- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 292
Pikkususka olis kans, nelivetona talveen. Sitten hieman isompi Swift.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Uudempi Yaris-malli on muutenkin aika paljon parempi kuin vanha. Parempi voimalinja ja vähän tilavampi.Kiitoksia, myös muille kommentoineille. Taidan rajata haun tuohon akseliin Yaris + Kia Rio, niitä näkyy liikkuvan tosiaan vuosimalleja 2019-2021 tuohon hintahaarukkaan. Uudemman mallin Yaris näyttäisi kyllä parhaalta, kai sekin on kriteeri Paikallisista liikkeistä näkyy löytyvän muutamakin sopiva vaihtoehto, taidan lähteä potkimaan renkaita ensi viikolla.
Miten lyhyitä nämä lyhyet ajomatkat on? Jos matkat on yleensä alle 10 km, niin itse katselisin vähän vanhemman ikäluokan bensa-autoja mahdollisimman epä-innovatiivisella moottoritekniikalla. Ei hybridiä, ei turboa, ei suorasuihkutusta eikä innovatiivisia ketju-/märkähihnajakopäitä, vaan ihan perinteinen monipisteruisku ja mieluummin ilman säätyvää venttiilinajoitusta. Astra/Corolla/Focus/308-luokkaa jostain 2010 tienoilta?Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
- Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
- Kokoluokka pieni
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa
- Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
- Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Uudempi Yaris-malli on muutenkin aika paljon parempi kuin vanha. Parempi voimalinja ja vähän tilavampi.
Miten lyhyitä nämä lyhyet ajomatkat on? Jos matkat on yleensä alle 10 km, niin itse katselisin vähän vanhemman ikäluokan bensa-autoja mahdollisimman epä-innovatiivisella moottoritekniikalla. Ei hybridiä, ei turboa, ei suorasuihkutusta eikä innovatiivisia ketju-/märkähihnajakopäitä, vaan ihan perinteinen monipisteruisku ja mieluummin ilman säätyvää venttiilinajoitusta. Astra/Corolla/Focus/308-luokkaa jostain 2010 tienoilta?
Milloin myytiin viimeiset old-skool bensavaparit monipisteruiskulla?
Jostain kumman syystä saksalaissa tilastoissa parhaita on aina saksalaiset autot ja itämaiset viimeisenä. Mutta Suomessa ja kansainvälisissä tilastoissa asia on just toisinpäin. Mutta onhan tuo starttiakku halpa vaihtaa laadukkaampaan, toisinkuin saksalaisen moottoriongelmat.Vanhassa korimallissa oli käsittääkseni suuria ongelmia käynnistysakun kanssa, luotettavuus jopa ranskiksia heikompaa? Lähteenä muistaakseni ADAC:n tiepalveluraportti.
Edit: Olikin niin, että 2021 olikin just huono, vanhat parempia.
ADACin tiepalveluraportti: käynnistysakun ongelmat piinaavat edelleen Toyotaa
Saksan Autoliiton käyttökokemusten mukaan uudehkojen sähköautojen toimintavarmuus on mainio.moottori.fi
Eikö Prince-moottorin ongelmat painotu turboversioihin (THP)? VTi-vaparit on parempia, joskin alkuaikoina niissäkin on ollut omat ongelmansa.Tosin eipä ne vapaastihengittävätkään ole kaikki järin luotettavia. 308 pisti silmään - surullisenkuuluisa Prince-moottori keulalla.
Eikö Prince-moottorin ongelmat painotu turboversioihin (THP)? VTi-vaparit on parempia, joskin alkuaikoina niissäkin on ollut omat ongelmansa.
Tässäpä vikalistaa, onneksi vieraalla kielellä:
https://www.largus.fr/actualite-aut...bmwpsa-des-problemes-en-pagaille-2319369.html
VAG:n 1.0 MPI:ssa näkyy olevan pakosarja optimoitu osaksi sylinterinkantta. En tiedä onko se käytännössä ongelma.
"A serious disadvantage was the combination of the exhaust manifold with the cylinder head, now it cannot be replaced."
Jostain kumman syystä saksalaissa tilastoissa parhaita on aina saksalaiset autot ja itämaiset viimeisenä. Mutta Suomessa ja kansainvälisissä tilastoissa asia on just toisinpäin. Mutta onhan tuo starttiakku halpa vaihtaa laadukkaampaan, toisinkuin saksalaisen moottoriongelmat.
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
- Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
- Kokoluokka pieni
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa
- Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
- Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Rellun Clioa saa vähän ajettuna ja alle 15k euron hintaluokassa jopa vuoden 2022 mallisena, vuoden 2021 malleissa on tehdastakuu voimassa vielä vuoteen 2025. Kannattaa käydä sekin katsomassa.Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
- Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
- Kokoluokka pieni
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa
- Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
- Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Toisaalta myös arvo tippuu kuin kivi. Sen merkitys tietysti riippuu siitä, että miten kauan aikoo autoa pitää.Rellun Clioa saa vähän ajettuna ja alle 15k euron hintaluokassa jopa vuoden 2022 mallisena, vuoden 2021 malleissa on tehdastakuu voimassa vielä vuoteen 2025. Kannattaa käydä sekin katsomassa.
Ostin Yaris 1,5 Hybrid Activen. Vm. - 22, ajettu 44 tkm. Kävin pohjalle verrokiksi Kia Riolla lenkin ja olihan tämä ihan eri planeetalta, toki hintaakin oli enemmän. Eiköhän tämä ollut aika lailla se järkevin, arjenharmain ja tylsin vaihtoehto mitä kuvitella saattaa! Eikä kaverit edes naura, ainakaan pahasti.Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
- Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
- Kokoluokka pieni
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa
- Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
- Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Ostin Yaris 1,5 Hybrid Activen. Vm. - 22, ajettu 44 tkm. Kävin pohjalle verrokiksi Kia Riolla lenkin ja olihan tämä ihan eri planeetalta, toki hintaakin oli enemmän. Eiköhän tämä ollut aika lailla se järkevin, arjenharmain ja tylsin vaihtoehto mitä kuvitella saattaa! Eikä kaverit edes naura, ainakaan pahasti.
Suurimmat oivallukset katsastustilastojen lukemiseen:Vale, emävale, tilasto. Sama asia kuin katsastustilastoissa - Tesla jää katsastuksessa kiinni väljähtäneestä koiranluusta, mutta se on pieni riesa verrattuna Toyotaan, joka ei akkuvian takia lähtenyt aamulla käyntiin ja myöhästyit sen vuoksi tärkeästä aamupalaverista työpaikalla.
Et mainitse, paljonko ajokilometrejä tulee vuoteen? Mutta jos ajomatkat pääasiassa lyhyitä, niin puhuttaneen vain joistakin tuhansista vuodessa. Tällöin sähkön kannattavuus on kyseenalainen, koska noita pieniä bensakoneisia koirankoppeja (VW Up tai jokin konsernisisarista tai Ford Ka+ tai Hyundai i10 tai Kia Picanto) saa niin paljon halvemmalla, polttis-Upin helposti viidellä tonnilla siinä missä E-Up maksaa kympin.
Luitko ollenkaan tuota keskustelua? Siellähän nimenomaan todetaan, että PSA:n VTi-moottorit on olleet yllättävän ongelmattomia.Riittävästi ilmeisesti vapareissakin ongelmaa, etten ehdoin tahdoin lähtisi kokeilemaan onneani. Tuolla alla suomalaisten pohdintaa.
Sitruunapatonki.fi • katso viestiketjua - THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
www.sitruunapatonki.fi
Luitko ollenkaan tuota keskustelua? Siellähän nimenomaan todetaan, että PSA:n VTi-moottorit on olleet yllättävän ongelmattomia.
Thp. Vti on yllättävän paljon toimivampi, mutta en sellaistakaan omaksi riesaksi ottaisi. Thp 200 koneessa on kai vähän tukevampi jakopää kuin 156.
Luitko ollenkaan tuota keskustelua? Siellähän nimenomaan todetaan, että PSA:n VTi-moottorit on olleet yllättävän ongelmattomia.
Turbotetut THP-moottorit suorasuihkutuksella, varsin vanhemmat, on ongelmapesiä, joskin kaikkiin on varmaan jo jakopää korjattu - ehkä jo useampaan kertaan...
Eikö VTi ole THP ilman turboa? Olen ymmärtänyt, että samanlaisia öljynkulutusongelmia kuin THPssa ja varmaan yleisiä suorasuihkujenkin ongelmia? Voihan se korjaussarjalla käsitelty THPkin olla ok peli? Nämä muistikuvat monen vuoden takaa, kun sitikkaa harkitsin.Luin. Mutta skeptisyyttä siellä oli VTi:täkin kohtaan.
Muuten totta, mutta tehokkain Peugeot Sport -versio on eri maata; se, jonka tunnistaa 262-270 hv tehosta. Noissa ei ole jakopäitä mennyt ilmeisesti käytännössä lainkaan eikä karstoittuminenkaan, tai öljynkulutus, ole ollut tavallista suurempaa. Tekivät ko. moottoriin isoja muutoksia ja ilmeisesti saivat sen lopultakin kestämään. Ei sillä, nuo tehoversiot nyt eivät sinänsä liity tähän aiempaan keskusteluun - mutta on nyt kuitenkin niin, että ihan kaikki THP:t eivät sysipaskoja sittenkään ole.Se THP ei kyllä ole missään kohtaa millään käsittelyllä edes etäisesti OK peli. Modernin ajan paskimpia moottoreita.
Käsittääkseni VTi on perinteinen monipisteruisku. Ei ole korkeapainepumppua kuormittamassa jakopäätä eikä suoraruiskujen karstaongelmia.Eikö VTi ole THP ilman turboa? Olen ymmärtänyt, että samanlaisia öljynkulutusongelmia kuin THPssa ja varmaan yleisiä suorasuihkujenkin ongelmia? Voihan se korjaussarjalla käsitelty THPkin olla ok peli? Nämä muistikuvat monen vuoden takaa, kun sitikkaa harkitsin.
Käsittääkseni VTi on perinteinen monipisteruisku. Ei ole korkeapainepumppua kuormittamassa jakopäätä eikä suoraruiskujen karstaongelmia.
Onko VTi PSA:n viimeinen monipisteruisku?
Ei taida olla mitään koostetta. Itse yleensä kaivan esim. kirjastosta Tekniikan maailman, jossa on itseäni kiinnostavan mallin arvostelu.Onkohan mitään sivustoa, missä olisi vertailtu autojen ajovaloja ja sisämelua? Nuo on toki hankala mitata tarkasti, kun riippuvat polttimoista ja renkaista jne, mutta kertoisi se ei niin tieteellinen vertailukin jo jotain. Koitin googletella, mutta heikoin tuloksin. Nyt varsinkin syyspimeillä työmatkaa ajaessa (osittain valaisemattomilla teillä) täytynyt todeta, että seuraavan auton hankintaan vaikuttaa myös se minkätasoiset (lähi)valot siinä on. Ikävä ajaa pimeässä huonoilla valoilla.
Muutamassa autoarvostelussa suht uusille autoille pistänyt silmään, kun on erikseen mainittu heikot lähi/kaukovalot miinukseksi. Jännä miten autoja ollut liikenteessä jo yli 100 vuoden ajan ja hyviä ajovaloja osattiin tehdä jo 90-luvulla (ilmeisesti vanhoissa Saabeissa ollut hyvät valot) vaikkei ollut mitään LEDejä tai Xenoneja käytössä. Ilmeisesti hyvät ajovalot ei ole korkealla prioriteettilistalla kaikilla valmistajilla, vaan muotoilu jne menee edelle
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa paitsi ehkä kaupunkiautojen osalta. Esimerkiksi Saksan autobaanat on täysin pimeitä.Suurin osa autojen myyntialueista on lähes täydellistä katuvaloverkostoa, ei tällaiset periferiat tuo rahaa.
Kaukovaloille voikin tehdä jotain mutta lähivaloille ei taida juurikaan olla laillisia parannuskeinoja. Joihinkin autoihin voi toki jälkiasentaa premium-ajovalot mutta se ei ole ihan halpaa lystiä.Onneksi rahalla voi suurelta osin saada parempaa valaistusta ja esim IIHS on alkanut kiinnittämään seikkaan huomioita, toivottavasti NCAP myös.
Aina ne premiumvalotkaan eivät ole tae hyvistä valoista. Meillä 2019 vuoden kugassa(facelift) oli 3k€ premium xenon valopaketti...en ole koskaan ajanut autolla missä olisi tuoreeltaan noin surkeat valot ollut. Valokuvio, kirkkaus ja kantomatka olivat jotain uskomattoman huonoa...pelkkä sininen "usva" joka kävi silmiin kun et käytännössä nähnyt mitään kunnolla.Kaukovaloille voikin tehdä jotain mutta lähivaloille ei taida juurikaan olla laillisia parannuskeinoja. Joihinkin autoihin voi toki jälkiasentaa premium-ajovalot mutta se ei ole ihan halpaa lylystiä.
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
Mitä suosittelette?
- Hinta alle 15k€
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
- Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
- Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Sahkoauto ei ole halpa jos joutuu julkisilla lataamaan niin nekin tiedot taytyisi ensin kysella ennenkuin ehdottelee sahkoautoa. 50tkm pystyy kylla ajamaa kotilatauksella ja silloin suosittelisin jotain pari vuotta vanhaa Teslaa.Diesel tai täyssähkö joka tapauksessa omasta mielestä vaihtoehdot, plugareita ei kannata harkita tuolla ajoprofiililla.
Sahkoauto ei ole halpa jos joutuu julkisilla lataamaan niin nekin tiedot taytyisi ensin kysella ennenkuin ehdottelee sahkoautoa. 50tkm pystyy kylla ajamaa kotilatauksella ja silloin suosittelisin jotain pari vuotta vanhaa Teslaa.
Vedänpä sulle ässän hihasta ja tämmönen huomiolta sivuunjäänyt, hiukan mitäänsanomaton (hyvässä mielessä) katumaasturin kuvatus. Isälleni valkkasin kymmenen vuotta sitten kun nämä tuli takaisin Suomeen moisen Ssangyongin huihain tilalle ja sillä se ajelee vieläkin. Ei vikoja, mutta jarruja pitää käyttää reilusti tai takasatulat jumii.
Ainakin sellaisessa "pienessä" autoilumaassa kuin Saksassa katuvalot loppuvat heti taajaman reunassa, eikä moottoriteilläkään valoja ole juuri ollenkaan. Menee offtopiciksi, mutta kyllä niitä hyviä lähivaloja luulisi arvostettavan muuallakin.Suurin osa autojen myyntialueista on lähes täydellistä katuvaloverkostoa, ei tällaiset periferiat tuo rahaa. Onneksi rahalla voi suurelta osin saada parempaa valaistusta ja esim IIHS on alkanut kiinnittämään seikkaan huomioita, toivottavasti NCAP myös.
Ei jaksa millään istua laturin päässä 300km välein noilla kilsoilla. Hyvä idea muuten, mutta ei jatkoon. Diesel varmaan fiksuin ajankäyttö / kulut - suhteessaHalvemmaksi se silti tulee kuin diesel. Neliveto + maavara on sellainen yhdistelmä, että sen kanssa tulee aina korkea kulutus. Esimerkinomaisesti, Spritmonitor raportoi keskikulutukseksi Golf Alltrackille (vm. 16-18) 6,63 l/100 km ja Passat Alltrackille jo 7,27 l/100 km. Jos mennään katumaasturikoreihin, niin vielä enemmän.
Mahtaa olla hienoa odotella näiden Ssanyongien varaosia maailmalta, kun samaan aikaan pitäisi ajaa 50 tkm vuodessa. Eli unohtaisin kaikki eksoottiset merkit...
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
Mitä suosittelette?
- Hinta alle 15k€
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
- Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
- Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Ei jaksa millään istua laturin päässä 300km välein noilla kilsoilla. Hyvä idea muuten, mutta ei jatkoon. Diesel varmaan fiksuin ajankäyttö / kulut - suhteessa
Luotettavuus on suhteellista, mutta saattaisin noilla spekseillä katsella esim. Skoda Octaviaa, jossa olisi pre-urea 2.0tdi kone, 6-lovinen manuaali (tai märkä dsg:kin ehkä, ne on varsin luotettavia) ja nelivetojakin on. Huonon tien alusta vielä kylkeen niin matka taittuu.
Mutta jos nyt ennusteet pitää paikkaansa, että polttoaineen hinta eskaloituu taas yli 2€/l tasolle niin laskisin kyllä vakavasti että kannattaisiko täyssähköön siirtyminen. Käyttökulut on noilla kilsoilla niin valtavan paljon pienemmät sähköllä.
Diesel tai täyssähkö joka tapauksessa omasta mielestä vaihtoehdot, plugareita ei kannata harkita tuolla ajoprofiililla.
Osta mersu. C:t ja E:t sitten jos ei oo maavara pakollisena. Sitäkin saa airmaticilla sedaniin/farkkuun aika hyvin.Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
Mitä suosittelette?
- Hinta alle 15k€
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
- Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
- Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
VAG:n päästöhuijausdieseleistä on kuulunut huonoa, kuinka marmori on väkisin softannut uusiksi huollon yhteydessä ja sitten on alkanut paukkua EGR-venttiilejä ja kulutus noussut ym. kivaa. Niitä kannattaa ehkä välttää. Mutta joko ennen tai jälkeen dieselgaten ja ilman ureaa, niin peukku sille. Ehkä suoraan Octavia Scout tai Golf/Passat Alltrack? DSG on tosin huoltokuluriski - etenkin uudempia voi olla vaikea löytää manuaalina.
Osta mersu. C:t ja E:t sitten jos ei oo maavara pakollisena. Sitäkin saa airmaticilla sedaniin/farkkuun aika hyvin.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/glk/14704369
Eikös tämä ole se kuuluisa tonnin per nurkka.
Eikä nuo airmaticit niin vikaherkkiä ole mitä on annettu ymmärtää. Sen ensimmäiset 10 vuotta tuntuu toimivan, jonka jälkeen (ihan luonnollisesti) alkaa tulemaan remppaa per kulma ja siitä luonnollisena jatkumona kompura, kuivain, ilmalinjat.Orkkiksena ainakin, jopa yli. Riippuu mitä uusitaan ja onko 4matic vai ei. Pelkkä ilmajousi, ads-iskari vai koko ilmajousijalka. On se kyllä hyvä systeemi toimivana, kokemus w218 CLS ja w221 S.
Muistelen että kaveri joskus tuskaili ”sisarmerkki” Daewoon kanssa juuri tästä ongelmasta (oli muuten kevyt auto). Mutta onko tuo näin internet-aikakaudella niin suuri ongelma kun osia kuitenkin löytyy maailmalta? Suomesta tuskin löytyy mitään.Mahtaa olla hienoa odotella näiden Ssanyongien varaosia maailmalta, kun samaan aikaan pitäisi ajaa 50 tkm vuodessa. Eli unohtaisin kaikki eksoottiset merkit...
Hyvää keskustelua. Mersujen huollot myös mietityttää, ei varmaan halvimmasta päästä vaikka puhutaan vanhemmista meseistä? Noita Volvoja olen myös miettinyt.Onko jotain ajettavuuteen, hiljaisuuteen, ohituskiihtyvyyteen, vaihteistoon tai varusteisiin liittyviä juttuja? Vakkari nyt varmaan on ainakin must have, jos ei jopa ACC?
Jos isompaa autoa katselet, niin sittenhän sen on oltava diesel. Volvo? XC70 Mk3? V40CC? V60CC? Menee aikalailla budjetin ylärajoille, mutta kuitenkin. Miinuksena se, että vanhoilla dieseleillä on yleensä ajettu melkoisesti jo valmiiksi, joten remonttikierre on edessä. Toisaalta jos ei ole kovin kranttu, niin vähänajettujakin dieseleitä on aina välillä myynnissä yksittäisiä kappaleita sitä sun tätä.
Eikä nuo airmaticit niin vikaherkkiä ole mitä on annettu ymmärtää. Sen ensimmäiset 10 vuotta tuntuu toimivan, jonka jälkeen (ihan luonnollisesti) alkaa tulemaan remppaa per kulma ja siitä luonnollisena jatkumona kompura, kuivain, ilmalinjat.
Onhan se toki hemmetin kallis 10v vanhaan autoon alkaa pistämään kerrasta useita tonneja alustaremppaan, mutta menee ne iskarit rautajousillakin välillä vaihtoon.
Mielestäni noiden pussien hinnat on tullut aika paljon alaspäin, kun ilma-alustat yleistyneet.
Hyvää keskustelua. Mersujen huollot myös mietityttää, ei varmaan halvimmasta päästä vaikka puhutaan vanhemmista meseistä? Noita Volvoja olen myös miettinyt.
Ei sinänsä väliä ajettavuudella, kiihtyvyyksillä tai vaihteistolla. Suurimmaksi osaksi pitkän matkan ajoa niin manuaali kelpaa myös. Vakkari on pakko olla ja mieluummin jopa ACC, mutta ei ole pakollisuus kun se talvella kuitenkin kyykkää heti kun on lunta ja jäätä anturien/kameran edessä.
Hyvää keskustelua. Mersujen huollot myös mietityttää, ei varmaan halvimmasta päästä vaikka puhutaan vanhemmista meseistä?
Mitä nyt kahdesta Mersusta kokemuksia, aikasempi w211 ja nykyinen s212 dieselitä molemmat, niin perushuollot on molempiin helppoja ja halpoja jos tekee itse. Öljynsuodatin on ylhäällä esillä suoraan ja moottoriöljyt on suunniteltu imuvaihtajalla vaihdettavaksi. Suodatin on panos mallinen niin orkkislaatua saa alle 10e. Automaattilaatikko ei kuulu virallisesti huoltoohjelmaan mutta pakko huollattaa jos haluaa estää kalliita remppoja. Vanhempi 5-vaihteiseen on öljynvaihto melko helposti tehtävissä itse, mutta uudempi 7-vaihteinen on tarkempi öljyn määrästä (ei saa olla yhtään liian vähän eikä liian paljon) ja laadusta (ei saa olla esimerkiksi Commaa) eli pakko olla melkeimpä Star käytettävissä sekä nosturi. Vielä uudempi 9-vaihteinen lienee siitäkin tarkempi.
Muistelen että kaveri joskus tuskaili ”sisarmerkki” Daewoon kanssa juuri tästä ongelmasta (oli muuten kevyt auto). Mutta onko tuo näin internet-aikakaudella niin suuri ongelma kun osia kuitenkin löytyy maailmalta? Suomesta tuskin löytyy mitään.
Mulla on kyseisen firman valmistama auto ja tämän takia olen ajatellut, että siihen ei varmaan kannata upottaa hirveästi rahaa. Esim. automaattivaihteiston öljynvaihto saattaisi olla hyvä tehdä, mutta pitää katsoa että kannattaako. Rahallisesti ehkä järkevintä tehdä vain pakolliset huollot ja ajaa auto niin sanotusti paaliin.Jarrupalat tai koiranluut ei varmaankaan ole ongelma. Mutta jos tulee ajamisen estävä vika (puhallinmoottori, jäähdyttimen kenno, termostaatti, polttoainepumppu...), niin siinä sitten tutkitaan Ebaytä ja pohditaan, tulisiko osa nopeammin USA:sta vai sittenkin espanjalaiselta autopurkamolta. Sijaisauton toki saa vuokraamalla, mutta se maksaa.
V60 D3 5cyl hyvillä varusteilla.Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
Mitä suosittelette?
- Hinta alle 15k€
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
- Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
- Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Sisarauto peugeot 307:n kanssa. Vaimon siskolla oli tuollainen 1.6 diesel+bmp viitisen vuotta, osti sen 168tkm ajettuna 1700 eurolla vuonna 2018. Tuona aikana autoon tuli suunnilleen 120tkm todella huonosti huollettuja kilometrejä. Vikoina oli jarruvalokytkin, takasatulat, käsijarruvaijeri ja etupyörän laakeri. Näytössä välähteli perinteiset antipollution faultit aina kuun asennosta riippuen. Vähällä siis pääsi ja naurettavan pieniruokainenkin oli.Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.
Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.