin toimiva löytyy?
Matka-ajoon.

En itse oikeastaan tunne, kuin Mercedeksen "distronic" ja volvon adaptiivisen. Ja ns. vanhimmat vuosimallit adaptiivisella tuntuu olevan luokkaa -10 (esim. E-mersu, Volvo V70/S80/S60..
Niin kuin mainittu, esim. 2004 vuodesta lähtien lisävarusteena esim. A6:ssa. Kovin montaa ei ole vastaan tullut. Samoin taitaa ainakin 2007-> V70 Volvoissa olla, saattaa esim. Classiceissa olla jo yleisempi.
 
Mitenkäs tuo adaptiivinen vakkari? Mitä ns. vanhempia malleja on, mistä moinen jokseenkin toimiva löytyy?
Matka-ajoon.
Lexuksen LS 430 vm 2004 -> löytyy adaptiivinen vakkari lisävarusteena. Aika harvinaisia joten vaatii pidempää nettiauton kyttäämistä mutta loistavia matka-autoja. Uudemmassa kopassa vm 2007 eteenpäin se taitaakin olla vakiovaruste.
 
Pitäisi löytää auto seuraavilla spekseillä:

- vm. 2013 ->
- alle 135tkm
- neliveto
- automaatti
- vakkari (mielellään ratissa)
- golfbag ja kärry 180pv vuodesta mukana
- Sähköinen peräluukku
- nahkapenkit
- diesel tai hybridi vai sähkö? (vuodessa 20-23tkm, työmatka 22km suuntaansa)
- hinta alle 33k€

Nyt alla V70 ja tykkään kovasti ajettavuudesta ja tilasta.
Siksi listalla on XC60. Se olisi varma valinta, tietää mitä saa...

Toisena minulla on 2016 Tiguan <- onko tästä kokemuksia
Musta hevonen M-B E (sedan/farmari)
Onko muita mitä pitää käydä tsekkaamassa...?


Niinhän siinä kävi että XC60 tuli pihaan.
Kävin Tiguan ajamassa, mutta pelkästään moottorin ruma käyntiääni sai kiertämään kaukaa.
Sisämelu oli infernaalinen V70 jälkeen.

XC60 täytti kaikki kriteerit (-16, 83tkm ym) Väri on vaan vähä... Onneksi on sentään helmiäisvalkoinen
auto.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi löytää auto seuraavilla spekseillä:

- diesel/hybridi, sähkö? (vuodessa 20-23tkm, työmatka 22km suuntaansa)
- hinta alle 33k€

Siksi listalla on XC60. Se olisi varma valinta, tietää mitä saa...
Eikös diesel-hybridi XC60:t lähde jostain 55 tonnista ylöspäin?

Tuo voimalinja taisi olla tarjolla vain V60:ssä ennen XC:n 2020 mallia. Bensalla sitten löytyy hybridiä paljonkin.

E-mersun 300E Bluetech on varmaan pois luvuista koska on se "kilometri-hybridi" jolla ei sähköllä ajeta. Ennen siis nykyistä mallistoa (>40t eur).
 
F11 520d xDrive BMW kannattaa käydä katsomassa. Tai miksei G31 520d xDrive myös jos löytyy sopivaan hintaan. Kaikissa noissa on ratissa vakkarin napit, automaattivaihteisto, sähköinen peräluukku ja muikea ajettavuus (kunhan ovat kunnossa). Peräluukku on noissa myös tilava, vaihteisto on hyvä ja moottorina uusi B47 diesel, jossa ei ole vanhoja N47-dieselin ongelmia (2015 vuosimalleista eteenpäin).

https://www.nettiauto.com/bmw/520/11684215 tuossa yksi malliksi, hinta aavistuksen yli.
 
Eikös diesel-hybridi XC60:t lähde jostain 55 tonnista ylöspäin?

Tuo voimalinja taisi olla tarjolla vain V60:ssä ennen XC:n 2020 mallia. Bensalla sitten löytyy hybridiä paljonkin.

E-mersun 300E Bluetech on varmaan pois luvuista koska on se "kilometri-hybridi" jolla ei sähköllä ajeta. Ennen siis nykyistä mallistoa (>40t eur).

Tarkoitin siis Diesel tai hybridi.
Dieselhybridi tosiaan on kallis vielä
 
Pitäisi löytää auto seuraavilla spekseillä:

- vm. 2013 ->
- alle 135tkm
- neliveto
- automaatti
- vakkari (mielellään ratissa)
- golfbag ja kärry 180pv vuodesta mukana
- Sähköinen peräluukku
- nahkapenkit
- diesel/hybridi, sähkö? (vuodessa 20-23tkm, työmatka 22km suuntaansa)
- hinta alle 33k€

Nyt alla V70 ja tykkään kovasti ajettavuudesta ja tilasta.
Siksi listalla on XC60. Se olisi varma valinta, tietää mitä saa...

Toisena minulla on 2016 Tiguan <- onko tästä kokemuksia
Musta hevonen M-B E (sedan/farmari)
Onko muita mitä pitää käydä tsekkaamassa...?
Oliko pakko olla täysnahat? Mitä nopeasti vilkaisin, niin ei tainnut löytyä yhtään mersua jos ei puolinahat kelpaa.
Mutta muuten jos kelpaa, niin listalta vaan valkkaamaan sopiva. Itse ottaisin ainoastaan 220 tai 250CDI. 250 voisi olla mukavampi nelivedon kanssa ilman softauksia.
Taitaa se vakkarikin olla kaikissa listaan mahtuvissa viiksessä eikä ratissa.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi löytää auto seuraavilla spekseillä:

- vm. 2013 ->
- alle 135tkm
- neliveto
- automaatti
- vakkari (mielellään ratissa)
- golfbag ja kärry 180pv vuodesta mukana
- Sähköinen peräluukku
- nahkapenkit
- diesel/hybridi, sähkö? (vuodessa 20-23tkm, työmatka 22km suuntaansa)
- hinta alle 33k€

Nyt alla V70 ja tykkään kovasti ajettavuudesta ja tilasta.
Siksi listalla on XC60. Se olisi varma valinta, tietää mitä saa...
Mulla olis tulossa tuommonen myyntiin muuten mut on diesel...

Edit.
Ai niin, mutta postasitkin, että diesel kävis. Kiinnostaako XC60 AWD R-Design 2015?
 
@Manakuski
Kiitos tästä, en ollut BMW ajatellut ollenkaan...
@uggeli
täysnahka joo, siks M-B on hieman jäänyt, kun heikosti löytyy

Täytyy vkl vähä jalkatua katsomaan näitä
Kiitos, sain ideoita, ehkä liikaakin :)
 
Hmm, kahden vaiheilla tässä auton hankinnan kanssa. Eli reilun kokoinen perheauto hakusessa ja vaihtoehdoiksi päätyneet Opel Insignia 2018 farmari ja VW Passat GTE farmari 2017-2018. Molemmat ajettuina alle satkun. Molemmissa myös kolme pakollista varustetta eli adaptiivinen vakkari, vetokoukku ja peruutuskamera. Opel lähtisi noin 3000-4000 euroa halvemmalla.

Passat kyllä houkuttelisi edullisempien käyttökustannuksien takia, mutta ylimääräinen tekniikka ja DSG tietysti mietityttää. Onko VW-huolet turhia vai kannattaako odotella ylimääräisiä menoeriä? Onko aukoton merkkiliikkeen huoltokirja ns. pakollinen jos tulee jotain vastoinkäymisiä ettei tule VW:n puolelta vain kättä nenään? Voihan Opelistakin hajoilla osia jatkuvasti. Kummassakaan ei tietysti ole tehdastakuuta voimassa, mutta autoliikkeet tuntuvat kovasti nykyään tarjoavan omia lisämaksullisia takuitaan.
 
Pitäisi "kakkos"auto hommata talouteen ja itse löisin mieluiten kaksi kärpästä kerralla eli joku hyötyvehje kuljettamisen suhteen. Ajoa ei tule paljon joten tärkeintä on halpa ylläpito muuten. Paketti- tai lava-auto olisi silloin itselle se vaihtoehto. Hankinta hinta näissä on tietysti suurempi, kuin perus autoissa.

Onko näissä jotain sudenkuoppia tms tai muuten porukalla suosituksia? Lava-auto olisi miehekkäämpi vehje kulkea mökille tulevaisuudessa vähän paskemmallakin kelillä.
 
Pitäisi "kakkos"auto hommata talouteen ja itse löisin mieluiten kaksi kärpästä kerralla eli joku hyötyvehje kuljettamisen suhteen. Ajoa ei tule paljon joten tärkeintä on halpa ylläpito muuten. Paketti- tai lava-auto olisi silloin itselle se vaihtoehto. Hankinta hinta näissä on tietysti suurempi, kuin perus autoissa.

Onko näissä jotain sudenkuoppia tms tai muuten porukalla suosituksia? Lava-auto olisi miehekkäämpi vehje kulkea mökille tulevaisuudessa vähän paskemmallakin kelillä.
Lava-autot on kalliita ja yleensä 2-paikkaisia (tai verotettuja 5 paikkaisia).
Pakut ovat taas yleensä rupisia, mutta niitä saa helpommin 3-paikkaisina.

Jos tuolla mitään merkitystä. Tuntuu että ranskiksia kannattaa näissäkin välttää (yksi uudehko Masteri tossa pihalla ja vanhempi NV200 rellun koneella muualla :P ).

Hiluxi on kova luu - jos budjetti riittää. :D
 
Lava-autot on kalliita ja yleensä 2-paikkaisia (tai verotettuja 5 paikkaisia).
Pakut ovat taas yleensä rupisia, mutta niitä saa helpommin 3-paikkaisina.

Jos tuolla mitään merkitystä. Tuntuu että ranskiksia kannattaa näissäkin välttää (yksi uudehko Masteri tossa pihalla ja vanhempi NV200 rellun koneella muualla :p ).

Hiluxi on kova luu - jos budjetti riittää. :D
Hilux olisi. Periaatteessa 2/3 paikkaa ei ole ongelma, kun ei lapsia ole (ainakaan vielä) ja jos näitä siunaantuu niin ei sillä koko perheen voimin mentäisi. 10k aikalailla maksimaalinen summa mitä tuosta maksaisi. Tosiaan nuo pakut ovat kyllä sellaisia ettei kehtaa pyhähousut jalassa istua.

Toisaalta nuo tuntuvat pitävän hintansa ja jos itselle tulee vähän kilsoja ja pystyy pitämään hyvässä kuoseissa niin uuden/uudehkon ostamisessa rahoituksella ei sellaista riskiä ole, omansa varmaan saa aika hyvin pois.
 
Hilux edellisen sukupolven 2,4 moottori on hyvä esimerkki, ettei se aina nappiin mene. Uudet LC/Hilux on taas 2,8 koneella kun todettiin, ettei saada "kaksnelosta" toimimaan millään.

Isuzu ja Mitsu on varmoja lava-autoja myös.
 
Hilux edellisen sukupolven 2,4 moottori on hyvä esimerkki, ettei se aina nappiin mene. Uudet LC/Hilux on taas 2,8 koneella kun todettiin, ettei saada "kaksnelosta" toimimaan millään.

Isuzu ja Mitsu on varmoja lava-autoja myös.
Itsellä kokemukset lähinnä 2010 luvun 3.0 Hiluxista joka on, omasta mielestä ja varsinkin automaatilla, se kone millä hermot vähiten menee (ts. laiskempaa en haluaisi :D ). Sitä vanhemmista on sitten 90-luvun loppupuolelta (mitkä tuntuu kestävän sinne maailman tappiin mutta ovat melko karuja).
 
BMW 645

Onko BMW 645 mitään kokemuksia tai tietoa yms? Kesällä olisi tarkoitus vaihtaa, olettaen että nykyinen auto menee kaupaksi ja lista senkun lyhenee. Jos coupe, niin MB CLS, CLK (209) tai mahdollisesti tuollainen bemari voisi kiinnostaa. Eipä niitä oikein ole muita vakavasti otettavia ehdokkaita. Jos nyt päädynkin avoon, niin sitten kovalla katolla oleva MB SLK kutosella olis ehkä harkinnan arvoinen.

Bemarissa kiinnostaisi se, että se on ehta GT ainakin minun mielestäni ja ei ole ikinä ollut bemaria omistuksessa.
 
Jos se on "automaatti" eli valitettavasti ensimmäisessä sukupolvessa se yhden kytkimen SMG niin...

Älä.

Ja vanha kasi on ongelmallisempi kuin kuutonen, kuten edellinen vinkkasi.
 
Pitäisi "kakkos"auto hommata talouteen ja itse löisin mieluiten kaksi kärpästä kerralla eli joku hyötyvehje kuljettamisen suhteen. Ajoa ei tule paljon joten tärkeintä on halpa ylläpito muuten. Paketti- tai lava-auto olisi silloin itselle se vaihtoehto. Hankinta hinta näissä on tietysti suurempi, kuin perus autoissa.

Onko näissä jotain sudenkuoppia tms tai muuten porukalla suosituksia? Lava-auto olisi miehekkäämpi vehje kulkea mökille tulevaisuudessa vähän paskemmallakin kelillä.

Miten isoa tavaraa on tarkoitus lopulta kuljettaa? Vaihtoehto voisi olla myös dieselfarkku. Siitä takapenkit pois ja rekisteröinti pakuksi.
 
Miten isoa tavaraa on tarkoitus lopulta kuljettaa? Vaihtoehto voisi olla myös dieselfarkku. Siitä takapenkit pois ja rekisteröinti pakuksi.
Vaikea sitä nyt on sanoa mutta varmasti tulevaisuudessa erinäköistä rakennus tavaraa sekä huonekalua.
 
Juu muistelin, että tuo SMG oli se maaginen sana missä kohtaa kannattaa katsella jotain muuta autoa, hyvä että sain vahvistuksen. Alkaa kovasti lista lyhenemään, odotan innolla kevättä että pääsis autokaupoille.
 
Lava-auto on tavaran kuljetukseen melko tympeä laite, ihan oikeassa käytössä puollustaa paikkaansa lähinnä polttoainesäiliön tai öljytynnyrin kuskaamisessa kaivinkoneen tai metsäkoneen viereen.
Toki vaikeakulkuisessa maastossa sopii myös muiden kamppeiden kuskaamiseen.
Kuitenkin lava on kohtuullisen pieni ja ilman lavakatetta suojaton, kun taas lavakate rajoittaa kuljetettavan tavaran kokoa ja estää painavamman tavaran kyytiin nostamisen trukilla / nosturilla / traktorilla / kaivinkoneella.
Korkealta lavalta on myös tympeä onkia tavaroita, lavalle ja alas joutuu kiipeilemään tavaroita hakiessa tai pakatessaan, painavan tavaran ylös ja alas nostelu käsin on raskasta tai mahdotonta.

Vetohommissa nelikko lava-auto on tietty asiallinen, mutta sitten saa ajella jatkuvasti lavetti perässä jos on kuskattavaa, jolloin auton ketteryys kärsii.
Miehekkyydessä ja mukavuudessa lava-auto voittaa pakun 10-0, mutta käytettävyydessä taasen häviää.

Tonniluokan paku on näppärän kokoinen ajaa ja sinne sopii kuitenkin melkoisen paljon tavaraa ja tavara kulkee säältä suojassa, tosin kannattaa ostaa vähintään 3 metrin pituisella tavaratilalla oleva paku, niin rakennuslevytkin mahtuvat kyytiin.
Ja mieluiten 270 astetta kääntyvillä takaovilla, niin pystyy lastaamaan trukilla myös takaa.
Tonniluokan pakuissa miinusta tulee siitä, että sisällä joutuu olemaan selkä kyyryssä, jos ei ole aivan pygmi, mutta silti tavaran kuskaaminen on paljon mukavampaa, kuin lava-autolla.

Kunnon iso paku on sitten vähän kolho ajaa kaupungissa, eikä se mahdu mataliin parkkihalleihin, mutta lastaus on mukavaa, kun pystyy kulkemaan selkä suorana ja rakennuslevyt yms. isommat tuotteet saa laitettua pystyyn seinälle ja sidottua kiinni.
Samoin pidempiä lautoja, putkia yms. voi nakata sisään poikittain, jolloin ei tarvitse ajella takaovet auki.
Myös trukilla lastaaminen on mukavampaa, kun saa nostella lavat huoletta sisään, kun ei tarvitse jännittä ottaako kiinni kattoon.

Paljon on omasta kuljetustarpeesta kiinni, millaisen auton ostaa, itselläni oli ennen pakuna Opel Movano ( Renault Master ) ja olin erittäin tyytyväinen sen 15 m3 kuljetuskapasiteettiin, nyt on väliaikaisena pakuna T4 Transporter, joka vetää paljon huonommin tavaraa, mutta on kyllä paljon notkeampi ajettava kaupungilla.

Nyt minulla on pohdinnassa ostanko seuraavaksi pakuksi W906/907 Sprinterin vai W447 Viton nelikkona ja Sprintterissä pitäisi päättää vielä minkä kokoista lähden etsimään, 3665 mm akseliväli ja matala olisi kaikkein komein, vaikkei tiloiltaan paras.

Noin 10 k€ budjetilla lähtisin katselemaan hyväkuntoista ja kohtuullisesti ajettua mk6 Transittia tai Transit Customia, VW Transportteria / Crafteria tai Mersun W639 Vitoa.
Myös Renaultin Trafic ( Opel Vivaro / Nissan Primastar ) 114 heppaisella 2.0 DCi koneella on ihan soiva peli.
 
Oisko fiksummilla suosituksia? Puolison kanssa ajateltiin vaihtaa tuo -01 Opel Astra vähän uudempaan. Budjetti ehkä jossain 5000€ hujakoilla.

- Ajoa suhteellisen vähän, kesällä enemmän mökkireissuja yms
- Lapsia ei ole eli ei tartte olla farmari
- Merkillä ei väliä, ite tykkään Audeista mutta tiiän ettei tuolla hintaa vielä saa semmoista josta haaveilen. Kuitenkin tärkeää että huollot onnistuu ympäri Suomen koska meistä kumpikaan ei autojen päälle ymmärrä
- Bensakone
- Mieluummin manuaali mutta automaatti käy myös
- Ajomukavuus tärkeää ja ei haittaisi vaikka olis pieniruokainen

Oisko ideoita mitä kannattais lähteä nettiautosta perkaamaan?
 
Oisko fiksummilla suosituksia? Puolison kanssa ajateltiin vaihtaa tuo -01 Opel Astra vähän uudempaan. Budjetti ehkä jossain 5000€ hujakoilla.

- Ajoa suhteellisen vähän, kesällä enemmän mökkireissuja yms
- Lapsia ei ole eli ei tartte olla farmari
- Merkillä ei väliä, ite tykkään Audeista mutta tiiän ettei tuolla hintaa vielä saa semmoista josta haaveilen. Kuitenkin tärkeää että huollot onnistuu ympäri Suomen koska meistä kumpikaan ei autojen päälle ymmärrä
- Bensakone
- Mieluummin manuaali mutta automaatti käy myös
- Ajomukavuus tärkeää ja ei haittaisi vaikka olis pieniruokainen

Oisko ideoita mitä kannattais lähteä nettiautosta perkaamaan?

Esim. jotain Skoda Octavia / Toyota Corolla / Ford Fiesta https://www.nettiauto.com/ford/fiesta/11959931
 
Itse hommasin juuri porukoille -10 1.6 valvematic Toyota Auriksen, se oli 7000€ järkevillä kilometreillä. Rouvalle ei ulkonäön puolesta Auris kelvannut, joten hänelle ostin -17 Hyundai i20:n 7500€:lla. Hyundain laatu ei mielestäni ole aivan samalla tasalla Toyotan kanssa, mutta samalla hintaa sai 7v tuoreemman yksilön, joten sillä mennään nyt joku vuosi. Viidellä tonnilla etsisin itse 1.6 Octavian/Golffin/Auriksen/Corollan, pahasti ei pitäisi mennä pieleen minkään niistä kanssa. Ota huomioon, etteivät Octavia ja Golf saa olla fsi koneella.
 
Juu muistelin, että tuo SMG oli se maaginen sana missä kohtaa kannattaa katsella jotain muuta autoa, hyvä että sain vahvistuksen. Alkaa kovasti lista lyhenemään, odotan innolla kevättä että pääsis autokaupoille.

Jossain Wheelers dealers jaksossa oli joku M5, missä oli huonosti käyttätyvä SMG. Ant vähän fiksaili ja muutti kyseisen lootan manuaaliksi, koska se on mahdollista. Tuli vaan mieleen nyt kun asiasta mainittiin. Ei varmaan herätä ostohaluja enää.
 
Toi SMG on hieno kun se toimii ja pirssiä ajaa raskaalla jalalla. Ja opettelee elämään sen kanssa. Mulle ei ainkaan käyttöautoon passeli viritys.
 
Jossain Wheelers dealers jaksossa oli joku M5, missä oli huonosti käyttätyvä SMG. Ant vähän fiksaili ja muutti kyseisen lootan manuaaliksi, koska se on mahdollista. Tuli vaan mieleen nyt kun asiasta mainittiin. Ei varmaan herätä ostohaluja enää.

Oli E46 M3 mutta muuten juuri noin, kuulemma manuaalien arvo huomattavasti kovempi.

Jopa maallikolle näytti itseasiassa suht yksinkertaiselta konversio mikä tehtiin, itse laatikko on sama manuaalissa ja SMG:ssä, ainoastaan vaihteensiirrin, kytkin yms. ja koodaus muutettiin
 
Oli E46 M3 mutta muuten juuri noin, kuulemma manuaalien arvo huomattavasti kovempi.

Jopa maallikolle näytti itseasiassa suht yksinkertaiselta konversio mikä tehtiin, itse laatikko on sama manuaalissa ja SMG:ssä, ainoastaan vaihteensiirrin, kytkin yms. ja koodaus muutettiin

Jep M3 se olikin, maallikkona itsekin ihmettelin tuollaista laatikkoa, ja ilmeisen helppoa muunnosta manuaaliksi.
 
Onko kellään kokemuksia B8 Passatista 2.0 bi-turbolla? Kiinnostais tuohon hintaluokkaan nuiden varusteiden, nelivedon ja tehon takia. Tuossa mallissa on DQ500-mallin DSG. Onko siitä mitään napinaa?

Vaihtoehtoista matkakulkinetta voi myös ehdottaa tuohon n. 20 000 €:n hintaluokkaan. Mieluiten alle 130tkm ajettuna ja adaptiivisella vakkarilla sekä nelivedolla.

Esimerkki kyseisestä tuotteesta: https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/11680906
 
Tässä hiipinyt pieni mielenkiinto hankkia autoksi BMW 330e. Noita yksilöitä löytyy pilvin pimein, lähinnä kiinnostaa suht vähän ajettu max 70tkm. Bonusta olisi jos peruutuskamera ja astetta paremmat äänentoistot. Budjettiin 33ke löytyy useampia yksilöitä, mutta varusteissa ja kilometrissä on niin paljon vertailemista että ei oikein taivu nettiauto jne kun listattu vähän suurinpiirteisesti noita. Aiemmin ollut ajossa 2015 BMW 120i.

Onko noissa 330e 2016-2018 jotain erityistä mitä kannattaa katsoa?
 
Onko noissa 330e 2016-2018 jotain erityistä mitä kannattaa katsoa?

Akkuhan noissa vanhemmissa on aika pieni. Muistelen myös, että lataustekniikan kanssa voisi olla jotain murheita, mutta en nyt muista tarkemmin mistä oli kyse tai oliko ongelma sellainen jonka uusiutumista tarvitsisi pelätä.
 
Lava-auto on tavaran kuljetukseen melko tympeä laite, ihan oikeassa käytössä puollustaa paikkaansa lähinnä polttoainesäiliön tai öljytynnyrin kuskaamisessa kaivinkoneen tai metsäkoneen viereen.
Toki vaikeakulkuisessa maastossa sopii myös muiden kamppeiden kuskaamiseen.
Kuitenkin lava on kohtuullisen pieni ja ilman lavakatetta suojaton, kun taas lavakate rajoittaa kuljetettavan tavaran kokoa ja estää painavamman tavaran kyytiin nostamisen trukilla / nosturilla / traktorilla / kaivinkoneella.
Korkealta lavalta on myös tympeä onkia tavaroita, lavalle ja alas joutuu kiipeilemään tavaroita hakiessa tai pakatessaan, painavan tavaran ylös ja alas nostelu käsin on raskasta tai mahdotonta.

Vetohommissa nelikko lava-auto on tietty asiallinen, mutta sitten saa ajella jatkuvasti lavetti perässä jos on kuskattavaa, jolloin auton ketteryys kärsii.
Miehekkyydessä ja mukavuudessa lava-auto voittaa pakun 10-0, mutta käytettävyydessä taasen häviää.

Tonniluokan paku on näppärän kokoinen ajaa ja sinne sopii kuitenkin melkoisen paljon tavaraa ja tavara kulkee säältä suojassa, tosin kannattaa ostaa vähintään 3 metrin pituisella tavaratilalla oleva paku, niin rakennuslevytkin mahtuvat kyytiin.
Ja mieluiten 270 astetta kääntyvillä takaovilla, niin pystyy lastaamaan trukilla myös takaa.
Tonniluokan pakuissa miinusta tulee siitä, että sisällä joutuu olemaan selkä kyyryssä, jos ei ole aivan pygmi, mutta silti tavaran kuskaaminen on paljon mukavampaa, kuin lava-autolla.

Kunnon iso paku on sitten vähän kolho ajaa kaupungissa, eikä se mahdu mataliin parkkihalleihin, mutta lastaus on mukavaa, kun pystyy kulkemaan selkä suorana ja rakennuslevyt yms. isommat tuotteet saa laitettua pystyyn seinälle ja sidottua kiinni.
Samoin pidempiä lautoja, putkia yms. voi nakata sisään poikittain, jolloin ei tarvitse ajella takaovet auki.
Myös trukilla lastaaminen on mukavampaa, kun saa nostella lavat huoletta sisään, kun ei tarvitse jännittä ottaako kiinni kattoon.

Paljon on omasta kuljetustarpeesta kiinni, millaisen auton ostaa, itselläni oli ennen pakuna Opel Movano ( Renault Master ) ja olin erittäin tyytyväinen sen 15 m3 kuljetuskapasiteettiin, nyt on väliaikaisena pakuna T4 Transporter, joka vetää paljon huonommin tavaraa, mutta on kyllä paljon notkeampi ajettava kaupungilla.

Nyt minulla on pohdinnassa ostanko seuraavaksi pakuksi W906/907 Sprinterin vai W447 Viton nelikkona ja Sprintterissä pitäisi päättää vielä minkä kokoista lähden etsimään, 3665 mm akseliväli ja matala olisi kaikkein komein, vaikkei tiloiltaan paras.

Noin 10 k€ budjetilla lähtisin katselemaan hyväkuntoista ja kohtuullisesti ajettua mk6 Transittia tai Transit Customia, VW Transportteria / Crafteria tai Mersun W639 Vitoa.
Myös Renaultin Trafic ( Opel Vivaro / Nissan Primastar ) 114 heppaisella 2.0 DCi koneella on ihan soiva peli.
Pakettiautohan se on järkevämpi vaikkakin paljon tylsempi peli. Jännästi kyllä nuo molemmat pitävät hintansa, sinänsä ei ole niin paha hankinta kalliimmalla, kun tietää ettei hinta laske aivan samaa vauhtia normi auton kanssa.
 
Moro

Pitäisi löytää itselle iso diesel auto 2015 eteenpäin budjetilla 45k euroa max.

Pajeroa olen katsellut mutta niitä on huonosti myynnissä eikä ole webastoa lainkaan myytävissä yksilöissä :(

Toinen vaihtoehto olisi Audin Q7 dieselillä tai ehkä BMW X5 mutta pitää olla 3.0litrasella koneella ja kaikki bemarit tuntuu olevan paskanruskealla sisustalla tai tuotuna Saksasta, ei kiitos.

Nyt haluaisin vähän Out of the box ajattelua mitä pitäisi nyt katsella näiden lisäksi ? :)
 
Moro

Pitäisi löytää itselle iso diesel auto 2015 eteenpäin budjetilla 45k euroa max.

Pajeroa olen katsellut mutta niitä on huonosti myynnissä eikä ole webastoa lainkaan myytävissä yksilöissä :(

Toinen vaihtoehto olisi Audin Q7 dieselillä tai ehkä BMW X5 mutta pitää olla 3.0litrasella koneella ja kaikki bemarit tuntuu olevan paskanruskealla sisustalla tai tuotuna Saksasta, ei kiitos.

Nyt haluaisin vähän Out of the box ajattelua mitä pitäisi nyt katsella näiden lisäksi ? :)

Millaiseen käyttöön autoa haet?
Pajero ja Q7/X5 ovat ehkä vähän eri tyyppisiä autoja.

Mitä vikaa saksasta käytettynä uitetussa autossa on?

Nosta budjettia ja osta Land Cruiser tai osta vanhempi.
 
Moro

Pitäisi löytää itselle iso diesel auto 2015 eteenpäin budjetilla 45k euroa max.

Pajeroa olen katsellut mutta niitä on huonosti myynnissä eikä ole webastoa lainkaan myytävissä yksilöissä :(

Toinen vaihtoehto olisi Audin Q7 dieselillä tai ehkä BMW X5 mutta pitää olla 3.0litrasella koneella ja kaikki bemarit tuntuu olevan paskanruskealla sisustalla tai tuotuna Saksasta, ei kiitos.

Nyt haluaisin vähän Out of the box ajattelua mitä pitäisi nyt katsella näiden lisäksi ? :)
Volvon XC90?
 
Millaiseen käyttöön autoa haet?
Pajero ja Q7/X5 ovat ehkä vähän eri tyyppisiä autoja.

Mitä vikaa saksasta käytettynä uitetussa autossa on?

Nosta budjettia ja osta Land Cruiser tai osta vanhempi.

Moro , juu cruiseri menis hienosti mutta on tosiaan kallis ja en viitsi nostaa sitä enään yhtään alunperin pääty oli 40k eurossa :D

Tosiaan Alunperin katselin pajeroa mutta tarjonta on syvältä niiden suhteen ja Ruotsistakaan ei pysty nyt mennä hakemaan .

Haluan ison dieselin 7paikkaa iso bonus . mahtuu rattaat ja porukkaa kyytiin sitten ja voi reissata isollakin sakilla.
 
Moro , juu cruiseri menis hienosti mutta on tosiaan kallis ja en viitsi nostaa sitä enään yhtään alunperin pääty oli 40k eurossa :D

Tosiaan Alunperin katselin pajeroa mutta tarjonta on syvältä niiden suhteen ja Ruotsistakaan ei pysty nyt mennä hakemaan .

Haluan ison dieselin 7paikkaa iso bonus . mahtuu rattaat ja porukkaa kyytiin sitten ja voi reissata isollakin sakilla.

Land Cruiseri on pitkäaikainen sijoitus, suorastaan säästöä, kun ei tarvitse olla joka vuosi vaihtamassa. :rofl2:

Onko maasturi ainut hyväksyttävä korimalli vai menisikö esimerkiksi joku Mersun V tai Vito Tourer / Sprinter?
 
Viimeksi muokattu:
Akkuhan noissa vanhemmissa on aika pieni. Muistelen myös, että lataustekniikan kanssa voisi olla jotain murheita, mutta en nyt muista tarkemmin mistä oli kyse tai oliko ongelma sellainen jonka uusiutumista tarvitsisi pelätä.

Käsittääkseni semmoinen noin 20km pitäisi päästä per täyslataus (F30). Meillä suurin osa ajoista osuu tuohon haarukkaan, vähintääkin yhteen suuntaan. G20 akku olisi jo isompi, mutta niin on hintakin eikä ulkonäkökään miellytä :) Puhtaasti jos miettii, niin sähköisiä kilometrejä saisi varmaan paremmin VW Passat GTE:llä, mutta 330e miellyttää enemmän muilta osin.
 
Käsittääkseni semmoinen noin 20km pitäisi päästä per täyslataus (F30). Meillä suurin osa ajoista osuu tuohon haarukkaan, vähintääkin yhteen suuntaan. G20 akku olisi jo isompi, mutta niin on hintakin eikä ulkonäkökään miellytä :) Puhtaasti jos miettii, niin sähköisiä kilometrejä saisi varmaan paremmin VW Passat GTE:llä, mutta 330e miellyttää enemmän muilta osin.

Tuon verran varmaan pääsee...talvella ehkä jää ykkösellä alkaviin lukemiin. Onhan tuossa potkua hieman eri tavalla kuin Passatissa.
 
Moro

Pitäisi löytää itselle iso diesel auto 2015 eteenpäin budjetilla 45k euroa max.

Pajeroa olen katsellut mutta niitä on huonosti myynnissä eikä ole webastoa lainkaan myytävissä yksilöissä :(

Toinen vaihtoehto olisi Audin Q7 dieselillä tai ehkä BMW X5 mutta pitää olla 3.0litrasella koneella ja kaikki bemarit tuntuu olevan paskanruskealla sisustalla tai tuotuna Saksasta, ei kiitos.

Nyt haluaisin vähän Out of the box ajattelua mitä pitäisi nyt katsella näiden lisäksi ? :)

VW Touareg tarjontaa huonommin kuin muissa saksalaisissa mutta hieman halvempia.
 
Mulla on 2016 Q7, näitä saa ihan hyvillä varusteilla jo alle 50t€, voin kyllä suositella, on tilava, hiljainen ja hyvä ajaa
 
Nyt olis kakkosauton etsintää. Pieni auto johon mahtuu 2x selkämenosuuntaan turvaistuimet.
Bensa koska vuodessa n 10 000 km ajoa.
Toyota auris/yaris akselia olen miettinyt mutta epävarmaa penkkien mahtuminen niihin.
Tällä hetkellä VAG touran kakkosautona eikä jaksa enään korjailla, mahdollisimman pomminvarman tekniikalla oleva auto olis siis hakusessa.
 
Mulla on 2016 Q7, näitä saa ihan hyvillä varusteilla jo alle 50t€, voin kyllä suositella, on tilava, hiljainen ja hyvä ajaa
Eikös tossa ole tonni vuodessa pelkät verot vaikka auto seisoo pihalla? (Vai onko joku bensamöhkö... :D )
 
Eikös tossa ole tonni vuodessa pelkät verot vaikka auto seisoo pihalla? (Vai onko joku bensamöhkö... :D )

CO2 on 153g/km ja vero yhteensä 810€. 3.0TDI 200kw
Edit: se nyt on ihan sama onko se 600 vai 800 kun näissä tämänkin ikäisenä tippuu arvo vielä 10t/v. Onko sekään sitten paljon kun uuden hinta varusteineen oli 120t..
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt olisi hakusessa autoa nykyisen farkun tilalle. C1-luokan kortti on tulossa, joten tarkoituksena on siirtyä kevyemmin verotettuihin ajoneuvoihin ja kehitellä kyseisestä ajoneuvosta matkailua varten sopivaa peliä.

-Oltava N2-luokan kuorma-auto
-Takana oltava tilaa kuljettamiseen/oleskeluun/nukkumiseen/kokkailuun
-Takatilan kattokorkeus tulisu olla sellainen, ettei tarvitse kumarrella edes 180 senttisenä.
-Istuinpaikkoja mieluusti 3-5kpl.
-Budjetti noin 4-8k€
-Diesel
-Vuodessa kilometrejä tulee noin 40tkm, ajoympäristönä on pääasiassa maantiet, joskus lapin hiekkatiet. Kaupunkiajoa ei oikein tule.

Alustavasti olen miettinyt

Sprintereitä/Transitteja/Ducattoja/LT:teitä. Toki hivenen mietityttää varsinkin Fiatit ja Pösöt, koska niistä on kuullut sähkövikojen olevan kohtuu yleisiä. Transiteissa ja Mersuissa ruoste ilmeisesti tuppaa olemaan riski, sekä Mersuissa oli suutinremppa, joka olisi hyvä olla tehtynä.


Olisiko millaisia ehdotuksia?
 
Kesä lähestyy ja autoja olen tässä miettinyt koko kevään, joten miten tämä kaksikko, onko näistä mitään kommentoitavaa:
Volvo S60 R
Audi S4

On muitakin mahdollisia, mutta tämä kaksikko kiinnostaisi molemmat. Tyyppiviatkin on ilmeisesti laitettuna, Audissahan on ketju joka on kallis laittaa, mutta se on ilmeisesti korjattu tuohon yksilöön. Volvossakin on omat murheet korjattuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 616
Viestejä
4 510 989
Jäsenet
74 443
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom