Mikä auto minulle?

Tässä nyt olisi hakusessa autoa nykyisen farkun tilalle. C1-luokan kortti on tulossa, joten tarkoituksena on siirtyä kevyemmin verotettuihin ajoneuvoihin ja kehitellä kyseisestä ajoneuvosta matkailua varten sopivaa peliä.

-Oltava N2-luokan kuorma-auto
-Takana oltava tilaa kuljettamiseen/oleskeluun/nukkumiseen/kokkailuun
-Takatilan kattokorkeus tulisu olla sellainen, ettei tarvitse kumarrella edes 180 senttisenä.
-Istuinpaikkoja mieluusti 3-5kpl.
-Budjetti noin 4-8k€
-Diesel
-Vuodessa kilometrejä tulee noin 40tkm, ajoympäristönä on pääasiassa maantiet, joskus lapin hiekkatiet. Kaupunkiajoa ei oikein tule.

Alustavasti olen miettinyt

Sprintereitä/Transitteja/Ducattoja/LT:teitä. Toki hivenen mietityttää varsinkin Fiatit ja Pösöt, koska niistä on kuullut sähkövikojen olevan kohtuu yleisiä. Transiteissa ja Mersuissa ruoste ilmeisesti tuppaa olemaan riski, sekä Mersuissa oli suutinremppa, joka olisi hyvä olla tehtynä.


Olisiko millaisia ehdotuksia?

Budjetti on aika tiukka ja tuon ikäluokan vehkeissä alkaa olla enemmän merkitystä yksilöllä, kuin mallilla.

Tästä syystä ei kannata heti hylätä Ducatoa/Boxeria/Jumperia, hyvin pidetyn ja siistin yksilön voi välillä saada yllättävän halvalla.
2.8 litrainen on noissa 2. koppaisissa vikaherkän koneen maineessa, minkä näkee myös 2.8 ja 2.3 litraisten hinnoissa.

Joku tuollainen voisi olla ihan hyvä valinta.

Sitten on Iveco Daily, joka ei oikein ole varman auton maineessa, mutta kyllä osalla näistäkin on ajettu puoli miljoonaa kilometriä rahtiajoa ja silti pyörät pyörivät edelleen.
Hintaa näillä ei ole paljon mitään.

Oma suosikkini tuolla budjetilla olisi ehkä takavetoinen mk6 350L Transit, ei ruostu kovin pahasti, jos ei ole ajettu päin seiniä, koneet ovat kohtuullisen luotettavia ja ajettavuus on ihan ok.
Esimerkiksi joku tällainen.

N2-luokassa Renault Master ( Opel Movano A/B ja Nissan Primastar/NV400 ovat samoja autoja ) on harvinaisempi ja joissain tapauksissa osa autoista on melkoisia maanantaikappaleita, mutta jos hyvän löytää sopivaan hintaan, niin ei kannata väheksyä.

Sprintereistä ehdottomasti vähemmän ajettu W906:nen, jos ei aivan helmeä hitsattua ja maalattua facelift W903:sta löydä hyvään hintaan.

Nelisylinterinen kone yleensä kestää kevyttä käyttöä maailman tappiin, kunhan vaihtaa tosiaan vuotavat suuttimet uusiin ja turbon jossain vaiheessa, sitten on tietysti lisäksi joukko sekalaisia anturivikoja ja muuta pientä.
Kaverilla on firman yhtenä autona 2009 mallinen 313 Sprinter välitilalla ja siihen on 280 tkm mittarilukemaan mennessä saanut vaihtaa suuttimet, turbon, jokusen anturin ja joukon alustanosia.
Samalla kaverilla on myös 155 tkm ajettu 2011 mallinen 319 Sprinter V6:sella ja siihen on tähän mennessä vaihdettu startti sekä pakoputki katilta eteenpäin, kun kannakkeet lahosivat ja jousto-osa rikkoontui.

Painavalla kuormalla ajoon ja vetohommiin ehdottomasti V6:nen, kevyempään ajoon riittää neloskonekkin.

Volkkarin viimeinen LT tai 1. koppainen Crafter ovat samoja autoja kuin W903:nen ja W906:nen Sprinter, mutta volkkarin koneilla.
 
Budjetti on aika tiukka ja tuon ikäluokan vehkeissä alkaa olla enemmän merkitystä yksilöllä, kuin mallilla.

Tästä syystä ei kannata heti hylätä Ducatoa/Boxeria/Jumperia, hyvin pidetyn ja siistin yksilön voi välillä saada yllättävän halvalla.
2.8 litrainen on noissa 2. koppaisissa vikaherkän koneen maineessa, minkä näkee myös 2.8 ja 2.3 litraisten hinnoissa.

Joku tuollainen voisi olla ihan hyvä valinta.

Sitten on Iveco Daily, joka ei oikein ole varman auton maineessa, mutta kyllä osalla näistäkin on ajettu puoli miljoonaa kilometriä rahtiajoa ja silti pyörät pyörivät edelleen.
Hintaa näillä ei ole paljon mitään.

Oma suosikkini tuolla budjetilla olisi ehkä takavetoinen mk6 350L Transit, ei ruostu kovin pahasti, jos ei ole ajettu päin seiniä, koneet ovat kohtuullisen luotettavia ja ajettavuus on ihan ok.
Esimerkiksi joku tällainen.

N2-luokassa Renault Master ( Opel Movano A/B ja Nissan Primastar/NV400 ovat samoja autoja ) on harvinaisempi ja joissain tapauksissa osa autoista on melkoisia maanantaikappaleita, mutta jos hyvän löytää sopivaan hintaan, niin ei kannata väheksyä.

Sprintereistä ehdottomasti vähemmän ajettu W906:nen, jos ei aivan helmeä hitsattua ja maalattua facelift W903:sta löydä hyvään hintaan.

Nelisylinterinen kone yleensä kestää kevyttä käyttöä maailman tappiin, kunhan vaihtaa tosiaan vuotavat suuttimet uusiin ja turbon jossain vaiheessa, sitten on tietysti lisäksi joukko sekalaisia anturivikoja ja muuta pientä.
Kaverilla on firman yhtenä autona 2009 mallinen 313 Sprinter välitilalla ja siihen on 280 tkm mittarilukemaan mennessä saanut vaihtaa suuttimet, turbon, jokusen anturin ja joukon alustanosia.
Samalla kaverilla on myös 155 tkm ajettu 2011 mallinen 319 Sprinter V6:sella ja siihen on tähän mennessä vaihdettu startti sekä pakoputki katilta eteenpäin, kun kannakkeet lahosivat ja jousto-osa rikkoontui.

Painavalla kuormalla ajoon ja vetohommiin ehdottomasti V6:nen, kevyempään ajoon riittää neloskonekkin.

Volkkarin viimeinen LT tai 1. koppainen Crafter ovat samoja autoja kuin W903:nen ja W906:nen Sprinter, mutta volkkarin koneilla.

Kiitoksia, pitää tuossa alkaa miettimään näitä vaihtoehtoja. Peräkärryä tuskin nyt tulee vedeltyä yhtään, ainakin tähän asti on selvinnyt mainiosti ilman kärryhommia.
 
Kiitoksia, pitää tuossa alkaa miettimään näitä vaihtoehtoja. Peräkärryä tuskin nyt tulee vedeltyä yhtään, ainakin tähän asti on selvinnyt mainiosti ilman kärryhommia.

Melkein takuuvarmasti voin sanoa tuohon aiempaan kommenttiin että jos S60R ei ole se halvin kaara pitää niin Audi on kyllä next level shittiä melkein kaiken tekniikkaan liittyvän osalta. Mielestäni tarpeettoman monimutkainen esim jakopäältään.
 
Saa vapaasti ehdottaa jos keksii vastaavan tyyppisiä autoja kuten tuo S4 tai R. Aika vähän on löytynyt mitään etäisestikään mielenkiintoista, kun vaatimuksena on voimaa, äänet, neli tai takaveto ja mikä tärkeintä: hyvä penkki ja hinta kohtuullinen eli tuota 10k molemmin puolin. S4 jakopään vaihto tarkoittaa koneen poistamista autosta, mutta se pitää tehdä käsittääkseni vain kerran auton eliniän aikana ja se vaikuttaisi olevan ok tuossa nettiauton yksilössä.

Katselin yhtä C-sarjan AMG:tä ja siellä oli kuitteja vino pino, mm. jakoketjun vaihto 3k joten eipä nekään kovin halpoja ole pitää. Kone on se 5.4l AMG V8. Hankalaa on löytää tasapainoa kaikkien vaatimusten kanssa.

Nettiautoa on tullut selattua ja on siellä muutama mitä voisin harkita, mutta ei kovin montaa automallia. No kohta sulaa lumet, niin saa kesä-Clk:n liikenteeseen ja pääsee katsomaan autoja. Mutta kolmatta talvea en kyllä jaksa enää kävellä, että joku talviajettava on pakko hankkia ensi talvea varten. Vuodessa tulee kilometrejä max 10k, niin kulutus ei ole ihan tärkein seikka.
 
Ei mikään tuon tapainen auto ole mikään corolla ylläpidoltaan. Jos tuollaista on ostamassa niin loppujen lopuksi jokaisessa niissä on ja tulee olemaan omat murheensa ja ylläpito syö tuhatlappusia. Herra paratkoon mun 2,0 TDI passattia korjattiin vuoden sisällä yli kymppitonnilla vaikka auto ei ollut kun 4 vuotta vanha ja 150tkm ajettu.


Mene ajamaan ne autot ja ota se mistä itse eniten tykkäät ja sitten korjaat jos tulee jotain korjattavaa.
 
Herra paratkoon mun 2,0 TDI passattia korjattiin vuoden sisällä yli kymppitonnilla vaikka auto ei ollut kun 4 vuotta vanha ja 150tkm ajettu.

Nyt kiinnostais tietää mitä sille on sattunut? Tuli juuri hankittua 5 vuotias seatti TDI 2.0 150 koneella+dsg. Menikö ojasta allikkoon hankinta :hmm:.
 
Saa vapaasti ehdottaa jos keksii vastaavan tyyppisiä autoja kuten tuo S4 tai R. Aika vähän on löytynyt mitään etäisestikään mielenkiintoista, kun vaatimuksena on voimaa, äänet, neli tai takaveto ja mikä tärkeintä: hyvä penkki ja hinta kohtuullinen eli tuota 10k molemmin puolin. S4 jakopään vaihto tarkoittaa koneen poistamista autosta, mutta se pitää tehdä käsittääkseni vain kerran auton eliniän aikana ja se vaikuttaisi olevan ok tuossa nettiauton yksilössä.

Katselin yhtä C-sarjan AMG:tä ja siellä oli kuitteja vino pino, mm. jakoketjun vaihto 3k joten eipä nekään kovin halpoja ole pitää. Kone on se 5.4l AMG V8. Hankalaa on löytää tasapainoa kaikkien vaatimusten kanssa.

Nettiautoa on tullut selattua ja on siellä muutama mitä voisin harkita, mutta ei kovin montaa automallia. No kohta sulaa lumet, niin saa kesä-Clk:n liikenteeseen ja pääsee katsomaan autoja. Mutta kolmatta talvea en kyllä jaksa enää kävellä, että joku talviajettava on pakko hankkia ensi talvea varten. Vuodessa tulee kilometrejä max 10k, niin kulutus ei ole ihan tärkein seikka.
Jos korjausbudjetti on tärkeä, mikä ilmeisesti on totta koska muutekin etsitään "budjettisporttia", niin jättäisin näin Audi-miehenäkin nuo V8:t.

Veikkaan että mikä tahansa remontti on Volvon 2.5:n halvempi kuin Audin tai Mersun V8:n. Jo ihan sen takia että tekijöitä jotka ihan oikeasti tuntee moottorin löytyy noille V8:lle huomattavasti vähemmän - varsinkin sitten kun siihen iskee joku mysteerivika.

Mieluummin ostaisin kaikki tukivarret Volvoon kuin maksaisin yhden ketjunvaihdon V8:n...

Jos AMG:tä, niin miettisin vakavasti noita C32:ia ja jos alkaa hotsittamaan niin joku hyväkorinen yksilö (nuohan ruostuu, varsinkin pre-facelift, siinä missä muutkin aikansa C:t).

Jättäisin ne >5L voimakasit ja kakstoistaset rahamiehille. :D

Sitten on tietty tämä perinteinen teini-ricecar-raaseri joka kiihtyy ihan yhtä lujaa vaikkei heppoja olekaan "kuin" ~230-250:
 
Saa vapaasti ehdottaa jos keksii vastaavan tyyppisiä autoja kuten tuo S4 tai R. Aika vähän on löytynyt mitään etäisestikään mielenkiintoista, kun vaatimuksena on voimaa, äänet, neli tai takaveto ja mikä tärkeintä: hyvä penkki ja hinta kohtuullinen eli tuota 10k molemmin puolin. S4 jakopään vaihto tarkoittaa koneen poistamista autosta, mutta se pitää tehdä käsittääkseni vain kerran auton eliniän aikana ja se vaikuttaisi olevan ok tuossa nettiauton yksilössä.

Katselin yhtä C-sarjan AMG:tä ja siellä oli kuitteja vino pino, mm. jakoketjun vaihto 3k joten eipä nekään kovin halpoja ole pitää. Kone on se 5.4l AMG V8. Hankalaa on löytää tasapainoa kaikkien vaatimusten kanssa.

Nettiautoa on tullut selattua ja on siellä muutama mitä voisin harkita, mutta ei kovin montaa automallia. No kohta sulaa lumet, niin saa kesä-Clk:n liikenteeseen ja pääsee katsomaan autoja. Mutta kolmatta talvea en kyllä jaksa enää kävellä, että joku talviajettava on pakko hankkia ensi talvea varten. Vuodessa tulee kilometrejä max 10k, niin kulutus ei ole ihan tärkein seikka.

Mites tollanen 209-koppainen amg CLK https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/clk/11731452

Toi M113 kone käsittääkseni kohtuu hyvässä maineessa. Tottakai rempparahaa aina pakko olla jos tollaisen laittaa alle.
 
Kesällä pitäis uutta autoa hommata, niin mitäs käyttövoimaa ja autoa raati suosittelee? Farkku tai maasturi ollu mielenpällä

Autossa matkustajina 2 aikusta ja 1 lapsi (tulevaisuudessa ehkä 2 muksua). Ajoa noin 15k vuoteen joka pääasiassa on työmatka-ajoa n.25km päivä. Tulevaisuudessa varmaa n lapsien harrastuksiin tulee lisääntymään tuo päiväajo ja vuoden ajokilometrit.
Paikkakunta on Kuopio ja mietinnässä ollut myös kaasuauto kun tankkausasema kuitenkin kaupunnissa.
Budjetti 30 ja 35 tuhannen hujakoilla jos löytyis sopiva :interested:
 
Autoa hakusessa kesää kohden. Ajokilsoja tälle vehkeelle tulisi n. 6-8tkm per vuosi. Laitetaan hintahaitari vaikka 6-15k€, joskin mielellään maksaisin lähempänä kympin pintaan kuin maksimia. Matkustajia yleensä 1, joskus 2.
Toivelistaa:
- Mukava ajaa, ei mopoauto
- Varmaan bensa, nykyinen kiesi CDI-mersu ja kyllähän se näillä kilsoilla harmittaa aina välillä.
- Ilmastointi ja vakkari
- Kaikki paitsi variaattorilaatikot ja ongelmaiset dsg:t käy
- Neliveto olisi jees
- vm >2005
 
Nyt olis kakkosauton etsintää. Pieni auto johon mahtuu 2x selkämenosuuntaan turvaistuimet.
Bensa koska vuodessa n 10 000 km ajoa.
Toyota auris/yaris akselia olen miettinyt mutta epävarmaa penkkien mahtuminen niihin.
Tällä hetkellä VAG touran kakkosautona eikä jaksa enään korjailla, mahdollisimman pomminvarman tekniikalla oleva auto olis siis hakusessa.

Nissan Pulsar. Toooodella tilava kokoisekseen ja ruhtinaalliset takapenkkitilat. On myös hiljainen auto. Ja mopokoneellakin ihan jees, mitä ollut huollon sijaisautona 115-heppasta tuon meidän 190-heppasen sijaiskärsijänä.
 
Onkos täällä ketään Porsche-tietäjiä? Onko noi Caymanin 2.7 tai 3.4 koneet miten pommeja ja onko vaihteistolla väliä? Vähän tässä kakkosautoksi mietinnässä Cayman tai sitten Z4.
Kävin aikanani saman arvonnan läpi. Gen1 pre-facelift (987.1) kaimaanit kärsii IMS -ongelmista, joka voi johtaa mosan leviämiseen. Faceliftissä (987.2) ei käsittääkseni enää tuota ongelmaa esiinny. En ota kantaa miten kovalla prosentilla noita mosia sitten on todellisuudessa levinnyt.
Vaihteistoista jättäisin perinteiset automaatit pois laskuista, ei sovellu mielestäni tuohon autoon mitenkään. Manuska tai PDK on sitten täysin makukysymys. Noissa facelifteissä ei tainnut tuota perinteistä automaagia edes saada :hmm:
Arvonnan päätteeksi pihaan tuli zeta.
 
Nykyinen Opel Insignia tulossa vaihtoikään ja hakusessa auto seuraavilla spekseillä:

- vm. 2016 ->
- alle 80k ajettu
- neliveto ois kiva, mutta ei pakollinen
- automaatti
- webasto, acc yms
- farmari/pieni katumaasturi, koira + häkki jos mahtuu niin hyvä, useammalle rekulle laitan sitten tilanjakajan.
- diesel/bensa/hybridi
- hinta alle 35k€

Farmariin on aina vaikeaa saada siedettävää ulkonäköä. Harkinnassa ollut c350e, 520d yms
Ideoita? Kehtaako diiseliä vielä ostaa kun ajoa tulee ~15-20k vuoteen. Pitoaika on varmaan pari vuotta, kun ehdin kyllästyä edelliseen :D.
 
Onkos täällä ketään Porsche-tietäjiä? Onko noi Caymanin 2.7 tai 3.4 koneet miten pommeja ja onko vaihteistolla väliä? Vähän tässä kakkosautoksi mietinnässä Cayman tai sitten Z4.
Viides kesä lähtee 987.1 Cayman S:llä. IMS ei ole todellinen ongelma ihan ensimmäisiä M97-koneita lukuunottamatta. Jos jostain pitäisi olla huolissaan niin sylintereiden naarmuuntumisesta 3.4 koneessa. Sama pätee myös 997:aan. Jos näin käy niin kättä syvemmälle taskuun, myllyyn samalla puoli litraa lisää tilavuutta, virkeämmät nokat ja pientä motorsport osaa. Tästä syystä M97 ei ole paras rata-ajoon, joten jos rata on pääasiassa katsoisin 987.2 puolelta. 2.7 on luotettavamman koneen maineessa kuin 3.4.

Muutoin huoletonta menoa. Jarrut laitoin joka nurkkaan, Brembon levyt + Ferodon katupalat ~400€ eli puoli-ilmaista. Putkiston joutuu päivittämään jos PSE:tä ei ole tehtaalta ruksittu. Tuo kummasti fiilistä ja myös kulkua. Sisustan muoviosat on herkkiä naarmuuntumaan. Käyttötarkoituksesta riippuen voi sitten harrastaa enemmän tai vähemmän. Itse ostin kahdet uudet vanteet tälle kesälle, 3-osaista kadulle ja OZ:t CUP-renkailla radalle.

Kuten yllä todettu, 987.1 ehdottomasti manuaali, 987.2 kohdalla mikä miellyttää ja millaisia yksilöitä saatavilla. Hirveän vähän kuvia tullut otettua, mutta laitetaan yksi kiillotuksesta viime kesältä.

y4mnDukGxpBQY38DrrGj-4WaaBjxyy54TeB87GrMyJygHd-qnR4Cn3xcD4muvoJm2DXIsW6I3HlcAaO-7WKQgqIcuUy4Ci9-KAnMRqEy8BarOT1fZlXh-iHUZBAmGrK2ghR4l0nAXl1w95Vl9TfiZOO63kP6vFaUAWlLVDTnldCM4zTohQiLA6HraxL5fItOYeznp77E7FflnxIjay6_n-gCQ
 
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta "kaverin kaverilta" kuultuna S60 R ei ole se mikään halvin kaara - eikä välttis mikään luotettavinkaan. Jos tuossa on se mukautuva/säädettävä alusta, niin sen kanssa voi tulla yllättäviä kuluja. Ei sillä että S4:kään mikään maailman halvin olisi, mutta itsellä ehkä vaakakuppi kallistuisi noista kahdesta V8 Audiin. Kuitenkin tilavampi, ja muutenkin ehkäpä hauskempi ajettava kuin S60 R (volvoissa perinteisesti luistonesto tappaa kaiken hauskanpidon, ja sitä taitaa olla aika vaikea kytkeä tuostakaan sporttimallista kokonaan pois).
Onko oikeasti S4 tilavampi kuin S60?
Volvo on pidempi,leveämpi ja akseli ja raideväli suurempi?
 
@Ja558 Piti laittaa pari esimerkkiä, mutta ei tarvinne; Ihan parin vuoden ikäisiä Insignia farkkuja on joka puolella, bensaa ja dieseliä.
 
S60 on melko ahdas auto, itse olen 181cm pitkä ja ainakaan meidän 2002 vuotisessa ei penkkiä meinannut saada tarpeeksi taakse, takapenkille ei sopinut kuin lapsi. Ulkomitoiltaan se on pullea mutta sisältä ahdas.
 
XJ8

Tuommoinen Xj8 olis ehkä mahdollisesti vaihtumassa mun meseen tai sitten ei, mistä näistä tietää. Onko mitään kommenttia tuosta? Itse lähinnä mietin, että jos vaihtuu kohtuullisella välirahalla, niin pääseekö tuosta eroon parin vuoden päästä vai jääkö käsiin. Itse kun lasken näitä pääomakuluja, niin esim Pösö 307cc oli 580e/v, nykyinen CLK jos menis 8k hintaan, niin sitten olis pääomakulut 2 vuodelle 400e/v eli aika vähän molemmissa. Jos miettisi vaihdon kanssa Jagelle hintaa vaikka 16k (Mese 8k arvoinen + 8k käteistä), niin jos sen pistää 3v päästä myyntiin 14,5k hintaan, niin onkohan mitään markkinoita olemassakaan.
 
Kiitos avusta! Jos nyt kuitenkin kävis niin ikävästi että IMS porsii, niin kustantaako hunajaa ja helikoptereita korjaustoimet? Mitä sieltä menee ns. mukana?
Kyllä siinä kohtaa joutuu laittamaan kättä syvemmälle taskuun. Jos sattuisi omalle kohdalle osumaan niin aika lailla täydellinen koneen nollaus olisi edessä. Täällä on varsin perusteellisesti selvennetty asia. Toki heidän tavoitteensa on saada omaa tuotetta myydyksi.
 
Budjetti on 5000 euroa.

Paljonko kilometrejä autolle?
Minkä vuoden?
Bensa.

Autoliikkeestä ostaessa mihin kannattee eniten kiinnittää huomiota juuri virhevastuutta ajatellen?

Kun jos laitan Tori.fi --> Autot ja valitsen sieltä max summa: 5000
max kilometrit ja max vuosiluku?

Onko muita käyätännön asioita tai mitä isoja remontteja tai tulevia olisi hyvä huomioida joita yleensä tulee eteen X-määrällä kilometrejä sekä kuinka monen vuoden välein?
Että osaisi kysyä myös oikeita kysymyksiä tarpeen tullen jos onkin useita eri vaihtoehtoja joista valita. Sen takia siis jos joihinkin vaihtoehtoisin olisi jo jotain tehty/ei tehty.
 
Saa vapaasti ehdottaa jos keksii vastaavan tyyppisiä autoja kuten tuo S4 tai R. Aika vähän on löytynyt mitään etäisestikään mielenkiintoista, kun vaatimuksena on voimaa, äänet, neli tai takaveto ja mikä tärkeintä: hyvä penkki ja hinta kohtuullinen eli tuota 10k molemmin puolin. S4 jakopään vaihto tarkoittaa koneen poistamista autosta, mutta se pitää tehdä käsittääkseni vain kerran auton eliniän aikana ja se vaikuttaisi olevan ok tuossa nettiauton yksilössä.

Katselin yhtä C-sarjan AMG:tä ja siellä oli kuitteja vino pino, mm. jakoketjun vaihto 3k joten eipä nekään kovin halpoja ole pitää. Kone on se 5.4l AMG V8. Hankalaa on löytää tasapainoa kaikkien vaatimusten kanssa.

Nettiautoa on tullut selattua ja on siellä muutama mitä voisin harkita, mutta ei kovin montaa automallia. No kohta sulaa lumet, niin saa kesä-Clk:n liikenteeseen ja pääsee katsomaan autoja. Mutta kolmatta talvea en kyllä jaksa enää kävellä, että joku talviajettava on pakko hankkia ensi talvea varten. Vuodessa tulee kilometrejä max 10k, niin kulutus ei ole ihan tärkein seikka.
Saabi, nappasin nettiauton ekan neliveto 9-3:n: https://www.nettiauto.com/saab/9-3/11903306
 
@Ja558 Piti laittaa pari esimerkkiä, mutta ei tarvinne; Ihan parin vuoden ikäisiä Insignia farkkuja on joka puolella, bensaa ja dieseliä.
Hmm, pitää käydä katsomassa. Jotenkin kyllästyttää Inkut autoina.. :D

Taidan ajella vielä tämän kesän vanhalla ja katsella syksyllä uudestaan.
 
Osaako joku sanoa, että mitä tuo Volvo on call-toiminto vaatii toimiakseen ja minkä hintainen se on? Autosta (xc60/-19) löytyy valikot ja on call-nappi, mutta ei tuo taida kuitenkaan olla käytössä. Pitääkö ainoastaan tilata tuo palvelu, vaiko asentaa autoon jotain fyysistä kapulaa (sim-kortin lisäksi)? Kutkuttaisi nuo kaikki turhat toiminnot, mutta ei niistä ihan älyttömiä raaski maksaa, kun ilmankin pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sanoa, että mitä tuo Volvo on call-toiminto vaatii toimiakseen ja minkä hintainen se on? Autosta (xc60/-19) löytyy valikot ja on call-nappi, mutta ei tuo taida kuitenkaan olla käytössä. Pitääkö ainoastaan tilata tuo palvelu, vaiko asentaa autoon jotain fyysistä kapulaa (sim-kortin lisäksi)? Kutkuttaisi nuo kaikki turhat toiminnot, mutta ei niistä ihan älyttömiä raaski maksaa, kun ilmankin pärjää.

Pienellä Googlauksella löytyi lisätietoja.
 
Jees, kiitos, tosin lähinnä se mietitytti, että joutuuko tuossa jotain ylimääräistä palikkaa tilaamaan, vai toimiiko suoraan tuolla "uudista tilaus"-hommalla. Kaupasta kyllä jo kysytty, mutta eivät ole parin päivän aikana kerenneet vastata sähköpostiin, eikä ole vielä kehdannut soittaakaan. Josko tuo selviäisi ihan tuon VIN-numeron syöttämällä. Eiköhän tämä tästä. :)

edit: homma selvisi etänä. Nyt toimii ja vaikuttaa oikein hienolta ja käypäseltä systeemiltä. Lämmitys lähtee etänä käyntiin, kuten myös autokin. Yhtä sun toista näppärää ominaisuutta tarjolla. Vielä kun tulisi viheltämällä rapun eteen. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei siihen mitään palikoita tarvi jos nappi löytyy jo. Marmorille vaan ja sieltä aktivoidaan käyttöön. Muutaman kympin kustantaa vuodessa ja on mielestäni ihan sen väärtti jo webaston ja navin kauko-ohjaamisen takia.
 
Olisiko suositella autoa kasvavalle perheelle, kohtapuoliin on kolmas lapsi tulossa ja esikoinen on kohta 10v. niin vaatii keskipaikalta jo vähän enemmän tilaa, että mahtuu kasvamaankin kahden istuimen väliin. Vähän netistä tutkailtua löytyi tieto, että keskimmäisen paikan voi mitata noiden sisempien isofix-kiinnikkeiden välistä ja että n. 60cm olisi aikuiselle riittävä. Sen jälkeen mitattu mm. Volvo V90, jossa 47cm (sama kuin Volvo V70), Volvo XC90 vanha korimalli oli 53cm ja uusi korimalli oli 55cm, 2015 VW Passat GTE oli myös kapea kun kokeiltiin, mutta siitä ei tullut mittoja otettua. Mitään perhetila-autoa (Escape, Zafira, mitä näitä nyt on) en rupea ostamaan, eli hakusessa farkku tai katumaasturi. Ei haittaa vaikka olisi 7-paikkainen, voisi lähiliikenteessä mahdollisesti yksi istua takana, sitten pidemmillä matkoilla olisi kuitenkin tavaratilaa riittävästi perheen tarpeisiin. Sedan ei tule kyseeseen koska perheessä myös eläimiä, joita pitää pystyä kuljettamaan. Hintaluokka bensa/diesel koneiselle alle 30k€ ja jos hybridi niin sitten voinee hieman venyttää 40k€.
 
Olisiko suositella autoa kasvavalle perheelle, kohtapuoliin on kolmas lapsi tulossa ja esikoinen on kohta 10v. niin vaatii keskipaikalta jo vähän enemmän tilaa, että mahtuu kasvamaankin kahden istuimen väliin. Vähän netistä tutkailtua löytyi tieto, että keskimmäisen paikan voi mitata noiden sisempien isofix-kiinnikkeiden välistä ja että n. 60cm olisi aikuiselle riittävä. Sen jälkeen mitattu mm. Volvo V90, jossa 47cm (sama kuin Volvo V70), Volvo XC90 vanha korimalli oli 53cm ja uusi korimalli oli 55cm, 2015 VW Passat GTE oli myös kapea kun kokeiltiin, mutta siitä ei tullut mittoja otettua. Mitään perhetila-autoa (Escape, Zafira, mitä näitä nyt on) en rupea ostamaan, eli hakusessa farkku tai katumaasturi. Ei haittaa vaikka olisi 7-paikkainen, voisi lähiliikenteessä mahdollisesti yksi istua takana, sitten pidemmillä matkoilla olisi kuitenkin tavaratilaa riittävästi perheen tarpeisiin. Sedan ei tule kyseeseen koska perheessä myös eläimiä, joita pitää pystyä kuljettamaan. Hintaluokka bensa/diesel koneiselle alle 30k€ ja jos hybridi niin sitten voinee hieman venyttää 40k€.
E-mersun farkut on mielestäni tilavia. Noilla (2011) on tehty pidempääkin matkaa "2 istuinta + pienehkö aikuinen" -yhdistelmällä takapenkillä. Niistä löytyy käsittääkseni 7-paikkaisiakin (istuimet takaluukussa). Tuosta XC90:stä taas saa myös 7-paikkaista jos leveys loppuu kesken.
 
Olisiko suositella autoa kasvavalle perheelle, kohtapuoliin on kolmas lapsi tulossa ja esikoinen on kohta 10v. niin vaatii keskipaikalta jo vähän enemmän tilaa, että mahtuu kasvamaankin kahden istuimen väliin. Vähän netistä tutkailtua löytyi tieto, että keskimmäisen paikan voi mitata noiden sisempien isofix-kiinnikkeiden välistä ja että n. 60cm olisi aikuiselle riittävä. Sen jälkeen mitattu mm. Volvo V90, jossa 47cm (sama kuin Volvo V70), Volvo XC90 vanha korimalli oli 53cm ja uusi korimalli oli 55cm, 2015 VW Passat GTE oli myös kapea kun kokeiltiin, mutta siitä ei tullut mittoja otettua. Mitään perhetila-autoa (Escape, Zafira, mitä näitä nyt on) en rupea ostamaan, eli hakusessa farkku tai katumaasturi. Ei haittaa vaikka olisi 7-paikkainen, voisi lähiliikenteessä mahdollisesti yksi istua takana, sitten pidemmillä matkoilla olisi kuitenkin tavaratilaa riittävästi perheen tarpeisiin. Sedan ei tule kyseeseen koska perheessä myös eläimiä, joita pitää pystyä kuljettamaan. Hintaluokka bensa/diesel koneiselle alle 30k€ ja jos hybridi niin sitten voinee hieman venyttää 40k€.
En kyllä itekkää keksi, kuin E-farkku, Skoda Suberb, Bmw X5, Audi Q7, XC90. Ehkä Seat Tarraco?
 
Meillä oli just sama etsintä vähän aikaa sitten. Päädyin -19 malliseen Focukseen, farmarimalliin. Esikoinen 9v, keskimmäinen 6 ja nuorin 2. Takapenkkien koossa oikeasti aika vähän eroja , vaikka auto olisi isompikin. Esikoinen menee keskellä ilman mitään istuinta ja hyvin mahtuu, sekä turvavyö tulee hyvin. Reunoilla sitten isofixeillä istuimet lisäksi.
 
Jos pistää istuimet kiinni turvavyöllä, eikä isofixillä, niin vievät huomattavasti vähemmän tilaa. Ne saa tällöin paljon laidempaan. Turvallisuuteen en ota kantaa.
 
Nyt kiinnostais tietää mitä sille on sattunut? Tuli juuri hankittua 5 vuotias seatti TDI 2.0 150 koneella+dsg. Menikö ojasta allikkoon hankinta :hmm:.
EGR, Vauhtipyörä, Kytkinpakat, Mekatroniikka, Jakopään rullat alkoi kitistä, viahdettiin -> Vesipumppu alkoi vuotaa 10tkm päästä -> vaihtoon. Siinä nyt äkkiä näitä mitä ensin tuli mieleen. Ajokilsoja oli ostaessa 12x000km ja myytäessä joku ehkä 165tkm. vuoden sisällä kaikki nämä.
 
EGR, Vauhtipyörä, Kytkinpakat, Mekatroniikka, Jakopään rullat alkoi kitistä, viahdettiin -> Vesipumppu alkoi vuotaa 10tkm päästä -> vaihtoon. Siinä nyt äkkiä näitä mitä ensin tuli mieleen. Ajokilsoja oli ostaessa 12x000km ja myytäessä joku ehkä 165tkm. vuoden sisällä kaikki nämä.

Tässä oli kai 6-vaihteinen dsg "automaatti"-vaihteisto? Oliko siihen tehty öljynvaihdot 60tkm välein? Olisipa kiva tietää miten yleisiä erityisesti kytkin- ja vaihteisto-ongelmat ovat näissä. Minä kun luulin, että 6 vaihteinen dsg olisi turvallinen. Bensakoneissa olevasta 7-vaihteisesta kuivalla kytkimellä olevasta on varoiteltu.

Huollossa puhuivat vaan, että jotkut yksilöt syö öljyä. Jos vanhant merkit pitää paikkaansa nämä tulevat menemään kalliiseen moottoriremppaan. Jakopää menee kohta omasta muutenkin vaihtoon, kun 6 vuoden vaihtoväli tulee vastaan. Merkkihuollossa ei kuulemma vesipumppu kuulu huolto-ohjelmaan ja vaihdetaan vain tarpeen mukaan. Mutta ilmeisesti se on kuitenkin samalla hihnalla ja toisessa paikassa ehdottomasti vaihtaisivat.
 
Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.

Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
 
Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.

Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Jos tietää menevänsä samalla autolla seuraavat kymmenen vuotta, en pitäisi täysin uuden ostoa kovin tyhmänä ratkaisuna. Auto ei kuitenkaan ole mikään sijoitus ja noin pitkällä pitoajalla täysin uusi saattaa antaa enemmän hyötyä käyttäjälleen. Se että "liikkeestä ajaessa tippuu 5000 euroa heti" on jotenkin ehkä vanhentunut rimpsu, eikä omastanikaan mielestä kaikkien autojen kohdalla pidä paikkaansa.
 
Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.

Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Tuppaa trendi olevan että kiertoon laitetaan jos vaikka molemmat rengas-sarjat pitäisi alkaa vaihtamaan taikka isompaa remppaa vikaa luvassa tai nippu pienempiä yhdistettynä että uuden haluaisi.

Pari vuotta sitten kohtuu uusia 7-paikkasia katsellessa yleensä n. 200tkm kieppeillä ja rengaskaupoille olisi usein miten saanut mennä ja mitä muuta remppaa lähiaikoina.

Upouuteen toki sit vannesarja lämppärineen toki piti laittaa lisäksi. On ainakin mieluisat speksit. Rahoitusta toki maksaa mutta pienemmät bensakulut ja pienemmät verot eikä katsastuksessa tarvi ensimmäisinä vuosina käyttää puhumatta alustarumbasta.
 
Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.

Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Suomessa myydään niin vähän uusia autoja, että markkinoilla on todella vähän tarjontaa 3-5v vanhoista autoista. Joten moni auto on tiputtanut arvonsa puoleen 5-7 vuoden iässä kilometreistä riippuen, jolloin se 30ke uusi auto tiputtaa sen 2-4ke vuodessa hintaa, mikä on alkaen 170€/kk arvon alenemaan...
 
Tässä oli kai 6-vaihteinen dsg "automaatti"-vaihteisto? Oliko siihen tehty öljynvaihdot 60tkm välein? Olisipa kiva tietää miten yleisiä erityisesti kytkin- ja vaihteisto-ongelmat ovat näissä. Minä kun luulin, että 6 vaihteinen dsg olisi turvallinen. Bensakoneissa olevasta 7-vaihteisesta kuivalla kytkimellä olevasta on varoiteltu.

Huollossa puhuivat vaan, että jotkut yksilöt syö öljyä. Jos vanhant merkit pitää paikkaansa nämä tulevat menemään kalliiseen moottoriremppaan. Jakopää menee kohta omasta muutenkin vaihtoon, kun 6 vuoden vaihtoväli tulee vastaan. Merkkihuollossa ei kuulemma vesipumppu kuulu huolto-ohjelmaan ja vaihdetaan vain tarpeen mukaan. Mutta ilmeisesti se on kuitenkin samalla hihnalla ja toisessa paikassa ehdottomasti vaihtaisivat.
Juu 60 tkm oli tehty öljynvaihto laatikkoon. Seuraava tulikin sitten automaattisesti mekatroniikan vaihdon yhteydessä. Kytkinpakat vaihdettiin erikseen myöhemmin.
 
Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.

Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.

Tässä kohtaa näin koska Korona. Normaalisti se arvonalenema on aika tasaisesti sen 10-20% vuoteen vähän autosta riippuen.
 
Viime aikoina autoja katsellessa tullut havaittua ettei uusi auto menetä samaan tahtiin arvoa kuin ennen. Jotain alle viisi vuotta vanhoja katsellessa tullut mieleen voisiko sittenkin täysin uusi hyvä valinta, jos tietää todennäköisesti ajavansa seuraavat kymmenen vuotta. Tosin tämä sähköistyminen vie vähän vielä intoa käytännön ongelmien takia.

Kyselen vaan olenko ajatuksen kanssa yksin vai voisiko olla perää.
Itse oon katsellut tuommosia 3-5v vanhoja 100-150tkm ajettuja joista alkaa olla 40-50% lähtenyt ostohinnasta pois.
Sitten kun olen itse ajellut sillä toiset samanlaiset, niin arvo on jälleen noin puolittunut. Ajan kuitenkin samalla rahalla kahdella eri autolla tuplat, mitä uudella ajaisi.

1:1 ei voi tietenkään vertailla. Teen huollot itse ja sellaista laittamista tulee käytetyssä väkisin mitä uudessa ei olisi.
 
Miten ja miksi korona liittyy arvonalenemaan?
Vähemmän ajettuja tietysti etätöiden takia. Kilometrit tiputtaa hintaa railakkaasti uusissa.

e: Ja tietysti vähän ajettuja vähemmän tarjolla, kun porukalla ei ole kiire vaihtaa uuteen auton seisoessa parkkiksella.
 
Vähemmän ajettuja tietysti etätöiden takia. Kilometrit tiputtaa hintaa railakkaasti uusissa.

e: Ja tietysti vähän ajettuja vähemmän tarjolla, kun porukalla ei ole kiire vaihtaa uuteen auton seisoessa parkkiksella.

Toisaalta myös kysyntää on koronan takia vähemmän, jonka pitäisi laskea hintoja. Mutta ei siltä näytä kyllä.
 
Budjetti on 5000 euroa.

Paljonko kilometrejä autolle?
Minkä vuoden?
Bensa.

Autoliikkeestä ostaessa mihin kannattee eniten kiinnittää huomiota juuri virhevastuutta ajatellen?

Kun jos laitan Tori.fi --> Autot ja valitsen sieltä max summa: 5000
max kilometrit ja max vuosiluku?

Onko muita käyätännön asioita tai mitä isoja remontteja tai tulevia olisi hyvä huomioida joita yleensä tulee eteen X-määrällä kilometrejä sekä kuinka monen vuoden välein?
Että osaisi kysyä myös oikeita kysymyksiä tarpeen tullen jos onkin useita eri vaihtoehtoja joista valita. Sen takia siis jos joihinkin vaihtoehtoisin olisi jo jotain tehty/ei tehty.

Nimenomaan ei kannata mitään absoluuttisia vuosimalli- ja kilometrikriteereitä, koska eri automerkkien/mallien laadussa on hyvin suuria laatueroja. Tai siis vuosilukuja pitää tuijottaa vain sillä tavalla, että tunnetusti tyyppivikaisia vuosimalleja tietyistä automalleista ei kannata ostaa, mutta ei sillai että "uudempi aina parempi".

Laadukkaan automallin 15v vanha 250000 ajettu yksilö on paljon ongelmattomampi kuin huonolaatuisen automallin 10v vanha ja 150000km ajettu yksilö.

Painottamalla valinnassa ikää ja kilometrejä liikaa vaan jättää ne laadukkaat autot (joiden hinta samalla kilometrimäärällä ja iällä on kalliimpi) pois ja hankkii sen huonolaatuisen vähänajetun/uuden.


alle 5000 eurolla saa esim. jonkun 2005-2007-vuosimallin ~200 000 km ajetun corollan. Ohjauksessa on huono tuntuma mutta luotettavuudessa ja ajamisen/auton omistamisen halpuudessa (huollon/korjauksen tarve todella pientä, katsastuksessa hyvin harvoin tulee hylsyjä jne) erinomaisia.

(joskus n. 2000-2004 oli corolloissakin vähän tyyppivikoja kun tuli uuden sukupolven koneet ja vaihdelaatikot ja 2002 myös uusi alusta, sen takia corollasta mielellään vähintään n. 2005 vuosimalli, siihen mennessä ne ongelmat oli jo viimeistään korjattu (tai sitten selvästi pienemmällä budjetilla 90-luvun malli, joka oli sekä vanhalla äärimmäisen luotettavalla koneella että vanhalla alustalla, mutta ne alkaa olemaan ruostuneet jo puhki)).
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Toisaalta myös kysyntää on koronan takia vähemmän, jonka pitäisi laskea hintoja. Mutta ei siltä näytä kyllä.
Uusien myynti hyytynyt, joten eiköhän se perustarve ole sitten siirtynyt käytettyihin. Ja voihan sitä pyyntiä pitää reiluna verrokkien tasolla vaikka ”halvalla” myisikin. Eihän me nyt tässä toteutuneista hinnoidts tiedetä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 842
Viestejä
4 751 479
Jäsenet
77 394
Uusin jäsen
Korrelioosi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom