Mikä auto minulle?

Täällä jossain kyselin aikaisemmin, kuka muistaa uutisen missä oli mitä nuo litran turbot kestää. Linkkikin varmaan löytyi, mutta Fordin joku moottoripuolen pomo kertoi että 300tkm ja sitten voi alkaa ongelmia tulla.
Tosin sivistysmaissahan niillä kilsoilla auto on jo paalissa.

Eiköhän samat kilsat päde muihinkin merkkeihin, missä pieni kone ja turbo. Sen näyttää aika kun noilla rupeaa olemaan se 200-300tkm mittarissa - merkkiin katsomatta.
 
Täällä jossain kyselin aikaisemmin, kuka muistaa uutisen missä oli mitä nuo litran turbot kestää. Linkkikin varmaan löytyi, mutta Fordin joku moottoripuolen pomo kertoi että 300tkm ja sitten voi alkaa ongelmia tulla.
Tosin sivistysmaissahan niillä kilsoilla auto on jo paalissa.

Eiköhän samat kilsat päde muihinkin merkkeihin, missä pieni kone ja turbo. Sen näyttää aika kun noilla rupeaa olemaan se 200-300tkm mittarissa - merkkiin katsomatta.
Suomessa taasen 250tkm on "pienet kilsat" tai "maltilliset kilometrit" :rofl:
 
Mitään kokemuksia Prius hybridistä? Kiikarissa 09 malli jossa 180tkm mittarissa. Hintalappu 11k.

Kannattaa käydä koeistumassa. Tuossa mallisarjassa penkin ja ratin säädöt ovat melko olemattomat, joten on vähän kropasta kiinni miten se siihen väliin sopii. Muutenhan nuo on ehkä maailman pomminvarmimpia autoja. Sähkömoottorin ansiosta meno kaupunkinopeuksissa on varsin riittävää, mutta maantienopeuksissa kannattaa jo vähän ennakoida jos pidempää letkaa lähtee ohittamaan.
 
Suomessa taasen 250tkm on "pienet kilsat" tai "maltilliset kilometrit" :rofl:

No eihän ne kilometrit näy muuta kun mittarissa, noissa vanhemmissa - sanotaan:D Suomalainen ongelma on monesti se että kori alkaa kadota ympäriltä ennenkuin tekniikka on finaalissa.
 
Nyt uteliaisuuttani mietin, että millainen tuo 1.0 Ecoboost olisi, mutta nopealla tarkistuksella nettiautosta löytyy 4 yli 200tkm ajettua Fordia tuolla koneella. Ei ole mielestäni todellakaan lupaava seikka.

Litraisia / kolmepyttyisiä ei ole ihan vuosikausia vielä ollut kansalla ajossa, joten onkos tuo ihmekään. Bensakoneillahan kun muutoinkin ajetaan yleisesti ottaen paljon vähemmän kuin dieselillä. Ei sillä etteikö vähän mietityttäisi noiden luotettavuus, mutta niinhän se mietityttää melkein jokaisen muunkin auton/moottorin kohdalla nykypäivänä. :D
 
Sen verran tuoreita nuo, että ihan normaaleja nuo ajomäärät on. Wikin mukaan ecoboost tuli Focukseen 2012 alussa niin vasta 7v noilla vanhimmilla on menty. +200tkm lukemat vaatisi siis ~30tkm ajomääriä ja noilla luvuilla diesel on viime vuodet ollut itsestäänselvyys niin ei se ihme ole ettei sellasia myynnissäkään ole.

Sinänsä en näe mitään syytä, että miksi nuo ei kestäisi huomattavasti isompiakin ajomääriä. Tosin tuon 200tkm jälkeen voi kaikkea isompaa alkaa tulla, kuten ahtimen vaihtoa ja öljykylpyinen jakohihnakin alkaa olla tiensä päässä.
 
2012 tai uudempi ja 205k tai enemmän ajettuja bensoja löytyy ylipäätään (kaikki merkit ja mallit) vain 77 kpl tällä hetkellä. 4 kpl pelkkiä 1.0 ekojuustoja kuulostaa siis siltä, että niitä on paljon ajetuissa about suhteessa myyntiin, tai jopa yliedustus kun muitakin motteja on (Fordilla about 7-8 % markkinaosuus).
 
Uusia autoja käyty koejamassa mm. uusi focus, skoda octavia, kia proceed ja nyt toyota corolla 2.0 hybrid. Uutta autoa olen katsomassa kun työmatkat pitenee kohtiinsa noin 100km/päivä, ei viitsi tolla 10l vievällä bemulla ajella, ja ainahan täysin uusi olisi kiva :). Skoda olisi tosi hyvää vastinetta rahalle, mutta se ajettavuus oli vaan niin saatanan tylsä, ihan kuollut keskialue.

Budjetti 30-35k
Työmatka-ajoa 80% ajasta motaria
Mielellään 2016+, ihan uutta tekisi mieli, mutta kai se on hyväksyttävä realiteetit, ettei tällä budjetilla saa kaikkea mitä haluaisin.
Ajoa 20-25tkm/vuosi
Farkku/tilava sedan

Nuo diisseli volvot nyt kutkuttaa, onhan tuo v60/90 niin helvetin hieno :drool: Ovat vaan jotain 200k+ ajettuja takseja jo :D
 
Uusia autoja käyty koejamassa mm. uusi focus, skoda octavia, kia proceed ja nyt toyota corolla 2.0 hybrid. Uutta autoa olen katsomassa kun työmatkat pitenee kohtiinsa noin 100km/päivä, ei viitsi tolla 10l vievällä bemulla ajella, ja ainahan täysin uusi olisi kiva :). Skoda olisi tosi hyvää vastinetta rahalle, mutta se ajettavuus oli vaan niin saatanan tylsä, ihan kuollut keskialue.

Budjetti 30-35k
Työmatka-ajoa 80% ajasta motaria
Mielellään 2016+, ihan uutta tekisi mieli, mutta kai se on hyväksyttävä realiteetit, ettei tällä budjetilla saa kaikkea mitä haluaisin.
Ajoa 20-25tkm/vuosi
Farkku/tilava sedan

Nuo diisseli volvot nyt kutkuttaa, onhan tuo v60/90 niin helvetin hieno :drool: Ovat vaan jotain 200k+ ajettuja takseja jo :D

Voisin väittää, että focus on noista vaihtoehdoista paras ajettava.
Sellaista kävisin ainakin ajamassa.
 
Uusia autoja käyty koejamassa mm. uusi focus, skoda octavia, kia proceed ja nyt toyota corolla 2.0 hybrid. Uutta autoa olen katsomassa kun työmatkat pitenee kohtiinsa noin 100km/päivä, ei viitsi tolla 10l vievällä bemulla ajella, ja ainahan täysin uusi olisi kiva :). Skoda olisi tosi hyvää vastinetta rahalle, mutta se ajettavuus oli vaan niin saatanan tylsä, ihan kuollut keskialue.

Budjetti 30-35k
Työmatka-ajoa 80% ajasta motaria
Mielellään 2016+, ihan uutta tekisi mieli, mutta kai se on hyväksyttävä realiteetit, ettei tällä budjetilla saa kaikkea mitä haluaisin.
Ajoa 20-25tkm/vuosi
Farkku/tilava sedan

Nuo diisseli volvot nyt kutkuttaa, onhan tuo v60/90 niin helvetin hieno :drool: Ovat vaan jotain 200k+ ajettuja takseja jo :D
S90 jos kerran tilava Sedan käy, tuohon saa alle 100k ajettuja:
Volvo S90 D4 Business A Winter, Navi - rahoitustarjous 1,9 % + kulut Porrasperä 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tosin kyllä tuo V90:kin alle 35k irtoo alle 100k ajettuna, eiköhän esim.
Volvo V90 D3 Business aut Farmari 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Ole sen verran tinkivaraa.

Ellei sitten käy länsinaapurissa ostoksilla.
 
Alkaa olla aika paha autokuume päällä, kun toisen muksun myötä tekisi mieli vaihtaa vähän isompaan autoon. Mahtuuhan sitä Octaviaankin varsin hyvin, mutta vaihtelu virkistäisi. Oon katsellut Superbia, Kodiaqia, Volvo V90 ja Peugeot 5008, mutta ei pää oikein kestä laittaa yli 30k autoon, kun kilsojakin tulee alle 15t vuodessa. Volvossa tosin taitaa olla aika pieni kontti, joten se taitaa pudota pois heti kättelyssä.

Nykyisen auton "huoltoliisinki" päättyy lokakuussa, joten onhan tässä aikaa miettiä, jos ei tehdastilausta lähde tekemään.
 
Uusia autoja käyty koejamassa mm. uusi focus, skoda octavia, kia proceed ja nyt toyota corolla 2.0 hybrid. Uutta autoa olen katsomassa kun työmatkat pitenee kohtiinsa noin 100km/päivä, ei viitsi tolla 10l vievällä bemulla ajella, ja ainahan täysin uusi olisi kiva :). Skoda olisi tosi hyvää vastinetta rahalle, mutta se ajettavuus oli vaan niin saatanan tylsä, ihan kuollut keskialue.

Budjetti 30-35k
Työmatka-ajoa 80% ajasta motaria
Mielellään 2016+, ihan uutta tekisi mieli, mutta kai se on hyväksyttävä realiteetit, ettei tällä budjetilla saa kaikkea mitä haluaisin.
Ajoa 20-25tkm/vuosi
Farkku/tilava sedan

Nuo diisseli volvot nyt kutkuttaa, onhan tuo v60/90 niin helvetin hieno :drool: Ovat vaan jotain 200k+ ajettuja takseja jo :D
Suosittelen vahvasti katsomaan plugari tarjontaa tuolta länsinaapurista. Saat rahoillesi aivan helvetin paljon enemmän vastinetta.
 
Ei taida plugari paljoa lohduttaa tuolla ajoprofiililla. Dieselin saa halvalla ja pienempi kulutus/100 km sataa mukavasti omaan taskuun.
 
Ei taida plugari paljoa lohduttaa tuolla ajoprofiililla. Dieselin saa halvalla ja pienempi kulutus/100 km sataa mukavasti omaan taskuun.
Jos pystyy sekä töissä että kotona lataamaan niin tuonhan ajaa kokonaan sähköllä. Tuohon budjettiin kuitenkin saa melkein pakasta vedetyn uuden plugarin. Esitin vain vaihtoehdon, jos toisena vaihtoehtona on satatonnia rullattu diesel.
 
Aikalailla toivotaan toivotaan kyllä on, että plugarilla vetelet 50+ km sähköllä maantiellä. Ei mulla mitään plugareita vastaan ole, mutta ei nyt sentään huonoimmin sopivaan tarkoitukseen kannata tarjota.
 
Aikalailla toivotaan toivotaan kyllä on, että plugarilla vetelet 50+ km sähköllä maantiellä. Ei mulla mitään plugareita vastaan ole, mutta ei nyt sentään huonoimmin sopivaan tarkoitukseen kannata tarjota.
Juuri tänään ajelin tuollaisen matkan pelkällä sähköllä ja jäi vielä vähän reserviäkin. Jos siitä nyt joutuu muutaman kilsan vaikka ajelemaan sillä bensallakin niin on se silti parempi kuin painella koko matka sillä dieselillä.
 
3.0btdi quattro matka-ajossa 5.2l/100km, kärry perssä matkaa 7.2l/100km ja seka 8.0/kmh painottuen kaupunkiajoon.
 
Juuri tänään ajelin tuollaisen matkan pelkällä sähköllä ja jäi vielä vähän reserviäkin. Jos siitä nyt joutuu muutaman kilsan vaikka ajelemaan sillä bensallakin niin on se silti parempi kuin painella koko matka sillä dieselillä.
Älä toki panttaa millä ihmevehkeellä ja nopeudella moisen ajelit, järjestäen plugarit mitä olen katsellut, niin menee tuon matkan lähinnä vapaassa pudotuksessa pelkällä sähköllä. Ympäri vuoden, joka työpäivä, pelkkä sähkö, juu ei. Ei sitten lähellekään. Mahtaako ne hitaimmat lataajat edes ehtiä työpäivän aikana täyteen...

Vertailu: Näin pitkälle pääset ladattavien hybridien sähköllä
 
Älä toki panttaa millä ihmevehkeellä ja nopeudella moisen ajelit, järjestäen plugarit mitä olen katsellut, niin menee tuon matkan lähinnä vapaassa pudotuksessa pelkällä sähköllä. Ympäri vuoden, joka työpäivä, pelkkä sähkö, juu ei. Ei sitten lähellekään. Mahtaako ne hitaimmat lataajat edes ehtiä työpäivän aikana täyteen...

Vertailu: Näin pitkälle pääset ladattavien hybridien sähköllä
https://bbs.io-tech.fi/index.php?posts/4788336
 
Etsinnässä bensa, 5l/100km keskikulutuksella. Moottorissa saisi olla kuitenkin hieman tehoa, ettei aivan mopoluokkaa ole. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta ei pakollinen. Kilometrejä vuodessa 25tkm. Automaatti.
Kokoluokka nykyisen (RS) Octavian kokoista. Hactback malli, en välitä niin farkuista.
Normi työmatkoihin ei ole oikeastaan autolla väliä (16km/päivä), mutta ajelen säännöllisesti 700km viikonloppureissuja, niin siinä hommassa polttoaineen kulutuksella ja akselivälillä on vaikutusta.
Nykyinenkin Skoda kelpaisi muuten, mutta alkaa olla iällä -(06) ja kilometrejä (300tkm) liikaa.

Hintapolitiikka sinne 10-15ke.
 
Etsinnässä bensa, 5l/100km keskikulutuksella. Moottorissa saisi olla kuitenkin hieman tehoa, ettei aivan mopoluokkaa ole. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta ei pakollinen. Kilometrejä vuodessa 25tkm. Automaatti.
Kokoluokka nykyisen (RS) Octavian kokoista. Hactback malli, en välitä niin farkuista.
Normi työmatkoihin ei ole oikeastaan autolla väliä (16km/päivä), mutta ajelen säännöllisesti 700km viikonloppureissuja, niin siinä hommassa polttoaineen kulutuksella ja akselivälillä on vaikutusta.
Nykyinenkin Skoda kelpaisi muuten, mutta alkaa olla iällä -(06) ja kilometrejä (300tkm) liikaa.

Hintapolitiikka sinne 10-15ke.

Tuohon kulutukseen ei noilla vaatimuksilla mene kyllä mikään muu kuin plug-in hybridi.

Spritmonitorin mukaan todelliseen vitosen keskikulutukseen on päässyt jokunen 1.0 ja 1.2 TSI-manuaali-octavia. Ensimmäiset automaattinelikot (1.8 TSI + DSG -kombolla) näyttäisivät löytyvän sieltä vähän alle 7,5 l/100 km lukemista, keskimääräinen kulutus sitten jo yli 8,5.

Noilla kilometreillä ja vaatimuksilla diesel olisi oletettavasti halvempi (ja edes jollain tavalla realistinen), varsinkin jos mielii saada reilummin tehoa pienellä kulutuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Etsinnässä bensa, 5l/100km keskikulutuksella. Moottorissa saisi olla kuitenkin hieman tehoa, ettei aivan mopoluokkaa ole. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta ei pakollinen. Kilometrejä vuodessa 25tkm. Automaatti.
Kokoluokka nykyisen (RS) Octavian kokoista. Hactback malli, en välitä niin farkuista.
Normi työmatkoihin ei ole oikeastaan autolla väliä (16km/päivä), mutta ajelen säännöllisesti 700km viikonloppureissuja, niin siinä hommassa polttoaineen kulutuksella ja akselivälillä on vaikutusta.
Nykyinenkin Skoda kelpaisi muuten, mutta alkaa olla iällä -(06) ja kilometrejä (300tkm) liikaa.

Hintapolitiikka sinne 10-15ke.

Viimevuonna itse etsin vähän vastaavilla spekseillä dieseliä mutta totesin lopulta mahdottomaksi ainakin omaan käyttöön. Paria bensa autoakin on omassa ajossa (30 - 40 km maantiepätkiä sisältäen moottoritietä) testattua:
-2016 Avensis 1.6 bensa manuaali, 7,6 l / 100 km
-2015 Yaris Hybrid, 6,5 l / 100 km
-1997 Mondeo 1.8 bensa manuaali, 7,5 l / 100 km
-2000 528 2.8 bensa manuaali, 8,8 / 100 km
Toyotat ajotietokoneen ilmoittamia kulutuksia joten todellisuus voi olla toista. BMW kohdalla tuosta tipahtaa max puoli litraa jos välttää moottoritietä ja Yariksessa ilmeisesti pari litraa tippuu jos pysyy esikaupunkialueella.

Tuollaiseen todelliseen 5 l keskikulutukseen pääsee ehkä tuolla 700 km matkalla jos välttelee motaria tai ajaa sielläkin max 100 kmh. Itse lopulta totesin ettei tule kesää tuosta säästämisideasta ja ostin vanhemman dieselauton.
 
Noilla kilometreillä ja vaatimuksilla diesel olisi oletettavasti halvempi (ja edes jollain tavalla realistinen), varsinkin jos mielii saada reilummin tehoa pienellä kulutuksella.
Puhdas bensa, neliveto, automaatti, Octavian kokoinen ja 5L keskari. Juuei.

Dieselilläkin menee vaikeaksi ellei poista nelivetoa yhtälöstä. Joku C-sarjan mersu 220:llä olisi ehkä itsellä valinta noilla kriteereillä; 170hv, ei-etuveto, maantiellä pääsee yksin helpohkosti 5 tai alle eikä kaupungissakaan kulutus "räjähdä".

Ei niiden vuosiajojen tarvitse olla kuin sen 20tkm kun diesel alkaa jo kannattamaan - jos muistaa verrata omenoita omenoihin eikä tee sitä klassista "1.0 Yaris vs 200+hv E-mersu" -virhettä... ;)
 
Etsinnässä bensa, 5l/100km keskikulutuksella. Moottorissa saisi olla kuitenkin hieman tehoa, ettei aivan mopoluokkaa ole. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta ei pakollinen. Kilometrejä vuodessa 25tkm. Automaatti.
Kokoluokka nykyisen (RS) Octavian kokoista. Hactback malli, en välitä niin farkuista.
Normi työmatkoihin ei ole oikeastaan autolla väliä (16km/päivä), mutta ajelen säännöllisesti 700km viikonloppureissuja, niin siinä hommassa polttoaineen kulutuksella ja akselivälillä on vaikutusta.
Nykyinenkin Skoda kelpaisi muuten, mutta alkaa olla iällä -(06) ja kilometrejä (300tkm) liikaa.

Hintapolitiikka sinne 10-15ke.
Tuo nykyinen Octavia on varmaan ihan hyvä, kun aika heikosti menee mitään autoja kriteereihin. Ehkä joku Toyotan hybrid menisi pienimmällä bensa automaateista.
Myydään Toyota hybridiautot - Nettiauto

Octaviassa vähän arvelluttaa tsi moottorin ja dsg vaihteiston kestävyys.
Skoda Octavia bensiini vaihtoautot
 
Puhdas bensa, neliveto, automaatti, Octavian kokoinen ja 5L keskari. Juuei.

Dieselilläkin menee vaikeaksi ellei poista nelivetoa yhtälöstä. Joku C-sarjan mersu 220:llä olisi ehkä itsellä valinta noilla kriteereillä; 170hv, ei-etuveto, maantiellä pääsee yksin helpohkosti 5 tai alle eikä kaupungissakaan kulutus "räjähdä".

Ei niiden vuosiajojen tarvitse olla kuin sen 20tkm kun diesel alkaa jo kannattamaan - jos muistaa verrata omenoita omenoihin eikä tee sitä klassista "1.0 Yaris vs 200+hv E-mersu" -virhettä... ;)
TDI RS:ää saisi sopivaan hintaan. Minustakin diesel olisi parempi noille kilsoille.
Skoda Octavia diesel vaihtoautot
 
Uusi Corolla farkku ois kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto. Hybridinähän nuo näyttää puskevan, liekkö vielä tuolla (vanhalla) 1.2 turbomoottorilla on Corolla lainkaan myynnissä Suomessa. Mites toi lataushybridi nyt sitten perus rivitalo-olosuhteissa, voiko latailla huoletta? Sen tiedän että katospaikkojen sähköt menee asunnoittain omiin sähkölaskuihin joten naapurit ei ainakaan latauksesta joudu maksamaan. :D Meillä ei ole autokatoksessa mitään erillisiä lämmityspompeleitä, vaan tavan pistorasiat katoksen seinässä mutta eiköhän se ole sama asia kuin lämmitystolppa kun tavallisen näköiset pistorasiat on.

edit:
Corolla ei ole lataushybridi ja 1.2T on saatavilla.

Hyvä huomio :D
 
Viimeksi muokattu:
Uusi Corolla farkku ois kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto. Hybridinähän nuo näyttää puskevan, liekkö vielä tuolla (vanhalla) 1.2 turbomoottorilla on Corolla lainkaan myynnissä Suomessa. Mites toi lataushybridi nyt sitten perus rivitalo-olosuhteissa, voiko latailla huoletta? Sen tiedän että katospaikkojen sähköt menee asunnoittain omiin sähkölaskuihin joten naapurit ei ainakaan latauksesta joudu maksamaan. :D Meillä ei ole autokatoksessa mitään erillisiä lämmityspompeleitä, vaan tavan pistorasiat katoksen seinässä mutta eiköhän se ole sama asia kuin lämmitystolppa kun tavallisen näköiset pistorasiat on.
Corolla ei ole lataushybridi ja 1.2T on saatavilla.
 
Mä en kyllä ymmärrä miksi sun täytyi alkaa selittelemään pelkällä sähköllä ajamisesta, kun tuossa ketjussakin toteat ettei ole mahdollista esim. lämmityksen takia :rolleyes: Yllättävän hyvin kyllä KIA kestää akulla kilometrejä, muut ei niinkään.
Eilen ja sitä edeltävänä päivänä ajettu täysin sähköllä ajot. Tämä on ihan mahdollista. Talveksi voi hommata sisälämppärin mikä käytännössä poistaa polttomoottorin lämmitystarpeen.
 
Moi,

Hakussessa 7p tila-auto 20-30ke hintainen. Mietin tässä Zafiraa tai Carenssia...

Onko jollain kokemusta Kia Carensista? Huoltojen hinnat yms?
 
Rellusta sano laatikko raks. Haussa joku 3000-4000e kulkine, farkku tai iso hätsback. Käyttöä työmatkoilla ja mökkireissuilla, sekä kaikenlaiseen kuljetukseen. Ehdotuksia jokseenkin kasassa pysyvistä autoista, bensa tai diiseli.
 
Jep, ei tuon viisivaihteisen Geartronicin kuulu töksähdellä vaihdoissa ja jos se näin tekee, niin silloin siinä on jotain (kallista) vikaa. Ihan huomaamatta vaihteisto ei toki vaihda ja tehoa se hukkaa reiluhkosti, mutta ihan ok sillä on ajella 2.5T moottorin kyljessä, vaparikoneen kanssa ottaisin luultavasti manuaalin.
No joo, saattoihan siinä olla joku hikipajan maanantaikappalekkin. Bilia teki siihen huuhteluöljynvaihdot +perus tuntikausien vianselvitykset.
Oli vajaalla parilla tonnilla duunia yhden laatikon eteen kaikkine töineen. Ja ei edes auttanut :bored:
Totesivat sitten aavistuksen vaivihkaa ominaisuudeksi:cigar2:
Mutta ajoin mä sillä abt 80000km sen jälkeen ja totuin varmaan asiaan.

Aiemman Multiroonikon jälkeen perustomaatti on vähän karkeempi, liekö siitä.
 
Puhdas bensa, neliveto, automaatti, Octavian kokoinen ja 5L keskari. Juuei.

Dieselilläkin menee vaikeaksi ellei poista nelivetoa yhtälöstä. Joku C-sarjan mersu 220:llä olisi ehkä itsellä valinta noilla kriteereillä; 170hv, ei-etuveto, maantiellä pääsee yksin helpohkosti 5 tai alle eikä kaupungissakaan kulutus "räjähdä".

Ei niiden vuosiajojen tarvitse olla kuin sen 20tkm kun diesel alkaa jo kannattamaan - jos muistaa verrata omenoita omenoihin eikä tee sitä klassista "1.0 Yaris vs 200+hv E-mersu" -virhettä... ;)
Vaimo kävi reissun Norjassa kaverinsa ja neljän koiran kanssa meidän C220 farkku Mersulla, kyydissä oli myös sen verran tavaraa kuin kaksi naista kolmen päivän reissuun tarvitsee (=takapenkki tupaten täynnä). Matkaa kertyi 1700km ja keskikulitus oli 4,7l/100km. Tankkasivat menomatkalla Torniossa ja samassa paikkaa myös palatessa. :D Harmi että tuosta koslasta "pitää" luopua.
 
Vaimo kävi reissun Norjassa kaverinsa ja neljän koiran kanssa meidän C220 farkku Mersulla, kyydissä oli myös sen verran tavaraa kuin kaksi naista kolmen päivän reissuun tarvitsee (=takapenkki tupaten täynnä). Matkaa kertyi 1700km ja keskikulitus oli 4,7l/100km. Tankkasivat menomatkalla Torniossa ja samassa paikkaa myös palatessa. :D Harmi että tuosta koslasta "pitää" luopua.
Isäukolla on 2011 E 250CDI ja ei voi kun päätä pudistella kun ajelee 5L maantiereissuja "normaaliajoa" 3 100kg äijää ja metsäkamppeet mukana, eikä kaupungissakaan saa viemään oikein yli 7 millään. Tilaa on kuitenkin hulppeasti enemmän kuin omassa 4F A6:ssa joka vie maantiellä 2 ja kaupungissa 3 litraa enemmän (toki tehoa 20+hv enemmän, neliveto ja yksi vaihdekin vähemmän, mutta silti).

Ennen oli C 250CDI ja vielä pienempi kulutus manuaalilla...
 
Rellusta sano laatikko raks. Haussa joku 3000-4000e kulkine, farkku tai iso hätsback. Käyttöä työmatkoilla ja mökkireissuilla, sekä kaikenlaiseen kuljetukseen. Ehdotuksia jokseenkin kasassa pysyvistä autoista, bensa tai diiseli.

En nyt äkkisiltään keksi uudempaa ja luotettavampaa tuohon rahaan, kuin Hyundai i30?
 
Ajatuksissa on pyörinyt uusi farmari Corolla hybrid. Tuollainen oli viime viikonloppuna vuorokauden koeajossa ja tykkäsin yllättävän paljon. Tavaratila olisi isompi kuin nykyisessä MB C220 farmarissa ja turvallisuuskin lienee parantunut 8v aikana vaikka verrataankin Corollaa Saksan premiumiin. Koeajomalli oli 1.8 koneella, eli ~120hp. Eihän se mikään raketti ole, siksi olenkin kallistumassa 2.0 versioon. Kerranhan se vain kirpaisee ja olisihan se siistiä laittaa tuliterä auto tilaukseen, vaikka onkin "vain" Toyota.
Corolla kuopattu, kun ei istuimet olleet tarpeeksi syvät vaimolle, ei saa riittävää tukea reisille. No, vaimo löysi sitten Rav4:n, joka miellytti paljon. Eli siitä sitten kauppaa vääntämään.
 
Etsinnässä luotettava, taloudellinen ja ylläpitokuluiltaan edullinen järkiauto oikuttelevan italialaisen seuraajaksi. Työmatkaa tulee 70km päivittäin, josta suurin osa maantietä ja motaria.
- Budjetti 20k€, (parempi jos lähempänä 15k€)
- Mielellään alle 100tkm ajettu muutaman vuoden vanha
- Tilaa sen verran, että mökkireissut onnistuu ja ettei tarvitsisi heti vaihtaa isompaan, jos perheenlisäystä tulee

Honda Civic Tourer 1.6 diesel, Auris tourer Hybrid muun muassa harkinnassa. Civicia saisi suht edullisesti kun taas Auris on aika hintava. Näistä kokemuksia tai muita ehdotuksia?
 
Jos et ole vielä käynyt kokeilemassa, niin kannattaa käydä tutustumassa. Jo kuskin tilat saattavat sulkea Hondan pois, jos olet vähänkään pitempi.
 
Minkäslaisia ovat nykyisellään nämät johtotähdet ... joku E-sarjalainen (farkku) tai CLA 2015->, onko noissa jotain katastrofaalista tyyppivikaa olemassa, automaatilla hakusessa ei keppivaihde kelpaa vaimolle.
 
Laitetaan tännekin vielä tuosta toisesta threadista:

Uusi käytetty auto houkuttaa, mutta Pösön THP-ongelmien läpikäyminen on saanut itseni todella varovaiseksi.

Nyt kiinnostelisi hankkia isompaa tila-autoa ja segmettiin osuisi Seat Alhambraa/VW Sharania. Moottorina noissa katsetuissa on aina 2.0 TDI ja vaihteistona DSG. Vuosimallit näyttäisivät olevan 2016 ja uudempaa kilsojen ollessa 50k ja siitä eteenpäin. Toinen vaihtoehto olisi sitte Ford S-Max.

Mitä näissä tulee ottaa huomioon, jos lähtee ostohousuja sovittelemaan?
 
Etsinnässä luotettava, taloudellinen ja ylläpitokuluiltaan edullinen järkiauto oikuttelevan italialaisen seuraajaksi. Työmatkaa tulee 70km päivittäin, josta suurin osa maantietä ja motaria.
- Budjetti 20k€, (parempi jos lähempänä 15k€)
- Mielellään alle 100tkm ajettu muutaman vuoden vanha
- Tilaa sen verran, että mökkireissut onnistuu ja ettei tarvitsisi heti vaihtaa isompaan, jos perheenlisäystä tulee

V60?
 
Minkäslaisia ovat nykyisellään nämät johtotähdet ... joku E-sarjalainen (farkku) tai CLA 2015->, onko noissa jotain katastrofaalista tyyppivikaa olemassa, automaatilla hakusessa ei keppivaihde kelpaa vaimolle.
Vioista en tiedä, mutta en oikein tajua pienen ja ahtaan etuveto CLA:n olevan minkäänlainen vaihtoehto jos E:tä edes harkitsee.
 
Minkäslaisia ovat nykyisellään nämät johtotähdet ... joku E-sarjalainen (farkku) tai CLA 2015->, onko noissa jotain katastrofaalista tyyppivikaa olemassa, automaatilla hakusessa ei keppivaihde kelpaa vaimolle.
CLA sedania koeistuin ja takana pääntilaa ei ole. Eli hyvin pieneltä autolta vaikuttaa siltäosin. Luultavasti koeistuin C sarjan myös ja sen kyytiin pitäisi jo paremmin mahtua.
 
CLA sedania koeistuin ja takana pääntilaa ei ole. Eli hyvin pieneltä autolta vaikuttaa siltäosin. Luultavasti koeistuin C sarjan myös ja sen kyytiin pitäisi jo paremmin mahtua.
C-sarjaan mahtuu jo kaksi 180cm henkilöä istumaan peräkkäin. Kaveri meinasi ostaa Cla Sb:n, mutta se jäi siihen, kun vänkärin taakse (165cm) ei mahtunut lapsen kuljetuskaukalo.
 
Pitäisi vaihtaa Honda Accord vähempiruokaiseen käytettyyn (puhutaan jostain vm. 2011 eteenpäin) autoon. Vuodessa työmatkoista tulee 15-16000 kilometriä eli kokonaisajot varmaan 20-25 tuhatta. Sekalaista ajoa, josta varsinaista kaupunkiajoa vähemmän. Tilaa tarvitsee jonkin verran, koska perheessä on neljä henkeä (lapset teini-ikäisiä), tosin mitään road trippejä ei enää tarvi tehdä.

Katselin alkuun Honda Jazzin hybridiversiota, koska Honda on kuitenkin ollut parin auton kokemuksella oikein mieluisa. Vähän epäilyttää vaan meteli ja suorituskyky 80-100 km/h vauhdeissa koska niistä on tullut moitteita. Onko jollain omakohtaista kokemusta, tai vaikka heittää jotain vaihtoehtoja? Voi kyllä olla, että hinta-laatusuhteelta erinomaista vähäruokaista ja suorituskykyistä bensakoneautoa ei mistään löydy.
 
Vioista en tiedä, mutta en oikein tajua pienen ja ahtaan etuveto CLA:n olevan minkäänlainen vaihtoehto jos E:tä edes harkitsee.
joo, käytiin noita katselemassa ja saa sen cla:n tosiaan ruksia pois, jotenkin kuvittelin että olisi ollut isompi ... sen C-sarjan pohjalle tehty mutta eipäs ollut. E-sarjalainen kyllä siohko, melkein C-sarjan farkku vois olla järkevämpi. Jostakin joskus kuulleeni että noissa uudemmissa C-sarjalaisissa olis jotain ongelman poikasta jossain tekniikassa ollut, pitäneenkö paikkaansa. Eli joku suht tuore reilusti alle 100t ajettu kuiten hakusessa, tuommoinen E300 hybridi ensimmäisenä osui silmiin, ei älyttömän hintainen ja tuohan pirulainen ei kuluta mitään jos malttaa siististi ajaa. Mutta onko tosiaan kenelläkään tietoa onko noissa jotain ihmeempää olemassa.
 
Osaattekos sanoa muita mahdollisia autoja about 2015-2018 mallisista, jotka vastaisivat kriteereihin (katsellut nykyistä uudempaa mondeota ja i30 fastbackiä):
- viistoperä/fastback mallinen, ei pystyperä.
- mielellään 110-150kW, bensa/kaasu ehkä hybridi
- hinta maksiminaan 26k pintaan
- ajettu maks 100tkm

Vag-konsernin ja ranskalaisista on ollut aikaisemmin heikkoa laatukokemusta (passat/406 omistettuna sekä kolleegan ds3 murheet vie kyllä huiput).
 
Pitäisi vaihtaa Honda Accord vähempiruokaiseen käytettyyn (puhutaan jostain vm. 2011 eteenpäin) autoon. Vuodessa työmatkoista tulee 15-16000 kilometriä eli kokonaisajot varmaan 20-25 tuhatta. Sekalaista ajoa, josta varsinaista kaupunkiajoa vähemmän. Tilaa tarvitsee jonkin verran, koska perheessä on neljä henkeä (lapset teini-ikäisiä), tosin mitään road trippejä ei enää tarvi tehdä.

Katselin alkuun Honda Jazzin hybridiversiota, koska Honda on kuitenkin ollut parin auton kokemuksella oikein mieluisa. Vähän epäilyttää vaan meteli ja suorituskyky 80-100 km/h vauhdeissa koska niistä on tullut moitteita. Onko jollain omakohtaista kokemusta, tai vaikka heittää jotain vaihtoehtoja? Voi kyllä olla, että hinta-laatusuhteelta erinomaista vähäruokaista ja suorituskykyistä bensakoneautoa ei mistään löydy.

Mulla on ollut kohta vuoden -09 eli kakkoskoppanen Jazzi 1.4 vtec koneella.

On tuolla tullut nyt muutamia 400 kilometrin reissuja heitettyjä ja kyllähän ne nyt ajaa, mutta meteliä tulee erityisesti renkaista. Pidemmällä matkalla ja suuremmilla nopeuksilla se on jossain määrin rasittavaa, mutta kyllä siihen tietysti turtuu. Harkitsisin kuitenkin asiaa jos tulee pääsääntöisesti pidemmän matkan ajoon, että onko fiksuvalinta. Ajomelusta kertoo jotain se, että takapenkkiläisten on vaikea kuulla mitä etupenkiltä sanotaan normaalilla puheäänellä. Minusta tuo on kyllä parhaimmillaan kaupungissa. Ajattelin tässä lähiaikoina lisäillä äänieristettä takakonttiin ja pyöräkoteloihin josko vähän auttaisi, mutta saas nähdä onko merkitystä vai pitäisikö vuorata sitten ihan jokapaikka. Vähän jo tutkin asiaa niin eipä siellä ainakaan tehtaalla ole mitään äänieristeitä pahemmin laitettu.

Muutenhan tuo on aika pomminvarmaa tekniikkaa ja perushuollot on helppo tehdä itse. Valmistajan huolto-ohjelmakin vaikutti omasta mielestä edukkaalta: ketjukone, vuosittain öljyt + suodatin, tulpat 100 tkm välein, bensasuodatin 80 tkm välein, laatikkonesteet 120tkm välein. Eli sinänsä pitäisi olla edullinen ja luotettava, mutta ajomelua sitten sen vastapainoksi.

Kulutus on ollut kaupungissa 5-6l ajotietokoneen mukaan riippuen ajanko minä vai rouva. Maantiellä kulutus 5l ajotietokoneen mukaan. Tankki tuossa on aika pieni kun on vaan 42l ja alkaa jo 10-12 litrassa varoittelemaan että pitäisi tankille mennä ja ajotietokone näyttää 0km matkaa jäljellä. En tiedä johtuuko siitä, että tankki on sijoitettu etuistuimien alle ja sitä ei saa liian tyhjäksi päästää. No eipä tuo ole tullut käytännössä missään vastaan, aluksi vain ihmettelin.

Pitkät valot on aika surkeat imo, en tiedä pitäisikö joku led-paneeli viritellä sitten kaveriksi. Syksyllä ei meinaa iltaisin nähdä mitään jos on märkä asfaltti ja lumi ei ole vielä tullut maahan.

Takaluukun kahva myös jumiutuu välillä ettei palaudu kiinni asentoon avatessa ja takaluukku ei tällöin sulkeudu. Perä nakkaa sinne jatkuvasti kuraa ja sitä saa olla noin 6kk välein rasvaamassa / putsaamassa, että toimii normaalisti. Tietty tähän jotkut roiskeläpät takarenkaisiin varmaan auttaisivat.

tldr: kaupungissa kiva, tilojen muunneltavuus kätevä. Pitkillä matkoilla meluisa ja huonot valot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 539
Viestejä
4 745 379
Jäsenet
77 346
Uusin jäsen
hjulius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom