Mikä auto minulle?

Lasinlämmitin on kiva lisävaruste, jos ei välitä niistä langoista lasin sisällä. Henkilökohtaisesti ne tuppaavat häiritsemään enemmän kuin tuovat talvisin mukavuutta. Nykyisessä autossa ei sähkölämmitteistä lasia ole, enkä ole moista kaivannutkaan, mutta kokemusta sellaisesta silti on.


Aktiivisella perheellisellä auto on täynnä lumisia ja märkiä ties minkä lajin varusteita, joten lasit huurtuvat helposti vähän paremmissakin autoissa. Puhaltimella tilanne toki korjaantuu, mutta lasinlämmittimen kanssa puhallinta ei ole pakko pitää täysillä. Ei se ihan tarpeeton mukavuusvaruste ole, mutta tosiaan tuo aiemmin mainittu lievä näköhaitta on syytä huomioida.

Mä kattomassa jotain puolen millin lankoja ja häriintymässä niistä :facepalm:

Puhallinta on ihan turha huudattaa jos sieltä ei tule lämmintä ja kuivaa ilmaa. Lasilämmityksellä lasi aukeaa heti vaikka kylmä auto muuten.
 
Mä kattomassa jotain puolen millin lankoja ja häriintymässä niistä :facepalm:

Puhallinta on ihan turha huudattaa jos sieltä ei tule lämmintä ja kuivaa ilmaa. Lasilämmityksellä lasi aukeaa heti vaikka kylmä auto muuten.
Jos niitä puolen millin lankoja on päällekäin 600 kappaletta, niin kyllähän ne näkyvät sopivalla kelillä ihan erikseen katsomattakin. Mutta toki kaikki muut ovat taas väärässä, jos sinulla itselläsi on sellainen.
 
Tuulilasin lämmityslankoja ei erota päivällä mutta hämärässä ne näkyvät pirun hyvin valoa vasten ja joitakin se häiritsee. Itse en tykkää ja oikeanlaisella autovalinnalla sekä autokatoksella se on minulle turha varuste.
 
Itse huomasin edellisen auton kanssa että sisätilanlämmitin tekee tuon lämmitettävän tuulilasin melko tarpeettomaksi. Sillä edellytyksellä tietysti että saa auton piuhan päähän.
 
Sivulasit kun krapaa jäästä vapaaksi niin tällä välin etulasi on puhdas huurteesta kun laittaa huurteenpoiston päälle, näin ainakin kaikissa omistamissani kipoissa on ollut.
Lumen poistoon tuo lämmitin ei varmaan auta. Aikoinaanhan tuo lämmintin tuli Fordien laseihin juuri sen takia, että lasi ei pysynyt normaaleilla talvikekeillä auki ajon aikana (tämä siis Esson baarin juttuja).
Ei tarvitse olla kuin yksi "teräsjää" aamu talvessa, niin tuo lämmitin on kaiken rahansa arvoinen. Mutta ainakin etelässä rannikolla kelit ovat sellaiset, että jäätä joutuu poistamaan jatkuvasti, mutta lumesta ei juuri tarvitse välittää. Tällöin vaikka miten olisi autossa sähköllä toteutettu kabiinin lämmitys jne. niin tuulilasin lisälämmitys silti helvetisti nopeampi irrottamaan jään helposti lasista pois harjattavaksi/raaputettavaksi. Todellakin on Esson baarijuttuja sun huurtumiset, en mä ainakaan tuota ominaisuutta ajossa ole käyttänyt kuin ihan satunnaisesti.

Noissa langoissakin on eroja, jossain vanhassa transitissa langat olivat paksuja, uusimmassa tuttavuudessa Miissä langat ovat hyvinkin ohuet. Ei noita Focuksen lankojakaan juuri huomannut, jos ei erityisesti ottanut asiakseen tuijotella.

tl;dr; Eiköhän jokainen osaa ihan itse arvioida häiritseekö langat ja tarvitseeko ominaisuutta. Omaan käyttöön ja olosuhteisiin tuo olisi 6/5 varuste.

e: Tuohon lasin uusimisen kustannukseen. En tiedä miten itse uusit lasisi, mutta oman vähäisen tilaston perusteella 60-80 tkm ajon jälkeen varmasti on tullut sellainen osuma lasiin, jonka perusteella omavastuun hinnalla saa lasin uusittua lasivakuutuksesta. Ja eihän tuota edes tarvitse korjata, jos nyt sattuisi menemään rikki ilman sopivaa häränsilmää. Olisi vaan epämukavuustekijä.
 
Viimeksi muokattu:
Puhallinta on ihan turha huudattaa jos sieltä ei tule lämmintä ja kuivaa ilmaa. Lasilämmityksellä lasi aukeaa heti vaikka kylmä auto muuten.
Vaikka ulkona olisi reilusti pakkasta niin puhaltimesta tuleva ilma poistaa huurretta. Tällä välin kun skrapaa ikkunoita ulkona, niin ei edes tarvitse kuunnella puhallinta.
 
Vaikka ulkona olisi reilusti pakkasta niin puhaltimesta tuleva ilma poistaa huurretta. Tällä välin kun skrapaa ikkunoita ulkona, niin ei edes tarvitse kuunnella puhallinta.
Samalla kun skrabaa sivulaseja niin lämmitys on sulattanut tuulilasin eikä tarvitse puhallinta tai skrabaa ollenkaan.

Lämmin kuiva ilma poistaa huurteen lasista 1000x nopeammin kuin kylmä ja kostea ilma.
 
Jäätävässä tihkussa ajaessa huomaa parhaiten tuon lämmitettävän lasin edut, voi nauraa paskaisesti kaikille jotka ovat pysähtyneet tienposkeen raapimaan lasia puhtaaksi.
 
Jäätävässä tihkussa ajaessa huomaa parhaiten tuon lämmitettävän lasin edut, voi nauraa paskaisesti kaikille jotka ovat pysähtyneet tienposkeen raapimaan lasia puhtaaksi.

Näinhän se on. Toisaalta itseä alkaa aivan välittömästi häiritsemään veljen Focuksessa nuo raidat. Ja jos mun pitäisi valita että vituttaa 99,99% ajasta kun ei sada jäätävää tihkua raidat vai että voin nauraa paskaisesti sen 0,01% ajasta niin kummankohan valitsisin...
 
Lämmitettävä tuulilasi voi olla myös läpinäkyvä metallikalvo.

Edellisessä autossa oli langat ja nykyisessä on kalvo. Langat oli tehokkaammat, mutta hiukan häiritsevät.
 
Samaa mieltä näistä. Ehdottomasti Selekt, noita saa käytännössä n. samaan hintaan kuin Kamuxin ym. perävalotakuulla olevia ja kun sopivaa yksilöä katsoo niin ei häviä varusteissa eikä missään muussakaan. Jälleenmyyjiltä saattaa saada lisärahalla vielä jatkotakuutakin riippuen vähän myyjän käytännöistä.

Minusta näissä uusissakin Volvoissa on säilynyt aika hyvin entinen vahvuus eli yleinen toimivuus. Outoja häiriöitä ja kummallisuuksia ei tule (paitsi ne lukot jotka joillakin oikuttelee) vaan homma toimii pääasiassa niin kuin pitääkin, isoja ja kalliita tyyppivikoja ei ole näistäkään tainnut löytyä, automaatti-ilmastoinnin säätöihin ei tarvii ikinä koskea sen jälkeen kun mieleisen lämpötilan on säätänyt ja auton toiminnot helppo muutenkin omaksua ja niitä käyttää. Kosketusnäyttöratkaisu simppeli. Ja sellainenkin plussa että kaistavahdin voi pitää ihan hyvin päällä, harvinaisen vähän häiritsevä toteutus. Jopa autopilotilla voi ajella kesäkelissä ihan sujuvasti.

Jos ajelee semmoisissa paikoissa joissa on talvi sellaisena kuin mitä se ennen (ja tänä vuonna) miellettiin niin nelivetoa katselisin. Nykyinen Haldex 5 gen. on hyvä.
Tuolla D3-versiollakin pysynee liikenteen mukana, vaikkei mikään ohjus olekaan?

edit: Loppujen lopuksi tuli D4, mutta V90:n sijasta xc60. Sisätiloiltaan miellyttävän väljä. Tavaratila ei sieltä suurimmasta päästä, mutta ajanee asiansa (505 litraa tjsp).
 
Viimeksi muokattu:
Enpä ole koskaan nähnyt kenenkään raapivan tuulilasia tienposkessa?
Yleensä näin käykin nopeuden ollessa pakotetusti hidas eli harvoin maantieajossa, ja kyseessä ei niinkään ole lasin vaan sulkien jäätyminen, jos ei jäätyminen johdu kuljettajan mokailusta vaan huonosta suunnittelusta. Eihän lämmitettävästä tuulilasista varsinaisesti ole mitään etua lähtöä lukuun ottamatta, jos ei kabiinia yritetä pitää mahdollisimman viileänä. Normaalilla talviajon sisälämpötilalla 22 asteesta alkaen ja tuulilasipuhalluksella ei lasi juuri jäädy, sulat ja ajovalot monessa autossa kylläkin. Päällystakki pois.

Ei vaan, kyllähän se lasin sähkölämmitys lisää mukavuutta ja varmuutta. Ei sen puuttuminen silti aiheuta lasin jäätymistä itsessään, eikä tuulilasin jäätyminen ole yleensä ensimmäisiä ongelmia edes jäätävissä olosuhteissa. Helpottaa sisäpuolelta paskaisella lasilla ajamista.
 
Pohjoisessa on 1-4 kertaa talvessa tulee tilanne, että vettä sataa, vaikka pakkasta on 10-17 astetta(jäsähtää jäähän heti, kun osuu lasiin) tähän sitten auttaa ainoastaan välillä pysähtyminen ja hinkuttaa lasit puhtaaksi. Edellisessä autossa oli lisävaloina rallye 3003, joissa oli 100w polttimot, jotka kyllä sulatti jään lasin pinnasta, mutta silti teki jääpinnan muutaman millin irti lasista reunalta käsin tuommoisella kelillä. On siis kelejä milloin ei tunnu mikään auttavan. Tosin en tiedä riittäisikö nuo vastuksetkaan pitämään lasia auki? Tai pyyhkijät vähintään jäätyisi
 
Pohjoisessa on 1-4 kertaa talvessa tulee tilanne, että vettä sataa, vaikka pakkasta on 10-17 astetta(jäsähtää jäähän heti, kun osuu lasiin) tähän sitten auttaa ainoastaan välillä pysähtyminen ja hinkuttaa lasit puhtaaksi. Edellisessä autossa oli lisävaloina rallye 3003, joissa oli 100w polttimot, jotka kyllä sulatti jään lasin pinnasta, mutta silti teki jääpinnan muutaman millin irti lasista reunalta käsin tuommoisella kelillä. On siis kelejä milloin ei tunnu mikään auttavan. Tosin en tiedä riittäisikö nuo vastuksetkaan pitämään lasia auki? Tai pyyhkijät vähintään jäätyisi
Tiedän kyllä millaisesta säästä on puhe, ja juuri sellaista tarkoitinkin jäätävällä. Tavallinen räntä- ja lumisadekin toki huonoimmin suunnitelluilla autoilla tulee ongelmaksi pikkupakkasilla pyyhkijöiden takia, koska ne eivät lepää lämmitetyllä pinnalla vaan lokerossa, joka on suunniteltu keräämään jäätyvä paska.

Tulee näitä mainittuja kelejä etelässäkin, mm. myöhään illalla 16.1. useammassa kunnassa Pirkanmaalla. Ongelmana on tällöin nimenomaan pyyhkijöiden jäätyminen etenkin huonosti suunnitelluissa autoissa ja lisäksi valojen, myös ajovalojen, peittyminen. Tuulilasi pysyy kyllä sinänsä sulana jos vesikierron lämpötila on ehtinyt nousta, lämmityslaitteen teho riittävä, puhallus ohjattu laseille, puhallin riittävän nopealla ja sulat toimintakunnossa. Sulkien toimintakunto ei ole itsestäänselvyys, etenkään kun monessa rakennevikaisessa paskassa ne nykyään eivät pysy lämpimällä pinnalla. Ne vain hierovat jäätyvää paskaa edestakaisin, vaikka oikein toimiessaan pystyisivät pitämään lasin sulana. Tuulilasin sähkölämmitys on periaatteessa eduksi, mutta lähinnä se on nopean lähdön huurteenpoistaja/sulattaja. Ilman kautta saatava teho on paljon suurempi. Onhan niitä näkökentän alapuolisia sulkavastuksia ja jopa pyyhkijän varren kautta kaapeloituja itse sulan lämmittimiä, mutta harvassa. Eivätkä ne juuri henkilöautossa avuksi ole, jos muuten on selvin päin vähän suunniteltu.
 
Viimeksi muokattu:
Pyyhkijät olen saanut jäähän käyttämällä sisätilalämppäriä ja jättämällä pyyhkijät tällöin normaalisti tuulilasiin. Tuulilasin jää/lumi sulaa ja jäätyy uudelleen pyyhkijöille ajoviimasta. Eipä sitä huomaa ennen kuin ensimmäisen kerran yrittää pyyhkiä.
 
Pohjoisessa on 1-4 kertaa talvessa tulee tilanne, että vettä sataa, vaikka pakkasta on 10-17 astetta(jäsähtää jäähän heti, kun osuu lasiin) tähän sitten auttaa ainoastaan välillä pysähtyminen ja hinkuttaa lasit puhtaaksi. Edellisessä autossa oli lisävaloina rallye 3003, joissa oli 100w polttimot, jotka kyllä sulatti jään lasin pinnasta, mutta silti teki jääpinnan muutaman millin irti lasista reunalta käsin tuommoisella kelillä. On siis kelejä milloin ei tunnu mikään auttavan. Tosin en tiedä riittäisikö nuo vastuksetkaan pitämään lasia auki? Tai pyyhkijät vähintään jäätyisi

Vaihtelevasti tuota jäätävää sadetta kohdalle sattuu pohjoisemmassakaan. En muista, että muutamaan talveen olisi ollut lainkaan ja sitten tälle talvelle on ollut yli viitenä päivänä semmoinen keli, että vettä sataa ihan reippailla pakkasilla. Vasta viime viikolla kävi niin, ettei RAV4:n tuulilasilämmitys ei riittänyt EV-ajon lämmityksen kanssa -7°C pakkasessa. Piti hidastaa semmoinen 20 km/h vauhtia, että lasi pysyi suunnilleen sulana.

Joskus on ollut -20°C ja satanut vettä, siinä oli jo enemmän tekemistä lasin aukipitämisessä ja tienvarret täynnä lasin raapijoita.
 
Lämmitettävä tuulilasi voi olla myös läpinäkyvä
Jep, tästä tykkään noissa Skodissa jotka pihassa seisoo. Lasi lämpenee mutta siinä ei ole mitään näkyvää eroa tavalliseen tuulilasiin.

Ilman lämmitintäkin pärjää, tietenkin. Melkein kaikista mukavuusvarusteista voi tinkiä ja silti selviää paikasta toiseen.

On se silti mukava varuste, tällekin talvelle on jo mahtunut useampi kerta kun on pakkasta ja tiesuola lentää tai taivaalta tiputtelee lunta joka sulaa lasille. Kun lasi on lämmin, pysyy pyyhkijätkin sulana. Ilman lämmitintä ne alkaa vetää kohmeeseen vaikka kuinka olisi puhallusta lasille ja sitten se pyyhkimisjälki on vähän mitä on. Pari puhdasta raitaa sinne tänne. Voi silleenkin ajella mutta ei se kivaa ole.
 
On se silti mukava varuste, tällekin talvelle on jo mahtunut useampi kerta kun on pakkasta ja tiesuola lentää tai taivaalta tiputtelee lunta joka sulaa lasille. Kun lasi on lämmin, pysyy pyyhkijätkin sulana. Ilman lämmitintä ne alkaa vetää kohmeeseen vaikka kuinka olisi puhallusta lasille ja sitten se pyyhkimisjälki on vähän mitä on. Pari puhdasta raitaa sinne tänne. Voi silleenkin ajella mutta ei se kivaa ole.
Tuohon toki vaikuttaa paljon pyyhkijätkin (lämmittämättömissä laseissa varsinkin); Bilteman muuten niin hyvältä vaikuttaneet pyyhkijät osoittivat "Biltemamaiseuutensa" kun kunnon pakkaset tulivat jättämällä kivan 10cm leveän alueen jäätymään lasiin koska ilmeisesti kumi kovettui "lötkö" -mallisessa pyykijässä. Jotain mitä ei ole tullut tähän mennessä vastaan Boscheilla, ym. merkeillä... :rolleyes:

(Asiaa sivuten; kultaiselta 90-luvulta muistan kun Nissanin nousulamput jäätyivät niin että keskellä parin sentin reikä ja muuten monen sentin suola-loska-paskakerroksessa vaikka H4:t lämmittämässä... :D )
 
Tuolla D3-versiollakin pysynee liikenteen mukana, vaikkei mikään ohjus olekaan?
Joo niin kuin jäsen @mmst1 jo kertoikin, kyllä siinä vaivattomaan autoiluun riittävästi tehoa ja vääntöä on. Oma muistikuvani on että kaikissa SPA-Volvoissa olisi ollut 8-portainen Aisin, mutta voin olla väärässäkin. Itse pidän hieman parempana sitä kasia mutta ei ne erot mitään radikaaleja varmastikaan ole.

Sitten jos vertaillaan D3 vs D3 AWD, niin nelikko on kaksoisahdettu ja etuvetoinen on yhdellä ahtimella. AWD:ssä siksi hieman enemmän vääntöä ja kenties jotain eroja moottorin käyttäytymisessä.

Pieniruokaisia autoja kokoonsa nähden. Nelikko D-nelosella ei paljon yli vitosen päälle saa todellista kulutusta per 100 km nousemaan sekalaisessa maantieajossa.
 
Kun lasi on lämmin, pysyy pyyhkijätkin sulana. Ilman lämmitintä ne alkaa vetää kohmeeseen vaikka kuinka olisi puhallusta lasille ja sitten se pyyhkimisjälki on vähän mitä on.
Tämähän ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa. Jos pyyhkijöiden lepoasento on liian kaukana lämmön vaikutuksesta, pyyhkijät jäätyvät ja pysyvät jäässä, vaikka tuulilasi olisi miten lämmin tahansa. Usein ongelmana onkin että lasiin ei kyllä jäädy kiinni mitään, mutta sulat vain levittävät sitä mössöä. Tämä ilmiö siis esiintyy muutenkin kuin vaikeassa jäätävässä kelissä, ja liittyy ketjun aiheeseen. Kannattaa vähän katsoa, missä kolossa pyyhkijät lepäävät.

Bilteman muuten niin hyvältä vaikuttaneet pyyhkijät osoittivat "Biltemamaiseuutensa" kun kunnon pakkaset tulivat jättämällä kivan 10cm leveän alueen jäätymään lasiin koska ilmeisesti kumi kovettui "lötkö" -mallisessa pyykijässä.
Siis "rungoton" lötkömallinen pyyhkijänsulka menetti joustavuuttaan sillä seurauksella, että sulkapinnan kontakti ei enää pitänyt koko alalle? Näin käy joskus jopa kesäkelillä, jos innostuu laittamaan liian vaativan malliselle lasille liian epäelastisen pötköpyyhkijän. Joskus, etenkin halpaa etsiessä, on helpointa valita mahdollisimman traditionaalisen näköinen sulka.

Tämähän on muuten vaikeassa talvessa perinteisten rungollisten (ja piilotetuilla nivelillä olevien "välimallin") pyyhkijöidenkin ongelma. Jos ei meinaa millään alkaa puhdistaa vaikka kumi on ihan puhtaan ja ehjän näköinen, kannattaa varovasti taivutella, kokeilla nivelten liikettä ja kyylätä, onko rungon välissä jäätä.
 
Viimeksi muokattu:
Siis "rungoton" lötkömallinen pyyhkijänsulka menetti joustavuuttaan sillä seurauksella, että sulkapinnan kontakti ei enää pitänyt koko alalle? Näin käy joskus jopa kesäkelillä, jos innostuu laittamaan liian vaativan malliselle lasille liian epäelastisen pötköpyyhkijän. Joskus, etenkin halpaa etsiessä, on helpointa valita mahdollisimman traditionaalisen näköinen sulka.

Tämähän on muuten vaikeassa talvessa perinteisten rungollisten (ja piilotetuilla nivelillä olevien "välimallin") pyyhkijöidenkin ongelma. Jos ei meinaa millään alkaa puhdistaa vaikka kumi on ihan puhtaan ja ehjän näköinen, kannattaa varovasti taivutella, kokeilla nivelten liikettä ja kyylätä, onko rungon välissä jäätä.
Minulla ei tuossa ole muita koskaan ollutkaan (kovin moni merkki ei taida perinteistä metallista myydäkkään?), ja tuo Biltema oli ensimmäinen joka tuon teki. Rungottomia on ollut käytössä varmaan sen 15 vuotta?
 
Tämähän ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa. Jos pyyhkijöiden lepoasento on liian kaukana lämmön vaikutuksesta, pyyhkijät jäätyvät ja pysyvät jäässä, vaikka tuulilasi olisi miten lämmin tahansa.
No niin no, sanotaan sitten niin että kaikissa omistamissani autoissa pyyhkijöiden lepoasento on ollut paikassa jossa tuulilasi ei lämpene puhalluksen voimasta.

Nyt kun on vastuksella lämpenevä lasi, niin myös se alue jossa pyyhkijät lepäilevät, lämpenee.
 
No niin no, sanotaan sitten niin että kaikissa omistamissani autoissa pyyhkijöiden lepoasento on ollut paikassa jossa tuulilasi ei lämpene puhalluksen voimasta.

Nyt kun on vastuksella lämpenevä lasi, niin myös se alue jossa pyyhkijät lepäilevät, lämpenee.
Eikös moottorin lämmin jäähdytysilma periaatteessa virtaa tuolta konepellin raosta pyyhkijöiden yli ja ulos? Riippuen bensakrematorion tyypistä ja vuosimallista lämmintä sulatusilmaa voi riittää hyvinkin runsaasti :) Mulla oli koeajossa eräs toinen Lexuksen hybridi ja se oli aivan avuton kun se ei pystynyt sulattamaan pyyhkijöitä paikoillaan eikä maantieajossa vaikka motti oli täydessä käyntilämmössä, pyyhkijöiden lämmitys päällä ja puhallus tuulilasille.
 
Raitisilman otto taitaa olla tuossa konepellin takareunan alla...ainakin yleensä. Konehuone on eristetty tiivisteellä. Liian fiksuahan tuo olisikin jos moottoritilasta tuleva lämpö pitäisi pyyhkijät+kaukalon sulana :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.

Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi

Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.
 
Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.

Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi

Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.

Citigo/Up/Mii-kolmikko nyt ainakin tuohon sopii. Itsellä kakkosautona ensimmäinen näistä bensatekniikalla. Ehdottoman nopeasti lämpeävä talviauto ja mitään ei saa kuluttamaan.. Luotettava vaparitekniikka, sisätiloilta kohtalaisen hyvä, mutta näkyy tavaratilan syvyydessä sitten. Ollut kyydissä kolme aikuista ja 1 turvakaukalolapsi, ei mitään ongelmaa..
 
Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.

Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi

Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.
Sulla kun on tuo budjetti jo 10 k€ ja romutettava auto, niin ollaan jo aika lähellä niitä summia, millä saat uuden auton. Esim. Kia Rio näyttäis tinkauksen määrästä riippuen osuvan johonkin 14 k€ haarukkaan kaksilla renkailla romutuspalkkio vähennettynä. Voi saada jopa halvemmalla, kun ei ole vaihdokkia. Jos pitkään meinaat pitää, niin 7 vuoden takuu olisi tietysti aika kiva... Toki perushuollot itse ja takuu on hieman hankala yhtälö.
 
No niin no, sanotaan sitten niin että kaikissa omistamissani autoissa pyyhkijöiden lepoasento on ollut paikassa jossa tuulilasi ei lämpene puhalluksen voimasta.

Nyt kun on vastuksella lämpenevä lasi, niin myös se alue jossa pyyhkijät lepäilevät, lämpenee.
Taitaa kaikissa vähäkään uudemmissa autoissa olla tuulilasi niin iso ja loivassa kulmassa ettei puhallus lämmitä alareunaa jossa sulat lepäävät.Omassa 07 Kiassa on säästömalli lämmityksestä eli tuulilasin alareuna lämpiää sähköllä ja sulat pysyvät sulina.
 
Toki takuun alaisessa pitää huollot teettää liikkeessä, käytettyjen ja takuuttomien kanssa ei jaksa valohoitoa. Mi/Up/Citigo ovat ehkä vähän liian pieniä omaan makuun vaikka ei kokoero iso ole verrattuna Yarikseen. Pitää miettiä miten tässä etenee.
 
Toki takuun alaisessa pitää huollot teettää liikkeessä, käytettyjen ja takuuttomien kanssa ei jaksa valohoitoa. Mi/Up/Citigo ovat ehkä vähän liian pieniä omaan makuun vaikka ei kokoero iso ole verrattuna Yarikseen. Pitää miettiä miten tässä etenee.

Ei kai nyt liike voi evätä takuuta jos huollot on tehty muualla kuin merkkiliikkeessä jos ne kuitenkin on tehty? Toki eri juttu jos haluat itse rempata.
 
Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.

Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi

Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.

Itsekin katsoisin japanilaisia/korealaisia. VAG autoihin en koskisi, enkä jenkkeihin puhumattakaan etelä-Euroopan rimpuloista :D Itse hommasin kesällä 6k€ i20n, vm -14, 90tkm. Tyytyväinen tähän asti ollut. Tuolla budjetillasi saa jo uudempaa rautaa. Itse tosin suhtaudun epäilevästi noihin hybrideihin, onko niissä pomminvarma tekniikka vaikka onkin toyota kyseessä? Kannattaa myös muistaa, että Toyotat on aika paljon kalliimpia kuin Hyundai ja Kia, kun katsellaan jotain 5v vanhoja autoja. En ehkä itse maksaisi sellaista Toyota lisää mikä niissä hinnoissa näkyy vai onko sitten niissä niin paljon tinkivaraa? Mites noi Nissanit? Ainakin se uudistettu Micra näyttäisi ihan ok kokoiselta jos Rio ja i20 käy.
 
Olisin ehdottanut Rellun Clioa kakkosautoksi, muttet uskalla katsoa kuin Toyotaa/korealaisia.

Itselläni on kakkosautona '15 Clio ja nyt mittarissa rapeat 55tkm. Auto on ollut erittäin luotettava eikä vuosihuoltojen lisäksi ole tarvinnut mitään tehdä. Autoon menee tarvittaessa 2+3 henkilöä ja takakonttiin mahtuu joko 3/4 sello tai aikuisen lätkäkassi. Hintaa oli puolitoista vuotta sitten tällä joku 9500 euroa. Hankittiin aluksi työmatka-ajoon ja lasten kuskaamiseksi harrastuksiin.
 
EU:n ryhmäpoikkeusasetus

HUOLTOA KOSKEVAT VAATIMUKSET
Auton valmistaja ei saa rajoittaa takuun voimassaoloa, vaikka autoa korjataan / huolletaan muun merkkisillä osilla tai muualla kuin valtuutetussa korjaamossa. Tämä koskee sekä lainmukaista virhevastuuta että vapaaehtoista valmistajan, maahantuojan tai myyjän takuuta (jakeluportaalla ei merkitystä). Edellytys on, että käytettävien osien tulee olla laadultaan alkuperäistä vastaavia. Suoraan takuuvelvoitteista aiheutuvat korjausvastuut, jotka johtuvat valmistajasta, voidaan edellyttää tehtäväksi valtuutetussa korjaamossa. Ajoneuvoa (ja sen huoltotyökaluja) koskeva tekninen informaatio on annettava kaikille autokorjaamoille.(Luonteeltaan kaupallista informaatiota ei tarvitse antaa.)

Näin teoriassa. Käytännössä onnea tappeluun. Todellinen vuotuinen säästä itse tekemällä on sen verran pieni, että ei tolkkua tehdä itse ja taistella mahdollisesti tuulimyllyjä vastaan. Huollossa saa samaan kyytiin takaisinkutsut yms. hoidettua.
 
Tämä nyt hajonnut on Clio mk2 ja tätä edellinen kakkosauto oli Clio mk1. Nykyinen on ollut käytössä 13 vuotta ja 114tkm (yhteensä kahden Clion kanssa on eletty 16 vuotta). Mk4 Clion koko riittäisi, mutta en tiedä haluanko jatkaa näiden kanssa taistelua.
 
Varmaan olis ihan vaihtelun vuoksi loogista ostaa jotain muuta kuin uudempi Clio. Aika moni on kehunut noita itämaan autoja, Kia Ceed yms, mutta tylsiähän ne on kyllä kaikki.
 
Hyundai i20 mulla oli 1.0 t-gdi koneella uusivuodeksi diilinä. Oli kyllä ihan yllättävän kiva auto ajaa eikä nyt tietty vuoden aikana ehtinyt uudella autolla mitään ongelmia tulemaan. Sisätilat ei niin kauheeta ämpärimuovia kuin monissa aasialaisissa.
 
Näin teoriassa. Käytännössä onnea tappeluun. Todellinen vuotuinen säästä itse tekemällä on sen verran pieni, että ei tolkkua tehdä itse ja taistella mahdollisesti tuulimyllyjä vastaan. Huollossa saa samaan kyytiin takaisinkutsut yms. hoidettua.
Itse olen tehdastilattua Peugeottia käyttänyt nyrkkipajalla jokaisen huollon poislukien takuualaiset. Kertaakaan ei ole sanallakaan mainittukkaan mikset ole merkkihuollossa käyttänyt. Toki jos haluaa samassa merkkiliikkeessä alusta loppuun käyttää niin helpottaa toki kun ei mahdollisesti tarvi selvitellä kuka on mokannut huollon mutta maksaa:greedy:
Säästöä on varmaan n. +600€ tullut niin olen tyytyväinen.
 
Itse olen tehdastilattua Peugeottia käyttänyt nyrkkipajalla jokaisen huollon poislukien takuualaiset. Kertaakaan ei ole sanallakaan mainittukkaan mikset ole merkkihuollossa käyttänyt. Toki jos haluaa samassa merkkiliikkeessä alusta loppuun käyttää niin helpottaa toki kun ei mahdollisesti tarvi selvitellä kuka on mokannut huollon mutta maksaa:greedy:
Säästöä on varmaan n. +600€ tullut niin olen tyytyväinen.
Käsittääkseni tässä puhuttiin siitä, että tekee itse. Nyrkkipaja nyt ainakin teoriassa on ihan "huollon" kirjoissa. Toki voihan sen itsekin sen huollon tehdä ja iskeä epäselvän nimmarin ja muropaketista saadun leimasimen leiman.
 
Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.

Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi

Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.
"Uudenkarhea" Prius sopii myös budjettiin... https://www.nettiauto.com/toyota/prius/11786243
 
Viimeksi muokattu:
Tarvisi vaihtaa nykyinen kaara tilanpuutteen vuoksi farmariin tai SUV:een noin 15-18k€ budjetilla. Vaatimuksina keski-isokokoinen koira mahtuu sisään, neliveto, automaatti ja bensa (tai hybridi). Mielellään jotain kohtuullisen varmatoimista.

BMW:n 3-sarjaa, Audi A4 All-Roadeja ja PassatinAll-Trackeja olen erityisesti katsellut. Silmiin pisti myös alla näkyvä gt yksilö, onko tuosta F34:stä jotain pahaa sanottavaa, vai alkaako olemaan jo liikaa kilometrejä? https://m.nettiauto.com/bmw/320-gran-turismo/11896858?vifAdCount=6&vifNav=Y
 
Viimeksi muokattu:
Tarvisi vaihtaa nykyinen kaara tilanpuutteen vuoksi farmariin tai SUV:een noin 15-18k€ budjetilla. Vaatimuksina keski-isokokoinen koira mahtuu sisään, neliveto, automaatti ja bensa (tai hybridi). Mielellään jotain kohtuullisen varmatoimista.

BMW:n 3-sarjaa, Audi A4 All-Roadeja ja PassatinAll-Trackeja olen erityisesti katsellut. Silmiin pisti myös alla näkyvä gt yksilö, onko tuosta F34:stä jotain pahaa sanottavaa, vai alkaako olemaan jo liikaa kilometrejä? https://m.nettiauto.com/bmw/320-gran-turismo/11896858?vifAdCount=6&vifNav=Y

Meinasitko miten koiraa pitää autossa? 3-sarjalaisen farmarin kontti ei korkeussuunnassa ole mahdottoman iso varsinkin häkin kanssa kannattaa riittävyyttä kokeilla. F34 tiloiltaan ja takakontiltaan tavan 3-sarjalaista suurempi, ulkonäkö hieman mielipiteitä jakava.

Jos Tampereen f34 kiinnostaa kävisin ehkä myös tämän katsomassa vaikka onkin budjetin yläpäässä ja dieseli: https://www.nettiauto.com/bmw/320/11501661
 
Viimeksi muokattu:
Meinasitko miten koiraa pitää autossa? 3-sarjalaisen farmarin kontti ei korkeussuunnassa ole mahdottoman iso varsinkin häkin kanssa kannattaa riittävyyttä kokeilla. F34 tiloiltaan ja takakontiltaan tavan 3-sarjalaista suurempi, ulkonäkö hieman mielipiteitä jakava.

Jos Tampereen f34 kiinnostaa kävisin ehkä myös tämän katsomassa vaikka onkin budjetin yläpäässä ja dieseli: https://www.nettiauto.com/bmw/320/11501661
Konttiin on tarkoitus laittaa koira. En ole tosiaan koskaan tuollaista nähnyt livenä, netistä vain luin että f34 olisi vähän tilavampi. Ilmeisesti sinne voisi mahtua? Itseä miellyttää myös gtn ulkonäkö. Hyvä vinkki tuo toinen, ei nyt aivan täysin ehdoton ole tuo bensa jos huomattavasti paremman saisi dieselinä. Pitää käydä tosielämässä ihmettelemässä kuinka iso/pieni tuo kontti todellisuudessa on.
 
Konttiin on tarkoitus laittaa koira. En ole tosiaan koskaan tuollaista nähnyt livenä, netistä vain luin että f34 olisi vähän tilavampi. Ilmeisesti sinne voisi mahtua? Itseä miellyttää myös gtn ulkonäkö. Hyvä vinkki tuo toinen, ei nyt aivan täysin ehdoton ole tuo bensa jos huomattavasti paremman saisi dieselinä. Pitää käydä tosielämässä ihmettelemässä kuinka iso/pieni tuo kontti todellisuudessa on.

Tässä muistaakseni 55*55*74 kokoinen häkki sijoitettuna F31 takakonttiin.
 

Liitteet

  • CE6C3CA9-17D9-4ECC-A169-A1F593DD901C.jpeg
    CE6C3CA9-17D9-4ECC-A169-A1F593DD901C.jpeg
    2,5 MB · Luettu: 115
Olikos tuonikäisessä bemarissa se yliherkkä ajonvakautus mikä saattoi sekoilla pehmeämpiä talvirenkaita käyttäessä? Näin ainakin muistelen lukeneeni jostakin "vuoden talviauto" testistä.

Saattoi luulla esim. ohitustilanteessa että auto lähtikin heittelehtimään ja yrittää oikaista sitä jarruttamalla eri renkaita vaikka todellista hätää ei ollutkaan.

Toki tuohonkin on luultavasti vuosien aikana jo tullut järjestelmäpäivityksiä.
 
Auto seuraavilla vaatimuksilla:

- budjetti 15000€
- edullinen ylläpitää ja ajaa
- kilometrejä tulee vuodessa alle 10000, joten varmaan bensakone
- luotettava
- turvallinen
- kokoluokka varmaan C -segmentti
- pitoaika 10-15v

Olen itse ajatellut ~2016/100tkm Toyota Auris/Corolla tai Honda Civic. Näille kaipaisin vaihtoehtoja, varsinkin jos jossain olisi enemmän kuljettajan jalkatilaa ja tehokas penkinlämmitin.

Onko tuo Auriksen 1.2 T -kone muuten Toyotan oma vai jonkun muun valmistama?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 639
Viestejä
4 511 434
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom