- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 892
Taksi tai myyntimiehen auto...noilla kilsoilla on voinut olla taksina, en kyllä ostaisi kun katsoo millaset ja kaverit niillä helsingissä ajelee ja millä tavalla...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Taksi tai myyntimiehen auto...noilla kilsoilla on voinut olla taksina, en kyllä ostaisi kun katsoo millaset ja kaverit niillä helsingissä ajelee ja millä tavalla...
Vähän päälle pari vuotta on nyt ollut tuollainen 2015 vuoden GTE Golffi, kilometrejä sen ~172k ja eipä tämän jälkeen oikein enää halua siirtyä kuin täys-sähköön.Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km. Lisätään vielä sen verran, että webastosta iso +.
Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.
Auttakee!

Vähän päälle pari vuotta on nyt ollut tuollainen 2015 vuoden GTE Golffi, kilometrejä sen ~172k ja eipä tämän jälkeen oikein enää halua siirtyä kuin täys-sähköön.
Työ- ja kauppareissut menee menee mukavasti pelkällä sähköllä ja hybrid auto -tilassa pidempää matkaa ajaa n. 5,7-6,3l/100km, josta esimerkki vajaan parin vuoden takaa talvelta (890km reissu 5,7 keskikulutuksella matkalaiset kyydissä):
Laskeskelin päässäni, että noilla kilsoilla tulee vuodessa jotain 10 tkm luokkaa. Menovettä menee about 900 l, jos oikein laskin. Vuosikustannus siis sellaiset 1800 € pelkälle kulutukselle. Mitäs toi pelkällä sähköllä ajaminen nykyään kustantaa? Vitosen luokkaa satasella? Oisko se maksimisäästö sitten hiukan toista tonnia vuodessa. Saahan siinä kohtuullisen pitkään paahtaa, että 15 k€ vaihtobudjetti kuolettuu. Tosin aiheesta tehdyt tutkimukset ovat sitä mieltä, että alle 15 tkm/v ladattava hybridi on kaikkein kallein ajettava. En lähtisi siis sillä metodilla säästämään. Mutta autokuumeeseen on tunnetusti vain yksi lääke.
Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km. Lisätään vielä sen verran, että webastosta iso +.
Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.
Auttakee!
Mulla oli 2018 malli, ja webasto oli kyllä tarpeen. Jos akku on tyhjä, niin ei sähköistä esilämmitystä ole käytössä. ILP:stä en tiedä, mutta etäohjausta ei ainakaan ollut tarjolla ilman erikseen ostettavaa ohjausmodulia.Jos katsomasi yksilö on valmistettu noin kesäkuun 2015 jälkeen, niin mahdollisesti on jo päivitetyllä mediayksiköllä (MIB2), joka ei webastoa erikseen todennäköisesti kaipaa, sillä pitäisi olla etäohjattavissa esilämmityksen käynnistys (näissähän käsittäkseni on ILP joka tuota hoitaa).
Samalla tavalla ohjelmoin lämmityksen 2018 mallissa kun tiesin lähtöajan. Muuten lämmitin webastolla.Alkupään yksilöissä kuten omani (MIB1) saa kyllä ohjelmoitua ruudun kautta näitä lämmitysaikatauluja, mutta toimii kunnolla vain jos menot on säännölisiin aikoihin.
Öljynvaihtohuollon lisäksi tarkastushuolto 1v välein, hinta noin 200e. Painelevat tööttiä ja tarkastavat tuulilasinpesunesteen määrän, silkkaa rahastusta.Muutamia huomioita, jotka kannattanee ottaa huomioon jos käy renkaita potkimassa:
- öljynvaihtoväli 1v / 15 000km, eli jonkin verran lisäkulua jos tottunut 2v / 30 000km long life vaihtoväliin.
Kyllä mulla ainakin oli huolto-ohjelman mukaisesti 60tkm kohdalla eka DSG-öljynvaihto, ja tämä käsittääkseni on se vaihtoväli.- DSG öljynvaihtoväli 5v / 180 000km, hinta pyörii jossain siellä 350-450€, suodatinta ei vaihdeta, koska VW insinööri fiksuudessaan laittanut sen niin v-mäiseen paikkaan että koko vaihteisto pitäisi tiputtaa
6v / 120 000km. Volkkarilla olisivat tästä vaihdosta laskuttaneen 1350e.- hihnanvaihtoväliä en nyt tarkalleen muista, olisikohan ollut 4v / 120 000km, mutta plussana että vesipumppua ei tarvitse vaihtaa, koska sähköisesti ohjattu
Mitä kuitista tarkistin niin tarkastushuolto + öljynvaihto menee samassa paketissa ja viimeisin oli 191€, josta black friday alennus -20%.Öljynvaihtohuollon lisäksi tarkastushuolto 1v välein, hinta noin 200e. Painelevat tööttiä ja tarkastavat tuulilasinpesunesteen määrän, silkkaa rahastusta.
Voi olla että muistan väärin päin nuo, eli DSG olisi 3v/60tkm ja hihna sitten tuon 6v/120tkm tjn.Kyllä mulla ainakin oli huolto-ohjelman mukaisesti 60tkm kohdalla eka DSG-öljynvaihto, ja tämä käsittääkseni on se vaihtoväli.
SAH:lla (eli siis käytännössä marmori) alkuvuodesta 2021 tuo teetettynä oli 960€ kaikkineen, josta myöskin hyödynnetty -20%.6v / 120 000km. Volkkarilla olisivat tästä vaihdosta laskuttaneen 1350e.
Itsellä samantyylistä fiilistelyä ollut. Itsellä tilanne, että vaihtoon on menossa 520D BMW vm.2016 nykyisten dieselhintojen ja vähäisien ajojen takia. Tämä BMW siis on menossa perheessä myyntiin (jos näillä tilanteilla dieseliä pystyy myymään) tai sitten ostan itse sen ja vaihdan omaan ajoon soveltuvaan autoon. Nykyisessä puuttuu omaan haluun adaptiivinen vakkari sekä juuri webasto mikä Helsingin kadunvarsipysäköinnillä on varsin kätevä vehje. Itsellä tuo BMW olisi mahdollisesti ihan ok laitos, mutta kalliit vakuutusmaksut (27v + ei vakuutustaustaa), diesel vero ja BMW:n pienet murheet tässä ajan myötä kaatavat pois BMW:stä. Nämä syyt saavat kallistumaan uuteen pienempään, jossa näitä itse haluamia herkkuja olisi tarjolla. Toisaalta sitä miettii, jos auton vaihdossa "häviää" muutamat tuhat kaupalle, niin niitä diesel veroja senkin edestä saa maksella jonkin aikaa. Polossa taas pankin laskimen mukaan saisi melkein 1000 euroa halvemmalla vakuutuksen. Tämä vakuutuksen hinta varmaan muuttuisi tässä iän ja muutaman vuoden sisällä.Hirveä autokuume päällä ja seuraava auto tulee ehdottomasti olemaan enemmän sydämellä kuin järjellä ostettu.
Mieli on muuttunut jo 100x, aina dieselistä sähköön, mutta tällä hetkellä olen ehkä kallistumassa bensa-autoon latausmahdollisuuden puuttumisen vuoksi.
Budjetti: 20000-25000€
Kilometrit vuodessa 10tkm-15tkm
Pakolliset asiat:
Automaatti
Lisälämmitin (mielellään sellainen mikä toimii äpillä)
Vuosimalli väh. 2019
Kilometrit korkeintaan 100tkm
Tällä hetkellä eniten kiinnostaa Mersun a-class, joskin niissä ei näytä missään olevan noita lisälämmittimiä asennettuna. Volvo V40 näyttää olevan sellainen malli missä useassa niitä on tehdasasenteisina.
Myös Vag-konsernin autoissa niitä näyttää olevan enemmän.
Myös Proceedia saisi tuohon hintaan, mutta niissä myös vähän lisälämmittimiä.
Tämän hetken korkotaso käytetyissä näyttää olevan sellainen, että jos sattuu tulemaan uusiin jotain tarjouksia, niin 30000e uusi auto saattaa tulla loppujen lopuksi saman hintaiseksi kuin käytetty 25000e auto vai olenko väärässä?
Jos kellään sattuu olemaan tähän jotain sanottavaa, niin kommentoi ihmeessä. =)
Tähän voin V40 ja VW Golfin omistaneena kommentoida pari asiaa. V40 ainakin T2 ja geartronic combolla oli kuin löysän kuminauhan perässä olisi vedetty. Volkkarin DSG + TSI on paljon jämäkämpi ja mukavampi ajaa. Volvo oli myös kulutti varmaan 25% enemmän, vaikka tehoa oli vähemmän. Ajossa volvo tuntui ehkä hivenen kokoaan isommalta autolta.Budjetti: 20000-25000€
Kilometrit vuodessa 10tkm-15tkm
Pakolliset asiat:
Automaatti
Lisälämmitin (mielellään sellainen mikä toimii äpillä)
Vuosimalli väh. 2019
Kilometrit korkeintaan 100tkm
Volvo V40 näyttää olevan sellainen malli missä useassa niitä on tehdasasenteisina.
Myös Vag-konsernin autoissa niitä näyttää olevan enemmän.
Tämän hetken korkotaso käytetyissä näyttää olevan sellainen, että jos sattuu tulemaan uusiin jotain tarjouksia, niin 30000e uusi auto saattaa tulla loppujen lopuksi saman hintaiseksi kuin käytetty 25000e auto vai olenko väärässä?
Kiitoksia. Tässä oli aika hyviä pointteja. Pitää jatkaa pohdintojaTähän voin V40 ja VW Golfin omistaneena kommentoida pari asiaa. V40 ainakin T2 ja geartronic combolla oli kuin löysän kuminauhan perässä olisi vedetty. Volkkarin DSG + TSI on paljon jämäkämpi ja mukavampi ajaa. Volvo oli myös kulutti varmaan 25% enemmän, vaikka tehoa oli vähemmän. Ajossa volvo tuntui ehkä hivenen kokoaan isommalta autolta.
Mitä tulee käytettyjen rahoituksiin, niin riippuu toki korosta. Kamuxit jne tuntuu tarjoavan jotain 6,9% korkoja, mutta jatkuvasti näkee erilaisia tarjouksia jopa alkaen 0,99% + kulut, useammassakin paikassa olen nähnyt 2,5% korkoja. Kun et uutenkaan enää saa mitään 0% ilman kuluja rahoituksia, niin ei tommonen 5000e ero hinnassa ihan heti koroilla mene umpeen.
Esim. 25000e autolle rahoitus ilman käsirahaa ja viimeistä erää, korko 5,95%, kulut 13e/kk, maksuaika 60kk, maksaisi kokonaisuudessaan korkoineen ja kuluineen 30090e. Jos korko on 2,5%, niin summa on 27719e.
Tässä on ihan näppärä rahoituslaskuri kustannusten arviointiin.
![]()
Rahoitus - Vihdin Autotalo
Kumppaneina autolaina-asioissa toimivat A1-autorahoitus, Santander ja OP-Pohjola. Kysy tarjous!www.vihdinautotalo.fi
Itsellä samantyylistä fiilistelyä ollut. Itsellä tilanne, että vaihtoon on menossa 520D BMW vm.2016 nykyisten dieselhintojen ja vähäisien ajojen takia. Tämä BMW siis on menossa perheessä myyntiin (jos näillä tilanteilla dieseliä pystyy myymään) tai sitten ostan itse sen ja vaihdan omaan ajoon soveltuvaan autoon. Nykyisessä puuttuu omaan haluun adaptiivinen vakkari sekä juuri webasto mikä Helsingin kadunvarsipysäköinnillä on varsin kätevä vehje. Itsellä tuo BMW olisi mahdollisesti ihan ok laitos, mutta kalliit vakuutusmaksut (27v + ei vakuutustaustaa), diesel vero ja BMW:n pienet murheet tässä ajan myötä kaatavat pois BMW:stä. Nämä syyt saavat kallistumaan uuteen pienempään, jossa näitä itse haluamia herkkuja olisi tarjolla. Toisaalta sitä miettii, jos auton vaihdossa "häviää" muutamat tuhat kaupalle, niin niitä diesel veroja senkin edestä saa maksella jonkin aikaa. Polossa taas pankin laskimen mukaan saisi melkein 1000 euroa halvemmalla vakuutuksen. Tämä vakuutuksen hinta varmaan muuttuisi tässä iän ja muutaman vuoden sisällä.
Kaveri osti juuri 2018 vuoden Polon ja pääsin vähän itsekin fiilistelemään lyhyen matkan. Kaikki "herkut" löytyi ja omasta mielestä vakaa ajaa. Toisena mitä katsoin on A3, mutta niiden hinnat meinaa karata yli 25k, jos haluaa hyvällä paketilla. Kai noita muitakin olisi, jos vaan jaksaisi lähteä testailemaan. Itselle uudet työkuviot alkamassa vuoden alussa ja on vähän auki mihin kilometrimäärät muuttuu. Mahdollisten pidempien työmatkojen takia pitäisi siis olla juuri mukava ajettava, eikä mikään "kauppakassi" pelkästään. Tässä BMW on ihana kokemus. Vaikeita päätöksiä...
Miksi näin? SW-8 (tai vastaava) on voittanut testejäkin ja varmasti paras hal… öö edullinen rengas.
Merkillä on hyvä maine myös motorsport piireissä. Made in Taiwan.
Loppuarvostelussa nastarenkaista täyteen viiteen tähteen kokonaispisteissä ylsi ainoastaan Continental IceContact2, vaikka toiseksi tullut Hankook Winter I*Pike RS+ sai vain yhden kymmenyksen pienemmän loppuarvosanan. Kolmas oli, neljän kymmenyksen erolla kärkeen, Nokian Hakkapeliitta 9.
Tekniikan Maailma antoi nastarenkaista, Hankookin ja Nokian lisäksi, neljä tähteä myös Goodyear Ultragrip Ice Arcticille sekä Pirellin Ice Zerolle.
Kolmen tähden veroisesti selvisivät Vredestein Wintrac Ice, Yokohama Ice Guard iG65, Bridgestone Noranza 001 sekä Gislaved Nord Frost 200. Michelin X-Ice North 3, Sava Eskimo Stud ja Triangle IceLink jäivät kahteen tähteen, mutta tämä ei suinkaan ollut vielä heikoin esitys.
Vaivaiseen yhteen tähteen ylsivät Nankang Ice Activa SW-8 ja Falken Espia Ice. Viimeiseksi jäänyt Kumho WinterCraft Ice Wi31 ei ansainnut edes yhtä tähteä.
Testi on luettavissa kokonaisuudessaan Tekniikan Maailman numerossa 17/2017.
Bemarissa oli siis ollut moottorivikaa ja moottori vaihdettu kokonaan. Ihan säännöllisesti jopa useammin oli huollettu mutta tuntu kokoajan tulevan ”pieniä” parin sadan paukkuja.Juu, iso bemari ja kuljettaja ilman aiempaa vakuutushistoriaa on vakuutusyhtiön painajainen. Iän puolesta alat kyllä olla aika hyvä asiakas 27-vuotiaana, mutta se puuttuva vakuutushistoria... Netistä:
![]()
Vaan mitenkäs arvokas tuo BMW on ja meinasitko ottaa pelkän liikennevakuutuksen vai myös kaskon? Syötin huvikseni Fennian sivuille Nettiautosta ongittujen vm. 2016 520D:n ja vm. 2021 bensa-Polon rekisteritunnukset sekä lähellä teikäläisen ikää/vakuutushistoriaa olevan henkilötunnuksen, niin 520D:hen laaja kasko olisi ollut 2600€ ja pelkkä liikennevakuutus 900€. Poloon 1200€ ja 500€.
Jos on edes keskimääräinen kuljettaja, niin BMW:n kasko ei kannata, ei ainakaan näinä ensimmäisinä vuosina. Tuolla laajan kaskon ja liikennevakuutuksen 1700€ hintaerolla korjaa jo kivasti parkkipaikkapusuja, toki lunastuskuntoon ei parane ajaa, ja kojelautakamera voi olla hyvä sijoitus epäselvien tilanteiden syyllisyyskysymysten selvittämiseksi.
Mitä auton vaihtoon tulee, niin siinä tosiaan häviää rahaa kahteen kertaan. Ensin antamalla BMW:n vaihdossa ja sitten ostamalla auton liikkeestä. Dieselien arvostus on vieläpä heikoissa kantimissa tätä nykyä ja vähän käytettyjen hinnat taas korkealla komponenttipulan takia.
Et mainitse BMW:n vioista, mutta onko nyt siis niin, että BMW on osoittautunut epäluotettavaksi ja sitä on jouduttu korjaamaan isolla rahalla? Vai onko sitä huollettu huonosti ja auto on sen takia tikittävä aikapommi? Koska voi ajatella niinkin, että ne mitä on korjattu, niin ne on nyt kunnossa eivätkä hajoa ihan heti uudestaan. Uuden vähän käytetyn kun ostaa, niin siinä voi sitten taas tulla ties mitä murhetta eteen.
Miksi näin? SW-8 (tai vastaava) on voittanut testejäkin ja varmasti paras hal… öö edullinen rengas.
Merkillä on hyvä maine myös motorsport piireissä. Made in Taiwan.
Linkin autolla on ajettu ilmoituksen mukaan 29 000 km ja se on ensirekisteröity 1/21. Jos kilometrit on kertyneet tasaisesti ja jos toinen rengassetti tulee mukana (ei näköjään mainita ilmoituksessa), niin nykyisellä talvirengassetillä on takana reilu puolitoista talvea ja alle 15 000 km. Renkaan ei pitäisi olla vielä lähelläkään ikäloppua, eli itse en vielä kiirehtisi vaihtamista. Pahimmillaan ominaisuuksissa (pito, melu, mukavuus, vierintävastus jne.) menetetään vaihdettaessa maltillisesti ajettu merkkirengas uuteen kiinalaiseen.
Nankang SW-8 sai vaivaisen yhden tähden TM:n testissä v. 2017. Olkoonkin kapitalistinen "made in ROC" -tuote eikä "made in PRC", niin ei tuo siltikään herätä luottamusta. Huonosta kannata maksaa... jos siis haluaa muutakin kuin renkaan, joka on laillinen.
![]()
Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä
Lähestyvän rengassesongin alla julkaistu talvirengastesti on kuluttajalle arvokas apu rengasostoksille lähdettäessä. Yllätyksiä nähtiin, kun Tekniikan Maailma vertaili nastat sekä kitkat ja Tuulilasi aloitti testit SUV-luokan nastarenkaista.moottori.fi
Olen toki tietoinen joidenkin logiikasta, jonka mukaan kannattaa ajaa mieluummin kaksi talvea halvalla kiinakumilla kuin neljä talvea kalliilla testivoittajalla. Mutta kun kyseessä on pieni rengaskoko (e-208:n vakiokoko 195/55R16 wheel-size.comin mukaan), niin asennustyön kustannusten osuus suhteessa kumeihin kasvaa, jolloin ihan noin hurjaan suhdelukuun ei päästä. Muutenkin tuollaiset plusmiinus satasen maksavat renkaat ovat sen verran halpoja, että potentiaalinen säästö jää vähäiseksi. Yksi hinaus (ojasta, jyrkästä mäestä tms.) saati kolari (omavastuu/bonusmenetykset, sakot, pahimmillaan oikeusjuttu ja asianajokulut), niin ollaan jo tappiolla.
Hyviäkin kumeja saa nykyään varsin kohtuulliseen hintaan. TM:n tuoreimmassa talvirengastestissä (koko 205/55R16) toisen sijan napannut Hankook W429 maksoi lehden mukaan 550€ sarjalta, siinä missä testivoittaja Hakkapeliitta 10 maksoi 750€ sarjalta. Halvin ja huonoin nastakumi, Antaresin valmistama, maksoi 400€ sarjalta. En näe oikein mitään järkevää syytä ottaa halvinta, jos auto ei ole anopin.
En osaa sanoa w213:sta, mutta itsellä on w212 ja siinä kaistavahti täristää rattia ja ilmoitus kojetauluun kun menee vähän viivan päälle, isommasta viivan päälle menosta kääntää vähän toiseensuuntaan ja tulee punaisella ympyröity ilmoitus kojetauluun. Eli ainakaan vanhemmassa ei ainakaan nuissa stepeissä tule ääniä, muita kuin tuo täristys ääntää jonkin verran. Tätä ei tietenkään voi sanoa varmaksi että uudemmassa olisi samallalailla, mutta ainakin suuntaa antavaa tietoa ennen kuin joku jolla oikeaa tietoa tulee.Onko Mercedes E w213 mersussa millainen kaistallapitovahti? Tai onko siinä sellainen toimiva ilman ärsyttäviä ääniä?
Pilot Assist Volvolla toimii hyvin, niin mietin lähinnä että onko MERCEDES E mallilla samanlaista?
Itsellä oli Ford Focus 1.5 182hv bensa st-line. Sisälsi juuri tuon adaptiivisen vakkarin. Oli kyllä manuaali, mutta automaatti varmaan hukkaisi tehoa. Lisäksi oli 5-ovinen, mutta saahan sitä toki myös farmarina. Ihan kiva "pikkuauto".Olisi aika vaihtaa autoa. Budjetti 10-28 k€, mieluummin lähempänä tuota 10 k€. Saisi olla bensakoneella, ja tehoa sen verran että kiihtyisi nyt edes n. 10 sekuntiin 0-100 km/h. Automaatti mieluummin, mutta manuaalikin kelpaa jos on pakko. Tarkoitus saada lisämukavuutta pidemmille matkoille. Farmari pitää olla. Varusteita saisi olla ainakin (toki olen valmis jostain luopumaan)
-adaptiivinen vakkari
-mukavat premium istuimet
-android auto
-avaimeton kulku ja käynnistys
-led-ajovalot (matrix-valot olis poikaa, mutta ei ole realistista)
Olen katsellut vakavasti Kia Proceed GT 1.6 T-GDI EcoDynamics -bensakoneella. Tykkään auton ajettavuudesta, ulkonäöstä ja varusteista. Tuon moottorin kulutus kuitenkin vähän mietityttää, kun se vie 7,5-8,5 l satasella, mikä on noin pieneksi autoksi aika paljon nykypäivänä. Koneen luotettavuus myös kyseenalainen nettikeskusteluiden perusteella. Autoa löytyy GT-line versiona myös 1.4 l koneella, mutta niissä ei ole sitten juuri mitään varusteita, kuten avaimeton käynnistys ym.
Nyt sain päähäni, että Peugeot 308 (2013 ->) voisi olla vaihtoehto. En ole vielä koeajanut. Niitä löytyy lähemmäs 10 000 € hinnalla, kun tuon Kian hinnat liikkuu yli 25 000 €.
Mitäköhän muita autoja kannattaisi katsella? Tuohon Kiaan olen ihastunut, mutta järjen yritän pitää mukana, vaikka autoon varaa olisikin.
Aikalailla vastaavaan tarpeeseen tullut itselle katseltua uutta ja luultavasti mielikuvituksen puutteesta johtuen katsonut 5-sarjan bemaria. Muiden merkkien vastaavien katsominen haasteellista, kun ei itse osaa suoraan katsoa miten varusteltu, huollettu yms.
Vaikka yksikseen ajelee tuntuu ettei vähän isommasta koosta matka-ajossa ainakaan haittaa ole.
Itsellä oli Ford Focus 1.5 182hv bensa st-line. Sisälsi juuri tuon adaptiivisen vakkarin. Oli kyllä manuaali, mutta automaatti varmaan hukkaisi tehoa. Lisäksi oli 5-ovinen, mutta saahan sitä toki myös farmarina. Ihan kiva "pikkuauto".
Tuo Focus 2019? oli silloin kohtuu hintainen, mutta nyt varmaan on hinnat kallisuneet tuollaisesta, kun pitää olla se farmarikin.
Siinä mielessä mielenkiintoinen ehdotus, että tuosta puuttuu mm.
-adaptiivinen vakkari
-mukavat premium istuimet
-android auto
-avaimeton kulku ja käynnistys
-led-ajovalot (matrix-valot olis poikaa, mutta ei ole realistista)
-alle 10s 0-100
Tuolta Proceedin hintahaarukasta alkaa saamaan jo Optimaa plugarina. Siinä ainakin kulutus pysyy maltillisena ja ovat hyvin varusteltuja, mutta edellyttää että plugari sopii sinun ajoprofiiliin. Omassa ajossa plugarin vuosikulut on lähellä halpaa < 6k€ bensa-autoa, kun ottaa huomioon kaikki tekijät.
Paljonkos sitä ajoa tulikaan vuodessa ? Optiman dieseliversiota saa todella halvalla verrattuna plugariin.
En ole itse kyseistä autoa ajanut, mutta työkaverilta sai muuten hyvät pisteet, mutta tosiaan vähän laiska. Jos plugari alkaa innostamaan, niin kannattaa kattoa myös Passat GTE, se ainakin menee maantiellä todella nätisti, eikä ole aivan niin laiskakaan. Ja on myös hyvin tilava.Tuo voisi ehkä maantieajoon olla rennompi peli kuin ProCeed suuremman koon puolesta?
No, minulla oli tuollainen. Ihan hyvä ja tilava auto. Auton ohjaus oli tarkka ja alusta oli jämäkkä. Vaihteistosta tykkäsin, oli mielestäni tosi hyvä ja sulava ilman nykimisiä. Ainoa ärsyttävä tekijä oli kova rengasmelu, mutta jos tuon kanssa pystyy elämään niin hyvä auto se on. Myin auton pois viime vuonna, koska en tuolloin tarvinnut autoa mihinkään. Muutoin minulla olisi varmaan sama auto vieläkin.Sanokaas miks ei kannata ostaa ~130tkm 2019-2020 Toyota hybrid Corollaa (farkku) ?
Jos mielessä huolettomuus, taloudellisuus ja jälleenmyyntiarvon säilyminen paremmin vs ei-hybridi.
Tuo V40 on semmoinen malli että kannattaa katsoa millä varusteilla sitä on hommaamassa. Uskomaton ero jo pelkästään laatuvaikutelmassa kun lähdetään sieltä hinnat alkaen kineticistä eteenpäin. Kaksi tuollaista omistaneena (13 D2 powershift momentum ja 16 D4 R-Design) voi kuitenkin sanoa että ihan hyvä ja jämäkkä auto tuo on ajaa, kohtuu hiljainen rengasmelultaan huomioiden kokoluokan ja hyvät penkit tuossa on myös. Ja parkkitutka tuohon kannattaa katsoa, takanäkyvyys peruuttaessa on tuossa ainakin omaan makuun aika huono. Mutta kuten todettua, noissa hinnat alkaen malleissa on todella halvan näköiset sisustan materiaalit ja se perusmallin mittaristo on kyllä heikko esitys ecomittareineen.Hirveä autokuume päällä ja seuraava auto tulee ehdottomasti olemaan enemmän sydämellä kuin järjellä ostettu.
Mieli on muuttunut jo 100x, aina dieselistä sähköön, mutta tällä hetkellä olen ehkä kallistumassa bensa-autoon latausmahdollisuuden puuttumisen vuoksi.
Budjetti: 20000-25000€
Kilometrit vuodessa 10tkm-15tkm
Pakolliset asiat:
Automaatti
Lisälämmitin (mielellään sellainen mikä toimii äpillä)
Vuosimalli väh. 2019
Kilometrit korkeintaan 100tkm
Tällä hetkellä eniten kiinnostaa Mersun a-class, joskin niissä ei näytä missään olevan noita lisälämmittimiä asennettuna. Volvo V40 näyttää olevan sellainen malli missä useassa niitä on tehdasasenteisina.
Myös Vag-konsernin autoissa niitä näyttää olevan enemmän.
Jos kellään sattuu olemaan tähän jotain sanottavaa, niin kommentoi ihmeessä. =)
Tossa oli ylempänä mietitty Peugeot 308 puretech-bensavehjestä. Näitä paikoin itsekkin katellut ja tästä ko koneesta löytyy aika ikäviä kokemuksia, liekö täällä foorumilla omakohtaisia kokemuksia tuosta koneesta?
Mitenkä "on the edge" on jos kattelee tuota 3-pyttyistä konetta yli 100tkm ajettuna... Ilmeisesti juuri tuossa 2018 aikana tuli päivitys, eli 6.2 versio muuttui 6.3:een ja ongelmat olisi, jos ei poistuneet niin vähentyneet.
Nimim. Vuoden moottori(ko)?
-18 5008 1.2 puretech uudesta saakka ja jakopää kuulostaa heikolta mutta muuten kiva kone ja vois huonompiaki tyyppivikoja olla. Kerran takuuseen vaihdettu ja ajettu 76tkm. Tulppia sais kuulemma 25tkm välein olla vaihtamassa.Tossa oli ylempänä mietitty Peugeot 308 puretech-bensavehjestä. Näitä paikoin itsekkin katellut ja tästä ko koneesta löytyy aika ikäviä kokemuksia, liekö täällä foorumilla omakohtaisia kokemuksia tuosta koneesta?
Mitenkä "on the edge" on jos kattelee tuota 3-pyttyistä konetta yli 100tkm ajettuna... Ilmeisesti juuri tuossa 2018 aikana tuli päivitys, eli 6.2 versio muuttui 6.3:een ja ongelmat olisi, jos ei poistuneet niin vähentyneet.
Nimim. Vuoden moottori(ko)?
Nuo ovat usein saattaneet olla firman autoina, mikä usein tarkoittaa että niitä on poljettu ilman sääliä ja surua.
Eikös kuljetustilan osalta riittäisi pelkkä penkien kaato tai sitten farkku vastaavalla tekniinalla ?
Varmaan ihan perus pikkuauto riittäisi kuljetustarpeeseen. Tuo vaan jotenkin houkuttelee kun ei ole mitään "ylimääräistä". Vähän olen farkkujakin katsellut, joku Toyota 2003-2007 välillä voisi olla sopiva, ei maksa paljoa ja tavaraa sopii kyytiin. Vähemmän kätevä kauppakassi mutta kyllähän sitä Prisman parkkipaikalla on tilaa.
Budjetti tässä on siis joustava, maks jopa 25 000€ jos on sopiva rahoitusdiili. Mutta mieluiten alle 10 000€.
Saahan sen tavan fiestankin rekattua pakuksi, niin ei tarvi miettiä ex-firma taustaa.
Saa tehtyä tai teetettyä. Kävin itse aikanaan koeajamassa tuon ikäluokan Fiesta ST:tä jonka ruokakaupan omistaja oli muuttanut pakuksi jonkun firman toimesta. Itse soittelisin leimakonttorille tai parille ja kyselisin mitä vaatii nykyään. Muistelen ainakin että tuon Fiesta ST:n tapauksessa penkkien poisto ei riittänyt vaan piti olla jokin ns kiinteä rakenne kuten kontista takapenkkeihin tuleva lattia joka esti auton takapenkkien asennuksen yms.Mitäs tämä käytännössä vaatii, ainakin takapenkki pitäisi ruuvata irti (ja keksiä joku säilytyspaikka sille irrotetulle penkille)? Tuota tietysti voisi miettiä muillekin pikkuautoille mutta mielellään ostaisin valmista.
iso ongelmahan tässä on että en ole ihan varma mitä tarvitsen ja haluan, eikä budjettikaan ole mitenkään tarkka. Pitäisi jaksaa miettiä ja arvioida erilaisten vaihtoehtojen kokonaishintaa ja sitä ihan oikeaa tarvetta.
Mitäs tämä käytännössä vaatii, ainakin takapenkki pitäisi ruuvata irti (ja keksiä joku säilytyspaikka sille irrotetulle penkille)? Tuota tietysti voisi miettiä muillekin pikkuautoille mutta mielellään ostaisin valmista.
iso ongelmahan tässä on että en ole ihan varma mitä tarvitsen ja haluan, eikä budjettikaan ole mitenkään tarkka. Pitäisi jaksaa miettiä ja arvioida erilaisten vaihtoehtojen kokonaishintaa ja sitä ihan oikeaa tarvetta.
Siis sehän ei ole fiesta vanissa (bensa koneella) se juttu että se on rekisteröity pakuksi. Vaan se pakumainen perä tavaraverkkoineen ym.
katso liitettä 1020866
vrt
katso liitettä 1020869
Mitäs tämä käytännössä vaatii, ainakin takapenkki pitäisi ruuvata irti (ja keksiä joku säilytyspaikka sille irrotetulle penkille)? Tuota tietysti voisi miettiä muillekin pikkuautoille mutta mielellään ostaisin valmista.
iso ongelmahan tässä on että en ole ihan varma mitä tarvitsen ja haluan, eikä budjettikaan ole mitenkään tarkka. Pitäisi jaksaa miettiä ja arvioida erilaisten vaihtoehtojen kokonaishintaa ja sitä ihan oikeaa tarvetta.
katsastushaku.fi
Jos korityyppi on AC (farmariauto) tai AF (monikäyttöajoneuvo), voidaan autosta tehdä pakettiauto.
Joillekin autoille ei löydy järjestelmästä korityyppitietoa lainkaan. Yleensä tämä johtuu siitä, ettei autoa ole tyyppihyväksytty tai tieto on jostain muusta syystä jäänyt pois. Tällaisiakin autoja voidaan hyvin muutoskatsastaa, mikäli niiden korimalli on tila-autoa, farmaria tai maastohenkilöautoa vastaava. Korimallit, joita ei voi muutoskatsastaa, ovat sedan, viistoperä, coupe tai avoauto.
Vähän käytetyistä sitten 2020+ Yaris Hybrid eli uusinta korimallia. Automaatti, joka kuluttaa minimit ja hauska ajaa kaupungissa. Moderneja varusteita mm. adaptiivinen vakkari yhdistettynä kaista-avustimeen ja Android Auto/Apple Carplay soittimessa.Varmaan ihan perus pikkuauto riittäisi kuljetustarpeeseen. Tuo vaan jotenkin houkuttelee kun ei ole mitään "ylimääräistä". Vähän olen farkkujakin katsellut, joku Toyota 2003-2007 välillä voisi olla sopiva, ei maksa paljoa ja tavaraa sopii kyytiin. Vähemmän kätevä kauppakassi mutta kyllähän sitä Prisman parkkipaikalla on tilaa.
Budjetti tässä on siis joustava, maks jopa 25 000€ jos on sopiva rahoitusdiili. Mutta mieluiten alle 10 000€.
Uudehko farkku corolla täyttää ison osan listan vaatimuksista, isoksi (sisätiloiltaan) sitä ei kyllä voi kehua.Luotettava, iso (farmari) ja siisti auto, n. 25 k e?
Kuten totesitkin, Corolla ei ole iso.Uudehko farkku corolla täyttää ison osan listan vaatimuksista, isoksi (sisätiloiltaan) sitä ei kyllä voi kehua.
Itsellä samoilla spekseillä auto hakusessa. Viimeiset Volvon V70 farkut pitäisi mennä noihin ehtoihin. Sellaiseen olen mahdollisesti itsekin kallistumassa. Volvomiehet puhuu että jos auto on asianmukaisesti huollettu niin kilometrit ei ole ongelma. Tiedä sitten mikä on totuus…Luotettava, iso (farmari) ja siisti auto, n. 25 k e?
Corolla olisi varmaan muuten OK, mutta ehkä vähän hieman pieni.Uudehko farkku corolla täyttää ison osan listan vaatimuksista, isoksi (sisätiloiltaan) sitä ei kyllä voi kehua.
E: "siisti" noin niinkuin kunnoltaan vai pitääkö olla spoikka ja suppari paksissa![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.