Mikä auto minulle?

Nettiautosta löytyy tasan kaks yli 200tkm ajettua bensa-Aurista 2012 tai uudempaa. Ne vasta pommeja ja paskoja taitaa ollakin.
 
Ihan lyhyille ajoille ei kannata uudehkoa hiukkloukullista dieseliä hankkia. Kaupunkipyörittelyssä hiukkasloukku menee tukkoon. Dieselgaten lisäksi yksi syy, miksi porsche luopui dieseleistä, monelle Macan dieselillä ajettiin vain 5-10 tkm pätköäajoa / vuosi.
 
Itselläni on laiskahko, vajaa pari vuotta vanha uutena ostettu hybridi. Sopii kuin nappi silmään meikäläisen ajoprofiiliin. Liikahtaa liikennevaloista ihan riittävän ripeästi, kuluttaa vähän sekä bensaa, että hermoja ja on turvallinen että sillä uskaltaa kuskata niin itseään kuin perhettä paikasta A paikkaan B.

Bussi periaatteessa toimisi, mutta jos on varaa uuteen autoon niin miksi ajaisin mieluummin bussilla? Onhan oma auto nyt helvetin paljon kätevämpi ja mukavampi kulkine kuitenkin.

Tuo bussi kommentti liittyi tähän Pokkuksen viestiin:

Eikö samantien kannata vaikka mennä kävellen tai pyörällä niin on vielä halvempaa? Joku uusi pikkuauto ja 20 vuotta vanha Corsa ovat kaksi niin eri maailmasta olevaa asiaa, että jos on tottunut uuteen autoon niin ei kyllä paljoa napeksi joku vanha pommi.

Tosiaan alkuperäinen hieman humoristinen kommenttini liittyi kysymykseen, kannattaako ostaa M-sarjan BMW ja siihen, miten kannustan tehomallien ostoon, mutta käsken "masentavan" perhevankkurin ostajia harkitsemaan halvempaa vaihtoehtoa.

Tosiaan ei itsellänikään ole mitään tehomalleja, vaan ainoastaan 2016 vuoden 13 kuution kuormatilalla varustettu etuvetoinen pakettiauto, jossa on tehoa 120 kW, 2005 mallinen ranskalainen 7-paikkainen perhekuljetin, josta löytyy tehoa samat 120 kW sekä tuo profiilikuvassa oleva Brittiläinen helmi, jossa on tehoa mittavat 88 kW.

Joku noin 100 kW teholla varustettu tila-auto on aivan täydellinen ja huoleton käyttöauto, vaikka ei sellaista mitenkään tunteita herättäväksi voi sanoa.
Sama koskee näitä pikkukippoja hinnat alkaen moottorilla ja varusteilla.

Totta kait oma auto on miellyttävämpi sekä helpompi ratkaisu, kuin bussilla matkustaminen, en ole itse astunut moneen vuoteen bussiin ja edellisen kerrankin muistaakseni pakon edestä, kun ei ollut taksia saatavilla.

Jollain 100 hv autollakin voi olla ihan kiva ajella mutkateitä, kun ajaa vain vähän sporttisemmalla ajotyylillä. Eli käyttää kierroksia, eikä ajele eko ajoa kuten normaalisti. 600cc moottoripyörälläkin on äkkiä 200 mittarissa ja on sitten vähän tylsää, kun joutuu pelätä poliiseja. Menee tehot vähän hukkaan?

Kumminkin se 1.0 turbo on minimi, koska hinnat alkaen malli on liian laiska. Pikkuautossa tuokin voi olla "sporttinen", kun auto ei ole turhan painava. Toki isommilla vaihteilla ei tehot niin riitä.

Jo 55 hv riittää alle tonnin painoisessa autossa mukavaan ajeluun mutkateillä, kun alusta, renkaat, painopiste ja mootori&vaihdelaatikko ovat balanssissa.
Kuitenkin harvassa perus pikkuautossa, varsinkaan hinnat alkaen mallissa, on ollut vallitsevana suunnittelukriteerinä tehdä hyvää autoa urheilulliseen mutkateillä kruisailuun, vaan eiköhän se peruskäyttö kaupungissa ole ollut sanelevana tekijänä.

Omassa 600cc supermotossani ei onneksi pääse nopeus karkaamaan 200 km/h pintaan, kun välitykset loppuvat 170 km/h kohdalla :D.
Mutta joo, kait se 125cc Monkeykin riittää siihen, että saa pelätä poliisia.

Tuossa profiilikuvassani olevassa Britannian ihmeessä on tehoa 88 kW ja kyllä sillä päästelee iloisesti, jopa sporttisesti, mutkateitä sekä isompiakin väyliä.
 
Farkkua tekis mieli. Aktiivivakkari pitäis löytyä ja uudehko tai uusi. Ei mielellään paljon yli 50k. Ideoita?
 
Farkkua tekis mieli. Aktiivivakkari pitäis löytyä ja uudehko tai uusi. Ei mielellään paljon yli 50k. Ideoita?
Tuolla speksillä itse menisin ensin Volvo-kauppiaan juttusille uudesta V60:sta, mutta kylläpä tuolla saa kaikenlaista, että makuasioita minkä ottaa.
 
Tuolla speksillä itse menisin ensin Volvo-kauppiaan juttusille uudesta V60:sta, mutta kylläpä tuolla saa kaikenlaista, että makuasioita minkä ottaa.

V60 kun konffaa niin hinnaksi tulee 65k€. 65k€ on paljon D-segmentin Volvosta, koska sitä ei voi kuitenkaan verrata Audiin, Bemariin tai mersuun. Tulee mieleen että sama ottaa käytetty V90, joita jo löytyykin. Mieluisasti varusteltuja toki vaikea löytää mutta kai niitä liikkuu.
 
Ajatuksissa on pyörinyt uusi farmari Corolla hybrid. Tuollainen oli viime viikonloppuna vuorokauden koeajossa ja tykkäsin yllättävän paljon. Tavaratila olisi isompi kuin nykyisessä MB C220 farmarissa ja turvallisuuskin lienee parantunut 8v aikana vaikka verrataankin Corollaa Saksan premiumiin. Koeajomalli oli 1.8 koneella, eli ~120hp. Eihän se mikään raketti ole, siksi olenkin kallistumassa 2.0 versioon. Kerranhan se vain kirpaisee ja olisihan se siistiä laittaa tuliterä auto tilaukseen, vaikka onkin "vain" Toyota.
 
Tuli kanssa tänään koeajettua Corolla hyprid. 1.8 koneella jonka suorituskyky on kyllä niin ja näin. Kaupunkipyörittelyssä kiva, mutta motarilla kun paino kaasun pohjaan niin ei paljoa tapahdu. 2.0 koneella olettavasti aivan eri peli ottaen huomioon, että 0-100 kiihtyvyys laskee 10,9s --> 8,4s (tms. jos muistan oikein). Harmillisesti hintalappu vaan tuolla koneella farkkuna ja kivoilla varusteilla kipusi 37-38K€ paikkeille. Hyvältä autoltahan se tuntui, mutta toyotasta tuo määrä juuroja on kyllä ainakin henkisesti kova paikka :)
 
Mitään kokemuksia Prius hybridistä? Kiikarissa 09 malli jossa 180tkm mittarissa. Hintalappu 11k.
 
Ford Focus käyty kokeilemassa 1.6l vapaastihengittävällä koneella. Ei raketti, mutta mukava ajella ja kun vaan käyttää kierroksia, niin kyllä tuokin liikkuu. Nyt uteliaisuuttani mietin, että millainen tuo 1.0 Ecoboost olisi, mutta nopealla tarkistuksella nettiautosta löytyy 4 yli 200tkm ajettua Fordia tuolla koneella. Ei ole mielestäni todellakaan lupaava seikka.

Kannattaa ehdottomasti koittaa tuota pientä Ecoboostia. Paljon hauskempi ajaa kuin 1.6 vapaastihengittävä. Alakierroksilla selvästi enemmän vääntöä ja kolmisylinterinen moottori pitää lisäksi vielä hauskaa ääntä kiihdyttäessä. Noiden moottorien todellinen kestävyys alkaa vasta hiljalleen selvitä, kun useammilla autoilla on ajettu yli 200k. Vanhemmat matalaviritteiset moottorit ovat yleensä kestäneet 300-400k kilometriä tai enemmän. Todennäköisesti samoihin kilometreihin ei ecoboosteilla tai muilla pienillä turbomoottoreilla päästä.
 
Täällä jossain kyselin aikaisemmin, kuka muistaa uutisen missä oli mitä nuo litran turbot kestää. Linkkikin varmaan löytyi, mutta Fordin joku moottoripuolen pomo kertoi että 300tkm ja sitten voi alkaa ongelmia tulla.
Tosin sivistysmaissahan niillä kilsoilla auto on jo paalissa.

Eiköhän samat kilsat päde muihinkin merkkeihin, missä pieni kone ja turbo. Sen näyttää aika kun noilla rupeaa olemaan se 200-300tkm mittarissa - merkkiin katsomatta.
 
Täällä jossain kyselin aikaisemmin, kuka muistaa uutisen missä oli mitä nuo litran turbot kestää. Linkkikin varmaan löytyi, mutta Fordin joku moottoripuolen pomo kertoi että 300tkm ja sitten voi alkaa ongelmia tulla.
Tosin sivistysmaissahan niillä kilsoilla auto on jo paalissa.

Eiköhän samat kilsat päde muihinkin merkkeihin, missä pieni kone ja turbo. Sen näyttää aika kun noilla rupeaa olemaan se 200-300tkm mittarissa - merkkiin katsomatta.
Suomessa taasen 250tkm on "pienet kilsat" tai "maltilliset kilometrit" :rofl:
 
Mitään kokemuksia Prius hybridistä? Kiikarissa 09 malli jossa 180tkm mittarissa. Hintalappu 11k.

Kannattaa käydä koeistumassa. Tuossa mallisarjassa penkin ja ratin säädöt ovat melko olemattomat, joten on vähän kropasta kiinni miten se siihen väliin sopii. Muutenhan nuo on ehkä maailman pomminvarmimpia autoja. Sähkömoottorin ansiosta meno kaupunkinopeuksissa on varsin riittävää, mutta maantienopeuksissa kannattaa jo vähän ennakoida jos pidempää letkaa lähtee ohittamaan.
 
Suomessa taasen 250tkm on "pienet kilsat" tai "maltilliset kilometrit" :rofl:

No eihän ne kilometrit näy muuta kun mittarissa, noissa vanhemmissa - sanotaan:D Suomalainen ongelma on monesti se että kori alkaa kadota ympäriltä ennenkuin tekniikka on finaalissa.
 
Nyt uteliaisuuttani mietin, että millainen tuo 1.0 Ecoboost olisi, mutta nopealla tarkistuksella nettiautosta löytyy 4 yli 200tkm ajettua Fordia tuolla koneella. Ei ole mielestäni todellakaan lupaava seikka.

Litraisia / kolmepyttyisiä ei ole ihan vuosikausia vielä ollut kansalla ajossa, joten onkos tuo ihmekään. Bensakoneillahan kun muutoinkin ajetaan yleisesti ottaen paljon vähemmän kuin dieselillä. Ei sillä etteikö vähän mietityttäisi noiden luotettavuus, mutta niinhän se mietityttää melkein jokaisen muunkin auton/moottorin kohdalla nykypäivänä. :D
 
Sen verran tuoreita nuo, että ihan normaaleja nuo ajomäärät on. Wikin mukaan ecoboost tuli Focukseen 2012 alussa niin vasta 7v noilla vanhimmilla on menty. +200tkm lukemat vaatisi siis ~30tkm ajomääriä ja noilla luvuilla diesel on viime vuodet ollut itsestäänselvyys niin ei se ihme ole ettei sellasia myynnissäkään ole.

Sinänsä en näe mitään syytä, että miksi nuo ei kestäisi huomattavasti isompiakin ajomääriä. Tosin tuon 200tkm jälkeen voi kaikkea isompaa alkaa tulla, kuten ahtimen vaihtoa ja öljykylpyinen jakohihnakin alkaa olla tiensä päässä.
 
2012 tai uudempi ja 205k tai enemmän ajettuja bensoja löytyy ylipäätään (kaikki merkit ja mallit) vain 77 kpl tällä hetkellä. 4 kpl pelkkiä 1.0 ekojuustoja kuulostaa siis siltä, että niitä on paljon ajetuissa about suhteessa myyntiin, tai jopa yliedustus kun muitakin motteja on (Fordilla about 7-8 % markkinaosuus).
 
Uusia autoja käyty koejamassa mm. uusi focus, skoda octavia, kia proceed ja nyt toyota corolla 2.0 hybrid. Uutta autoa olen katsomassa kun työmatkat pitenee kohtiinsa noin 100km/päivä, ei viitsi tolla 10l vievällä bemulla ajella, ja ainahan täysin uusi olisi kiva :). Skoda olisi tosi hyvää vastinetta rahalle, mutta se ajettavuus oli vaan niin saatanan tylsä, ihan kuollut keskialue.

Budjetti 30-35k
Työmatka-ajoa 80% ajasta motaria
Mielellään 2016+, ihan uutta tekisi mieli, mutta kai se on hyväksyttävä realiteetit, ettei tällä budjetilla saa kaikkea mitä haluaisin.
Ajoa 20-25tkm/vuosi
Farkku/tilava sedan

Nuo diisseli volvot nyt kutkuttaa, onhan tuo v60/90 niin helvetin hieno :drool: Ovat vaan jotain 200k+ ajettuja takseja jo :D
 
Uusia autoja käyty koejamassa mm. uusi focus, skoda octavia, kia proceed ja nyt toyota corolla 2.0 hybrid. Uutta autoa olen katsomassa kun työmatkat pitenee kohtiinsa noin 100km/päivä, ei viitsi tolla 10l vievällä bemulla ajella, ja ainahan täysin uusi olisi kiva :). Skoda olisi tosi hyvää vastinetta rahalle, mutta se ajettavuus oli vaan niin saatanan tylsä, ihan kuollut keskialue.

Budjetti 30-35k
Työmatka-ajoa 80% ajasta motaria
Mielellään 2016+, ihan uutta tekisi mieli, mutta kai se on hyväksyttävä realiteetit, ettei tällä budjetilla saa kaikkea mitä haluaisin.
Ajoa 20-25tkm/vuosi
Farkku/tilava sedan

Nuo diisseli volvot nyt kutkuttaa, onhan tuo v60/90 niin helvetin hieno :drool: Ovat vaan jotain 200k+ ajettuja takseja jo :D

Voisin väittää, että focus on noista vaihtoehdoista paras ajettava.
Sellaista kävisin ainakin ajamassa.
 
Uusia autoja käyty koejamassa mm. uusi focus, skoda octavia, kia proceed ja nyt toyota corolla 2.0 hybrid. Uutta autoa olen katsomassa kun työmatkat pitenee kohtiinsa noin 100km/päivä, ei viitsi tolla 10l vievällä bemulla ajella, ja ainahan täysin uusi olisi kiva :). Skoda olisi tosi hyvää vastinetta rahalle, mutta se ajettavuus oli vaan niin saatanan tylsä, ihan kuollut keskialue.

Budjetti 30-35k
Työmatka-ajoa 80% ajasta motaria
Mielellään 2016+, ihan uutta tekisi mieli, mutta kai se on hyväksyttävä realiteetit, ettei tällä budjetilla saa kaikkea mitä haluaisin.
Ajoa 20-25tkm/vuosi
Farkku/tilava sedan

Nuo diisseli volvot nyt kutkuttaa, onhan tuo v60/90 niin helvetin hieno :drool: Ovat vaan jotain 200k+ ajettuja takseja jo :D
S90 jos kerran tilava Sedan käy, tuohon saa alle 100k ajettuja:
Volvo S90 D4 Business A Winter, Navi - rahoitustarjous 1,9 % + kulut Porrasperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tosin kyllä tuo V90:kin alle 35k irtoo alle 100k ajettuna, eiköhän esim.
Volvo V90 D3 Business aut Farmari 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Ole sen verran tinkivaraa.

Ellei sitten käy länsinaapurissa ostoksilla.
 
Alkaa olla aika paha autokuume päällä, kun toisen muksun myötä tekisi mieli vaihtaa vähän isompaan autoon. Mahtuuhan sitä Octaviaankin varsin hyvin, mutta vaihtelu virkistäisi. Oon katsellut Superbia, Kodiaqia, Volvo V90 ja Peugeot 5008, mutta ei pää oikein kestä laittaa yli 30k autoon, kun kilsojakin tulee alle 15t vuodessa. Volvossa tosin taitaa olla aika pieni kontti, joten se taitaa pudota pois heti kättelyssä.

Nykyisen auton "huoltoliisinki" päättyy lokakuussa, joten onhan tässä aikaa miettiä, jos ei tehdastilausta lähde tekemään.
 
Uusia autoja käyty koejamassa mm. uusi focus, skoda octavia, kia proceed ja nyt toyota corolla 2.0 hybrid. Uutta autoa olen katsomassa kun työmatkat pitenee kohtiinsa noin 100km/päivä, ei viitsi tolla 10l vievällä bemulla ajella, ja ainahan täysin uusi olisi kiva :). Skoda olisi tosi hyvää vastinetta rahalle, mutta se ajettavuus oli vaan niin saatanan tylsä, ihan kuollut keskialue.

Budjetti 30-35k
Työmatka-ajoa 80% ajasta motaria
Mielellään 2016+, ihan uutta tekisi mieli, mutta kai se on hyväksyttävä realiteetit, ettei tällä budjetilla saa kaikkea mitä haluaisin.
Ajoa 20-25tkm/vuosi
Farkku/tilava sedan

Nuo diisseli volvot nyt kutkuttaa, onhan tuo v60/90 niin helvetin hieno :drool: Ovat vaan jotain 200k+ ajettuja takseja jo :D
Suosittelen vahvasti katsomaan plugari tarjontaa tuolta länsinaapurista. Saat rahoillesi aivan helvetin paljon enemmän vastinetta.
 
Ei taida plugari paljoa lohduttaa tuolla ajoprofiililla. Dieselin saa halvalla ja pienempi kulutus/100 km sataa mukavasti omaan taskuun.
 
Ei taida plugari paljoa lohduttaa tuolla ajoprofiililla. Dieselin saa halvalla ja pienempi kulutus/100 km sataa mukavasti omaan taskuun.
Jos pystyy sekä töissä että kotona lataamaan niin tuonhan ajaa kokonaan sähköllä. Tuohon budjettiin kuitenkin saa melkein pakasta vedetyn uuden plugarin. Esitin vain vaihtoehdon, jos toisena vaihtoehtona on satatonnia rullattu diesel.
 
Aikalailla toivotaan toivotaan kyllä on, että plugarilla vetelet 50+ km sähköllä maantiellä. Ei mulla mitään plugareita vastaan ole, mutta ei nyt sentään huonoimmin sopivaan tarkoitukseen kannata tarjota.
 
Aikalailla toivotaan toivotaan kyllä on, että plugarilla vetelet 50+ km sähköllä maantiellä. Ei mulla mitään plugareita vastaan ole, mutta ei nyt sentään huonoimmin sopivaan tarkoitukseen kannata tarjota.
Juuri tänään ajelin tuollaisen matkan pelkällä sähköllä ja jäi vielä vähän reserviäkin. Jos siitä nyt joutuu muutaman kilsan vaikka ajelemaan sillä bensallakin niin on se silti parempi kuin painella koko matka sillä dieselillä.
 
3.0btdi quattro matka-ajossa 5.2l/100km, kärry perssä matkaa 7.2l/100km ja seka 8.0/kmh painottuen kaupunkiajoon.
 
Juuri tänään ajelin tuollaisen matkan pelkällä sähköllä ja jäi vielä vähän reserviäkin. Jos siitä nyt joutuu muutaman kilsan vaikka ajelemaan sillä bensallakin niin on se silti parempi kuin painella koko matka sillä dieselillä.
Älä toki panttaa millä ihmevehkeellä ja nopeudella moisen ajelit, järjestäen plugarit mitä olen katsellut, niin menee tuon matkan lähinnä vapaassa pudotuksessa pelkällä sähköllä. Ympäri vuoden, joka työpäivä, pelkkä sähkö, juu ei. Ei sitten lähellekään. Mahtaako ne hitaimmat lataajat edes ehtiä työpäivän aikana täyteen...

Vertailu: Näin pitkälle pääset ladattavien hybridien sähköllä
 
Älä toki panttaa millä ihmevehkeellä ja nopeudella moisen ajelit, järjestäen plugarit mitä olen katsellut, niin menee tuon matkan lähinnä vapaassa pudotuksessa pelkällä sähköllä. Ympäri vuoden, joka työpäivä, pelkkä sähkö, juu ei. Ei sitten lähellekään. Mahtaako ne hitaimmat lataajat edes ehtiä työpäivän aikana täyteen...

Vertailu: Näin pitkälle pääset ladattavien hybridien sähköllä
https://bbs.io-tech.fi/index.php?posts/4788336
 
Etsinnässä bensa, 5l/100km keskikulutuksella. Moottorissa saisi olla kuitenkin hieman tehoa, ettei aivan mopoluokkaa ole. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta ei pakollinen. Kilometrejä vuodessa 25tkm. Automaatti.
Kokoluokka nykyisen (RS) Octavian kokoista. Hactback malli, en välitä niin farkuista.
Normi työmatkoihin ei ole oikeastaan autolla väliä (16km/päivä), mutta ajelen säännöllisesti 700km viikonloppureissuja, niin siinä hommassa polttoaineen kulutuksella ja akselivälillä on vaikutusta.
Nykyinenkin Skoda kelpaisi muuten, mutta alkaa olla iällä -(06) ja kilometrejä (300tkm) liikaa.

Hintapolitiikka sinne 10-15ke.
 
Etsinnässä bensa, 5l/100km keskikulutuksella. Moottorissa saisi olla kuitenkin hieman tehoa, ettei aivan mopoluokkaa ole. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta ei pakollinen. Kilometrejä vuodessa 25tkm. Automaatti.
Kokoluokka nykyisen (RS) Octavian kokoista. Hactback malli, en välitä niin farkuista.
Normi työmatkoihin ei ole oikeastaan autolla väliä (16km/päivä), mutta ajelen säännöllisesti 700km viikonloppureissuja, niin siinä hommassa polttoaineen kulutuksella ja akselivälillä on vaikutusta.
Nykyinenkin Skoda kelpaisi muuten, mutta alkaa olla iällä -(06) ja kilometrejä (300tkm) liikaa.

Hintapolitiikka sinne 10-15ke.

Tuohon kulutukseen ei noilla vaatimuksilla mene kyllä mikään muu kuin plug-in hybridi.

Spritmonitorin mukaan todelliseen vitosen keskikulutukseen on päässyt jokunen 1.0 ja 1.2 TSI-manuaali-octavia. Ensimmäiset automaattinelikot (1.8 TSI + DSG -kombolla) näyttäisivät löytyvän sieltä vähän alle 7,5 l/100 km lukemista, keskimääräinen kulutus sitten jo yli 8,5.

Noilla kilometreillä ja vaatimuksilla diesel olisi oletettavasti halvempi (ja edes jollain tavalla realistinen), varsinkin jos mielii saada reilummin tehoa pienellä kulutuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Etsinnässä bensa, 5l/100km keskikulutuksella. Moottorissa saisi olla kuitenkin hieman tehoa, ettei aivan mopoluokkaa ole. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta ei pakollinen. Kilometrejä vuodessa 25tkm. Automaatti.
Kokoluokka nykyisen (RS) Octavian kokoista. Hactback malli, en välitä niin farkuista.
Normi työmatkoihin ei ole oikeastaan autolla väliä (16km/päivä), mutta ajelen säännöllisesti 700km viikonloppureissuja, niin siinä hommassa polttoaineen kulutuksella ja akselivälillä on vaikutusta.
Nykyinenkin Skoda kelpaisi muuten, mutta alkaa olla iällä -(06) ja kilometrejä (300tkm) liikaa.

Hintapolitiikka sinne 10-15ke.

Viimevuonna itse etsin vähän vastaavilla spekseillä dieseliä mutta totesin lopulta mahdottomaksi ainakin omaan käyttöön. Paria bensa autoakin on omassa ajossa (30 - 40 km maantiepätkiä sisältäen moottoritietä) testattua:
-2016 Avensis 1.6 bensa manuaali, 7,6 l / 100 km
-2015 Yaris Hybrid, 6,5 l / 100 km
-1997 Mondeo 1.8 bensa manuaali, 7,5 l / 100 km
-2000 528 2.8 bensa manuaali, 8,8 / 100 km
Toyotat ajotietokoneen ilmoittamia kulutuksia joten todellisuus voi olla toista. BMW kohdalla tuosta tipahtaa max puoli litraa jos välttää moottoritietä ja Yariksessa ilmeisesti pari litraa tippuu jos pysyy esikaupunkialueella.

Tuollaiseen todelliseen 5 l keskikulutukseen pääsee ehkä tuolla 700 km matkalla jos välttelee motaria tai ajaa sielläkin max 100 kmh. Itse lopulta totesin ettei tule kesää tuosta säästämisideasta ja ostin vanhemman dieselauton.
 
Noilla kilometreillä ja vaatimuksilla diesel olisi oletettavasti halvempi (ja edes jollain tavalla realistinen), varsinkin jos mielii saada reilummin tehoa pienellä kulutuksella.
Puhdas bensa, neliveto, automaatti, Octavian kokoinen ja 5L keskari. Juuei.

Dieselilläkin menee vaikeaksi ellei poista nelivetoa yhtälöstä. Joku C-sarjan mersu 220:llä olisi ehkä itsellä valinta noilla kriteereillä; 170hv, ei-etuveto, maantiellä pääsee yksin helpohkosti 5 tai alle eikä kaupungissakaan kulutus "räjähdä".

Ei niiden vuosiajojen tarvitse olla kuin sen 20tkm kun diesel alkaa jo kannattamaan - jos muistaa verrata omenoita omenoihin eikä tee sitä klassista "1.0 Yaris vs 200+hv E-mersu" -virhettä... ;)
 
Etsinnässä bensa, 5l/100km keskikulutuksella. Moottorissa saisi olla kuitenkin hieman tehoa, ettei aivan mopoluokkaa ole. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta ei pakollinen. Kilometrejä vuodessa 25tkm. Automaatti.
Kokoluokka nykyisen (RS) Octavian kokoista. Hactback malli, en välitä niin farkuista.
Normi työmatkoihin ei ole oikeastaan autolla väliä (16km/päivä), mutta ajelen säännöllisesti 700km viikonloppureissuja, niin siinä hommassa polttoaineen kulutuksella ja akselivälillä on vaikutusta.
Nykyinenkin Skoda kelpaisi muuten, mutta alkaa olla iällä -(06) ja kilometrejä (300tkm) liikaa.

Hintapolitiikka sinne 10-15ke.
Tuo nykyinen Octavia on varmaan ihan hyvä, kun aika heikosti menee mitään autoja kriteereihin. Ehkä joku Toyotan hybrid menisi pienimmällä bensa automaateista.
Myydään Toyota hybridiautot - Nettiauto

Octaviassa vähän arvelluttaa tsi moottorin ja dsg vaihteiston kestävyys.
Skoda Octavia bensiini vaihtoautot
 
Puhdas bensa, neliveto, automaatti, Octavian kokoinen ja 5L keskari. Juuei.

Dieselilläkin menee vaikeaksi ellei poista nelivetoa yhtälöstä. Joku C-sarjan mersu 220:llä olisi ehkä itsellä valinta noilla kriteereillä; 170hv, ei-etuveto, maantiellä pääsee yksin helpohkosti 5 tai alle eikä kaupungissakaan kulutus "räjähdä".

Ei niiden vuosiajojen tarvitse olla kuin sen 20tkm kun diesel alkaa jo kannattamaan - jos muistaa verrata omenoita omenoihin eikä tee sitä klassista "1.0 Yaris vs 200+hv E-mersu" -virhettä... ;)
TDI RS:ää saisi sopivaan hintaan. Minustakin diesel olisi parempi noille kilsoille.
Skoda Octavia diesel vaihtoautot
 
Uusi Corolla farkku ois kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto. Hybridinähän nuo näyttää puskevan, liekkö vielä tuolla (vanhalla) 1.2 turbomoottorilla on Corolla lainkaan myynnissä Suomessa. Mites toi lataushybridi nyt sitten perus rivitalo-olosuhteissa, voiko latailla huoletta? Sen tiedän että katospaikkojen sähköt menee asunnoittain omiin sähkölaskuihin joten naapurit ei ainakaan latauksesta joudu maksamaan. :D Meillä ei ole autokatoksessa mitään erillisiä lämmityspompeleitä, vaan tavan pistorasiat katoksen seinässä mutta eiköhän se ole sama asia kuin lämmitystolppa kun tavallisen näköiset pistorasiat on.

edit:
Corolla ei ole lataushybridi ja 1.2T on saatavilla.

Hyvä huomio :D
 
Viimeksi muokattu:
Uusi Corolla farkku ois kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto. Hybridinähän nuo näyttää puskevan, liekkö vielä tuolla (vanhalla) 1.2 turbomoottorilla on Corolla lainkaan myynnissä Suomessa. Mites toi lataushybridi nyt sitten perus rivitalo-olosuhteissa, voiko latailla huoletta? Sen tiedän että katospaikkojen sähköt menee asunnoittain omiin sähkölaskuihin joten naapurit ei ainakaan latauksesta joudu maksamaan. :D Meillä ei ole autokatoksessa mitään erillisiä lämmityspompeleitä, vaan tavan pistorasiat katoksen seinässä mutta eiköhän se ole sama asia kuin lämmitystolppa kun tavallisen näköiset pistorasiat on.
Corolla ei ole lataushybridi ja 1.2T on saatavilla.
 
Mä en kyllä ymmärrä miksi sun täytyi alkaa selittelemään pelkällä sähköllä ajamisesta, kun tuossa ketjussakin toteat ettei ole mahdollista esim. lämmityksen takia :rolleyes: Yllättävän hyvin kyllä KIA kestää akulla kilometrejä, muut ei niinkään.
Eilen ja sitä edeltävänä päivänä ajettu täysin sähköllä ajot. Tämä on ihan mahdollista. Talveksi voi hommata sisälämppärin mikä käytännössä poistaa polttomoottorin lämmitystarpeen.
 
Moi,

Hakussessa 7p tila-auto 20-30ke hintainen. Mietin tässä Zafiraa tai Carenssia...

Onko jollain kokemusta Kia Carensista? Huoltojen hinnat yms?
 
Rellusta sano laatikko raks. Haussa joku 3000-4000e kulkine, farkku tai iso hätsback. Käyttöä työmatkoilla ja mökkireissuilla, sekä kaikenlaiseen kuljetukseen. Ehdotuksia jokseenkin kasassa pysyvistä autoista, bensa tai diiseli.
 
Jep, ei tuon viisivaihteisen Geartronicin kuulu töksähdellä vaihdoissa ja jos se näin tekee, niin silloin siinä on jotain (kallista) vikaa. Ihan huomaamatta vaihteisto ei toki vaihda ja tehoa se hukkaa reiluhkosti, mutta ihan ok sillä on ajella 2.5T moottorin kyljessä, vaparikoneen kanssa ottaisin luultavasti manuaalin.
No joo, saattoihan siinä olla joku hikipajan maanantaikappalekkin. Bilia teki siihen huuhteluöljynvaihdot +perus tuntikausien vianselvitykset.
Oli vajaalla parilla tonnilla duunia yhden laatikon eteen kaikkine töineen. Ja ei edes auttanut :bored:
Totesivat sitten aavistuksen vaivihkaa ominaisuudeksi:cigar2:
Mutta ajoin mä sillä abt 80000km sen jälkeen ja totuin varmaan asiaan.

Aiemman Multiroonikon jälkeen perustomaatti on vähän karkeempi, liekö siitä.
 
Puhdas bensa, neliveto, automaatti, Octavian kokoinen ja 5L keskari. Juuei.

Dieselilläkin menee vaikeaksi ellei poista nelivetoa yhtälöstä. Joku C-sarjan mersu 220:llä olisi ehkä itsellä valinta noilla kriteereillä; 170hv, ei-etuveto, maantiellä pääsee yksin helpohkosti 5 tai alle eikä kaupungissakaan kulutus "räjähdä".

Ei niiden vuosiajojen tarvitse olla kuin sen 20tkm kun diesel alkaa jo kannattamaan - jos muistaa verrata omenoita omenoihin eikä tee sitä klassista "1.0 Yaris vs 200+hv E-mersu" -virhettä... ;)
Vaimo kävi reissun Norjassa kaverinsa ja neljän koiran kanssa meidän C220 farkku Mersulla, kyydissä oli myös sen verran tavaraa kuin kaksi naista kolmen päivän reissuun tarvitsee (=takapenkki tupaten täynnä). Matkaa kertyi 1700km ja keskikulitus oli 4,7l/100km. Tankkasivat menomatkalla Torniossa ja samassa paikkaa myös palatessa. :D Harmi että tuosta koslasta "pitää" luopua.
 
Vaimo kävi reissun Norjassa kaverinsa ja neljän koiran kanssa meidän C220 farkku Mersulla, kyydissä oli myös sen verran tavaraa kuin kaksi naista kolmen päivän reissuun tarvitsee (=takapenkki tupaten täynnä). Matkaa kertyi 1700km ja keskikulitus oli 4,7l/100km. Tankkasivat menomatkalla Torniossa ja samassa paikkaa myös palatessa. :D Harmi että tuosta koslasta "pitää" luopua.
Isäukolla on 2011 E 250CDI ja ei voi kun päätä pudistella kun ajelee 5L maantiereissuja "normaaliajoa" 3 100kg äijää ja metsäkamppeet mukana, eikä kaupungissakaan saa viemään oikein yli 7 millään. Tilaa on kuitenkin hulppeasti enemmän kuin omassa 4F A6:ssa joka vie maantiellä 2 ja kaupungissa 3 litraa enemmän (toki tehoa 20+hv enemmän, neliveto ja yksi vaihdekin vähemmän, mutta silti).

Ennen oli C 250CDI ja vielä pienempi kulutus manuaalilla...
 
Rellusta sano laatikko raks. Haussa joku 3000-4000e kulkine, farkku tai iso hätsback. Käyttöä työmatkoilla ja mökkireissuilla, sekä kaikenlaiseen kuljetukseen. Ehdotuksia jokseenkin kasassa pysyvistä autoista, bensa tai diiseli.

En nyt äkkisiltään keksi uudempaa ja luotettavampaa tuohon rahaan, kuin Hyundai i30?
 
Ajatuksissa on pyörinyt uusi farmari Corolla hybrid. Tuollainen oli viime viikonloppuna vuorokauden koeajossa ja tykkäsin yllättävän paljon. Tavaratila olisi isompi kuin nykyisessä MB C220 farmarissa ja turvallisuuskin lienee parantunut 8v aikana vaikka verrataankin Corollaa Saksan premiumiin. Koeajomalli oli 1.8 koneella, eli ~120hp. Eihän se mikään raketti ole, siksi olenkin kallistumassa 2.0 versioon. Kerranhan se vain kirpaisee ja olisihan se siistiä laittaa tuliterä auto tilaukseen, vaikka onkin "vain" Toyota.
Corolla kuopattu, kun ei istuimet olleet tarpeeksi syvät vaimolle, ei saa riittävää tukea reisille. No, vaimo löysi sitten Rav4:n, joka miellytti paljon. Eli siitä sitten kauppaa vääntämään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 293
Viestejä
4 472 847
Jäsenet
73 917
Uusin jäsen
edinlabra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom