Mikä auto minulle?

Ei taida saada lähellekään tuohon 4k budjettiisi, sopivat mallit olis ~2008 eteenpäin kun V70 seurasi aiemmin esiteltyä S80 sarjaa. Ja niitäkään ei välttämättä kannata niin alkupäästä eli 2009 ja eteenpäin ≠ 4000€.
 
Onko MK3:ssa jotain, miksi MK2 olisi parempi?
No juuri tuossa äsken luettelin, eli käytännössä mitään lisää sillä uudemmalla korimallilla ei saavuta, ainoastaan hajoavia osia jotka tuosta vanhemmasta puuttuvat. Vanhemmassa Ei sähköistä käsijarrua, ei sähköistä rattilukkoa, ei sähköistä virtalukkoa.Vanhempi on sitä paitsi kauniimpi ja taitaa olla tilavampikin. Varmaan osaltaan makuasiakin, mutta olen koko elämäni ollut autojen kanssa tavalla tai toisella, halpojen ja todella kalliiden ja omiakin on ollut se varmaan +60 tms, mutta aina jaksan hämmästyä kuinka hyvin tehtyjä, laadukkaita ja kestäviä autoja nuo vanhemmat p2 alustan volvot ovat.
 
Edelleen hakusessa joku 4000 plusmiinus hintainen laite, jolla siirtää itsensä ja tavaroita paikasta toiseen. Vaatimuksena tuore leima, alle 300 tkm ajettu, farkku ja vetokoukku. Mielellään alle 15v ikäinen, mutta esim. jonkun V70:n osalta voin vähän joustaa vuosimallissa ja kilsoissa.
Kannattaa tuo 300tkm raja jättää pois. Ehjiä autoja saa isommillakin kilometreillä. Kannattaa vain katsoa se yksilö mihin on jo kuluvat uusittu.

Esimerkiksi itse etsin joskus väkipakolla alle 300tkm ajettua mk2 s60/v70 volvoa ja lopulta yhden löysinkin. Suunnilleen 290tkm kohdalla auto alkoi purkautumaan kaikilta kuluvilta osiltaan(+vaihdelaatikon venttiilipöytä) ja on jäänyt mieleeni eniten harmaita hiuksia/remontteja aiheuttaneena autonani. Kun joku sen sitten osti niin saikin lähes kaikilta kulutusosiltaan uusitun auton ja mittarissa oli reilut 300tkm.
 
Kannattaa tuo 300tkm raja jättää pois. Ehjiä autoja saa isommillakin kilometreillä. Kannattaa vain katsoa se yksilö mihin on jo kuluvat uusittu.

Esimerkiksi itse etsin joskus väkipakolla alle 300tkm ajettua mk2 s60/v70 volvoa ja lopulta yhden löysinkin. Suunnilleen 290tkm kohdalla auto alkoi purkautumaan kaikilta kuluvilta osiltaan(+vaihdelaatikon venttiilipöytä) ja on jäänyt mieleeni eniten harmaita hiuksia/remontteja aiheuttaneena autonani. Kun joku sen sitten osti niin saikin lähes kaikilta kulutusosiltaan uusitun auton ja mittarissa oli reilut 300tkm.
Joo, se 300 tkm nyt oli ehkä lähinnä noita aasialaisia kehonsiirtovälineitä koskeva. Laitoin jo hakukoneeseen vahdin 2005-2006 V70:lle. Harmillisen kaukana olisi muutama kiinnostava yksilö. Ruotsissa olisi sitten enemmänkin tarjontaa...
 
Suomi on aika pieni maa niin jos rajojen sisältä löytyy niin melkein mistä vain auton kyllä vuorokaudessa hakee.
Hakee, hakee. Mutta en mä nyt lähde Espoosta Ouluun pelkkien kuvien perusteella renkaita potkimaan. Enkä ole kyllä yhtään autoa ostanut ennen koeajoa. Neljä uutta prätkää kyllä.
 
Tarvittaisiin kakkosautoa puolison ajoihin. Spekseinä lähinnä seuraavat:
- budjetti max 4000 €
- "luotettava"
- varustelistalta pitää löytyä isofix takana, ilmastointi ja vakkari
- ajomäärä varmaan noin 10 000 km vuodessa

Mielessä pyörii lähinnä vanhat japsit ja Volvot. Itesellä onkin ollut V50 aikoinaan ja se oli ihan hyvä peli vaikka Ford-sukua onkin. Mutta, onkohan noissa Corolloissa ollut isofixit miten olemassa?
 
Tarvittaisiin kakkosautoa puolison ajoihin. Spekseinä lähinnä seuraavat:
- budjetti max 4000 €
- "luotettava"
- varustelistalta pitää löytyä isofix takana, ilmastointi ja vakkari
- ajomäärä varmaan noin 10 000 km vuodessa

Mielessä pyörii lähinnä vanhat japsit ja Volvot. Itesellä onkin ollut V50 aikoinaan ja se oli ihan hyvä peli vaikka Ford-sukua onkin. Mutta, onkohan noissa Corolloissa ollut isofixit miten olemassa?

Civic 1.8i ja manuaali on pomminvarma yhdistelmä. Tämänkorimallin automaatit ovat epäluotettavia, ei kannata ostaa. https://www.nettiauto.com/honda/civic/14765818

Aut.ilmastointi, vakkari ja ISOFIX. Eiköhän hinnastakin tipu vielä jokunen satanen tosiostajalle
 
Civikkiä itsekin kyllä suosittelisin. Sitten jos haluaa vähän "luxusta" ja mukavuutta etc. niin ehkä sitten se p2 alustan V70. Hyvä peli joka käyttöön :D Vähän sama kuin muinoin kaikkeen vastattiin aina että osta vanha 5-sarjan bemari. Tänäpäivänä se ei vaan enää päde kun e60 lähtien ovat olleet silkkaa paskaa.
 
En nyt sanois, mutta kaikkea on tullut lisää ja täten vikamahdollisuuksia ja omistajien huolenpidon määrä aiheuttaa enemmän 'huojuntaa' verrokkien välillä.

Itse puolmilliä ajetun kymppivuotiaan F11 omistajana voisin hyvällä mielellä myydä pitkän matkan ajoon minne se kuuluukin, mutta vastaavan ostajana kuinka tietäisin kuinka hyvänä (tai huonona) sitä on pidetty?
 
Työmatkan kasvaessa olisi suunnitelmissa auton vaihto mahdollisesti sähköiseksi (tai jatkaa bensalinjalla). Tällä hetkellä kilometrejä tulee vuodessa 11 tkm, jatkossa kilometrejä tulee vuoden aikana n. 17-19 tkm.

Budjetti: 29 000-39 000 €. Käytetty käy myös jos kilometrejä on alle 60 tkm. (Ehkä voi hyvän yksilön kohdalla tehdä poikkeuksen).

Autossa tulisi olla/ sen tulee täyttää seuraavat asiat:
- neliveto
- maavaraa vähintään 20 cm. (Nykyisessä autossa sama)
- sähkössä range talvella väh. 200 km.
- latausnopeudella EI väliä (pelkästään kotilatausta tiedossa 99% matkoista)
- vetokoukku tai valmius sen laittamiseen (vetopainot luokiteltu)
- adaptiivinen vakkari
- EI plug-in hybridejä

Autokauppojen sivuja selaillessa aloin myös miettimään uuden bensavehkeen hankintaa, tässä tapauksessa Dacia Bigsteriä nelivetoisena. Mutta onko tuollaisessa sitten järkeä tuolla ajomäärällä. Autoa kuitenkin olisi tarkoitus pitää se 5-6 vuotta?
 
Työmatkan kasvaessa olisi suunnitelmissa auton vaihto mahdollisesti sähköiseksi (tai jatkaa bensalinjalla). Tällä hetkellä kilometrejä tulee vuodessa 11 tkm, jatkossa kilometrejä tulee vuoden aikana n. 17-19 tkm.

Budjetti: 29 000-39 000 €. Käytetty käy myös jos kilometrejä on alle 60 tkm. (Ehkä voi hyvän yksilön kohdalla tehdä poikkeuksen).

Autossa tulisi olla/ sen tulee täyttää seuraavat asiat:
- neliveto
- maavaraa vähintään 20 cm. (Nykyisessä autossa sama)
- sähkössä range talvella väh. 200 km.
- latausnopeudella EI väliä (pelkästään kotilatausta tiedossa 99% matkoista)
- vetokoukku tai valmius sen laittamiseen (vetopainot luokiteltu)
- adaptiivinen vakkari
- EI plug-in hybridejä

Autokauppojen sivuja selaillessa aloin myös miettimään uuden bensavehkeen hankintaa, tässä tapauksessa Dacia Bigsteriä nelivetoisena. Mutta onko tuollaisessa sitten järkeä tuolla ajomäärällä. Autoa kuitenkin olisi tarkoitus pitää se 5-6 vuotta?

Maavara rajaa aika paljon autoja ja budjetti on tiukka uudelle.

Käytetyistä ID4 4Motion tai GTX, jos vetomassa ja maavara riittävät itselle (maavarakeskustelua lontooksi), harkitse toki myös sisaruksia Enyaq ja Q4. Audi E-Tron voisi olla myös vaihtoehto.

The e-tron’s ground clearance is 172mm but it has adaptive air suspension as standard, allowing the ride height to be increased by 76mm for off-road excursions, or dropped by 20mm at motorway speeds.
 
Audi E-Tron voisi olla myös vaihtoehto.



Itselläni on nuo vaihtoehdot pitkälti samat, mutta eri syistä.
Jatkoon tilojen puolesta on päässyt Enyaq ja Etron mutta näistä viimeisin putosi pois moottoriongelmien vuoksi.

Ei itseäni ainakaan kiinnosta ostaa autoa, jonka sähkömoottori vuotaa jäähdytysnestettä ja pahimmillaan rikkoo elektroniikan. Audi saattaa tulla korjauksessa uuden moottorin verran vastaan, mutta itse asennustyö pitää maksaa itse.
 
Tuli tarve kuskailla ikääntyviä vanhempia, joten pitäisi katsella jotain hieman korkeampaa autoa alle.

Kilometrejä tulee luokkaa 10-15tkm per vuosi, mistä 80% 10 km työmatkaa Kehä III sisäpuolella, 15% pidempää siivua ja loput jarruttoman pikkukärryn vetoa.

Latausmahdollisuus olisi töissä, mutta tuo kärryn veto karsii kaikki edullisemmat sähköautot. Hybrideissä arveluttaa hieman tekniikka, mutta ei nyt ihan liian ehdoton ei, plugari voisi toimia? Dieseleissä tulee nuo urea- ja muut saastevermeet, mitkä eivät myöskään hirveästi inspiroi, vaikka nykyinen onkin vanhemman sukupolven diesel.

Jotain vm. 2019->, alle 100tkm ajettua, budjetti ~20k€. Katsellut kokoluokkaa VW T-roc, Peugeot 3008 tms.

Hittejä tai huteja? PSA:n vehkeissä tosin bensakoneiden valinnanvara on suht heikko, öljykylpyhihnat eivät hirvesti napostele. THP on myöskin aikamoinen kirosana, vaikka *kuulemma* uudemmat ovat parempia kuin nuo 2010-luvun alkupuolen murheenkryynit.
 
Tuli tarve kuskailla ikääntyviä vanhempia, joten pitäisi katsella jotain hieman korkeampaa autoa alle.

Kilometrejä tulee luokkaa 10-15tkm per vuosi, mistä 80% 10 km työmatkaa Kehä III sisäpuolella, 15% pidempää siivua ja loput jarruttoman pikkukärryn vetoa.

Latausmahdollisuus olisi töissä, mutta tuo kärryn veto karsii kaikki edullisemmat sähköautot. Hybrideissä arveluttaa hieman tekniikka, mutta ei nyt ihan liian ehdoton ei, plugari voisi toimia? Dieseleissä tulee nuo urea- ja muut saastevermeet, mitkä eivät myöskään hirveästi inspiroi, vaikka nykyinen onkin vanhemman sukupolven diesel.

Jotain vm. 2019->, alle 100tkm ajettua, budjetti ~20k€. Katsellut kokoluokkaa VW T-roc, Peugeot 3008 tms.

Hittejä tai huteja? PSA:n vehkeissä tosin bensakoneiden valinnanvara on suht heikko, öljykylpyhihnat eivät hirvesti napostele. THP on myöskin aikamoinen kirosana, vaikka *kuulemma* uudemmat ovat parempia kuin nuo 2010-luvun alkupuolen murheenkryynit.

Jos lyö budjettiin ~5k€ lisää, niin saisi koukullista sähköautoa. Esim. tuosta alta pikkuakkuinen koukullinen ID4 750kg jarruttomalla vetomassalla, 43tkm/vm21, pyynti 26,9k€. Isompi investointi hankintahetkellä, pienemmät käyttökulut jatkossa. Mutta onhan nuo kilometrit toki aika maltilliset, että sen puoleen voi muitakin käyttövoimia pohtia.

 
Jos lyö budjettiin ~5k€ lisää, niin saisi koukullista sähköautoa. Esim. tuosta alta pikkuakkuinen koukullinen ID4 750kg jarruttomalla vetomassalla, 43tkm/vm21, pyynti 26,9k€. Isompi investointi hankintahetkellä, pienemmät käyttökulut jatkossa. Mutta onhan nuo kilometrit toki aika maltilliset, että sen puoleen voi muitakin käyttövoimia pohtia.

Noita ID4 olin vähän vilkuillut, mutta sidettävillä varusteilla menee liian kalliiksi. Pikkasen voi budjetti venyä, mutta sillä pitäisi saada myös mukavuutta =D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 264
Viestejä
4 654 431
Jäsenet
76 411
Uusin jäsen
Evaji

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom