• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä auto minulle?

Hyvää auto olisi hakusessa alle 10000 euroon. Käyttö suurimmalta osin noin 50km päivässä, ehkä kerran pari viikossa pidempi pätkä moottoritieajoa. Alla olevat tulleet esille vahvimpina vaihtoehtoina, mutta mitä mieltä täällä ollaan näistä? Onko näissä jotain suuria nou nou juttuja vai onko harkinnan arvoisia. :)

Ford Fiesta 1,6 120 hv Titanium S M5 5-ovinen**KORKOTARJOUS 1.9%+kulut** Viistoperä 2012 - Vaihtoauto

FORD Fiesta 1,0 EcoBoost 125hv Start/Stop Sport M5 3-ovinen ** Merkkihuollettu Suomiauto / Vakionopeudensäädin / vaihtoauto | Autotie

Renault Clio Energy TCe 90 GT Line NAVIGOINTI Korkotarjous 1.9 % + kulut Viistoperä 2015 - Vaihtoauto

Ehdottomasti Clio. Erittäin pitkän linjan harrastajana ja ammattilaisena on tullut opittua kaikenlaista mm. autojen kestävyydestä ja luotettavuudesta.

Se on totta, että Fiesta on hivenen parempi ajaa, mutta Clio4 on kyllä todella hieno ajaa sekin, selkeästi luokkansa kakkonen Fiestan jälkeen.

Mulla on myös harrasteautona ollut niin Fordeja kuin Rellujakin, joten mielelläni annan rehellisen mielipiteen.

2010 jälkeen melkein jokaisessa autossa on moottoripuolen tyyppivikoja. Ja useimmissa pahoja sellaisia. Valitettavasti Fordin Ecoboostit ovat surullisen kuuluisia vakavista ongelmistaan. Tuttavapiirissä yksikään Ecoboost ei ole kestänyt. Kivoja ajaa, pahuksen kalliita pitää. Tuo 1.6 vapari on selvästi parempi, muttei mikään ikiliikkuja sekään.

Myös Clion moottori- ja voimansiirtopuoli heikkeni kunnolla kun siirryttiin Clio3:sta Clio4:ään. 1.2 vapari on onnettoman laiska, ja kaikki muut moottorit kärsivät moninaisista tyyppivioista. Paitsi TCe 90 ;) Nimittäin siinä on normaaliin liikennöintiin tarpeeksi voimaa ja moottorissa ei ole mitään tyyppivikoja. TCe 120:ssä on pahojakin puolestaan. Ne ongelmat mitkä taas tuosta TCe 90:stä puuttuvat ovat jakoketjun venymiset ja imukanavien karstoittumiset. Nääs jakopää tulee eri tuotantolinjalta ja karstaa ei tule koska tässä kolmepyttyisessä ei ole suoraruiskua kuten isommassa. Eikä onneksi automaattioptiota (Renaultin automaatti omaksui tuolloin kaksoskytkinrakenteen ja luotettavuus romahti kuten kaikilla muillakin DCT-autoilla on ongelmana).

Tuossa hintaluokassa Clio on aivan lyömätön kunhan se on TCe90. Peugeot 208 PureTech olisi toinen ehdokas, muttei lähimainkaan yhtä hyvä ajaa. Renault- ja Peugeot -konserneilla on myös luokkansa selkeästi paras korroosiokestävyys. Ja mikä parasta autot saa halvalla koska suomalaiset eivät tiedä miten hyvistä peleistä kyse. Cliokin silti Euroopan eniten myyty auto ja luokkansa turvallisin kaupan päälle... Joitain pikkuvikoja joskus on, mutta kaikki halpoja hoitaa.

Jos taas äärimmäistä huolettomuutta kaipaa, niin sitten saa maksaa ekstraa jonkin verran ja ostaa Yariksen. Suorituskyky jää heikoksi mutta käyttökulut ja jälleenmyyntiarvo huippuhyvät. Eikä uusimman 2010-> valmistetun Yaris-sukupolven ajo-ominaisuuksissakaan ole enää vikaa toisin kuin vanhemmissa.

Vanhana VW-harrastajana sanon vielä senkin että tuossa ikä- ja kokoluokassa on viisainta kiertää kaukaa ko. yhtymän tuotteet. Uutena voi niitä ostaa kyllä kunhan myy 3 vuoden sisällä pois. Surulliselle tasolle mennyt laadunvalvonta :/

Kunnolla hyviä autoja ei tällä hetkellä valmistetakaan. Mutta tuossa nyt muutamia tiedonjyviä 25 vuoden kokemuksella. Eikä tarvi kenenkään vetää näistä herneitä nenään; ihan jokaisessa autossa on omat ongelmansa. Toisissa hankalammat kuin toisissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä kuulisin mielellään lisää. Oma käsitys on, että ecoboostit ovat näistä pikkuturboista parhaimmasta päästä.

Moinen väite kiinnostaa itseänikin, sillä vastaan ei ole tullut yhtään juttua ecoboostin leviämisestä. Niitä pyörii työpaikkapiireissä, kuin myös tuttavapiireissä sen verran paljon, että sama otanta TSI/DSG kombolla olisi johtanut jo lähemmäs kymmeneen leviämiseen parhaimpina vuosina.
 
Olisin myös kiinnostunut koska niin monella lähipiirissä on niitä enkä ole netistäkään lukenut ongelmista tai muuten kuullut niistä. Tosin, jos joku vakavalla naamalla tarjoaa Rellun Cliota vaihtoehdoksi, niin ehkä tuon muunkin satuilun voi ottaa suolan kanssa. :D
 
Ainakin Volvo myyjä piti viereistä Renaultia ihan peltisenä ja heikkona esityksenä. Ei ole toisaalta tullut yhtään Renaultia koeajettua, koska ei ne vaan hirmuisesti säväytä. Ford Fiesta tai Toyota Yaris voisi olla kaksi vaihtoehtoa. Yaris mielellään hybridinä.
 
Tästä kuulisin mielellään lisää. Oma käsitys on, että ecoboostit ovat näistä pikkuturboista parhaimmasta päästä.

Vaikka niin olisikin niin se ei paljoa lupaisi vielä :( Ei nimittäin meinaa löytyä oikeastaan yhtään pikkuturboa jossa ei jotain tyyppivikaa olisi. Nuo Renaultin 0.9 TCe:t ovat yksi iloinen poikkeus ja myös Peugeot-yhtymän PureTech tuntuu toistaiseksi olevan melko huoleton.

Ecoboosteissa on mm. männänrengasongelmia, mäntäongelmia, kannentiivisteongelmia, kansiongelmia jne. Osa on kestänyt kohtuullisen hyvin (siis suurissa otoksissa) , mutta valitettavan paljon on noita viallisia eikä valitettavasti ole kyse pikkuongelmista. Jäähdytysnestevuotoja on yritetty selittää heppoisilla muoviputkilla letkukierrossa, mistä on tehty laaja takaisinkutsukin. Mutta ongelmat eivät rajoitu siihen. Kansia halkeaa, mäntiä halkeaa, männänrenkaita jumittuu ja öljyn- ja jäähdytysnesteen kulutusta ilmenee. Ja erikoisinta on se, että esim. nuo vuotavat kannentiivisteet näyttävät kiusaavan suurinta osaa 2010-luvun Ecoboost-moottoriperheestä, ihan litraisesta 2.3-litraiseen asti (ja jopa dieseleissäkin samaa vikaa!). Erikoinen juttu, ehkä joskus selviää mikä kaiken takana. Ja sitten on tietenkin se perusjuttu mitä useimmilla automerkeillä, eli selittämätöntä suurta öljynkulutusta.

Ei noita vikoja tietenkään ole jokaisessa yksilössä, mutta kun noihin lisää muilla osa-alueilla ilmenevät ongelmat, niin sanoisin kyllä että pitkässä juoksussa on viisainta tällä hetkellä tähytä Ranskan ja Japanin suuntaan. Mutta sittenkin pitää olla tosi tarkkana mitä ostaa, koska tosiaan useimmassa pikkuautossa valmistusmaasta riippumatta on ongelmansa.

Suositeltavia IMHO olisi Clio IV 0.9TCe, Toyota Yaris 2010>, Peugeot 208 PureTech. Miksei periaatteessa myös nykyistä edeltävän sukupolven Suzuki Swift, joka on kyllä luotettava ja kestävä, mutta kori ei kestä yhtä hyvin kuin noissa muissa.
 
Olisin myös kiinnostunut koska niin monella lähipiirissä on niitä enkä ole netistäkään lukenut ongelmista tai muuten kuullut niistä. Tosin, jos joku vakavalla naamalla tarjoaa Rellun Cliota vaihtoehdoksi, niin ehkä tuon muunkin satuilun voi ottaa suolan kanssa. :D

Kaikki pitää ottaa suolan kanssa mutta aivan erityisesti yleiset mielipiteet. Joukossa tyhmyys tiivistyy, sen takia luotan itse todellisiin ammattilaisiin, kuten esim. mekaanikkoihin joilla on 40v merkkikokemus. Itse ammattilaisena pääsee käsiksi paljoon sellaiseen tietoon mitä kansan syvillä riveillä ei yksinkertaisesti ole eikä oikein voikaan olla. Mutta nämä merkkien arvostukset ovat kyllä erilaiset muualla Euroopassa, eli suuretkin massat ovat joskus kykeneväisiä huomaamaan mikä tuote on hyvä ja mikä ei.

Tässähän on täysin kaksi eri asiaa mikä auto on autona hyvä ja mikä luotettava ja kestävä. Jos molemmat pitää yhdistää niin sitten tulee vaikeaa. Ei sellaisia autoja ollut kultavuosinakaan monia, nykyään ovatkin jo ääriharvinaisia.

Toyota on edelleen kaikista varmin, mutta ranskalaisiin verrattuna ajo- ja turvallisuuspuoli ei edusta samaa sukupolvea. Ja korostan edelleen, että malli- ja moottoriversiota myöten pitää olla tarkka. Esim. Renaultia ei missään nimessä kannata ostaa 1.5 dCI-moottorilla taikka kaksoiskytkinautomaatilla. Ja kyllähän esim. II-sukupolven Meganessa ja Lagunassa oli sähkövikoja. Mutta suuret viat eivät ole vaivanneet ennen viimeisintä mallisukupolvea, pikkuturboja ja DCT-vaihteistoja.

Ja mitä tulee hybrideihin, niin niitäkin voi ostaa kyllä, mutta kannattaa huomioida että 8-12 vuoden iässä tulee iso piikki korjaustarpeessa kun hybridilinjan isot komponentit alkavat kaivata vaihtamista (generaattori, akkupakka). Taas jos korjausalan ammattilaisia kuuntelee niin hybridiä ei kannata ostaa ainakaan isoilla kilometreillä tai yli kymmenvuotiaana.

Mitä tulee saksalaisiin autoihin yleensä, niin esim. VW-ryhmä teki aikanaan todella hyviä autoja. Sillä maineella voidaan nyt ratsastaa vaikka laajoja laatuongelmia on ollut jo varsin pitkään. Ford puolestaan on aina ollut maailmanlaajuinen volyymibisnes sillä systeemillä, että tehdään periaatteessa hyvä tuote mutta yleinen laatutaso ei ole niin tärkeä. Laadunvaihtelu on se suurin ongelma, suuri osa yksilöistä on ihan OK. Jos on "pakko" hommata saksalainen, niin sitten varmin ratkaisu on manuaalivaihteinen Skoda. Joo, Tsekissä koottu tietysti, mutta jostain syystä yleislaatutaso on parempi kuin emomerkillä. Nyt seurataan joko uusin moottorisukupolvi (taas hihnajakopäällä) kestäisi viimeisiä paremmin. Toivoakin voi olla.

Ja mitä tulee siihen "satuiluun" niin tulihan sitä itsekin luultua monta asiaa ennenkuin niihin syvällisesti perehdyin. Ja mitä syvällisemmin perehtyy aiheeseen kuin aiheeseen niin yleensä sen kauemmas valtavirran käsityksistä joutuu.
 
Jäähdytysnestevuotoja on yritetty selittää heppoisilla muoviputkilla letkukierrossa, mistä on tehty laaja takaisinkutsukin. Mutta ongelmat eivät rajoitu siihen.

Omassa 1.6 Ecoboostissa oli juurikin jäähdytysnestevuoto. Tietysti pelkäsin pahinta, mutta vika korjaantui onneksi täysin letkun vaihdolla. Öljyä moottori ei syö vaikka kilsoja on jo melkein 170k

edit:

Sain takaisinkutsun liittyen jäähdytysnesteanturiin. Eli ei ne vuodot varmaan ihan yksittäisiä ole. Harmi jos vuotaviin letkuihin tulee takaisinkutsu, koska ehdin hoitaa homman jo itse. Yleisesti Fordilla toimii homma hyvin takaisinkutsujen suhteen. Sain omaan autoon esimerkiksi uuden kytkimen takaisinkutsussa ja nyt tulee tuo anturi.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa 1.6 Ecoboostissa oli juurikin jäähdytysnestevuoto. Tietysti pelkäsin pahinta, mutta vika korjaantui onneksi täysin letkun vaihdolla. Öljyä moottori ei syö vaikka kilsoja on jo melkein 170k

Kannattaa muuten seurata sitä jäähdytysnesteen tasoa nyt huolella. Toivotaan tietysti että mitään muuta ei ole, mutta juuri näissä tapauksissa on välillä ilmennyt vuotoa myös kannessa tai kannentiivisteessä. Nimittäin ne letkuongelmat voivat myös aiheutua moottorissa olevasta vuodosta eikä ainoastaan toisinpäin. En maalaile piruja seinille, totean vaan mitä harrastajatuttavankin kohdalla on huomattu, että nestepintaa tosiaan kannattaa seurata niin voi välttyä monelta murheelta. Joka tapauksessa onnea matkaan ja hauskoja kilometrejä!
 
  • Tykkää
Reactions: ers
Ainakin Volvo myyjä piti viereistä Renaultia ihan peltisenä ja heikkona esityksenä. Ei ole toisaalta tullut yhtään Renaultia koeajettua, koska ei ne vaan hirmuisesti säväytä. Ford Fiesta tai Toyota Yaris voisi olla kaksi vaihtoehtoa. Yaris mielellään hybridinä.

Aika huono Volvo-myyjä olisi jos Renaultia sulle ylistäisi. :lol:
 
Aika huono Volvo-myyjä olisi jos Renaultia sulle ylistäisi. :lol:
Totta joo. :) Mutta Volvolta puuttuu esim Clio kokoluokan auto, mutta eihän sitä toki kannata mainita.

Renaultitkin on ihan tyylikkäitä, mutta sisätilat ei ole ihan viimeisen päälle tyylikkäät.
 
Tästä kuulisin mielellään lisää. Oma käsitys on, että ecoboostit ovat näistä pikkuturboista parhaimmasta päästä.
Sama. Juuri vaihdoin pois 150tkm ajetun Grand C-maxin 1.6 litraisella ecoboostilla. Ei niin minkäänsortin ongelmia koko aikana.
 
Itellä ollut 2013 Fiesta ST 1.6ecoboost, 2015 Mondeo 1.5ecoboost, 2015 Fiesta BlackEdit 140hv 1.0ecoboost ja missää ei ollu mitää vikaa. Toki oli suht vähä ajettuja kaikki mut kuitenki.
 
Onko kokemuksia Volkkarin 4motionista? Vertautuuko tasoltaan lähellekään ylistettyä Quattroa? Noita ruotsintuonti 2.0tdi 190hp (tai perus 150hp) Passatteja ja vastaavia on alkanut olla myynnissä aika kiitettävästi ja suurin osa on juurikin 4motion. Kulutustahan se ilmeisesti hieman lisää vrt vajaaveroitseen.
 
Onko kokemuksia Volkkarin 4motionista?
Ei volkkarissa, mutta jos puhutaan B8-Passatista niin siellä on sama Gen V haldex kuin monessa muussakin mallissa. Mulla ajossa Audi A3 tällä samalla nelivedolla.

Se ei ole sama asia kuin mekaaninen quattro torsenilla tai kruunupyörällä. Mekaaninen quattro on takapainoinen, eli perä irtoaa käytännössä aina ensin jos polkaisee. Haldex ei ole takapainoinen, joten se etenee paljon tasaisemmin (linkussa sekin menee jos lapsettaa).

Mutta se on aivan hyvä ja toimiva neliveto, erosta huolimatta. Mulla oli samaan aikaan ajossa toisena autona tuo A3 ja toisena A4 perinteisellä quattrolla, keskenään erilaisia mutta hiton hyviä talviautoja molemmat.
 
Ei volkkarissa, mutta jos puhutaan B8-Passatista niin siellä on sama Gen V haldex kuin monessa muussakin mallissa. Mulla ajossa Audi A3 tällä samalla nelivedolla.

Se ei ole sama asia kuin mekaaninen quattro torsenilla tai kruunupyörällä. Mekaaninen quattro on takapainoinen, eli perä irtoaa käytännössä aina ensin jos polkaisee. Haldex ei ole takapainoinen, joten se etenee paljon tasaisemmin (linkussa sekin menee jos lapsettaa).

Mutta se on aivan hyvä ja toimiva neliveto, erosta huolimatta. Mulla oli samaan aikaan ajossa toisena autona tuo A3 ja toisena A4 perinteisellä quattrolla, keskenään erilaisia mutta hiton hyviä talviautoja molemmat.

Juurikin tuota B8 Passattia ajatellen. Hintaeroa ei käytetyissä oleellisesti ole etuvetoisiin nähden. Onko noissa jotain öljynvaihtoja? Jos on niin nehän ei ilmeisesti paljoa kustanna. Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin (dieselin) kulutus on hieman isompi.
 
60tkm välein on ainakin vanhemmissa haldexeissa öljynvaihto, itsellä on kokemusta vain gen 1&2 haldexeista ja ihan toimiviksi olen ne todennut, varsinkin tuo kakkonen. Ainakin nelikko golffi kulki ihan reilua kylkimyyryä sen ihmeempiä kikkailematta.

Kulutus 2.0tdi pumpparilla oli n. 6,5l/100km

Paljonhan noita netissä haukutaan viiveistä jne mutta ainakaan tuossa gen2 haldexissa en juurikaan sitä huomannut, toimii paljon nopeammin kuin nykyisessä cr-v:ssä
 
Juurikin tuota B8 Passattia ajatellen. Hintaeroa ei käytetyissä oleellisesti ole etuvetoisiin nähden. Onko noissa jotain öljynvaihtoja?

Öljyt pitää vaihtaa välillä, mutta eipä se autoilun kokonaiskustannuksissa kovin iso lisä ole. Se kannattaa myös huomioida, että öljynvaihdon yhteydessä ottaa pumpun irti ja puhdistaa pumpun imusihdin. Näissä kun ei ole enää erillistä vaihdettavaa suodatinta, niin tuo imusihti kerää kaiken moskan öljyn seasta. Suuressa viisaudessaan konserni ei myöskään ole tuon puhdistusta sisällyttänyt huolto-ohjelmaan, koska kestäähän se takuuajan putsaamattakin... Merkkihuoltokin sen pientä lisähintaa vastaan putsaa, kun vaan pyytää. Mutta jos ei osaa pyytää niin sitten vaihdellaan vaan öljyjä.

Jos sihti menee tukkoon, niin ensin lakkaa neliveto toimimasta kun ei pumppu saa tuotettua painetta kytkinpakkaan ja lopulta pumppukin hajoaa tyhjää hörppiessään.
 
Olen tässä yrittänyt selvitellä perheautojen tarjontaa dieselin ulkopuolelta lyhyen työmatkan vuoksi. Pitäisi olla perinteinen automaatti, tehoa yli 110kW, ajettu korkeintaan reilu satku. Arvostan hyviä penkkejä, aina palavia takavaloja ja hyviä valoja. Etsin ns. tyyppiviatonta autoa max ~25k€ hintaluokasta, mutta onko niitä edes?

Volvo S80/V70 2,5-litran turbolla olisi suosikki, mutta niitä on aika heikosti tarjolla.
 
Totta joo. :) Mutta Volvolta puuttuu esim Clio kokoluokan auto, mutta eihän sitä toki kannata mainita.

Renaultitkin on ihan tyylikkäitä, mutta sisätilat ei ole ihan viimeisen päälle tyylikkäät.

Oletko koeajanut Clion?
Suosittelen testaamaan mitä mieltä olet sen suuntavakaudesta maantiellä ja kääntyvyydestä kaupungissa. Vertaa sitä Poloon, Fiestaan, Tms..
 
Olen tässä yrittänyt selvitellä perheautojen tarjontaa dieselin ulkopuolelta lyhyen työmatkan vuoksi. Pitäisi olla perinteinen automaatti, tehoa yli 110kW, ajettu korkeintaan reilu satku. Arvostan hyviä penkkejä, aina palavia takavaloja ja hyviä valoja. Etsin ns. tyyppiviatonta autoa max ~25k€ hintaluokasta, mutta onko niitä edes?

Volvo S80/V70 2,5-litran turbolla olisi suosikki, mutta niitä on aika heikosti tarjolla.
Mites ois Mazda 6? Tarjontaa on reilusti, pitäisi olla varmatoiminen, takavalot palaa aina ja led-valoilla näkee hyvin. Penkit ei oo mun persettä ja selkää puuduttanu pitkälläkään matkalla mutta varmaan parempiakin on. Moottorista riippuen tehoja just tuon rajasi verran 2- litrasella ja sitten 2,5- litrasella hiukan enemmän. Hyvällä tuurilla saatat saada vielä tehdastakuullisen yksilön.
 
Oletko koeajanut Clion?
Suosittelen testaamaan mitä mieltä olet sen suuntavakaudesta maantiellä ja kääntyvyydestä kaupungissa. Vertaa sitä Poloon, Fiestaan, Tms..

Itselläni oli kerran puoli päivää Clio IV ajossa ja täytyy sanoa että suuntavakaus oli kaikkea muuta kuin hyvä 80km/h vauhdissa, ohjaus on aivan liian kevyt että olisi mukava ajaa. Kaupungissa taasen massiiviset c-pilarit aiheutti ongelmia. Kääntyvyys kaupungissa puolestaan oli kyllä hyvä kevyen ohjauksen ansiosta. Fiestaa ei ole ikinä ollut "oikeassa" ajossa mutta on tullut pyörittettyä sitä muovirinkulat takarenkaiden ympärillä ja ohjaustuntuma on silti mukavampi kuin Cliossa.

Toisaalta kaikki tykkää pikkasen eri asioista ja asiat eivät haittaa kaikkia samalla tavalla. Sitä en kyllä ymmärrä että miten ei 2010-luvulla auton ajovalot voi käynnistyä ja sammua virtojen mukana, ominaisuus on ollut muilla jo pidempään mitä olen elänyt...
 
Moinen väite kiinnostaa itseänikin, sillä vastaan ei ole tullut yhtään juttua ecoboostin leviämisestä. Niitä pyörii työpaikkapiireissä, kuin myös tuttavapiireissä sen verran paljon, että sama otanta TSI/DSG kombolla olisi johtanut jo lähemmäs kymmeneen leviämiseen parhaimpina vuosina.

On taas nää vagi vehkeet tuotu esille niin hienoin fakta perusteluin. Omassa lähipiirissä on ajettu 5 eri dsg skodalla n. 1,5 miljoonaa kilometriä viimeisen 10 vuoden aikana, joista yhdestä hajosi laatikko parinsadantonnin jälkeen. Itsellä myös ollut muutamia noita tsi vehkeitä manuaaleina tosin, eikä niissä mitään vikaa ole ollut. Olen toki toki tietoinen konsernin mallien vioista kuten myös useiden muiden autonvalmistajien tyyppivioista vaikkakaan fordeihin en ole itse tutustunut kun ei itseäni millään tavoin kiinnosta eikä noita ole lähipiiriinkään sattunut. Mutta on tää kommentoinnin taso taas niin hienoa että piti oikein itsekkin ottaa osaa..
 
Viimeksi muokattu:
Mites ois Mazda 6? Tarjontaa on reilusti, pitäisi olla varmatoiminen, takavalot palaa aina ja led-valoilla näkee hyvin. Penkit ei oo mun persettä ja selkää puuduttanu pitkälläkään matkalla mutta varmaan parempiakin on. Moottorista riippuen tehoja just tuon rajasi verran 2- litrasella ja sitten 2,5- litrasella hiukan enemmän. Hyvällä tuurilla saatat saada vielä tehdastakuullisen yksilön.

Pitääpä käydä tutustumassa. Tuo täyttää ainakin tekniset toiveet.
 
On taas nää vagi vehkeet tuotu esille niin hienoin fakta perusteluin. Omassa lähipiirissä on ajettu 5 eri dsg skodalla n. 1,5 miljoonaa kilometriä viimeisen 10 vuoden aikana, joista yhdestä hajosi laatikko parinsadantonnin jälkeen. Itsellä myös ollut muutamia noita tsi vehkeitä manuaaleina tosin, eikä niissä mitään vikaa ole ollut. Olen toki toki tietoinen konsernin mallien vioista kuten myös useiden muiden autonvalmistajien tyyppivioista vaikkakaan fordeihin en ole itse tutustunut kun ei itseäni millään tavoin kiinnosta eikä noita ole lähipiiriinkään sattunut. Mutta on tää kommentoinnin taso taas niin hienoa että piti oikein itsekkin ottaa osaa..
Itse tässä annoit aika hyvän faktaperustelun jos viidestä laatikosta yksi hajonnut eli 20% tästä otannasta on viallisia. Tuo on mielestäni aika perkeleesti :D

Omassa kaveripiirissä ja jos itsellä ollut c-mese lasketaan on yhteensä ajettu ~2,5 miljoonaa eikä niiden laatikoihin tarvinnut kun öljyjä vaihtaa ja kybi-venttiiliä.
 
Itse tässä annoit aika hyvän faktaperustelun jos viidestä laatikosta yksi hajonnut eli 20% tästä otannasta on viallisia. Tuo on mielestäni aika perkeleesti :D

Omassa kaveripiirissä ja jos itsellä ollut c-mese lasketaan on yhteensä ajettu ~2,5 miljoonaa eikä niiden laatikoihin tarvinnut kun öljyjä vaihtaa ja kybi-venttiiliä.

No joo kyllähän tuo prosentuaalisesti kuulostaa paljolta mutta kilometreihin nähden ei mielestäni niin paha.

Omassa kaveripiirissä oli myös muutama tollanen uudempi Mersu malleja en enään muista mutta molemmat lähti lavetilla ja myöhemmin vaihtuivat toisen merkkiseen autoon :lol:
 
Viimeksi muokattu:
On taas nää vagi vehkeet tuotu esille niin hienoin fakta perusteluin.

Hienoa. Täällä ois samassa Golfissa TSI moottori lauennut kahdesti ja yksi DSG vaihteisto, eli oisko yksi auto täyttänyt kolminkertaisen pommin kertoimet? Ei kannata henkilökohtaisesti ottaa. Eikä toi sun otanta, et yksi viidestä levittää laatikonsa, mitenkään erityisen "huoletonta ajoa" ole ollut.
 
Olisi kiva nähdä ihan oikeasti jotain faktastatistiikkaa noista VAGgineista ja niiden leviämisistä muihin verrattuna. Itselläkin on -08 Golf Plus 2.0 TDI DSG, 200tkm ajettu eikä mitään isompaa ole levinnyt. Tosin tuo 2.0 TDI taitaa olla parhaasta päästä VAG koneita ja Golffin märkä kutos DSG myös DSG:iden aatelia.

Monet Skodat, Volkkarit ja Audit löytyy / on löytyneet kaveripiiristä ja yhdestä TSI+DSG combosta meni vähän kaikki remonttiin Awelonian malliin, missään muussa ei ihmeempiä ongelmia.

Kyllä noissa etenkin vanhemmissa TSI koneissa ja DSG laatikoissa on varmasti ollut isot ongelmat, en epäile yhtään, mutta kuvittelisin että pahimmat olisi jo korjattu kohujen myötä.
 
Tuommoinen tilasto olisi kyllä mukava nähdä, mutta tuskinpa VAG semmoista laittaa näytille. :D

Omassa lähipiirissä on pari DSG-laatikkoa porsinut (1.4 TSI multifuel Paskatti ja 2.0TDI Touran), toisaalta myös pari TSI -konetta on paskoontunut, em. paskatti sekä Audin A3 1.4TFSI (ketju). Tuo paskattihan oli siitä hauska laitos, että se kävi +20 kertaa pajalla ennen kuin tilanteen lopulta korjasi kaupanpurku, siihen vaihdeltiin moottorin alakertaa, yläkertaa, laatikkoa ja lopulta moottori + laatikko ja tietysti näiden välillä n kertaa softapäivityksiä ja muiden osien vaihtelua. Ehkä olisi pitänyt kutsua joku manaaja paikalle?

Mutulla voisi kuitenkin heittää, että semmoinen perusautoilija joka ajaa 0-10v vanhalla VAGilla (tai millä vain merkillä), vaihtelee sitä 2-5v välein, ei kohtaa mitään isoa ongelmaa koko autoilunsa aikana. Toki se, että VAGien ongelmien myötä laatikon hajoamisesta on tullut yksittäisen, maahantuodun puskaraiskauksen tapainen ilmiö, että se ei enää hämmästytä ketään jos semmoisesta kuulee, on huolestuttavaa. En ennen näitä DSG-hajoamisia muista, että olisin edes lukenut tai kuullut laatikkojen hajoamisista, tai, että olisin tämän DSG-ilmiön jälkeen kuullut, että muilla merkeillä olisi samantyyppistä ongelmaa? :confused: :vihellys:
 
En ennen näitä DSG-hajoamisia muista, että olisin edes lukenut tai kuullut laatikkojen hajoamisista, tai, että olisin tämän DSG-ilmiön jälkeen kuullut, että muilla merkeillä olisi samantyyppistä ongelmaa? :confused: :vihellys:

Onhan noita muitakin laatikkovaivaisia automalleja nyt jotakuinkin "aina" ollut markkinoilla, tällä vuosituhannella mm. jotkut Nissanin Britteinsaarilla kötöstellyt versiot ja jokunen Opel-laatikko noin niin kuin ensimmäisenä mieleen tullen.
 
Tietysti laatikoita on hajonnut koko historiansa aikana, mutta ei tämmöistä kulttimainetta ole päässyt mielestäni syntymään. Kuitenkin perhettä ja tuttuja tuolla autoalalla ollut aktiivisesti mukana kymmeniä vuosia ja itse seurannut alaa aina myös vaikka työskentelenkin ihan eri alalla itse. Kulttimaineissa on tietysti se huono puoli mistä aiemmin jo kirjoitin, suurin osa ei ongelmaa kohtaa.
 
Työkaverin -07 Oksusta levisi myös DSG. Oli muutenkin vittumainen ajaa jopa (oletettavasti) ehjänä. Arpoi jatkuvasti jotain vaihdetta silmään. Tuntui ettei sillä edes pysty ajamaan niin, ettei laatikko jatkuvasti vaihda ylös tai alas, tietysti nykäisyn saattelemana kuten näissä tapana on.
 
En ennen näitä DSG-hajoamisia muista, että olisin edes lukenut tai kuullut laatikkojen hajoamisista, tai, että olisin tämän DSG-ilmiön jälkeen kuullut, että muilla merkeillä olisi samantyyppistä ongelmaa? :confused: :vihellys:

Onhan näitä. M32 manuaalilaatikot joita oli Opelissa/Alfassa/ties missä, samaan syssyyn GM:n 2.2 litrainen vapari, joka myös Opeleissa, Alfoissa jne. venytti ketjunsa takuuvarmasti (kokemusta Alfan venymisestä, omassani ei aikoinaan tosin tuo M32 hajonnut vaan lähti ~170tkm ajettuna vaihtoon, eli ilmeisesti oli oikein shimmattu versio).
 
...ja fordin powershiftissä pyörintänopeusanturi, kiassa hammaskehät, nissanin käyttämät cvt:t ylikuumuu ja hajoilee...

On siinä joskus lystiä heittää noppaa millaisen saa kun käytettynä noita ostelee:D
 
...ja fordin powershiftissä pyörintänopeusanturi, kiassa hammaskehät, nissanin käyttämät cvt:t ylikuumuu ja hajoilee...

On siinä joskus lystiä heittää noppaa millaisen saa kun käytettynä noita ostelee:D

Itseä helpottaa huomattavasti kun on tuttu kaveri joka pitää monimerkkikorjaamoa, niin sieltä kyllä löytyy tieto lähes kaikkeen mitä pitää ottaa huomioon jos harkitsee merkkiä ja mallia X ja Y tai Z. Merkkiedustustakin löytyy mm. konserniautoihin. Usein kun tulee käytyä morjestamassa vaikkei mitään asiaa olekaan, niin sitä on itsekin oppinut yhtä sun toista kun näkee ja kuulee.:)
 
Joku perversio houkuttelisi edullisen pickupin hankintaan kakkos autoksi. L200 ja king cab ilmoituksia selailtu ahkeraan.

Neliveto korkeammalla maavaralla on must, lähinnä kalavehkeiden kuljetukseen, mutta pitää sillä 20km työmatka pystyä kulkemaan myös. Joku pajero tai terrano vissiin olisi viisaampi ja kamaa saisi paremmin kyytiin mutta kun lava houkuttaa niin minkäs teet.

Hiluxi tietysti olisi mellevä, mutta hinnat vanhoistakin on poskettomia.

Onko noissa mainituissa (l200, king cab) tuossa 2000 vm kieppeillä jotain mitä täytyisi vältellä? Ruostettahan noissa on järkiään mutta lähinnä mekaanisen keston kannalta.
 
L200 ainakin kansia ja vaihdelaatikoita on saanut vaihdella. Kaverilla on nyt 9 vuoden aikana 2 tai 3 kertaa mennyt kansi ja laatikko kerran (nyt vajaa 400tkm mittarissa, ostaessa oli n. 200tkm)

Jokos tuon ikäluokan king cabit ovat sillä renaultin 2.5 koneella, niissä taisi alkupään malleissa tulla kiertokanget kurkistelemaan lohkon läpi n. 160-200tkm kohdalla.

Ei toki koske kaikkia yksilöitä mutta nuo nyt tuttavapiirissä olleita tapauksia.
 
Mites ois Mazda 6? Tarjontaa on reilusti, pitäisi olla varmatoiminen, takavalot palaa aina ja led-valoilla näkee hyvin. Penkit ei oo mun persettä ja selkää puuduttanu pitkälläkään matkalla mutta varmaan parempiakin on. Moottorista riippuen tehoja just tuon rajasi verran 2- litrasella ja sitten 2,5- litrasella hiukan enemmän. Hyvällä tuurilla saatat saada vielä tehdastakuullisen yksilön.

Kävin testiajolla. Vm 2017 2.0 moottorissa tuntuu olevan hyvin tehoa, mutta automaattilaatikko nykii yllättävän paljon. Melusta on paha sanoa kun autossa oli aika kuluneet renkaat. Rengasmelua oli siis riittävästi. Myös penkkien kangasverhous vaikutti aika kehnolta.

Erikoisin fiilis tuli ratin pyörittelystä. Ajotuntuma on kuin ruudun ääressä pelaisi. Tukevampaan tuntumaan tottuneena tuo tuntui turhan tunnottomalta. (jopas tuli teetä)
 
Työkaverin -07 Oksusta levisi myös DSG. Oli muutenkin vittumainen ajaa jopa (oletettavasti) ehjänä. Arpoi jatkuvasti jotain vaihdetta silmään. Tuntui ettei sillä edes pysty ajamaan niin, ettei laatikko jatkuvasti vaihda ylös tai alas, tietysti nykäisyn saattelemana kuten näissä tapana on.
No ei se ehjä ole jos laatikko vaihtelee jatkuvasti vaihdetta ja vaihdot eivät ole pehmeitä.
 
Hienoa. Täällä ois samassa Golfissa TSI moottori lauennut kahdesti ja yksi DSG vaihteisto, eli oisko yksi auto täyttänyt kolminkertaisen pommin kertoimet? Ei kannata henkilökohtaisesti ottaa. Eikä toi sun otanta, et yksi viidestä levittää laatikonsa, mitenkään erityisen "huoletonta ajoa" ole ollut.

No joo ymmärrän tuskan ja tiedostan ongelmat, mutta oletko sitä mieltä että jonkun toisen konsernin autolla olisit saanut ajaa ilman ongelmia keskimäärin 150tk/v? Niin tuo lähisukulaisen viimeisin skoda mistä laatikko hajosi olikin jo "yliajettu" kun 200tk oli tullut täyteen. Oli muuten työsuhdeauto jonka osti itselleen laatikon korjauksen jälkeen halvalla ja on yhä ajossa.

Ja joo enhän minä henkilökohtaisesti ota vaikka enimmäkseen vageja olen omistanutkin. Mutta kyllähän tuo vagi keskustelu välillä triggeröi, ihan kuin muissa autoissa ei olisi ongelmia ja tyyppivikoja päästöhuijauksista puhumattakaan. Tästä joskus aiemmin ketjuun kirjointinkin että ei varmaan kannata ostaa autoa ollenkaan kun ne kaikki hajoaa jossain vaiheessa :cigar2:
 
Viimeksi muokattu:
No joo ymmärrän tuskan ja tiedostan ongelmat, mutta oletko sitä mieltä että jonkun toisen konsernin autolla olisit saanut ajaa ilman ongelmia keskimäärin 150tk/v? Niin tuo lähisukulaisen viimeisin skoda mistä laatikko hajosi olikin jo "yliajettu" kun 200tk oli tullut täyteen. Oli muuten työsuhdeauto jonka osti itselleen laatikon korjauksen jälkeen halvalla ja on yhä ajossa.

Harvoin oletan, että mikään ei autosta koskaan hajoa, mutta mielestäni voimansiirto ja sen toiminta on vähän sellainen juttu jonka pitäisi kestää ns. "auton eliniän". Okei tuo elinikä on aika hapan käsite, jossain sivistysvaltiossa se tarkoittaa 100tkm ja Suomessa 400tkm. Pidän vaan vähän hassuna sitä, että omat luotettavimmat autot on olleet Fiateja. Toinen 500X ja toinen Punto (evo sport, jou). Alfakin oli "ihan ok" mitä nyt ketjunsa venytti. Toki ne kaikki lopulta hajoaa ja jossain kohtaa tulee se kriittinen piste, että auton käyttöarvo ei enää mitenkään ylitä siihen sijoitettavia korjausvaroja. Jollain se tulee aiemmin ja jollain myöhemin. Fiksuintahan se ois parin-kolmen vuoden välein autoa vaihdella, mutta kun mä tykkään sulloa rahat muualle kuin autoihin :beye:
 
Vehollekin tuli oma Mercedes-Benz certified- vaihtoauto-ohjelma. Käytettyyn Mersuun saa 24kk ja 40tkm takuun, joten kohtalaisen huolettomia kilsoja saa käytettyyn Mersuunkin, jos auto kuuluu tuon ohjelman piiriin. Jotenkin tykkään näistä, Volvolla on Selekt-ohjelma ja Bemarilla Bmw Premium Selection-ohjelma.

Mulla Volvosta hajosi repsikan oven lukko, ja Bemarista vakkarin nappisarja, jotka laitettiin mukisematta kuntoon. Muutaman satasen hommia, mutta kun auto korjataan nöyrien pahoitteluiden kera, ja Bemari palautetiin vielä pestynä, niin hyvä fiilis jää, vaikka auto olikin paska.
 
Vehollekin tuli oma Mercedes-Benz certified- vaihtoauto-ohjelma. Käytettyyn Mersuun saa 24kk ja 40tkm takuun, joten kohtalaisen huolettomia kilsoja saa käytettyyn Mersuunkin, jos auto kuuluu tuon ohjelman piiriin. Jotenkin tykkään näistä, Volvolla on Selekt-ohjelma ja Bemarilla Bmw Premium Selection-ohjelma.

Mulla Volvosta hajosi repsikan oven lukko, ja Bemarista vakkarin nappisarja, jotka laitettiin mukisematta kuntoon. Muutaman satasen hommia, mutta kun auto korjataan nöyrien pahoitteluiden kera, ja Bemari palautetiin vielä pestynä, niin hyvä fiilis jää, vaikka auto olikin paska.
Itse silmäillyt paljonkin näitä takuuvaihdokkeja, kun jossain vaiheessa tulevaisuudessa nykyinen Mazda 3 tulee jäämään liian pieneksi. Ihan ei varastoduunarin liksoilla ostella uutta isoa perheautoa tämän tästä, niin nämä on vaikuttaneet aika järkevän oloisilta kapistuksilta. Isoin hinnanpudotus takanapäin, mutta silti saisi takuuta kaupan päälle. Maksavat toki vähän enemmän, mutta pitäisi saada varmatoiminen kapine ilman että tarvii pitää touhutonnia aina valmiina.
 
No ei se ehjä ole jos laatikko vaihtelee jatkuvasti vaihdetta ja vaihdot eivät ole pehmeitä.

Käsittääkseni DSG vaihteisto ei edes kykene pehmeisiin vaihtoihin. Tarkoitan tällä siis täysin huomaamatonta vaihtamista. Olen ajanut elämässäni vain yhdellä autolla jossa laatikko vaihtaa täysin huomaamatta (Chrysler Sebring) ja olen siis ajanut todella paljon Jenkkejä ja Eurooppalaisia automaatteja.
 
Käsittääkseni DSG vaihteisto ei edes kykene pehmeisiin vaihtoihin. Tarkoitan tällä siis täysin huomaamatonta vaihtamista. Olen ajanut elämässäni vain yhdellä autolla jossa laatikko vaihtaa täysin huomaamatta (Chrysler Sebring) ja olen siis ajanut todella paljon Jenkkejä ja Eurooppalaisia automaatteja.
Riippuu tilanteesta. Normi kiihdytyksessä en ole koskaan havainnut mitään nykimistä. Jos kuitenkin vaikka moottorijarrutat ja olet hidastanut jo parin vaihteen pudotuksen verran ja yht'äkkiä lyöt kaasun pohjaan niin nykäisee kun saa haettua sen oikean vaihteen ja lyö silmään.
 
Käsittääkseni DSG vaihteisto ei edes kykene pehmeisiin vaihtoihin. Tarkoitan tällä siis täysin huomaamatonta vaihtamista. Olen ajanut elämässäni vain yhdellä autolla jossa laatikko vaihtaa täysin huomaamatta (Chrysler Sebring) ja olen siis ajanut todella paljon Jenkkejä ja Eurooppalaisia automaatteja.
DSG siihen nimenomaan kykenee kiihdytyksessä. Vaihto on niin nopea, että vedon katkeamista ei ehdi edes huomata.

Kickdownissa ja joskus alaspäin vaihtaessa se ei siihen kykene.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 193
Viestejä
4 468 550
Jäsenet
73 904
Uusin jäsen
jessemoro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom