Mikä auto minulle?

Kakkosautoksi valikoituikin pikku-Volvo eli 2004 S40 Classic 2.0T, melkein 300 tkm ajettu ja hinnaltaan 900€ tarjoaa kyllä todella jykevää ja vakaata kyytiä, erittäin tyytyväisiä ollaan kyllä hankintaan.

volvo.jpg
 
Ois tässä uutta autoa kiikarissa. Koska vapaaetuleasingvehje niin plugari tarttis vissiin olla, sähköissä ei riitä mulle ranget ja puhtaat bensavehkeet menee kalliiks jos haluu mitään kivaa. Hakusessa:

-Tarpeeksi tilaa kontissa, eli farkku/citymaasturi (mielellään ainakin joku 400+ litraa)
-Tehoja on kiva olla
-Neliveto ois kiva muttei ehkä kuitenkaan pakollinen
-Vapaa autoetu hinta mielellään jossain 700-800 nurkilla

Tällä hetkellä kiikarissa

BMW 330e touring xdrive (vähän ehkä hinta karkaa kipurajan yläpuolelle)
BMW 230e xdrive (helvetin ruma mutta speksit/hinta aika houkutteleva)
BMW X1 xdrive30e (hinta ei vaan vielä tiedossa kun ei ole listattu vaan tulossa Q4/22)
Skoda Octavia Combi RS IV (Hyi etuveto)
Hyundai Tucson Plugin hybrid

Niin ja jotta ei ois liian helppoa niin mahdolliset merkit on BMW, VW, Skoda, Audi, Hyundai, Volvo,Toyota koska firman autopolitiikka.

Onko muita hyviä ideoita?
 
Tiguan plugaria saa vain etuvetona. Jos BMW 330e xdriven hyvin toimivaa voimansiirtoa on päässyt kokeilemaan niin Hyundain bensa vs sähkö vs etuveto vs neliveto vaihtelu olla pettymys, joten suosittelen sen koeajoa liukkaalla.
 
Saisikohan autohankinnan tehtyä ennen räntäsateita... Mitäs sudenkuoppia löytyy noin 15-vuotiaista Volvo S80 mk2:sta tai kolmoskoppaisesta V70:sta? 2.5T bensakoneella noin 250tkm ajettuja yksilöitä olisi kohtuullisesti tarjolla. Jotenkin sellainen kuva tullut itselle noista, että jos ei ruosteita ole kiusana ja automaattilaatikon öljyjä on vaihdettu, niin ei noiden kanssa ihan pahasti mene pieleen.
 
Kaikki autot on yksilöitä noin vanhoina. Jos on pidetty huolta niin kaikki tuppaa toimimaan pitkään.
 
Ois tässä uutta autoa kiikarissa. Koska vapaaetuleasingvehje niin plugari tarttis vissiin olla, sähköissä ei riitä mulle ranget ja puhtaat bensavehkeet menee kalliiks jos haluu mitään kivaa. Hakusessa:

-Tarpeeksi tilaa kontissa, eli farkku/citymaasturi (mielellään ainakin joku 400+ litraa)
-Tehoja on kiva olla
-Neliveto ois kiva muttei ehkä kuitenkaan pakollinen
-Vapaa autoetu hinta mielellään jossain 700-800 nurkilla

Tällä hetkellä kiikarissa

BMW 330e touring xdrive (vähän ehkä hinta karkaa kipurajan yläpuolelle)
BMW 230e xdrive (helvetin ruma mutta speksit/hinta aika houkutteleva)
BMW X1 xdrive30e (hinta ei vaan vielä tiedossa kun ei ole listattu vaan tulossa Q4/22)
Skoda Octavia Combi RS IV (Hyi etuveto)
Hyundai Tucson Plugin hybrid

Niin ja jotta ei ois liian helppoa niin mahdolliset merkit on BMW, VW, Skoda, Audi, Hyundai, Volvo,Toyota koska firman autopolitiikka.

Onko muita hyviä ideoita?

Rav4 Plugin?
 
Hieman alkanut autokuumetta olemaan, jos pallosalaman vaihtaisi pois... Mahtaakohan seuraavilla specseillä löytyä muuta kuin joku VAG:

-Diesel
-Automaatti
-Neliveto (vihdoin ja viimein)
-vm.16 -> ja kilsoja <- 125tkm
-Hintaa alle 25tk€, mieluummin lähempänä 20tk€

Pääasiassa työmatka-ajoa 130km / päivä, enimmäkseen maantiellä. Tilaa ei tarvitse hirveästi yhdelle ihmiselle olla ja monesti omaan silmään eri malleista sedan/liftback näyttää ulkoisesti hienommalta kuin farmari.

Tuohon luokkaan silmään on pistänyt VAG:lta A4 B9 Quattro ja Octavia 4x4 vRS mutta kun aiheeseen vihkiytyneitä foorumeja lukee niin ajatukseni konsernin tuotteiden tasosta vain vahvistuvat.
Fordilla ois MK5 Mondeo, jonkun verran kokemusta kyseistä mallista mutta ei tahdo iskeä.
 
Hieman alkanut autokuumetta olemaan, jos pallosalaman vaihtaisi pois... Mahtaakohan seuraavilla specseillä löytyä muuta kuin joku VAG:

-Diesel
-Automaatti
-Neliveto (vihdoin ja viimein)
-vm.16 -> ja kilsoja <- 125tkm
-Hintaa alle 25tk€, mieluummin lähempänä 20tk€

Pääasiassa työmatka-ajoa 130km / päivä, enimmäkseen maantiellä. Tilaa ei tarvitse hirveästi yhdelle ihmiselle olla ja monesti omaan silmään eri malleista sedan/liftback näyttää ulkoisesti hienommalta kuin farmari.
Vitosbemarihan se pitää maaantielle olla https://m.nettiauto.com/bmw/520/13069853
 
Hieman alkanut autokuumetta olemaan, jos pallosalaman vaihtaisi pois... Mahtaakohan seuraavilla specseillä löytyä muuta kuin joku VAG:

-Diesel
-Automaatti
-Neliveto (vihdoin ja viimein)
-vm.16 -> ja kilsoja <- 125tkm
-Hintaa alle 25tk€, mieluummin lähempänä 20tk€

Pääasiassa työmatka-ajoa 130km / päivä, enimmäkseen maantiellä. Tilaa ei tarvitse hirveästi yhdelle ihmiselle olla ja monesti omaan silmään eri malleista sedan/liftback näyttää ulkoisesti hienommalta kuin farmari.

Tuohon luokkaan silmään on pistänyt VAG:lta A4 B9 Quattro ja Octavia 4x4 vRS mutta kun aiheeseen vihkiytyneitä foorumeja lukee niin ajatukseni konsernin tuotteiden tasosta vain vahvistuvat.
Fordilla ois MK5 Mondeo, jonkun verran kokemusta kyseistä mallista mutta ei tahdo iskeä.

Vitosbemaria jo ehdotettiin, miten olisi kolmonen? 13 kpl löytyi nettiautosta noilla spekseillä 20-25k€ hintapyynnön haarukasta, eri korimalleja, ja kai noista saa vielä vähän tingittyä, jolloin menee sinne lähemmäs 20 tonttua.

 
Hieman alkanut autokuumetta olemaan, jos pallosalaman vaihtaisi pois... Mahtaakohan seuraavilla specseillä löytyä muuta kuin joku VAG:

-Diesel
-Automaatti
-Neliveto (vihdoin ja viimein)
-vm.16 -> ja kilsoja <- 125tkm
-Hintaa alle 25tk€, mieluummin lähempänä 20tk€

Pääasiassa työmatka-ajoa 130km / päivä, enimmäkseen maantiellä. Tilaa ei tarvitse hirveästi yhdelle ihmiselle olla ja monesti omaan silmään eri malleista sedan/liftback näyttää ulkoisesti hienommalta kuin farmari.

Tuohon luokkaan silmään on pistänyt VAG:lta A4 B9 Quattro ja Octavia 4x4 vRS mutta kun aiheeseen vihkiytyneitä foorumeja lukee niin ajatukseni konsernin tuotteiden tasosta vain vahvistuvat.
Fordilla ois MK5 Mondeo, jonkun verran kokemusta kyseistä mallista mutta ei tahdo iskeä.

Meillä päädyttiin XC60 D4:een. Tosin ei mahdu hintansa puolesta noihin spekseihin, mutta nyt on mittarissa 249xxx km ja mielestäni ihan "uudenkarhea" peli edelleen. Mitä nyt vähän kuskin oven saranat napsuvat. Mutta käy nyt edes koeajolla. Niin mekin tehtiin ja ne aiemmin mietityt merkit ja mallit jäivät unholaan. "Meille tulee Volvo" oli vaimon toteamus.
 
-Diesel
-Automaatti
-Neliveto (vihdoin ja viimein)
-vm.16 -> ja kilsoja <- 125tkm
-Hintaa alle 25tk€, mieluummin lähempänä 20tk€

Pääasiassa työmatka-ajoa 130km / päivä, enimmäkseen maantiellä. Tilaa ei tarvitse hirveästi yhdelle ihmiselle olla ja monesti omaan silmään eri malleista sedan/liftback näyttää ulkoisesti hienommalta kuin farmari.
Mites Jaguar?

 
Hieman alkanut autokuumetta olemaan, jos pallosalaman vaihtaisi pois... Mahtaakohan seuraavilla specseillä löytyä muuta kuin joku VAG:

-Diesel
-Automaatti
-Neliveto (vihdoin ja viimein)
-vm.16 -> ja kilsoja <- 125tkm
-Hintaa alle 25tk€, mieluummin lähempänä 20tk€

Pääasiassa työmatka-ajoa 130km / päivä, enimmäkseen maantiellä. Tilaa ei tarvitse hirveästi yhdelle ihmiselle olla ja monesti omaan silmään eri malleista sedan/liftback näyttää ulkoisesti hienommalta kuin farmari.

Tuohon luokkaan silmään on pistänyt VAG:lta A4 B9 Quattro ja Octavia 4x4 vRS mutta kun aiheeseen vihkiytyneitä foorumeja lukee niin ajatukseni konsernin tuotteiden tasosta vain vahvistuvat.
Fordilla ois MK5 Mondeo, jonkun verran kokemusta kyseistä mallista mutta ei tahdo iskeä.

Honda CR-V ?
 
Citymaasturit ei kiinnosta, eivät ole omaan mieleen. Volvossa, BMWssä sekä Opelissa paha kun vuosimallin vaihto sattuu sellaiseen saumaan että vanhempi koppa on jo turhan vanha (Volvossa ja BMW saattaa uupua myös varusteita) ja uudemmissa taas hinnat karkaavat liian korkealle.

Tällä hetkellä olen tehnyt hieman tutkimustyötä tuosta kolmannen korin Octavia 2.0tdi vRS 4x4 mallista ja muutamasta olen jo tarjousta kysellyt. Koeajolle suunnittelin meneväni maanataina. Audit eivät tahdo pärjätä varustelussa ilman että hinta karkaa.

Koeajon jälkeen onnistuu sanoa että onko tsekkivaggi minkämoinen, aiempaa ajokokemusta ei kyseisistä vehkeistä ole kertynyt.
 
Vahvasti kiikarissa 2020/2021 Volvo V60/XC60 T8. Onko näissä Volvon plugareissa jotain erityistä mitä tulisi osata huomioida?
 
Vähän haisee vaaralle mitä on lueskellut. :btooth: Vrcf on hyvä paikka kysyä tuota.
 
Vähän haisee vaaralle mitä on lueskellut. :btooth: Vrcf on hyvä paikka kysyä tuota.
Mielipiteesi perustuu johonkin iltapaskan juttuihin jossa yksittäisellä henkilöllä on tullut autoon akkuvika kun autossa mittarissa 150-200tkm? Sanoisin että vanhakoppainen v60 d6 plug in hybrid on vaarallisempi ostos kuin nämä uudemmat T6 ja T8:t.
 
Mielipiteesi perustuu johonkin iltapaskan juttuihin jossa yksittäisellä henkilöllä on tullut autoon akkuvika kun autossa mittarissa 150-200tkm? Sanoisin että vanhakoppainen v60 d6 plug in hybrid on vaarallisempi ostos kuin nämä uudemmat T6 ja T8:t.

No mihin tuo sun tieto perustuu?
 
Tekisi mieli neliveto ”maasturia” budjetilla alle 30k.
Pitäisi olla kunnolla tilaa perheelle ja mahdollisimman hyvät varusteet. Kodiaqqia olen katsellut, tyyliin tämä:


Olisiko jotain järkeviä vaihtoehtoja? Itämaalaisissa ei taida olla nelivedot yhtä päteviä? En nyt metsäteitä juuri ajele mutta haastavavia lumisia mäkiä silloin tällöin pitäisi kavuta. Niin ja CarPlay on must, ja plussaa takapenkin lämmittimet ja oma ilmastointialue taakse että sielläkin viihdytään.
 
Ehdottomasti Clio. Erittäin pitkän linjan harrastajana ja ammattilaisena on tullut opittua kaikenlaista mm. autojen kestävyydestä ja luotettavuudesta.

Se on totta, että Fiesta on hivenen parempi ajaa, mutta Clio4 on kyllä todella hieno ajaa sekin, selkeästi luokkansa kakkonen Fiestan jälkeen.

Mulla on myös harrasteautona ollut niin Fordeja kuin Rellujakin, joten mielelläni annan rehellisen mielipiteen.

2010 jälkeen melkein jokaisessa autossa on moottoripuolen tyyppivikoja. Ja useimmissa pahoja sellaisia. Valitettavasti Fordin Ecoboostit ovat surullisen kuuluisia vakavista ongelmistaan. Tuttavapiirissä yksikään Ecoboost ei ole kestänyt. Kivoja ajaa, pahuksen kalliita pitää. Tuo 1.6 vapari on selvästi parempi, muttei mikään ikiliikkuja sekään.

Myös Clion moottori- ja voimansiirtopuoli heikkeni kunnolla kun siirryttiin Clio3:sta Clio4:ään. 1.2 vapari on onnettoman laiska, ja kaikki muut moottorit kärsivät moninaisista tyyppivioista. Paitsi TCe 90 ;) Nimittäin siinä on normaaliin liikennöintiin tarpeeksi voimaa ja moottorissa ei ole mitään tyyppivikoja. TCe 120:ssä on pahojakin puolestaan. Ne ongelmat mitkä taas tuosta TCe 90:stä puuttuvat ovat jakoketjun venymiset ja imukanavien karstoittumiset. Nääs jakopää tulee eri tuotantolinjalta ja karstaa ei tule koska tässä kolmepyttyisessä ei ole suoraruiskua kuten isommassa. Eikä onneksi automaattioptiota (Renaultin automaatti omaksui tuolloin kaksoskytkinrakenteen ja luotettavuus romahti kuten kaikilla muillakin DCT-autoilla on ongelmana).

Tuossa hintaluokassa Clio on aivan lyömätön kunhan se on TCe90. Peugeot 208 PureTech olisi toinen ehdokas, muttei lähimainkaan yhtä hyvä ajaa. Renault- ja Peugeot -konserneilla on myös luokkansa selkeästi paras korroosiokestävyys. Ja mikä parasta autot saa halvalla koska suomalaiset eivät tiedä miten hyvistä peleistä kyse. Cliokin silti Euroopan eniten myyty auto ja luokkansa turvallisin kaupan päälle... Joitain pikkuvikoja joskus on, mutta kaikki halpoja hoitaa.

Jos taas äärimmäistä huolettomuutta kaipaa, niin sitten saa maksaa ekstraa jonkin verran ja ostaa Yariksen. Suorituskyky jää heikoksi mutta käyttökulut ja jälleenmyyntiarvo huippuhyvät. Eikä uusimman 2010-> valmistetun Yaris-sukupolven ajo-ominaisuuksissakaan ole enää vikaa toisin kuin vanhemmissa.

Vanhana VW-harrastajana sanon vielä senkin että tuossa ikä- ja kokoluokassa on viisainta kiertää kaukaa ko. yhtymän tuotteet. Uutena voi niitä ostaa kyllä kunhan myy 3 vuoden sisällä pois. Surulliselle tasolle mennyt laadunvalvonta :/

Kunnolla hyviä autoja ei tällä hetkellä valmistetakaan. Mutta tuossa nyt muutamia tiedonjyviä 25 vuoden kokemuksella. Eikä tarvi kenenkään vetää näistä herneitä nenään; ihan jokaisessa autossa on omat ongelmansa. Toisissa hankalammat kuin toisissa.
Vastaan vanhaan viestiin. Mietinnässä Renault Clio 900cc turbo moottorilla ja tuossa viestissä olikin ihan hyvää tietoa autosta ja moottorista.

Tuli myös mieleen ohjelmoida tuo moottori, eli saisi vähän lisää tehoa ja vääntöä. Ilmeisesti alakierrosten vääntö olisi parempi.

Selviää tässä viikon aikana, että tulisiko Rellu ostettua. Liikkeessä olen tuollaisen Rellun joskus koeajanut, mutta tuota ostettavaa autoa en ole vielä paikanpäällä nähnyt.
 
Vastaan vanhaan viestiin. Mietinnässä Renault Clio 900cc turbo moottorilla ja tuossa viestissä olikin ihan hyvää tietoa autosta ja moottorista.

Tuli myös mieleen ohjelmoida tuo moottori, eli saisi vähän lisää tehoa ja vääntöä. Ilmeisesti alakierrosten vääntö olisi parempi.

Selviää tässä viikon aikana, että tulisiko Rellu ostettua. Liikkeessä olen tuollaisen Rellun joskus koeajanut, mutta tuota ostettavaa autoa en ole vielä paikanpäällä nähnyt.

Tuo on sukupolvensa luotettavin moottoriversio Cliossa, huomioiden että vapaasti hengittävänä sitä ei oikein voi ostaa jos aikoo joskus kaupungin ulkopuolelle.

Vielä viime vuosien lisätiedon valossa joudun toteamaan, että Peugeot/Citroen -merkkien 1.2 PureTech ei ollut pitemmän päälle ihan niin huoleton peli kuin alkuun vaikutti. Näissä on märkä jakohihna ja sen yhteydessä on ilmennyt turhan paljon öljyn imusihdin tukkeutumisia, joista seuraa helposti moottorivaurio - täsmälleen sama vika, joka on vaivannut myös samanlaisella hihnalla varustettuja Fordeja. Siten Clio näyttäytyy nyt entistäkin paremmassa valossa.

Tuolla tiedolla en enää oikein muuta uskalla suositella kuin mainitsemaasi Clio 4:ää 0.9 -moottorilla tai Toyota Yarista. Näistä Clio on parempi ajettava, Toyota sittenkin huolettomampi. Toyotassa jälleenmyyntiarvo kovinta luokkaa Suomen automerkeistä, mutta käytetyissä sen lisähinnan joutuu toki maksamaan myöskin jo autoa ostaessa. Itse ottaisin Clion; tuon sukupolven Renaultit ovat olleet oman pitkän harrastajahistorian parhaat autot kun lasketaan ominaisuuksien, hinnan ja käyttökulujen suhde.

Cliossa kuten kaikissa autoissa nykyään (mutta ihan erityisesti turboahdetuissa) kannattaa olla öljynvaihtojen suhteen todella tarkkana. Itse kannattaa ilman muuta vaihtaa öljyt 10 tkm välein - siinä välttyy monelta ongelmalta. Huoltohistorian kannalta ostettavassa autossa kannattaa katsoa, että vähintään huolto-ohjelman mukaan vaihdettu ja oikeilla öljyillä. Se ei ole samantekevää mitä litkua koneeseen kaataa, vaikka korjaamot usein kaatavatkin tukkutynnyristään mitä sattuu talossa olla.

Turbo kestää todella paljon pitempään tuoreilla ja hyvillä öljyillä, ja sama auttaa myös jakopään kestoon. Clion 0.9 kone on ketjujakopäällä, mutta se ei ole järeä kuten vanhoissa Mersuissa, vaan ohut ja herkkä kapistus. Ketju kestää kyllä hyvin jos käyttää tuoreita ja oikeita öljyjä. Ja jostain syystä tosiaan 0.9:ssä ketjut kestävät paremmin kuin 1.2:ssa vaikka nimellisesti käytetään samoja osia. Silti ketjun saattaa joutua isommilla kilometreillä joskus uusimaan, mutta se ei maailmaa kaada koska kustannukset eivät juuri poikkea tavallisesta hihnajakopään huollosta.

Softapäivityksestä: Twingo GT:ssä on sama 0.9 kone, mutta softaa muuttamalla otettu isompi teho vakiona, eli 109 hv 170 Nm. Tuosta saa kuvan siitä minkä verran tuo moottori valmistajan mielestä kestää ilman luotettavuuden alenemista. Ajon kannalta kyllä itsekin varmaan haluaisin softan, se kyllä tuo mukavan buustin alavääntöön. Mutta kannattaa olla tarkkana minkä softan sinne laittaa. Rellulla on astetta kovemmat suojaukset ohjausjärjestelmissään ja myös on huonoilla softilla saatu monesti moottorin tavallinen perustoiminta pilalle. Viimeisimpiä vinkkejä softan valintaan voi kysyä esim. merkkifoorumin keskustelupalstalta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on sukupolvensa luotettavin moottoriversio Cliossa, huomioiden että vapaasti hengittävänä sitä ei oikein voi ostaa jos aikoo joskus kaupungin ulkopuolelle.

Vielä viime vuosien lisätiedon valossa joudun toteamaan, että Peugeot/Citroen -merkkien 1.2 PureTech ei ollut pitemmän päälle ihan niin huoleton peli kuin alkuun vaikutti. Näissä on märkä jakohihna ja sen yhteydessä on ilmennyt turhan paljon öljyn imusihdin tukkeutumisia, joista seuraa helposti moottorivaurio - täsmälleen sama vika, joka on vaivannut myös samanlaisella hihnalla varustettuja Fordeja. Siten Clio näyttäytyy nyt entistäkin paremmassa valossa.

Tuolla tiedolla en enää oikein muuta uskalla suositella kuin mainitsemaasi Clio 4:ää 0.9 -moottorilla tai Toyota Yarista. Näistä Clio on parempi ajettava, Toyota sittenkin huolettomampi. Toyotassa jälleenmyyntiarvo kovinta luokkaa Suomen automerkeistä, mutta käytetyissä sen lisähinnan joutuu toki maksamaan myöskin jo autoa ostaessa. Itse ottaisin Clion; tuon sukupolven Renaultit ovat olleet oman pitkän harrastajahistorian parhaat autot kun lasketaan ominaisuuksien, hinnan ja käyttökulujen suhde.

Cliossa kuten kaikissa autoissa nykyään (mutta ihan erityisesti turboahdetuissa) kannattaa olla öljynvaihtojen suhteen todella tarkkana. Itse kannattaa ilman muuta vaihtaa öljyt 10 tkm välein - siinä välttyy monelta ongelmalta. Huoltohistorian kannalta ostettavassa autossa kannattaa katsoa, että vähintään huolto-ohjelman mukaan vaihdettu ja oikeilla öljyillä. Se ei ole samantekevää mitä litkua koneeseen kaataa, vaikka korjaamot usein kaatavatkin tukkutynnyristään mitä sattuu talossa olla.

Turbo kestää todella paljon pitempään tuoreilla ja hyvillä öljyillä, ja sama auttaa myös jakopään kestoon. Clion 0.9 kone on ketjujakopäällä, mutta se ei ole järeä kuten vanhoissa Mersuissa, vaan ohut ja herkkä kapistus. Ketju kestää kyllä hyvin jos käyttää tuoreita ja oikeita öljyjä. Ja jostain syystä tosiaan 0.9:ssä ketjut kestävät paremmin kuin 1.2:ssa vaikka nimellisesti käytetään samoja osia. Silti ketjun saattaa joutua isommilla kilometreillä joskus uusimaan, mutta se ei maailmaa kaada koska kustannukset eivät juuri poikkea tavallisesta hihnajakopään huollosta.

Softapäivityksestä: Twingo GT:ssä on sama 0.9 kone, mutta softaa muuttamalla otettu isompi teho vakiona, eli 109 hv 170 Nm. Tuosta saa kuvan siitä minkä verran tuo moottori valmistajan mielestä kestää ilman luotettavuuden alenemista. Ajon kannalta kyllä itsekin varmaan haluaisin softan, se kyllä tuo mukavan buustin alavääntöön. Mutta kannattaa olla tarkkana minkä softan sinne laittaa. Rellulla on astetta kovemmat suojaukset ohjausjärjestelmissään ja myös on huonoilla softilla saatu monesti moottorin tavallinen perustoiminta pilalle. Viimeisimpiä vinkkejä softan valintaan voi kysyä esim. merkkifoorumin keskustelupalstalta.
Tutuilla oli tuo 1.2 vapaastihengittävä, mutta itse en ole koskaan sellaisella ajanut. Juuri tuollainen Clio 4, 0.9 moottorilla ja farkkuna on ajatuksena. Clio 5 olisi parempi, mutta hinta hyppää aivan liikaa. Samoin myös Yaris olisi liian kallis.

Tuossa öljynvaihdot on tehty ajallaan. Saattaa olla että itse vaihtaisin sitten öljyt isän luona. En tiedä mikä on huolto-ohjelman vaihtoväli. Mutta tosiaan jos vaihdan vuosittain tai 10tkm välein, niin hyvä tulee.

Täytyy kysäistä mikä softa olisi tuossa 300€ maksavassa ohjelmoinnissa. Noin 25% parannus eli 110hv, 175Nm. Hinta on sen verran halpa, että ehkä kannattaa hypätä yli. Täytyy tosiaan kysyä merkkifoorumilta (jos auton saan käsiini). Jotkut olivat ohjelmoineet ja paremmaksi olisi kuulemma muuttunut.

Moottoriöljynkin katsoin jo valmiiksi. 4.1 litraa syö. Tuossa jotkut Renaultin luokitukset löytyy. Comma Syner-G 5W-40 täyssynteettinen 5 l moottoriöljy | Motonet Oy
 
Tutuilla oli tuo 1.2 vapaastihengittävä, mutta itse en ole koskaan sellaisella ajanut. Juuri tuollainen Clio 4, 0.9 moottorilla ja farkkuna on ajatuksena. Clio 5 olisi parempi, mutta hinta hyppää aivan liikaa. Samoin myös Yaris olisi liian kallis.

Tuossa öljynvaihdot on tehty ajallaan. Saattaa olla että itse vaihtaisin sitten öljyt isän luona. En tiedä mikä on huolto-ohjelman vaihtoväli. Mutta tosiaan jos vaihdan vuosittain tai 10tkm välein, niin hyvä tulee.

Täytyy kysäistä mikä softa olisi tuossa 300€ maksavassa ohjelmoinnissa. Noin 25% parannus eli 110hv, 175Nm. Hinta on sen verran halpa, että ehkä kannattaa hypätä yli. Täytyy tosiaan kysyä merkkifoorumilta (jos auton saan käsiini). Jotkut olivat ohjelmoineet ja paremmaksi olisi kuulemma muuttunut.

Moottoriöljynkin katsoin jo valmiiksi. 4.1 litraa syö. Tuossa jotkut Renaultin luokitukset löytyy. Comma Syner-G 5W-40 täyssynteettinen 5 l moottoriöljy | Motonet Oy

Clio 5 ei ole välttämättä ihan ongelmaton malli; jos vähän ajettuna saa niin nelonen saattaa olla varmempi tapaus. Mutta 1.2-moottoreissa on ollut kaikenlaista pientä, joten edelleen lienee kustannustehokkain ratkaisu nelosmalli ja 0.9 kone, kunhan vain on hyvä yksilö.

Ohjelmoinnissa hinta ei paljoa kerro, mutta ehdottomasti kannattaa kysyä merkkifoorumilta
...softista löytyy käyttäjäkokemusta ja monella postaajalla on asiantuntemusta.
Kyllä tuo kannattaa kunhan saa kunnollisen softan. Rauhallisen ajon keskikulutus voi joskus jopa aavistuksen laskea. Ja kun muistaa vaihtaa öljyt tiheästi ja kaikki muutkin vanhat turboauton käytön viisaudet, niin harvoin on kummempia haittoja.

Öljyistä suosittelen itse Castrol tai Elf. Yleensä näissä Rellun pikkuturboissa on RN0710 -öljyvaatimus, mutta tämä pitää toki vielä tarkastaa. Valmistajan ilmoittamat öljynvaihtovälit ovat kautta linjan turhan optimistisia. En ole vielä keksinyt miksi kannattaisi yli kymppiä ajaa samoilla öljyillä, onpa tullut joskus nähtyä myös laboratorioanalyysien tuloksia - ei se kympin ajettu öljykään enää täysin vastaa ominaisuuksiltaan juuri koneeseen kaadettua öljyä.
 
Clio 5 ei ole välttämättä ihan ongelmaton malli; jos vähän ajettuna saa niin nelonen saattaa olla varmempi tapaus. Mutta 1.2-moottoreissa on ollut kaikenlaista pientä, joten edelleen lienee kustannustehokkain ratkaisu nelosmalli ja 0.9 kone, kunhan vain on hyvä yksilö.

Ohjelmoinnissa hinta ei paljoa kerro, mutta ehdottomasti kannattaa kysyä merkkifoorumilta
...softista löytyy käyttäjäkokemusta ja monella postaajalla on asiantuntemusta.
Kyllä tuo kannattaa kunhan saa kunnollisen softan. Rauhallisen ajon keskikulutus voi joskus jopa aavistuksen laskea. Ja kun muistaa vaihtaa öljyt tiheästi ja kaikki muutkin vanhat turboauton käytön viisaudet, niin harvoin on kummempia haittoja.

Öljyistä suosittelen itse Castrol tai Elf. Yleensä näissä Rellun pikkuturboissa on RN0710 -öljyvaatimus, mutta tämä pitää toki vielä tarkastaa. Valmistajan ilmoittamat öljynvaihtovälit ovat kautta linjan turhan optimistisia. En ole vielä keksinyt miksi kannattaisi yli kymppiä ajaa samoilla öljyillä, onpa tullut joskus nähtyä myös laboratorioanalyysien tuloksia - ei se kympin ajettu öljykään enää täysin vastaa ominaisuuksiltaan juuri koneeseen kaadettua öljyä.
Kympin välein öljynvaihto... Tuntuu vähän hassulta vaihtaa autoon 4kertaa vuodessä öljyt.. Nykyisellä tahdilla mennään siis 2x / vuosi, 20k välein vaihto... ymmärrän että viritettyyn autoon vaihdetaan öljyjä 10k välein (itsekkin näin tein kun alla oli og 93 saappi, 306hp etupyöriltä, moottoriteho 360hp, vakiona 150hp..), mutta mikä vakioautossa tekee tämmösen tarpeen..
 
Kympin välein öljynvaihto... Tuntuu vähän hassulta vaihtaa autoon 4kertaa vuodessä öljyt.. Nykyisellä tahdilla mennään siis 2x / vuosi, 20k välein vaihto... ymmärrän että viritettyyn autoon vaihdetaan öljyjä 10k välein (itsekkin näin tein kun alla oli og 93 saappi, 306hp etupyöriltä, moottoriteho 360hp, vakiona 150hp..), mutta mikä vakioautossa tekee tämmösen tarpeen..

Jos ajat 40tkm vuodessa, niin et varmaan aja millään bensa cliolla?
 
Tuore öljy voitelee aina paremmin kuin kulunut ja likainen öljy.

Jos haluat todella minimoida moottorin kulumisen niin öljynvaihdon pitäisi käytännössä olla koko ajan meneillään. 10 tkm on pitkällisen kokemuksen opettama raja minulla, koska eihän ihanneratkaisu arjessa tietenkään toimi.

Itse olen pyrkinyt isommin viritetyissä peleissä vielä paljon tiheämpään vaihtoväliin, käyttöpeleissä tuo kymppi on osoittautunut hyväksi. Kokonaissuorite lähentelee henkilöautoilla miljoonaa kilometriä eikä yhtäkään kertaa ole tarvinnut korjata mitään heikon voitelun takia.
 
Jos ajat 40tkm vuodessa, niin et varmaan aja millään bensa cliolla?
35k vuoteen, ajan tällähetkellä pösöllä jossa dv6 kone. vaimon autoon ei tule ku kymppi vuodessa, mutta enemmänkin pidän siinä arvossaan sitä että vaihdan ne kerran vuodessa. Huoltoväli ois 20k, mutta ei kantti kestä ettenkö vaihtais kerran vuoteen samalla ku suodattimetkin.
 
Myin auton pois keväällä, kun ei se vanha Fiiatti enää katsastustakaan läpäissyt ja viikossa ei kilometrejäkään tullut kuin max 40. Asun niin hyvien julkkisten yhteyksien päässä, että monesti koki helpommaksi ottaa bussi oven edestä kuin lähteä autoa harjaamaan lumesta.

Nyt kuitenkin olen eksyillyt nettiautoa selailemaan ja hieman mahdollisia rahoituksiakin vertamaan.

Hakusessa siis:
-Erikoisempi coupe/ hachback/ 2 paikkainen avo, taloudessa 2 aikuista ja vahingon sattuessa 9kk aikana ehtii autoa vaihtamaan.
-Bensa, koska ajoa tulisi korkeintaan 10tkm vuodessa.

Rajoitukset:
-Vaikka museoautot kiinnostavat, en kehtaa hyvin säilynyttä vanhusta ruostuttaa pk-seudun suolassa ja ulkosäilytyksessä parissa vuodessa.
-Lähtökohtaisesti ei 4 ovista sedania tai farkkua, tosin ei ehdoton.

Ainoa auto joka viime aikoina on herättänyt eniten kiinnostusta, olisi Mazda MX-5 vm. 2016->. Hankintaintoa kuitenkin rajoittaa n. 25-27k hintapyynti järkevälle yksilölle. Mersun SLK on kanssa kova vaihtoehto. Tosin niiden bensakoneiden luotettavuudesta olen kuullut pahaa sanottavaa,

Budjetti saisi olla noin. 15k, venytettynä 20k.
 
Tekisi mieli neliveto ”maasturia” budjetilla alle 30k.
Pitäisi olla kunnolla tilaa perheelle ja mahdollisimman hyvät varusteet. Kodiaqqia olen katsellut, tyyliin tämä:


Olisiko jotain järkeviä vaihtoehtoja? Itämaalaisissa ei taida olla nelivedot yhtä päteviä? En nyt metsäteitä juuri ajele mutta haastavavia lumisia mäkiä silloin tällöin pitäisi kavuta. Niin ja CarPlay on must, ja plussaa takapenkin lämmittimet ja oma ilmastointialue taakse että sielläkin viihdytään.
GL mersu. Pistä YV jos kiinnostaa ;)
-Mahtuu 7 aikuista
-Saa reilusti alle 30k€, jää vaikka 15k€ ajamiseen
-Varusteita on kaikki
-takapenkin lämmittimet löytyy
-3 alue ilmastointi
-keski ja takalukko löytyy nelivedosta
-alennusvaihde
-säädettävä maavara jos lunta paljon
-caplaytä varten joutuu kyllä radion vaihtamaan
 
Viimeksi muokattu:
Myin auton pois keväällä, kun ei se vanha Fiiatti enää katsastustakaan läpäissyt ja viikossa ei kilometrejäkään tullut kuin max 40. Asun niin hyvien julkkisten yhteyksien päässä, että monesti koki helpommaksi ottaa bussi oven edestä kuin lähteä autoa harjaamaan lumesta.

Nyt kuitenkin olen eksyillyt nettiautoa selailemaan ja hieman mahdollisia rahoituksiakin vertamaan.

Hakusessa siis:
-Erikoisempi coupe/ hachback/ 2 paikkainen avo, taloudessa 2 aikuista ja vahingon sattuessa 9kk aikana ehtii autoa vaihtamaan.
-Bensa, koska ajoa tulisi korkeintaan 10tkm vuodessa.

Rajoitukset:
-Vaikka museoautot kiinnostavat, en kehtaa hyvin säilynyttä vanhusta ruostuttaa pk-seudun suolassa ja ulkosäilytyksessä parissa vuodessa.
-Lähtökohtaisesti ei 4 ovista sedania tai farkkua, tosin ei ehdoton.

Ainoa auto joka viime aikoina on herättänyt eniten kiinnostusta, olisi Mazda MX-5 vm. 2016->. Hankintaintoa kuitenkin rajoittaa n. 25-27k hintapyynti järkevälle yksilölle. Mersun SLK on kanssa kova vaihtoehto. Tosin niiden bensakoneiden luotettavuudesta olen kuullut pahaa sanottavaa,

Budjetti saisi olla noin. 15k, venytettynä 20k.
Täältä melko varaukseton suositus SLK:lle. Aivan mahtava auto kaikinpuolin.

Meni kahden aikuisen taloudessa aikanaan 2006 vuosimallilla neljän vuoden ajan kaikkeen toimivana autona. Oli pienet kilometrit niin ei isoja huoltotarpeita, matalat käyttökulut kun auto on pieni, talvellakin lämpenee nopeasti ja tavaratilassa riitti jopa kahden retkeilykamoille tarpeeksi tilaa kunhan naftisti pakkasi. Siinä penkkien takana kun on vielä lisätilaa jonkin verran. Yhden Golf-kassi ja lätkäkamat menee vielä vaivatta konttiin. Kesäajossa tuo auto on vieläkin kaipausta herättävä.

Ainoa miinus että kun ostat, sinun täytyy varmistaa kattomekanismin vedenpitävyys. R171 korimallissa ne tiivisteet helposti nitisee. Uudemmasta saat tällä hetkellä maksaa aika paljon enemmän, ja minun mielestäni myös korimalli on paljon tylsempi 2009 alkaen malleissa. Air-scarfia monet pitää ehdottomana, itse en huomannut että niskat olisi ilman sitä jumiutuneet.

Käyt huollattamassa Rollen tähtihuollossa jos pk-seudulla asut, niin säästät vain lisää. En tosin ole varma pitääkö enää putiikkia pystyssä.
 
Clio 5 ei ole välttämättä ihan ongelmaton malli; jos vähän ajettuna saa niin nelonen saattaa olla varmempi tapaus. Mutta 1.2-moottoreissa on ollut kaikenlaista pientä, joten edelleen lienee kustannustehokkain ratkaisu nelosmalli ja 0.9 kone, kunhan vain on hyvä yksilö.

Ohjelmoinnissa hinta ei paljoa kerro, mutta ehdottomasti kannattaa kysyä merkkifoorumilta
...softista löytyy käyttäjäkokemusta ja monella postaajalla on asiantuntemusta.
Kyllä tuo kannattaa kunhan saa kunnollisen softan. Rauhallisen ajon keskikulutus voi joskus jopa aavistuksen laskea. Ja kun muistaa vaihtaa öljyt tiheästi ja kaikki muutkin vanhat turboauton käytön viisaudet, niin harvoin on kummempia haittoja.

Öljyistä suosittelen itse Castrol tai Elf. Yleensä näissä Rellun pikkuturboissa on RN0710 -öljyvaatimus, mutta tämä pitää toki vielä tarkastaa. Valmistajan ilmoittamat öljynvaihtovälit ovat kautta linjan turhan optimistisia. En ole vielä keksinyt miksi kannattaisi yli kymppiä ajaa samoilla öljyillä, onpa tullut joskus nähtyä myös laboratorioanalyysien tuloksia - ei se kympin ajettu öljykään enää täysin vastaa ominaisuuksiltaan juuri koneeseen kaadettua öljyä.
Aivan. Clio 5 olisi autona parempi, mutta nyt vasta itsekin huomasin tai muistin, että sitä ei saa tuolla 0.9 turbo moottorilla ollenkaan. Moottori olisi siinä 1.0 turbo ja itse en osaa sanoa, että eroaako se tuosta 0.9 versiosta.

Clio 5 olisi noin 7000€ kalliimpi ja autot saman verran ajettuja. Ei ole siis Clio 5 hinnat vielä oikein laskeneet.

Tuolla Clio 4 ehdokkaalla on ajettu vähän alle 10tkm vuodessa ja öljyt on vaihdettu noin vuoden välein. Vaihtosuositus on ehkä tuo kerran vuodessa siis. Jossain saattaa olla se 2 vuoden vaihtovälikin, mutta ei varmaan vielä tuossa Clio 4:ssä ainakaan.
 
Ei huono ideana, linkaamasi yksilö aika on budjetin ylärajalla ja noin 200k ajettu. Noissakin järkevät yksilöt hyppää noin 25k hujakoille. Autonahan tuo on kyllä makea!
Tälleen syksyllä on hieman hintsusti tarjontaa sporttisemmista menopeleistä.

Mites Hyundai? https://www.nettiauto.com/hyundai/genesis-coupe/13017078

Tai jopa Renault? https://www.nettiauto.com/renault/megane/13194029

Itse saattaisin langeta jenkkiin: https://www.nettiauto.com/chevrolet/camaro/12774258
 
Tälleen syksyllä on hieman hintsusti tarjontaa sporttisemmista menopeleistä.

Tuo Camaro tuli itsellekkin vastaan, kieltämättä aika räyhee peli ja täyttää ”erikoisemman” vaatimuksen. Budjettikin vielä pitäisi! Vaikka hieman epäilen amerikkalaisten osaamista auton rakentamisessa, mutta uskoisin tuon jättävän hymyn kasvoille vielä muutaman vuoden päivittäisajossa olemisen jälkeen.

Itsellä ollut aikoja sitten Mersun SLK 230K R170 vm. 2000. Vaikka sekin kuulemma vähän parturi-kampaajan auto onkin, mutta kyllä se itsellä vain hymyn nosti korville joka ikinen kerta.
 
Myin auton pois keväällä, kun ei se vanha Fiiatti enää katsastustakaan läpäissyt ja viikossa ei kilometrejäkään tullut kuin max 40. Asun niin hyvien julkkisten yhteyksien päässä, että monesti koki helpommaksi ottaa bussi oven edestä kuin lähteä autoa harjaamaan lumesta.

Nyt kuitenkin olen eksyillyt nettiautoa selailemaan ja hieman mahdollisia rahoituksiakin vertamaan.

Hakusessa siis:
-Erikoisempi coupe/ hachback/ 2 paikkainen avo, taloudessa 2 aikuista ja vahingon sattuessa 9kk aikana ehtii autoa vaihtamaan.
-Bensa, koska ajoa tulisi korkeintaan 10tkm vuodessa.

Rajoitukset:
-Vaikka museoautot kiinnostavat, en kehtaa hyvin säilynyttä vanhusta ruostuttaa pk-seudun suolassa ja ulkosäilytyksessä parissa vuodessa.
-Lähtökohtaisesti ei 4 ovista sedania tai farkkua, tosin ei ehdoton.

Ainoa auto joka viime aikoina on herättänyt eniten kiinnostusta, olisi Mazda MX-5 vm. 2016->. Hankintaintoa kuitenkin rajoittaa n. 25-27k hintapyynti järkevälle yksilölle. Mersun SLK on kanssa kova vaihtoehto. Tosin niiden bensakoneiden luotettavuudesta olen kuullut pahaa sanottavaa,

Budjetti saisi olla noin. 15k, venytettynä 20k.

Täyttääkö "hot hatchit" "erikoisemman" määritelmää? Focus/Fiesta ST tai Seat Leon Cupra? Ja kun sedankaan ei ollut aivan ehdoton este, niin entäpä nipponinlipun alta Lancer Evo tai Impreza WRX STI?
 
Täyttääkö "hot hatchit" "erikoisemman" määritelmää? Focus/Fiesta ST tai Seat Leon Cupra? Ja kun sedankaan ei ollut aivan ehdoton este, niin entäpä nipponinlipun alta Lancer Evo tai Impreza WRX STI?

Hot hatchit ei ole missään nimessä pois suljettu! Paitsi GTI Golffit joudun melkein hylkäämään heti alussa. Niiden kulttimaine nostattaa käytettyjen hintaa niin paljon, että kilpailijalta saa vaan paremman pienemmällä kk/lyhennyksellä. (joo joo tiedän, tylsää. Mutta asuntovelallisena jolla on korontarkastus tammikuussa, pitää vähän osata itseään hillitä.)

Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4 olisi se ultimaattinen kauppakassi. Harmikseen alkavat olemaan jo iäkkäitä italiaanoja, jotka eivät luotettavaan maineeseen päässet uutenakaan. VW Scirocco olisi hieman tuoreempi ja korin tyyliltä muistuttavat toisiaan (kopio). Näistä kumpaisestakin 15k+ budjetilla saisi jo ihan oikeasti valita mieleistään jos ei Nettiauton halvinta pommia halua.

Focus ST, Giulietta, Leon Cupra, Hyundai i20 N, Mersun A sarja...


Edit. Lancer ja imppu eivät ole oikeen ikinä osuneet lähelle omaa sydäntä. Vaikka autoina varmasti ovatkin esimerkillisiä omassa sarjassaan.
 
Nissan Juke Nismosta kokemuksia? Houkuttaisi Yaris vaihtaa jo pois. RS olisi parempi mutta alkaa liian kalliiksi mennä kakkosautoksi. 7-paikkainen SUV on romppeita varten.

E: Äidiltä lainannut -06 Qashqaita niin vaikka kuin vaimollekkin tuuminut ettei yhtään vastaavaa laitosta tule taloon niin silti tuli tälläiset aatokset.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkä teksti, mutta josko joku osaisi avittaa...

Pitäisi alkaa tekemään päätöstä uuden yritysleasing (käyttöetu) valinnan kanssa ja painiskelen vaihtoehtojen kanssa. Merkkiä ei ole rajoitettu, mutta käyttöedun verotusarvo napataan rahapalkasta pois, eli hirveän kalliita vaihtoehtoja ei huvita katsoa (max. n. 800€ jos täyssähkö, plugarilla n. 700€).

Olen rajannut uuden auton seuraavasti:

1) joko sähkö tai plugin hybridi.
2) Tavaratilaa olisi hyvä olla minimissään n. 500l (jotta sinne saa esim. kaksi koiraa mökkireissuilla).
3) Ei aivan nuhapumppua, nykyisessä autossa on n. 8sec 0-100 ja mulle sopiva ohituskiihtyvyys. Ei tarvitse olla mikään 3sec 0-100, pääasia että ei jää jalkoihin ja että mahdollisissa ohitustilanteissa riittää vääntö.
4) Oma ajoprofiili:
  • Ajoja ei ole kuin n. 10000km vuodessa.
  • Keskimäärin 2 kertaa viikossa kaupunkiajoa (n. 10-20km edestakaisin)
  • Touko-lokakuun ajalta kerran viikossa 80km maantieajoa. Kohteessa ei mahdollisuutta sähköauton tai plugarin lataukseen (eikä lähellä latauspisteitä)
  • n. 3-4 kertaa vuodessa moottoritieajoa n. 300km/kertarykäisy kohteeseen ja takaisin kotiin
  • 1-2 kertaa vuodessa maantieajoa/moottoritie-ajoa (50-50%) n. 700km/kerta.
5) Kotona ei latauspistettä, omakotitalo johon asennus mahdollista mutta 25A pääsulakkeet ja VILP päälämmityksenä asettaa vaatimuksia latauksen virran rajoituksen osalta.

Olen nyt kartoittanut vaihtoehtoja joita on saatavilla. Oikeastaan kaksi ehdotonta vaatimusta löytyy listoilta, 1) jarruttoman peräkärryn vetomassa 750kg ja 2) matrix-led ajovalot.
  • Skoda Enyaq 80 Style iV. 775€.
  • Kia Sportage business premium. 690€. Tässä kiinnostaisi se, että tuo on neliveto, halpa ja erittäin hyvin varusteltu. Oikeastaan tuulilasin lämmitys ja HUD näyttö puuttuu asioista joihin Corollassa olen tottunut.
  • Kia EV6 GT-line 815€ - tässä toimitusaika ilmeisesti 14kk, mutta Leasing yhtiön kanssa pystyy sopimaan lyhyestä jatkosta nykyisen auton kanssa.
  • Cupra Leon Sports Tourer 620€. Tämä on vähän niin ja näin, tuntuu että auton kohderyhmä on nuoret aikuiset (moottoriäänet kaiuttimista kun valittuna sport tai cupra -ajoasetus yms...). Mutta hinnaltaan olisi OK..

Muita vaihtoehtoja jotka kiinnosti, mutta luultavasti jäävät pois:
  • Opel Astra Sports tourer olisi kaikinpuolin OK:n tuntuinen, mutta tietoja milloin tuo tulee myyntiin ei ole, eikä ole aikaa odotella.
  • Scoda Octavian farkku -plugari oli yksi päävaihtoehto, mutta sain ilmoituksen että tehdas on pistänyt uusien autojen tilaukset jäihin toistaiseksi.
  • Mazda CX60 kiinnostaisi, mutta on suhteellisen kallis ja saatavuuksista ei tietoa.
Merkit jotka eivät herätä innostusta:
  • Scoda Octavia Suberb (en osaa sanoa miksi, ei vain oikein iske)
  • Toyotan BZ4X, ulkonäkö ei nappaa.
  • BMW, Audi, MB, Volvo, Volkswagen (menevät reilusti yli 800€ kun alkaa raksimaan listoilta varusteita jotka muissa tulevat vakiona)
  • Nissan Ariya ei tietoa saatavuudesta, ulkonäkö vähän liian erikoinen ja en tykkää siitä että etupenkkien jalkatilojen välissä ei ole väliseinää.

Tuleeko muita malleja mieleen ja kumpikohan tuolla ajoprofiililla on fiksumpi, täyssähkö vai plugari..
 
5) Kotona ei latauspistettä, omakotitalo johon asennus mahdollista mutta 25A pääsulakkeet ja VILP päälämmityksenä asettaa vaatimuksia latauksen virran rajoituksen osalta.
Tähän sen verran että meillä tuli kotiin Trafomicin Walle jossa on kolme anturia haistelemassa pääsulakerasialle tulevaa virtaa. Mikäli virta alkaa lähestyä pääsulakkeen maksimia, lähettää kaukosäädinyksikkö laturille komentoa pudottaa latausvirtaa.

Eli esim. tilanteessa jossa tarvitaan sähköä lämmitykseen tai on kaikki saunat, pesukoneet, ym. samaan aikaan päällä tuo osaa automaattisesti rajoittaa.

Mitä taas itse auton valintaan tulee, niin itse ainakin totesin ettei 50 tonnin sähköautossa ole hevon P:n järkeä jos ajelee 15tkm vuodessa. Se säästö menee ihan "harakoille".
 
Tähän sen verran että meillä tuli kotiin Trafomicin Walle jossa on kolme anturia haistelemassa pääsulakerasialle tulevaa virtaa. Mikäli virta alkaa lähestyä pääsulakkeen maksimia, lähettää kaukosäädinyksikkö laturille komentoa pudottaa latausvirtaa.

Eli esim. tilanteessa jossa tarvitaan sähköä lämmitykseen tai on kaikki saunat, pesukoneet, ym. samaan aikaan päällä tuo osaa automaattisesti rajoittaa.
Mukava kuulla, että moisia älysysteemejä on olemassa, kun ei ole tullut perehdyttyä koko asiaan. Tekee kuorman hallinnan varsin yksinkertaiseksi. Sähköauton hankinta tulee silti ajankohtaiseksi vasta vuosien kuluttua, ellei persaukisuus kosketa entistä enemmän jo ennen sitä. Tuon tiedon luettuani saattoi silti lähentyä vuodella tai useammalla persaukisuuden tasoon katsomatta.

Mitä taas itse auton valintaan tulee, niin itse ainakin totesin ettei 50 tonnin sähköautossa ole hevon P:n järkeä jos ajelee 15tkm vuodessa. Se säästö menee ihan "harakoille".
Ei kysyjän case silti älytön ole, jos joutuu jollakin listan kinnereistä joka tapauksessa ajamaan. 800€ bruttopalkasta pois ei tarkoita kuin ~400€ pois nettopalkasta. Autoilun hinnaksi voi silloin ajatella 12*400€=4800€, jos ajattelee sähkön olevan ilmaista. 4800€ vuodessa menee autoiluun listaa kurjemmillakin menopeleillä käyttövoimasta riippumatta, jos menopeli on oma ja alle 10v vanha.
 
Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4 olisi se ultimaattinen kauppakassi. Harmikseen alkavat olemaan jo iäkkäitä italiaanoja, jotka eivät luotettavaan maineeseen päässet uutenakaan.
En ole kyllä kuullut että Brerassa (V6 tai 1750 Tbi moottorilla) mitään isompia ongelmia olisi. Toki uusimmatkin yksilöt jo yli kymmenen vuotta vanhoja, joten halvimmissa yksilöissä varmasti voi olla perustason laittamista.

Haasteellista kyllä kun paras versio olisi vuoden 2008 tai uudempi 3.2 V6 Q4.





 
Viimeksi muokattu:
Ei kysyjän case silti älytön ole, jos joutuu jollakin listan kinnereistä joka tapauksessa ajamaan. 800€ bruttopalkasta pois ei tarkoita kuin ~400€ pois nettopalkasta. Autoilun hinnaksi voi silloin ajatella 12*400€=4800€, jos ajattelee sähkön olevan ilmaista. 4800€ vuodessa menee autoiluun listaa kurjemmillakin menopeleillä käyttövoimasta riippumatta, jos menopeli on oma ja alle 10v vanha.

Tuohon sisältyy kaikki muu paitsi käyttöenergia, (eli vakuutukset 0€ omavastuulla, huollot, auton nouto ja palautus huoltoon, verot, katsastukset, rengashotelli, pesut jne), joka vielä kaventaa eroa koska ainoa juokseva meno on energia joka kuluu ajossa.


Mitä taas itse auton valintaan tulee, niin itse ainakin totesin ettei 50 tonnin sähköautossa ole hevon P:n järkeä jos ajelee 15tkm vuodessa. Se säästö menee ihan "harakoille".

Nojoo, jos otan jonkun itselataavan plugarin, puhutaan jostain 620e käyttöedusta, joten vaikka hankintahinnoissa on suuri ero, mulle niissä ei ole kuin 100e-200e ero riippuen vähän mihin siirtyy. Ja tämä taas kaventuu lisää kun vertaa sähkön ja bensiinin hintoja tällä hetkellä (plus kotona aurinkopaneelit katolla jotka tietyn ajan vuodesta laskevat sähkön hintaa entisestään).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 355
Viestejä
4 505 324
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom