Mikä auto minulle?

Nissan maxima on kyllä kaikkea muuta kuin järkevä kauppakassi ahtaassa kaupungissa ajelemiseen.

Tuo yksilö sijaitsee myös aivan liian kaukana helsingistä.

Kulutuksen lisäksi taitaa myös ajoneuvoero olla aika suuri tuollaisessa.
Opel Astra voisi olla näppärän kokoinen. Nissanissa ei taida olla oikein mitään hyvää kauppakassi luokassa. Kun tosiaan pieniruokaisempiakin löytyy.

Nissan Maxima
Ajoneuvovero: 430 €/Vuosi

Opel Astra
Ajoneuvovero: 286 €/Vuosi

Omassa kauppakassissa (Punto) ajoneuvovero 205€/vuosi.


Tosiaan vero menee vm2000 kokonaispainon mukaan ja vm2001 päästöjen mukaan.
 
Naurahdin Maximalle kaupunkiautona :D Parempi olisi enää joku 7-sarjan BMW.

Itse katselisin jotain tuollaista: Honda Jazz 1.4i CVT Automaati, Juuri katsastettu, ilmastointi, 2 x hyvät renkaat ym Viistoperä 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto

Saman kokoluokan Focusta saanee myös samaan rahaan.
Suosittelen pidempää koeajoa tuollaisen kanssa; tuo kumilanka-automaatti nimittäin tuo ihan hirvittävästi melua tuohon autoon koska tehoa on hemmetin vähän, joten automaatti huutaa normaaliajossa jatkuvasti isoilla kierroksilla (ja äänieristys moottorin ja renkaiden äänen osalta olematon).

Oli todella rasittava ajaa vs perus automaatti kun tuollaista äitimuorille käytiin katsomassa (päätyi A-mersuun mk-2 joka on huomattavasti mukavampi kaikilla tavoilla vaikka pirkka-mersu onkin).
 
Kaasupolkimen käskytys on väärä, jos tuo jazzin cvt huutaa jatkuvasti. Vaatii vähän totuttelua. Maksimikiihdytyksissä toki iskee kierrokset optimialueelle eli ylös. Äänieristystä noissa ei paljoa ole, mutta rengasmelusta ainakin itse kärsin paljon konetta enemmän. 2004 vuosimallin sijaan kannattaa katsoa 2005 ylöspäin, jolloin tuli facelift. automaatti-ilmastointi jne. 2006 tuli ajonvakautus. Ruoste noi raiskaa ja etulamput vaatii käytännössä puskurin irrotuksen. Teknisesti idioottivarmoja pl. jumittavat taka(käsi)jarrut.
 
Kiitoksia hyvistä vinkeistä varsinkin c5 malliin, paria tulikin jo käytyä katsomassa. Neonin koeajon jälkeen se ei kuulemma enää houkuta.
 
Kaasupolkimen käskytys on väärä, jos tuo jazzin cvt huutaa jatkuvasti. Vaatii vähän totuttelua. Maksimikiihdytyksissä toki iskee kierrokset optimialueelle eli ylös. Äänieristystä noissa ei paljoa ole, mutta rengasmelusta ainakin itse kärsin paljon konetta enemmän. 2004 vuosimallin sijaan kannattaa katsoa 2005 ylöspäin, jolloin tuli facelift. automaatti-ilmastointi jne. 2006 tuli ajonvakautus. Ruoste noi raiskaa ja etulamput vaatii käytännössä puskurin irrotuksen. Teknisesti idioottivarmoja pl. jumittavat taka(käsi)jarrut.
Niillä tehoilla tuntui että kaasupolkimessa ei ollut kuin yksi asento jos halusi millään tapaa pysyä liikenteen mukana tai ehtiä risteyksistä alta pois; pohjassa. :D
 
Maximan miellyttävä kaupunkikulutus 15.1 l/100km on omiaan nurkka-ajoon ruuhkassa.
Jos oikein pihistelemällä ajaa, niin aika selvät kulutuserot Nissan Maximassa, Opelissa ja Hondassa kaupungissa. Toki vain mitattu kulutus, että enemmänkin saattaa viedä.

15.1 l/100km
10.6 l/100km
7.2 l/100km
 
Niillä tehoilla tuntui että kaasupolkimessa ei ollut kuin yksi asento jos halusi millään tapaa pysyä liikenteen mukana tai ehtiä risteyksistä alta pois; pohjassa. :D
Juu, mutta tosiaan siinä on reagoinnissa selvä ero, iskeekö lapun lattiaan vai hieman rauhallisemmin. Liian ripeä lämäys pistää kierrokset tappiin. Kiihtyy myös paremmin, jos ei lähde punaviivalta huudattamaan. Cvt:n paras puoli on itse asiassa hyvin rivakka alkukiihdytys, näppärä kaupunkialueella. 30 km/h jälkeen on sitten toinen asia :D
 
Nissan maxima on kyllä kaikkea muuta kuin järkevä kauppakassi ahtaassa kaupungissa ajelemiseen.

Tuo yksilö sijaitsee myös aivan liian kaukana helsingistä.

Kulutuksen lisäksi taitaa myös ajoneuvoero olla aika suuri tuollaisessa.

Tuollaisilla reilun kymppitonnin ajoilla nyt on aivan sama, jos vähän enemmän kuluttavalla ajelee.
Eikä tuo Maxima paljoa kummempi kaupunkiauto ole, kuin joku Yaris, jos ei jatkuvasti tarvitse ahtaisiin kadunvarsiparkkeihin tai 60-luvun parkkihalleihin tunkea.

Tuossa HSL:n lipulla saavutettavissa oleva yksilö.

Tuo Honda Jazz on muuten ihan käyttökelpoinen laite, ylöstaitettavien takapenkkien ansiosta mahtuu yllättävän isoa romua kyytiin.
 
Naurahdin Maximalle kaupunkiautona :D Parempi olisi enää joku 7-sarjan BMW.

Ei itseäni aikoinaan masentanut yhtään ajella silloin tällöin Helsingin keskustaan kouluun ja takaisin kaverin W220 S430:sellä.

Mukavampi siinä oli nahkapenkillä löhötä ruuhkassa, kuin HKL:n bussissa.
Tietty vähän paloi rahaa bensaan ja pysäköintiin, mutta eihän mikään ole ilmaista. :D
 
Silloin tällöin lienee eri asia kuin päivittäin?

Meilläkin on iso Espace ja pieni Clio ja kyllä kaupunkiin jos lähtee yksin, niin Clio tulee valittua. Espace sitten perheen kanssa.

Ihan vain sen auton koon vuoksi.
 
Ei itseäni aikoinaan masentanut yhtään ajella silloin tällöin Helsingin keskustaan kouluun ja takaisin kaverin W220 S430:sellä.

Mukavampi siinä oli nahkapenkillä löhötä ruuhkassa, kuin HKL:n bussissa.
Tietty vähän paloi rahaa bensaan ja pysäköintiin, mutta eihän mikään ole ilmaista. :D
Nojoo eipä kysyjä tosiaan rajannut että pitäisikö päästä edullisesti vai ei :D Oletin näin, kun puhe kaupunkiautosta ja budjetti aika pieni. Alkaa olla vuotuiset kulut 12,5tkm ajolla Nissanilla abouttirallaa 1500-2000€ kalliimmat kuin jollain 8L kaupungissa kuluttavalla ja jossa puolet pienempi vakuutus/ajoneuvovero :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Naurahdin Maximalle kaupunkiautona :D Parempi olisi enää joku 7-sarjan BMW.

Itse katselisin jotain tuollaista: Honda Jazz 1.4i CVT Automaati, Juuri katsastettu, ilmastointi, 2 x hyvät renkaat ym Viistoperä 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto

Saman kokoluokan Focusta saanee myös samaan rahaan.

Jos tuo CVT on yhtään samanlainen kuin vuoden 2008 koeajamassani Civicissä, niin ei hyvää päivää. Automaatti tuntuu lähinnä siltä kuin joku toinen olisi vaihtamassa vieressä manuaalina vaihdekepistä vaihdetta.
 
Silloin tällöin lienee eri asia kuin päivittäin?

Meilläkin on iso Espace ja pieni Clio ja kyllä kaupunkiin jos lähtee yksin, niin Clio tulee valittua. Espace sitten perheen kanssa.

Ihan vain sen auton koon vuoksi.

No, sanotaanko, että parhaimmillaan ajoin kouluun ko. S:llä 3-4 päivänä viikossa ( eli sen verran mitä koulua oli ) useamman viikon putkeen, eikä olisi ollut mikään ongelma ajaa vaikka joka päivä.

Muut ajat tuli sitten ajeltua kouluun omalla Fiestalla.

Nykyisin tulee sitten välillä ajeltua keskustassa töiden takia omalla 6,2 metriä pitkällä pakulla tai sitten työnantajan saman kokoisella Sprintterillä.
 
Jos tuo CVT on yhtään samanlainen kuin vuoden 2008 koeajamassani Civicissä, niin ei hyvää päivää. Automaatti tuntuu lähinnä siltä kuin joku toinen olisi vaihtamassa vieressä manuaalina vaihdekepistä vaihdetta.
Eikö tuon ikäisessä Civicissä ole se surullisen kuuluisa robottivaihteisto - jossa siis tosiaan joku toinen vaihtaa sulle ne vaihteet... :D
 
Tuollaisilla reilun kymppitonnin ajoilla nyt on aivan sama, jos vähän enemmän kuluttavalla ajelee.
Eikä tuo Maxima paljoa kummempi kaupunkiauto ole, kuin joku Yaris, jos ei jatkuvasti tarvitse ahtaisiin kadunvarsiparkkeihin tai 60-luvun parkkihalleihin tunkea.

Tuossa HSL:n lipulla saavutettavissa oleva yksilö.

Tuo Honda Jazz on muuten ihan käyttökelpoinen laite, ylöstaitettavien takapenkkien ansiosta mahtuu yllättävän isoa romua kyytiin.
Pahoittelut puutteellisista spekseistä. Auto tulee tosiaan lähinnä työmatka ajoon n.20km suuntaansa. Mielummin isompi hyvillä varusteilla, kuin esim. tuollainen Astra. Mun edellinen auto ennen ulkomaille lähtöä oli BMW 120dA vm. 2012. Toki tuo oli leasing peli, kun firmalla oli hyvinkin avokätinen autopolitiikka. Nytkin tavoitteena on saada firman auto alle, mutta siihen menee varmaan tuon vuoden verran.

Elämä on lyhyt, joten ajattelin sijoittaa elämänlaatuun lisääntyneen vapaa-ajan muodossa(reilu tunti päivässä). Sinänsä tässä ei pelkästään kustannusten puolesta ole mitään järkeä, kun HSL:n lippu maksaa 60€/kk.

Keskustaan pääsee metrolla kätevästi, eli sinne ei autolla tarvitse mennä.
 
Tuollaisilla reilun kymppitonnin ajoilla nyt on aivan sama, jos vähän enemmän kuluttavalla ajelee.

Sinä itse siitä kulutuksesta puhuit.

Minä puhuin ajoneuvoverosta, jonka määrään ei vaikuta penniäkään se, paljonko sillä autolla aja.

Myös vakuutusmaksut voi olla maximassa kalliihkoja, tosin tästä en ole varma.

Eikä tuo Maxima paljoa kummempi kaupunkiauto ole, kuin joku Yaris, jos ei jatkuvasti tarvitse ahtaisiin kadunvarsiparkkeihin tai 60-luvun parkkihalleihin tunkea.

Kyllä se on sitä yarista epäkätevämpi joka ikinen kerta kun sinne kadunvarsiparkkiin änkeää.

Ei sitä tarvi tehdä jatkuvasti että se haittaa.
 
Tuollainen 150 € / vuosi ero jossain ajoneuvoverossa nyt on autoilun kokonaiskustannuksissa aivan mitätön summa, jos ei hae absoluuttisesti halvinta ratkaisua autoiluunsa.

Vakuutusmaksut ovat taas niin ajoneuvosta, yhtiöstä ja vakuutuksenottajasta riippuvaisia, että niitä on paha lähteä arvailemaan.

Itse ainakin kärsin mielummin ison auton pysäköinnistä ahtaaseen kadunvarsiparkkiin muutaman kerran kuussa, kuin että kärsisin jollain Yariksella ajamisesta joka päivä.

Nojoo eipä kysyjä tosiaan rajannut että pitäisikö päästä edullisesti vai ei :D Oletin näin, kun puhe kaupunkiautosta ja budjetti aika pieni. Alkaa olla vuotuiset kulut 12,5tkm ajolla Nissanilla abouttirallaa 1500-2000€ kalliimmat kuin jollain 8L kaupungissa kuluttavalla ja jossa puolet pienempi vakuutus/ajoneuvovero :btooth:

Jossain kehillä ajellessa ei noiden vanhojen automaattien kulutuksessa ole monenkaan litran ero suuntaan tai toiseen, jolloin isompikoneisen auton vuosikustannukseksi tulee tuollaisella 12,5 tkm ajolla maksimissaan 500 € / vuosi.

Ei tuollainen vanhalla mehumaijalla varustettu Astrakaan tai vastaava mene käytännössä aivan pienellä kulutuksella, ainakaan jos vertaa käsin hämmennettävään vastaavaan.
Todellinen kaupunki- / ruuhkakulutus on pitkälle toisella kympillä.
 
Nyt pitäisi löytää halpa kiesi lähinnä kehäIII ja sen sisälle ajoon. Automaatti pitäisi olla ja hinta max. 3000€. Käyttövoima ihan sama, kun max. vuoden käytössä ja kilsat 10-15k/vuosi. Alkaa perse puutua bussissa istuskeluun ja muutenkin vituttaa 2.5h päivittäinen työmatka, kun sen voisi tehdä autolla alle tunnissa. Lähinnä tullut vastaa Hyundai Sonataa ja jokerina Fiat Croma II, molemmat dieselinä. Onko noista mihinkään paljon ajettuina? Osassa jo jakopääremppa tehtynä joka lienee plussaa.
Ei ole tuttuja autoja, mutta voisi olla ihan hyviä vaihtoehtoja silti. Diesel pitäisi olla halpa ostaa ja tosiaan jos ajat maksimissaan vuoden, niin aivan sama diesel vai bensa.

Suht tyylikkäitä nuo molemmat. Itse kanssa mieluummin katselisin diesel vaihtoehtoja. Hinta toki mieluusti aika halpa, jos vaan toimii ja on riittävästi huollettu.
Hyundai Sonata vaihtoautot - Nettiauto
Fiat Croma vaihtoautot - Nettiauto
 
Tuo uudempikorinen ( ilmeisesti 5. korimallin ) 2.0 CRDi Sonatahan oli joskus ilmestymisensä aikoihin suunnilleen 2005-2009 monen taksimiehen suosiossa ja niillä taidettiin ajaa ihan hyviä kilometrilukemia, joten ei se aivan kelvoton voi olla.

Kestäviä diesel koneitahan Hyundai osaa tehdä, mutta koppa ja lisävarusteet ovat aina pieni arvoitus.
 
Sonatasta kannattaa vilkaista huoltokirjasta onko taka-akselikampanja tehty, noissa ei ole alunperin ruostesuojausta akselin sisällä ja niitä on napsahdellut poikki kun ruostuu sisältä käsin. Taisipa olla joku iltalehden juttukin "kuinka vasta katsastetulle autolle voi käydä näin!" Edit: Läpi ruostunut auto läpäisi katsastukset ainakin vuosina 2015-17 – HS: Akselipalkki katkesi moottoritiellä!

Siitä en tiedä tekikö ne siinä kampanjassa muuta kuin vilkaisivat ja totesivat että ehjä näkyy olevan.

Muuten tekniikalleen on samaa tasoa kaikkien "nyky" dieseleiden kanssa, suihkuja ja kansia menee jos on mennäkseen. Joskus tuli harkittua itsellekkin mutta kulutuksen takia jätin ottamatta. Ostin tuolloin -05 300tkm ajetun 2.0tdi golffin ja 13tkm myöhemmin paukahti kone...se siitä kulutussäästöstä.(sori ot)
 
Kyllähän tuo Maxima on melkoinen tapaus. Kerran ajoin 3,0 manuaalilla ihan lyhyen lenkin. Ensivaikutelma oli ylikokoinen sen ajan primera, mihinkään tuo ei kulkenut vaikka kuuvetonen pellin alla, se manuaali ei oikein istunut autoon, no pidän automaatista nyt muutenkin enemmän. Erittäin muovinen sisältä ja kaikki halvan oloista.
Melkoisista ruosteongelmista kuullut, onko essonbaaria vai ei, en tiedä eikä kiinnosta. Kuinkahan laiska se voi olla kahden litran koneella, sellaisiakin on. Mutta noita 50 kpl myynnissä, ja harvoin näkee liikenteessä.
 
Kyllähän tuo Maxima on melkoinen tapaus. Kerran ajoin 3,0 manuaalilla ihan lyhyen lenkin. Ensivaikutelma oli ylikokoinen sen ajan primera, mihinkään tuo ei kulkenut vaikka kuuvetonen pellin alla, se manuaali ei oikein istunut autoon, no pidän automaatista nyt muutenkin enemmän. Erittäin muovinen sisältä ja kaikki halvan oloista.
Melkoisista ruosteongelmista kuullut, onko essonbaaria vai ei, en tiedä eikä kiinnosta. Kuinkahan laiska se voi olla kahden litran koneella, sellaisiakin on. Mutta noita 50 kpl myynnissä, ja harvoin näkee liikenteessä.

Oma maxima on kyllä ollut ihan mukava, tosin onki vanhempaa korimallia.

Tuo on manuaalilla, saa kiihtymään 7.5sek 0-100 ja kuluttaa matka-ajossa about 8l/100

Ei ole ruostekaan vaivannut kun tuo on joskus aikanaan uutena ruostesuojattu. Nyt kylläkin myynnissä kun otan työsuhdeauton. Vink vink nettiautossa ayg-147 ;)
 
Oma maxima on kyllä ollut ihan mukava, tosin onki vanhempaa korimallia.

Tuo on manuaalilla, saa kiihtymään 7.5sek 0-100 ja kuluttaa matka-ajossa about 8l/100

Ei ole ruostekaan vaivannut kun tuo on joskus aikanaan uutena ruostesuojattu. Nyt kylläkin myynnissä kun otan työsuhdeauton.

Saman koppaista ajoin itsekin, eikä ollut mikään loppuunajettu. Eihän se huono ajettava ollut missää nimessä, samaan aikaan oli vaan vertailukohteina vaikka mitä, mitkä oli parempia ajoltaan, tekniikaltaan ja varusteiltaan. Siis joku karvalakkimallihan se oli, mahtoiko olla edes ilmastointia, ei voi muistaa.

Kun on hyvin pidetty ja ajoissa ruostesuojattu, niin eiköhän tuollekin uusi koti löydy:) Miinusta tuulilasista mikä maksaa nyt jonkun verran, mutta onneksi ei sisällä elektroniikkaa, niin ei karkaa ihan älyttömyyksiin.
 
Joo vähän miettinyt oisko wörtti vaihtaa ennen myyntiä...

Niin, no se on hatusta vedettynä jotain 600€ jotakuinkin. Mieluummin tinkisit sen hinnasta, kun ei sitä tiedä minkälainen ostaja ilmestyy, voihan olla ettei ostaja edes tajua kysyä mokomasta. Ite osaan olla hyvinkin tarkka tuollaisista, kaikki ei toki...
 
Niin, no se on hatusta vedettynä jotain 600€ jotakuinkin. Mieluummin tinkisit sen hinnasta, kun ei sitä tiedä minkälainen ostaja ilmestyy, voihan olla ettei ostaja edes tajua kysyä mokomasta. Ite osaan olla hyvinkin tarkka tuollaisista, kaikki ei toki...

300-400 sain tarjouksia
 
alkup viesti sanoi:
Nyt pitäisi löytää halpa kiesi lähinnä kehäIII ja sen sisälle ajoon.

Eihän tässä edes speksattu mitään kaupunkiajelua ja tossahan mainittiinkin että keskustaan ei ajella...

Tässä speksattiin kehä3n sisäpuolella ajamista. Siellä on aika paljon kaupunkia, vaikkei ihan ydinkeskustaan menisikään.


Kannattaa kuunnella millaisia autoja haetaan eikä turhaan vääntää vastaan, ei se kauheasti auta sitä joka sitä apua pyysi...

NIMENOMAAN.

Jospa sitten itse lukisit sen, paljonko sillä autolla olisi tarkoitus ajaa, ja minkäkoista autoa tässä tarvittiin.


Jos isompaa autoa tulossa niin suosiolla dieseli. Kuluttaa paljon vähemmän ja verotkin yllättävän pienet kun tuppaa noissa bensalaivoissakin aika isot verot olemaan. Ite varmaan lähtisin tota Sonataa kattomaan myös.

... koska nimittäin dieselissä ei ole mitään järkeä niille kilometrimäärillä, mitä tässä speksattiin.

Tässä ei myöskään tarvittu isoa autoa, että ihan turva verrata sitä kulua johonkin "bensalaivaan".

Kun pitäis verrata niitä kuluja siihen järkevänkokoiseen bensa-autoon. Jolla ne tulee tuollaisella ajolla selvästi pienemmäksi kuin dieselillä.

Mikä auto minulle?

Tosin vaikuttaisi siltä, että tällä ostajaehdokkaalla sekoittuu muutenkin tarpeet ja "halut" aika pahasti keskenään, on selvä tarve ja sitten on sen tarpeen kanssa melko ristiriitaisia "haluja". Ja sitten auton pitäisi kuitenkin olla kuitenkin halpakin.

Käytännössä pitää valita kolmesta kaksi. Alkuperäinen postaaja aloittaa näistä kahdella ensimmäisellä, mutta sitten alkaa lisätarkennuksissaan/myöhemmissä viesteissään änkeä tuota kolmatta mukaan.
* Kohtuullinen hinta
* Toimiva ja täyttää tehtävänsä
* On kiva, hieno, urheilullinen jne
 
Viimeksi muokattu:
Tosin vaikuttaisi siltä, että tällä ostajaehdokkaalla sekoittuu muutenkin tarpeet ja "halut" aika pahasti keskenään, on selvä tarve ja sitten on sen tarpeen kanssa melko ristiriitaisia "haluja". Ja sitten auton pitäisi kuitenkin olla kuitenkin halpakin.

Juu kuten jo pahoittelinkin, niin op oli hieman kryptinen. Tuon duunimatkan voisi ajaa Nissan Micralla, mutta en halua semmoisella ajaa. Tarve on n. vuodeksi, joten käyttökulujen puolesta ihan sama, kun tarkoitus on vain lyhentää työmatka aikaa. Suomessa auton omistaminen ja ajaminen on kallista, joten muutama satanen sinne tai tänne ei haittaa. Yhdelle Maximan myyjälle soittelin ja käyn katsomassa/testaamassa viikonloppuna, jos on vielä myynnissä, eikä aivan laho. Kittoksia vinkeistä. Saa edelleen vinkata, jos tuollaisia alle kolmen tonnin isompia kuin Fiesta/Micra autoja tulee vastaan.
 
Ei itseäni aikoinaan masentanut yhtään ajella silloin tällöin Helsingin keskustaan kouluun ja takaisin kaverin W220 S430:sellä.

Mukavampi siinä oli nahkapenkillä löhötä ruuhkassa, kuin HKL:n bussissa.
Tietty vähän paloi rahaa bensaan ja pysäköintiin, mutta eihän mikään ole ilmaista. :D
Takapenkillä henkilöauto on paras, varsinkin jos vielä jätetään sinne minne haluaa eikä tarvitse osallistua pysäköintiin. Mutta jos itse ajaa niin ehdottomasti julkiset, etsii vain sopivan liityntäpysäköinnin raiteiden varrelta. Itse tykkään eniten metrosta, toisena juna. Kehä I asti henkilöauto on hyvä, siitä eteenpäin ei niinkään.

Pieni bensa-auto on hyvä. Camaro oli aika kaamea kantakaupungin alueella mataluuden ja kokonsa vuoksi. Mini oli hyvä.
 
Miksi ajaa liityntäparkkiin ja jollain metrolla ( tästäkin pitää vielä maksaa ylimääräistä ) + jalan perille, kun voi löhötä koko matkan nahkajakkaralla mukavasti rattia käännellen? :D
 
Takapenkillä henkilöauto on paras, varsinkin jos vielä jätetään sinne minne haluaa eikä tarvitse osallistua pysäköintiin. Mutta jos itse ajaa niin ehdottomasti julkiset, etsii vain sopivan liityntäpysäköinnin raiteiden varrelta. Itse tykkään eniten metrosta, toisena juna. Kehä I asti henkilöauto on hyvä, siitä eteenpäin ei niinkään.

Pieni bensa-auto on hyvä. Camaro oli aika kaamea kantakaupungin alueella mataluuden ja kokonsa vuoksi. Mini oli hyvä.
Ei mitenkään suoraan sinun kommenttiisi liittyen, mutta tästä näkee hyvin eron "Hesan" ja "Suomen" välillä.

Mikä metro? Mikä liityntäpysäköinti? Mikä paikallisjuna? :D :D
 
Miksi ajaa liityntäparkkiin ja jollain metrolla ( tästäkin pitää vielä maksaa ylimääräistä ) + jalan perille, kun voi löhötä koko matkan nahkajakkaralla mukavasti rattia käännellen? :D
Liityntäparkki on ilmainen, metrolippu ei paljoa maksa. Ratin kääntely keskustassa on inhottavaa ja helpot parkkipaikat maksaa maltaita. Sitten joutuu menemään joka tapauksessa jalan perille, kun lähistön parkkipaikat on täynnä. Sen sijaan metrolta kävelee nopeasti töihin (n. 500m). Tosin jos nauttii autolla ajamisesta ruuhkassa niin mikäs siinä.
 
Liityntäparkki on ilmainen, metrolippu ei paljoa maksa. Ratin kääntely keskustassa on inhottavaa ja helpot parkkipaikat maksaa maltaita. Sitten joutuu menemään joka tapauksessa jalan perille, kun lähistön parkkipaikat on täynnä. Sen sijaan metrolta kävelee nopeasti töihin (n. 500m). Tosin jos nauttii autolla ajamisesta ruuhkassa niin mikäs siinä.

Aika offtopicciin menee kyllä tämä keskustelu.

Keskustassa on hyviä ja isoja parkkihalleja, joihin voi ajaa auton mukavasti leveisiin ruutuihin. Stokkalta saa vielä ekan tunnin ilmaista first luokan kanta-asiakkaille ja siitä eteenpäin taitaa olla 7e tunti luokkaa. Itse en olisi valmis iskemään persettäni paskaiseen bussinpenkkiin säästösyystä. Pyörällä tai autolla, jos ylipäätään on pakko mennä. Harvoin sinne tarvitsee selvinpäin mennä, kun kaikki palvelut löytyy isoista kauppakeskuksista tilavine parkkihalleileen ympäriltä (Sello, Omena jne). Juopottelu/ravintolareissujahan nuo on pääasiassa keskustaan mennessä, jolloin taksi tai uber on ensisijainen valinta. Antee hippien ja kasvisyöjien mennä julkisilla, niin on enemmän tilaa meille normaaleille ihmisille autobaanoilla ja parkkihalleissa.

Töissä en olisi valmis keskustassa käymään autolla tai julkisilla.
 
Aika offtopicciin menee kyllä tämä keskustelu.

Keskustassa on hyviä ja isoja parkkihalleja, joihin voi ajaa auton mukavasti leveisiin ruutuihin. Stokkalta saa vielä ekan tunnin ilmaista first luokan kanta-asiakkaille ja siitä eteenpäin taitaa olla 7e tunti luokkaa. Itse en olisi valmis iskemään persettäni paskaiseen bussinpenkkiin säästösyystä. Pyörällä tai autolla, jos ylipäätään on pakko mennä. Harvoin sinne tarvitsee selvinpäin mennä, kun kaikki palvelut löytyy isoista kauppakeskuksista tilavine parkkihalleileen ympäriltä (Sello, Omena jne). Juopottelu/ravintolareissujahan nuo on pääasiassa keskustaan mennessä, jolloin taksi tai uber on ensisijainen valinta. Antee hippien ja kasvisyöjien mennä julkisilla, niin on enemmän tilaa meille normaaleille ihmisille autobaanoilla ja parkkihalleissa.

Töissä en olisi valmis keskustassa käymään autolla tai julkisilla.
Tuossa joku pyysi autosuositusta siihen, että ajaa kehäkolmosen sisällä ja keskustassakin. Pieni auto on siihen paras. Toisaalta jos käyttää julkisia ja liityntäparkkeja (en tiedä tarvitseeko hän, joka asuu kehän sisällä liityntää), niin voi valita auton vapaammin. Isot kehän kauppakeskukset taas ovat hyviä, helppo mennä isommallakin autolla. Iso auto on myös mukavampi pidemmillä matkoilla.

Itse nykyään valitsen asuinpaikkani siten että en tarvitse autoa, säästyy valtavasti rahaa. Mutta Helsingissäkin on alueita joissa auto on hyödyllinen, saati sitten Espoossa tai Vantaalla. Ja nuo autosta säästyneet rahat sitten joutuu maksamaan asumisessa. Itse olen asunut niin maalla kuin Helsingin keskustassa, samoin autolla kuin ilman. Vasta kehäkolmosen sisällä katsoin, että auto ei ole tarpeellinen. Harrasteauto olisi muuten kiva, mutta sillä ei ole täällä Helsingissä mukava ajella. Täällä nuo bussitkin on mukavia, niitäkin on tullut käytettyä raideliikenteen ohella. Kamalampia ovat ratikat, joissa on ruotsin- tai tallinnanlaivojen väki. Niihin törmää lähinnä verkkiksessä käydessä.

Jos asuu kehäkolmosen sisällä, niin kannattaa miettiä voisiko käyttää julkisia. Ehkä silloin voisi hankkia vain harrasteauton, kun talviliikenne tai polttoaineen kulutus eivät olisi niitä määrääviä tekijöitä. Jos julkiset sulkee pois, niin talviautoilu rajoittaa auton valinnassa.
 
Tuossa joku pyysi autosuositusta siihen, että ajaa kehäkolmosen sisällä ja keskustassakin. Pieni auto on siihen paras. Toisaalta jos käyttää julkisia ja liityntäparkkeja (en tiedä tarvitseeko hän, joka asuu kehän sisällä liityntää), niin voi valita auton vapaammin. Isot kehän kauppakeskukset taas ovat hyviä, helppo mennä isommallakin autolla. Iso auto on myös mukavampi pidemmillä matkoilla.

Itse nykyään valitsen asuinpaikkani siten että en tarvitse autoa, säästyy valtavasti rahaa. Mutta Helsingissäkin on alueita joissa auto on hyödyllinen, saati sitten Espoossa tai Vantaalla. Ja nuo autosta säästyneet rahat sitten joutuu maksamaan asumisessa. Itse olen asunut niin maalla kuin Helsingin keskustassa, samoin autolla kuin ilman. Vasta kehäkolmosen sisällä katsoin, että auto ei ole tarpeellinen. Harrasteauto olisi muuten kiva, mutta sillä ei ole täällä Helsingissä mukava ajella. Täällä nuo bussitkin on mukavia, niitäkin on tullut käytettyä raideliikenteen ohella. Kamalampia ovat ratikat, joissa on ruotsin- tai tallinnanlaivojen väki. Niihin törmää lähinnä verkkiksessä käydessä.

Jos asuu kehäkolmosen sisällä, niin kannattaa miettiä voisiko käyttää julkisia. Ehkä silloin voisi hankkia vain harrasteauton, kun talviliikenne tai polttoaineen kulutus eivät olisi niitä määrääviä tekijöitä. Jos julkiset sulkee pois, niin talviautoilu rajoittaa auton valinnassa.

Julkisilla mennään tällä hetkellä ja se on aika murhaa. Vuosaaresta Vantaanporttiin kun menee, niin se on about 2½h päivässä. Autolla selviää tunnissa. Olen valmis tuosta ajansäästöstä maksamaan. Tuossa kuitenkin tulee vuodessa yli 10vrk lisää vapaa-aikaa.

Muutin kaksi kuukautta sitten takaisin Suomeen ja olen tasan kerran käynyt Helsingin keskustassa SOPP-tapahtumassa, eli sinne ei ole asiaa kuin harvoin ja silloinkin voi mennä metrolla. Vuosaaren asemalle on n. 500m.

Tuo työpaikan mukana muuttaminen on ihan validi pointti, mutta minulla on Vuosaaressa erittäin edullinen asunto ja täällä on tullut asuttua kohta 20 vuotta. Olen ajanut tästä leppävaaraankiin duuniin, kun silloisella työnantajalla oli erittäin löysä autopolitiikka, eli leasing-auton saivat kaikki halukkaat edukkaasti.

Eli summa summarum haluan nyt vaan sen auton ja teen asiat vaikeimman kautta. Raha(tai sen säästäminen) ei ole tärkeintä elämässä, vaan se että asiat sujuvat jouhevasti näillä spekseillä mitä olen asettanut.
 
Julkisilla mennään tällä hetkellä ja se on aika murhaa. Vuosaaresta Vantaanporttiin kun menee, niin se on about 2½h päivässä. Autolla selviää tunnissa. Olen valmis tuosta ajansäästöstä maksamaan. Tuossa kuitenkin tulee vuodessa yli 10vrk lisää vapaa-aikaa.

Muutin kaksi kuukautta sitten takaisin Suomeen ja olen tasan kerran käynyt Helsingin keskustassa SOPP-tapahtumassa, eli sinne ei ole asiaa kuin harvoin ja silloinkin voi mennä metrolla. Vuosaaren asemalle on n. 500m.

Tuo työpaikan mukana muuttaminen on ihan validi pointti, mutta minulla on Vuosaaressa erittäin edullinen asunto ja täällä on tullut asuttua kohta 20 vuotta. Olen ajanut tästä leppävaaraankiin duuniin, kun silloisella työnantajalla oli erittäin löysä autopolitiikka, eli leasing-auton saivat kaikki halukkaat edukkaasti.

Eli summa summarum haluan nyt vaan sen auton ja teen asiat vaikeimman kautta. Raha(tai sen säästäminen) ei ole tärkeintä elämässä, vaan se että asiat sujuvat jouhevasti näillä spekseillä mitä olen asettanut.
Vuosaaresta on hyvät yhteydet, mutta tuo Vantaanportti on kieltämättä julkisilla kaukana (tunti suuntaansa), kun taas omalla autolla se on yksi helpoimmista. Molemmat noista paikoista on kehäkolmosen varrella.

Ja jos työpaikka on Vantaan portilla, niin auto lienee hyvä. Muuttaminen sinne ei ole kovin järkevää, itsekin päätyisin ottamaan auton tuossa tilanteessa. Oma työpaikkani on ollut vuosia keskustassa, sinne on hyvät liikenneyhteydet suuresta osaa Helsinkiä. Nyt tosin olen miettinyt muuttoa Tikkurilaan, jollei sitten arpaonni suosi Kalasataman asuntoon. Tikkurilastakin suora junayhteys keskustaan, haittapuolena vyöhyke ABC. Tosin keskustan toimistolle tulee asiaa ehkä kaksi kertaa viikossa.
 
Asunnon myyminen ja uuden ostaminen työpaikan perässä ei ole ihan pikkujuttu.

Auton valinta on muutoinkin helpompaa, kun asunnon.
Autossa piisaa kunhan on uusi saksalainen (audi, bmw, mersu), webasto, neliveto ja ~200hp.
 
Eli summa summarum haluan nyt vaan sen auton ja teen asiat vaikeimman kautta. Raha(tai sen säästäminen) ei ole tärkeintä elämässä, vaan se että asiat sujuvat jouhevasti näillä spekseillä mitä olen asettanut.

Automaattina tosi haasteellista löytää hyvää tohon ~3000 euroon. Jos automaatti on ehdoton niin tuplaisin budjetin, jolloin vaihtoehtoja alkaa oikeasti löytymään. Ei se kalliimpi auto välttämättä tulisi yhtään sen kalliimmaksi vuoden aikana, vaikka se tietty sitoo rahaa vähän enemmän kerralla.
 
Automaattina tosi haasteellista löytää hyvää tohon ~3000 euroon. Jos automaatti on ehdoton niin tuplaisin budjetin, jolloin vaihtoehtoja alkaa oikeasti löytymään. Ei se kalliimpi auto välttämättä tulisi yhtään sen kalliimmaksi vuoden aikana, vaikka se tietty sitoo rahaa vähän enemmän kerralla.
Joo näinhän se on. Keppivaihteisia löytyy helpommin, mutta vanha ei enää veny noihin pirsseihin. Viimeiksi ollut manuaali 15 vuotta sitten ja ei tosiaan ole enää vaihtoehto. Nyt menen sellaisilla spekseillä, että jos laukeaa niin paaliin. Käteistä löytyy tuo 3k€ ja budjetin tuplaaminen aiheuttaa sen, että pitää ottaa lainaa.
 
Mikäli rahaa on 3tonttua kaikkinensa, niin suosittelen hommaamaan pyörän ja bussikortin.
Säästämään sen verran, ettei tarvitse autoa viimeisillä pennosilla ostaa.
Ostit sitten mistä tahansa hintaluokasta menopeliä.
 
Kyllä kolmella tonnilla olettaisi nyt jotain sentään löytyvän, jopa automaattina. Toki korjaustaitoinen omistaja olisi hyvä olla. Ainakin nettiautosta löytyi kaikenlaista automaattia tuohon hintaan, bensakoneella. Ranskalaisia varsinkin.
 
Joo näinhän se on. Keppivaihteisia löytyy helpommin, mutta vanha ei enää veny noihin pirsseihin. Viimeiksi ollut manuaali 15 vuotta sitten ja ei tosiaan ole enää vaihtoehto. Nyt menen sellaisilla spekseillä, että jos laukeaa niin paaliin. Käteistä löytyy tuo 3k€ ja budjetin tuplaaminen aiheuttaa sen, että pitää ottaa lainaa.
Ostosaappaat jalkaan ja saapasta ostamaan? :D
Saab 9-5 2.0t Linear Wagon A BioPower Farmari 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Saab 9-5 Juuri katsastettu! Farmari 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Olikohan tämänikäiset Ocut vielä perinteisellä ei-DSG laatikolla?
Skoda Octavia HB 2.0 FSI Elegance A Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Jossain joutuu 3 tonnilla tinkimään; ikä, kilsat, ranskikset...
 
Daewoo Evandaa löytyi montakin yksilöä vähän ajettuna ja alle 3k hintaan. Eikös se ole aika perustekniikkaa, Opelin bensakone yms.
 
Oma valinta kallistuisi sitten renaultin suuntaan. Megane olisi järkevämpi, mutta laguna on oikeasti ihan hyvä ajaa ja varsinkin hiljainen. Toki puslia joutuu vaihtamaan joka vuosi ja ilmastoinnin kompura maksaa 800 euroa, minkä takia myin silloin joskus omani pois. Vähän aliarvostettu auto minusta. Omalla oli ajettu 288tk ja oli ollut aika huonolla pidolla muutaman vuoden. Ruostetta ei missään ja auto kulki nätisti. Moottori söi vähän öljyä, mutta määrät oli siedettäviä. Sähkövikoja ei omalle kohdalle sattunut. Ilmastoinnin toimivuus kannattaa varmistaa tai edes lasinnostimien toiminta, jotka joutuu vaihtamaan jokaiseen autoon ainakin kerran. Vuodesta 2004-> korjattiin jotain yleisiä vikoja, joten mieluumin facelift, mutta ne toki maksaa enemmän.

edit:

Ja ei siis mitään hajua miten renaultin laatikot kestää.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä Laguna II:sta laittais, ikäviä tyyppivikoja, hankala korjata yms. Esim tuo sähköikkunan vaijerivika oli sellainen, että korjaajat eivät edes halunneet koskea koko hommaan, piti merkkiliikkeeseen viedä.
 
En kyllä Laguna II:sta laittais, ikäviä tyyppivikoja, hankala korjata yms. Esim tuo sähköikkunan vaijerivika oli sellainen, että korjaajat eivät edes halunneet koskea koko hommaan, piti merkkiliikkeeseen viedä.

Joo onhan siinä niitä tyyppivikoja, mutta ihan kiva ajaa. Kun nyt tarkemmin mietin niin ehkä jättäisin myös väliin varsinkin jos ei itse pysty mitään korjata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 156
Viestejä
4 467 167
Jäsenet
73 898
Uusin jäsen
domit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom