Itselläni on laiskahko, vajaa pari vuotta vanha uutena ostettu hybridi. Sopii kuin nappi silmään meikäläisen ajoprofiiliin. Liikahtaa liikennevaloista ihan riittävän ripeästi, kuluttaa vähän sekä bensaa, että hermoja ja on turvallinen että sillä uskaltaa kuskata niin itseään kuin perhettä paikasta A paikkaan B.
Bussi periaatteessa toimisi, mutta jos on varaa uuteen autoon niin miksi ajaisin mieluummin bussilla? Onhan oma auto nyt helvetin paljon kätevämpi ja mukavampi kulkine kuitenkin.
Tuo bussi kommentti liittyi tähän Pokkuksen viestiin:
Eikö samantien kannata vaikka mennä kävellen tai pyörällä niin on vielä halvempaa? Joku uusi pikkuauto ja 20 vuotta vanha Corsa ovat kaksi niin eri maailmasta olevaa asiaa, että jos on tottunut uuteen autoon niin ei kyllä paljoa napeksi joku vanha pommi.
Tosiaan alkuperäinen hieman humoristinen kommenttini liittyi kysymykseen, kannattaako ostaa M-sarjan BMW ja siihen, miten kannustan tehomallien ostoon, mutta käsken "masentavan" perhevankkurin ostajia harkitsemaan halvempaa vaihtoehtoa.
Tosiaan ei itsellänikään ole mitään tehomalleja, vaan ainoastaan 2016 vuoden 13 kuution kuormatilalla varustettu etuvetoinen pakettiauto, jossa on tehoa 120 kW, 2005 mallinen ranskalainen 7-paikkainen perhekuljetin, josta löytyy tehoa samat 120 kW sekä tuo profiilikuvassa oleva Brittiläinen helmi, jossa on tehoa mittavat 88 kW.
Joku noin 100 kW teholla varustettu tila-auto on aivan täydellinen ja huoleton käyttöauto, vaikka ei sellaista mitenkään tunteita herättäväksi voi sanoa.
Sama koskee näitä pikkukippoja hinnat alkaen moottorilla ja varusteilla.
Totta kait oma auto on miellyttävämpi sekä helpompi ratkaisu, kuin bussilla matkustaminen, en ole itse astunut moneen vuoteen bussiin ja edellisen kerrankin muistaakseni pakon edestä, kun ei ollut taksia saatavilla.
Jollain 100 hv autollakin voi olla ihan kiva ajella mutkateitä, kun ajaa vain vähän sporttisemmalla ajotyylillä. Eli käyttää kierroksia, eikä ajele eko ajoa kuten normaalisti. 600cc moottoripyörälläkin on äkkiä 200 mittarissa ja on sitten vähän tylsää, kun joutuu pelätä poliiseja. Menee tehot vähän hukkaan?
Kumminkin se 1.0 turbo on minimi, koska hinnat alkaen malli on liian laiska. Pikkuautossa tuokin voi olla "sporttinen", kun auto ei ole turhan painava. Toki isommilla vaihteilla ei tehot niin riitä.
Jo 55 hv riittää alle tonnin painoisessa autossa mukavaan ajeluun mutkateillä, kun alusta, renkaat, painopiste ja mootori&vaihdelaatikko ovat balanssissa.
Kuitenkin harvassa perus pikkuautossa, varsinkaan hinnat alkaen mallissa, on ollut vallitsevana suunnittelukriteerinä tehdä hyvää autoa urheilulliseen mutkateillä kruisailuun, vaan eiköhän se peruskäyttö kaupungissa ole ollut sanelevana tekijänä.
Omassa 600cc supermotossani ei onneksi pääse nopeus karkaamaan 200 km/h pintaan, kun välitykset loppuvat 170 km/h kohdalla

.
Mutta joo, kait se 125cc Monkeykin riittää siihen, että saa pelätä poliisia.
Tuossa profiilikuvassani olevassa Britannian ihmeessä on tehoa 88 kW ja kyllä sillä päästelee iloisesti, jopa sporttisesti, mutkateitä sekä isompiakin väyliä.