Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mielipiteesi perustuu johonkin iltapaskan juttuihin jossa yksittäisellä henkilöllä on tullut autoon akkuvika kun autossa mittarissa 150-200tkm? Sanoisin että vanhakoppainen v60 d6 plug in hybrid on vaarallisempi ostos kuin nämä uudemmat T6 ja T8:t.Vähän haisee vaaralle mitä on lueskellut.Vrcf on hyvä paikka kysyä tuota.
Mielipiteesi perustuu johonkin iltapaskan juttuihin jossa yksittäisellä henkilöllä on tullut autoon akkuvika kun autossa mittarissa 150-200tkm? Sanoisin että vanhakoppainen v60 d6 plug in hybrid on vaarallisempi ostos kuin nämä uudemmat T6 ja T8:t.
D6 plugari tuli 2013, siitä on enemmän dataa. Niitä kompuroita vissiin noista mennytNo mihin tuo sun tieto perustuu?
Vastaan vanhaan viestiin. Mietinnässä Renault Clio 900cc turbo moottorilla ja tuossa viestissä olikin ihan hyvää tietoa autosta ja moottorista.Ehdottomasti Clio. Erittäin pitkän linjan harrastajana ja ammattilaisena on tullut opittua kaikenlaista mm. autojen kestävyydestä ja luotettavuudesta.
Se on totta, että Fiesta on hivenen parempi ajaa, mutta Clio4 on kyllä todella hieno ajaa sekin, selkeästi luokkansa kakkonen Fiestan jälkeen.
Mulla on myös harrasteautona ollut niin Fordeja kuin Rellujakin, joten mielelläni annan rehellisen mielipiteen.
2010 jälkeen melkein jokaisessa autossa on moottoripuolen tyyppivikoja. Ja useimmissa pahoja sellaisia. Valitettavasti Fordin Ecoboostit ovat surullisen kuuluisia vakavista ongelmistaan. Tuttavapiirissä yksikään Ecoboost ei ole kestänyt. Kivoja ajaa, pahuksen kalliita pitää. Tuo 1.6 vapari on selvästi parempi, muttei mikään ikiliikkuja sekään.
Myös Clion moottori- ja voimansiirtopuoli heikkeni kunnolla kun siirryttiin Clio3:sta Clio4:ään. 1.2 vapari on onnettoman laiska, ja kaikki muut moottorit kärsivät moninaisista tyyppivioista. Paitsi TCe 90Nimittäin siinä on normaaliin liikennöintiin tarpeeksi voimaa ja moottorissa ei ole mitään tyyppivikoja. TCe 120:ssä on pahojakin puolestaan. Ne ongelmat mitkä taas tuosta TCe 90:stä puuttuvat ovat jakoketjun venymiset ja imukanavien karstoittumiset. Nääs jakopää tulee eri tuotantolinjalta ja karstaa ei tule koska tässä kolmepyttyisessä ei ole suoraruiskua kuten isommassa. Eikä onneksi automaattioptiota (Renaultin automaatti omaksui tuolloin kaksoskytkinrakenteen ja luotettavuus romahti kuten kaikilla muillakin DCT-autoilla on ongelmana).
Tuossa hintaluokassa Clio on aivan lyömätön kunhan se on TCe90. Peugeot 208 PureTech olisi toinen ehdokas, muttei lähimainkaan yhtä hyvä ajaa. Renault- ja Peugeot -konserneilla on myös luokkansa selkeästi paras korroosiokestävyys. Ja mikä parasta autot saa halvalla koska suomalaiset eivät tiedä miten hyvistä peleistä kyse. Cliokin silti Euroopan eniten myyty auto ja luokkansa turvallisin kaupan päälle... Joitain pikkuvikoja joskus on, mutta kaikki halpoja hoitaa.
Jos taas äärimmäistä huolettomuutta kaipaa, niin sitten saa maksaa ekstraa jonkin verran ja ostaa Yariksen. Suorituskyky jää heikoksi mutta käyttökulut ja jälleenmyyntiarvo huippuhyvät. Eikä uusimman 2010-> valmistetun Yaris-sukupolven ajo-ominaisuuksissakaan ole enää vikaa toisin kuin vanhemmissa.
Vanhana VW-harrastajana sanon vielä senkin että tuossa ikä- ja kokoluokassa on viisainta kiertää kaukaa ko. yhtymän tuotteet. Uutena voi niitä ostaa kyllä kunhan myy 3 vuoden sisällä pois. Surulliselle tasolle mennyt laadunvalvonta :/
Kunnolla hyviä autoja ei tällä hetkellä valmistetakaan. Mutta tuossa nyt muutamia tiedonjyviä 25 vuoden kokemuksella. Eikä tarvi kenenkään vetää näistä herneitä nenään; ihan jokaisessa autossa on omat ongelmansa. Toisissa hankalammat kuin toisissa.
Vastaan vanhaan viestiin. Mietinnässä Renault Clio 900cc turbo moottorilla ja tuossa viestissä olikin ihan hyvää tietoa autosta ja moottorista.
Tuli myös mieleen ohjelmoida tuo moottori, eli saisi vähän lisää tehoa ja vääntöä. Ilmeisesti alakierrosten vääntö olisi parempi.
Selviää tässä viikon aikana, että tulisiko Rellu ostettua. Liikkeessä olen tuollaisen Rellun joskus koeajanut, mutta tuota ostettavaa autoa en ole vielä paikanpäällä nähnyt.
Tutuilla oli tuo 1.2 vapaastihengittävä, mutta itse en ole koskaan sellaisella ajanut. Juuri tuollainen Clio 4, 0.9 moottorilla ja farkkuna on ajatuksena. Clio 5 olisi parempi, mutta hinta hyppää aivan liikaa. Samoin myös Yaris olisi liian kallis.Tuo on sukupolvensa luotettavin moottoriversio Cliossa, huomioiden että vapaasti hengittävänä sitä ei oikein voi ostaa jos aikoo joskus kaupungin ulkopuolelle.
Vielä viime vuosien lisätiedon valossa joudun toteamaan, että Peugeot/Citroen -merkkien 1.2 PureTech ei ollut pitemmän päälle ihan niin huoleton peli kuin alkuun vaikutti. Näissä on märkä jakohihna ja sen yhteydessä on ilmennyt turhan paljon öljyn imusihdin tukkeutumisia, joista seuraa helposti moottorivaurio - täsmälleen sama vika, joka on vaivannut myös samanlaisella hihnalla varustettuja Fordeja. Siten Clio näyttäytyy nyt entistäkin paremmassa valossa.
Tuolla tiedolla en enää oikein muuta uskalla suositella kuin mainitsemaasi Clio 4:ää 0.9 -moottorilla tai Toyota Yarista. Näistä Clio on parempi ajettava, Toyota sittenkin huolettomampi. Toyotassa jälleenmyyntiarvo kovinta luokkaa Suomen automerkeistä, mutta käytetyissä sen lisähinnan joutuu toki maksamaan myöskin jo autoa ostaessa. Itse ottaisin Clion; tuon sukupolven Renaultit ovat olleet oman pitkän harrastajahistorian parhaat autot kun lasketaan ominaisuuksien, hinnan ja käyttökulujen suhde.
Cliossa kuten kaikissa autoissa nykyään (mutta ihan erityisesti turboahdetuissa) kannattaa olla öljynvaihtojen suhteen todella tarkkana. Itse kannattaa ilman muuta vaihtaa öljyt 10 tkm välein - siinä välttyy monelta ongelmalta. Huoltohistorian kannalta ostettavassa autossa kannattaa katsoa, että vähintään huolto-ohjelman mukaan vaihdettu ja oikeilla öljyillä. Se ei ole samantekevää mitä litkua koneeseen kaataa, vaikka korjaamot usein kaatavatkin tukkutynnyristään mitä sattuu talossa olla.
Turbo kestää todella paljon pitempään tuoreilla ja hyvillä öljyillä, ja sama auttaa myös jakopään kestoon. Clion 0.9 kone on ketjujakopäällä, mutta se ei ole järeä kuten vanhoissa Mersuissa, vaan ohut ja herkkä kapistus. Ketju kestää kyllä hyvin jos käyttää tuoreita ja oikeita öljyjä. Ja jostain syystä tosiaan 0.9:ssä ketjut kestävät paremmin kuin 1.2:ssa vaikka nimellisesti käytetään samoja osia. Silti ketjun saattaa joutua isommilla kilometreillä joskus uusimaan, mutta se ei maailmaa kaada koska kustannukset eivät juuri poikkea tavallisesta hihnajakopään huollosta.
Softapäivityksestä: Twingo GT:ssä on sama 0.9 kone, mutta softaa muuttamalla otettu isompi teho vakiona, eli 109 hv 170 Nm. Tuosta saa kuvan siitä minkä verran tuo moottori valmistajan mielestä kestää ilman luotettavuuden alenemista. Ajon kannalta kyllä itsekin varmaan haluaisin softan, se kyllä tuo mukavan buustin alavääntöön. Mutta kannattaa olla tarkkana minkä softan sinne laittaa. Rellulla on astetta kovemmat suojaukset ohjausjärjestelmissään ja myös on huonoilla softilla saatu monesti moottorin tavallinen perustoiminta pilalle. Viimeisimpiä vinkkejä softan valintaan voi kysyä esim. merkkifoorumin keskustelupalstalta.
Tutuilla oli tuo 1.2 vapaastihengittävä, mutta itse en ole koskaan sellaisella ajanut. Juuri tuollainen Clio 4, 0.9 moottorilla ja farkkuna on ajatuksena. Clio 5 olisi parempi, mutta hinta hyppää aivan liikaa. Samoin myös Yaris olisi liian kallis.
Tuossa öljynvaihdot on tehty ajallaan. Saattaa olla että itse vaihtaisin sitten öljyt isän luona. En tiedä mikä on huolto-ohjelman vaihtoväli. Mutta tosiaan jos vaihdan vuosittain tai 10tkm välein, niin hyvä tulee.
Täytyy kysäistä mikä softa olisi tuossa 300€ maksavassa ohjelmoinnissa. Noin 25% parannus eli 110hv, 175Nm. Hinta on sen verran halpa, että ehkä kannattaa hypätä yli. Täytyy tosiaan kysyä merkkifoorumilta (jos auton saan käsiini). Jotkut olivat ohjelmoineet ja paremmaksi olisi kuulemma muuttunut.
Moottoriöljynkin katsoin jo valmiiksi. 4.1 litraa syö. Tuossa jotkut Renaultin luokitukset löytyy. Comma Syner-G 5W-40 täyssynteettinen 5 l moottoriöljy | Motonet Oy
Kympin välein öljynvaihto... Tuntuu vähän hassulta vaihtaa autoon 4kertaa vuodessä öljyt.. Nykyisellä tahdilla mennään siis 2x / vuosi, 20k välein vaihto... ymmärrän että viritettyyn autoon vaihdetaan öljyjä 10k välein (itsekkin näin tein kun alla oli og 93 saappi, 306hp etupyöriltä, moottoriteho 360hp, vakiona 150hp..), mutta mikä vakioautossa tekee tämmösen tarpeen..Clio 5 ei ole välttämättä ihan ongelmaton malli; jos vähän ajettuna saa niin nelonen saattaa olla varmempi tapaus. Mutta 1.2-moottoreissa on ollut kaikenlaista pientä, joten edelleen lienee kustannustehokkain ratkaisu nelosmalli ja 0.9 kone, kunhan vain on hyvä yksilö.
Ohjelmoinnissa hinta ei paljoa kerro, mutta ehdottomasti kannattaa kysyä merkkifoorumilta
...softista löytyy käyttäjäkokemusta ja monella postaajalla on asiantuntemusta.
Kyllä tuo kannattaa kunhan saa kunnollisen softan. Rauhallisen ajon keskikulutus voi joskus jopa aavistuksen laskea. Ja kun muistaa vaihtaa öljyt tiheästi ja kaikki muutkin vanhat turboauton käytön viisaudet, niin harvoin on kummempia haittoja.
Öljyistä suosittelen itse Castrol tai Elf. Yleensä näissä Rellun pikkuturboissa on RN0710 -öljyvaatimus, mutta tämä pitää toki vielä tarkastaa. Valmistajan ilmoittamat öljynvaihtovälit ovat kautta linjan turhan optimistisia. En ole vielä keksinyt miksi kannattaisi yli kymppiä ajaa samoilla öljyillä, onpa tullut joskus nähtyä myös laboratorioanalyysien tuloksia - ei se kympin ajettu öljykään enää täysin vastaa ominaisuuksiltaan juuri koneeseen kaadettua öljyä.
Kympin välein öljynvaihto... Tuntuu vähän hassulta vaihtaa autoon 4kertaa vuodessä öljyt.. Nykyisellä tahdilla mennään siis 2x / vuosi, 20k välein vaihto... ymmärrän että viritettyyn autoon vaihdetaan öljyjä 10k välein (itsekkin näin tein kun alla oli og 93 saappi, 306hp etupyöriltä, moottoriteho 360hp, vakiona 150hp..), mutta mikä vakioautossa tekee tämmösen tarpeen..
35k vuoteen, ajan tällähetkellä pösöllä jossa dv6 kone. vaimon autoon ei tule ku kymppi vuodessa, mutta enemmänkin pidän siinä arvossaan sitä että vaihdan ne kerran vuodessa. Huoltoväli ois 20k, mutta ei kantti kestä ettenkö vaihtais kerran vuoteen samalla ku suodattimetkin.Jos ajat 40tkm vuodessa, niin et varmaan aja millään bensa cliolla?
GT86? https://www.nettiauto.com/toyota/gt86/13175072Budjetti saisi olla noin. 15k, venytettynä 20k.
GL mersu. Pistä YV jos kiinnostaaTekisi mieli neliveto ”maasturia” budjetilla alle 30k.
Pitäisi olla kunnolla tilaa perheelle ja mahdollisimman hyvät varusteet. Kodiaqqia olen katsellut, tyyliin tämä:
Olisiko jotain järkeviä vaihtoehtoja? Itämaalaisissa ei taida olla nelivedot yhtä päteviä? En nyt metsäteitä juuri ajele mutta haastavavia lumisia mäkiä silloin tällöin pitäisi kavuta. Niin ja CarPlay on must, ja plussaa takapenkin lämmittimet ja oma ilmastointialue taakse että sielläkin viihdytään.
Täältä melko varaukseton suositus SLK:lle. Aivan mahtava auto kaikinpuolin.Myin auton pois keväällä, kun ei se vanha Fiiatti enää katsastustakaan läpäissyt ja viikossa ei kilometrejäkään tullut kuin max 40. Asun niin hyvien julkkisten yhteyksien päässä, että monesti koki helpommaksi ottaa bussi oven edestä kuin lähteä autoa harjaamaan lumesta.
Nyt kuitenkin olen eksyillyt nettiautoa selailemaan ja hieman mahdollisia rahoituksiakin vertamaan.
Hakusessa siis:
-Erikoisempi coupe/ hachback/ 2 paikkainen avo, taloudessa 2 aikuista ja vahingon sattuessa 9kk aikana ehtii autoa vaihtamaan.
-Bensa, koska ajoa tulisi korkeintaan 10tkm vuodessa.
Rajoitukset:
-Vaikka museoautot kiinnostavat, en kehtaa hyvin säilynyttä vanhusta ruostuttaa pk-seudun suolassa ja ulkosäilytyksessä parissa vuodessa.
-Lähtökohtaisesti ei 4 ovista sedania tai farkkua, tosin ei ehdoton.
Ainoa auto joka viime aikoina on herättänyt eniten kiinnostusta, olisi Mazda MX-5 vm. 2016->. Hankintaintoa kuitenkin rajoittaa n. 25-27k hintapyynti järkevälle yksilölle. Mersun SLK on kanssa kova vaihtoehto. Tosin niiden bensakoneiden luotettavuudesta olen kuullut pahaa sanottavaa,
Budjetti saisi olla noin. 15k, venytettynä 20k.
Aivan. Clio 5 olisi autona parempi, mutta nyt vasta itsekin huomasin tai muistin, että sitä ei saa tuolla 0.9 turbo moottorilla ollenkaan. Moottori olisi siinä 1.0 turbo ja itse en osaa sanoa, että eroaako se tuosta 0.9 versiosta.Clio 5 ei ole välttämättä ihan ongelmaton malli; jos vähän ajettuna saa niin nelonen saattaa olla varmempi tapaus. Mutta 1.2-moottoreissa on ollut kaikenlaista pientä, joten edelleen lienee kustannustehokkain ratkaisu nelosmalli ja 0.9 kone, kunhan vain on hyvä yksilö.
Ohjelmoinnissa hinta ei paljoa kerro, mutta ehdottomasti kannattaa kysyä merkkifoorumilta
...softista löytyy käyttäjäkokemusta ja monella postaajalla on asiantuntemusta.
Kyllä tuo kannattaa kunhan saa kunnollisen softan. Rauhallisen ajon keskikulutus voi joskus jopa aavistuksen laskea. Ja kun muistaa vaihtaa öljyt tiheästi ja kaikki muutkin vanhat turboauton käytön viisaudet, niin harvoin on kummempia haittoja.
Öljyistä suosittelen itse Castrol tai Elf. Yleensä näissä Rellun pikkuturboissa on RN0710 -öljyvaatimus, mutta tämä pitää toki vielä tarkastaa. Valmistajan ilmoittamat öljynvaihtovälit ovat kautta linjan turhan optimistisia. En ole vielä keksinyt miksi kannattaisi yli kymppiä ajaa samoilla öljyillä, onpa tullut joskus nähtyä myös laboratorioanalyysien tuloksia - ei se kympin ajettu öljykään enää täysin vastaa ominaisuuksiltaan juuri koneeseen kaadettua öljyä.
Tälleen syksyllä on hieman hintsusti tarjontaa sporttisemmista menopeleistä.Ei huono ideana, linkaamasi yksilö aika on budjetin ylärajalla ja noin 200k ajettu. Noissakin järkevät yksilöt hyppää noin 25k hujakoille. Autonahan tuo on kyllä makea!
Tälleen syksyllä on hieman hintsusti tarjontaa sporttisemmista menopeleistä.
Kamaro olisi maukas, mutta kyseinen yksilö on vahingossa hankittu ilman moottoria. Meinasin ehdottaa Lexus LC SLK:n tilalle, jos ikää on jo yli 25, mutta ei nettiautossa ollut yhtäkää yksilöä. Jos vertaa luotettavuutta, voi verrata Mersua 300tkm:ä enemmän ajettuun Letkuun.Itse saattaisin langeta jenkkiin: https://www.nettiauto.com/chevrolet/camaro/12774258
Puuttuuhan siitä pari sylinteriä mutta lienee kuitenkin ihan riittävä ns. käyttöautoon.Kamaro olisi maukas, mutta kyseinen yksilö on vahingossa hankittu ilman moottoria.
Myin auton pois keväällä, kun ei se vanha Fiiatti enää katsastustakaan läpäissyt ja viikossa ei kilometrejäkään tullut kuin max 40. Asun niin hyvien julkkisten yhteyksien päässä, että monesti koki helpommaksi ottaa bussi oven edestä kuin lähteä autoa harjaamaan lumesta.
Nyt kuitenkin olen eksyillyt nettiautoa selailemaan ja hieman mahdollisia rahoituksiakin vertamaan.
Hakusessa siis:
-Erikoisempi coupe/ hachback/ 2 paikkainen avo, taloudessa 2 aikuista ja vahingon sattuessa 9kk aikana ehtii autoa vaihtamaan.
-Bensa, koska ajoa tulisi korkeintaan 10tkm vuodessa.
Rajoitukset:
-Vaikka museoautot kiinnostavat, en kehtaa hyvin säilynyttä vanhusta ruostuttaa pk-seudun suolassa ja ulkosäilytyksessä parissa vuodessa.
-Lähtökohtaisesti ei 4 ovista sedania tai farkkua, tosin ei ehdoton.
Ainoa auto joka viime aikoina on herättänyt eniten kiinnostusta, olisi Mazda MX-5 vm. 2016->. Hankintaintoa kuitenkin rajoittaa n. 25-27k hintapyynti järkevälle yksilölle. Mersun SLK on kanssa kova vaihtoehto. Tosin niiden bensakoneiden luotettavuudesta olen kuullut pahaa sanottavaa,
Budjetti saisi olla noin. 15k, venytettynä 20k.
Täyttääkö "hot hatchit" "erikoisemman" määritelmää? Focus/Fiesta ST tai Seat Leon Cupra? Ja kun sedankaan ei ollut aivan ehdoton este, niin entäpä nipponinlipun alta Lancer Evo tai Impreza WRX STI?
Tähän sen verran että meillä tuli kotiin Trafomicin Walle jossa on kolme anturia haistelemassa pääsulakerasialle tulevaa virtaa. Mikäli virta alkaa lähestyä pääsulakkeen maksimia, lähettää kaukosäädinyksikkö laturille komentoa pudottaa latausvirtaa.5) Kotona ei latauspistettä, omakotitalo johon asennus mahdollista mutta 25A pääsulakkeet ja VILP päälämmityksenä asettaa vaatimuksia latauksen virran rajoituksen osalta.
Mukava kuulla, että moisia älysysteemejä on olemassa, kun ei ole tullut perehdyttyä koko asiaan. Tekee kuorman hallinnan varsin yksinkertaiseksi. Sähköauton hankinta tulee silti ajankohtaiseksi vasta vuosien kuluttua, ellei persaukisuus kosketa entistä enemmän jo ennen sitä. Tuon tiedon luettuani saattoi silti lähentyä vuodella tai useammalla persaukisuuden tasoon katsomatta.Tähän sen verran että meillä tuli kotiin Trafomicin Walle jossa on kolme anturia haistelemassa pääsulakerasialle tulevaa virtaa. Mikäli virta alkaa lähestyä pääsulakkeen maksimia, lähettää kaukosäädinyksikkö laturille komentoa pudottaa latausvirtaa.
Eli esim. tilanteessa jossa tarvitaan sähköä lämmitykseen tai on kaikki saunat, pesukoneet, ym. samaan aikaan päällä tuo osaa automaattisesti rajoittaa.
Ei kysyjän case silti älytön ole, jos joutuu jollakin listan kinnereistä joka tapauksessa ajamaan. 800€ bruttopalkasta pois ei tarkoita kuin ~400€ pois nettopalkasta. Autoilun hinnaksi voi silloin ajatella 12*400€=4800€, jos ajattelee sähkön olevan ilmaista. 4800€ vuodessa menee autoiluun listaa kurjemmillakin menopeleillä käyttövoimasta riippumatta, jos menopeli on oma ja alle 10v vanha.Mitä taas itse auton valintaan tulee, niin itse ainakin totesin ettei 50 tonnin sähköautossa ole hevon P:n järkeä jos ajelee 15tkm vuodessa. Se säästö menee ihan "harakoille".
En ole kyllä kuullut että Brerassa (V6 tai 1750 Tbi moottorilla) mitään isompia ongelmia olisi. Toki uusimmatkin yksilöt jo yli kymmenen vuotta vanhoja, joten halvimmissa yksilöissä varmasti voi olla perustason laittamista.Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4 olisi se ultimaattinen kauppakassi. Harmikseen alkavat olemaan jo iäkkäitä italiaanoja, jotka eivät luotettavaan maineeseen päässet uutenakaan.
Ei kysyjän case silti älytön ole, jos joutuu jollakin listan kinnereistä joka tapauksessa ajamaan. 800€ bruttopalkasta pois ei tarkoita kuin ~400€ pois nettopalkasta. Autoilun hinnaksi voi silloin ajatella 12*400€=4800€, jos ajattelee sähkön olevan ilmaista. 4800€ vuodessa menee autoiluun listaa kurjemmillakin menopeleillä käyttövoimasta riippumatta, jos menopeli on oma ja alle 10v vanha.
Mitä taas itse auton valintaan tulee, niin itse ainakin totesin ettei 50 tonnin sähköautossa ole hevon P:n järkeä jos ajelee 15tkm vuodessa. Se säästö menee ihan "harakoille".
Tämä nyt oli vain tällainen off-kommentti omasta casesta jossa kaikki menee omasta lompakosta. Panelit katolla on varsin hyvä idea, varsinkin silloin jos pystyy latailemaan aurinkoiseen aikaan. Ja ymmärrän täysin jos ainoa maksettava on polttoaine, että valitsee sen halvimman.Nojoo, jos otan jonkun itselataavan plugarin, puhutaan jostain 620e käyttöedusta, joten vaikka hankintahinnoissa on suuri ero, mulle niissä ei ole kuin 100e-200e ero riippuen vähän mihin siirtyy. Ja tämä taas kaventuu lisää kun vertaa sähkön ja bensiinin hintoja tällä hetkellä (plus kotona aurinkopaneelit katolla jotka tietyn ajan vuodesta laskevat sähkön hintaa entisestään).
Ajattelinkin energian olevan ilmaista, niin johan alkoi kuulostamaan hyvältä diililtäTuohon sisältyy kaikki muu paitsi käyttöenergia
Aurinkopaneelit kuitenkin muuttavat ilmaisen sähkön karvaaksi tulon menetykseksi. Ei aurinkopaneelien energiaa kannata tuhlata omaan käyttöön. Kun aurinko paistaa, myydään sähkö kovaan hintaan. Jos silloin tarvitsee autoilla, kannattaa raajoja yrittää oikoa jossakin muussa kuin listan kinnereissä, kun samalla vähintään kasi höpisee pyydettäessä.Nojoo, jos otan jonkun itselataavan plugarin, puhutaan jostain 620e käyttöedusta, joten vaikka hankintahinnoissa on suuri ero, mulle niissä ei ole kuin 100e-200e ero riippuen vähän mihin siirtyy. Ja tämä taas kaventuu lisää kun vertaa sähkön ja bensiinin hintoja tällä hetkellä (plus kotona aurinkopaneelit katolla jotka tietyn ajan vuodesta laskevat sähkön hintaa entisestään).
Jos käyttöedusta on kyse, eli polttoaineet omasta taskusta niin silloin nopeesti vilkaisten sähkiksessä enemmän järkeä kuin lataushybridissä. Listauksessa oli kuitenkin vähän pidempiä reissuja melko paljon suhteessa kokonaiskilsoihin. Eli lataushybridillä joutuisi pitkillä reissuilla ajelemaan aika paljon bensalla omaan piikkiin. Toki ihan uusimmissa on isommat akut mutta taitaa hinnat mennä yli? Ei kai esim. phev-Ocu mene kovin pitkälle ainakaan kesämotarinopeuksilla pelkällä sähköllä? Listalla oli Sportage, varmaan vie aika paljon motarilla akku tyhjänä, korkea auto. Ainakin iltapäivälehti väitti että luokkaa 8 l talvirajoituksilla.Tuohon sisältyy kaikki muu paitsi käyttöenergia, (eli vakuutukset 0€ omavastuulla, huollot, auton nouto ja palautus huoltoon, verot, katsastukset, rengashotelli, pesut jne), joka vielä kaventaa eroa koska ainoa juokseva meno on energia joka kuluu ajossa.
Nojoo, jos otan jonkun itselataavan plugarin, puhutaan jostain 620e käyttöedusta, joten vaikka hankintahinnoissa on suuri ero, mulle niissä ei ole kuin 100e-200e ero riippuen vähän mihin siirtyy. Ja tämä taas kaventuu lisää kun vertaa sähkön ja bensiinin hintoja tällä hetkellä (plus kotona aurinkopaneelit katolla jotka tietyn ajan vuodesta laskevat sähkön hintaa entisestään).
Toisaalta myös nuo päivittäiset aika lyhkäiset ajot menisi nykyaikaisella plugarilla ja pitkillä matkoilla ei tarvitsisi käyttää aikaa sähköauton latailuun kun voisi ajaa bensiinillä.Jos käyttöedusta on kyse, eli polttoaineet omasta taskusta niin silloin nopeesti vilkaisten sähkiksessä enemmän järkeä kuin lataushybridissä. Listauksessa oli kuitenkin vähän pidempiä reissuja melko paljon suhteessa kokonaiskilsoihin. Eli lataushybridillä joutuisi pitkillä reissuilla ajelemaan aika paljon bensalla omaan piikkiin. Toki ihan uusimmissa on isommat akut mutta taitaa hinnat mennä yli? Ei kai esim. phev-Ocu mene kovin pitkälle ainakaan kesämotarinopeuksilla pelkällä sähköllä? Listalla oli Sportage, varmaan vie aika paljon motarilla akku tyhjänä, korkea auto. Ainakin iltapäivälehti väitti että luokkaa 8 l talvirajoituksilla.
Toki vuosikilsat on aika pienet, jolloin energiakustannus ei ole valtava missään vaihtoehdossa. Toisaalta listasi vaihtoehdoista mutuilisin että sähköautoissa voi saada paremmat tilat.
Ite noista kävisin ainakin kattomassa Ariyaa livenä ennen kuin hylkäisin listalta.
1.2tce ketju ei kestä siksi että siinä on suorasuihkutus jonka korkeapainepumppu ottaa voiman nokka-akselilta = jakoketju joutuu kovemalle rasitukselle ja venyyTuo on sukupolvensa luotettavin moottoriversio Cliossa, huomioiden että vapaasti hengittävänä sitä ei oikein voi ostaa jos aikoo joskus kaupungin ulkopuolelle.
Vielä viime vuosien lisätiedon valossa joudun toteamaan, että Peugeot/Citroen -merkkien 1.2 PureTech ei ollut pitemmän päälle ihan niin huoleton peli kuin alkuun vaikutti. Näissä on märkä jakohihna ja sen yhteydessä on ilmennyt turhan paljon öljyn imusihdin tukkeutumisia, joista seuraa helposti moottorivaurio - täsmälleen sama vika, joka on vaivannut myös samanlaisella hihnalla varustettuja Fordeja. Siten Clio näyttäytyy nyt entistäkin paremmassa valossa.
Tuolla tiedolla en enää oikein muuta uskalla suositella kuin mainitsemaasi Clio 4:ää 0.9 -moottorilla tai Toyota Yarista. Näistä Clio on parempi ajettava, Toyota sittenkin huolettomampi. Toyotassa jälleenmyyntiarvo kovinta luokkaa Suomen automerkeistä, mutta käytetyissä sen lisähinnan joutuu toki maksamaan myöskin jo autoa ostaessa. Itse ottaisin Clion; tuon sukupolven Renaultit ovat olleet oman pitkän harrastajahistorian parhaat autot kun lasketaan ominaisuuksien, hinnan ja käyttökulujen suhde.
Cliossa kuten kaikissa autoissa nykyään (mutta ihan erityisesti turboahdetuissa) kannattaa olla öljynvaihtojen suhteen todella tarkkana. Itse kannattaa ilman muuta vaihtaa öljyt 10 tkm välein - siinä välttyy monelta ongelmalta. Huoltohistorian kannalta ostettavassa autossa kannattaa katsoa, että vähintään huolto-ohjelman mukaan vaihdettu ja oikeilla öljyillä. Se ei ole samantekevää mitä litkua koneeseen kaataa, vaikka korjaamot usein kaatavatkin tukkutynnyristään mitä sattuu talossa olla.
Turbo kestää todella paljon pitempään tuoreilla ja hyvillä öljyillä, ja sama auttaa myös jakopään kestoon. Clion 0.9 kone on ketjujakopäällä, mutta se ei ole järeä kuten vanhoissa Mersuissa, vaan ohut ja herkkä kapistus. Ketju kestää kyllä hyvin jos käyttää tuoreita ja oikeita öljyjä. Ja jostain syystä tosiaan 0.9:ssä ketjut kestävät paremmin kuin 1.2:ssa vaikka nimellisesti käytetään samoja osia. Silti ketjun saattaa joutua isommilla kilometreillä joskus uusimaan, mutta se ei maailmaa kaada koska kustannukset eivät juuri poikkea tavallisesta hihnajakopään huollosta.
Softapäivityksestä: Twingo GT:ssä on sama 0.9 kone, mutta softaa muuttamalla otettu isompi teho vakiona, eli 109 hv 170 Nm. Tuosta saa kuvan siitä minkä verran tuo moottori valmistajan mielestä kestää ilman luotettavuuden alenemista. Ajon kannalta kyllä itsekin varmaan haluaisin softan, se kyllä tuo mukavan buustin alavääntöön. Mutta kannattaa olla tarkkana minkä softan sinne laittaa. Rellulla on astetta kovemmat suojaukset ohjausjärjestelmissään ja myös on huonoilla softilla saatu monesti moottorin tavallinen perustoiminta pilalle. Viimeisimpiä vinkkejä softan valintaan voi kysyä esim. merkkifoorumin keskustelupalstalta.
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.
Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709
Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.
Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
Mites leasing noilla kilsoilla?
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.
Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709
Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.
Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
Itse ostin Renault Clio 6/2018 farmarin. 900cc turbo moottori, 36tkm ja 7000€. Pieniä parannuksia olen tehnyt, johon kulunut 450€ (16" kesärenkaat ja vanteet, 4*Osram ajovalojen polttimot, raitisilmasuodatin, tuulilasinpyyhkijät, 1*led päiväajovalon vaihto, nelipyöräsuuntaus).Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.
Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709
Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.
Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
Mites nuo Tesla 3 RWD 60kwh (2021-2022) akulliset autot onko järkevää upottaa tuollaiseen 46-52k vähän käytetyistä. Nykyinen menopeli on outlander phev mutta tuossa vähän ärsyttänyt pieni range. Työmatka menee kesällä lataamatta mutta talvella ei ja reenikuskailuissa range riittää yleensä 1/2 - 3/4 matkasta. Tuntuu että tuo phev kuitenkin syö menovettä aikalailla. Kilsat vuodessa n. 20-25k luokkaa ja pisimmät reissut normaalisti n. 320km. Varmaan jos tuollaista yli 50k maksavaa käytettyä katsoo niin voisi olla uusikin järkevä jos jaksaa vain odottaa. Skoda Enyaq ja ID.4 kattonut myös mutta niiden hinnat tuntuu olevan vielä lähempänä uusia että tuntuu vähän hölmöltä sellaista ostaa.
Kyytiin pitää mahtua 2 turvaistuinta ja 2 aikuista mitkä tuohon pitäisi mahtua ok?
En ole kyllä kuullut että Brerassa (V6 tai 1750 Tbi moottorilla) mitään isompia ongelmia olisi. Toki uusimmatkin yksilöt jo yli kymmenen vuotta vanhoja, joten halvimmissa yksilöissä varmasti voi olla perustason laittamista.
Haasteellista kyllä kun paras versio olisi vuoden 2008 tai uudempi 3.2 V6 Q4.
Mites nuo Tesla 3 RWD 60kwh (2021-2022) akulliset autot onko järkevää upottaa tuollaiseen 46-52k vähän käytetyistä. Nykyinen menopeli on outlander phev mutta tuossa vähän ärsyttänyt pieni range. Työmatka menee kesällä lataamatta mutta talvella ei ja reenikuskailuissa range riittää yleensä 1/2 - 3/4 matkasta. Tuntuu että tuo phev kuitenkin syö menovettä aikalailla. Kilsat vuodessa n. 20-25k luokkaa ja pisimmät reissut normaalisti n. 320km. Varmaan jos tuollaista yli 50k maksavaa käytettyä katsoo niin voisi olla uusikin järkevä jos jaksaa vain odottaa. Skoda Enyaq ja ID.4 kattonut myös mutta niiden hinnat tuntuu olevan vielä lähempänä uusia että tuntuu vähän hölmöltä sellaista ostaa.
Kyytiin pitää mahtua 2 turvaistuinta ja 2 aikuista mitkä tuohon pitäisi mahtua ok?
Mitä helv* on tapahtunut viime vuosina autojen hinnoille?? näyttää että n. 5000eur autojen hinnat ovat vähintäänkin 2x tai jopa 3x jos yhtään katsoo hinta/laatua että ikä + kilometrit = hinta.
Nyt kun katsoo tarjontaa niin kaikilla n. 5000 eur autoilla on ajettu yli 300 tkm.
Ja vielä toinen kysmys että miten voi 1998 vm passat @330 tkm pyynti olla 2500 eur? kun sellaisethan menee suoraan paaliin, koko alusta ja kaikki osat tuon ikäisessä autossa on jo mätiä