Mikä auto minulle?

Joo vastaava mielikuva on itselläkin. Tais olla vielä kansipulttien korkkaaminen( lisäksi kannen vääntymisen), joka alumiinilohkossa tarkoittaa "puolimoottorin" uusintaa. Yhden tapauksen tiedän, missä kävi moinen ja korjauksen jälkeen auto vaihtui bensa-Avensikseen välittömästi.
On se kyllä kumma että tuollaisenkaan jälkeen ei voi edes harkita muuta kuin tojotaa. Kummallinen uskonto. Jos se kerran osoittautuikin ei-tuhoutumattomaksi aiemman uskomuksen sijaan, niin luulisi että voisi vaihtaa mihinkä tahansa muuhun, jolla ajaminen tai pelkästään autoon istuminen ei ole pelkkää kärsimystä. On ne niin spartalaisia postilaatikoita 70-luvun ohjaamoergonomialla. Josko edes ihan vaihtelun halusta.
 
On se kyllä kumma että tuollaisenkaan jälkeen ei voi edes harkita muuta kuin tojotaa. Kummallinen uskonto. Jos se kerran osoittautuikin ei-tuhoutumattomaksi aiemman uskomuksen sijaan, niin luulisi että voisi vaihtaa mihinkä tahansa muuhun, jolla ajaminen tai pelkästään autoon istuminen ei ole pelkkää kärsimystä. On ne niin spartalaisia postilaatikoita 70-luvun ohjaamoergonomialla. Josko edes ihan vaihtelun halusta.
Ko. Henkilöllä on jokainen auto ollut Toyota, eli jotain +30-vuotta. Toyota haukkasi kyllä kasan paskaa, kun alkoi virittelemään kulutuslukemia pienemmäksi D4D-koneesta. Yllättäen 1.4 d4d on tainnut olla lujin diesel-motti(pl. Old school hissujen janoiset ja matalaviritteiset miljoonakoneet). Appiukon 2s autossa Yaris Versossa taitaa olla mittarissa nykyisin 400k ja ainoa mikä on porsinut on vaihteisto ja sekin porsi, kun ajoin pitkää matkaa tiheävälityksisellä vaihteistolla kovilla kierroksilla. Onhan nuo pikkuset riisikipot paskoja ajaa, mutta se, että tuollaista rääkkiä kestää vuodesta toiseen perushuolloilla on ihan kunnioitettava suoritus. Huolettomana kauppakassina best bang for buck.

Toyotan perusmallit on helvetin tylsiä kikkareita ja ajamisen nautinto on kaukana koko merkistä, mutta bensana oikein huoleton valinta tuulipukukansalle ja 1.4 d4d-koneella.
 
Itse taasen kävin koeajamassa kolmea 1.4 d4d urban cruiseria ja jokaiseen oli puolimoottori uusittu ennen 150tkm. Kaikille yhdistävä tekijä oli se että ensin oli uusittu turbo+hiukkasloukku ja ~20tkm myöhemmin loput. Olisiko sitten turboista lähtenyt tavaraa palotiloihin tjms mikä on aiheuttanut myöhemmän moottorivaurion.

Fiksuinta taitaakin olla noista 2000 luvun ensimmäisen vuosikymmenen malleista skipata kaikki d4d mallit...oikeastaan myös 1.6 ja 1.8 vvti:tkin. 2 litraisissa ei taida öljynsyöntiongelmia kaiketi olla, vain (kuulemma) satunnaisia ilman ennakkovaroitusta katkeavia nokkaketjuja kylläkin.

Alustan osia niihin ei juurikaan tarvitse vaihdella ja sähkövikojakaan ei taida pahemmin olla ennen mk3 avensista. Siitä pisteet Toyotalle.
 
Itse taasen kävin koeajamassa kolmea 1.4 d4d urban cruiseria ja jokaiseen oli puolimoottori uusittu ennen 150tkm. Kaikille yhdistävä tekijä oli se että ensin oli uusittu turbo+hiukkasloukku ja ~20tkm myöhemmin loput. Olisiko sitten turboista lähtenyt tavaraa palotiloihin tjms mikä on aiheuttanut myöhemmän moottorivaurion.

Fiksuinta taitaakin olla noista 2000 luvun ensimmäisen vuosikymmenen malleista skipata kaikki d4d mallit...oikeastaan myös 1.6 ja 1.8 vvti:tkin. 2 litraisissa ei taida öljynsyöntiongelmia kaiketi olla, vain (kuulemma) satunnaisia ilman ennakkovaroitusta katkeavia nokkaketjuja kylläkin.

Alustan osia niihin ei juurikaan tarvitse vaihdella ja sähkövikojakaan ei taida pahemmin olla ennen mk3 avensista. Siitä pisteet Toyotalle.
Tuo aikaisemmin mainitsemani Yaris Verso tais olla vm. 2004. Työkaverilla oli/on 1.4 d4d Corolla/Auris ja aikaisemmin vielä joku muu d4d. Kaikki nämä ovat olleet kestäviä ilman ongelmia. Näitä on ollut 4-5 kpl ja uudesta asti olleet ja aikajana 2000-luvun alusta.
 
2004 muistaakseni tuli Toyotan bensakoneisiin eri öljyrenkaat. Itellä ollut pari vvti moottoria (2004&2006) lähemmäs 300tkm ajettuna eikä syöneet öljyä.
 
2004 muistaakseni tuli Toyotan bensakoneisiin eri öljyrenkaat. Itellä ollut pari vvti moottoria (2004&2006) lähemmäs 300tkm ajettuna eikä syöneet öljyä.
Ja öljyrenkaat ei yksin ollut se syy öljynsyöntiin, vaan sekin että öljyinä käytettiin halvinta kuraa ja vaihto vähän miten sattuu
 
Ja öljyrenkaat ei yksin ollut se syy öljynsyöntiin, vaan sekin että öljyinä käytettiin halvinta kuraa ja vaihto vähän miten sattuu
Ei halvin välttämättä huonoa ole, itsekin käytän noin 28€/5l öljyä. Täyssyynteettinen ja Briteissä käyttävät paikotellen samaa radallakin, Comma motorsport kelpaa ainakin itselle. Jätin kyllä listasta mineraaliöljyt pois, jos sitä oikeasti halvinta tarkoitettiin.
 
Ja öljyrenkaat ei yksin ollut se syy öljynsyöntiin, vaan sekin että öljyinä käytettiin halvinta kuraa ja vaihto vähän miten sattuu

Totta. Tuli joskus testattua jotain halvinta, olisko ollu Kingin öljyä. Sitä hävis 10tkm matkalla toista litraa. Sama moottori ei hukkaa esim Castrolia yhtään 15tkm matkalla.
 
Työmatkaa 120km suunta ja 95% siitä päätietä. Nykyinen auto 530d F10 bemari comfort penkeillä, adaptiivisella vakkarilla jne. Mikä olisi luonnollinen seuraaja tuolle kulkupelille?
 
Työmatkaa 120km suunta ja 95% siitä päätietä. Nykyinen auto 530d F10 bemari comfort penkeillä, adaptiivisella vakkarilla jne. Mikä olisi luonnollinen seuraaja tuolle kulkupelille?
No ite sanoisin että samantyylinen kuin tuo nykyinenkin. Budjetti määrää, että mikä se sitten olisi. Ja se että mitä muuta käyttöä autolla on.

Mutta joka tapauksessa iso laatuauto dieselkoneella, adaptiivisella vakkarilla ja muilla riittävillä mukavuusvarusteilla tuntuisi aika luonnolliselta. Tai jos on latausmahdollisuus kummassakin päässä niin joku lataushybridi voi tuottaa hieman säästöä. Tai miksei vaikka täyssähköinenkin, riippuu tosiaan monesta asiasta. Nykyajan dieselit tuppaavat olemaan sen verran pieniruokaisia melko mukavilla tehoillakin, että en noita lataushybridejä itse pidä mitenkään ihmeautoina jos ajot pääasiassa maantien jyräämistä.

Sen verran tulee minun ajeltua maantietä, että olen huomannut myös adaptiivisten kaukovalojen olevan aika näppärä varuste niin eipä tarvii valojen vaihteluun kiinnittää huomiota. Jos on talvisia teitä niin neliveto on yliveto, vaikkei mitenkään pakollinen tietysti olekaan.
 
Jos työpaikalla saa ladata niin käy ajamassa ID.t
G30 530d olis muuten, mutta +5v pitoaika alkaa olemaan riskialtis käytön ja vaihtoarvon osalta, ellet hybridiä kokeile.
 
Ko. Henkilöllä on jokainen auto ollut Toyota, eli jotain +30-vuotta. Toyota haukkasi kyllä kasan paskaa, kun alkoi virittelemään kulutuslukemia pienemmäksi D4D-koneesta. Yllättäen 1.4 d4d on tainnut olla lujin diesel-motti(pl. Old school hissujen janoiset ja matalaviritteiset miljoonakoneet). Appiukon 2s autossa Yaris Versossa taitaa olla mittarissa nykyisin 400k ja ainoa mikä on porsinut on vaihteisto ja sekin porsi, kun ajoin pitkää matkaa tiheävälityksisellä vaihteistolla kovilla kierroksilla. Onhan nuo pikkuset riisikipot paskoja ajaa, mutta se, että tuollaista rääkkiä kestää vuodesta toiseen perushuolloilla on ihan kunnioitettava suoritus. Huolettomana kauppakassina best bang for buck.

Toyotan perusmallit on helvetin tylsiä kikkareita ja ajamisen nautinto on kaukana koko merkistä, mutta bensana oikein huoleton valinta tuulipukukansalle ja 1.4 d4d-koneella.

Et sä sitä vaihteistoa ajamalla rikkonut. Niitä menee ilmeisesti (asiaan perehtyneeltä kuultuna) yleisesti Euroopassa valmistetuissa Corolloissa (oliko Turkki?). Eikä käy japanin/Briteissä valmistettujen lootat tilalle. Naapuri oli tollasen kanssa kusessa, kun useasta liikkeestä todettiin ettei vaihtolaatikoita ole niiden kovan kysynnän takia. Löysi sitten jonkun joka kunnosti vanhan. Varmaan 6kk se kerkes asian kanssa tuskailla, mutta tässä toki hidasti halu saada pikkupurkkiin budjettiratkaisu. Tämä siis Toyota mieheltä kuultua (pihassa sillä on Avensis ja Corolla).

Mulla on kyllä usko varissut Toyotan laatuun erityisesti dieselien osalta. Tosin nehän on osto tavaraa, eikä Toyota ole niitä kai vuosiin kehittänyt itse.
 
Pienenä tarkennuksena, Tojo käytti BMW dieseliä viimeisessä Avensiksen faceliftissä kun omat hihat tyhjeni.
Hilux ja LC kulkevat omalla koneellaan, jossa äkkiä hylättiin täysin susi 2,4 D4D ja nyt tulee uusi 2,8 D4D korvaamaan ainoastaan yhden sukupolven ikäisen "kaksnelosen."

Henkilöautopuolen diesel mallit ovat poistuneet, jäljellä on enää hyötyajoneuvot.
 
No ite sanoisin että samantyylinen kuin tuo nykyinenkin. Budjetti määrää, että mikä se sitten olisi. Ja se että mitä muuta käyttöä autolla on.

Mutta joka tapauksessa iso laatuauto dieselkoneella, adaptiivisella vakkarilla ja muilla riittävillä mukavuusvarusteilla tuntuisi aika luonnolliselta. Tai jos on latausmahdollisuus kummassakin päässä niin joku lataushybridi voi tuottaa hieman säästöä. Tai miksei vaikka täyssähköinenkin, riippuu tosiaan monesta asiasta. Nykyajan dieselit tuppaavat olemaan sen verran pieniruokaisia melko mukavilla tehoillakin, että en noita lataushybridejä itse pidä mitenkään ihmeautoina jos ajot pääasiassa maantien jyräämistä.
Jos työpaikalla saa ladata niin käy ajamassa ID.t
G30 530d olis muuten, mutta +5v pitoaika alkaa olemaan riskialtis käytön ja vaihtoarvon osalta, ellet hybridiä kokeile.
Ainakin kotona pystyn lataamaan, mutta työpaikan latauspolitiikasta en ole aivan selvillä (on siellä näkynyt pari autoa latauksessa, mutta en tiedä sitten onko luvallista).

T8 tekniikalla olevia Volvoja olen vilkuillut, mutta en tiedä mitä mahtaa hyödyt olla tuollaisessa maantieajossa.
 
Ainakin kotona pystyn lataamaan, mutta työpaikan latauspolitiikasta en ole aivan selvillä (on siellä näkynyt pari autoa latauksessa, mutta en tiedä sitten onko luvallista).

T8 tekniikalla olevia Volvoja olen vilkuillut, mutta en tiedä mitä mahtaa hyödyt olla tuollaisessa maantieajossa.

Taloudellisuusmielessä liian pitkä matka Volvon plugarille (ja lähes kaikille muillekin), vaikka olisikin lataus molemmissa päissä. Ei toki vie varmaan juuri enempää kuin nykyinen diesel (jos lataus molemmissa päissä), mutta pitää sitten jaksaa latailla. Mieluummin täyssähkö ja parhaassa tapauksessa energiakulut kokonaan firman piikkiin, mikä tosin vaatisi type2-latausaseman eli sukosta ei saa riittävästi työpäivän aikana.
 
Joo T8 Volvossa maantiekulutus on melko suuri, on tietysti tehojakin. N. 40 km pääsee sähköllä ainoastaan. Jos ostaa käytetyn, samanlainen auto dieselinä luultavasti fiksumpi n. 5 l maantiekulutuksineen ja ostohinnaltaan reilusti halvempana. Uusissa tietysti eri juttu.

Saattaisin uteliaisuudesta koeajaa Camryn, joka ei perushybridinä paljon polttoainetta vie. En tiedä yhtään, millainen on autona. Samaten Kia Optima lataushybridi saattaisi olla ihan hyvä hinnallaan.
 
Camry päivittyy sitte syksyyn mennessä, joten älä ota vanhaa mallia.
 
Työmatkaa 120km suunta ja 95% siitä päätietä. Nykyinen auto 530d F10 bemari comfort penkeillä, adaptiivisella vakkarilla jne. Mikä olisi luonnollinen seuraaja tuolle kulkupelille?
Model S LR. Model 3 voi osoittautua liian äänekkääksi jos on tottunut 5-sarjan äänieristykseen. 2021 Kolmosessa on tuplalasit, mutta ei se rehellisesti sanoen kauheasti auttanut. Muilta osin kaikki Teslat on oikein miellyttäviä ajaa.

Panamera e-hybrid. Ei sillä hybridillä kulutuksessa niin säästä, mutta ostohinnassa sitäkin enemmän.

Tai sitten ajat vaan sillä Bemsulla. Comfortit on yhtä hyvät kuin Porschen parhaat penkit.
 
Työmatkaa 120km suunta ja 95% siitä päätietä. Nykyinen auto 530d F10 bemari comfort penkeillä, adaptiivisella vakkarilla jne. Mikä olisi luonnollinen seuraaja tuolle kulkupelille?

G30 530d, F10 LCI 535d tai 7-sarjanen budjetista riippuen F01/G11. Tutussa merkissä kun pysyy on helpompi katsoa tarvittavat varusteet jne.
 
Joo T8 Volvossa maantiekulutus on melko suuri, on tietysti tehojakin. N. 40 km pääsee sähköllä ainoastaan. Jos ostaa käytetyn, samanlainen auto dieselinä luultavasti fiksumpi n. 5 l maantiekulutuksineen ja ostohinnaltaan reilusti halvempana. Uusissa tietysti eri juttu.

Saattaisin uteliaisuudesta koeajaa Camryn, joka ei perushybridinä paljon polttoainetta vie. En tiedä yhtään, millainen on autona. Samaten Kia Optima lataushybridi saattaisi olla ihan hyvä hinnallaan.

Camry on muuten tosi jees, oikein leppoisa ja jopa rentouttava... Mutta se rengasmelu, argh. Ja toki ei-niin-hyvin toteutettu etuveto. Aika herkästi keula pomppii jos risteyksessä lähtee yhtään rivakammin ratti käännettynä. Ton ku sais vaimennettuna ja takavetona niin avot.
 
Milsi pitäisi vaihtaa? Jos tykkää nykyisestä, ei kun usvaa putkeen ja yhteisiä vuosia etiäpäin.
Kaunis ajatus, mutta haluan ajaa autolla, jota ei tarvitse jatkuvasti huoltaa/korjata. Tämä on melko hyvin saavutettu kun pistää kulkineen vaihtoon samoihin aikoihin, kun mittarilukema vaihtuu kakkosella alkavaksi luvuksi.

G30 530d, F10 LCI 535d tai 7-sarjanen budjetista riippuen F01/G11. Tutussa merkissä kun pysyy on helpompi katsoa tarvittavat varusteet jne.
Bemarissa on kyllä äärettömän hyvät istuimet, joten todennäköisesti tulen koeajamaan G30 ja/tai F10 fl. Seiskasarja on jotenkin hullun tuntuinen ajatus, mutta miksei toisaalta.
 
Uskaltaako tänä päivänä ostaa vielä dieseliä?
Nykyisessä todella hyvät varusteet niin ei ihan karvalakki skodaan haluaisi vaihtaa ja mieluiten olisi uudempi kuin nykyinen.
Hintakatto n. 20k€

Ööö, miksi ei uskaltaisi? Plugari yms. ympäristöhype on ollut laskussa jo vuoden-pari ja vaikuttaa siltä että taas palataan Dieseleihin niiden käytettävyyden takia.
 
Työmatkaa 120km suunta ja 95% siitä päätietä. Nykyinen auto 530d F10 bemari comfort penkeillä, adaptiivisella vakkarilla jne. Mikä olisi luonnollinen seuraaja tuolle kulkupelille?

F01 750d?
G11 tai G12 BMW?



Joo, hieno homma. Tilasto kuvaa menneisyyttä. Totuus taitaa plugari ja sähkömiehillä vaan iskeä kasvoille pikkuhiljaa kun seuraa tätä markkinoille tulevien autojen kehitystä. Kyllä niille oma paikkansa ja käyttäjäkuntansa on, osa vielä on ihan hienoja laitteitakin muttta ei se silti kaikille oikotie onneen ole.
 
Bemareista puheenollen. Mikä on elinajanodote e60 530d automaatti, jolla menty yli 400tkm, viritetty kai tappiinsa ja saa sikaa niin paljon kun lähtee.

Ei oma ongelma, lähipiirin jonne onnistui tuollaisen jostain hankkimaan. En nyt muutakaan ketjua keksinyt kysyä mitä nuo lopulta kestää.
 
Jaa-a riippuu tietty paljon siitä mitä aiemmin on tehty. Laatikko noissa alkaa humppaamaan jossain kohtaa, muutenhan tuo on vielä "vanhan liiton" tekniikkaa ja suht kestävää. Enemmän noissa kait sähkövikoja on ollut.
Viritetty tappiinsakin on aika laaja käsite... Jos siinä on joku softa tms niin voihan se kestää vielä vuosia. Jos taas orkkis koneeseen laitettu joku HX55 Super ja vetoalue on siellä jossain +6000rpm niin tuskin kauaa kestää ellei ole kunnolla rakennettu.
 
F01 750d?
G11 tai G12 BMW?

Itseltä lopahti kiinnostus F01:een N57-moottorien runkolaakeriongelmien vuoksi. Joo, ei ole välttämättä yleinen vaiva, mutta ei kuitenkaan kiinnostanut ostaa tikettiä niihin arpajaisiin. :beye:

Koskee toki myös pienempiä bemareita. Oletettavasti kitkasyistä M57->N57 -päivityksessä runkolaakereita pienennettiin merkittävästi (halkaisija 60->55 mm, leveys 20->18,8 mm), vaikka väännöt kasvoivat. Lastutettuihin suhtautuisin erityisellä varovaisuudella.
 
Työmatkaa 120km suunta ja 95% siitä päätietä. Nykyinen auto 530d F10 bemari comfort penkeillä, adaptiivisella vakkarilla jne. Mikä olisi luonnollinen seuraaja tuolle kulkupelille?
Entisenä F11 BMW -miehenä ja nykyisenä C7-miehenä valitsisin *pärrrrr pärinää* ... Allroad A6 Audin. Ja dieselinä edelleen matka huomioon ottaen.
 
Itseltä lopahti kiinnostus F01:een N57-moottorien runkolaakeriongelmien vuoksi. Joo, ei ole välttämättä yleinen vaiva, mutta ei kuitenkaan kiinnostanut ostaa tikettiä niihin arpajaisiin. :beye:

Koskee toki myös pienempiä bemareita. Oletettavasti kitkasyistä M57->N57 -päivityksessä runkolaakereita pienennettiin merkittävästi (halkaisija 60->55 mm, leveys 20->18,8 mm), vaikka väännöt kasvoivat. Lastutettuihin suhtautuisin erityisellä varovaisuudella.

Niin no jos näitä hommia pelkää niin sittenhän ei taida jäädä jäljelle oikein muuta kun d5 volvot, ne vanhat 5cyl motit. Muuten joka vehkeessä on jotain "katastrofaalista".
 
Ja niissäkin on riskinä pyöräyttää moniurahihna paikoiltaan ja jakohihnan väliin. :joy: Noudattaa edes sitä huoltoväliä niin ei tarvitse pelätä laakereita.
 
Niin no jos näitä hommia pelkää niin sittenhän ei taida jäädä jäljelle oikein muuta kun d5 volvot, ne vanhat 5cyl motit. Muuten joka vehkeessä on jotain "katastrofaalista".
...ja itselläni taasen oli järjetön määrä ongelmia Volvon moottorin kanssa:wtf:

Huoletonta moottoria ei olekkaan:smile:
 
Harmi vaan että sen käyttämiseksi tarvitaan sitä väsynyttä akkutouhua.
 
Harmi vaan että sen käyttämiseksi tarvitaan sitä väsynyttä akkutouhua.

Mikä siinä niin väsynyttä on? Kehittyy kokoajan kovaa vauhtia aika sokea täytyy olla, jos ei sitä näe. Polttomoottorit on taasen aika tiensä päässä, ne on täynnä niin helvetin monta himmeliä, että ne ei pysy nykypäivänä kasassa kuin sen 150tkm jos sitäkään tai jatkuvasti saat olla vaihtamassa jotain vaikeasti vaihdettavaa ja kallista osaa.
 
Mikä siinä niin väsynyttä on? Kehittyy kokoajan kovaa vauhtia aika sokea täytyy olla, jos ei sitä näe. Polttomoottorit on taasen aika tiensä päässä, ne on täynnä niin helvetin monta himmeliä, että ne ei pysy nykypäivänä kasassa kuin sen 150tkm jos sitäkään tai jatkuvasti saat olla vaihtamassa jotain vaikeasti vaihdettavaa ja kallista osaa.

Kehittyy toki, siinähän se yksi downside onkin. Tällä hetkellä aktiivikäyttöön vielä huono ratkaisu ja tällä kehitystahdilla autot vanhenee parissa vuodessa.

Joo voihan sitä olla että itsekin käyttikseksi joutuu hommaamaan sähkiksen jossain kohtaa. Itselle se vaihtoehto on kyllä vähän niinkuin julkisten käyttö, viimeinen vaihtoehto jos on aivan pakko tai säästö niin huomattava että juutalaisuus alkaa nostaa päätään. Ellei nyt sitten jossain kohtaa ala saamaan 20-30k hintaluokkaan jo polttiskäyttöisen auton ominaisuuksia vastaavaa sähköautoa.

Itselle riittäisi ihan hyvin joku vaikka 530d:tä vastaava suorituskyky, mahdollisuus ajaa 1200km yhteen soittoon ihan vaan sen takia että se tuntuu ajatuksena mukavalta, vastaava laatuvaikutelma ja tehontuntu myös kovemmissa vauhdeissa (Sähkikset hyytyy +120 nopeuksissa yllättävän paljon).

En tee mitään millään 0-100 superkiihtyvyyksillä kun se on lopulta aika tylsää touhua pidemmän päälle, enkä halua maksaa 60 donaa siitä että säästän jokusen tonnin vuodessa polttoainekuluissa. Käytettävyys yms. samalle tasolle polttisten kanssa niin totta kai siinä kohtaa tuollainen on oikeasti aito ja järkevä vaihtoehto. Tällä hetkellä kuullaan vain niitä sähköuskovaisten perusteluja "ei voi olla mahdotonta odotella 20min kahvitaukoa että auto latautuu".
 
Viimeksi muokattu:
Kehittyy toki, siinähän se yksi downside onkin. Tällä hetkellä aktiivikäyttöön vielä huono ratkaisu ja tällä kehitystahdilla autot vanhenee parissa vuodessa.

Joo voihan sitä olla että itsekin käyttikseksi joutuu hommaamaan sähkiksen jossain kohtaa. Itselle se vaihtoehto on kyllä vähän niinkuin julkisten käyttö, viimeinen vaihtoehto jos on aivan pakko tai säästö niin huomattava että juutalaisuus alkaa nostaa päätään. Ellei nyt sitten jossain kohtaa ala saamaan 20-30k hintaluokkaan jo polttiskäyttöisen auton ominaisuuksia vastaavaa sähköautoa.

Itselle riittäisi ihan hyvin joku vaikka 530d:tä vastaava suorituskyky, mahdollisuus ajaa 1200km yhteen soittoon ihan vaan sen takia että se tuntuu ajatuksena mukavalta, vastaava laatuvaikutelma ja tehontuntu myös kovemmissa vauhdeissa (Sähkikset hyytyy +120 nopeuksissa yllättävän paljon).

En tee mitään millään 0-100 superkiihtyvyyksillä kun se on lopulta aika tylsää touhua pidemmän päälle, enkä halua maksaa 60 donaa siitä että säästän jokusen tonnin vuodessa polttoainekuluissa. Käytettävyys yms. samalle tasolle polttisten kanssa niin totta kai siinä kohtaa tuollainen on oikeasti aito ja järkevä vaihtoehto. Tällä hetkellä kuullaan vain niitä sähköuskovaisten perusteluja "ei voi olla mahdotonta odotella 20min kahvitaukoa että auto latautuu".
Melko epärealistiset odotukset. Itse odotan, että sähköllä päästäisiin edes 500km rangeen kelillä kuin kelillä(esim. -35pakkasella) normaalilla bensa/diesel-ajotyylillä(liikennevirrassa ajoa suurimmalla sallitulla nopeudella). Lisäksi auton hintaluokka pitää olla normaali-ihmisen tavoitettavissa.
 
No senpä takia sähköautoja en oikein pidä muun kuin teknoniilojen leluina tällä hetkellä.
 
Alkaa pian vanha avensis olemaan loppuun ajettu. Harkinnassa 18k-25ke auto. Katsellut uudempia avensiksia, mutta toisaalta houkuttelisi jokin vähän ripeämpi ja viimeistellympi esim audi A4. Alkaa olemaan itsellä vaan niin suppea keila, kun näitä on katsellut, että ulkopuolinen apu tulee tarpeeseen. Mielellään bensakone ja alle 120tkm ajettu. Mikä siinä muuten on, että näköjään honda ja toyota lopettaneet isojen farkkujen valmistuksen ja pitää hypätä suoraan katumaasturiin mikä ei niinkään houkuttele ellei se oli uusi RAV4, mutta tällä rahalla ei sitä saa.
 
N. 10v ollut ilman autoa ja nyt olisi tarkoitus hommata joku kulkupeli. Suunnittelen muuttoa kauemmaksi töistä joten auto hommattava. Budjetti noin 3-5 000e. Merkillä ei niin väliä mutta ranskalaisista jäi huono maku (edellinen auto oli citroen saxo...).
Niin kauan ollut ilman autoa että ei mitään käryä juurikaan mistään hah. Toiveina olisi luotettavuus ja toki edullisuus käytössä (korjaukset /vakuutukset /käyttökulut). Dieseliä tuskin tarve hommata kun matka jäisi alle 100km per päivä työmatkoja, yritys ainakin. Kämppää ei siis katsottuna mutta ei ihan korpeen tarkoitus mennä.
Olisiko joku Ford mondeo ihan asiallinen peli tai sen kokoinen Toyota, volkkari tms? Mazda 3 tai 6, Mitsubishi Lancer, Honda accord?
Nostaako hintoja kun alueen rajaa pirkanmaahan? Ymmärrän että miltään mahtavuutta ei omalla budjetilla, mutta toki yrittäisi välttää pahimmat sudenkuopat.

Tldr: perus käyttöauto 3-5k, luotettavuus ja kustannukset etusijalla.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle riittäisi ihan hyvin joku vaikka 530d:tä vastaava suorituskyky, mahdollisuus ajaa 1200km yhteen soittoon ihan vaan sen takia että se tuntuu ajatuksena mukavalta, vastaava laatuvaikutelma ja tehontuntu myös kovemmissa vauhdeissa (Sähkikset hyytyy +120 nopeuksissa yllättävän paljon).
Tämä ei ole mikään kannanotto käyttövoimaan, mutta siis missä päin Suomea tarvitset autoa joka ei kipuile yli 120 km/h? Vai onko toi sähköautojen hyytyminen niin voimakasta noilla nopeuksilla, ettei turvalliset ohitukset enää onnistu? Tietty asia erikseen, jos ajelet usein ulkomailla.

Ja mitä tulee siihen, että sähköauto vanhenee jo parissa vuodessa, niin ihan suoraan sanottuna en usko että vaikkapa vuoden 2018 sähköauto tuolla liikenteessä kovin vanhalta tuntuu. Ei kyllä ole omakohtaista kokemusta, joten joku voi tarvittaessa kertoa muunlaisesta kokemuksesta.
 
Ja mitä tulee siihen, että sähköauto vanhenee jo parissa vuodessa, niin ihan suoraan sanottuna en usko että vaikkapa vuoden 2018 sähköauto tuolla liikenteessä kovin vanhalta tuntuu. Ei kyllä ole omakohtaista kokemusta, joten joku voi tarvittaessa kertoa muunlaisesta kokemuksesta.
Ei varmana vanhalta tunnu, vaan se kehitys sähköautojen tekniikassa todennäköisesti ottaa suuria askelia eteenpäin parissa vuodessa?
Ainakin näin kuvittelisin. Ovat kuitenkin niin "uutta" tekniikkaa, verraten polttomoottoriautoon.
 
Tämä ei ole mikään kannanotto käyttövoimaan, mutta siis missä päin Suomea tarvitset autoa joka ei kipuile yli 120 km/h? Vai onko toi sähköautojen hyytyminen niin voimakasta noilla nopeuksilla, ettei turvalliset ohitukset enää onnistu? Tietty asia erikseen, jos ajelet usein ulkomailla.

Ja mitä tulee siihen, että sähköauto vanhenee jo parissa vuodessa, niin ihan suoraan sanottuna en usko että vaikkapa vuoden 2018 sähköauto tuolla liikenteessä kovin vanhalta tuntuu. Ei kyllä ole omakohtaista kokemusta, joten joku voi tarvittaessa kertoa muunlaisesta kokemuksesta.

No tuskinpa jokainen kuski jaksaa joka tilanteessa ajella aina rajoitusten mukaan. Vaikka tietysti niin on kiva ajatella.
 
N. 10v ollut ilman autoa ja nyt olisi tarkoitus hommata joku kulkupeli. Suunnittelen muuttoa kauemmaksi töistä joten auto hommattava. Budjetti noin 3-5 000e. Merkillä ei niin väliä mutta ranskalaisista jäi huono maku (edellinen auto oli citroen saxo...).
Niin kauan ollut ilman autoa että ei mitään käryä juurikaan mistään hah. Toiveina olisi luotettavuus ja toki edullisuus käytössä (korjaukset /vakuutukset /käyttökulut). Dieseliä tuskin tarve hommata kun matka jäisi alle 100km per päivä työmatkoja, yritys ainakin. Kämppää ei siis katsottuna mutta ei ihan korpeen tarkoitus mennä.
Olisiko joku Ford mondeo ihan asiallinen peli tai sen kokoinen Toyota, volkkari tms? Mazda 3 tai 6, Mitsubishi Lancer, Honda accord?
Nostaako hintoja kun alueen rajaa pirkanmaahan? Ymmärrän että miltään mahtavuutta ei omalla budjetilla, mutta toki yrittäisi välttää pahimmat sudenkuopat.

Tldr: perus käyttöauto 3-5k, luotettavuus ja kustannukset etusijalla.
Toyota
 
Alkaa pian vanha avensis olemaan loppuun ajettu. Harkinnassa 18k-25ke auto. Katsellut uudempia avensiksia, mutta toisaalta houkuttelisi jokin vähän ripeämpi ja viimeistellympi esim audi A4. Alkaa olemaan itsellä vaan niin suppea keila, kun näitä on katsellut, että ulkopuolinen apu tulee tarpeeseen. Mielellään bensakone ja alle 120tkm ajettu. Mikä siinä muuten on, että näköjään honda ja toyota lopettaneet isojen farkkujen valmistuksen ja pitää hypätä suoraan katumaasturiin mikä ei niinkään houkuttele ellei se oli uusi RAV4, mutta tällä rahalla ei sitä saa.

Toyota Joustolla sen uuden ravinkin saa melko pieneen kuukausierään, jos tuommoinen pätkämaksu ei ole periaatteen tasolla mahdoton ratkaisu. Pääomaahan uuteen autoon ei kuitenkaan kannata sitoa hirveitä määriä. Hybridi näyttäisi olevan siinä hinnat alkaen 500 €/kk, eli neljään vuoteen ~25k€, olettaen, että väliin ei muuta laita kuin loppuunajetun anjoviksen.
 
Kiitos kaikille vastauksista, lähtee vähän tangentille, mutta menköön.

Aiempi auto on Toyota Auris farkku ja esimerkiksi etumatkustajan tilat on aika vähissä, kun isofix lastenistuin on takapenkillä ja matkustaja selkä menosuuntaan. Tulee ajettua noin kerran kuukaudessa 1000-1500km reissu ja 100km/h vauhdissa sisämelu ja adaptiivisen vakkarin puute tekee matkasta nihkeän. Ajoprofiili on myös etätyön kautta muuttunut käytännössä 80% maantieajoksi, jossa hybridin edut jäävät kapeiksi.

Korkeampi auto maistuisi, että näkisi paremmin ja onhan sellainen vähän turvallisempi. Tarve on myös kuljettaa koiraa takakontissa ja perheen tavarat, joten kontissa olisi hyvä olla litroja ja korkeutta. Skodaa kaaran koeajossa kehuttiin yllättävän hiljaiseksi ja adaptiivinen vakkari löytyy, joten täyttäisi mahdollisesti nuo kriteerit. Mitään kummempia elämyksiä en kyllä odottanut.

Rav4 uusin sukupolvi ei oikein miellyttänyt, vaikka hybridi voimalinja muuten on mielestäni hyvä, varsinkin kaupunkiajossa. Lexus taas ainakin muotoilun perusteella on tuorempaa, mutta litroja hukkaavaa muotoilua. Ehkä pitää käydä potkimassa renkaat näistäkin.

Tldr:
Hakusessa hiljainen, sisätiloiltaan isompi ja tavaratilaltaan => Toyota auris farmari, adaptiivisella vakkarilla ja mielellään kaistavahdilla. 2016 tai uudempi, alle 100tkm ajettu ei diesel auto.

@Riksteri Parempi jatkaa tässä ketjussa.

Uusista autoista Huyndai Tuscon hybrid voisi olla kokeilemisen arvoinen, mutta ilmeisesti kuitenkin vähän käytettyä olit hakemassa. Mitä olen uusien korea ja jenkkimallien koeajovideoita nähnyt niin kaistapitoavustin/adaptiivinen vakkari combo toimii todella hyvin uusissa Korealaisissa.

Toki tuolla profiililla harkitsisin vielä myös dieseliä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 645
Viestejä
4 511 643
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom