Mikä auto minulle?

Kaksoiskytkin vaihtaa "pehmeästi" kun sattuu olemaan oikea vaihde esivalittuna. Jos ei ole niin tulee viivettä ja sit nykäisy. Harmittaa esim. omassa Nirossa, kun sähköavustuksella pääsisi kyllä nopeasti vaihtamaan nopeutta hidastuksesta kiihdytykseen, mutta koska myös sähkömoottorin voima välitetään tuon DCT:n kautta niin kestää hetken ennen kuin liikutaan.

Toyotan hybrideissä käytettävässä PSD:ssä ei moista ongelmaa ole. Auto lähtee tilanteesta kuin tilanteesta heti kiihtymään kun survaisee kaasua.
 
Omat kokemukset 2001-2006 bensa Corolloista ja ne ei tarvi muuta kuin bensaa koneeseen. Vissiin joissakin bensatankit vaatii 200tkm kohdalla vaihtoa kun ne jotenkin pettää, mutta aika helppohoitoisen auton maineessa noi Toyotat on.

Ainoa mikä tulee mieleen, että onko noin uuden Toyotan 1.8 kone vielä sellainen että syö öljyä vai onkohan vaan vanhempien ongelma? Vanhempien Toyotoiden ja Nissanien 1.8 bensat syö öljyä vissiin aika poikkeuksetta.
 
Anopilla 2002 1.6vvt-i avensis,joka vie aikatavalla öljyä. takajarrut pitää laittaa joka vuosi katsastukseen. Nyt juuri meni puola,mutta muuten ollut huoleton peli.
 
Olikohan noissa sähköisen käsijarrun kanssa jotain ongelmaa? Oliko niissä edes sellaista, jokatapauksessa puolituttavalla on tuollainen ollut muutaman vuoden ja muuten autossa ei ole vikoja ollut mutta kahdesti se on "halvaantunut" virrat tulee, kaikki periaatteessa ok mutta ei anna käynnistyä, molemmilla kerroilla hinurilla toyotalle jossa vikaa ei löydetä.
 
Itsellä 2012 1,6 l Avensis. Ajettu nyt 100 tkm. Kerran käsijarru ei lähtenyt itse pois päältä eikä heti napistakaan. Hetken päästä taas toimi ja huollossa näkyi ilmeisesti moottorin ylikuumeneminen. Jälkikäteen ei ole reistaillut. Kerran ei lähtenyt kotona käyntiin. Virrat päälle, mutta ei startannut. Ulos autosta, ovet lukkoon ja uusi yritys niin lähti. Kerran kaupassa teki sitä että käynnistyi, mutta sammui samantein. Muutaman kerran teki tuota, mutta jälleen lähti toimimaan kun poistui autosta. Epäilen että molemmilla kerroilla syynä oli joku häiriö ajonestossa. Juuri viikko sitten vaihdettiin vuotanut vesipumppu. Näiden lisäksi takuuseen maalattu takaluukku kun alkoi ruostevesi valua kiiltävän koristelistan/kahvan alta.
 
Ja mitä tulee hybrideihin, niin niitäkin voi ostaa kyllä, mutta kannattaa huomioida että 8-12 vuoden iässä tulee iso piikki korjaustarpeessa kun hybridilinjan isot komponentit alkavat kaivata vaihtamista (generaattori, akkupakka).

Jaa, miksi niissä pitäisi generaattoria vaihtaa? Eihän niissä ole mitään muita kuluvia osia kuin laakerit.
 
Haussa luotettava bensa farmari, hyvillä takapenkin tiloilla. Mitä tuollaisesta alle 100 tuhatta Avensiksesta pitäisi tarkistaa? Toyota Avensis 1,8 Valvematic Active Wagon Farmari 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

Mitä huoltoja voisi olla edessä, jos tuollaista pitäisi 5 vuotta n. 15 tkm/ vuosi ajot.

Lyhyesti: Ei mitään. Kovaa ajoa vaan. 15 tkm välein vuosihuollot ja sillä selvä.

Pitkästi: Kytkimen sekä jarrulevyjen kunto, ja katsoa että 90 tkm huolto on tehty, koska siinä vaihtuu mm. tulpat.

Itse katselisin automaattiaskilla olevan version, koska siinä ei ole sitä hajoavaa kytkintä ja itse vaihteisto on erittäin luotettava. Se on myös yhtä taloudellinen, eli kulutus ei nouse käytännössä lainkaan. Kiihtyvyydessä häviää hieman, mutta tuo auto on rauhallisen kulkijan kapine muutenkin. Niitä on sen verran paljon myynnissäkin, ettei hinta varmaan liikoja nouse.

Jos haet Toyota-liikkeestä niin mukaan kannattaa varmuuden vakuudeksi tinkiä Titaani-vaihtoautotakuu. Tällöin liike tekee autolle tarkastuksen ja antaa sille 2 vuoden takuun joka kattaa melko hyvin kaikki ei-kuluvat osat.
 
Pitäis ostaa pariksi kuukaudeksi auto, muutto yms hommia varten. Ei siis mikään ihan pikkuinen ja hintaluokka 3000-4000€ max. Mikä olis sellainen, jossa hyvä jälleenmyyntiarvo? Ajoa tulis varmaan sellanen 2tkm ainoastaan.
 
Jos tehtäs tosta vielä pakollinen maksu :btooth:

Porsche on käyttänyt esimerkkilaskelmassaan uutta Cayennea, jolla ajettaisiin 10 000 mailia eli noin 16 000 kilometriä vuodessa. Kompensaatio olisi tällä yhdistelmällä 67–152 euroa vuodessa riippuen valitusta kohteesta.
Tehdään vaan, tuohan on paljon halvempi kuin meidän nykyinen CO2 perustainen vuotuinen ajoneuvovero. Omatuntomme on siis valtion puolesta varmistettu puhtaaksi ja yhdessä polttoaineveron kanssa vihreä taivaspaikka taattu.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäis ostaa pariksi kuukaudeksi auto, muutto yms hommia varten. Ei siis mikään ihan pikkuinen ja hintaluokka 3000-4000€ max. Mikä olis sellainen, jossa hyvä jälleenmyyntiarvo? Ajoa tulis varmaan sellanen 2tkm ainoastaan.

Ääni tuolle an13 jo ehdottamalle Ducatolle/Jumpperille/Boxerille ( sama auto eri merkeillä ), mahtuu hyvin roinat kyytiin, eikä ole mikään aivan susi ajaa ja menee aina 100-0 kaupaksi, koska halvalle pakulle on aina kysyntää.
Tai sitten vaihtoehtoisesti ykkös koppainen Renault Master/Opel Movano tai pienemmästä päästä hyvällä jälleenmyyntiarvolla oleva Toyota Hiace.

Itse ostin pari vuotta sitten ihan siistin -99 mallisen 240 tkm ajetun 1.9TD Ducaton lähes vuoden leimalla hintaan 700 €, kun olin myynyt vanhan Hiaceni elokuun lopulla ja olin vasta marraskuussa lähdössä ostamaan uutta pakuani Saksasta ja töissä sekä harrastuksissa iskikin tarve pakettiautolle, vaikka ei pitännyt.

Ajelin sitten Ducatolla työajoja noin 5000 km ja omia ajojani päälle noin 2000 km, jonka jälkeen se jäi hallin pihalle talveksi seisomaan lähinnä romuvarastona, keväällä möin sen pois parin kuukauden leimalla hintaan 500 €, kun siihen olisi leiman saamiseksi pitännyt paikkailla pohjasta aiemman omistajan sinne tekemiä vähän kyseenalaisia ruostekorjauksia.
 
Olisko vinkkejä tämmöiseen perustylsään autoon eläkeläiselle:

-hinta max ~10-12k€
-bensa
-manuaali
-varusteilla ei juuri väliä, kunhan löytyy ilmastointi, suksiluukku ja kippaavat takapenkit... :geek:
-luotettava :vihellys:

Myös tavaraa olisi hyvä mahtua lastaamaan tarvittaessa, mutta isot farkut on kuitenkin pois suljettu. Eli joku hatchback (tai liftback) lienee fiksuin, sedaneissa on usein surkean pieni lastausaukko takakonttiin.

Mites esim. Auris, onko yhtä "takuuvarma" kuin Corollat:
Toyota Auris 1,6 Valvematic Style Edition 5ov Viistoperä 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai hieman vanhempi Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i Linea Sol 5ov, ***KORKOTARJOUS 2,9% + kulut*** Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Corolla (näissä taisi joskus 2007 tms loppua hatchbackit):
Toyota Corolla 1.6 VVT-i 5d HUOM Kilometrit! Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Tehdään vaan, tuohan on paljon halvempi kuin meidän nykyinen CO2 perustainen vuotuinen ajoneuvovero. Omatuntomme on siis valtion puolesta varmistettu puhtaaksi ja yhdessä polttoaineveron kanssa vihreä taivaspaikka taattu.

Meidän valtion tuntien se tulisi tietty vanhojen lisäksi :cigar2:
 
Eikös eläkeläiset osta yleensä Yariksen tai jonkun Kian? :D Toitsu on kyllä sinänsä varma valinta (vanhuksille), luotettavaa tekniikkaa ja tylsän näköinen (pl. uusin Corolla ja C-HR, ehkä uusin Priuskin on pelottanut vanhan koulukunnan toitsufanit?).
 
Toyota on aika varma. Mutta miksi ei eläkeläiselle automaattia? Jos syynä on se, ettei ole koskaan ajanut automaattia, niin äkkiä vain koeajolle testaamaan. Voi mieli muuttua. Kannattaa myös harkita jotain citymaasturia, mistä näkee paremmin liikenteen ja autoon on helpompi nousta kyytiin. Tosin eihän kaikilla eläkeläisillä vuodet tunnu missään :D
 
Toyota on aika varma. Mutta miksi ei eläkeläiselle automaattia? Jos syynä on se, ettei ole koskaan ajanut automaattia, niin äkkiä vain koeajolle testaamaan. Voi mieli muuttua. Kannattaa myös harkita jotain citymaasturia, mistä näkee paremmin liikenteen ja autoon on helpompi nousta kyytiin. Tosin eihän kaikilla eläkeläisillä vuodet tunnu missään :D

Tuo citymaasturi tai vastaava oli hyvä pointti. Mahtaako vaan tuohon hintaluokkaan saada fiksuja, kohtuullisesti ajettuja?
 
Manuaalilla löytyy helpommin, mutta en osaa tarkemmin malleista sanoa kun ei ole omakohtaista kokemusta.
 
Olisko vinkkejä tämmöiseen perustylsään autoon eläkeläiselle:

-hinta max ~10-12k€
-bensa
-manuaali
-varusteilla ei juuri väliä, kunhan löytyy ilmastointi, suksiluukku ja kippaavat takapenkit... :geek:
-luotettava :vihellys:

Myös tavaraa olisi hyvä mahtua lastaamaan tarvittaessa, mutta isot farkut on kuitenkin pois suljettu. Eli joku hatchback (tai liftback) lienee fiksuin, sedaneissa on usein surkean pieni lastausaukko takakonttiin.

Mites esim. Auris, onko yhtä "takuuvarma" kuin Corollat:
Toyota Auris 1,6 Valvematic Style Edition 5ov Viistoperä 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai hieman vanhempi Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i Linea Sol 5ov, ***KORKOTARJOUS 2,9% + kulut*** Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Corolla (näissä taisi joskus 2007 tms loppua hatchbackit):
Toyota Corolla 1.6 VVT-i 5d HUOM Kilometrit! Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tuohon rahaan saa uutta sanderoa, ei murheita ja takuu sen 3v, täyttää kaikki vaatimukset ja se 0,9 tce90 on oikeasti pomminvarma kone.
 
Olisko vinkkejä tämmöiseen perustylsään autoon eläkeläiselle:

-hinta max ~10-12k€
-bensa
-manuaali
-varusteilla ei juuri väliä, kunhan löytyy ilmastointi, suksiluukku ja kippaavat takapenkit... :geek:
-luotettava :vihellys:

Myös tavaraa olisi hyvä mahtua lastaamaan tarvittaessa, mutta isot farkut on kuitenkin pois suljettu. Eli joku hatchback (tai liftback) lienee fiksuin, sedaneissa on usein surkean pieni lastausaukko takakonttiin.

Mites esim. Auris, onko yhtä "takuuvarma" kuin Corollat:
Toyota Auris 1,6 Valvematic Style Edition 5ov Viistoperä 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto
tai hieman vanhempi Toyota Auris 1,6 Dual VVT-i Linea Sol 5ov, ***KORKOTARJOUS 2,9% + kulut*** Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Corolla (näissä taisi joskus 2007 tms loppua hatchbackit):
Toyota Corolla 1.6 VVT-i 5d HUOM Kilometrit! Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto
Miten sopisi Ford Focus tuon Auriksen vaihtoehdoksi. Pitäisi eläkeläisellekin kelvata.

https://www.nettiauto.com/ford/focus/bensiini?yfrom=2012&show_search=1&mileageTo=145000
 
Anopille joku pieni auto etsinnässä about samoilla spekseillä kuin edellisellä kysyjällä. Nykyinen on ikivanha Huyndai Getz, joten astetta pienempikin auto menisi. Ajelee aika paljon tolla romulla ja siihen kuulemma ihan tyytyväinen. Olisko se esim. perusvarma Yaris sitten? Fiestassa olisi varmaan parempi ajettavuus, mutta en tiedä onko kestävyys samalla tasolla Toitskun kanssa? Meillä oli exän kanssa kaksi Focusta (mk1 ja mk2) ja ne ainakin kaipasi usein korjausta sekä mätänivät käsiin. Auriksella voisi olla mukavampi ajella motaria, tosin liekö siinä yhtään parempi ajettavuus kuin tuossa Corollassa? Sen farkkumalli on ainakin aivan hirveä ajaa. :grumpy:
 
Viimeksi muokattu:
Anopille joku pieni auto etsinnässä about samoilla spekseillä kuin edellisellä kysyjällä. Nykyinen on ikivanha Huyndai Getz, joten astetta pienempikin auto menisi. Ajelee aika paljon tolla romulla ja siihen kuulemma ihan tyytyväinen. Olisko se esim. perusvarma Yaris sitten? Fiestassa olisi varmaan parempi ajettavuus, mutta en tiedä onko kestävyys samalla tasolla Toitskun kanssa? Meillä oli exän kanssa kaksi Focusta (mk1 ja mk2) ja ne ainakin kaipasi usein korjausta sekä mätänivät käsiin Auriksella voisi olla mukavampi ajella motaria, tosin liekö siinä yhtään parempi ajettavuus kuin tuossa Corollassa? Sen farkkumalli on ainakin aivan hirveä ajaa. :grumpy:

Honda Jazz vaikuttaa kestävältä ja varmalta autolta.
 
Toyota on aika varma. Mutta miksi ei eläkeläiselle automaattia? Jos syynä on se, ettei ole koskaan ajanut automaattia, niin äkkiä vain koeajolle testaamaan. Voi mieli muuttua. Kannattaa myös harkita jotain citymaasturia, mistä näkee paremmin liikenteen ja autoon on helpompi nousta kyytiin. Tosin eihän kaikilla eläkeläisillä vuodet tunnu missään :D
Tuo Auris on yllättävän korkea, tai siis ei nyt varsinaisesti korkea mutta sinne voi mennä tavallisesti sisään eikä tarvitse laskeutua ja asettautua kuten esim omaan Accordiin. Tässä taloudessa on ollut vm. 2010 Auris juuri tuolla 1.6 koneella 2,5v/70tkm ja sinä aikana ei ole muuta tehty kuin määräaikaishuollot eli vaikuttaa kyllä huolettomalta peliltä.

Ohjaus on kyllä hieman tunnoton kuten @OD. :kin mainitsi mutta liekö tuolla niin merkitystä tuollaisessa "kauppakassissa".
 
Viimeksi muokattu:
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?
 
Tähän täytyykin tutustua, kiitti.

Työkaverini osti uuden loganin, joka on sanderon farmarimalli ja tyytyväinen on ollut näiden muutosten jälkeen(entinen auto oli -08 mondeo):

Ensiasennusmichelinit pois edestä ja laittoikohan linglongit tilalle, suuntavakavuus parani huomattavasti.

Ensiasennusradion tilalle jokin muu jos äänenlaatua kaipaa.

Äänieristettä mattojen alle ja etupyöränkoteloihin sisälokarin taakse.
 
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?
En tunne kyseistä moottoria tarkemmin mutta ei noita enää pidä mieltää pelkiksi kierroskoneiksi. Itsellä on omassa Fordissa 1.5l 3pyttyinen jossa 200hp/280nm~ ja tuo on melkolailla low to midrange kone joka sietää kierrätystä. Vääntää heti tyhjäkäynnistä ylöspäin ja on pirun sitkeä kone. Ei ole kuten vanhoissa vapareissa tai esim 1.0 koneissa joissa ollaan sitten hiukan rajallisempia alaväännön kanssa. Nyky turbotekniikka yhdistettynä muuhun nykytekniikkaan mahdollistaa sen että tuo 1.5l ei ole enää mikään pieni moottori tuntumaltaan. Lisää siihen ne sähköponit ja etenkin sen tuoma vääntö niin tuskin tulisit pettymään. Ei se ohjus missään nimessä ole mutta takuulla täysin arkikippoon kelvollinen jos on yhtään kuin tuo oma Ecoboost.
 
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?
No ei tuommoisella rekkaa voi ohittaa.
 
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?
No hei kun 110 heppaisella nokivasarallakin pääsee rekan ohi niin kyllä nuo hevoset piisaa. Vääntöäkin on paperilla saman verran kuin 10v vanhassa ocu räsässä eikä se mikään laiska ole. Sähkömoottorin ansiosta löyly on käytettävissä tasaisemmin ja alempaa vaikka pelkkä bensamoottori olisikin heikompi.
 
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?

Kuskissa vikaa jos ei pääse rekasta ohi, kun 90hp corsallakin mennään.
 
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?
Onhan tuossa vääntöä vaikka kuinka paljon. Mee kokeilemaan ja kerro miten sujui.
 
Auton vaihto lähenee ja yhtenä vaihtoehtona olisi mersun c sarja, mutta 1.5litrainen bensa kone hieman arveluttaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista? Taitaa olla väännötön kierroskone, onhan siellä pieni sähkömoottori apuna. 184heppaa plus 14sähköponia mutta vääntöä vain 280Nm. Voiko ohittaa rekkaa?
Laskelmieni mukaan rekan ohitus noin pienitehoisella ja väännöttömällä kierroskoneella on hengenvaarallista. Suunnilleen rekan puolivälissä kasvanut ilmanvastus huomaa merssun heiveröisen vääntömomentin, ja ottaa niskalenkin sekä nakkaa sen päin petäjää. Suosittelen siis tyytymään suosiolla ohituskaistoihin.

---
Jos ihan vakavissasi kysyit, niin eiköhän 7,7 s/239 km/h 9-vaihteisella automaatilla riitä rentouttaviin ohituksiin. Riippuen tietenkin vanhasta autostasi. Jos siinä oli tuplatehot, niin uudella ei voi aivan yhtä tiukoissa paikoissa ohittaa. Minä ohittelin ilman mitään ongelmaa satoja rekkoja seitsemän vuoden aikana, kun speksit olivat 60 hv/102 Nm/13,8 s/155 km/h.

Mersussa on liikkeellelähdöissä käytössä ylimääräiset 160 Nm sähkömoottorin ansiosta.
 
1.5 litrainen mersu? :rofl:
Eikö tuossa moottorikokoluokassa kannattaisi katsella seatia tai vaikka renaultia?
 
Olen tässä yrittänyt selvitellä perheautojen tarjontaa dieselin ulkopuolelta lyhyen työmatkan vuoksi. Pitäisi olla perinteinen automaatti, tehoa yli 110kW, ajettu korkeintaan reilu satku. Arvostan hyviä penkkejä, aina palavia takavaloja ja hyviä valoja. Etsin ns. tyyppiviatonta autoa max ~25k€ hintaluokasta, mutta onko niitä edes?

Volvo S80/V70 2,5-litran turbolla olisi suosikki, mutta niitä on aika heikosti tarjolla.

Mites ois Mazda 6? Tarjontaa on reilusti, pitäisi olla varmatoiminen, takavalot palaa aina ja led-valoilla näkee hyvin. Penkit ei oo mun persettä ja selkää puuduttanu pitkälläkään matkalla mutta varmaan parempiakin on. Moottorista riippuen tehoja just tuon rajasi verran 2- litrasella ja sitten 2,5- litrasella hiukan enemmän. Hyvällä tuurilla saatat saada vielä tehdastakuullisen yksilön.
Korjataan sen verran takavaloista, että ei välttämättä. Tässä -14 kutosessa pitäisi kuulemma kaapelisarja vaihtaa, että onnistuisi. Tosin lähitulevaisuudessa hankin myös toisen mielipiteen.

Penkeistä sanottakoon, että alkutotuttelun jälkeen omalle kropalle ok, mutta olenkin ~175 cm hukkapätkä. Pidemmälle henkilölle voi lyhyt istuinosa tuottaa ongelmia. Suosittelen piiitkää koeajoa. Itse olen pärjännyt, joskin ajoasennon mukautuminen otti ~1000 km siinä, missä muutoin on auton vaihtuessa ottanut alle 500 km.
Nuo kutoset ruostuu, ainakin alkupään mallit. Paransivat kai ruostesuojausta jossain vaiheessa, eli uudemmat lienevät huolettomampia ruosteen suhteen.
Jos haetaan autoa hintaluokassa yli 20k, tuskin 1- tai 2-koppaiset kutoset, jotka olivat aika surullisia, tulee kyseeseen.
Kerro lisää viimeisen korimallin Kuutosen erityisestä ruostumisesta?
Kirjoittajalla taisi jäädä huomioimatta budjetti ja sitä kautta auton ikä. :)

@pipo
Kilometrejä ~150k takana 3-kopan kutosella takana ja tyytyväinen olen edelleen. Miinuksina jakkaran lyhyt istuinosa (en suosittele pitkälle henkilölle), sekä aika suuri melu maantienopeuksissa. Niin ja pikanttina pikkulisänä hyvin monelle eteen hyökkäävä kaiutinongelma. Helppo korjata alle tunnissa, mutta eipä se helppous sitä tympeyttä poista, kun availee ovipahvit jne :/
Plussana voimalinja. Ei se samantehoinen ahdettu ja kaksoiskytkin vaan ole yhtä hyvä, kuin vapari ja momentinmuunnin. Triplaturboja en ole kokeillut, tuskin löytyykään tästä rahvaan teholuokasta ;)
Kulutus pysyy aika hyvin aisoissa, ennakko-odotuksiin verrattuna paljon vähemmän. Tämän 2,5 litraisen vaparibensan kulutusero 1,2 litraiseen TSI-Golfiin mitataan maantiellä desilitroissa, kaupungissa kyllä jopa pari litraa Golfin eduksi. Golfissa toki DSG ja tässä mehumaija, eikä teho tai korin kokokaan aivan sama ole. Eikä muutes ole moksiskaan ryömittelystä, jatkuva veto päällä R-D-R-D -heijauksesta (ohjekirja jopa opastaa näin tekemään, mikäli lumessa tai mudassa kiinni), tms. ;)

Kaiken kaikkiaan ihan hyvä peruskulkine, varauksin.
 
Viimeksi muokattu:
Rekan ohitus kysymys oli läppä. Aattelin josko jollain kokemusta pikku koneesta ja automaatin toiminnasta. Mutta ensviikon koeajolla se selviää.
 
Mites nuo loppupään (~2010) Volvo S40, tokko noissa mitään kummempaa pommin mainetta on? Pikku bensakone 1,6 tai 1,8 manuaalilla. Laiskojahan ne on, mutta ei tässä tapauksessa haittaa. Onkohan nuo muuten hihnalla vai ketjulla?
 
Viimeksi muokattu:
... Ei se samantehoinen ahdettu ja kaksoiskytkin vaan ole yhtä hyvä, kuin vapari ja momentinmuunnin. Triplaturboja en ole kokeillut, tuskin löytyykään tästä rahvaan teholuokasta ;)
Kulutus pysyy aika hyvin aisoissa, ennakko-odotuksiin verrattuna paljon vähemmän. Tämän 2,5 litraisen vaparibensan kulutusero 1,2 litraiseen TSI-Golfiin mitataan maantiellä desilitroissa, kaupungissa kyllä jopa pari litraa Golfin eduksi. Golfissa toki DSG ja tässä mehumaija, eikä teho tai korin kokokaan aivan sama ole. Eikä muutes ole moksiskaan ryömittelystä, jatkuva veto päällä R-D-R-D -heijauksesta (ohjekirja jopa opastaa näin tekemään, mikäli lumessa tai mudassa kiinni), tms. ;)

Kaiken kaikkiaan ihan hyvä peruskulkine, varauksin.

Kävin kokeilemassa pari vuotta vanhaa 2-litraista automaattia (ajettu ~80tkm) ja valitettavan paljon se nyki alkupään vaihdoissa. Suuremmissa nopeuksissa se ei niin tuntunut. Moottori oli kyllä pirteä, mutta yllättäen vaihteisto ja vähemmän yllättäen melu vetivät kokonaisuuden hieman miinukselle.
 
Kävin kokeilemassa pari vuotta vanhaa 2-litraista automaattia (ajettu ~80tkm) ja valitettavan paljon se nyki alkupään vaihdoissa. Suuremmissa nopeuksissa se ei niin tuntunut. Moottori oli kyllä pirteä, mutta yllättäen vaihteisto ja vähemmän yllättäen melu vetivät kokonaisuuden hieman miinukselle.
Hmmm... Erikoista tuo vaihteistohomma. Itse olen pari kertaa huomannut pientä nykimistä alkupäässä, mutta vain talvella ensimmäisellä kiihdytyksellä.

Meteli maantienopeuksissa onkin jo sellainen, että jos haluaa hiljaisen auton, kannattaa suosiolla katsella jotain muuta. Itselläni edellisenä kulkineena oli kakkoskoppainen RS-Octavia, joten meteli ei ollut mitään, mihin en olisi ollut jo valmiiksi tottunut.
Ja lisäksi mun tapauksessa lähes kaikki liikkuminen tapahtuu yksin -> ei ole tarvetta kuulla, mitä vieruskaveri sanoo. :D
 
Mites nuo loppupään (~2010) Volvo S40, tokko noissa mitään kummempaa pommin mainetta on? Pikku bensakone 1,6 tai 1,8 manuaalilla. Laiskojahan ne on, mutta ei tässä tapauksessa haittaa. Onkohan nuo muuten hihnalla vai ketjulla?



Ainakin tuo 1.8 125hv (omaa sukua mazda)kone on ketjulla. Osassa on ollut öljyn syöntiä. En ole varma onko vuosimalleissa eroja, joku enemmän perehtynyt varmaan tietää.
 
Mites nuo loppupään (~2010) Volvo S40, tokko noissa mitään kummempaa pommin mainetta on? Pikku bensakone 1,6 tai 1,8 manuaalilla. Laiskojahan ne on, mutta ei tässä tapauksessa haittaa. Onkohan nuo muuten hihnalla vai ketjulla?
Öljynsyönti tosiaan mahdollinen ongelma ainakin tuossa 1.8:ssa, joten kannattaa selvittää. Samaten imupuolen vuotoja ja letku vähän tympeässä paikassa vaihtaa, eli jos kierrokset tuntuu temppuilevan oudosti niin kannattaa huomioida (ei tipu tai tippuessaa seilaa).

Suurin ärsyke itselle oli kun tuollaisen omistin, että sen 5-lovinen laatikko on aika lyhyillä välityksillä, joten jos motariajoa tulee paljon niin en suosittele, melkoista huudattamista.

Mutta siis muuten kyllä hyvä ja vakaa.
 
Sitten hypätään Volvosta eri vehkeisiin. Onko kokemuksia 06-09 vuoden, eli taitavat olla 3 korimallia Subaru legacy/outback mallista.

Tuolla 2.5L (165hv) bensakoneella ja automaattilaatikolla näyttää olevan parhaiten tarjolla. Onko nämä ihan perus kestäviä vehkeistä ?
 
Olen tyytyväinen Audi A4 Avant automaatti my-13, 2.0T (1,8), hyvin kulkee, helppo ajaa, ei syö öljyä. Saabistille jokseenkin uutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 177
Viestejä
4 467 888
Jäsenet
73 900
Uusin jäsen
Yani

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom