Mikä auto minulle?

Tossa oli ylempänä mietitty Peugeot 308 puretech-bensavehjestä. Näitä paikoin itsekkin katellut ja tästä ko koneesta löytyy aika ikäviä kokemuksia, liekö täällä foorumilla omakohtaisia kokemuksia tuosta koneesta?

Mitenkä "on the edge" on jos kattelee tuota 3-pyttyistä konetta yli 100tkm ajettuna... Ilmeisesti juuri tuossa 2018 aikana tuli päivitys, eli 6.2 versio muuttui 6.3:een ja ongelmat olisi, jos ei poistuneet niin vähentyneet.

Nimim. Vuoden moottori(ko)?

8v ja 95tkm ei ongelmia. Pelkällä huolto-ohjelmalla päästy oman lompakon puolesta.
Peugeotin piikkiin vaihdettiin jakohihna 2v sitten. Vaihtoväli muuttui 10 vuodesta 5 vuoteen.
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen tähän autoon.
 
Tossa oli ylempänä mietitty Peugeot 308 puretech-bensavehjestä. Näitä paikoin itsekkin katellut ja tästä ko koneesta löytyy aika ikäviä kokemuksia, liekö täällä foorumilla omakohtaisia kokemuksia tuosta koneesta?

Mitenkä "on the edge" on jos kattelee tuota 3-pyttyistä konetta yli 100tkm ajettuna... Ilmeisesti juuri tuossa 2018 aikana tuli päivitys, eli 6.2 versio muuttui 6.3:een ja ongelmat olisi, jos ei poistuneet niin vähentyneet.

Nimim. Vuoden moottori(ko)?
-18 5008 1.2 puretech uudesta saakka ja jakopää kuulostaa heikolta mutta muuten kiva kone ja vois huonompiaki tyyppivikoja olla. Kerran takuuseen vaihdettu ja ajettu 76tkm. Tulppia sais kuulemma 25tkm välein olla vaihtamassa.
 
mitä mieltä näistä VAG 1.0TSI koneista, eivät taida kärsiä mistään tunnetusta tyyppiviasta mutta jos ajeltu 30tkm huoltovälillä niin öljyä varmaan voivat syödä, houkuttelisi tollanen kun menee tosi vähällä bensalla ja on pirteä moottori. Skoda Octaviat aivan liian kalliita, mutta Seat Leonia saa kohtuu hintaan.

Entä vertailu kaikkian litrasten koneiden kesken, taitaa VAG viedä isolla erolla voiton kulutuksessa? Käsitykseni mukaan Opelin kone voi olla myös taloudellinen, mutta Kia/Hyundai on vähän janoisempi. Hondaa en laske mukaan koska ei saa farkkuna. Ford taitaa olla janoinen ja vanhemmat öljyhihnakoneet epäluotettavia. Fiat Tipo villinä korttina, mutta koneen kestävyydestä saati mistään muustakaan ei pahemmin dataa löydy.

Toki isompikin bensakone kävisi mutta jos haaveena on 5l todellinen keskikulutus ja tilava auto, niin ei taida oikein olla vaihtoehtoja. Corolla/Suzuki Swace kiinnostaisi autona, mutta ovat vielä liian kalliita ja perävaunupainot olemattomia.
 
Onko kokemuksia Ford Fiestasta (Van), vuosimallit suurinpiirtein 2010-2017? Luulisin että sama tekniikka kuin perus-Fiestassa noissa on, jotain erikoista mikä pitäisi huomioida kun kuntoa tarkastelee? Nettiautosta löytyisi 100tkm-200tkm ajettuja vehkeitä. Tässä Vanissa kiinnostaa pieni auto ja pienet käyttökustannukset, mutta kuitenkin enemmän kuljetustilaa kuin perinteisessä pikkuautossa, kun takapenkki omassa käytössä turha. Kauppakassiksi ja alle 200km mökkireissuja varten tulisi.
 
Nuo ovat usein saattaneet olla firman autoina, mikä usein tarkoittaa että niitä on poljettu ilman sääliä ja surua.
Eikös kuljetustilan osalta riittäisi pelkkä penkien kaato tai sitten farkku vastaavalla tekniinalla ?

Varmaan ihan perus pikkuauto riittäisi kuljetustarpeeseen. Tuo vaan jotenkin houkuttelee kun ei ole mitään "ylimääräistä". Vähän olen farkkujakin katsellut, joku Toyota 2003-2007 välillä voisi olla sopiva, ei maksa paljoa ja tavaraa sopii kyytiin. Vähemmän kätevä kauppakassi mutta kyllähän sitä Prisman parkkipaikalla on tilaa.

Budjetti tässä on siis joustava, maks jopa 25 000€ jos on sopiva rahoitusdiili. Mutta mieluiten alle 10 000€.
 
Varmaan ihan perus pikkuauto riittäisi kuljetustarpeeseen. Tuo vaan jotenkin houkuttelee kun ei ole mitään "ylimääräistä". Vähän olen farkkujakin katsellut, joku Toyota 2003-2007 välillä voisi olla sopiva, ei maksa paljoa ja tavaraa sopii kyytiin. Vähemmän kätevä kauppakassi mutta kyllähän sitä Prisman parkkipaikalla on tilaa.

Budjetti tässä on siis joustava, maks jopa 25 000€ jos on sopiva rahoitusdiili. Mutta mieluiten alle 10 000€.

Saahan sen tavan fiestankin rekattua pakuksi, niin ei tarvi miettiä ex-firma taustaa.
 
Saahan sen tavan fiestankin rekattua pakuksi, niin ei tarvi miettiä ex-firma taustaa.

Mitäs tämä käytännössä vaatii, ainakin takapenkki pitäisi ruuvata irti (ja keksiä joku säilytyspaikka sille irrotetulle penkille)? Tuota tietysti voisi miettiä muillekin pikkuautoille mutta mielellään ostaisin valmista.

iso ongelmahan tässä on että en ole ihan varma mitä tarvitsen ja haluan, eikä budjettikaan ole mitenkään tarkka. Pitäisi jaksaa miettiä ja arvioida erilaisten vaihtoehtojen kokonaishintaa ja sitä ihan oikeaa tarvetta.
 
Mitäs tämä käytännössä vaatii, ainakin takapenkki pitäisi ruuvata irti (ja keksiä joku säilytyspaikka sille irrotetulle penkille)? Tuota tietysti voisi miettiä muillekin pikkuautoille mutta mielellään ostaisin valmista.

iso ongelmahan tässä on että en ole ihan varma mitä tarvitsen ja haluan, eikä budjettikaan ole mitenkään tarkka. Pitäisi jaksaa miettiä ja arvioida erilaisten vaihtoehtojen kokonaishintaa ja sitä ihan oikeaa tarvetta.
Saa tehtyä tai teetettyä. Kävin itse aikanaan koeajamassa tuon ikäluokan Fiesta ST:tä jonka ruokakaupan omistaja oli muuttanut pakuksi jonkun firman toimesta. Itse soittelisin leimakonttorille tai parille ja kyselisin mitä vaatii nykyään. Muistelen ainakin että tuon Fiesta ST:n tapauksessa penkkien poisto ei riittänyt vaan piti olla jokin ns kiinteä rakenne kuten kontista takapenkkeihin tuleva lattia joka esti auton takapenkkien asennuksen yms.
 
Mitäs tämä käytännössä vaatii, ainakin takapenkki pitäisi ruuvata irti (ja keksiä joku säilytyspaikka sille irrotetulle penkille)? Tuota tietysti voisi miettiä muillekin pikkuautoille mutta mielellään ostaisin valmista.

iso ongelmahan tässä on että en ole ihan varma mitä tarvitsen ja haluan, eikä budjettikaan ole mitenkään tarkka. Pitäisi jaksaa miettiä ja arvioida erilaisten vaihtoehtojen kokonaishintaa ja sitä ihan oikeaa tarvetta.

Muiden pikkuautojen lista taisi nykyään olla aika suppea jotka onnistuu muutoskatsastaa pakuksi jos en ihan väärin muista..
 
Mitäs tämä käytännössä vaatii, ainakin takapenkki pitäisi ruuvata irti (ja keksiä joku säilytyspaikka sille irrotetulle penkille)? Tuota tietysti voisi miettiä muillekin pikkuautoille mutta mielellään ostaisin valmista.

iso ongelmahan tässä on että en ole ihan varma mitä tarvitsen ja haluan, eikä budjettikaan ole mitenkään tarkka. Pitäisi jaksaa miettiä ja arvioida erilaisten vaihtoehtojen kokonaishintaa ja sitä ihan oikeaa tarvetta.

Ja jos pientä säästöpossudieseliä halajaa, niin kyllä monesta farkusta/pystyperästä on mahdollista katsastaa paku takapenkit poistamalla. Jos kiinnostava malli löytyy niin googlettelle sitten onko muut tehneet vastaavaa. Voihan noissa henkilöautoversioissa olla parempia varustetasoja saatavilla ja tehdaspakuista ei kai Fiestan/Corsan lisäksi ole juuri muuta tarjontaa.

Vanhemmilla oli aiemmin Yaris 1.4 D4D pakuksi rekattuna ja se oli yllättävän vääntävä laite pieneksi kauppakassiksi. Mielestäni ne aukeavat takaovet oli edelleen käytännölliset siihen ostoksien kuormaukseen.

Tuolla oli enemmän juttua vaatimuksista:

.

Edit. On noi säännökset 10 vuodessa varmaan muuttunut. Rekisteriotteesta täytyisi löytyä farkku tai monikäyttöajoneuvo merkintä.

Jos korityyppi on AC (farmariauto) tai AF (monikäyttöajoneuvo), voidaan autosta tehdä pakettiauto.

Joillekin autoille ei löydy järjestelmästä korityyppitietoa lainkaan. Yleensä tämä johtuu siitä, ettei autoa ole tyyppihyväksytty tai tieto on jostain muusta syystä jäänyt pois. Tällaisiakin autoja voidaan hyvin muutoskatsastaa, mikäli niiden korimalli on tila-autoa, farmaria tai maastohenkilöautoa vastaava. Korimallit, joita ei voi muutoskatsastaa, ovat sedan, viistoperä, coupe tai avoauto.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan ihan perus pikkuauto riittäisi kuljetustarpeeseen. Tuo vaan jotenkin houkuttelee kun ei ole mitään "ylimääräistä". Vähän olen farkkujakin katsellut, joku Toyota 2003-2007 välillä voisi olla sopiva, ei maksa paljoa ja tavaraa sopii kyytiin. Vähemmän kätevä kauppakassi mutta kyllähän sitä Prisman parkkipaikalla on tilaa.

Budjetti tässä on siis joustava, maks jopa 25 000€ jos on sopiva rahoitusdiili. Mutta mieluiten alle 10 000€.
Vähän käytetyistä sitten 2020+ Yaris Hybrid eli uusinta korimallia. Automaatti, joka kuluttaa minimit ja hauska ajaa kaupungissa. Moderneja varusteita mm. adaptiivinen vakkari yhdistettynä kaista-avustimeen ja Android Auto/Apple Carplay soittimessa.
 
Luotettava, iso (farmari) ja siisti auto, n. 25 k e?
Uudehko farkku corolla täyttää ison osan listan vaatimuksista, isoksi (sisätiloiltaan) sitä ei kyllä voi kehua.

E: "siisti" noin niinkuin kunnoltaan vai pitääkö olla spoikka ja suppari paksissa :D
 
Luotettava, iso (farmari) ja siisti auto, n. 25 k e?
Itsellä samoilla spekseillä auto hakusessa. Viimeiset Volvon V70 farkut pitäisi mennä noihin ehtoihin. Sellaiseen olen mahdollisesti itsekin kallistumassa. Volvomiehet puhuu että jos auto on asianmukaisesti huollettu niin kilometrit ei ole ongelma. Tiedä sitten mikä on totuus…
 
Uudehko farkku corolla täyttää ison osan listan vaatimuksista, isoksi (sisätiloiltaan) sitä ei kyllä voi kehua.

E: "siisti" noin niinkuin kunnoltaan vai pitääkö olla spoikka ja suppari paksissa :D
Corolla olisi varmaan muuten OK, mutta ehkä vähän hieman pieni.
 
Täälläkin pyöritellään auto-asioita urakalla, tarkoitus siirtyä 2 auton taloudesta -> 1 autoon. 5 henkinen talous, joten sanelee jonkin verran ehtoja. Kaikki 3 lasta istuu jo kylläkin omillaan, niin ei sentäs tarvi turvaistuimia mittailla.

Valintaa ei yhtää helpota se, että auton voisi todennäköisesti hommata vaimon firmalle ja hän ottaisi eutoedun siitä. Tällöin parhaat vaihtoehdot olisi Leaf ja Corolla, jos miettii rahallisesti, verotusarvo yms

Vähän laajalla skaalalla tulee mietittyä ja laskeskeltua, kun itse ostamalla ollaan n 20te budjetissa, ja jos liisataan firmalle, niin sillon katotaan uudempia autoja.

Nykyinen ns "ykkös-auto", eli Nissan Leaf 2015 on kyllä osoittautunu todella hyväksi kulkineeksi. Joka aamu pääsee liikenteeseen lämpimällä autolla joka ei tunnu jäiseltä millään muotoa. Vertailuna V70 D3 vm17, vaikka sen webastolla täräyttää lämpimäksi, ei se ole sama asia kuin esilämmitetyllä sähkökipolla lähtö.

Jos iltaisin pitää liikkua kaupungilla tai asioilla, niin mielummin lähtee tuolla Leafilla, on se sen verran mukava ajella. Pitkät siirtymät sitten asia erikseen, mutta niitä vähemmän nykyisellään.

Noista syistä alkaa vaakakuppi kallistumaan vm 2018-20 leafeihin (paitsi jos autoedun ottaa, niin Firmalle liisataan uusi/uudehko), mutta satunainen vetokoukun tarve mietityttää. (Sekä 200km range pieni miinus)

Plugineista löytyisi myös mielenkiintoisia vaihtoehtoja, Passat, Optima.

Missäs kaikissa plugareissa löytyy sähköllä toimiva esilämmitys? Toyotassa esim taitaa olla perus moottorinlämmitin sekä "sisähaara" jos asennettu. Optimassa sama, jos ei webastoa ole erikseen ruksattu.
 
Perheeseen voisi hommata lisäksi nk. kakkosauton jossain välissä.

Ajoprofiili tällä "kakkosautolla" voisi olla range 200km riittäisi ja että lapset saisi vietyä päiväkotiin, ja rattaat mahtuisi konttiin.

Onkohan joku pikku-iso-sähköauto tämmöiseen soveltuva.. Onko siitä 2gen Leaffista mihinkään? Tai golf e?
 
Me ostettiin samalla summalla V90 käytettynä. Ei mahdottoman iso kuitenkaan. E-Mersu on aina hyvä valinta, isokin vielä.


Corolla on minusta pieni, vaikka miten sitä yrittää isoksi puhua. Ei taitu lapsiperheeseen ainakaan ratasosavaiheessa, ja selkä menosuuntaan istuinten kanssa.
E-mersu lienee vielä soiva peli, budjettiin sopivaa C- sarjalaista välttelisin kuin spitaalista. Naapurin -17 c180 on tänävuonna viettänyt 5kk korjaamolla ja vieläkin palaa moottorin vikavalo.
Vehon ohje asian korjaamiseksi oli tulla ilmaiseksi kuittaamaan valo pois aina kun häiritsee
 
E-mersu lienee vielä soiva peli, budjettiin sopivaa C- sarjalaista välttelisin kuin spitaalista. Naapurin -17 c180 on tänävuonna viettänyt 5kk korjaamolla ja vieläkin palaa moottorin vikavalo.
Vehon ohje asian korjaamiseksi oli tulla ilmaiseksi kuittaamaan valo pois aina kun häiritsee

Aikamoisia olettamuksia yhden yksilön perusteella.
 
Aikamoisia olettamuksia yhden yksilön perusteella.
Se nyt oli omakohtainen kokemus lähipiiristä, juttelin ongelmasta myös tuttavan kanssa joka työskenteli AVK:lla kunnes se myytiin, totesi silloin että "sen mersun hinnalla saa 3 daciaa, ja niissä on sama tekniikka"
Painotan nyt tähän loppuun että puhutaan nimenomaan nykyään n 20-30ke hintaluokassa pyörivistä c-sarjalaisista. Eikä itselläni ole merkkiä vastaan mitään kummempaa :D
 
Perheeseen voisi hommata lisäksi nk. kakkosauton jossain välissä.

Ajoprofiili tällä "kakkosautolla" voisi olla range 200km riittäisi ja että lapset saisi vietyä päiväkotiin, ja rattaat mahtuisi konttiin.

Onkohan joku pikku-iso-sähköauto tämmöiseen soveltuva.. Onko siitä 2gen Leaffista mihinkään? Tai golf e?

Tsekkaa Hyundai Ioniq Electric, joka on erittäin energiatehokas sähköauto. Varsinkin pieniakkuisempi 28 kWh versio on aika mainio siinä, että sillä taittaa tarvittaessa pitkääkin matkaa, koska akku ottaa vastaan pikalatausta kapasiteettiin nähden todella hyvin. Pärjäsi tästä syystä 1000 km challengessa hyvin selkeästi isoakkuisempia sähköautoja vastaan. Nurinkurisesti isompiakkuinen 38 kWh versio lataa paljon hitaammin pikalaturilla. Jos suurin osa ajosta on tuollaista lyhyempää, ja on kotilatausmahdollisuus, niin tuo on varsin pätevä vaihtoehto.
 
E-mersu lienee vielä soiva peli, budjettiin sopivaa C- sarjalaista välttelisin kuin spitaalista. Naapurin -17 c180 on tänävuonna viettänyt 5kk korjaamolla ja vieläkin palaa moottorin vikavalo.
Vehon ohje asian korjaamiseksi oli tulla ilmaiseksi kuittaamaan valo pois aina kun häiritsee
Renaultin moottorit kannattaa kiertää kaukaa. Ainakin 180 d mallimerkinnällä oleva C-sarjalainen on Renaultin dieselmoottorilla, joissa on ollut paljon ongelmia. Sama auto 200 d mallimerkinnällä eli Mersun omalla dieselmoottorilla on aivan eri asia. Eli tuo W205 malli v. 2014-2021. Tuo oli kyllä tosi luotettava auto, useampaakin yksilöä tuli ajettua paljon. Ainoa ongelma mielestäni autossa oli se, että auto on todella matala ja takavetoversiona jää helposti lumisohjoon kiinni. Eli pitää tarkasti katsoa millaiseen pihaan autolla voi ajaa talvella. Nelivedoista ei kokemusta. Tietenkään C-mersu ei ole perheautoluokkaa kuten vaikka esim. Skoda Superb, mutta hyviä autoja nuo ovat olleet niiden vuosien aikana kun tuollaisilla tuli ajeltua. Meneehän tuohon nyt jonkin verran tavaraa konttiin, mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Se nyt oli omakohtainen kokemus lähipiiristä, juttelin ongelmasta myös tuttavan kanssa joka työskenteli AVK:lla kunnes se myytiin, totesi silloin että "sen mersun hinnalla saa 3 daciaa, ja niissä on sama tekniikka"
Painotan nyt tähän loppuun että puhutaan nimenomaan nykyään n 20-30ke hintaluokassa pyörivistä c-sarjalaisista. Eikä itselläni ole merkkiä vastaan mitään kummempaa :D
Niin varmaan 180d tämä yksilö? W205 prefacelift (2014-2018) 180d ja 200d on tosiaan tuolla Renaultin moottorilla, on varmaan mainittu pariin otteeseen täälläkin, joten pahoittelut jos on toistoa. 220d, 250d ja hybridimalli on Mersun omalla OM651 -moottorilla, joka huomattavasti parempi. OM651 moottorisia saa tuohon ~20k€ hintaluokkaan ja on hyvä auto! Facelift malliinhan nuo Renaultin moottorit jätettiin suosiotta pois, ja uuteen W206 -koriin niitä ei myöskään tullut jostain syystä :hmm:

Edit: Oltiin näköjään samalla asialla @JTurkki kanssa. Ja tosiaan 200d on sekä Renaultin, että Mersun moottorilla, mikä osaltaan aiheuttaa lisää hämmenyystä. on vieläpä melkein identtisillä teholukemilla.
 
Renaultin moottorit kannattaa kiertää kaukaa C-sarjalaisissa. Niitä on ainakin 180 d mallimerkinnällä, näissä ollut ongelmia paljon. Sama auto diesel 200 d mallimerkinnällä eli Mersun omalla dieselmoottorilla on aivan eri asia. Eli tuo W205 malli v. 2014-2021. Tuo oli kyllä tosi luotettava auto, useampaakin yksilöä tuli ajettua paljon. Ainoa ongelma mielestäni autossa oli se, että auto on todella matala ja takavetoversiona jää helposti lumisohjoon kiinni. Eli pitää tarkasti katsoa millaiseen pihaan autolla voi ajaa talvella. Nelivedoista ei kokemusta.
Mikä tuo 1.6 dieselkone on noissa? Faijalla on nyt moinen työsuhdeautona ja miettii lunastaisiko auton itselleen vai antaisiko pois. 130tkm ajettu, business tms varusteilla, 1.6tdi, automaatti ja takaveto. Onko auto mitä uskaltaisi itse omistaa omilla rahoilla?

Ja tuo takavedon kiinnijääminen on täysin totta. Jäänyt miljoonaan ties mihin paikkaan kiinni vaikka alla ihan uudet nastarenkaat ja kuski joka osaa ajaa. Samoin myös kuulema suuntavakaus esim loskavalleja ylittäessä paikoin kyseenalainen edellisiin Mondeoihin verrattuna. Hyvä auto ajaa mutta ei selkeästi optimaalisin takavetona suomen oloissa. Ihmettelin kovasti kun ukko oli niin hämmentynyt miten uskalsin ajaa 1990 MX-5:n paikkoihin mihin ei olisi kuulema Mersulla asiaa jos haluaa ajaa omalla voimalla pois ja nuo olivat vielä mielestäni varsin helppoja paikkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Niin varmaan 180d tämä yksilö? W205 prefacelift (2014-2018) 180d ja 200d on tosiaan tuolla Renaultin moottorilla, on varmaan mainittu pariin otteeseen täälläkin, joten pahoittelut jos on toistoa. 220d, 250d ja hybridimalli on Mersun omalla OM651 -moottorilla, joka huomattavasti parempi. OM651 moottorisia saa tuohon ~20k€ hintaluokkaan ja on hyvä auto! Facelift malliinhan nuo Renaultin moottorit jätettiin suosiotta pois, ja uuteen W206 -koriin niitä ei myöskään tullut jostain syystä :hmm:

Edit: Oltiin näköjään samalla asialla @JTurkki kanssa. Ja tosiaan 200d on sekä Renaultin, että Mersun moottorilla, mikä osaltaan aiheuttaa lisää hämmenyystä. on vieläpä melkein identtisillä teholukemilla.
Joo näin on. Uusimmat autot 200 d mallimerkinnällä, joilla tuli ajeltua taisi olla v. 2016 tai 2017. Niissä oli ainakin vielä Mersun moottori.
 
Mikä tuo 1.6 dieselkone on noissa? Faijalla on nyt moinen työsuhdeautona ja miettii lunastaisiko auton itselleen vai antaisiko pois. 130tkm ajettu, business tms varusteilla, 1.6tdi, automaatti ja takaveto. Onko auto mitä uskaltaisi itse omistaa omilla rahoilla?

Ja tuo takavedon kiinnijääminen on täysin totta. Jäänyt miljoonaan paikkaan kiinni vaikka alla ihan uudet nastarenkaat ja kuski joka osaa ajaa. Samoin myös kuulema suuntavakaus esim loskavalleja ylittäessä paikoin kyseenalainen edellisiin Mondeoihin verrattuna. Hyvä auto ajaa mutta ei selkeästi optimaalisin takavetona suomen oloissa. Ihmetteli kovasti kun olin hämmentynyt miten uskalsin ajaa 1990 MX-5:n paikkoihin mihin ei olisi kuulema Mersulla asiaa jos haluaa ajaa omalla voimalla pois.

OM626 Mersun mallimerkintä, pohjautuu tosiaan Renaultin R9M -mottoriin. Daimlerin, Renaultin ja Nissanin "yhteistyömottori". Näitä on kyllä tosi monessa autossa, että en tiedä onko tässä vähän volyymiongelmaa, koska autoja on yksinkertasesti niin paljon, niin tietysti samalla vikaantumismäärät nousee vaikka olisivatkin prosentuaalisesti pieniä.

1672339899032.png


Toistaalta kyllä kaikki autoista "tietävät" kenen kanssa olen jutellut on tuota haukkunut, mutta osaltaan tuo taitaa olla vähän imagokysmys, kun Mersuun laitetaan Rellun moottori. Sen olen ainakin huomannut että jälleenmyyntiarvot on huomattavasti alhaisemmat näillä Rellun moottorilla olevilla C-sarjalaisilla, mutta se varmaankin perustuu ihan ovh. hintoihin, noissa on ollut kuitenkin useampi tuusa eroa.

2015 180 d A Premium Business - 42 886,95€
2015 220 d A Premium Business - 49 446,83€

Vaikka uudesta C-sarjalaisesta nuo Renaultin moottorit on jätetty pois, niin kuitenkin uudemmista Mersun etuvetosista MFA2 -pohjalevyn autoista niitä löytyy. Eli, A, B, CLA, GLA ja GLB, vaikkakin tuo uusi moottori on päivitetty ja kulkee nimellä OM608. En tiedä kuinka paljon tuo eroaa teknisesti vanhemmasta. Enivei, oma fiilis on kyllä se, että ei ne niin huonoja ole mitä maine antaa olettaa :D

Edit: Nii tai jos auto on facelift, eli 2018 tai uudempi niin on Mersun omalla moottorilla vaikka olisikin 1.6. Näissä on uudehko OM654, jota menee myös uuteen W206 -koriin.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tuo 1.6 dieselkone on noissa? Faijalla on nyt moinen työsuhdeautona ja miettii lunastaisiko auton itselleen vai antaisiko pois. 130tkm ajettu, business tms varusteilla, 1.6tdi, automaatti ja takaveto. Onko auto mitä uskaltaisi itse omistaa omilla rahoilla?

Ja tuo takavedon kiinnijääminen on täysin totta. Jäänyt miljoonaan paikkaan kiinni vaikka alla ihan uudet nastarenkaat ja kuski joka osaa ajaa. Samoin myös kuulema suuntavakaus esim loskavalleja ylittäessä paikoin kyseenalainen edellisiin Mondeoihin verrattuna. Hyvä auto ajaa mutta ei selkeästi optimaalisin takavetona suomen oloissa. Ihmetteli kovasti kun olin hämmentynyt miten uskalsin ajaa 1990 MX-5:n paikkoihin mihin ei olisi kuulema Mersulla asiaa jos haluaa ajaa omalla voimalla pois.
Riippuu vuosimallista. Jos on uusi auto, niin en tiedä. Tietäisiköhän @jRe

Tuo faijasi kommentti on kyllä hyvin kuvaava C-sarjalaisen ominaisuus. Takavetoisilla C-mersuilla ei tosiaan ole jokapaikkaan asiaa talvella, mutta kyllä tuota autoa oppi lukemaan aika hyvin kun pari kertaa oli jäänyt jumiin :)
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu vuosimallista. Jos on uusi auto, niin en tiedä. Tietäisiköhän @jRe
En liikoja tiedä mutta sen tiedän että on ensimmäinen vuosimalli tuon moottorin kanssa. Kun prkl tietäisi mitä sanoa lunastaako vai ei. Oma fiilis että ei helvetissä, herra tykkää ajella tuolla mutta tiedostaa ongelmat noissa monimutkaisissa järjestelmissä ja potentiaalisesti helvetilliset korjauskulut aka ei ole ihan helpoin korvattava kun haussa ns "viimeinen" auto (faijan tapauksessa paikoin varsin pihi ja jääräpäinen herra eli saattaisi herran tuntien olla 1miljoona ajettu kun luopuu kortista tai henki lähtee). Ongelmana että toiselle puoliskolle ei kelpaa kuin VW Golf johon omaa fiksaation tai ylöspäin imago/mieltymys/mielenvikaisuus akselilla. Jos noita kriteereitä koskien toisen osapuolen vaatimuksia ei olisi niin hommahan olisi jopa varsin helppo mutta....
 
OM626 Mersun mallimerkintä, pohjautuu tosiaan Renaultin R9M -mottoriin. Daimlerin, Renaultin ja Nissanin "yhteistyömottori". Näitä on kyllä tosi monessa autossa, että en tiedä onko tässä vähän volyymiongelmaa, koska autoja on yksinkertasesti niin paljon, niin tietysti samalla vikaantumismäärät nousee vaikka olisivatkin prosentuaalisesti pieniä.

1672339899032.png


Toistaalta kyllä kaikki autoista "tietävät" kenen kanssa olen jutellut on tuota haukkunut, mutta osaltaan tuo taitaa olla vähän imagokysmys, kun Mersuun laitetaan Rellun moottori. Sen olen ainakin huomannut että jälleenmyyntiarvot on huomattavasti alhaisemmat näillä Rellun moottorilla olevilla C-sarjalaisilla, mutta se varmaankin perustuu ihan ovh. hintoihin, noissa on ollut kuitenkin useampi tuusa eroa.

2015 180 d A Premium Business - 42 886,95€
2015 220 d A Premium Business - 49 446,83€

Vaikka uudesta C-sarjalaisesta nuo Renaultin moottorit on jätetty pois, niin kuitenkin uudemmista Mersun etuvetosista MFA2 -pohjalevyn autoista niitä löytyy. Eli, A, B, CLA, GLA ja GLB, vaikkakin tuo uusi moottori on päivitetty ja kulkee nimellä OM608. En tiedä kuinka paljon tuo eroaa teknisesti vanhemmasta. Enivei, oma fiilis on kyllä se, että ei ne niin huonoja ole mitä maine antaa olettaa :D
Olisikohan ollut joku 15 autoa noita 180 d malleja, joita firmassa oli tuolloin 2014-2015, niin useasta meni moottori vaihtoon. Niissä oli aivan ihmeellisiä vikoja, jopa vain muutama kymmenen tuhatta ajetuissa. Seuraavaksi tulikin sitten taas mersun moottoreilla olevat 200 d autot tilalle, joissa ei ongelmia. Ei minulla sinänsä Renaultia vastaan mitään ole, itselläni oli Renault aikaisemmin ja se oli kaupunkiautona ihan ok auto, mutta pienillä kilometreillä.

Itse en uskaltaisi ostaa tällä kokemuksella ainakaan 2014-2015 vuosimallin W205 c-sarjalaista 180 d mallimerkinnällä. Voihan se olla, että maanantaikappaleista kysymys, mutta oli niitä kuitenkin aika monta autoa, joissa oli samoja vikoja että ei herättänyt luottamusta eikä herätä kyllä vieläkään.
 
En liikoja tiedä mutta sen tiedän että on ensimmäinen vuosimalli tuon moottorin kanssa. Kun prkl tietäisi mitä sanoa lunastaako vai ei. Oma fiilis että ei helvetissä, herra tykkää ajella tuolla mutta tiedostaa ongelmat noissa monimutkaisissa järjestelmissä ja potentiaalisesti helvetilliset korjauskulut aka ei ole ihan helpoin korvattava kun haussa ns "viimeinen" auto (faijan tapauksessa paikoin varsin pihi ja jääräpäinen herra eli saattaisi herran tuntien olla 1miljoona ajettu kun luopuu kortista tai henki lähtee). Ongelmana että toiselle puoliskolle ei kelpaa kuin VW Golf johon omaa fiksaation tai ylöspäin imago/mieltymys/mielenvikaisuus akselilla. Jos noita kriteereitä koskien toisen osapuolen vaatimuksia ei olisi niin hommahan olisi jopa varsin helppo mutta....
Nii jaa oletin jotenkin, että auto on prefacelift, mutta eipä sitä ollutkaan mainittuna. Ehkä kiteytettynä, jos:

- Pre-facelift vm. 2014-2018 (OM626) Suurempi riski, Rellun moottori, tuntuu olevan enemmän vikaantumisia
- Facelift vm. 2018-2021 (OM654) Mersun uusi dieselmoottori, jota menee uuteen W206 -koriseenkin.

Etuvaloista näkee helpoiten onko facelift vai ei.
 
Hakusessa isompi auto perheenlisäyksen myötä, nyt Passat GTE farkku.

Kriteerit
- Hinta max 55k, ei tarvisi toki maksaa noin paljoa, mutta pakko venyttää budjettia korkeammaksi vähäisten vaihtoehtojen vuoksi
- Käytetty tai uusi
- Plugari tai sähkö
- Kolme lastenistuinta taakse (joko täysleveä keskipaikka tai 6- ja 7-paikkainen)
- Vähintään kohtuulliset tilat tavaroille.

Aika harvassa vaihtoehdot tuntuu olevan, ainakin nämä täyttäisi kriteerit:

XC90 T8
+ Todella tilava, laadun tuntu
- Hybriditekniikka ei ilmeisesi kovin kehittynyt vanhemmissa malleissa(?), syö tyhjällä akulla paljon.

Citroen C5 Aircrossa
+ Leveä takapenkki, johon pitäisi mahtua hyvin kolme istuinta
- Auto ei muuten sytytä yhtään.

Tesla Model X
+ 6-paikkaisena kaikille istuimille hyvin tilaa
- Tavaratilat pienen puoleiset.

Kellään käytännönkokemuksia ylläolevista autoista tai ideoita, mitkä täyttäisi meidän kriteerit?
 
mY takaveto jos käytetty putkahtais ilmoille sopivasti, uus menee lähelle 60k.
 
Auton vaihto harkinnassa. Kohta 340000km vanhan diesel farmarin todennäköisesti hajos joten harkitsen bensa hybridiin siirtymistä.
Kuinkas paljon Toyota Priuksilla ajetaan ennen isompia remontteja https://www.nettiauto.com/toyota/pr...ntry[]=73&chargingPowerFrom=&chargingPowerTo=

Tarjontaa näyttäisi olevan mukavasti tuossa 2007-2010 välissä.
Luotettavuus varmaan on parhaimmistoa mutta entä korin kesto? Kuinka pieneen kulutukseen noilla käytännössä pääsee (moottoritie-matka-ajo, kaupunki)?
 
Yritän edelleen miettiä sopivaa vaihtoehtoa, nyt on Kia Ceed farkut ihmettelyn alla. Esim. tämä https://www.nettiauto.com/kia/ceed/13218599

onko yleisesti ottaen hyviä, huonoja vai jotain siltä väliltä?
Tekniikkaan en suorilta osaa ottaa kantaa, mutta LX taitaa olla aika karvalakkivarusteilla ja k-auton rahoituskorko on n. 6%+kulut, eli jos pätkällä ostaa, niin aika kova kokonaishinta autolle. Eri asia jos ei ota rahoituksella.
 
Tekniikkaan en suorilta osaa ottaa kantaa, mutta LX taitaa olla aika karvalakkivarusteilla ja k-auton rahoituskorko on n. 6%+kulut, eli jos pätkällä ostaa, niin aika kova kokonaishinta autolle. Eri asia jos ei ota rahoituksella.

Varusteista riittää manuaali-ilmastointi ja vakkari, kaikki tuon päälle plussaa. 6% korolla en lähde ostamaan, suurinpiirtein samassa hintaluokassa löytyy muiltakin myynnissä mutta hyvä tietää tuo, ei tarvitse K-autoa sen enempää katsella.
 
Auton vaihto harkinnassa. Kohta 340000km vanhan diesel farmarin todennäköisesti hajos joten harkitsen bensa hybridiin siirtymistä.
Kuinkas paljon Toyota Priuksilla ajetaan ennen isompia remontteja https://www.nettiauto.com/toyota/pr...ntry[]=73&chargingPowerFrom=&chargingPowerTo=

Tarjontaa näyttäisi olevan mukavasti tuossa 2007-2010 välissä.
Luotettavuus varmaan on parhaimmistoa mutta entä korin kesto? Kuinka pieneen kulutukseen noilla käytännössä pääsee (moottoritie-matka-ajo, kaupunki)?
Meillä oli aikaisemmin 2008 Prius ja sillä ajettiin 60tkm-> 160tkm ja ainut mitä normaalien huoltojen lisäksi tehtiin oli yks pyöränlaakeri. Todella huoletonta menoa ja pienimmillään yks kesäyö ajelin 350km siivun pk seudulta savoon 3,8l/100km toki siinä mentiin ihan sukkasillaan. Normaalisti keskikulutus on pyörinyt siinä 4-5l/100km enkä normaaliajoissa ole päässyt yli 5l kertaakaan edes moottoritiellä (työmatka 40km sivu motaria) Ei nuo taida pahoja olla myöskään ruostumaan ainakaan oman kokemuksen perusteella. Nyt mulla on kakkosautona 2012 Prius phev ja yhtä huoleton tuo on ollut. Ainut mikä kannattaa ottaa huomioon on 15tkm huoltoväli, eli paljon jos tulee kilometrejä niin saa huollattaa pari kertaa vuodessa. Huollot on karkeasti 150 pieni ja 300 euroa isompi. En tiedä onko inflaatio pahasti noita nostanut.
 
Meillä oli aikaisemmin 2008 Prius ja sillä ajettiin 60tkm-> 160tkm ja ainut mitä normaalien huoltojen lisäksi tehtiin oli yks pyöränlaakeri. Todella huoletonta menoa ja pienimmillään yks kesäyö ajelin 350km siivun pk seudulta savoon 3,8l/100km toki siinä mentiin ihan sukkasillaan. Normaalisti keskikulutus on pyörinyt siinä 4-5l/100km enkä normaaliajoissa ole päässyt yli 5l kertaakaan edes moottoritiellä (työmatka 40km sivu motaria) Ei nuo taida pahoja olla myöskään ruostumaan ainakaan oman kokemuksen perusteella. Nyt mulla on kakkosautona 2012 Prius phev ja yhtä huoleton tuo on ollut. Ainut mikä kannattaa ottaa huomioon on 15tkm huoltoväli, eli paljon jos tulee kilometrejä niin saa huollattaa pari kertaa vuodessa. Huollot on karkeasti 150 pieni ja 300 euroa isompi. En tiedä onko inflaatio pahasti noita nostanut.

Onko noissa jotain selkeitä heikkoja kohtia? Miten kallis on hybridiakun korjaus jos käy huono säkä?
 
Onko noissa jotain selkeitä heikkoja kohtia? Miten kallis on hybridiakun korjaus jos käy huono säkä?
Silloin kun ensimmäistä ostin niin tuota selvitteli ja kyselin Toyotalta ja heidän mukaansa noita ei ole juurikaan vaihdettu eikä kustannus ole kuitenkaan kuin tuo noin 2000€. Pitäisin melko epätodennäköisenä että akku särkyy.
 
Onko noissa jotain selkeitä heikkoja kohtia? Miten kallis on hybridiakun korjaus jos käy huono säkä?
Mulle Toyotan huoltomies kertoili, että Toyota Hybridistä saa akun vaihtoon, jos kuskaa paljon eläimiä ja saa akun tuuletuksen karvoista tukkoon.
Priuksessa akun tuuletusreikä osittain selkänojassa(apparin takana oven vieressä), niin jos esim sinne kun levittelee viltin niin sit mennään.
Auriksessa kuskin takana penkin alaosassa.

3rd gen Priukset ja saman tekniikan muut Toyota hybridit: 300k+ ajettuina menee egr jäähdytin tukkoon ja se aiheuttaa kansipahvin palamisen. Helpohko ennakkohuoltokohde. Aiheesta paljon priuschatin foorumeilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 287
Viestejä
4 503 712
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Antonsilt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom