Mikä auto minulle?

Tuo paku voi olla hieman hankala saada taloyhtiönpihaan parkkiin.
Mites Opel Vivaro? Eikö tuollainenkin menis

Kyllä tuollainen Ducato tai vastaava mahtuu lähes samoihin ruutuihin kuin pienempikin kippo.

Itse olen ajellut useamman vuoden Opel Movanolla ja MB Sprinterillä, joilla on molemmilla mittaa yli 6 metriä ja harvoin on tullut parkkipaikan leveyden tai pituuden kanssa ongelmia.

Vivaro / Primastar / Trafic on ihan ok ratkaisu, joskin itse ostaisin moisen laitoksen ainoastaan 114 heppaisella 1,9 Dci:llä joka ei aivan taida mahtua budjettiin järkevillä kilsoilla.
Tietty hyvin huollettu vanhempikin kone varmaan kestää tuon sinun käyttösi.

Hiace olisi varma ratkaisu koneen ja jälleenmyynnin puolesta, eikä Hiacessa tarvitse säikähtää pientä ruostetta tai 300-400 tkm ajomäärää.
 
Jos otetaan merkkiuskollisuus ynnä muut kriteerit pois ja mennään järki edellä.

- Hinta max 10000€ (Jos joku helmi löytyy niin voi se mennä hieman yli)
- Ajettu max 130k
- vm 2010 ja siitä uudempaa
- Ei tarvitse olla tilaihme, mutta hyvä olla jotain tilaa mahdollisien reissujen varalta
- Muuten luotettava ja laadukas
- Lisävarusteet aina plussaa
- Miellyttää tottakai omaa silmää

Mitä porukka ehdottaa? :)
 
Viimeksi muokattu:
Jos otetaan merkkiuskollisuus ynnä muut kriteerit pois ja mennään järki edellä.

- Hinta max 10000€ (Jos joku helmi löytyy niin voi se mennä hieman yli)
- Ajettu max 130k
- vm 2010 ja siitä uudempaa
- Ei tarvitse olla tilaihme, mutta hyvä olla jotain tilaa mahdollisien reissujen varalta
- Muuten luotettava ja laadukas
- Lisävarusteet aina plussaa
- Miellyttää tottakai omaa silmää

Mitä porukka ehdottaa? :)
Eka ehdotus Ford Focus 2011 ja uudemmat.
Ford Focus vaihtoautot - Nettiauto
 
Jos otetaan merkkiuskollisuus ynnä muut kriteerit pois ja mennään järki edellä.

- Hinta max 10000€ (Jos joku helmi löytyy niin voi se mennä hieman yli)
- Ajettu max 130k
- vm 2010 ja siitä uudempaa
- Ei tarvitse olla tilaihme, mutta hyvä olla jotain tilaa mahdollisien reissujen varalta
- Muuten luotettava ja laadukas
- Lisävarusteet aina plussaa
- Miellyttää tottakai omaa silmää

Mitä porukka ehdottaa? :)
Käyttötarkoituksen ja ajoprofiilin kun vielä kerrot, niin saattaa tullakin vinkkiä. Näillä kriteereillä ja luovalla ajatuksenjuoksulla jopa moottorivaurioinen Audi S6 voisi olla yksi ehdotus ;)
 
Käyttötarkoituksen ja ajoprofiilin kun vielä kerrot, niin saattaa tullakin vinkkiä. Näillä kriteereillä ja luovalla ajatuksenjuoksulla jopa moottorivaurioinen Audi S6 voisi olla yksi ehdotus ;)

Työmatkat, kauppareissut, muut menot. Käytän siis autoa lähes kaikkeen. Vähintään saisi olla tyyliin 100hv/turbo kone, enemmin bensiini kuin diesel, koska tällä hetkellä työmatka on lyhyt. Jossain välissä se saattaa pidentyä, mutta sanotaanko, että hyvä jos 20000 menee vuodessa rikki. Kerrankun sitä vähän isompaa menee kokeilemaan niin tuntuu, että paluuta ei enää ole :D Mielellään manuaalivaihteisto ja olen loppupeleissä aika vaatimaton mitä lisävarusteisiin tulee. Äänentoisto voisi olla hyvää luokkaa valmiiksi niin ei tarvitse rupea räpeltää. Vakionopeussäätimestä ei haittaakaan ole. Kilometrien rajan voisi nostaa 150k. Kerron toki lisää jos tarve.
 
Työmatkat, kauppareissut, muut menot. Käytän siis autoa lähes kaikkeen. Vähintään saisi olla tyyliin 100hv/turbo kone. Kerrankun sitä vähän isompaa menee kokeilemaan niin tuntuu, että paluuta ei enää ole :D Mielellään manuaalivaihteisto ja olen loppupeleissä aika vaatimaton mitä lisävarusteisiin tulee. Äänentoisto voisi olla hyvää luokkaa valmiiksi niin ei tarvitse rupea räpeltää. Vakionopeussäätimestä ei haittaakaan ole. Kilometrien rajan voisi nostaa 150k. Kerron toki lisää jos tarve.

Edelleen puuttuu ne oleellisimmat:
* Paljonko tulee suurinpiirtein kilometrejä vuodessa?
* Onko ajo pääasiassa moottoritietä, maantietä vai kaupunkia?
 
Edelleen puuttuu ne oleellisimmat:
* Paljonko tulee suurinpiirtein kilometrejä vuodessa?
* Onko ajo pääasiassa moottoritietä, maantietä vai kaupunkia?

Joo mä rupesin tuota editoimaan, mutta ehdit kommentoida. Eli tällä hetkellä tulee alle reilusti 20000km vuodessa, mutta muutoksen tuulia tulossa ja tuolloin 20000km vuodessa tulee kyllä ylittymään. Pääasiassa motaria ja kaupunkia.

*Pitäisi vaan kunnolla kirjoittaa viestit eikä aina muokata :)*
 
Juku, onhan toi autojen verraaminen työlästä. Nyt on tullut katsottua 300€/kk paketteja ns kaupunkiautoksi, uusia pelkästään. Sitten pitäs katsoa käytettyjä myös :eek:
Eipä ainakaan kiirettä kannata pitää.
 
Juku, onhan toi autojen verraaminen työlästä. Nyt on tullut katsottua 300€/kk paketteja ns kaupunkiautoksi, uusia pelkästään. Sitten pitäs katsoa käytettyjä myös :eek:
Eipä ainakaan kiirettä kannata pitää.

Itselläkin edessä uuden kauppakassin vaihto, mitä sivuja olet katsonut ja mistä olet löytänyt parhaimmat vaihtoehdot?
 
No itse katsellut seuraavia;
Mazda CX-3 (eii ihan soveltunut koeajolla/katsomisella omaan tarpeeseen, tilan puute.
Mitsubishi ASX (aika hyvät tilat ja varusteet)
Renault Clio Tourer (Fete varusteet on liian suppeat).
Kiat katsottu ja yliviivattu. Ohi.
Nissan qq. Eeei kiitos.

Vielä pitäs muutama vertailtava keksiä.
 
Itselläni 2kk sisään pitäis saada auto tai joutuu pyörällä kulkee kaikki matkat (ei ole vaihtoehto). Sinänsä kiire hommata. Eikä kiinnosta mitään halpaa väliautoa ostella.
 
No itse katsellut seuraavia;
Mazda CX-3 (eii ihan soveltunut koeajolla/katsomisella omaan tarpeeseen, tilan puute.
Mitsubishi ASX (aika hyvät tilat ja varusteet)
Renault Clio Tourer (Fete varusteet on liian suppeat).
Kiat katsottu ja yliviivattu. Ohi.
Nissan qq. Eeei kiitos.

Vielä pitäs muutama vertailtava keksiä.
Selasin Tekniikan maailmaa ja Skoda Scala oli ilmeisesti aika tilava.
 
Audi A6 farkku on mitoiltaan aika massiivinen, mutta kuinka tilava se todellisuudessa on perheen kulkineeksi? Etumatkustajilla on varmasti hyvät oltavat, mutta Mahtuuko esim 190 senttisen kuskin (hyvän, rennon tilavan ajoasennon) taakse takapenkille toinen samanmoinen tai aikakin lasten turvaistuin / -kaukalo?
Entä onko C6 (vm 2007-2011) ja C7 (2012 ->) välillä eroa tiloissa tai käytettävyydessä? Ulkoasultaan C7 on toki paljon nykyaikaisempi.
 
Ei ollut mersu sopiva minulle, moottori oli vähän sellainen kuin pelkäsinkin. Aika kovilla kierroksilla kävi ja tuntui sellaista väännön puutetta, vaikka eco buustia oli mukana. Kai sillä nyt pärjäilee mutta jos samalla rahalla saa parempaakin(bmw/audi). Yllättävän äänekäs peli, jotain suhinaa kuului takaa ja koneen pärinä kiihdytettäessä. Farkku bemu pitäisi kohta tulla mutta 320 mallia joutuu odottelemaan hetken. Aluksi valikoimassa vain 330 malli.
 
Audi A6 farkku on mitoiltaan aika massiivinen, mutta kuinka tilava se todellisuudessa on perheen kulkineeksi? Etumatkustajilla on varmasti hyvät oltavat, mutta Mahtuuko esim 190 senttisen kuskin (hyvän, rennon tilavan ajoasennon) taakse takapenkille toinen samanmoinen tai aikakin lasten turvaistuin / -kaukalo?
Entä onko C6 (vm 2007-2011) ja C7 (2012 ->) välillä eroa tiloissa tai käytettävyydessä? Ulkoasultaan C7 on toki paljon nykyaikaisempi.
En ole C6:sta koskaan sisätiloilta ahtaaksi tuntenut - toki en itse ole lähellekään 190cm, mutta esim. lähemmäs 190 senttisen serkkupojan taakse mahtuu ainakin turvaistuin tai tälläinen 170 senttinen istumaan OK.

Itselläni ainoa napina noista kummastakin mallista on se helvetin takaikkuna joka syö 30% tavaratilan ylätilasta (esim. koira pitäisi olla kamojen takana penkkiä vasten, muuten se on pää kyyryssä takaluukussa tai muuten ahtaasti). Ongelma mitä esim. E-sarjan mersussa ei tosiaankaan ole (ja joka on sisältäkin hieman tilavampi).
 
Päivitän nyt yhteenvedon kriteereistä tänne oikeaan paikkaan.

- 10000€ (helmen kohdalla voi joustaa)
- alle 130tkm
- Mahdollisimman uusi/uudempi kuin 2010 (no tässäkin joustetaan vanhempaa mikäli hyviä löytyy)
- Moottori saisi vähintään olla 100hv/turbo tai vastaava eli 0-100 korkeintaan 10s
- Manuaali
- Mieluiten bensiini (tai kaasu)
- Lisävarusteita ei oikeastaan tarvitse olla muuta kuin mitä tehtaalla pusketaan ulos, mutta aina nämä ovat plussaa
- En tarvitse ylimääräistä tilaa
- Moottoritie/kaupunki pääasiassa, mutta myös maanteitä
- Tällä hetkellä menee vuodessa alle 20000km, mutta muutoksia edessä ja tämä kyllä sitten ylittyy
- omaan silmään miellyttävä/täytyy se olla ulkoisesti tyydyttävän näköinen

Yksi mainio Hyundai tuossa mainittiin ja katson kortit sen osin. Noita Fordeja katson vielä lisää. SEAT Leonit kiinnostaneet eniten.
 
Viimeksi muokattu:
En ole C6:sta koskaan sisätiloilta ahtaaksi tuntenut - toki en itse ole lähellekään 190cm, mutta esim. lähemmäs 190 senttisen serkkupojan taakse mahtuu ainakin turvaistuin tai tälläinen 170 senttinen istumaan OK.

Itselläni ainoa napina noista kummastakin mallista on se helvetin takaikkuna joka syö 30% tavaratilan ylätilasta (esim. koira pitäisi olla kamojen takana penkkiä vasten, muuten se on pää kyyryssä takaluukussa tai muuten ahtaasti). Ongelma mitä esim. E-sarjan mersussa ei tosiaankaan ole (ja joka on sisältäkin hieman tilavampi).

Nyt kun vähän testailin, niin suht mukavasti mahtui itsekin istumaan oman hyvän ajoasennon taakse takapenkille. Eiköhän tuossa vähän pidempikin matka taittuisi ja varmasti mahtuu lasten istuimet ongelmitta myös. Tavaratilasta tein saman huomion, että yllättävän paljon se viisto takaikkuna syö tilaa ainakin silmämääräisesti katsottuna. Isot lastenrattaat (kasattuna ofc) tuohonkin mahtui pituussuunnassa, mutta muuten tavaratilasta ei mitään wau-efektiä tullut. Kaippa sen näkisi sitten vasta käytännössä. Korkeuden puolesta luonnollisesti farmariin menee vähän enemmän kamaa, mutta kuinka moni sitä lopulta haluaa kattoon asti kasata etenkin jos takapenkin ja tavaratilan välillä ei ole suojaverkkoa tms. Octavian kontti tuntuu edelleen tilavalta, eikä se ole edes farkku. :p

Auto oli siis A6 C7 farkku.
 
Viimeksi muokattu:
mutta kuinka moni sitä lopulta haluaa kattoon asti kasata etenkin jos takapenkin ja tavaratilan välillä ei ole suojaverkkoa tms.
Ei kai ne C7:sta sitä ylös vedettävää verkkoa ole poistaneet? Vai tarkoititko kunnon rautaista (mikä taas on hankala sitten kun pitää alkaa penkkejä kaatamaan)?
 
En ole C6:sta koskaan sisätiloilta ahtaaksi tuntenut - toki en itse ole lähellekään 190cm, mutta esim. lähemmäs 190 senttisen serkkupojan taakse mahtuu ainakin turvaistuin tai tälläinen 170 senttinen istumaan OK.

Itselläni ainoa napina noista kummastakin mallista on se helvetin takaikkuna joka syö 30% tavaratilan ylätilasta (esim. koira pitäisi olla kamojen takana penkkiä vasten, muuten se on pää kyyryssä takaluukussa tai muuten ahtaasti). Ongelma mitä esim. E-sarjan mersussa ei tosiaankaan ole (ja joka on sisältäkin hieman tilavampi).

Omassa A6 C6ssa ainakin matuu liki 190 cm kuski ja taakse istumaan liki 190cm matkustaja ja hyvin jää vielä jalkatilaa :) Tämä siis sedanissa...
 
Päivitän nyt yhteenvedon kriteereistä tänne oikeaan paikkaan.

Yksi mainio Hyundai tuossa mainittiin ja katson kortit sen osin. Noita Fordeja katson vielä lisää. SEAT Leonit kiinnostaneet eniten.

Jos Seat kiinnostaa, niin nyt olisi vuoden kaasut ilmaiseksi uuden ostajalle. Budjetti tosin karkaa, mutta siitä voi miinustaa yhden vuoden polttoainekulut. Noita kaasuja ei ole paljoa tarjolla ja ne mitä on niin on kalliita, vanhoja tai paljon ajettuja. Tai sitten vaihtoehtoisesti kaikkia edellämainittuja. Dieselinä tohon budjettiin rupeasi saamaan jo Leon FR:iä.
 
Ei kai ne C7:sta sitä ylös vedettävää verkkoa ole poistaneet? Vai tarkoititko kunnon rautaista (mikä taas on hankala sitten kun pitää alkaa penkkejä kaatamaan)?

En niin tarkkaan autoa tutkiskellut. Kuuluuko moinen siis ihan vakiovarustukseen? Konttia vaan sen verran kurkin että se vaakatasossa vedettävä kontin suoja löytyi kuten varmaan joka farmarista nykyään.

Toisella koeajolla muuten panin merkille ohjauksen voimakkaan pykältämisen keskivaiheilla eli lähes suoraan mentäessä, kun rattia tarvitsee kääntää vain hieman. Onko tuo nyt se Audin / Vagin kuuluisa mutteriohjaus... Voi hyvää päivää. :D
 
En niin tarkkaan autoa tutkiskellut. Kuuluuko moinen siis ihan vakiovarustukseen? Konttia vaan sen verran kurkin että se vaakatasossa vedettävä kontin suoja löytyi kuten varmaan joka farmarista nykyään.

Toisella koeajolla muuten panin merkille ohjauksen voimakkaan pykältämisen keskivaiheilla eli lähes suoraan mentäessä, kun rattia tarvitsee kääntää vain hieman. Onko tuo nyt se Audin / Vagin kuuluisa mutteriohjaus... Voi hyvää päivää. :D
Mulla on siinä "vaakasuojan" takana, mihin penkit nojaa / lukkiutuu, ylös vedettävä "rullaverho". Olisi kummaa jos sellaista C7:ssa ei enää olisi kun noita omissa VAGeissa on ollut jostain 90-luvun Passatista lähtien. ;)

Tuota pykältämistä hieman epäilen viaksi, ei tuollaista tässä vanhemassa ole.
 
Tuli parin vuoden tauon jälkeen palattu BMW 1-sarjan rattiin, ja on se kyllä hieno auto ajaa, varsinkin kokoluokka huomioonottaen. Runflat renkaatkaan eivät pahasti närästäneet, kun koko oli maltillinen 205/55/16.
 
Päivitän nyt yhteenvedon kriteereistä tänne oikeaan paikkaan.

- 10000€ (helmen kohdalla voi joustaa)
- alle 130tkm
- Mahdollisimman uusi/uudempi kuin 2010 (no tässäkin joustetaan vanhempaa mikäli hyviä löytyy)
- Moottori saisi vähintään olla 100hv/turbo tai vastaava eli 0-100 korkeintaan 10s
- Manuaali
- Mieluiten bensiini (tai kaasu)
- Lisävarusteita ei oikeastaan tarvitse olla muuta kuin mitä tehtaalla pusketaan ulos, mutta aina nämä ovat plussaa
- En tarvitse ylimääräistä tilaa
- Moottoritie/kaupunki pääasiassa, mutta myös maanteitä
- Tällä hetkellä menee vuodessa alle 20000km, mutta muutoksia edessä ja tämä kyllä sitten ylittyy
- omaan silmään miellyttävä/täytyy se olla ulkoisesti tyydyttävän näköinen

Yksi mainio Hyundai tuossa mainittiin ja katson kortit sen osin. Noita Fordeja katson vielä lisää. SEAT Leonit kiinnostaneet eniten.

Hyundait varsinkin i20 uudella korimallilla ovat kaikenpuolin aika hyviä vaihtoehtoja. Pienet moottorit vain.
Mitsubishi Lancerit kiinnostanut. Löytynyt muutamia pienillä kilsoilla ja suht uudet vuosimallit. Koneet vaan kuluttaa aika hyvin ja eivät ole kovin taloudellisia. Melkein jätettävä pois.
Fordeista löytyi muutama joka nappasi.
Seat Leoneista se kaksikilpinen tapaus on nyt toistaiseksi jäissä, koska ei päästy myyntihinnan kanssa sopuun. Muuten nuo uudella korimallilla olevat menevät turhan paljon budjetin päälle, ellei jotai +200tkm yksilöitä katsele. Muutama Ibiza ollut kiikarissa.
Honda Civicei ollut myös tuossa muutama, mutta edellee eivät ole kovin taloudellisia vehkeitä.
Skodalta ei oikein löytynyt sopivia.
Volkkareilta muutama ihan kelpo yksilö.

Tässä nyt "muutamia" vaihtoehtoja ja todennäköisesti ainakin jotkut (Hyundai ja Volkswagen ainakin) noista lähden koeajamaan. Mielipiteet tervetulleita:

Pari taitaa mennä vähän yli 10000€, mutta nuo on tingittävissä.

Hyundai i20 *VÄHÄN AJETTU*1.2 ISG Classic 55kW Man. Näppärä Viistoperä. Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Hyundai i20 1.2i HATCHBACK, RATINLÄMMITIN + ILMASTOINTI. Myös vaihto ja rahoitus. Nyt jopa ilman käsirahaa. Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Mitsubishi Lancer Sportback 1,5 Invite **Rahoituskorko 1,49%** Viistoperä 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto
Honda Accord 2.0i Sport 4d 2.0i Comfort 4d Porrasperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto
Honda Civic 5D 1,8i Sport Business Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Honda Civic 1,8i Sport 5D Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Volkswagen Jetta *VÄHÄN AJETTU* Comfortline 1,2 TSI Man. BlueMotion Tech. Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Porrasperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volkswagen Golf Comfortline 1,2 TSI 77 kW (105 hv) BlueMotion Technology 4-ovinen Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volkswagen Golf Comfortline 1,4 103 kW TSI 5d Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volkswagen Golf 2.0 GT Sport TDI PwD 103 5d Huippusiisti 1omistaja, VAIHTO/RAHOITUS 0e käsirahaa Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Seat Toledo 1,2 TSI 110 Start&Stop Style Porrasperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Seat Leon 1,2 TSI 105 Reference Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto
Seat Ibiza 1,4 Copa (VM12) Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Seat Ibiza 1,6 Sport Viistoperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ford Focus 1,6 120 Flexifuel Titanium 5ov Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto

Volkswagen Passat Variant Comfortline 1,4 TSI EcoFuel 110 kW (150 hv) R-Line Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto - kaasuauto

On tää valintoja maailma täynnä. 2kk aikaa hankkia tuo auto. Sinänsä ei kiire, mutta tuossa pari helmeä viety nenän alta.
 
Viimeksi muokattu:
Emäntäkokelaalle pitäisi lähteä katsomaan paria autoa, hänellä on noin parin tonnin budjetti ja vaatimuksena on automaatti sekä "vähän ajettu". No hän on löytänyt 2 ehdokasta joista itsellä ei ole juuri tietoa, paitsi et citikan yleinen käsitys vikaherkästä autosta ja crysler neonin et laatikot paukkuu sähköjen vilkkuessa.

Kokemusta noista ei siis ole itsellä, onko teillä mitään tietoa kumpi olisi parempi käyttöautona? Ajatellen seuraavaksi 5vuodeksi

Crysler Neon 2004 2.0 SE automaatti, 110tkm ajettuna
Citroen C5 2002 2.0 SX Berline automaatti, 180tkm ajettuna.
 
Sitikasta kannattaa tunnustella takajousitusta liikkuuko herkästi ja kun säätää maavaraa ylös-alas niin sieltä ei saa kuulua mitään narinoita, kannattaa myös heilutella takapäätä sivusuunnassa ja koeajolla tunnustella "nuljuaako" perä. Takakynkkien laakerit on noissa heikoin paikka ja hieman työläs korjattava.

Kannattaa myös pyöritellä lämpötilan säätöjä ja kokeilla tuleeko samanlämpöistä ilmaa molemmilta puolin, jos ei niin läppämoottori on rikki.

Itse ottaisin siltikin sitikan ennenkuin neonin, hirveästi yli tonnia en kylläkään kummastakaan maksaisi.
 
Hyundait varsinkin i20 uudella korimallilla ovat kaikenpuolin aika hyviä vaihtoehtoja. Pienet moottorit vain.
Mitsubishi Lancerit kiinnostanut. Löytynyt muutamia pienillä kilsoilla ja suht uudet vuosimallit. Koneet vaan kuluttaa aika hyvin ja eivät ole kovin taloudellisia. Melkein jätettävä pois.
Fordeista löytyi muutama joka nappasi.
Seat Leoneista se kaksikilpinen tapaus on nyt toistaiseksi jäissä, koska ei päästy myyntihinnan kanssa sopuun. Muuten nuo uudella korimallilla olevat menevät turhan paljon budjetin päälle, ellei jotai +200tkm yksilöitä katsele. Muutama Ibiza ollut kiikarissa.
Honda Civicei ollut myös tuossa muutama, mutta edellee eivät ole kovin taloudellisia vehkeitä.
Skodalta ei oikein löytynyt sopivia.
Volkkareilta muutama ihan kelpo yksilö.

Tässä nyt "muutamia" vaihtoehtoja ja todennäköisesti ainakin jotkut (Hyundai ja Volkswagen ainakin) noista lähden koeajamaan. Mielipiteet tervetulleita:

Pari taitaa mennä vähän yli 10000€, mutta nuo on tingittävissä.

Hyundai i20 *VÄHÄN AJETTU*1.2 ISG Classic 55kW Man. Näppärä Viistoperä. Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Hyundai i20 1.2i HATCHBACK, RATINLÄMMITIN + ILMASTOINTI. Myös vaihto ja rahoitus. Nyt jopa ilman käsirahaa. Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Mitsubishi Lancer Sportback 1,5 Invite **Rahoituskorko 1,49%** Viistoperä 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto
Honda Accord 2.0i Sport 4d 2.0i Comfort 4d Porrasperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto
Honda Civic 5D 1,8i Sport Business Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Honda Civic 1,8i Sport 5D Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Volkswagen Jetta *VÄHÄN AJETTU* Comfortline 1,2 TSI Man. BlueMotion Tech. Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Porrasperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volkswagen Golf Comfortline 1,2 TSI 77 kW (105 hv) BlueMotion Technology 4-ovinen Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volkswagen Golf Comfortline 1,4 103 kW TSI 5d Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volkswagen Golf 2.0 GT Sport TDI PwD 103 5d Huippusiisti 1omistaja, VAIHTO/RAHOITUS 0e käsirahaa Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Seat Toledo 1,2 TSI 110 Start&Stop Style Porrasperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Seat Leon 1,2 TSI 105 Reference Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto
Seat Ibiza 1,4 Copa (VM12) Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Seat Ibiza 1,6 Sport Viistoperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ford Focus 1,6 120 Flexifuel Titanium 5ov Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto

Volkswagen Passat Variant Comfortline 1,4 TSI EcoFuel 110 kW (150 hv) R-Line Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto - kaasuauto

On tää valintoja maailma täynnä. 2kk aikaa hankkia tuo auto. Sinänsä ei kiire, mutta tuossa pari helmeä viety nenän alta.
Honda accordille ääni täältä, tosin kokemusta vain 2.4 koneisesta, mutta eiköhän 2.0 koneellakin tule toimeen. Kohtuu hiljainen, vakaa, hyvän näköinen, halvat varaosat, bensapihi(maantiellä)
Kone on pommin varma k20 jossa Jakopää ketjulla.
 
Emäntäkokelaalle pitäisi lähteä katsomaan paria autoa, hänellä on noin parin tonnin budjetti ja vaatimuksena on automaatti sekä "vähän ajettu". No hän on löytänyt 2 ehdokasta joista itsellä ei ole juuri tietoa, paitsi et citikan yleinen käsitys vikaherkästä autosta ja crysler neonin et laatikot paukkuu sähköjen vilkkuessa.

Kokemusta noista ei siis ole itsellä, onko teillä mitään tietoa kumpi olisi parempi käyttöautona? Ajatellen seuraavaksi 5vuodeksi

Crysler Neon 2004 2.0 SE automaatti, 110tkm ajettuna
Citroen C5 2002 2.0 SX Berline automaatti, 180tkm ajettuna.

Chrysler Neon... ollut faijalla vm 2000, satkun ajettuna ok, silloin joskus --> 200tkm Laatikossa ei ikinä mitään vikaa, no kolmevaihteinen mehulinko niin mitäpä siihen voisi tulla. Sitten niitä sähkövikoja ja muita toimimattomia juttuja alkoi tulla. Jakohihnan vaihto olis ollut lähes tonnin keikkka koska ilmastointi olisi pitänyt purkaa osiin siitä tieltä. Tässä kohtaa ei edes kannattanut miettiä moista, vaan auto vaihtoon. Hyvät puolet, ei ruostunut. En kyllä suosittele millään hinnalla, ellei ole masokistin vikaa.

Citruunasta olikin jo arviot tullut. Tuollaisen voi hankkia jos tuore leima ja pieni hinta, niin vuodeksi autoa ja sitten vaikka paaliin, kuten Chrysler.
 
Mulla on siinä "vaakasuojan" takana, mihin penkit nojaa / lukkiutuu, ylös vedettävä "rullaverho". Olisi kummaa jos sellaista C7:ssa ei enää olisi kun noita omissa VAGeissa on ollut jostain 90-luvun Passatista lähtien. ;)

Tuota pykältämistä hieman epäilen viaksi, ei tuollaista tässä vanhemassa ole.

On semmoinen verho C7:ssa, vaakasuojan takana. Ohjaus jos on adaptiivinen ja "jäykimmälle" niin kaistavahdin kanssa saattaa tökkiä vastaan.
 
C5:
- takakynkän laakerit, osat 1-200, vittumainen vaihtaa. Netissä hyvin ohjeita.
- varsinkin takajarrulevyt vittumaiset vaihtaa, menee helposti satulatkin vaihtoon jos on lukitteen kanssa sutattu.
- jousituksen vuodot, etutolpissa tai palloissa näkyy märkää jos vuotaa
- käsijarrut jumissa tai toimii huonosti, vaijerien ohjausputket tukossa. Helppo työ vaihtaa putket ja vaijerit, jos nosturilla tekee
- rämiseekö pakoputki kaasuttaessa, pakosarjan sisäosat irti, halpa (ebay) mutta ”ihana” vaihtaa
- pakoputken jousto-osa pakosarjan perässä, monesti ”valmis” kuten muukin pakoputki. Saksasta katin kanssa 200.
- kuskin penkki (ja muutkin) murenee pehmusteistaan, keltaista rouhetta. Käsi penkin alle ja tunnustelemaan onko murtumia. Jos penkki kuopalla, niin...

Ei mitään, mitä ei kotimekaanikko pystyisi tekemään. Hyvillä vehkeillä jopa helppoja juttuja. Osat varsinkin saksasta halpoja ja netissä löytyy ohjeita. Tosin Hayesiin sijoittaminen ei ole paha idea... Kori todennäköisesti hyvä. Auton hinnan pitäisi kyllä olla alle tonnin.

e: Tuli vielä mieleen ajovalot, monesti umpiot menneet sumeaksi, helppo vaihtaa mutta maksaa. Syylärin tuuletin kannattaa myös katsoa, että lähtee pyörimään, etuvastus tai -vastukset menneet jos ei lähde tai pyörii sykleissä täysiä. Jos ilmastointi ei toimi, niin lauhdutin todennäköisesti puhki. Kompurakin voi olla kulunut. Paljon on kuluvia osia... 2004 tulleen faceliftin saanee suht samalla hinnalla, esim. lauhduttimen liitoksia on parannettu helpommin avattavaksi. Varaosia löytyy myös paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt "muutamia" vaihtoehtoja ja todennäköisesti ainakin jotkut (Hyundai ja Volkswagen ainakin) noista lähden koeajamaan. Mielipiteet tervetulleita:
Listan kaikki volkkarit (dieseliä lukuunottamatta) on ainakin ketjukoneella, mutta tämä nyt taidettiin jo käydä aiemminkin läpi.

EDIT: Yhteen onkin jo tehty jakopää uusiksi, no onhan se toki jo 45tkm ajettu auto. :facepalm:
 
Helpottaisi kauheasti jos pitää budjetin siinä 1-2t haarukassa ja luopuu automaatin vaatimuksesta tai pitää sen mukana ja nostaa budjetin 3-4t jos se automaatti on välttämätön. Kumpikin ratkaisu nostaa huomattavasti fiksumpien autojen löytämistä.
 
Löysin jostain uutisesta maininnan, että ulkomailta auton tuodessa tulee epävarmuusvähennys 15% 8-vuotta vanhoille autoille verotusarvoon.
Tietääkö joku, miten tuota tulkitaan?
Eli jos auto on rekisteröity vaikka 2011/10, niin lienee kyseessä alle 8v vuotta vanha auto ja verotusarvo on jotain muuta? Ja jos rekisteröity esim. 2011/5, niin auto on jo 8v vanha ja epävarmuusvähennys täyttyy? Liekkö noin kuukauksien päälle?
 
Nyt pitäisi löytää halpa kiesi lähinnä kehäIII ja sen sisälle ajoon. Automaatti pitäisi olla ja hinta max. 3000€. Käyttövoima ihan sama, kun max. vuoden käytössä ja kilsat 10-15k/vuosi. Alkaa perse puutua bussissa istuskeluun ja muutenkin vituttaa 2.5h päivittäinen työmatka, kun sen voisi tehdä autolla alle tunnissa. Lähinnä tullut vastaa Hyundai Sonataa ja jokerina Fiat Croma II, molemmat dieselinä. Onko noista mihinkään paljon ajettuina? Osassa jo jakopääremppa tehtynä joka lienee plussaa.
 
Kokoluokka olisi hyvä tietää, äkkiseltään kuvittelisin paljon muutakin mahtuvat kriteereihin kuin Sonataa tai Cromaa :D
 
Nyt pitäisi löytää halpa kiesi lähinnä kehäIII ja sen sisälle ajoon. Automaatti pitäisi olla ja hinta max. 3000€. Käyttövoima ihan sama, kun max. vuoden käytössä ja kilsat 10-15k/vuosi. Alkaa perse puutua bussissa istuskeluun ja muutenkin vituttaa 2.5h päivittäinen työmatka, kun sen voisi tehdä autolla alle tunnissa. Lähinnä tullut vastaa Hyundai Sonataa ja jokerina Fiat Croma II, molemmat dieselinä. Onko noista mihinkään paljon ajettuina? Osassa jo jakopääremppa tehtynä joka lienee plussaa.

Esimerkiksi tuollainen, jos polttoaineen kulutus ei pelota ja jos litran tai pari pienemmällä haluaa päästä, niin sitten joku tällainen.
 
Esimerkiksi tuollainen, jos polttoaineen kulutus ei pelota ja jos litran tai pari pienemmällä haluaa päästä, niin sitten joku tällainen.

Nissan maxima on kyllä kaikkea muuta kuin järkevä kauppakassi ahtaassa kaupungissa ajelemiseen.

Tuo yksilö sijaitsee myös aivan liian kaukana helsingistä.

Kulutuksen lisäksi taitaa myös ajoneuvoero olla aika suuri tuollaisessa.
 
Kannattaisi ostaa 2002 sijasta vm 2000 jos on päästöt 200g tai enemmän. Oikeastaan nuo 2000 luvun alun isopäästöiset autot on just sen takia väliinputoajia. Yhtä Gs430 Lexusta oon seurannut vuosien varrella ja veikkaan että sen erittäin pitkään myyntihistoriaan on vaikuttanut just se, että vm on 2001.
 
Nissan maxima on kyllä kaikkea muuta kuin järkevä kauppakassi ahtaassa kaupungissa ajelemiseen.

Tuo yksilö sijaitsee myös aivan liian kaukana helsingistä.

Kulutuksen lisäksi taitaa myös ajoneuvoero olla aika suuri tuollaisessa.
Opel Astra voisi olla näppärän kokoinen. Nissanissa ei taida olla oikein mitään hyvää kauppakassi luokassa. Kun tosiaan pieniruokaisempiakin löytyy.

Nissan Maxima
Ajoneuvovero: 430 €/Vuosi

Opel Astra
Ajoneuvovero: 286 €/Vuosi

Omassa kauppakassissa (Punto) ajoneuvovero 205€/vuosi.


Tosiaan vero menee vm2000 kokonaispainon mukaan ja vm2001 päästöjen mukaan.
 
Naurahdin Maximalle kaupunkiautona :D Parempi olisi enää joku 7-sarjan BMW.

Itse katselisin jotain tuollaista: Honda Jazz 1.4i CVT Automaati, Juuri katsastettu, ilmastointi, 2 x hyvät renkaat ym Viistoperä 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto

Saman kokoluokan Focusta saanee myös samaan rahaan.
Suosittelen pidempää koeajoa tuollaisen kanssa; tuo kumilanka-automaatti nimittäin tuo ihan hirvittävästi melua tuohon autoon koska tehoa on hemmetin vähän, joten automaatti huutaa normaaliajossa jatkuvasti isoilla kierroksilla (ja äänieristys moottorin ja renkaiden äänen osalta olematon).

Oli todella rasittava ajaa vs perus automaatti kun tuollaista äitimuorille käytiin katsomassa (päätyi A-mersuun mk-2 joka on huomattavasti mukavampi kaikilla tavoilla vaikka pirkka-mersu onkin).
 
Kaasupolkimen käskytys on väärä, jos tuo jazzin cvt huutaa jatkuvasti. Vaatii vähän totuttelua. Maksimikiihdytyksissä toki iskee kierrokset optimialueelle eli ylös. Äänieristystä noissa ei paljoa ole, mutta rengasmelusta ainakin itse kärsin paljon konetta enemmän. 2004 vuosimallin sijaan kannattaa katsoa 2005 ylöspäin, jolloin tuli facelift. automaatti-ilmastointi jne. 2006 tuli ajonvakautus. Ruoste noi raiskaa ja etulamput vaatii käytännössä puskurin irrotuksen. Teknisesti idioottivarmoja pl. jumittavat taka(käsi)jarrut.
 
Kiitoksia hyvistä vinkeistä varsinkin c5 malliin, paria tulikin jo käytyä katsomassa. Neonin koeajon jälkeen se ei kuulemma enää houkuta.
 
Kaasupolkimen käskytys on väärä, jos tuo jazzin cvt huutaa jatkuvasti. Vaatii vähän totuttelua. Maksimikiihdytyksissä toki iskee kierrokset optimialueelle eli ylös. Äänieristystä noissa ei paljoa ole, mutta rengasmelusta ainakin itse kärsin paljon konetta enemmän. 2004 vuosimallin sijaan kannattaa katsoa 2005 ylöspäin, jolloin tuli facelift. automaatti-ilmastointi jne. 2006 tuli ajonvakautus. Ruoste noi raiskaa ja etulamput vaatii käytännössä puskurin irrotuksen. Teknisesti idioottivarmoja pl. jumittavat taka(käsi)jarrut.
Niillä tehoilla tuntui että kaasupolkimessa ei ollut kuin yksi asento jos halusi millään tapaa pysyä liikenteen mukana tai ehtiä risteyksistä alta pois; pohjassa. :D
 
Maximan miellyttävä kaupunkikulutus 15.1 l/100km on omiaan nurkka-ajoon ruuhkassa.
Jos oikein pihistelemällä ajaa, niin aika selvät kulutuserot Nissan Maximassa, Opelissa ja Hondassa kaupungissa. Toki vain mitattu kulutus, että enemmänkin saattaa viedä.

15.1 l/100km
10.6 l/100km
7.2 l/100km
 
Niillä tehoilla tuntui että kaasupolkimessa ei ollut kuin yksi asento jos halusi millään tapaa pysyä liikenteen mukana tai ehtiä risteyksistä alta pois; pohjassa. :D
Juu, mutta tosiaan siinä on reagoinnissa selvä ero, iskeekö lapun lattiaan vai hieman rauhallisemmin. Liian ripeä lämäys pistää kierrokset tappiin. Kiihtyy myös paremmin, jos ei lähde punaviivalta huudattamaan. Cvt:n paras puoli on itse asiassa hyvin rivakka alkukiihdytys, näppärä kaupunkialueella. 30 km/h jälkeen on sitten toinen asia :D
 
Nissan maxima on kyllä kaikkea muuta kuin järkevä kauppakassi ahtaassa kaupungissa ajelemiseen.

Tuo yksilö sijaitsee myös aivan liian kaukana helsingistä.

Kulutuksen lisäksi taitaa myös ajoneuvoero olla aika suuri tuollaisessa.

Tuollaisilla reilun kymppitonnin ajoilla nyt on aivan sama, jos vähän enemmän kuluttavalla ajelee.
Eikä tuo Maxima paljoa kummempi kaupunkiauto ole, kuin joku Yaris, jos ei jatkuvasti tarvitse ahtaisiin kadunvarsiparkkeihin tai 60-luvun parkkihalleihin tunkea.

Tuossa HSL:n lipulla saavutettavissa oleva yksilö.

Tuo Honda Jazz on muuten ihan käyttökelpoinen laite, ylöstaitettavien takapenkkien ansiosta mahtuu yllättävän isoa romua kyytiin.
 
Naurahdin Maximalle kaupunkiautona :D Parempi olisi enää joku 7-sarjan BMW.

Ei itseäni aikoinaan masentanut yhtään ajella silloin tällöin Helsingin keskustaan kouluun ja takaisin kaverin W220 S430:sellä.

Mukavampi siinä oli nahkapenkillä löhötä ruuhkassa, kuin HKL:n bussissa.
Tietty vähän paloi rahaa bensaan ja pysäköintiin, mutta eihän mikään ole ilmaista. :D
 
Silloin tällöin lienee eri asia kuin päivittäin?

Meilläkin on iso Espace ja pieni Clio ja kyllä kaupunkiin jos lähtee yksin, niin Clio tulee valittua. Espace sitten perheen kanssa.

Ihan vain sen auton koon vuoksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 872
Viestejä
4 756 517
Jäsenet
77 375
Uusin jäsen
Eemeli2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom