Lähinnä tämä on jäänyt mieleen sen takia, että aika monet kerrat itsekin kyseisen kotteron kyydissä olen kulkenut kalareissuilla.
Tais tulla pirun isoja ennätyskaloja, joista ei kuitenkaan sen tarkempia tietoja
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Lähinnä tämä on jäänyt mieleen sen takia, että aika monet kerrat itsekin kyseisen kotteron kyydissä olen kulkenut kalareissuilla.
Yksittäistapaus josta ei tarjolla tarkempia tietoja - ei varmaankaan kannattane tuosta näiltä pohjilta enempää vääntää. Rakentavan keskustelun perusteita voisi myös tähän liittyen palautella mieleen, kiitos.
Niin siinä monesti saattaa käydä, jos heittää keskusteluun anekdootteja joita ei pysty tarkemmin taustoittamaan.Täytyy kyllä myöntää, että jos olisin tiennyt minkälaiseen Rellu-fanien ristikuulusteluun heittämäni anekdootti johtaa, niin olisin kyllä varmasti jättänyt kertomatta....
Niin siinä monesti saattaa käydä, jos heittää keskusteluun anekdootteja joita ei pysty tarkemmin taustoittamaan.
Kysäseppä ihan piruuttaan, alkoi jo meikäläistäkin vähän kiinnostamaan että mistä oli lopulta kyse!Niinno, sanoisin että suunnilleen 95% kaikesta internetkeskustelusta eri autojen luotettavuuteen liittyen on enemmän tai vähemmän anekdotaalista. Kieltämättä nyt kaiken tämän typerän jankkaamisen jälkeen tekisi mieli kysäistä kaverilta mikä siinä autossa oikein hajosi.
ps. anekdootin määritelmä on enemmän tai vähemmän se, että se ei ole erityisen taustoitettu saati edustava argumentti, siksipä sillä nimenomaan alkuperäisen viestini alustin.
Ootko sä Rellulla töissä vai miksi tää on sulle niin sydämen asia, että tällaista täysin irrelevanttia anekdoottia pitää puida viestikaupalla?
En tiedä vittuakaan mistään Rellun takuista mutta kerrataan nyt:
Auto oli tyyliin vuosimalli -17
Kaveri osti sen käytettynä vuonna 2019, silloin kilsoja joku 60 tkm tms.
Vuonna 2020 auton konetilan yleisessä suunnassa kosahti jotain käynnistyksen yhteydessä, mutta ei kuitenkaan jakoketju
Kaveri maksoi korjauksen omasta pussistaan ja se oli useamman tuhatta euroa. Hinta jäi lähinnä sen takia, että se oli merkittävä summa suhteessa koko autosta maksettuun hintaan.
Ei maininnut mitään käyttäjävirheestä, eikä mulla nyt ole varsinaisesti mitään erityistä syytä sellaista olettakaan. Miksi tämä Rellun maaginen takuu ei korvannut? En tiedä. Oliko Rellullla tuollainen diili jo silloin? Siirtyykö se myös käytettyyn? Mitä kaikkea se oikeasti kattaa? En tiedä, eikä nyt oikeastaan ihan hirveästi kiinnostakaan.
Jos ahdistaa, että joku loukkaa sun lemppari-automerkkisi kunniaa internetissä, niin voit kuitata tämän vain paskapuheeksi, niin päästään molemmat jatkamaan elämäämme. Ei saatana.![]()
Tuoreita vehkeitä suht, ei kai niissä isompia.. Takaovet voi kai vuotaa uusissakin - tyyppivika. Perusmalleissa ei kovin hyvät valot? Löytyiskö googlella vanhoja hinnastoja, niissä on aika pitkään lueteltu varusteet eri versioissa? Muistelen että luxline ois ollut melko sama kuin comfortline. Trendline kuitenkin ihan perusmalli, mutta siihenkin on saanut jotain varusteita tyyliin automaatti-ilmastointi, cruise, tutkat ja webasto. Luxlinessa nuo varmaan on plus metalliväri, erilainen verhoilukangas? No webastosta en ole varma. ”Pianolakatut” eli kiiltomuoviset koristepaneelit ohjaamossa on aivan syvältä (pöly, naarmut), se mattamaisempi hopea parempi, jos voi valkata. Vanhemmissa oli molempia tarjolla. Joka tapauksessa automaatti-ilmastointi kannattaa olla, nykyaikaa. Eli varusteltu trendline vähintään mielellään. 60k eka kalliimpi huolto kai, onko lähellä/tehty?Minkälaisia vehkeitä nuo uudemmat esim 2019vm 1.0 tsi koneella olevat golfit ovat? Mitkä on relevanteimmat erot varusteissa trendlinessä ja luxlinessä? Oli todella vaikea löytää jotain tietoa noista varustepaketeista
Minkä tyyppisistä ajoa? Tilantarve? Jotain tiettyjä must have juttuja tai vastaavasti mitä ei missään nimessä.Kysytääs mielipiteitä vielä.
Eli budjetti on paisunut karkeasti 40 tuhanteen.
Ajoa tulee noin 30tkm vuodessa, joten arvostan autossa luotettavuutta ja pientä kulutusta sekä mukavuutta ajomääristä johtuen.
Sähköauto ei sovellu pitkien ajomatkojen ja alueeni heikon latausinfran puolesta vielä tarpeisiini.
Enimmäkseen maantieajoa. Sedanillakin pärjää, nykyään on farkku mutta aika harvoin sille tilalle on todella ollut tarvetta. Tehoa olis kiva olla, että pääsee tarvittaessa turvallisesti ja nopeasti ohi, eli sanotaan vaikka vähintään 200hp.Minkä tyyppisistä ajoa? Tilantarve? Jotain tiettyjä must have juttuja tai vastaavasti mitä ei missään nimessä.
Enimmäkseen maantieajoa. Sedanillakin pärjää, nykyään on farkku mutta aika harvoin sille tilalle on todella ollut tarvetta. Tehoa olis kiva olla, että pääsee tarvittaessa turvallisesti ja nopeasti ohi, eli sanotaan vaikka vähintään 200hp.
Lähtisin katsomaan vuosimallin 2018 ja uudempia MB e-sarjaa tai BMW 530.Enimmäkseen maantieajoa. Sedanillakin pärjää, nykyään on farkku mutta aika harvoin sille tilalle on todella ollut tarvetta. Tehoa olis kiva olla, että pääsee tarvittaessa turvallisesti ja nopeasti ohi, eli sanotaan vaikka vähintään 200hp.
Enimmäkseen maantieajoa. Sedanillakin pärjää, nykyään on farkku mutta aika harvoin sille tilalle on todella ollut tarvetta. Tehoa olis kiva olla, että pääsee tarvittaessa turvallisesti ja nopeasti ohi, eli sanotaan vaikka vähintään 200hp.
Sieltä vaan haku auki ja mieleisillä varusteilla etsimään.
Lähtisin katsomaan vuosimallin 2018 ja uudempia MB e-sarjaa tai BMW 530.
Kian kohdalla älä tyrmää merkin takia. Ei ole kuin Kia oli ennen. Kävin itse koeajamassa juuri moisen takaveto dieselin. Kuumotti kummasti ostohousuja kyllä mutta hinta karkasi haluamillani varusteilla aivan tolkuttomiin.
Täällä on muistaakseni joskus kehuttu tuota Suzuki Swiftiä 1.6 litran moottorilla, vm 2007-2010.
Oliko niissä jotain erikoista mitä pitäisi katsoa?
Jos renkaan koko on tosissaan 195 45 r 17 niin vaikuttaisi olevan harvinaisempi koko.
Nyt on yksi myynnissä, sitä ei toki voi harkita koska japsimalli https://m.nettiauto.com/suzuki/swift/12742624
Kahdella tutulla on Swiftit, tosin perus 1,3 mallit. Mainittakoot että kumpikin on autoasentajia, toinen suzukilla ja toinen nykyään toisaalla, mutta auto on pysynyt. Jos se on mekaanikon valinta niin siltä pohjalta voi päätellä että huolettomia vehkeitä.
Nimenomaan oikein mekaanikoilla kun ei ole jaksoa ja kiinnostusta koljata omia kulkineita enään työajan jälkeen
Juu kuulema luotettavia ovat kun aikanaan Swift Sportista kyselin kaverilta joka huoltaa myös Suzukeja. Ainoa mitä sanoi silloin että osien saatavuus oli ongelmana. Vika saattoi olla helppo korjattava yms mutta koska osaa ei saanut autokin seisoi.Kahdella tutulla on Swiftit, tosin perus 1,3 mallit. Mainittakoot että kumpikin on autoasentajia, toinen suzukilla ja toinen nykyään toisaalla, mutta auto on pysynyt. Jos se on mekaanikon valinta niin siltä pohjalta voi päätellä että huolettomia vehkeitä.
Skodaan ei taida olla vielä tehty moottoriremonttia->hylkyyn.Sisko tarvisi perheineen isompaa autoa: farkku, automaatilla, 2 turvaistuinta ois hyvä mahtuu, sekä paksiin tuplarattaat kamoineen sekä hinnan jääden mielellään alle 13k. Eli isompaa perheautoa, corolla/focus/v60 kokoiset omaavat kuulemma turhan ahtaat takatilat. Ovat nyt pärjänny s80 ja avensis sedaneilla, mut meinaavat siirtyä yhteen autoon.
Näitä itse katsellut, mut sanokaas heikkoudet ja miinukset, varsinkin noista vageista et kuuluuko niihin dsg/tsfi ongelmaperheisiin.
Sisko tarvisi perheineen isompaa autoa: farkku, automaatilla, 2 turvaistuinta ois hyvä mahtuu, sekä paksiin tuplarattaat kamoineen sekä hinnan jääden mielellään alle 13k. Eli isompaa perheautoa, corolla/focus/v60 kokoiset omaavat kuulemma turhan ahtaat takatilat. Ovat nyt pärjänny s80 ja avensis sedaneilla, mut meinaavat siirtyä yhteen autoon.
Näitä itse katsellut, mut sanokaas heikkoudet ja miinukset, varsinkin noista vageista et kuuluuko niihin dsg/tsfi ongelmaperheisiin.
Totta kyl ceedistä, mut avensiksia ne nyt sano viikol käyvän katsomas, ehkä myös qashqaita vaik epäilen sen paksia.Ceedhän on juurikin tuota Focus/Corolla/V60-kokoluokkaa? Korealaisten osalta i40 tai Optima olisi haluttua segmenttiä.
Totta kyl ceedistä, mut avensiksia ne nyt sano viikol käyvän katsomas, ehkä myös qashqaita vaik epäilen sen paksia.
Toi Swift Sport onkin hyvin harvinainen täällä. Itellä kakkosautona 1.3 Swift, jolla tietysti itse joudun ajamaan kaikki arkiajot. Luotettava joo, tukivarren puslat ja pallonivelet sekä takajouset on noita heikkoja kohtia. Ovien lukot on kanssa heikot, eikä niitä oikein löydy purkaamoilta. Ruoste tietty vaivaa myös, varsinkin takapäätä.Juu kuulema luotettavia ovat kun aikanaan Swift Sportista kyselin kaverilta joka huoltaa myös Suzukeja. Ainoa mitä sanoi silloin että osien saatavuus oli ongelmana. Vika saattoi olla helppo korjattava yms mutta koska osaa ei saanut autokin seisoi.
Juu ja koeajolla tuli hyvin selväksi että turbokoneisiin tottuneena ei tuo Suzukin vapari enää riittänyt vaikka olikin se tehomalli. Paperilla kaikki ok, takateillä yms kun kierroksia pääsi käyttämään oli jees mutta normi kaupunkiajossa oli todella rasittava totaalisen alaväännön puutteen takia. Kaupunkiajo vaihtelevine nopeuksineen oli todella ärsyttävää koska jouduit ei nyt keskittymään mutta huomioimaan tuon ja piti käyttää jatkuvasti kierroksia ja hämmentää vaihteita koska koneessa ei riittänyt puhti yhtään isommalla vaihteella liikenteen mukana vauhdin vaihteluun. Harrasteessa tms tuo ei ole ongelma mutta arkiajossa liikaa. Muovisuuden ja muun olisi sietänyt mutta tuo kone ajoi Ibiza Cupran ostoon vaikka hinta pomppasikin. Varmaan ihan ok jos ei ole tottunut turbokoneiden tai isompien vapareiden alavääntöön.Toi Swift Sport onkin hyvin harvinainen täällä. Itellä kakkosautona 1.3 Swift, jolla tietysti itse joudun ajamaan kaikki arkiajot. Luotettava joo, tukivarren puslat ja pallonivelet sekä takajouset on noita heikkoja kohtia. Ovien lukot on kanssa heikot, eikä niitä oikein löydy purkaamoilta. Ruoste tietty vaivaa myös, varsinkin takapäätä.
Mikään ajonautinto se ei ole. Rämisee, kolisee ja ulisee. Aavikkovälitykset vie lopunkin ilon ajosta tolla pikkukoneella ja niillä saa myös vaihdelaatikon rikki helposti, kun jurnuttaa isolla vaihteella pienillä kierroksilla. Kulutuskaan ei mikään kovin pieni ole omilla ajoilla.
Totta kyl ceedistä, mut avensiksia ne nyt sano viikol käyvän katsomas, ehkä myös qashqaita vaik epäilen sen paksia.
Myös T25 Avensiksessa oli sama ongelma tietyillä turvaistuimilla. En tiedä onko T27 (2008 - ) yhtään sen parempi.Lisäksi Qashqai ei sieltä isoimmasta päästä ole. Mahtuuko tuplarattaat edes konttiin? Kaverilla oli +2 malli ja valitteli koko ajan tilanpuuttetta edessä kun takana oli turvaistuimet.
Mites olis Hyundai i40 tai Kia Optima farkkuna. Molemmat käsittääkseni suhteellisen edullisia pitää. Itselläni ollut n. 5v i40 1.7d ja eipä tuohon paljon huoltoja enempää ole tehty. Välillä jarruja herkistelty. Noita pitäs saada suhteellisen uusia ja kohtuu kilsoilla budjettiin.Sisko tarvisi perheineen isompaa autoa: farkku, automaatilla, 2 turvaistuinta ois hyvä mahtuu, sekä paksiin tuplarattaat kamoineen sekä hinnan jääden mielellään alle 13k. Eli isompaa perheautoa, corolla/focus/v60 kokoiset omaavat kuulemma turhan ahtaat takatilat. Ovat nyt pärjänny s80 ja avensis sedaneilla, mut meinaavat siirtyä yhteen autoon.
Näitä itse katsellut, mut sanokaas heikkoudet ja miinukset, varsinkin noista vageista et kuuluuko niihin dsg/tsfi ongelmaperheisiin.
Taitaapi olla Prius Phev pisin sähkökantama tuohon hintaluokkaan, n.50km. Ja taitaa priussilla olla sähkön loppumisen jälkeenkin pienin kulutus kilpailijoista.Kaveri katsellut työmatkakulkineeksi käytettyä plug-in hybridiä. Päivittäinen työmatka 22,5km per suunta ja työpaikalla ei latausmahdollisuutta. Iso osa matkasta 80-100km/h rajoitusaluetta. Kotona kylmä autokatos ja tavallinen pistorasia. Mitä vaihtoehtoja noin 25ke hintaluokasta löytyy, joissa olisi mahdollisimman pitkä toimintamatka pelkällä sähköllä?
Golf GTE:n kokoluokka olisi riittävä, mutta Golffissa oli ollut kuulemma aika kova rengasmelu nykyiseen diesel C Mersuun verrattuna.
eautoilija.com
Saattaa siinä Priusissa sitten vaan olla se rengasmelu vielä astetta Golf GTE:tä pahempi, ainakin jos on nettipalstoja uskominen.Taitaapi olla Prius Phev pisin sähkökantama tuohon hintaluokkaan, n.50km. Ja taitaa priussilla olla sähkön loppumisen jälkeenkin pienin kulutus kilpailijoista.
Alla hyvä raportti siitä mitä voi tuolta odottaa. En siis itse omista priusia mutta mietin vakavasti.
![]()
Toyota Prius pistokehybridi kuluttaa alle 2 litraa (käyttäjäraportti)
Tämä Toyota Prius-kuski on ehtinyt ajella jo 9 kuukautta autollaan alle 2 litran keskikulutuksella. Pyörät kulkee kattotelineessä tai tavaratilassa riippuen matkustajamäärästä ja ylellisyyttäkin löytyy Toyotalle poikkeuksellisesti nahkapenkeillä.eautoilija.com
Se voi olla, mut sit pitää tehdä vaan valinta kulutuksen ja metelin väliltä. Toyotalla taitaa olla myös plug in priusissa 10v/350tkm akkutakuu mitä vw ei varmaan tarjoa. Tämmöisten asioiden välillä just itse puntaroin koko ajanSaattaa siinä Priusissa sitten vaan olla se rengasmelu vielä astetta Golf GTE:tä pahempi, ainakin jos on nettipalstoja uskominen.
Kuten myös. Lähinnä tartuin tuohon rengasmeluun siksi, että Golf GTE oli juuri sen vuoksi rankattu pois vaihtoehdoista.Se voi olla, mut sit pitää tehdä vaan valinta kulutuksen ja metelin väliltä. Toyotalla taitaa olla myös plug in priusissa 10v/350tkm akkutakuu mitä vw ei varmaan tarjoa. Tämmöisten asioiden välillä just itse puntaroin koko ajan![]()
Haussa nykyistä -06 Honda Civiä tilavampi ja vähäruokaisempi auto, hintaa max. 10 000€.
Olen katsellut nettiautosta tarjontaa ja nyt pähkäilen eri merkkien ja mallien kanssa, että mikä mahtaisi sopia omiin mieltymyksiini parhaiten.
Nettiauton perusteella olen rajannut vaihtoehdoiksi:
Mark 3 Ford Focus 1.0 tai 1.6 EcoBoost koneella
Hyundai i40
Peugeot 1st gen 2008 ja 2nd gen 308 SW farmari
Citroen DS5 2012
Kia Cee'd 2012->
Nykyistä Civiciä seuranneen Hondan Civicin
VAG-konsernin tuotoksia en ole katsellut, kun en yhtään muista mitkä mallivuodet, vaihteistot ja koneet olivat niitä ongelma tapauksia.
Autossa olisi hyvä olla ainakin ilmastointi, monitoiminen nahkainen ohjauspyörä ja vakkari.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.