- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 220
Pikkususka olis kans, nelivetona talveen. Sitten hieman isompi Swift.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Uudempi Yaris-malli on muutenkin aika paljon parempi kuin vanha. Parempi voimalinja ja vähän tilavampi.Kiitoksia, myös muille kommentoineille. Taidan rajata haun tuohon akseliin Yaris + Kia Rio, niitä näkyy liikkuvan tosiaan vuosimalleja 2019-2021 tuohon hintahaarukkaan. Uudemman mallin Yaris näyttäisi kyllä parhaalta, kai sekin on kriteeri Paikallisista liikkeistä näkyy löytyvän muutamakin sopiva vaihtoehto, taidan lähteä potkimaan renkaita ensi viikolla.
Miten lyhyitä nämä lyhyet ajomatkat on? Jos matkat on yleensä alle 10 km, niin itse katselisin vähän vanhemman ikäluokan bensa-autoja mahdollisimman epä-innovatiivisella moottoritekniikalla. Ei hybridiä, ei turboa, ei suorasuihkutusta eikä innovatiivisia ketju-/märkähihnajakopäitä, vaan ihan perinteinen monipisteruisku ja mieluummin ilman säätyvää venttiilinajoitusta. Astra/Corolla/Focus/308-luokkaa jostain 2010 tienoilta?Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
- Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
- Kokoluokka pieni
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa
- Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
- Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Uudempi Yaris-malli on muutenkin aika paljon parempi kuin vanha. Parempi voimalinja ja vähän tilavampi.
Miten lyhyitä nämä lyhyet ajomatkat on? Jos matkat on yleensä alle 10 km, niin itse katselisin vähän vanhemman ikäluokan bensa-autoja mahdollisimman epä-innovatiivisella moottoritekniikalla. Ei hybridiä, ei turboa, ei suorasuihkutusta eikä innovatiivisia ketju-/märkähihnajakopäitä, vaan ihan perinteinen monipisteruisku ja mieluummin ilman säätyvää venttiilinajoitusta. Astra/Corolla/Focus/308-luokkaa jostain 2010 tienoilta?
Milloin myytiin viimeiset old-skool bensavaparit monipisteruiskulla?
Jostain kumman syystä saksalaissa tilastoissa parhaita on aina saksalaiset autot ja itämaiset viimeisenä. Mutta Suomessa ja kansainvälisissä tilastoissa asia on just toisinpäin. Mutta onhan tuo starttiakku halpa vaihtaa laadukkaampaan, toisinkuin saksalaisen moottoriongelmat.Vanhassa korimallissa oli käsittääkseni suuria ongelmia käynnistysakun kanssa, luotettavuus jopa ranskiksia heikompaa? Lähteenä muistaakseni ADAC:n tiepalveluraportti.
Edit: Olikin niin, että 2021 olikin just huono, vanhat parempia.
ADACin tiepalveluraportti: käynnistysakun ongelmat piinaavat edelleen Toyotaa
Saksan Autoliiton käyttökokemusten mukaan uudehkojen sähköautojen toimintavarmuus on mainio.moottori.fi
Eikö Prince-moottorin ongelmat painotu turboversioihin (THP)? VTi-vaparit on parempia, joskin alkuaikoina niissäkin on ollut omat ongelmansa.Tosin eipä ne vapaastihengittävätkään ole kaikki järin luotettavia. 308 pisti silmään - surullisenkuuluisa Prince-moottori keulalla.
Eikö Prince-moottorin ongelmat painotu turboversioihin (THP)? VTi-vaparit on parempia, joskin alkuaikoina niissäkin on ollut omat ongelmansa.
Tässäpä vikalistaa, onneksi vieraalla kielellä:
https://www.largus.fr/actualite-aut...bmwpsa-des-problemes-en-pagaille-2319369.html
VAG:n 1.0 MPI:ssa näkyy olevan pakosarja optimoitu osaksi sylinterinkantta. En tiedä onko se käytännössä ongelma.
"A serious disadvantage was the combination of the exhaust manifold with the cylinder head, now it cannot be replaced."
Jostain kumman syystä saksalaissa tilastoissa parhaita on aina saksalaiset autot ja itämaiset viimeisenä. Mutta Suomessa ja kansainvälisissä tilastoissa asia on just toisinpäin. Mutta onhan tuo starttiakku halpa vaihtaa laadukkaampaan, toisinkuin saksalaisen moottoriongelmat.
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
- Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
- Kokoluokka pieni
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa
- Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
- Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Rellun Clioa saa vähän ajettuna ja alle 15k euron hintaluokassa jopa vuoden 2022 mallisena, vuoden 2021 malleissa on tehdastakuu voimassa vielä vuoteen 2025. Kannattaa käydä sekin katsomassa.Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
- Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
- Kokoluokka pieni
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa
- Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
- Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Toisaalta myös arvo tippuu kuin kivi. Sen merkitys tietysti riippuu siitä, että miten kauan aikoo autoa pitää.Rellun Clioa saa vähän ajettuna ja alle 15k euron hintaluokassa jopa vuoden 2022 mallisena, vuoden 2021 malleissa on tehdastakuu voimassa vielä vuoteen 2025. Kannattaa käydä sekin katsomassa.
Ostin Yaris 1,5 Hybrid Activen. Vm. - 22, ajettu 44 tkm. Kävin pohjalle verrokiksi Kia Riolla lenkin ja olihan tämä ihan eri planeetalta, toki hintaakin oli enemmän. Eiköhän tämä ollut aika lailla se järkevin, arjenharmain ja tylsin vaihtoehto mitä kuvitella saattaa! Eikä kaverit edes naura, ainakaan pahasti.Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
- Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
- Kokoluokka pieni
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa
- Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
- Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Ostin Yaris 1,5 Hybrid Activen. Vm. - 22, ajettu 44 tkm. Kävin pohjalle verrokiksi Kia Riolla lenkin ja olihan tämä ihan eri planeetalta, toki hintaakin oli enemmän. Eiköhän tämä ollut aika lailla se järkevin, arjenharmain ja tylsin vaihtoehto mitä kuvitella saattaa! Eikä kaverit edes naura, ainakaan pahasti.
Suurimmat oivallukset katsastustilastojen lukemiseen:Vale, emävale, tilasto. Sama asia kuin katsastustilastoissa - Tesla jää katsastuksessa kiinni väljähtäneestä koiranluusta, mutta se on pieni riesa verrattuna Toyotaan, joka ei akkuvian takia lähtenyt aamulla käyntiin ja myöhästyit sen vuoksi tärkeästä aamupalaverista työpaikalla.
Et mainitse, paljonko ajokilometrejä tulee vuoteen? Mutta jos ajomatkat pääasiassa lyhyitä, niin puhuttaneen vain joistakin tuhansista vuodessa. Tällöin sähkön kannattavuus on kyseenalainen, koska noita pieniä bensakoneisia koirankoppeja (VW Up tai jokin konsernisisarista tai Ford Ka+ tai Hyundai i10 tai Kia Picanto) saa niin paljon halvemmalla, polttis-Upin helposti viidellä tonnilla siinä missä E-Up maksaa kympin.
Luitko ollenkaan tuota keskustelua? Siellähän nimenomaan todetaan, että PSA:n VTi-moottorit on olleet yllättävän ongelmattomia.Riittävästi ilmeisesti vapareissakin ongelmaa, etten ehdoin tahdoin lähtisi kokeilemaan onneani. Tuolla alla suomalaisten pohdintaa.
Sitruunapatonki.fi • katso viestiketjua - THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
www.sitruunapatonki.fi
Luitko ollenkaan tuota keskustelua? Siellähän nimenomaan todetaan, että PSA:n VTi-moottorit on olleet yllättävän ongelmattomia.
Thp. Vti on yllättävän paljon toimivampi, mutta en sellaistakaan omaksi riesaksi ottaisi. Thp 200 koneessa on kai vähän tukevampi jakopää kuin 156.
Luitko ollenkaan tuota keskustelua? Siellähän nimenomaan todetaan, että PSA:n VTi-moottorit on olleet yllättävän ongelmattomia.
Turbotetut THP-moottorit suorasuihkutuksella, varsin vanhemmat, on ongelmapesiä, joskin kaikkiin on varmaan jo jakopää korjattu - ehkä jo useampaan kertaan...
Eikö VTi ole THP ilman turboa? Olen ymmärtänyt, että samanlaisia öljynkulutusongelmia kuin THPssa ja varmaan yleisiä suorasuihkujenkin ongelmia? Voihan se korjaussarjalla käsitelty THPkin olla ok peli? Nämä muistikuvat monen vuoden takaa, kun sitikkaa harkitsin.Luin. Mutta skeptisyyttä siellä oli VTi:täkin kohtaan.
Muuten totta, mutta tehokkain Peugeot Sport -versio on eri maata; se, jonka tunnistaa 262-270 hv tehosta. Noissa ei ole jakopäitä mennyt ilmeisesti käytännössä lainkaan eikä karstoittuminenkaan, tai öljynkulutus, ole ollut tavallista suurempaa. Tekivät ko. moottoriin isoja muutoksia ja ilmeisesti saivat sen lopultakin kestämään. Ei sillä, nuo tehoversiot nyt eivät sinänsä liity tähän aiempaan keskusteluun - mutta on nyt kuitenkin niin, että ihan kaikki THP:t eivät sysipaskoja sittenkään ole.Se THP ei kyllä ole missään kohtaa millään käsittelyllä edes etäisesti OK peli. Modernin ajan paskimpia moottoreita.
Käsittääkseni VTi on perinteinen monipisteruisku. Ei ole korkeapainepumppua kuormittamassa jakopäätä eikä suoraruiskujen karstaongelmia.Eikö VTi ole THP ilman turboa? Olen ymmärtänyt, että samanlaisia öljynkulutusongelmia kuin THPssa ja varmaan yleisiä suorasuihkujenkin ongelmia? Voihan se korjaussarjalla käsitelty THPkin olla ok peli? Nämä muistikuvat monen vuoden takaa, kun sitikkaa harkitsin.
Käsittääkseni VTi on perinteinen monipisteruisku. Ei ole korkeapainepumppua kuormittamassa jakopäätä eikä suoraruiskujen karstaongelmia.
Onko VTi PSA:n viimeinen monipisteruisku?