Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Mobile.de kahlattu läpi?
Varmaan on luotettavuudeltaan ja jälleenmyyntiarvoltaan järkivalinta. Pelkään kuitenkin, että ratti saattaa jäädä liian eteen. Se selviää koeistumalla.Olen katsellut nyt hyvällä rahoitustarjouksella käytettyä autoa liikkeestä, budjettina n. max 20 000 euroa. Auton mallilla ei ole oikein muuta väliä, kuin, että kaksimetrisellä kuskilla on hyvä olla ratin takana.
Vastaan tuli Auto-Sunilta seuraava Toyota Auris:
![]()
Toyota Auris - Auto-Suni
www.auto-suni.fi
Auton luotettavuus on merkittävä asia itselle, siksi olen Toyotaa katsellut. Onko tässä mielestänne hinta sopiva ja luotettava peli pitkäksi aikaa eteenpäin? Ymmärrän, että sähköautot ja hybridit ovat mahdollisesti tulevaisuutta, mutta tässä vaiheessa olen bensakoneita katsellut.
Saa myös vinkata muita budjettiin sopivia autoja ko. autoliikkeeltä.
Kokemusta on vain 10 vuotta vanhemmasta (2007) manuaalivaihteisesta 1.6 litraisesta bensa-Auriksesta, josta luovuin viime syksynä yli 12 vuoden ajon jälkeen. Se ainakin oli luotettava ja huoleton kuin mikä, täydet pisteet siitä. Sillä ajoin pitkiä matkoja talvella kovalla pakkasella Pyhälle ja takaisin Helsinkiin, ja yksi kesä Pohjois-Norjasta Tromssasta Helsinkiin. Hyvin kesti pitkät raskaat matkat.Olen katsellut nyt hyvällä rahoitustarjouksella käytettyä autoa liikkeestä, budjettina n. max 20 000 euroa. Auton mallilla ei ole oikein muuta väliä, kuin, että kaksimetrisellä kuskilla on hyvä olla ratin takana.
Vastaan tuli Auto-Sunilta seuraava Toyota Auris:
![]()
Toyota Auris - Auto-Suni
www.auto-suni.fi
Auton luotettavuus on merkittävä asia itselle, siksi olen Toyotaa katsellut. Onko tässä mielestänne hinta sopiva ja luotettava peli pitkäksi aikaa eteenpäin? Ymmärrän, että sähköautot ja hybridit ovat mahdollisesti tulevaisuutta, mutta tässä vaiheessa olen bensakoneita katsellut.
Saa myös vinkata muita budjettiin sopivia autoja ko. autoliikkeeltä.
Ainoa mitä tulee mieleen on tuo vaihteisto, että onko siinä perinteinen cvt vai onko se ecvt joissa ei käsittääkseni ole juurikaan ollut ongelmiaHonda Civic 2018, 1.5 182hp CVT. Löytyykö tuollaisista kokemusta? Onko näissä jotakin tyyppivikoja yms, joista pitäisi huolehtia jos tuollaisen päättäisi hankkia? -14 Passatista jos tuollaiseen vaihtaa, niin pienempihän tuo on jonkun verran, mutta mitenkäs laatuvaikutelma ja rengasmelu esim? Civicin pitäisi kaiketi olla melko taloudellinen ja suht pirteä kuitenkin tuolla 1.5 koneella.
Skodillak voi olla hyvä tai voi olla huono riippuen aika isosti millä tekniikalla. Ei hiljaisin eikä ole perus Toyotakaan mutta itse pidin huomattavasti enemmän kuin perus Toyota ihan jo sisustan vuoksi. Toki se on sanottava että oma oli 2006 MK2 Octavia vRS 2.0TFSI eli tehomalli jossa vähän sitä ja tätä lisätty ja alustaa muuteltu joten ei ehkä täysin vertailukelpoinen perus 1.6 Octaviaan. Sanoisin että yleisesti Toyota voi olla se luotettavampi, mutta vastaavasti Skoda tarjoaa muita ominaisuuksia. Kannattaa melkein käydä koeajamassa molemmat niin saat jo perstuntumalta suljettua hyvällä tuurilla toisen pois.10000-16000 euron budjetilla oleva vaihtoauto.
Onko skoda octavian hankinta huono korjauskustannusten puolesta jos vertaa jos hommaa jonkin toyotan mielummin, vai mihin mun kannattaisi nyt katsoa?
Vähän kuluttava auto, noin 50 km/vuorokauteen jolla olisi vakaa ajaa, ettei tuntuisi kauppakassilta johon tuuli heti tarttuu jossa ohjaus olisi huteran tuntuinen.
Jos tuo sinun mazda 3 ei ole reilusti yli 200tkm ajettu eikä siinä ole vikoja tai vakavaa ruosteongelmaa, niin enpä tiedä onko säästö järkevä vaikkapa tuohon linkkaamaasi autoon verrattuna. Vaikka sillä säästäisi sen litran pari/100km kaupunkiajossa, niin käytetyissä on aina riskinä että saa vikapesäkkeen käteen ja äkkiä vanha onkin huomattavasti halvempi.Olen harkinnut Mazda3 2010 vaihtoa vielä vähän pienempään ja vähemmän kuluttavaan, tarkoituksena ainoastaan autoilun kustannuksien alentaminen. Nettiautosta olen bongaillut noita uudemman korimallin Renault Twingoja, ovat ilmeisen yksinkertaisia ja varmatoimisia pelejä. Mitenkäs tuollainen 1.0L moottori kestää kilometrejä, esim tässä 120000km ajettu: https://www.nettiauto.com/renault/twingo/12297903
Avattava katto olisi ihan hauska kesällä, joten tuo kyseinen yksilö sen takia kiinnostaa. Pääasiassa tulee vaan kaupungissa kurvailtua, joten sen puolesta Twingo varmaan olisi passeli.
Joo eihän siinä vikoja ole ollut, saatika ruostetta. Ajettukin on vasta 113000km ja noin 7500km tulee vuodessa lisää. Sähköauto on ollut myös harkinnassa jo pidempään, mutta näillä kilometreillä ei oikein hirveää säästöä saa aikaiseksi korkean hankintahinnan vuoksi. Vaimolle on tulossa kesällä uusi sähköauto, joten oletettavasti tulee sillä ajeltua aina kun mahdollista.Jos tuo sinun mazda 3 ei ole reilusti yli 200tkm ajettu eikä siinä ole vikoja tai vakavaa ruosteongelmaa, niin enpä tiedä onko säästö järkevä vaikkapa tuohon linkkaamaasi autoon verrattuna. Vaikka sillä säästäisi sen litran pari/100km kaupunkiajossa, niin käytetyissä on aina riskinä että saa vikapesäkkeen käteen ja äkkiä vanha onkin huomattavasti halvempi.
Tämä siis puhtaasti siitä vinkkelistä, että haluat autoilun kuluja alemmas. Oikeasti halvemmaksi tulee sähköauto juurikin tuossa ajossa käyttökuluissa, mutta pääomakulut tekee siitäkin äkkiä kalliimpaa.
Joo eihän siinä vikoja ole ollut, saatika ruostetta. Ajettukin on vasta 113000km ja noin 7500km tulee vuodessa lisää. Sähköauto on ollut myös harkinnassa jo pidempään, mutta näillä kilometreillä ei oikein hirveää säästöä saa aikaiseksi korkean hankintahinnan vuoksi. Vaimolle on tulossa kesällä uusi sähköauto, joten oletettavasti tulee sillä ajeltua aina kun mahdollista.
Mazdaa on tullut pidettyä jo kolme vuotta, joten alkaa nuo vaihtohalut siitäkin syystä lisääntymään. Tuollainen pienikulutuksinen ja ennen kaikkea halpa pikkuauto olisi paras vaihtoehto. Noita Twingoja saa melko uusiakin vielä alle 8000€.
Joo eihän pelkillä polttoainekustannuksilla säästöä saakaan hirveästi, Mazdassa menee näillä mun ajoilla 7,7l/100km. Kun laskee mukaan verot, vakuutuksen ja rahoituskulut, niin puhutaan jo luokkaa 100€/kk säästöstä. Lähinnä tuossa alkuperäisessä kysymyksessä oli pointtina se, että uskaltaako tuollaista 1.0l konetta yli 100000km ajettuna edes harkita? Myös Citroen C4 Cactus on ollut harkinnassa, niitäkin saa ihan kohtuulliseen hintaan.Noilla vuosittaisilla kilometreillä säätöpotentiaali polttoainekustannuksissa lienee nykyisilläkin bensan hinnoilla korkeintaan muutamia satasia vuodessa. Mikäli Mazdassa kaikki on kunnossa ja eikä isompia remppoja tiedossa, niin sen vaihtoa Renaultin pikkukiuluun on hankala perustella taloudellisilla seikoilla. Toki Mazdassakin voi hajota joku paikka yllättäen, mutta käytetyn auton hankinta on melkoista arpapeliä kun vuosia ja maileja on kuitenkin takana jo jonkin verran.
Paljonko tuo Mazda syö polttoainetta?
En kyllä usko tuota satasen säästöä kuukaudessa noin vähillä ajoilla verrattuna Relluun ellei sitten sinulla ole nyt jotain törkyhintaista rahoitusta ja vakuutusta.Joo eihän pelkillä polttoainekustannuksilla säästöä saakaan hirveästi, Mazdassa menee näillä mun ajoilla 7,7l/100km. Kun laskee mukaan verot, vakuutuksen ja rahoituskulut, niin puhutaan jo luokkaa 100€/kk säästöstä. Lähinnä tuossa alkuperäisessä kysymyksessä oli pointtina se, että uskaltaako tuollaista 1.0l konetta yli 100000km ajettuna edes harkita? Myös Citroen C4 Cactus on ollut harkinnassa, niitäkin saa ihan kohtuulliseen hintaan.
Joo eihän pelkillä polttoainekustannuksilla säästöä saakaan hirveästi, Mazdassa menee näillä mun ajoilla 7,7l/100km. Kun laskee mukaan verot, vakuutuksen ja rahoituskulut, niin puhutaan jo luokkaa 100€/kk säästöstä. Lähinnä tuossa alkuperäisessä kysymyksessä oli pointtina se, että uskaltaako tuollaista 1.0l konetta yli 100000km ajettuna edes harkita? Myös Citroen C4 Cactus on ollut harkinnassa, niitäkin saa ihan kohtuulliseen hintaan.
Enpä nyt jaksa tuosta alkaa väittelemään, Excel nämä tiedot minulle kertoo. Edelleen pointtina ei ollut se, että kannattaako minun vaihtaa autoa, vaan tuon piskuisen rellun koneen turnauskestävyys.En kyllä usko tuota satasen säästöä kuukaudessa noin vähillä ajoilla verrattuna Relluun ellei sitten sinulla ole nyt jotain törkyhintaista rahoitusta ja vakuutusta.
No Relluthan nyt ovat kautta aikain olleet suht edullisia, mutta silti ihan paikassaan hyviä autoja. Mullakin on erilaisia kyseisen automerkin pirssejä ollut neljä, eikä niistä sen pahempaa sanottavaa ole kuin muistakaan.Jos joku automalli on halpa tai erityisen kohtuuhintainen niin oletettavasti siihen on syynsä. Jos vaihdon ajurina on säästötoive, niin kuulostaa aika riskipitoiselta vedolta vaihtaa moiseen.
En kyllä usko tuota satasen säästöä kuukaudessa noin vähillä ajoilla verrattuna Relluun ellei sitten sinulla ole nyt jotain törkyhintaista rahoitusta ja vakuutusta.
Ja hybridejä en vain halua, koska periaatteesta vastustan kahden voimalinjan paketointia.
Mikähän näissä hybrideissä aiheuttaa tuollaisen kaninkolon? Itse miettinyt että eikös ne olisi hyviä vaihtoehtoja kun joissain netin syövereissä bensankulutus näyttää olevan paperilla 3.0-3,5 litraa / 100 km?
Mulla on sellainen tilanne, että ”omistan” tällä hetkellä uuden noin puoli vuotta vanhan auton. Kyseessä on bensa-nelikko parilitraisella ahdetulla koneella. Tiedossa oli että mikään bensapihi auto ei ole nurkka-ajossa, mutta koin että sähköautot ei ole vielä mun juttu. Ja hybridejä en vain halua, koska periaatteesta vastustan kahden voimalinjan paketointia. Ennemmin joko pelkkä polttis tai sähkö - tai vaikka vety.
No, nyt kun Ukrainassa on tilanne mikä on, niin mm. polttoaineen hinnat ovat nousseet korkealle. Hinnat on nyt siellä missä arvelin niiden olevan 3-5 vuoden päästä, kun kaupat sovin. Tämä on ajanut pohtimaan yllättäen sitä, että miten sähkis sopisi kuitenkin allekirjoittaneen autoksi. Ja sopisihan se, jos nelikon saa. Ongelma on vain se, että sellaisen hankinta tarkoittaisi lisävelan ottoa, ja se jotenkin tässä maailmantilanteessa ei kuulosta houkuttelevalle. En pidä esim. lomautuksia erityisen todennäköisenä omalla alalla, mutta riski niille on noussut oleellisesti parin viime kuukauden aikana ja uusien pakotteiden myötä nousenee edelleen.
Joten olen myös alkanut kartoittaa käytettyjä, noin 5-8000€ budjetilla. Kriteereinä
Noilla kriteereillä Volvon V70 mk2 olisi omasta mielestä aika pätevä laitos, etenkin classicina. Samoin mk4 Mondeo olisi yksi vaihtoehto. Kysymys kuuluukin, että on techiläisillä suositella jotain muuta merkkiä/mallia?
- farmari/suv
- tilava takakontti +500l
- Isofix takapenkeillä
- Takapenkillä sen verran tilaa, että etupenkillä sopii aikuinen istumaan vaikka takana olisi turvaistuin
- Automaattinen ilmastointi
- Vakkari (mukautuva olisi luksusta)
- Bensakone
- Mieluusti neliveto, joskin vajaavetoisissa vähemmän rikkoutuvia osia. Eli ihan sama mistä päästä vetää, kunhan vetää
- Mukavina ekstroina vetokoukku, kuskin penkki sähkösäädöin, peruutuskamera ja -tutkat, webasto, flexfuel mahdollisuus…
Toyota/Lexus onkin ainoa poikkeus. En koskaan haluaisi minkään muun merkin hybridiä. Muilla merkeillä sähkö on purkkafiksailtu voimalinjan kylkeen kuin jotkut apupyörät eikä siitä ole lähdetty ottamaan kaikkea irti, kunhan saadaan hyvät wltp-lukemat. Puhumattakaan muiden merkkien hybridien luotettavuudesta. Naurattaa kun jotkut ovat brändänneet jarrutusenergian talteenoton erillisenä ominaisuutena, niin kehittyneitä ne onVarsinkin kun erityisesti Toyotan hybridit ovat sellaisia, että niitä kehtaa luotettavuuden puolesta suositella ohi normaalien bensa-autojen. Tuo "kaksi voimalinjaa samassa paketissa" on alusta alkaen kuulostanut täyssähköautoilijoiden fanaattiselta disinformaatiolta, vaikka toki varsinkin lataushybrideissä on sellaisiakin kiireästi kyhättyinä pelkkien verohyötyjen vuoksi myyntiin tuotuna.
Mikä vika Hondan hybridissä on? Ihan samalla tapaa Toyotan kanssa se on alusta lähtien rakennettu itselatautuvaksi hybridiksi.En koskaan haluaisi minkään muun merkin hybridiä.
Jos se käyttää Toyotalta lainattua e-cvt tekniikkaa niin mikäs siinä, muuten ei kiitos. Pointtini oli että perinteisen vaihteiston kylkeen pultattu sähkömoottori on mielestäni huono kompromissi.Mikä vika Hondan hybridissä on? Ihan samalla tapaa Toyotan kanssa se on alusta lähtien rakennettu itselatautuvaksi hybridiksi.
Parempi se asiakkaalle mitä pienempi kulutus ja pienemmät co2 päästöt. Ihansama miten se on toteutettu. Jos edelleen polttomoottoriautot ovat ainoa vaihtoehto kuluttajalle niin kevythybridit ovat oikein hyvä vaihtoehto.Toyota/Lexus onkin ainoa poikkeus. En koskaan haluaisi minkään muun merkin hybridiä. Muilla merkeillä sähkö on purkkafiksailtu voimalinjan kylkeen kuin jotkut apupyörät eikä siitä ole lähdetty ottamaan kaikkea irti, kunhan saadaan hyvät wltp-lukemat. Puhumattakaan muiden merkkien hybridien luotettavuudesta. Naurattaa kun jotkut ovat brändänneet jarrutusenergian talteenoton erillisenä ominaisuutena, niin kehittyneitä ne on![]()
Ittelle jäi vähän karut kokemukset vm. 2010 Peugeot 3008:sta 6-7 vuotta sitten. Oli hdi 110 kw, ajettu ostaessa n. 130 tkm täydellä merkkiliikkeen huoltohistorialla. Autoliikkeestä kotiin ajellelessa laukesi kone(kiertokangen laakeri). Koneen vaihto meni toki autoliikkeen piikkiin, mutta vähän sen jälkeen porsi turbo(meni sekin autoliikkeen piikkiin). Auto oli pajalla ekan puolen vuoden aikana n. 1.5kk. Hirveä taistelu koko ajan ostoliikkeen kanssa, että kuka maksaa mitäkin. Toimiessaan auto oli oikein mukava ja hiljainen auto, matka-ajossa oikein mukava peli. Jäi vain niin huono kuva koko autosta että meni aika pikaisesti vaihtoon ja vannoen ettei ikinä enää yhtään Peugeotia minulle. Oli varmaan vaan huono yksilö ja tuurit ei ollut likikään kohdallaan. Kaikesta huolimatta, jos sattuisi saamaan toimivan yksilön niin on mainio peli. Vähän ääripään kokemus oli minulla, mutta jos uskallat kokeilla niin paljon siinä oli hyvääkin(toimiessaan).2010-2012 vuosien noi pösön 3008, kellään mitään kokemusta moisesta?
Ittelle jäi vähän karut kokemukset vm. 2010 Peugeot 3008:sta 6-7 vuotta sitten. Oli hdi 110 kw, ajettu ostaessa n. 130 tkm täydellä merkkiliikkeen huoltohistorialla. Autoliikkeestä kotiin ajellelessa laukesi kone(kiertokangen laakeri). Koneen vaihto meni toki autoliikkeen piikkiin, mutta vähän sen jälkeen porsi turbo(meni sekin autoliikkeen piikkiin). Auto oli pajalla ekan puolen vuoden aikana n. 1.5kk. Hirveä taistelu koko ajan ostoliikkeen kanssa, että kuka maksaa mitäkin. Toimiessaan auto oli oikein mukava ja hiljainen auto, matka-ajossa oikein mukava peli. Jäi vain niin huono kuva koko autosta että meni aika pikaisesti vaihtoon ja vannoen ettei ikinä enää yhtään Peugeotia minulle. Oli varmaan vaan huono yksilö ja tuurit ei ollut likikään kohdallaan. Kaikesta huolimatta, jos sattuisi saamaan toimivan yksilön niin on mainio peli. Vähän ääripään kokemus oli minulla, mutta jos uskallat kokeilla niin paljon siinä oli hyvääkin(toimiessaan).
edit: oli vielä koneen vaihtaneen merkkiliikkeen puolesta semmoistä perseilyä jälkikäteen(hirveä öljyvuoto, joka yritettiin maksattaa minulla) että Laakkonen meni ikuiseen boikottiin.
Polo ja Ibiza nyt ovat perus VAG tuotteita. Ihan hyviä ajaa, ihan kivoja sisältä jne mutta tekniikan luotettavuus on hyvin vaihtelevaa. Fiestassa on pääasiassa luotettava ja miellyttävää tekniikka (alkupään Ecoboosteissa ongelmia jotka kyllä korjattu jo), sisustasta joku voi valittaa riippuen päätyykö MK7:aan vai MK8:iin, hyvä ja hauska ajaa, rengasmelua löytyy. Riosta ei kokemusta. Hyundai voisi olla hyvä tai huono vuosimallista, varusteista ja tekniikasta riippuen, tylsä mutta luotettava jos olen oikein ymmärtänyt. Swiftistä en ainakaan itse pitänyt vanhalla korimallilla ja jos on yhtään kuin nuo aiemmat niin se halvan ämpärimuovin määrä yhdistettynä aneemiseen vapariin (toivottavasti ovat siirtyneet turbokoneisiin).Perheelle hakusessa kakkosauto satunnaisia pääkaupunkiseudun lyhyempiä matkoja varten kun on samaan aikaan molemmilla tarve autolle. Kilometrejä vuoteen todennäköisesti noin 6000 km, vähän riippuen kuinka paljon valvontahommia itselle töissä osuu ja missä työmaat sijaitsevat.
Budjettina hahmotellut rahoitettuna noin 12k, eli viiden vuoden rahoituksella 200 e/kk. Ei ole siis tarkoitus sitoa autoon pääomaa alkuun vaan täysin rahoitettuna. Koska autoa käytettäisiin pääosin vain yhden hengen matkoihin, olen itse katsellut b-segmentin autoja, kuitenkin neliovisena koska silloin tällöin tarve myös varmasti viedä tai hakea lapset päiväkodista. Vähäisten kilometrien takia bensa on järkevin, hybridit karkaavat budjetin osalta. Listalla tällä hetkellä itsellä vahvimpina ehdokkaina VW Polo, seat ibiza, ford fiesta, kia rio, hyundai i20 ja suzuki swift.
Risuja, ruusuja, kommentteja ja ehdotuksia otetaan ilolla vastaan. Sopivia ehdokkaita Nettiautosta saa myös mielellään ehdottaa. Mielellään ostan pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä niin pääsee helposti katsomaan myös autoa.
Jos ajo on pelkkää kaupunkia niin kannattaa vilkaista Toyota Priusta myös. Suurempi kuin nuo b-segmentin autot ja kaupunkiin omiaan hybriditekniikan vuoksi. Tuohon 12k budjettiin alkaisi saamaan kohtuullisilla kilsoilla oleva gen 3 malli. Dynaamiseen makuun nuo ei tietysti ole, toki koeajolla kannattaa katsoa että ecomode ei ole päällä. Se missä nuo loistaa on tosiaan bensapumpulla ja huoltamolla kun molemmista selviää yleensä melko pienellä rahalla.Perheelle hakusessa kakkosauto satunnaisia pääkaupunkiseudun lyhyempiä matkoja varten kun on samaan aikaan molemmilla tarve autolle. Kilometrejä vuoteen todennäköisesti noin 6000 km, vähän riippuen kuinka paljon valvontahommia itselle töissä osuu ja missä työmaat sijaitsevat.
Budjettina hahmotellut rahoitettuna noin 12k, eli viiden vuoden rahoituksella 200 e/kk. Ei ole siis tarkoitus sitoa autoon pääomaa alkuun vaan täysin rahoitettuna. Koska autoa käytettäisiin pääosin vain yhden hengen matkoihin, olen itse katsellut b-segmentin autoja, kuitenkin neliovisena koska silloin tällöin tarve myös varmasti viedä tai hakea lapset päiväkodista. Vähäisten kilometrien takia bensa on järkevin, hybridit karkaavat budjetin osalta. Listalla tällä hetkellä itsellä vahvimpina ehdokkaina VW Polo, seat ibiza, ford fiesta, kia rio, hyundai i20 ja suzuki swift.
Risuja, ruusuja, kommentteja ja ehdotuksia otetaan ilolla vastaan. Sopivia ehdokkaita Nettiautosta saa myös mielellään ehdottaa. Mielellään ostan pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä niin pääsee helposti katsomaan myös autoa.
Joo nuo asiat olivatkin jo itsellä pääosin tiedossa. Lähinnä jos jollain olisi sattunut olemaan samanlainen tilanne ja saisi perusteluja miksi päätyi tiettyyn autoon lopulta tai on kokemusta useammasta vastaavasta autosta.Polo ja Ibiza nyt ovat perus VAG tuotteita. Ihan hyviä ajaa, ihan kivoja sisältä jne mutta tekniikan luotettavuus on hyvin vaihtelevaa. Fiestassa on pääasiassa luotettava ja miellyttävää tekniikka (alkupään Ecoboosteissa ongelmia jotka kyllä korjattu jo), sisustasta joku voi valittaa riippuen päätyykö MK7:aan vai MK8:iin, hyvä ja hauska ajaa, rengasmelua löytyy. Riosta ei kokemusta. Hyundai voisi olla hyvä tai huono vuosimallista, varusteista ja tekniikasta riippuen, tylsä mutta luotettava jos olen oikein ymmärtänyt. Swiftistä en ainakaan itse pitänyt vanhalla korimallilla ja jos on yhtään kuin nuo aiemmat niin se halvan ämpärimuovin määrä yhdistettynä aneemiseen vapariin (toivottavasti ovat siirtyneet turbokoneisiin).
Jos ajo on pelkkää kaupunkia niin kannattaa vilkaista Toyota Priusta myös. Suurempi kuin nuo b-segmentin autot ja kaupunkiin omiaan hybriditekniikan vuoksi. Tuohon 12k budjettiin alkaisi saamaan kohtuullisilla kilsoilla oleva gen 3 malli. Dynaamiseen makuun nuo ei tietysti ole, toki koeajolla kannattaa katsoa että ecomode ei ole päällä. Se missä nuo loistaa on tosiaan bensapumpulla ja huoltamolla kun molemmista selviää yleensä melko pienellä rahalla.
Jos kokonaan rahoituksella niin pitänee ostaa uusi auto? Suurin piirtein samaan tarkoitukseen meille ostettiin Kia Rio 1.2. Turbokone oli kalliimpi ja mielestäni tympeä ajaa manuaalilla. Koko ajan sai vaihtaa vaihteita kun tuntui ettei vääntö riitä yhtään. Itse autohan on halvan oloinen kuten hintaluokasta huomaa. Rengasmelu järkyttävä pienillä nopeuksilla. Tosin nastat vasta olleet alla. Ei muuta valitettavaa. Pääsee paikasta a paikkaan b ja lapset mahtuvat juuri ja juuri takapenkille tarpeen vaatiessaPerheelle hakusessa kakkosauto satunnaisia pääkaupunkiseudun lyhyempiä matkoja varten kun on samaan aikaan molemmilla tarve autolle. Kilometrejä vuoteen todennäköisesti noin 6000 km, vähän riippuen kuinka paljon valvontahommia itselle töissä osuu ja missä työmaat sijaitsevat.
Budjettina hahmotellut rahoitettuna noin 12k, eli viiden vuoden rahoituksella 200 e/kk. Ei ole siis tarkoitus sitoa autoon pääomaa alkuun vaan täysin rahoitettuna. Koska autoa käytettäisiin pääosin vain yhden hengen matkoihin, olen itse katsellut b-segmentin autoja, kuitenkin neliovisena koska silloin tällöin tarve myös varmasti viedä tai hakea lapset päiväkodista. Vähäisten kilometrien takia bensa on järkevin, hybridit karkaavat budjetin osalta. Listalla tällä hetkellä itsellä vahvimpina ehdokkaina VW Polo, seat ibiza, ford fiesta, kia rio, hyundai i20 ja suzuki swift.
Risuja, ruusuja, kommentteja ja ehdotuksia otetaan ilolla vastaan. Sopivia ehdokkaita Nettiautosta saa myös mielellään ehdottaa. Mielellään ostan pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä niin pääsee helposti katsomaan myös autoa.
Miten niin rahoituksella tarvitsee ostaa uusi? Täytyy vaan bongata noita tarjouksia ettei rahoituksen kustannus karkaa liian suureksi. Esim tuossa linkittämässäni Kiassa olisi nähdäkseni kohtuukulut rahoituksesta.Jos kokonaan rahoituksella niin pitänee ostaa uusi auto? Suurin piirtein samaan tarkoitukseen meille ostettiin Kia Rio 1.2. Turbokone oli kalliimpi ja mielestäni tympeä ajaa manuaalilla. Koko ajan sai vaihtaa vaihteita kun tuntui ettei vääntö riitä yhtään. Itse autohan on halvan oloinen kuten hintaluokasta huomaa. Rengasmelu järkyttävä pienillä nopeuksilla. Tosin nastat vasta olleet alla. Ei muuta valitettavaa. Pääsee paikasta a paikkaan b ja lapset mahtuvat juuri ja juuri takapenkille tarpeen vaatiessa
Lähinnä tuota käsirahaa mietin. En ole itse nähnyt tuon hintaluokan käytettyjä olevan ilman käsirahaa mutta joku muu varmaan tietää paremmin.Miten niin rahoituksella tarvitsee ostaa uusi? Täytyy vaan bongata noita tarjouksia ettei rahoituksen kustannus karkaa liian suureksi. Esim tuossa linkittämässäni Kiassa olisi nähdäkseni kohtuukulut rahoituksesta.
Tuollaista volvoa dieselinä voin muuten kehua mutta jos tarkoitus on laittaa selkä menosuuntaan turvaistuimet taakse niin edessä tila käy aika ahtaaksi. Riippuu tietysti turvaistuimen ja edessä olijan koosta.Mulla on sellainen tilanne, että ”omistan” tällä hetkellä uuden noin puoli vuotta vanhan auton. Kyseessä on bensa-nelikko parilitraisella ahdetulla koneella. Tiedossa oli että mikään bensapihi auto ei ole nurkka-ajossa, mutta koin että sähköautot ei ole vielä mun juttu. Ja hybridejä en vain halua, koska periaatteesta vastustan kahden voimalinjan paketointia. Ennemmin joko pelkkä polttis tai sähkö - tai vaikka vety.
No, nyt kun Ukrainassa on tilanne mikä on, niin mm. polttoaineen hinnat ovat nousseet korkealle. Hinnat on nyt siellä missä arvelin niiden olevan 3-5 vuoden päästä, kun kaupat sovin. Tämä on ajanut pohtimaan yllättäen sitä, että miten sähkis sopisi kuitenkin allekirjoittaneen autoksi. Ja sopisihan se, jos nelikon saa. Ongelma on vain se, että sellaisen hankinta tarkoittaisi lisävelan ottoa, ja se jotenkin tässä maailmantilanteessa ei kuulosta houkuttelevalle. En pidä esim. lomautuksia erityisen todennäköisenä omalla alalla, mutta riski niille on noussut oleellisesti parin viime kuukauden aikana ja uusien pakotteiden myötä nousenee edelleen.
Joten olen myös alkanut kartoittaa käytettyjä, noin 5-8000€ budjetilla. Kriteereinä
Noilla kriteereillä Volvon V70 mk2 olisi omasta mielestä aika pätevä laitos, etenkin classicina. Samoin mk4 Mondeo olisi yksi vaihtoehto. Kysymys kuuluukin, että on techiläisillä suositella jotain muuta merkkiä/mallia?
- farmari/suv
- tilava takakontti +500l
- Isofix takapenkeillä
- Takapenkillä sen verran tilaa, että etupenkillä sopii aikuinen istumaan vaikka takana olisi turvaistuin
- Automaattinen ilmastointi
- Vakkari (mukautuva olisi luksusta)
- Bensakone
- Mieluusti neliveto, joskin vajaavetoisissa vähemmän rikkoutuvia osia. Eli ihan sama mistä päästä vetää, kunhan vetää
- Mukavina ekstroina vetokoukku, kuskin penkki sähkösäädöin, peruutuskamera ja -tutkat, webasto, flexfuel mahdollisuus…
Toyota/Lexus onkin ainoa poikkeus. En koskaan haluaisi minkään muun merkin hybridiä. Muilla merkeillä sähkö on purkkafiksailtu voimalinjan kylkeen kuin jotkut apupyörät eikä siitä ole lähdetty ottamaan kaikkea irti, kunhan saadaan hyvät wltp-lukemat. Puhumattakaan muiden merkkien hybridien luotettavuudesta. Naurattaa kun jotkut ovat brändänneet jarrutusenergian talteenoton erillisenä ominaisuutena, niin kehittyneitä ne on![]()
Otetaas tämäkin talteen tuolta toiselta alueelta:
Näin lämpiää hybridissä nesteet kevyessä kehätiekurvailussa. Rampeissa tulee käännettyä joskus sporttille, muuten normaalilla. Erityisesti jäähdytysnesteen lämpötila myös laskee nopeasti, jos pääsee ajamaan täyssähköpätkää.Näin toimii kuormanjako polttomoottorin ja sähkömoottorin välillä sport moodissa kiihdytettäessä. Ei tarvitse mennä kaasupolkimen power alueelle vaan eco-alueen puolessa välissä pysytään. Kaasuvasteen tuntuma on hyvä, kun sähkömoottori kääntyy regenistä avustamaan ja samalla annetaan polttomoottorille lisää tehopyyntöä. Polttikselta tuossakin kiihdytyksessä otettiin vain 27 kw, kun sähkömoottori avusti samanmoisella määrällä. Juuri tämän takia tuollainen atkinsonvaparihybridi pysyy taloudellisena, vaikka sitä vähän polkeekin kaupunkinopeuksissa. Moottoritienopeuksissa kevyestä hidastuksesta tulee jo +20 kw:n regenpiikki, joka on käytettävissä seuraavassa kiihdytyksessä tai kaupunkiajossa sähköllä.![]()
![]()
Tuossa tämän päivän ajot 8 km suuntaansa Ioniq Hybridillä. 5.7 l/100 km näytti keskiarvoa molemmissa stopeissa, kun välissä vajaan tunnin pysähdys. Tuostahan se sitten laskisi matkan kasvaessa johonkin 4-5 l/100 välille näillä keleillä.
Ilmastointi AUTO:lla pyynti 15.5 ja AC päällä kosteutta poistamassa. Vähintään tuo vaatii sen kymmenen minuuttia taajama-ajoa nollaleleillä, että lämmitysvaiheessa tuotettu sähkö saadaan kulutettua täyssähköajossa.
![]()
![]()
Jakkara on pyörivää mallia, voi laittaa lapsen joko selkä tai kasvot menosuuntaan. Tuohan se vähän mietityttää mk2:ssa, kun muistelin että takapenkki on ahtaan puoleinen vaikka mk3:een verrattuna. Mutta katsotaan nyt mitä tässä tekee, ihan mielellään en nyt olisi kuitenkaan ~15 vuotta vanhempaan vaihtamassa kun on jo uudella itsensä mennyt pilaamaan!Tuollaista volvoa dieselinä voin muuten kehua mutta jos tarkoitus on laittaa selkä menosuuntaan turvaistuimet taakse niin edessä tila käy aika ahtaaksi. Riippuu tietysti turvaistuimen ja edessä olijan koosta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.