Mikä auto minulle?

Jos tehtäs tosta vielä pakollinen maksu :btooth:

Porsche on käyttänyt esimerkkilaskelmassaan uutta Cayennea, jolla ajettaisiin 10 000 mailia eli noin 16 000 kilometriä vuodessa. Kompensaatio olisi tällä yhdistelmällä 67–152 euroa vuodessa riippuen valitusta kohteesta.
Tehdään vaan, tuohan on paljon halvempi kuin meidän nykyinen CO2 perustainen vuotuinen ajoneuvovero. Omatuntomme on siis valtion puolesta varmistettu puhtaaksi ja yhdessä polttoaineveron kanssa vihreä taivaspaikka taattu.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäis ostaa pariksi kuukaudeksi auto, muutto yms hommia varten. Ei siis mikään ihan pikkuinen ja hintaluokka 3000-4000€ max. Mikä olis sellainen, jossa hyvä jälleenmyyntiarvo? Ajoa tulis varmaan sellanen 2tkm ainoastaan.

Ääni tuolle an13 jo ehdottamalle Ducatolle/Jumpperille/Boxerille ( sama auto eri merkeillä ), mahtuu hyvin roinat kyytiin, eikä ole mikään aivan susi ajaa ja menee aina 100-0 kaupaksi, koska halvalle pakulle on aina kysyntää.
Tai sitten vaihtoehtoisesti ykkös koppainen Renault Master/Opel Movano tai pienemmästä päästä hyvällä jälleenmyyntiarvolla oleva Toyota Hiace.

Itse ostin pari vuotta sitten ihan siistin -99 mallisen 240 tkm ajetun 1.9TD Ducaton lähes vuoden leimalla hintaan 700 €, kun olin myynyt vanhan Hiaceni elokuun lopulla ja olin vasta marraskuussa lähdössä ostamaan uutta pakuani Saksasta ja töissä sekä harrastuksissa iskikin tarve pakettiautolle, vaikka ei pitännyt.

Ajelin sitten Ducatolla työajoja noin 5000 km ja omia ajojani päälle noin 2000 km, jonka jälkeen se jäi hallin pihalle talveksi seisomaan lähinnä romuvarastona, keväällä möin sen pois parin kuukauden leimalla hintaan 500 €, kun siihen olisi leiman saamiseksi pitännyt paikkailla pohjasta aiemman omistajan sinne tekemiä vähän kyseenalaisia ruostekorjauksia.
 
Olisko vinkkejä tämmöiseen perustylsään autoon eläkeläiselle:

-hinta max ~10-12k€
-bensa
-manuaali
-varusteilla ei juuri väliä, kunhan löytyy ilmastointi, suksiluukku ja kippaavat takapenkit... :geek:
-luotettava :vihellys:

Myös tavaraa olisi hyvä mahtua lastaamaan tarvittaessa, mutta isot farkut on kuitenkin pois suljettu. Eli joku hatchback (tai liftback) lienee fiksuin, sedaneissa on usein surkean pieni lastausaukko takakonttiin.

Mites esim. Auris, onko yhtä "takuuvarma" kuin Corollat:
Toyota Auris 1,6 Valvematic Style Edition 5ov Viistoperä 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai hieman vanhempi Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i Linea Sol 5ov, ***KORKOTARJOUS 2,9% + kulut*** Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Corolla (näissä taisi joskus 2007 tms loppua hatchbackit):
Toyota Corolla 1.6 VVT-i 5d HUOM Kilometrit! Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Tehdään vaan, tuohan on paljon halvempi kuin meidän nykyinen CO2 perustainen vuotuinen ajoneuvovero. Omatuntomme on siis valtion puolesta varmistettu puhtaaksi ja yhdessä polttoaineveron kanssa vihreä taivaspaikka taattu.

Meidän valtion tuntien se tulisi tietty vanhojen lisäksi :cigar2:
 
Eikös eläkeläiset osta yleensä Yariksen tai jonkun Kian? :D Toitsu on kyllä sinänsä varma valinta (vanhuksille), luotettavaa tekniikkaa ja tylsän näköinen (pl. uusin Corolla ja C-HR, ehkä uusin Priuskin on pelottanut vanhan koulukunnan toitsufanit?).
 
Toyota on aika varma. Mutta miksi ei eläkeläiselle automaattia? Jos syynä on se, ettei ole koskaan ajanut automaattia, niin äkkiä vain koeajolle testaamaan. Voi mieli muuttua. Kannattaa myös harkita jotain citymaasturia, mistä näkee paremmin liikenteen ja autoon on helpompi nousta kyytiin. Tosin eihän kaikilla eläkeläisillä vuodet tunnu missään :D
 
Toyota on aika varma. Mutta miksi ei eläkeläiselle automaattia? Jos syynä on se, ettei ole koskaan ajanut automaattia, niin äkkiä vain koeajolle testaamaan. Voi mieli muuttua. Kannattaa myös harkita jotain citymaasturia, mistä näkee paremmin liikenteen ja autoon on helpompi nousta kyytiin. Tosin eihän kaikilla eläkeläisillä vuodet tunnu missään :D

Tuo citymaasturi tai vastaava oli hyvä pointti. Mahtaako vaan tuohon hintaluokkaan saada fiksuja, kohtuullisesti ajettuja?
 
Manuaalilla löytyy helpommin, mutta en osaa tarkemmin malleista sanoa kun ei ole omakohtaista kokemusta.
 
Olisko vinkkejä tämmöiseen perustylsään autoon eläkeläiselle:

-hinta max ~10-12k€
-bensa
-manuaali
-varusteilla ei juuri väliä, kunhan löytyy ilmastointi, suksiluukku ja kippaavat takapenkit... :geek:
-luotettava :vihellys:

Myös tavaraa olisi hyvä mahtua lastaamaan tarvittaessa, mutta isot farkut on kuitenkin pois suljettu. Eli joku hatchback (tai liftback) lienee fiksuin, sedaneissa on usein surkean pieni lastausaukko takakonttiin.

Mites esim. Auris, onko yhtä "takuuvarma" kuin Corollat:
Toyota Auris 1,6 Valvematic Style Edition 5ov Viistoperä 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai hieman vanhempi Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i Linea Sol 5ov, ***KORKOTARJOUS 2,9% + kulut*** Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Corolla (näissä taisi joskus 2007 tms loppua hatchbackit):
Toyota Corolla 1.6 VVT-i 5d HUOM Kilometrit! Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tuohon rahaan saa uutta sanderoa, ei murheita ja takuu sen 3v, täyttää kaikki vaatimukset ja se 0,9 tce90 on oikeasti pomminvarma kone.
 
Olisko vinkkejä tämmöiseen perustylsään autoon eläkeläiselle:

-hinta max ~10-12k€
-bensa
-manuaali
-varusteilla ei juuri väliä, kunhan löytyy ilmastointi, suksiluukku ja kippaavat takapenkit... :geek:
-luotettava :vihellys:

Myös tavaraa olisi hyvä mahtua lastaamaan tarvittaessa, mutta isot farkut on kuitenkin pois suljettu. Eli joku hatchback (tai liftback) lienee fiksuin, sedaneissa on usein surkean pieni lastausaukko takakonttiin.

Mites esim. Auris, onko yhtä "takuuvarma" kuin Corollat:
Toyota Auris 1,6 Valvematic Style Edition 5ov Viistoperä 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai hieman vanhempi Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i Linea Sol 5ov, ***KORKOTARJOUS 2,9% + kulut*** Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Corolla (näissä taisi joskus 2007 tms loppua hatchbackit):
Toyota Corolla 1.6 VVT-i 5d HUOM Kilometrit! Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto
Miten sopisi Ford Focus tuon Auriksen vaihtoehdoksi. Pitäisi eläkeläisellekin kelvata.

https://www.nettiauto.com/ford/focus/bensiini?yfrom=2012&show_search=1&mileageTo=145000
 
Anopille joku pieni auto etsinnässä about samoilla spekseillä kuin edellisellä kysyjällä. Nykyinen on ikivanha Huyndai Getz, joten astetta pienempikin auto menisi. Ajelee aika paljon tolla romulla ja siihen kuulemma ihan tyytyväinen. Olisko se esim. perusvarma Yaris sitten? Fiestassa olisi varmaan parempi ajettavuus, mutta en tiedä onko kestävyys samalla tasolla Toitskun kanssa? Meillä oli exän kanssa kaksi Focusta (mk1 ja mk2) ja ne ainakin kaipasi usein korjausta sekä mätänivät käsiin. Auriksella voisi olla mukavampi ajella motaria, tosin liekö siinä yhtään parempi ajettavuus kuin tuossa Corollassa? Sen farkkumalli on ainakin aivan hirveä ajaa. :grumpy:
 
Viimeksi muokattu:
Anopille joku pieni auto etsinnässä about samoilla spekseillä kuin edellisellä kysyjällä. Nykyinen on ikivanha Huyndai Getz, joten astetta pienempikin auto menisi. Ajelee aika paljon tolla romulla ja siihen kuulemma ihan tyytyväinen. Olisko se esim. perusvarma Yaris sitten? Fiestassa olisi varmaan parempi ajettavuus, mutta en tiedä onko kestävyys samalla tasolla Toitskun kanssa? Meillä oli exän kanssa kaksi Focusta (mk1 ja mk2) ja ne ainakin kaipasi usein korjausta sekä mätänivät käsiin Auriksella voisi olla mukavampi ajella motaria, tosin liekö siinä yhtään parempi ajettavuus kuin tuossa Corollassa? Sen farkkumalli on ainakin aivan hirveä ajaa. :grumpy:

Honda Jazz vaikuttaa kestävältä ja varmalta autolta.
 
Toyota on aika varma. Mutta miksi ei eläkeläiselle automaattia? Jos syynä on se, ettei ole koskaan ajanut automaattia, niin äkkiä vain koeajolle testaamaan. Voi mieli muuttua. Kannattaa myös harkita jotain citymaasturia, mistä näkee paremmin liikenteen ja autoon on helpompi nousta kyytiin. Tosin eihän kaikilla eläkeläisillä vuodet tunnu missään :D
Tuo Auris on yllättävän korkea, tai siis ei nyt varsinaisesti korkea mutta sinne voi mennä tavallisesti sisään eikä tarvitse laskeutua ja asettautua kuten esim omaan Accordiin. Tässä taloudessa on ollut vm. 2010 Auris juuri tuolla 1.6 koneella 2,5v/70tkm ja sinä aikana ei ole muuta tehty kuin määräaikaishuollot eli vaikuttaa kyllä huolettomalta peliltä.

Ohjaus on kyllä hieman tunnoton kuten @OD. :kin mainitsi mutta liekö tuolla niin merkitystä tuollaisessa "kauppakassissa".
 
Viimeksi muokattu:
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?
 
Tähän täytyykin tutustua, kiitti.

Työkaverini osti uuden loganin, joka on sanderon farmarimalli ja tyytyväinen on ollut näiden muutosten jälkeen(entinen auto oli -08 mondeo):

Ensiasennusmichelinit pois edestä ja laittoikohan linglongit tilalle, suuntavakavuus parani huomattavasti.

Ensiasennusradion tilalle jokin muu jos äänenlaatua kaipaa.

Äänieristettä mattojen alle ja etupyöränkoteloihin sisälokarin taakse.
 
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?
En tunne kyseistä moottoria tarkemmin mutta ei noita enää pidä mieltää pelkiksi kierroskoneiksi. Itsellä on omassa Fordissa 1.5l 3pyttyinen jossa 200hp/280nm~ ja tuo on melkolailla low to midrange kone joka sietää kierrätystä. Vääntää heti tyhjäkäynnistä ylöspäin ja on pirun sitkeä kone. Ei ole kuten vanhoissa vapareissa tai esim 1.0 koneissa joissa ollaan sitten hiukan rajallisempia alaväännön kanssa. Nyky turbotekniikka yhdistettynä muuhun nykytekniikkaan mahdollistaa sen että tuo 1.5l ei ole enää mikään pieni moottori tuntumaltaan. Lisää siihen ne sähköponit ja etenkin sen tuoma vääntö niin tuskin tulisit pettymään. Ei se ohjus missään nimessä ole mutta takuulla täysin arkikippoon kelvollinen jos on yhtään kuin tuo oma Ecoboost.
 
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?
No ei tuommoisella rekkaa voi ohittaa.
 
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?
No hei kun 110 heppaisella nokivasarallakin pääsee rekan ohi niin kyllä nuo hevoset piisaa. Vääntöäkin on paperilla saman verran kuin 10v vanhassa ocu räsässä eikä se mikään laiska ole. Sähkömoottorin ansiosta löyly on käytettävissä tasaisemmin ja alempaa vaikka pelkkä bensamoottori olisikin heikompi.
 
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?

Kuskissa vikaa jos ei pääse rekasta ohi, kun 90hp corsallakin mennään.
 
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?
Onhan tuossa vääntöä vaikka kuinka paljon. Mee kokeilemaan ja kerro miten sujui.
 
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?
Laskelmieni mukaan rekan ohitus noin pienitehoisella ja väännöttömällä kierroskoneella on hengenvaarallista. Suunnilleen rekan puolivälissä kasvanut ilmanvastus huomaa merssun heiveröisen vääntömomentin, ja ottaa niskalenkin sekä nakkaa sen päin petäjää. Suosittelen siis tyytymään suosiolla ohituskaistoihin.

---
Jos ihan vakavissasi kysyit, niin eiköhän 7,7 s/239 km/h 9-vaihteisella automaatilla riitä rentouttaviin ohituksiin. Riippuen tietenkin vanhasta autostasi. Jos siinä oli tuplatehot, niin uudella ei voi aivan yhtä tiukoissa paikoissa ohittaa. Minä ohittelin ilman mitään ongelmaa satoja rekkoja seitsemän vuoden aikana, kun speksit olivat 60 hv/102 Nm/13,8 s/155 km/h.

Mersussa on liikkeellelähdöissä käytössä ylimääräiset 160 Nm sähkömoottorin ansiosta.
 
1.5 litrainen mersu? :rofl:
Eikö tuossa moottorikokoluokassa kannattaisi katsella seatia tai vaikka renaultia?
 
Olen tässä yrittänyt selvitellä perheautojen tarjontaa dieselin ulkopuolelta lyhyen työmatkan vuoksi. Pitäisi olla perinteinen automaatti, tehoa yli 110kW, ajettu korkeintaan reilu satku. Arvostan hyviä penkkejä, aina palavia takavaloja ja hyviä valoja. Etsin ns. tyyppiviatonta autoa max ~25k€ hintaluokasta, mutta onko niitä edes?

Volvo S80/V70 2,5-litran turbolla olisi suosikki, mutta niitä on aika heikosti tarjolla.

Mites ois Mazda 6? Tarjontaa on reilusti, pitäisi olla varmatoiminen, takavalot palaa aina ja led-valoilla näkee hyvin. Penkit ei oo mun persettä ja selkää puuduttanu pitkälläkään matkalla mutta varmaan parempiakin on. Moottorista riippuen tehoja just tuon rajasi verran 2- litrasella ja sitten 2,5- litrasella hiukan enemmän. Hyvällä tuurilla saatat saada vielä tehdastakuullisen yksilön.
Korjataan sen verran takavaloista, että ei välttämättä. Tässä -14 kutosessa pitäisi kuulemma kaapelisarja vaihtaa, että onnistuisi. Tosin lähitulevaisuudessa hankin myös toisen mielipiteen.

Penkeistä sanottakoon, että alkutotuttelun jälkeen omalle kropalle ok, mutta olenkin ~175 cm hukkapätkä. Pidemmälle henkilölle voi lyhyt istuinosa tuottaa ongelmia. Suosittelen piiitkää koeajoa. Itse olen pärjännyt, joskin ajoasennon mukautuminen otti ~1000 km siinä, missä muutoin on auton vaihtuessa ottanut alle 500 km.
Nuo kutoset ruostuu, ainakin alkupään mallit. Paransivat kai ruostesuojausta jossain vaiheessa, eli uudemmat lienevät huolettomampia ruosteen suhteen.
Jos haetaan autoa hintaluokassa yli 20k, tuskin 1- tai 2-koppaiset kutoset, jotka olivat aika surullisia, tulee kyseeseen.
Kerro lisää viimeisen korimallin Kuutosen erityisestä ruostumisesta?
Kirjoittajalla taisi jäädä huomioimatta budjetti ja sitä kautta auton ikä. :)

@pipo
Kilometrejä ~150k takana 3-kopan kutosella takana ja tyytyväinen olen edelleen. Miinuksina jakkaran lyhyt istuinosa (en suosittele pitkälle henkilölle), sekä aika suuri melu maantienopeuksissa. Niin ja pikanttina pikkulisänä hyvin monelle eteen hyökkäävä kaiutinongelma. Helppo korjata alle tunnissa, mutta eipä se helppous sitä tympeyttä poista, kun availee ovipahvit jne :/
Plussana voimalinja. Ei se samantehoinen ahdettu ja kaksoiskytkin vaan ole yhtä hyvä, kuin vapari ja momentinmuunnin. Triplaturboja en ole kokeillut, tuskin löytyykään tästä rahvaan teholuokasta ;)
Kulutus pysyy aika hyvin aisoissa, ennakko-odotuksiin verrattuna paljon vähemmän. Tämän 2,5 litraisen vaparibensan kulutusero 1,2 litraiseen TSI-Golfiin mitataan maantiellä desilitroissa, kaupungissa kyllä jopa pari litraa Golfin eduksi. Golfissa toki DSG ja tässä mehumaija, eikä teho tai korin kokokaan aivan sama ole. Eikä muutes ole moksiskaan ryömittelystä, jatkuva veto päällä R-D-R-D -heijauksesta (ohjekirja jopa opastaa näin tekemään, mikäli lumessa tai mudassa kiinni), tms. ;)

Kaiken kaikkiaan ihan hyvä peruskulkine, varauksin.
 
Viimeksi muokattu:
Rekan ohitus kysymys oli läppä. Aattelin josko jollain kokemusta pikku koneesta ja automaatin toiminnasta. Mutta ensviikon koeajolla se selviää.
 
Mites nuo loppupään (~2010) Volvo S40, tokko noissa mitään kummempaa pommin mainetta on? Pikku bensakone 1,6 tai 1,8 manuaalilla. Laiskojahan ne on, mutta ei tässä tapauksessa haittaa. Onkohan nuo muuten hihnalla vai ketjulla?
 
Viimeksi muokattu:
... Ei se samantehoinen ahdettu ja kaksoiskytkin vaan ole yhtä hyvä, kuin vapari ja momentinmuunnin. Triplaturboja en ole kokeillut, tuskin löytyykään tästä rahvaan teholuokasta ;)
Kulutus pysyy aika hyvin aisoissa, ennakko-odotuksiin verrattuna paljon vähemmän. Tämän 2,5 litraisen vaparibensan kulutusero 1,2 litraiseen TSI-Golfiin mitataan maantiellä desilitroissa, kaupungissa kyllä jopa pari litraa Golfin eduksi. Golfissa toki DSG ja tässä mehumaija, eikä teho tai korin kokokaan aivan sama ole. Eikä muutes ole moksiskaan ryömittelystä, jatkuva veto päällä R-D-R-D -heijauksesta (ohjekirja jopa opastaa näin tekemään, mikäli lumessa tai mudassa kiinni), tms. ;)

Kaiken kaikkiaan ihan hyvä peruskulkine, varauksin.

Kävin kokeilemassa pari vuotta vanhaa 2-litraista automaattia (ajettu ~80tkm) ja valitettavan paljon se nyki alkupään vaihdoissa. Suuremmissa nopeuksissa se ei niin tuntunut. Moottori oli kyllä pirteä, mutta yllättäen vaihteisto ja vähemmän yllättäen melu vetivät kokonaisuuden hieman miinukselle.
 
Kävin kokeilemassa pari vuotta vanhaa 2-litraista automaattia (ajettu ~80tkm) ja valitettavan paljon se nyki alkupään vaihdoissa. Suuremmissa nopeuksissa se ei niin tuntunut. Moottori oli kyllä pirteä, mutta yllättäen vaihteisto ja vähemmän yllättäen melu vetivät kokonaisuuden hieman miinukselle.
Hmmm... Erikoista tuo vaihteistohomma. Itse olen pari kertaa huomannut pientä nykimistä alkupäässä, mutta vain talvella ensimmäisellä kiihdytyksellä.

Meteli maantienopeuksissa onkin jo sellainen, että jos haluaa hiljaisen auton, kannattaa suosiolla katsella jotain muuta. Itselläni edellisenä kulkineena oli kakkoskoppainen RS-Octavia, joten meteli ei ollut mitään, mihin en olisi ollut jo valmiiksi tottunut.
Ja lisäksi mun tapauksessa lähes kaikki liikkuminen tapahtuu yksin -> ei ole tarvetta kuulla, mitä vieruskaveri sanoo. :D
 
Mites nuo loppupään (~2010) Volvo S40, tokko noissa mitään kummempaa pommin mainetta on? Pikku bensakone 1,6 tai 1,8 manuaalilla. Laiskojahan ne on, mutta ei tässä tapauksessa haittaa. Onkohan nuo muuten hihnalla vai ketjulla?



Ainakin tuo 1.8 125hv (omaa sukua mazda)kone on ketjulla. Osassa on ollut öljyn syöntiä. En ole varma onko vuosimalleissa eroja, joku enemmän perehtynyt varmaan tietää.
 
Mites nuo loppupään (~2010) Volvo S40, tokko noissa mitään kummempaa pommin mainetta on? Pikku bensakone 1,6 tai 1,8 manuaalilla. Laiskojahan ne on, mutta ei tässä tapauksessa haittaa. Onkohan nuo muuten hihnalla vai ketjulla?
Öljynsyönti tosiaan mahdollinen ongelma ainakin tuossa 1.8:ssa, joten kannattaa selvittää. Samaten imupuolen vuotoja ja letku vähän tympeässä paikassa vaihtaa, eli jos kierrokset tuntuu temppuilevan oudosti niin kannattaa huomioida (ei tipu tai tippuessaa seilaa).

Suurin ärsyke itselle oli kun tuollaisen omistin, että sen 5-lovinen laatikko on aika lyhyillä välityksillä, joten jos motariajoa tulee paljon niin en suosittele, melkoista huudattamista.

Mutta siis muuten kyllä hyvä ja vakaa.
 
Sitten hypätään Volvosta eri vehkeisiin. Onko kokemuksia 06-09 vuoden, eli taitavat olla 3 korimallia Subaru legacy/outback mallista.

Tuolla 2.5L (165hv) bensakoneella ja automaattilaatikolla näyttää olevan parhaiten tarjolla. Onko nämä ihan perus kestäviä vehkeistä ?
 
Olen tyytyväinen Audi A4 Avant automaatti my-13, 2.0T (1,8), hyvin kulkee, helppo ajaa, ei syö öljyä. Saabistille jokseenkin uutta.
 
Sitten hypätään Volvosta eri vehkeisiin. Onko kokemuksia 06-09 vuoden, eli taitavat olla 3 korimallia Subaru legacy/outback mallista.

Tuolla 2.5L (165hv) bensakoneella ja automaattilaatikolla näyttää olevan parhaiten tarjolla. Onko nämä ihan perus kestäviä vehkeistä ?

Käsittääkseni tuo 2.5 litrainen on paras noista legacyistä, ei ole niitä 2.0 konetta vaivaavia ilmapumppuvikoja yms.
 
Käsittääkseni tuo 2.5 litrainen on paras noista legacyistä, ei ole niitä 2.0 konetta vaivaavia ilmapumppuvikoja yms.
Ongelma noissa subaruissa on janoinen moottori ja viimeiset voimat vie tuo cvt laatikko.
Kestävyys on kai ollut ihan hyvä.
 
CVT tuli Legacyyn vasta seuraavassa korimallissa 2010 ja sen ohjelmointi on niin hyvä että pitää kierrokset alhaalla tasaisessa ajossa ja saa aikaan pienemmän kulutuksen kuin vanha momentinmuunninlaatikko vm2006-2009.

Esim 100km/h mennään vain 2000rpm:llä. Maantiellä pääsee vm 2010+2.5+CVT 80 vauhdissa 6.3l/100 ja 100 vauhdissa 7l/100 kulutuksiin. Ei mahdoton jatkuvalle nelivedolle kuitenkaan.

Kiihdytyksissä nousee kiekat herkästi korkealle CVT:llä kun vaparissa ei ole tehoa niin alhaalla, mutta parhaastä päästä CVT:tä tuo Subarun versio kuitenkin on.
 
-06 Outbacki oli meillä 2 vuotta. 2.5l automaatti.

Kaupunki/ sekalaisessa ajossa meni helposti +12l/100km.

Auto oli todella luotettava, mutta 260tkm kohdalla rupes venttiilikopat ja kannen tiivisteet vuotamaan.

Sinänsä laiska ja maantiellä ei mikään paras ajatteva. Mutta oli meillä melkein traktori käytössä mökillä, kaadoin puita ja vedin niitä rytteiköistä pois :D Ihan uskomaton mönkijä ja ei muuten jääny puut edes järveen :D

Varaudu Subarun kalliisiin varaosiin. Ja siihen että joutuu marmoritiskiltä niitä ostamaan :(

Subarun ylläpitokulut nousi meillä sen verran kovaksi että vaihdettiin pois, autovero oli jo melkein samanverran kuin nykyisessä dieselissä. Samoin vakuutukset oli tuon 2.5l koneen takia 500e vuoteen kalliimmat kuin nykyisessä.

Eli jos tarttee oikeasti sen hyvän nelivedon, osta Subaru...Muuten miettisin vaihtoehtoja...
 
Saman tapaista kommenttia tuntuu löytyvän muualtakin. Ei kuitenkaan tarvetta mihinkään oikeisiin maastomönkimisiin, joten ehkä järkevämpi katsella jotain muuta.
 
Pitäisi hankkia uusi auto mahdollisimman pitkäksi aikaa ja luotettavuus plussaa. Tämä olisi käytössä lokakuu - toukokuu. Kesän ajelen tuolla vanhalla avolla :) Hinta saisi olla alle 10000€.. Olen katsonut/silmää miellyttää mm. Skoda Rapid/Octavia (porrasperä), VW Golf, Seat Leon tyylisiä autoja. Tärkein on auton ulkonäkö ja luotettavuus. Plussaa isommasta koneesta ja tottakai lisävarusteista. Onko mitään ehdottaa? Saa olla käytännössä mikä tahansa merkki, mutta noista mainitsemistani näkee ainakin jo hieman makua.

Tuossa löytyi yksi vastaavia hieman edullisempi yksilö. Tämä on kaksikilpinen. Eli joskus kolaroitu. Korjauksessa on käytetty alkuperäisiä varaosia ja korjaus on tehty ammattilaisen toimesta. Vaurioita kuulemma ei ollut tekniikassa vain vasen etukulma oli hipaissut ja siksi uusittu puskuri, lokasuoja, ajovalo ja maski. Tulen tottakai vielä näkemään tämän paikan päältä, testaamaan, ym.. Mutta onko tässä potentiaalia vai kannattaako jostain syystä kiertää kaukaa?
 
Pitäisi hankkia uusi auto mahdollisimman pitkäksi aikaa ja luotettavuus plussaa. Tämä olisi käytössä lokakuu - toukokuu. Kesän ajelen tuolla vanhalla avolla :) Hinta saisi olla alle 10000€.. Olen katsonut/silmää miellyttää mm. Skoda Rapid/Octavia (porrasperä), VW Golf, Seat Leon tyylisiä autoja. Tärkein on auton ulkonäkö ja luotettavuus. Plussaa isommasta koneesta ja tottakai lisävarusteista. Onko mitään ehdottaa? Saa olla käytännössä mikä tahansa merkki, mutta noista mainitsemistani näkee ainakin jo hieman makua.

Tuossa löytyi yksi vastaavia hieman edullisempi yksilö. Tämä on kaksikilpinen. Eli joskus kolaroitu. Korjauksessa on käytetty alkuperäisiä varaosia ja korjaus on tehty ammattilaisen toimesta. Vaurioita kuulemma ei ollut tekniikassa vain vasen etukulma oli hipaissut ja siksi uusittu puskuri, lokasuoja, ajovalo ja maski. Tulen tottakai vielä näkemään tämän paikan päältä, testaamaan, ym.. Mutta onko tässä potentiaalia vai kannattaako jostain syystä kiertää kaukaa?
Noista luotettavin varmaankin olisi mahdollisimman uusi ja mahdollisimman vähän ajettu, mutta silti sopivan hintainen auto. En osaa sanoa varmaksi, mutta epäilen että Seat Leon voisi olla halvempi kuin Octavia tai Golf. Saisi siis vähän parempikuntoisen samaan rahaan. Niistä (kolmesta) vertaamaan nettiautossa ja katselemaan ja koeajamaan vaihtoehtoja. VAG autossa saattaa olla moottorin ja DSG-vaihteiston kanssa ongelmia, eli tarkkana saisi olla ja auto pitäisi olla riittävän uusi.

Tää nyt ei auttanut asiaa. Puolisolla pari vuotta palvellut Skoda pelkästään kuluvat osat vaihdettu. :D
Samanlainen Skoda? :)
 
VAGeissa kuluvia osia ovat moottori, vaihteisto, sähköt... :D Kiertäisin kolaroidut vehkeet kaukaa, esim. naapurilla oli Honda Jazz, joka oli mällätty. Vuosimalli oli luotettavuustilastojen ykkönen, mutta tuossa yksilössä oli (kolarin jälkeen) tullut kaikennäköistä, pahimpana epämääräiset sähköongelmat. Ei kuulosta ihan "hipaisulta", jos on ollut kilvistä pois.
 
Mietin itsekkin tuota, että jos auto on kaksikilpinen, niin ei taida olla kolari ollut ihan pienemmästä päästä. Itse en ostaisi, kun tarjontaa löytyy muutenkin.
 
Käsittääkseni tuo 2.5 litrainen on paras noista legacyistä, ei ole niitä 2.0 konetta vaivaavia ilmapumppuvikoja yms.

3.0 litran H6 on paras noista Subarun vaparikoneista, mutta valitettavasti paljon harvinaisempi, kuin tuo 2.5 litrainen.

Ilmeisesti noissa 2.5 litraisissa vapareissa on ollut samoja ongelmia kannentiivisteen kanssa, kuin ahdetuissa versioissakin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 872
Viestejä
4 756 522
Jäsenet
77 375
Uusin jäsen
Eemeli2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom