Mikä auto minulle?

Nojoo, jos otan jonkun itselataavan plugarin, puhutaan jostain 620e käyttöedusta, joten vaikka hankintahinnoissa on suuri ero, mulle niissä ei ole kuin 100e-200e ero riippuen vähän mihin siirtyy. Ja tämä taas kaventuu lisää kun vertaa sähkön ja bensiinin hintoja tällä hetkellä (plus kotona aurinkopaneelit katolla jotka tietyn ajan vuodesta laskevat sähkön hintaa entisestään).
Tämä nyt oli vain tällainen off-kommentti omasta casesta jossa kaikki menee omasta lompakosta. Panelit katolla on varsin hyvä idea, varsinkin silloin jos pystyy latailemaan aurinkoiseen aikaan. Ja ymmärrän täysin jos ainoa maksettava on polttoaine, että valitsee sen halvimman.

Omaksi harmiksi omilla nurkilla on niin paljon puita (joita ei voi kaataa kun eivät ole omia :D), ettei kovin paljon ole järkeä investoida. Ja kattokin varmaan menee uusiksi 5-10v sisällä joka aiheuttaa lisävaivaa jos niitä sinne tunkee. Toki sitä 8000-10keur investointia saisi jonkin aikaa säästellä takaisin.
 
Tuohon sisältyy kaikki muu paitsi käyttöenergia
Ajattelinkin energian olevan ilmaista, niin johan alkoi kuulostamaan hyvältä diililtä

Nojoo, jos otan jonkun itselataavan plugarin, puhutaan jostain 620e käyttöedusta, joten vaikka hankintahinnoissa on suuri ero, mulle niissä ei ole kuin 100e-200e ero riippuen vähän mihin siirtyy. Ja tämä taas kaventuu lisää kun vertaa sähkön ja bensiinin hintoja tällä hetkellä (plus kotona aurinkopaneelit katolla jotka tietyn ajan vuodesta laskevat sähkön hintaa entisestään).
Aurinkopaneelit kuitenkin muuttavat ilmaisen sähkön karvaaksi tulon menetykseksi. Ei aurinkopaneelien energiaa kannata tuhlata omaan käyttöön. Kun aurinko paistaa, myydään sähkö kovaan hintaan. Jos silloin tarvitsee autoilla, kannattaa raajoja yrittää oikoa jossakin muussa kuin listan kinnereissä, kun samalla vähintään kasi höpisee pyydettäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon sisältyy kaikki muu paitsi käyttöenergia, (eli vakuutukset 0€ omavastuulla, huollot, auton nouto ja palautus huoltoon, verot, katsastukset, rengashotelli, pesut jne), joka vielä kaventaa eroa koska ainoa juokseva meno on energia joka kuluu ajossa.




Nojoo, jos otan jonkun itselataavan plugarin, puhutaan jostain 620e käyttöedusta, joten vaikka hankintahinnoissa on suuri ero, mulle niissä ei ole kuin 100e-200e ero riippuen vähän mihin siirtyy. Ja tämä taas kaventuu lisää kun vertaa sähkön ja bensiinin hintoja tällä hetkellä (plus kotona aurinkopaneelit katolla jotka tietyn ajan vuodesta laskevat sähkön hintaa entisestään).
Jos käyttöedusta on kyse, eli polttoaineet omasta taskusta niin silloin nopeesti vilkaisten sähkiksessä enemmän järkeä kuin lataushybridissä. Listauksessa oli kuitenkin vähän pidempiä reissuja melko paljon suhteessa kokonaiskilsoihin. Eli lataushybridillä joutuisi pitkillä reissuilla ajelemaan aika paljon bensalla omaan piikkiin. Toki ihan uusimmissa on isommat akut mutta taitaa hinnat mennä yli? Ei kai esim. phev-Ocu mene kovin pitkälle ainakaan kesämotarinopeuksilla pelkällä sähköllä? Listalla oli Sportage, varmaan vie aika paljon motarilla akku tyhjänä, korkea auto. Ainakin iltapäivälehti väitti että luokkaa 8 l talvirajoituksilla.

Toki vuosikilsat on aika pienet, jolloin energiakustannus ei ole valtava missään vaihtoehdossa. Toisaalta listasi vaihtoehdoista mutuilisin että sähköautoissa voi saada paremmat tilat.

Ite noista kävisin ainakin kattomassa Ariyaa livenä ennen kuin hylkäisin listalta.
 
Jos käyttöedusta on kyse, eli polttoaineet omasta taskusta niin silloin nopeesti vilkaisten sähkiksessä enemmän järkeä kuin lataushybridissä. Listauksessa oli kuitenkin vähän pidempiä reissuja melko paljon suhteessa kokonaiskilsoihin. Eli lataushybridillä joutuisi pitkillä reissuilla ajelemaan aika paljon bensalla omaan piikkiin. Toki ihan uusimmissa on isommat akut mutta taitaa hinnat mennä yli? Ei kai esim. phev-Ocu mene kovin pitkälle ainakaan kesämotarinopeuksilla pelkällä sähköllä? Listalla oli Sportage, varmaan vie aika paljon motarilla akku tyhjänä, korkea auto. Ainakin iltapäivälehti väitti että luokkaa 8 l talvirajoituksilla.

Toki vuosikilsat on aika pienet, jolloin energiakustannus ei ole valtava missään vaihtoehdossa. Toisaalta listasi vaihtoehdoista mutuilisin että sähköautoissa voi saada paremmat tilat.

Ite noista kävisin ainakin kattomassa Ariyaa livenä ennen kuin hylkäisin listalta.
Toisaalta myös nuo päivittäiset aika lyhkäiset ajot menisi nykyaikaisella plugarilla ja pitkillä matkoilla ei tarvitsisi käyttää aikaa sähköauton latailuun kun voisi ajaa bensiinillä.

Itse päädyin sähköautoon koska päivittäiset ajot yleensä noin 80-150km ja halusin lisäksi välttää kahden tekniikan huollot ja korjaukset.
Huolloilla ja korjauksillakaan ei tässä kohtaa ole merkitystä kun sisältyy käyttöetuun.

Noilla spekseillä varmaan kallistuisin plugariin ellei muuten sattuisi enemmän tekevän mieli sähköautoa.
 
Tuo on sukupolvensa luotettavin moottoriversio Cliossa, huomioiden että vapaasti hengittävänä sitä ei oikein voi ostaa jos aikoo joskus kaupungin ulkopuolelle.

Vielä viime vuosien lisätiedon valossa joudun toteamaan, että Peugeot/Citroen -merkkien 1.2 PureTech ei ollut pitemmän päälle ihan niin huoleton peli kuin alkuun vaikutti. Näissä on märkä jakohihna ja sen yhteydessä on ilmennyt turhan paljon öljyn imusihdin tukkeutumisia, joista seuraa helposti moottorivaurio - täsmälleen sama vika, joka on vaivannut myös samanlaisella hihnalla varustettuja Fordeja. Siten Clio näyttäytyy nyt entistäkin paremmassa valossa.

Tuolla tiedolla en enää oikein muuta uskalla suositella kuin mainitsemaasi Clio 4:ää 0.9 -moottorilla tai Toyota Yarista. Näistä Clio on parempi ajettava, Toyota sittenkin huolettomampi. Toyotassa jälleenmyyntiarvo kovinta luokkaa Suomen automerkeistä, mutta käytetyissä sen lisähinnan joutuu toki maksamaan myöskin jo autoa ostaessa. Itse ottaisin Clion; tuon sukupolven Renaultit ovat olleet oman pitkän harrastajahistorian parhaat autot kun lasketaan ominaisuuksien, hinnan ja käyttökulujen suhde.

Cliossa kuten kaikissa autoissa nykyään (mutta ihan erityisesti turboahdetuissa) kannattaa olla öljynvaihtojen suhteen todella tarkkana. Itse kannattaa ilman muuta vaihtaa öljyt 10 tkm välein - siinä välttyy monelta ongelmalta. Huoltohistorian kannalta ostettavassa autossa kannattaa katsoa, että vähintään huolto-ohjelman mukaan vaihdettu ja oikeilla öljyillä. Se ei ole samantekevää mitä litkua koneeseen kaataa, vaikka korjaamot usein kaatavatkin tukkutynnyristään mitä sattuu talossa olla.

Turbo kestää todella paljon pitempään tuoreilla ja hyvillä öljyillä, ja sama auttaa myös jakopään kestoon. Clion 0.9 kone on ketjujakopäällä, mutta se ei ole järeä kuten vanhoissa Mersuissa, vaan ohut ja herkkä kapistus. Ketju kestää kyllä hyvin jos käyttää tuoreita ja oikeita öljyjä. Ja jostain syystä tosiaan 0.9:ssä ketjut kestävät paremmin kuin 1.2:ssa vaikka nimellisesti käytetään samoja osia. Silti ketjun saattaa joutua isommilla kilometreillä joskus uusimaan, mutta se ei maailmaa kaada koska kustannukset eivät juuri poikkea tavallisesta hihnajakopään huollosta.

Softapäivityksestä: Twingo GT:ssä on sama 0.9 kone, mutta softaa muuttamalla otettu isompi teho vakiona, eli 109 hv 170 Nm. Tuosta saa kuvan siitä minkä verran tuo moottori valmistajan mielestä kestää ilman luotettavuuden alenemista. Ajon kannalta kyllä itsekin varmaan haluaisin softan, se kyllä tuo mukavan buustin alavääntöön. Mutta kannattaa olla tarkkana minkä softan sinne laittaa. Rellulla on astetta kovemmat suojaukset ohjausjärjestelmissään ja myös on huonoilla softilla saatu monesti moottorin tavallinen perustoiminta pilalle. Viimeisimpiä vinkkejä softan valintaan voi kysyä esim. merkkifoorumin keskustelupalstalta.
1.2tce ketju ei kestä siksi että siinä on suorasuihkutus jonka korkeapainepumppu ottaa voiman nokka-akselilta = jakoketju joutuu kovemalle rasitukselle ja venyy
 
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.

Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja.

Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.

Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
 
Viimeksi muokattu:
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.

Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709

Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.

Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?

Mites leasing noilla kilsoilla?
 
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.

Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709

Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.

Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?

Oma valintani noin pienillä kilsoilla olisi joku tällainen mk2 pahkakylki Volvo.
Hyvä ajaa ja simppeli huoltaa, ei ehkä bensa pihein, mutta noilla kilsoilla polttoainekulu ei ole niin paha.

Sitten jos venyttää "vähän" budjettia, niin saisi täyssähköisen ratkaisun tyyliin Zoe tai i3.

Tai sitten todella simppeli, edullinen ja kohtuu luotettava Clio Sport Tourer.
 
Mites nuo Tesla 3 RWD 60kwh (2021-2022) akulliset autot onko järkevää upottaa tuollaiseen 46-52k vähän käytetyistä. Nykyinen menopeli on outlander phev mutta tuossa vähän ärsyttänyt pieni range. Työmatka menee kesällä lataamatta mutta talvella ei ja reenikuskailuissa range riittää yleensä 1/2 - 3/4 matkasta. Tuntuu että tuo phev kuitenkin syö menovettä aikalailla. Kilsat vuodessa n. 20-25k luokkaa ja pisimmät reissut normaalisti n. 320km. Varmaan jos tuollaista yli 50k maksavaa käytettyä katsoo niin voisi olla uusikin järkevä jos jaksaa vain odottaa. Skoda Enyaq ja ID.4 kattonut myös mutta niiden hinnat tuntuu olevan vielä lähempänä uusia että tuntuu vähän hölmöltä sellaista ostaa.

Kyytiin pitää mahtua 2 turvaistuinta ja 2 aikuista mitkä tuohon pitäisi mahtua ok?
 
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.

Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709

Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.

Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
Itse ostin Renault Clio 6/2018 farmarin. 900cc turbo moottori, 36tkm ja 7000€. Pieniä parannuksia olen tehnyt, johon kulunut 450€ (16" kesärenkaat ja vanteet, 4*Osram ajovalojen polttimot, raitisilmasuodatin, tuulilasinpyyhkijät, 1*led päiväajovalon vaihto, nelipyöräsuuntaus).

Tuo 0.9 tce bensiinimoottori on luotettava ja 90 hv + overboost on ihan sopiva autoon. Itse en farmaria edes välttämättä tarvitse, mutta tulipahan tavallaan kaupan päälle. Matka-ajoakin tuolla moottorilla ajelee ja kulutus on pieni. Tuossa 0.9 Cliossa ei ymmärrykseni mukaan ole juuri mitään tyyppivikoja. Jakopää on ketjulla. Itsekin saatan ajaa autolla noin 10tkm vuodessa. Verot ja vakuutukset on halvat.


Myös diesel vaihtoehtoja olisi muutama, mutta en tiedä että ovatko järkeviä nyt.

Esim sitten Toyotan hybridi olisi alkaen 12400€, eli menee yli budjetin nuo paljon ajetutkin. Toki auto olisi yhtä kokoluokkaa isompi ilmeisesti.
 
Mites nuo Tesla 3 RWD 60kwh (2021-2022) akulliset autot onko järkevää upottaa tuollaiseen 46-52k vähän käytetyistä. Nykyinen menopeli on outlander phev mutta tuossa vähän ärsyttänyt pieni range. Työmatka menee kesällä lataamatta mutta talvella ei ja reenikuskailuissa range riittää yleensä 1/2 - 3/4 matkasta. Tuntuu että tuo phev kuitenkin syö menovettä aikalailla. Kilsat vuodessa n. 20-25k luokkaa ja pisimmät reissut normaalisti n. 320km. Varmaan jos tuollaista yli 50k maksavaa käytettyä katsoo niin voisi olla uusikin järkevä jos jaksaa vain odottaa. Skoda Enyaq ja ID.4 kattonut myös mutta niiden hinnat tuntuu olevan vielä lähempänä uusia että tuntuu vähän hölmöltä sellaista ostaa.

Kyytiin pitää mahtua 2 turvaistuinta ja 2 aikuista mitkä tuohon pitäisi mahtua ok?

Jos aikoo yli 50 k€ käyttää sähkikseen, niin silloin taitaa olla fiksuinta tilata uusi ID.4 tai ID.5 näitä saa kuitenkin nopeammin ( 4-6 kk ), kuin Enyaq:eja, jossa saisi tosin rahoilleen enemmän vastinetta.
Tosin Megane E-Techin tai tylsän Leafin saisi alle 50 tonnin ja kohtuullisen nopealla toimituksella.

Polestar 2 sekä Cupra Born ovat ehkä hieman ahtaita neljän hengen jatkuvaan kärräämiseen.

Kyllä tuohon Model 3:seen saa 2 turvaistuinta, mutta ei se mikään tilaihme ole.
 
En ole kyllä kuullut että Brerassa (V6 tai 1750 Tbi moottorilla) mitään isompia ongelmia olisi. Toki uusimmatkin yksilöt jo yli kymmenen vuotta vanhoja, joten halvimmissa yksilöissä varmasti voi olla perustason laittamista.

Haasteellista kyllä kun paras versio olisi vuoden 2008 tai uudempi 3.2 V6 Q4.

V6:ssa on hyvä varautua jakoketjuremonttiin 100-150 tkm välillä. Korjaamolla teetettynä melko tyyris remontti, mutta Alfabbs:ltä löytyy GM:n varaosanumeroita millä tee-se-itse mies tekee remontin kohtuu edullisesti.

Jos kurvailee urheilullisemmin etenkin Ahvenistolla tuosta GM v6:sta (ei mitään sukua vanhemmille Alfan omille 3.2 kutosille) tuppaa myös menemään kampiakselin laakereita. Siviilikäytössä ei taida olla ongelma.

Q4 kardaanin niveliä ei taida saada mistään. Jos tulee vaihtotarvetta niin pitää kai vaihdattaa joku muu nivel akseliin alan firmassa. Ko-met on näitä tainnut jokusen tehdä.

Etuveto 1750 lienee siis se huolettomin valinta, vaikka onhan neliveto V6 enemmän fiilistä. Tuo Q4 on jopa ihan asiallisesti toteutettu neliveto.
 
Mites nuo Tesla 3 RWD 60kwh (2021-2022) akulliset autot onko järkevää upottaa tuollaiseen 46-52k vähän käytetyistä. Nykyinen menopeli on outlander phev mutta tuossa vähän ärsyttänyt pieni range. Työmatka menee kesällä lataamatta mutta talvella ei ja reenikuskailuissa range riittää yleensä 1/2 - 3/4 matkasta. Tuntuu että tuo phev kuitenkin syö menovettä aikalailla. Kilsat vuodessa n. 20-25k luokkaa ja pisimmät reissut normaalisti n. 320km. Varmaan jos tuollaista yli 50k maksavaa käytettyä katsoo niin voisi olla uusikin järkevä jos jaksaa vain odottaa. Skoda Enyaq ja ID.4 kattonut myös mutta niiden hinnat tuntuu olevan vielä lähempänä uusia että tuntuu vähän hölmöltä sellaista ostaa.

Kyytiin pitää mahtua 2 turvaistuinta ja 2 aikuista mitkä tuohon pitäisi mahtua ok?

52k€ nurkilla näkyy olevan Nettiautossa myös useampi 2021 Model 3 Long Range, missä onkin sitten reilusti enemmän rangea, tehoa ja neliveto. Toki noissa uudemmissa SR+-malleissa on LFP-akku, mikä on varsin jees akkukemia ja rangekin lähentelee muiden valmistajien Long Range -malleja varsinkin motarinopeuksissa.
 
Mitä helv* on tapahtunut viime vuosina autojen hinnoille?? näyttää että n. 5000eur autojen hinnat ovat vähintäänkin 2x tai jopa 3x jos yhtään katsoo hinta/laatua että ikä + kilometrit = hinta.
Nyt kun katsoo tarjontaa niin kaikilla n. 5000 eur autoilla on ajettu yli 300 tkm.
Ja vielä toinen kysmys että miten voi 1998 vm passat @330 tkm pyynti olla 2500 eur? kun sellaisethan menee suoraan paaliin, koko alusta ja kaikki osat tuon ikäisessä autossa on jo mätiä
 
Mitä helv* on tapahtunut viime vuosina autojen hinnoille?? näyttää että n. 5000eur autojen hinnat ovat vähintäänkin 2x tai jopa 3x jos yhtään katsoo hinta/laatua että ikä + kilometrit = hinta.
Nyt kun katsoo tarjontaa niin kaikilla n. 5000 eur autoilla on ajettu yli 300 tkm.
Ja vielä toinen kysmys että miten voi 1998 vm passat @330 tkm pyynti olla 2500 eur? kun sellaisethan menee suoraan paaliin, koko alusta ja kaikki osat tuon ikäisessä autossa on jo mätiä

Ootko lähiaikoina herännyt pitkästä koomasta tai jotain? :D
 
Mitä helv* on tapahtunut viime vuosina autojen hinnoille?? näyttää että n. 5000eur autojen hinnat ovat vähintäänkin 2x tai jopa 3x jos yhtään katsoo hinta/laatua että ikä + kilometrit = hinta.
Nyt kun katsoo tarjontaa niin kaikilla n. 5000 eur autoilla on ajettu yli 300 tkm.
Ja vielä toinen kysmys että miten voi 1998 vm passat @330 tkm pyynti olla 2500 eur? kun sellaisethan menee suoraan paaliin, koko alusta ja kaikki osat tuon ikäisessä autossa on jo mätiä

Kyllähän inflaatio ja yleinen tilanne vaikuttaa tuohon. Saahan sitä pyytää, mutta ihan ostajan asia sitten haluaako maksaa ns. "ylimääräistä". Vanhempia autoja saa vieläkin ihan kohtuuhintaan, mutta yleensä ihan muista kanavista kuin nettiautosta/autotallicomista...
 
Mitä helv* on tapahtunut viime vuosina autojen hinnoille?? näyttää että n. 5000eur autojen hinnat ovat vähintäänkin 2x tai jopa 3x jos yhtään katsoo hinta/laatua että ikä + kilometrit = hinta.
Nyt kun katsoo tarjontaa niin kaikilla n. 5000 eur autoilla on ajettu yli 300 tkm.
Ja vielä toinen kysmys että miten voi 1998 vm passat @330 tkm pyynti olla 2500 eur? kun sellaisethan menee suoraan paaliin, koko alusta ja kaikki osat tuon ikäisessä autossa on jo mätiä

Vissiin ottaneet mallia Korsumäen hinnoittelusta. :)
 
Eli eli, näyttää vahvasti että olisi tulossa vapaan käyttöedun auto käyttöön ja nykyinen käyttis jäisi harrasteeksi. Omat käyttöautot ja harrasteet osaan kyllä valita ja niissä on tietyt mieltymykset mutta ovat kovin eri kuin työssä vaadittavat.

Näin uuden työntekijän palkoilla ei vielä rahoille lyödä eikä muutenkaan olisi tarve millekään ultimate varustelluin kaikki joten menisi tuonne 450-550e/kk välille vapaa autoetu hinta. Kriteereinä mitä pitäisi olla, vakkari (ei väliä onko adaptiivinen), penkit missä pitkäkoipinen voisi istua pidempiäkin matkoja, ei aivan järkyttävän meluisa (uusimman Fiesta melutaso kelpaa hyvin), Android Auto tai keskikonsoli mihin saa pienen tabletin kiinnitettyä, ilmastointi (mielellään automaattinen), paikkoja autossa 4+ (eli sulkee valitettavasti esim Fiesta Vanit pois) ja manuaali riittää jos auton muuten on sopiva.

Bonuksia ovat automaatti (MX-5:ssä on sen verran hyvä aski ettei oikein halua hämmentää muita enää), lämmitettävä ratti, adaptiivinen cruise, lämmitettävä tuulilasi, hifit edes etäisesti siedettävät kun custom kamaa ei voi asennella ja keskivertoa paremmin pitkäkoipisille sopivat penkit ovat bonusta. Niin ja eipä noista hyvistä ajovaloista haittaa olisi kun pitkin poikin maata tulisi ajeltua.
 
Minkälaisessa maineessa nämä 2005-2008 luvun Kia Ceratot/Ceedit ovat? Lähinnä että onko jotain vittumaisia/kalliita tyyppivikoja? ruostuuko? onko sähkövikoja? pelaako talvisin myös hyvin? maksaako huollot/varaosat paljon? jne.
 
Eli eli, näyttää vahvasti että olisi tulossa vapaan käyttöedun auto käyttöön ja nykyinen käyttis jäisi harrasteeksi. Omat käyttöautot ja harrasteet osaan kyllä valita ja niissä on tietyt mieltymykset mutta ovat kovin eri kuin työssä vaadittavat.

Näin uuden työntekijän palkoilla ei vielä rahoille lyödä eikä muutenkaan olisi tarve millekään ultimate varustelluin kaikki joten menisi tuonne 450-550e/kk välille vapaa autoetu hinta. Kriteereinä mitä pitäisi olla, vakkari (ei väliä onko adaptiivinen), penkit missä pitkäkoipinen voisi istua pidempiäkin matkoja, ei aivan järkyttävän meluisa (uusimman Fiesta melutaso kelpaa hyvin), Android Auto tai keskikonsoli mihin saa pienen tabletin kiinnitettyä, ilmastointi (mielellään automaattinen), paikkoja autossa 4+ (eli sulkee valitettavasti esim Fiesta Vanit pois) ja manuaali riittää jos auton muuten on sopiva.

Bonuksia ovat automaatti (MX-5:ssä on sen verran hyvä aski ettei oikein halua hämmentää muita enää), lämmitettävä ratti, adaptiivinen cruise, lämmitettävä tuulilasi, hifit edes etäisesti siedettävät kun custom kamaa ei voi asennella ja keskivertoa paremmin pitkäkoipisille sopivat penkit ovat bonusta. Niin ja eipä noista hyvistä ajovaloista haittaa olisi kun pitkin poikin maata tulisi ajeltua.

Just selailin niinkin eksoottista, kuin Renault Megane etechin hinnastoa ja tuon vapaa autoetu liikkuu näemmä 510€-680€ välimaastossa.
Vakiovarusteita taitaa ainakin olla lämmitetävä ratti ja android auto/ apple carplay. Vakionopeudensäädin löytyy myös.

Tuota taitaa saada kaikenlisäks nopeallakin toimituksella ja itse ainakin vähän mietin pitäisköhän sitä liipaista eka sähköauto.
 
Just selailin niinkin eksoottista, kuin Renault Megane etechin hinnastoa ja tuon vapaa autoetu liikkuu näemmä 510€-680€ välimaastossa.
Vakiovarusteita taitaa ainakin olla lämmitetävä ratti ja android auto/ apple carplay. Vakionopeudensäädin löytyy myös.

Tuota taitaa saada kaikenlisäks nopeallakin toimituksella ja itse ainakin vähän mietin pitäisköhän sitä liipaista eka sähköauto.
Sähköauto ei oikein toimi. Liian arvaamaton työpäivä=ei voi olla varma onko laturi lähellä, vapaana, aikaa ladata tms. Muuten nappaisin sähköauton samantien. 1kpl Teslaa takana ja prkl jos olisi tiennyt uramuutoksista niin olisin pitänyt kipon ja keräillyt km-korvaukset. Sähköauto mahtava mutta jos työ sisältää jatkuvaa säntäilyä pitkillä matkoilla ei voi harkita koska et halua huudella asiakkaalle että sori, en voi tulla kun akku loppu.
 
Minkälaisessa maineessa nämä 2005-2008 luvun Kia Ceratot/Ceedit ovat? Lähinnä että onko jotain vittumaisia/kalliita tyyppivikoja? ruostuuko? onko sähkövikoja? pelaako talvisin myös hyvin? maksaako huollot/varaosat paljon? jne.
Kaverilla on ollut 2008 ceed nelisen vuotta, jotain 170-180k taitaa olla mittarissa ja 1.6 kone muistaakseni.

Mitään vikoja ei ole ollut, riittänyt perus öljynvaihto-tason huollot. Ei ole ainakaan tuo ruostunut ja katsastus on kehunut että hyvässä kunnossa on. Sähköt on toimineet, talvisin toimii hyvin ja huollot/osat on minusta hyvin halpoja.

Itsekin olen tuolla ajellut ja hyvin on toiminut.

En ole keltään tutulta kuullut pahaa kian laadusta, vissiin ne ihan ensimmäiset mitä aikoinaan tuli, oli vähän huonompia mutta nämä 2000-luvun puolen kulkineet on luotettavia ja halpoja pitää pääasiassa.

Itse ostin kesällä 2011 rio:n, 46k oli mittarissa ja auto melkein kuin uusi, varusteet on mielestäsi hyvät eli on vakkari, ratinlämmitin, automaatti-ilmastointi yms. Kilkkeet. Käytin tarkastuksessa eikä löytynyt yhtään mitään huomautettavaa. Esim. Vuosihuolto laajalla tarkastuksella omaan oli 199€ merkkiliikkeessä sis. Öljy+suodattimet yms. Jossain pajalla pääsee varmaan 100€ pintaan

Joten jos yksilöä on huollettu ja näyttää siistille + koeajo ok, niin todennäköisyys hyvään auton on ihan hyvä.

Motonetistä voi esim katsoa osien hintoja, itse juuri viime viikolla hämmästyin että onpa halpoja omaan, kun huvikseen selailin.

Eli oman tiedon ja kokemuksen mukaan kiat on laadukkaita ja toimintavarmoja + monta kertaa halvempia ylläpitää kuin vaikka monet saksalaiset autot
 
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.

Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709

Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.

Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?

Noissa vastaavissa pösöissä, kuten myös 508:issa joka hieman isompi, on ainakin noissa Puretech- bensamoottoreissa paljon ongelmia. Sellaiseen en koskisi. Dieselit taas sitten ilmeisesti luotettavan auton maineessa, ainakin 2.0d 163hp pannulla.
 
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.

Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709

Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.

Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?

Jos ajat pätkäajoa, kuten kilometreistä ja Priuksesta päättelen, niin diesel on huoltokuluriski. Dieselauton pitää päästä käymään pidempiä aikoja suuremmilla kierroksilla tai muutoin DPF ym. päästöjärjestelmät voivat mennä tukkoon. Lisäksi kilometrisi ovat sen verran alhaiset, että sen mitä polttoaineessa ja auton hinnassa ehkä säästät, maksat takaisin veroissa. Eikä tuo diesel tällä hetkellä edes ole järin halpaa, vaikka parin vuoden päästä markkinatilanne voikin taas olla ihan mitä hyvänsä.

Kuten jo todettiin, ranskalaisissa voisi saada paljon autoa vähällä rahalla. Jos VAG-konsernin tekeleet kiinnostavat, niin SEAT voisi lähteä halvemmalla kuin VW tai Skoda, mutta DSG kannattaa varmaan unohtaa.

Mutta vaatimuksista olisi hyvä tietää enemmän. Minkä kokoluokan autoa haetaan, pikkuauto, pieni perheauto (Corolla, Focus, Golf) vai iso perheauto (Avensis, Mondeo, Passat)? Onko automaatti vaatimus?
 
Täytyy surumielin luopua Honda e:stä, kun ei takakontin tila riitä. Tilalle mietin paluuta vanhaan suunnitelmaan, eli e-208:aan. Tekis mieli saada GT-varustelulla ja siltä saralta osui tämä silmään:


Mitä mieltä hintatasosta? Reilu vuosi olisi vielä tehdastakuuta ja uudet talvirenkaat saisi kaupan päälle. Pari halvempaakin GT:tä on tarjolla, mutta niistä puuttuu adaptiivista vakkaria tai muuta vastaavaa.

ID.3:sta myös katselin, mutta niistä löytyy Travel Assist kovin harvasta autosta ja tässä on jo ehtinyt tottua vastaavien järjestelmien tuomaan ihanuuteen.
 
Täytyy surumielin luopua Honda e:stä, kun ei takakontin tila riitä. Tilalle mietin paluuta vanhaan suunnitelmaan, eli e-208:aan. Tekis mieli saada GT-varustelulla ja siltä saralta osui tämä silmään:


Mitä mieltä hintatasosta? Reilu vuosi olisi vielä tehdastakuuta ja uudet talvirenkaat saisi kaupan päälle. Pari halvempaakin GT:tä on tarjolla, mutta niistä puuttuu adaptiivista vakkaria tai muuta vastaavaa.

ID.3:sta myös katselin, mutta niistä löytyy Travel Assist kovin harvasta autosta ja tässä on jo ehtinyt tottua vastaavien järjestelmien tuomaan ihanuuteen.

Uskoakseni hinta on aika lailla linjassaan, toki lopullisena hintana en tyytyisi tuohon hintapyyntöön. Max 30 k€ kauppahinnaksi ja tavoitehinta alemmaksi. Talvirenkaat kannattaa tarkistaa, mitä tarjotaan. Mitään Nankangeja ei kannata ottaa parivuotiaiden Continentalien tilalle.

Vuoden kuluttua 33 000 euron auton hinnasta on jäljellä noin 86 prosenttia, kahden vuoden kuluttua noin 77 prosenttia ja kolmen vuoden kuluttua noin 68 prosenttia. Kolmivuotiaana keskimääräisen auton arvon pitäisi siis olla suuntaa-antavasti vähän yli 22 000 euroa.


Hinasto:

 
Onko suositella premium oloista plugin hybridiä 35k budjetilla? Sukset pitäis mahtua sisään mutta muuten koolla ei väliä.
 
Pitäisi tuttavaa auttaa auton hankinnassa. Löytyisikö suosituksia näillä kriteereillä?
Pakko:
- väh. 6 paikkaa (2 aikuista ja 4 lasta)
- max 8ke
- vetokoukku (tai ainakin asennettavissa)
- matalat käyttökustannukset
Nice to have:
- Automaatti
- Lasikatto olisi plussaa.

Itse olen vain ajanut Ford C-Max Grandia ja se vaikutti kyllä ihan ok:lta. Mites siihen vertautuu esim Touran tai C4?
 
C-max grandi taitaa olla vähän pieni noihin verrattuna. Fordilta S-max on isompi ja galaxy vielä isompi. Montako turvaistuinta tarvii mahtua?
Ai C-max on pienempi kuin esim Touran?
S-max ja Galaxy toki isompia mutta harvemmin kohtuukilsoilla tuohon budjettiin mahtuu.
Ainuttakaan turvaistuinta ei tarvii, lapset 10-15 ikähaarukassa.
 
Niitä on dieseleinäkin, mutta esitiedot olivat rajoitetut niin otin bensan esimerkiksi.
 
Niitä on dieseleinäkin, mutta esitiedot olivat rajoitetut niin otin bensan esimerkiksi.
Kilometrit unohtui koska laskeskelin C-maxin kohdalla että aika yhdentekevää kustannusten osalta onko se 1.6 bensa tai 1.5/1.6 diesel kun ottaa verot sun muut huomioon.
 
C-Max Grand on pienempi kuin Touran, koska keskirivi on mallia 40-20-40 eli keskipaikka on reunoja huomattavasti kapeampi. Toki auton saa nätisti 2+2+2 moodiin, kun keskipenkin saa näppärästi käännettyä oikean takapenkin sisään.

Liukuoveista plussaa.
 
Pitäisi tuttavaa auttaa auton hankinnassa. Löytyisikö suosituksia näillä kriteereillä?
Pakko:
- väh. 6 paikkaa (2 aikuista ja 4 lasta)
- max 8ke
- vetokoukku (tai ainakin asennettavissa)
- matalat käyttökustannukset
Nice to have:
- Automaatti
- Lasikatto olisi plussaa.

Itse olen vain ajanut Ford C-Max Grandia ja se vaikutti kyllä ihan ok:lta. Mites siihen vertautuu esim Touran tai C4?
Kuten muissa postauksissa sanottu, niin aika haastava paketti vaatimuksia :hmm:. Touranin 7-paikkaiset tuntui olevan aika harvassa. Ketjullinen TSI pitäis olla korjattu, että edes voi harkita ostavansa. Erityisesti bensojen DSG myös tunnettu vikapesä.

Fordilla myös Grand Tourneo Connect, joka Berlingo/VW Caddy tyylinen tila-auto. Valitettavasti ollut kovissa hinnoissa.

Itse hylättiin C-Max Grand kun pidettiin liian ahtaana 2+3 hlö autona ja 7-paikkainen oli haussa. Kalliimpia vaihtoehtoja on myös VW Sharan/Alhambra, mutta hinnat alkaen yleensä 10ke ja kohtuullisempi km/ikä yhdistelmä vielä kalliimpi. Kulutukset S-Max-tasolla.

Citroen C4 Grand Picasso on selvästi C-Maxia tilavampi edullinen vaihtoehto, mutta hinnat tuntuu nousseen selvästi 2v takaisesta. Tuolloin löytyi 2011-2013 150tkm ajettuja 8ke hintaan. Toinen huono puoli monet ongelmalliset moottorit. Vanhoissa 16-venttiilisissä dieseleissä turbovikaa 150tkm paikkeilla ja ketjuvika yli 200tkm, eli pitäisi korjattu että voi ostaa. Uudemmat 8-venttiiliset dieselit luotettavia (kaikki ehdi-mallit, osa ~2011-jälkeisiä). Lähes kaikki BMP-robottivaihteistolla joka hidas ja kurja ajaa. 1.6l diesel on pihi ja laiska. THP bensan moottori pitäisi myös olla korjattu/vaihdettu luotettavasti että kannattaa ostaa (jakoketjuvika, öljynkulutus). VTI:ssä myös ainakin öljynkulutusvikaa.

 
Viimeksi muokattu:
Se vielä pitää muistaa, että takakonttiahan ei missään Grand C4 Picassossa, 5008:ssa, C-Max Grandissa, Touranissa tai Zafirassa juurikaan ole, kun taaimmaiset penkitkin on nostettu ylös. Tai jos toisen vaan nostaa, niin puolikas kontti käytössä.

Itse nostaisin budjettia ja katsoisin S-Maxia, Espacea, Alhambraa tai Galaxyä, jotka ovat kertaluokkaa isompia kuin yllämainitut. Juuri tilojen vuoksi.
 
Galaxy mahtuu raamiin keppivaihteilla sekä b/d käyttövoimana.
 
Talvirenkaat kannattaa tarkistaa, mitä tarjotaan. Mitään Nankangeja ei kannata ottaa parivuotiaiden Continentalien tilalle.

Miksi näin? SW-8 (tai vastaava) on voittanut testejäkin ja varmasti paras hal… öö edullinen rengas.

Merkillä on hyvä maine myös motorsport piireissä. Made in Taiwan.
 
Kuten muissa postauksissa sanottu, niin aika haastava paketti vaatimuksia :hmm:. Touranin 7-paikkaiset tuntui olevan aika harvassa. Ketjullinen TSI pitäis olla korjattu, että edes voi harkita ostavansa. Erityisesti bensojen DSG myös tunnettu vikapesä.

Fordilla myös Grand Tourneo Connect, joka Berlingo/VW Caddy tyylinen tila-auto. Valitettavasti ollut kovissa hinnoissa.

Itse hylättiin C-Max Grand kun pidettiin liian ahtaana 2+3 hlö autona ja 7-paikkainen oli haussa. Kalliimpia vaihtoehtoja on myös VW Sharan/Alhambra, mutta hinnat alkaen yleensä 10ke ja kohtuullisempi km/ikä yhdistelmä vielä kalliimpi. Kulutukset S-Max-tasolla.

Citroen C4 Grand Picasso on selvästi C-Maxia tilavampi edullinen vaihtoehto, mutta hinnat tuntuu nousseen selvästi 2v takaisesta. Tuolloin löytyi 2011-2013 150tkm ajettuja 8ke hintaan. Toinen huono puoli monet ongelmalliset moottorit. Vanhoissa 16-venttiilisissä dieseleissä turbovikaa 150tkm paikkeilla ja ketjuvika yli 200tkm, eli pitäisi korjattu että voi ostaa. Uudemmat 8-venttiiliset dieselit luotettavia (kaikki ehdi-mallit, osa ~2011-jälkeisiä). Lähes kaikki BMP-robottivaihteistolla joka hidas ja kurja ajaa. 1.6l diesel on pihi ja laiska. THP bensan moottori pitäisi myös olla korjattu/vaihdettu luotettavasti että kannattaa ostaa (jakoketjuvika, öljynkulutus). VTI:ssä myös ainakin öljynkulutusvikaa.

Kiitoksia hyvästä infopaketista!

Touran: Dieseli on siis luotettavampi kone kuin bensa? Ja mieluiten manuaalina.
C-Max Grand: Valtaosa ajosta menee varmaan alle täydellä kokoonpanolla, niin onko niin että jos takarivi on kaadettuna alas niin keskiriviä ei saa siirrettyä taaemmas, tuoden lisätilaa?
Citroen: Tuota ensimmäisen linkin autoa olinkin jo ehtinyt mainostaa, mutta sieltä aika lailla tyrmättiin ranskalaiset. Mutta tuo on kuitenkin hyvä muistaa että pitää katsoa lähinnä tuoreita dieseleitä.

Grand Tourneo Connect, Sharan, Alhambra, S-Max ja Galaxy vaikuttaa kyllä päteviltä ja tilavilta mutta hinnat tosiaan vähän korkempia, ja vaikka jokunen Galaxy tuohon budjettiin mahtuisikin niin näyttää kulutus olevan aikamoinen.

Sattuuko sulla olemaan kokemuksia/tietoa esim. Zafirasta ja Mazda MPV:stä?
 
Se vielä pitää muistaa, että takakonttiahan ei missään Grand C4 Picassossa, 5008:ssa, C-Max Grandissa, Touranissa tai Zafirassa juurikaan ole, kun taaimmaiset penkitkin on nostettu ylös. Tai jos toisen vaan nostaa, niin puolikas kontti käytössä.

Itse nostaisin budjettia ja katsoisin S-Maxia, Espacea, Alhambraa tai Galaxyä, jotka ovat kertaluokkaa isompia kuin yllämainitut. Juuri tilojen vuoksi.
Tämä on hyvä pointti jonka kyllä olen tiedostanut. Sanoisin että se on kuitenkin melko harvinaista että koko poppoo mahdutetaan kerralla autoon. Siksi myös sen taaimman rivin käytännöllisyys on tärkeää, ettei tarvitse esim. nostaa penkit pois koko autosta vaan menee nätisti alas.
 
Touran: Dieseli on siis luotettavampi kone kuin bensa? Ja mieluiten manuaalina.
C-Max Grand: Valtaosa ajosta menee varmaan alle täydellä kokoonpanolla, niin onko niin että jos takarivi on kaadettuna alas niin keskiriviä ei saa siirrettyä taaemmas, tuoden lisätilaa?

Sattuuko sulla olemaan kokemuksia/tietoa esim. Zafirasta ja Mazda MPV:stä?
Koneremontoitu jakoketjullinen TSI Touran voi olla ok valinta, mutta ei ole näistä enempää tietoa. Ja remontin laadusta pitäisi varmistua.

Luultavasti C-Maxn keskiriviä pystyy siirtämään taaksepäin, mutten ole varma.

Muistaakseni Mazda MPVn valmistus loppunut kauan sitten ennen '10 vuotta. Mazda 5 malleja löytää kai tuoreempia, mutta tilojen puolesta ymmärtääkseni aika sama kuin C-Max. Zafirasta ei kokemusta, mutta kai samaa luokkaa C-Maxin kanssa ja voisi olla budjettivaihtoehto?! Luotettavuudesta ei mitään käryä.

10 vuodeksi auto tuossa hinta- ja ikäluokassa voi olla aika tuurikauppaa.
 
Eipä TDCI mitenkään erityisen ongelmallinen ole. Keppiinkin kannattaa vaihtaa öljyt, vaikka se ei niin herkkä ole kuin automaatit, mutta on sekin kuluminen ehkäisty loppuiäksi. Termari saattaa olla olla finito, mutta se ei maailmoja kaada.
 
C-Max Grandin keskirivi ei liiku kuin eteenpäin taka-asennosta. Liikkuu siis ainoastaan eteenpäin, jotta myös viimeisellä penkkirivillä olisi edes jonkun verran jalkatilaa.

Aika harvassa nykyisessä tila-autossa penkit liikkuvat kiskoilla vapaasti ees-taas, mikäli takakontissa olevat lisäistuimet ovat mallia alle taittuvat.
 
Viimeksi muokattu:
Joku vanha taksina ollut minibussi Saadistin ”kaverille”? Sellainen mitä lesot käyttää. Ei nekään ihan ilmaisia ole saatikka halpoja käyttää mutta perusvarmoja eikä tarvi istua kuin sardiinit purkissa.
 
Joku vanha taksina ollut minibussi Saadistin ”kaverille”? Sellainen mitä lesot käyttää. Ei nekään ihan ilmaisia ole saatikka halpoja käyttää mutta perusvarmoja eikä tarvi istua kuin sardiinit purkissa.
"kaverille" Meinaatko etten kehtaisi myöntää jos auto tulisi itselleni?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 324
Viestejä
4 504 450
Jäsenet
74 381
Uusin jäsen
Matimane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom