Olen tässä yrittänyt selvitellä perheautojen tarjontaa dieselin ulkopuolelta lyhyen työmatkan vuoksi. Pitäisi olla perinteinen automaatti, tehoa yli 110kW, ajettu korkeintaan reilu satku. Arvostan hyviä penkkejä, aina palavia takavaloja ja hyviä valoja. Etsin ns. tyyppiviatonta autoa max ~25k€ hintaluokasta, mutta onko niitä edes?
Volvo S80/V70 2,5-litran turbolla olisi suosikki, mutta niitä on aika heikosti tarjolla.
Mites ois Mazda 6? Tarjontaa on reilusti, pitäisi olla varmatoiminen, takavalot palaa aina ja led-valoilla näkee hyvin. Penkit ei oo mun persettä ja selkää puuduttanu pitkälläkään matkalla mutta varmaan parempiakin on. Moottorista riippuen tehoja just tuon rajasi verran 2- litrasella ja sitten 2,5- litrasella hiukan enemmän. Hyvällä tuurilla saatat saada vielä tehdastakuullisen yksilön.
Korjataan sen verran takavaloista, että ei välttämättä. Tässä -14 kutosessa pitäisi kuulemma kaapelisarja vaihtaa, että onnistuisi. Tosin lähitulevaisuudessa hankin myös toisen mielipiteen.
Penkeistä sanottakoon, että alkutotuttelun jälkeen omalle kropalle ok, mutta olenkin ~175 cm hukkapätkä. Pidemmälle henkilölle voi lyhyt istuinosa tuottaa ongelmia. Suosittelen piiitkää koeajoa. Itse olen pärjännyt, joskin ajoasennon mukautuminen otti ~1000 km siinä, missä muutoin on auton vaihtuessa ottanut alle 500 km.
Nuo kutoset ruostuu, ainakin alkupään mallit. Paransivat kai ruostesuojausta jossain vaiheessa, eli uudemmat lienevät huolettomampia ruosteen suhteen.
Jos haetaan autoa hintaluokassa yli 20k, tuskin 1- tai 2-koppaiset kutoset, jotka olivat aika surullisia, tulee kyseeseen.
Kerro lisää viimeisen korimallin Kuutosen erityisestä ruostumisesta?
Kirjoittajalla taisi jäädä huomioimatta budjetti ja sitä kautta auton ikä.
@pipo
Kilometrejä ~150k takana 3-kopan kutosella takana ja tyytyväinen olen edelleen. Miinuksina jakkaran lyhyt istuinosa (en suosittele pitkälle henkilölle), sekä aika suuri melu maantienopeuksissa. Niin ja pikanttina pikkulisänä hyvin monelle eteen hyökkäävä kaiutinongelma. Helppo korjata alle tunnissa, mutta eipä se helppous sitä tympeyttä poista, kun availee ovipahvit jne :/
Plussana voimalinja. Ei se samantehoinen ahdettu ja kaksoiskytkin vaan ole yhtä hyvä, kuin vapari ja momentinmuunnin. Triplaturboja en ole kokeillut, tuskin löytyykään tästä rahvaan teholuokasta
Kulutus pysyy aika hyvin aisoissa, ennakko-odotuksiin verrattuna paljon vähemmän. Tämän 2,5 litraisen vaparibensan kulutusero 1,2 litraiseen TSI-Golfiin mitataan maantiellä desilitroissa, kaupungissa kyllä jopa pari litraa Golfin eduksi. Golfissa toki DSG ja tässä mehumaija, eikä teho tai korin kokokaan aivan sama ole. Eikä muutes ole moksiskaan ryömittelystä, jatkuva veto päällä R-D-R-D -heijauksesta (ohjekirja jopa opastaa näin tekemään, mikäli lumessa tai mudassa kiinni), tms.
Kaiken kaikkiaan ihan hyvä peruskulkine,
varauksin.