Mikä auto minulle?

Ei taida saada lähellekään tuohon 4k budjettiisi, sopivat mallit olis ~2008 eteenpäin kun V70 seurasi aiemmin esiteltyä S80 sarjaa. Ja niitäkään ei välttämättä kannata niin alkupäästä eli 2009 ja eteenpäin ≠ 4000€.
 
Onko MK3:ssa jotain, miksi MK2 olisi parempi?
No juuri tuossa äsken luettelin, eli käytännössä mitään lisää sillä uudemmalla korimallilla ei saavuta, ainoastaan hajoavia osia jotka tuosta vanhemmasta puuttuvat. Vanhemmassa Ei sähköistä käsijarrua, ei sähköistä rattilukkoa, ei sähköistä virtalukkoa.Vanhempi on sitä paitsi kauniimpi ja taitaa olla tilavampikin. Varmaan osaltaan makuasiakin, mutta olen koko elämäni ollut autojen kanssa tavalla tai toisella, halpojen ja todella kalliiden ja omiakin on ollut se varmaan +60 tms, mutta aina jaksan hämmästyä kuinka hyvin tehtyjä, laadukkaita ja kestäviä autoja nuo vanhemmat p2 alustan volvot ovat.
 
Edelleen hakusessa joku 4000 plusmiinus hintainen laite, jolla siirtää itsensä ja tavaroita paikasta toiseen. Vaatimuksena tuore leima, alle 300 tkm ajettu, farkku ja vetokoukku. Mielellään alle 15v ikäinen, mutta esim. jonkun V70:n osalta voin vähän joustaa vuosimallissa ja kilsoissa.
Kannattaa tuo 300tkm raja jättää pois. Ehjiä autoja saa isommillakin kilometreillä. Kannattaa vain katsoa se yksilö mihin on jo kuluvat uusittu.

Esimerkiksi itse etsin joskus väkipakolla alle 300tkm ajettua mk2 s60/v70 volvoa ja lopulta yhden löysinkin. Suunnilleen 290tkm kohdalla auto alkoi purkautumaan kaikilta kuluvilta osiltaan(+vaihdelaatikon venttiilipöytä) ja on jäänyt mieleeni eniten harmaita hiuksia/remontteja aiheuttaneena autonani. Kun joku sen sitten osti niin saikin lähes kaikilta kulutusosiltaan uusitun auton ja mittarissa oli reilut 300tkm.
 
Kannattaa tuo 300tkm raja jättää pois. Ehjiä autoja saa isommillakin kilometreillä. Kannattaa vain katsoa se yksilö mihin on jo kuluvat uusittu.

Esimerkiksi itse etsin joskus väkipakolla alle 300tkm ajettua mk2 s60/v70 volvoa ja lopulta yhden löysinkin. Suunnilleen 290tkm kohdalla auto alkoi purkautumaan kaikilta kuluvilta osiltaan(+vaihdelaatikon venttiilipöytä) ja on jäänyt mieleeni eniten harmaita hiuksia/remontteja aiheuttaneena autonani. Kun joku sen sitten osti niin saikin lähes kaikilta kulutusosiltaan uusitun auton ja mittarissa oli reilut 300tkm.
Joo, se 300 tkm nyt oli ehkä lähinnä noita aasialaisia kehonsiirtovälineitä koskeva. Laitoin jo hakukoneeseen vahdin 2005-2006 V70:lle. Harmillisen kaukana olisi muutama kiinnostava yksilö. Ruotsissa olisi sitten enemmänkin tarjontaa...
 
Suomi on aika pieni maa niin jos rajojen sisältä löytyy niin melkein mistä vain auton kyllä vuorokaudessa hakee.
Hakee, hakee. Mutta en mä nyt lähde Espoosta Ouluun pelkkien kuvien perusteella renkaita potkimaan. Enkä ole kyllä yhtään autoa ostanut ennen koeajoa. Neljä uutta prätkää kyllä.
 
Tarvittaisiin kakkosautoa puolison ajoihin. Spekseinä lähinnä seuraavat:
- budjetti max 4000 €
- "luotettava"
- varustelistalta pitää löytyä isofix takana, ilmastointi ja vakkari
- ajomäärä varmaan noin 10 000 km vuodessa

Mielessä pyörii lähinnä vanhat japsit ja Volvot. Itesellä onkin ollut V50 aikoinaan ja se oli ihan hyvä peli vaikka Ford-sukua onkin. Mutta, onkohan noissa Corolloissa ollut isofixit miten olemassa?
 
Tarvittaisiin kakkosautoa puolison ajoihin. Spekseinä lähinnä seuraavat:
- budjetti max 4000 €
- "luotettava"
- varustelistalta pitää löytyä isofix takana, ilmastointi ja vakkari
- ajomäärä varmaan noin 10 000 km vuodessa

Mielessä pyörii lähinnä vanhat japsit ja Volvot. Itesellä onkin ollut V50 aikoinaan ja se oli ihan hyvä peli vaikka Ford-sukua onkin. Mutta, onkohan noissa Corolloissa ollut isofixit miten olemassa?

Civic 1.8i ja manuaali on pomminvarma yhdistelmä. Tämänkorimallin automaatit ovat epäluotettavia, ei kannata ostaa. https://www.nettiauto.com/honda/civic/14765818

Aut.ilmastointi, vakkari ja ISOFIX. Eiköhän hinnastakin tipu vielä jokunen satanen tosiostajalle
 
Civikkiä itsekin kyllä suosittelisin. Sitten jos haluaa vähän "luxusta" ja mukavuutta etc. niin ehkä sitten se p2 alustan V70. Hyvä peli joka käyttöön :D Vähän sama kuin muinoin kaikkeen vastattiin aina että osta vanha 5-sarjan bemari. Tänäpäivänä se ei vaan enää päde kun e60 lähtien ovat olleet silkkaa paskaa.
 
En nyt sanois, mutta kaikkea on tullut lisää ja täten vikamahdollisuuksia ja omistajien huolenpidon määrä aiheuttaa enemmän 'huojuntaa' verrokkien välillä.

Itse puolmilliä ajetun kymppivuotiaan F11 omistajana voisin hyvällä mielellä myydä pitkän matkan ajoon minne se kuuluukin, mutta vastaavan ostajana kuinka tietäisin kuinka hyvänä (tai huonona) sitä on pidetty?
 
Työmatkan kasvaessa olisi suunnitelmissa auton vaihto mahdollisesti sähköiseksi (tai jatkaa bensalinjalla). Tällä hetkellä kilometrejä tulee vuodessa 11 tkm, jatkossa kilometrejä tulee vuoden aikana n. 17-19 tkm.

Budjetti: 29 000-39 000 €. Käytetty käy myös jos kilometrejä on alle 60 tkm. (Ehkä voi hyvän yksilön kohdalla tehdä poikkeuksen).

Autossa tulisi olla/ sen tulee täyttää seuraavat asiat:
- neliveto
- maavaraa vähintään 20 cm. (Nykyisessä autossa sama)
- sähkössä range talvella väh. 200 km.
- latausnopeudella EI väliä (pelkästään kotilatausta tiedossa 99% matkoista)
- vetokoukku tai valmius sen laittamiseen (vetopainot luokiteltu)
- adaptiivinen vakkari
- EI plug-in hybridejä

Autokauppojen sivuja selaillessa aloin myös miettimään uuden bensavehkeen hankintaa, tässä tapauksessa Dacia Bigsteriä nelivetoisena. Mutta onko tuollaisessa sitten järkeä tuolla ajomäärällä. Autoa kuitenkin olisi tarkoitus pitää se 5-6 vuotta?
 
Työmatkan kasvaessa olisi suunnitelmissa auton vaihto mahdollisesti sähköiseksi (tai jatkaa bensalinjalla). Tällä hetkellä kilometrejä tulee vuodessa 11 tkm, jatkossa kilometrejä tulee vuoden aikana n. 17-19 tkm.

Budjetti: 29 000-39 000 €. Käytetty käy myös jos kilometrejä on alle 60 tkm. (Ehkä voi hyvän yksilön kohdalla tehdä poikkeuksen).

Autossa tulisi olla/ sen tulee täyttää seuraavat asiat:
- neliveto
- maavaraa vähintään 20 cm. (Nykyisessä autossa sama)
- sähkössä range talvella väh. 200 km.
- latausnopeudella EI väliä (pelkästään kotilatausta tiedossa 99% matkoista)
- vetokoukku tai valmius sen laittamiseen (vetopainot luokiteltu)
- adaptiivinen vakkari
- EI plug-in hybridejä

Autokauppojen sivuja selaillessa aloin myös miettimään uuden bensavehkeen hankintaa, tässä tapauksessa Dacia Bigsteriä nelivetoisena. Mutta onko tuollaisessa sitten järkeä tuolla ajomäärällä. Autoa kuitenkin olisi tarkoitus pitää se 5-6 vuotta?

Maavara rajaa aika paljon autoja ja budjetti on tiukka uudelle.

Käytetyistä ID4 4Motion tai GTX, jos vetomassa ja maavara riittävät itselle (maavarakeskustelua lontooksi), harkitse toki myös sisaruksia Enyaq ja Q4. Audi E-Tron voisi olla myös vaihtoehto.

The e-tron’s ground clearance is 172mm but it has adaptive air suspension as standard, allowing the ride height to be increased by 76mm for off-road excursions, or dropped by 20mm at motorway speeds.
 
Audi E-Tron voisi olla myös vaihtoehto.



Itselläni on nuo vaihtoehdot pitkälti samat, mutta eri syistä.
Jatkoon tilojen puolesta on päässyt Enyaq ja Etron mutta näistä viimeisin putosi pois moottoriongelmien vuoksi.

Ei itseäni ainakaan kiinnosta ostaa autoa, jonka sähkömoottori vuotaa jäähdytysnestettä ja pahimmillaan rikkoo elektroniikan. Audi saattaa tulla korjauksessa uuden moottorin verran vastaan, mutta itse asennustyö pitää maksaa itse.
 
Tuli tarve kuskailla ikääntyviä vanhempia, joten pitäisi katsella jotain hieman korkeampaa autoa alle.

Kilometrejä tulee luokkaa 10-15tkm per vuosi, mistä 80% 10 km työmatkaa Kehä III sisäpuolella, 15% pidempää siivua ja loput jarruttoman pikkukärryn vetoa.

Latausmahdollisuus olisi töissä, mutta tuo kärryn veto karsii kaikki edullisemmat sähköautot. Hybrideissä arveluttaa hieman tekniikka, mutta ei nyt ihan liian ehdoton ei, plugari voisi toimia? Dieseleissä tulee nuo urea- ja muut saastevermeet, mitkä eivät myöskään hirveästi inspiroi, vaikka nykyinen onkin vanhemman sukupolven diesel.

Jotain vm. 2019->, alle 100tkm ajettua, budjetti ~20k€. Katsellut kokoluokkaa VW T-roc, Peugeot 3008 tms.

Hittejä tai huteja? PSA:n vehkeissä tosin bensakoneiden valinnanvara on suht heikko, öljykylpyhihnat eivät hirvesti napostele. THP on myöskin aikamoinen kirosana, vaikka *kuulemma* uudemmat ovat parempia kuin nuo 2010-luvun alkupuolen murheenkryynit.
 
Tuli tarve kuskailla ikääntyviä vanhempia, joten pitäisi katsella jotain hieman korkeampaa autoa alle.

Kilometrejä tulee luokkaa 10-15tkm per vuosi, mistä 80% 10 km työmatkaa Kehä III sisäpuolella, 15% pidempää siivua ja loput jarruttoman pikkukärryn vetoa.

Latausmahdollisuus olisi töissä, mutta tuo kärryn veto karsii kaikki edullisemmat sähköautot. Hybrideissä arveluttaa hieman tekniikka, mutta ei nyt ihan liian ehdoton ei, plugari voisi toimia? Dieseleissä tulee nuo urea- ja muut saastevermeet, mitkä eivät myöskään hirveästi inspiroi, vaikka nykyinen onkin vanhemman sukupolven diesel.

Jotain vm. 2019->, alle 100tkm ajettua, budjetti ~20k€. Katsellut kokoluokkaa VW T-roc, Peugeot 3008 tms.

Hittejä tai huteja? PSA:n vehkeissä tosin bensakoneiden valinnanvara on suht heikko, öljykylpyhihnat eivät hirvesti napostele. THP on myöskin aikamoinen kirosana, vaikka *kuulemma* uudemmat ovat parempia kuin nuo 2010-luvun alkupuolen murheenkryynit.

Jos lyö budjettiin ~5k€ lisää, niin saisi koukullista sähköautoa. Esim. tuosta alta pikkuakkuinen koukullinen ID4 750kg jarruttomalla vetomassalla, 43tkm/vm21, pyynti 26,9k€. Isompi investointi hankintahetkellä, pienemmät käyttökulut jatkossa. Mutta onhan nuo kilometrit toki aika maltilliset, että sen puoleen voi muitakin käyttövoimia pohtia.

 
Jos lyö budjettiin ~5k€ lisää, niin saisi koukullista sähköautoa. Esim. tuosta alta pikkuakkuinen koukullinen ID4 750kg jarruttomalla vetomassalla, 43tkm/vm21, pyynti 26,9k€. Isompi investointi hankintahetkellä, pienemmät käyttökulut jatkossa. Mutta onhan nuo kilometrit toki aika maltilliset, että sen puoleen voi muitakin käyttövoimia pohtia.

Noita ID4 olin vähän vilkuillut, mutta sidettävillä varusteilla menee liian kalliiksi. Pikkasen voi budjetti venyä, mutta sillä pitäisi saada myös mukavuutta =D

https://www.nettiauto.com/peugeot/3008/14818228 tämmöinen esim saa hieman puntin väräjämään...
 
Viimeksi muokattu:
Puretechit jättäkää kauppaan. Kun alkaa öljynkulutus niin aletaan moottorin vaihtoa muöhemmin miettimään👌🏻
Ongelmallinen toki on mutta valmistaja on sentään myöntänyt sen ja jatkanut noiden takuuta.

Ongelma on nyt jo niin laaja, että Stellantis on kaikessa hiljaisuudessa laajentanut ”takuun jälkeisen vapaaehtoisen korvauksen” maaliskuussa 2024 kyseisten moottoreiden osalta peräti kymmeneen vuoteen, mikäli ongelma-autolla on ajettu alle 175 000 kilometriä ja se on valmistettu ennen 20. kesäkuuta 2022.


Turboahdettujen versioiden öljynkulutuksen lisääntymistä puolestaan kerrotaan korvattavan moottorityypistä riippuen tuoreimmillaan jopa ennen 22. helmikuuta 2023 valmistuneisiin moottoriyksilöihin saakka. Vapaasti hengittävät Puretech-moottorit vuodesta 2021 alkaen eivät kuitenkaan kuulu tähän niin ikään vapaaehtoiseksi korvaukseksi kutsuttavaan uuteen öljytakuuseen.


Saksassa moottoriongelmista kärsiville asiakkaille on tarjolla jopa erityinen verkkosivu, jonka kautta ongelmista voi ilmoittaa suoraan valmistajalle. Omat ilmoituskanavat ovat myös Ranskassa ja Espanjassa. Suomessa ilmoituskanavaa ei ole tarjolla.
 
Kyllä noita PSA Stellantis Puretech bensa moottoreita tehdään nykyisin myös ketjulla. Tiedä sitten ovatko ketjut miten venyviä näissä.

Bilteman varaosahakkun laittaa auton rekkarin, niin näkee moottorikoodin.

Stellantis 1.2 Puretech engine: list of belt and chain models


Ainakin myös uusi tuleva normi Citroën C3 Aircross 100 hp on ketjukoneella.

Models with chain (Motor code) :​

  • Peugeot 208
    • 1.2 Hybrid 100 : EB2LTED
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2
  • Peugeot 308
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2
  • Peugeot 408
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2
  • Peugeot 2008
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2
  • Peugeot 3008
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2
  • Peugeot 5008
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2
  • Citroën C3
    • 1.2 PureTech 100 MT : EB2LTED
  • Citroën C3 Aircross
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2
  • DS DS3
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2
    • 1.2L Hybrid 100 : EB2LTEDH2
  • Alfa Romeo Junior
    • 1.2 Hybrid 100 : EB2LTEDH2
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2
  • Fiat 600
    • 1.2 Hybrid 100 : EB2LTEDH2
  • Lancia Ypsilon
    • 1.2 Hybrid 100 : EB2LTEDH2
  • Opel Corsa
    • 1.2 Hybrid 100 : EB2LTEDH2
  • Opel Astra
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2
  • Opel Mokka
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2
    • 1.2 Hybrid 100 : EB2LTEDH2
  • Jeep Avenger
    • 1.2 Hybrid 100 : EB2LTEDH2
    • 1.2 Hybrid 136 4xe : EB2LTEDH2
  • Opel Frontera
    • 1.2 Hybrid 100 : EB2LTEDH2
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2
  • Opel Grandland
    • 1.2 Hybrid 136 : EB2LTEDH2


Citroen.JPG







 
Viimeksi muokattu:
Onkos täällä C-HR omistajia? Minkälaista mielipidettä? Akut heikko lenkki? Tarkoitus katsella n. 2020-22 vuosimallien vempainta käyttöautoksi. Yhtä käytiin koeajamassa, ja tuntuma ihan hyvä. Tämä 1.8 vaan huutaa tuolla vaihteistolla kiihdytyksissä kuin kytkinvikainen normiautomaatti
 
Onkos täällä C-HR omistajia? Minkälaista mielipidettä? Akut heikko lenkki? Tarkoitus katsella n. 2020-22 vuosimallien vempainta käyttöautoksi. Yhtä käytiin koeajamassa, ja tuntuma ihan hyvä. Tämä 1.8 vaan huutaa tuolla vaihteistolla kiihdytyksissä kuin kytkinvikainen normiautomaatti

Ei kai noissa tojon itselataavissa ole mitään erikoista ollut akuissa? Siirtymää nimh-akusta litiumiinkin viivyteltiin aika pitkään eli luulisi noiden olevan ok.

Tuo kiihdytyksissä huutaminen on noissa ominaisuus eikä vika. 2.0 jaksaa mennä vähän paremmin mutta lähtökohtaisesti jos haluaa vähänkään tehoa niin moottorin kierrokset nousee reilusti ja planeettavaihteisto hoitaa loput.
 
Puretechit jättäkää kauppaan. Kun alkaa öljynkulutus niin aletaan moottorin vaihtoa muöhemmin miettimään👌🏻
Joo, PSAn uudempiin bensavehkeisiin on kyllä aikamoista varaumaa. Olen kylläkin käsittänyt, että nämä uudemman sukupolven THPt olisivat parempia. Ja hybridien osalta en mitään kauhujuttuja moottoriin liittyen äkkiseltään löytänyt?
 
Onkos täällä C-HR omistajia? Minkälaista mielipidettä? Akut heikko lenkki? Tarkoitus katsella n. 2020-22 vuosimallien vempainta käyttöautoksi. Yhtä käytiin koeajamassa, ja tuntuma ihan hyvä. Tämä 1.8 vaan huutaa tuolla vaihteistolla kiihdytyksissä kuin kytkinvikainen normiautomaatti

Eipä taida Toyotan tuotteissa olla juurikaan akkuvikoja. Turvallinen hankinta varsinkin jos Relax voimassa. Harkitsisin 2.0 ton 1.8 tilalle. Huomattavasti miellyttävämpi moottori.
 
Joo, PSAn uudempiin bensavehkeisiin on kyllä aikamoista varaumaa. Olen kylläkin käsittänyt, että nämä uudemman sukupolven THPt olisivat parempia. Ja hybridien osalta en mitään kauhujuttuja moottoriin liittyen äkkiseltään löytänyt?
Mulla oli -18 1.2 Puretech. Jossain sanottiin että noin -21 vuodesta alkaen olisi vähän kestävämmäksi menneet mutta sama öljynsyönti taitaa niitäkin vaivata. Mukava toki jos huoletta ajelee.
 
Ongelmallinen toki on mutta valmistaja on sentään myöntänyt sen ja jatkanut noiden takuuta.

Pörhö yritti evätä takuuni vaihelaatikon osalta kun huollot oli käytetty nyrkkipajalla ja huolto-ohjelmaan ei kuulu mitään vaihteistoon liittyvää😂
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 410
Viestejä
4 658 956
Jäsenet
76 430
Uusin jäsen
prokou

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom