Mikä auto minulle?

Kiitoksia, myös muille kommentoineille. Taidan rajata haun tuohon akseliin Yaris + Kia Rio, niitä näkyy liikkuvan tosiaan vuosimalleja 2019-2021 tuohon hintahaarukkaan. Uudemman mallin Yaris näyttäisi kyllä parhaalta, kai sekin on kriteeri :hmm: Paikallisista liikkeistä näkyy löytyvän muutamakin sopiva vaihtoehto, taidan lähteä potkimaan renkaita ensi viikolla.
Uudempi Yaris-malli on muutenkin aika paljon parempi kuin vanha. Parempi voimalinja ja vähän tilavampi.
 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa

  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin

  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Miten lyhyitä nämä lyhyet ajomatkat on? Jos matkat on yleensä alle 10 km, niin itse katselisin vähän vanhemman ikäluokan bensa-autoja mahdollisimman epä-innovatiivisella moottoritekniikalla. Ei hybridiä, ei turboa, ei suorasuihkutusta eikä innovatiivisia ketju-/märkähihnajakopäitä, vaan ihan perinteinen monipisteruisku ja mieluummin ilman säätyvää venttiilinajoitusta. Astra/Corolla/Focus/308-luokkaa jostain 2010 tienoilta?

Milloin myytiin viimeiset old-skool bensavaparit monipisteruiskulla?
 
Uudempi Yaris-malli on muutenkin aika paljon parempi kuin vanha. Parempi voimalinja ja vähän tilavampi.

Vanhassa korimallissa oli käsittääkseni suuria ongelmia käynnistysakun kanssa, luotettavuus jopa ranskiksia heikompaa? Lähteenä muistaakseni ADAC:n tiepalveluraportti.

Edit: Olikin niin, että 2021 olikin just huono, vanhat parempia.

 
Miten lyhyitä nämä lyhyet ajomatkat on? Jos matkat on yleensä alle 10 km, niin itse katselisin vähän vanhemman ikäluokan bensa-autoja mahdollisimman epä-innovatiivisella moottoritekniikalla. Ei hybridiä, ei turboa, ei suorasuihkutusta eikä innovatiivisia ketju-/märkähihnajakopäitä, vaan ihan perinteinen monipisteruisku ja mieluummin ilman säätyvää venttiilinajoitusta. Astra/Corolla/Focus/308-luokkaa jostain 2010 tienoilta?

Milloin myytiin viimeiset old-skool bensavaparit monipisteruiskulla?

VAG myi vielä muutamia vuosia sitten Upia/Miitä/Poloa/Ibizaa 1.0 MPI:llä. Sellaista lähtisin katselemaan, jos pitäisi saada mahdollisimman uusi auto mahdollisimman simppelillä moottorilla. Toki myös Cliossa oli vaparikone(ita) aika pitkään, aina Clio V:hen asti.

Tosin eipä ne vapaastihengittävätkään ole kaikki järin luotettavia. 308 pisti silmään - surullisenkuuluisa Prince-moottori keulalla.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhassa korimallissa oli käsittääkseni suuria ongelmia käynnistysakun kanssa, luotettavuus jopa ranskiksia heikompaa? Lähteenä muistaakseni ADAC:n tiepalveluraportti.

Edit: Olikin niin, että 2021 olikin just huono, vanhat parempia.

Jostain kumman syystä saksalaissa tilastoissa parhaita on aina saksalaiset autot ja itämaiset viimeisenä. Mutta Suomessa ja kansainvälisissä tilastoissa asia on just toisinpäin. Mutta onhan tuo starttiakku halpa vaihtaa laadukkaampaan, toisinkuin saksalaisen moottoriongelmat.

23586.jpeg
e13d53b7486f3d94dcc3cf1c05f2bb20.jpg
2024008a.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Tosin eipä ne vapaastihengittävätkään ole kaikki järin luotettavia. 308 pisti silmään - surullisenkuuluisa Prince-moottori keulalla.
Eikö Prince-moottorin ongelmat painotu turboversioihin (THP)? VTi-vaparit on parempia, joskin alkuaikoina niissäkin on ollut omat ongelmansa.
Tässäpä vikalistaa, onneksi vieraalla kielellä:

VAG:n 1.0 MPI:ssa näkyy olevan pakosarja optimoitu osaksi sylinterinkantta. En tiedä onko se käytännössä ongelma.
"A serious disadvantage was the combination of the exhaust manifold with the cylinder head, now it cannot be replaced."
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Prince-moottorin ongelmat painotu turboversioihin (THP)? VTi-vaparit on parempia, joskin alkuaikoina niissäkin on ollut omat ongelmansa.
Tässäpä vikalistaa, onneksi vieraalla kielellä:
https://www.largus.fr/actualite-aut...bmwpsa-des-problemes-en-pagaille-2319369.html

Riittävästi ilmeisesti vapareissakin ongelmaa, etten ehdoin tahdoin lähtisi kokeilemaan onneani. Tuolla alla suomalaisten pohdintaa.


VAG:n 1.0 MPI:ssa näkyy olevan pakosarja optimoitu osaksi sylinterinkantta. En tiedä onko se käytännössä ongelma.
"A serious disadvantage was the combination of the exhaust manifold with the cylinder head, now it cannot be replaced."

Mymotorlist tuntuu listaavan suunnilleen kaikki ongelmat, mitä moottoreissa voi teoriassa olla (ja kirjoitusasu on jotenkin epämääräinen, en usko ylläpitäjän väitettyyn työhistoriaan VW:lla). Se mitä netissä yleisesti 1.0 MPI:stä kirjoitellaan, niin tosi vähän on mitään ongelmia ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain kumman syystä saksalaissa tilastoissa parhaita on aina saksalaiset autot ja itämaiset viimeisenä. Mutta Suomessa ja kansainvälisissä tilastoissa asia on just toisinpäin. Mutta onhan tuo starttiakku halpa vaihtaa laadukkaampaan, toisinkuin saksalaisen moottoriongelmat.

Vale, emävale, tilasto. Sama asia kuin katsastustilastoissa - Tesla jää katsastuksessa kiinni väljähtäneestä koiranluusta, mutta se on pieni riesa verrattuna Toyotaan, joka ei akkuvian takia lähtenyt aamulla käyntiin ja myöhästyit sen vuoksi tärkeästä aamupalaverista työpaikalla.

Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.

Et mainitse, paljonko ajokilometrejä tulee vuoteen? Mutta jos ajomatkat pääasiassa lyhyitä, niin puhuttaneen vain joistakin tuhansista vuodessa. Tällöin sähkön kannattavuus on kyseenalainen, koska noita pieniä bensakoneisia koirankoppeja (VW Up tai jokin konsernisisarista tai Ford Ka+ tai Hyundai i10 tai Kia Picanto) saa niin paljon halvemmalla, polttis-Upin helposti viidellä tonnilla siinä missä E-Up maksaa kympin.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Rellun Clioa saa vähän ajettuna ja alle 15k euron hintaluokassa jopa vuoden 2022 mallisena, vuoden 2021 malleissa on tehdastakuu voimassa vielä vuoteen 2025. Kannattaa käydä sekin katsomassa.
 
Rellun Clioa saa vähän ajettuna ja alle 15k euron hintaluokassa jopa vuoden 2022 mallisena, vuoden 2021 malleissa on tehdastakuu voimassa vielä vuoteen 2025. Kannattaa käydä sekin katsomassa.
Toisaalta myös arvo tippuu kuin kivi. Sen merkitys tietysti riippuu siitä, että miten kauan aikoo autoa pitää.
 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Ostin Yaris 1,5 Hybrid Activen. Vm. - 22, ajettu 44 tkm. Kävin pohjalle verrokiksi Kia Riolla lenkin ja olihan tämä ihan eri planeetalta, toki hintaakin oli enemmän. Eiköhän tämä ollut aika lailla se järkevin, arjenharmain ja tylsin vaihtoehto mitä kuvitella saattaa! Eikä kaverit edes naura, ainakaan pahasti.
 
Ostin Yaris 1,5 Hybrid Activen. Vm. - 22, ajettu 44 tkm. Kävin pohjalle verrokiksi Kia Riolla lenkin ja olihan tämä ihan eri planeetalta, toki hintaakin oli enemmän. Eiköhän tämä ollut aika lailla se järkevin, arjenharmain ja tylsin vaihtoehto mitä kuvitella saattaa! Eikä kaverit edes naura, ainakaan pahasti.

Tuo Yaris taisi olla TM:n kestotestissä lähiaikoina ja oli muistaakseni koko testihistorian pienimmät ylläpitokulut.

Ja jos tuosta joskus hankkiutuu eroon niin Tojotan arvonkehityksen historian perusteella arvonalenema on hyvin maltillista.
 
Vale, emävale, tilasto. Sama asia kuin katsastustilastoissa - Tesla jää katsastuksessa kiinni väljähtäneestä koiranluusta, mutta se on pieni riesa verrattuna Toyotaan, joka ei akkuvian takia lähtenyt aamulla käyntiin ja myöhästyit sen vuoksi tärkeästä aamupalaverista työpaikalla.
Suurimmat oivallukset katsastustilastojen lukemiseen:
- paljonko kyseisellä merkillä/mallilla oli ajettuja kilometrejä (Merssu 200tkm vs Toyota IQ 30tkm, hoksaatte pointin)
- Oliko vika 100€ koiranluu töineen vai vaihdelaatikon öljyvuoto 2000€
- katsastukseen ei viedä DSG-rikkoutunutta autoa tai hybdridiä jossa polttis jumissa tai sähköautoa joka odottaa 15k€ akkupaketin vaihtoa

Näin ollen nuo mittaavat vain yhtä asiaa, kiinnostavimmat asiat eivät niissä näy.
Et mainitse, paljonko ajokilometrejä tulee vuoteen? Mutta jos ajomatkat pääasiassa lyhyitä, niin puhuttaneen vain joistakin tuhansista vuodessa. Tällöin sähkön kannattavuus on kyseenalainen, koska noita pieniä bensakoneisia koirankoppeja (VW Up tai jokin konsernisisarista tai Ford Ka+ tai Hyundai i10 tai Kia Picanto) saa niin paljon halvemmalla, polttis-Upin helposti viidellä tonnilla siinä missä E-Up maksaa kympin.
 
Riittävästi ilmeisesti vapareissakin ongelmaa, etten ehdoin tahdoin lähtisi kokeilemaan onneani. Tuolla alla suomalaisten pohdintaa.

Luitko ollenkaan tuota keskustelua? Siellähän nimenomaan todetaan, että PSA:n VTi-moottorit on olleet yllättävän ongelmattomia.

Turbotetut THP-moottorit suorasuihkutuksella, varsin vanhemmat, on ongelmapesiä, joskin kaikkiin on varmaan jo jakopää korjattu - ehkä jo useampaan kertaan...
 
Luitko ollenkaan tuota keskustelua? Siellähän nimenomaan todetaan, että PSA:n VTi-moottorit on olleet yllättävän ongelmattomia.

Turbotetut THP-moottorit suorasuihkutuksella, varsin vanhemmat, on ongelmapesiä, joskin kaikkiin on varmaan jo jakopää korjattu - ehkä jo useampaan kertaan...

Luin. Mutta skeptisyyttä siellä oli VTi:täkin kohtaan.
Eikö VTi ole THP ilman turboa? Olen ymmärtänyt, että samanlaisia öljynkulutusongelmia kuin THPssa ja varmaan yleisiä suorasuihkujenkin ongelmia? Voihan se korjaussarjalla käsitelty THPkin olla ok peli? Nämä muistikuvat monen vuoden takaa, kun sitikkaa harkitsin.
 
Se THP ei kyllä ole missään kohtaa millään käsittelyllä edes etäisesti OK peli. Modernin ajan paskimpia moottoreita.
 
Se THP ei kyllä ole missään kohtaa millään käsittelyllä edes etäisesti OK peli. Modernin ajan paskimpia moottoreita.
Muuten totta, mutta tehokkain Peugeot Sport -versio on eri maata; se, jonka tunnistaa 262-270 hv tehosta. Noissa ei ole jakopäitä mennyt ilmeisesti käytännössä lainkaan eikä karstoittuminenkaan, tai öljynkulutus, ole ollut tavallista suurempaa. Tekivät ko. moottoriin isoja muutoksia ja ilmeisesti saivat sen lopultakin kestämään. Ei sillä, nuo tehoversiot nyt eivät sinänsä liity tähän aiempaan keskusteluun - mutta on nyt kuitenkin niin, että ihan kaikki THP:t eivät sysipaskoja sittenkään ole.
 
Eikö VTi ole THP ilman turboa? Olen ymmärtänyt, että samanlaisia öljynkulutusongelmia kuin THPssa ja varmaan yleisiä suorasuihkujenkin ongelmia? Voihan se korjaussarjalla käsitelty THPkin olla ok peli? Nämä muistikuvat monen vuoden takaa, kun sitikkaa harkitsin.
Käsittääkseni VTi on perinteinen monipisteruisku. Ei ole korkeapainepumppua kuormittamassa jakopäätä eikä suoraruiskujen karstaongelmia.

Onko VTi PSA:n viimeinen monipisteruisku?
 
Käsittääkseni VTi on perinteinen monipisteruisku. Ei ole korkeapainepumppua kuormittamassa jakopäätä eikä suoraruiskujen karstaongelmia.

Onko VTi PSA:n viimeinen monipisteruisku?

Ottakaa suolan kanssa, mutta Wikipedian mukaan PureTech-sarjaan kuuluu suoraruiskujen ohella monipisteruiskukoneita.


Myös Ultimatespecs-sivusto kertoo, että Corsassa tuo turboton 1.2 moottori olisi ainakin vielä v. 2019 ollut MPI.

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 542
Viestejä
4 524 182
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom