Mikä auto minulle?

Ok hyvä tietää. Yhtenä iltana vähän googletin kun joutuu ehkä vaihtamaan mondeon s-maxiin :facepalm:

Silloin en löytänyt mitään hälyyttävää Powershifteista, mutta ilmeisesti asia ei näin ole.
Ongelma on Fiesta kokoluokan vanha Powershift DCT. Nykyään sekin korvattu mommarilla. Eli jenkeissä paukkui noita kuivilla kytkimillä olleita pikku Powershiftejä. Jenkeissä kun ajavat niillä kuin perinteisillä automaateilla. Suomessa ja Euroopassa noita tuskin edes on mennyt juuri niin ei niin isoja otsikoita ole noista tullut. Isompi märkälevyinen DCT Powershift on kyllä aika luotettavan maineessa mutta ei se yhtä smooth tai nopea ole kuin DSG arkiajossa ainakaan omien kokemusten mukaan.
 
Mazda liikkeeseen oli jo tullut uusi Mazda 3. Tyylikkään näköinen ulkoa ja sisältä ja ajettavuus oli myös ihan hyvä. Auto oli jollain paremmilla varusteilla, automaatilla ja 18" nastoilla. Oli tuo minusta vähän Corollaa tyylikkäämpi. Hud näyttö oli kätevä. Tuo värikin sopii muotoihin.

IMG_20190326_125655.jpg


Koeajolla näkyi myös uusi Audin sähköauto ekaa kertaa.
IMG_20190326_132635.jpg
 
oliko tuo Mazda sillä 180hv "ihme"moottorilla, jossa ei käsittääkseni ole edes sytytystulppia jos oikein ymmärsin ja on silti bensakone.
 
oliko tuo Mazda sillä 180hv "ihme"moottorilla, jossa ei käsittääkseni ole edes sytytystulppia jos oikein ymmärsin ja on silti bensakone.
Ei ollut 180hv. Se taitaa tulla vasta myöhemmin, eikä ole hintaakaan sille.

"Hatchback 2.0 (122 hv) SKYACTIV-G Moottorilla"

SKYACTIV-X olisi 181hv.

Kesällä tulee sedan ja hinta on sama tuon 5-ovisen kanssa.
 
Mazda liikkeeseen oli jo tullut uusi Mazda 3. Tyylikkään näköinen ulkoa ja sisältä ja ajettavuus oli myös ihan hyvä. Auto oli jollain paremmilla varusteilla, automaatilla ja 18" nastoilla. Oli tuo minusta vähän Corollaa tyylikkäämpi. Hud näyttö oli kätevä. Tuo värikin sopii muotoihin.

Häiritsikö nuo valtavat C-palkit näkyvyyttä taakse? Mitä on tullut revikoissa nähtyä niin hatchissa ei ole ainakaan mukava istua takapenkillä johtuen juuri C-palkkien aiheuttamasta pimeydestä ja pienten takaikkunoiden takia ulos ei näe hyvin. Mutta jos ei ole takapenkille tarvetta matkustajille niin ainoa miinus lienee nuo katvealueet (sen takia katvealueen valvontajärjestelmä lieneekin vakiovaruste).

Aika lailla näyttää tuo takaosan muotoilu jakavan mielipiteitä ja moni on sitä mieltä että sedanissa on onnistuttu paremmin tässä sukupolvessa. Mutta hatchi näyttää varmasti livenä paremmalta kuin kuvissa.
 
Häiritsikö nuo valtavat C-palkit näkyvyyttä taakse? Mitä on tullut revikoissa nähtyä niin hatchissa ei ole ainakaan mukava istua takapenkillä johtuen juuri C-palkkien aiheuttamasta pimeydestä ja pienten takaikkunoiden takia ulos ei näe hyvin. Mutta jos ei ole takapenkille tarvetta matkustajille niin ainoa miinus lienee nuo katvealueet (sen takia katvealueen valvontajärjestelmä lieneekin vakiovaruste).

Aika lailla näyttää tuo takaosan muotoilu jakavan mielipiteitä ja moni on sitä mieltä että sedanissa on onnistuttu paremmin tässä sukupolvessa. Mutta hatchi näyttää varmasti livenä paremmalta kuin kuvissa.
Takaikkuna taisi olla matala, mutta ei kyllä koeajolla yhtään haitannut takanäkyvyys. Eli ilmeisesti riittävästi näkee. Ei siis minusta eronnut muistakaan autoista. Takapenkilläkin kyllä istuin, mutta jäi se näkyvyys juttu huomioimatta. Ainakin jotain näkyi pihalle. :)
Täytyy katsoa sedanin kuvat. Koiraa varten 5-ovinen on parempi, mutta muuten taitaisi ostaminen kääntyä sedanin puolelle, kun hintakin on sama.
 
oliko tuo Mazda sillä 180hv "ihme"moottorilla, jossa ei käsittääkseni ole edes sytytystulppia jos oikein ymmärsin ja on silti bensakone.
On siinä sytytystulpat, mutta Mazdan mukaan 80% ajasta mennään puristussytyksellä. Eikä ole vielä ajettavissa. Vasta loppukesästä.
 
On siinä sytytystulpat, mutta Mazdan mukaan 80% ajasta mennään puristussytyksellä. Eikä ole vielä ajettavissa. Vasta loppukesästä.
Katsoin youtubesta muutaman videon jossa on selitetty tuon puristussytyksen toiminta. Tulppia käytetään aina sytytykseen, koska kone on suunniteltu siten että se on aina puristussyttymisen rajalla. Muuten puristussyttymistä ei olisi mahdollista hallita. Videolla on selitetty tarkemmin, miksi se ei vaan toimi samalla periaatteella kuin diesel. Tietokone mittaa jatkuvasti sylinterien paineita ja päättelee lennossa anturien ja ympäristön olosuhteiden perusteella optimaalisen ajoituksen antaa kipinä. Tuo pieni leimahdus antaa lopullisen sysäyksen joka nostaa paineen ja lämpötilan puristussyttymisrajan yli. Kaikkein suurimmilla kierroksilla ja kuormilla se vasta siirtyy perinteisempään sytytyksen ajoitukseen.

Ilmeisesti arvostelijoilla kiertäneillä prototyypeillä säädöt eivät ole vastanneet lopullista tuotantoversiosta koska moottori on vaihdellut sytytystilaa aggressiivisemmin ja se on ollut kuultavissa käyntiäänestä.



Voisi olla ihan fiksu hankinta jos sillä pääsee oikeasti dieselin kulutuslukemiin ilman dieselveroa. Harmi ettei tässä vaiheessa vielä tiedetä, voittaako se kulutukseltaan Toyotan hybridit. Ajettavuus on ainakin parempi ja kiihtyy pirteämmin.
 
No helvetti. BMW M135 ois aika kuumottava, mutta ei kai tuollaista kuitenkaan kannata ostaa?

Siitä vain jos lompakko kestää. Varmasti kallis pitää, mutta jos saat autosta riittävästi irti niin se voi ihan hyvin olla sen arvoista. Tai sitten ei, mutta sehän selviää vain kokeilemalla. Ite ostin nuorempana moottoripyörän mihin meni ihan riittävästi rahaa, mikä ei silloin haitannut yhtään, mutta nyt olen ollut ilman pyörää yli kymmenen vuotta.

Fiksuinta on tietysti ajaa halvalla autolla ja sijoittaa rahat, koska eihän tulevaisuudessa saa tätä menoa edes kunnon eläkettä. Toki ennen sitä eläkettä olisi kiva myös elää vähän.
 
Onko netissä jotain autosivustoa jossa voisi vertailla eri autoja. Tein nimittäin listaa autoista, mitä voisin kesällä hankkia, edellyttäen että avo-pösöstä pääsis vihdoinkin eroon, mutta listassa on 14:sta autoa. Jotenkin olisi mukava saada niitä järjestykseen/karsittua.
 
Ei tietenkään kannata. Kannattaa ajella vain sillä Yariksella :geek:

Ei vaan, jos lompakko kestää niin go for it :cool:

Saisin kyllä hankittua, mutta arvonlasku ja käyttökulut saattaisivat alkaa harmittamaan, jopa vituttamaan. Kuitenkin sillä Yariksella tjms pääsee samaan paikkaan. Yhyy.
 
Jatkaen vielä Mazda-offtopickia, tämän mukaan Skyactiv-x SPCCI moottori on optimoitu 91-oktaaniselle polttoaineelle ja 95+ oktaaniset polttoaineet sekä RE85 on jo liian puristuksen kestävää. Siksi esim. jenkeissä, kanadassa ja ausseissa skyactiv-x käyttää 15:1 puristussuhdetta ja euroopassa korkeampaa 16:1. Artikkelin mukaan tämä 15:1 on parempi kuin 16:1, koska silloin moottori pystyy käyttämään puristussytytystä laajemmalla alueella. Laiha seos on silloin taloudellisempi kuin pelkästään puristuksien kasvattaminen. Harmi että näin päin, olisi ollut mielenkiintoista mitä tuloksia olisi saatu RE85 etanolilla ja sen 105 oktaanilukemalla.

SkyActiv-X technical research and control system boss Mitsuo Hitomi confirmed that in its ideal guise, the engine's ability to combust petrol through compression ignition will require Regular 91 RON fuel, and any higher octane rating will force the engine to revert to pure spark plug ignition like a conventional engine.

Hitomi-san suggested a partial solution is planned for markets like Europe where 91 RON fuel is scarce or unavailable, which would be supplied with engines using a higher 16:1 compression ratio to enable both compression and spark ignition functions to operate. This spec won't deliver quite the same efficiency gains as the 15:1 compression ratio version delivered to 91 RON-using markets such as Australia, however. For context, international versions of the existing SkyActiv petrol engine feature world-leading 14:1 compression ratio, while Australian and US models come with a still-impressive 13:1 ratio.

Mazda SkyActiv-X could save you over $400 per year by preferring Regular petrol over Premium
 
Viimeksi muokattu:
No juu, niinpä näyttää olevan, että nykyään mallinimeen lisätään AMG loppuun, jos autosta löytyy AMG-line -paketti. Viralliset mallit taitavat nykyään kulkea nimellä Mercedes-AMG.
On siellä varsinainen AMG myös 1,6:lla, tosin se on F1 moottorilla varustettu urheiluauto.
 
Jatkaen vielä Mazda-offtopickia, tämän mukaan Skyactiv-x SPCCI moottori on optimoitu 91-oktaaniselle polttoaineelle ja 95+ oktaaniset polttoaineet sekä RE85 on jo liian puristuksen kestävää. Siksi esim. jenkeissä, kanadassa ja ausseissa skyactiv-x käyttää 15:1 puristussuhdetta ja euroopassa korkeampaa 16:1. Artikkelin mukaan tämä 15:1 on parempi kuin 16:1, koska silloin moottori pystyy käyttämään puristussytytystä laajemmalla alueella. Laiha seos on silloin taloudellisempi kuin pelkästään puristuksien kasvattaminen. Harmi että näin päin, olisi ollut mielenkiintoista mitä tuloksia olisi saatu RE85 etanolilla ja sen 105 oktaanilukemalla.

SkyActiv-X technical research and control system boss Mitsuo Hitomi confirmed that in its ideal guise, the engine's ability to combust petrol through compression ignition will require Regular 91 RON fuel, and any higher octane rating will force the engine to revert to pure spark plug ignition like a conventional engine.

Hitomi-san suggested a partial solution is planned for markets like Europe where 91 RON fuel is scarce or unavailable, which would be supplied with engines using a higher 16:1 compression ratio to enable both compression and spark ignition functions to operate. This spec won't deliver quite the same efficiency gains as the 15:1 compression ratio version delivered to 91 RON-using markets such as Australia, however. For context, international versions of the existing SkyActiv petrol engine feature world-leading 14:1 compression ratio, while Australian and US models come with a still-impressive 13:1 ratio.

Mazda SkyActiv-X could save you over $400 per year by preferring Regular petrol over Premium
Joku 10 pinnaa dieseliä sekaan niin, aletaan olemaan jossain 90 RON tienoilla ja lämpöarvokin paranee?

No joo, en tiedä mitä saastelaitteet tykkää, mutta periaatteessahan tuollaisen motin voisi kuvitella hyvinkin pitävän diesel bensa miksistä, ja onhan näitä tämän suuntaisia suunniteltukin.
 
No helvetti. BMW M135 ois aika kuumottava, mutta ei kai tuollaista kuitenkaan kannata ostaa?

Ehdottomasti kannattaa ostaa, kannustan aina ja kaikkia vähänkään jotain parempaa tehomallia harkitsevia ostamaan sellaisen.

Jotain perus Ceediä, Corollaa tai Yaris Hybridiä harkitsevia kannustan taas harkitsemaan, josko ajot voisi hoitaa paljon halvemmalla vaikkapa 10 tai 20 vuotta vanhalla Opel Corsalla taikka mulkosilmä Corollalla.
 
Sitten taitaa olla vielä M-sport varustetasona, jonka saa kaikkiin malleihin?

M-Sport on auton ulkonäköön ja sisätiloihin vaikuttava varustepaketti, jonka on saanut lähes joka malliin ( ei saa ehkä ihan nuukimpiin säästömalleihin? ) ja pelkkä M mallinimessä tarkoittaa sitten sporttisempaan M-sarjaan kuuluvaa mallia.

Ennen homma oli kohtuu simppeliä, kun ei ollut kuin lähinnä M3 ja M5, mutta nyt näitä sporttisempia versioita on tehty lähes joka mallista, joista osa on nimetty tyyliin M235i ( joka on pullistuksia ja pieniä eroja lukuun ottamatta sama auto kuin M2 ), M550d ja X5 M50d ja osa perinteisesti M2,M3 ja M4.
 
Jotain perus Ceediä, Corollaa tai Yaris Hybridiä harkitsevia kannustan taas harkitsemaan, josko ajot voisi hoitaa paljon halvemmalla vaikkapa 10 tai 20 vuotta vanhalla Opel Corsalla taikka mulkosilmä Corollalla.

Eikö samantien kannata vaikka mennä kävellen tai pyörällä niin on vielä halvempaa? Joku uusi pikkuauto ja 20 vuotta vanha Corsa ovat kaksi niin eri maailmasta olevaa asiaa, että jos on tottunut uuteen autoon niin ei kyllä paljoa napeksi joku vanha pommi.
 
Ei tehnyt. BMW ei halunnut tehdä uutta M1:stä legendaarisen M1:n takia, joten 1-sarjan tehomalli isolla suoralla kuutosella on M135i tai M140i.
Oletin että se olisi 1M, kun sitä käyttivät aikasemmin. Sen ymmärtää, että eivät käy pilaamaan keskimoottorisen klassikon nimeä.
 
Onko porukalla kokemusta BMW:n 1-sarjalaisesta (E87)? Tuollaista olen miettinyt perus Focuksen vaihtoehdoksi, tarkoitus olisi käydä kokeilemassakin lähiaikoinana. Koneeksi varmaan joku tuollainen pienemmän pään bensa eli 116i tai 118i. Kovasti olen koittanut vikoja etsiä, mutta nuo bensakoneet ovat ilmeisesti ihan ok luotettavia. Dieseleissä olikin jakopäävikaa ihan kohtalaisesti, mutta mikä on korjausten jälkeinen luotettavuus?

E: Ford Focus käyty kokeilemassa 1.6l vapaastihengittävällä koneella. Ei raketti, mutta mukava ajella ja kun vaan käyttää kierroksia, niin kyllä tuokin liikkuu. Nyt uteliaisuuttani mietin, että millainen tuo 1.0 Ecoboost olisi, mutta nopealla tarkistuksella nettiautosta löytyy 4 yli 200tkm ajettua Fordia tuolla koneella. Ei ole mielestäni todellakaan lupaava seikka.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö samantien kannata vaikka mennä kävellen tai pyörällä niin on vielä halvempaa? Joku uusi pikkuauto ja 20 vuotta vanha Corsa ovat kaksi niin eri maailmasta olevaa asiaa, että jos on tottunut uuteen autoon niin ei kyllä paljoa napeksi joku vanha pommi.

Tässä oli ehkä pientä sarkasmia ja vitsailua liittyen alkuperäiseen kysymykseen, kannattaako ostaa tehomallia sekä siihen miten kannustan ihmisiä hankkimaan autoja.

Tietty jos harkitsee Ceediä, Corollaa, Yaris Hybridiä yms. voi myös sosiaalituubi ( jota myös bussiksi kutsutaan ), pyörä tai kävely olla hyviä vaihtoehtoja.

Itse en kyllä ole havainnut merkittävää eroa jonkun uuden i20:sen Huihain ja 20 vuotta vanhan Corsan välillä, molemmat ovat yhtä masentavia ja hengettömiä, että siinä ei uudesta autosta ole paljoa iloa.
Ihminenhän tottuu moneen asiaan, myös siihen tonnin pommiin, kun sillä hetken ajelee.

Luotettavuus, turvallisuus, huollot yms. sitten kääntävät vaakakuppia uuden suuntaan.
 
Jollain 100 hv autollakin voi olla ihan kiva ajella mutkateitä, kun ajaa vain vähän sporttisemmalla ajotyylillä. Eli käyttää kierroksia, eikä ajele eko ajoa kuten normaalisti. 600cc moottoripyörälläkin on äkkiä 200 mittarissa ja on sitten vähän tylsää, kun joutuu pelätä poliiseja. Menee tehot vähän hukkaan?

Kumminkin se 1.0 turbo on minimi, koska hinnat alkaen malli on liian laiska. Pikkuautossa tuokin voi olla "sporttinen", kun auto ei ole turhan painava. Toki isommilla vaihteilla ei tehot niin riitä.
 
Tässä oli ehkä pientä sarkasmia ja vitsailua liittyen alkuperäiseen kysymykseen, kannattaako ostaa tehomallia sekä siihen miten kannustan ihmisiä hankkimaan autoja.

Tietty jos harkitsee Ceediä, Corollaa, Yaris Hybridiä yms. voi myös sosiaalituubi ( jota myös bussiksi kutsutaan ), pyörä tai kävely olla hyviä vaihtoehtoja.

Itse en kyllä ole havainnut merkittävää eroa jonkun uuden i20:sen Huihain ja 20 vuotta vanhan Corsan välillä, molemmat ovat yhtä masentavia ja hengettömiä, että siinä ei uudesta autosta ole paljoa iloa.
Ihminenhän tottuu moneen asiaan, myös siihen tonnin pommiin, kun sillä hetken ajelee.

Luotettavuus, turvallisuus, huollot yms. sitten kääntävät vaakakuppia uuden suuntaan.

Itselläni on laiskahko, vajaa pari vuotta vanha uutena ostettu hybridi. Sopii kuin nappi silmään meikäläisen ajoprofiiliin. Liikahtaa liikennevaloista ihan riittävän ripeästi, kuluttaa vähän sekä bensaa, että hermoja ja on turvallinen että sillä uskaltaa kuskata niin itseään kuin perhettä paikasta A paikkaan B.

Bussi periaatteessa toimisi, mutta jos on varaa uuteen autoon niin miksi ajaisin mieluummin bussilla? Onhan oma auto nyt helvetin paljon kätevämpi ja mukavampi kulkine kuitenkin.
 
Tuoreempi auto hakusessa vanhan tilalle ja budjettiin varattu 10-11k€.

Tällaisilla spekseillä mennään:
- vm 2010 >
- Automaatti
- Luotettava tekniikka (ei ranskalaisia / italialaisia kiitos, niistä löytyy jo tarpeeksi kokemusta :))
- Pienehkö kulutus (90% taajama-ajoa) ja huoltokulut

Golf olisi periaatteessa ihanteellinen, mutta DSG-kauhutarinoita kuulleena ja lukeneena kaipailisin myös muita vaihtoehtoja rinnalle.
 
Tuoreempi auto hakusessa vanhan tilalle ja budjettiin varattu 10-11k€.

Tällaisilla spekseillä mennään:
- vm 2010 >
- Automaatti
- Luotettava tekniikka (ei ranskalaisia / italialaisia kiitos, niistä löytyy jo tarpeeksi kokemusta :))
- Pienehkö kulutus (90% taajama-ajoa) ja huoltokulut

Golf olisi periaatteessa ihanteellinen, mutta DSG-kauhutarinoita kuulleena ja lukeneena kaipailisin myös muita vaihtoehtoja rinnalle.
Miksi ei ihan vaan Priusta, pomminvarma, automaatti ja kuluttaa varmasti ylivoimaisesti vähiten nurkka-ajossa?
 
Miksi ei ihan vaan Priusta, pomminvarma, automaatti ja kuluttaa varmasti ylivoimaisesti vähiten nurkka-ajossa?

No onhan se Prius todella ruma. Joissakin Toyotoissa oli nopeusmittari sivussa, se nyt ainakin on ruma.
Mieluummin vaikka Auris/Avensis Hybdrid farkku tai hatch?
 
Tuoreempi auto hakusessa vanhan tilalle ja budjettiin varattu 10-11k€.

Tällaisilla spekseillä mennään:
- vm 2010 >
- Automaatti
- Luotettava tekniikka (ei ranskalaisia / italialaisia kiitos, niistä löytyy jo tarpeeksi kokemusta :))
- Pienehkö kulutus (90% taajama-ajoa) ja huoltokulut

Golf olisi periaatteessa ihanteellinen, mutta DSG-kauhutarinoita kuulleena ja lukeneena kaipailisin myös muita vaihtoehtoja rinnalle.

Ei mainittu minkäkokoinen (farkku, sedan tai coupe) joten laitetaan pikku A3 kohtuukilsoilla Audi A3 SB Attraction 1,4 TFSI BlackEdit Start A Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Nyt uteliaisuuttani mietin, että millainen tuo 1.0 Ecoboost olisi, mutta nopealla tarkistuksella nettiautosta löytyy 4 yli 200tkm ajettua Fordia tuolla koneella. Ei ole mielestäni todellakaan lupaava seikka.
En lähtisi vetämään tuosta johtopäätöksiä.
Ilmeisesti tuo moottori on tullut tarjolle vuonna 2012. 200 tkm tarkoittaisi lähes 30 tkm:n vuositahtia, siinä oletettavasti pääpaino on maantie- tai moottoritieajossa. Moni ei tuollaisiin ajoihin kyseistä moottoria valitse, syystä tai toisesta(*), vaikka kaupunkipyörittelyyn kelpaisi heillekin. Ts. tuon moottorin valinneet eivät ole ehtineet vielä ajaa niin paljoa.

(*) Syy voi olla mm. luulo, ettei kestä / tieto, ettei kestä / halu pirteämmälle ohituskiihtyvyydelle / diesel / whatever.
 
En lähtisi vetämään tuosta johtopäätöksiä.
Ilmeisesti tuo moottori on tullut tarjolle vuonna 2012. 200 tkm tarkoittaisi lähes 30 tkm:n vuositahtia, siinä oletettavasti pääpaino on maantie- tai moottoritieajossa. Moni ei tuollaisiin ajoihin kyseistä moottoria valitse, syystä tai toisesta(*), vaikka kaupunkipyörittelyyn kelpaisi heillekin. Ts. tuon moottorin valinneet eivät ole ehtineet vielä ajaa niin paljoa.

(*) Syy voi olla esimerkiksi luulo, ettei kestä / tieto, ettei kestä / halu pirteämmälle ohituskiihtyvyydelle.
Näköjään jos valitsee bensa-Fordit vuosimallia >=2012 ja vähintään 200 tkm, niin tulee vain 8 autoa. Puolet siis 1.0 Ecoboosteja. Dieseleitä löytyy tietysti moninkymmenkertainen määrä.
 
Onko porukalla kokemusta BMW:n 1-sarjalaisesta (E87)? Tuollaista olen miettinyt perus Focuksen vaihtoehdoksi, tarkoitus olisi käydä kokeilemassakin lähiaikoinana. Koneeksi varmaan joku tuollainen pienemmän pään bensa eli 116i tai 118i. Kovasti olen koittanut vikoja etsiä, mutta nuo bensakoneet ovat ilmeisesti ihan ok luotettavia. Dieseleissä olikin jakopäävikaa ihan kohtalaisesti, mutta mikä on korjausten jälkeinen luotettavuus?

E: Ford Focus käyty kokeilemassa 1.6l vapaastihengittävällä koneella. Ei raketti, mutta mukava ajella ja kun vaan käyttää kierroksia, niin kyllä tuokin liikkuu. Nyt uteliaisuuttani mietin, että millainen tuo 1.0 Ecoboost olisi, mutta nopealla tarkistuksella nettiautosta löytyy 4 yli 200tkm ajettua Fordia tuolla koneella. Ei ole mielestäni todellakaan lupaava seikka.

Pysy erossa Ranskalaisten kanssa yhteistyönä tehdystä moottorista, eli 116i. Viisaampien mukaan tuon moottori on surkea mutta heikko.
 
E: Ford Focus käyty kokeilemassa 1.6l vapaastihengittävällä koneella. Ei raketti, mutta mukava ajella ja kun vaan käyttää kierroksia, niin kyllä tuokin liikkuu. Nyt uteliaisuuttani mietin, että millainen tuo 1.0 Ecoboost olisi, mutta nopealla tarkistuksella nettiautosta löytyy 4 yli 200tkm ajettua Fordia tuolla koneella. Ei ole mielestäni todellakaan lupaava seikka.
Volkkarilta löytyi 3kpl samanikäistä 1.2 tsi moottoria. Eli on tuo 4kpl silti parempi. :)

Myydään Volkswagen bensiiniautot - Nettiauto
 
Näköjään jos valitsee bensa-Fordit vuosimallia >=2012 ja vähintään 200 tkm, niin tulee vain 8 autoa. Puolet siis 1.0 Ecoboosteja. Dieseleitä löytyy tietysti moninkymmenkertainen määrä.

Hyvä pointti, vedin ehkä vähän hätäisen johtopäätöksen. Huomenna kokeiluun menee 2015 Focus Wagon 1.5TDCI, katsotaan miltä tuo vaikuttaisi. Sellainen turbokoneen "helppous" olisi ihan kiva ominaisuus kun kaupungissa pääasiassa tulee ajettua.

Muutenhan tuo Focus on ihan passeli, hankala siitä on keksiä mitään ärsyttävää. 1-sarjan BMW kutkuttaisi, mutta tarjontaa on huomattavasti vähemmän.

En lähtisi vetämään tuosta johtopäätöksiä.
Ilmeisesti tuo moottori on tullut tarjolle vuonna 2012. 200 tkm tarkoittaisi lähes 30 tkm:n vuositahtia, siinä oletettavasti pääpaino on maantie- tai moottoritieajossa. Moni ei tuollaisiin ajoihin kyseistä moottoria valitse, syystä tai toisesta(*), vaikka kaupunkipyörittelyyn kelpaisi heillekin. Ts. tuon moottorin valinneet eivät ole ehtineet vielä ajaa niin paljoa.

(*) Syy voi olla mm. luulo, ettei kestä / tieto, ettei kestä / halu pirteämmälle ohituskiihtyvyydelle / diesel / whatever.

Eli mielestäsi olisi ehkä aiheellisempaa ajatella, että kyse on vain siitä, että ei tuollaisilla kauppakassi-autoilla vaan tule kilsoja niin paljon, että autoja siksi olisi? Vaikuttaa ihan loogiselta. Onko kellään täällä tiedossa jotakin luotettavaa sivustoa nimenomaan noiden moottori/vaihteisto-ongelmien seuraamiseen?
 
Eli mielestäsi olisi ehkä aiheellisempaa ajatella, että kyse on vain siitä, että ei tuollaisilla kauppakassi-autoilla vaan tule kilsoja niin paljon, että autoja siksi olisi? Vaikuttaa ihan loogiselta. Onko kellään täällä tiedossa jotakin luotettavaa sivustoa nimenomaan noiden moottori/vaihteisto-ongelmien seuraamiseen?
Juuri näin. Taitaa päteä mihin vaan merkkiin ja malliin. Ei mallisarjan pienimpiä bensakoneita hankita suuriin kilometreihin. Aivan kuten voi olla hankala löytää isoa farkkua isolla dieselpadalla, jolla olisi ajettu vuosittain vain 10-15 tkm.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 293
Viestejä
4 472 847
Jäsenet
73 917
Uusin jäsen
edinlabra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom