Mikä auto minulle?

@Riksteri Parempi jatkaa tässä ketjussa.

Uusista autoista Huyndai Tuscon hybrid voisi olla kokeilemisen arvoinen, mutta ilmeisesti kuitenkin vähän käytettyä olit hakemassa. Mitä olen uusien korea ja jenkkimallien koeajovideoita nähnyt niin kaistapitoavustin/adaptiivinen vakkari combo toimii todella hyvin uusissa Korealaisissa.

Toki tuolla profiililla harkitsisin vielä myös dieseliä.

Kodiaq koeajettu, jäi liikkeeseen. Oli kyllä hiljainen, mutta samalla tavalla jätti kylmäks ku Toyota.
Ajot on vähentyneet sen verran, että dieseli ei kyllä kannata. Uusi auto ei taas houkuttele, kun muutaman vuoden ajetut on käytännössä uudenveroisia ja 20-30% sulanut yleensä hinnasta. Kuluvat osatkin renkaita ja jarrupaloja lukuunottamatta harvemmin vielä vaihtoon menee, kun vaihtaa ajoissa.

Kiallakin on tuo uusi Sorento, mutta niitäkään ei vielä saa kuin uusina tai esittelyautoina.

Taidan koeajaa seuraavaksi Tesla Model S, siinä joutuu kyllä katsomaan enemmän ajettua ja vanhempaa, mutta ehkä ne kilsat ei niin sähkötekniikassa näy ja se malli ehkä sytyttääkin jo sen autokuumeen.
 
Sorento tosiaan vielä kokoluokkaa Tusconia suurempi. Mites käytetty Kia Optima PHEV farkku?

Siitäkin löytyy aika hyvin varusteita mm. Jäähdytetyt penkkit. Korealaiset hybridit on taloudellisia myös matkassa ja kesällä voi hoitaa lähipyöritykset täyssähkönä. Foorumilaisilla oli näistä enemmän kokemuksia tuolla sähköautot ketjussa.

Ioniqiin meni viimeisessä huollossa Navin grafiikatkin uusiksi karttojen mukana. Ihan kiva kun 2016 sai "ilmaisen' Faceliftin 2020 luvulle ja lähtötaso oli jo alkujaan parempi kuin Toyotissa mielestäni.
 
Kodiaq koeajettu, jäi liikkeeseen. Oli kyllä hiljainen, mutta samalla tavalla jätti kylmäks ku Toyota.
Ajot on vähentyneet sen verran, että dieseli ei kyllä kannata. Uusi auto ei taas houkuttele, kun muutaman vuoden ajetut on käytännössä uudenveroisia ja 20-30% sulanut yleensä hinnasta. Kuluvat osatkin renkaita ja jarrupaloja lukuunottamatta harvemmin vielä vaihtoon menee, kun vaihtaa ajoissa.

Kiallakin on tuo uusi Sorento, mutta niitäkään ei vielä saa kuin uusina tai esittelyautoina.

Taidan koeajaa seuraavaksi Tesla Model S, siinä joutuu kyllä katsomaan enemmän ajettua ja vanhempaa, mutta ehkä ne kilsat ei niin sähkötekniikassa näy ja se malli ehkä sytyttääkin jo sen autokuumeen.
Uudet Sorentot ja Tucsonit on kyllä nykyään suhteessa yllättävän kalliita, jos hintaa peilaa vaikka Kodiaciin, RAV4 tai vaikkapa Volvoihin. Ilmeisesti tuotteet on jo niin hyvät, että hinnan voi perustella.
 
Sorento tosiaan vielä kokoluokkaa Tusconia suurempi. Mites käytetty Kia Optima PHEV farkku?

Siitäkin löytyy aika hyvin varusteita mm. Jäähdytetyt penkkit. Korealaiset hybridit on taloudellisia myös matkassa ja kesällä voi hoitaa lähipyöritykset täyssähkönä. Foorumilaisilla oli näistä enemmän kokemuksia tuolla sähköautot ketjussa.

Ioniqiin meni viimeisessä huollossa Navin grafiikatkin uusiksi karttojen mukana. Ihan kiva kun 2016 sai "ilmaisen' Faceliftin 2020 luvulle ja lähtötaso oli jo alkujaan parempi kuin Toyotissa mielestäni.

Optima on PHEV:nä pyöriny harkinnassa myös, pitänee koejaa. Siinä voisi olla potentiaalinen ns. fiksu ratkaisu. Jotenkin ei ajatuksena vaan lämmitä, mitenkähän vertautuu Volvo V90 T8? Semmonenkin voisi olla ihan mahdollinen ja olisi ripaus premiumiakin jo mukana, tosin pätäkkää saa taas hukata kertaluokkaa enemmän kaikkiin autoilun kuluihin tuossa tapauksessa.
 
Optima on PHEV:nä pyöriny harkinnassa myös, pitänee koejaa. Siinä voisi olla potentiaalinen ns. fiksu ratkaisu. Jotenkin ei ajatuksena vaan lämmitä, mitenkähän vertautuu Volvo V90 T8? Semmonenkin voisi olla ihan mahdollinen ja olisi ripaus premiumiakin jo mukana, tosin pätäkkää saa taas hukata kertaluokkaa enemmän kaikkiin autoilun kuluihin tuossa tapauksessa.

Noi Volvon hybridit on janoisia matkassa ja kaupungissa akun loputtua.

Screenshot_20210109-125210_YouTube.jpg


 
Kuitenkin sisältä ja ulkoa sitten taas sellaiset kilpailukumppanit että jos mahdollisuus on siirtyä volvoon, niin en kahta kertaa miettisi korealaisia. Mitä väliä sillä jokusen desin erolla kulutuksessa oikeasti on? Ei yhtään mitään.
Kaikesta kivasta pitää jotain maksaa.
 
Kuitenkin sisältä ja ulkoa sitten taas sellaiset kilpailukumppanit että jos mahdollisuus on siirtyä volvoon, niin en kahta kertaa miettisi korealaisia. Mitä väliä sillä jokusen desin erolla kulutuksessa oikeasti on? Ei yhtään mitään.
Kaikesta kivasta pitää jotain maksaa.
Se voi T8:ssa olla litra tai parikin eroa kulutuksessa Optimaan verrattuna, mutta puhutaan tietenkin myös ihan eri määristä tehoa ja vääntöä. Pelkässä bensakoneessa 320 hv ja sähkömyllystä vielä 87 lisää. Vääntöä yhteensä 640 Nm. Ja jonkinlainen nelivetototeutus tulee vielä sitten kaupan päälle.
 
Ei, mutta mikä tässä nyt on pointtina? Tossa pohdittiin Kiaa ja Volvoa, kummallakaan ei ole diesel-plugaria. Dieseliä ei edes halunnut.

Ja aika maltillinen toi XC60 T8 kulutus näyttäis olevan kyllä kun ottaa huomioon että on bensakone. Ei sen janoisempi toi T8 kuin normi bensakaan.
Volvo v60 saa dieselplugarina, joskin ihan erilainen auto. Jos xc60 sais plugarina dieselillä, niin hakisin heti kaupasta.
 
Mikä järki siinä dieselplugarissa sitten oikein on? Pisaralla pisimmälle mentaliteetillä se kuulostaa paskimmalta mahdolliselta ratkaisulta.
Normaalissa ajossa vie saman verran tai enemmän kuin diesel ilman plug-in ominaisuutta ja dieselveron takia sitä ei kannata ostaa nurkkapyöritykseen ja sähköllä ajamiseen? Miksei vaan osta dieseliä?
 
Mikä järki siinä dieselplugarissa sitten oikein on? Pisaralla pisimmälle mentaliteetillä se kuulostaa paskimmalta mahdolliselta ratkaisulta.
Normaalissa ajossa vie saman verran tai enemmän kuin diesel ilman plug-in ominaisuutta ja dieselveron takia sitä ei kannata ostaa nurkkapyöritykseen ja sähköllä ajamiseen? Miksei vaan osta dieseliä?
Suomessa ei varmaan olekkaan järkeä, mutta ehkä muualla missä ei ole dieselveroa?
 
Mikä järki siinä dieselplugarissa sitten oikein on? Pisaralla pisimmälle mentaliteetillä se kuulostaa paskimmalta mahdolliselta ratkaisulta.
Normaalissa ajossa vie saman verran tai enemmän kuin diesel ilman plug-in ominaisuutta ja dieselveron takia sitä ei kannata ostaa nurkkapyöritykseen ja sähköllä ajamiseen? Miksei vaan osta dieseliä?
No jos ajaa paljon nurkkapyöritystä ja sen lisäksi paljon maantieajoa, niin on se sellaisessa ajossa ehkä hieman taloudellisempi.

Noissa V60 plugareissa on ollut jotain kompressoriongelmia joista voi tulla melko kalliit remontit, en ole saanut selvää kuinka hyvin maahantuoja on tullut vastaan kuluissa. Joskus kai on ja joskus ei.
 
Ei se kyllä käytännössä taida juurikaan merkittävästi olla taloudellisempi sellaisessakaan ajossa. Painoa on aika paljon enemmän hybridissä joka tasaa sähköavustuksen hyödyn. Mielestäni ihan pelkkää viherpesua ja aateajattelua, mutta saahan noita toki ostaa.
 
Ei se kyllä käytännössä taida juurikaan merkittävästi olla taloudellisempi sellaisessakaan ajossa. Painoa on aika paljon enemmän hybridissä joka tasaa sähköavustuksen hyödyn. Mielestäni ihan pelkkää viherpesua ja aateajattelua, mutta saahan noita toki ostaa.
Ihan samalla asialla on kuin bensa hybriditki. Rav4 bensahybridillä pitkien matkojen taittaminen menee aika erilaisilla kulutuslukemilla, mitä auton hiilidioksidipäästöt antavat olettaa(normaali ajotyyli suurinta sallittua): todellinen kulutus 8-9litraa/100km -17vm. :facepalm: Veroporkkanoiden mukaanhan "järkevyys" muodostuu :rolleyes:
 
Jep, bensahybridissä tosin on se käytännön ero että sellaisen voi ilman dieselveroa ostaa lyhyen työmatkan taittamiseen sähköllä. Dieselhybridissä ei oikein se logiikka toimi kun vuosittainen vero on suurehko. En tosin itse silti ostaisi kumpaakaan toistaiseksi.
 
Kuitenkin sisältä ja ulkoa sitten taas sellaiset kilpailukumppanit että jos mahdollisuus on siirtyä volvoon, niin en kahta kertaa miettisi korealaisia. Mitä väliä sillä jokusen desin erolla kulutuksessa oikeasti on? Ei yhtään mitään.
Kaikesta kivasta pitää jotain maksaa.
No onpa yllättävää kun verrataan bensaa dieseliin... :facepalm:

Vähän meni pointit ohi ja Esterhaus tähän jo vastasikin. Onhan nuo eri koko ja hintaluokan autoja, ostajan päätettävissä mitä lopulta arvostaa. Pari vuotta vanhassa v70 vuokra volvossa oli kyllä mukavimmat kokemani etujakkarit, eli pisteet siitä. Selkä tuntui ryhdikkäämmältä ajon jälkeen, kuin ennen autoon istumista. Mutta nämä siis dieselissä.

Kunhan toin esille että tuo T8 (videossa xc60 kun ei 1001Cars ollut V90 ajanut) on tehty enemmänkin suorituskyky suhteessa pieniin laskennallisiin päästöihin edellä. Ei niinkään taloudellisuus matka-ajossa, jota kysyjälle tulee 1000-1500 km siivuja kuukausittain, ettei tämä tule yllätyksenä. XC90 ja v90 T8 mallit tuli markkinoille jo viitisen vuotta sitten ja oli niitä ensimmäisiä autoveronkierto hybrideitä.

Kysyjä etsi bensaa ja vaihtamassa hybridi Auriksesta. Mielestäni Optimassa saa aika paljon autoa pari vuotta käytettynä ja PHEV ei tässä tapauksessa ole rasite matka-ajossakaan. Ford Kuga HEV tai PHEV sekä Huydai Tucson Hybrid/PHEV on itseä kiinnostavia uutukaisia ja parin vuoden päästä käytettynä menevät ehkä "moderni järkiauto" raameihin.

Ford mallistossa säväytti eniten hyvät adaptiiviset ajovalot, kautta malliston hyvä ajettavuus + lämmitetty tuulilasi. Korealaisissa sitten taas 1.6t hybridivoimalinja, mitä en ole vielä päässyt ajamaan + ulkoa ja sisältä uutuudet menneet taas harppauksin eteenpäin.
 
Toyota Joustolla sen uuden ravinkin saa melko pieneen kuukausierään, jos tuommoinen pätkämaksu ei ole periaatteen tasolla mahdoton ratkaisu. Pääomaahan uuteen autoon ei kuitenkaan kannata sitoa hirveitä määriä. Hybridi näyttäisi olevan siinä hinnat alkaen 500 €/kk, eli neljään vuoteen ~25k€, olettaen, että väliin ei muuta laita kuin loppuunajetun anjoviksen.
Tämä voisi tosiaan olla hyvä ratkaisu. Tuo Rav on oma suosikki tällä hetkellä.
 
Awd-i Hybrid Style niin alkaahan siinä sellasella karvalakkinakin olla 650€/kk erä vaikka kuin vähä ajais...
 
Awd-i Hybrid Style niin alkaahan siinä sellasella karvalakkinakin olla 650€/kk erä vaikka kuin vähä ajais...

Jos pärjää ilman avaimetonta lukitusta, niin lopuista stylen style-varusteista on lähinnä vain haittaa (kiiltomustat osat, isommat vanteet, keinonahkapenkit) ja active plus on paljon järkevämpi valinta. Ja styleenkin pitää sen plus-paketti vielä ottaa kuitenkin, että saa lämmitettävän ratin ja tuulilasin. Nelivedostahan ei ollut mitään vaatimusta.

Kuukausieräksi toki saa sitten mitä vaan mille vaan, jos ei ihan minimeillä mennä. 680 €/kk tuli RAV4 PHEV premiumin kuukausieräksi 30 kkm/v, kun väliin meni edes vähän arvokkaampi vaihtoauto.
 
RAV4 plugarina on törkeän kallis, tavallinen hybridiversio ehkä järkevämpi valinta.
 
En meinaa plugaria ja nelivedolle ei ole tarvetta. Ihan karvalakkina en viitsii ostaa, mutta automaatti on ehdoton ja lämmitettävä tuulilasi sekä ratin lämmitys. Mitään ihmeellisiä varausteita en halua.
 
En meinaa plugaria ja nelivedolle ei ole tarvetta. Ihan karvalakkina en viitsii ostaa, mutta automaatti on ehdoton ja lämmitettävä tuulilasi sekä ratin lämmitys. Mitään ihmeellisiä varausteita en halua.

Kia Proceed GT. Tai GT-line jos tuulilasin lämppää ilman selviää.
 
Mitäs suositteluja 25k~ budjetilla (voi venyä tonnilla jos löytyy syitä), noin 6kk päästä heivaamassa vanhan auton ja vaihtamassa uudempaan.
-Sedan
-Ajot suurinpiirtein 2/3 kaupunki ja 1/3 maantieajoa, about kerran kuukaudessa pidempiä matkoja mökille tms. Vuodessa yleensä 13-14km ajoa.
-Kaupunkikulutus max 7L/100.
-Bensa/"Itselataava hybrid", Diesel voin harkita jos on kohtalaiset käyttökulut (verot/kulutus jne) kyseisessä autossa.
-Automaatti
-Alle 150km ajettu

Onko Lexuksista porukalla kokemuksia (IS 300h - uusin gen 2017?)
Esim: Lexus Is 300h Hybrid A Business Line // Bi-Xenonit / Navigointi / Peruutuskamera // | Kamux
Katsonut myös 2015- Mersun C / BMW 318/320-malleja, tosin näissä varmaan premiumauton hinnat huolloissa (?).
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Viralliset kulutuslukemat on ihan toiveajattelua, kutosella se tosielämässä vähintään alkaa. ACC tipahtaa pois pelistä 40 km/h kohdalla, eli kaupungissa enemmän vaarallinen kuin hyödyllinen ominaisuus. Muutenhan se on ihan Lexus.

Mainitsemasi ongelmakohdat olisivat kunnossa Corolla Hybridissä, mutta aistin eba:n hakevan hieman enemmän premiumia. Mondeo Hybrid olisi myös budjetin rajoissa ja Camrynkin saattaisi melkein saada ainakin yksityiseltä, kun halvin liikkeen pyynti on juuri alle 30ke Nettiautossa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Mersun C / BMW 318/320-malleja, tosin näissä varmaan premiumauton hinnat huolloissa (?).

Huoltohinnat saa aika hyvin katsottua liikkeiden huoltovaraimista. Ei normaali huollot erityisen kalliita ole, korjaukset sitten eri asia. Kiinteät verot, vakuutukset ja perushuollot on helppo arvioida kuinka paljon kalliimpa ”premiumin” pito on.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Huoltojen hinnat ja huoltojen laadun ollessa tärkeä kriteeri, niin hankala kuvitella parempaa, kuin Toyota. Lapissa en ole yhtään kertaa kuullut negatiivista sanottavaa merkkihuolloista ja niiden hinnoista. Ja täällä noita Toyotaa on paljon.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Mitäs suositteluja 25k~ budjetilla (voi venyä tonnilla jos löytyy syitä), noin 6kk päästä heivaamassa vanhan auton ja vaihtamassa uudempaan.
-Sedan
-Ajot suurinpiirtein 2/3 kaupunki ja 1/3 maantieajoa, about kerran kuukaudessa pidempiä matkoja mökille tms. Vuodessa yleensä 13-14km ajoa.
-Kaupunkikulutus max 7L/100.
-Bensa/"Itselataava hybrid", Diesel voin harkita jos on kohtalaiset käyttökulut (verot/kulutus jne) kyseisessä autossa.
-Automaatti
-Alle 150km ajettu

Onko Lexuksista porukalla kokemuksia (IS 300h - uusin gen 2017?)
Esim: Lexus Is 300h Hybrid A Business Line // Bi-Xenonit / Navigointi / Peruutuskamera // | Kamux
Katsonut myös 2015- Mersun C / BMW 318/320-malleja, tosin näissä varmaan premiumauton hinnat huolloissa (?).
Mainitsemasi ongelmakohdat olisivat kunnossa Corolla Hybridissä, mutta aistin eba:n hakevan hieman enemmän premiumia. Mondeo Hybrid olisi myös budjetin rajoissa ja Camrynkin saattaisi melkein saada ainakin yksityiseltä, kun halvin liikkeen pyynti on juuri alle 30ke Nettiautossa.
Corolla tosiaan menisi 25k€ hintaluokkaan. Corollassa on taidettu moittia vähän rengasääniä, mutta muuten olisi ihan hyvä auto.
 
@eba

Ioniq Hybrid style paketilla ja sähköpenkillä. Tuossa olisi vielä ilmastoidut nahkapenkit, joita ei ole tässä karvalakki comforttien maassa usein saatavilla.





En tätä varsinaisesti suosittele, mutta referenssiksi i30 fastback automaatilla. Kulutus nousee turbokoneen kanssa useamman litran kuvailemallasi profiililla ja paketti katto- ja suksiluukkua lukuunottamatta aikalailla sama. Luulen, että Ioniq pitää jälleenmyyntiarvoa myös paremmin.

 
Olen äidille katsellut uutta (käytettyä) autoa vanhan loppuunajetun vw polon tilalle. Budjetti n. 7000-9000 euroa. Aiemmat autot olleet volkkareita, mutta nuo uudemmat TSI-moottoriset eivät houkuttele, joten merkin vaihto olisi varmaan edessä.

Kriteerejä:
- bensa & farmari (kaikenlaista tavaraa tulee kuljetettua)
- luotettava perusmoottori kohtuullisella kulutuksella
- ilmastointi
- vetokoukusta plussaa
- kilometrejä mieluusti alle 200 tkm
- kohtuulliset ylläpitokustannukset
- (sijaitsee kohtuullisella säteellä Kanta-Hämeestä)

Olen katsellut erästä 2011-vuosimallin Ford Focusta 1.6 bensakoneella. Litraisella Ecoboost-moottorilla olevia saisi halvemmalla, mutta epäilyttää noin pienen koneen kestävyys. Tarkoitus kuitenkin pitää autoa pitkään.

Mielipiteitä Focuksesta tai ehdotuksia sopivista vaihtoehdoista? Kiitokset jo etukäteen.
 
@eba

Ioniq Hybrid style paketilla ja sähköpenkillä. Tuossa olisi vielä ilmastoidut nahkapenkit, joita ei ole tässä karvalakki comforttien maassa usein saatavilla.

Onko nää Ioniqit millaisia sisämelultaan? Aurikseen verrattuna Ioniqissa saisi adaptiivisen vakkarin, mutta ainakin i30 oli ihan järkyttävän meluisa auto.
 
Onko nää Ioniqit millaisia sisämelultaan? Aurikseen verrattuna Ioniqissa saisi adaptiivisen vakkarin, mutta ainakin i30 oli ihan järkyttävän meluisa auto.

Itseä ei ole kyllä melu häirinnyt ja kilsoja tullut nyt jo reilu 20k edellisen omistajan 90k päälle. Kokemusta perusrengastusta suuremmasta 205/55 r16 rengastuksesta kitkoilla ja kesärenkailla. Mielestäni "sisarmalli" Nirossa rengasmelu kantautui selkeästi voimakkaammin kuskin paikalle auton takaosista, olisiko tässä matalampana autona akut sopivasti välissä ääntä vaimentamassa. Valoista hiihdyttäessä moottori välillä jurnuttaa, kun energiaa ladataan tehostetusti akkuun päin kiihdytyksen aikana. Alkuun ihmettelin onko se rikki, mutta tosiaan harkittu ominaisuus.

Adaptiivinen vakkari ajaa asiansa, mutta omaan makuun kauimmainen etäisyys ehkä vähän liian lähellä edellä ajajaa. Mäkisessä maastossa/kun jonon nopeus seilaa käytän enemmän limitteriä. Limiterin/vakkarin välillä on kyllä nopea vaihtaa napista ratissa. Samoin kaistavahti on ok, mutta huonosti merkityillä/lumisilla teillä sen ottaa herkästi pois. Jos haluaa piento kulutusta ja "autonomista" ajoa melkein samaan rahaan/rahoituksella ostaisin uuden Yaris hybridin. Toki se on selkeästi pienempi auto.

Kun hyppään vuokra-auton jälkeen Ioniqin rattiin niin ensimmäinen huomio on matala istuma-asento ja toisena kevyenpuoleinen ohjaustuntuma kaupunkinopeuksissa. Tuohon ohjaukseen kyllä tottuu 5 minuutin ajon jälkeen ja sporttimoodi myös jämäköittää ohjausta ja lisää kierroksien käyttöä. Se on helppo kääntää päälle vaikka motarin ramppiin ja takaisin ecolle kiihdytyksen jälkeen.

Voimalinja ei ole samanlainen kuminauha kuin samanikäiset ~2016-2018 Toyotan hybridit, kierrokset nousee kuten missä tahansa muussa automaatissa ja sportilla sähkömoottori luo vääntävän vaikutelman. Keskimäärin mennyt nyt 4.5l/100km, kesällä voi päästä tankillisen matkaa jopa 3.8 l/100 km 80-100 teillä.

 
Viimeksi muokattu:
Millaisia Volvot mahtaa olla nykyään? Näyttää olevan varustelutaso kohdillaan (riittävä), tilavia ja ihan näpsäkän näköisiä. Käytettyinä ei ihan ryöstöhintaisiakaan Onko noissa ollut isoja murheita? V90 lähinnä (esim. joku tällainen https://www.nettiauto.com/volvo/v90/11840532 ). XC60 olisi vielä pykälän mielenkiintoisempi, mutta uusikoppaset on aika hintavia.
 
Itseäkin kiinnostaisi tietää onko nuo "kiina" volvot yhtä laadukkaita teknisesti kuin vanhemmat? Laatuvaikutelma mielestäni selvästi huonompi näissä kosketusnäyttödigihässäkkä aikakauden volvoissa vrt, vaikka joku 2014 S80.
 
Minusta taas nitinät ja natinat vähentyneet huomattavasti ford-kauden räpellyksiin verrattuna.

Taksissa on ollut paljon S/V90 ja ovat kyllä kehuneet mitä olen ehtinyt kysellä. Itsellä toinen kiina-V60 menossa nyt.

Ihan hyviä nää sinänsä on, tosin ovien lukot prakaa edelleen talvisin jos sinne pääsee sopivasti vettä ennen pakkasia. En tiedä miksei tule parempaa lukkomallia.

Ei nämä mitään mersuja ole mutta eipä ole sen hintaisiakaan. Halvalla saa paljon kätevää varustetta, ajomukavuus hyvä, melutaso siedettävä, laaduntuntu riittävä. Mulla oli viime vaihdossa kaikki uudet saksalaiset pöydällä ja pysyin kuitenkin Volvossa, kun ei perse kestänyt niitä varusteluetteloita.

Jos nyt kuitenkin käytettyä V90 on ostamassa niin osta suosiolla Biliasta tai muualta Selekt-auto, niin saa kaupan päälle ihan oikeasti toimivan takuun. Voin sanoa että ihan sama mitä sulla leviää niin Kamuxin kanssa saat tehdä myyjälle pari laitonta uhkausta ennenkuin alkaa tapahtua.

Olikohan vielä peräti voimassa se 30 kk takuu Biliassa.
Tuo linkki oli vaan esimerkki, mutta kiitos tiedosta (Kamux). Muutaman vuoden ikäisenä noissa ei ihan hirveätä hintaeroa ole saman verran ajettuihin/ikäisiin sakemanneihin, joten sen puolesta kai se voisi olla sellainenkin. Joku on ajanut kalliit kilometrit pois ja maksanut lisävarusteet. Volvo vaikuttaa kuitenkin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Ei tässä vielä ihan ostohousut jalassa kuitenkaan olla, mutta tehdään pientä tilannekartoitusta.
 
Pitäs alkaa miettiä seuraajaa mk2 1.6 Focukselle. Erinomainen auto ajaa, mitä nyt vähän äänekäs mutta tilaa tarvitaan lisää + ESP ois kiva. Mietinnässä oli että vaihdan vaan vastaavaan farmariin, mutta kannattaa varmaan nyt tarkastaa muutkin vaihtoehdot. Tilaa sais tosiaan olla niin että fillaria ja varustetta mahtuu kyytiin kohtuullisesti. Ulkomitoiltaan ei saisi hirveästi poiketa Focuksesta kun parkkihalli on niin ahdas. Kilsoja tulee vuodessa joku 10tkm, enemmistö varmaan maantiesiirtymää mutta kaupungissa myös, ei mitään minikippoa siis. Budjetti 4-5k€.

Skoda Roomster ja Citroen C3 Picasso vaikuttaisivat konseptiltaan täydellisiltä. Skodassa taitaa ainoa kohtuullisen luotettava bensamoottori olla 1.6. Mites tuo Citroenin tekniikka? Skodasteriin verrattuna tuo näyttää jopa tyylikkäältä, mutta kaverin C4 kokemusten jälkeen vähän pelottaa. Riskejähän käytettyjen autojen ostamisessa toki aina on.
 
Skoda Roomster ja Citroen C3 Picasso vaikuttaisivat konseptiltaan täydellisiltä. Skodassa taitaa ainoa kohtuullisen luotettava bensamoottori olla 1.6. Mites tuo Citroenin tekniikka? Skodasteriin verrattuna tuo näyttää jopa tyylikkäältä, mutta kaverin C4 kokemusten jälkeen vähän pelottaa. Riskejähän käytettyjen autojen ostamisessa toki aina on.

Periaatteessa ihan OK, jotain pientä kilinää ja kolinaa sieltä alustasta aina kuuluu vaikke mitään klappia löytyisikään. Pätee siis C3/C4 malleihin. Sitikilla ainoa varteenotettava malli olisi se 1.6 tai 2.0HDI. Noiden VTi bensakoneiden kanssa on ongelmia. Mukavia autoja kaupungissa pyörittelyyn ja kyllä niillä maantielläkin ajelee. BMP vaihteisto kannattaa unohtaa ja ottaa manuaali. Vakkari ei taas manuaalissa kytkeydy kuin vasta nelosvaihteella mikä on aika ikävä, koska C3 Picassossa toi laatikon välitys on sellainen, että kolmosella joutuu huudattamaan alle 50km/h vauhdissa, mutta nelonen on jo liian pitkä ja jurisee.

Picasson paras ominaisuus on kiskoilla liikkuva takapenkki jolla saa säädettyä tavaratilan pituutta ja selkänojat taittamalla tavaratilan lattiasta saa tasaisen. Lisävarusteena saa täysin eteen taittuvan apukuskin penkin jolloin myös pitkä tavara kulkee mukana.
 
No nyt kun lueskelee niin löytyyhän tuosta VTi:stä öljynsyönti- ja jakopääongelmaa. Harmittavaa kun tuo muunneltavuus olisi ollut juuri tuon mallin hieno puoli.
 
No nyt kun lueskelee niin löytyyhän tuosta VTi:stä öljynsyönti- ja jakopääongelmaa. Harmittavaa kun tuo muunneltavuus olisi ollut juuri tuon mallin hieno puoli.

VTi ei oman korjaamokokemuksen perusteella ole läheskään niin vika-altis kuin THP-moottorit. Siinä missä jokaiseen 150-sarjaiseen THP:hen on vaihdettu vähintäänkin jakopää, on sellaisia VTitä liikenteessä joihin ei ole tarvinnut ylimääräistä remonttia tehdä. Yksilöitä ovat toki jokainen, mutta kyllä mielummin VTi-moottorisen auton ottaisin kuin TSI, N13 tai THP150-moottorilla varustetun.
 
No nyt kun lueskelee niin löytyyhän tuosta VTi:stä öljynsyönti- ja jakopääongelmaa. Harmittavaa kun tuo muunneltavuus olisi ollut juuri tuon mallin hieno puoli.
Itellä oli 1.4 VTi ja ajoin sillä reilussa kolmessa vuodessa välin 50k-80k. Alusta asti öljyä meni 3-4 dl/1000km ja kylmällä kelillä startatessa ketju jaksoi muistuttaa olemassaolostaan. Enää en moista hankkisi.
 
VTi ei oman korjaamokokemuksen perusteella ole läheskään niin vika-altis kuin THP-moottorit. Siinä missä jokaiseen 150-sarjaiseen THP:hen on vaihdettu vähintäänkin jakopää, on sellaisia VTitä liikenteessä joihin ei ole tarvinnut ylimääräistä remonttia tehdä. Yksilöitä ovat toki jokainen, mutta kyllä mielummin VTi-moottorisen auton ottaisin kuin TSI, N13 tai THP150-moottorilla varustetun.
Nykyään on sitten TSI :lol: ja ongelmia ei toistaiseksi ole ollut
 
Onko kenelläkään kokemuksia näistä uusista muutaman vuoden vanhoista Puretech koneista? Vanhemmissa puretecheissa ainakin ollut jakopäänhihna + karstoittumisongelmaa suorasuihkutuksesta johtuen.
 
Onko kenelläkään kokemuksia näistä uusista muutaman vuoden vanhoista Puretech koneista? Vanhemmissa puretecheissa ainakin ollut jakopäänhihna + karstoittumisongelmaa suorasuihkutuksesta johtuen.

Meillä on taloudessa toisena autona 308 SW -17 jossa 130 Puretech keulilla. Moottorin kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa, ainut takuukorjaus mikä tuohon on pitänyt tehdä oli vetokoukun johtosarjan virheellinen kytkentä joka purkasi akkua. Kilometrejä tuolla nyt takana sen vajaa 90 tkm.
 
  • Tykkää
Reactions: jnf

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 645
Viestejä
4 511 621
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom