Hyvää auto olisi hakusessa alle 10000 euroon. Käyttö suurimmalta osin noin 50km päivässä, ehkä kerran pari viikossa pidempi pätkä moottoritieajoa. Alla olevat tulleet esille vahvimpina vaihtoehtoina, mutta mitä mieltä täällä ollaan näistä? Onko näissä jotain suuria nou nou juttuja vai onko harkinnan arvoisia.
Ford Fiesta 1,6 120 hv Titanium S M5 5-ovinen**KORKOTARJOUS 1.9%+kulut** Viistoperä 2012 - Vaihtoauto
FORD Fiesta 1,0 EcoBoost 125hv Start/Stop Sport M5 3-ovinen ** Merkkihuollettu Suomiauto / Vakionopeudensäädin / vaihtoauto | Autotie
Renault Clio Energy TCe 90 GT Line NAVIGOINTI Korkotarjous 1.9 % + kulut Viistoperä 2015 - Vaihtoauto
Ehdottomasti Clio. Erittäin pitkän linjan harrastajana ja ammattilaisena on tullut opittua kaikenlaista mm. autojen kestävyydestä ja luotettavuudesta.
Se on totta, että Fiesta on hivenen parempi ajaa, mutta Clio4 on kyllä todella hieno ajaa sekin, selkeästi luokkansa kakkonen Fiestan jälkeen.
Mulla on myös harrasteautona ollut niin Fordeja kuin Rellujakin, joten mielelläni annan rehellisen mielipiteen.
2010 jälkeen melkein jokaisessa autossa on moottoripuolen tyyppivikoja. Ja useimmissa pahoja sellaisia. Valitettavasti Fordin Ecoboostit ovat surullisen kuuluisia vakavista ongelmistaan. Tuttavapiirissä yksikään Ecoboost ei ole kestänyt. Kivoja ajaa, pahuksen kalliita pitää. Tuo 1.6 vapari on selvästi parempi, muttei mikään ikiliikkuja sekään.
Myös Clion moottori- ja voimansiirtopuoli heikkeni kunnolla kun siirryttiin Clio3:sta Clio4:ään. 1.2 vapari on onnettoman laiska, ja kaikki muut moottorit kärsivät moninaisista tyyppivioista. Paitsi TCe 90 Nimittäin siinä on normaaliin liikennöintiin tarpeeksi voimaa ja moottorissa ei ole mitään tyyppivikoja. TCe 120:ssä on pahojakin puolestaan. Ne ongelmat mitkä taas tuosta TCe 90:stä puuttuvat ovat jakoketjun venymiset ja imukanavien karstoittumiset. Nääs jakopää tulee eri tuotantolinjalta ja karstaa ei tule koska tässä kolmepyttyisessä ei ole suoraruiskua kuten isommassa. Eikä onneksi automaattioptiota (Renaultin automaatti omaksui tuolloin kaksoskytkinrakenteen ja luotettavuus romahti kuten kaikilla muillakin DCT-autoilla on ongelmana).
Tuossa hintaluokassa Clio on aivan lyömätön kunhan se on TCe90. Peugeot 208 PureTech olisi toinen ehdokas, muttei lähimainkaan yhtä hyvä ajaa. Renault- ja Peugeot -konserneilla on myös luokkansa selkeästi paras korroosiokestävyys. Ja mikä parasta autot saa halvalla koska suomalaiset eivät tiedä miten hyvistä peleistä kyse. Cliokin silti Euroopan eniten myyty auto ja luokkansa turvallisin kaupan päälle... Joitain pikkuvikoja joskus on, mutta kaikki halpoja hoitaa.
Jos taas äärimmäistä huolettomuutta kaipaa, niin sitten saa maksaa ekstraa jonkin verran ja ostaa Yariksen. Suorituskyky jää heikoksi mutta käyttökulut ja jälleenmyyntiarvo huippuhyvät. Eikä uusimman 2010-> valmistetun Yaris-sukupolven ajo-ominaisuuksissakaan ole enää vikaa toisin kuin vanhemmissa.
Vanhana VW-harrastajana sanon vielä senkin että tuossa ikä- ja kokoluokassa on viisainta kiertää kaukaa ko. yhtymän tuotteet. Uutena voi niitä ostaa kyllä kunhan myy 3 vuoden sisällä pois. Surulliselle tasolle mennyt laadunvalvonta :/
Kunnolla hyviä autoja ei tällä hetkellä valmistetakaan. Mutta tuossa nyt muutamia tiedonjyviä 25 vuoden kokemuksella. Eikä tarvi kenenkään vetää näistä herneitä nenään; ihan jokaisessa autossa on omat ongelmansa. Toisissa hankalammat kuin toisissa.
Viimeksi muokattu: