Mikä auto minulle?

Kiitoksia, myös muille kommentoineille. Taidan rajata haun tuohon akseliin Yaris + Kia Rio, niitä näkyy liikkuvan tosiaan vuosimalleja 2019-2021 tuohon hintahaarukkaan. Uudemman mallin Yaris näyttäisi kyllä parhaalta, kai sekin on kriteeri :hmm: Paikallisista liikkeistä näkyy löytyvän muutamakin sopiva vaihtoehto, taidan lähteä potkimaan renkaita ensi viikolla.
Uudempi Yaris-malli on muutenkin aika paljon parempi kuin vanha. Parempi voimalinja ja vähän tilavampi.
 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa

  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin

  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Miten lyhyitä nämä lyhyet ajomatkat on? Jos matkat on yleensä alle 10 km, niin itse katselisin vähän vanhemman ikäluokan bensa-autoja mahdollisimman epä-innovatiivisella moottoritekniikalla. Ei hybridiä, ei turboa, ei suorasuihkutusta eikä innovatiivisia ketju-/märkähihnajakopäitä, vaan ihan perinteinen monipisteruisku ja mieluummin ilman säätyvää venttiilinajoitusta. Astra/Corolla/Focus/308-luokkaa jostain 2010 tienoilta?

Milloin myytiin viimeiset old-skool bensavaparit monipisteruiskulla?
 
Uudempi Yaris-malli on muutenkin aika paljon parempi kuin vanha. Parempi voimalinja ja vähän tilavampi.

Vanhassa korimallissa oli käsittääkseni suuria ongelmia käynnistysakun kanssa, luotettavuus jopa ranskiksia heikompaa? Lähteenä muistaakseni ADAC:n tiepalveluraportti.

Edit: Olikin niin, että 2021 olikin just huono, vanhat parempia.

 
Miten lyhyitä nämä lyhyet ajomatkat on? Jos matkat on yleensä alle 10 km, niin itse katselisin vähän vanhemman ikäluokan bensa-autoja mahdollisimman epä-innovatiivisella moottoritekniikalla. Ei hybridiä, ei turboa, ei suorasuihkutusta eikä innovatiivisia ketju-/märkähihnajakopäitä, vaan ihan perinteinen monipisteruisku ja mieluummin ilman säätyvää venttiilinajoitusta. Astra/Corolla/Focus/308-luokkaa jostain 2010 tienoilta?

Milloin myytiin viimeiset old-skool bensavaparit monipisteruiskulla?

VAG myi vielä muutamia vuosia sitten Upia/Miitä/Poloa/Ibizaa 1.0 MPI:llä. Sellaista lähtisin katselemaan, jos pitäisi saada mahdollisimman uusi auto mahdollisimman simppelillä moottorilla. Toki myös Cliossa oli vaparikone(ita) aika pitkään, aina Clio V:hen asti.

Tosin eipä ne vapaastihengittävätkään ole kaikki järin luotettavia. 308 pisti silmään - surullisenkuuluisa Prince-moottori keulalla.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhassa korimallissa oli käsittääkseni suuria ongelmia käynnistysakun kanssa, luotettavuus jopa ranskiksia heikompaa? Lähteenä muistaakseni ADAC:n tiepalveluraportti.

Edit: Olikin niin, että 2021 olikin just huono, vanhat parempia.

Jostain kumman syystä saksalaissa tilastoissa parhaita on aina saksalaiset autot ja itämaiset viimeisenä. Mutta Suomessa ja kansainvälisissä tilastoissa asia on just toisinpäin. Mutta onhan tuo starttiakku halpa vaihtaa laadukkaampaan, toisinkuin saksalaisen moottoriongelmat.

23586.jpeg
e13d53b7486f3d94dcc3cf1c05f2bb20.jpg
2024008a.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Tosin eipä ne vapaastihengittävätkään ole kaikki järin luotettavia. 308 pisti silmään - surullisenkuuluisa Prince-moottori keulalla.
Eikö Prince-moottorin ongelmat painotu turboversioihin (THP)? VTi-vaparit on parempia, joskin alkuaikoina niissäkin on ollut omat ongelmansa.
Tässäpä vikalistaa, onneksi vieraalla kielellä:

VAG:n 1.0 MPI:ssa näkyy olevan pakosarja optimoitu osaksi sylinterinkantta. En tiedä onko se käytännössä ongelma.
"A serious disadvantage was the combination of the exhaust manifold with the cylinder head, now it cannot be replaced."
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Prince-moottorin ongelmat painotu turboversioihin (THP)? VTi-vaparit on parempia, joskin alkuaikoina niissäkin on ollut omat ongelmansa.
Tässäpä vikalistaa, onneksi vieraalla kielellä:
https://www.largus.fr/actualite-aut...bmwpsa-des-problemes-en-pagaille-2319369.html

Riittävästi ilmeisesti vapareissakin ongelmaa, etten ehdoin tahdoin lähtisi kokeilemaan onneani. Tuolla alla suomalaisten pohdintaa.


VAG:n 1.0 MPI:ssa näkyy olevan pakosarja optimoitu osaksi sylinterinkantta. En tiedä onko se käytännössä ongelma.
"A serious disadvantage was the combination of the exhaust manifold with the cylinder head, now it cannot be replaced."

Mymotorlist tuntuu listaavan suunnilleen kaikki ongelmat, mitä moottoreissa voi teoriassa olla (ja kirjoitusasu on jotenkin epämääräinen, en usko ylläpitäjän väitettyyn työhistoriaan VW:lla). Se mitä netissä yleisesti 1.0 MPI:stä kirjoitellaan, niin tosi vähän on mitään ongelmia ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain kumman syystä saksalaissa tilastoissa parhaita on aina saksalaiset autot ja itämaiset viimeisenä. Mutta Suomessa ja kansainvälisissä tilastoissa asia on just toisinpäin. Mutta onhan tuo starttiakku halpa vaihtaa laadukkaampaan, toisinkuin saksalaisen moottoriongelmat.

Vale, emävale, tilasto. Sama asia kuin katsastustilastoissa - Tesla jää katsastuksessa kiinni väljähtäneestä koiranluusta, mutta se on pieni riesa verrattuna Toyotaan, joka ei akkuvian takia lähtenyt aamulla käyntiin ja myöhästyit sen vuoksi tärkeästä aamupalaverista työpaikalla.

Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.

Et mainitse, paljonko ajokilometrejä tulee vuoteen? Mutta jos ajomatkat pääasiassa lyhyitä, niin puhuttaneen vain joistakin tuhansista vuodessa. Tällöin sähkön kannattavuus on kyseenalainen, koska noita pieniä bensakoneisia koirankoppeja (VW Up tai jokin konsernisisarista tai Ford Ka+ tai Hyundai i10 tai Kia Picanto) saa niin paljon halvemmalla, polttis-Upin helposti viidellä tonnilla siinä missä E-Up maksaa kympin.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Rellun Clioa saa vähän ajettuna ja alle 15k euron hintaluokassa jopa vuoden 2022 mallisena, vuoden 2021 malleissa on tehdastakuu voimassa vielä vuoteen 2025. Kannattaa käydä sekin katsomassa.
 
Rellun Clioa saa vähän ajettuna ja alle 15k euron hintaluokassa jopa vuoden 2022 mallisena, vuoden 2021 malleissa on tehdastakuu voimassa vielä vuoteen 2025. Kannattaa käydä sekin katsomassa.
Toisaalta myös arvo tippuu kuin kivi. Sen merkitys tietysti riippuu siitä, että miten kauan aikoo autoa pitää.
 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Ostin Yaris 1,5 Hybrid Activen. Vm. - 22, ajettu 44 tkm. Kävin pohjalle verrokiksi Kia Riolla lenkin ja olihan tämä ihan eri planeetalta, toki hintaakin oli enemmän. Eiköhän tämä ollut aika lailla se järkevin, arjenharmain ja tylsin vaihtoehto mitä kuvitella saattaa! Eikä kaverit edes naura, ainakaan pahasti.
 
Ostin Yaris 1,5 Hybrid Activen. Vm. - 22, ajettu 44 tkm. Kävin pohjalle verrokiksi Kia Riolla lenkin ja olihan tämä ihan eri planeetalta, toki hintaakin oli enemmän. Eiköhän tämä ollut aika lailla se järkevin, arjenharmain ja tylsin vaihtoehto mitä kuvitella saattaa! Eikä kaverit edes naura, ainakaan pahasti.

Tuo Yaris taisi olla TM:n kestotestissä lähiaikoina ja oli muistaakseni koko testihistorian pienimmät ylläpitokulut.

Ja jos tuosta joskus hankkiutuu eroon niin Tojotan arvonkehityksen historian perusteella arvonalenema on hyvin maltillista.
 
Vale, emävale, tilasto. Sama asia kuin katsastustilastoissa - Tesla jää katsastuksessa kiinni väljähtäneestä koiranluusta, mutta se on pieni riesa verrattuna Toyotaan, joka ei akkuvian takia lähtenyt aamulla käyntiin ja myöhästyit sen vuoksi tärkeästä aamupalaverista työpaikalla.
Suurimmat oivallukset katsastustilastojen lukemiseen:
- paljonko kyseisellä merkillä/mallilla oli ajettuja kilometrejä (Merssu 200tkm vs Toyota IQ 30tkm, hoksaatte pointin)
- Oliko vika 100€ koiranluu töineen vai vaihdelaatikon öljyvuoto 2000€
- katsastukseen ei viedä DSG-rikkoutunutta autoa tai hybdridiä jossa polttis jumissa tai sähköautoa joka odottaa 15k€ akkupaketin vaihtoa

Näin ollen nuo mittaavat vain yhtä asiaa, kiinnostavimmat asiat eivät niissä näy.
Et mainitse, paljonko ajokilometrejä tulee vuoteen? Mutta jos ajomatkat pääasiassa lyhyitä, niin puhuttaneen vain joistakin tuhansista vuodessa. Tällöin sähkön kannattavuus on kyseenalainen, koska noita pieniä bensakoneisia koirankoppeja (VW Up tai jokin konsernisisarista tai Ford Ka+ tai Hyundai i10 tai Kia Picanto) saa niin paljon halvemmalla, polttis-Upin helposti viidellä tonnilla siinä missä E-Up maksaa kympin.
 
Riittävästi ilmeisesti vapareissakin ongelmaa, etten ehdoin tahdoin lähtisi kokeilemaan onneani. Tuolla alla suomalaisten pohdintaa.

Luitko ollenkaan tuota keskustelua? Siellähän nimenomaan todetaan, että PSA:n VTi-moottorit on olleet yllättävän ongelmattomia.

Turbotetut THP-moottorit suorasuihkutuksella, varsin vanhemmat, on ongelmapesiä, joskin kaikkiin on varmaan jo jakopää korjattu - ehkä jo useampaan kertaan...
 
Luitko ollenkaan tuota keskustelua? Siellähän nimenomaan todetaan, että PSA:n VTi-moottorit on olleet yllättävän ongelmattomia.

Turbotetut THP-moottorit suorasuihkutuksella, varsin vanhemmat, on ongelmapesiä, joskin kaikkiin on varmaan jo jakopää korjattu - ehkä jo useampaan kertaan...

Luin. Mutta skeptisyyttä siellä oli VTi:täkin kohtaan.
Eikö VTi ole THP ilman turboa? Olen ymmärtänyt, että samanlaisia öljynkulutusongelmia kuin THPssa ja varmaan yleisiä suorasuihkujenkin ongelmia? Voihan se korjaussarjalla käsitelty THPkin olla ok peli? Nämä muistikuvat monen vuoden takaa, kun sitikkaa harkitsin.
 
Se THP ei kyllä ole missään kohtaa millään käsittelyllä edes etäisesti OK peli. Modernin ajan paskimpia moottoreita.
 
Se THP ei kyllä ole missään kohtaa millään käsittelyllä edes etäisesti OK peli. Modernin ajan paskimpia moottoreita.
Muuten totta, mutta tehokkain Peugeot Sport -versio on eri maata; se, jonka tunnistaa 262-270 hv tehosta. Noissa ei ole jakopäitä mennyt ilmeisesti käytännössä lainkaan eikä karstoittuminenkaan, tai öljynkulutus, ole ollut tavallista suurempaa. Tekivät ko. moottoriin isoja muutoksia ja ilmeisesti saivat sen lopultakin kestämään. Ei sillä, nuo tehoversiot nyt eivät sinänsä liity tähän aiempaan keskusteluun - mutta on nyt kuitenkin niin, että ihan kaikki THP:t eivät sysipaskoja sittenkään ole.
 
Eikö VTi ole THP ilman turboa? Olen ymmärtänyt, että samanlaisia öljynkulutusongelmia kuin THPssa ja varmaan yleisiä suorasuihkujenkin ongelmia? Voihan se korjaussarjalla käsitelty THPkin olla ok peli? Nämä muistikuvat monen vuoden takaa, kun sitikkaa harkitsin.
Käsittääkseni VTi on perinteinen monipisteruisku. Ei ole korkeapainepumppua kuormittamassa jakopäätä eikä suoraruiskujen karstaongelmia.

Onko VTi PSA:n viimeinen monipisteruisku?
 
Käsittääkseni VTi on perinteinen monipisteruisku. Ei ole korkeapainepumppua kuormittamassa jakopäätä eikä suoraruiskujen karstaongelmia.

Onko VTi PSA:n viimeinen monipisteruisku?

Ottakaa suolan kanssa, mutta Wikipedian mukaan PureTech-sarjaan kuuluu suoraruiskujen ohella monipisteruiskukoneita.


Myös Ultimatespecs-sivusto kertoo, että Corsassa tuo turboton 1.2 moottori olisi ainakin vielä v. 2019 ollut MPI.

 
Edellisessä viestissä onkin linkki hyvään listaukseen PSA eri koneista.

VTI merkinnällä tunnettuja koneita on PSA mallistossa useita erilaisia. Esim. 1.6 VTI (EP sarja), joka on prince nimellä tunnettu PSA ja BMW/Mini yhteinen hanke, ja sitten myös uudemmista öljykylpyisellä jakohihnalla olevista pikkukoneista löytyy ainakin 1.2 VTI (EB sarja). Molemmissa on ollut ongelmana ainakin joissain vuosimalleissa huomattavasti kasvava öljynkulutus melko alhaisillakin kilometreillä. Valitettavasti itselläni on kokemusta molemmista edellä mainituista enkä voi suositella. Etenkin tuo 1.6 VTI on muuten vapaastihengittäväksi varsin mukava laitos, mutta jouduin hävittämään auton pois öljynkulutuksen takia alle 150tkm ajettuna.

Nykyisessä Stellantis-Astrassani on käsittääkseni myös tuota EB sarjaa oleva 1.2 130hv turbokone. En tiedä sitten onko näissä uusissa jo saatu öljynkulutus- ja muut kestävyysongelmat kuntoon, käsittääkseni noita on ainakin merkittävästi paranneltu.
 
Onkohan mitään sivustoa, missä olisi vertailtu autojen ajovaloja ja sisämelua? Nuo on toki hankala mitata tarkasti, kun riippuvat polttimoista ja renkaista jne, mutta kertoisi se ei niin tieteellinen vertailukin jo jotain. Koitin googletella, mutta heikoin tuloksin. Nyt varsinkin syyspimeillä työmatkaa ajaessa (osittain valaisemattomilla teillä) täytynyt todeta, että seuraavan auton hankintaan vaikuttaa myös se minkätasoiset (lähi)valot siinä on. Ikävä ajaa pimeässä huonoilla valoilla.

Muutamassa autoarvostelussa suht uusille autoille pistänyt silmään, kun on erikseen mainittu heikot lähi/kaukovalot miinukseksi. Jännä miten autoja ollut liikenteessä jo yli 100 vuoden ajan ja hyviä ajovaloja osattiin tehdä jo 90-luvulla (ilmeisesti vanhoissa Saabeissa ollut hyvät valot) vaikkei ollut mitään LEDejä tai Xenoneja käytössä. Ilmeisesti hyvät ajovalot ei ole korkealla prioriteettilistalla kaikilla valmistajilla, vaan muotoilu jne menee edelle :hmm:
 
Suurin osa autojen myyntialueista on lähes täydellistä katuvaloverkostoa, ei tällaiset periferiat tuo rahaa. Onneksi rahalla voi suurelta osin saada parempaa valaistusta ja esim IIHS on alkanut kiinnittämään seikkaan huomioita, toivottavasti NCAP myös.
 
Onkohan mitään sivustoa, missä olisi vertailtu autojen ajovaloja ja sisämelua? Nuo on toki hankala mitata tarkasti, kun riippuvat polttimoista ja renkaista jne, mutta kertoisi se ei niin tieteellinen vertailukin jo jotain. Koitin googletella, mutta heikoin tuloksin. Nyt varsinkin syyspimeillä työmatkaa ajaessa (osittain valaisemattomilla teillä) täytynyt todeta, että seuraavan auton hankintaan vaikuttaa myös se minkätasoiset (lähi)valot siinä on. Ikävä ajaa pimeässä huonoilla valoilla.

Muutamassa autoarvostelussa suht uusille autoille pistänyt silmään, kun on erikseen mainittu heikot lähi/kaukovalot miinukseksi. Jännä miten autoja ollut liikenteessä jo yli 100 vuoden ajan ja hyviä ajovaloja osattiin tehdä jo 90-luvulla (ilmeisesti vanhoissa Saabeissa ollut hyvät valot) vaikkei ollut mitään LEDejä tai Xenoneja käytössä. Ilmeisesti hyvät ajovalot ei ole korkealla prioriteettilistalla kaikilla valmistajilla, vaan muotoilu jne menee edelle :hmm:
Ei taida olla mitään koostetta. Itse yleensä kaivan esim. kirjastosta Tekniikan maailman, jossa on itseäni kiinnostavan mallin arvostelu.
 
Suurin osa autojen myyntialueista on lähes täydellistä katuvaloverkostoa, ei tällaiset periferiat tuo rahaa.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa paitsi ehkä kaupunkiautojen osalta. Esimerkiksi Saksan autobaanat on täysin pimeitä.

Etelämpänä valoille on myös ympärivuotinen tarve, kun ei ole valoisia kesäöitä.
Onneksi rahalla voi suurelta osin saada parempaa valaistusta ja esim IIHS on alkanut kiinnittämään seikkaan huomioita, toivottavasti NCAP myös.
Kaukovaloille voikin tehdä jotain mutta lähivaloille ei taida juurikaan olla laillisia parannuskeinoja. Joihinkin autoihin voi toki jälkiasentaa premium-ajovalot mutta se ei ole ihan halpaa lystiä.
 
Kaukovaloille voikin tehdä jotain mutta lähivaloille ei taida juurikaan olla laillisia parannuskeinoja. Joihinkin autoihin voi toki jälkiasentaa premium-ajovalot mutta se ei ole ihan halpaa lylystiä.
Aina ne premiumvalotkaan eivät ole tae hyvistä valoista. Meillä 2019 vuoden kugassa(facelift) oli 3k€ premium xenon valopaketti...en ole koskaan ajanut autolla missä olisi tuoreeltaan noin surkeat valot ollut. Valokuvio, kirkkaus ja kantomatka olivat jotain uskomattoman huonoa...pelkkä sininen "usva" joka kävi silmiin kun et käytännössä nähnyt mitään kunnolla.

Mondeoissa ledivaloissa taisi kirkkautta olla mutta kantama oli naurettavan lyhyt.
 
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
  • Hinta alle 15k€
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
  • Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
  • Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Mitä suosittelette?
 

Vedänpä sulle ässän hihasta ja tämmönen huomiolta sivuunjäänyt, hiukan mitäänsanomaton (hyvässä mielessä) katumaasturin kuvatus. Isälleni valkkasin kymmenen vuotta sitten kun nämä tuli takaisin Suomeen moisen Ssangyongin huihain tilalle ja sillä se ajelee vieläkin. Ei vikoja, mutta jarruja pitää käyttää reilusti tai takasatulat jumii.
 
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
  • Hinta alle 15k€
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
  • Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
  • Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Mitä suosittelette?

Luotettavuus on suhteellista, mutta saattaisin noilla spekseillä katsella esim. Skoda Octaviaa, jossa olisi pre-urea 2.0tdi kone, 6-lovinen manuaali (tai märkä dsg:kin ehkä, ne on varsin luotettavia) ja nelivetojakin on. Huonon tien alusta vielä kylkeen niin matka taittuu.

Mutta jos nyt ennusteet pitää paikkaansa, että polttoaineen hinta eskaloituu taas yli 2€/l tasolle niin laskisin kyllä vakavasti että kannattaisiko täyssähköön siirtyminen. Käyttökulut on noilla kilsoilla niin valtavan paljon pienemmät sähköllä.

Diesel tai täyssähkö joka tapauksessa omasta mielestä vaihtoehdot, plugareita ei kannata harkita tuolla ajoprofiililla.
 
Diesel tai täyssähkö joka tapauksessa omasta mielestä vaihtoehdot, plugareita ei kannata harkita tuolla ajoprofiililla.
Sahkoauto ei ole halpa jos joutuu julkisilla lataamaan niin nekin tiedot taytyisi ensin kysella ennenkuin ehdottelee sahkoautoa. 50tkm pystyy kylla ajamaa kotilatauksella ja silloin suosittelisin jotain pari vuotta vanhaa Teslaa.
 
Sahkoauto ei ole halpa jos joutuu julkisilla lataamaan niin nekin tiedot taytyisi ensin kysella ennenkuin ehdottelee sahkoautoa. 50tkm pystyy kylla ajamaa kotilatauksella ja silloin suosittelisin jotain pari vuotta vanhaa Teslaa.

Halvemmaksi se silti tulee kuin diesel. Neliveto + maavara on sellainen yhdistelmä, että sen kanssa tulee aina korkea kulutus. Esimerkinomaisesti, Spritmonitor raportoi keskikulutukseksi Golf Alltrackille (vm. 16-18) 6,63 l/100 km ja Passat Alltrackille jo 7,27 l/100 km. Jos mennään katumaasturikoreihin, niin vielä enemmän.


Vedänpä sulle ässän hihasta ja tämmönen huomiolta sivuunjäänyt, hiukan mitäänsanomaton (hyvässä mielessä) katumaasturin kuvatus. Isälleni valkkasin kymmenen vuotta sitten kun nämä tuli takaisin Suomeen moisen Ssangyongin huihain tilalle ja sillä se ajelee vieläkin. Ei vikoja, mutta jarruja pitää käyttää reilusti tai takasatulat jumii.

Mahtaa olla hienoa odotella näiden Ssanyongien varaosia maailmalta, kun samaan aikaan pitäisi ajaa 50 tkm vuodessa. Eli unohtaisin kaikki eksoottiset merkit...
 
Suurin osa autojen myyntialueista on lähes täydellistä katuvaloverkostoa, ei tällaiset periferiat tuo rahaa. Onneksi rahalla voi suurelta osin saada parempaa valaistusta ja esim IIHS on alkanut kiinnittämään seikkaan huomioita, toivottavasti NCAP myös.
Ainakin sellaisessa "pienessä" autoilumaassa kuin Saksassa katuvalot loppuvat heti taajaman reunassa, eikä moottoriteilläkään valoja ole juuri ollenkaan. Menee offtopiciksi, mutta kyllä niitä hyviä lähivaloja luulisi arvostettavan muuallakin.
 
Halvemmaksi se silti tulee kuin diesel. Neliveto + maavara on sellainen yhdistelmä, että sen kanssa tulee aina korkea kulutus. Esimerkinomaisesti, Spritmonitor raportoi keskikulutukseksi Golf Alltrackille (vm. 16-18) 6,63 l/100 km ja Passat Alltrackille jo 7,27 l/100 km. Jos mennään katumaasturikoreihin, niin vielä enemmän.



Mahtaa olla hienoa odotella näiden Ssanyongien varaosia maailmalta, kun samaan aikaan pitäisi ajaa 50 tkm vuodessa. Eli unohtaisin kaikki eksoottiset merkit...
Ei jaksa millään istua laturin päässä 300km välein noilla kilsoilla. Hyvä idea muuten, mutta ei jatkoon. Diesel varmaan fiksuin ajankäyttö / kulut - suhteessa
 
Ompas kova rasite jos varttin joutuu laittamaan aikaa kahvipaussiin ja kusella käyntiin... mutta jokainen tekee niinkuin hyvin on totes edesmennyt kollegakin mietelauseenaan.

Noilla kilsoilla jäis aikalailla taskuun jenejä kun se ensimmäinen 300 päivässä tulis kotiaseman kautta. :comp:
 
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
  • Hinta alle 15k€
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
  • Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
  • Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Mitä suosittelette?
Ei jaksa millään istua laturin päässä 300km välein noilla kilsoilla. Hyvä idea muuten, mutta ei jatkoon. Diesel varmaan fiksuin ajankäyttö / kulut - suhteessa

Onko jotain ajettavuuteen, hiljaisuuteen, ohituskiihtyvyyteen, vaihteistoon tai varusteisiin liittyviä juttuja? Vakkari nyt varmaan on ainakin must have, jos ei jopa ACC?

Jos isompaa autoa katselet, niin sittenhän sen on oltava diesel. Volvo? XC70 Mk3? V40CC? V60CC? Menee aikalailla budjetin ylärajoille, mutta kuitenkin. Miinuksena se, että vanhoilla dieseleillä on yleensä ajettu melkoisesti jo valmiiksi, joten remonttikierre on edessä. Toisaalta jos ei ole kovin kranttu, niin vähänajettujakin dieseleitä on aina välillä myynnissä yksittäisiä kappaleita sitä sun tätä.

Absoluuttisesti halvimmat kustannukset tosin tulisi luultavasti pienehköllä autolla. Esim. uusimman korimallin Renault Clio tai Dacia Sandero (Stepway-mallissa saisi muutaman lisäsentin maavaraa, mutta
ei nelivetoa) tai Skoda Fabia tai Seat Ibiza tai VW Polo tai Toyota Yaris. Vaikka onhan ne pieniä vehkeitä taittaa tuollaisia kilometrejä...

Muutama auto harkintaan:


Seuraavaan Vagarenan ketjuun tutustuisin, jos olisin teikäläinen:


Luotettavuus on suhteellista, mutta saattaisin noilla spekseillä katsella esim. Skoda Octaviaa, jossa olisi pre-urea 2.0tdi kone, 6-lovinen manuaali (tai märkä dsg:kin ehkä, ne on varsin luotettavia) ja nelivetojakin on. Huonon tien alusta vielä kylkeen niin matka taittuu.

Mutta jos nyt ennusteet pitää paikkaansa, että polttoaineen hinta eskaloituu taas yli 2€/l tasolle niin laskisin kyllä vakavasti että kannattaisiko täyssähköön siirtyminen. Käyttökulut on noilla kilsoilla niin valtavan paljon pienemmät sähköllä.

Diesel tai täyssähkö joka tapauksessa omasta mielestä vaihtoehdot, plugareita ei kannata harkita tuolla ajoprofiililla.

VAG:n päästöhuijausdieseleistä on kuulunut huonoa, kuinka marmori on väkisin softannut uusiksi huollon yhteydessä ja sitten on alkanut paukkua EGR-venttiilejä ja kulutus noussut ym. kivaa. Niitä kannattaa ehkä välttää. Mutta joko ennen tai jälkeen dieselgaten ja ilman ureaa, niin peukku sille. Ehkä suoraan Octavia Scout tai Golf/Passat Alltrack? DSG on tosin huoltokuluriski - etenkin uudempia voi olla vaikea löytää manuaalina.

 
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
  • Hinta alle 15k€
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
  • Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
  • Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Mitä suosittelette?
Osta mersu. C:t ja E:t sitten jos ei oo maavara pakollisena. Sitäkin saa airmaticilla sedaniin/farkkuun aika hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
VAG:n päästöhuijausdieseleistä on kuulunut huonoa, kuinka marmori on väkisin softannut uusiksi huollon yhteydessä ja sitten on alkanut paukkua EGR-venttiilejä ja kulutus noussut ym. kivaa. Niitä kannattaa ehkä välttää. Mutta joko ennen tai jälkeen dieselgaten ja ilman ureaa, niin peukku sille. Ehkä suoraan Octavia Scout tai Golf/Passat Alltrack? DSG on tosin huoltokuluriski - etenkin uudempia voi olla vaikea löytää manuaalina.

Noita vagin 2.0tdi:tä on myyty suomessa aivan valtavasti yhteensä eri malleissa, joten väistämättäkin joitakin ongelmia on mutta olen kyllä ymmärtänyt, että nuo commonrail-tdi:t ennen ureakikkailua on varsin luotettavia.
Ja en tiedä mistä väkisin softaamisesta puhut kun noillehan tehtiin takaisinkutsu joten olettaisin että ne kaikki on jo softattu uusiksi jotka tarvi softata. 1.6 tdi:hin lisättiin softan lisäksi ilmanottoon se ritiläverkko ilmanvirtausta häiritsemään.

Ja dsg on pieni riski toki mutta se märkä 6-lovinen loota on ihan asiallinen siinä missä mikä tahansa muukin loota.

Osta mersu. C:t ja E:t sitten jos ei oo maavara pakollisena. Sitäkin saa airmaticilla sedaniin/farkkuun aika hyvin.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/glk/14704369

Pysyisin kaukana airmaticista..

1733859807481.png


Eikös tämä ole se kuuluisa tonnin per nurkka.
 
Eikös tämä ole se kuuluisa tonnin per nurkka.

Orkkiksena ainakin, jopa yli. Riippuu mitä uusitaan ja onko 4matic vai ei. Pelkkä ilmajousi, ads-iskari vai koko ilmajousijalka. On se kyllä hyvä systeemi toimivana, kokemus w218 CLS ja w221 S.
 
Orkkiksena ainakin, jopa yli. Riippuu mitä uusitaan ja onko 4matic vai ei. Pelkkä ilmajousi, ads-iskari vai koko ilmajousijalka. On se kyllä hyvä systeemi toimivana, kokemus w218 CLS ja w221 S.
Eikä nuo airmaticit niin vikaherkkiä ole mitä on annettu ymmärtää. Sen ensimmäiset 10 vuotta tuntuu toimivan, jonka jälkeen (ihan luonnollisesti) alkaa tulemaan remppaa per kulma ja siitä luonnollisena jatkumona kompura, kuivain, ilmalinjat.

Onhan se toki hemmetin kallis 10v vanhaan autoon alkaa pistämään kerrasta useita tonneja alustaremppaan, mutta menee ne iskarit rautajousillakin välillä vaihtoon.
Mielestäni noiden pussien hinnat on tullut aika paljon alaspäin, kun ilma-alustat yleistyneet.
 
Mahtaa olla hienoa odotella näiden Ssanyongien varaosia maailmalta, kun samaan aikaan pitäisi ajaa 50 tkm vuodessa. Eli unohtaisin kaikki eksoottiset merkit...
Muistelen että kaveri joskus tuskaili ”sisarmerkki” Daewoon kanssa juuri tästä ongelmasta (oli muuten kevyt auto). Mutta onko tuo näin internet-aikakaudella niin suuri ongelma kun osia kuitenkin löytyy maailmalta? Suomesta tuskin löytyy mitään.
 
Onko jotain ajettavuuteen, hiljaisuuteen, ohituskiihtyvyyteen, vaihteistoon tai varusteisiin liittyviä juttuja? Vakkari nyt varmaan on ainakin must have, jos ei jopa ACC?

Jos isompaa autoa katselet, niin sittenhän sen on oltava diesel. Volvo? XC70 Mk3? V40CC? V60CC? Menee aikalailla budjetin ylärajoille, mutta kuitenkin. Miinuksena se, että vanhoilla dieseleillä on yleensä ajettu melkoisesti jo valmiiksi, joten remonttikierre on edessä. Toisaalta jos ei ole kovin kranttu, niin vähänajettujakin dieseleitä on aina välillä myynnissä yksittäisiä kappaleita sitä sun tätä.
Hyvää keskustelua. Mersujen huollot myös mietityttää, ei varmaan halvimmasta päästä vaikka puhutaan vanhemmista meseistä? Noita Volvoja olen myös miettinyt.

Ei sinänsä väliä ajettavuudella, kiihtyvyyksillä tai vaihteistolla. Suurimmaksi osaksi pitkän matkan ajoa niin manuaali kelpaa myös. Vakkari on pakko olla ja mieluummin jopa ACC, mutta ei ole pakollisuus kun se talvella kuitenkin kyykkää heti kun on lunta ja jäätä anturien/kameran edessä.
 
Eikä nuo airmaticit niin vikaherkkiä ole mitä on annettu ymmärtää. Sen ensimmäiset 10 vuotta tuntuu toimivan, jonka jälkeen (ihan luonnollisesti) alkaa tulemaan remppaa per kulma ja siitä luonnollisena jatkumona kompura, kuivain, ilmalinjat.

Onhan se toki hemmetin kallis 10v vanhaan autoon alkaa pistämään kerrasta useita tonneja alustaremppaan, mutta menee ne iskarit rautajousillakin välillä vaihtoon.
Mielestäni noiden pussien hinnat on tullut aika paljon alaspäin, kun ilma-alustat yleistyneet.

Ei ne silleensä vikaherkkiä ole, ja periaatteessa yksinkertaine järjestelmä. Mutta ainakin omassa s212 4maticissa on jokainen komponentti ilmaputkia lukuunottamatta vaihdettu (vm2012 ja 360 tkm ajettu), ja ikinä ei tiedä millä osilla vaihdettu mikäli edellinen omistaja uusinut. Tänä vuonna katsastuksessa pomppasi etuiskarin heikosta tehosta, uusi Arnott 880e ja purkaessa huomasin että täällähän on Arnotti jo paikallaa, eli vaihdettu. Ja kun tutkin päiväystä oli kysessä 2021 tehty tuote, eli mukava 3v kesto. Tosin sitten kun hain tietoa siitä tuotenumerosta, oli kyseessä refurbished-osa joihin ei netin mukaan vaihdeta iskunvaimenninosaa kunnostuksessa (koska iskaria ei ole erikseen saatavilla eteen) vaan vain ilmapussi. Että toivotaan että tuo uusi osa kestää pitempään.

Hyvää keskustelua. Mersujen huollot myös mietityttää, ei varmaan halvimmasta päästä vaikka puhutaan vanhemmista meseistä? Noita Volvoja olen myös miettinyt.

Ei sinänsä väliä ajettavuudella, kiihtyvyyksillä tai vaihteistolla. Suurimmaksi osaksi pitkän matkan ajoa niin manuaali kelpaa myös. Vakkari on pakko olla ja mieluummin jopa ACC, mutta ei ole pakollisuus kun se talvella kuitenkin kyykkää heti kun on lunta ja jäätä anturien/kameran edessä.

Mitä nyt kahdesta Mersusta kokemuksia, aikasempi w211 ja nykyinen s212 dieselitä molemmat, niin perushuollot on molempiin helppoja ja halpoja jos tekee itse. Öljynsuodatin on ylhäällä esillä suoraan ja moottoriöljyt on suunniteltu imuvaihtajalla vaihdettavaksi. Suodatin on panos mallinen niin orkkislaatua saa alle 10e. Automaattilaatikko ei kuulu virallisesti huoltoohjelmaan mutta pakko huollattaa jos haluaa estää kalliita remppoja. Vanhempi 5-vaihteiseen on öljynvaihto melko helposti tehtävissä itse, mutta uudempi 7-vaihteinen on tarkempi öljyn määrästä (ei saa olla yhtään liian vähän eikä liian paljon) ja laadusta (ei saa olla esimerkiksi Commaa) eli pakko olla melkeimpä Star käytettävissä sekä nosturi. Vielä uudempi 9-vaihteinen lienee siitäkin tarkempi.

Eli omilla kokemuksilla Mersun dieseleillä perushuollot on nopeita ja halpoja tehdä, jos tekee itse, mutta sitten autossa on monia kalliita ominaisuuksia, jotka voivat hajotessaan maksaa reilusti. Star-vikakoodinlukija on suositeltava, yleismallisilla ei tee oikein mitään.

Edit. Vanhempi w211 oli korotetulla ja vahvistetulla taksialustalla. Yksi alapallo piti vaihtaa, alapallo oli erikseen vaihdettava, eli osa ei maksanut paljoa. molemmista autoista piti termostaatit vaihtaa, osa ei maksanut paljoa. W211 nelisylinteridieseliä eli sedania ilman airmaticciä pidän semmoiselle joka korjaa itse, halpana ylläpitää. SBC-boksia aikasemmin voinee pitää jonkinlaisena riskinä, mutta lienevät jo nykyään kaikista uusittu ja muutenkin menee lienee tehtaan piikkiin. Tehoa ainakin 200CDI:llä on liian vähän siihen koriin. S212 on 4matic, niin niissä on se etuakselin-laakeripesän kulumisongelma ja Airmaticin mahdolliset ongelmat. Nelisylinterisissä dieseleissä on sitten suutinonglemia ja jakoketjun kulumisia, mutta nykyään taitaa kaikilla olla sen verran ikää että ne lienee jo uusittu kaikissa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää keskustelua. Mersujen huollot myös mietityttää, ei varmaan halvimmasta päästä vaikka puhutaan vanhemmista meseistä?

Veholla se ei ole halvimmasta päästä todellakaan. Tähtipaketista(OE-osia), kun otetaan öljynsuodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, polttoainesuodatin ja pyyhkijänsulat ja näille vielä työ päälle, niin kyllä siinä tiskillä itku tulee. Käy vaikka vehon sivuilla eco-huoltoja katsomassa, niin on siellä hinnat lätkitty lisätöille. Esim. w211 dieselin polttoainesuodattimen vaihto 109€ ja raitisilmasuodatin 129€. CLS polttoainesuodattimen vaihto 259€ diesel :rofl:

Tähänkin löytyy lääke esim. motonetista, kl-varaosat ja sitten nettikaupat, joissa on aika suuret valikoimat erilaisia osia ja hintatasonkin saa päättää itse. Itse jos pystyy tekemään perushuollot, niin voin sanoa ettei eroa huoltokustannukset muista merkeistä.

Mersuja ollut itsellä w210, 2kpl w211 (facelift), w212, 2kpl w204 (prefl ja fl), w218, w221(fl), 2kpl w213. Lähipiirissäkin on aika monta. Itse tässä odottelen tulevia adblue-vikoja tuon w213 käyttiksen kanssa, mutta vaivaapahan nuo samat adblue-viat muitakin valmistajia.

Mitä nyt kahdesta Mersusta kokemuksia, aikasempi w211 ja nykyinen s212 dieselitä molemmat, niin perushuollot on molempiin helppoja ja halpoja jos tekee itse. Öljynsuodatin on ylhäällä esillä suoraan ja moottoriöljyt on suunniteltu imuvaihtajalla vaihdettavaksi. Suodatin on panos mallinen niin orkkislaatua saa alle 10e. Automaattilaatikko ei kuulu virallisesti huoltoohjelmaan mutta pakko huollattaa jos haluaa estää kalliita remppoja. Vanhempi 5-vaihteiseen on öljynvaihto melko helposti tehtävissä itse, mutta uudempi 7-vaihteinen on tarkempi öljyn määrästä (ei saa olla yhtään liian vähän eikä liian paljon) ja laadusta (ei saa olla esimerkiksi Commaa) eli pakko olla melkeimpä Star käytettävissä sekä nosturi. Vielä uudempi 9-vaihteinen lienee siitäkin tarkempi.

Tuota commaa ei myöskään sovi laittaa tuonne 5G-tronicin sisään ollenkaan. Ensimmäiseen 7G-tronicciin käy sama 236.14 luokituksen omaava öljy kuin 5G-tronicciin, mutta 7G+ -tronicciin käy 236.15 öljy, joka on väriltään sinistä.

Just pariin 5G-tronicciin lutrasin ~22l vaihteistoöljyä viime viikolla, kun ne huuhtelemalla tuli tehtyä.
 
Muistelen että kaveri joskus tuskaili ”sisarmerkki” Daewoon kanssa juuri tästä ongelmasta (oli muuten kevyt auto). Mutta onko tuo näin internet-aikakaudella niin suuri ongelma kun osia kuitenkin löytyy maailmalta? Suomesta tuskin löytyy mitään.

Jarrupalat tai koiranluut ei varmaankaan ole ongelma. Mutta jos tulee ajamisen estävä vika (puhallinmoottori, jäähdyttimen kenno, termostaatti, polttoainepumppu...), niin siinä sitten tutkitaan Ebaytä ja pohditaan, tulisiko osa nopeammin USA:sta vai sittenkin espanjalaiselta autopurkamolta. Sijaisauton toki saa vuokraamalla, mutta se maksaa.
 
Jarrupalat tai koiranluut ei varmaankaan ole ongelma. Mutta jos tulee ajamisen estävä vika (puhallinmoottori, jäähdyttimen kenno, termostaatti, polttoainepumppu...), niin siinä sitten tutkitaan Ebaytä ja pohditaan, tulisiko osa nopeammin USA:sta vai sittenkin espanjalaiselta autopurkamolta. Sijaisauton toki saa vuokraamalla, mutta se maksaa.
Mulla on kyseisen firman valmistama auto ja tämän takia olen ajatellut, että siihen ei varmaan kannata upottaa hirveästi rahaa. Esim. automaattivaihteiston öljynvaihto saattaisi olla hyvä tehdä, mutta pitää katsoa että kannattaako. Rahallisesti ehkä järkevintä tehdä vain pakolliset huollot ja ajaa auto niin sanotusti paaliin.

Ei tuosta hirveästi tullut maksettuakaan. Hyvänä puolena tekniikka vaikuttaa pääosin aika yksinkertaiselta.
 
Daewoo on GM tuote ja vaihtui chevyksi jonain vuonna. Opelin tekniikkaa taitaa löytyä aika paljon, joten "ehkä" osiakin voi löytyä yllättävän hyvin. En siis varmuudella tuota sano. Toisaalta eipä noita mahdottomasti markkinoilta löydy.
 
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
  • Hinta alle 15k€
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
  • Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
  • Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Mitä suosittelette?
V60 D3 5cyl hyvillä varusteilla.
Kestävä, mukava matkalehmä, kivempi ajaa kuin uudet kiinalaisvalmisteiset ja kestää kilometrejä pitkään. Webastot löytyy lähes kaikista.
 
Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.

Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.
 
Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.

Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.
Sisarauto peugeot 307:n kanssa. Vaimon siskolla oli tuollainen 1.6 diesel+bmp viitisen vuotta, osti sen 168tkm ajettuna 1700 eurolla vuonna 2018. Tuona aikana autoon tuli suunnilleen 120tkm todella huonosti huollettuja kilometrejä. Vikoina oli jarruvalokytkin, takasatulat, käsijarruvaijeri ja etupyörän laakeri. Näytössä välähteli perinteiset antipollution faultit aina kuun asennosta riippuen. Vähällä siis pääsi ja naurettavan pieniruokainenkin oli.

Muuten auto oli varsinkin pakkasella sellainen ryskä ja natiseva ettei siitä mitenkään erityisen laadukas kuva jäänyt...toisaalta kuljetti monta vuotta halvalla ja huolettomasti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 755
Viestejä
4 564 820
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom