Mikä auto minulle?

Auton vaihto mielessä ja plugarit erityisesti. Nykyinen vanhaa koppaa E61 BMW 535D mutta kilometrejä alkaa olemaan liikaa sekä kulutus aika reipas näillä dieselin hinnoilla.

Ajo olisi lähinnä 50- 85km siivuja viikonloppuisin sekä sama takaisin kotiin. Yhteensä ajoa tulee reilut 500km viikonloppuna. Mahdollisesti emäntä satunnaisesti ajaisi töihin 4,5 km kun pyöräilykelit huonot eli paljon lunta kerralla. Olisi hyvä jos pystyisi ajamaan lyhyet matkat kauppaan polttomoottoria käynnistämättä, tietty kovilla pakkasilla sitäkään ei kai voi välttää.

Tarkoitus olisi omilla ajoilla ladata mahd paljon eli max 90km ajoa ja lataus ennen kotiin paluuta. Taloyhtiöön en usko saavani latauspistettä täyssähköä varten. Plugarille pystyy latauksen järjestämään omalla mittarilla.

Itse en usko että kovin hitaalla autolla jaksaisi ajaa eli ohitukset täytyisi sujua lähes entiseen tapaan. Saisi olla vaivaton kulkemaan. En silti kaahaile mutta täälläpäin ajetaan sadekelilläkin monesti 60-70km/h vaikka esim 80-100km/h alue.

Kokoluokka saisi olla n. 3-sarjan BMW sekä Volvo V60 välillä. Ihan tavan kokoinen henkilöauto, G30 BMW aika maks kokoa autokatokseen.

Onko plug in hybridi täysin pois laskuista noilla vaatimuksilla? Lueskellut että G20 BMW ja MB C-sarjan plugarit lähes ainoat jotka eivät väkisin käynnistä polttomoottoria pakkasella. Entäs Volvo T6/ T8? Auto saisi olla parivuotias, 2020 taisi lähes kaikkiin tulla isommat ajoakut.

Nykydieselit vähän alkaa olemaan SCR yms järjestelmineen mulle ei haluttuja vaikka kulkuja piisaa. Ja pelkät bensakoneiset vähän laiskan oloisia ainakin paperilla.

Rehellisesti laskien et säästä mitään vaihtamalla plugariin ja joudut vielä tinkimään suorituskyvystä ja mahdollisesti mukavuudesta.

Järkevimmät vaihtoehdot ovat ajaa vielä jokunen vuosi E61:sellä tai laittaa vähän lisää rahaa pinoon ja ostaa kelvollinen sähkösaha.
Sähkösahan saa noilla ajoilla ladattua järkevästi ja kohtuulliseen hintaan myös pikalatureilla, joten kotilataus ei ole pakollinen.

Jos nyt kuitenkin haluat vaihtaa, niin osta joku tuollainen G2x koppainen 330e Xdrive, jos kolmosen tilat riittävät.
 
Laitoin ite työsuhdeliisariks tilaukseen uuden X1 xdrive30e hybridin. Tossahan on sinänsä vähän keijo neliveto että takapyörät on 100% sähkö ja etupöyrät 100% polttis mutta toisaalta tossa on aika kiva suorituskyky ja parempi kuin etuveto kuitenkin. Plussina voidaan pitää myös hyvää sähkörangea (88km WLTP). Koon puolestahan toi on vähintään yhtä ellei parempi kuin 3 sarjan touring.
Joo toi X1 on harkittava vaihtoehto! Tiloiltaan mulle menis sedankin, luulisin. Volvo S60 T8 vaan on täyssähkön hintainen. Joutuu vähän funtsimaan.
 
Rehellisesti laskien et säästä mitään vaihtamalla plugariin ja joudut vielä tinkimään suorituskyvystä ja mahdollisesti mukavuudesta.

Järkevimmät vaihtoehdot ovat ajaa vielä jokunen vuosi E61:sellä tai laittaa vähän lisää rahaa pinoon ja ostaa kelvollinen sähkösaha.
Sähkösahan saa noilla ajoilla ladattua järkevästi ja kohtuulliseen hintaan myös pikalatureilla, joten kotilataus ei ole pakollinen.

Jos nyt kuitenkin haluat vaihtaa, niin osta joku tuollainen G2x koppainen 330e Xdrive, jos kolmosen tilat riittävät.
Joo yritän taistella kuumetta vastaan. Hyvällä tuurilla selviää vielä tuolla 535D:llä vuoden pari ennenkuin on isompaa remppaa (378tkm mittarissa)
 
Jos alla on tällä hetkellä E60/E61, voin suositella lämpimästi G20 korisarjan 3-sarjalaista. X1 ei ole aito BMW vaan minin pohjalle rakennettu brändivehje, jossa on moottorikin väärin päin.
 
Jos alla on tällä hetkellä E60/E61, voin suositella lämpimästi G20 korisarjan 3-sarjalaista. X1 ei ole aito BMW vaan minin pohjalle rakennettu brändivehje, jossa on moottorikin väärin päin.
Ei se nyt pakko ole olla Penari mutta tosiaan muilla merkeillä kuin MB ja BMW tuntuu tuo polttis käynnistyvän turhan herkästi. Sitten se pitäisi aina ajaa lämpimäksi eli ei eroa polttomoottori- käyttöiseen. Harmittaa ajaa 10km lämmittelyä 4,5km matkan takia. Sen takia itselataava ei niin innosta. Ja noissa yleensä ihan hyvät varusteet varsinkin tuontiautoissa.

Tällä hetkellä harkinnassa MB C-sarja, CLA- farkku, Bemun G20/G21, G30 ja Volvo V60/S60 sekä tietty täyssähkö joka ei ole SUV/ Crossover, mutta ei pikkuauto. X1 ja Mini ei ole poissuljettu, täytyy perehtyä lisää vaikka menevät mun silmissä SUV- kastiin. Ja koetan perehtyä koko ajan muihin merkkeihin, Toyota, Kia ja Hyundai yms.
 
Ei se nyt pakko ole olla Penari mutta tosiaan muilla merkeillä kuin MB ja BMW tuntuu tuo polttis käynnistyvän turhan herkästi. Sitten se pitäisi aina ajaa lämpimäksi eli ei eroa polttomoottori- käyttöiseen. Harmittaa ajaa 10km lämmittelyä 4,5km matkan takia. Sen takia itselataava ei niin innosta. Ja noissa yleensä ihan hyvät varusteet varsinkin tuontiautoissa.

Tällä hetkellä harkinnassa MB C-sarja, CLA- farkku, Bemun G20/G21, G30 ja Volvo V60/S60 sekä tietty täyssähkö joka ei ole SUV/ Crossover, mutta ei pikkuauto. X1 ja Mini ei ole poissuljettu, täytyy perehtyä lisää vaikka menevät mun silmissä SUV- kastiin. Ja koetan perehtyä koko ajan muihin merkkeihin, Toyota, Kia ja Hyundai yms.
Sähköauto olisi siitäkin hyvä, että voi ajaa lyhyenkin matkan vaan, eikä se haitaa mitään.

Itse tykännyt Model 3 Performancesta. Toki joku noista mainitsemistasi voi olla parempi, mutta ei olisi ainakaan sitä bensamoottoria kannettavana mukana.
Täyssähkäri suosiolla jos vain budjetti kestää.
Peukku tälle.
Nyt en ymmärrä. Ajatko aina 10 km lenkin vaikka matka olisi lyhyempi, jotta saat moottorin lämpimäksi?
Itse ajoin vuosi sitten Kia Niro hybridillä (ei latauporttia). Menihän se aivan lyhyttäkin ajoa aivan hyvin. Se sähköajo ei tietenkään toiminut silloin, kun oli kylmä. Jotenkin nykivää/tärisevää oli meno, eli en oikein tykännyt senkään takia siitä autosta.
 
Etsinnässä olisi nykyisen vw t-rocin tilalle plugari. Hinta max 45k mutta mielummin lähempänä 40k. Kokoluokka pitäisi olla jokseenkin samanlainen kuin nykyinen tai vähän isompi. Tällä hetkellä kiikarissa ford kuga phev ja vw tiguan. Molempia saisi alle 20tkm ajettuna tuohon 40k hintaan ja ainakin foordilla näyttäisi pääsevän lähemmäs 60km sähköllä (täydellisessä maailmassa). Työmatka on yhteen suuntaan sen 40km ja työpaikalla mahdollisuus ladata akut täyteen ilmaiseksi eli sen puolesta olisi järkevää hommata plugari nykyisen bensan tilalle.

Sen lisäksi pitäisi myös kakkosauto hommata. Joku luotettava pikku benskoppero pienillä kilsoilla. Hinta max 13k, automaatti ja tutkat oltava. Ford fiesta?
 
Etsinnässä olisi nykyisen vw t-rocin tilalle plugari. Hinta max 45k mutta mielummin lähempänä 40k. Kokoluokka pitäisi olla jokseenkin samanlainen kuin nykyinen tai vähän isompi. Tällä hetkellä kiikarissa ford kuga phev ja vw tiguan. Molempia saisi alle 20tkm ajettuna tuohon 40k hintaan ja ainakin foordilla näyttäisi pääsevän lähemmäs 60km sähköllä (täydellisessä maailmassa). Työmatka on yhteen suuntaan sen 40km ja työpaikalla mahdollisuus ladata akut täyteen ilmaiseksi eli sen puolesta olisi järkevää hommata plugari nykyisen bensan tilalle.

Sen lisäksi pitäisi myös kakkosauto hommata. Joku luotettava pikku benskoppero pienillä kilsoilla. Hinta max 13k, automaatti ja tutkat oltava. Ford fiesta?
Itsellä sama työmatka ja mahdollisuus maksuttomaan lataukseen työpaikalla. Katsoin myös plugareita ensin, mutta päädyin sähköautoon koska sellaista teki enemmän mieli ja käyttökustannukset laskettuani (ja arvioituani) se oli minulle järkevämpikin.
Varmasti toimisi sinullakin kun tuon hintaluokan autoa etsiskelet. Sähköautosta pystyy maksamaan peräti jokusen tonnin enemmänkin kun käyttökustannukset pienemmät vs plugari.

Tietysti jos sähköt ei kiinnosta niin sitten ne ei kiinnosta, tässä vain näkökulma
 
Mussa on varmaan jotain vikaa, mutta en vain tajua plugareita. Tutkimusten mukaan se on yleensä kokonaiskustannuksiltaan kallein vaihtoehto käyttöprofiilista riippumatta. Ihan järjelläkin ajatellen huono kompromissi. Polttiksen huonot puolet huonolla patterirangella.
 
Mussa on varmaan jotain vikaa, mutta en vain tajua plugareita. Tutkimusten mukaan se on yleensä kokonaiskustannuksiltaan kallein vaihtoehto käyttöprofiilista riippumatta. Ihan järjelläkin ajatellen huono kompromissi. Polttiksen huonot puolet huonolla patterirangella.
Vähän samoilla linjoilla. Paperilla hyvä mutta käytännössä ei. Toimii nurkka-ajossa (paitsi silloin polttis jää käyttämättä-->ongelmia myöhemmin?) mutta sitten kun lähtee pitemmälle reissulle niin sähkömoottorit turhana painona mukana. Sitten on kahta tekniikkaa joten isompia riskejä kalliille korjauksille, huollot kalliimpia.
 
Vähän samoilla linjoilla. Paperilla hyvä mutta käytännössä ei. Toimii nurkka-ajossa (paitsi silloin polttis jää käyttämättä-->ongelmia myöhemmin?) mutta sitten kun lähtee pitemmälle reissulle niin sähkömoottorit turhana painona mukana. Sitten on kahta tekniikkaa joten isompia riskejä kalliille korjauksille, huollot kalliimpia.
On kai niissä edelleen se että päästöt pienemmät, ainakin testissä ja sitä kautta pienempi autovero. V90 taisi olla edullisin T8 mallina, tai ainakin edullisempi kuin T6, koska T8:ssa pienemmät päästöt.
 
On kai niissä edelleen se että päästöt pienemmät, ainakin testissä ja sitä kautta pienempi autovero. V90 taisi olla edullisin T8 mallina, tai ainakin edullisempi kuin T6, koska T8:ssa pienemmät päästöt.
Sinänsä hauskaa että niissä pienempi vero kun ne päästöt riippuvat täysin käyttäjästä.
 
Sinänsä hauskaa että niissä pienempi vero kun ne päästöt riippuvat täysin käyttäjästä.

Kunhan se nyt näyttää paremmalta paperilla, pienemmät päästöt. Siitä viis että lisää painoa eli akkuja jotka ei ole mikään ekoteko. Vihreät kiittää, vaikkei tässä mitään järkeä olekaan.

Erästäkin autoa myydään Suomessa pakuna koska kevythybridiä ei ole ko. malliin olemassakaan, mutta pakuksi muutettuna ei haitannut edes alkuperäistä tilanneita normaalipenkeillä, nyt siis 2 paikkainen. Pakuilla joku eri sydeemi päästöissä.

Vaikkei nyt otsikkoon kuulu eli OT mutta suomalaista älyttömyyttä EU:ta nuollen.
 
Mussa on varmaan jotain vikaa, mutta en vain tajua plugareita. Tutkimusten mukaan se on yleensä kokonaiskustannuksiltaan kallein vaihtoehto käyttöprofiilista riippumatta. Ihan järjelläkin ajatellen huono kompromissi. Polttiksen huonot puolet huonolla patterirangella.
Ymmärrän täysin tuon näkökulman, mutta toivottavasti itsekin ymmärrät että meitä käyttäjiäkin on erilaisia. Hommattiin plugari, koska suuri osa ajoista on nurkkapyörittelyä, mutta osa ajoista osuu tietyille Lapin perukoille jossa ei käytännössä ole järkevää latausmahdollisuutta. Ainakin toistaiseksi plugari on tälle perheelle sopinut loistavasti, kun viimeisen 10kkm ajon kulutus on ollut alle 2,8l/100km. Toki jotkut hankkivat plugarin pelkän verotusarvon takia, mutta joskus meitä oikeitakin käyttäjiä löytyy. :)
 
Joillekin plugari oikeinkin järkevä valinta. Meillä ollut 2,5v Passat GTE farkkuna käytössä. Kilsoja tullut 30tkm ja kulutus koko ajalta n. 1,5l / 100km. Meillä käyttö 90% nurkka-ajoa ja muutama pidempi reissu satunnaisesti. Itse näen meillä plugarin antavan parhaat puolet molemmista maailmoista. Ainakin, jos sähköpuoli pelaa mallikaasti kuten tässä GTE:ssä ja sähköllä ajo onnistuu pääsääntöisesti myös talvellakin.

Tehtiin 3000 km Lapin / Norjan reissu viime kesällä. Haluttiin ajaa vapaasti maisemia katsellen ja luonnossa syöden. Sähköautolla reissu olisi ollut kahden lapsen kanssa huomattavasti hankalampaa, jopa tässä muodossa mahdotonta. Kulutus hybriditeknologian vuoksi tai siitä huolimatta jäi kuitenkin 5,9l satasella, vaikkei ladattua autoa kuin yhtenä yönä. Auton koon ja vuoristoteillä ajelun huomioiden ei mielestäni ybtään paha. Hankintahinta myös otettava huomioon, varsinkaan pari vuotta sitten ei samaan rahaan ollut saatavilla saman koko luokan täyssähköä.

Nyt ollut Passat hieman vaakalaudalla, kun tuli perheeseen juuri kaksi päivää sitten lisäystä ja istumapaikat meinaa käydä ahtaaksi kolmelle turvaistuinta vaativalle lapselle. Jos haluaisin täyssähköisen isomman auton meille, johon menee kolme turvaistuinta, vaihtoehdot ovat edelleen hyvin vähissä meidän budjetilla.
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä kommentteja tullut ja @Yuqqa oikeastaan tiivistin omat ajatukseni myös. Tuollaisella plugarilla pystyttäisiin perheen toisen aikuisen työajot hoitamaan kokonaan sähköllä ja sitten sukuloimaan ja mökille mentäessä voisi hybridinä päästellä menemään. Varmasti juu joku sähköauto olisi kiva muttta tuohon hintaluokkaan sopivan kokoista ei kyllä löydy.
 
Näistä jutuista saa sellaisen kuvan, että se plugarilla ajo on ilmaista, paitsi ne kusematta Utsjoelle reissut kerran vuodessa.
 
Näistä jutuista saa sellaisen kuvan, että se plugarilla ajo on ilmaista, paitsi ne kusematta Utsjoelle reissut kerran vuodessa.
Ainakin omalla 4,9 snt/kWh -sopparilla se nurkkapyörittely on aika halpaa. Lataisihan sitä Utsjoen ajoreissullakin, mutta tuo sisäinen 1-vaiheinen 7,4kW laturi hidastaa hommaa aika lailla. Useimmiten pysähdykset ovat maksimissaan puolituntisia, joten ei oikein pidemmillä reissuilla maksa vaivaa latailla -- varsinkin kun joutuisi sitä omaa kaapelia kantaa mukana. 16A sukolatauslaite vie jo oman tilansa. :)
 
Ainakin omalla 4,9 snt/kWh -sopparilla se nurkkapyörittely on aika halpaa. Lataisihan sitä Utsjoen ajoreissullakin, mutta tuo sisäinen 1-vaiheinen 7,4kW laturi hidastaa hommaa aika lailla. Useimmiten pysähdykset ovat maksimissaan puolituntisia, joten ei oikein pidemmillä reissuilla maksa vaivaa latailla -- varsinkin kun joutuisi sitä omaa kaapelia kantaa mukana. 16A sukolatauslaite vie jo oman tilansa. :)
No kerro mulle se matematiikka, miksi plugareita pidetään yleisesti kalleimpana vaihtoehtona, jos sillä ajaminen on liki ilmaista. Sen auton ostaminen ja huoltaminenko ei maksa mitään vastaavaan bensaan tai täyssähköön verrattuna? Arvonalenemat ja muut ovat täysin yhdentekeviä?
 
No kerro mulle se matematiikka, miksi plugareita pidetään yleisesti kalleimpana vaihtoehtona, jos sillä ajaminen on liki ilmaista. Sen auton ostaminen ja huoltaminenko ei maksa mitään vastaavaan bensaan tai täyssähköön verrattuna? Arvonalenemat ja muut ovat täysin yhdentekeviä?
On noilla paikkansa. Itselle esim pomo mietti työsuhdeautoksi plugaria mutta totesimme että tämän hetken tarjonta on niin ylihintaista ja/tai olematonta niin ei onnistu tällä aikataululla. Tulee ajettua tämän hetken arvion mukaan se 40-60tkm vuosittain. Plugarilla pääsisin päivittäisen työmatkan sähköllä kun kotilatataus sekä työpaikalla lataus onnistuisi. Pidemmillä matkoilla sitten suhattaisiin polttiksen voimin suurin osa matkasta. Jos jostain bongaisi esim Octavian sen plugarin jostain fiksuilla varusteilla niin todennäköisesti tulisi ajoon. Niitä ei vain ole tullut vastaan joten eiköhän sitä mennä Focus Vignale farkulla jossa sopivat varusteet ja 150hp bensa tai diesel kone.
 
On noilla paikkansa. Itselle esim pomo mietti työsuhdeautoksi plugaria mutta totesimme että tämän hetken tarjonta on niin ylihintaista ja/tai olematonta niin ei onnistu tällä aikataululla. Tulee ajettua tämän hetken arvion mukaan se 40-60tkm vuosittain. Plugarilla pääsisin päivittäisen työmatkan sähköllä kun kotilatataus sekä työpaikalla lataus onnistuisi. Pidemmillä matkoilla sitten suhattaisiin polttiksen voimin suurin osa matkasta. Jos jostain bongaisi esim Octavian sen plugarin jostain fiksuilla varusteilla niin todennäköisesti tulisi ajoon. Niitä ei vain ole tullut vastaan joten eiköhän sitä mennä Focus Vignale farkulla jossa sopivat varusteet ja 150hp bensa tai diesel kone.

Vieläkö bensa on järkevä noilla kilometreillä?
 
Vieläkö bensa on järkevä noilla kilometreillä?
Tällä hetkellä kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Diesel on tällä hetkellä se järkevin kai mutta ero on sen verran pieni että aikalailla sama minkä ostaa kunhan saa jostain. Dieselejä yritin katsella mutta sopivilla varusteilla olevaa automaattia ei löydy niin mistään jos et halua helvetistä ajettua. Arvonalenema taas on mitä on koska kilsoja tulee hyvää tahtia ja eiköhän tuo firman auto ajeta aikalailla loppuun (firmalla vain 1kpl työsuhdeautoja tuon oman tulevan lisäksi ja en jaksa uskoa että on halua tai budjettia vaihdella noita vuoden parin välein).
 
Joo, kun noita arvioita lukee, silmiinpistävää on se, että niiden arvioiden tekeminen on äärimmäisen hankalaa, kun kilsat kasvavat. Erot ovat eri käyttövoimilla pienet ja suositukset niiden kesken enemmänkin suuntaa antavia. Mutta selvää on se, että jos lyhyttä ajoa on paljon, sähkö on helposti perusteltavissa, oli polttis tukena tai ei. Vähän ajaville bensa lienee yhä edullisin.
 
No kerro mulle se matematiikka, miksi plugareita pidetään yleisesti kalleimpana vaihtoehtona, jos sillä ajaminen on liki ilmaista. Sen auton ostaminen ja huoltaminenko ei maksa mitään vastaavaan bensaan tai täyssähköön verrattuna? Arvonalenemat ja muut ovat täysin yhdentekeviä?
Niin, kuka arvostaa mitäkin. En ostanut plugaria Excel ja laskin kourassa. Ajaminen maksaa, ja tällä on kiva ajaa, niin olen tyytyväinen. :) Yhden ajoprofiiliin sopii, jonkun toisen ei. Samalla lailla ne huollot ja arvonalenemat kustantaa kaikissa autoissa. Itselleni noilla seikoilla ei ole juurikaan merkitystä, kun ei täältä niitä rahoja hautaankaan mukaan saa.
 
Joo, kun noita arvioita lukee, silmiinpistävää on se, että niiden arvioiden tekeminen on äärimmäisen hankalaa, kun kilsat kasvavat. Erot ovat eri käyttövoimilla pienet ja suositukset niiden kesken enemmänkin suuntaa antavia. Mutta selvää on se, että jos lyhyttä ajoa on paljon, sähkö on helposti perusteltavissa, oli polttis tukena tai ei. Vähän ajaville bensa lienee yhä edullisin.
Jos olisi prkl tiennyt duunipaikan vaihtumisesta niin olisin kyllä jättänyt Teslan myymättä ja keräisin tyytyväisenä km-korvaukset ja suhailisin sillä. Joo ei todellakaan yhtä hauska kuin MX-5 mutta sanoisin että Model 3 Performance olisi ollut varsin mahtava moiseen ajoon jos vaan malttaa pitää latauksessa yöt. Nyt joutuu prkl maksamaan itsensä kipeäksi vapaasta autoedusta ja etsimään sopivaa autoa (vapaa ihan jo pitkän työmatkan ja ajopäiväkirjan takia aka helppous vs halpuus).
 
Jos olisi prkl tiennyt duunipaikan vaihtumisesta niin olisin kyllä jättänyt Teslan myymättä ja keräisin tyytyväisenä km-korvaukset ja suhailisin sillä. Joo ei todellakaan yhtä hauska kuin MX-5 mutta sanoisin että Model 3 Performance olisi ollut varsin mahtava moiseen ajoon jos vaan malttaa pitää latauksessa yöt. Nyt joutuu prkl maksamaan itsensä kipeäksi vapaasta autoedusta ja etsimään sopivaa autoa (vapaa ihan jo pitkän työmatkan ja ajopäiväkirjan takia aka helppous vs halpuus).
Kai tuo vapaa autoetu sentään tulee palkan päälle? Muistan kun minulla oli aikoinaan vapaa autoetu niin laski kyllä nettopalkkaa reilusti koska verotus iskee jo ikävästi silloin. Itsellä bensa-auto käytössä nyt ja pidän sitä parempana vaihtoehtona kuin diesel nykyisillä bensa/diesel hinnoilla. Tilasin vajaa puolitoistavuotta sitten hybridin, saa nähdä jos saisivat sen toimitettua edes tänä vuonna.
 
Kai tuo vapaa autoetu sentään tulee palkan päälle? Muistan kun minulla oli aikoinaan vapaa autoetu niin laski kyllä nettopalkkaa reilusti koska verotus iskee jo ikävästi silloin. Itsellä bensa-auto käytössä nyt ja pidän sitä parempana vaihtoehtona kuin diesel nykyisillä bensa/diesel hinnoilla. Tilasin vajaa puolitoistavuotta sitten hybridin, saa nähdä jos saisivat sen toimitettua edes tänä vuonna.
Toki neuvottelin moisen diilin. Olisi ollut varsin HV jos olisi ollut palkka miinus autoetu.

Tosin hauskaa tuossa oli noita autoja kysellessä eri liikkeistä oli parin liikkeen kommentti että mitä pirua teen työkseni koska kuulema hyvin hyvin harvalla on enää moinen etu palkan päällä (kuulema automyyjät yms ja vanhastaan edun sopimuksissaan pitäneet). En tiedä itse liikaa koska koko tilanne tuli hiukan puskista ja aiemmat edut ovat olleet varsin erilaisia. Noh onneksi tein laskelmat etukäteen ja homman pitäisi mennä nätisti kunhan vaan sopiva auto löydetään (noilla kilsoilla kuitenkin ns "toinen" toimisto, joten parempi olla mukava ja itselle sopiva).
 
Toki neuvottelin moisen diilin. Olisi ollut varsin HV jos olisi ollut palkka miinus autoetu.

Tosin hauskaa tuossa oli noita autoja kysellessä eri liikkeistä oli parin liikkeen kommentti että mitä pirua teen työkseni koska kuulema hyvin hyvin harvalla on enää moinen etu palkan päällä (kuulema automyyjät yms ja vanhastaan edun sopimuksissaan pitäneet). En tiedä itse liikaa koska koko tilanne tuli hiukan puskista ja aiemmat edut ovat olleet varsin erilaisia. Noh onneksi tein laskelmat etukäteen ja homman pitäisi mennä nätisti kunhan vaan sopiva auto löydetään (noilla kilsoilla kuitenkin ns "toinen" toimisto, joten parempi olla mukava ja itselle sopiva).

Mitäs jos ottaisit tuon autoedun kuitenkin palkkana ja ostaisit uuden tai vähän ajetun Model 3:sen itsellesi ja nauttisit kilometrikorvauksista?

Joku tuollainen vaikka.

MX-5:sen jätät kesäleluksi.
 
Pistetääs palstan viisaamille kysymys; jos tarttee saada Yaris Versolle vähän modernimpi korvaaja niin mitä vaihtoehtoja löytyy? Kriteerit siis monikäyttöinen tilojen suhteen, luotettava ja edullinen käyttökustannuksiltaan. Kokoluokka Yaris Versosta tai vähän isompi, ei mitään pakusta väännettyä tila-autoa. Hintaluokka 5-10k. Niin ja bensa manuaali lähtökohtaisesti tai miksei luotettava (ei-DSG) automaattikin menisi.

Skodalta löytyisi Yeti ja Roomster jotka olisivat aika ideaaleja kokonsa ja tilojen suhteen mutta sitten tulee se moottori-ongelma eli 2010-> kaikki on TSI koneilla johon ei oikein uskalla koskea.

EDIT unohdin ihan Verso-S:n, onko näistä jotain kokemuksia? Kone pitäisi kai olla mallia ikuinen

 
Viimeksi muokattu:
Mitäs jos ottaisit tuon autoedun kuitenkin palkkana ja ostaisit uuden tai vähän ajetun Model 3:sen itsellesi ja nauttisit kilometrikorvauksista?

Joku tuollainen vaikka.

MX-5:sen jätät kesäleluksi.
Ei toimi tuossa omassa ajossa sähkö. Liian arvaamatonta. Ja Model 3 Performance oli ennen MX:ää. Tällä hetkellä tilanne on etten halua toista omaa autoa vaikka maksaisi hiukan enemmän. Kahden auton ylläpito, taloudelliset muuttujat ja riskit eivät houkuttele.
 
Pistetääs palstan viisaamille kysymys; jos tarttee saada Yaris Versolle vähän modernimpi korvaaja niin mitä vaihtoehtoja löytyy? Kriteerit siis monikäyttöinen tilojen suhteen, luotettava ja edullinen käyttökustannuksiltaan. Kokoluokka Yaris Versosta tai vähän isompi, ei mitään pakusta väännettyä tila-autoa. Hintaluokka 5-10k. Niin ja bensa manuaali lähtökohtaisesti tai miksei luotettava (ei-DSG) automaattikin menisi.

Skodalta löytyisi Yeti ja Roomster jotka olisivat aika ideaaleja kokonsa ja tilojen suhteen mutta sitten tulee se moottori-ongelma eli 2010-> kaikki on TSI koneilla johon ei oikein uskalla koskea.

EDIT unohdin ihan Verso-S:n, onko näistä jotain kokemuksia? Kone pitäisi kai olla mallia ikuinen


Kannattaa tsekata myös Honda Jazz.
 
Hondissa ei ole muuta vikaa kuin ruosteherkkyys. Toki voi olla, että se puoli on kehittynyt, mutta itsellä olleet vm. 2006 Civic ja vm. 2008 Accord lahosivat molemmat takaa kyljestä todella pahoin alta kymmenvuotiaina.
 
Ei toimi tuossa omassa ajossa sähkö. Liian arvaamatonta. Ja Model 3 Performance oli ennen MX:ää. Tällä hetkellä tilanne on etten halua toista omaa autoa vaikka maksaisi hiukan enemmän. Kahden auton ylläpito, taloudelliset muuttujat ja riskit eivät houkuttele.

Ei kait tuo MX-5:nen taloutta paljoa rasita?
Halvat vakuutukset, halvat osat ja talveksi tuon voi kipata jonnekin lämpimään talvisäilöön ja laittaa seisontaan.

Siihen kaveriksi vanhan liiton pahkakylki, niin ei kovin korkealta putoa, vaikka arvo menee nollaan.
Tuollainen haukkuu äkkiä hintansa takaisin, jos vetää pitkää siivua kilometrikorvauksilla.

Itse painoin aikoinaan tuollaisella työajoja noin 80 000 km 2,5 vuoden aikana.
 
Ei kait tuo MX-5:nen taloutta paljoa rasita?
Halvat vakuutukset, halvat osat ja talveksi tuon voi kipata jonnekin lämpimään talvisäilöön ja laittaa seisontaan.

Siihen kaveriksi vanhan liiton pahkakylki, niin ei kovin korkealta putoa, vaikka arvo menee nollaan.
Tuollainen haukkuu äkkiä hintansa takaisin, jos vetää pitkää siivua kilometrikorvauksilla.

Itse painoin aikoinaan tuollaisella työajoja noin 80 000 km 2,5 vuoden aikana.
Ei tuo MX ilmainen ole ylläpitää vaikka vakuutukset ja muut halvat ovatkin. Jatkuvaa sitä tätä ja tota tuossa kuitenkin on. Nytkin pitäisi vaihdella nesteitä, tarkistaa alusta, tarkistaa onko vettä kertynyt rakenteisiin, rakennella mankan kiinnitys, repiä ovipahvit pois ja voidella ikkunakiskot, säätää kovakaton kireys nyt kun on asettunut kesän säilytyksen jäljiltä...

Pitää olla moderni, hyvin varusteltu jne ihan vain jotta autossa viihtyy. Kilometrejä kun alkaa pukkaamaan se 40-60tkm/vuosi. Eli joku halpa rakkine tai miljoonan rullattu premium ei oikein innosta. Jos plugareita saisi muiltakin merkeiltä kuin Kialta ja Huyndailta ns hyllystä niin moinen esim Octavia olisi mainio kompromissi molemmille osapuolille. Ja jos löytyykin jostain niin hinta on helvetin suolainen tai varusteita ei mitään ja on hinnat alkaen malli.
 
Pitää olla moderni, hyvin varusteltu jne ihan vain jotta autossa viihtyy. Kilometrejä kun alkaa pukkaamaan se 40-60tkm/vuosi. Eli joku halpa rakkine tai miljoonan rullattu premium ei oikein innosta. Jos plugareita saisi muiltakin merkeiltä kuin Kialta ja Huyndailta ns hyllystä niin moinen esim Octavia olisi mainio kompromissi molemmille osapuolille. Ja jos löytyykin jostain niin hinta on helvetin suolainen tai varusteita ei mitään ja on hinnat alkaen malli.

Neliveto pahkakyljellä työntää paljon mielummin tuon 60 tkm vuodessa, kuin jollain uudella korean tingeltangelilla, tosin jos pitää olla leijuvat tabletit, vilkkuvia valoja ja kameroita sekä avustimia, että viihtyy, niin sitten tuo ei ole vaihtoehto.

Metrejä tuollaisessa 200 tkm ajetussa pahkakyljessä on jäljellä vielä 200-300 000.

Ostat vaan rehellisen "hinnat-mallit alkaen" myyntimies Octavian ja ajelet sillä tyytyväisenä auringon laskuun, on sentään leijuvat tabletit ja hieman kirkonpenkkiä paremmat jakkarat, vaikka muuta ei välttämättä ole.
 
Neliveto pahkakyljellä työntää paljon mielummin tuon 60 tkm vuodessa, kuin jollain uudella korean tingeltangelilla, tosin jos pitää olla leijuvat tabletit, vilkkuvia valoja ja kameroita sekä avustimia, että viihtyy, niin sitten tuo ei ole vaihtoehto.

Metrejä tuollaisessa 200 tkm ajetussa pahkakyljessä on jäljellä vielä 200-300 000.

Ostat vaan rehellisen "hinnat-mallit alkaen" myyntimies Octavian ja ajelet sillä tyytyväisenä auringon laskuun, on sentään leijuvat tabletit ja hieman kirkonpenkkiä paremmat jakkarat, vaikka muuta ei välttämättä ole.
Ei vaan innosta ostaa MITÄÄN uudehkoa autoa tässä maailmantilanteessa jossa ei tiedä yhtään mitä tapahtuu millekin. Arvon alenema, polttoaineiden hinnat jne jne... aivan liian arvaamatonta vaikka auto olisikin useita vuosia.

Tämän hetken vaatimuksina on tosiaan aktiivivakkari, automaatti, Android Auto, hyvät popit, hyvät penkit ja hyvät valot (xenon/full led). Ainakin. Noihin kun kerran tottuu niin vaikea palata mihinkään välimaastoon. MX on helvetin hauska ajettava jossa hyvät äänet (moottori pitää aitoa rehtiä ääntä eikä ole vain pakoputken pörinää), loistava ajettavuus, avo... mutta modernein varuste on sähköikkunat. Eli itsellä auton pitää näköjään olla todellinen karvalakki tai full on moderneimmat speksit mitä löytyy. Sitä edeltänyt Tesla taas sisälsi about kaiken mitä voi saada ja sitä edeltäneissä autoissa varusteita on ollut about kaikki mitä listalta voi ruksia joten tottunut liian hyvään sietääkseni jotain hinnat alkaen karvalakkia. Siinä vaiheessa ajan mielummin vaikka MX:llä ja asennutan siihen vakkarin.

Auto olisi jo prkl pitänyt hommata mutta välipäivät ja vuoden alku yhtä hulinaa niin ei olla ehditty mutta tällä viikolla toivottavasti auto tulisi. Itsellä on nyt pari mallia mielessä ja pari sellaista mitä ei saa budjettiin mahtumaan ellei yhtäkkiä revi jostain mukavaa palkankorotusta.
 

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä helvetin pahkakylki.

1673383332113.png


En tiedä meneekö ketjun osalta vähän offtopicciin, mutta ihan mielenkiintoinen tuo lataushybridien markkinaosuuden kehityksen pysähtyminen.

Ehkä plugareissa saavutettiin sitten saturaatiopiste ja se niche-kohderyhmä jolle tuollainen sopii on aikalailla tuossa, jos sitäkään.
 
Olisiko ehdotuksia hyväksi kakkosautoksi? Budjetti 5k, remppabudjetti on erikseen. Tulisi käyttöön puolisolle joka ei välitä suuremmin autoista tai osaa/halua käyttää edes vakkaria. Mukana kulkee vauva omalla paikallaan ja rattaat+oheistilpehöörit, mutta pieniprofiilista autoa kuitenkin haetaan. Ajoprofiili ison kaupungin reunamilla taajamat ja nurkkapyöritykset, ja onpa tässä motariakin sitten ohitustienä.

Kakkosautossa tärkeää varmasti olisi pienet käyttökustannukset ja luotettavuus sekä turvallisuus, eli saisi löytyä luistonestoa ja abs ja turvatyynyjä.

Olen pohtinut että esim Polo tai Fabia tai Yaris voisi olla olla hyvä tuohon. Tuollaisia noin 2008 vm ja n 150tkm rullattujahan nuo alkaa sitten siinä kohtaa olemaan. Vageilla taitaa ainakin olla epäluotettavia moottoreita ja laatikoita noissa vuosimallissa? Vaikka noin vanhoista autoista voi porsia mikä vaan, ilmeisesti huoltokirja on tärkein varuste läpikäydä vain.
 
Olisiko ehdotuksia hyväksi kakkosautoksi? Budjetti 5k, remppabudjetti on erikseen. Tulisi käyttöön puolisolle joka ei välitä suuremmin autoista tai osaa/halua käyttää edes vakkaria. Mukana kulkee vauva omalla paikallaan ja rattaat+oheistilpehöörit, mutta pieniprofiilista autoa kuitenkin haetaan. Ajoprofiili ison kaupungin reunamilla taajamat ja nurkkapyöritykset, ja onpa tässä motariakin sitten ohitustienä.

Kakkosautossa tärkeää varmasti olisi pienet käyttökustannukset ja luotettavuus sekä turvallisuus, eli saisi löytyä luistonestoa ja abs ja turvatyynyjä.

Olen pohtinut että esim Polo tai Fabia tai Yaris voisi olla olla hyvä tuohon. Tuollaisia noin 2008 vm ja n 150tkm rullattujahan nuo alkaa sitten siinä kohtaa olemaan. Vageilla taitaa ainakin olla epäluotettavia moottoreita ja laatikoita noissa vuosimallissa? Vaikka noin vanhoista autoista voi porsia mikä vaan, ilmeisesti huoltokirja on tärkein varuste läpikäydä vain.

Ford Fiesta, onko se nyt sitten mk6 (vm. 2008 ->). Tuossa hintaluokassa noissa on vielä vapari bensoja, joten niissä on vielä ihan normaalit jakohihnat.
 
Olisiko ehdotuksia hyväksi kakkosautoksi? Budjetti 5k, remppabudjetti on erikseen. Tulisi käyttöön puolisolle joka ei välitä suuremmin autoista tai osaa/halua käyttää edes vakkaria. Mukana kulkee vauva omalla paikallaan ja rattaat+oheistilpehöörit, mutta pieniprofiilista autoa kuitenkin haetaan. Ajoprofiili ison kaupungin reunamilla taajamat ja nurkkapyöritykset, ja onpa tässä motariakin sitten ohitustienä.

Kakkosautossa tärkeää varmasti olisi pienet käyttökustannukset ja luotettavuus sekä turvallisuus, eli saisi löytyä luistonestoa ja abs ja turvatyynyjä.

Olen pohtinut että esim Polo tai Fabia tai Yaris voisi olla olla hyvä tuohon. Tuollaisia noin 2008 vm ja n 150tkm rullattujahan nuo alkaa sitten siinä kohtaa olemaan. Vageilla taitaa ainakin olla epäluotettavia moottoreita ja laatikoita noissa vuosimallissa? Vaikka noin vanhoista autoista voi porsia mikä vaan, ilmeisesti huoltokirja on tärkein varuste läpikäydä vain.
Kokemuksesta voin sanoa että tuollaiseen käyttöön paras auto on sellainen mihin mahtuu esim. rattaat kokonaan purkamatta kyytiin. Ei siis kannata lukittautua ajatukseen mahdollisimman pienestä autosta vaikka se voi olla rouvan toive. Meillä oli samassa käytössä Citroën C5 mk1 ja sinne meni heittämällä kolmet vaunut kyytiin. Miinuspuolena 4 vaihteinen bensa automaatti eli bensa meni nurkkapyörityksessä ainakin 10 litraa sadalla. 5te budjetilla uusinta taitaa saada juuri ranskalaisten kanssa jos se ei muuten käy egon päälle.
 
Olisiko ehdotuksia hyväksi kakkosautoksi? Budjetti 5k, remppabudjetti on erikseen. Tulisi käyttöön puolisolle joka ei välitä suuremmin autoista tai osaa/halua käyttää edes vakkaria. Mukana kulkee vauva omalla paikallaan ja rattaat+oheistilpehöörit, mutta pieniprofiilista autoa kuitenkin haetaan. Ajoprofiili ison kaupungin reunamilla taajamat ja nurkkapyöritykset, ja onpa tässä motariakin sitten ohitustienä.

Kakkosautossa tärkeää varmasti olisi pienet käyttökustannukset ja luotettavuus sekä turvallisuus, eli saisi löytyä luistonestoa ja abs ja turvatyynyjä.

Olen pohtinut että esim Polo tai Fabia tai Yaris voisi olla olla hyvä tuohon. Tuollaisia noin 2008 vm ja n 150tkm rullattujahan nuo alkaa sitten siinä kohtaa olemaan. Vageilla taitaa ainakin olla epäluotettavia moottoreita ja laatikoita noissa vuosimallissa? Vaikka noin vanhoista autoista voi porsia mikä vaan, ilmeisesti huoltokirja on tärkein varuste läpikäydä vain.

Siitä vain sopivan väristä alle: https://www.nettiauto.com/hyundai/i30/bensiini?id_country[]=73&chargingPowerFrom=&chargingPowerTo=
 
Ei tuo MX ilmainen ole ylläpitää vaikka vakuutukset ja muut halvat ovatkin. Jatkuvaa sitä tätä ja tota tuossa kuitenkin on. Nytkin pitäisi vaihdella nesteitä, tarkistaa alusta, tarkistaa onko vettä kertynyt rakenteisiin, rakennella mankan kiinnitys, repiä ovipahvit pois ja voidella ikkunakiskot, säätää kovakaton kireys nyt kun on asettunut kesän säilytyksen jäljiltä...

Pitää olla moderni, hyvin varusteltu jne ihan vain jotta autossa viihtyy. Kilometrejä kun alkaa pukkaamaan se 40-60tkm/vuosi. Eli joku halpa rakkine tai miljoonan rullattu premium ei oikein innosta. Jos plugareita saisi muiltakin merkeiltä kuin Kialta ja Huyndailta ns hyllystä niin moinen esim Octavia olisi mainio kompromissi molemmille osapuolille. Ja jos löytyykin jostain niin hinta on helvetin suolainen tai varusteita ei mitään ja on hinnat alkaen malli.

Miten helvetissä joku tuore octavia on kivempi maantiellä kuin vaikka joku v70 Volle? Ei kyllä mitenkään.
Itse en myöskään allekirjoita sitä että joku android auto toisi yhtään matkustusmukavuutta lisää. En koe siitä mitään lisäarvoa vaikka se nykyisessa autossa onkin. Itse kun sahasin jatkuvasti HKI-TRE väliä niin ostin 2007 S80 D5:n ja ei siitä nyt enää paljon halpa matkustusmukavuus parane. Ei ole edes samalla planeetalla jonkun Model 3:n tai uuden Octavian kanssa. Vanha S80 tuntuu ihan eri tavalla uutena kalliilta autolta kuin nämä uudemmat varustehimmelit.
 
Miten helvetissä joku tuore octavia on kivempi maantiellä kuin vaikka joku v70 Volle? Ei kyllä mitenkään.
Itse en myöskään allekirjoita sitä että joku android auto toisi yhtään matkustusmukavuutta lisää. En koe siitä mitään lisäarvoa vaikka se nykyisessa autossa onkin. Itse kun sahasin jatkuvasti HKI-TRE väliä niin ostin 2007 S80 D5:n ja ei siitä nyt enää paljon halpa matkustusmukavuus parane. Ei ole edes samalla planeetalla jonkun Model 3:n tai uuden Octavian kanssa. Vanha S80 tuntuu ihan eri tavalla uutena kalliilta autolta kuin nämä uudemmat varustehimmelit.
Isoin ongelma voi olla rehellisesti pään sisällä ja siinä minkä auton saan myytyä pomolle. Android Auto taas tuo modernia fiilistä ja käytettävyyttä autoon kuin autoon (Waze, Spotify, Google maps yms integrointi ovat yllättävän iso juttu kun niihin tottuu). Juu kyllähän joku S80 olisi mukava mutta haluanko maksaa itseni kipeäksi avoimen autoedun kanssa 10v autosta, en. Mm. tästä syystä MX:ään on olemassa Adroid Auto mankka muttei sopivia kiinnikkeitä (2din ei ollut niin asia vuonna 1990). Meitä on joka lähtöön mutta itse en ainakaan suostu ottamaan jotain paria vuotta vanhempaa ja maksamaan siitä vapaata autoetua ihan vain niiden joidenkin mielestä typerien mukavuusvarusteiden takia. Automaatti valot, pyyhkijät, lämmitetty ratti, Android Auto, aktiivi vakkari jne jne ovat oikeasti iso asia kun ajetaan 40-60tkm vuodessa. Plus firman koko huomioiden en voi rehellisesti vaatia autoa x y z jos en voi oikeasti perustella sen hankintaa vs halvempi. Tälläkin hetkellä harkinnassa on monta hankintahinnaltaan kallista mutta halpaa ajettavaa tai halpaa mutta ns. kertakäyttöistä autoa. Juu voisin teoriassa hankkia jonkun random kipon km-korvauksia keräämään mutta voisin suoraan sanoa että joka km vituttaisi ja ei ikinä tietäisi mitä tulee eteen korjauksien suhteen, erillien tili bensoille ja kuluille yms... Ei kiitos. Maksan mieluusti hiukan extraa siitä että saan auton joka palvelee tarkoitusta oli se kuinka ei "meikäläisen" auto kunhan palvelee tarkoitusta oli se sitten se tai tämä merkki. Raha ei ole kaikki kaikessa. Tällä hetkellä finaalissa ovat Octavia, Focus ja Corolla hybrid (vituttaa todeta, mutta Corolla oli yllättävän hyvä auto puhtaalla järjellä ajateltuna ja tunteella ajateltuna olen ajanut huomattavasti paskempiakin). Jos haluan nauttia ajamisesta otan MX:n alle ja ajelen hymy herkässä ja kuuntelen K&N filtterin ja peltipakosarjan tuomia ääniä kun mennään yli 4000rpm ja ihmettelen kun en silti ole yli nopeusrajoituksen vaikka hymyilen kuin sekopää.
 
  • Tykkää
Reactions: TKR
Kyllä lähinnä vituttaisi, jos joutuisi paljon ajamaan jotain uutta Skodaa tai Tojotaa. Kerran oli huollon sijaisautona Clio, niin motarilla niska hakkasi niskatukeen. Töissä kun koeajaa kalustoa laajalla skaalalla, niin parhaita ovat aina yli 10-vuotiaat autot. Joskus sama malli on 15-20 vuodessa (Skoda Fabia, Toyota Yaris) kehittynyt ajo-ominaisuuksiltaan vain huonompaan suuntaan. Premium-autot tietysti tuntuu hyvältä uutenakin. Miksi nielisi yhtään kilsoja Focuksella, jos voi istua Volvossa. Kymmenien eri uusien perusautojen kokemuksella mieluummin ajaisin 500 euron Puntolla kuin maksaisin uudesta perusautosta penniäkään.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 648
Viestejä
4 683 725
Jäsenet
76 633
Uusin jäsen
Volmari^^

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom