Mikä auto minulle?

Autokuume kovasti iskenyt. Pitäisi ensimmäinen tämän vuosituhannen auto hankkia, budjettina noin 8-13k€.
Lisätietoja:
- Farkku hakusessa
- Kilometrejä vuositasolla noin 10-15k. Pitkälti kaupunkiajoa ja 5-10 pidempää reissua vuodessa.
- Bensa lienee fiksuin näillä kilometreillä ja ajoilla. Mielummin automaatti, mutta manuaalikin menettelee.
- Suht halpa pitäis ainakin oletusarvoisesti olla ylläpitää
- Mielellään mahd. uutta vuosikertaa ja maltillisilla kilometreillä.
- Olisi kiva jos muutaman vuoden päästä autosta myös voisi saada vielä jotain takaisin myyntitilanteessa

Mistähän tässä kannattaa lähteä liikkeelle? VAGilaisia (Skoda/VW) löytyy toki mielenkiintoisia vaihtoehtoja, mutta päähän on iskostunut puheet näiden kestävyysongelmista. Onkohan nämä pelot vielä aiheellisia näissä esim. 2014-> malleissa?
 
Autokuume kovasti iskenyt. Pitäisi ensimmäinen tämän vuosituhannen auto hankkia, budjettina noin 8-13k€.
Lisätietoja:
- Farkku hakusessa
- Kilometrejä vuositasolla noin 10-15k. Pitkälti kaupunkiajoa ja 5-10 pidempää reissua vuodessa.
- Bensa lienee fiksuin näillä kilometreillä ja ajoilla. Mielummin automaatti, mutta manuaalikin menettelee.
- Suht halpa pitäis ainakin oletusarvoisesti olla ylläpitää
- Mielellään mahd. uutta vuosikertaa ja maltillisilla kilometreillä.
- Olisi kiva jos muutaman vuoden päästä autosta myös voisi saada vielä jotain takaisin myyntitilanteessa

Mistähän tässä kannattaa lähteä liikkeelle? VAGilaisia (Skoda/VW) löytyy toki mielenkiintoisia vaihtoehtoja, mutta päähän on iskostunut puheet näiden kestävyysongelmista. Onkohan nämä pelot vielä aiheellisia näissä esim. 2014-> malleissa?
Mun edellinen auto oli 2014 farkku-golf diisselillä ja dsg-automaatilla, kokemus pätee yhtä lailla. Se hankittiin noin 170tkm ajettuna ja olikohan hintaa noin 15 tuhatta. Ajoin sillä kolme vuotta ja jonkun 80 tkm. Kyllähän nuo erilaiset viat jännitti perseessä koko ajan vaikka suhteellisen uusi ja jo jonkin verran kilometrejä mittarissa. Toivottavasti sulla on tilillä aina se kuuluisa touhutonni yllättäviin remontteihin. Itselläni touhutonneja kului:

- hihnanvaihdon yhteydessä löytyi että vaihteiston stefassa oli jokin vähän isompi öljyvuoto. moottoritilasta piti purkaa melkoisesti osia ja kammeta apurunkoa että väliin mahtui vaihtamaan. sieltä löytyi myös jonkun aikaisemman omistajan tekemä epävirallinen helicoil-purkkafiksi joka laitettiin takaisin paikoilleen. toinen vaihtoehto olisi merkkihuollon mielestä ollut, että koko vaihteisto uusitaan. no onneksi rahaa paloi vaan reilu puolitoista tonnia.
- webasto kadotti liekkiä ja meni lopulta vikatilaan. merkkihuolto yritti yksitellen uusia osia ja lopulta oli vaihdettu kaikki sisukset piirikortteja myöden. touhuun kului tasan tonni.
- suutin alkoi temppuilemaan kylmällä ilmalla ja säätöarvot huitelivat laidasta laitaan, olisi pitänyt uusia. aluksi epäiltiin että olisiko vauhtipyörä voinut aiheuttaa epätasaista käyntiä ja sehän asuu vaihdelaatikon sisällä ja samalla olisi pitänyt vaihtaa myös kytkinpakka koska uutta ja kulunutta osaa ei voida sovittaa yhteen jne. tässä vaiheessa laitoin auton sisään vaihdokkina koska en aikonut pitää sitä enää niin kauan, että olisin voinut perustella uuden 500+ euron remontin ja täysi jarruremonttikin olisi ollut pian edessä. siitä sai vaihdossa sen verran että riitti vielä seuraavan auton käsirahaankin, joten sen arvo putosi mielestäni hyvinkin vähän.
- rengas puhkesi moottoritiellä ja rengassarjan uusimiseeen meni useampi satanen. oli sen verran vähän pintaa että ei ollut järkevää ostaa vaan yhtä uutta rengasta.
- kylmällä tai kostealla ilmalla kävi muutaman kerran niin, että mankka ei lähtenyt ollenkaan päälle. en tehnyt mitään koska siinä ei muuten ollut mitään ongelmaa 99.5% ajasta.

Ei siis mitään isompia, tielle jättäviä yllätyksiä, olisi voinut sattua periaatteessa mille vaan merkille. Todella kiva ja näppärä käyttää, tykkäsin tuntumasta ja ajettavuudesta hirveän paljon. Hyvä perusauto missä mikään ei ärsytä, hyppäät vaan rattiin ja kaikki toimii. On tullut ajettua myös yksi 100tkm pätkä bensa-Skodalla ja siinä ei koskaan ollut mitään muuta kuin perushuoltoa ja kuluvia osia, okei sisälämppärin puhallin piti vaihtaa mutta siinä se. Väittäisin kokemuksen perusteella luotettavammaksi kuin Volkswagen. Skodan saa varmasti myytyä eteenpäin nopeasti ja siksi myös sekin pitänee arvonsa hyvin.
 
Autokuumetta olisi taas ja rahaakin. Tällä hetkellä on MB Clk avo, haluaisin tilalle jotain muuta. Bensakone, taka tai neliveto, riittävästi voimaa eli varmaan ainakin 250hv, budjetti 10-15k tai ehkä vähän lisääkin. Mersu pitää tietty myydä pois. Talviajoa kaipaisin myös, nyt mese on kesäautona. Ei kiinnosta mitkään järkiautot, ajan maksimissaankin 10k vuodessa. Hyvä huollettavuus ja kohtalaisen toimiva tekniikka olis iso plussa, että ei mene tonnitolkulla rahaa koko ajan huoltoihin. Ulkomailta voin tilata osia. Paras auto mitä on minulla ollut oli Lexus LS400 ja joko samantyyppinen sedan tai ehkä kovakattoinen avo vois olla hakusessa.

Kiinnostaa kauniit äänet kun auton pistää käyntiin, voimaa ja vääntöä, kaunis ulkomuoto (tämähän on makuasia), takaveto tai neliveto. Iso plussa jos on hyvät penkit, se on mulle ollut ongelma. CLK, S-type Jaguar, Opel Ampera, Pösö 307 cc yms kaikissa painaa penkki. SLK Mersussa taas ei painanut, kun kaverin autoa ajoin. Lexuksessa oli myös hyvä penkki, sellainen lihavalle amerikkaiselle tehty. Monessa nykyautossa on sellainen selkänojaa kohti kapeneva penkki, joka ei toimi mulle ollenkaan vaan se painaa koko ajan ajossa.

Puoliharraste siis, jolla voisin ajella talvella olisi hakusessa. Saa ehdoittaa vapaasti muitakin. Jos avon kuitekin ostaisin, niin sitten varmaan uusikoppainen MB SLK vm 2005 noin ja 3.5 v6 kone, mutta en tiedä onko siinäkään hyvät penkit. Ford Mustang 2005 eteenpäin on myös (yksi) unelma-auto, mutta lussu v6 ei innosta.

Myöskään neloskone ei oikein innosta, vitonen turbolla vois toimia tai sitten kutonen tai kasi.

Esimerkkejä mitä olen katsonnut, keväällä kun lumet sulaa olisi tarkoitus myydä mese ja ostaa jotain muuta. ESP ja vakkari pitää olla.

https://www.nettiauto.com/chrysler/300c/11782367
+ Voima
+ Ulkonäkö varauksin
- Amerikan pirkkamersu varsinkin sisältä
- Ei lukkoa taka-akselilla

https://www.nettiauto.com/jaguar/xj8/11443851
+ Voima
+ 4.2 kone, ei pitäs olla ketjuongelmia
+ Ulkonäkö
+ Ruostesuojaus, alumiinikori
- Hinta, onko jo liian herrasmiesajokki vai haittaako se edes

https://www.nettiauto.com/lexus/ls/11882760
+ Voima
+ Tuttu ja turvallinen Lexus
- Ei taida olla lukkoa tässäkään, LS400 oli talvella aivan onneton
- Ehkä liikaa jo ajettu
- Näyttää liikaa Mersulta ja ilmajousitus arveluttaa myös

https://www.nettiauto.com/cadillac/sts/11684570
https://www.nettiauto.com/cadillac/sts/10523171
+ Ihan komea auto, työkaverin suosikki tästä listasta. 300c oli viimeisin.
+ Hyvä äänentoisto (olettaisin) ja lukko taka-akselilla
- Voiman puute
Tästä olis tuo neliveto 4.6 Northstarilla, onkohan jo ongelmat korjattu koneen osalta? Budjetti on kyllä myös maksimissa tämän auton suhteen.

+ kaunis auto, neliveto, kohtuullinen hinta
- Voima varauksin, manuaali varmaan auttaa
- Ketjuvikoja koneessa ja on kallis rempata, varmaan 2k?

https://www.nettiauto.com/ford/mustang/11803471
+ kaunis katsella, kunnon moottori ja suorituskyky
- jenkkituonti, joten voi olla ihan mitä vaan, vaikka lunastettu.

https://www.nettiauto.com/cadillac/cts/11403513
+ erittäin kaunis ja upea väri ja olemus
- hinta

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/11264545
+ kaunis, kovakattoinen avo
- hinta, ylläpitokulut?

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/slk/11680462
+ voima, kaunis katsella
- hinta, mahdollisesti penkit ongelmana tässäkin

Sitten olis isolla kysymysmerkillä varustettuna:
https://www.nettiauto.com/audi/tt/11853895
https://www.nettiauto.com/subaru/impreza/11620342
https://www.nettiauto.com/subaru/legacy/11789672

Kaikki nämä on esimerkkejä vaan nettiautosta. Vähän ajettu olisi plussaa myös.

Heitetään listan perusteella musta hevonen tähän:

 
Heitetään listan perusteella musta hevonen tähän:

Hinta on periaattessa ihan OK, mutta noi speksit... Miten tuon kokoinen auto ja 241hv johtaa yli 7 sekunnin nollasta sataseen aikoihin? Joku vanha 5-6v automaatti?
(Suora verrokkihan tuolle on joku WRX Subaru, toki manuaalilla, mutta heittämällä ~2 sekuntia nopeampi sataseen...)

Kulutuskaan ei ole kokoon nähden mitenkään mairitteleva, IL:n koeajossa kulutus oli sekalaisessa ajossa 12,5 litraa. Maantiellekin luvattu on yli 8....
 
Hinta on periaattessa ihan OK, mutta noi speksit... Miten tuon kokoinen auto ja 241hv johtaa yli 7 sekunnin nollasta sataseen aikoihin? Joku vanha 5-6v automaatti?
(Suora verrokkihan tuolle on joku WRX Subaru, toki manuaalilla, mutta heittämällä ~2 sekuntia nopeampi sataseen...)

Kulutuskaan ei ole kokoon nähden mitenkään mairitteleva, IL:n koeajossa kulutus oli sekalaisessa ajossa 12,5 litraa. Maantiellekin luvattu on yli 8....
Eikös tuo ole tyypillistä japanilaisille automaattivaihteisille autoille.
 
Eikös tuo ole tyypillistä japanilaisille automaattivaihteisille autoille.
Jep, aika yleistä on. Joko siellä on "kuminauha" tai sitten joku mehulinko joka on 2 generaatiota perässä ZF:n, tms uusimpia vaihteistoja. Mikä sinänsä outoa koska kuvittelisi että sielläkin Aisin-Warneria käytettäisiin enemmän ja uudempia noissa sporttisemmissa autoissa.
 
Juu, jos saisi manuaali olla jossain autossa, niin tuollaisessa rallitykissä nyt ainakin. Varmaankin yksi ehdokas tällä hetkellä on MB CLS, jonka jotenkin olin vähän unohtanut kunnes mersufoorumilla suositeltiin. Siinä olisi M113 kone, V8 mallina joka on samaa konemallia mikä on nykyisessäkin CLK:ssa käytössä, toki minulla on V6 mutta se on oikeasti hyvä moottori. Siinä autossa olisi monta asiaa kohdallaan, hinta, ulkonäkö ja voima. Se on tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona, mutta varmaan otan muutaman muunkin mukaan listalle. 300c:n kanssa on vähän niin ja näin, tippuuko se pois. Suhteellisen samaan rahaan saisi esim STS 4.6 Northstar koneella ja vuodesta 2005 eteenpäin on ne viatkin korjattuna.

Suorituskyky on varmaankin parasta lukita sinne 0-100km/h, niin että se alkaa ainakin kutosella, niin voi pudotella silläkin perusteella pois autoja. CLS menee ilmeisesti 6.1 sataseen, joka alkaa olla aika lailla sitä, mitä haluaisinkin. Toki tuo nyt ei ole mikään paras mittari, mutta kyllä se jotain autosta kertoo.
 
Jep, aika yleistä on. Joko siellä on "kuminauha" tai sitten joku mehulinko joka on 2 generaatiota perässä ZF:n, tms uusimpia vaihteistoja. Mikä sinänsä outoa koska kuvittelisi että sielläkin Aisin-Warneria käytettäisiin enemmän ja uudempia noissa sporttisemmissa autoissa.

Tossa on SST, eli tuplakytkin käsittääkseni
 
Juu, jos saisi manuaali olla jossain autossa, niin tuollaisessa rallitykissä nyt ainakin. Varmaankin yksi ehdokas tällä hetkellä on MB CLS, jonka jotenkin olin vähän unohtanut kunnes mersufoorumilla suositeltiin. Siinä olisi M113 kone, V8 mallina joka on samaa konemallia mikä on nykyisessäkin CLK:ssa käytössä, toki minulla on V6 mutta se on oikeasti hyvä moottori. Siinä autossa olisi monta asiaa kohdallaan, hinta, ulkonäkö ja voima. Se on tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona, mutta varmaan otan muutaman muunkin mukaan listalle. 300c:n kanssa on vähän niin ja näin, tippuuko se pois. Suhteellisen samaan rahaan saisi esim STS 4.6 Northstar koneella ja vuodesta 2005 eteenpäin on ne viatkin korjattuna.

Suorituskyky on varmaankin parasta lukita sinne 0-100km/h, niin että se alkaa ainakin kutosella, niin voi pudotella silläkin perusteella pois autoja. CLS menee ilmeisesti 6.1 sataseen, joka alkaa olla aika lailla sitä, mitä haluaisinkin. Toki tuo nyt ei ole mikään paras mittari, mutta kyllä se jotain autosta kertoo.

300c:stä aikanaan eräs automyyjä totesi että melkoinen amerikan lada. Sisusta sitä kaikista halvinta kovaa ämpärimuovia täynnä ja hieman merkkihuollon juttuja kuullut niin ei todellakaan ole mikään vähävikaisin peli.
Joskus bensa v6 mallilla jouduin pätkän ajamaan ja ei kyllä tippaakaan herättänyt omistushaluja :beye:
 
W219 CLS on hyvä auto, aikoinaan ajoin jonkin verran erään taksarin silloin uudella 320 CDI:llä ja pari vuotta sitten pääsin testaamaan muutaman kerran työkaverin japanista uittamaa mint kuntoista 2007 CLS 55 AMG:tä.

Lancer Ralliart on yllättävän hauska auto, puutteet ovat lähinnä japanilaisessa kovamuovisisutassa ja kohtuullisen kovassa kulutuksessa, muuten tuota on hauska viedä lumisilla teillä.
Kaverini lunasti tuollaisen aikoinaan Veholta lähes uloskantohintaan, kun oli tullut juuri sisään ja kaveri antoi vaihdossa kulimallin W204:sen C-sarjalaisen.
Jaksoi pitää autoa sen vuoden, ennen kuin kyllästyi kulutukseen ja möi pois.

300C ei itseäni sytyttänyt dieselinä eikä 3,5 litraisena V6:sena.
 
Minusta taas nitinät ja natinat vähentyneet huomattavasti ford-kauden räpellyksiin verrattuna.

Taksissa on ollut paljon S/V90 ja ovat kyllä kehuneet mitä olen ehtinyt kysellä. Itsellä toinen kiina-V60 menossa nyt.

Ihan hyviä nää sinänsä on, tosin ovien lukot prakaa edelleen talvisin jos sinne pääsee sopivasti vettä ennen pakkasia. En tiedä miksei tule parempaa lukkomallia.

Ei nämä mitään mersuja ole mutta eipä ole sen hintaisiakaan. Halvalla saa paljon kätevää varustetta, ajomukavuus hyvä, melutaso siedettävä, laaduntuntu riittävä. Mulla oli viime vaihdossa kaikki uudet saksalaiset pöydällä ja pysyin kuitenkin Volvossa, kun ei perse kestänyt niitä varusteluetteloita.

Jos nyt kuitenkin käytettyä V90 on ostamassa niin osta suosiolla Biliasta tai muualta Selekt-auto, niin saa kaupan päälle ihan oikeasti toimivan takuun. Voin sanoa että ihan sama mitä sulla leviää niin Kamuxin kanssa saat tehdä myyjälle pari laitonta uhkausta ennenkuin alkaa tapahtua.

Olikohan vielä peräti voimassa se 30 kk takuu Biliassa. Edit: ei olekkaan enää. Mutta esim tällainen salpasta, 12 kk / 30 tkm selekt-takuu: Volvo V90 D3 BUSINESS AUT - Autosalpa Kotka ja varmaan koronkin saat paljon alemmas mitä Kamuxilla.
Samaa mieltä näistä. Ehdottomasti Selekt, noita saa käytännössä n. samaan hintaan kuin Kamuxin ym. perävalotakuulla olevia ja kun sopivaa yksilöä katsoo niin ei häviä varusteissa eikä missään muussakaan. Jälleenmyyjiltä saattaa saada lisärahalla vielä jatkotakuutakin riippuen vähän myyjän käytännöistä.

Minusta näissä uusissakin Volvoissa on säilynyt aika hyvin entinen vahvuus eli yleinen toimivuus. Outoja häiriöitä ja kummallisuuksia ei tule (paitsi ne lukot jotka joillakin oikuttelee) vaan homma toimii pääasiassa niin kuin pitääkin, isoja ja kalliita tyyppivikoja ei ole näistäkään tainnut löytyä, automaatti-ilmastoinnin säätöihin ei tarvii ikinä koskea sen jälkeen kun mieleisen lämpötilan on säätänyt ja auton toiminnot helppo muutenkin omaksua ja niitä käyttää. Kosketusnäyttöratkaisu simppeli. Ja sellainenkin plussa että kaistavahdin voi pitää ihan hyvin päällä, harvinaisen vähän häiritsevä toteutus. Jopa autopilotilla voi ajella kesäkelissä ihan sujuvasti.

Jos ajelee semmoisissa paikoissa joissa on talvi sellaisena kuin mitä se ennen (ja tänä vuonna) miellettiin niin nelivetoa katselisin. Nykyinen Haldex 5 gen. on hyvä.
 
Edullista bensafarkkua (maks. ~ 8k€) olen katsastellut. Kriteereinä hinnan lisäksi kohtuukilometrit, manuaaliloota ja alle 2l kone.

Onko mitään ehdottoman pahaa sanottavaa mk2 ford focucsesta? Niitä näyttäisi olevan hyvin tarjolla. Osasta nokkaremppakin tehtynä.
 
Missäpäin, laittakaa nyt sijaintinne julki näihin kysymyksiin.
 
Suomi on kyllä niin pieni maa että jos rajojen sisältäkin nyt löytyy niin ei voi välimatka kyllä olla kovin suuri.
 
Niin no, epäilen ettei kukaan lähde katsomaan alta kympin vehkeitä +300km päästä, puhumattakaan että tarjoaa stadilaiselle vähän ajettua Nissania Sodankylästä. :hmm:
 
En missään nimessä odottanut että kukaan linkkejä laittaisi, lähinnä mitä merkkiä ja mallia tuohon rahaan kannattaisi katsoa :)
 
Kaikki tuolla budjetilla/iällä on jo yksilöitä, ei voi sanoa, että "kaikki vm xx Mazdat on hyviä." Koska se ylläpito siihen asti ratkaisee sen, millainen tuote on nyt hankinnassa.
 
Niin no, epäilen ettei kukaan lähde katsomaan alta kympin vehkeitä +300km päästä, puhumattakaan että tarjoaa stadilaiselle vähän ajettua Nissania Sodankylästä. :hmm:
Kyllä mä olen noita muutaman tonnin rutkuja käynyt kattomassa +700km yhteen suuntaan matkojen päähän. Toki siinä Siperia opettaa ettei ole autokauppoihinkaan luottamista.
 
Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, "perus"autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ominaisuuksien ja hinnan puolesta en näkisi Focusta minään ongelmana.
 
Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, perus autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ihan asiallinen perusautohan Focus on...

Isäni osti aikoinaan uuden Focuksen ja ehti olla sen 7v kun vaihtoi sen pois... Sanoi että ei enää ikinä koske Fordeihin :D Tiedä sitten kävikö paska tuuri vai mitä, mutta jokin melkein 5000€ remontti siihen tuli.

Itsehän en koske muihin kuin korealaisiin ja japanilaisiin autoihin :rofl:
1611581530664.png
 
Noissa taitaa olla järjestäen vielä 5 vuoden takuukin, parhaimmissa 150 tkm asti. Joka tapauksessa iso kasa takuullisia hyvin reilusti alle 100 tkm ajettuja läjäpäin myynnissä. Ulkoisesti ja speksien puolesta ei pitäisi olla vikaa, automaatin kulutus ehkä vähän isohko. Mut joka tapauksessa hämmentävä määrä niitä on tarjolla. Missä vika, joka ajaa pistämään vaihtoon 1-2 vuoden omistuksen jälkeen?
 
300c:stä aikanaan eräs automyyjä totesi että melkoinen amerikan lada. Sisusta sitä kaikista halvinta kovaa ämpärimuovia täynnä ja hieman merkkihuollon juttuja kuullut niin ei todellakaan ole mikään vähävikaisin peli.
Joskus bensa v6 mallilla jouduin pätkän ajamaan ja ei kyllä tippaakaan herättänyt omistushaluja :beye:
Mulla oli tällainen amerikan road tripillä vuokra-autona. Tarkemmin Chrysler 300S V8. Hieno kokemus, ei todellakaan laaduttoman tuntuinen missään mielessä. Kilsoja kertyi n. 2000.

Nämä taitaa olla kiven alla Suomessa, mutta kelpais...

 
Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, "perus"autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ominaisuuksien ja hinnan puolesta en näkisi Focusta minään ongelmana.
257kpl ajamattomia. Se jo vähän hämää?
 
Ok, tuo jo puolittaa määrän. Mutta taitaa olla Ford-myyjillä pienoinen ongelma, jos noin paljon ajamattomia Suomeen rekisteröityjä on kaupan. Vai listaako nuo idiootit maahantuojan listauksen moneen kertaan omalla kate-% varustetulla hinnalla :D

e: On noita kyllä siltikin paljon. Tai sitten olen pihalla siitä miten suosittu auto Focus oikeasti on.
 
e: On noita kyllä siltikin paljon. Tai sitten olen pihalla siitä miten suosittu auto Focus oikeasti on.
Oli se ainakin syksyyn saakka viime vuoden viidenneksi suosituin automalli. Loppuvuodesta ei ole tainnut vielä tullut tilastoja.
 
Oli se ainakin syksyyn saakka viime vuoden viidenneksi suosituin automalli. Loppuvuodesta ei ole tainnut vielä tullut tilastoja.
No tämä kyllä selittääkin homman. Jos seitsemässä kuukaudessa rekisteröidään reilu 1500 uutta autoa, niin tuleehan niitä sitten vaihtoonkin paljon. Ja tuo ajamattomien myynnissä oleva määrä ei loppujen lopuksi ole kuin parin kuukauden saldo. Näköjään tullut tilastoharhaa itselle, kun pääosin vähemmän suosittuja malleja/merkkejä olen katsellut vuosien saatossa.
 
Vaimon sisko kyseli vinkkejä spekseillä:
- 10-12k€
- 2012 tai uudempi
- ei hirveästi kilsoja eli kai joku 100tkm maks?
- bensa
- automaatti (ehdoton)
- tilaa ei sinänsä tarvita mutta koira pitäisi saada ängettyä johonkin eli varmaan hatchback tai farkku

Ei ole oikein mitään ajatusta. Toi automaatti vaatimus tekee tuosta vaikean.
 
Ei ole oikein mitään ajatusta. Toi automaatti vaatimus tekee tuosta vaikean.

Eikö tuohon nyt mene sama kuin edelliselle arpojallekin. Hybridi-Auris. Tosin saattaa olla hankala saada noin vähiä kilometrejä ihan mahtumaan hintahaarukkaan.
 
Vaimon sisko kyseli vinkkejä spekseillä:
- 10-12k€
- 2012 tai uudempi
- ei hirveästi kilsoja eli kai joku 100tkm maks?
- bensa
- automaatti (ehdoton)
- tilaa ei sinänsä tarvita mutta koira pitäisi saada ängettyä johonkin eli varmaan hatchback tai farkku

Ei ole oikein mitään ajatusta. Toi automaatti vaatimus tekee tuosta vaikean.
Tuosta vaan valitsemaan sopivaa. Noilla ehdoilla vähän enemmän ajettuja tosiaan löytyy tai vuoden vanhempia.

 
Rellun Meganea 1,4T.
Valikoimaa riittää.
Ja jos pienempi käy, Clio ST.
 
Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, "perus"autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ominaisuuksien ja hinnan puolesta en näkisi Focusta minään ongelmana.
Halvimmat uuden kopan Focukset näköjään 2018 ja 100hv. 125hv olisi edes vähän pirteämpi.
2 vuotta vanhat alkaen 17 990€. Josta löytyy ratin ja tuulilasin lämmitys. Autokeskuksella on monta autoa myynnissä.

Huonommilla varusteilla 2019 farkku automaatti 18 850€. Melko sopiva hinta jo.

Uuden hinta olisi 26 600€.
 
Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, "perus"autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ominaisuuksien ja hinnan puolesta en näkisi Focusta minään ongelmana.
Miksi autossa pitää olla tuulilasinlämmitin. Eihän lasia palele...
Mielestäni enemmin kannattaa ostaa auto, jonka lasi pysyy sulana ilman kyseistä varustetta. Sinä päivänä kun lämmitin hajoaa, niin lasi ei enää pysykkään sulana ja uusi lasi maksaa maltaita.
 
Miksi autossa pitää olla tuulilasinlämmitin. Eihän lasia palele...
Mielestäni enemmin kannattaa ostaa auto, jonka lasi pysyy sulana ilman kyseistä varustetta. Sinä päivänä kun lämmitin hajoaa, niin lasi ei enää pysykkään sulana ja uusi lasi maksaa maltaita.

Ei se ole vaihtoehtoinen varuste sulanapysymiselle. Se on mukavuusvaruste. Lämmitin päälle ja lasi on minuutissa sula ilman raapimista. Tai jos lasi on huurtunut tai alkaa huurtumaan, niin lasinlämmityksellä se kirkastuu jopa sekunneissa vs minuuttien aikana hiljalleen puhalluksella.
 
Ei se ole vaihtoehtoinen varuste sulanapysymiselle. Se on mukavuusvaruste. Lämmitin päälle ja lasi on minuutissa sula ilman raapimista. Tai jos lasi on huurtunut tai alkaa huurtumaan, niin lasinlämmityksellä se kirkastuu jopa sekunneissa vs minuuttien aikana hiljalleen puhalluksella.
Lisäksi mukana on myös ratin lämmitin. Sekin on ihan hyvä varuste.
 
Ei se ole vaihtoehtoinen varuste sulanapysymiselle. Se on mukavuusvaruste. Lämmitin päälle ja lasi on minuutissa sula ilman raapimista. Tai jos lasi on huurtunut tai alkaa huurtumaan, niin lasinlämmityksellä se kirkastuu jopa sekunneissa vs minuuttien aikana hiljalleen puhalluksella.
Sivulasit kun krapaa jäästä vapaaksi niin tällä välin etulasi on puhdas huurteesta kun laittaa huurteenpoiston päälle, näin ainakin kaikissa omistamissani kipoissa on ollut.
Lumen poistoon tuo lämmitin ei varmaan auta. Aikoinaanhan tuo lämmintin tuli Fordien laseihin juuri sen takia, että lasi ei pysynyt normaaleilla talvikekeillä auki ajon aikana (tämä siis Esson baarin juttuja).
 
Ei se ole vaihtoehtoinen varuste sulanapysymiselle. Se on mukavuusvaruste. Lämmitin päälle ja lasi on minuutissa sula ilman raapimista. Tai jos lasi on huurtunut tai alkaa huurtumaan, niin lasinlämmityksellä se kirkastuu jopa sekunneissa vs minuuttien aikana hiljalleen puhalluksella.
Lasinlämmitin on kiva lisävaruste, jos ei välitä niistä langoista lasin sisällä. Henkilökohtaisesti ne tuppaavat häiritsemään enemmän kuin tuovat talvisin mukavuutta. Nykyisessä autossa ei sähkölämmitteistä lasia ole, enkä ole moista kaivannutkaan, mutta kokemusta sellaisesta silti on.

Sivulasit kun krapaa jäästä vapaaksi niin tällä välin etulasi on puhdas huurteesta kun laittaa huurteenpoiston päälle, näin ainakin kaikissa omistamissani kipoissa on ollut.
Lumen poistoon tuo lämmitin ei varmaan auta. Aikoinaanhan tuo lämmintin tuli Fordien laseihin juuri sen takia, että lasi ei pysynyt normaaleilla talvikekeillä auki ajon aikana (tämä siis Esson baarin juttuja).
Aktiivisella perheellisellä auto on täynnä lumisia ja märkiä ties minkä lajin varusteita, joten lasit huurtuvat helposti vähän paremmissakin autoissa. Puhaltimella tilanne toki korjaantuu, mutta lasinlämmittimen kanssa puhallinta ei ole pakko pitää täysillä. Ei se ihan tarpeeton mukavuusvaruste ole, mutta tosiaan tuo aiemmin mainittu lievä näköhaitta on syytä huomioida.
 
Lasinlämmitin on kiva lisävaruste, jos ei välitä niistä langoista lasin sisällä. Henkilökohtaisesti ne tuppaavat häiritsemään enemmän kuin tuovat talvisin mukavuutta. Nykyisessä autossa ei sähkölämmitteistä lasia ole, enkä ole moista kaivannutkaan, mutta kokemusta sellaisesta silti on.


Aktiivisella perheellisellä auto on täynnä lumisia ja märkiä ties minkä lajin varusteita, joten lasit huurtuvat helposti vähän paremmissakin autoissa. Puhaltimella tilanne toki korjaantuu, mutta lasinlämmittimen kanssa puhallinta ei ole pakko pitää täysillä. Ei se ihan tarpeeton mukavuusvaruste ole, mutta tosiaan tuo aiemmin mainittu lievä näköhaitta on syytä huomioida.

Mä kattomassa jotain puolen millin lankoja ja häriintymässä niistä :facepalm:

Puhallinta on ihan turha huudattaa jos sieltä ei tule lämmintä ja kuivaa ilmaa. Lasilämmityksellä lasi aukeaa heti vaikka kylmä auto muuten.
 
Mä kattomassa jotain puolen millin lankoja ja häriintymässä niistä :facepalm:

Puhallinta on ihan turha huudattaa jos sieltä ei tule lämmintä ja kuivaa ilmaa. Lasilämmityksellä lasi aukeaa heti vaikka kylmä auto muuten.
Jos niitä puolen millin lankoja on päällekäin 600 kappaletta, niin kyllähän ne näkyvät sopivalla kelillä ihan erikseen katsomattakin. Mutta toki kaikki muut ovat taas väärässä, jos sinulla itselläsi on sellainen.
 
Tuulilasin lämmityslankoja ei erota päivällä mutta hämärässä ne näkyvät pirun hyvin valoa vasten ja joitakin se häiritsee. Itse en tykkää ja oikeanlaisella autovalinnalla sekä autokatoksella se on minulle turha varuste.
 
Itse huomasin edellisen auton kanssa että sisätilanlämmitin tekee tuon lämmitettävän tuulilasin melko tarpeettomaksi. Sillä edellytyksellä tietysti että saa auton piuhan päähän.
 
Sivulasit kun krapaa jäästä vapaaksi niin tällä välin etulasi on puhdas huurteesta kun laittaa huurteenpoiston päälle, näin ainakin kaikissa omistamissani kipoissa on ollut.
Lumen poistoon tuo lämmitin ei varmaan auta. Aikoinaanhan tuo lämmintin tuli Fordien laseihin juuri sen takia, että lasi ei pysynyt normaaleilla talvikekeillä auki ajon aikana (tämä siis Esson baarin juttuja).
Ei tarvitse olla kuin yksi "teräsjää" aamu talvessa, niin tuo lämmitin on kaiken rahansa arvoinen. Mutta ainakin etelässä rannikolla kelit ovat sellaiset, että jäätä joutuu poistamaan jatkuvasti, mutta lumesta ei juuri tarvitse välittää. Tällöin vaikka miten olisi autossa sähköllä toteutettu kabiinin lämmitys jne. niin tuulilasin lisälämmitys silti helvetisti nopeampi irrottamaan jään helposti lasista pois harjattavaksi/raaputettavaksi. Todellakin on Esson baarijuttuja sun huurtumiset, en mä ainakaan tuota ominaisuutta ajossa ole käyttänyt kuin ihan satunnaisesti.

Noissa langoissakin on eroja, jossain vanhassa transitissa langat olivat paksuja, uusimmassa tuttavuudessa Miissä langat ovat hyvinkin ohuet. Ei noita Focuksen lankojakaan juuri huomannut, jos ei erityisesti ottanut asiakseen tuijotella.

tl;dr; Eiköhän jokainen osaa ihan itse arvioida häiritseekö langat ja tarvitseeko ominaisuutta. Omaan käyttöön ja olosuhteisiin tuo olisi 6/5 varuste.

e: Tuohon lasin uusimisen kustannukseen. En tiedä miten itse uusit lasisi, mutta oman vähäisen tilaston perusteella 60-80 tkm ajon jälkeen varmasti on tullut sellainen osuma lasiin, jonka perusteella omavastuun hinnalla saa lasin uusittua lasivakuutuksesta. Ja eihän tuota edes tarvitse korjata, jos nyt sattuisi menemään rikki ilman sopivaa häränsilmää. Olisi vaan epämukavuustekijä.
 
Viimeksi muokattu:
Puhallinta on ihan turha huudattaa jos sieltä ei tule lämmintä ja kuivaa ilmaa. Lasilämmityksellä lasi aukeaa heti vaikka kylmä auto muuten.
Vaikka ulkona olisi reilusti pakkasta niin puhaltimesta tuleva ilma poistaa huurretta. Tällä välin kun skrapaa ikkunoita ulkona, niin ei edes tarvitse kuunnella puhallinta.
 
Vaikka ulkona olisi reilusti pakkasta niin puhaltimesta tuleva ilma poistaa huurretta. Tällä välin kun skrapaa ikkunoita ulkona, niin ei edes tarvitse kuunnella puhallinta.
Samalla kun skrabaa sivulaseja niin lämmitys on sulattanut tuulilasin eikä tarvitse puhallinta tai skrabaa ollenkaan.

Lämmin kuiva ilma poistaa huurteen lasista 1000x nopeammin kuin kylmä ja kostea ilma.
 
Jäätävässä tihkussa ajaessa huomaa parhaiten tuon lämmitettävän lasin edut, voi nauraa paskaisesti kaikille jotka ovat pysähtyneet tienposkeen raapimaan lasia puhtaaksi.
 
Jäätävässä tihkussa ajaessa huomaa parhaiten tuon lämmitettävän lasin edut, voi nauraa paskaisesti kaikille jotka ovat pysähtyneet tienposkeen raapimaan lasia puhtaaksi.

Näinhän se on. Toisaalta itseä alkaa aivan välittömästi häiritsemään veljen Focuksessa nuo raidat. Ja jos mun pitäisi valita että vituttaa 99,99% ajasta kun ei sada jäätävää tihkua raidat vai että voin nauraa paskaisesti sen 0,01% ajasta niin kummankohan valitsisin...
 
Lämmitettävä tuulilasi voi olla myös läpinäkyvä metallikalvo.

Edellisessä autossa oli langat ja nykyisessä on kalvo. Langat oli tehokkaammat, mutta hiukan häiritsevät.
 
Samaa mieltä näistä. Ehdottomasti Selekt, noita saa käytännössä n. samaan hintaan kuin Kamuxin ym. perävalotakuulla olevia ja kun sopivaa yksilöä katsoo niin ei häviä varusteissa eikä missään muussakaan. Jälleenmyyjiltä saattaa saada lisärahalla vielä jatkotakuutakin riippuen vähän myyjän käytännöistä.

Minusta näissä uusissakin Volvoissa on säilynyt aika hyvin entinen vahvuus eli yleinen toimivuus. Outoja häiriöitä ja kummallisuuksia ei tule (paitsi ne lukot jotka joillakin oikuttelee) vaan homma toimii pääasiassa niin kuin pitääkin, isoja ja kalliita tyyppivikoja ei ole näistäkään tainnut löytyä, automaatti-ilmastoinnin säätöihin ei tarvii ikinä koskea sen jälkeen kun mieleisen lämpötilan on säätänyt ja auton toiminnot helppo muutenkin omaksua ja niitä käyttää. Kosketusnäyttöratkaisu simppeli. Ja sellainenkin plussa että kaistavahdin voi pitää ihan hyvin päällä, harvinaisen vähän häiritsevä toteutus. Jopa autopilotilla voi ajella kesäkelissä ihan sujuvasti.

Jos ajelee semmoisissa paikoissa joissa on talvi sellaisena kuin mitä se ennen (ja tänä vuonna) miellettiin niin nelivetoa katselisin. Nykyinen Haldex 5 gen. on hyvä.
Tuolla D3-versiollakin pysynee liikenteen mukana, vaikkei mikään ohjus olekaan?

edit: Loppujen lopuksi tuli D4, mutta V90:n sijasta xc60. Sisätiloiltaan miellyttävän väljä. Tavaratila ei sieltä suurimmasta päästä, mutta ajanee asiansa (505 litraa tjsp).
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 794
Viestejä
4 750 095
Jäsenet
77 388
Uusin jäsen
aKustix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom