Mikä auto minulle?

Ittelle jäi vähän karut kokemukset vm. 2010 Peugeot 3008:sta 6-7 vuotta sitten. Oli hdi 110 kw, ajettu ostaessa n. 130 tkm täydellä merkkiliikkeen huoltohistorialla. Autoliikkeestä kotiin ajellelessa laukesi kone(kiertokangen laakeri). Koneen vaihto meni toki autoliikkeen piikkiin, mutta vähän sen jälkeen porsi turbo(meni sekin autoliikkeen piikkiin). Auto oli pajalla ekan puolen vuoden aikana n. 1.5kk. Hirveä taistelu koko ajan ostoliikkeen kanssa, että kuka maksaa mitäkin. Toimiessaan auto oli oikein mukava ja hiljainen auto, matka-ajossa oikein mukava peli. Jäi vain niin huono kuva koko autosta että meni aika pikaisesti vaihtoon ja vannoen ettei ikinä enää yhtään Peugeotia minulle. Oli varmaan vaan huono yksilö ja tuurit ei ollut likikään kohdallaan. Kaikesta huolimatta, jos sattuisi saamaan toimivan yksilön niin on mainio peli. Vähän ääripään kokemus oli minulla, mutta jos uskallat kokeilla niin paljon siinä oli hyvääkin(toimiessaan).

edit: oli vielä koneen vaihtaneen merkkiliikkeen puolesta semmoistä perseilyä jälkikäteen(hirveä öljyvuoto, joka yritettiin maksattaa minulla) että Laakkonen meni ikuiseen boikottiin.

Jäi nyt epäselväksi, että mitä hyvää tuossa paskalaatikossa oli?
 
Kunnossa ollessaan mukava ajettava, tilava ja hiljainen auto. Kuten sanoin minulle varmaan sattui huono yksilö eli en itse osta enää moista. Varmasti näistä on hyviäkin kokemuksia:)
 
Perheelle hakusessa kakkosauto satunnaisia pääkaupunkiseudun lyhyempiä matkoja varten kun on samaan aikaan molemmilla tarve autolle. Kilometrejä vuoteen todennäköisesti noin 6000 km, vähän riippuen kuinka paljon valvontahommia itselle töissä osuu ja missä työmaat sijaitsevat.

Budjettina hahmotellut rahoitettuna noin 12k, eli viiden vuoden rahoituksella 200 e/kk. Ei ole siis tarkoitus sitoa autoon pääomaa alkuun vaan täysin rahoitettuna. Koska autoa käytettäisiin pääosin vain yhden hengen matkoihin, olen itse katsellut b-segmentin autoja, kuitenkin neliovisena koska silloin tällöin tarve myös varmasti viedä tai hakea lapset päiväkodista. Vähäisten kilometrien takia bensa on järkevin, hybridit karkaavat budjetin osalta. Listalla tällä hetkellä itsellä vahvimpina ehdokkaina VW Polo, seat ibiza, ford fiesta, kia rio, hyundai i20 ja suzuki swift.

Risuja, ruusuja, kommentteja ja ehdotuksia otetaan ilolla vastaan. Sopivia ehdokkaita Nettiautosta saa myös mielellään ehdottaa. Mielellään ostan pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä niin pääsee helposti katsomaan myös autoa.
 
Perheelle hakusessa kakkosauto satunnaisia pääkaupunkiseudun lyhyempiä matkoja varten kun on samaan aikaan molemmilla tarve autolle. Kilometrejä vuoteen todennäköisesti noin 6000 km, vähän riippuen kuinka paljon valvontahommia itselle töissä osuu ja missä työmaat sijaitsevat.

Budjettina hahmotellut rahoitettuna noin 12k, eli viiden vuoden rahoituksella 200 e/kk. Ei ole siis tarkoitus sitoa autoon pääomaa alkuun vaan täysin rahoitettuna. Koska autoa käytettäisiin pääosin vain yhden hengen matkoihin, olen itse katsellut b-segmentin autoja, kuitenkin neliovisena koska silloin tällöin tarve myös varmasti viedä tai hakea lapset päiväkodista. Vähäisten kilometrien takia bensa on järkevin, hybridit karkaavat budjetin osalta. Listalla tällä hetkellä itsellä vahvimpina ehdokkaina VW Polo, seat ibiza, ford fiesta, kia rio, hyundai i20 ja suzuki swift.

Risuja, ruusuja, kommentteja ja ehdotuksia otetaan ilolla vastaan. Sopivia ehdokkaita Nettiautosta saa myös mielellään ehdottaa. Mielellään ostan pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä niin pääsee helposti katsomaan myös autoa.
Polo ja Ibiza nyt ovat perus VAG tuotteita. Ihan hyviä ajaa, ihan kivoja sisältä jne mutta tekniikan luotettavuus on hyvin vaihtelevaa. Fiestassa on pääasiassa luotettava ja miellyttävää tekniikka (alkupään Ecoboosteissa ongelmia jotka kyllä korjattu jo), sisustasta joku voi valittaa riippuen päätyykö MK7:aan vai MK8:iin, hyvä ja hauska ajaa, rengasmelua löytyy. Riosta ei kokemusta. Hyundai voisi olla hyvä tai huono vuosimallista, varusteista ja tekniikasta riippuen, tylsä mutta luotettava jos olen oikein ymmärtänyt. Swiftistä en ainakaan itse pitänyt vanhalla korimallilla ja jos on yhtään kuin nuo aiemmat niin se halvan ämpärimuovin määrä yhdistettynä aneemiseen vapariin (toivottavasti ovat siirtyneet turbokoneisiin).
 
Uuden Peugeot 5008 - 18 omistajana 1.2 puretech automaatti, meni 6v automaatti kokonaan pienen kinaamisen jälkeen takuuseen (vaihdekeppiä lukuunottamatta uusi vaihteisto) niin sanoisin että nämä on huoltamosta riippuvia tekijöitä, osaava paja huoltaa hyvin mutta jos paikallinen ei niin voi kivulias tie olla.

Kalliimpien autojen ostajat ei ole foorumeilla kirjoittelemassa juuri niin lompakon kautta yleensä menevät.
 
Perheelle hakusessa kakkosauto satunnaisia pääkaupunkiseudun lyhyempiä matkoja varten kun on samaan aikaan molemmilla tarve autolle. Kilometrejä vuoteen todennäköisesti noin 6000 km, vähän riippuen kuinka paljon valvontahommia itselle töissä osuu ja missä työmaat sijaitsevat.

Budjettina hahmotellut rahoitettuna noin 12k, eli viiden vuoden rahoituksella 200 e/kk. Ei ole siis tarkoitus sitoa autoon pääomaa alkuun vaan täysin rahoitettuna. Koska autoa käytettäisiin pääosin vain yhden hengen matkoihin, olen itse katsellut b-segmentin autoja, kuitenkin neliovisena koska silloin tällöin tarve myös varmasti viedä tai hakea lapset päiväkodista. Vähäisten kilometrien takia bensa on järkevin, hybridit karkaavat budjetin osalta. Listalla tällä hetkellä itsellä vahvimpina ehdokkaina VW Polo, seat ibiza, ford fiesta, kia rio, hyundai i20 ja suzuki swift.

Risuja, ruusuja, kommentteja ja ehdotuksia otetaan ilolla vastaan. Sopivia ehdokkaita Nettiautosta saa myös mielellään ehdottaa. Mielellään ostan pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä niin pääsee helposti katsomaan myös autoa.
Jos ajo on pelkkää kaupunkia niin kannattaa vilkaista Toyota Priusta myös. Suurempi kuin nuo b-segmentin autot ja kaupunkiin omiaan hybriditekniikan vuoksi. Tuohon 12k budjettiin alkaisi saamaan kohtuullisilla kilsoilla oleva gen 3 malli. Dynaamiseen makuun nuo ei tietysti ole, toki koeajolla kannattaa katsoa että ecomode ei ole päällä. Se missä nuo loistaa on tosiaan bensapumpulla ja huoltamolla kun molemmista selviää yleensä melko pienellä rahalla.
 
Polo ja Ibiza nyt ovat perus VAG tuotteita. Ihan hyviä ajaa, ihan kivoja sisältä jne mutta tekniikan luotettavuus on hyvin vaihtelevaa. Fiestassa on pääasiassa luotettava ja miellyttävää tekniikka (alkupään Ecoboosteissa ongelmia jotka kyllä korjattu jo), sisustasta joku voi valittaa riippuen päätyykö MK7:aan vai MK8:iin, hyvä ja hauska ajaa, rengasmelua löytyy. Riosta ei kokemusta. Hyundai voisi olla hyvä tai huono vuosimallista, varusteista ja tekniikasta riippuen, tylsä mutta luotettava jos olen oikein ymmärtänyt. Swiftistä en ainakaan itse pitänyt vanhalla korimallilla ja jos on yhtään kuin nuo aiemmat niin se halvan ämpärimuovin määrä yhdistettynä aneemiseen vapariin (toivottavasti ovat siirtyneet turbokoneisiin).
Joo nuo asiat olivatkin jo itsellä pääosin tiedossa. Lähinnä jos jollain olisi sattunut olemaan samanlainen tilanne ja saisi perusteluja miksi päätyi tiettyyn autoon lopulta tai on kokemusta useammasta vastaavasta autosta.

Budjetin puolesta tuntuu, että varsinkin Polon tapauksessa joutuisi tyytymään jo melko vanhaan / paljon ajettuun / karvalakkiin, Fiestan voisi jo jonkinmoisen saadakin varsinkin vanhemmasta mallista (joka ei kyllä yhtään kuvien perusteella miellytä sisältä omaa silmää jostain syystä), mutta etenkin Kiasta saisi melko uutta ja hyvin varusteltuakin tuolla rahalla. Esim tämä: https://m.nettiauto.com/kia/rio/12787743
Kommentteja juuri tästä autosta jollakin?

Toki budjetti ei ole kiveen hakattu, jos muutaman tuhannen nostolla perustellusti saisi selvästi jotain lisää / parempaa.

Jos ajo on pelkkää kaupunkia niin kannattaa vilkaista Toyota Priusta myös. Suurempi kuin nuo b-segmentin autot ja kaupunkiin omiaan hybriditekniikan vuoksi. Tuohon 12k budjettiin alkaisi saamaan kohtuullisilla kilsoilla oleva gen 3 malli. Dynaamiseen makuun nuo ei tietysti ole, toki koeajolla kannattaa katsoa että ecomode ei ole päällä. Se missä nuo loistaa on tosiaan bensapumpulla ja huoltamolla kun molemmista selviää yleensä melko pienellä rahalla.

Tutkitaan tätä myös, kiitos ehdotuksesta. Yaris oli toki myös listoilla, jäi tuohon aiemmin listaamatta.
 
Perheelle hakusessa kakkosauto satunnaisia pääkaupunkiseudun lyhyempiä matkoja varten kun on samaan aikaan molemmilla tarve autolle. Kilometrejä vuoteen todennäköisesti noin 6000 km, vähän riippuen kuinka paljon valvontahommia itselle töissä osuu ja missä työmaat sijaitsevat.

Budjettina hahmotellut rahoitettuna noin 12k, eli viiden vuoden rahoituksella 200 e/kk. Ei ole siis tarkoitus sitoa autoon pääomaa alkuun vaan täysin rahoitettuna. Koska autoa käytettäisiin pääosin vain yhden hengen matkoihin, olen itse katsellut b-segmentin autoja, kuitenkin neliovisena koska silloin tällöin tarve myös varmasti viedä tai hakea lapset päiväkodista. Vähäisten kilometrien takia bensa on järkevin, hybridit karkaavat budjetin osalta. Listalla tällä hetkellä itsellä vahvimpina ehdokkaina VW Polo, seat ibiza, ford fiesta, kia rio, hyundai i20 ja suzuki swift.

Risuja, ruusuja, kommentteja ja ehdotuksia otetaan ilolla vastaan. Sopivia ehdokkaita Nettiautosta saa myös mielellään ehdottaa. Mielellään ostan pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä niin pääsee helposti katsomaan myös autoa.
Jos kokonaan rahoituksella niin pitänee ostaa uusi auto? Suurin piirtein samaan tarkoitukseen meille ostettiin Kia Rio 1.2. Turbokone oli kalliimpi ja mielestäni tympeä ajaa manuaalilla. Koko ajan sai vaihtaa vaihteita kun tuntui ettei vääntö riitä yhtään. Itse autohan on halvan oloinen kuten hintaluokasta huomaa. Rengasmelu järkyttävä pienillä nopeuksilla. Tosin nastat vasta olleet alla. Ei muuta valitettavaa. Pääsee paikasta a paikkaan b ja lapset mahtuvat juuri ja juuri takapenkille tarpeen vaatiessa
 
Jos kokonaan rahoituksella niin pitänee ostaa uusi auto? Suurin piirtein samaan tarkoitukseen meille ostettiin Kia Rio 1.2. Turbokone oli kalliimpi ja mielestäni tympeä ajaa manuaalilla. Koko ajan sai vaihtaa vaihteita kun tuntui ettei vääntö riitä yhtään. Itse autohan on halvan oloinen kuten hintaluokasta huomaa. Rengasmelu järkyttävä pienillä nopeuksilla. Tosin nastat vasta olleet alla. Ei muuta valitettavaa. Pääsee paikasta a paikkaan b ja lapset mahtuvat juuri ja juuri takapenkille tarpeen vaatiessa
Miten niin rahoituksella tarvitsee ostaa uusi? Täytyy vaan bongata noita tarjouksia ettei rahoituksen kustannus karkaa liian suureksi. Esim tuossa linkittämässäni Kiassa olisi nähdäkseni kohtuukulut rahoituksesta.
 
Miten niin rahoituksella tarvitsee ostaa uusi? Täytyy vaan bongata noita tarjouksia ettei rahoituksen kustannus karkaa liian suureksi. Esim tuossa linkittämässäni Kiassa olisi nähdäkseni kohtuukulut rahoituksesta.
Lähinnä tuota käsirahaa mietin. En ole itse nähnyt tuon hintaluokan käytettyjä olevan ilman käsirahaa mutta joku muu varmaan tietää paremmin.
 
Itseä alkoi kiinnostamaan hybridi vm 2018-2019 keskikulutus saa olla noin 4l/100km.
Toyota 1,8 Hybrid Active/Keyless/Navi. Ajokilometrit saisi olla alle 80 000km. Hinta pyörii 20k tienoilla eli pitäisi löytää vielä edullinen rahoituskampanja.
 
Mulla on sellainen tilanne, että ”omistan” tällä hetkellä uuden noin puoli vuotta vanhan auton. Kyseessä on bensa-nelikko parilitraisella ahdetulla koneella. Tiedossa oli että mikään bensapihi auto ei ole nurkka-ajossa, mutta koin että sähköautot ei ole vielä mun juttu. Ja hybridejä en vain halua, koska periaatteesta vastustan kahden voimalinjan paketointia. Ennemmin joko pelkkä polttis tai sähkö - tai vaikka vety.

No, nyt kun Ukrainassa on tilanne mikä on, niin mm. polttoaineen hinnat ovat nousseet korkealle. Hinnat on nyt siellä missä arvelin niiden olevan 3-5 vuoden päästä, kun kaupat sovin. Tämä on ajanut pohtimaan yllättäen sitä, että miten sähkis sopisi kuitenkin allekirjoittaneen autoksi. Ja sopisihan se, jos nelikon saa. Ongelma on vain se, että sellaisen hankinta tarkoittaisi lisävelan ottoa, ja se jotenkin tässä maailmantilanteessa ei kuulosta houkuttelevalle. En pidä esim. lomautuksia erityisen todennäköisenä omalla alalla, mutta riski niille on noussut oleellisesti parin viime kuukauden aikana ja uusien pakotteiden myötä nousenee edelleen.

Joten olen myös alkanut kartoittaa käytettyjä, noin 5-8000€ budjetilla. Kriteereinä
  • farmari/suv
  • tilava takakontti +500l
  • Isofix takapenkeillä
  • Takapenkillä sen verran tilaa, että etupenkillä sopii aikuinen istumaan vaikka takana olisi turvaistuin
  • Automaattinen ilmastointi
  • Vakkari (mukautuva olisi luksusta)
  • Bensakone
  • Mieluusti neliveto, joskin vajaavetoisissa vähemmän rikkoutuvia osia. Eli ihan sama mistä päästä vetää, kunhan vetää
  • Mukavina ekstroina vetokoukku, kuskin penkki sähkösäädöin, peruutuskamera ja -tutkat, webasto, flexfuel mahdollisuus…
Noilla kriteereillä Volvon V70 mk2 olisi omasta mielestä aika pätevä laitos, etenkin classicina. Samoin mk4 Mondeo olisi yksi vaihtoehto. Kysymys kuuluukin, että on techiläisillä suositella jotain muuta merkkiä/mallia?
Tuollaista volvoa dieselinä voin muuten kehua mutta jos tarkoitus on laittaa selkä menosuuntaan turvaistuimet taakse niin edessä tila käy aika ahtaaksi. Riippuu tietysti turvaistuimen ja edessä olijan koosta.
 
Toyota/Lexus onkin ainoa poikkeus. En koskaan haluaisi minkään muun merkin hybridiä. Muilla merkeillä sähkö on purkkafiksailtu voimalinjan kylkeen kuin jotkut apupyörät eikä siitä ole lähdetty ottamaan kaikkea irti, kunhan saadaan hyvät wltp-lukemat. Puhumattakaan muiden merkkien hybridien luotettavuudesta. Naurattaa kun jotkut ovat brändänneet jarrutusenergian talteenoton erillisenä ominaisuutena, niin kehittyneitä ne on :lol:

"Itselataavissa" pienikulutuksisia ja päteviä on Toyotan lisäksi ainakin Hyundai/Kia 1.6 vaparit, sekä uusimpien testien mukaan myös Renaultin E Techit, esim. Clio. Varmasti myös Hondalta edellä mainittu Jazz varmasti hyvä kauppakassi. Tuota Ioniqin kuormanjakoa kun on tullut välillä seurattua OBD:n ylitse, niin ei vakuuttunut kyllä sen toiminnasta. Polttis nakuttaa käynnissä olleessaan matkanopeudessa lähes vakiotehoa, sähkömoottorin hoitaessa kuorman tasauksen. Ei ole paluuta itsellä käyttöautossa enää pelkkään bensaan/dieseliin ellen sitten vaihtaisi jostain syystä huomattavasti halvempaan.

Edit. Nelikkoja ei noissa itselataavissa vapareissa kyllä juuri ole saatavilla. Toyota Prius/Yaris Cross/Lexus? on tuolla lähtiessä avustavalla sähkömoottorilla. Tulevassa Corolla Crossissa on sitten jo hivenen enemmän voimaa takana.

Otetaas tämäkin talteen tuolta toiselta alueelta:

Näin lämpiää hybridissä nesteet kevyessä kehätiekurvailussa. Rampeissa tulee käännettyä joskus sporttille, muuten normaalilla. Erityisesti jäähdytysnesteen lämpötila myös laskee nopeasti, jos pääsee ajamaan täyssähköpätkää.
Screenshot_2.jpg
Näin toimii kuormanjako polttomoottorin ja sähkömoottorin välillä sport moodissa kiihdytettäessä. Ei tarvitse mennä kaasupolkimen power alueelle vaan eco-alueen puolessa välissä pysytään. Kaasuvasteen tuntuma on hyvä, kun sähkömoottori kääntyy regenistä avustamaan ja samalla annetaan polttomoottorille lisää tehopyyntöä. Polttikselta tuossakin kiihdytyksessä otettiin vain 27 kw, kun sähkömoottori avusti samanmoisella määrällä. Juuri tämän takia tuollainen atkinsonvaparihybridi pysyy taloudellisena, vaikka sitä vähän polkeekin kaupunkinopeuksissa. Moottoritienopeuksissa kevyestä hidastuksesta tulee jo +20 kw:n regenpiikki, joka on käytettävissä seuraavassa kiihdytyksessä tai kaupunkiajossa sähköllä.

Screenshot.jpg
Tuossa tämän päivän ajot 8 km suuntaansa Ioniq Hybridillä. 5.7 l/100 km näytti keskiarvoa molemmissa stopeissa, kun välissä vajaan tunnin pysähdys. Tuostahan se sitten laskisi matkan kasvaessa johonkin 4-5 l/100 välille näillä keleillä.

Ilmastointi AUTO:lla pyynti 15.5 ja AC päällä kosteutta poistamassa. Vähintään tuo vaatii sen kymmenen minuuttia taajama-ajoa nollaleleillä, että lämmitysvaiheessa tuotettu sähkö saadaan kulutettua täyssähköajossa.

Screenshot_20220129-161208.jpg

Screenshot_20220129-161102.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaista volvoa dieselinä voin muuten kehua mutta jos tarkoitus on laittaa selkä menosuuntaan turvaistuimet taakse niin edessä tila käy aika ahtaaksi. Riippuu tietysti turvaistuimen ja edessä olijan koosta.
Jakkara on pyörivää mallia, voi laittaa lapsen joko selkä tai kasvot menosuuntaan. Tuohan se vähän mietityttää mk2:ssa, kun muistelin että takapenkki on ahtaan puoleinen vaikka mk3:een verrattuna. Mutta katsotaan nyt mitä tässä tekee, ihan mielellään en nyt olisi kuitenkaan ~15 vuotta vanhempaan vaihtamassa kun on jo uudella itsensä mennyt pilaamaan! :lol:

Kilometrejä ei nyt niin hirveästi tule, että diesel olisi itselle kannattavampi. Toki volvon bensoissa on kova verotus, joten dieselin ja bensan veroero taitaa olla 200-300€ ja sitä myöten kun dieseliä menee muutama litra 100km kohti vähemmän kulut ovat aika lailla samat.
 
Uuden Peugeot 5008 - 18 omistajana 1.2 puretech automaatti, meni 6v automaatti kokonaan pienen kinaamisen jälkeen takuuseen (vaihdekeppiä lukuunottamatta uusi vaihteisto) niin sanoisin että nämä on huoltamosta riippuvia tekijöitä, osaava paja huoltaa hyvin mutta jos paikallinen ei niin voi kivulias tie olla.

Kalliimpien autojen ostajat ei ole foorumeilla kirjoittelemassa juuri niin lompakon kautta yleensä menevät.

Tuo 5008 kiinnostaa kyllä itseäni mutta tuo 1.2 bensa kuulostaa siihen autoon erittäin pieneltä. Onko se riittävä kone ko. autoon.

Dieselkone ei taida olla tulevaisuuden valinta ja noita 5008 ei juuri isommalla bensalla ole saatavana. Ajokilometrejä tulee vuodessa noin 10-15tkm.

Osaisiko joku suositella vastaavan kokoisia autoja? Haussa on iso kontti ja 7 paikkaisuudesta plussaa (ei välttämätön) Nykyinen V70 mk3 alkaa käymään tilojen puolesta vähän ahtaaksi kolmen lapsen kanssa, kun talvireissulle pakkaudutaan.
 
Tuo 5008 kiinnostaa kyllä itseäni mutta tuo 1.2 bensa kuulostaa siihen autoon erittäin pieneltä. Onko se riittävä kone ko. autoon.

Dieselkone ei taida olla tulevaisuuden valinta ja noita 5008 ei juuri isommalla bensalla ole saatavana. Ajokilometrejä tulee vuodessa noin 10-15tkm.

Osaisiko joku suositella vastaavan kokoisia autoja? Haussa on iso kontti ja 7 paikkaisuudesta plussaa (ei välttämätön) Nykyinen V70 mk3 alkaa käymään tilojen puolesta vähän ahtaaksi kolmen lapsen kanssa, kun talvireissulle pakkaudutaan.
Pikkubensa on sen verran pirteä ettei tarvi sporttimoodia juuri aktivoida:thumbsup:kiva käydä mutkatien kauttakin.
Auto on aika kevyt myös. Jos kaupoille menet niin ota ainakin paremmalla Allure-varustetasolla ja Focal-hifit aivan huiput (sisältää äänieristelasit edessä ja 5-7kg enemmän äänieristettä) jos sellasit löytyy. Hieromatoiminto etupenkeillä oli kans aika halpa tilata niin se tulee vain jos on sähköinen kuskin penkki.
360-kameralle myös suositus.

Meidän on myös 7 paikkainen ja muutaman kerran takana ollut niin yllättävän viihtyisä.
 
Mikäköhän auto olisi omiin ajoihin sopiva:

  • Kilometrejä melko vähän vuodessa n.10k.
  • Työmatka 12km suuntaansa, suurimmilta osin pikatietä.
  • Etätöissä n.2-4 päivää viikossa.
  • Kesäisin mahdollisuus kelivarauksella pyöräillä töihin.
  • Harrastukset lähellä, joihin voin kelin mukaan myös pyöräillä/kävellä.
  • Puolisolla hybridiauto, jota käytetään lähialueella kulkemiseen pelkällä sähköllä.
    • Asumismuotona omakotitalo, joten latauspaikka löytyy omasta pihasta
  • Budjettia ei ole, mutta tarkoitus olisi kuukausimenoja saada karsittua ja nyt tuo nykyinen 450hv bensahärpäke on jo toista kertaa tänä vuonna yli 4 viikon seisonnassa, joten siinä varmaan yksi säästötapa.
    • Nykyistä kulkinetta lyhennän n.250€ kuussa vielä muutaman vuoden, verot 400€/vuosi ja vakuutukset 1200€ paikkeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka käytetty Leaf jos;

- lataus onnistuu
- Ergonomia sopii
 
Mikäköhän auto olisi omiin ajoihin sopiva:

  • Kilometrejä melko vähän vuodessa n.10k.
  • Työmatka 12km suuntaansa, suurimmilta osin pikatietä.
  • Etätöissä n.2-4 päivää viikossa.
  • Kesäisin mahdollisuus kelivarauksella pyöräillä töihin.
  • Harrastukset lähellä, joihin voin kelin mukaan myös pyöräillä/kävellä.
  • Puolisolla hybridiauto, jota käytetään lähialueella kulkemiseen pelkällä sähköllä.
  • Budjettia ei ole, mutta tarkoitus olisi kuukausimenoja saada karsittua ja nyt tuo nykyinen 450hv bensahärpäke on jo toista kertaa tänä vuonna yli 4 viikon seisonnassa, joten siinä varmaan yksi säästötapa.
    • Nykyistä kulkinetta lyhennän n.250€ kuussa vielä muutaman vuoden, verot 400€/vuosi ja vakuutukset 1200€ paikkeilla.
Kuukausimenojen karsimiseen kannattaa ostaa mahdollisimman pieni ja vähän kuluttava auto, varsinkin jos sitä vaan satunnaisiin työmatkoihin ja harrastuksissa käymisiin käytät. Yksin kulkiessa ei sitä kovin suurta autoa oikeastaan mihinkään tarvitse. Omalla kohdalla oli aika lailla samoista syistä auton vaihto mielessä, halvemmalla kun on mukavampi ajella. Hommasin sitten käytetyn, mutta kuitenkin suhteellisen uuden Renault Twingon mielestäni halvalla (6000€). Tuossahan verot on n. 120€/vuosi ja vakuutukset alta 400€, bensankulutuskin 1.0L koneella on vähintäänkin maltillinen myös. Sähköautoa harkitsin myös pitkään, mutta sillä ei vaan saanut oikein mitään säästöä aikaiseksi, mutta sinun tapauksessasi joku noin 20000€ sähkökulkine tulee vielä varmasti halvemmaksi.
 
Onko olemassa miltään valmistajalta mukavaa ja edes siedettävällä sisämelulla olevaa pienehköä autoa? Tuoreemmat golfit ja octaviat ovat liian pintakovia, Fabia liian kovaääninen, automaattinakin pitäisi saada. Lähimmäksi haettua on päässyt viimeisimmän korimallin clio mutta ei uuttakaan raaskisi näille ajoille hankkia. Budjetti jossain 5-7k€
 
Onko olemassa miltään valmistajalta mukavaa ja edes siedettävällä sisämelulla olevaa pienehköä autoa? Tuoreemmat golfit ja octaviat ovat liian pintakovia, Fabia liian kovaääninen, automaattinakin pitäisi saada. Lähimmäksi haettua on päässyt viimeisimmän korimallin clio mutta ei uuttakaan raaskisi näille ajoille hankkia. Budjetti jossain 5-7k€

Ensimmäisen sukupolven 1-srj BMW.
 
Onko olemassa miltään valmistajalta mukavaa ja edes siedettävällä sisämelulla olevaa pienehköä autoa? Tuoreemmat golfit ja octaviat ovat liian pintakovia, Fabia liian kovaääninen, automaattinakin pitäisi saada. Lähimmäksi haettua on päässyt viimeisimmän korimallin clio mutta ei uuttakaan raaskisi näille ajoille hankkia. Budjetti jossain 5-7k€
C30/S40?
 
Onko olemassa miltään valmistajalta mukavaa ja edes siedettävällä sisämelulla olevaa pienehköä autoa? Tuoreemmat golfit ja octaviat ovat liian pintakovia, Fabia liian kovaääninen, automaattinakin pitäisi saada. Lähimmäksi haettua on päässyt viimeisimmän korimallin clio mutta ei uuttakaan raaskisi näille ajoille hankkia. Budjetti jossain 5-7k€

Ranskalaiset?
 
Kuukausimenojen karsimiseen kannattaa ostaa mahdollisimman pieni ja vähän kuluttava auto, varsinkin jos sitä vaan satunnaisiin työmatkoihin ja harrastuksissa käymisiin käytät. Yksin kulkiessa ei sitä kovin suurta autoa oikeastaan mihinkään tarvitse. Omalla kohdalla oli aika lailla samoista syistä auton vaihto mielessä, halvemmalla kun on mukavampi ajella. Hommasin sitten käytetyn, mutta kuitenkin suhteellisen uuden Renault Twingon mielestäni halvalla (6000€). Tuossahan verot on n. 120€/vuosi ja vakuutukset alta 400€, bensankulutuskin 1.0L koneella on vähintäänkin maltillinen myös. Sähköautoa harkitsin myös pitkään, mutta sillä ei vaan saanut oikein mitään säästöä aikaiseksi, mutta sinun tapauksessasi joku noin 20000€ sähkökulkine tulee vielä varmasti halvemmaksi.
Olisiko Fiesta Van täysin järjetön ajatus?
 
Ensimmäisen sukupolven 1-srj BMW.
Näissä ei taida olla missään mallissa luotettavaa tekniikkaa, muuten voisi mennäkin
Näistäpä ei olekkaan kokemusta, pitääpä tutkailla.
Juu, en minä ranskiksia pelkää, tämä viimeisimmän korimallin(2020) clio yllätti itseni ihan täysin, huomattavasti vähemmän kolhon tai pikkuauton oloinen kuin vaikkapa vag -vastineensa. Millaisia lienee sitten nuo 2013->melutasoltaan.
 
Näissä ei taida olla missään mallissa luotettavaa tekniikkaa, muuten voisi mennäkin

Näistäpä ei olekkaan kokemusta, pitääpä tutkailla.

Juu, en minä ranskiksia pelkää, tämä viimeisimmän korimallin(2020) clio yllätti itseni ihan täysin, huomattavasti vähemmän kolhon tai pikkuauton oloinen kuin vaikkapa vag -vastineensa. Millaisia lienee sitten nuo 2013->melutasoltaan.
Uusin Clio on huomattavasti parempi auto, kuin se edeltävä malli. Koeajoinkin tuon uuden, kun se tuli ja samalla koeajoin vanhemman mallin Clion, joka oli myös uusi. Vanhemaassa on myös suurempi melutaso.
 
Näissä ei taida olla missään mallissa luotettavaa tekniikkaa, muuten voisi mennäkin

Ei kai M47 dieselissä muuta luotettavuusongelmaa ole, kuin reilu 15 vuoden ikä. Uudemmissa N47 ei taida surullisen kuuluisan jakoketjun lisäksi muuta olla.
 
Haussa "parempi farmari" n. 25k budjetilla (ei kiveenhakattu suuntaan tai toisene). Sen ihmeellisempiä kriteereitä ei ole; oletan että ajomukavuutta saa tuolla rahalla käyttöautolle, kun ei tartte olla pakasta vedetty.

Tuleeko mieleen joitain tiettyjä malleja, joita kannattaisi katella (ja toisaalta välttää)? Kiikarissa ainakin skeidat, bmw, mercedes, volvo, subaru?, audi, vw
 
Ainakin Meganen farkkua saat helposti ~4v haarukalla ja jää taskuunkin mukavasti. Käy kokeilemassa pidätkö.

Faceliftattiin 2020.
 
Opel Astra, uhka vai mahdollisuus? Pari vuotta vanhoja vähän ajettuja Astroja saisi kohtuuhintaan. Mitä on odotettavissa, jos tuollaiseen sortuu? Vieläkö ooppeelit on ooppeleita?
 
Katsele Megane, 308, C3/4...

Ainakin C4:ssa on ihan järkyttävän kova rengasmelu, joten sitä ei ainakaan kannata. Tai no, itsellä oli -08 malli, joten uudemmat saattaa olla parempia, mutta aika kolhoja nuo muut pienehköt uudetkin ranskalaiset on mitä nyt olen kyydissä istunut. Isommat on sitten asia erikseen.
 
Opel Astra, uhka vai mahdollisuus? Pari vuotta vanhoja vähän ajettuja Astroja saisi kohtuuhintaan. Mitä on odotettavissa, jos tuollaiseen sortuu? Vieläkö ooppeelit on ooppeleita?
Nelisen vuotta on tullut ajeltua vm. 2016 Astra hatchbackilla. Ei valittamista, siihen rahaan mielestäni oikein hyvä peli ja varusteitakin suhteellisen kattavasti. Eniten harmittaa huonohko äänieristys ja äänentoisto, mutta auto on hyvä ajaa ja suhteellisen pirteäkin tuolla 150 hv pikkuturbolla. Penkit ovat loistavat. Premium-autoihin tottuneille en suosittelisi, tosin tuskin heillä on muutenkaan Opelit kiikarissa.
 
Nelisen vuotta on tullut ajeltua vm. 2016 Astra hatchbackilla. Ei valittamista, siihen rahaan mielestäni oikein hyvä peli ja varusteitakin suhteellisen kattavasti. Eniten harmittaa huonohko äänieristys ja äänentoisto, mutta auto on hyvä ajaa ja suhteellisen pirteäkin tuolla 150 hv pikkuturbolla. Penkit ovat loistavat. Premium-autoihin tottuneille en suosittelisi, tosin tuskin heillä on muutenkaan Opelit kiikarissa.
Tack. Ei ole premium vielä alla. Nyt mietin siirtymävaiheen autoa. Sähköistyminen ei ole ihan vielä kiikarissa, joten joku edullinen polttis saisi korvata tuon nykyisen edullisen polttiksen, kunnes ovat saaneet meidän autohalliin latausmahdollisuuden. Mutta ei huvittaisi mihinkään sitruunaan tai muuten vaan tyyppivikamagneettiin iskeä käsiään.
 
Tack. Ei ole premium vielä alla. Nyt mietin siirtymävaiheen autoa. Sähköistyminen ei ole ihan vielä kiikarissa, joten joku edullinen polttis saisi korvata tuon nykyisen edullisen polttiksen, kunnes ovat saaneet meidän autohalliin latausmahdollisuuden. Mutta ei huvittaisi mihinkään sitruunaan tai muuten vaan tyyppivikamagneettiin iskeä käsiään.
Disclaimerina vielä sen verran, että kokemusta on tasan tästä omasta autosta eikä ole tullut seurattua muuten skeneä, joten minään absoluuttisena totuutena sanaani ei kannata ottaa. :) Taakse piti vaihtaa levyt ja palat muutama vuosi sitten, mutta muuten mennyt ihan vuosihuolloilla.
 
Autoliikkeessä potkimassa n. 8 vuotta vanhan Honda Jazzin renkaita. Sen verta tuli ryömittyä että otin muutaman kuvan pohjasta. Miltä toi pohja vaikuttaa sen vajaan 10 vuotta vanhalle kärrylle? Kuvat on mitä on, mutta jos niistä osviittaa saa. Omaan silmään näyttää pahalta, mutta onko viisaammat samaa mieltä..


OneDrivessä muutama kuva lisää:


hondajazz4.jpg
 
Yllättävän hyvä, tosin sulla ei taida olla kuvaa suoraa takaapäin. Siellä muistaakseni kukki isot peltipinnat jo omassa 3 v. 2013 mallisessa. Ovien alahelmat ja lokarien helmat kannattaa katsoa huolella. Just hiljattain katsoin, että pyynnit ihan järkyttäviä (10-11 k€). Suurinpiirtein saman verran sain hyvitystä myydessä, kun myin pois 2016 (vai oliko 2017). Järjetön hinta, kun ei nuo uutenakaan maksanut mitään ihmeellisyyksiä. Oliskohan ollut 23 k€ kaksin renkain ja kaikin maustein.

e: Jos meinaat yli 10 k€ sijoittaa, niin kannattanee katsella ennemmin sitten 2016 tullutta uutta mallia.
 
Pari kuvaa on otettu takaa suuri piirtein molemmista kulmista. Ehkä ruostetta ei ollut (tai en huonannut) kun en suoraa takaa kuvaa ottanu. Jazzia kun tulee harkittua niin täytyy tutkia noiki paikat läpi.

Onhan noi samallailla hinnoissaan kuten kaikki muutkin vaihtoautot. Kauhee tutkiminen ja puljaaminen että mistä autosta sitä voisi saada parasta "hinta/laatu"-suhdetta pienillä kuluilla ilman isoa hankintahintaa. Autoilu kun ei sinänsä kiinnosta koska on pirun kallista. Duunin, päiväkotitouhujen ja muiden takia ajoa tulee kuitenkin muutama kymmentä kilsaa päivittäin.
 
Mun 2013 mallinen poltti viimeisenä (!) takuupäivänä bensasuuttimen ja siinä ohessa ecun. Seisoi pajalla reilu 2 kk, Japanista asti kävivät ihmettelmässä. Ajoin "kostoksi" laina-autoilla reilu 10 tkm :D 60 tkm muistaakseni oli noin mittarissa, kun suutin sanoi poks.

Noissa 2016 mallisissa on infotainmenttia päivitetty selkeästi nykyaikaan ja äänieristystäkin lisätty. Ilmastoinnissa muistaakseni oli joku heikennys, että automaattinen vaati paremman varustelutason kuin ennen. 2009-2011 välillä ei kannata ostaa sitä robotti i-shiftiä, ihan kamala vaihteisto. Joku toki voisi sanoa CVT:stä samaa. Jos ostat manuaaliaskisen, niin 2009 mallinen on käytännössä samaa tasoa kuin kaikki 2015 uuteen malliin saakka. Ruostehan noissa se suurin riski on, jos vanhempaa ottaa. Aiemmin omistamastani 2005 mallista lähti takaovien alahelmat sisäpuolelta menemään, 2012 oli pakko laittaa kiertoon ennen kuin näkyy oven ulkopuolelle asti.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen lähti perheen kakkosautona toiminut -17 Hyundai i20 1.0t-gdi pihasta. Reilun vuoden ja jonkun 6-7tkm ehti olla. Lyhyesti listattuna plussat ja miinukset:
+kone pirteä kun se on saavuttanut käyttölämpötilan
+hyvin varusteltu
+ihan kivan näköinen
+ilmoitettu co2 todella pieni

-erittäin rauhaton ajaa maantienopeuksissa vaikka kulmat olivat kohdillaan ja renkaissa oli oikea paine, kovalla sivutuulella ei meinannut pysyä tiellä
-moottori talvella vaarallisen laiska kylmänä kun moottorinohjaus rajoittaa tehoja, on käytännössä vapari
-ruostepisteitä siellä ja täällä
-jarrutehostajan alipaineletku ruostui irti, meni toki takuuseen, mutta on silti aivan järjetön vika vähän yli 4v vanhaan autoon
-vaihteiston välitykset tolkuttoman pitkät, kakkosella ei pystynyt kunnolla ajamaan risteyksissä vaan piti vaihtaa ykkönen silmään
-ei merkkihuoltoa omassa kaupungissa ja lähimpänä oleva merkkihuolto hinnoiltaan käytännössä kaksinkertainen verrattuna Toyotan huoltoon

Ei tule ihan heti toista Hyundaita pihaan vaan jatketaan vähän vanhemmilla Toyotoilla. Onko -12-14 vuosimallin Yaris levoton ajaa maantiellä vai katsonko suoraan -10-12 1.6 valvematic Aurista? Yariksessa on nähtävästi ollut lajinsa kytkin ja vaihteistovikoja tuossa 1.3 dual vvt-i koneessa, joten tietääkö kukaan, että kannattaako Yaris jättää senkin takia ostamatta? Toyotan valvematic kestää omien kokemusten perusteella ilman pienintäkään ongelmaa ainakin 250tkm, mutta Auriksessa se taitaa syödä maantielläkin yli 6L, Yaris menee 1.3 koneella litran pienemmällä.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen lähti perheen kakkosautona toiminut -17 Hyundai i20 1.0t-gdi pihasta. Reilun vuoden ja jonkun 6-7tkm ehti olla. Lyhyesti listattuna plussat ja miinukset:
+kone pirteä kun se on saavuttanut käyttölämpötilan
+hyvin varusteltu
+ihan kivan näköinen
+ilmoitettu co2 todella pieni

-erittäin rauhaton ajaa maantienopeuksissa vaikka kulmat olivat kohdillaan ja renkaissa oli oikea paine, kovalla sivutuulella ei meinannut pysyä tiellä
-moottori talvella vaarallisen laiska kylmänä kun moottorinohjaus rajoittaa tehoja, on käytännössä vapari
-ruostepisteitä siellä ja täällä
-jarrutehostajan alipaineletku ruostui irti, meni toki takuuseen, mutta on silti aivan järjetön vika vähän yli 4v vanhaan autoon
-vaihteiston välitykset tolkuttoman pitkät, kakkosella ei pystynyt kunnolla ajamaan risteyksissä vaan piti vaihtaa ykkönen silmään
-ei merkkihuoltoa omassa kaupungissa ja lähimpänä oleva merkkihuolto hinnoiltaan käytännössä kaksinkertainen verrattuna Toyotan huoltoon

Ei tule ihan heti toista Hyundaita pihaan vaan jatketaan vähän vanhemmilla Toyotoilla. Onko -12-14 vuosimallin Yaris levoton ajaa maantiellä vai katsonko suoraan -10-12 1.6 valvematic Aurista? Yariksessa on nähtävästi ollut lajinsa kytkin ja vaihteistovikoja tuossa 1.3 dual vvt-i koneessa, joten tietääkö kukaan, että kannattaako Yaris jättää senkin takia ostamatta? Toyotan valvematic kestää omien kokemusten perusteella ilman pienintäkään ongelmaa ainakin 250tkm, mutta Auriksessa se taitaa syödä maantielläkin yli 6L, Yaris menee 1.3 koneella litran pienemmällä.
Itsellä vm19 Hyundai i20. Muuten tyytyväinen pikkuturboon, maantieajossa jopa miellyttävä ajaa mutta kokoonsa nähden kulutus noin 6l/100km on näillä hinnoilla liikaa.

Olen katsellut Toyotan Auris hybridiä vm.18-19. Näissä myös pieniä eroja kulutus vaihtelee 3,6l ja 5.4l välillä. Vähemmän kuluttavaa katselen mutta tarjolla on lähinnä yli 200k ajettuja entisiä takseja.
 
Eilen lähti perheen kakkosautona toiminut -17 Hyundai i20 1.0t-gdi pihasta. Reilun vuoden ja jonkun 6-7tkm ehti olla. Lyhyesti listattuna plussat ja miinukset:
+kone pirteä kun se on saavuttanut käyttölämpötilan
+hyvin varusteltu
+ihan kivan näköinen
+ilmoitettu co2 todella pieni

-erittäin rauhaton ajaa maantienopeuksissa vaikka kulmat olivat kohdillaan ja renkaissa oli oikea paine, kovalla sivutuulella ei meinannut pysyä tiellä
-moottori talvella vaarallisen laiska kylmänä kun moottorinohjaus rajoittaa tehoja, on käytännössä vapari
-ruostepisteitä siellä ja täällä
-jarrutehostajan alipaineletku ruostui irti, meni toki takuuseen, mutta on silti aivan järjetön vika vähän yli 4v vanhaan autoon
-vaihteiston välitykset tolkuttoman pitkät, kakkosella ei pystynyt kunnolla ajamaan risteyksissä vaan piti vaihtaa ykkönen silmään
-ei merkkihuoltoa omassa kaupungissa ja lähimpänä oleva merkkihuolto hinnoiltaan käytännössä kaksinkertainen verrattuna Toyotan huoltoon

Ei tule ihan heti toista Hyundaita pihaan vaan jatketaan vähän vanhemmilla Toyotoilla. Onko -12-14 vuosimallin Yaris levoton ajaa maantiellä vai katsonko suoraan -10-12 1.6 valvematic Aurista? Yariksessa on nähtävästi ollut lajinsa kytkin ja vaihteistovikoja tuossa 1.3 dual vvt-i koneessa, joten tietääkö kukaan, että kannattaako Yaris jättää senkin takia ostamatta? Toyotan valvematic kestää omien kokemusten perusteella ilman pienintäkään ongelmaa ainakin 250tkm, mutta Auriksessa se taitaa syödä maantielläkin yli 6L, Yaris menee 1.3 koneella litran pienemmällä.
Yaris on pieni auto ja kyllä siihen tuuli herkemmin ottaa, mutta ei se levoton ole. Suurin miinus rengasmelu, kitkoilla siedettävä motarillakin, mutta 16" kesärenkailla aikamoinen meteli jo maantiellä...

Meillä 2018 hybridi vie emännän ajolla 4l/100km tässä kehä 3 sisäpuolella, mulla litran enemmän...
 
Yaris on pieni auto ja kyllä siihen tuuli herkemmin ottaa, mutta ei se levoton ole. Suurin miinus rengasmelu, kitkoilla siedettävä motarillakin, mutta 16" kesärenkailla aikamoinen meteli jo maantiellä...

Meillä 2018 hybridi vie emännän ajolla 4l/100km tässä kehä 3 sisäpuolella, mulla litran enemmän...
Siis mikä hybrid, hyndai..?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 074
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom