Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km. Lisätään vielä sen verran, että webastosta iso +.
Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.
Auttakee!
Vähän päälle pari vuotta on nyt ollut tuollainen 2015 vuoden GTE Golffi, kilometrejä sen ~172k ja eipä tämän jälkeen oikein enää halua siirtyä kuin täys-sähköön.
Työ- ja kauppareissut menee menee mukavasti pelkällä sähköllä ja hybrid auto -tilassa pidempää matkaa ajaa n. 5,7-6,3l/100km, josta esimerkki vajaan parin vuoden takaa talvelta (890km reissu 5,7 keskikulutuksella matkalaiset kyydissä):
Näillä alkupään yksilöillä oli tosiaan jotain ongelmia akkujen kanssa (kosteutta pääsi koteloinnin sisään tms.), jonka vuoksi osassa on VW:n toimesta tuo ajoakku vaihdettu. Omani kävi tarkastuksessa myös, muttei tarvinnut vaihtoa.
Jos katsomasi yksilö on valmistettu noin kesäkuun 2015 jälkeen, niin mahdollisesti on jo päivitetyllä mediayksiköllä (MIB2), joka ei webastoa erikseen todennäköisesti kaipaa, sillä pitäisi olla etäohjattavissa esilämmityksen käynnistys (näissähän käsittäkseni on ILP joka tuota hoitaa).
Alkupään yksilöissä kuten omani (MIB1) saa kyllä ohjelmoitua ruudun kautta näitä lämmitysaikatauluja, mutta toimii kunnolla vain jos menot on säännölisiin aikoihin.
Citymarkettien, Prismojen, Lidlien sun muiden lataus on nykyisillä sähkön hinnoilla ihan kohtullista (n. 20-25snt/kWh, akun koko on 7,4kWh tjn. Minuuttiperusteisia en suosittele, sillä lataus on melko hidas 3,6kW), jos kotipihassa lataaminen on kallista tai jopa mahdotonta.
Muutamia huomioita, jotka kannattanee ottaa huomioon jos käy renkaita potkimassa:
- öljynvaihtoväli 1v / 15 000km, eli jonkin verran lisäkulua jos tottunut 2v / 30 000km long life vaihtoväliin
- DSG öljynvaihtoväli 5v / 180 000km, hinta pyörii jossain siellä 350-450€, suodatinta ei vaihdeta, koska VW insinööri fiksuudessaan laittanut sen niin v-mäiseen paikkaan että koko vaihteisto pitäisi tiputtaa
- hihnanvaihtoväliä en nyt tarkalleen muista, olisikohan ollut 4v / 120 000km, mutta plussana että vesipumppua ei tarvitse vaihtaa, koska sähköisesti ohjattu
- jarrutusenergian talteenoton ja sitä myötä vähäisen käytön vuoksi jarrut pääsevät ruostumaan melko herkästi, pääasiassa kosmeettinen haitta, mutta katsastus- ja huoltomies tykkää aina niistä mainita
- kannattaa varmistaa että molemmat latauskaapelit (schuko + type2) on mukana tai huomioitu hinnassa, nykyään jo löytyy toki tarvikekaapeleita ~150€ luokassa, mutta turha lisäkulu kuitenkin jos edellinen omistaja hukannut
- DSG on luotettavan maineen omaavan DQ250 sukulainen DQ400e, eli 6-lovinen märkäkytkinaski, mutta koeajolla kannattaa kiinnittää huomiota sen toimintaan ja ääniin (hieman se toki erityisesti kylmänä tekee melko "kulmikkaita" vaihtoja yms.), sillä sen porsiessa menee ainakin marmorilta tilattuna koko vaihteisto + sähkömoottori, kun ovat samaa pakettia ja tornihuhut kertovat kustannusten olevan 15 kiloeuron luokassa.
- ajoneuvovero on vuositasolla pari euroa päälle 100€ (tarkistin ihan tuoreimman, niin 109,13€)