Mikä auto minulle?

2001 vuoden Audi S8 meni lunastukseen. Siinä oli 360hp/430nm V8. Olen katsellut pari pykälää uudempaa A8:a, 2009-2017 vm. Niitä on tehty mös 4.2L V8:lla, 380hp/445nm. Niitä vaan ei saa mistään ilman kattoluukkua.

Katselin odotusajaksi C4 Cactusta. 1100kg, 105g co2 päästöt, kulutus 4-5L/100. Ihan OK sisältä ja ulkoa: https://www.nettiauto.com/citroen/c4-cactus/12720701

Mitä mieltä? Ajattelin, että ostan tuollaisen, ja laitan sen vaihdossa tai myyn pois, jos löydän joskus sopivan Audin jostain. Jotain mahdollisimman edullista käyttökuluiltaan mieluiten. Tossa on verot 125e ja vakuutukset 560e/v. Ei jaksais mitään pajalla aikaansa viettävää vanhaa ritsaakaan hommata, joihin ei saa edes varaosia enää. Esim. 20v+ vanhat autot.
 
Mobile.de kahlattu läpi?

Joo. Ongelmana kun on kattoluukku. Autossa ei sais olla mitään härpäkettä katossa, pelkkä kattoverhoilu. Muuten pääntila ei riitä. En kyllä ole varma riittääkö C4 Cactuksessakaan. Kaveri kovasti puhui, että riittäisi, joten täytyy käydä sellaista katsomassa uteliaisuudesta.
 

4.0 TFSI kone maksaa n. 20000e veroineen ym. enemmän kuin 4.2 FSI. Vähän turhan kallis hinta parista turbosta, joilla ei ees tee "mitään". Muutenkin lähinnä tässä pohdin, että mistä löytäisi sellaisen tilapäisen auton tähän hätään, kun autoa ei ole. Tarve autolle on siis nyt eikä joskus vuoden kuluttua.

4.2L FSI:n verot on jotain n. 8000€, tollasen 4.0 TFSI varmaan 10000€+ ja korkeampi hankintahinta.
 
Olen katsellut nyt hyvällä rahoitustarjouksella käytettyä autoa liikkeestä, budjettina n. max 20 000 euroa. Auton mallilla ei ole oikein muuta väliä, kuin, että kaksimetrisellä kuskilla on hyvä olla ratin takana.
Vastaan tuli Auto-Sunilta seuraava Toyota Auris:

Auton luotettavuus on merkittävä asia itselle, siksi olen Toyotaa katsellut. Onko tässä mielestänne hinta sopiva ja luotettava peli pitkäksi aikaa eteenpäin? Ymmärrän, että sähköautot ja hybridit ovat mahdollisesti tulevaisuutta, mutta tässä vaiheessa olen bensakoneita katsellut.

Saa myös vinkata muita budjettiin sopivia autoja ko. autoliikkeeltä.
 
Olen katsellut nyt hyvällä rahoitustarjouksella käytettyä autoa liikkeestä, budjettina n. max 20 000 euroa. Auton mallilla ei ole oikein muuta väliä, kuin, että kaksimetrisellä kuskilla on hyvä olla ratin takana.
Vastaan tuli Auto-Sunilta seuraava Toyota Auris:

Auton luotettavuus on merkittävä asia itselle, siksi olen Toyotaa katsellut. Onko tässä mielestänne hinta sopiva ja luotettava peli pitkäksi aikaa eteenpäin? Ymmärrän, että sähköautot ja hybridit ovat mahdollisesti tulevaisuutta, mutta tässä vaiheessa olen bensakoneita katsellut.

Saa myös vinkata muita budjettiin sopivia autoja ko. autoliikkeeltä.
Varmaan on luotettavuudeltaan ja jälleenmyyntiarvoltaan järkivalinta. Pelkään kuitenkin, että ratti saattaa jäädä liian eteen. Se selviää koeistumalla.
 
Olen katsellut nyt hyvällä rahoitustarjouksella käytettyä autoa liikkeestä, budjettina n. max 20 000 euroa. Auton mallilla ei ole oikein muuta väliä, kuin, että kaksimetrisellä kuskilla on hyvä olla ratin takana.
Vastaan tuli Auto-Sunilta seuraava Toyota Auris:

Auton luotettavuus on merkittävä asia itselle, siksi olen Toyotaa katsellut. Onko tässä mielestänne hinta sopiva ja luotettava peli pitkäksi aikaa eteenpäin? Ymmärrän, että sähköautot ja hybridit ovat mahdollisesti tulevaisuutta, mutta tässä vaiheessa olen bensakoneita katsellut.

Saa myös vinkata muita budjettiin sopivia autoja ko. autoliikkeeltä.
Kokemusta on vain 10 vuotta vanhemmasta (2007) manuaalivaihteisesta 1.6 litraisesta bensa-Auriksesta, josta luovuin viime syksynä yli 12 vuoden ajon jälkeen. Se ainakin oli luotettava ja huoleton kuin mikä, täydet pisteet siitä. Sillä ajoin pitkiä matkoja talvella kovalla pakkasella Pyhälle ja takaisin Helsinkiin, ja yksi kesä Pohjois-Norjasta Tromssasta Helsinkiin. Hyvin kesti pitkät raskaat matkat.

Ainoa kerta kun se jätti ns. tielle oli viime vuoden alkukeväällä, ja sekin oli pitkälti oma moka: laturi oli mennyt vihdoinkin vanhuuttaan rikki, en jostain syystä pistänyt huomiota akkuvaroitusvalolle, ja ajoin sitten Kehä III:lla akun tyhjäksi. Sain kyllä ajettu auton "ilman sähköjä" Tikkurilan Shellille, josta tilasin hinauksen korjaamolle laturinvaihtoa varten.

Yleisesti ottaen en muista siinä muita kuin juuri tuollaisia kulumavikoja korjatun, ainakaan minun laskuuni. Pari kertaa vein sen Toyotan takaisinkutsuun, jotain palkkia ja pelkääjän puoleisen turvatyynyn patruunaa vaihdettiin kaikkiin Toyotoihin, mutta nuo takaisinkutsut pikemminkin nostivat kuin vähensivät luottamusta Toyotaan (siis sen proaktiiviseen huoltoon).

Siitä tosin en mene takuuseen että ainakaan minun Aurikseeni olisi kaksimetrinen mahtunut mukavasti kuskin penkille, ainakaan viemättä takanaistuvalta kaikki jalkatila. Kokeilemalla se selviää. Minä olen tällainen 177cm tappi joten minulle riitti hyvin. EDIT: Ihan kuvasta päätellen nämä uudemmat Aurikset taitavat olla isompia, ainakin pidempiä, kuin minun ex-autoni... Olisko sitten tavaratila ainakin isompi?

Ai niin vielä sellainen huomio että Auriksen penkki oli ainakin minun perseeni kanssa yhteensopiva. Sitä edeltäneellä VW Polo Variantilla jouduin pysähtelemään tauolle vähintään parin tunnin välein koska perse puutui pahasti. Auriksella taas ei puutunut ollenkaan, ajoin ilman ongelmia silloin Tromssastakin vaikka kuinka pitkiä yksittäisiä ajorupeamia (olin ainoa kuski).

En tiedä onko tuo persekohtaista, mutta minulle ainakin sopi hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kommenteista! Olen menossa koeajamaan autoa ja katsotaan miltä tuntuu, näyttää ja kuulostaa.
 
Honda Civic 2018, 1.5 182hp CVT. Löytyykö tuollaisista kokemusta? Onko näissä jotakin tyyppivikoja yms, joista pitäisi huolehtia jos tuollaisen päättäisi hankkia? -14 Passatista jos tuollaiseen vaihtaa, niin pienempihän tuo on jonkun verran, mutta mitenkäs laatuvaikutelma ja rengasmelu esim? Civicin pitäisi kaiketi olla melko taloudellinen ja suht pirteä kuitenkin tuolla 1.5 koneella.
 
Honda Civic 2018, 1.5 182hp CVT. Löytyykö tuollaisista kokemusta? Onko näissä jotakin tyyppivikoja yms, joista pitäisi huolehtia jos tuollaisen päättäisi hankkia? -14 Passatista jos tuollaiseen vaihtaa, niin pienempihän tuo on jonkun verran, mutta mitenkäs laatuvaikutelma ja rengasmelu esim? Civicin pitäisi kaiketi olla melko taloudellinen ja suht pirteä kuitenkin tuolla 1.5 koneella.
Ainoa mitä tulee mieleen on tuo vaihteisto, että onko siinä perinteinen cvt vai onko se ecvt joissa ei käsittääkseni ole juurikaan ollut ongelmia
 
10000-16000 euron budjetilla oleva vaihtoauto.
Onko skoda octavian hankinta huono korjauskustannusten puolesta jos vertaa jos hommaa jonkin toyotan mielummin, vai mihin mun kannattaisi nyt katsoa?
Vähän kuluttava auto, noin 50 km/vuorokauteen jolla olisi vakaa ajaa, ettei tuntuisi kauppakassilta johon tuuli heti tarttuu jossa ohjaus olisi huteran tuntuinen.
 
10000-16000 euron budjetilla oleva vaihtoauto.
Onko skoda octavian hankinta huono korjauskustannusten puolesta jos vertaa jos hommaa jonkin toyotan mielummin, vai mihin mun kannattaisi nyt katsoa?
Vähän kuluttava auto, noin 50 km/vuorokauteen jolla olisi vakaa ajaa, ettei tuntuisi kauppakassilta johon tuuli heti tarttuu jossa ohjaus olisi huteran tuntuinen.
Skodillak voi olla hyvä tai voi olla huono riippuen aika isosti millä tekniikalla. Ei hiljaisin eikä ole perus Toyotakaan mutta itse pidin huomattavasti enemmän kuin perus Toyota ihan jo sisustan vuoksi. Toki se on sanottava että oma oli 2006 MK2 Octavia vRS 2.0TFSI eli tehomalli jossa vähän sitä ja tätä lisätty ja alustaa muuteltu joten ei ehkä täysin vertailukelpoinen perus 1.6 Octaviaan. Sanoisin että yleisesti Toyota voi olla se luotettavampi, mutta vastaavasti Skoda tarjoaa muita ominaisuuksia. Kannattaa melkein käydä koeajamassa molemmat niin saat jo perstuntumalta suljettua hyvällä tuurilla toisen pois.
 
Itse möin juuri pois tuollaisen 2014 kolmos -octavian ja jätin pihaan 2006 450tkm ajetun octavian.

Suurin riesa tuossa ocussa on sisämelu ja alustan pompottava pintakovuus, niiltä osin tuo vanhempi on huomattavasti mukavampi.

Muutenhan se on ajolleen tarkka ja hyvä, myös laatuvaikutelma on parempi/modernimpi kuin esim. Toyota auriksessa. Kannattaa käydä molemmilla ihan reilulla koeajolla ja yrittää etsiä sieltä ne itseä ärsyttävät seikat.

Itse ottaisin todennäköisesti Toyotan.
 
Itse kävin parikin eri kolmoskorin farkku-Octaviaa (vm 2015 ja 2018 muistaakseni) ajamassa tuossa viime syksynä kun oli itsellä autohankinnat työn alla. Oma vaikutelma autosta oli se, että auto näyttää sisältä ja ulkoa siistiltä laadukkaalta, mutta ajotuntuma oli ainakin omaan makuun jotenkin aivan tajuttoman kolho. Muistutti melkein jotain paria kokoluokkaa pienempää kauppakassia yliherkän ja vähän levottoman oloisen ohjauksen, järjettömän kovan alustan ja maantievauhdeissa todella kovasti humisevan ohjaamon takia. Se oli sinänsä harmi, koska muuten autossa oli tosiaan paljon hyvää. Kokoluokassaan sisätiloiltaan aivan mielettömän kokoinen, varustelutasot hyviä ja hinnat käytettynä vähintään kohtuullisia.
 
Viimeksi muokattu:
Olen harkinnut Mazda3 2010 vaihtoa vielä vähän pienempään ja vähemmän kuluttavaan, tarkoituksena ainoastaan autoilun kustannuksien alentaminen. Nettiautosta olen bongaillut noita uudemman korimallin Renault Twingoja, ovat ilmeisen yksinkertaisia ja varmatoimisia pelejä. Mitenkäs tuollainen 1.0L moottori kestää kilometrejä, esim tässä 120000km ajettu: https://www.nettiauto.com/renault/twingo/12297903
Avattava katto olisi ihan hauska kesällä, joten tuo kyseinen yksilö sen takia kiinnostaa. Pääasiassa tulee vaan kaupungissa kurvailtua, joten sen puolesta Twingo varmaan olisi passeli.
 
Olen harkinnut Mazda3 2010 vaihtoa vielä vähän pienempään ja vähemmän kuluttavaan, tarkoituksena ainoastaan autoilun kustannuksien alentaminen. Nettiautosta olen bongaillut noita uudemman korimallin Renault Twingoja, ovat ilmeisen yksinkertaisia ja varmatoimisia pelejä. Mitenkäs tuollainen 1.0L moottori kestää kilometrejä, esim tässä 120000km ajettu: https://www.nettiauto.com/renault/twingo/12297903
Avattava katto olisi ihan hauska kesällä, joten tuo kyseinen yksilö sen takia kiinnostaa. Pääasiassa tulee vaan kaupungissa kurvailtua, joten sen puolesta Twingo varmaan olisi passeli.
Jos tuo sinun mazda 3 ei ole reilusti yli 200tkm ajettu eikä siinä ole vikoja tai vakavaa ruosteongelmaa, niin enpä tiedä onko säästö järkevä vaikkapa tuohon linkkaamaasi autoon verrattuna. Vaikka sillä säästäisi sen litran pari/100km kaupunkiajossa, niin käytetyissä on aina riskinä että saa vikapesäkkeen käteen ja äkkiä vanha onkin huomattavasti halvempi.

Tämä siis puhtaasti siitä vinkkelistä, että haluat autoilun kuluja alemmas. Oikeasti halvemmaksi tulee sähköauto juurikin tuossa ajossa käyttökuluissa, mutta pääomakulut tekee siitäkin äkkiä kalliimpaa.
 
Jos tuo sinun mazda 3 ei ole reilusti yli 200tkm ajettu eikä siinä ole vikoja tai vakavaa ruosteongelmaa, niin enpä tiedä onko säästö järkevä vaikkapa tuohon linkkaamaasi autoon verrattuna. Vaikka sillä säästäisi sen litran pari/100km kaupunkiajossa, niin käytetyissä on aina riskinä että saa vikapesäkkeen käteen ja äkkiä vanha onkin huomattavasti halvempi.

Tämä siis puhtaasti siitä vinkkelistä, että haluat autoilun kuluja alemmas. Oikeasti halvemmaksi tulee sähköauto juurikin tuossa ajossa käyttökuluissa, mutta pääomakulut tekee siitäkin äkkiä kalliimpaa.
Joo eihän siinä vikoja ole ollut, saatika ruostetta. Ajettukin on vasta 113000km ja noin 7500km tulee vuodessa lisää. Sähköauto on ollut myös harkinnassa jo pidempään, mutta näillä kilometreillä ei oikein hirveää säästöä saa aikaiseksi korkean hankintahinnan vuoksi. Vaimolle on tulossa kesällä uusi sähköauto, joten oletettavasti tulee sillä ajeltua aina kun mahdollista.
Mazdaa on tullut pidettyä jo kolme vuotta, joten alkaa nuo vaihtohalut siitäkin syystä lisääntymään. Tuollainen pienikulutuksinen ja ennen kaikkea halpa pikkuauto olisi paras vaihtoehto. Noita Twingoja saa melko uusiakin vielä alle 8000€.
 
Joo eihän siinä vikoja ole ollut, saatika ruostetta. Ajettukin on vasta 113000km ja noin 7500km tulee vuodessa lisää. Sähköauto on ollut myös harkinnassa jo pidempään, mutta näillä kilometreillä ei oikein hirveää säästöä saa aikaiseksi korkean hankintahinnan vuoksi. Vaimolle on tulossa kesällä uusi sähköauto, joten oletettavasti tulee sillä ajeltua aina kun mahdollista.
Mazdaa on tullut pidettyä jo kolme vuotta, joten alkaa nuo vaihtohalut siitäkin syystä lisääntymään. Tuollainen pienikulutuksinen ja ennen kaikkea halpa pikkuauto olisi paras vaihtoehto. Noita Twingoja saa melko uusiakin vielä alle 8000€.

Noilla vuosittaisilla kilometreillä säätöpotentiaali polttoainekustannuksissa lienee nykyisilläkin bensan hinnoilla korkeintaan muutamia satasia vuodessa. Mikäli Mazdassa kaikki on kunnossa ja eikä isompia remppoja tiedossa, niin sen vaihtoa Renaultin pikkukiuluun on hankala perustella taloudellisilla seikoilla. Toki Mazdassakin voi hajota joku paikka yllättäen, mutta käytetyn auton hankinta on melkoista arpapeliä kun vuosia ja maileja on kuitenkin takana jo jonkin verran.

Paljonko tuo Mazda syö polttoainetta?
 
Noilla vuosittaisilla kilometreillä säätöpotentiaali polttoainekustannuksissa lienee nykyisilläkin bensan hinnoilla korkeintaan muutamia satasia vuodessa. Mikäli Mazdassa kaikki on kunnossa ja eikä isompia remppoja tiedossa, niin sen vaihtoa Renaultin pikkukiuluun on hankala perustella taloudellisilla seikoilla. Toki Mazdassakin voi hajota joku paikka yllättäen, mutta käytetyn auton hankinta on melkoista arpapeliä kun vuosia ja maileja on kuitenkin takana jo jonkin verran.

Paljonko tuo Mazda syö polttoainetta?
Joo eihän pelkillä polttoainekustannuksilla säästöä saakaan hirveästi, Mazdassa menee näillä mun ajoilla 7,7l/100km. Kun laskee mukaan verot, vakuutuksen ja rahoituskulut, niin puhutaan jo luokkaa 100€/kk säästöstä. Lähinnä tuossa alkuperäisessä kysymyksessä oli pointtina se, että uskaltaako tuollaista 1.0l konetta yli 100000km ajettuna edes harkita? Myös Citroen C4 Cactus on ollut harkinnassa, niitäkin saa ihan kohtuulliseen hintaan.
 
Joo eihän pelkillä polttoainekustannuksilla säästöä saakaan hirveästi, Mazdassa menee näillä mun ajoilla 7,7l/100km. Kun laskee mukaan verot, vakuutuksen ja rahoituskulut, niin puhutaan jo luokkaa 100€/kk säästöstä. Lähinnä tuossa alkuperäisessä kysymyksessä oli pointtina se, että uskaltaako tuollaista 1.0l konetta yli 100000km ajettuna edes harkita? Myös Citroen C4 Cactus on ollut harkinnassa, niitäkin saa ihan kohtuulliseen hintaan.
En kyllä usko tuota satasen säästöä kuukaudessa noin vähillä ajoilla verrattuna Relluun ellei sitten sinulla ole nyt jotain törkyhintaista rahoitusta ja vakuutusta.
 
Joo eihän pelkillä polttoainekustannuksilla säästöä saakaan hirveästi, Mazdassa menee näillä mun ajoilla 7,7l/100km. Kun laskee mukaan verot, vakuutuksen ja rahoituskulut, niin puhutaan jo luokkaa 100€/kk säästöstä. Lähinnä tuossa alkuperäisessä kysymyksessä oli pointtina se, että uskaltaako tuollaista 1.0l konetta yli 100000km ajettuna edes harkita? Myös Citroen C4 Cactus on ollut harkinnassa, niitäkin saa ihan kohtuulliseen hintaan.

Jos joku automalli on halpa tai erityisen kohtuuhintainen niin oletettavasti siihen on syynsä. Jos vaihdon ajurina on säästötoive, niin kuulostaa aika riskipitoiselta vedolta vaihtaa moiseen.
 
En kyllä usko tuota satasen säästöä kuukaudessa noin vähillä ajoilla verrattuna Relluun ellei sitten sinulla ole nyt jotain törkyhintaista rahoitusta ja vakuutusta.
Enpä nyt jaksa tuosta alkaa väittelemään, Excel nämä tiedot minulle kertoo. Edelleen pointtina ei ollut se, että kannattaako minun vaihtaa autoa, vaan tuon piskuisen rellun koneen turnauskestävyys.
Jos joku automalli on halpa tai erityisen kohtuuhintainen niin oletettavasti siihen on syynsä. Jos vaihdon ajurina on säästötoive, niin kuulostaa aika riskipitoiselta vedolta vaihtaa moiseen.
No Relluthan nyt ovat kautta aikain olleet suht edullisia, mutta silti ihan paikassaan hyviä autoja. Mullakin on erilaisia kyseisen automerkin pirssejä ollut neljä, eikä niistä sen pahempaa sanottavaa ole kuin muistakaan.
 
En kyllä usko tuota satasen säästöä kuukaudessa noin vähillä ajoilla verrattuna Relluun ellei sitten sinulla ole nyt jotain törkyhintaista rahoitusta ja vakuutusta.

Itsekin jäin miettimään tätä myös, vaikka asiaa ei varsinaisesti kysyttykään.

Ajoneuvovero Mazdassa on noin 75 euroa suurempi kuin Renussa ja äkkiä Ifin laskurilla omia tietojani käyttäen tuollaisen Mazdan vakuutus 30-40 euroa kalliimpi, oli sitten pelkkä liikennevakuutus tai myös osakasko. Kuukausitasolla Mazda on siis noin kympin kalliimpi verojen ja vakuutusten osalta, joten satasen säästö kuulostaa aika isolta. No, eipä sitä tässä kysyttykään - kunhan laskeskelin omaksi ilokseni.

Tuossa Renun nokalla olevassa litraisessa koneessa ei käsittääkseni ole mitään fataaleja suunnittelumokia, mutta faktahan on ettei noilla mitään satoja tuhansia rullata. 120tkm mittarissa ja ikääkin seitsemän vuotta - yksilöitä nuo alkavat olemaan tuossa vaiheessa. Onko huollot tehty ajallaan ja onko auto muuten hyvin pidetty? Kytkimen vaihto saattaa olla ajankohtainen asia seuraavien kymppitonnien sisällä.
 
Mulla on sellainen tilanne, että ”omistan” tällä hetkellä uuden noin puoli vuotta vanhan auton. Kyseessä on bensa-nelikko parilitraisella ahdetulla koneella. Tiedossa oli että mikään bensapihi auto ei ole nurkka-ajossa, mutta koin että sähköautot ei ole vielä mun juttu. Ja hybridejä en vain halua, koska periaatteesta vastustan kahden voimalinjan paketointia. Ennemmin joko pelkkä polttis tai sähkö - tai vaikka vety.

No, nyt kun Ukrainassa on tilanne mikä on, niin mm. polttoaineen hinnat ovat nousseet korkealle. Hinnat on nyt siellä missä arvelin niiden olevan 3-5 vuoden päästä, kun kaupat sovin. Tämä on ajanut pohtimaan yllättäen sitä, että miten sähkis sopisi kuitenkin allekirjoittaneen autoksi. Ja sopisihan se, jos nelikon saa. Ongelma on vain se, että sellaisen hankinta tarkoittaisi lisävelan ottoa, ja se jotenkin tässä maailmantilanteessa ei kuulosta houkuttelevalle. En pidä esim. lomautuksia erityisen todennäköisenä omalla alalla, mutta riski niille on noussut oleellisesti parin viime kuukauden aikana ja uusien pakotteiden myötä nousenee edelleen.

Joten olen myös alkanut kartoittaa käytettyjä, noin 5-8000€ budjetilla. Kriteereinä
  • farmari/suv
  • tilava takakontti +500l
  • Isofix takapenkeillä
  • Takapenkillä sen verran tilaa, että etupenkillä sopii aikuinen istumaan vaikka takana olisi turvaistuin
  • Automaattinen ilmastointi
  • Vakkari (mukautuva olisi luksusta)
  • Bensakone
  • Mieluusti neliveto, joskin vajaavetoisissa vähemmän rikkoutuvia osia. Eli ihan sama mistä päästä vetää, kunhan vetää
  • Mukavina ekstroina vetokoukku, kuskin penkki sähkösäädöin, peruutuskamera ja -tutkat, webasto, flexfuel mahdollisuus…
Noilla kriteereillä Volvon V70 mk2 olisi omasta mielestä aika pätevä laitos, etenkin classicina. Samoin mk4 Mondeo olisi yksi vaihtoehto. Kysymys kuuluukin, että on techiläisillä suositella jotain muuta merkkiä/mallia?
 
Ja hybridejä en vain halua, koska periaatteesta vastustan kahden voimalinjan paketointia.

Mikähän näissä hybrideissä aiheuttaa tuollaisen kaninkolon? Itse miettinyt että eikös ne olisi hyviä vaihtoehtoja kun joissain netin syövereissä bensankulutus näyttää olevan paperilla 3.0-3,5 litraa / 100 km?
 
Mikähän näissä hybrideissä aiheuttaa tuollaisen kaninkolon? Itse miettinyt että eikös ne olisi hyviä vaihtoehtoja kun joissain netin syövereissä bensankulutus näyttää olevan paperilla 3.0-3,5 litraa / 100 km?

Varsinkin kun erityisesti Toyotan hybridit ovat sellaisia, että niitä kehtaa luotettavuuden puolesta suositella ohi normaalien bensa-autojen. Tuo "kaksi voimalinjaa samassa paketissa" on alusta alkaen kuulostanut täyssähköautoilijoiden fanaattiselta disinformaatiolta, vaikka toki varsinkin lataushybrideissä on sellaisiakin kiireästi kyhättyinä pelkkien verohyötyjen vuoksi myyntiin tuotuna.
 
Mulla on sellainen tilanne, että ”omistan” tällä hetkellä uuden noin puoli vuotta vanhan auton. Kyseessä on bensa-nelikko parilitraisella ahdetulla koneella. Tiedossa oli että mikään bensapihi auto ei ole nurkka-ajossa, mutta koin että sähköautot ei ole vielä mun juttu. Ja hybridejä en vain halua, koska periaatteesta vastustan kahden voimalinjan paketointia. Ennemmin joko pelkkä polttis tai sähkö - tai vaikka vety.

No, nyt kun Ukrainassa on tilanne mikä on, niin mm. polttoaineen hinnat ovat nousseet korkealle. Hinnat on nyt siellä missä arvelin niiden olevan 3-5 vuoden päästä, kun kaupat sovin. Tämä on ajanut pohtimaan yllättäen sitä, että miten sähkis sopisi kuitenkin allekirjoittaneen autoksi. Ja sopisihan se, jos nelikon saa. Ongelma on vain se, että sellaisen hankinta tarkoittaisi lisävelan ottoa, ja se jotenkin tässä maailmantilanteessa ei kuulosta houkuttelevalle. En pidä esim. lomautuksia erityisen todennäköisenä omalla alalla, mutta riski niille on noussut oleellisesti parin viime kuukauden aikana ja uusien pakotteiden myötä nousenee edelleen.

Joten olen myös alkanut kartoittaa käytettyjä, noin 5-8000€ budjetilla. Kriteereinä
  • farmari/suv
  • tilava takakontti +500l
  • Isofix takapenkeillä
  • Takapenkillä sen verran tilaa, että etupenkillä sopii aikuinen istumaan vaikka takana olisi turvaistuin
  • Automaattinen ilmastointi
  • Vakkari (mukautuva olisi luksusta)
  • Bensakone
  • Mieluusti neliveto, joskin vajaavetoisissa vähemmän rikkoutuvia osia. Eli ihan sama mistä päästä vetää, kunhan vetää
  • Mukavina ekstroina vetokoukku, kuskin penkki sähkösäädöin, peruutuskamera ja -tutkat, webasto, flexfuel mahdollisuus…
Noilla kriteereillä Volvon V70 mk2 olisi omasta mielestä aika pätevä laitos, etenkin classicina. Samoin mk4 Mondeo olisi yksi vaihtoehto. Kysymys kuuluukin, että on techiläisillä suositella jotain muuta merkkiä/mallia?

Noissa mk2 seitenkymppisissä alkaa olemaan aika reippaasti maileja mittareissa. Vaikka tuollainen Volvo kestää kilometrejä komeasti, alkaa tuoreimmillakin yksilöillä olemaan ikää sen 15 vuotta. Toki vähänajettujakin putkahtelee esiin aika ajoin.

Toinen huono puoli on sitten yleinen janoisuus. Pieninkin 140hv 2.4 hörppää nykymittapuulla aika paljon bensaa, puhumattakaan ahdetuista malleista. Mikäli kilometrejä tulee kohtuullisesti, niin tämä ei ole niin iso juttu.
 
Varsinkin kun erityisesti Toyotan hybridit ovat sellaisia, että niitä kehtaa luotettavuuden puolesta suositella ohi normaalien bensa-autojen. Tuo "kaksi voimalinjaa samassa paketissa" on alusta alkaen kuulostanut täyssähköautoilijoiden fanaattiselta disinformaatiolta, vaikka toki varsinkin lataushybrideissä on sellaisiakin kiireästi kyhättyinä pelkkien verohyötyjen vuoksi myyntiin tuotuna.
Toyota/Lexus onkin ainoa poikkeus. En koskaan haluaisi minkään muun merkin hybridiä. Muilla merkeillä sähkö on purkkafiksailtu voimalinjan kylkeen kuin jotkut apupyörät eikä siitä ole lähdetty ottamaan kaikkea irti, kunhan saadaan hyvät wltp-lukemat. Puhumattakaan muiden merkkien hybridien luotettavuudesta. Naurattaa kun jotkut ovat brändänneet jarrutusenergian talteenoton erillisenä ominaisuutena, niin kehittyneitä ne on :lol:
 
Mikä vika Hondan hybridissä on? Ihan samalla tapaa Toyotan kanssa se on alusta lähtien rakennettu itselatautuvaksi hybridiksi.
Jos se käyttää Toyotalta lainattua e-cvt tekniikkaa niin mikäs siinä, muuten ei kiitos. Pointtini oli että perinteisen vaihteiston kylkeen pultattu sähkömoottori on mielestäni huono kompromissi.
 
Toyota/Lexus onkin ainoa poikkeus. En koskaan haluaisi minkään muun merkin hybridiä. Muilla merkeillä sähkö on purkkafiksailtu voimalinjan kylkeen kuin jotkut apupyörät eikä siitä ole lähdetty ottamaan kaikkea irti, kunhan saadaan hyvät wltp-lukemat. Puhumattakaan muiden merkkien hybridien luotettavuudesta. Naurattaa kun jotkut ovat brändänneet jarrutusenergian talteenoton erillisenä ominaisuutena, niin kehittyneitä ne on :lol:
Parempi se asiakkaalle mitä pienempi kulutus ja pienemmät co2 päästöt. Ihansama miten se on toteutettu. Jos edelleen polttomoottoriautot ovat ainoa vaihtoehto kuluttajalle niin kevythybridit ovat oikein hyvä vaihtoehto.
 
2010-2012 vuosien noi pösön 3008, kellään mitään kokemusta moisesta?
Ittelle jäi vähän karut kokemukset vm. 2010 Peugeot 3008:sta 6-7 vuotta sitten. Oli hdi 110 kw, ajettu ostaessa n. 130 tkm täydellä merkkiliikkeen huoltohistorialla. Autoliikkeestä kotiin ajellelessa laukesi kone(kiertokangen laakeri). Koneen vaihto meni toki autoliikkeen piikkiin, mutta vähän sen jälkeen porsi turbo(meni sekin autoliikkeen piikkiin). Auto oli pajalla ekan puolen vuoden aikana n. 1.5kk. Hirveä taistelu koko ajan ostoliikkeen kanssa, että kuka maksaa mitäkin. Toimiessaan auto oli oikein mukava ja hiljainen auto, matka-ajossa oikein mukava peli. Jäi vain niin huono kuva koko autosta että meni aika pikaisesti vaihtoon ja vannoen ettei ikinä enää yhtään Peugeotia minulle. Oli varmaan vaan huono yksilö ja tuurit ei ollut likikään kohdallaan. Kaikesta huolimatta, jos sattuisi saamaan toimivan yksilön niin on mainio peli. Vähän ääripään kokemus oli minulla, mutta jos uskallat kokeilla niin paljon siinä oli hyvääkin(toimiessaan).

edit: oli vielä koneen vaihtaneen merkkiliikkeen puolesta semmoistä perseilyä jälkikäteen(hirveä öljyvuoto, joka yritettiin maksattaa minulla) että Laakkonen meni ikuiseen boikottiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ittelle jäi vähän karut kokemukset vm. 2010 Peugeot 3008:sta 6-7 vuotta sitten. Oli hdi 110 kw, ajettu ostaessa n. 130 tkm täydellä merkkiliikkeen huoltohistorialla. Autoliikkeestä kotiin ajellelessa laukesi kone(kiertokangen laakeri). Koneen vaihto meni toki autoliikkeen piikkiin, mutta vähän sen jälkeen porsi turbo(meni sekin autoliikkeen piikkiin). Auto oli pajalla ekan puolen vuoden aikana n. 1.5kk. Hirveä taistelu koko ajan ostoliikkeen kanssa, että kuka maksaa mitäkin. Toimiessaan auto oli oikein mukava ja hiljainen auto, matka-ajossa oikein mukava peli. Jäi vain niin huono kuva koko autosta että meni aika pikaisesti vaihtoon ja vannoen ettei ikinä enää yhtään Peugeotia minulle. Oli varmaan vaan huono yksilö ja tuurit ei ollut likikään kohdallaan. Kaikesta huolimatta, jos sattuisi saamaan toimivan yksilön niin on mainio peli. Vähän ääripään kokemus oli minulla, mutta jos uskallat kokeilla niin paljon siinä oli hyvääkin(toimiessaan).

edit: oli vielä koneen vaihtaneen merkkiliikkeen puolesta semmoistä perseilyä jälkikäteen(hirveä öljyvuoto, joka yritettiin maksattaa minulla) että Laakkonen meni ikuiseen boikottiin.

Jäi nyt epäselväksi, että mitä hyvää tuossa paskalaatikossa oli?
 
Kunnossa ollessaan mukava ajettava, tilava ja hiljainen auto. Kuten sanoin minulle varmaan sattui huono yksilö eli en itse osta enää moista. Varmasti näistä on hyviäkin kokemuksia:)
 
Perheelle hakusessa kakkosauto satunnaisia pääkaupunkiseudun lyhyempiä matkoja varten kun on samaan aikaan molemmilla tarve autolle. Kilometrejä vuoteen todennäköisesti noin 6000 km, vähän riippuen kuinka paljon valvontahommia itselle töissä osuu ja missä työmaat sijaitsevat.

Budjettina hahmotellut rahoitettuna noin 12k, eli viiden vuoden rahoituksella 200 e/kk. Ei ole siis tarkoitus sitoa autoon pääomaa alkuun vaan täysin rahoitettuna. Koska autoa käytettäisiin pääosin vain yhden hengen matkoihin, olen itse katsellut b-segmentin autoja, kuitenkin neliovisena koska silloin tällöin tarve myös varmasti viedä tai hakea lapset päiväkodista. Vähäisten kilometrien takia bensa on järkevin, hybridit karkaavat budjetin osalta. Listalla tällä hetkellä itsellä vahvimpina ehdokkaina VW Polo, seat ibiza, ford fiesta, kia rio, hyundai i20 ja suzuki swift.

Risuja, ruusuja, kommentteja ja ehdotuksia otetaan ilolla vastaan. Sopivia ehdokkaita Nettiautosta saa myös mielellään ehdottaa. Mielellään ostan pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä niin pääsee helposti katsomaan myös autoa.
 
Perheelle hakusessa kakkosauto satunnaisia pääkaupunkiseudun lyhyempiä matkoja varten kun on samaan aikaan molemmilla tarve autolle. Kilometrejä vuoteen todennäköisesti noin 6000 km, vähän riippuen kuinka paljon valvontahommia itselle töissä osuu ja missä työmaat sijaitsevat.

Budjettina hahmotellut rahoitettuna noin 12k, eli viiden vuoden rahoituksella 200 e/kk. Ei ole siis tarkoitus sitoa autoon pääomaa alkuun vaan täysin rahoitettuna. Koska autoa käytettäisiin pääosin vain yhden hengen matkoihin, olen itse katsellut b-segmentin autoja, kuitenkin neliovisena koska silloin tällöin tarve myös varmasti viedä tai hakea lapset päiväkodista. Vähäisten kilometrien takia bensa on järkevin, hybridit karkaavat budjetin osalta. Listalla tällä hetkellä itsellä vahvimpina ehdokkaina VW Polo, seat ibiza, ford fiesta, kia rio, hyundai i20 ja suzuki swift.

Risuja, ruusuja, kommentteja ja ehdotuksia otetaan ilolla vastaan. Sopivia ehdokkaita Nettiautosta saa myös mielellään ehdottaa. Mielellään ostan pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä niin pääsee helposti katsomaan myös autoa.
Polo ja Ibiza nyt ovat perus VAG tuotteita. Ihan hyviä ajaa, ihan kivoja sisältä jne mutta tekniikan luotettavuus on hyvin vaihtelevaa. Fiestassa on pääasiassa luotettava ja miellyttävää tekniikka (alkupään Ecoboosteissa ongelmia jotka kyllä korjattu jo), sisustasta joku voi valittaa riippuen päätyykö MK7:aan vai MK8:iin, hyvä ja hauska ajaa, rengasmelua löytyy. Riosta ei kokemusta. Hyundai voisi olla hyvä tai huono vuosimallista, varusteista ja tekniikasta riippuen, tylsä mutta luotettava jos olen oikein ymmärtänyt. Swiftistä en ainakaan itse pitänyt vanhalla korimallilla ja jos on yhtään kuin nuo aiemmat niin se halvan ämpärimuovin määrä yhdistettynä aneemiseen vapariin (toivottavasti ovat siirtyneet turbokoneisiin).
 
Uuden Peugeot 5008 - 18 omistajana 1.2 puretech automaatti, meni 6v automaatti kokonaan pienen kinaamisen jälkeen takuuseen (vaihdekeppiä lukuunottamatta uusi vaihteisto) niin sanoisin että nämä on huoltamosta riippuvia tekijöitä, osaava paja huoltaa hyvin mutta jos paikallinen ei niin voi kivulias tie olla.

Kalliimpien autojen ostajat ei ole foorumeilla kirjoittelemassa juuri niin lompakon kautta yleensä menevät.
 
Perheelle hakusessa kakkosauto satunnaisia pääkaupunkiseudun lyhyempiä matkoja varten kun on samaan aikaan molemmilla tarve autolle. Kilometrejä vuoteen todennäköisesti noin 6000 km, vähän riippuen kuinka paljon valvontahommia itselle töissä osuu ja missä työmaat sijaitsevat.

Budjettina hahmotellut rahoitettuna noin 12k, eli viiden vuoden rahoituksella 200 e/kk. Ei ole siis tarkoitus sitoa autoon pääomaa alkuun vaan täysin rahoitettuna. Koska autoa käytettäisiin pääosin vain yhden hengen matkoihin, olen itse katsellut b-segmentin autoja, kuitenkin neliovisena koska silloin tällöin tarve myös varmasti viedä tai hakea lapset päiväkodista. Vähäisten kilometrien takia bensa on järkevin, hybridit karkaavat budjetin osalta. Listalla tällä hetkellä itsellä vahvimpina ehdokkaina VW Polo, seat ibiza, ford fiesta, kia rio, hyundai i20 ja suzuki swift.

Risuja, ruusuja, kommentteja ja ehdotuksia otetaan ilolla vastaan. Sopivia ehdokkaita Nettiautosta saa myös mielellään ehdottaa. Mielellään ostan pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä niin pääsee helposti katsomaan myös autoa.
Jos ajo on pelkkää kaupunkia niin kannattaa vilkaista Toyota Priusta myös. Suurempi kuin nuo b-segmentin autot ja kaupunkiin omiaan hybriditekniikan vuoksi. Tuohon 12k budjettiin alkaisi saamaan kohtuullisilla kilsoilla oleva gen 3 malli. Dynaamiseen makuun nuo ei tietysti ole, toki koeajolla kannattaa katsoa että ecomode ei ole päällä. Se missä nuo loistaa on tosiaan bensapumpulla ja huoltamolla kun molemmista selviää yleensä melko pienellä rahalla.
 
Polo ja Ibiza nyt ovat perus VAG tuotteita. Ihan hyviä ajaa, ihan kivoja sisältä jne mutta tekniikan luotettavuus on hyvin vaihtelevaa. Fiestassa on pääasiassa luotettava ja miellyttävää tekniikka (alkupään Ecoboosteissa ongelmia jotka kyllä korjattu jo), sisustasta joku voi valittaa riippuen päätyykö MK7:aan vai MK8:iin, hyvä ja hauska ajaa, rengasmelua löytyy. Riosta ei kokemusta. Hyundai voisi olla hyvä tai huono vuosimallista, varusteista ja tekniikasta riippuen, tylsä mutta luotettava jos olen oikein ymmärtänyt. Swiftistä en ainakaan itse pitänyt vanhalla korimallilla ja jos on yhtään kuin nuo aiemmat niin se halvan ämpärimuovin määrä yhdistettynä aneemiseen vapariin (toivottavasti ovat siirtyneet turbokoneisiin).
Joo nuo asiat olivatkin jo itsellä pääosin tiedossa. Lähinnä jos jollain olisi sattunut olemaan samanlainen tilanne ja saisi perusteluja miksi päätyi tiettyyn autoon lopulta tai on kokemusta useammasta vastaavasta autosta.

Budjetin puolesta tuntuu, että varsinkin Polon tapauksessa joutuisi tyytymään jo melko vanhaan / paljon ajettuun / karvalakkiin, Fiestan voisi jo jonkinmoisen saadakin varsinkin vanhemmasta mallista (joka ei kyllä yhtään kuvien perusteella miellytä sisältä omaa silmää jostain syystä), mutta etenkin Kiasta saisi melko uutta ja hyvin varusteltuakin tuolla rahalla. Esim tämä: https://m.nettiauto.com/kia/rio/12787743
Kommentteja juuri tästä autosta jollakin?

Toki budjetti ei ole kiveen hakattu, jos muutaman tuhannen nostolla perustellusti saisi selvästi jotain lisää / parempaa.

Jos ajo on pelkkää kaupunkia niin kannattaa vilkaista Toyota Priusta myös. Suurempi kuin nuo b-segmentin autot ja kaupunkiin omiaan hybriditekniikan vuoksi. Tuohon 12k budjettiin alkaisi saamaan kohtuullisilla kilsoilla oleva gen 3 malli. Dynaamiseen makuun nuo ei tietysti ole, toki koeajolla kannattaa katsoa että ecomode ei ole päällä. Se missä nuo loistaa on tosiaan bensapumpulla ja huoltamolla kun molemmista selviää yleensä melko pienellä rahalla.

Tutkitaan tätä myös, kiitos ehdotuksesta. Yaris oli toki myös listoilla, jäi tuohon aiemmin listaamatta.
 
Perheelle hakusessa kakkosauto satunnaisia pääkaupunkiseudun lyhyempiä matkoja varten kun on samaan aikaan molemmilla tarve autolle. Kilometrejä vuoteen todennäköisesti noin 6000 km, vähän riippuen kuinka paljon valvontahommia itselle töissä osuu ja missä työmaat sijaitsevat.

Budjettina hahmotellut rahoitettuna noin 12k, eli viiden vuoden rahoituksella 200 e/kk. Ei ole siis tarkoitus sitoa autoon pääomaa alkuun vaan täysin rahoitettuna. Koska autoa käytettäisiin pääosin vain yhden hengen matkoihin, olen itse katsellut b-segmentin autoja, kuitenkin neliovisena koska silloin tällöin tarve myös varmasti viedä tai hakea lapset päiväkodista. Vähäisten kilometrien takia bensa on järkevin, hybridit karkaavat budjetin osalta. Listalla tällä hetkellä itsellä vahvimpina ehdokkaina VW Polo, seat ibiza, ford fiesta, kia rio, hyundai i20 ja suzuki swift.

Risuja, ruusuja, kommentteja ja ehdotuksia otetaan ilolla vastaan. Sopivia ehdokkaita Nettiautosta saa myös mielellään ehdottaa. Mielellään ostan pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä niin pääsee helposti katsomaan myös autoa.
Jos kokonaan rahoituksella niin pitänee ostaa uusi auto? Suurin piirtein samaan tarkoitukseen meille ostettiin Kia Rio 1.2. Turbokone oli kalliimpi ja mielestäni tympeä ajaa manuaalilla. Koko ajan sai vaihtaa vaihteita kun tuntui ettei vääntö riitä yhtään. Itse autohan on halvan oloinen kuten hintaluokasta huomaa. Rengasmelu järkyttävä pienillä nopeuksilla. Tosin nastat vasta olleet alla. Ei muuta valitettavaa. Pääsee paikasta a paikkaan b ja lapset mahtuvat juuri ja juuri takapenkille tarpeen vaatiessa
 
Jos kokonaan rahoituksella niin pitänee ostaa uusi auto? Suurin piirtein samaan tarkoitukseen meille ostettiin Kia Rio 1.2. Turbokone oli kalliimpi ja mielestäni tympeä ajaa manuaalilla. Koko ajan sai vaihtaa vaihteita kun tuntui ettei vääntö riitä yhtään. Itse autohan on halvan oloinen kuten hintaluokasta huomaa. Rengasmelu järkyttävä pienillä nopeuksilla. Tosin nastat vasta olleet alla. Ei muuta valitettavaa. Pääsee paikasta a paikkaan b ja lapset mahtuvat juuri ja juuri takapenkille tarpeen vaatiessa
Miten niin rahoituksella tarvitsee ostaa uusi? Täytyy vaan bongata noita tarjouksia ettei rahoituksen kustannus karkaa liian suureksi. Esim tuossa linkittämässäni Kiassa olisi nähdäkseni kohtuukulut rahoituksesta.
 
Miten niin rahoituksella tarvitsee ostaa uusi? Täytyy vaan bongata noita tarjouksia ettei rahoituksen kustannus karkaa liian suureksi. Esim tuossa linkittämässäni Kiassa olisi nähdäkseni kohtuukulut rahoituksesta.
Lähinnä tuota käsirahaa mietin. En ole itse nähnyt tuon hintaluokan käytettyjä olevan ilman käsirahaa mutta joku muu varmaan tietää paremmin.
 
Itseä alkoi kiinnostamaan hybridi vm 2018-2019 keskikulutus saa olla noin 4l/100km.
Toyota 1,8 Hybrid Active/Keyless/Navi. Ajokilometrit saisi olla alle 80 000km. Hinta pyörii 20k tienoilla eli pitäisi löytää vielä edullinen rahoituskampanja.
 
Mulla on sellainen tilanne, että ”omistan” tällä hetkellä uuden noin puoli vuotta vanhan auton. Kyseessä on bensa-nelikko parilitraisella ahdetulla koneella. Tiedossa oli että mikään bensapihi auto ei ole nurkka-ajossa, mutta koin että sähköautot ei ole vielä mun juttu. Ja hybridejä en vain halua, koska periaatteesta vastustan kahden voimalinjan paketointia. Ennemmin joko pelkkä polttis tai sähkö - tai vaikka vety.

No, nyt kun Ukrainassa on tilanne mikä on, niin mm. polttoaineen hinnat ovat nousseet korkealle. Hinnat on nyt siellä missä arvelin niiden olevan 3-5 vuoden päästä, kun kaupat sovin. Tämä on ajanut pohtimaan yllättäen sitä, että miten sähkis sopisi kuitenkin allekirjoittaneen autoksi. Ja sopisihan se, jos nelikon saa. Ongelma on vain se, että sellaisen hankinta tarkoittaisi lisävelan ottoa, ja se jotenkin tässä maailmantilanteessa ei kuulosta houkuttelevalle. En pidä esim. lomautuksia erityisen todennäköisenä omalla alalla, mutta riski niille on noussut oleellisesti parin viime kuukauden aikana ja uusien pakotteiden myötä nousenee edelleen.

Joten olen myös alkanut kartoittaa käytettyjä, noin 5-8000€ budjetilla. Kriteereinä
  • farmari/suv
  • tilava takakontti +500l
  • Isofix takapenkeillä
  • Takapenkillä sen verran tilaa, että etupenkillä sopii aikuinen istumaan vaikka takana olisi turvaistuin
  • Automaattinen ilmastointi
  • Vakkari (mukautuva olisi luksusta)
  • Bensakone
  • Mieluusti neliveto, joskin vajaavetoisissa vähemmän rikkoutuvia osia. Eli ihan sama mistä päästä vetää, kunhan vetää
  • Mukavina ekstroina vetokoukku, kuskin penkki sähkösäädöin, peruutuskamera ja -tutkat, webasto, flexfuel mahdollisuus…
Noilla kriteereillä Volvon V70 mk2 olisi omasta mielestä aika pätevä laitos, etenkin classicina. Samoin mk4 Mondeo olisi yksi vaihtoehto. Kysymys kuuluukin, että on techiläisillä suositella jotain muuta merkkiä/mallia?
Tuollaista volvoa dieselinä voin muuten kehua mutta jos tarkoitus on laittaa selkä menosuuntaan turvaistuimet taakse niin edessä tila käy aika ahtaaksi. Riippuu tietysti turvaistuimen ja edessä olijan koosta.
 
Toyota/Lexus onkin ainoa poikkeus. En koskaan haluaisi minkään muun merkin hybridiä. Muilla merkeillä sähkö on purkkafiksailtu voimalinjan kylkeen kuin jotkut apupyörät eikä siitä ole lähdetty ottamaan kaikkea irti, kunhan saadaan hyvät wltp-lukemat. Puhumattakaan muiden merkkien hybridien luotettavuudesta. Naurattaa kun jotkut ovat brändänneet jarrutusenergian talteenoton erillisenä ominaisuutena, niin kehittyneitä ne on :lol:

"Itselataavissa" pienikulutuksisia ja päteviä on Toyotan lisäksi ainakin Hyundai/Kia 1.6 vaparit, sekä uusimpien testien mukaan myös Renaultin E Techit, esim. Clio. Varmasti myös Hondalta edellä mainittu Jazz varmasti hyvä kauppakassi. Tuota Ioniqin kuormanjakoa kun on tullut välillä seurattua OBD:n ylitse, niin ei vakuuttunut kyllä sen toiminnasta. Polttis nakuttaa käynnissä olleessaan matkanopeudessa lähes vakiotehoa, sähkömoottorin hoitaessa kuorman tasauksen. Ei ole paluuta itsellä käyttöautossa enää pelkkään bensaan/dieseliin ellen sitten vaihtaisi jostain syystä huomattavasti halvempaan.

Edit. Nelikkoja ei noissa itselataavissa vapareissa kyllä juuri ole saatavilla. Toyota Prius/Yaris Cross/Lexus? on tuolla lähtiessä avustavalla sähkömoottorilla. Tulevassa Corolla Crossissa on sitten jo hivenen enemmän voimaa takana.

Otetaas tämäkin talteen tuolta toiselta alueelta:

Näin lämpiää hybridissä nesteet kevyessä kehätiekurvailussa. Rampeissa tulee käännettyä joskus sporttille, muuten normaalilla. Erityisesti jäähdytysnesteen lämpötila myös laskee nopeasti, jos pääsee ajamaan täyssähköpätkää.
Screenshot_2.jpg
Näin toimii kuormanjako polttomoottorin ja sähkömoottorin välillä sport moodissa kiihdytettäessä. Ei tarvitse mennä kaasupolkimen power alueelle vaan eco-alueen puolessa välissä pysytään. Kaasuvasteen tuntuma on hyvä, kun sähkömoottori kääntyy regenistä avustamaan ja samalla annetaan polttomoottorille lisää tehopyyntöä. Polttikselta tuossakin kiihdytyksessä otettiin vain 27 kw, kun sähkömoottori avusti samanmoisella määrällä. Juuri tämän takia tuollainen atkinsonvaparihybridi pysyy taloudellisena, vaikka sitä vähän polkeekin kaupunkinopeuksissa. Moottoritienopeuksissa kevyestä hidastuksesta tulee jo +20 kw:n regenpiikki, joka on käytettävissä seuraavassa kiihdytyksessä tai kaupunkiajossa sähköllä.

Screenshot.jpg
Tuossa tämän päivän ajot 8 km suuntaansa Ioniq Hybridillä. 5.7 l/100 km näytti keskiarvoa molemmissa stopeissa, kun välissä vajaan tunnin pysähdys. Tuostahan se sitten laskisi matkan kasvaessa johonkin 4-5 l/100 välille näillä keleillä.

Ilmastointi AUTO:lla pyynti 15.5 ja AC päällä kosteutta poistamassa. Vähintään tuo vaatii sen kymmenen minuuttia taajama-ajoa nollaleleillä, että lämmitysvaiheessa tuotettu sähkö saadaan kulutettua täyssähköajossa.

Screenshot_20220129-161208.jpg

Screenshot_20220129-161102.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
270 816
Viestejä
4 679 499
Jäsenet
76 662
Uusin jäsen
benq

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom