Mikä auto minulle?

Tässä kun tulee itsekin autoja selailtua (vaimo kyllä sanoi että mun ostohousut on piilotettu) niin tuli mieleen aika "outo ajatus"

Ajan itse noin 35000km vuodessa ja suurinosa körötellään työmatkaa, myös aamuyöllä ja puolen yön aikaan. Jos ajatellaan noin 30000€ budjettia niin eihän sillä mitään uutta saa vai saako?

En tiedä onko aivan hullua mutta rakentelin tämmöistä kuin Skoda Fabia 1.5tsi 7dsg pakettia. Joskus aikaisemminkin katselin ja nyt ihan ajatuksella aloin miettiä. Seat Ibizaa kesällä kysyinkin mutta ei tuoda Suomeen tällä koneella.

Plussaa olisi riittävät tehot minulle, automaatti (nykyinenkin on) kulutus pysyisi siedettävänä (arvaus 5-5.5l minun ajolla), ei mitään ylimääräistä hybriditekniikkaa, huoltoväli 30tkm (bensa niin öljyt varmaan se 15tkm). Saa kaikki samat varusteet kuin isompiinkin (irroitettava koukku, Bi Led valot, mukautuva vakkari, varapyörä, roiskeläpät, 16,17,18 renkaat) ja vielä ihan "ok" tehdas hinnoilla suhteessa moneen muuhun.

Lisäksi vakuutus ja verotkin aika maltilliset. Koukussa olisi lähinnä pyöräteline tai jarruton kärry ja 90% ajan yksin.

Miinusta sitten se että en ole vielä edes käynyt katsomassa. :rofl: ja onhan se yli 30k€ tuostakin melkoinen summa, mutta toisaalta käytetty sähköauto samalla rahalla niin säästänkö siinä oikeasti mitään?

No tämä on taas tätä samaa autokuumeen nostatusta muutaman kuukauden välein. :btooth:Mutta ajattelin heittää ajatuksen jos joku on vaikka tuollaisella ajanut tai miettii samaa.

Ps. Huomenna taas lasken jotain 84kk rahoitusta 55k€ sähkäriin miettien "jos jätän 20k€ loppuun niin ei tarvitse maksaa kuin 500€/kk" :btooth:
Sähköisiä uusia tai `esittelyautoja` saa kyllä kolmellakympillä ja alle , osassa vielä hyvät varusteet
 
Kia E-Niro vaikutti ihan pätevältä sähkäriltä. Jotenkin semmonen perinteinen fiilis siinä, ei ole lähdetty revittelemään liian hienoilla jutuilla. Oikeasti en tiedä millanen se on, mutta kannattaa tutustua.
 
Tuo on kyllä totta että hirvittää ajella jo nytkin (I30 Hyundai) ja siinä tosin Lazer linear 18 Elite että näkee edes jotain. Hyundain valot paskimmat mitä tiedän.

Juu oli varmaan juttua aikaisemminkin. Mulla oikeasti se että joutuu miettimään kohtapuoliin mitä valitsee. Naapurilla jo Audin E-Tron (en enää morjesta sille) :btooth:
Voit nauraa sille, kun se e-troni hajoaa siihen pihaan.
 
Ihan samaa ihmettelin. Itse ostin tuollaisen "tappikamaisen" R-Line polon hintaan 23500 2021 syyskuussa. Nyt jos haluat samoilla kamoilla niin yli 30te pitää pulittaa.

Toinen shokki on että Civic maksaa 40 000e. Kuka ihme ostaa uuden civicin 40 tonnilla. Ymmärtäisin jos olis joku isokoneinen, mutta ei, ihan mopon moottorilla oleva perus kiviCee
 
Sitä tässä itsekin ihmettelee kun tuntuu että nyt ei 30000€ riitä mihinkään. Kai tällä halutaan sitä että ne yli 50000€ sähköautot alkavat tuntua halvoilta. :eek:

Koskahan käy se tilanne että kun laskee sähköauton verot ja vakuutukset saa Skoda Fabialla, I20 Hyundailla tai Kia Riolla ajaa 20000km ilmaiseksi. Bensan hintaakin peloteltiin korona vuotena että kohta menee yli 3€ ja parin vuoden päästä 5€. No nyt taitaa pyöriä siinä 1.7-1.9€ että "väärään suuntaan" 🤣

Lisätään vielä että eipä näitä pieniäkään enää moni tee. Hetki sitten katselin Hyundain mainosta ja ainakin I20 mallia oli karsittu, I30 kaikki isommat koneet pois ja varustetasoja karsittu. Lisäksi N mallit pois kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti auto pitäis saada pihaan satunnaisia menoja varten. Periaatteessa joku pikkuauto riittäisi, mutta käytännössä ne harvat matkat on pitkiä ja harrastusten, lastenrattaiden yms takia olisi hyvä olla riittävästi tilavuutta tavaratilassa. Heitelkää jotain ehdotuksia perinteisellä noin +/- 10keur budjetilla (ei nyt ihan kiveenhakattu budjetti).
Plussaa jos on
-hiljainen kabinetti maantievauhdeissa
-tylsä
-halpa huoltaa

Miettinyt viimeistä V70 1.6 d koneella kun semmonen lähipiirissä sopivasti myynnissä. Tylsänä vaihtoehtona joku kia ceed tms mutta varmaan äänekäs koppi. Ford mondeota joku haukkunut hiljaiseksi hintaluokassaan? 5-sarjan bmw on kuuluisa hiljaisuudestaan ja mukava ajaa, mutta ei kuulosta halvalta autolta ylläpitää jos jotain hajoaa?
 
Mazda 6 vaikuttaa juuri sopivan tylsältä autolta. Ton lähemmäksi miataa en näillä tilatarpeilla pääse.
 
Jos nimenomaan tuota satut mennä ostamaan niin vaihteiston öljynvaihto jos ei ole tiedossa koska viimeksi tehty, seuraavan huollon ohjelmaan.
 
Jos vaihteisto toimii hyvin, niin kannattaako noilla kilsoilla enää lähteä vaihtelemaan? Auton arvo on sen verran pieni ja pohja hyvinkin todennäköisesti ruosteessa, että kovin paljon ylimääräistä rahaa tuollaiseen lienee höpöä syytää.
 
Jos vaihteisto toimii hyvin, niin kannattaako noilla kilsoilla enää lähteä vaihtelemaan? Auton arvo on sen verran pieni ja pohja hyvinkin todennäköisesti ruosteessa, että kovin paljon ylimääräistä rahaa tuollaiseen lienee höpöä syytää.
Ei kannata.
 
Valitettavasti auto pitäis saada pihaan satunnaisia menoja varten. Periaatteessa joku pikkuauto riittäisi, mutta käytännössä ne harvat matkat on pitkiä ja harrastusten, lastenrattaiden yms takia olisi hyvä olla riittävästi tilavuutta tavaratilassa. Heitelkää jotain ehdotuksia perinteisellä noin +/- 10keur budjetilla (ei nyt ihan kiveenhakattu budjetti).
Plussaa jos on
-hiljainen kabinetti maantievauhdeissa
-tylsä
-halpa huoltaa

Miettinyt viimeistä V70 1.6 d koneella kun semmonen lähipiirissä sopivasti myynnissä. Tylsänä vaihtoehtona joku kia ceed tms mutta varmaan äänekäs koppi. Ford mondeota joku haukkunut hiljaiseksi hintaluokassaan? 5-sarjan bmw on kuuluisa hiljaisuudestaan ja mukava ajaa, mutta ei kuulosta halvalta autolta ylläpitää jos jotain hajoaa?

Eikös tuollainen lähipiirin Volvo olisi se passeli valinta? Jos siis ei ole kiertopalkinto kyseessä, vaan auton historia on hyvin tiedossa. Helpot kaupat kummallekin osapuolelle, joten hinta lienee hyvä niin ostajalle kuin myyjälle. DPF voisi dieselissä tukkeutua lyhkäisillä ajoilla, mutta jos ajat nimenomaan pitkiä matkoja, niin tuskin tulee sitä ongelmaa, vaikka kilometrejä ei vuositasolla paljoa kertyisikään. Käyttövoimavero on toki riesana.
 
Ajokokemuksia löytyykö BMW F11 535d ja MB W212 350E väliltä? Molemmat melko samaan hintahaitariin osuisi.
Molemmat olisi 350tkm ajettuja takavetoja. BMW vuosimallia 2013 ja MB 2012.
 
Bemarista yrittäisin tuupata vuoden, kaks nuorempaa mallia, että olis LCI. Hyvä ajaa, jos ei niin alustan nivelissä on väljää. Vaihteiston öljyt (ja perän) tarvis olla vaihdettuna ees joskus, ZF on hyvä, muttei ikuinen.
 
Bemarista yrittäisin tuupata vuoden, kaks nuorempaa mallia, että olis LCI. Hyvä ajaa, jos ei niin alustan nivelissä on väljää. Vaihteiston öljyt (ja perän) tarvis olla vaihdettuna ees joskus, ZF on hyvä, muttei ikuinen.
Alkuperäinen budjetti oli lähempänä viittä tonnia😂 hyvä vinkki
 
Harkitsisin kannattaako ylipäätään... Hyvä auto jos hyvin pidetty, mutta tuo hankintabudjetti on äkkiä pureskeltu toistamiseen jos ei ollutkaan yksilö ja niitä korjauskohteita alkaa löytymään. :hmm:
 
Valitettavasti auto pitäis saada pihaan satunnaisia menoja varten. Periaatteessa joku pikkuauto riittäisi, mutta käytännössä ne harvat matkat on pitkiä ja harrastusten, lastenrattaiden yms takia olisi hyvä olla riittävästi tilavuutta tavaratilassa. Heitelkää jotain ehdotuksia perinteisellä noin +/- 10keur budjetilla (ei nyt ihan kiveenhakattu budjetti).
Plussaa jos on
-hiljainen kabinetti maantievauhdeissa
-tylsä
-halpa huoltaa

Miettinyt viimeistä V70 1.6 d koneella kun semmonen lähipiirissä sopivasti myynnissä. Tylsänä vaihtoehtona joku kia ceed tms mutta varmaan äänekäs koppi. Ford mondeota joku haukkunut hiljaiseksi hintaluokassaan? 5-sarjan bmw on kuuluisa hiljaisuudestaan ja mukava ajaa, mutta ei kuulosta halvalta autolta ylläpitää jos jotain hajoaa?
Kaikki on ihan suhteellista, mikä on riittävän iso: minä, vaimo, 6-v muksu ja vauva telakoineen ja rattaineen meni kesälomareissulle Hatchback
Citroen Xraralla(golf-kokoluokka) ilman hammasten kiristelyä. Nyt parin päivän metsäreissu koiran ja pojan kanssa Isolla farkku C5:lla auto ihan täynnä. Kyse on valinnoista ja siitä miten hyvin haluaa auton pakata. Jos on tilaa, niin helposti ottaa ylimääräistä mukaan. Tuplarattaat sitten asettaa oikeasti rajoitteita siihen auton käyttöön. Eli jos on tarkoitus useampi lapsi pyöräyttää pienellä ikäerolla, niin suosiolla iso auto.

Toinen sitten itse tuohon 1,6d koneesta, jos nyt tarkoitetaan samaa moottoria, mikä on PSA:lla tehty(1.6D ja 2.0D ovat Psa: n koneita), eli lukemiinsa erittäin pirteä ja kierrosherkkä kone kun pelaa, ts. turbossa m(j)uuttuvat siivet. Kone erittäin pätevä, mutta kestävyydessä toivomisen varaa(vauriot yleensä lähtevät muualta, kuin itse koneen puolelta). Volvolta D2-kone ollut kestävämmän moottorin maineessa.
 
Harkitsisin kannattaako ylipäätään... Hyvä auto jos hyvin pidetty, mutta tuo hankintabudjetti on äkkiä pureskeltu toistamiseen jos ei ollutkaan yksilö ja niitä korjauskohteita alkaa löytymään. :hmm:
Auto on aina paska investointi, jos se ei ole +10-vuotta vanha Land cruiser, Hiace tai Hilux.
 
No jos budjetti on 5 tonnia ja listalla oli saksalaista premiumia niin onhan tuossa enemmän uhkaa kuin mahdollisuutta.

Vaikka pystyisi korjaamaan itse niin kaikki tuppaa maksamaan aina vähän enemmän kuin perus golffiin tai passattiin.
 
No jos budjetti on 5 tonnia ja listalla oli saksalaista premiumia niin onhan tuossa enemmän uhkaa kuin mahdollisuutta.

Vaikka pystyisi korjaamaan itse niin kaikki tuppaa maksamaan aina vähän enemmän kuin perus golffiin tai passattiin.
On tuollainen halppispremiumi karvalakki BMW e91 318i 2005 ollut niin olisikohan arvonlaskun kanssa pari tonnia tai kolme vuodessa ollut jonka vaihdoin 2018 tehdastilattuun autoon joten kulut jollakin lailla tiedossa.

Ajatuksena on nyt maksimoida ajonautinto kun ostin tonnin pommin ja taitaa osina mennä pois vaikka pari kilometriä on tullut vain ajoa, sekin meni vihkoon.
 
Eikös tuollainen lähipiirin Volvo olisi se passeli valinta? Jos siis ei ole kiertopalkinto kyseessä, vaan auton historia on hyvin tiedossa. Helpot kaupat kummallekin osapuolelle, joten hinta lienee hyvä niin ostajalle kuin myyjälle. DPF voisi dieselissä tukkeutua lyhkäisillä ajoilla, mutta jos ajat nimenomaan pitkiä matkoja, niin tuskin tulee sitä ongelmaa, vaikka kilometrejä ei vuositasolla paljoa kertyisikään. Käyttövoimavero on toki riesana.
No tähän sitten päädyinkin helppouden takia. Onpahan historia tiedossa muutaman vuoden ajalta, ei ole kiertopalkinto. Pienellä koneella ei käyttövoimaverokaan päätä huimaa.
 
Ajokokemuksia löytyykö BMW F11 535d ja MB W212 350E väliltä? Molemmat melko samaan hintahaitariin osuisi.
Molemmat olisi 350tkm ajettuja takavetoja. BMW vuosimallia 2013 ja MB 2012.

350e on plugari ja aika tuore eikä mene kyllä tuohon budjettiin eikä ikäkään voi olla 2012. Tarkoittanet E 350 CDI:tä.
Itselleni kustannuspoliittisesti ratkaisu olisi selvä: Mercedes -> Siitä pääsee eroon isoillakin kilometreillä ja on perusvarmaa tekniikkaa. Jos ei taas ole penninvenytys mielessä niin ehdottomasti BMW. 1000x parempi mielestäni ajaa, uudemman näköinen ja oloinen. Riesana sitten tekniikka tuplaturboineen ja laakerivammoineen. Nelivedossa kannattaa vetää kunnolla kuivalla 0-150 vedot ja tunnustella nykiikö --> Jos nykii, on jakolaatikko yleensä "morjes".
 
350e on plugari ja aika tuore eikä mene kyllä tuohon budjettiin eikä ikäkään voi olla 2012. Tarkoittanet E 350 CDI:tä.
Itselleni kustannuspoliittisesti ratkaisu olisi selvä: Mercedes -> Siitä pääsee eroon isoillakin kilometreillä ja on perusvarmaa tekniikkaa. Jos ei taas ole penninvenytys mielessä niin ehdottomasti BMW. 1000x parempi mielestäni ajaa, uudemman näköinen ja oloinen. Riesana sitten tekniikka tuplaturboineen ja laakerivammoineen. Nelivedossa kannattaa vetää kunnolla kuivalla 0-150 vedot ja tunnustella nykiikö --> Jos nykii, on jakolaatikko yleensä "morjes".
Kiitos. E 350 CDI:tä tarkoitin.
Mennään varmaankin BMW etukädessä ja loppuviimein yksilö/tarjous perusteella. Molemmat seurantaan.
 
Auton hankita olisi nyt edessä muuttuneen elämäntilanteen vuoksi, eli lapsen tulon myötä. Sattuneista syistä nykyinen Hyundai i20 Active -20 1.0L myllyllä tuppaa jäämään liian pieneksi koiran & vaimon kanssa.

Minkähänlainen olisi järkevä hankita seuraavilla spekseillä..

- Auton käyttö n. 15tkm - 20tkm /v.
(70% käytöstä kaupungin sisällä, 30% pidempää matkaa, n. 150km - 400km pätkiä)
- Turvallinen
- Pitkäikäinen
- Halpa huoltaa
- Isompi, kuin nykyinen Hyundai i20.

Budjetti ei ole ihan kiveenhakattu, mutta n. 20k€ - 25k€ hujakoille jos pääsisi. Aikaisemman autohistorian myötä suosin helppoja & vaivattomia kilometrejä - aikoinaan tullut käytettyä autoja pajalla enemmän, kuin tarpeeksi. Vanhoista autoista mennyt mm. automaattilaatikko, kansiremppaa jne. Hyundain kanssa ei ole mitään ongelmia ollut, joten vähän harmillisin mielin tästä luopumassa. Eli autovalmistajan takuiden alla olevat autot sinällään houkuttelee - mikäli näistä myös omakohtaisia kokemuksia kuulisin myös mielellään lisää, hyvässä tai pahassa.

Muutamaa autoa on tullut katseltua..

Toyota Corolla vm. 2022-2023 - Hintahaitarin yläpäässä, houkuttelisi suuresti, koska ilmeisesti suht. hyvin arvoakin pitäisi, mikäli tarve vaihdella. Näille Toyotoille muutenkin nykyään ilmeisesti 10v / 185tkm takuut, mikäli näitä muistaa huollossa käyttää. N. 50tkm ajettuja katsellut.

(esimerkkinä nettiautosta bongattu, jonka tyylisiä "satoja" tarjolla https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/14585988 )


Kia Xceed / Ceed vm. 2022 - Xceed plugaria vm. 2022 tuli käytettyä koeajolla, ihan OK peli. Takakontti ikävä kyllä aivan liian pieni, joten tämä ei saanut hallitukselta ääntä. (n. 300l) Takuulliset, alle 100tkm ajetut Ceedit myös kiinnostelisi mutta ei ole tullut vielä koeajettua. Näiden Kiojen valmistajan 7v takuu / 150tkm myös houkuttelee, sekä halvempi hinta. Arvonalenema näillä kuitenkin tuntuu olevan aika suurta, ja voisin olettaa, että 7v / 150tkm ajon jälkeen ei liiallista korvausta autosta enää tarvitse odottaa.

Onko näiden lisäksi spekseillä jotakin muuta varteenotettavaa? Sinällään Plug-init kiinnostaisi, mutta takaraivossa jyskyttää näiden kestävyys yms. Pessimisti ei pety. Pahoittelut jo etukäteen pienimuotoisesta tekstiseinästä. :D
 
Vanhoista autoista mennyt mm. automaattilaatikko, kansiremppaa jne.

Pitääkö seuraavankin auton olla automaatti (kuljettajan kannalta)?

Muutamaa autoa on tullut katseltua..

Toyota Corolla vm. 2022-2023 - Hintahaitarin yläpäässä, houkuttelisi suuresti, koska ilmeisesti suht. hyvin arvoakin pitäisi, mikäli tarve vaihdella. Näille Toyotoille muutenkin nykyään ilmeisesti 10v / 185tkm takuut, mikäli näitä muistaa huollossa käyttää. N. 50tkm ajettuja katsellut.

(esimerkkinä nettiautosta bongattu, jonka tyylisiä "satoja" tarjolla https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/14585988 )

Muotoilu syö tiloja farmarissakin, lastenvaunut mahtuu hädin tuskin takakonttiin. Muutoin Toyota lienee aika varma valinta.


Onko näiden lisäksi spekseillä jotakin muuta varteenotettavaa? Sinällään Plug-init kiinnostaisi, mutta takaraivossa jyskyttää näiden kestävyys yms. Pessimisti ei pety. Pahoittelut jo etukäteen pienimuotoisesta tekstiseinästä. :D

Osta samantien sähköauto? Enyaq/ID4 tms. perheellistyneiden tilaihme. Budjettiin mahtuminen on siinä rajoilla, mutta jos kerran lataus järjestyy kun plug-in kiinnostaa, niin...
 
Mitä mieltä seuraavasta? Tällä hetkellä ajossa vuoden 2021 Corolla Hatchback jossa nyt noin 40tkm. Vaihdossa kiinnostaisi tuo uudempi Prius ja Kamuxilla sellainen Premium hintaan 38 690 joka ainakin itse vaikuttaa hyvältä, uusi auto on 51k+. Tarjoavat nykyisestä 26 290, ja pätkän tuolle ylijäävälle hintaan 4,49%, kannattaako? Ajoa tulee vuodessa noin 15tkm. Corollasta jäljellä noin 3k lainaa.
Yleisesti ostaen autoa vaihtamalla ei oikeastaan koskaan säästä, jos ei vaihda halvempaan autoon.
 
Pitääkö seuraavankin auton olla automaatti (kuljettajan kannalta)?



Muotoilu syö tiloja farmarissakin, lastenvaunut mahtuu hädin tuskin takakonttiin. Muutoin Toyota lienee aika varma valinta.




Osta samantien sähköauto? Enyaq/ID4 tms. perheellistyneiden tilaihme. Budjettiin mahtuminen on siinä rajoilla, mutta jos kerran lataus järjestyy kun plug-in kiinnostaa, niin...
Automaatti on ikävä kyllä välttämättömyys, ei varsinaisesta minulle. :tongue:

Ei tuo Corollankaan kontti ole mikään tilaihme, mutta menee vielä tällä hetkellä.

Täyssähköä tulee vielä vähän karsastettua - esimerkiksi vanhemmilla lataus ei mahdollista näppärästi (vielä) ja ajatus kokonaan sähköllä ajamisella tuntuu vieläkin kaukaiselta. Pitää vielä perehtyä myös näihin vaihtoehtoihin, kiitos feedbackista.
 
Meidän 2.0l -21 Corollaan mahtuu Emmaljungan NXT60 -rattaat ja muuta tarviketta vararengaskoteloon, kun takakontin pohja on ylemmässä slotissa.
Samalla kontin pinta on tässä asennossa tasainen ja vetää vielä julmetusti matkatavaraa.

Kontin muotoilu on kyllä sellainen, että ihan taakse ei voi mitään kovin korkeaa tavaraa laittaa. Vaatii vähän Tetris -skilssejä, että saa litrat tehokkaasti hyödynnettyä. :rofl2:

Ei Corolla mikään tilaihme ole, mutta kyllä sillä 4 hengen perhe hyvin pärjää.
 
Se Prius+ (taas)

Prius+, se järkevämpi Corolla? :geek:

Automaatti on ikävä kyllä välttämättömyys, ei varsinaisesta minulle. :tongue:

Ei tuo Corollankaan kontti ole mikään tilaihme, mutta menee vielä tällä hetkellä.

Täyssähköä tulee vielä vähän karsastettua - esimerkiksi vanhemmilla lataus ei mahdollista näppärästi (vielä) ja ajatus kokonaan sähköllä ajamisella tuntuu vieläkin kaukaiselta. Pitää vielä perehtyä myös näihin vaihtoehtoihin, kiitos feedbackista.

Jos haluaa automaatin eikä halua maksaa korjaamoille mahdottomia, niin se rajoittaa autovalintaa. Sähköautossa saisi automaatin ikään kuin kaupanpäälle. Mutta jos polttomoottori on hakusessa, niin Kia Ceed kannattaa unohtaa (ainakin takuuajan jälkeen - enkä tiedä sen takuunkaan toimivuudesta), koska siinä automaatti on ihan samanlainen teknisesti monimutkainen ja riskialtis kaksoiskytkinlaatikko kuin VAG:n DSG. Toyotan (e)CVT-vaihteistot ovat ilmeisesti varsin luotettavia ja kestäviä, ja jos merkkihuoltamalla ylläpitää tuota Relax-takuuta, niin lompakko lienee hyvin turvassa. Villinä korttina olisi etsiä auto momentinmuunninautomaattivaihteistolla (esim. Opel, Citroen, Ford, BMW ja MB ovat niitä viimeisen kymmenen vuoden sisään käyttäneet), mutta niissä on huonona puolena heikompi polttoainetaloudellisuus eikä nuo merkit ehkä kaikkein huolettomimpia ole muutenkaan.
 
Meilllä farmaricorollan (-22) konttiin mahtuu 77cm * 55cm * 60cm (leveys*syvyys*korkeus) koiran häkki. Tosin laskin tavaratilan pohjan alas ja otin tavaratilan vaakaverhon irti. Koiraverkko jäi vielä paikalleen.
 
Halvempaan vaihtaessakin kyllä se autoliike ottaa niin paljon välistä, että ei sitä kyllä voi säästämiseksi kutsua. Jos itse saat myytyä järkihintaan edellisen auton ja toisesta tingattua alennuksen, niin ehkä siinä tapauksessa.
 
Prius+, se järkevämpi Corolla? :geek:



Jos haluaa automaatin eikä halua maksaa korjaamoille mahdottomia, niin se rajoittaa autovalintaa. Sähköautossa saisi automaatin ikään kuin kaupanpäälle. Mutta jos polttomoottori on hakusessa, niin Kia Ceed kannattaa unohtaa (ainakin takuuajan jälkeen - enkä tiedä sen takuunkaan toimivuudesta), koska siinä automaatti on ihan samanlainen teknisesti monimutkainen ja riskialtis kaksoiskytkinlaatikko kuin VAG:n DSG. Toyotan (e)CVT-vaihteistot ovat ilmeisesti varsin luotettavia ja kestäviä, ja jos merkkihuoltamalla ylläpitää tuota Relax-takuuta, niin lompakko lienee hyvin turvassa. Villinä korttina olisi etsiä auto momentinmuunninautomaattivaihteistolla (esim. Opel, Citroen, Ford, BMW ja MB ovat niitä viimeisen kymmenen vuoden sisään käyttäneet), mutta niissä on huonona puolena heikompi polttoainetaloudellisuus eikä nuo merkit ehkä kaikkein huolettomimpia ole muutenkaan.

Varmaan tästä jotain kovaa faktaa on jollain, mutta työskentelin aiemmin talossa jossa oli VW merkkihuolto, ja tätä siellä ihmeteltiin aina porukalla - DSG:n ongelmat oli todella harvinaisia eivätkä mitenkään yliedustettuna muiden valtamerkkien rinnalla. Turha sitä pelätä on, fiksu laatikko kaikin puolin. Toki merkkiorganisaation piirissä eivät ole yleensä nuo +8v laitteet, mutta niistä nyt tuskin tässä yhteydessä puhutaankaan.
 
Varmaan tästä jotain kovaa faktaa on jollain, mutta työskentelin aiemmin talossa jossa oli VW merkkihuolto, ja tätä siellä ihmeteltiin aina porukalla - DSG:n ongelmat oli todella harvinaisia eivätkä mitenkään yliedustettuna muiden valtamerkkien rinnalla. Turha sitä pelätä on, fiksu laatikko kaikin puolin. Toki merkkiorganisaation piirissä eivät ole yleensä nuo +8v laitteet, mutta niistä nyt tuskin tässä yhteydessä puhutaankaan.

On varmaan totta, että DSG on mainettaan parempi. Harvoin ne hajoavat ensimmäisinä vuosina tai ennen kuusinumeroisia matkamittarilukemia. Jos näin kävisikin, selustaa turvaa takuu, virhevastuu ja goodwill-vastaantulot.

Kuitenkin kysyjän toiveissa oli "pitkäikäinen" ja "halpa huoltaa", mikä ei oikein sovi yhteen DSG:stä kuullun kanssa. Tai näin minä ymmärrän, että pitkäikäistä 20-25 tonnin käytettyä autoa etsivä aikoo pitää sitä pitkään, ei vaihtaa taas parin vuoden kuluttua. Jos sitten aikoo pitää autoa esim. keskimääräisen suomalaisen auton 13. ikävuoteen ja lähemmäs 200 tkm matkamittarilukemaan, niin siinä vaiheessa DSG alkaa mielestäni olla relevantti huolenaihe. Voi kestää sinne asti, mutta huonolla tuurilla pakasta tulee musta pekka. Saati jos aikoo ajaa auton 20+ vuoden paalausikään ja lähemmäs 300 tkm matkamittarilukemaa. Ja sitten kun auto on keski-iässä tai sen yli niin kymppitonnin ruoskaan on ikävä teettää 5 tonnin laatikkoremontti. Huonolla tuurilla pääsee maksamaan kahdesti, kun ensin laittaa laatikon kuntoon ("onhan tämä vielä hyvä jne.") ja pian sen perään pamahtaa liian kireäksi suunniteltu moottori tai lataussyklinsä täyteen saanut plugarin akku.

DSG on varmasti hieno, kun se toimii, mutta kyllä se on myös riskitekijä käytetyssä perusautossa. 100 tonnin Audissa ymmärtää, että kalliisiinkin ylläpitotoimenpiteisiin kannattaa varautua. Mutta kukaan ei osta parinkympin käytettyä Ocua päästäkseen tekemään remontteja, joiden kustannus lähestyy auton arvoa.
 
- Auton käyttö n. 15tkm - 20tkm /v.
(70% käytöstä kaupungin sisällä, 30% pidempää matkaa, n. 150km - 400km pätkiä)
- Turvallinen
- Pitkäikäinen
- Halpa huoltaa
- Isompi, kuin nykyinen Hyundai i20.

No ei siitä oikein mihinkään pääse, että Toyotan hybridi kyllä täyttää liki jokaisen kohdan tästä. (pl. yksi, siitä alla) Erityisesti tuo ajoprofiili suosii tojon hybridiä kun se on suhteessa vahvempi kaupunkiajossa kuin maantiellä.

Jos ostaa sellaisen jossa relax takuu on voimassa niin suurta riskiä ei liene ja nämä pitää hintansa käsittämättömän hyvin. Mutta sen relax takuun säilymiseksi huollot pitää tehdä marmorilla ja huoltovälihän on 15tkm. Eli noilla ajoilla kerran vuodessa tai puolessatoista.
Sinänsä ei ole haitaksi autoa kuin autoa kerta vuoteen huoltaa ja vaihtaa öljyt, mutta jos oikeasti ajaisi enemmän (+30tkm/v) niin jatkuva auton kiikuttaminen marmorille ja se vaiva siitä saattaisi hiertää.

Käy ihmeessä koeajamassa tuollaista Corolla hybridiä. Itse joskus rullasin tuollaisella lenkin ja päädyin toiseen merkkiin koska nuo on vain niin kalliita suhteessa kilpailijoihin ja tuo 1.8 moottori on aneemisuudessaan itselle vähän liian laiska. 2.0 hybridi on jo sitten ihan riittävä, mutta niissä valikoimaa on vielä vähemmän ja hinta sitä kautta pari tonnia kalliimpi mitä 1.8.
 
No ei siitä oikein mihinkään pääse, että Toyotan hybridi kyllä täyttää liki jokaisen kohdan tästä. (pl. yksi, siitä alla) Erityisesti tuo ajoprofiili suosii tojon hybridiä kun se on suhteessa vahvempi kaupunkiajossa kuin maantiellä.

Jos ostaa sellaisen jossa relax takuu on voimassa niin suurta riskiä ei liene ja nämä pitää hintansa käsittämättömän hyvin. Mutta sen relax takuun säilymiseksi huollot pitää tehdä marmorilla ja huoltovälihän on 15tkm. Eli noilla ajoilla kerran vuodessa tai puolessatoista.
Sinänsä ei ole haitaksi autoa kuin autoa kerta vuoteen huoltaa ja vaihtaa öljyt, mutta jos oikeasti ajaisi enemmän (+30tkm/v) niin jatkuva auton kiikuttaminen marmorille ja se vaiva siitä saattaisi hiertää.

Käy ihmeessä koeajamassa tuollaista Corolla hybridiä. Itse joskus rullasin tuollaisella lenkin ja päädyin toiseen merkkiin koska nuo on vain niin kalliita suhteessa kilpailijoihin ja tuo 1.8 moottori on aneemisuudessaan itselle vähän liian laiska. 2.0 hybridi on jo sitten ihan riittävä, mutta niissä valikoimaa on vielä vähemmän ja hinta sitä kautta pari tonnia kalliimpi mitä 1.8.
Huoltoväli on 15tkm/1v eli vähintään kerran vuodessa huollettava vaikka ajaisit alle 15tkm.
 
On varmaan totta, että DSG on mainettaan parempi. Harvoin ne hajoavat ensimmäisinä vuosina tai ennen kuusinumeroisia matkamittarilukemia. Jos näin kävisikin, selustaa turvaa takuu, virhevastuu ja goodwill-vastaantulot.

Vaihdelaatikko on sellainen asia minkä pitäisi kestää koko auton eliniän, en nyt tarkoita että vaihdelaatikon pitäisi kestää puoli miljoonaa tekemättä mitään, mutta jos öljyt vaihdetaan niin laatikon kun laatikon pitäisi kestää 250tkm ilman ongelmia. Uskallan väittää että suurin osa DSG-laatikoista ei tuohon pääse.

Itse en DSG-laatikkoa hyväksy edes sen takia vaikka autossa olisi takuu, niin monta kauhu tarinaa olen kuullut kuinka maahantuoja on evännyt takuun minkä ihmeemmän syyn takia. Käytetty auto on aina riski ja jos pystyn yhden riskin välttämään sillä etten osta DSG-laatikolla olevaa autoa, teen sen mielelläni.

Omassa autohistoriassa yhdessäkään mun autossa ei ole ollut ongelmia, jakoketjun/hihnan kanssa, vaihdelaatikon kanssa (automaatti tai manuaali) tms, koskaan en ole maksanut huolloista muutamaa satasta enempää ja tämä kaikki tasan sillä että valitsen auton sen mukaan ettei siinä ole mitään tyyppivikoja jotka maksaa tuhansia euroja.
 
Vaihdelaatikko on sellainen asia minkä pitäisi kestää koko auton eliniän, en nyt tarkoita että vaihdelaatikon pitäisi kestää puoli miljoonaa tekemättä mitään, mutta jos öljyt vaihdetaan niin laatikon kun laatikon pitäisi kestää 250tkm ilman ongelmia. Uskallan väittää että suurin osa DSG-laatikoista ei tuohon pääse.

Itse en DSG-laatikkoa hyväksy edes sen takia vaikka autossa olisi takuu, niin monta kauhu tarinaa olen kuullut kuinka maahantuoja on evännyt takuun minkä ihmeemmän syyn takia. Käytetty auto on aina riski ja jos pystyn yhden riskin välttämään sillä etten osta DSG-laatikolla olevaa autoa, teen sen mielelläni.

Omassa autohistoriassa yhdessäkään mun autossa ei ole ollut ongelmia, jakoketjun/hihnan kanssa, vaihdelaatikon kanssa (automaatti tai manuaali) tms, koskaan en ole maksanut huolloista muutamaa satasta enempää ja tämä kaikki tasan sillä että valitsen auton sen mukaan ettei siinä ole mitään tyyppivikoja jotka maksaa tuhansia euroja.

Kaksoiskytinlaatikon öljynvaihto+pesu ~60tkm:n välein on tietysti yksi vaihtoehto ehkäistä ongelmia.
 
Varmaan tästä jotain kovaa faktaa on jollain, mutta työskentelin aiemmin talossa jossa oli VW merkkihuolto, ja tätä siellä ihmeteltiin aina porukalla - DSG:n ongelmat oli todella harvinaisia eivätkä mitenkään yliedustettuna muiden valtamerkkien rinnalla. Turha sitä pelätä on, fiksu laatikko kaikin puolin. Toki merkkiorganisaation piirissä eivät ole yleensä nuo +8v laitteet, mutta niistä nyt tuskin tässä yhteydessä puhutaankaan.
Kotikadulla olen tunnistanut kaksi käynnistäessä rallattavaa VAG:n jakoketjua. Menin kertomaan asiasta molemmille. Ensimmäinen sai tonnilla uuden ketjun ja toinen vaihtoi merkkiä Mitsuun.

Vaihteisto-ongelmat sen sijaan eivät samalla tavalla tule tietoon, ellei ole kyse jonkun tutun autosta. Lähipiirin DSG-VAG:sta 100 % on mennyt rikki. Niitä on tosin vain yksi. Se yksi on kuitenkin todella kovaa faktaa DSG7:n heikosta laadusta, koska vahinko sattui tosielämän Hannu Hanhelle:

-Asui uudiskohteessa 19 vuotta tienaten asumisestaan 175 €/kk (osto 110 k€, vastikkeet ja muut 45 k€, myynti 195 k€).

-saa ostettua tuntemaltaan alueelta alihintaan (ovirempat juuri tehty, muttei näy hinnassa) mummojen ilmoitustauluilmoituksista talliosakkeita vuokrattavaksi

-onnistuu ostamaan oikeaan aikaan ja oikeasta sijainnista vuokrakämppiä

-tuntemistani paras vainu pörssin suoriin osakkeisiin

-Yhtä jääkaappia (se uudiskohteen 19 v) ja teholtaan hiipunutta sisätilalämppäriä (v. 1998) lukuunottamatta mikään kodinkone tai vempain ei ole mennyt rikki. Edes kännykän näyttö ei ole koskaan haljennut, vaan ovat menneet vaihtoon ehjinä noin 5 v kohdalla akun takia.

-auton renkaat ja tuulilasit eivät mene koskaan rikki

-manuaali-VAG:ssa ei ollut kuuden vuoden aikana mitään vikoja

-bemarissa ei ollut kahdeksan vuoden aikana mitään vikoja (toinen kaveri osti saman korin eri vm. ja siinä oli maadoitusvikaa jne)

-DSG7-VAG:sta katosi 5-vuotiaana 60 tkm kohdalla puolet vaihteista ja pakki, mikä tuli maksamaan 800 € (olisi ollut 2,5 k€ ilman vastaantuloa). Moottoriöljyt vaihdatettu joka vuosi, koska kaveri ei usko longlifeen.

-Opelissa ei mitään vikoja seitsemän vuoden aikana


Kun noin käsittämättömän onnekkaalla kaverilla katoaa Länsiväylällä DSG7:sta puolet vaihteista plus pakki, ja sinun mukaasi DSG:n ongelmat ovat "todella harvinaisia", niin onpa sattumaa kerrakseen.


Muuten lähipiirin kaksoiskytkinvaihteistot ovat olleet Volvoa ja Mersua. Niissä ei ole ollut vikoja, vaikka kilometrejä oli tuplasti vs. Hannu Hanhen hajonnut DSG7.
 
Omassa autohistoriassa yhdessäkään mun autossa ei ole ollut ongelmia, jakoketjun/hihnan kanssa, vaihdelaatikon kanssa (automaatti tai manuaali) tms, koskaan en ole maksanut huolloista muutamaa satasta enempää ja tämä kaikki tasan sillä että valitsen auton sen mukaan ettei siinä ole mitään tyyppivikoja jotka maksaa tuhansia euroja.
Saisiko vielä listauksen mistä autoista tässä puhutaan ja vuosimalleista. Tyyppivikoja ja muita kalliita riskejä kun tuntuu olevan joka autossa jos meinaa autoa pitää yli 5 vuotta.

2011 vuoden Hyundai i20 automaatilöa täyttää myös omakohtaisesti nämä vaatimukset, mutta ei se kovin mukava auto ole ajaa. Ei ole itsellä enää ajossa, mutta perheessä vielä. 230k mittarissa ja ainut kalliimpi reippaasti jakopääketju 800e. Jarruissa tosin tyyppivikaa, että joutuu kerran vuodessa herkistelemään renkaiden vaihdon yhteydessä. Muutoin vain määräaikaishuoltoja halvimmissa pajoissa. Pientä ruostekukkaa alkanut ilmestymään viime vuosina.
 
On varmaan totta, että DSG on mainettaan parempi. Harvoin ne hajoavat ensimmäisinä vuosina tai ennen kuusinumeroisia matkamittarilukemia. Jos näin kävisikin, selustaa turvaa takuu, virhevastuu ja goodwill-vastaantulot.

Kuitenkin kysyjän toiveissa oli "pitkäikäinen" ja "halpa huoltaa", mikä ei oikein sovi yhteen DSG:stä kuullun kanssa. Tai näin minä ymmärrän, että pitkäikäistä 20-25 tonnin käytettyä autoa etsivä aikoo pitää sitä pitkään, ei vaihtaa taas parin vuoden kuluttua. Jos sitten aikoo pitää autoa esim. keskimääräisen suomalaisen auton 13. ikävuoteen ja lähemmäs 200 tkm matkamittarilukemaan, niin siinä vaiheessa DSG alkaa mielestäni olla relevantti huolenaihe. Voi kestää sinne asti, mutta huonolla tuurilla pakasta tulee musta pekka. Saati jos aikoo ajaa auton 20+ vuoden paalausikään ja lähemmäs 300 tkm matkamittarilukemaa. Ja sitten kun auto on keski-iässä tai sen yli niin kymppitonnin ruoskaan on ikävä teettää 5 tonnin laatikkoremontti. Huonolla tuurilla pääsee maksamaan kahdesti, kun ensin laittaa laatikon kuntoon ("onhan tämä vielä hyvä jne.") ja pian sen perään pamahtaa liian kireäksi suunniteltu moottori tai lataussyklinsä täyteen saanut plugarin akku.

DSG on varmasti hieno, kun se toimii, mutta kyllä se on myös riskitekijä käytetyssä perusautossa. 100 tonnin Audissa ymmärtää, että kalliisiinkin ylläpitotoimenpiteisiin kannattaa varautua. Mutta kukaan ei osta parinkympin käytettyä Ocua päästäkseen tekemään remontteja, joiden kustannus lähestyy auton arvoa.

Kyllä, mutta näin ajatellessa pätee ihan mihin tahansa automaattiin. Turha vikakohde jos haetaan sitä ultimaattista säästöä.
Mulla on itsellä ollut sekä näitä tojotia että volkkareita sun muita vaggeja, vikoja ollut suunnilleen samassa suhteessa. 50% omistamistani DSG laatikoista on mennyt rikki ja 50% omistamistani tojotista on tehty kansipahvin vaihto (tästä toisessa ketjussa olikin keskustelua). Tällä otannalla molemmat on yhtä luotettavia.

Ajan takaa siis sitä että nämä foorumihuutelut tahtovat olla aika merkityksettömiä kunnon tilastojen puutteessa. Ostaisin silti sekä DSG:n että tojotan uudestaan jos sopiva kohdalle osuisi.
 
Kyllä, mutta näin ajatellessa pätee ihan mihin tahansa automaattiin. Turha vikakohde jos haetaan sitä ultimaattista säästöä.
Mulla on itsellä ollut sekä näitä tojotia että volkkareita sun muita vaggeja, vikoja ollut suunnilleen samassa suhteessa. 50% omistamistani DSG laatikoista on mennyt rikki ja 50% omistamistani tojotista on tehty kansipahvin vaihto (tästä toisessa ketjussa olikin keskustelua). Tällä otannalla molemmat on yhtä luotettavia.

Ajan takaa siis sitä että nämä foorumihuutelut tahtovat olla aika merkityksettömiä kunnon tilastojen puutteessa. Ostaisin silti sekä DSG:n että tojotan uudestaan jos sopiva kohdalle osuisi.
Kunnon tilastoista puuttuu tyypit jotka korjaavat mukisematta merkkiliikkeessä. Esimerkiksi omassa jo myydyssä Peugeotissa vaihdettiin parivuotiaana vaihdelaatikko niin jäi minun ja huoltoliikkeen väliseksi kun takuuseen vaihdettiin väännön jälkeen. Eivät edes antaneet mitään dokumenttia vaihdosta.
 
Kyllä, mutta näin ajatellessa pätee ihan mihin tahansa automaattiin. Turha vikakohde jos haetaan sitä ultimaattista säästöä.
Mulla on itsellä ollut sekä näitä tojotia että volkkareita sun muita vaggeja, vikoja ollut suunnilleen samassa suhteessa. 50% omistamistani DSG laatikoista on mennyt rikki ja 50% omistamistani tojotista on tehty kansipahvin vaihto (tästä toisessa ketjussa olikin keskustelua). Tällä otannalla molemmat on yhtä luotettavia.

Ajan takaa siis sitä että nämä foorumihuutelut tahtovat olla aika merkityksettömiä kunnon tilastojen puutteessa. Ostaisin silti sekä DSG:n että tojotan uudestaan jos sopiva kohdalle osuisi.
Taksi Caddystä meni dsg vaihtoon 100k kohdalla ja koko auto meni kiertoon ennen 200k. Vm 16-17. Vaihtoautoja dsg:llä löytyy runsaasti. Jostain syystä nuita kasaantuu myyntiin reilusti ja hinnat ovat alhaalla...
 
Neljällä ihmisellä omassa lähipiirissä on DSG porsinut. Ei kyllä ole ikinä tullut itse edes harkittua moiselle helvetinkoneella varustettua autoa.
 
Kuivakytkimillä olevat laukeaa varmasti ja märillä kytkyillä huollettuna saattavat kestää 300k+ cäddykolleegoja etäältä seuranneena.
 
Auto menossa lunastukseen ja nyt katsellut uutta ( käytettyä ) tilalle. Miten Mersun cla 2.0 ja c 2.0/2.1 molemmat automaatteja ja dieseleitä, onko miten luotettavia ja löytyykö jotain tyyppivikoja mitkä hyvä tarkistaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 731
Viestejä
4 619 988
Jäsenet
75 897
Uusin jäsen
Dansuboi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom