Mulla on ollut kohta vuoden -09 eli kakkoskoppanen Jazzi 1.4 vtec koneella.
On tuolla tullut nyt muutamia 400 kilometrin reissuja heitettyjä ja kyllähän ne nyt ajaa, mutta meteliä tulee erityisesti renkaista. Pidemmällä matkalla ja suuremmilla nopeuksilla se on jossain määrin rasittavaa, mutta kyllä siihen tietysti turtuu. Harkitsisin kuitenkin asiaa jos tulee pääsääntöisesti pidemmän matkan ajoon, että onko fiksuvalinta. Ajomelusta kertoo jotain se, että takapenkkiläisten on vaikea kuulla mitä etupenkiltä sanotaan normaalilla puheäänellä. Minusta tuo on kyllä parhaimmillaan kaupungissa. Ajattelin tässä lähiaikoina lisäillä äänieristettä takakonttiin ja pyöräkoteloihin josko vähän auttaisi, mutta saas nähdä onko merkitystä vai pitäisikö vuorata sitten ihan jokapaikka. Vähän jo tutkin asiaa niin eipä siellä ainakaan tehtaalla ole mitään äänieristeitä pahemmin laitettu.
Muutenhan tuo on aika pomminvarmaa tekniikkaa ja perushuollot on helppo tehdä itse. Valmistajan huolto-ohjelmakin vaikutti omasta mielestä edukkaalta: ketjukone, vuosittain öljyt + suodatin, tulpat 100 tkm välein, bensasuodatin 80 tkm välein, laatikkonesteet 120tkm välein. Eli sinänsä pitäisi olla edullinen ja luotettava, mutta ajomelua sitten sen vastapainoksi.
Kulutus on ollut kaupungissa 5-6l ajotietokoneen mukaan riippuen ajanko minä vai rouva. Maantiellä kulutus 5l ajotietokoneen mukaan. Tankki tuossa on aika pieni kun on vaan 42l ja alkaa jo 10-12 litrassa varoittelemaan että pitäisi tankille mennä ja ajotietokone näyttää 0km matkaa jäljellä. En tiedä johtuuko siitä, että tankki on sijoitettu etuistuimien alle ja sitä ei saa liian tyhjäksi päästää. No eipä tuo ole tullut käytännössä missään vastaan, aluksi vain ihmettelin.
Pitkät valot on aika surkeat imo, en tiedä pitäisikö joku led-paneeli viritellä sitten kaveriksi. Syksyllä ei meinaa iltaisin nähdä mitään jos on märkä asfaltti ja lumi ei ole vielä tullut maahan.
Takaluukun kahva myös jumiutuu välillä ettei palaudu kiinni asentoon avatessa ja takaluukku ei tällöin sulkeudu. Perä nakkaa sinne jatkuvasti kuraa ja sitä saa olla noin 6kk välein rasvaamassa / putsaamassa, että toimii normaalisti. Tietty tähän jotkut roiskeläpät takarenkaisiin varmaan auttaisivat.
tldr: kaupungissa kiva, tilojen muunneltavuus kätevä. Pitkillä matkoilla meluisa ja huonot valot.
Thanks - juuri sellaista infoa, mitä kaipasinkin. Itsellä on ollut nyt sekä Civic (2006) että Accord (2008/9) ja molemmissa on mielestäni huonot valot, joten ei sikäli mitään uutta. Hondan hyvä puoli on ollut matalat käyttökulut, kunhan muistaa perusjutut eli jarrujen herkistelyn ja pintojen ja alustan tarkistelun ruosteen varalta määrävälein. Accord vie bensaa keskimäärin 7,5 litraa satasella minun ajollani, mikä on turhan paljon nyt kun tulee selvästi lisää viikottaista ajoa, muutenkin käyttömaksu on korkea.
Täytyy varmaan käydä koeajamassa Jazz ja kuulostella vielä omin korvin.