Mikä auto minulle?

Olisiko kokemuksia tai suosituksia heittää hyvästä pieniruokaisesta käyttöautosta? Saisi olla kuitenkin ripaus persoonaa ja ajamisen iloa. Edes vähän.

1.0 EcoBoost Focus on alkanut vähän kalkattamaan ja pitäisi katsella nyt vaihtoehtoja korjauttaako vai ostaako tilalle jotain ja myy tämän halvemmalla pois.

Kriteerit:
- 2012 uudempi
- Ei diesel
- Hinta noin 7000€
- Pitää pärjätä moottoritielläkin

Valitettavasti omat vaihtoehdot jotka kiinnostaisi sisältää niin epäluotettavaksi kehuttua tekniikkaa että nyt tarvitsee rohkaisua tai potkua toiseen suuntaan.

Mieltä lämmittäisi esim. Citroen, Peugeot, Mini tuolla ihanalla THP-moottorilla, Alfa Giulietta tai Mito, Ehkä joku VAGgilainen TSI-herkku, Jopa Fiat 500L kun on niin sympaattisen ruma.

Onko Renault, Opel tai japanilaiset/korealaiset yhtä pas.. turvallisia valintoja?
 
Nonniin... Eli selvittelin nyt tuossa hiukan noita autoetujuttuja yms. Eli aiemmin oli virheellistä tietoa automyynnin puolelta ja väittivät että vapaan autoedun saisi vain uusiin autoihin.

No näin ei nyt siis olekaan ja pitäisi saada vapaan autoedun auto. Diesel, bensa tai lataushybridi jossa tarpeeksi tehoa ohituksiin muttei tarvitse olla mikään tehomalli (mukavuus tällä kertaa etusijalla), automaatti joka on semi hiljainen/soveltuu maantielle kokoluokassa Focus, Octavia (mielellään farkkuna) yms. Varusteita saisi olla vakkari (mielellään aktiivinen), mielellään ratinlämmitykset yms, Android auto, positiivista hyvät valot (pirusti maantieajoa). Jos pari vuotta vanhan löytäisi niin saisi hiukan halvemmalla (niin omat kuin firman maksut). Tällä hetkellä mieleen tulee Focus ja Octavia, mitäs muita tuohon kokoluokkaan voisi saada ilman että rikkoo pankkia. Ajattelin pitää vapaan autoedun kk maksut siinä 500e- ihan max 600e paikkeilla.
 
Näyttää siltä, että rupeaa työmatka-ajoa tulemaan 600km viikko.

Etsin hyväajoista matkaratsua, pääosin maantietä. Kaksi lasta on saatava satunnaisesti kyytiin.
Automaatti kait se on sama olla, kun siihen on kerennyt tottua. Mieluiten farmari tai vähintään hatcback.

Millaista autoa lähtisitte katsomaan? Kustannustehokas tietysti jollain tapaa oltava.

Joko sähköauto sopii rahoituksella kuvioon ja jos kyllä, mikä sähköauto?

Arvalla jos lähtisin heittämään, niin C-mersu? Tai Golf?
 
Näyttää siltä, että rupeaa työmatka-ajoa tulemaan 600km viikko.

Etsin hyväajoista matkaratsua, pääosin maantietä. Kaksi lasta on saatava satunnaisesti kyytiin.
Automaatti kait se on sama olla, kun siihen on kerennyt tottua. Mieluiten farmari tai vähintään hatcback.

Millaista autoa lähtisitte katsomaan? Kustannustehokas tietysti jollain tapaa oltava.

Joko sähköauto sopii rahoituksella kuvioon ja jos kyllä, mikä sähköauto?

Arvalla jos lähtisin heittämään, niin C-mersu? Tai Golf?

Aikalailla vastaavaan tarpeeseen tullut itselle katseltua uutta ja luultavasti mielikuvituksen puutteesta johtuen katsonut 5-sarjan bemaria. Muiden merkkien vastaavien katsominen haasteellista, kun ei itse osaa suoraan katsoa miten varusteltu, huollettu yms.

Vaikka yksikseen ajelee tuntuu ettei vähän isommasta koosta matka-ajossa ainakaan haittaa ole.
 
Sanokaas miks ei kannata ostaa ~130tkm 2019-2020 Toyota hybrid Corollaa (farkku) ?
Jos mielessä huolettomuus, taloudellisuus ja jälleenmyyntiarvon säilyminen paremmin vs ei-hybridi.
 
noilla kilsoilla on voinut olla taksina, en kyllä ostaisi kun katsoo millaset ja kaverit niillä helsingissä ajelee ja millä tavalla...
 
Sanokaas miks ei kannata ostaa ~130tkm 2019-2020 Toyota hybrid Corollaa (farkku) ?
Jos mielessä huolettomuus, taloudellisuus ja jälleenmyyntiarvon säilyminen paremmin vs ei-hybridi.
Noita tais saada uutena vuodeksi 399€/15tkm liisarina. Ei mielestäni paha.
 
noilla kilsoilla on voinut olla taksina, en kyllä ostaisi kun katsoo millaset ja kaverit niillä helsingissä ajelee ja millä tavalla...

Ex-taksihan voi olla hyväkin diili. Ainakin ne on huollettu ja niistä on korjattu kaikki mikä on saattanut rikki mennä.
 
Ex-taksihan voi olla hyväkin diili. Ainakin ne on huollettu ja niistä on korjattu kaikki mikä on saattanut rikki mennä.
vanhaan aikaan joo, mutta jos katsot mitä ainakin helsingissä tuo taksihomma on nykyään niin näitä kaikenlaisia yrittäjiä on joille auton käsittely, ajaminen tai mikään muukaan paitsi asiakkaan sumuttaminen ei ole omaa alaa..
 
vanhaan aikaan joo, mutta jos katsot mitä ainakin helsingissä tuo taksihomma on nykyään niin näitä kaikenlaisia yrittäjiä on joille auton käsittely, ajaminen tai mikään muukaan paitsi asiakkaan sumuttaminen ei ole omaa alaa..
Viikonloppuna istuin suht uuden 530e bemaritaksin takapenkillä, mittarissa ei ollut paljon kilsoja, mutta varoitusvalot loistivat senkin edestä ja näytölle hyppäsi välillä ”aja huoltoon”-ilmoitus.

Onnittelut seuraavalle omistajalle.
 
vanhaan aikaan joo, mutta jos katsot mitä ainakin helsingissä tuo taksihomma on nykyään niin näitä kaikenlaisia yrittäjiä on joille auton käsittely, ajaminen tai mikään muukaan paitsi asiakkaan sumuttaminen ei ole omaa alaa..

Joo pitäs todellakin tietää minkälainen nimi sen on omistanut viimeksi. Maanantaina olin Taksi-Helsingin kyydissä. Kuskina oli joku vanhahko kantasuomalainen herrasmies. Kehui että häneltä kannattaa kyllä käytettynä autot ostaa, kuulemma kunnia-asia pitää auto viimeisen päälle kunnossa.
 
Käyttöetuautoa 700-750e haarukassa (oltava uusi sanoo firman politiikka). Kovasti kuolasin Volvo V60:sta kunnes katsoin tuon verotusarvon alkavan 760e.... Lisäksi jos tilaa tänään niin saa vuoden -24 tammi-helmikuussa, tosin saan ottaa jonkun tilalle tuota odotellessa.
Työajoja n 25tkm vuoteen eli ajomukavuus on oltava hyvä. Ominaisuuksista ainakin adaptiivinen vakkari, tuulilasin lämmitys, webasto, lämmitettävä ratti ja sähköpenkki muistilla (kuskin). Perheessä myös pieni lapsi joten etsiskelen jotain medium-size kokoluokan autoa.

Tällä hetkellä itsellä skoda octavia 16 malli, johon olen oikeen tyytyväinen kyllä. Ehkä vähän kyllästynyt jonka takia tuota volvoa katselinkin. Olisiko heittää jotain suosituksia hyviksi todetuista malleista? Rivarissa asun niin sähkön lataamisominaisuudet rajalliset, toki saahan se olla hybridi tulevaisuutta ajatellen jos/kun tästä omakotitaloon lähdetään.
 
Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km. Lisätään vielä sen verran, että webastosta iso +.

Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.

Auttakee!
 
Viimeksi muokattu:
Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km. Lisätään vielä sen verran, että webastosta iso +.

Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.

Auttakee!
Vähän päälle pari vuotta on nyt ollut tuollainen 2015 vuoden GTE Golffi, kilometrejä sen ~172k ja eipä tämän jälkeen oikein enää halua siirtyä kuin täys-sähköön.
Työ- ja kauppareissut menee menee mukavasti pelkällä sähköllä ja hybrid auto -tilassa pidempää matkaa ajaa n. 5,7-6,3l/100km, josta esimerkki vajaan parin vuoden takaa talvelta (890km reissu 5,7 keskikulutuksella matkalaiset kyydissä):
Screenshot 2022-12-11 020918.png

Näillä alkupään yksilöillä oli tosiaan jotain ongelmia akkujen kanssa (kosteutta pääsi koteloinnin sisään tms.), jonka vuoksi osassa on VW:n toimesta tuo ajoakku vaihdettu. Omani kävi tarkastuksessa myös, muttei tarvinnut vaihtoa.
Jos katsomasi yksilö on valmistettu noin kesäkuun 2015 jälkeen, niin mahdollisesti on jo päivitetyllä mediayksiköllä (MIB2), joka ei webastoa erikseen todennäköisesti kaipaa, sillä pitäisi olla etäohjattavissa esilämmityksen käynnistys (näissähän käsittäkseni on ILP joka tuota hoitaa).
Alkupään yksilöissä kuten omani (MIB1) saa kyllä ohjelmoitua ruudun kautta näitä lämmitysaikatauluja, mutta toimii kunnolla vain jos menot on säännölisiin aikoihin.
Citymarkettien, Prismojen, Lidlien sun muiden lataus on nykyisillä sähkön hinnoilla ihan kohtullista (n. 20-25snt/kWh, akun koko on 7,4kWh tjn. Minuuttiperusteisia en suosittele, sillä lataus on melko hidas 3,6kW), jos kotipihassa lataaminen on kallista tai jopa mahdotonta.

Muutamia huomioita, jotka kannattanee ottaa huomioon jos käy renkaita potkimassa:
- öljynvaihtoväli 1v / 15 000km, eli jonkin verran lisäkulua jos tottunut 2v / 30 000km long life vaihtoväliin
- DSG öljynvaihtoväli 5v / 180 000km, hinta pyörii jossain siellä 350-450€, suodatinta ei vaihdeta, koska VW insinööri fiksuudessaan laittanut sen niin v-mäiseen paikkaan että koko vaihteisto pitäisi tiputtaa
- hihnanvaihtoväliä en nyt tarkalleen muista, olisikohan ollut 4v / 120 000km, mutta plussana että vesipumppua ei tarvitse vaihtaa, koska sähköisesti ohjattu
- jarrutusenergian talteenoton ja sitä myötä vähäisen käytön vuoksi jarrut pääsevät ruostumaan melko herkästi, pääasiassa kosmeettinen haitta, mutta katsastus- ja huoltomies tykkää aina niistä mainita
- kannattaa varmistaa että molemmat latauskaapelit (schuko + type2) on mukana tai huomioitu hinnassa, nykyään jo löytyy toki tarvikekaapeleita ~150€ luokassa, mutta turha lisäkulu kuitenkin jos edellinen omistaja hukannut
- DSG on luotettavan maineen omaavan DQ250 sukulainen DQ400e, eli 6-lovinen märkäkytkinaski, mutta koeajolla kannattaa kiinnittää huomiota sen toimintaan ja ääniin (hieman se toki erityisesti kylmänä tekee melko "kulmikkaita" vaihtoja yms.), sillä sen porsiessa menee ainakin marmorilta tilattuna koko vaihteisto + sähkömoottori, kun ovat samaa pakettia ja tornihuhut kertovat kustannusten olevan 15 kiloeuron luokassa.
- ajoneuvovero on vuositasolla pari euroa päälle 100€ (tarkistin ihan tuoreimman, niin 109,13€)
 
Viimeksi muokattu:
Laskeskelin päässäni, että noilla kilsoilla tulee vuodessa jotain 10 tkm luokkaa. Menovettä menee about 900 l, jos oikein laskin. Vuosikustannus siis sellaiset 1800 € pelkälle kulutukselle. Mitäs toi pelkällä sähköllä ajaminen nykyään kustantaa? Vitosen luokkaa satasella? Oisko se maksimisäästö sitten hiukan toista tonnia vuodessa. Saahan siinä kohtuullisen pitkään paahtaa, että 15 k€ vaihtobudjetti kuolettuu. Tosin aiheesta tehdyt tutkimukset ovat sitä mieltä, että alle 15 tkm/v ladattava hybridi on kaikkein kallein ajettava. En lähtisi siis sillä metodilla säästämään. Mutta autokuumeeseen on tunnetusti vain yksi lääke.
 
Vähän päälle pari vuotta on nyt ollut tuollainen 2015 vuoden GTE Golffi, kilometrejä sen ~172k ja eipä tämän jälkeen oikein enää halua siirtyä kuin täys-sähköön.
Työ- ja kauppareissut menee menee mukavasti pelkällä sähköllä ja hybrid auto -tilassa pidempää matkaa ajaa n. 5,7-6,3l/100km, josta esimerkki vajaan parin vuoden takaa talvelta (890km reissu 5,7 keskikulutuksella matkalaiset kyydissä):

Joo, tiedossa on Öljynvaihtoväli 15tkm/1v. Ja monesti oon kyllä lukenu että DSG:n öljynvaihtoväli ois 60tkm? Tiedä häntä sitten. Kyseisessä autossa on webasto siis joka on kiikarissa!

Laskeskelin päässäni, että noilla kilsoilla tulee vuodessa jotain 10 tkm luokkaa. Menovettä menee about 900 l, jos oikein laskin. Vuosikustannus siis sellaiset 1800 € pelkälle kulutukselle. Mitäs toi pelkällä sähköllä ajaminen nykyään kustantaa? Vitosen luokkaa satasella? Oisko se maksimisäästö sitten hiukan toista tonnia vuodessa. Saahan siinä kohtuullisen pitkään paahtaa, että 15 k€ vaihtobudjetti kuolettuu. Tosin aiheesta tehdyt tutkimukset ovat sitä mieltä, että alle 15 tkm/v ladattava hybridi on kaikkein kallein ajettava. En lähtisi siis sillä metodilla säästämään. Mutta autokuumeeseen on tunnetusti vain yksi lääke.

Siis joo tottakai eihän siinä säästöä tuu vaihtaa ~5-7k€ autoa 15k€ autoon. Mutta "samalla rahalla" saisi uudemman, jolla pystyis tosiaan pääsääntösesti ajamaan sähköllä päivittäiset ajot. Verot+vakuutukset pysyis noin about samana vuositasolla.

Ja valitettavasti autokuumeeseen on vain yksi lääke, se huonoin mahdollinen :D
 
Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km. Lisätään vielä sen verran, että webastosta iso +.

Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.

Auttakee!

Suunnilleen tuolla budjetilla saat lämpöpumpulla ja isommalla akulla varustetun Renault Zoen, joka on ihan ok valinta, jos lataus onnistuu järkevästi kotona/töissä, tosin tuon akun täyttäminen ei pikalaturillakaan maksa mahdottomia.

Tosin tuolla max. 15 000 km vuosiajoilla polttoainekulu ei ole niin mahdoton, että voisit ajaa vaikka tuollaisella GTi Golfilla.
 
Jos katsomasi yksilö on valmistettu noin kesäkuun 2015 jälkeen, niin mahdollisesti on jo päivitetyllä mediayksiköllä (MIB2), joka ei webastoa erikseen todennäköisesti kaipaa, sillä pitäisi olla etäohjattavissa esilämmityksen käynnistys (näissähän käsittäkseni on ILP joka tuota hoitaa).
Mulla oli 2018 malli, ja webasto oli kyllä tarpeen. Jos akku on tyhjä, niin ei sähköistä esilämmitystä ole käytössä. ILP:stä en tiedä, mutta etäohjausta ei ainakaan ollut tarjolla ilman erikseen ostettavaa ohjausmodulia.

Alkupään yksilöissä kuten omani (MIB1) saa kyllä ohjelmoitua ruudun kautta näitä lämmitysaikatauluja, mutta toimii kunnolla vain jos menot on säännölisiin aikoihin.
Samalla tavalla ohjelmoin lämmityksen 2018 mallissa kun tiesin lähtöajan. Muuten lämmitin webastolla.

Muutamia huomioita, jotka kannattanee ottaa huomioon jos käy renkaita potkimassa:
- öljynvaihtoväli 1v / 15 000km, eli jonkin verran lisäkulua jos tottunut 2v / 30 000km long life vaihtoväliin.
Öljynvaihtohuollon lisäksi tarkastushuolto 1v välein, hinta noin 200e. Painelevat tööttiä ja tarkastavat tuulilasinpesunesteen määrän, silkkaa rahastusta.

- DSG öljynvaihtoväli 5v / 180 000km, hinta pyörii jossain siellä 350-450€, suodatinta ei vaihdeta, koska VW insinööri fiksuudessaan laittanut sen niin v-mäiseen paikkaan että koko vaihteisto pitäisi tiputtaa
Kyllä mulla ainakin oli huolto-ohjelman mukaisesti 60tkm kohdalla eka DSG-öljynvaihto, ja tämä käsittääkseni on se vaihtoväli.

- hihnanvaihtoväliä en nyt tarkalleen muista, olisikohan ollut 4v / 120 000km, mutta plussana että vesipumppua ei tarvitse vaihtaa, koska sähköisesti ohjattu
6v / 120 000km. Volkkarilla olisivat tästä vaihdosta laskuttaneen 1350e.
 
Öljynvaihtohuollon lisäksi tarkastushuolto 1v välein, hinta noin 200e. Painelevat tööttiä ja tarkastavat tuulilasinpesunesteen määrän, silkkaa rahastusta.
Mitä kuitista tarkistin niin tarkastushuolto + öljynvaihto menee samassa paketissa ja viimeisin oli 191€, josta black friday alennus -20%.

Kyllä mulla ainakin oli huolto-ohjelman mukaisesti 60tkm kohdalla eka DSG-öljynvaihto, ja tämä käsittääkseni on se vaihtoväli.
Voi olla että muistan väärin päin nuo, eli DSG olisi 3v/60tkm ja hihna sitten tuon 6v/120tkm tjn.
Kustannus kuitenkin 309€, josta sama -20% hyödynnetty.

6v / 120 000km. Volkkarilla olisivat tästä vaihdosta laskuttaneen 1350e.
SAH:lla (eli siis käytännössä marmori) alkuvuodesta 2021 tuo teetettynä oli 960€ kaikkineen, josta myöskin hyödynnetty -20%.

Tänä vuonna tosin olivat muuttaneet BF tarjouksen -50€ yli 250€ huollosta, eikä suoraa -20%, mutta onneksi nuo isoimmat remontit tullut tehtyä parin viime vuoden aikana.
Mutta siis kuitenkin mukava ja luotettava auto, kunhan pitää huolta, joka taas kustantanee tupla-tekniikkansa vuoksi jonkin verran enemmän mitä pelkkä polttomoottoriversio
 
Hirveä autokuume päällä ja seuraava auto tulee ehdottomasti olemaan enemmän sydämellä kuin järjellä ostettu.
Mieli on muuttunut jo 100x, aina dieselistä sähköön, mutta tällä hetkellä olen ehkä kallistumassa bensa-autoon latausmahdollisuuden puuttumisen vuoksi.

Budjetti: 20000-25000€
Kilometrit vuodessa 10tkm-15tkm

Pakolliset asiat:
Automaatti
Lisälämmitin (mielellään sellainen mikä toimii äpillä)
Vuosimalli väh. 2019
Kilometrit korkeintaan 100tkm

Tällä hetkellä eniten kiinnostaa Mersun a-class, joskin niissä ei näytä missään olevan noita lisälämmittimiä asennettuna. Volvo V40 näyttää olevan sellainen malli missä useassa niitä on tehdasasenteisina.
Myös Vag-konsernin autoissa niitä näyttää olevan enemmän.
Myös Proceedia saisi tuohon hintaan, mutta niissä myös vähän lisälämmittimiä.

Tämän hetken korkotaso käytetyissä näyttää olevan sellainen, että jos sattuu tulemaan uusiin jotain tarjouksia, niin 30000e uusi auto saattaa tulla loppujen lopuksi saman hintaiseksi kuin käytetty 25000e auto vai olenko väärässä?

Jos kellään sattuu olemaan tähän jotain sanottavaa, niin kommentoi ihmeessä. =)
 
Hirveä autokuume päällä ja seuraava auto tulee ehdottomasti olemaan enemmän sydämellä kuin järjellä ostettu.
Mieli on muuttunut jo 100x, aina dieselistä sähköön, mutta tällä hetkellä olen ehkä kallistumassa bensa-autoon latausmahdollisuuden puuttumisen vuoksi.

Budjetti: 20000-25000€
Kilometrit vuodessa 10tkm-15tkm

Pakolliset asiat:
Automaatti
Lisälämmitin (mielellään sellainen mikä toimii äpillä)
Vuosimalli väh. 2019
Kilometrit korkeintaan 100tkm

Tällä hetkellä eniten kiinnostaa Mersun a-class, joskin niissä ei näytä missään olevan noita lisälämmittimiä asennettuna. Volvo V40 näyttää olevan sellainen malli missä useassa niitä on tehdasasenteisina.
Myös Vag-konsernin autoissa niitä näyttää olevan enemmän.
Myös Proceedia saisi tuohon hintaan, mutta niissä myös vähän lisälämmittimiä.

Tämän hetken korkotaso käytetyissä näyttää olevan sellainen, että jos sattuu tulemaan uusiin jotain tarjouksia, niin 30000e uusi auto saattaa tulla loppujen lopuksi saman hintaiseksi kuin käytetty 25000e auto vai olenko väärässä?

Jos kellään sattuu olemaan tähän jotain sanottavaa, niin kommentoi ihmeessä. =)
Itsellä samantyylistä fiilistelyä ollut. Itsellä tilanne, että vaihtoon on menossa 520D BMW vm.2016 nykyisten dieselhintojen ja vähäisien ajojen takia. Tämä BMW siis on menossa perheessä myyntiin (jos näillä tilanteilla dieseliä pystyy myymään) tai sitten ostan itse sen ja vaihdan omaan ajoon soveltuvaan autoon. Nykyisessä puuttuu omaan haluun adaptiivinen vakkari sekä juuri webasto mikä Helsingin kadunvarsipysäköinnillä on varsin kätevä vehje. Itsellä tuo BMW olisi mahdollisesti ihan ok laitos, mutta kalliit vakuutusmaksut (27v + ei vakuutustaustaa), diesel vero ja BMW:n pienet murheet tässä ajan myötä kaatavat pois BMW:stä. Nämä syyt saavat kallistumaan uuteen pienempään, jossa näitä itse haluamia herkkuja olisi tarjolla. Toisaalta sitä miettii, jos auton vaihdossa "häviää" muutamat tuhat kaupalle, niin niitä diesel veroja senkin edestä saa maksella jonkin aikaa. Polossa taas pankin laskimen mukaan saisi melkein 1000 euroa halvemmalla vakuutuksen. Tämä vakuutuksen hinta varmaan muuttuisi tässä iän ja muutaman vuoden sisällä.

Kaveri osti juuri 2018 vuoden Polon ja pääsin vähän itsekin fiilistelemään lyhyen matkan. Kaikki "herkut" löytyi ja omasta mielestä vakaa ajaa. Toisena mitä katsoin on A3, mutta niiden hinnat meinaa karata yli 25k, jos haluaa hyvällä paketilla. Kai noita muitakin olisi, jos vaan jaksaisi lähteä testailemaan. Itselle uudet työkuviot alkamassa vuoden alussa ja on vähän auki mihin kilometrimäärät muuttuu. Mahdollisten pidempien työmatkojen takia pitäisi siis olla juuri mukava ajettava, eikä mikään "kauppakassi" pelkästään. Tässä BMW on ihana kokemus. Vaikeita päätöksiä...
 
Budjetti: 20000-25000€
Kilometrit vuodessa 10tkm-15tkm

Pakolliset asiat:
Automaatti
Lisälämmitin (mielellään sellainen mikä toimii äpillä)
Vuosimalli väh. 2019
Kilometrit korkeintaan 100tkm

Volvo V40 näyttää olevan sellainen malli missä useassa niitä on tehdasasenteisina.
Myös Vag-konsernin autoissa niitä näyttää olevan enemmän.

Tämän hetken korkotaso käytetyissä näyttää olevan sellainen, että jos sattuu tulemaan uusiin jotain tarjouksia, niin 30000e uusi auto saattaa tulla loppujen lopuksi saman hintaiseksi kuin käytetty 25000e auto vai olenko väärässä?
Tähän voin V40 ja VW Golfin omistaneena kommentoida pari asiaa. V40 ainakin T2 ja geartronic combolla oli kuin löysän kuminauhan perässä olisi vedetty. Volkkarin DSG + TSI on paljon jämäkämpi ja mukavampi ajaa. Volvo oli myös kulutti varmaan 25% enemmän, vaikka tehoa oli vähemmän. Ajossa volvo tuntui ehkä hivenen kokoaan isommalta autolta.

Mitä tulee käytettyjen rahoituksiin, niin riippuu toki korosta. Kamuxit jne tuntuu tarjoavan jotain 6,9% korkoja, mutta jatkuvasti näkee erilaisia tarjouksia jopa alkaen 0,99% + kulut, useammassakin paikassa olen nähnyt 2,5% korkoja. Kun et uutenkaan enää saa mitään 0% ilman kuluja rahoituksia, niin ei tommonen 5000e ero hinnassa ihan heti koroilla mene umpeen.

Esim. 25000e autolle rahoitus ilman käsirahaa ja viimeistä erää, korko 5,95%, kulut 13e/kk, maksuaika 60kk, maksaisi kokonaisuudessaan korkoineen ja kuluineen 30090e. Jos korko on 2,5%, niin summa on 27719e.

Tässä on ihan näppärä rahoituslaskuri kustannusten arviointiin.

 
Tähän voin V40 ja VW Golfin omistaneena kommentoida pari asiaa. V40 ainakin T2 ja geartronic combolla oli kuin löysän kuminauhan perässä olisi vedetty. Volkkarin DSG + TSI on paljon jämäkämpi ja mukavampi ajaa. Volvo oli myös kulutti varmaan 25% enemmän, vaikka tehoa oli vähemmän. Ajossa volvo tuntui ehkä hivenen kokoaan isommalta autolta.

Mitä tulee käytettyjen rahoituksiin, niin riippuu toki korosta. Kamuxit jne tuntuu tarjoavan jotain 6,9% korkoja, mutta jatkuvasti näkee erilaisia tarjouksia jopa alkaen 0,99% + kulut, useammassakin paikassa olen nähnyt 2,5% korkoja. Kun et uutenkaan enää saa mitään 0% ilman kuluja rahoituksia, niin ei tommonen 5000e ero hinnassa ihan heti koroilla mene umpeen.

Esim. 25000e autolle rahoitus ilman käsirahaa ja viimeistä erää, korko 5,95%, kulut 13e/kk, maksuaika 60kk, maksaisi kokonaisuudessaan korkoineen ja kuluineen 30090e. Jos korko on 2,5%, niin summa on 27719e.

Tässä on ihan näppärä rahoituslaskuri kustannusten arviointiin.

Kiitoksia. Tässä oli aika hyviä pointteja. Pitää jatkaa pohdintoja :D
 
Itsellä samantyylistä fiilistelyä ollut. Itsellä tilanne, että vaihtoon on menossa 520D BMW vm.2016 nykyisten dieselhintojen ja vähäisien ajojen takia. Tämä BMW siis on menossa perheessä myyntiin (jos näillä tilanteilla dieseliä pystyy myymään) tai sitten ostan itse sen ja vaihdan omaan ajoon soveltuvaan autoon. Nykyisessä puuttuu omaan haluun adaptiivinen vakkari sekä juuri webasto mikä Helsingin kadunvarsipysäköinnillä on varsin kätevä vehje. Itsellä tuo BMW olisi mahdollisesti ihan ok laitos, mutta kalliit vakuutusmaksut (27v + ei vakuutustaustaa), diesel vero ja BMW:n pienet murheet tässä ajan myötä kaatavat pois BMW:stä. Nämä syyt saavat kallistumaan uuteen pienempään, jossa näitä itse haluamia herkkuja olisi tarjolla. Toisaalta sitä miettii, jos auton vaihdossa "häviää" muutamat tuhat kaupalle, niin niitä diesel veroja senkin edestä saa maksella jonkin aikaa. Polossa taas pankin laskimen mukaan saisi melkein 1000 euroa halvemmalla vakuutuksen. Tämä vakuutuksen hinta varmaan muuttuisi tässä iän ja muutaman vuoden sisällä.

Kaveri osti juuri 2018 vuoden Polon ja pääsin vähän itsekin fiilistelemään lyhyen matkan. Kaikki "herkut" löytyi ja omasta mielestä vakaa ajaa. Toisena mitä katsoin on A3, mutta niiden hinnat meinaa karata yli 25k, jos haluaa hyvällä paketilla. Kai noita muitakin olisi, jos vaan jaksaisi lähteä testailemaan. Itselle uudet työkuviot alkamassa vuoden alussa ja on vähän auki mihin kilometrimäärät muuttuu. Mahdollisten pidempien työmatkojen takia pitäisi siis olla juuri mukava ajettava, eikä mikään "kauppakassi" pelkästään. Tässä BMW on ihana kokemus. Vaikeita päätöksiä...

Juu, iso bemari ja kuljettaja ilman aiempaa vakuutushistoriaa on vakuutusyhtiön painajainen. Iän puolesta alat kyllä olla aika hyvä asiakas 27-vuotiaana, mutta se puuttuva vakuutushistoria... Netistä:

1671230602917.png


Vaan mitenkäs arvokas tuo BMW on ja meinasitko ottaa pelkän liikennevakuutuksen vai myös kaskon? Syötin huvikseni Fennian sivuille Nettiautosta ongittujen vm. 2016 520D:n ja vm. 2021 bensa-Polon rekisteritunnukset sekä lähellä teikäläisen ikää/vakuutushistoriaa olevan henkilötunnuksen, niin 520D:hen laaja kasko olisi ollut 2600€ ja pelkkä liikennevakuutus 900€. Poloon 1200€ ja 500€.

Jos on edes keskimääräinen kuljettaja, niin BMW:n kasko ei kannata, ei ainakaan näinä ensimmäisinä vuosina. Tuolla laajan kaskon ja liikennevakuutuksen 1700€ hintaerolla korjaa jo kivasti parkkipaikkapusuja, toki lunastuskuntoon ei parane ajaa, ja kojelautakamera voi olla hyvä sijoitus epäselvien tilanteiden syyllisyyskysymysten selvittämiseksi.

Mitä auton vaihtoon tulee, niin siinä tosiaan häviää rahaa kahteen kertaan. Ensin antamalla BMW:n vaihdossa ja sitten ostamalla auton liikkeestä. Dieselien arvostus on vieläpä heikoissa kantimissa tätä nykyä ja vähän käytettyjen hinnat taas korkealla komponenttipulan takia.

Et mainitse BMW:n vioista, mutta onko nyt siis niin, että BMW on osoittautunut epäluotettavaksi ja sitä on jouduttu korjaamaan isolla rahalla? Vai onko sitä huollettu huonosti ja auto on sen takia tikittävä aikapommi? Koska voi ajatella niinkin, että ne mitä on korjattu, niin ne on nyt kunnossa eivätkä hajoa ihan heti uudestaan. Uuden vähän käytetyn kun ostaa, niin siinä voi sitten taas tulla ties mitä murhetta eteen.
 
Miksi näin? SW-8 (tai vastaava) on voittanut testejäkin ja varmasti paras hal… öö edullinen rengas.

Merkillä on hyvä maine myös motorsport piireissä. Made in Taiwan.

Linkin autolla on ajettu ilmoituksen mukaan 29 000 km ja se on ensirekisteröity 1/21. Jos kilometrit on kertyneet tasaisesti ja jos toinen rengassetti tulee mukana (ei näköjään mainita ilmoituksessa), niin nykyisellä talvirengassetillä on takana reilu puolitoista talvea ja alle 15 000 km. Renkaan ei pitäisi olla vielä lähelläkään ikäloppua, eli itse en vielä kiirehtisi vaihtamista. Pahimmillaan ominaisuuksissa (pito, melu, mukavuus, vierintävastus jne.) menetetään vaihdettaessa maltillisesti ajettu merkkirengas uuteen kiinalaiseen.

Nankang SW-8 sai vaivaisen yhden tähden TM:n testissä v. 2017. Olkoonkin kapitalistinen "made in ROC" -tuote eikä "made in PRC", niin ei tuo siltikään herätä luottamusta. Huonosta kannata maksaa... jos siis haluaa muutakin kuin renkaan, joka on laillinen.

Loppuarvostelussa nastarenkaista täyteen viiteen tähteen kokonaispisteissä ylsi ainoastaan Continental IceContact2, vaikka toiseksi tullut Hankook Winter I*Pike RS+ sai vain yhden kymmenyksen pienemmän loppuarvosanan. Kolmas oli, neljän kymmenyksen erolla kärkeen, Nokian Hakkapeliitta 9.

Tekniikan Maailma antoi nastarenkaista, Hankookin ja Nokian lisäksi, neljä tähteä myös Goodyear Ultragrip Ice Arcticille sekä Pirellin Ice Zerolle.

Kolmen tähden veroisesti selvisivät Vredestein Wintrac Ice, Yokohama Ice Guard iG65, Bridgestone Noranza 001 sekä Gislaved Nord Frost 200. Michelin X-Ice North 3, Sava Eskimo Stud ja Triangle IceLink jäivät kahteen tähteen, mutta tämä ei suinkaan ollut vielä heikoin esitys.

Vaivaiseen yhteen tähteen ylsivät Nankang Ice Activa SW-8
ja Falken Espia Ice. Viimeiseksi jäänyt Kumho WinterCraft Ice Wi31 ei ansainnut edes yhtä tähteä.

Testi on luettavissa kokonaisuudessaan Tekniikan Maailman numerossa 17/2017.


Olen toki tietoinen joidenkin logiikasta, jonka mukaan kannattaa ajaa mieluummin kaksi talvea halvalla kiinakumilla kuin neljä talvea kalliilla testivoittajalla. Mutta kun kyseessä on pieni rengaskoko (e-208:n vakiokoko 195/55R16 wheel-size.comin mukaan), niin asennustyön kustannusten osuus suhteessa kumeihin kasvaa, jolloin ihan noin hurjaan suhdelukuun ei päästä. Muutenkin tuollaiset plusmiinus satasen maksavat renkaat ovat sen verran halpoja, että potentiaalinen säästö jää vähäiseksi. Yksi hinaus (ojasta, jyrkästä mäestä tms.) saati kolari (omavastuu/bonusmenetykset, sakot, pahimmillaan oikeusjuttu ja asianajokulut), niin ollaan jo tappiolla.

Hyviäkin kumeja saa nykyään varsin kohtuulliseen hintaan. TM:n tuoreimmassa talvirengastestissä (koko 205/55R16) toisen sijan napannut Hankook W429 maksoi lehden mukaan 550€ sarjalta, siinä missä testivoittaja Hakkapeliitta 10 maksoi 750€ sarjalta. Halvin ja huonoin nastakumi, Antaresin valmistama, maksoi 400€ sarjalta. En näe oikein mitään järkevää syytä ottaa halvinta, jos auto ei ole anopin.
 
Juu, iso bemari ja kuljettaja ilman aiempaa vakuutushistoriaa on vakuutusyhtiön painajainen. Iän puolesta alat kyllä olla aika hyvä asiakas 27-vuotiaana, mutta se puuttuva vakuutushistoria... Netistä:

1671230602917.png


Vaan mitenkäs arvokas tuo BMW on ja meinasitko ottaa pelkän liikennevakuutuksen vai myös kaskon? Syötin huvikseni Fennian sivuille Nettiautosta ongittujen vm. 2016 520D:n ja vm. 2021 bensa-Polon rekisteritunnukset sekä lähellä teikäläisen ikää/vakuutushistoriaa olevan henkilötunnuksen, niin 520D:hen laaja kasko olisi ollut 2600€ ja pelkkä liikennevakuutus 900€. Poloon 1200€ ja 500€.

Jos on edes keskimääräinen kuljettaja, niin BMW:n kasko ei kannata, ei ainakaan näinä ensimmäisinä vuosina. Tuolla laajan kaskon ja liikennevakuutuksen 1700€ hintaerolla korjaa jo kivasti parkkipaikkapusuja, toki lunastuskuntoon ei parane ajaa, ja kojelautakamera voi olla hyvä sijoitus epäselvien tilanteiden syyllisyyskysymysten selvittämiseksi.

Mitä auton vaihtoon tulee, niin siinä tosiaan häviää rahaa kahteen kertaan. Ensin antamalla BMW:n vaihdossa ja sitten ostamalla auton liikkeestä. Dieselien arvostus on vieläpä heikoissa kantimissa tätä nykyä ja vähän käytettyjen hinnat taas korkealla komponenttipulan takia.

Et mainitse BMW:n vioista, mutta onko nyt siis niin, että BMW on osoittautunut epäluotettavaksi ja sitä on jouduttu korjaamaan isolla rahalla? Vai onko sitä huollettu huonosti ja auto on sen takia tikittävä aikapommi? Koska voi ajatella niinkin, että ne mitä on korjattu, niin ne on nyt kunnossa eivätkä hajoa ihan heti uudestaan. Uuden vähän käytetyn kun ostaa, niin siinä voi sitten taas tulla ties mitä murhetta eteen.
Bemarissa oli siis ollut moottorivikaa ja moottori vaihdettu kokonaan. Ihan säännöllisesti jopa useammin oli huollettu mutta tuntu kokoajan tulevan ”pieniä” parin sadan paukkuja.

Hyviä pointteja kiitos näistä. Asia kuitenkin hoitu sillä tavalla että saatiin suoraan myytyä, niin kaikki kunnossa. Pitää katsoa sitteb uusiksi kun uudet työkuviot selkenevät :). Mutta joo itse katselin juuri täyskaskoa OP:lta koska sielläa asuntolaina ja pankkiasiat. Bmw 1950 täyskasko + lasi ja esim. 2019 pololla 1000 euroa sama homma.
 
Kannattaa suosiolla kattoa vakuutukset kaikista firmoista vaikka muita asiakkuuksia olisi jo jossain. Hintaerot voi olla jopa tonneja vastaaville vakuutuksille (liikenne+kasko). :whistling:
 
Miksi näin? SW-8 (tai vastaava) on voittanut testejäkin ja varmasti paras hal… öö edullinen rengas.

Merkillä on hyvä maine myös motorsport piireissä. Made in Taiwan.
Linkin autolla on ajettu ilmoituksen mukaan 29 000 km ja se on ensirekisteröity 1/21. Jos kilometrit on kertyneet tasaisesti ja jos toinen rengassetti tulee mukana (ei näköjään mainita ilmoituksessa), niin nykyisellä talvirengassetillä on takana reilu puolitoista talvea ja alle 15 000 km. Renkaan ei pitäisi olla vielä lähelläkään ikäloppua, eli itse en vielä kiirehtisi vaihtamista. Pahimmillaan ominaisuuksissa (pito, melu, mukavuus, vierintävastus jne.) menetetään vaihdettaessa maltillisesti ajettu merkkirengas uuteen kiinalaiseen.

Nankang SW-8 sai vaivaisen yhden tähden TM:n testissä v. 2017. Olkoonkin kapitalistinen "made in ROC" -tuote eikä "made in PRC", niin ei tuo siltikään herätä luottamusta. Huonosta kannata maksaa... jos siis haluaa muutakin kuin renkaan, joka on laillinen.




Olen toki tietoinen joidenkin logiikasta, jonka mukaan kannattaa ajaa mieluummin kaksi talvea halvalla kiinakumilla kuin neljä talvea kalliilla testivoittajalla. Mutta kun kyseessä on pieni rengaskoko (e-208:n vakiokoko 195/55R16 wheel-size.comin mukaan), niin asennustyön kustannusten osuus suhteessa kumeihin kasvaa, jolloin ihan noin hurjaan suhdelukuun ei päästä. Muutenkin tuollaiset plusmiinus satasen maksavat renkaat ovat sen verran halpoja, että potentiaalinen säästö jää vähäiseksi. Yksi hinaus (ojasta, jyrkästä mäestä tms.) saati kolari (omavastuu/bonusmenetykset, sakot, pahimmillaan oikeusjuttu ja asianajokulut), niin ollaan jo tappiolla.

Hyviäkin kumeja saa nykyään varsin kohtuulliseen hintaan. TM:n tuoreimmassa talvirengastestissä (koko 205/55R16) toisen sijan napannut Hankook W429 maksoi lehden mukaan 550€ sarjalta, siinä missä testivoittaja Hakkapeliitta 10 maksoi 750€ sarjalta. Halvin ja huonoin nastakumi, Antaresin valmistama, maksoi 400€ sarjalta. En näe oikein mitään järkevää syytä ottaa halvinta, jos auto ei ole anopin.

2018 Peugeot 5008 || laittelin Nankang SW-8 talvirenkaat alusta saakka ja aivan paras ostos. Hyvä ajotuntuma, ei ole vielä kertaakaan yllättäneet. En tiiä onko uutta mallia tullut mutta jos ei niin ostan samanlaiset vielä uudestaan 6/5 kannata hyväksi todettuja vaihtaa pois.
 
Viimeksi muokattu:
Käyttäjien antamissa palautteissa Nankang näemmä loistaa (tyyliin 4/5). Testeissä keskitason alapuolella paitsi yhdessä oli jostain syystä kärjessä (hyvät saunaillat?). Ilmeisesti erot sellaisia että normaali kuljettaja ei huomaa. Hintakin sitten melkein puolet halvempi kuin joku Hakkapeliitta.

Itse en talvirenkaita merkiltä ostaisi (suosin vain Nokian, Michelin, Goodyear, Continental tässä järjestyksessä) paitsi jos olisi lompakko ostohetkellä tiukoilla ja pitäisi halvat laittaa. Kyllähän niilläkin pärjäisi ja vastaa varmaan premium merkin kitkoja kuitenkin?

Kesto voi olla lyhyempi kuin jollain Michelinillä jolla ajaa 5-6 talvea helposti normaaleilla kilometreilla.

Pösö 5008 näyttää olevan 7-paikkainen SUV voihan se olla että Nankang toimii paremmin tuollaisessa isohkossa autossa. Mazda 323 tuntus kevyenä liukkaalta vaikka oli tuliterät premium nastat.
 
Onko Mercedes E w213 mersussa millainen kaistallapitovahti? Tai onko siinä sellainen toimiva ilman ärsyttäviä ääniä?
Pilot Assist Volvolla toimii hyvin, niin mietin lähinnä että onko MERCEDES E mallilla samanlaista?
 
Mitenkäs muuten MB Vito vuosimalli noin 2015--> Mätäneekö käsiin jos jättää ulos tai käyttää suolatuilla teillä?

Lisäksi pitäis olla automaatti, nahkapenkeillä, neliveto jne eli full loaded. Tiedän että hinta pomppaa mahdottomuuksiin. Mutta nuo ruosteongelmat. Kaveri tälläisestä haaveilee, jos nyt siitä lähtee eli miten koppa kestää, sen jälkeen voi vaatimuslistaa karsia varusteiden osalta.
Niin ja paku, ei vanhaa taksia kun henkilökuljetus ei ole se juttu.
 
Onko Mercedes E w213 mersussa millainen kaistallapitovahti? Tai onko siinä sellainen toimiva ilman ärsyttäviä ääniä?
Pilot Assist Volvolla toimii hyvin, niin mietin lähinnä että onko MERCEDES E mallilla samanlaista?
En osaa sanoa w213:sta, mutta itsellä on w212 ja siinä kaistavahti täristää rattia ja ilmoitus kojetauluun kun menee vähän viivan päälle, isommasta viivan päälle menosta kääntää vähän toiseensuuntaan ja tulee punaisella ympyröity ilmoitus kojetauluun. Eli ainakaan vanhemmassa ei ainakaan nuissa stepeissä tule ääniä, muita kuin tuo täristys ääntää jonkin verran. Tätä ei tietenkään voi sanoa varmaksi että uudemmassa olisi samallalailla, mutta ainakin suuntaa antavaa tietoa ennen kuin joku jolla oikeaa tietoa tulee.
 
Olisi aika vaihtaa autoa. Budjetti 10-28 k€, mieluummin lähempänä tuota 10 k€. Saisi olla bensakoneella, ja tehoa sen verran että kiihtyisi nyt edes n. 10 sekuntiin 0-100 km/h. Automaatti mieluummin, mutta manuaalikin kelpaa jos on pakko. Tarkoitus saada lisämukavuutta pidemmille matkoille. Farmari pitää olla. Varusteita saisi olla ainakin (toki olen valmis jostain luopumaan)

-adaptiivinen vakkari
-mukavat premium istuimet
-android auto
-avaimeton kulku ja käynnistys
-led-ajovalot (matrix-valot olis poikaa, mutta ei ole realistista)

Olen katsellut vakavasti Kia Proceed GT 1.6 T-GDI EcoDynamics -bensakoneella. Tykkään auton ajettavuudesta, ulkonäöstä ja varusteista. Tuon moottorin kulutus kuitenkin vähän mietityttää, kun se vie 7,5-8,5 l satasella, mikä on noin pieneksi autoksi aika paljon nykypäivänä. Koneen luotettavuus myös kyseenalainen nettikeskusteluiden perusteella. Autoa löytyy GT-line versiona myös 1.4 l koneella, mutta niissä ei ole sitten juuri mitään varusteita, kuten avaimeton käynnistys ym.

Nyt sain päähäni, että Peugeot 308 (2013 ->) voisi olla vaihtoehto. En ole vielä koeajanut. Niitä löytyy lähemmäs 10 000 € hinnalla, kun tuon Kian hinnat liikkuu yli 25 000 €.

Mitäköhän muita autoja kannattaisi katsella? Tuohon Kiaan olen ihastunut, mutta järjen yritän pitää mukana, vaikka autoon varaa olisikin.



 
Viimeksi muokattu:
Olisi aika vaihtaa autoa. Budjetti 10-28 k€, mieluummin lähempänä tuota 10 k€. Saisi olla bensakoneella, ja tehoa sen verran että kiihtyisi nyt edes n. 10 sekuntiin 0-100 km/h. Automaatti mieluummin, mutta manuaalikin kelpaa jos on pakko. Tarkoitus saada lisämukavuutta pidemmille matkoille. Farmari pitää olla. Varusteita saisi olla ainakin (toki olen valmis jostain luopumaan)

-adaptiivinen vakkari
-mukavat premium istuimet
-android auto
-avaimeton kulku ja käynnistys
-led-ajovalot (matrix-valot olis poikaa, mutta ei ole realistista)

Olen katsellut vakavasti Kia Proceed GT 1.6 T-GDI EcoDynamics -bensakoneella. Tykkään auton ajettavuudesta, ulkonäöstä ja varusteista. Tuon moottorin kulutus kuitenkin vähän mietityttää, kun se vie 7,5-8,5 l satasella, mikä on noin pieneksi autoksi aika paljon nykypäivänä. Koneen luotettavuus myös kyseenalainen nettikeskusteluiden perusteella. Autoa löytyy GT-line versiona myös 1.4 l koneella, mutta niissä ei ole sitten juuri mitään varusteita, kuten avaimeton käynnistys ym.

Nyt sain päähäni, että Peugeot 308 (2013 ->) voisi olla vaihtoehto. En ole vielä koeajanut. Niitä löytyy lähemmäs 10 000 € hinnalla, kun tuon Kian hinnat liikkuu yli 25 000 €.

Mitäköhän muita autoja kannattaisi katsella? Tuohon Kiaan olen ihastunut, mutta järjen yritän pitää mukana, vaikka autoon varaa olisikin.



Itsellä oli Ford Focus 1.5 182hv bensa st-line. Sisälsi juuri tuon adaptiivisen vakkarin. Oli kyllä manuaali, mutta automaatti varmaan hukkaisi tehoa. Lisäksi oli 5-ovinen, mutta saahan sitä toki myös farmarina. Ihan kiva "pikkuauto".

Tuo Focus 2019? oli silloin kohtuu hintainen, mutta nyt varmaan on hinnat kallisuneet tuollaisesta, kun pitää olla se farmarikin.
 

Siinä mielessä mielenkiintoinen ehdotus, että tuosta puuttuu mm.

-adaptiivinen vakkari
-mukavat premium istuimet
-android auto
-avaimeton kulku ja käynnistys
-led-ajovalot (matrix-valot olis poikaa, mutta ei ole realistista)
-alle 10s 0-100

Tuolta Proceedin hintahaarukasta alkaa saamaan jo Optimaa plugarina. Siinä ainakin kulutus pysyy maltillisena ja ovat hyvin varusteltuja, mutta edellyttää että plugari sopii sinun ajoprofiiliin. Omassa ajossa plugarin vuosikulut on lähellä halpaa < 6k€ bensa-autoa, kun ottaa huomioon kaikki tekijät.
 
Aikalailla vastaavaan tarpeeseen tullut itselle katseltua uutta ja luultavasti mielikuvituksen puutteesta johtuen katsonut 5-sarjan bemaria. Muiden merkkien vastaavien katsominen haasteellista, kun ei itse osaa suoraan katsoa miten varusteltu, huollettu yms.

Vaikka yksikseen ajelee tuntuu ettei vähän isommasta koosta matka-ajossa ainakaan haittaa ole.

Päädyttiin tuurilla Volvo V90 D.3 etuveto. Pilot Assist houkutti, kun olin sellaista päässyt aiemmin testaamaan ja todennut hyväksi. Enkä saanut kunnolista vastausta, miten E-Mersun vastaava toimii. Pitää joskus käydä koeajamassa E-Mercedestä tuolta osin. Olen aina tykännyt Mercedeksen ajotuntumasta ja ketteryydestä. Audi A6:sta en ole ajanut, nelosta kylläkin, tosin vanhempaa mallia.

Lyhyt testaus
- Paras etuveto matka-ajoon, millä ajanut (kokemus suberb, octavia, golf), vaikka muutkaan ei ole huonoja olleet.
- Ok penkit
- OK infortaimentsysteemi.
- Hyvä ajoasento ja tärkein asia, käsituki osuu kohdilleen (mutta ei säädettävissä). Skodassahan käsituet on aina kohdillaan säätämismahdollisuuden takia.
- Automaattiajovalot on kyllä kätevät (kun vaihtaa itsestään lyhyeksi ja pitkäksi)
- Pilot assist ja vakkarit, ja adaptiiviset vakkarit hyvät. Ilmeisesti E-mersussa ei toimi tavan vakkarina, jos tutkat menee pimeeksi, mut tässä kuulemam toimii? En tiiä.
- Peräkontti kohtuullinen, mutta ei priima.
- Mittaristo selkeämpi kuin esim. bemareissa
- Volvo on call kuulemma hyvä, itse en vielä pääse testaamaan kun pitää Volvo liikkeessä aktivoida.

Kehitettävää
* keskipenkki takana saisi olla kääntyvä, kuten uusissa Mercedeksissä, BMW:ssä, Audeissa ja Passateissa, mut kait tolla suksiluukulla pärjää..
* Konttia isommaksi tartteis
* takaovet vissii reistailee näissä


Muuta.
Vaikuttaa hyvältä matka-autolta, jos vaan toimii. Toivotaan että toimii..
 
Viimeksi muokattu:
Kia Optima kun tuli markkinoille niin omasta mielestä koeajolla vaihteisto oli laiska joten koeajo jäi lyhyeen.
 
Itsellä oli Ford Focus 1.5 182hv bensa st-line. Sisälsi juuri tuon adaptiivisen vakkarin. Oli kyllä manuaali, mutta automaatti varmaan hukkaisi tehoa. Lisäksi oli 5-ovinen, mutta saahan sitä toki myös farmarina. Ihan kiva "pikkuauto".

Tuo Focus 2019? oli silloin kohtuu hintainen, mutta nyt varmaan on hinnat kallisuneet tuollaisesta, kun pitää olla se farmarikin.

Spritmonitorin mukaan tuo 1.5 Ecoboost 182 hv vie 7,5-8,0 l satasella, eli ottaisin varmaan mieluummin sen Kian kuin tuon, kun hinnat liikkuu Fordissakin 23-30 k maastossa. Ei muuten huono vaihtoehto ollenkaan. https://www.nettiauto.com/ford/focus/13260919

Siinä mielessä mielenkiintoinen ehdotus, että tuosta puuttuu mm.

-adaptiivinen vakkari
-mukavat premium istuimet
-android auto
-avaimeton kulku ja käynnistys
-led-ajovalot (matrix-valot olis poikaa, mutta ei ole realistista)
-alle 10s 0-100

Tuolta Proceedin hintahaarukasta alkaa saamaan jo Optimaa plugarina. Siinä ainakin kulutus pysyy maltillisena ja ovat hyvin varusteltuja, mutta edellyttää että plugari sopii sinun ajoprofiiliin. Omassa ajossa plugarin vuosikulut on lähellä halpaa < 6k€ bensa-autoa, kun ottaa huomioon kaikki tekijät.

Kiitos vinkistä, täytyypä käydä koeajamassa tuollainen Optima plugari. Saisin sähköllä perus arkiajot tehtyä. Suurin osa kilometreistä tosin on sellaisia 300-900 km reissuja. Tuo voisi ehkä maantieajoon olla rennompi peli kuin ProCeed suuremman koon puolesta? Tuota voisi perustella itselleen "investointina", kun arkiajot menisi kokonaan sähköllä heh. Saisihan tuosta jollekin 200-300 km työreissullekin 40 km sähköistä kantamaa kotipihasta.
 
Paljonkos sitä ajoa tulikaan vuodessa ? Optiman dieseliversiota saa todella halvalla verrattuna plugariin.

Eipä sitä tule nykyään kuin noin 10 000 km vuodessa. Ajan 3-4 kertaa viikossa kylälle yhteensä 15 km matkan ja satunnaisesti pidempiä reissuja maanteillä.
 
Tuo voisi ehkä maantieajoon olla rennompi peli kuin ProCeed suuremman koon puolesta?
En ole itse kyseistä autoa ajanut, mutta työkaverilta sai muuten hyvät pisteet, mutta tosiaan vähän laiska. Jos plugari alkaa innostamaan, niin kannattaa kattoa myös Passat GTE, se ainakin menee maantiellä todella nätisti, eikä ole aivan niin laiskakaan. Ja on myös hyvin tilava.

Semmonen disclaimeri kuitenkin vielä, että plugarit on tällä hetkellä kalliita, eikä sähköllä ajokaan niin ilmaista ole, jos ei satu esim. työpaikka tarjoamaan latauksia. Esimerkiksi 20 kWh/100km, joka on aika tyypillinen kulutus, on 30snt/kWh hinnalla 6€/100km, mikä vastaa n. 3L/100km bensaa. Tällöin, jos tuolla Optimalla ajaa 50% kilometreistä sähköllä ja loput bensalla voi auton kulutukseksi laskea 4,5 L satasella, joka on kyllä aivan hyvä tuon kokoiselle kärrylle, mutta ei mikään maailmaa muuttava. Jos ajat 10 000 km vuoteen, niin tuo 1,5 L säästö on n. 300€ vuodessa, eli enemmän pitäisi sähköllä ajaa, jotta hankintahinnan erotus olisi perusteltu.

EDIT: Ja laskelmassa oletuksena, että Optima syö tyhjällä akulla 6L/100km. hatusta heitetty, mutta ei varmaan kovin kaukana.
 
Sanokaas miks ei kannata ostaa ~130tkm 2019-2020 Toyota hybrid Corollaa (farkku) ?
Jos mielessä huolettomuus, taloudellisuus ja jälleenmyyntiarvon säilyminen paremmin vs ei-hybridi.
No, minulla oli tuollainen. Ihan hyvä ja tilava auto. Auton ohjaus oli tarkka ja alusta oli jämäkkä. Vaihteistosta tykkäsin, oli mielestäni tosi hyvä ja sulava ilman nykimisiä. Ainoa ärsyttävä tekijä oli kova rengasmelu, mutta jos tuon kanssa pystyy elämään niin hyvä auto se on. Myin auton pois viime vuonna, koska en tuolloin tarvinnut autoa mihinkään. Muutoin minulla olisi varmaan sama auto vieläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Hirveä autokuume päällä ja seuraava auto tulee ehdottomasti olemaan enemmän sydämellä kuin järjellä ostettu.
Mieli on muuttunut jo 100x, aina dieselistä sähköön, mutta tällä hetkellä olen ehkä kallistumassa bensa-autoon latausmahdollisuuden puuttumisen vuoksi.

Budjetti: 20000-25000€
Kilometrit vuodessa 10tkm-15tkm

Pakolliset asiat:
Automaatti
Lisälämmitin (mielellään sellainen mikä toimii äpillä)
Vuosimalli väh. 2019
Kilometrit korkeintaan 100tkm

Tällä hetkellä eniten kiinnostaa Mersun a-class, joskin niissä ei näytä missään olevan noita lisälämmittimiä asennettuna. Volvo V40 näyttää olevan sellainen malli missä useassa niitä on tehdasasenteisina.
Myös Vag-konsernin autoissa niitä näyttää olevan enemmän.

Jos kellään sattuu olemaan tähän jotain sanottavaa, niin kommentoi ihmeessä. =)
Tuo V40 on semmoinen malli että kannattaa katsoa millä varusteilla sitä on hommaamassa. Uskomaton ero jo pelkästään laatuvaikutelmassa kun lähdetään sieltä hinnat alkaen kineticistä eteenpäin. Kaksi tuollaista omistaneena (13 D2 powershift momentum ja 16 D4 R-Design) voi kuitenkin sanoa että ihan hyvä ja jämäkkä auto tuo on ajaa, kohtuu hiljainen rengasmelultaan huomioiden kokoluokan ja hyvät penkit tuossa on myös. Ja parkkitutka tuohon kannattaa katsoa, takanäkyvyys peruuttaessa on tuossa ainakin omaan makuun aika huono. Mutta kuten todettua, noissa hinnat alkaen malleissa on todella halvan näköiset sisustan materiaalit ja se perusmallin mittaristo on kyllä heikko esitys ecomittareineen.

Teknisesti myös ihan hyviä vehkeitä kun huomioi VEA dieselien mahdolliset EGR ongelmat ja pysyy tuosta vanhemman D2 PSA koneen powershiftistä erossa. Ainoat "yhteiset" viat noissa oikeastaan kummassakin on olleet ovien lukot mikä tuntuu olevan tuon mallin pahin tyyppivika, jäätyvät siis pakkasilla kiinni.
 
Tossa oli ylempänä mietitty Peugeot 308 puretech-bensavehjestä. Näitä paikoin itsekkin katellut ja tästä ko koneesta löytyy aika ikäviä kokemuksia, liekö täällä foorumilla omakohtaisia kokemuksia tuosta koneesta?

Mitenkä "on the edge" on jos kattelee tuota 3-pyttyistä konetta yli 100tkm ajettuna... Ilmeisesti juuri tuossa 2018 aikana tuli päivitys, eli 6.2 versio muuttui 6.3:een ja ongelmat olisi, jos ei poistuneet niin vähentyneet.

Nimim. Vuoden moottori(ko)?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 318
Viestejä
4 504 254
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom